Joukkoliikenne ilmaiseksi, tarkastajat kortistoon

Virolaiset.Osaavat

Pääkaupunkiseudulla pitäisi ottaa mallia Tallinnasta ja siirtyä ilmaiseen joukkoliikenteeseen, jottei väkivaltaan taipuvaisten tarkastajien tarvitsisi pamputtaa viattomia matkustajia.

http://www.hs.fi/kaupunki/a1466138423441

”Kasvoihin jäi jälkiä ja käsivarretkin ovat nyt laikuilla. Tapahtuman jälkeen olin hysteerisessä tilassa, koska en todellakaan voinut odottaa tällaista tapahtuvaksi”

38

319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onhan Tallinnassakin tarkastajia, vai miten ne valvoo et turistit ei matkusta ilmaiseksi :D

      • ilmaisuus.on.hyvästä

        Paikallisessa versiossa liikkuminen voisi olla kaikille ilmaista. Se toisi Helsingin seudulle myös lisää turisteja ja vähentäisi muutenkin henkilöautojen käyttöä.


      • Kotikiusattu
        ilmaisuus.on.hyvästä kirjoitti:

        Paikallisessa versiossa liikkuminen voisi olla kaikille ilmaista. Se toisi Helsingin seudulle myös lisää turisteja ja vähentäisi muutenkin henkilöautojen käyttöä.

        On noita ilmaisia matkoja kokeiltu ja yhtälailla niistä on luovuttu ! Käytännössä pitkän aikavalin mukaan matkustaja määrä ei ole noussut kuin hetkelliseksi ja palautunut entiselleen ! Ja moraalisesti on väärin että joku muu(veronmaksajat) maksaa toisten kulkemista ja siinä valossa tarkastajien määrää pitää nostaa jotta bummit saataisiin kiinni... ...itse asiassa varkaat bummit ja yhteiskunnan väärin käyttäjät pitää saada ruotuun ja sanktioida tuntuvasti esim. Bussi pummin tarkastus maksu 350 -500 euroa ja aina poliisille !


      • nomaninohani
        Kotikiusattu kirjoitti:

        On noita ilmaisia matkoja kokeiltu ja yhtälailla niistä on luovuttu ! Käytännössä pitkän aikavalin mukaan matkustaja määrä ei ole noussut kuin hetkelliseksi ja palautunut entiselleen ! Ja moraalisesti on väärin että joku muu(veronmaksajat) maksaa toisten kulkemista ja siinä valossa tarkastajien määrää pitää nostaa jotta bummit saataisiin kiinni... ...itse asiassa varkaat bummit ja yhteiskunnan väärin käyttäjät pitää saada ruotuun ja sanktioida tuntuvasti esim. Bussi pummin tarkastus maksu 350 -500 euroa ja aina poliisille !

        Olen eri mieltä. Mielestäni lähialueella liikkuminen pitää olla ihmisoikeus siinä missä syöminen ja hengittäminen. Tarkoitan siis sitä, että yhteiskunnan tulee kustantaa liikkuminen palvelujen ja kodin välillä.

        Ei siis mitään lomamatkoja ulkomaille, vaan normaalia päivittäistä liikkumista.

        Ihmisille jää toki vielä valinnanvapaus käyttää polkupyörää ja henkilöautoa tai muita liikkumistapoja.

        Ilmaisen joukkoliikenteen ansiosta kaupunkien ruuhkautuminen vähenisi, koska monet auton käyttäjät siirtyisivät luultavasti joukkoliikenteen käyttäjiksi.

        Toinen lisäetu tulee verottajalta. Työmatkojen verovähennysoikeus voidaan poistaa, koska yhteiskunta tarjoaa työmatkat.

        Onko Tallinnassa tehty mitään tutkimusta kuinka ihmisten liikkumiskäyttäytyminen on muuttunut maksuttomuuden jälkeen?


      • Verotustapienemmäksi
        Kotikiusattu kirjoitti:

        On noita ilmaisia matkoja kokeiltu ja yhtälailla niistä on luovuttu ! Käytännössä pitkän aikavalin mukaan matkustaja määrä ei ole noussut kuin hetkelliseksi ja palautunut entiselleen ! Ja moraalisesti on väärin että joku muu(veronmaksajat) maksaa toisten kulkemista ja siinä valossa tarkastajien määrää pitää nostaa jotta bummit saataisiin kiinni... ...itse asiassa varkaat bummit ja yhteiskunnan väärin käyttäjät pitää saada ruotuun ja sanktioida tuntuvasti esim. Bussi pummin tarkastus maksu 350 -500 euroa ja aina poliisille !

        Kyllä yhteiskunta jo nyt tarjoaa matkoja ja tyhjiä penkkejä verovaroilla aivan liikaa, joukkoliikenne tukeen uppoaa yhtä paljon miljardi €uroa vuodessa, kuin EU jäsenmaksuun.
        Joukkoliikenne tulee vapauttaa markkinoiden hoidettavaksi , jolloin tarkastajia yhteiskunnan piikkiin ei tarvita, eikä myöskään tuki miljardia.
        Samalla vielä lipun hinnat laskisivat ja yhteiskunnan tuhannet byrokraatit joutuisivat tuottaviin töihin, tuottaisivat vielä tulostakin.


    • luonnontkand

      Ilmainen joukkoliikenne aiheuttaisi sen ilmiön, että linjuriautoihin alkaisi majoittumaan kaikenlaisia epämääräisiä tyyppejä. Ja turhaa moittia tarkastajia, koska he ovat paljon sivistyneempiä ihmisiä kuin häirikkömatkustajat.

      • outoa.sivistystä.tuo

        Eipä nuo tässäkään tapauksessa kovinkaan sivistyneiltä vaikuttaneet, kun kävivät viattoman matkustajan kimppuun. Ainakin näiltä ramboilta pitäisi kerätä aseet pois. Soittakoot poliisin apuun, jos havaitsevat häiriköitä.


      • Alavaihdettu

        Hyvä ajatus, mutta jos toteutuisi , ei tarkastajia kortistoon , vaan niin ikäänkuin lonka-sopimuksen tavoin tarkastajat järjestyksen valvojiksi vaunuihin. Ei siis tietenkään lippuja tarkastamaan koska niitä ei myydä ,mutta yleisen järjestyksen ylläpitämiseksi näkyvää valvontaa juuri siksi ettei epämääräiset tyypit ja häiriköt pesiydy joukkoliikennevälineisiin.


      • Alavaihdettu kirjoitti:

        Hyvä ajatus, mutta jos toteutuisi , ei tarkastajia kortistoon , vaan niin ikäänkuin lonka-sopimuksen tavoin tarkastajat järjestyksen valvojiksi vaunuihin. Ei siis tietenkään lippuja tarkastamaan koska niitä ei myydä ,mutta yleisen järjestyksen ylläpitämiseksi näkyvää valvontaa juuri siksi ettei epämääräiset tyypit ja häiriköt pesiydy joukkoliikennevälineisiin.

        nå eix siellä ole jo järjestyksenvalvojat sitä varten (ainakin lentokenttäjunassa näkee usein)


      • eitarvi.järkkäriä
        Alavaihdettu kirjoitti:

        Hyvä ajatus, mutta jos toteutuisi , ei tarkastajia kortistoon , vaan niin ikäänkuin lonka-sopimuksen tavoin tarkastajat järjestyksen valvojiksi vaunuihin. Ei siis tietenkään lippuja tarkastamaan koska niitä ei myydä ,mutta yleisen järjestyksen ylläpitämiseksi näkyvää valvontaa juuri siksi ettei epämääräiset tyypit ja häiriköt pesiydy joukkoliikennevälineisiin.

        Miksei kuljettaja voi toimia järjestyksenvalvojana? Bussi/ratikka/metro parkkiin ja känkkäränkkämatkustaja niskaperse-otteella pihalle. Sillä tavallahan taksikuskitkin toimivat.


    • hysteerikothoitoon

      Eihän tuossa pamputettu viattomia matkustajia, koko valitus on täysin ylimitoitettu. Jos ei yleisellä paikalla voi sietää normaalia häiriköitten juttujen selvittelyä, vaan menee siitä HYSTEERISEEN TILAAN kannattaisikohan olla kotona, eikä yrittääkkään sinne pahaan maailmaan, kas siellä voi sattua kaikenlaista.

    • mutkatonta

      Vitun mulkku kaupunki, hakekoon eeuusta tukiaisia maksuttomaan joukkoliikenteeseen! Sieltähän se virokin saa!

    • Eihän Tallinnankaan joukkoliikenne ole ilmaista kuin Tallinnassa vakituisesti asuville. Muut virolaiset maksavat matkoistaan.

      • ruuhka.suomessa

        Täällä metropolialueeseen kuuluu useita eri kuntia, joten on yksinkertaisempaa pitää joukkoliikenne kaikille ilmaisena.

        Tällä tavalla saadaan vähennettyä tehokkaasti henkilöautoilun aiheuttamia ongelmia pääkaupunkiseudulla, kun ihmiset siirtyvät vapaaehtoisesti käyttämään joukkoliikennevälineitä.

        Ilmaisuus houkuttelisi myös satunnaisia lentomatkailijoita käymään kuluttamassa rahojaan paikallisissa yrityksissä, jos esimerkiksi lennon vaihtoa odotellessa voisi käydä Hki-Vantaalta ilmaiseksi jossain muualla.

        Muitakin etuja varmasti syntyy. Ei Tallinnakaan siirtynyt maksuttomuuteen haittoja maksimoidakseen.


      • nå viime kerralla kun kävin niin pääsi ilmaiseksi, mitenköhän ne mahtaa valvoa sitä :D


      • diippadappadas
        ruuhka.suomessa kirjoitti:

        Täällä metropolialueeseen kuuluu useita eri kuntia, joten on yksinkertaisempaa pitää joukkoliikenne kaikille ilmaisena.

        Tällä tavalla saadaan vähennettyä tehokkaasti henkilöautoilun aiheuttamia ongelmia pääkaupunkiseudulla, kun ihmiset siirtyvät vapaaehtoisesti käyttämään joukkoliikennevälineitä.

        Ilmaisuus houkuttelisi myös satunnaisia lentomatkailijoita käymään kuluttamassa rahojaan paikallisissa yrityksissä, jos esimerkiksi lennon vaihtoa odotellessa voisi käydä Hki-Vantaalta ilmaiseksi jossain muualla.

        Muitakin etuja varmasti syntyy. Ei Tallinnakaan siirtynyt maksuttomuuteen haittoja maksimoidakseen.

        Tallinnassahan ei ole henkilöautoilu oikeastaan ollenkaan vähentynyt.
        Matkustajamäärät joukkoliikenteessä on toki lisääntynyt, ja vastaavasti kävely ja pyöräily on vähentynyt.


    • Pappa_Tunturilla

      Kannatetaan. vaikkapa viiden prosenttiyksikön veron korotuksella helsinkiläisille kustannettaisiin maksuton joukkoliikenne koko pääkaupunkiseudulle. Viimeksi kun kävin Helsingissä. Taisi olla olympiavuonna -52 oli raitiovaunussa suloinen rahastajatyttö. Ehkä hän joutaisi jo eläkkeelle.

      • eiriitärahat

        HSL:n budjetoidut lipputulot ovat rapiat 300 miljoonaa. Helsingin keräämät verotulot ovat noin 3 miljardia. Eli veroprosenttia pitäisi nostaa 10%. Toki mukaan saadaan persaukiset Espoo ja Vantaakin, jolloin prosentti hieman pienenee.

        Millähän taktiikalla Tallinnan liikenne oikein rahoitetaan? Virossahan on käytössä tasavero, joka ei tuota juuri mitään verrattuna suomalaiseen progressiiviseen verotukseen.


    • Hyvinonnistuu

      Rahastuslaitteet, rahan pyörittäminen, lippujen tarkastajat, monet rahastamisen konsultit, hallinnon virkamiehiä jne... Jäävät tarpeettomiksi. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne pystytään järjestämään veloituksettomana jo vuotuisella 290 miljoonan €uron tukisummilla.
      Siitä vielä hieman turhia vuoroja pois, joissa ei matkustajia, niin homma on bueno.

    • Liikaa_veroja

      Minusta koko julkisin verovaroin tuettu joukkoliikenne tulisi lakkauttaa. Kyllä se on niin, että on yksilön tehtävä hoitaa ja kustantaa itsensä paikasta A paikkaan B, ei yhteiskunnan.

      • Asiallinenolen

        Yhteiskunta voi tukea joukkoliikennettä, mutta matkustajan velvollisuus on maksaa kyydistä. Joka ei halua joukkoliikennekyydistä maksaa, kulkekoon kävellen.


      • Lippueki

        Kertalipunostajat rahoittavat suurelta osin joukkoliikennettä. Ihmisten tavat muuttuu hitaasti puhutaan mitä puhutaan. Kertalippu ja käteismaksu ei häviä vielä vuosikymmeniin busseissa. Kertalippu on niin helppo ostaa kun lyö vai setelin pöytään ja jotka niitä ostavat, hinta vain sivuseikka. Kortilla matkustavat osaavat laskea ja tietävät taloudellisuudesta muutenkin. Hyvin yksinkertaista parantaa kannattavuutta on nostaa kertalippujen hintaa reippaasti. Tietty marginaaliryhmä niitä jatkuvasti ostaa. Hetken purnaavat hinnannousua, mutta maksavat kumminkin.


      • Lippueki kirjoitti:

        Kertalipunostajat rahoittavat suurelta osin joukkoliikennettä. Ihmisten tavat muuttuu hitaasti puhutaan mitä puhutaan. Kertalippu ja käteismaksu ei häviä vielä vuosikymmeniin busseissa. Kertalippu on niin helppo ostaa kun lyö vai setelin pöytään ja jotka niitä ostavat, hinta vain sivuseikka. Kortilla matkustavat osaavat laskea ja tietävät taloudellisuudesta muutenkin. Hyvin yksinkertaista parantaa kannattavuutta on nostaa kertalippujen hintaa reippaasti. Tietty marginaaliryhmä niitä jatkuvasti ostaa. Hetken purnaavat hinnannousua, mutta maksavat kumminkin.

        hyvä idea :D


    • Käsittämätöntä

      Nykyinen joukkoliikenne on systeeminä hyvin samantapainen, kuin koko Suomen talousongelma.
      Homma lähtee jakopolitiikasta, ensin kerätään veroja kymmenien tuhansien ihmisten voimin. Sitten taas kymmenet tuhannet jakavat niitä. Turhaa tuottamatonta työtä tekevien määrä on valtava. On tosiaankin tarkastajaa, suunnittelijaa, päällikköä ja johtajaa pilvin pimein.
      Nämä sitten pitävät työpaikoistaan kiinni kynsin hampain ja perustelevat tärkeyttään.
      Suomi on todellisuudessa sosialistinen valtio ja nehän ovat historiassa kaatuneet kaikki jakopolitiikan mahdottomuuteen.
      Joukkoliikenne suurissa kaupungeissa on tästä hyvä esimerkki, lipun hinnassa puolet tuki €uroja, muiden veronmaksajien kustantamana.
      Mitä suurempi kaupunki, sitä varmemmin joukkoliikenne hoituisi ilman tukia, koska matkustajia riittäisi autot täyteen. Lippulappujen pyörittäminen tuhansien tarkastajien voimin täysin turhaa ja kun näitä tarkastajia on vielä päällekkäin.
      Viimeinen joukkoliikenteen uudistus, paikallisliikenteen sosialisointi suurien kaupunkien haltuun, nosti verotuksen tarvetta ja kustannuksia radikaalisti. Näivettää seutuliikennettä ja haittaa PK yrittäjyyttä. Nyt Berner äkkiä asia kuntoon ja vapautetaan paikallisliikenne, reittiliikenteen tavoin, kuten lentoliikennekin.

    • Muutostulossa

      Liikennekaari ratkaisee aiheen, kun sääntelystä luovutaan ja syntyy kilpailua, turhia tarkastajia ei silloin velaksi pystytä enää ylläpitämään.
      VR on saannut kilpailusta esimakua ja toiminta tehostunut jo merkittävästi.

    • rullaborras

      TALLINNAN ASUKKAAT OVAT KAUPUNKILAISIA KUN TAAS HELSINGISSÄ HE OVAT KAUPUNKIIN EKSYNEITÄ MAALAISIA.Tämän kirjoitin siksi isolla että ihmiset tiedostaisivat miksi julkinen liikenne takkuaa.Helsingin joukkoliikenteen pullonkaulat ovat nämä turhakkeet joilla on liput kateissa rahat jossain kassin pohjalla ja eivät osaa käyttäytyä liikennevälineissä.Tälle porukallekko pitäis vielä antaa ilmaiset matkat verorahoista? NOUVEI Polekekkaa pyörää tai toesianne

    • Henrietta_Hki

      Ei joukkoliikenne ole Tallinnalaisille ilmaista. He eivät osta matkalippua, mutta maksavat kulut veroissa. Ilmaista ateriaa ei ole!

      • entä ne jotka eivät maksa veroja (lapset, työttömät, ym.)


      • dididappadadaa
        1516 kirjoitti:

        entä ne jotka eivät maksa veroja (lapset, työttömät, ym.)

        Mikä liikennemerkki kertoo, ettei Virossa työttömät maksa veroa?


      • 19plus20
        dididappadadaa kirjoitti:

        Mikä liikennemerkki kertoo, ettei Virossa työttömät maksa veroa?

        Suomessahan työtön maksaa enemmän veroa kuin vastaavaa tuloa saava palkansaaja. Olisiko Virossa toisinpäin?


    • Hyvänkinpuolesta

      Koko Suomen joukkoliikenne vaan vapaaksi ja sääntely pois, niin tarkastajat ja byrokraatit joutuvat automaattisesti etsimään oikeita töitä.

      • Kom-Mari

        Niin ja yrittäjätkin työläisiksi, sillä enääpä ei joukkoliikenteellä bisnestä tehtäisikään sen jälkeen. Kulut katetaan verovaroin.


    • bussikuski1961

      siloin pitäisi nostaa VEROTUSTA pääkaupunkiseudulla kustantaakseen ilmaiset kyydit

    • Täyttämutua

      Verotusta ei tarvitse nostaa, jos puhutaan pääkaupunkiseudusta, joukkoliikennetuki on tällä hetkellä 290 miljoonaa vuodessa. Silläkin ajelee jo melkoisesti.
      Joukkoliikennetoimistosta voidaan pudottaa palkkalistoilta 400 rahanpyörittäjästä ja tarkastajista 90 prosenttia pois, varmaankin 40 ihmistä riittää.
      Kiinteistökulujakin saadaan vähennettyä miljoonia vuodessa.
      Tyhjiä penkkejä ajetaan vähemmän ja järkeistetään, ehkä aikataulujakaan ei tarvita, voitaisiin siirtyä nonstop ratkaisuun.
      Tyhjän pyörittäjiä saadaan tuottaviin töihin ja tämä voidaan laskea tuloksi.
      Siinä olisi jotain uutta ajatusta 2000 luvulle !

    • demarienvihollno1

      ..monet eivät ymmärrä, minkälaisia ihmisiä kulkee julkisella liikenteellä. On todella ikävää, kun muslimi mies, suomalainen linnakundi,kaamahanmuuttaneiden kakara lauma, tulee ja sanoo; en maksa. Auto odottaa, ja lopulta on pakko jatkaa matkaa. Tai saa syytteet rasismista,kun vaatii maksamaan. Annetaan 50e ja vaaditaan päästä sisään jne,jne. Lipputarkastajat joutuvat tappelemaan pummien ja rikollisen aineksen kanssa,maahammuuttaneiden törkeys on tavallista, jolle koko yhteiskunnan palvelut pitäisi olla " ilmaisia".

      Lipputarkastajia pitää olla enemmän ja asialliset aseet heille mukaan! Pamppulla päähän ja taju kankaalle, olisi pummille hyvä ratkaisiu!
      Valitettavaa, että muuut kärsivät näiden pummien tempuista. Lipputarkastajat eivät tietenkään ole syylistyneet mihinkään!

      Pyyköllä tyypillinen "helsinki syndrooma", jossa kidnappaja on syytön...

    • lähitulevaisuudessa

      Kunhan päästään ilmaisella ekologisella tuulisähköllä kulkeviin automaattirobotin kuljettamiin joukkoliikennevälineisiin, niin siinä vaiheessa voidaan harkita maksuttomuutta uudelleen, koska jäljelle jäävät enää pienet ylläpitokulut. Robotti ei tarvitse palkkaa ja tuulisähkö ei maksa mitään.

    • ..ilman muuta! kunhan onnkeksitty fissio energia ja energia ei ole enää kysymys. MUTTA siihen mennessä on liput maksettava, eli seuraavat 500 vuotta!...

      • kohta.täällä

        Fissiovoimala valmistuu Olkiluotoon ihan muutaman vuoden sisään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4730
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      276
      2844
    3. 134
      1737
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      209
      1437
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1421
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1176
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1144
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1099
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1077
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1061
    Aihe