Pääkaupunkiseudulla pitäisi ottaa mallia Tallinnasta ja siirtyä ilmaiseen joukkoliikenteeseen, jottei väkivaltaan taipuvaisten tarkastajien tarvitsisi pamputtaa viattomia matkustajia.
http://www.hs.fi/kaupunki/a1466138423441
”Kasvoihin jäi jälkiä ja käsivarretkin ovat nyt laikuilla. Tapahtuman jälkeen olin hysteerisessä tilassa, koska en todellakaan voinut odottaa tällaista tapahtuvaksi”
Joukkoliikenne ilmaiseksi, tarkastajat kortistoon
38
323
Vastaukset
onhan Tallinnassakin tarkastajia, vai miten ne valvoo et turistit ei matkusta ilmaiseksi :D
- ilmaisuus.on.hyvästä
Paikallisessa versiossa liikkuminen voisi olla kaikille ilmaista. Se toisi Helsingin seudulle myös lisää turisteja ja vähentäisi muutenkin henkilöautojen käyttöä.
- Kotikiusattu
ilmaisuus.on.hyvästä kirjoitti:
Paikallisessa versiossa liikkuminen voisi olla kaikille ilmaista. Se toisi Helsingin seudulle myös lisää turisteja ja vähentäisi muutenkin henkilöautojen käyttöä.
On noita ilmaisia matkoja kokeiltu ja yhtälailla niistä on luovuttu ! Käytännössä pitkän aikavalin mukaan matkustaja määrä ei ole noussut kuin hetkelliseksi ja palautunut entiselleen ! Ja moraalisesti on väärin että joku muu(veronmaksajat) maksaa toisten kulkemista ja siinä valossa tarkastajien määrää pitää nostaa jotta bummit saataisiin kiinni... ...itse asiassa varkaat bummit ja yhteiskunnan väärin käyttäjät pitää saada ruotuun ja sanktioida tuntuvasti esim. Bussi pummin tarkastus maksu 350 -500 euroa ja aina poliisille !
- nomaninohani
Kotikiusattu kirjoitti:
On noita ilmaisia matkoja kokeiltu ja yhtälailla niistä on luovuttu ! Käytännössä pitkän aikavalin mukaan matkustaja määrä ei ole noussut kuin hetkelliseksi ja palautunut entiselleen ! Ja moraalisesti on väärin että joku muu(veronmaksajat) maksaa toisten kulkemista ja siinä valossa tarkastajien määrää pitää nostaa jotta bummit saataisiin kiinni... ...itse asiassa varkaat bummit ja yhteiskunnan väärin käyttäjät pitää saada ruotuun ja sanktioida tuntuvasti esim. Bussi pummin tarkastus maksu 350 -500 euroa ja aina poliisille !
Olen eri mieltä. Mielestäni lähialueella liikkuminen pitää olla ihmisoikeus siinä missä syöminen ja hengittäminen. Tarkoitan siis sitä, että yhteiskunnan tulee kustantaa liikkuminen palvelujen ja kodin välillä.
Ei siis mitään lomamatkoja ulkomaille, vaan normaalia päivittäistä liikkumista.
Ihmisille jää toki vielä valinnanvapaus käyttää polkupyörää ja henkilöautoa tai muita liikkumistapoja.
Ilmaisen joukkoliikenteen ansiosta kaupunkien ruuhkautuminen vähenisi, koska monet auton käyttäjät siirtyisivät luultavasti joukkoliikenteen käyttäjiksi.
Toinen lisäetu tulee verottajalta. Työmatkojen verovähennysoikeus voidaan poistaa, koska yhteiskunta tarjoaa työmatkat.
Onko Tallinnassa tehty mitään tutkimusta kuinka ihmisten liikkumiskäyttäytyminen on muuttunut maksuttomuuden jälkeen? - Verotustapienemmäksi
Kotikiusattu kirjoitti:
On noita ilmaisia matkoja kokeiltu ja yhtälailla niistä on luovuttu ! Käytännössä pitkän aikavalin mukaan matkustaja määrä ei ole noussut kuin hetkelliseksi ja palautunut entiselleen ! Ja moraalisesti on väärin että joku muu(veronmaksajat) maksaa toisten kulkemista ja siinä valossa tarkastajien määrää pitää nostaa jotta bummit saataisiin kiinni... ...itse asiassa varkaat bummit ja yhteiskunnan väärin käyttäjät pitää saada ruotuun ja sanktioida tuntuvasti esim. Bussi pummin tarkastus maksu 350 -500 euroa ja aina poliisille !
Kyllä yhteiskunta jo nyt tarjoaa matkoja ja tyhjiä penkkejä verovaroilla aivan liikaa, joukkoliikenne tukeen uppoaa yhtä paljon miljardi €uroa vuodessa, kuin EU jäsenmaksuun.
Joukkoliikenne tulee vapauttaa markkinoiden hoidettavaksi , jolloin tarkastajia yhteiskunnan piikkiin ei tarvita, eikä myöskään tuki miljardia.
Samalla vielä lipun hinnat laskisivat ja yhteiskunnan tuhannet byrokraatit joutuisivat tuottaviin töihin, tuottaisivat vielä tulostakin.
- luonnontkand
Ilmainen joukkoliikenne aiheuttaisi sen ilmiön, että linjuriautoihin alkaisi majoittumaan kaikenlaisia epämääräisiä tyyppejä. Ja turhaa moittia tarkastajia, koska he ovat paljon sivistyneempiä ihmisiä kuin häirikkömatkustajat.
- outoa.sivistystä.tuo
Eipä nuo tässäkään tapauksessa kovinkaan sivistyneiltä vaikuttaneet, kun kävivät viattoman matkustajan kimppuun. Ainakin näiltä ramboilta pitäisi kerätä aseet pois. Soittakoot poliisin apuun, jos havaitsevat häiriköitä.
- Alavaihdettu
Hyvä ajatus, mutta jos toteutuisi , ei tarkastajia kortistoon , vaan niin ikäänkuin lonka-sopimuksen tavoin tarkastajat järjestyksen valvojiksi vaunuihin. Ei siis tietenkään lippuja tarkastamaan koska niitä ei myydä ,mutta yleisen järjestyksen ylläpitämiseksi näkyvää valvontaa juuri siksi ettei epämääräiset tyypit ja häiriköt pesiydy joukkoliikennevälineisiin.
Alavaihdettu kirjoitti:
Hyvä ajatus, mutta jos toteutuisi , ei tarkastajia kortistoon , vaan niin ikäänkuin lonka-sopimuksen tavoin tarkastajat järjestyksen valvojiksi vaunuihin. Ei siis tietenkään lippuja tarkastamaan koska niitä ei myydä ,mutta yleisen järjestyksen ylläpitämiseksi näkyvää valvontaa juuri siksi ettei epämääräiset tyypit ja häiriköt pesiydy joukkoliikennevälineisiin.
nå eix siellä ole jo järjestyksenvalvojat sitä varten (ainakin lentokenttäjunassa näkee usein)
- eitarvi.järkkäriä
Alavaihdettu kirjoitti:
Hyvä ajatus, mutta jos toteutuisi , ei tarkastajia kortistoon , vaan niin ikäänkuin lonka-sopimuksen tavoin tarkastajat järjestyksen valvojiksi vaunuihin. Ei siis tietenkään lippuja tarkastamaan koska niitä ei myydä ,mutta yleisen järjestyksen ylläpitämiseksi näkyvää valvontaa juuri siksi ettei epämääräiset tyypit ja häiriköt pesiydy joukkoliikennevälineisiin.
Miksei kuljettaja voi toimia järjestyksenvalvojana? Bussi/ratikka/metro parkkiin ja känkkäränkkämatkustaja niskaperse-otteella pihalle. Sillä tavallahan taksikuskitkin toimivat.
- hysteerikothoitoon
Eihän tuossa pamputettu viattomia matkustajia, koko valitus on täysin ylimitoitettu. Jos ei yleisellä paikalla voi sietää normaalia häiriköitten juttujen selvittelyä, vaan menee siitä HYSTEERISEEN TILAAN kannattaisikohan olla kotona, eikä yrittääkkään sinne pahaan maailmaan, kas siellä voi sattua kaikenlaista.
- mutkatonta
Vitun mulkku kaupunki, hakekoon eeuusta tukiaisia maksuttomaan joukkoliikenteeseen! Sieltähän se virokin saa!
Eihän Tallinnankaan joukkoliikenne ole ilmaista kuin Tallinnassa vakituisesti asuville. Muut virolaiset maksavat matkoistaan.
- ruuhka.suomessa
Täällä metropolialueeseen kuuluu useita eri kuntia, joten on yksinkertaisempaa pitää joukkoliikenne kaikille ilmaisena.
Tällä tavalla saadaan vähennettyä tehokkaasti henkilöautoilun aiheuttamia ongelmia pääkaupunkiseudulla, kun ihmiset siirtyvät vapaaehtoisesti käyttämään joukkoliikennevälineitä.
Ilmaisuus houkuttelisi myös satunnaisia lentomatkailijoita käymään kuluttamassa rahojaan paikallisissa yrityksissä, jos esimerkiksi lennon vaihtoa odotellessa voisi käydä Hki-Vantaalta ilmaiseksi jossain muualla.
Muitakin etuja varmasti syntyy. Ei Tallinnakaan siirtynyt maksuttomuuteen haittoja maksimoidakseen. - diippadappadas
ruuhka.suomessa kirjoitti:
Täällä metropolialueeseen kuuluu useita eri kuntia, joten on yksinkertaisempaa pitää joukkoliikenne kaikille ilmaisena.
Tällä tavalla saadaan vähennettyä tehokkaasti henkilöautoilun aiheuttamia ongelmia pääkaupunkiseudulla, kun ihmiset siirtyvät vapaaehtoisesti käyttämään joukkoliikennevälineitä.
Ilmaisuus houkuttelisi myös satunnaisia lentomatkailijoita käymään kuluttamassa rahojaan paikallisissa yrityksissä, jos esimerkiksi lennon vaihtoa odotellessa voisi käydä Hki-Vantaalta ilmaiseksi jossain muualla.
Muitakin etuja varmasti syntyy. Ei Tallinnakaan siirtynyt maksuttomuuteen haittoja maksimoidakseen.Tallinnassahan ei ole henkilöautoilu oikeastaan ollenkaan vähentynyt.
Matkustajamäärät joukkoliikenteessä on toki lisääntynyt, ja vastaavasti kävely ja pyöräily on vähentynyt.
- Pappa_Tunturilla
Kannatetaan. vaikkapa viiden prosenttiyksikön veron korotuksella helsinkiläisille kustannettaisiin maksuton joukkoliikenne koko pääkaupunkiseudulle. Viimeksi kun kävin Helsingissä. Taisi olla olympiavuonna -52 oli raitiovaunussa suloinen rahastajatyttö. Ehkä hän joutaisi jo eläkkeelle.
- eiriitärahat
HSL:n budjetoidut lipputulot ovat rapiat 300 miljoonaa. Helsingin keräämät verotulot ovat noin 3 miljardia. Eli veroprosenttia pitäisi nostaa 10%. Toki mukaan saadaan persaukiset Espoo ja Vantaakin, jolloin prosentti hieman pienenee.
Millähän taktiikalla Tallinnan liikenne oikein rahoitetaan? Virossahan on käytössä tasavero, joka ei tuota juuri mitään verrattuna suomalaiseen progressiiviseen verotukseen.
- Hyvinonnistuu
Rahastuslaitteet, rahan pyörittäminen, lippujen tarkastajat, monet rahastamisen konsultit, hallinnon virkamiehiä jne... Jäävät tarpeettomiksi. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne pystytään järjestämään veloituksettomana jo vuotuisella 290 miljoonan €uron tukisummilla.
Siitä vielä hieman turhia vuoroja pois, joissa ei matkustajia, niin homma on bueno. - Liikaa_veroja
Minusta koko julkisin verovaroin tuettu joukkoliikenne tulisi lakkauttaa. Kyllä se on niin, että on yksilön tehtävä hoitaa ja kustantaa itsensä paikasta A paikkaan B, ei yhteiskunnan.
- Asiallinenolen
Yhteiskunta voi tukea joukkoliikennettä, mutta matkustajan velvollisuus on maksaa kyydistä. Joka ei halua joukkoliikennekyydistä maksaa, kulkekoon kävellen.
- Lippueki
Kertalipunostajat rahoittavat suurelta osin joukkoliikennettä. Ihmisten tavat muuttuu hitaasti puhutaan mitä puhutaan. Kertalippu ja käteismaksu ei häviä vielä vuosikymmeniin busseissa. Kertalippu on niin helppo ostaa kun lyö vai setelin pöytään ja jotka niitä ostavat, hinta vain sivuseikka. Kortilla matkustavat osaavat laskea ja tietävät taloudellisuudesta muutenkin. Hyvin yksinkertaista parantaa kannattavuutta on nostaa kertalippujen hintaa reippaasti. Tietty marginaaliryhmä niitä jatkuvasti ostaa. Hetken purnaavat hinnannousua, mutta maksavat kumminkin.
Lippueki kirjoitti:
Kertalipunostajat rahoittavat suurelta osin joukkoliikennettä. Ihmisten tavat muuttuu hitaasti puhutaan mitä puhutaan. Kertalippu ja käteismaksu ei häviä vielä vuosikymmeniin busseissa. Kertalippu on niin helppo ostaa kun lyö vai setelin pöytään ja jotka niitä ostavat, hinta vain sivuseikka. Kortilla matkustavat osaavat laskea ja tietävät taloudellisuudesta muutenkin. Hyvin yksinkertaista parantaa kannattavuutta on nostaa kertalippujen hintaa reippaasti. Tietty marginaaliryhmä niitä jatkuvasti ostaa. Hetken purnaavat hinnannousua, mutta maksavat kumminkin.
hyvä idea :D
- Käsittämätöntä
Nykyinen joukkoliikenne on systeeminä hyvin samantapainen, kuin koko Suomen talousongelma.
Homma lähtee jakopolitiikasta, ensin kerätään veroja kymmenien tuhansien ihmisten voimin. Sitten taas kymmenet tuhannet jakavat niitä. Turhaa tuottamatonta työtä tekevien määrä on valtava. On tosiaankin tarkastajaa, suunnittelijaa, päällikköä ja johtajaa pilvin pimein.
Nämä sitten pitävät työpaikoistaan kiinni kynsin hampain ja perustelevat tärkeyttään.
Suomi on todellisuudessa sosialistinen valtio ja nehän ovat historiassa kaatuneet kaikki jakopolitiikan mahdottomuuteen.
Joukkoliikenne suurissa kaupungeissa on tästä hyvä esimerkki, lipun hinnassa puolet tuki €uroja, muiden veronmaksajien kustantamana.
Mitä suurempi kaupunki, sitä varmemmin joukkoliikenne hoituisi ilman tukia, koska matkustajia riittäisi autot täyteen. Lippulappujen pyörittäminen tuhansien tarkastajien voimin täysin turhaa ja kun näitä tarkastajia on vielä päällekkäin.
Viimeinen joukkoliikenteen uudistus, paikallisliikenteen sosialisointi suurien kaupunkien haltuun, nosti verotuksen tarvetta ja kustannuksia radikaalisti. Näivettää seutuliikennettä ja haittaa PK yrittäjyyttä. Nyt Berner äkkiä asia kuntoon ja vapautetaan paikallisliikenne, reittiliikenteen tavoin, kuten lentoliikennekin. - Muutostulossa
Liikennekaari ratkaisee aiheen, kun sääntelystä luovutaan ja syntyy kilpailua, turhia tarkastajia ei silloin velaksi pystytä enää ylläpitämään.
VR on saannut kilpailusta esimakua ja toiminta tehostunut jo merkittävästi. - rullaborras
TALLINNAN ASUKKAAT OVAT KAUPUNKILAISIA KUN TAAS HELSINGISSÄ HE OVAT KAUPUNKIIN EKSYNEITÄ MAALAISIA.Tämän kirjoitin siksi isolla että ihmiset tiedostaisivat miksi julkinen liikenne takkuaa.Helsingin joukkoliikenteen pullonkaulat ovat nämä turhakkeet joilla on liput kateissa rahat jossain kassin pohjalla ja eivät osaa käyttäytyä liikennevälineissä.Tälle porukallekko pitäis vielä antaa ilmaiset matkat verorahoista? NOUVEI Polekekkaa pyörää tai toesianne
- Henrietta_Hki
Ei joukkoliikenne ole Tallinnalaisille ilmaista. He eivät osta matkalippua, mutta maksavat kulut veroissa. Ilmaista ateriaa ei ole!
- dididappadadaa
1516 kirjoitti:
entä ne jotka eivät maksa veroja (lapset, työttömät, ym.)
Mikä liikennemerkki kertoo, ettei Virossa työttömät maksa veroa?
- 19plus20
dididappadadaa kirjoitti:
Mikä liikennemerkki kertoo, ettei Virossa työttömät maksa veroa?
Suomessahan työtön maksaa enemmän veroa kuin vastaavaa tuloa saava palkansaaja. Olisiko Virossa toisinpäin?
- Hyvänkinpuolesta
Koko Suomen joukkoliikenne vaan vapaaksi ja sääntely pois, niin tarkastajat ja byrokraatit joutuvat automaattisesti etsimään oikeita töitä.
- Kom-Mari
Niin ja yrittäjätkin työläisiksi, sillä enääpä ei joukkoliikenteellä bisnestä tehtäisikään sen jälkeen. Kulut katetaan verovaroin.
- bussikuski1961
siloin pitäisi nostaa VEROTUSTA pääkaupunkiseudulla kustantaakseen ilmaiset kyydit
- Täyttämutua
Verotusta ei tarvitse nostaa, jos puhutaan pääkaupunkiseudusta, joukkoliikennetuki on tällä hetkellä 290 miljoonaa vuodessa. Silläkin ajelee jo melkoisesti.
Joukkoliikennetoimistosta voidaan pudottaa palkkalistoilta 400 rahanpyörittäjästä ja tarkastajista 90 prosenttia pois, varmaankin 40 ihmistä riittää.
Kiinteistökulujakin saadaan vähennettyä miljoonia vuodessa.
Tyhjiä penkkejä ajetaan vähemmän ja järkeistetään, ehkä aikataulujakaan ei tarvita, voitaisiin siirtyä nonstop ratkaisuun.
Tyhjän pyörittäjiä saadaan tuottaviin töihin ja tämä voidaan laskea tuloksi.
Siinä olisi jotain uutta ajatusta 2000 luvulle ! - demarienvihollno1
..monet eivät ymmärrä, minkälaisia ihmisiä kulkee julkisella liikenteellä. On todella ikävää, kun muslimi mies, suomalainen linnakundi,kaamahanmuuttaneiden kakara lauma, tulee ja sanoo; en maksa. Auto odottaa, ja lopulta on pakko jatkaa matkaa. Tai saa syytteet rasismista,kun vaatii maksamaan. Annetaan 50e ja vaaditaan päästä sisään jne,jne. Lipputarkastajat joutuvat tappelemaan pummien ja rikollisen aineksen kanssa,maahammuuttaneiden törkeys on tavallista, jolle koko yhteiskunnan palvelut pitäisi olla " ilmaisia".
Lipputarkastajia pitää olla enemmän ja asialliset aseet heille mukaan! Pamppulla päähän ja taju kankaalle, olisi pummille hyvä ratkaisiu!
Valitettavaa, että muuut kärsivät näiden pummien tempuista. Lipputarkastajat eivät tietenkään ole syylistyneet mihinkään!
Pyyköllä tyypillinen "helsinki syndrooma", jossa kidnappaja on syytön... - lähitulevaisuudessa
Kunhan päästään ilmaisella ekologisella tuulisähköllä kulkeviin automaattirobotin kuljettamiin joukkoliikennevälineisiin, niin siinä vaiheessa voidaan harkita maksuttomuutta uudelleen, koska jäljelle jäävät enää pienet ylläpitokulut. Robotti ei tarvitse palkkaa ja tuulisähkö ei maksa mitään.
..ilman muuta! kunhan onnkeksitty fissio energia ja energia ei ole enää kysymys. MUTTA siihen mennessä on liput maksettava, eli seuraavat 500 vuotta!...
- kohta.täällä
Fissiovoimala valmistuu Olkiluotoon ihan muutaman vuoden sisään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387725Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381945Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4879Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 34802