Veracrypt kadotti tiedostoja. :(

VarokaaTätä

Salasanatiedosto salatun tiedoston sisältä kadonnut muiden pikku tiedostojen kanssa. Vain turhat pdf:t ja muut tallessa. Eli älkää käyttäkö tuota mihinkään tärkeään. Olen koittanut photorecillä palauttaa tiedostoja, mutta turhaan.

20

533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itsehän sinä sen kadotit. Normaalisti on myös varmuuskopiot.

      • VarokaaTätä

        Siis se tiedosto on kyllä tallessa, mutta kun sen avaa ei sieltä löydy enää niitä tiedostoja.


      • VarokaaTätä kirjoitti:

        Siis se tiedosto on kyllä tallessa, mutta kun sen avaa ei sieltä löydy enää niitä tiedostoja.

        Otat ne varmuuskopioista sitten.


      • VarokaaTätä
        M-Kar kirjoitti:

        Otat ne varmuuskopioista sitten.

        Eikö tässä nyt ole tärkeämpää ymmärtää se tosiasia, että tuo Veracrypt on täysi susi ja kadottaa satunnaisesti tiedostoja. Jos kaikki tiedostot katoaa on helppo kaivaa varmuuskopioista tiedot, mutta jos sieltä katoaa tiedosto sieltä täältä ei sitä välttämättä huomaa kunnes on myöhäistä.

        Kyllähän tämäkin tiedosto oli pilvessä "tallessa".


      • VarokaaTätä kirjoitti:

        Eikö tässä nyt ole tärkeämpää ymmärtää se tosiasia, että tuo Veracrypt on täysi susi ja kadottaa satunnaisesti tiedostoja. Jos kaikki tiedostot katoaa on helppo kaivaa varmuuskopioista tiedot, mutta jos sieltä katoaa tiedosto sieltä täältä ei sitä välttämättä huomaa kunnes on myöhäistä.

        Kyllähän tämäkin tiedosto oli pilvessä "tallessa".

        En oikein jaksa uskoa että se satunnaisesti kadottaa tiedostoja. Varmaan jotain erikoista ollut siinä tallennusoperaatiossa, kuten ääkkösiä tai muuta erikoista tiedostonimessä, ylipitkiä hakemistopolkuja, tallennus keskeytynyt tms. että niitä ei ole tallennettu missään kohtaa.


      • VarokaaTätä
        M-Kar kirjoitti:

        En oikein jaksa uskoa että se satunnaisesti kadottaa tiedostoja. Varmaan jotain erikoista ollut siinä tallennusoperaatiossa, kuten ääkkösiä tai muuta erikoista tiedostonimessä, ylipitkiä hakemistopolkuja, tallennus keskeytynyt tms. että niitä ei ole tallennettu missään kohtaa.

        Tiedostot olivat englannin kielisiä, mutta erikoisuutena oli ettei niissä ollut mitään päätettä. Luin niitä tarvittaessa cat komennolla. Ilmeisesti ohjelma on poistanut ne tarpeettomana tai jotain. Tai sitten joku on varastanut ne koska sisälsivät mm. bitcoin lompakon tietoja, tosin onneksi niissä ei ollut rahaa.


      • TärkeinJuttu
        VarokaaTätä kirjoitti:

        Eikö tässä nyt ole tärkeämpää ymmärtää se tosiasia, että tuo Veracrypt on täysi susi ja kadottaa satunnaisesti tiedostoja. Jos kaikki tiedostot katoaa on helppo kaivaa varmuuskopioista tiedot, mutta jos sieltä katoaa tiedosto sieltä täältä ei sitä välttämättä huomaa kunnes on myöhäistä.

        Kyllähän tämäkin tiedosto oli pilvessä "tallessa".

        Etkö muka tee hash-tiivistetunnistetiedostoja VeraCryptin sisältämistä tiedostoista/kansioista, sehän paljastaa heti tiedostojen eheyden ja määrän?


    • Paatunut_debianisti

      Miksi käyttää ulkopuolista ohjelmaa kun Linuxissa on vakiona LUKS?

      • 3ft45

        Salattu tiedosto jonne mahtuu useita gigoja ja on siirreltävissä on joskus näppärä. Voit laittaa muistitikulle eikä tarvitse pelätä, että yksityiset tiedostot päätyvät vääriin käsiin.


      • Paatunut_debianisti
        3ft45 kirjoitti:

        Salattu tiedosto jonne mahtuu useita gigoja ja on siirreltävissä on joskus näppärä. Voit laittaa muistitikulle eikä tarvitse pelätä, että yksityiset tiedostot päätyvät vääriin käsiin.

        Minä käytän koneissani koko levyn LUKS salausta niin mitään erillistä salattua piilopaikkaa ei tarvita. Myös tikut ja USB levyt on salattu LUKSilla. Kun salatun levyn tai tikun tökkää kiinni niin kone avaa automaattisesti salauksen ja on heti käytettävissä.


    • eikä_rikoskaan

      Salaus ei kannata.

      • Paatunut_debianisti

        Miksi siis yrität salata henkilöllisyytesi nimimerkin taakse?


      • eikä_rikoskaan
        Paatunut_debianisti kirjoitti:

        Miksi siis yrität salata henkilöllisyytesi nimimerkin taakse?

        Tarkoitin tietysti ettei koneellaan olevia tiedostoja kannata salata koska siitä on loppupeleissä vahinkoa enimmin vain itselleen, kuten aloituskin paljastaa.
        Mitään arkaluonteista taas koneelleen ei kannata laittaa, kuten esim. lapsipornoa. Kaikki ilmeisesti ymmärtävät miksi.


      • Paatunut_debianisti
        eikä_rikoskaan kirjoitti:

        Tarkoitin tietysti ettei koneellaan olevia tiedostoja kannata salata koska siitä on loppupeleissä vahinkoa enimmin vain itselleen, kuten aloituskin paljastaa.
        Mitään arkaluonteista taas koneelleen ei kannata laittaa, kuten esim. lapsipornoa. Kaikki ilmeisesti ymmärtävät miksi.

        Salaus ei aiheuta muita ongelmia kuin sen että salasana on päässyt unohtumaan ja tiedot menetetään. Se ei myöskään anna lisäturvaa levyrikkojen tai tahattomien tiedostojen poistamisten tai muuttamisten tapauksessa. Varmuuskopiot ovat aina yhtä tärkät olla olemassa.

        Kun konetta käytetään monenlaiseen tarkoitukseen niin vääjäämättä kertyy sellaistakin mitä ei soisi toisten saavan tietoonsa. Lapon kohdalla salaus on jopa aivan pakollista olipa se koneella tai ulkoisessa tietovarastossa.


      • ei_mitään_salattavaa
        Paatunut_debianisti kirjoitti:

        Salaus ei aiheuta muita ongelmia kuin sen että salasana on päässyt unohtumaan ja tiedot menetetään. Se ei myöskään anna lisäturvaa levyrikkojen tai tahattomien tiedostojen poistamisten tai muuttamisten tapauksessa. Varmuuskopiot ovat aina yhtä tärkät olla olemassa.

        Kun konetta käytetään monenlaiseen tarkoitukseen niin vääjäämättä kertyy sellaistakin mitä ei soisi toisten saavan tietoonsa. Lapon kohdalla salaus on jopa aivan pakollista olipa se koneella tai ulkoisessa tietovarastossa.

        Vähemmällä vaivallakin pääsee kun koneelle ei pistä mitään salaamisen arvoista tai mistä saattaa joutua vankilaan.


      • tiedot_turvaan
        ei_mitään_salattavaa kirjoitti:

        Vähemmällä vaivallakin pääsee kun koneelle ei pistä mitään salaamisen arvoista tai mistä saattaa joutua vankilaan.

        Kaikilla meillä on jotain salattavaa, enemmän ja vähemmän.


    • Bersel

      "Salasanatiedosto salatun tiedoston sisältä kadonnut muiden pikku tiedostojen kanssa. Vain turhat pdf:t ja muut tallessa. Eli älkää käyttäkö tuota mihinkään tärkeään."

      Ei veracrypt niitä ole mihinkään kadottanut. Ylivoimaisesti todennäköisintä on, että olet itse mokannut jotain, mutta on toki myös pieni mahdollisuus että levyltäsi on korruptoitunut osa ja tiedosto kadonnut. Veracryptiä käytetään aika laajasti, eikä tuo ole mikään tunnettu ongelma, joten vika ei 99.9999999% todennäköisyydellä ole veracryptissä.

      Kaikesta tärkeästä pitää toki olla varmuuskopio. Veracryptin sivustokin kehoittaa ylläpitämään varmuuskopiota ja antaa siihen vielä monta vaihtoehtoista neuvoa.

      • 7g8

        Veracryptin ticketeistä eli tulee kirjatuisat ongelmista löytyy useita vastaavia tapauksia. Selitystä ei kukaan osaa antaa. Ehkä näillä on joku yhteinen yhdistävä tekijä, mutta se vaatisi asian tarkempaa tutkimista.


    • Itse en salaa levyjä. Toimiiko photorec salatulla levyllä? Käsittääkseni tietojen palautus salatulta levyltä on mahdotonta. Samoin joissakin paketeissa. Tiedon pakkaus säästää tilaa, mutta yksi virhe voi tehdä koko paketista käyttökelvottoman. Varmuuskopiot pitää olla myös käyttäjän möhlinnän varalta. Poistetaan vahingossa tiedostoja tai kirjoitetaan niiden päälle eli unohtui muuttaa tiedoston nimi tallennettaessa. Roskakorista voi löytyä jotain.

      • Paatunut_debianisti

        Nämä läpinäkyvät sektoripohjaiset salaukset ovat siitä mainioita etteivät ne haittaa ohjelmien toimintaa millaan tapaa. Ohjelmat eivät edes tiedä käyttävänsä salattua levyä. Myös tiedostojärjestelmän korjausohjelmat ja tiedostojen palauttajat toimivat aivan normaalisti. Toisaalta mikään ei voita ajantasaista varmuuskopiota.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1238
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      904
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      90
      845
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      21
      786
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      712
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      603
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      117
      530
    Aihe