Vaikuttaako sateliitit ilmastoon?

PekkaPuolipouta

Niillähän on maapallon kiertorata kohta vuorattu ja aurinkon säteiden vaikutus maapalloon hidastuu?

18

278

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiaaan

      Eivät vaikuta millään tavalla.

    • Lisää_nerokkuutta

      Ikkunassasi oleva yksittäinen pölyhiukkanen tuo huoneeseesi ikuisen yön.

    • TakaisinYlös
      • Viihteeksikin varsin idioottimaista.

        Jotkut vielä uskovat tuohon.

        Huh-huh...


      • glurgfji
        Kollimaattori kirjoitti:

        Viihteeksikin varsin idioottimaista.

        Jotkut vielä uskovat tuohon.

        Huh-huh...

        En usko että kukaan kommentoijista oikeasti uskoi tuohon väitteeseen. Kun hieman mietit asiaa niin ehkä keksit jonkun muun syyn viestille johon vastasit. Väitteen esittäminen johti juuri siihen tulokseen jota hän tavoittelikin.


      • Rollimaattori

        Aivan.
        Juurikin hra Kollimaattorin kommenttia odotin ja nyt hypin riemusta. Hän on ykköskohteeni sekä ehtymättömän riemuni aihe.

        Olen sitä ihmetellyt että mistä Kolli saa kaiken sen tiedon mikä minulta puuttuu (?) koska olen usein aivan eri mieltä kuin hän.

        Varsinkin kuussakäynneistä ja Maapallon muodosta.


      • glurgfji kirjoitti:

        En usko että kukaan kommentoijista oikeasti uskoi tuohon väitteeseen. Kun hieman mietit asiaa niin ehkä keksit jonkun muun syyn viestille johon vastasit. Väitteen esittäminen johti juuri siihen tulokseen jota hän tavoittelikin.

        Toinen näkökohta on kuitenkin se, että propaganda, varsinkin toistettu, vaikuttaa etenkin herkkiin ja tietämättömiin ihmisiin, ellei sitä uskottavasti osoiteta perättömäksi tai saateta naurunalaiseksi. Jos vääriin "tietoihin" ei reagoida, jää mielikuva, että niitä ei pystytä kumoamaan tai sitten halutaan kiusallinen asia tappaa vaitiololla.
        En kuitenkaan osaa sanoa, mikä taktiikka olisi kulloinkin tehokkain.


      • erojalöytyy
        Rollimaattori kirjoitti:

        Aivan.
        Juurikin hra Kollimaattorin kommenttia odotin ja nyt hypin riemusta. Hän on ykköskohteeni sekä ehtymättömän riemuni aihe.

        Olen sitä ihmetellyt että mistä Kolli saa kaiken sen tiedon mikä minulta puuttuu (?) koska olen usein aivan eri mieltä kuin hän.

        Varsinkin kuussakäynneistä ja Maapallon muodosta.

        Teidän kahden ero on siinä että Kollimaattorilla on hyvät perustiedot ympäröivästä todellisuudesta kun sinulta ne taas puuttuvat.Olet ilmeisesti koulupudokas ja riuska työtön mies joka viettää päivänsä ostarin kulmilla keppanakassin kanssa.Menisit töihin vetelys..


      • Esson_baari
        erojalöytyy kirjoitti:

        Teidän kahden ero on siinä että Kollimaattorilla on hyvät perustiedot ympäröivästä todellisuudesta kun sinulta ne taas puuttuvat.Olet ilmeisesti koulupudokas ja riuska työtön mies joka viettää päivänsä ostarin kulmilla keppanakassin kanssa.Menisit töihin vetelys..

        Eihän siellä böndellä mitään ostareita ole. Kyläkaupan ja paikallisen huoltoaseman nurkilla se viettää aikaansa.


      • khkjhkjhkjh
        Rollimaattori kirjoitti:

        Aivan.
        Juurikin hra Kollimaattorin kommenttia odotin ja nyt hypin riemusta. Hän on ykköskohteeni sekä ehtymättömän riemuni aihe.

        Olen sitä ihmetellyt että mistä Kolli saa kaiken sen tiedon mikä minulta puuttuu (?) koska olen usein aivan eri mieltä kuin hän.

        Varsinkin kuussakäynneistä ja Maapallon muodosta.

        "Olen sitä ihmetellyt että mistä Kolli saa kaiken sen tiedon mikä minulta puuttuu (?)"

        Kyselemäsitiedot on jokainen täysipäinen kansalainen saanut jo peruskoulussa. Jos sinulta noinkin yksinkertaiset tiedot puuttuvat, on syytä olla vakavasti huolestunut henkisestä tilasta.


      • ÄläAnnaHuomiota
        pähkäilijä kirjoitti:

        Toinen näkökohta on kuitenkin se, että propaganda, varsinkin toistettu, vaikuttaa etenkin herkkiin ja tietämättömiin ihmisiin, ellei sitä uskottavasti osoiteta perättömäksi tai saateta naurunalaiseksi. Jos vääriin "tietoihin" ei reagoida, jää mielikuva, että niitä ei pystytä kumoamaan tai sitten halutaan kiusallinen asia tappaa vaitiololla.
        En kuitenkaan osaa sanoa, mikä taktiikka olisi kulloinkin tehokkain.

        Propagandaa tähtitieteestä, oikeasti? Et taida olla tosissasi.

        Jos kysymyksessä olisi esimerkiksi rokotteisiin liittyvä väärän tiedon levittäminen niin silloin ymmärrän hyvin tiukan suhtautumisen myös trollaukseen aiheesta. Rokotetrollaus voi oikeasti vahingoittaa meitä kun vahvistusta rokotevastaisuuteensa hakevat ihmiset löytävät palstoilta tukea ajatuksilleen. Tuhkarokkoepidemiat leviävät taas Euroopassa paraikaa, kiitos rokottamattomien ihmisten ja rokotevastaisuutta netissä tosissaan levittävien "aktivistien".


      • ÄläAnnaHuomiota
        ÄläAnnaHuomiota kirjoitti:

        Propagandaa tähtitieteestä, oikeasti? Et taida olla tosissasi.

        Jos kysymyksessä olisi esimerkiksi rokotteisiin liittyvä väärän tiedon levittäminen niin silloin ymmärrän hyvin tiukan suhtautumisen myös trollaukseen aiheesta. Rokotetrollaus voi oikeasti vahingoittaa meitä kun vahvistusta rokotevastaisuuteensa hakevat ihmiset löytävät palstoilta tukea ajatuksilleen. Tuhkarokkoepidemiat leviävät taas Euroopassa paraikaa, kiitos rokottamattomien ihmisten ja rokotevastaisuutta netissä tosissaan levittävien "aktivistien".

        En kyllä mitenkään ymmärrä miten selkeästi valheeksi nähtävä trollaaminen tähtitieteestä olisi luettavissa propagandaksi tai miten se meitä tai palstan lukijoita yleisemminkään vahingoittaisi muuten, kuin pilaamalla palstaa keskustelupaikkana. Siinä suhteessa näen selvän eron esimerkiksi rokotevastaisuudella trollaamiseen. Nuorilla on nykyään niin paljon medialukutaitoa että he heti huomaavat mistä on kysymys eli silläkään ei voi perustella vastailua trolleille.

        Kun en näe tarvetta torjua jokaista naurettavan väärää ja sellaiseksi heti nähtävissä olevaa väitettä palstan aiheista niin en ole jokaisen sellaisen kohdalla palkitsemassa trollia vastauksillani. Samanlaista asennetta suosittelisin muillekin.

        Älkää palkitko trollauksesta huomiolla vaan ottakaa trollilta tikkari pois.


    • ibru3

      Jotkut satelliitit korvataan uusilla häkkyröillä ja iridium-välähdykset loppuu, käytöstä poistettavat satelliitit ohjataan hautausmaa-radalle eli lisää romua avaruuteen, onko varma että romusatelliitit pysyvät ko. radalla. Onko vaara että poksahtaa päähän satelliittimöykky? pitääkö alkaa kulkemaan ulkona kypärä päässä?

      • niburu3.8

        Nykyinen foliohattusi riittänee.


      • jhgfjuhghjgjhgjh

        Eiköhän hautausmaarata tarkoita matalaa rataa, jossa ilmakehän yläosien jarrutus pudottaa satelliitit maahan? Satelliitin pitää olla iso, että siitä putoaisi maahan asti edes jotain. Silti osuman mahdollisuus on häviävän pieni.


      • jhgfjuhghjgjhgjh kirjoitti:

        Eiköhän hautausmaarata tarkoita matalaa rataa, jossa ilmakehän yläosien jarrutus pudottaa satelliitit maahan? Satelliitin pitää olla iso, että siitä putoaisi maahan asti edes jotain. Silti osuman mahdollisuus on häviävän pieni.

        Korkeammilla kiertoradoilla Maapalloa kiertäville satelliiteille, joita ei voi tai kannata suistaa Maahan, on myös varattu omat, sovitut hylkyratansa, joille hylättävä satelliitti ohjataan viimeisillä polttoaineillaan.

        Esimerkiksi geostationaariset satelliitit eivät milloinkaan itsestään palaa Maapallon ilmakehän ulottuville, vaan (käsittääkseni) niillä on taipumusta siirtyä yhä kaukaisemmille radoille, geostationaarisen radan ollessa muutoinkin epävakaan, vaatien toistuvaa hienosäätöä, l. polttoaineen kulutusta.

        Geostationaarisen satelliitin saavutettua käyttöikänsä lopun, se ohjataan "hautausmaaradalle", joka sijaitsee n. 300 km geostationaarista rataa korkeammalla.


    • Villlllle

      Satelliitteja on vajaa neljä tuhatta kappaletta tällä hetkellä maata kiertämässä. Niistä päälle tuhat on käytössä.
      Oletetaanpa tässä nyt silti selkeyden vuoksi että maata kiertäisi 10000 satelliittia, joista kukin peittäisi 10 neliömetrin alueen (todellisuudessa suurin osa satelliiteista on pienempiä, pienempi osa suurempia) Tämä olisi siis yhteensä 0.1 neliökilometriä.
      Maapallon pinta-ala on noin 510.1 miljoonaa neliökilometriä.
      Nämä satelliitit peittäisivät varjollaan siis noin 0.000000196% maan pinnasta. Oikeasti vielä vähemmän, koska ne eivät kierrä maan tasolla vaan avaruudessa.
      Merkitys ilmastolle on siis olemattoman pieni.

      • Mutta huomioidaanpas vielä sekin, että kaikkien noiden satelliittien lähettämiseen avaruuteen on käytetty fossiilisia polttoaineita ja muita uusiutumattomia luonnonvaroja suunnattomat määrät. Ja kaiken sen vaikutus on todellakin ihan huomattava, ilmaston lämpenemisen ja ilmakehämme saastumisen jne. muodossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1101
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      993
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      306
      787
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      694
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      609
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe