Ateisti mielensä vanki ?

tuntevaotus

Elämästäsi puuttuu ainoa todella tärkeä tekijä: tietoisuus syvemmästä itsestäsi, joka on näkymätön ja häviämätön todellinen olemuksesi.

Mieli käyttää sinua. Olet tiedostamattasi samastunut siihen. Et edes tiedä olevasi sen orja. Olet tietämättäsi sen riivaama, ja niin pidät riivaajaa minänäsi.

Luulet, että olet mielesi. Se on harhakuvitelma. Työkalu on ottanut sinut hallintaansa.

Niin kauan kuin ihmiset samastuvat mieleensä, he pelkäävät ja vastustavat eniten omaa heräämistään. http://www.teosofia.net/muut/tolle.htm

155

976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuntevaotus

      Asiallisia vastauksia kiitos :)

      • humpappaa

        Miten huuhaakommenttiin voi antaa asiallisen vastauksen? New Ages terminologiaa ilman muuta sisältöä, kuin mitä jokainen päässään itse keksii. Ei ihmisellä mitään häviämätöntä todellista olemusta ole. Kun ihminen kuolee olemus lakkaa olemasta. Jos et sitten häviämättömällä olemuksella tarkoita atomeja, joista keho muodostuu. Ne nyt ovat ainakin melkoisen pitkään pysyviä.


      • saat.mitä.tilasit

        Vannu kolsaa henkon ja surtsi kannilo piiraa vetkon.


      • logiikka

        Sinä nyt vain yksinkertaisesti olet väärässä premisseissäsi. Mieli on minä, minä olen mieli. Muistot, minäkuva, tunteet, ajatukset, aistihavainnot, vaistot, itsetietoisuus, ja kyllä, myös minun "syvempi itseni" että tietoisuus siitä, ovat kaikki osa mieltäni. Siinä asiallinen vastaus.


      • tuntevaotus
        humpappaa kirjoitti:

        Miten huuhaakommenttiin voi antaa asiallisen vastauksen? New Ages terminologiaa ilman muuta sisältöä, kuin mitä jokainen päässään itse keksii. Ei ihmisellä mitään häviämätöntä todellista olemusta ole. Kun ihminen kuolee olemus lakkaa olemasta. Jos et sitten häviämättömällä olemuksella tarkoita atomeja, joista keho muodostuu. Ne nyt ovat ainakin melkoisen pitkään pysyviä.

        "Kun ihminen kuolee olemus lakkaa olemasta" Se on vain sinun ja monen muun USKOMUS :) Rajoittava sellainen :)


      • sielun-paino

        Ei, vaan tosi sellainen. Ainakaan mistään muusta ei ole näyttöä; on vain uskomuksia ja haaveilua.


      • tuntevaotus kirjoitti:

        "Kun ihminen kuolee olemus lakkaa olemasta" Se on vain sinun ja monen muun USKOMUS :) Rajoittava sellainen :)

        "Rajoittava sellainen :) "

        Miten se käytännössä rajoittaa? Vai onko se raja jokin mielikuvituksesi tuotos?


      • tuntevaotus
        ertert kirjoitti:

        "Rajoittava sellainen :) "

        Miten se käytännössä rajoittaa? Vai onko se raja jokin mielikuvituksesi tuotos?

        Mielikuvituksesi tuotos olet sinä itse :) Päästä irti niin näet :)


      • tuntevaotus kirjoitti:

        Mielikuvituksesi tuotos olet sinä itse :) Päästä irti niin näet :)

        "Mielikuvituksesi tuotos olet sinä itse"

        En ole. Minä olen ihan konkreettisesti olemassa.

        "Päästä irti niin näet"

        Minua ei kiinnosta kangastuksien näkeminen.


    • Itsestäsihän sinä aloituksessa näytät puhuvan. Tunnetun uskonoppineen Mark5:n periaatteiden mukaan et voi tietää mitä ateismi on ja mitä ateisti tuntee, ellet itse ole ateisti.

      Viime päivinä suoltamasi viestit viittaavat siihen, että olet mielikuviesi vanki aivan samoin kuin nimim. seeioleväärinnnnnnnnnnnnnnnn.

      • tuntevaotus

        Enhän minä tiedäkkään ja siksi esitän kysymyksen . Oletko mielesi vanki vai et ?


      • tuntevaotus kirjoitti:

        Enhän minä tiedäkkään ja siksi esitän kysymyksen . Oletko mielesi vanki vai et ?

        En voi tietää mitä ilmaisu "mielen vanki" sinusta tarkoittaa, joten vastaan "olen ja en".


      • tuntevaotus
        salmiakkisaluki kirjoitti:

        En voi tietää mitä ilmaisu "mielen vanki" sinusta tarkoittaa, joten vastaan "olen ja en".

        Sinulla on rajoituksia , mielipiteitä , pelkoja jne ..eikö ? Miksi ?


      • tuntevaotus kirjoitti:

        Sinulla on rajoituksia , mielipiteitä , pelkoja jne ..eikö ? Miksi ?

        Sinulla ainakin on yksi silmiinpistävä rajoitus - tunnetko itseäsi sen verran, että keksisit mikä se on?


      • tuntevaotus
        marathustra kirjoitti:

        Sinulla ainakin on yksi silmiinpistävä rajoitus - tunnetko itseäsi sen verran, että keksisit mikä se on?

        Kerro toki :)


      • tuntevaotus kirjoitti:

        Kerro toki :)

        Et tunne itseäsi? Yritä nyt tutustua itseesi. Jos et ymmärrä tuota ilmiselvää asiaa, niin voin sitten myöhemmin kertoa sen.


      • tuntevaotus
        marathustra kirjoitti:

        Et tunne itseäsi? Yritä nyt tutustua itseesi. Jos et ymmärrä tuota ilmiselvää asiaa, niin voin sitten myöhemmin kertoa sen.

        Sinun silmiinhän se pisti joten kerro ihmeessä näkemyksesi ilmiselvästä asiasta :) Mutta jos myöhemmin niin silloin se on myöhemmin :)


      • Juuta
        salmiakkisaluki kirjoitti:

        En voi tietää mitä ilmaisu "mielen vanki" sinusta tarkoittaa, joten vastaan "olen ja en".

        :^)

        Ääh

        Raamatun vankina olo on tieteellisesti todennettavissa, lisäksi moraali on pinnallista eli saarnaajien mielikuvituksen varassa joka pohjautuu auktoriteetteihin ja viimekädessä raamattu lähdeteoksena kuin Kaivo joka ei koskaan kuivu, koska raamattu on sekava ja itsessään ristiriitainen tekele.


    • kovin.asiallista
    • seeioleväärinnnnnnnnnnnn

      "Ateisti mielensä vanki ?"

      Ateisti on ennenkaikkea kielensä vanki. Hän ei osaa vapautua puhetavastaan ja siksi hän ei voi kasvaa hengellisesti.

      Se mitä suu puhuu, on hyvin oleellista.

      • "Hän ei osaa vapautua puhetavastaan ja siksi hän ei voi kasvaa hengellisesti. "

        Onko se jokin tavoite, että ateistin tulisi käännytettyä?
        Sinusta jokin hengellisyys on ihmiselle jokin itsestään selvyys. Minulle sellainen on itsestään selvyys, että jokaisen ihmisen tulisi pyrkiä uskostaan pois, koska se aiheuttaa yhteiskunnalle vain lisääntyviä ongelmia.


      • seeioleväärinnnnnnnnnnnn
        ateisti1982 kirjoitti:

        "Hän ei osaa vapautua puhetavastaan ja siksi hän ei voi kasvaa hengellisesti. "

        Onko se jokin tavoite, että ateistin tulisi käännytettyä?
        Sinusta jokin hengellisyys on ihmiselle jokin itsestään selvyys. Minulle sellainen on itsestään selvyys, että jokaisen ihmisen tulisi pyrkiä uskostaan pois, koska se aiheuttaa yhteiskunnalle vain lisääntyviä ongelmia.

        Vastaan vaan että jätän vastaamatta kysymyksiisi ja jatkossa myös kaikkiin muihinkin kysymyksiin joita esität.


      • seeioleväärinnnnnnnnnnnn kirjoitti:

        Vastaan vaan että jätän vastaamatta kysymyksiisi ja jatkossa myös kaikkiin muihinkin kysymyksiin joita esität.

        Hyvä että vihdoinkin tajusit! Toivottavasti tulet joskus järkiisi ja luovut uskostasi!


    • täyttähöttöä

      "tuntevaotus" Nythän sinä olet itse ulkoapäin oppinut ja toistat papukaijan tavoin , mitä muut ovat kirjoittaneet(?)
      Sinunhan piti olla "itseoivaltanut kaiken",kirjoita sitten tästä itseoivalluksesta täysin itse.
      Syvin sinussa näyttää olevan täyttä höttöä,pelkkiä turhia sanoja ja väitteitä.

      • tuntevaotus

        Tuon muidenkin kokemuksia esille kun omani eivät kelvanneet muiden väittäessä niitä keksityiksi :) Nyt tuon muiden kokemuksia samasta aiheesta niin ei kelpaa :D Todennäköistä on myös se jos joskus Tiede sattuisi todistamaan tämän ilmiön todeksi niin et tuolloinkaan uskoisi koska olet sille sokea :)


      • täyttähöttöä
        tuntevaotus kirjoitti:

        Tuon muidenkin kokemuksia esille kun omani eivät kelvanneet muiden väittäessä niitä keksityiksi :) Nyt tuon muiden kokemuksia samasta aiheesta niin ei kelpaa :D Todennäköistä on myös se jos joskus Tiede sattuisi todistamaan tämän ilmiön todeksi niin et tuolloinkaan uskoisi koska olet sille sokea :)

        Ei tarvitse suuttua,jos esittää omia mielipiteitä. Minä vain totesin asian aikaisemmista viisaista kirjoituksistasi : )


      • tuntevaotus
        täyttähöttöä kirjoitti:

        Ei tarvitse suuttua,jos esittää omia mielipiteitä. Minä vain totesin asian aikaisemmista viisaista kirjoituksistasi : )

        Ymmärsit väärin että olisin suuttunut :) Mutta hei .. ei se mitään :D


      • täyttähöttöä
        tuntevaotus kirjoitti:

        Ymmärsit väärin että olisin suuttunut :) Mutta hei .. ei se mitään :D

        Olet selvästi suuttunut.
        Miksi toistelet muiden kirjoituksia? Miksi nimittelet muita ihmisiä "sokeiksi"? Oletko siinä asemassa, että olet oikeutettu kertomaan muille, miten pitäisi elää? Oletko niin viisas, että voit väittää muulla tavalla ajattelevia "sokeiksi" ja ymmärtämättömiksi? Miksi sinun hengellisyys ja syvyys olisi parempaa ja oikein toisin kuin muulla tavalla uskovien?Kerro omin sanoin, mikä on Totuus?Kerro omin sanoin, mitä on syvällisyys?Oletko jumala?Oletko koko ajan yhteydessä Suureen Voimaan?Mitä se kertoo sinulle?Oletko työtön?Oletko suuri hengellinen johtaja?Miksi olet parempi ihminen kuin muut?Miksi sinä pelastut helvetiltä?


      • tuntevaotus
        täyttähöttöä kirjoitti:

        Olet selvästi suuttunut.
        Miksi toistelet muiden kirjoituksia? Miksi nimittelet muita ihmisiä "sokeiksi"? Oletko siinä asemassa, että olet oikeutettu kertomaan muille, miten pitäisi elää? Oletko niin viisas, että voit väittää muulla tavalla ajattelevia "sokeiksi" ja ymmärtämättömiksi? Miksi sinun hengellisyys ja syvyys olisi parempaa ja oikein toisin kuin muulla tavalla uskovien?Kerro omin sanoin, mikä on Totuus?Kerro omin sanoin, mitä on syvällisyys?Oletko jumala?Oletko koko ajan yhteydessä Suureen Voimaan?Mitä se kertoo sinulle?Oletko työtön?Oletko suuri hengellinen johtaja?Miksi olet parempi ihminen kuin muut?Miksi sinä pelastut helvetiltä?

        En ole :) Hei...Kyse ei ole minusta vaan sinusta :) Se on Totuus


      • täyttähöttöä
        tuntevaotus kirjoitti:

        En ole :) Hei...Kyse ei ole minusta vaan sinusta :) Se on Totuus

        Jaa,"tikkujono" on Totuus ja elämä.


      • tuntevaotus
        täyttähöttöä kirjoitti:

        Jaa,"tikkujono" on Totuus ja elämä.

        Jos niin haluat :)


      • täyttähöttöä
        tuntevaotus kirjoitti:

        Jos niin haluat :)

        Kaikki "oppimasi" ja kirjoittamasi on täysin toisilta kopioitua ja opeteltua, ja vielä kehtaat väittää olevasi "itseoivaltanut" ja syvällinen.
        Ja vielä kehtaat esiintyä tällä palstalla jonakin guruna opettamassa ateisteja pois sokeudesta, ja kehtaat haukkua ateisteja täysi mielivaltaisten keksittyjen juttujesi perusteella.
        Olet pelkkä vitsi,etkö edes häpeä?


    • DRHouse

      Ei puutu kiitos vain. teosofia on huumori"tiede" ja jumalaa ei itsetuntemukseen tarvita.

      • tuntevaotus

        Niin onhan se sinulle huumoria kun käsitellään ihmistä itseään ;)


      • "Niin onhan se sinulle huumoria kun käsitellään ihmistä itseään ;) "

        Huumoria siitä tekee sen, että sinun ihmiskäsityksesi on niin naurettava. Sinä et tosiasiassa käsittele ihmistä vaan uskomuksiasi.


      • logiikka
        tuntevaotus kirjoitti:

        Niin onhan se sinulle huumoria kun käsitellään ihmistä itseään ;)

        Psykologia käsittelee ihmistä itseään. Sosiologia, antropologia, sosiaalispykologia ja totta kai historia auttavat ymmärtämään ihmisiä monikossa, yksilöä suurempina kokonaisuuksina. Filosofialla on myös paljon annettavaa kun pohditaan ihmistä itseään. Miten uskonnot ja uskomukset tähän asiaan liittyvät? Jos tarkoituksesi ei ollut tuoda asiaan uskontoja ja uskomuksia, niin voisit kenties esittää saman kysymyksen Tiede ja teknologia -aihealueen psykologiapalstalla Uskonnot ja uskomukset -aihealueen palstojen sijaan :)


      • DRHouse
        tuntevaotus kirjoitti:

        Niin onhan se sinulle huumoria kun käsitellään ihmistä itseään ;)

        Teosofia on huumoria. Meillä on parempiakin keinoja ihmisen itsensä käsittelyyn.


    • fda

      Kyllä ihmisen rakennusaineet tulevat aina säilymään muodossa tai toisessa. Mitään ei tosin jää persoonasta jäljelle. Uskovat ja kaikenlaiset teosofit käyvät sisäistä kamppailua siinä toivossa että voisivat säästää "egonsa" jotenkin kuolemalta.

      Se peruna jonka syöt tulee osittain osaksi sinua ja siinä olleet atomit ovat olleet osana jo muita eläviä olentoja sitä ennen. Samoin käy meille kaikille, prosessi on kokoajan käynnissä jatkuvasti.

      • Ja jokaisessa kevytcolapullossa on ainakin yksi vesimolekyyli joka on joskus ollut kengurun virtsaa. :-)


      • fda

        Ties monen ihmisen läpi nämä samat vesimolekyylit ovat rullanneet jo hikenä, virtsana jne ennenkuin meille ovat päätyneet.


    • tuntevaotus

      Tästä aiheesta on niin paljon tietoa ja kokemuksia alkaen tuhansia vuosia sitten :) Se että ihmiset ovat "unohtaneet" asian ytimen ei tarkoita sitä etteikö se olisi olemassa :)

      • notta-sellasta

        Tästä on ollut samanlaisia uskomuksia kuin tontuista ja menninkäisistä. Se, että jokin uskomus on vanha, ei suinkaan takaa sen faktuaalisuutta.


      • Zarathustra_Jr
        notta-sellasta kirjoitti:

        Tästä on ollut samanlaisia uskomuksia kuin tontuista ja menninkäisistä. Se, että jokin uskomus on vanha, ei suinkaan takaa sen faktuaalisuutta.

        Höpönlöpön, ei zarathustralaisuus olisi säilynyt näin kauaa, jos se ei olisi se yksi ja ainoa Totuus :) Jonain päivänä vielä muidenkin uskontojen kannattajat tämän tajuavat, vaikka ovatkin valitettavasti harhaanjohdettuina Angra Maiyun puolelle eksyneet.


      • bad.boy

        Mikähän se asia ydin oikeastaan on? Et taida itsekään tietää...


      • tuntevaotus

        Sinä itse ;)


      • fda
        Zarathustra_Jr kirjoitti:

        Höpönlöpön, ei zarathustralaisuus olisi säilynyt näin kauaa, jos se ei olisi se yksi ja ainoa Totuus :) Jonain päivänä vielä muidenkin uskontojen kannattajat tämän tajuavat, vaikka ovatkin valitettavasti harhaanjohdettuina Angra Maiyun puolelle eksyneet.

        Eli olit sittenkin teisti?


    • tuntevaotus

      Se jona itseäsi pidät on mielikuvitushahmo .. Elämän aikana ajatuksien kautta rakentunut roolihahmo jolla pelaat elämää :). Siitä voi irrottautua jos uskaltaa :)

      • huuhaajuttuja

        Täysin huuhaajuttuja.


      • bad.boy

        Eiköhän me kaikki olla oman elämämme roolihahmoja, mutta ei mitään mielikuvitushahmoja vaan ihan lihaa ja verta. Pidän ihmisenä olemisesta. Tuo irrottautuminen kuulostaa oudolta. Irrotella kyllä osaan.


      • tuntevaotus

        Onko se mitä ajattelet lihaa ja verta ?


      • bad.boy

        Ei, onhan ihmisellä mieli,ajatukset, tunteet, muistot, minuus, koko elämän kirjo. Lihaa ja verta siinä mielessä,ettemme ole mielikuvitusta.


      • tuntevaotus

        Mutta se joksi itsesi kuvittelet pääsi sisällä on mielikuvitusta :) Menneisyyttä ei ole olemassa enään joten miksi siihen takerrutaan ?


      • bad.boy

        Mitä tuo nyt on.. en ole puhunut takertumisesta menneeseen. Olen itse harrastanut meditaatiota koko aikuisikäni ,,,en ohjelmanumerona vaan vetäytymällä hiljaisuuteen. Se on minulle oikeaa elämää mutta en tuputa muille elämäntapaani


      • tuntevaotus
        bad.boy kirjoitti:

        Mitä tuo nyt on.. en ole puhunut takertumisesta menneeseen. Olen itse harrastanut meditaatiota koko aikuisikäni ,,,en ohjelmanumerona vaan vetäytymällä hiljaisuuteen. Se on minulle oikeaa elämää mutta en tuputa muille elämäntapaani

        Eli tiedät tilan kun mieli on tyhjä kaikesta ? :)


      • tuntevaotus kirjoitti:

        Eli tiedät tilan kun mieli on tyhjä kaikesta ? :)

        Kuten sullakin on pääsi tyhjä kaikesta meditoimatta, paitsi siitä yhdestä!


    • änkyröikää

      On se hyvä, että ateistit eivät koskaan tule pääsemään työpaikkaan, jossa joutuisivat osallistumaan mentaalivalmennukseen.

      "Minuutesi tai mielesi ei ole yhtä kuin aivosi, ajatuksesi tai tunteesi. Minuus on jotain suurempaa ja korkeampaa, jota edes tiedemiehet eivät ole pystyneet kovin menestyksekkäästi määrittämään. Mieli on suurempi ja vahvempi kuin aivosi, ajatuksesi, tunteesi tai toimintasi. Sinä voit asettua omien ajatustesi yläpuolelle tarkkailijana. Mielen voimalla voi esimerkiksi pakottaa aivot vapautumaan fobioista. Tarkoitus ei kuitenkaan ole hiljentää negatiivisia ajatuksia ja tunteita väkisin, vaan tiedostaa ne. Ne ovat tärkeitä merkkejä sinulle siitä, mitä sinun on työstettävä, mutta älä kuvittele että ne ovat sinä.

      Mindfulness kehittää uusien synapsien syntymistä aivoissasi ja helpottaa positiivisten ratkaisujen löytymistä. Se ohjaa aivoja näkemään ongelmien taakse ja helpottaa näin ajatuksiemme tarkkailua merkittävästi. Aina kun huomaat mielesi harhailevan ja palautat sen takaisin läsnäolon tilaan ja hengitykseesi, kehität aivojasi.

      Muista, että meditaatiota pitää harjoittaa, sitä ei voi oppia vain kirjoista. Aivojen pitää treenata käytännössä irtipäästämistä ja tarkkailijan asemaa. Voit hyvin aloittaa viiden minuutin harjoituksella päivässä ja lisätä aikaa hiljalleen, omaan rytmiisi sopivaksi. Välillä meditoiminen ja mindfulness tulevat tuntumaan sinusta tylsältä ja merkityksettömältä. Se on normaalia ja menee ohi. Aivojen tehtävä on vastustaa mielemme muutoksia ja kyseenalaistaa eri tavalla tekemisen hyötyjä sekä pitää meidät kiireisinä. Kun aivosi alkavat vastustaa, tiedät olevasi jo positiivisen muutoksen tiellä."

      https://liekkicoaching.fi/blogi/

      • logiikka

        Niin elikkä tässähän samaistetaan minuus ja mieli. Niistä puhutaan samana asiana, joka siis tämän nimenomaisen määritelmän mukaan - joka ei siis ole mikään "virallinen", kaikkien hyväksymä määritelmä - ei ole sama kuin aivot, ajatukset ja tunteet.


      • fda

        "On se hyvä, että ateistit eivät koskaan tule pääsemään työpaikkaan, jossa joutuisivat osallistumaan mentaalivalmennukseen. "

        Outo ajatus, mistä tiedät millaista "valmennusta" työn tai harrastusten parissa tämänkin palstan kävijät ovat käyneet läpi? Itsekin meditoin ja tämä mindfulness ja puhe egon katoamisesta ovat "aloittelijan juttuja" josta tehdään iso numero koska kuvitellaan psykologian egon vastaavan kokemusta. Jos se vastaisi, niin kyseessä olisi mielenterveyden häiriö jonka tavoitteleminen olisi jo osa hulluutta itsessään. Mutta "guru" tai pappi ei tiedä, eikä oikeastaan halua tietää koska se tarkoittaisi kuolemaa kaikenlaiselle kivalle teologiselle diipadaapalle.

        Näistä "päästä irti egostasi" sitten kehitellään kompastuskiviä ja kalliita hunajaisen kuuloisia kursseja niille lähinnä jotka kovasti toivovat jotakin ikuista egoa tai ikuisia jumalsuojelijoita itselleen, eli suurin osa kaikenlaisista henkisistä huuhareista. Kivaa ajanhukkaa elämäänsä kyllästyneille länkkäreille, hipeille ja natseille jotka kaipaavat jotain outoa elämäänsä. Näin koko touhulle tulee pelleilyn maine ja niitä kartetaan kohteliaassa seurassa kaiken humpuukin takia mikä siihen liittyy.

        Kaikenlaiset yliluonnollisen kokemiset näissä ovat juuri sellaisia harhoja, joita tulisi välttää mikäli aikoo oppia jotain hyödyllistä sen sijaan että jäädään kiinni johonkin totaaliseen tuubaan...


      • änkyröikää
        fda kirjoitti:

        "On se hyvä, että ateistit eivät koskaan tule pääsemään työpaikkaan, jossa joutuisivat osallistumaan mentaalivalmennukseen. "

        Outo ajatus, mistä tiedät millaista "valmennusta" työn tai harrastusten parissa tämänkin palstan kävijät ovat käyneet läpi? Itsekin meditoin ja tämä mindfulness ja puhe egon katoamisesta ovat "aloittelijan juttuja" josta tehdään iso numero koska kuvitellaan psykologian egon vastaavan kokemusta. Jos se vastaisi, niin kyseessä olisi mielenterveyden häiriö jonka tavoitteleminen olisi jo osa hulluutta itsessään. Mutta "guru" tai pappi ei tiedä, eikä oikeastaan halua tietää koska se tarkoittaisi kuolemaa kaikenlaiselle kivalle teologiselle diipadaapalle.

        Näistä "päästä irti egostasi" sitten kehitellään kompastuskiviä ja kalliita hunajaisen kuuloisia kursseja niille lähinnä jotka kovasti toivovat jotakin ikuista egoa tai ikuisia jumalsuojelijoita itselleen, eli suurin osa kaikenlaisista henkisistä huuhareista. Kivaa ajanhukkaa elämäänsä kyllästyneille länkkäreille, hipeille ja natseille jotka kaipaavat jotain outoa elämäänsä. Näin koko touhulle tulee pelleilyn maine ja niitä kartetaan kohteliaassa seurassa kaiken humpuukin takia mikä siihen liittyy.

        Kaikenlaiset yliluonnollisen kokemiset näissä ovat juuri sellaisia harhoja, joita tulisi välttää mikäli aikoo oppia jotain hyödyllistä sen sijaan että jäädään kiinni johonkin totaaliseen tuubaan...

        Tuon perusteella voin sanoa, että et ole tajunnut mistään mitään.


      • logiikka
        logiikka kirjoitti:

        Niin elikkä tässähän samaistetaan minuus ja mieli. Niistä puhutaan samana asiana, joka siis tämän nimenomaisen määritelmän mukaan - joka ei siis ole mikään "virallinen", kaikkien hyväksymä määritelmä - ei ole sama kuin aivot, ajatukset ja tunteet.

        Niin ja toinen asia mikä kannattaa huomioida, että tuo Liekki Coaching jonka sivuilta lainaus on näyttää olevan yhden hengen yritys, ja tuo yksi henkilö on omien sanojensa mukaan "rittäjä, mentaalivalmentaja, LCF Life Coach®, neuro coach, mindfulness coach, tradenomi ja esikoiskirjailija". Ei siis psykologi, psykiatria, neurotieteiljä tai yleensä näihin asioihin teoriatasolla kovin syvällisetsi ainakaan muodollisen koulutuksen merkeissä paneutunut henkilö. Mahdollisesti toki käytännön tasolla ihan hyvää ja hyödyllistä valmennusta antava. Mielen ja aivojen erottaminen tuolla tavalla ei kuitenkaan ole mikään tutkimustiedosta kumpuava tai psykologian tai neurotieteen parissa yleisesti hyväksytty ajatus. Tuommoista hienon ja iskevän kuuloista coachin myyntipuhettahan tuo on, ei tieteellistä tekstiä tai oppikirjamateriaalia.


      • fda

        Et ole vain päässyt tarpeeksi pitkälle tajutaksesi, että mindfulnessilla ei ole mitään tekemistä teismin tai ateismin kanssa vaan se riippuu täysin itsestäsi mitä esteitä ymmärrykselle ja kokemukselle rakennat. En hauku lifecoachingia, se on varmasti hyödyllinen juttu sinulle kenties jopa rahakas juttu josta on hyötyä asiakkaille, jotka ovat varmasti tyytyväisiä tasosta jolle sillä touhulla pääsee...


      • fda

        Vastauksenihan oli tietysti änkyräikälle. Nimim. logiikan kanssa olen samaa mieltä.


      • fda

        No niinpä tietysti.


      • IT-ateisti

        Mentorointi- ja mindfullness valmennukset ovat tällä hetkellä hittituote, joita tarjotaan paljon ainakin IT-firmoille.

        Ei nuo valmennukset välttämättä huonoja ole, mutta coachaajat eivät välttämättä ole alansa ammattilaisia. Tätä tapausta kuitenkaan tuntematta.

        Itsensä kehittämistä voi harrastaa mielestäni parhaiten kun sitä tekee oma-aloitteisesti ja omakohtaisella innostuksella.


      • fda

    • noghostinthemachine

      Heräilehän pikkuhiljaa tälle vuosituhannelle. Se Descartesin 1600-luvulla esittämä dualismi on ammuttu alas jo niin monelta suunnalta, että sillä ei enää ole siipiä muualla kuin uskonnollisissa fantasioissa. Pään sisällä on aivot, sieltä ei ole löydetty koneen henkeä vetelemässä hanikoita.

    • Taudinkuvaus

      Tähänkin avaukseen löytyy ICD-10 koodi.

      • Epäjumalienkieltäjä

        Jotain väliltä F20 - F39?


    • tuntevaotus

      Eli siis tulemme siihen johtopäätökseen varmasti kaikkien kanssa että suurin osa täältä on mielensä omia ? Jotkut voisivat sanoa että "unessa" . Mutta jos se "herätys" tulee joskus niin voitte muistella näitä ajatuksen vaihtoja ;D

      • tuntevaotus

        Jiddu Krisnamurtista pieni pätkä ; :) Vaikka eihän nämäkään unisille kelpaa


      • tuntevaotus

        Krishnamurti halusi vapauttaa ihmiset henkisistä häkeistä, kaikesta sidonnaisuudesta, jota ihmisen mieleen on vuosituhanten ajan. Krishnamurtin tavoitteena oli saada aikaan syvällinen muutos ihmismielessä, mutaatio aivosoluissa.lähde? Tämä tapahtuu, kun ihminen havaitsee todellisuuden sellaisena kuin se on eikä oman ajattelunsa heijasteiden kautta.

        Kirjassaan "Truth and Actuality" (1977) Krishnamurti erottaa kaksi erilaatuista todellisuutta. Toinen on ihmisen ajattelun ja uskomusten luoma ja hahmottama subjektiivinen todellisuus, reality. Toisaalta on actuality, se mitä maailmankaikkeudessa objektiivisesti ja absoluuttisesti tapahtuu. Tätä jälkimmäistä ei voi järjellä ymmärtää eikä sanoin tai käsittein kuvailla, koska "sana ei koskaan ole sama kuin asia, johon se viittaa".

        Itsepetos alkaa, kun ihminen alkaa pitää oman mielensä keksimiä kuvia, käsitteitä ja symboleita totuutena. Hän alkaa elää kahdessa todellisuudessa: itse luomassaan ja todellisessa. Nämä ovat ristiriidassa, jonka ihminen yrittää ratkaista luomalla ihanteen, mutta se vain pahentaa tilannetta ja pitkittää ongelman ratkaisua. Krishnamurti sanoo, että kohdatessaan tosiasiat sellaisenaan mieli on hiljaa, passiivisen tietoisuuden tilassa. Sellaisessa tilassa mielen luomat ongelmat ratkeavat itsestään ja ihminen intuitiivisesti tietää, miten hänen tulee toimia.

        Näkemyksessään ajattelun osuudesta ongelmien ratkaisemiseen Krishnamurti selvästi poikkeaa perinteisestä käsityksestä. Hän katsoi, että ajattelu on paitsi luonut kaikki ihmisen syvät ongelmat, myös ylläpitää niitä eikä koskaan pysty niitä poistamaan. Tähän tarvitaan oivalluskykyä (intelligence) ja syvää ytimiin näkemistä (insight). Ne muuttavat aivojen toiminnan ja ajattelun luonteen. Oivalluskykyinen ja syvään näkemiseen kykenevä mieli on vapaa menneisyyden ohjelmoinnista ja pystyy reagoimaan tapahtumiin tuoreesti ja ennakkoluulottomasti. Sellainen elää hetkestä hetkeen valppaasti tietoisena.

        Krishnamurtille elämä oli dynaaminen ja jakamaton prosessi. Ajattelu perustuu aina kokemuksiin ja on siksi vanhaa. Nämä "vanhat aivot" eivät voi koskaan kohdata sitä, mikä on ikuista ja pyhää. Vain oman ajattelunsa rajoitteista ja mielensä kiinnikkeistä vapautunut ihminen on Krishnamurtin mukaan vapaa ja kykenee aidosti rakastamaan.


      • fda

        Kysy itseltäsi kumpi on parempi ymmärtää olevansa unessa vai se että nukkuja kuvittelee olevansa hereillä? Vertauskuvana jälkimmäinen osuu teosofiaan, new ageen, fundamentalismiin, natsismiin jne jotka käyttävät "herää!" iskulauseenaan paremmin kuin ensimmäinen.


      • fda
        tuntevaotus kirjoitti:

        Jiddu Krisnamurtista pieni pätkä ; :) Vaikka eihän nämäkään unisille kelpaa

        "Jiddu Krisnamurtista pieni pätkä ; :) Vaikka eihän nämäkään unisille kelpaa "

        Kiva, että kuvittelet olevasi niin edistynyt egoltasi että voit sieltä heitellä meidän niskaamme haukkuja ja mielirunouttasi.


      • logiikka
        tuntevaotus kirjoitti:

        Krishnamurti halusi vapauttaa ihmiset henkisistä häkeistä, kaikesta sidonnaisuudesta, jota ihmisen mieleen on vuosituhanten ajan. Krishnamurtin tavoitteena oli saada aikaan syvällinen muutos ihmismielessä, mutaatio aivosoluissa.lähde? Tämä tapahtuu, kun ihminen havaitsee todellisuuden sellaisena kuin se on eikä oman ajattelunsa heijasteiden kautta.

        Kirjassaan "Truth and Actuality" (1977) Krishnamurti erottaa kaksi erilaatuista todellisuutta. Toinen on ihmisen ajattelun ja uskomusten luoma ja hahmottama subjektiivinen todellisuus, reality. Toisaalta on actuality, se mitä maailmankaikkeudessa objektiivisesti ja absoluuttisesti tapahtuu. Tätä jälkimmäistä ei voi järjellä ymmärtää eikä sanoin tai käsittein kuvailla, koska "sana ei koskaan ole sama kuin asia, johon se viittaa".

        Itsepetos alkaa, kun ihminen alkaa pitää oman mielensä keksimiä kuvia, käsitteitä ja symboleita totuutena. Hän alkaa elää kahdessa todellisuudessa: itse luomassaan ja todellisessa. Nämä ovat ristiriidassa, jonka ihminen yrittää ratkaista luomalla ihanteen, mutta se vain pahentaa tilannetta ja pitkittää ongelman ratkaisua. Krishnamurti sanoo, että kohdatessaan tosiasiat sellaisenaan mieli on hiljaa, passiivisen tietoisuuden tilassa. Sellaisessa tilassa mielen luomat ongelmat ratkeavat itsestään ja ihminen intuitiivisesti tietää, miten hänen tulee toimia.

        Näkemyksessään ajattelun osuudesta ongelmien ratkaisemiseen Krishnamurti selvästi poikkeaa perinteisestä käsityksestä. Hän katsoi, että ajattelu on paitsi luonut kaikki ihmisen syvät ongelmat, myös ylläpitää niitä eikä koskaan pysty niitä poistamaan. Tähän tarvitaan oivalluskykyä (intelligence) ja syvää ytimiin näkemistä (insight). Ne muuttavat aivojen toiminnan ja ajattelun luonteen. Oivalluskykyinen ja syvään näkemiseen kykenevä mieli on vapaa menneisyyden ohjelmoinnista ja pystyy reagoimaan tapahtumiin tuoreesti ja ennakkoluulottomasti. Sellainen elää hetkestä hetkeen valppaasti tietoisena.

        Krishnamurtille elämä oli dynaaminen ja jakamaton prosessi. Ajattelu perustuu aina kokemuksiin ja on siksi vanhaa. Nämä "vanhat aivot" eivät voi koskaan kohdata sitä, mikä on ikuista ja pyhää. Vain oman ajattelunsa rajoitteista ja mielensä kiinnikkeistä vapautunut ihminen on Krishnamurtin mukaan vapaa ja kykenee aidosti rakastamaan.

        Sanoisinpa, että Khrisnamurti on ainakin kirjaimellisesti tulkituna ihan vaan selkeästi väärässä. Jos absoluuttista todellisuutta ei voikaan järjellä ymmärtää, järjellä päästään kuitenkin lähimmäksi sen ymmärtämistä. Ajattelu voi toki sikäli ylläpitää ihmisen pahimpia ongelmia, että kuolleena tai vegetatiivisessa tilassa tuskin hirveästi huolia ja murheita on. Ei tosin suuremmin iloakaan. Sikäli tuo on ristiriistaista, että oivalluskyky ja "syvä ytimiin näkeminen" ovat ajattelua, osaltaan ehkä intuitiivista enemmän kuin loogista ja tahdonalaista, mutta kuitenkin aivoja/mieltä - joiden erottaminen kahdeksi selkeästi eri asiaksi on virheellistä - vaativia kognitiivisia toimintoja.


      • logiikka

        Jotkut voisivat sanoa unessa, jotkut että eikun nimenomaan hereillä.


      • logiikka
        logiikka kirjoitti:

        Jotkut voisivat sanoa unessa, jotkut että eikun nimenomaan hereillä.

        Tämä siis tietenkin vastauksena tähän:

        "Eli siis tulemme siihen johtopäätökseen varmasti kaikkien kanssa että suurin osa täältä on mielensä omia ? Jotkut voisivat sanoa että "unessa" . Mutta jos se "herätys" tulee joskus niin voitte muistella näitä ajatuksen vaihtoja ;D "


      • tuntevaotus
        fda kirjoitti:

        "Jiddu Krisnamurtista pieni pätkä ; :) Vaikka eihän nämäkään unisille kelpaa "

        Kiva, että kuvittelet olevasi niin edistynyt egoltasi että voit sieltä heitellä meidän niskaamme haukkuja ja mielirunouttasi.

        There comes a point in your life when you need to stop reading other people's books and write your own. Albert Einstein . Myös siellä pään sisällä ;)


      • tuntevaotus

        "The more I study science, the more I believe in God" Albert Einstein


      • tuntevaotus

        Semmosta se vaan on ;)


      • fda

        "It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it."
        -A. Einstein

        Uskotko Einsteinin jumalaan?


      • tuntevaotus
        fda kirjoitti:

        "It was, of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is being systematically repeated. I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it."
        -A. Einstein

        Uskotko Einsteinin jumalaan?

        Uskotko sinä että sinun on lopetettava muiden "kirjojen" lukeminen että voit alkaa kirjoittaa omaasi ? ;) Hätääntyikö Alpertti ? :D


      • fda

        "Alperttia" tietysti ahdisti kun uskovaiset yrittivät tehdä hänestä teistiseen jumalaan uskovaa valehtelemalla ja toistamalla valheita. Tuskin hän hätääntyikään asiasta, mutta olisi ehkä ahdistunut tietämään miten hänestä keksitään sitaatteja joita hän ei oikeasti sanonut ja näillä puijataan herkkäuskoisilta rahaa, aikaa ja pois järkiajattelusta.


      • fda

        "Uskotko sinä että sinun on lopetettava muiden "kirjojen" lukeminen että voit alkaa kirjoittaa omaasi ? ;)"

        En ole kirjailija, enkä aio ryhtyä maalaamaan tauluja tai edes poliitikoksi.


      • tuntevaotus
        fda kirjoitti:

        "Alperttia" tietysti ahdisti kun uskovaiset yrittivät tehdä hänestä teistiseen jumalaan uskovaa valehtelemalla ja toistamalla valheita. Tuskin hän hätääntyikään asiasta, mutta olisi ehkä ahdistunut tietämään miten hänestä keksitään sitaatteja joita hän ei oikeasti sanonut ja näillä puijataan herkkäuskoisilta rahaa, aikaa ja pois järkiajattelusta.

        Ihmisen itsensä keksimästä järkiajattelusta :) Mutta ihmiset ovat sairaita , ei voi muuta sanoa .


      • fda

        Eiköhän se valehtelu lähtenyt tunteilusta. Siitä, että kokivat teistisen jumalan olevan niin todistelun tarpeessa, että heidän täytyi tekaista valheita joita laittoivat kuuluisan fyysikon nimiin. Ei mitään uutta auringon alla.


      • tuntevaotus

        On se hurjaa mitä ihmiset rakentavat totuuden ympärille ahneuksissaan ... On uskontoja , Tiedettä ja tietoa jolla rahastaa .. kaiken voisi tehdä ilman rahaa taikka valtaakin ;)


      • huijaustaaa
        tuntevaotus kirjoitti:

        On se hurjaa mitä ihmiset rakentavat totuuden ympärille ahneuksissaan ... On uskontoja , Tiedettä ja tietoa jolla rahastaa .. kaiken voisi tehdä ilman rahaa taikka valtaakin ;)

        Mitään oikeaa totuutta ei ole, ei sitäkään mitä mainostat Totuutena, se on sinun oma/opittu kehitelmä.
        Tiede ei perustu huijaukseen kuten uskonto. Jos/kun tieteen avulla "rahastetaan" ihminen pääsääntöisesti tietää mitä saa.
        Uskonto ja niiden jumala(t) ja sinunkin mainostama jumala vai oliko se Kaikkivoipa Voima, ovat kaikki valhetta ja huijausta, koska niiden perusta on jo valhetta. Niillä se ihmisten huijaus ja rahastus on tehty ja edelleen tehdään.


      • änkyröikää

        Onko tässä ketjussa nyt hirveästi puhuttu jumalista? Tuo alkoitus liittyy Eckhart Tollen omaan oivallukseen ja heräämiseen. Mies oli masentunut ja tosi huonossa jamassa, kun hän koki oivalluksen, että ei voi elää itsensä kanssa. Kenen kanssa hän ei siis voi elää? Hän tajusi, että jos hän ei voi elää itsensä kanssa, niin mielessä täytyy olla kaksi tasoa. Siitä lähti hänen heräämisensä ja hän tajusi, että Jeesus ja Buddha ovat puhuneet siitä syvemmästä itsestä.

        Ihmisen mieli on kuin meri. Pinta kuohuaa, mutta pinnan alla on tyyntä. Me itse olemme itsemme pahin vihollinen, jos emme tavoita tuota pinnan alla olevaa tyyntä ydintä. Moni etsii sitä tänä päivänä. Herääminen tapahtuu silloin, kun ei kestä enää itseään ja omaa elämäänsä.


      • huijaustaaa
        änkyröikää kirjoitti:

        Onko tässä ketjussa nyt hirveästi puhuttu jumalista? Tuo alkoitus liittyy Eckhart Tollen omaan oivallukseen ja heräämiseen. Mies oli masentunut ja tosi huonossa jamassa, kun hän koki oivalluksen, että ei voi elää itsensä kanssa. Kenen kanssa hän ei siis voi elää? Hän tajusi, että jos hän ei voi elää itsensä kanssa, niin mielessä täytyy olla kaksi tasoa. Siitä lähti hänen heräämisensä ja hän tajusi, että Jeesus ja Buddha ovat puhuneet siitä syvemmästä itsestä.

        Ihmisen mieli on kuin meri. Pinta kuohuaa, mutta pinnan alla on tyyntä. Me itse olemme itsemme pahin vihollinen, jos emme tavoita tuota pinnan alla olevaa tyyntä ydintä. Moni etsii sitä tänä päivänä. Herääminen tapahtuu silloin, kun ei kestä enää itseään ja omaa elämäänsä.

        Eipä ole jumalista ehkä puhuttu mutta aloittaja on toitottanut muissa kirjoituksissaan Korkeampi Voima=jumala.
        Olisi todella hyvä,jos näihin mielenhallinta, itsetuntemus,tyyneys jne asioihin ei sotkettaisikaan mitään jumalaa tai jumalia tai jeesuksia.
        Onko se sitten "herääminen" vai miksi haluaa asian nimetä mutta elämä itsensä, muiden ihmisten ja luonnon kanssa sopusoinnussa olisi varmaan tavoiteltavaa.
        Se,että saavuttaako ihminen tasapainon elämäänsä vain ja pelkästään tämän esim Echartin "oppien" tai jonkun muun mielenhallinnan avulla ei ole totta, muutenkin voit saavuttaa hyvän ja elämisen arvoisen elämän, ja ilman keksittyä jumalaa tai muuta jumalselitystä.


      • tuntevaotus
        huijaustaaa kirjoitti:

        Eipä ole jumalista ehkä puhuttu mutta aloittaja on toitottanut muissa kirjoituksissaan Korkeampi Voima=jumala.
        Olisi todella hyvä,jos näihin mielenhallinta, itsetuntemus,tyyneys jne asioihin ei sotkettaisikaan mitään jumalaa tai jumalia tai jeesuksia.
        Onko se sitten "herääminen" vai miksi haluaa asian nimetä mutta elämä itsensä, muiden ihmisten ja luonnon kanssa sopusoinnussa olisi varmaan tavoiteltavaa.
        Se,että saavuttaako ihminen tasapainon elämäänsä vain ja pelkästään tämän esim Echartin "oppien" tai jonkun muun mielenhallinnan avulla ei ole totta, muutenkin voit saavuttaa hyvän ja elämisen arvoisen elämän, ja ilman keksittyä jumalaa tai muuta jumalselitystä.

        Unisen elämän ;D


      • fda

        "Tuo alkoitus liittyy Eckhart Tollen omaan oivallukseen ja heräämiseen. Mies oli masentunut ja tosi huonossa jamassa, kun hän koki oivalluksen, että ei voi elää itsensä kanssa. Kenen kanssa hän ei siis voi elää? Hän tajusi, että jos hän ei voi elää itsensä kanssa, niin mielessä täytyy olla kaksi tasoa."

        Pikemminkin näyttää siltä, että hän olisi herännyt siihen että New Age-jamppana hänestä tulisi miljonääri. Herkkäuskoiset hänen perustason meditaatiokamaansa ja itsekehitystuubaa pitäisivät sitten suurenakin oivalluksena.

        "Ihmisen mieli on kuin meri. Pinta kuohuaa, mutta pinnan alla on tyyntä. Me itse olemme itsemme pahin vihollinen, jos emme tavoita tuota pinnan alla olevaa tyyntä ydintä."

        Eikä se ole loppujen lopuksi kovin vaikeaa oppia jos ei keskity siihen kuinka paljon tuubaa siellä mielessä liikkuu vaan keskittyy "olemaan terällä", tarkkaillen sitä mikä on. Rahastusmeditaatiolla oppii lähinnä kuinka vaikeaa se on ja siksi uusia gurujen kirjoja ja meditaatiokasetteja (vai olisiko se nykyään flac-tiedostoja jostain applen kaupasta?) ostetaan roppakaupalla.

        "Herääminen tapahtuu silloin, kun ei kestä enää itseään ja omaa elämäänsä."

        Eli jos on tasapainoinen elämän ja kehittänyt itselleen terveelliset elämäntavat, hyvät ihmissuhteet, hyväksynyt elämän tosiasiat, harjoittanut meditaatiota ei voi "herätä"? Vaan koko homman täytyy lähteä itseinhosta... se on oikeastaan aivan tyypillistä kulttiajattelua. Ne jotka koviten yrittävät hylätä "egonsa" keskittyvät siihen "egoonsa" liikaa ja korottavat sen jalustalle. Näin ei päästä perustekniikkaa pidemmälle itsenäiseen harjoittamiseen ja pysytään gurujen rahasampoina, mikä onkin joko tarkoitus tai sitten gurut ovat itse samanlaisia aloittelijoita jotka ovat onnekkaasti huomanneet että heidän juttujaan seuraamalla ei kukaan pääse heitä pidemmälle.

        Aito sisäinen tasapaino taas lähtee siitä kun hyväksyy itsensä sellaisena kuin on ja tajuaa että tästä voi jatkaa eteenkinpäin.

        Lyhyesti: Käytännössä tässä Tollailussa on väärinymmärretty meditaatio ja siten yleistetty näitä perusajatuksia elämän tasolle rahastusmielessä. Itseinholla ja egon vihaamisella ei pääse pitkälle, mutta ideologian tuputukseen ja omaksumiseen se toimii.


      • fda

        Suomalaisten karatesalien nykytasoa tuntematta veikkaisin, että sieltä löytyy Tollea kovempia meditoijia pilvin pimein.


      • logiikka
        tuntevaotus kirjoitti:

        Unisen elämän ;D

        Niinpä niin. Todellisuuden kohtaaminen jä hyväksyminen on uneliaisuutta, eskapistisiin fantasioihin pakeneminen heräämistä. Näinhän se tietenkin menee, kuinkas muutenkaan.


      • Epäjumalienkieltäjä
        tuntevaotus kirjoitti:

        Krishnamurti halusi vapauttaa ihmiset henkisistä häkeistä, kaikesta sidonnaisuudesta, jota ihmisen mieleen on vuosituhanten ajan. Krishnamurtin tavoitteena oli saada aikaan syvällinen muutos ihmismielessä, mutaatio aivosoluissa.lähde? Tämä tapahtuu, kun ihminen havaitsee todellisuuden sellaisena kuin se on eikä oman ajattelunsa heijasteiden kautta.

        Kirjassaan "Truth and Actuality" (1977) Krishnamurti erottaa kaksi erilaatuista todellisuutta. Toinen on ihmisen ajattelun ja uskomusten luoma ja hahmottama subjektiivinen todellisuus, reality. Toisaalta on actuality, se mitä maailmankaikkeudessa objektiivisesti ja absoluuttisesti tapahtuu. Tätä jälkimmäistä ei voi järjellä ymmärtää eikä sanoin tai käsittein kuvailla, koska "sana ei koskaan ole sama kuin asia, johon se viittaa".

        Itsepetos alkaa, kun ihminen alkaa pitää oman mielensä keksimiä kuvia, käsitteitä ja symboleita totuutena. Hän alkaa elää kahdessa todellisuudessa: itse luomassaan ja todellisessa. Nämä ovat ristiriidassa, jonka ihminen yrittää ratkaista luomalla ihanteen, mutta se vain pahentaa tilannetta ja pitkittää ongelman ratkaisua. Krishnamurti sanoo, että kohdatessaan tosiasiat sellaisenaan mieli on hiljaa, passiivisen tietoisuuden tilassa. Sellaisessa tilassa mielen luomat ongelmat ratkeavat itsestään ja ihminen intuitiivisesti tietää, miten hänen tulee toimia.

        Näkemyksessään ajattelun osuudesta ongelmien ratkaisemiseen Krishnamurti selvästi poikkeaa perinteisestä käsityksestä. Hän katsoi, että ajattelu on paitsi luonut kaikki ihmisen syvät ongelmat, myös ylläpitää niitä eikä koskaan pysty niitä poistamaan. Tähän tarvitaan oivalluskykyä (intelligence) ja syvää ytimiin näkemistä (insight). Ne muuttavat aivojen toiminnan ja ajattelun luonteen. Oivalluskykyinen ja syvään näkemiseen kykenevä mieli on vapaa menneisyyden ohjelmoinnista ja pystyy reagoimaan tapahtumiin tuoreesti ja ennakkoluulottomasti. Sellainen elää hetkestä hetkeen valppaasti tietoisena.

        Krishnamurtille elämä oli dynaaminen ja jakamaton prosessi. Ajattelu perustuu aina kokemuksiin ja on siksi vanhaa. Nämä "vanhat aivot" eivät voi koskaan kohdata sitä, mikä on ikuista ja pyhää. Vain oman ajattelunsa rajoitteista ja mielensä kiinnikkeistä vapautunut ihminen on Krishnamurtin mukaan vapaa ja kykenee aidosti rakastamaan.

        <<Itsepetos alkaa, kun ihminen alkaa pitää oman mielensä keksimiä kuvia, käsitteitä ja symboleita totuutena.>>

        No nyt olet jo asian äärellä. Pidä tuosta kiinni ja jatka pari askelta pitemmälle.


      • fda

        Fantasiamaailmoja kun rakentavat, sieltä lienee vaikea tulla pois. Kun ei olekaan enää kuningas ja kaikkitietävä valaistunut mestari, joka tietää kuinka sinne fantasiamaailmaan matkataan... ehkä itsekin välillä tajuavat vain pakenevansa vastuuta omasta elämästään ja onnestaan.


    • Epäjumalienkieltäjä

      Ihanko oikeasti kuvittelet, että "kolmetoista tusinassa" tee-se-itse-filosofi voi analysoida jotain kuvitteellista "ateistien" ryhmää ja kertoa mikä heidän elämässään on vialla?

      Kun katsoo useiden ateistine tänne palstalla kirjoittamia kirjoituksia ja vertaa niitä sinun sekaviin tuotoksiisi, niin väkisin tulee vaikutelma, että useiden ateistien kirjoitukset kuvastavat paljon parempaa itseymmärrystä, henkistä tasapainoa ja kypsyyttä kun mitä sinun lähinnä itsekorostuksen täyttämistä sekavista höpötyksistä.

      Teosofiaa voi luonnehtia 1920-luvun New Age -liikkeeksi. Nyt muodissa oleva mindfulness ponnistaa osin samoista jooga- ja budhalaisista traditioista kuin mitkä löytyvät teosofian mambo-jambo-häröilyn alta. Ero on se, että mindfulness on oikeastaan kokoelma meditaatioharjoituksia (jotka ovat suurelta osin suoria kopioita joogasta) eikä ainakaan minun tietääkseni ole vielä rapautunut pseudofilosofiaksi. Koska mindfulness on harjoitus, niin sitä jokainen voi kokeilla ja katsoa tuntuuko se hyödylliseltä vai ei tarvitsematta sekoilla johonkin uskontoon. Siksi tietääkseni mindfulnessia käytetään myös mielenterveyskuntoutuksissa.

      Linkkisi oli sikälikin huvittava, että kun tähän asti lllllllllll/tuntevaotus/jne on toitottanut miten hän ihan itse on oivaltanut "suuren filosofiansa" ja sitten paljastuu, että kyse on huonosti ymmärretyistä copy-paste-paloista joltain teosofia-sivustoilta. Älä usko opettajia, mutta kopioi suoraan jotain Eckhart Tollen teksteistä tehtyä tiivistelmää. Huikean syvällistä.

      • tuntevaotus

        Kyllä minä ymmärrän ettet halua ymmärtää :) Ja tekstistäsi saa sen kuvan että haluat vaan karata totuudelta ;D


      • Epäjumalienkieltäjä
        tuntevaotus kirjoitti:

        Kyllä minä ymmärrän ettet halua ymmärtää :) Ja tekstistäsi saa sen kuvan että haluat vaan karata totuudelta ;D

        Oleellinen kysymys on ymmärrätkö itse ollenkaan sitä mistä tämä sinun opetus ja todisteluinto oikeasti kumpuaa? Mikä saa sinut haluamaan opettajaksi, joka kertoo mitä heidän pitäisi tehdä? Pitääisikö sinun ensin ymmärtää mitä itse teet, miksi teet niinkuin teet ja mitä sinun oikeasti kannattaisi tehdä?

        Vastaukseksi riittää a tai b:
        a) Väistän nämäkin kysymykset, koska niitä on jotenkin hankala miettiä
        b) Kopioin joltain tesofia-sivustolta jotain syvälliseltä kuulostavaa, jota en ihan itsekään ymmärrä.


    • "tietoisuus syvemmästä itsestäsi, joka on näkymätön ja häviämätön todellinen olemuksesi."

      HÄH!? Uskovilta puuttuu todellisuustaju, että kirjoittelevat liikaa paskaa tälle palstalle.

      • tuntevaotus

        HÄH!? Kuvastaa hyvin tietämystäsi :)


      • tuntevaotus kirjoitti:

        HÄH!? Kuvastaa hyvin tietämystäsi :)

        Mene muualle sitä paskaa syöttämään!! Sä nyt et tiedä normielämästä yhtään mitään!
        Sun tietosi loppuu siihen, mistä sulla uskosi alkaa!


      • tuntevaotus
        ateisti1982 kirjoitti:

        Mene muualle sitä paskaa syöttämään!! Sä nyt et tiedä normielämästä yhtään mitään!
        Sun tietosi loppuu siihen, mistä sulla uskosi alkaa!

        Sinähän sitä tykkäät syödä ;D Valitat ehkä mutta olet kuitenkin jo peilin edessä katsomassa itseäsi ja miettimässä "kuka minä olen " ? :DD Normit on tuttuja , valitan :)


      • tuntevaotus kirjoitti:

        Sinähän sitä tykkäät syödä ;D Valitat ehkä mutta olet kuitenkin jo peilin edessä katsomassa itseäsi ja miettimässä "kuka minä olen " ? :DD Normit on tuttuja , valitan :)

        Kaltaiasesi ääliön kannattaisi katsoa peiliin ennen kuin tulee minulle mitään puhumaan. Normit eli lait sulla taitaa olla hakusessa, multinikki!


      • tuntevaotus
        ateisti1982 kirjoitti:

        Kaltaiasesi ääliön kannattaisi katsoa peiliin ennen kuin tulee minulle mitään puhumaan. Normit eli lait sulla taitaa olla hakusessa, multinikki!

        Matkit minua tuossa peili asiassakin ! Kuuletko puhetta ? Minä näen kyllä vain kirjaimia ...vai kuvitteletko kirjoittamilleni asioille vieraan äänen jonka kanssa keskustelet? Jep , en minä itseäni määrittele lakien mukaan ...se on sinun tehtäväsi ;)


      • tuntevaotus kirjoitti:

        Matkit minua tuossa peili asiassakin ! Kuuletko puhetta ? Minä näen kyllä vain kirjaimia ...vai kuvitteletko kirjoittamilleni asioille vieraan äänen jonka kanssa keskustelet? Jep , en minä itseäni määrittele lakien mukaan ...se on sinun tehtäväsi ;)

        Vedäppä itsesi vessasta alas ja kokeile syvämeren sukellusta! Oliko nyt parempi!?


      • tuntevaotus
        ateisti1982 kirjoitti:

        Vedäppä itsesi vessasta alas ja kokeile syvämeren sukellusta! Oliko nyt parempi!?

        Iso violetti lepakko näyttäisi läpsyttelevän siipiään kukkaistutusten vieressä. Helvetin Julistajat.


      • tuntevaotus kirjoitti:

        Matkit minua tuossa peili asiassakin ! Kuuletko puhetta ? Minä näen kyllä vain kirjaimia ...vai kuvitteletko kirjoittamilleni asioille vieraan äänen jonka kanssa keskustelet? Jep , en minä itseäni määrittele lakien mukaan ...se on sinun tehtäväsi ;)

        "Jep , en minä itseäni määrittele lakien mukaan ...se on sinun tehtäväsi ;) "

        Se joka ei noudata Suomen lakia niin saa painua Suomesta sitten helvettiin, jonne toivottavasti uskoo myöskin joutuvansa!

        Lue keskustelupalstan säännöt!


      • tuntevaotus
        ateisti1982 kirjoitti:

        Vedäppä itsesi vessasta alas ja kokeile syvämeren sukellusta! Oliko nyt parempi!?

        Eikö Ateistilla ole mitään todellisuuden tajua ? Ihminen ei mahdu vessasta "alas" mutta jos näin silti tapahtuisi niin kyseinen ihminen ei olisi elossa enään että voisi kokeilla sen jälkeen sukeltamista ...Ei ollut parempi koska se oli täysin sinun mielikuvituksesi tuotetta joten ei totta :) Viittaatko lauseellasi että kuolemanjälkeinen elämä onkin mahdollista ?


      • tuntevaotus kirjoitti:

        Iso violetti lepakko näyttäisi läpsyttelevän siipiään kukkaistutusten vieressä. Helvetin Julistajat.

        Lepakko on yöeläin ja kaikki lepakot ovat mustia. Biologian tunnit ovat sulta jäänyt peruskoulussa väliin?
        Joten diagnoosini on että sairastat psykoosia, kun näet kaikenlaista mitä ei ole olemassa.


      • tuntevaotus kirjoitti:

        Eikö Ateistilla ole mitään todellisuuden tajua ? Ihminen ei mahdu vessasta "alas" mutta jos näin silti tapahtuisi niin kyseinen ihminen ei olisi elossa enään että voisi kokeilla sen jälkeen sukeltamista ...Ei ollut parempi koska se oli täysin sinun mielikuvituksesi tuotetta joten ei totta :) Viittaatko lauseellasi että kuolemanjälkeinen elämä onkin mahdollista ?

        "Ihminen ei mahdu vessasta "alas" mutta jos näin silti tapahtuisi niin kyseinen ihminen ei olisi elossa enään että voisi kokeilla sen jälkeen sukeltamista"

        Olethan sä kuvitellut violetit lepakotkin, joten miksi et kuvittelisi syvämeren sukeltamista vessastakin!?


      • tuntevaotus
        ateisti1982 kirjoitti:

        "Ihminen ei mahdu vessasta "alas" mutta jos näin silti tapahtuisi niin kyseinen ihminen ei olisi elossa enään että voisi kokeilla sen jälkeen sukeltamista"

        Olethan sä kuvitellut violetit lepakotkin, joten miksi et kuvittelisi syvämeren sukeltamista vessastakin!?

        Ettet nyt vaan vastaillut minun nimimerkilläni itsellesi :) ? Nooo .. huvinsa kullakin kun loppuu paukut sanavarastosta ;D


      • fda

        Eipä nuo omat viestisi mitenkään erotu edukseen.


      • Epäjumalienkieltäjä
        tuntevaotus kirjoitti:

        HÄH!? Kuvastaa hyvin tietämystäsi :)

        Sinun tietämyksesi taitaa olla tiivistettynä ctrl C ja ctrl P.


      • tuntevaotus kirjoitti:

        Ettet nyt vaan vastaillut minun nimimerkilläni itsellesi :) ? Nooo .. huvinsa kullakin kun loppuu paukut sanavarastosta ;D

        Mitä sä puhut?! Sulla nyt ei ole koskaan mitään sanavarastoa ollutkaan.


    • tuntevaotus

      Onko kaikki Ateistit samanlaisia kuin tuo mummo tossa oikeella puolella näyttöä? Ei kestänyt Hengellisyyttä ja toimimista oman sisäisen äänensä mukaan niin oli luovutettava ? Ovatko kaikki samannäköisiäkin kuin tuo mummo ? :D

      • fda

        Et ilmeisesti inhoa pelkästään itseäsi vaan myös "mummoja" näiden ulkonäön perusteella?


      • Säälittäväotus


      • tuntevaotus
        fda kirjoitti:

        Et ilmeisesti inhoa pelkästään itseäsi vaan myös "mummoja" näiden ulkonäön perusteella?

        Ja mistäköhän päättelit että "inhoan" tuota mummoa ulkonäön perusteella? Kysyin että ovatko kaikki ateistit samannäköisiäkin kun kerran mieli on samanlainen eikä kestä hengellisyyttä :) Olen kyllä inhonnut itseäni joskus ja se kuuluukin asiaan kun "herää"


      • fda

        "Kysyin että ovatko kaikki ateistit samannäköisiäkin kun kerran mieli on samanlainen eikä kestä hengellisyyttä :)"

        Äärimmäisen lapsellinen ajatus sinulta, suoranaista idiotismia jos et tarkoittanut vaan pelkästään aukoa päätä.


      • fda

        Näistä viesteistäsi tulee mieleen, että mainostamasi herääminen ei ainakaan sinua ole tehnyt empaattiseksi tai hyväntahtoiseksi. Mitä sillä siis on tarjottavaa? Ihmisten mummottelua, harjoittamaasi tahallista väärinymmärtämistä ja pahantahtoista päänauontaa?


      • Epäjumalienkieltäjä
        tuntevaotus kirjoitti:

        Ja mistäköhän päättelit että "inhoan" tuota mummoa ulkonäön perusteella? Kysyin että ovatko kaikki ateistit samannäköisiäkin kun kerran mieli on samanlainen eikä kestä hengellisyyttä :) Olen kyllä inhonnut itseäni joskus ja se kuuluukin asiaan kun "herää"

        <<Kysyin että ovatko kaikki ateistit samannäköisiäkin kun kerran mieli on samanlainen>>

        Onko sinulla lääkitys? Oletko ottanut lääkkeesi ohjeen mukaan?


      • kahvimustana

        Luin jutun tuosta henkilöstä, enkä kutsuisi hänenkään kohdalla uskovasta ateistiksi muuttumista luovuttamiseksi, vaan ymmärtämiseksi. Hänelle ymmärrys tapahtui vasta 40. ikävuoden jälkeen, monelle muulle se tapahtuu jo paljon aikaisemmin.


      • logiikka

        "Onko kaikki Ateistit samanlaisia kuin tuo mummo tossa oikeella puolella näyttöä? Ei kestänyt Hengellisyyttä ja toimimista oman sisäisen äänensä mukaan niin oli luovutettava ?"

        Eiköhän se ateistiksi muuttuminen pikemminkin ala siitä huomiosta, että oman "sisäisen äänen" ja uskonnon opetusten välillä on ristiriita.


      • tuntevaotus
        fda kirjoitti:

        "Kysyin että ovatko kaikki ateistit samannäköisiäkin kun kerran mieli on samanlainen eikä kestä hengellisyyttä :)"

        Äärimmäisen lapsellinen ajatus sinulta, suoranaista idiotismia jos et tarkoittanut vaan pelkästään aukoa päätä.

        Minä en pidä lapsia idiootteina , jos kysymys loukkasi sinua jotenkin niin olen pahoillani :)


      • tuntevaotus
        fda kirjoitti:

        Näistä viesteistäsi tulee mieleen, että mainostamasi herääminen ei ainakaan sinua ole tehnyt empaattiseksi tai hyväntahtoiseksi. Mitä sillä siis on tarjottavaa? Ihmisten mummottelua, harjoittamaasi tahallista väärinymmärtämistä ja pahantahtoista päänauontaa?

        Siltähän se sinusta tuntuu :) Tarjonnasta pieni osa on tullut jo esille :) Et ymmärrä niin et näe :)


      • tuntevaotus
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        <<Kysyin että ovatko kaikki ateistit samannäköisiäkin kun kerran mieli on samanlainen>>

        Onko sinulla lääkitys? Oletko ottanut lääkkeesi ohjeen mukaan?

        Mihin vaivaan ? :)


      • luuloja
        tuntevaotus kirjoitti:

        Siltähän se sinusta tuntuu :) Tarjonnasta pieni osa on tullut jo esille :) Et ymmärrä niin et näe :)

        Olisiko mahdollista, että sinä itse et ymmärrä etkä näe?Luutet vain.


      • fda
        tuntevaotus kirjoitti:

        Minä en pidä lapsia idiootteina , jos kysymys loukkasi sinua jotenkin niin olen pahoillani :)

        Oletko sinä samannäköinen kuin Eckart Tolle? Ei millään pahalla juunou. Onko kaikki jotka inhoavat ajattelua samanlaisia oljenkorsiin takertujia? xdxd


      • fda
        tuntevaotus kirjoitti:

        Siltähän se sinusta tuntuu :) Tarjonnasta pieni osa on tullut jo esille :) Et ymmärrä niin et näe :)

        "Siltähän se sinusta tuntuu :) Tarjonnasta pieni osa on tullut jo esille :) Et ymmärrä niin et näe :) "

        Älä yritä sokea taluttaa muita omaan kuoppaasi.


      • tuntevaotus
        fda kirjoitti:

        Oletko sinä samannäköinen kuin Eckart Tolle? Ei millään pahalla juunou. Onko kaikki jotka inhoavat ajattelua samanlaisia oljenkorsiin takertujia? xdxd

        En ole samannäköinen kuin Tolle , mutta tiedän mistä hän kirjoittaa ..Kokemuksesta joka on meille yhteinen :) En ole sokea , ymmärrän kyllä sinua varsin hyvin toisin kuin sinä minua ;)


      • fda
        tuntevaotus kirjoitti:

        En ole samannäköinen kuin Tolle , mutta tiedän mistä hän kirjoittaa ..Kokemuksesta joka on meille yhteinen :) En ole sokea , ymmärrän kyllä sinua varsin hyvin toisin kuin sinä minua ;)

        Näinhän sinä väität, mutta ymmärryksesi tuntuu olevan hyvin vajaa minun ja muiden palstalaisten suhteen. Et edes tunnu ymmärtävän kirjoitustani vaan jokaiseen asiaan vastaat kuin et ymmärtäisi sanaakaan. Oletteko te sanoja ymmärtämättömät sitten samannäköisiä kuin bioterroristi Rajneesh tai kvanttihuijari Chopra?


      • Epäjumalienkieltäjä
        tuntevaotus kirjoitti:

        Mihin vaivaan ? :)

        Lähinnä tulee mieleen kaksisuuntainen mielialahäiriö jA sen maaninen vaihe. Eikö sinulla todellakaan ole mitään psykiatristadiagnoosia?


      • tuntevaotus
        fda kirjoitti:

        Näinhän sinä väität, mutta ymmärryksesi tuntuu olevan hyvin vajaa minun ja muiden palstalaisten suhteen. Et edes tunnu ymmärtävän kirjoitustani vaan jokaiseen asiaan vastaat kuin et ymmärtäisi sanaakaan. Oletteko te sanoja ymmärtämättömät sitten samannäköisiä kuin bioterroristi Rajneesh tai kvanttihuijari Chopra?

        Nythän sinä olet ylimielinen ;) Vajaahan minä olenkin , olen päässyt mieleni vankeudesta joten yksi asia vähemmän ;) Kyllä minä ymmärrän ihan kaiken mitä sinä kirjoitat ja vastaan mutta ongelma onkin siinä että sinä et ymmärrä :) Tai et halua ymmärtää ?


      • tuntevaotus
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        Lähinnä tulee mieleen kaksisuuntainen mielialahäiriö jA sen maaninen vaihe. Eikö sinulla todellakaan ole mitään psykiatristadiagnoosia?

        Oletko lääkäri vai kenties itse kokenut tuollaisen? Vai tavaatko lääkärinpalstoja etsien itsellesi selitystä minusta? :D Valitan , terveeksi on "luokiteltu" mutta jatka toki etsimistä jos jostain löytäisit lokeron johon minut voisi laittaa niin tulee itsellesi hyvä mieli :)


      • logiikka
        tuntevaotus kirjoitti:

        Nythän sinä olet ylimielinen ;) Vajaahan minä olenkin , olen päässyt mieleni vankeudesta joten yksi asia vähemmän ;) Kyllä minä ymmärrän ihan kaiken mitä sinä kirjoitat ja vastaan mutta ongelma onkin siinä että sinä et ymmärrä :) Tai et halua ymmärtää ?

        Jännä juttu miten sinä oelt koko ajan väittänyt kiven kovaan, että sinä ymmärrät muiden kirjoitukset mutta muut eivät ymmärrä tai halua ymmärtää sinua. Mitenkäs tällainen käytös muuttuu ylimielisyydeksi kun joku muu sitä harrastaa, vai oletko itsekin kenties ollut varsin ylimielinen läpi tämän keskustelun?


      • tuntevaotus
        logiikka kirjoitti:

        Jännä juttu miten sinä oelt koko ajan väittänyt kiven kovaan, että sinä ymmärrät muiden kirjoitukset mutta muut eivät ymmärrä tai halua ymmärtää sinua. Mitenkäs tällainen käytös muuttuu ylimielisyydeksi kun joku muu sitä harrastaa, vai oletko itsekin kenties ollut varsin ylimielinen läpi tämän keskustelun?

        Tuo oli tarkoitettu hänelle itselleen huomioitavaksi asiaksi aiemmin väittäessään minun kokevani itseni jotenkin "paremmaksi" vaikken sitä ole tehnyt . Nyt hän nosti itsensä ja muut minua jotenkin "kelvollisemmaksi" kertoessaan minun olevan "vajaampi" muita :) Vai olenko vajaana samalla tasolla teidän kanssa ? Se että ymmärtää ei tee toista muita paremmaksi ;)


      • Epäjumalienkieltäjä
        tuntevaotus kirjoitti:

        Tuo oli tarkoitettu hänelle itselleen huomioitavaksi asiaksi aiemmin väittäessään minun kokevani itseni jotenkin "paremmaksi" vaikken sitä ole tehnyt . Nyt hän nosti itsensä ja muut minua jotenkin "kelvollisemmaksi" kertoessaan minun olevan "vajaampi" muita :) Vai olenko vajaana samalla tasolla teidän kanssa ? Se että ymmärtää ei tee toista muita paremmaksi ;)

        <<...aiemmin väittäessään minun kokevani itseni jotenkin "paremmaksi" vaikken sitä ole tehnyt>>

        Ja sitten teit seuraavalla nimimerkillä seuraavan aloituksen, jossa väität kanssasi eri mieltä olevia lapsiksi ja itseäsi aikuiseksi edes yrittämättä argumentoida kantojasi.

        Ilmeisesti olet jo niin syvällä harhoissasi että kuvittelet muiden mollaamisen ja itsesi kehumista olevan jotenkin kypsää, syvällistä ja aikuismaista. Ilmeisesti kuvittelet näin koska elät uskossa jonka mukaan sinä olet syvällinen, kypsä, nöyrä ja aikuinen. Jutusta vain kukaan muu ei sitä huomaa.


      • tuntevaotus2
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        <<...aiemmin väittäessään minun kokevani itseni jotenkin "paremmaksi" vaikken sitä ole tehnyt>>

        Ja sitten teit seuraavalla nimimerkillä seuraavan aloituksen, jossa väität kanssasi eri mieltä olevia lapsiksi ja itseäsi aikuiseksi edes yrittämättä argumentoida kantojasi.

        Ilmeisesti olet jo niin syvällä harhoissasi että kuvittelet muiden mollaamisen ja itsesi kehumista olevan jotenkin kypsää, syvällistä ja aikuismaista. Ilmeisesti kuvittelet näin koska elät uskossa jonka mukaan sinä olet syvällinen, kypsä, nöyrä ja aikuinen. Jutusta vain kukaan muu ei sitä huomaa.

        Opiskelu,tutkimus huvi :) Tuon kaiken voi kääntää kohti sinua väittäessäsi uskovaisia jo alkumittelöissä harhaisiksi ja heidän kertomaansa valheeksi,saduksi jne :) Ja nyt kun minä tein saman kuin ateisti jo alussa niin ollaan niin loukkaantuneita , keksitään taudinkuvia jne :D Kun mun maailma on on oikee ja sun väärä kertoo ateisti :D Saat toki pitää maailmaasi oikeana , kaikki tutkimustulokset sun muut liirun laarut kerrotaan kansalle täysin suoraan mitään muuttelematta ja tietenkään unohtamatta sitä että se kaikki on ihmisen itsensä kehittelemää ..Esiintyykö luonnossa sekunnit ,minuutit sekä tunnit ? Ei , joten mikä keksintö kello on muuta kuin ihmisen liikutteluun tarkoitettu keksintö ? :D No mutta kuitenkin tuon sinun lelumaailmasi sekä järkyttävän näytelmän takaa aukeaa toisenkinlainen maailma joka perustuu hiukan eri asioille ;) Naurettavimpia sanontoja mitä olen kuullut on "yleinen käsitys" ... Yleinen käsitys on juurikin sellainen minkälaiseksi se ollaan suunniteltu ihmisiä varten etteivät vaan alkaisi kyseenalaistamaan tätä kaikkea mitä ympärillemme on rakennettu ;) Mutta kunhan teet ja ajattelet kuten muut sen sinulle kertoo niin palkaksi saat sirkushuveja ja kaikkea kivaa millä täyttää se tyhjä paikka sisältäsi :D Ateistin sisällä ei ole käsityksensä mukaan mitään muuta kuin se mikä tulee leikkauspöydällä ilmi ja sen kyllä huomaa :DDD Kaikki vastaukset annetaan ulkopuolelta ja toiminta perustuu sille ainoastaan ... mitään oikeasti omaa sisältä ei tule etteikö sitä olisi jotenkin ulkopuolta muokattu . Sinulle ja muillekkin ateisteille suosittelen Pokemon Go peliä vaikka ihan korvattavaksi todellisuudeksi tuon surullisen näytelmän tilalle ;D


      • tuntevaotus2

        Tiedemies kun tekee raporttiaan Totuudesta ja paikalle tulee mies joko rahasäkin kanssa tai pesäpallomailan kanssa niin Totuus onkin täysin toinen sen jälkeen :D Ja kansa nielee loppuun asti :D


      • tuntevaotus2 kirjoitti:

        Opiskelu,tutkimus huvi :) Tuon kaiken voi kääntää kohti sinua väittäessäsi uskovaisia jo alkumittelöissä harhaisiksi ja heidän kertomaansa valheeksi,saduksi jne :) Ja nyt kun minä tein saman kuin ateisti jo alussa niin ollaan niin loukkaantuneita , keksitään taudinkuvia jne :D Kun mun maailma on on oikee ja sun väärä kertoo ateisti :D Saat toki pitää maailmaasi oikeana , kaikki tutkimustulokset sun muut liirun laarut kerrotaan kansalle täysin suoraan mitään muuttelematta ja tietenkään unohtamatta sitä että se kaikki on ihmisen itsensä kehittelemää ..Esiintyykö luonnossa sekunnit ,minuutit sekä tunnit ? Ei , joten mikä keksintö kello on muuta kuin ihmisen liikutteluun tarkoitettu keksintö ? :D No mutta kuitenkin tuon sinun lelumaailmasi sekä järkyttävän näytelmän takaa aukeaa toisenkinlainen maailma joka perustuu hiukan eri asioille ;) Naurettavimpia sanontoja mitä olen kuullut on "yleinen käsitys" ... Yleinen käsitys on juurikin sellainen minkälaiseksi se ollaan suunniteltu ihmisiä varten etteivät vaan alkaisi kyseenalaistamaan tätä kaikkea mitä ympärillemme on rakennettu ;) Mutta kunhan teet ja ajattelet kuten muut sen sinulle kertoo niin palkaksi saat sirkushuveja ja kaikkea kivaa millä täyttää se tyhjä paikka sisältäsi :D Ateistin sisällä ei ole käsityksensä mukaan mitään muuta kuin se mikä tulee leikkauspöydällä ilmi ja sen kyllä huomaa :DDD Kaikki vastaukset annetaan ulkopuolelta ja toiminta perustuu sille ainoastaan ... mitään oikeasti omaa sisältä ei tule etteikö sitä olisi jotenkin ulkopuolta muokattu . Sinulle ja muillekkin ateisteille suosittelen Pokemon Go peliä vaikka ihan korvattavaksi todellisuudeksi tuon surullisen näytelmän tilalle ;D

        "Ei , joten mikä keksintö kello on muuta kuin ihmisen liikutteluun tarkoitettu keksintö ?"

        Ajan mittaus.

        "kaikki tutkimustulokset sun muut liirun laarut kerrotaan kansalle täysin suoraan mitään muuttelematta ja tietenkään unohtamatta sitä että se kaikki on ihmisen itsensä kehittelemää"

        Ihmisen tarvitsee itse selvittää, koska kukaan ei sitä tee ihmisen puolesta. Se, että ihminen kehittää tapoja tutkia todellisuutta (tieteelliset tutkimukset), ei tee siitä tiedosta virheellistä tai huonompaa mihinkään muuhun tapaan verrattuna. Kuka muu sitä tiedon selvitystä tekisi jos ei ihminen vai onko tarkoitus pysytellä tietämättömänä, että huuhaa on helpompi nielaista?

        "Ateistin sisällä ei ole käsityksensä mukaan mitään muuta kuin se mikä tulee leikkauspöydällä ilmi ja sen kyllä huomaa :DDD"

        Katos, keskityt pään aukomiseen, kun tarjoilemasi hölynpöly ei toimi.


      • tuntevaotus2
        ertert kirjoitti:

        "Ei , joten mikä keksintö kello on muuta kuin ihmisen liikutteluun tarkoitettu keksintö ?"

        Ajan mittaus.

        "kaikki tutkimustulokset sun muut liirun laarut kerrotaan kansalle täysin suoraan mitään muuttelematta ja tietenkään unohtamatta sitä että se kaikki on ihmisen itsensä kehittelemää"

        Ihmisen tarvitsee itse selvittää, koska kukaan ei sitä tee ihmisen puolesta. Se, että ihminen kehittää tapoja tutkia todellisuutta (tieteelliset tutkimukset), ei tee siitä tiedosta virheellistä tai huonompaa mihinkään muuhun tapaan verrattuna. Kuka muu sitä tiedon selvitystä tekisi jos ei ihminen vai onko tarkoitus pysytellä tietämättömänä, että huuhaa on helpompi nielaista?

        "Ateistin sisällä ei ole käsityksensä mukaan mitään muuta kuin se mikä tulee leikkauspöydällä ilmi ja sen kyllä huomaa :DDD"

        Katos, keskityt pään aukomiseen, kun tarjoilemasi hölynpöly ei toimi.

        Kyllä minulle tuo leikkauspöytä tarina on tullut ihan ateistilta itseltään :) Se kävisi järkeen jos ymmärtäisit tieteestä jotakin mutta sinulle riittää lehtijuttu aiheesta niin silloin se on tosi :) Ateisti ei ymmärrä Raamattua mutta ei kyllä Tiedettäkään ja väittää silti totuudeksi asiaa josta hänellä ei ole harmainta hajuakaan :)


      • fda
        tuntevaotus2 kirjoitti:

        Tiedemies kun tekee raporttiaan Totuudesta ja paikalle tulee mies joko rahasäkin kanssa tai pesäpallomailan kanssa niin Totuus onkin täysin toinen sen jälkeen :D Ja kansa nielee loppuun asti :D

        "Tiedemies kun tekee raporttiaan Totuudesta ja paikalle tulee mies joko rahasäkin kanssa tai pesäpallomailan kanssa niin Totuus onkin täysin toinen sen jälkeen :D Ja kansa nielee loppuun asti :D "

        Onneksi on teitä, jotka mielummin kantavat rahasäkin huijariguruille. :D


      • tuntevaotus2 kirjoitti:

        Kyllä minulle tuo leikkauspöytä tarina on tullut ihan ateistilta itseltään :) Se kävisi järkeen jos ymmärtäisit tieteestä jotakin mutta sinulle riittää lehtijuttu aiheesta niin silloin se on tosi :) Ateisti ei ymmärrä Raamattua mutta ei kyllä Tiedettäkään ja väittää silti totuudeksi asiaa josta hänellä ei ole harmainta hajuakaan :)

        "Se kävisi järkeen jos ymmärtäisit tieteestä jotakin mutta sinulle riittää lehtijuttu aiheesta niin silloin se on tosi :)"

        Mitä sinä oikein sekoilet?

        "Ateisti ei ymmärrä Raamattua mutta ei kyllä Tiedettäkään ja väittää silti totuudeksi asiaa josta hänellä ei ole harmainta hajuakaan :)"

        Onko sinulla jotain asiaakin tyhjänpäiväisen nillityksen sijaan?


      • tuntevaotus2
        ertert kirjoitti:

        "Se kävisi järkeen jos ymmärtäisit tieteestä jotakin mutta sinulle riittää lehtijuttu aiheesta niin silloin se on tosi :)"

        Mitä sinä oikein sekoilet?

        "Ateisti ei ymmärrä Raamattua mutta ei kyllä Tiedettäkään ja väittää silti totuudeksi asiaa josta hänellä ei ole harmainta hajuakaan :)"

        Onko sinulla jotain asiaakin tyhjänpäiväisen nillityksen sijaan?

        Nillitys? Ei nuo asiat ole mitään tyhjänpäiväistä vaan totta , TOTUUS ;) Ethän sinä tiedä tieteen tutkimuksista, niiden tuloksista tai kuinka sitä tehdään yhtään mitään kuten et sitäkään kuinka Raamatusta paljastuu asian ydin :) Molemmista niistä sinulle kelpaa pinta mutta perehtyminen onkin toinen juttu :) Mutta sillähän ei ole väliä ? :D


      • Epäjumalienkieltäjä
        tuntevaotus2 kirjoitti:

        Opiskelu,tutkimus huvi :) Tuon kaiken voi kääntää kohti sinua väittäessäsi uskovaisia jo alkumittelöissä harhaisiksi ja heidän kertomaansa valheeksi,saduksi jne :) Ja nyt kun minä tein saman kuin ateisti jo alussa niin ollaan niin loukkaantuneita , keksitään taudinkuvia jne :D Kun mun maailma on on oikee ja sun väärä kertoo ateisti :D Saat toki pitää maailmaasi oikeana , kaikki tutkimustulokset sun muut liirun laarut kerrotaan kansalle täysin suoraan mitään muuttelematta ja tietenkään unohtamatta sitä että se kaikki on ihmisen itsensä kehittelemää ..Esiintyykö luonnossa sekunnit ,minuutit sekä tunnit ? Ei , joten mikä keksintö kello on muuta kuin ihmisen liikutteluun tarkoitettu keksintö ? :D No mutta kuitenkin tuon sinun lelumaailmasi sekä järkyttävän näytelmän takaa aukeaa toisenkinlainen maailma joka perustuu hiukan eri asioille ;) Naurettavimpia sanontoja mitä olen kuullut on "yleinen käsitys" ... Yleinen käsitys on juurikin sellainen minkälaiseksi se ollaan suunniteltu ihmisiä varten etteivät vaan alkaisi kyseenalaistamaan tätä kaikkea mitä ympärillemme on rakennettu ;) Mutta kunhan teet ja ajattelet kuten muut sen sinulle kertoo niin palkaksi saat sirkushuveja ja kaikkea kivaa millä täyttää se tyhjä paikka sisältäsi :D Ateistin sisällä ei ole käsityksensä mukaan mitään muuta kuin se mikä tulee leikkauspöydällä ilmi ja sen kyllä huomaa :DDD Kaikki vastaukset annetaan ulkopuolelta ja toiminta perustuu sille ainoastaan ... mitään oikeasti omaa sisältä ei tule etteikö sitä olisi jotenkin ulkopuolta muokattu . Sinulle ja muillekkin ateisteille suosittelen Pokemon Go peliä vaikka ihan korvattavaksi todellisuudeksi tuon surullisen näytelmän tilalle ;D

        <<Tuon kaiken voi kääntää kohti sinua väittäessäsi uskovaisia jo alkumittelöissä harhaisiksi>>

        Uskovaistenkin mielestä suurin osa uskovista on harhaisia, harhautuneita tai eksyneitä. Sikhit pitävät hindulaisia harhautuneina, muslimit sikhejä ja hindulaisia sekä kristittyjä, jotka ovat jakautuneet moneen suuntaukseen, joista kaikki pitävät toisiaan enemmän tai vähemmän eksyneinä. Teosofiaa ja muuta okkultismia pitävät harhaoppina niin sikhit, muslimit kuin kristitytkin.

        Eli en pidä harhaisia kuin niitä uskovia, joita suuri osa uskovistakin pitää harhaisina. Eli kaikkia.

        << Ja nyt kun minä tein saman kuin ateisti jo alussa niin ollaan niin loukkaantuneita>>

        Sinulla on joku pakkomielle loukkaamisesta. Toistuvasti kun joku on kanssasi eri mieltä, epäilet (toivot?) että olet loukannut tuota kanssasi eri mieltä olevia. Jotta sinun mielipiteesi loukkaisivat minua minun pitäisi pitää niitä jotenkin merkittävinä. Eli ole huoleti - tuskin onnistut loukkaamatta minua jutuillasi. Saattaisin olla jopa huolissani, jos joku okkultisti olisi liikuttavan samaa mieltä.

        <<Saat toki pitää maailmaasi oikeana , kaikki tutkimustulokset sun muut liirun laarut kerrotaan kansalle täysin suoraan mitään...>>

        Tiede on tulosten valossa paras tapa laajentaa tietomme meitä ympäröivästä todellisuudesta. Mitenkäs kuvittelet meidän kykenevän keskusteluun internetissä. Internetin pohjana oleva teknologia ei syntynyt okkultistisissa taikamenoissa.

        <<Ateistin sisällä ei ole käsityksensä mukaan mitään muuta kuin se mikä tulee leikkauspöydällä ilmi ja sen kyllä huomaa :DDD Kaikki vastaukset annetaan ulkopuolelta>>

        Paatoksellista puhetta kaverilta joka kopioi ns. omat oivallukset joltain teosofia-sivustoilta. En tajua lainkaan miten ateistit ottaisivat enemmän valmiita vastauksia ulkopuolelta kuin kristinuskoon, islamiin, teosofiaan tai wiccalaisuuteen hurahtaneet. Ja kun et tunnetusti osaa perustella väitteitäsi niin tämä "logiikka" jäänee minulle arvoitukseksi. Mutta en menetä yöunia tämän takia.


      • tuntevaotus2
        Epäjumalienkieltäjä kirjoitti:

        <<Tuon kaiken voi kääntää kohti sinua väittäessäsi uskovaisia jo alkumittelöissä harhaisiksi>>

        Uskovaistenkin mielestä suurin osa uskovista on harhaisia, harhautuneita tai eksyneitä. Sikhit pitävät hindulaisia harhautuneina, muslimit sikhejä ja hindulaisia sekä kristittyjä, jotka ovat jakautuneet moneen suuntaukseen, joista kaikki pitävät toisiaan enemmän tai vähemmän eksyneinä. Teosofiaa ja muuta okkultismia pitävät harhaoppina niin sikhit, muslimit kuin kristitytkin.

        Eli en pidä harhaisia kuin niitä uskovia, joita suuri osa uskovistakin pitää harhaisina. Eli kaikkia.

        << Ja nyt kun minä tein saman kuin ateisti jo alussa niin ollaan niin loukkaantuneita>>

        Sinulla on joku pakkomielle loukkaamisesta. Toistuvasti kun joku on kanssasi eri mieltä, epäilet (toivot?) että olet loukannut tuota kanssasi eri mieltä olevia. Jotta sinun mielipiteesi loukkaisivat minua minun pitäisi pitää niitä jotenkin merkittävinä. Eli ole huoleti - tuskin onnistut loukkaamatta minua jutuillasi. Saattaisin olla jopa huolissani, jos joku okkultisti olisi liikuttavan samaa mieltä.

        <<Saat toki pitää maailmaasi oikeana , kaikki tutkimustulokset sun muut liirun laarut kerrotaan kansalle täysin suoraan mitään...>>

        Tiede on tulosten valossa paras tapa laajentaa tietomme meitä ympäröivästä todellisuudesta. Mitenkäs kuvittelet meidän kykenevän keskusteluun internetissä. Internetin pohjana oleva teknologia ei syntynyt okkultistisissa taikamenoissa.

        <<Ateistin sisällä ei ole käsityksensä mukaan mitään muuta kuin se mikä tulee leikkauspöydällä ilmi ja sen kyllä huomaa :DDD Kaikki vastaukset annetaan ulkopuolelta>>

        Paatoksellista puhetta kaverilta joka kopioi ns. omat oivallukset joltain teosofia-sivustoilta. En tajua lainkaan miten ateistit ottaisivat enemmän valmiita vastauksia ulkopuolelta kuin kristinuskoon, islamiin, teosofiaan tai wiccalaisuuteen hurahtaneet. Ja kun et tunnetusti osaa perustella väitteitäsi niin tämä "logiikka" jäänee minulle arvoitukseksi. Mutta en menetä yöunia tämän takia.

        Sinä elät maailmaa todeksi ja minä itseäni maailmassa :) Silmät kiinni ja silmät auki :) Hyvä jos saat nukuttua :)


      • logiikka
        tuntevaotus2 kirjoitti:

        Opiskelu,tutkimus huvi :) Tuon kaiken voi kääntää kohti sinua väittäessäsi uskovaisia jo alkumittelöissä harhaisiksi ja heidän kertomaansa valheeksi,saduksi jne :) Ja nyt kun minä tein saman kuin ateisti jo alussa niin ollaan niin loukkaantuneita , keksitään taudinkuvia jne :D Kun mun maailma on on oikee ja sun väärä kertoo ateisti :D Saat toki pitää maailmaasi oikeana , kaikki tutkimustulokset sun muut liirun laarut kerrotaan kansalle täysin suoraan mitään muuttelematta ja tietenkään unohtamatta sitä että se kaikki on ihmisen itsensä kehittelemää ..Esiintyykö luonnossa sekunnit ,minuutit sekä tunnit ? Ei , joten mikä keksintö kello on muuta kuin ihmisen liikutteluun tarkoitettu keksintö ? :D No mutta kuitenkin tuon sinun lelumaailmasi sekä järkyttävän näytelmän takaa aukeaa toisenkinlainen maailma joka perustuu hiukan eri asioille ;) Naurettavimpia sanontoja mitä olen kuullut on "yleinen käsitys" ... Yleinen käsitys on juurikin sellainen minkälaiseksi se ollaan suunniteltu ihmisiä varten etteivät vaan alkaisi kyseenalaistamaan tätä kaikkea mitä ympärillemme on rakennettu ;) Mutta kunhan teet ja ajattelet kuten muut sen sinulle kertoo niin palkaksi saat sirkushuveja ja kaikkea kivaa millä täyttää se tyhjä paikka sisältäsi :D Ateistin sisällä ei ole käsityksensä mukaan mitään muuta kuin se mikä tulee leikkauspöydällä ilmi ja sen kyllä huomaa :DDD Kaikki vastaukset annetaan ulkopuolelta ja toiminta perustuu sille ainoastaan ... mitään oikeasti omaa sisältä ei tule etteikö sitä olisi jotenkin ulkopuolta muokattu . Sinulle ja muillekkin ateisteille suosittelen Pokemon Go peliä vaikka ihan korvattavaksi todellisuudeksi tuon surullisen näytelmän tilalle ;D

        Mikäs juttu tässä muuten on, kun toisaalta paheksut sitä, että " mitään oikeasti omaa sisältä ei tule etteikö sitä olisi jotenkin ulkopuolta muokattu", ja toisaalt atunnut halveksuvan asioita jotka ovat "ihmisen keksimiä", eli ihmisten, ihan itse omalla järjellään, "sisältään" tuottamia tai oivaltavia?


      • tuntevaotus2 kirjoitti:

        Nillitys? Ei nuo asiat ole mitään tyhjänpäiväistä vaan totta , TOTUUS ;) Ethän sinä tiedä tieteen tutkimuksista, niiden tuloksista tai kuinka sitä tehdään yhtään mitään kuten et sitäkään kuinka Raamatusta paljastuu asian ydin :) Molemmista niistä sinulle kelpaa pinta mutta perehtyminen onkin toinen juttu :) Mutta sillähän ei ole väliä ? :D

        "TOTUUS ;)"

        Jaahas, trollausta. En paljon parempaa odottanut vaikka trollaus on aikamoinen pohjanoteeraus.


      • Epäjumalienkieltäjä
        tuntevaotus2 kirjoitti:

        Sinä elät maailmaa todeksi ja minä itseäni maailmassa :) Silmät kiinni ja silmät auki :) Hyvä jos saat nukuttua :)

        <<Sinä elät maailmaa todeksi ja minä itseäni maailmassa>>

        Kuten kaikille muille palstan lukijoille lienee täysin selvää sinulla ei ole minkäänlaisia edellytyksiä arvioida sitä miten minä tai kukaan muukaan palstan kirjoittaja elää. Ei ole näyttöä edes siitä Ymmärrätkö juurikaan vastauksia joita sinulle kirjoitetaan.

        Ristiriitaisista, lapsellisen itsekorostuksen täyttämistä ja tekosyvällisiä copy-paste lauseita sisältävistä kirjoituksistasi päätellen sinulla on vielä pitkä matka siihen, että ymmärtäisit edes sen, miksi itse elät ja toimit niinkin toimit. Tosin on kyseenalaista pystytkö oppimaan yhtään mitään, jos et kasva ulos tuosta itseriittoisesta kaikkitietävyysharhastasi. Toivottavasti kasvat.


    • fhf.ghgfh

      Ihminen ei voi elää ilman mielikuvia ja muistikuvia, koska ne ovat Ego. Mielikuvat voivat kuitenkin irtautua objektiivisesta todellisuudesta ja vääristää suhteemme todellisuuteen Saatamme vaikkapa kokea jotain hyvin traumaattista ja ajatella, että näin ei voisi tapahtua, jos Jumala tai korkeampia voimia on olemassa.

      Ateistinen maailmankatsomus ei useinkaan tule hetkessä omaksutuksi, eikä aina uskonnollinenkaan. Kovatkaan elämänkokemukset ja epäoikeudenmukaisuudet eivät silti tee kaikista ihmisistä ateisteja.

      Luomme mielikuvan Jumalasta tai siitä, että minkäänlaista Jumalaa (korkeinta/korkeampia luojia) ei ole olemassa...ja tässä vaikuttaa oma henkilökohtainen historia... ja myös asenne Totuutta ja tosiasioita kohtaan.
      Jos ihminen yleisesti kunnioittaa objektiivista todellisuutta ja aitoa totuutta, niin silloin hän ei kovin jyrkästi voi kieltää korkeampia voimia (enkeleitä yms). Myöskään mielikuva Jumalasta ei voi olla kovin ahdasraaminen, mikäli totuutta ja todellisuutta kunnioitetaan, koska kyseessä on valtavan suuri - ja suurelta osin käsittämätön - asia.

    • huhhahheiko

      Voi taivas näitä aloituksia!

      Niin maar kauhiast mä pehmeest pääs kärssiin sain!

    • neurobiologiaa

      "Elämästäsi puuttuu ainoa todella tärkeä tekijä: tietoisuus syvemmästä itsestäsi, joka on näkymätön ja häviämätön todellinen olemuksesi."

      Ikävä pilata mielialasi ...mutta olet itserakkaasti väärässä. Ainoa tapa säilyä edes vähän aikaa kuoleman jälkeen on jättää hyvä muisto läheisten mieliin.

      "Mieli käyttää sinua. Olet tiedostamattasi samastunut siihen. Et edes tiedä olevasi sen orja. Olet tietämättäsi sen riivaama, ja niin pidät riivaajaa minänäsi."

      Entäs tämä: ihminen ei pidä itseään "kehona", vaan tästä erillisenä "sieluna", koska ihminen tiedostaa asioita ulkomaailmasta aistiensa avulla, mutta ei tiedosta omien aivojensa toimintaa, koska hänellä ei ole aistia havaita hermoimpulssien etenenemistä aivoissa. On vain luonnollista, että tästä havaintojen "epätasapainosta" johtuen vedetään sitten johtopäätös, että mieli/ajatukset/sielu ovat kehosta erillinen osa.

      "Niin kauan kuin ihmiset samastuvat mieleensä, he pelkäävät ja vastustavat eniten omaa heräämistään. http://www.teosofia.net/muut/tolle.htm"

      Väärin taas. Ei vain tunnu mitenkään todennäköiseltä, että joku kehoton yliluonnollinen ukko pilven reunalla ohjailisi MEIDÄN KAIKKIEN toimintaa. Sillä jos ohjailisi, kai tässä maailmassa olisi edes vähän vähemmän ristiriitoja ja epäkohtia. Tai sitten tämä Jumala on kuin lapsi, joka pelaa lautapeliä monella nappulalla, leikkien, että jokaisella pelivuorolla ajattelee vain kyseisen nappulan parasta.

      • tuntevaotus2

        Ohjailisi jos antaisimme , mutta kun emme anna niin tulos on ristiriitoja ja epäkohtia :) Vapaa tahto valita :)


      • neurobiologiaa
        tuntevaotus2 kirjoitti:

        Ohjailisi jos antaisimme , mutta kun emme anna niin tulos on ristiriitoja ja epäkohtia :) Vapaa tahto valita :)

        Ja miksiköhän tällainen kaikkitietävä, kaikkivoipa ja luotujaan rakastava jumala teki meidät niin, että emme tule häntä tottelemaan (hänhän siis tiesi jo meitä luodessaan, ettemme tule häntä seuraamaan, ja täten tulemme kärsimään)? Miksi hyvä jumala luo olentoja, joiden tietää tulevan kärsimään hänen luomassaan ristiriitaisessa maailmassa? Miksi hän antaa meille vapaan tahdon, jos tietää, että me vain vahingoitamme itseämme sen saatuamme? Sama kuin antaisi taaperon käteen partaveitsiä. Tuskin yksikään rakastava (järjissään oleva) vanhempi antaisi vaarallista esinettä lapselleen, jonka tietää olevan kyvytön käyttämään vaarallista esinettä oikein? Ihan vain itsekseni pohdiskelen :)


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      142
      1865
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1457
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1267
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1262
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1155
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      198
      1040
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      973
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      44
      924
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      201
      916
    10. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      838
    Aihe