Yle sivuaa jutussaan riparin suosion laskua: http://yle.fi/uutiset/rippileireilla_lasketaan_nyt_koskia_ja_kasvatetaan_pelkokerrointa_extremelajeilla/8993861 "Yhä harvempi 15-vuotias käy riparin"
Yle: Yhä harvempi käy riparin
34
552
Vastaukset
- 76845
"Noin 80 prosenttia 15-vuotiaista suomalaisnuorista käy rippikolun"
Vihdoinkin toimittaja, joka ei ole mennyt kirkon valheelliseen vedätykseen. Kirkko kun laskee valheellisesti 15-vuotiaiden rippikoulukäyntiprosenttiin myös vanhempia rippikoulun käyneitä ja sitten mainostaa valheellisella 15-vuotiaiden rippikoulunkäynti prosentilla. - SuuntaOnSelvä
Pari vuotta ja tämänkin kirkon turhan riitin suosio laskee alle 80 prosentin. Sitten kun kirkon valheella ja vääryydellä luoma ryhmäpaine pettää mennään alas päin oikein ryminällä.
- jerem211
"Yhä useampi sanoo "ei kiitos" rippikoululle – nuorten kriittisyys kasvaa muuta Eurooppaa nopeammin"
YLEn juttu helmikuulta.
http://yle.fi/uutiset/yha_useampi_sanoo_ei_kiitos_rippikoululle__nuorten_kriittisyys_kasvaa_muuta_eurooppaa_nopeammin/7781713- a.matsoni
Uskovainen tutkija Porkka sanoo että riparille ei ole vaihtoehtoa. Onhan sille - Protu-leirit.
Ja Porkkakin, niin kuin evl. kirkko yleensäkin, puolustelee riparia ihan muulla kuin sen alkuperäisellä tarkoituksella, (kristillisen opin läpikäyminen ja omaksuminen, ja uskon vahvistaminen julkisesti konfirmaatiossa).
Riparilla on kivaa, se on nuoruuden siirtymäriitti - ja Porkka tosiaan valehtelee että sille ei muka olisi vaihtoehtoa, kivaa on Protu-leirilläkin - ja rippileiri on muka "tärkeä YHTEISKUNNAN kehityksen kannalta", sanoo Porkka.
Eipä ripari tietenkään kirkolle ole tärkeä, mutta YHTEISKUNNALLE kyllä korvaamattoman tärkeä!
On se niin kaheeta kun YHTEISKUNTA joutuu kärsimään, kun riparin suosio laskee. Nyyh! Oih ja voih, miten Suomi tästä kurimuksesta selviää? Eipä taida itse kristittyjen ukkoylijumalallakaan olla lääkettä tähän vaivaan.
Kirkko luulee, että kirkko on yhteiskunnan synonyymi.
- Lukujen.huomioita
Briteissä "nones" (ei uskontoa) ovat jo enemmistönä.
- kuolkoon_pois
Riparin käyvien prosentti on kirkkoon kuuluvien prosenttia suurempi vain siksi, että se tavallaan laahaa 15 vuotta kehityksestä jäljessä. 15 vuotta sitten kasteiden suosio ei ollut vielä lähtenyt juuri minkäänlaiseen laskuun, mikä näkyy edelleen riparin käyvien 15-vuotiaiden määrissä.
Ripari-instituutiolta vedetään matto alta seuraavien kymmenen vuoden aikana, koska vasta jossain vuoden 2005 paikkeilla ihmiset alkoivat jättää lapsiaan pakkokastamatta joukoittain. Ja jos miettii, että 2000-luvun alussa melkein 90 prosenttia lapsista kastettiin ja silti nykyään vain 80 prosenttia käy riparin, niin kuinkahan moni käy riparin 15 vuoden kuluttua, kun nykyään kastetaan enää 69 prosenttia? - eroaValtiokirkosta
http://yle.fi/uutiset/kummius_on_tarkeampaa_kuin_naimalupa__rippikoulu_muuttuu_ajan_mukana/9002077?ref=leiki-uup
Kummiksi voi alkaa myös ilman rippikoulua? Yllä nimimerkki kuolkoon_pois arveli, että rippikoulun suosio tulee romahtamaan seuraavien vuosien kuluessa.
Luulen itse, että todennäköisesti rippikoulun käyvien nuorten määrä tulee jonkun verran alenemaan, mutta ainakaan vielä ei ole merkkejä romahduksesta. Se, onko lapsena kastettu vai ei, ei myöskään ole välttämättä paras ennustaja siitä, tuleeko nuori rippikouluun. Syynä on se, että harva nuori tuskin miettii kastetta syynä tulla rippikouluun. Motivaatio tulemiseen syntyy muualla.
Tällä hetkellä voi vielä sanoa, että rippikoulu on osa nuorisokulttuuria. Rippikouluun tullaan, koska myös kaverit tulevat. Tätä puolestaan pitää puskaradio, joka kertoo, että rippikoulussa on hauskaa. Jos tämä kehä joskus murtuu, sen myötä myös rippikoulun suosio todennäköisesti romahtaa.
EroaValtiokirkosta heitti yllä kysymyksen siitä, voisiko kummiksi alkaa ilman rippikoulua. Sanottakoon, että en ole ainakaan kirkon piirissä kuullut tällaisesta keskustelua, enkä usko, että sillä olisi kannatusta.
Vilppu H.
pappiOlemme sentään jostain samaa mieltäkin. :=)
Minustakaan ei ole vielä merkkejä romahduksesta. Lasku on aika tasaista, eikä mitään esimerkiksi kirkollisten vihkimisten osuuden kaltaista äkillistä jyrkentymistä ole nähty.
Mutta tuskin tässä mennään 80 prosentista nollaan tasaista vauhtia 80 vuodessa kuitenkaan.- 6574ie
"Luulen itse, että todennäköisesti rippikoulun käyvien nuorten määrä tulee jonkun verran alenemaan, mutta ainakaan vielä ei ole merkkejä romahduksesta."
Toisinsanoen ei ole kuin ajan kysymys koska rajumpi alamäki alkaa. 80% alitusta juhlitaan jo lähivuosina. "Tällä hetkellä voi vielä sanoa, että rippikoulu on osa nuorisokulttuuria. Rippikouluun tullaan, koska myös kaverit tulevat. Tätä puolestaan pitää puskaradio, joka kertoo, että rippikoulussa on hauskaa. Jos tämä kehä joskus murtuu, sen myötä myös rippikoulun suosio todennäköisesti romahtaa."
Rippikoulun hauksuus liennee suhteellinen käsite.
Itse uskon, että suurempi vaikuttaja on lahjonta.
Rippilahjathan kiiltelevät monen nuoren silmissä.kusettava_kirkko kirjoitti:
"Tällä hetkellä voi vielä sanoa, että rippikoulu on osa nuorisokulttuuria. Rippikouluun tullaan, koska myös kaverit tulevat. Tätä puolestaan pitää puskaradio, joka kertoo, että rippikoulussa on hauskaa. Jos tämä kehä joskus murtuu, sen myötä myös rippikoulun suosio todennäköisesti romahtaa."
Rippikoulun hauksuus liennee suhteellinen käsite.
Itse uskon, että suurempi vaikuttaja on lahjonta.
Rippilahjathan kiiltelevät monen nuoren silmissä.Minä uskon, että keskimääräisellä nuorella on keskimäärin hauskaa olla porukassa, jossa on runsaasti keskimääräisiä nuoria. Jeesus-jutut menevät siinä sivussa.
Kriittisyys uskontoja kohtaan on Suomessa ehkä hieman nousussa, mutta ei vielä merkittävän suurta. Sellainen uskonnottomuus, jossa uskonto ei kiinnosta, on nuorten yleisin katsomus.- kuolkoon_pois
"Se, onko lapsena kastettu vai ei, ei myöskään ole välttämättä paras ennustaja siitä, tuleeko nuori rippikouluun. Syynä on se, että harva nuori tuskin miettii kastetta syynä tulla rippikouluun. Motivaatio tulemiseen syntyy muualla."
Jos lapsi on kastettu eli pakotettu kirkon jäseneksi, silloin hän on 15 ikävuoteen mennessä altistunut uskonnontunneilla kirkon mainonnalle ja pakkokäynneille kirkossa melkein vuosikymmenen ajan. Siellä riparista puhutaan lähestulkoon velvollisuutena. Lisäksi kirkkoon liitetyt lapset saavat kutsun riparille, muut todennäköisemmin eivät. Kasteiden suosion lasku ennustaa hyvin riparin suosion laskua, usko pois.
Tietty ripari käydään myös uskonnollisten sukulaisten henkisen painostuksen, vertaispaineen tai lahjojen takia, sitä en kiellä. Pari prosenttia taitaa käydä sen jopa niin kierosta syystä, että uskoo Jumalaan. jori.mantysalo kirjoitti:
Minä uskon, että keskimääräisellä nuorella on keskimäärin hauskaa olla porukassa, jossa on runsaasti keskimääräisiä nuoria. Jeesus-jutut menevät siinä sivussa.
Kriittisyys uskontoja kohtaan on Suomessa ehkä hieman nousussa, mutta ei vielä merkittävän suurta. Sellainen uskonnottomuus, jossa uskonto ei kiinnosta, on nuorten yleisin katsomus."Minä uskon, että keskimääräisellä nuorella on keskimäärin hauskaa olla porukassa, jossa on runsaasti keskimääräisiä nuoria. Jeesus-jutut menevät siinä sivussa."
varmaankin näin.
eli jeesus ja muut lurinat eivät meinaa asiassa juuri mitään.
Ja asiassa on vaihtelua.
Mutta raha ja lahjat kyllä kiinnostavat.
Lahjojen saamisinnossa varmaankin on vaihtelua, mutta luultavasti vähäisempää.
Sillä melkolkailla kaikki toivovat lahjoja rippikoulusta päästyään.
"Kriittisyys uskontoja kohtaan on Suomessa ehkä hieman nousussa, mutta ei vielä merkittävän suurta. Sellainen uskonnottomuus, jossa uskonto ei kiinnosta, on nuorten yleisin katsomus. "
Jos näin, niin jonkin kriittisen massan ylittyessä, nuo aiemmin "siinä sivussa" menevät aivopierut muuttuvatkin epämuodikkaiksi.
Ja nuoret jos mitkä eivät tee mitään mitä naapurin päivi/pekka ei tee.
Mutta ei tämä asia ole ehkä suuri ongelma.
Enemmän syöttää se pikkulasten aivopesu kouluissa ja päivähoitopaikoissa.- hjkhps
kusettava_kirkko kirjoitti:
"Tällä hetkellä voi vielä sanoa, että rippikoulu on osa nuorisokulttuuria. Rippikouluun tullaan, koska myös kaverit tulevat. Tätä puolestaan pitää puskaradio, joka kertoo, että rippikoulussa on hauskaa. Jos tämä kehä joskus murtuu, sen myötä myös rippikoulun suosio todennäköisesti romahtaa."
Rippikoulun hauksuus liennee suhteellinen käsite.
Itse uskon, että suurempi vaikuttaja on lahjonta.
Rippilahjathan kiiltelevät monen nuoren silmissä.Uusi älypuhelin, esimerkiksi, moposta, puhumattakaan, on aika hyvä lahjus, konkreettinenkin vielä, verrattuna taivaspaikkaan, joka on äärettömän epätodennäköinen.
Taivaasta ei ole mitään näyttöä, saati takeita siitä että sinne pääsisi, jos sellainen olisikin - ja lisäksi se on noin 70 vuoden päässä, joka ripari-ikäiselle on ikuisuus.
Vai oliko se kristinopin mukaan niin, että sitä Taivaaseen pääsyä pitää odotella tuomiopäivän asti, ja sen ajankohdasta ei kukaan tiedä, tuskin jumalakaan.
Miten se kuoleman ja tuomiopäivän välinen odotus käytetään ja kulutetaan, millaisessa välitilassa sitä Taivaseen tempaamista tai helevettiin heittämistä odotellaan? - kiva.kivempi.kivin
Sinäkin, nicepappi, puolustelet riparia vain sillä että siellä on kivaa. Niinpä, ihan niin kuin luullakseni lähes kaikilla nurisoleireillä. Mutta ei se kivuus sen riparin alkuperäisestä kristillisestä merkityksestä johdu. Sitä kivempihän siellä onkin mitä vähemmän siellä sitä riparin alkuperäistä agendaa tuuputetaan. Että ihan oikeilla linjoilla olette olleet riparin sisällön muuttamisessa.
Lisää vain räätälöityjä teemaripareita, joissa lapsoset saavat touhuta lempiharratustensa parissa - ja kivaa on. Ja pappi lätisee muodon vuoksi pari tuntia Jeesuksesta. Toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Sitten onkin riparilaisilla iltavapaata ja silloin vsta kivaa onkin.
Kirkon kaverilla armeijalla on vähän sama meininkin amattiurheiljoiden kohdalla. Armeija ottaa irti kaiken PR-arvon heistä, esitellen heitä medialle armeijan harmaissa ja räätälöi heille yksilöllisen varusmienpalveluksen.
Eräskin edesmennyt rallikuski ajeli lähes koko varusmiesaikansa komennuksella rallia ympäri maailmaa, ei käynyt kuin kääntymässä kasarmilla.
Kirkko lieventää riparin uskonnollista tuputusta ja tekee kaikkensa että mahdollisimman moni nuori tulisi rippileirille ja viihtyisi - hyvää PR:ää riparille. Jos ja kun viihtyminen edellyttää riparin perimmäisestä uskonnollisesta tarkoituksesta tinkimistä, niin no problemo.
Ripille ja konfirmaatioon pääsevät kaikki halukkaat, ei mitään kynnyskysymystä- edes usko kristinuskon jumalaan ei ole välttämätöntä. Eikä haittaa vaikka uskon puutteen selvästi ilmaisisi leirillä. - dguk
jori.mantysalo kirjoitti:
Minä uskon, että keskimääräisellä nuorella on keskimäärin hauskaa olla porukassa, jossa on runsaasti keskimääräisiä nuoria. Jeesus-jutut menevät siinä sivussa.
Kriittisyys uskontoja kohtaan on Suomessa ehkä hieman nousussa, mutta ei vielä merkittävän suurta. Sellainen uskonnottomuus, jossa uskonto ei kiinnosta, on nuorten yleisin katsomus.YLE.fi:ssähän, 4.2.2015, oli juttu, (linkki tämän ketjun alkupuolella), jonka mukaan suomalaisten nuorten kriittisyys kirkkoa ja uskontoa kohtaan on lisääntynyt radikaalisti edellisten 5 vuoden aikana. Samanlaista ei ole ollut nähtävissä muissa Pohjoismaissa eikä Keski-Euroopassa.
Tosin ainakin Ruotsissahan se muutos tapahtui jo vuosikymmeniä sitten. kiva.kivempi.kivin kirjoitti:
Sinäkin, nicepappi, puolustelet riparia vain sillä että siellä on kivaa. Niinpä, ihan niin kuin luullakseni lähes kaikilla nurisoleireillä. Mutta ei se kivuus sen riparin alkuperäisestä kristillisestä merkityksestä johdu. Sitä kivempihän siellä onkin mitä vähemmän siellä sitä riparin alkuperäistä agendaa tuuputetaan. Että ihan oikeilla linjoilla olette olleet riparin sisällön muuttamisessa.
Lisää vain räätälöityjä teemaripareita, joissa lapsoset saavat touhuta lempiharratustensa parissa - ja kivaa on. Ja pappi lätisee muodon vuoksi pari tuntia Jeesuksesta. Toisesta korvasta sisään, toisesta ulos. Sitten onkin riparilaisilla iltavapaata ja silloin vsta kivaa onkin.
Kirkon kaverilla armeijalla on vähän sama meininkin amattiurheiljoiden kohdalla. Armeija ottaa irti kaiken PR-arvon heistä, esitellen heitä medialle armeijan harmaissa ja räätälöi heille yksilöllisen varusmienpalveluksen.
Eräskin edesmennyt rallikuski ajeli lähes koko varusmiesaikansa komennuksella rallia ympäri maailmaa, ei käynyt kuin kääntymässä kasarmilla.
Kirkko lieventää riparin uskonnollista tuputusta ja tekee kaikkensa että mahdollisimman moni nuori tulisi rippileirille ja viihtyisi - hyvää PR:ää riparille. Jos ja kun viihtyminen edellyttää riparin perimmäisestä uskonnollisesta tarkoituksesta tinkimistä, niin no problemo.
Ripille ja konfirmaatioon pääsevät kaikki halukkaat, ei mitään kynnyskysymystä- edes usko kristinuskon jumalaan ei ole välttämätöntä. Eikä haittaa vaikka uskon puutteen selvästi ilmaisisi leirillä.Hei nimimerkki, kiva.kivempi.kivin
Nyt kiinnostaisi kuulla oletko seurakunnan työntekijä vai käynyt monta kertaa rippikoulun vai haastatellut useita rippikoulun käyneitä vai mistä sinulla on moinen tieto, että ripille ja konfirmaation pääsevät kaikki halukkaat. Ja vielä mikä on sinun mielestäsi konfirmaation merkitys? Konfirmaatio on jumalanpalvelus, jossa rukoillaan nuorten puolesta, kummit ovat heitä siunaamassa kuten olivat kasteessakin ja nuorten uskonsa vahvistumisen puolesta ollaan koolla. Ei kirkkoon eikä messuun osallistumiselle aseteta rajoituksia, pitäisikö sinun mielestäsi. Millaisin mittarein ja sisään pääsykriteerein, voisimme ottaa tai jättää. Jos joku leirillä sanoisikin, ettei usko, keskustelen tällaisen nuoren kanssa, tottakai. Uskon määrää ja laatua emme voi mitata. Se sitä paitsi vaihteleekin. On nuoria, jotka tulevat rippikouluun miettimään, joskus joku ei tule mukaan konfirmaatioon ja mielestäni se on rohkeata ja juuri oikein, tehdä niin kuin parhaaksi näkee. Pelkästään lahjojen takia ei kyllä juuri kukaan rippikoulua käy, ainakaan sano niin. Eikä onneksi painostuksenkaan takia, joka olisi tosi kummallista. Me kyllä sanomme nuorille sekä vanhemmille, että rippikoulu on vapaaehtoinen. Jotkin nämä rippikoulua koskevat jutut täällä tuntuvat varsin oudoilta. Juttujen kirjoittajilla kun ei ole aina edes omaa kokemusta rippikoulusta, siinä mielessä vielä oudompaa, tietää ja arvostella.
Kaikkea hyvää
Pirkko-pappihjkhps kirjoitti:
Uusi älypuhelin, esimerkiksi, moposta, puhumattakaan, on aika hyvä lahjus, konkreettinenkin vielä, verrattuna taivaspaikkaan, joka on äärettömän epätodennäköinen.
Taivaasta ei ole mitään näyttöä, saati takeita siitä että sinne pääsisi, jos sellainen olisikin - ja lisäksi se on noin 70 vuoden päässä, joka ripari-ikäiselle on ikuisuus.
Vai oliko se kristinopin mukaan niin, että sitä Taivaaseen pääsyä pitää odotella tuomiopäivän asti, ja sen ajankohdasta ei kukaan tiedä, tuskin jumalakaan.
Miten se kuoleman ja tuomiopäivän välinen odotus käytetään ja kulutetaan, millaisessa välitilassa sitä Taivaseen tempaamista tai helevettiin heittämistä odotellaan?"Taivaasta ei ole mitään näyttöä, saati takeita siitä että sinne pääsisi, jos sellainen olisikin - ja lisäksi se on noin 70 vuoden päässä, joka ripari-ikäiselle on ikuisuus."
hyvä pointti
teinit ovat kuolemattomia.
ei heitä mikään kuolema kiinnosta.kusettava_kirkko kirjoitti:
"Taivaasta ei ole mitään näyttöä, saati takeita siitä että sinne pääsisi, jos sellainen olisikin - ja lisäksi se on noin 70 vuoden päässä, joka ripari-ikäiselle on ikuisuus."
hyvä pointti
teinit ovat kuolemattomia.
ei heitä mikään kuolema kiinnosta.Hei kusettava_kirkko
Sanot, että teinit ovat kuolemattomia, ettei heitä kuolema kiinnosta. Tuo ei kyllä pidä paikkansa, monia teinejä kiinnostaa. He kuulevat ja näkevät ja tietävät, että kaiken aikaa ihmisiä kuolee traagisestikin. Monella on lähipiirissäkin kuoleman tapauksia. Kuolemasta ja erilaisista ihmisen elämään liittyvistä vaikeista asioista ei vaan puhuta, ei välttämättä kotona eikä kaveripiirissä. Rippikoulu on siinäkin kohtaa mahdollisuus, siellä käsitellään näitäkin asioita, yhdessä keskustellen.
Ystävällisesti,
Pirkko-pappikuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei nimimerkki, kiva.kivempi.kivin
Nyt kiinnostaisi kuulla oletko seurakunnan työntekijä vai käynyt monta kertaa rippikoulun vai haastatellut useita rippikoulun käyneitä vai mistä sinulla on moinen tieto, että ripille ja konfirmaation pääsevät kaikki halukkaat. Ja vielä mikä on sinun mielestäsi konfirmaation merkitys? Konfirmaatio on jumalanpalvelus, jossa rukoillaan nuorten puolesta, kummit ovat heitä siunaamassa kuten olivat kasteessakin ja nuorten uskonsa vahvistumisen puolesta ollaan koolla. Ei kirkkoon eikä messuun osallistumiselle aseteta rajoituksia, pitäisikö sinun mielestäsi. Millaisin mittarein ja sisään pääsykriteerein, voisimme ottaa tai jättää. Jos joku leirillä sanoisikin, ettei usko, keskustelen tällaisen nuoren kanssa, tottakai. Uskon määrää ja laatua emme voi mitata. Se sitä paitsi vaihteleekin. On nuoria, jotka tulevat rippikouluun miettimään, joskus joku ei tule mukaan konfirmaatioon ja mielestäni se on rohkeata ja juuri oikein, tehdä niin kuin parhaaksi näkee. Pelkästään lahjojen takia ei kyllä juuri kukaan rippikoulua käy, ainakaan sano niin. Eikä onneksi painostuksenkaan takia, joka olisi tosi kummallista. Me kyllä sanomme nuorille sekä vanhemmille, että rippikoulu on vapaaehtoinen. Jotkin nämä rippikoulua koskevat jutut täällä tuntuvat varsin oudoilta. Juttujen kirjoittajilla kun ei ole aina edes omaa kokemusta rippikoulusta, siinä mielessä vielä oudompaa, tietää ja arvostella.
Kaikkea hyvää
Pirkko-pappiPirkko kirjoittaa:"s? Konfirmaatio on jumalanpalvelus, jossa rukoillaan nuorten puolesta, kummit ovat heitä siunaamassa kuten olivat kasteessakin ja nuorten uskonsa vahvistumisen puolesta ollaan koolla. "
Entäs jos nuori on ihan leirilläkin ilmoitanut, että ei usko jumalien olemassaoloon? Mikä usko tällöin konfirmaatiossa vahvistetaan? Mikä merkitys uskontunnukselle silloin on?
Entäs nämä kummit, aika moni kummi on ehtinyt erota kirkosta kasteen ja kummilapsen rippikoulun välillä.korjaussarja_ kirjoitti:
Pirkko kirjoittaa:"s? Konfirmaatio on jumalanpalvelus, jossa rukoillaan nuorten puolesta, kummit ovat heitä siunaamassa kuten olivat kasteessakin ja nuorten uskonsa vahvistumisen puolesta ollaan koolla. "
Entäs jos nuori on ihan leirilläkin ilmoitanut, että ei usko jumalien olemassaoloon? Mikä usko tällöin konfirmaatiossa vahvistetaan? Mikä merkitys uskontunnukselle silloin on?
Entäs nämä kummit, aika moni kummi on ehtinyt erota kirkosta kasteen ja kummilapsen rippikoulun välillä."Entäs jos nuori on ihan leirilläkin ilmoitanut, että ei usko jumalien olemassaoloon? Mikä usko tällöin konfirmaatiossa vahvistetaan? Mikä merkitys uskontunnukselle silloin on? "
Rippikouluun voi tulla, vaikka ei kuuluisi kirkkoon, ei ole kastettu tai ei usko Jumalaan. Voi myös osallistua rippikouluun ilman, että osallistuu konfirmaatioon. Konfirmaatioon osallistuminen kuitenkin edellyttää, että on kastettu ja kuuluu kirkkoon.
Konfirmaatiossa nuorilta kysytään, että kun sinut on kastettu tähän uskoon ja olet saanut siitä opetusta, tahdotko osoittaa tämän uskon elämässäsi.
Jos nuori kertoo esimerkiksi leirillä, että ei usko Jumalaan tai muuten viestittää, että ei ole varma haluaako osallistua konfirmaatioon, siinä vaiheessa ainakin itse keskustelen nuoren kanssa konfirmaation sisällöstä ja jätän osallistumisen hänen pohdittavakseen. En ainakaan itse haluaisi, että kukaan on konfirmoitavana jos hän ei itse halua siinä olla.
Vilppu H.
pappi- 7685
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
"Entäs jos nuori on ihan leirilläkin ilmoitanut, että ei usko jumalien olemassaoloon? Mikä usko tällöin konfirmaatiossa vahvistetaan? Mikä merkitys uskontunnukselle silloin on? "
Rippikouluun voi tulla, vaikka ei kuuluisi kirkkoon, ei ole kastettu tai ei usko Jumalaan. Voi myös osallistua rippikouluun ilman, että osallistuu konfirmaatioon. Konfirmaatioon osallistuminen kuitenkin edellyttää, että on kastettu ja kuuluu kirkkoon.
Konfirmaatiossa nuorilta kysytään, että kun sinut on kastettu tähän uskoon ja olet saanut siitä opetusta, tahdotko osoittaa tämän uskon elämässäsi.
Jos nuori kertoo esimerkiksi leirillä, että ei usko Jumalaan tai muuten viestittää, että ei ole varma haluaako osallistua konfirmaatioon, siinä vaiheessa ainakin itse keskustelen nuoren kanssa konfirmaation sisällöstä ja jätän osallistumisen hänen pohdittavakseen. En ainakaan itse haluaisi, että kukaan on konfirmoitavana jos hän ei itse halua siinä olla.
Vilppu H.
pappi"En ainakaan itse haluaisi, että kukaan on konfirmoitavana jos hän ei itse halua siinä olla."
99% nuorista ei konfirmaatiolla itsessään ole mitään uskonnollista merkitystä. Mennään vain porukan mukana ja hetken päästä saadaan tuhansien eurojen rippilahjat. Kirkko elää suuressa valheessa jos kuvittelee uskonnolla olevan nyky-yhteiskunnan nuorisolle tai muillekaan ikäluokille mitään merkitystä. Edellinen kirkon nelivuotiskertomuskin sen osoitti. Luterilaiselta taikauskolta on tipahtanut pohja pois. - kiva.kivempi.kivin
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei nimimerkki, kiva.kivempi.kivin
Nyt kiinnostaisi kuulla oletko seurakunnan työntekijä vai käynyt monta kertaa rippikoulun vai haastatellut useita rippikoulun käyneitä vai mistä sinulla on moinen tieto, että ripille ja konfirmaation pääsevät kaikki halukkaat. Ja vielä mikä on sinun mielestäsi konfirmaation merkitys? Konfirmaatio on jumalanpalvelus, jossa rukoillaan nuorten puolesta, kummit ovat heitä siunaamassa kuten olivat kasteessakin ja nuorten uskonsa vahvistumisen puolesta ollaan koolla. Ei kirkkoon eikä messuun osallistumiselle aseteta rajoituksia, pitäisikö sinun mielestäsi. Millaisin mittarein ja sisään pääsykriteerein, voisimme ottaa tai jättää. Jos joku leirillä sanoisikin, ettei usko, keskustelen tällaisen nuoren kanssa, tottakai. Uskon määrää ja laatua emme voi mitata. Se sitä paitsi vaihteleekin. On nuoria, jotka tulevat rippikouluun miettimään, joskus joku ei tule mukaan konfirmaatioon ja mielestäni se on rohkeata ja juuri oikein, tehdä niin kuin parhaaksi näkee. Pelkästään lahjojen takia ei kyllä juuri kukaan rippikoulua käy, ainakaan sano niin. Eikä onneksi painostuksenkaan takia, joka olisi tosi kummallista. Me kyllä sanomme nuorille sekä vanhemmille, että rippikoulu on vapaaehtoinen. Jotkin nämä rippikoulua koskevat jutut täällä tuntuvat varsin oudoilta. Juttujen kirjoittajilla kun ei ole aina edes omaa kokemusta rippikoulusta, siinä mielessä vielä oudompaa, tietää ja arvostella.
Kaikkea hyvää
Pirkko-pappiTutkimustten mukaan atesitit tuntevat uskonnot keskimäärin paremmin kuin uskovaiset, jopa niin että ateistit tuntevat uskovaisten omankin uskon paremmin kuin nämä itse. (Tämän tarkoituksena ei ole kehua omaa asiantuntemustani uskontojen suhteen. Se on puutteellinen , myönnän.
Minusta konfirmaation takoitus on vahvistaa uskonsa, ilmaista srk:n, ellei jopa jumalan, edessä, että uskoo kristinuskon jumalaan. Käsitääkseni confirm=vahvistaa.
MIstä minulla on käsitys että komnfirmaatioon pääsevät kaikki. Ei sitöä löähdettä rtarviste kaukaa hakea. Ainakin äsken se oli heti tämän aloituksen alla, kirkosta eroaminen -palstan etusivulla kolmantena aloituksena.
Siinä aloituksessa annetaan linkki HS:n juttuun koskeine rippileirejä
http://keskustelu.suomi24.fi/t/hs-riparilla-ei-tarvitse-edes-uskoa-jumalaan
"Jumalan olemassaolon saa kieltää rippileirillä" , (ja silti saa osallitua konfirmaatioon, jos haluaa)
Leiripappi Erika Kallio:" Pastori ei voi sanoa, että uskot tai en konfirmoi."
Eli uskomnaton riparilainen pääsee vahvistamaan olemattoman uskonsa konfirlmaatiotilaisuudessa jos haluaa valehdella, ja/tai ollakseen erottumatta joukosta.
Jossain vaiheessa tällä tai tätä aihepiiriä sivuavalla muulla palstalla sS42:ssä oli juttu jossa joku isä kertoi kuinka törkeästi hänen lastaan pappi kouhteli, kun lapsi ei halunnut osallistua konfirmaatioon. Kohdeltiin papin toimesta kuin hylkiötä, luopiota.
Minä olen eatisti ja ylpeänä totean että en mennyt rippikouluun, enkä leirille. Mutta voithan Vilppu-pappi kysellä, epäilyttävän ateistin sijaan, kristityiltä papeilta ja uskonyhteisön jäseniltä, evl. ynnä muissa lahkoissa, millainen heidän käsityksensä konfirmaatiosta, ja sen perustasta ja kristillisestä merkityksestä, on, ja katsoa onko se kuinka usein lähempänä sinun vai minun käsitystäni.
Jotenkin saan sen vaikutelman että sinulle sen merkitys on enemmänkin se, että mahdollisimman suuri osuus nuorista saadaan se käymään, sisältö vähemmän tärkeää, anything goes, muokataan siitä sellainen että mahdollisimman suuri määrä nuoria sinne tulee, jopa räätälöimällä leirejä ihan erikoisteemalla, joka teema on siis joku ihan muu kuin uskonnollinen. Vai voiko esim. ratsastaa tai pelata palloa tai purjehtia kristillisesti?
Minkä takia tällaiselle erikoisleirille nuoret menevät? Uskon vahvistuksen ja usakonnollisen opetuksen vai sen rakkaan harrastuksensa takia, tai sen takia että pääsevät ulkomaille, ulkomaanriparileirejäkinhän järjestetään. Ja ainakin rikkaiden pennuilla niihin varaa.
Kanaattaahan sellaisista järjestää että rikkaat vanhemmat ovat tyyttyväisiä kirkkoon ja pysyvät kirkkoveron maksajina.
Kuten huomaat tyylini on tarkoituksellisen kirkko ja uskonto kriittinen. Perustelen sitä sillä, että pitää yrittää saada edes jonkinlaista tasapainoa keskusteluun näistä aiheista. Pitää olla yksipuolisen kirkon ja uskonnon kritiikittömän hymistelyn vastapainoksi myös toisenlainen lähestymistapa, saada sillekin näkyvyyttä ja kuuluvuutta julkisuudessa.
Kehukaa te uskovaiset ja papit ja piispa uskoanne valheeseen asti, minä kritisoin sitä, ja pyrin olemaan valehtelematta, ainakaan tietoisesti en valheita kirkosta ja uskovaisist(kaan levitä. Erehtyväinen toki olen. En sen tajuamiseen mitään julaman ilmoitusta tarvitse "syntisyydestäni".
Kirkolla ja uskovaisilla on edellenkin hegemonia-asema mediassa, eivätkä ne somessaakaan kakkoseksia jää, uskonnllista vyörytystä kyllä riittää, ei sille kriittinen tarkastelu vieläkään pärjää.
Uskovaisten melko yleiselle " henkiseksi marttyyriksi" heittäytymiselle ei ole mitään perusteita. - kiva.kivempi.kivin
kiva.kivempi.kivin kirjoitti:
Tutkimustten mukaan atesitit tuntevat uskonnot keskimäärin paremmin kuin uskovaiset, jopa niin että ateistit tuntevat uskovaisten omankin uskon paremmin kuin nämä itse. (Tämän tarkoituksena ei ole kehua omaa asiantuntemustani uskontojen suhteen. Se on puutteellinen , myönnän.
Minusta konfirmaation takoitus on vahvistaa uskonsa, ilmaista srk:n, ellei jopa jumalan, edessä, että uskoo kristinuskon jumalaan. Käsitääkseni confirm=vahvistaa.
MIstä minulla on käsitys että komnfirmaatioon pääsevät kaikki. Ei sitöä löähdettä rtarviste kaukaa hakea. Ainakin äsken se oli heti tämän aloituksen alla, kirkosta eroaminen -palstan etusivulla kolmantena aloituksena.
Siinä aloituksessa annetaan linkki HS:n juttuun koskeine rippileirejä
http://keskustelu.suomi24.fi/t/hs-riparilla-ei-tarvitse-edes-uskoa-jumalaan
"Jumalan olemassaolon saa kieltää rippileirillä" , (ja silti saa osallitua konfirmaatioon, jos haluaa)
Leiripappi Erika Kallio:" Pastori ei voi sanoa, että uskot tai en konfirmoi."
Eli uskomnaton riparilainen pääsee vahvistamaan olemattoman uskonsa konfirlmaatiotilaisuudessa jos haluaa valehdella, ja/tai ollakseen erottumatta joukosta.
Jossain vaiheessa tällä tai tätä aihepiiriä sivuavalla muulla palstalla sS42:ssä oli juttu jossa joku isä kertoi kuinka törkeästi hänen lastaan pappi kouhteli, kun lapsi ei halunnut osallistua konfirmaatioon. Kohdeltiin papin toimesta kuin hylkiötä, luopiota.
Minä olen eatisti ja ylpeänä totean että en mennyt rippikouluun, enkä leirille. Mutta voithan Vilppu-pappi kysellä, epäilyttävän ateistin sijaan, kristityiltä papeilta ja uskonyhteisön jäseniltä, evl. ynnä muissa lahkoissa, millainen heidän käsityksensä konfirmaatiosta, ja sen perustasta ja kristillisestä merkityksestä, on, ja katsoa onko se kuinka usein lähempänä sinun vai minun käsitystäni.
Jotenkin saan sen vaikutelman että sinulle sen merkitys on enemmänkin se, että mahdollisimman suuri osuus nuorista saadaan se käymään, sisältö vähemmän tärkeää, anything goes, muokataan siitä sellainen että mahdollisimman suuri määrä nuoria sinne tulee, jopa räätälöimällä leirejä ihan erikoisteemalla, joka teema on siis joku ihan muu kuin uskonnollinen. Vai voiko esim. ratsastaa tai pelata palloa tai purjehtia kristillisesti?
Minkä takia tällaiselle erikoisleirille nuoret menevät? Uskon vahvistuksen ja usakonnollisen opetuksen vai sen rakkaan harrastuksensa takia, tai sen takia että pääsevät ulkomaille, ulkomaanriparileirejäkinhän järjestetään. Ja ainakin rikkaiden pennuilla niihin varaa.
Kanaattaahan sellaisista järjestää että rikkaat vanhemmat ovat tyyttyväisiä kirkkoon ja pysyvät kirkkoveron maksajina.
Kuten huomaat tyylini on tarkoituksellisen kirkko ja uskonto kriittinen. Perustelen sitä sillä, että pitää yrittää saada edes jonkinlaista tasapainoa keskusteluun näistä aiheista. Pitää olla yksipuolisen kirkon ja uskonnon kritiikittömän hymistelyn vastapainoksi myös toisenlainen lähestymistapa, saada sillekin näkyvyyttä ja kuuluvuutta julkisuudessa.
Kehukaa te uskovaiset ja papit ja piispa uskoanne valheeseen asti, minä kritisoin sitä, ja pyrin olemaan valehtelematta, ainakaan tietoisesti en valheita kirkosta ja uskovaisist(kaan levitä. Erehtyväinen toki olen. En sen tajuamiseen mitään julaman ilmoitusta tarvitse "syntisyydestäni".
Kirkolla ja uskovaisilla on edellenkin hegemonia-asema mediassa, eivätkä ne somessaakaan kakkoseksia jää, uskonnllista vyörytystä kyllä riittää, ei sille kriittinen tarkastelu vieläkään pärjää.
Uskovaisten melko yleiselle " henkiseksi marttyyriksi" heittäytymiselle ei ole mitään perusteita.LInkki, josko menisi nyt oikein
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14370343/hs-riparilla-ei-tarvitse-edes-uskoa-jumalaan kuunteleva_kirkko kirjoitti:
"Entäs jos nuori on ihan leirilläkin ilmoitanut, että ei usko jumalien olemassaoloon? Mikä usko tällöin konfirmaatiossa vahvistetaan? Mikä merkitys uskontunnukselle silloin on? "
Rippikouluun voi tulla, vaikka ei kuuluisi kirkkoon, ei ole kastettu tai ei usko Jumalaan. Voi myös osallistua rippikouluun ilman, että osallistuu konfirmaatioon. Konfirmaatioon osallistuminen kuitenkin edellyttää, että on kastettu ja kuuluu kirkkoon.
Konfirmaatiossa nuorilta kysytään, että kun sinut on kastettu tähän uskoon ja olet saanut siitä opetusta, tahdotko osoittaa tämän uskon elämässäsi.
Jos nuori kertoo esimerkiksi leirillä, että ei usko Jumalaan tai muuten viestittää, että ei ole varma haluaako osallistua konfirmaatioon, siinä vaiheessa ainakin itse keskustelen nuoren kanssa konfirmaation sisällöstä ja jätän osallistumisen hänen pohdittavakseen. En ainakaan itse haluaisi, että kukaan on konfirmoitavana jos hän ei itse halua siinä olla.
Vilppu H.
pappi"Jos nuori kertoo esimerkiksi leirillä, että ei usko Jumalaan tai muuten viestittää, että ei ole varma haluaako osallistua konfirmaatioon, siinä vaiheessa ainakin itse keskustelen nuoren kanssa konfirmaation sisällöstä ja jätän osallistumisen hänen pohdittavakseen"
Eikö tällöin kannattaisi sanoa, että konfirmaation tarkoituksena on vahvistaa uskovansa kirkon opetuksiin mm ko. jumalasta ja tämän olemassaolosta, ja jos näin ei usko niin on hyväksyttävää ja oikein jäädä pois konfirmaatiosta? Saman hyväksynnän ratkaisulle voisi kertoa myös vanhemmille ja muulle kirkkoväelle.
Kas kun nuorista merkittävä osa tutkitusti ei usko kirkon oppeihin ja jumaliin, mutta silti lähes kaikki rippikoulun käyvät osallistuvat kornfirmaatioon, niin yhtälö ei vain täsmää. Itse veikkaan, että nuorille ei ole mitenkään täysin selvää
a) mistä konfirmaatiossa on kyse
b) valehteleminen ei ole nättiä, ja että
c) konfirmaatiosta pois jääminen on täysin hyväksyttävää ja oikein, jos ei oikeasti usko kirkon opetuksia
ja että edellä mainittuja ei tehdä nuorille - ja vanhemmille- lainkaan selväksi ennen konfirmaatiota.kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Hei kusettava_kirkko
Sanot, että teinit ovat kuolemattomia, ettei heitä kuolema kiinnosta. Tuo ei kyllä pidä paikkansa, monia teinejä kiinnostaa. He kuulevat ja näkevät ja tietävät, että kaiken aikaa ihmisiä kuolee traagisestikin. Monella on lähipiirissäkin kuoleman tapauksia. Kuolemasta ja erilaisista ihmisen elämään liittyvistä vaikeista asioista ei vaan puhuta, ei välttämättä kotona eikä kaveripiirissä. Rippikoulu on siinäkin kohtaa mahdollisuus, siellä käsitellään näitäkin asioita, yhdessä keskustellen.
Ystävällisesti,
Pirkko-pappi"Hei kusettava_kirkko
Sanot, että teinit ovat kuolemattomia, ettei heitä kuolema kiinnosta. Tuo ei kyllä pidä paikkansa, monia teinejä kiinnostaa. He kuulevat ja näkevät ja tietävät, että kaiken aikaa ihmisiä kuolee traagisestikin. Monella on lähipiirissäkin kuoleman tapauksia."
Monella on hyvä sana.
Se ei miljoonan tai miljardin populaatiossa tarkoita juuri mitään.
Jos vaikka 10% kiinnostaa, niin se on monta.
Mutta suhteellisesti aika vähän.
Itse olen sitä mieltä, että suurinta osaa nuorista, ei kuolema kiinnosta.
Siis henkilökohtaisella tasolla, että ajattlisivat omaa kuolemaansa kovinkaan paljoa.
Ovat siis "kuolemattomia".
" Kuolemasta ja erilaisista ihmisen elämään liittyvistä vaikeista asioista ei vaan puhuta, ei välttämättä kotona eikä kaveripiirissä. Rippikoulu on siinäkin kohtaa mahdollisuus, siellä käsitellään näitäkin asioita, yhdessä keskustellen."
Mahdollisuus.
Mutta vain sille jollekin prosentuaaliselle osuudelle, joka tuskin on majoriteetti.
Tai että rippikoulu auttaisi asian pähkäilyssä juuri lainkaan.
Suurin osa porukasta ei edes usko jumalaan tai jumaliin tai mihinkään hattivatteihin joita kukaan ei ole edes nähnyt.- Nassen
Toi idea kuoleman merkityksestä 15 vuotiaalle kertoo kyllä hyvin miten yössä poppamiehet ovat nuorison ajatusmaailmasta.
- kiva.kivempi.kivin
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
"Entäs jos nuori on ihan leirilläkin ilmoitanut, että ei usko jumalien olemassaoloon? Mikä usko tällöin konfirmaatiossa vahvistetaan? Mikä merkitys uskontunnukselle silloin on? "
Rippikouluun voi tulla, vaikka ei kuuluisi kirkkoon, ei ole kastettu tai ei usko Jumalaan. Voi myös osallistua rippikouluun ilman, että osallistuu konfirmaatioon. Konfirmaatioon osallistuminen kuitenkin edellyttää, että on kastettu ja kuuluu kirkkoon.
Konfirmaatiossa nuorilta kysytään, että kun sinut on kastettu tähän uskoon ja olet saanut siitä opetusta, tahdotko osoittaa tämän uskon elämässäsi.
Jos nuori kertoo esimerkiksi leirillä, että ei usko Jumalaan tai muuten viestittää, että ei ole varma haluaako osallistua konfirmaatioon, siinä vaiheessa ainakin itse keskustelen nuoren kanssa konfirmaation sisällöstä ja jätän osallistumisen hänen pohdittavakseen. En ainakaan itse haluaisi, että kukaan on konfirmoitavana jos hän ei itse halua siinä olla.
Vilppu H.
pappiMutta jos nuori sanoo että ei usko jumalaan ja silti syystä tai toisesta haluaa osallistua konfirmaatioon niin se on sinulle ok?
Katsoin vähän tietokirjasta konfirmaatiosta.
Se on ollut senkin suhteen aikamoista soutamista ja huopaamista eri kristillisissä piireissä, mitä se lopultakin tarkoittaa ja merkitsee. Kun eivät kristityt pääse raamatun/jumalan asettamista rituaaleistakaan yksimielisyyteen, niin mitenkäpä sitten tällaisista konfirmaatioista sun muista, joilla ei ole edes raamatullista pohjaa. Mistä lie sekin repäisty matkan varrella. Se ei estä katolisia pitämästä sitä erillisenä sakramenttina, jonka suorittaa piispa vähintään 6v. täyttäneille kasteen yhteydessä.
Evankeliset ottavat konfirmaatiossa nuoren srk:n täysivaltaiseksi jäseneksi opetusta satuaan. (Ei se kyllä ole täysivalaista, että ei saa erota kirkosta ennen kuin 18 v. täytettyään. Eikä konfirmaatio anna äänioikeuttakaan, ei vieläkään vaikka äänestysikäraja laskettiinkin 16 vuoteen srk-vaaleissa.)
Varhaiskristillisyydessä konfirmaatiossa srk:n jäseneksi heti kasteen jälkeen suoritettuna, sisältäen käsien päälle panemista ja öljyllä voitelemista.
Uskonpuhdistus hylkäsi konfirmaatio sakramenttina. Se oli kasvatusta ja opetusta ja päälle eka ehtoollinen. Eräissä evank. kirkoissa liittyi opetuksen päättymiseen ja ekaan ehtoolliseen konfirmaatio, mutta enimmäkseen tyydyttiin kuulusteluun.
Vasta 1700-l:n lopulla konfirmaatio yleistyi lähinnä pietismin vaikutuksesta. Kuulustelu, uskontunnustus ja lupaukset. Sitä kutsuttiin kasteenliiton uudistamiseksi, vahvistamiseksi.
Ruotsissa ja Suomessa konfirmaatio kehittyi nuorten kuulustelusta, joka vähitellen sai juhlavampia piirteitä.
Eli kirkko ei siis itsekään ilmeisesti usko vauvakasteeseen, kun se piti vahvistaa teini-iässä, ja tänä päivänä, kuten olemme saaneet evl. papin suusta kuulla, ei kirkko ota tätä kasteen uudistamistakaan/vahvistamistakaan tosiaan, koska konfirmoitavan ei tarvitse uskoa mihinkään. Ei vauvakasteessa eikä konfirmaatiossakaan jolloin se olisi jo iän puolesta mahdollista. Jäsenmäärän maksimointi tärkeintä kirkolle.
Jotkut kristilliset lahkot sentään pitävät kastetta uskovan kasteena, ja näin ollen automattisesti aikuiskasteena, koska vauvalla ei ole uskoa, kun ei siitä ja jumalasta mitään tiedä.
Konfirmaatiosta kirkko on antanut ohjeita 1700-luvun lopulta lähtien, virallinen kirkollinen toimitus siitä tuli 1800-luvun alussa, ja se kirjattiin kirkkokäsikirjaan konfirmaatiokaavan muodossa.
Luterilaisessa kirkossa 1850-l:lta lähtien käyty keskustelua konfirmaation merkityksestä. (Eli sekavaa on.) Vaadittu mm. lupausten yksinkertaistamista, (nyt ne edellytetyt lupaukset ovat sitten jo olemattomia ilmeisesti), konfirmaation varsinainen tarkoitus on johdattaa nuoret srk-elämään ja toimintaan. (Aika huonolla menestyksellä loppujen lopuksi.) Tähdennetty konfirmaation luonnetta SIUNAUStoimituksena.
Näin sitä siis vain siunataan uskomattomia teinejä konfirmaatiossa, mutta uskovaisiakaan homoja ja heidän liittojaan ei kirkko halua siunata.
- peukutpystyyn
Romahdus voi tulla nopeastikin, mikä on tietenkin iloinen asia.
Riippuu siitä mitä tarkoitetaan nopealla. Vertailuna evlut vihkiminen:
1980: 86,5%
1990: 82,0% (laskua 4,5 %-yksikköä / 10v)
2000: 79,9% (laskua 2,1 %-yksikköä / 10v)
ja sitten äkkiä
2005: 68,1% (laskua 11,8 %-yksikköä / 5v)
2010: 55,5% (laskua 12,6 %-yksikköä / 5v)
2015: 46,6% (laskua 8,9 %-yksikköä / 5v)
Toisaalta ei tuo äkkiä ollut kovin äkkiä niille, jotka seuraavat lukuja. Suurelle yleisölle se toki sitä on: "Mitä, eivätkö kaikki menekään enää kirkossa naimisiin??"- gfhgg
Miksi ei voisi tapahtua samankaltainen romahdus riparin suosiossa?
- VauhtiKiihtyy
jori.mantysalo kirjoitti:
Riippuu siitä mitä tarkoitetaan nopealla. Vertailuna evlut vihkiminen:
1980: 86,5%
1990: 82,0% (laskua 4,5 %-yksikköä / 10v)
2000: 79,9% (laskua 2,1 %-yksikköä / 10v)
ja sitten äkkiä
2005: 68,1% (laskua 11,8 %-yksikköä / 5v)
2010: 55,5% (laskua 12,6 %-yksikköä / 5v)
2015: 46,6% (laskua 8,9 %-yksikköä / 5v)
Toisaalta ei tuo äkkiä ollut kovin äkkiä niille, jotka seuraavat lukuja. Suurelle yleisölle se toki sitä on: "Mitä, eivätkö kaikki menekään enää kirkossa naimisiin??"Mielenkiintoinen analyysi. Tehdään samanlainen analyysi kirkon jäsenosuuden laskusta:
1980 90,3%
1990 87,8% (laskua 2,5 %-yksikköä / 10v)
2000 85,1% (laskua 2,7 %-yksikköä / 10v)
2005 83,1% (laskua 2,0 %-yksikköä / 5v)
2010 78,2% (laskua 4,9 %-yksikköä / 5v)
2015 72,9% (laskua 5,3 %-yksikköä / 5v)
Ja sitten kasteosuuden laskusta:
1980 91,8%
1990 90,5% (laskua 1,3 %-yksikköä / 10v)
2000 88,7% (laskua 1,8 %-yksikköä / 10v)
2005 85,6% (laskua 3,1 %-yksikköä / 5v)
2010 79,3% (laskua 6,3 %-yksikköä / 5v)
2015 69,8% (laskua 9,5 %-yksikköä / 5v)
Muutos alkoi 2000-luvun alussa ja on kirkon jäsenosuuden ja kasteosuuden osalta kokoajan kiihtyvä. Kirkkohäiden osalta nähdään jo viimeisen 5 vuotiskauden osalta pientä sakkausta, mutta tämä selittyy jo verrattain alhaisella alle 50 prosentiin painuneella osuudella.
Olisi varsin outoa, jos tämä kehitys ei tule aikanaan tapahtumaan myös rippikoulun osalta. Viimeistään kasteosuuden lasku tulee 15 vuoden viiveellä taittamaan rippikoulun suosion jyrkkään laskuun.
- Pelli
Vilppu Huomo, rippikoululaisten määrä vähenee runsaasti kun kirkko alkaa vähentää rippikoulun leiripäivien määrää. Monet rippikoululaiset sanovat yhdeksi tärkeimmäksi rippikoulun käymisen syyksi rahalahjat. Ei rippikoululaisilta kysytä rippikoulussa tai konfisharkoissa, uskovatko he vai eivät. Moni nuorista luulee konfirmaation olevan pakollinen, jos on käynyt rippikoulun. Ei työntekijät heille yleensä kerro vapaaehtoisuudesta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa712705- 552657
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun162066- 401999
- 491974
Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus2751944Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi211261- 371076
Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo01010Aamun Trump
"DR: Trumpin väki lahjoi kodittomia grönlantilaisia esittämään Trump-faneja" Sillä lailla.95966