Kaikki on luvallista

VapausKristuksessa

Kaikki on luvallista - mutta kaikki ei ole hyödyksi. Kaikki on luvallista - mutta kaikki ei ole rakentavaa. Kenenkään ei pidä etsiä omaa etuaan vaan toisen parasta.

Kaikki on minulle luvallista - mutta kaikki ei ole hyödyksi. Kaikki on minulle luvallista - mutta en saa antaa minkään hallita itseäni.

Ruoka on vatsaa ja vatsa ruokaa varten, ja Jumala on tekevä molemmat tarpeettomiksi. Mutta ruumis ei ole siveettömyyttä vaan Herraa varten, ja Herra on ruumiinkin valtias.

Tosin joukkoomme on tullut eräitä valeveljiä urkkimaan, millaista on se vapaus, jonka me olemme Kristukselta Jeesukselta saaneet. Heidän tarkoituksenaan on saattaa meidät lain orjuuteen.

13

293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VapausKristuksessa

      Pyrkikäämme siis rakentamaan rauhaa ja vahvistamaan toisiamme. Älä ruoan vuoksi hajota Jumalan työtä. Kaikki tosin on puhdasta, mutta ihmiselle on pahaksi, jos hän syö jotakin, mikä loukkaa omaatuntoa.

      Sinun on hyvä olla syömättä lihaa ja juomatta viiniä ja välttää muutakin, mikä loukkaa veljeäsi. Säilytä sinä oma uskosi Jumalan edessä. Onnellinen se, joka ei tuomitse itseään siitä minkä uskoo oikeaksi. Mutta se, joka epäröi ja silti syö, on tuomittu, koska hän ei toimi uskon perusteella. Kaikki, mikä ei perustu uskoon, on syntiä.

    • Kaikki on minulle luvallista, tehkäämme siis niin paljon syntiä kuin sielu sietää.

    • Gal. 2:4,5 alkutekstissä ei puhuta mitään lain orjuudesta. " Heidän tarkoituksenaan on saattaa meidät lain orjuuteen."

      Tässä alkukielen mukainen käännös, 33/38:
      "Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa, me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne." Gal. 2:4,5

      Raamatussa ei kertaakaan, yhtään missään kohtaa puhuta yhtään mitään lain orjuudesta. Sillä lain noudattaminen ei ole orjuutta, se ei ole raskas taakka vaan Raamatun mukaan kevyt taakka:

      ”Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana. Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’ Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: ‘Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?’” (5. Moos. 30:11-13)

      ”Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat” (1. Joh. 5:3)

      • Biblia 1776:

        "Sillä kuin muutamat väärät veljet tunkeutuivat sisälle, ja jo olivat tulleet sisälle koettelemaan meidän vapauttamme, joka meillä Kristuksessa Jesuksessa on, että he meitä orjuuteen vaatisivat; Emmepä me tosin niille hetkeksikään myöntyneet kuuliaisuuteen, että evankeliumin totuus teidän tykönänne pysyväinen olis." Gal 2:4,5

        Raamattu ei puhu yhtään mitään lain orjuudesta! Kaikki puhe lain orjuudesta on mielikuvituksen tuotetta.


      • Roponen

        Jumala teki Siinailla liiton Israelin kanssa. Sen välimiehenä oli Mooses ja se annettiin enkelin kautta. Mutta tämä uusi liitto on liitto Jeesuksen veressä, jonka välimiehenä hän itse on. Heprealaiskirje osoittaa selvästi näiden kahden liiton eroa. Vanha oli vain esikuvaa tästä paremmasta liitosta, eikä itse asian olemus. Samoin uuden liiton välimies on parempi.

        Uuden liiton uskovat eivät ole käyneet tulena palavan Siinain tykö, vaan Siionin vuoren tykö ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen tykö. Hän teki omassa lihassaan tyhjäksi käskyjen lain säädöksineen. Nyt olemme siis Jumalan perheväkeä Kristuksessa emmekä lain orjia.

        Jeesus julisti taivasten valtakunnan tuloa lähelle. Vuorisaarnassa hän antoi sen valtakuntansa perustuslain. Siihen valtakuntaan pääsee yksin armosta eikä teoista. Mutta sitten kun ahtaasta portista on sisälle tullut, kuuluu vuorisaarnan käskyt elämään. Niitäkin Jumala itse Henkensä kautta vaikuttaa uskovassa, kun uskova valvoo ja rukoilee.

        Pietari piti puheen:

        7. Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.
        8. Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin.
        9. eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.
        10. Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?
        11. Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin."

        Älkäämme siis kiustatko Jumalaa, kuten nuo lainorjuuttajat tekivät. Jumalan Sana jos mikä on vakava asia, joka on raittiisti tulkittava Pyhän Hengen johdolla.


      • ÄlkääJumalaaKiusatko
        Roponen kirjoitti:

        Jumala teki Siinailla liiton Israelin kanssa. Sen välimiehenä oli Mooses ja se annettiin enkelin kautta. Mutta tämä uusi liitto on liitto Jeesuksen veressä, jonka välimiehenä hän itse on. Heprealaiskirje osoittaa selvästi näiden kahden liiton eroa. Vanha oli vain esikuvaa tästä paremmasta liitosta, eikä itse asian olemus. Samoin uuden liiton välimies on parempi.

        Uuden liiton uskovat eivät ole käyneet tulena palavan Siinain tykö, vaan Siionin vuoren tykö ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen tykö. Hän teki omassa lihassaan tyhjäksi käskyjen lain säädöksineen. Nyt olemme siis Jumalan perheväkeä Kristuksessa emmekä lain orjia.

        Jeesus julisti taivasten valtakunnan tuloa lähelle. Vuorisaarnassa hän antoi sen valtakuntansa perustuslain. Siihen valtakuntaan pääsee yksin armosta eikä teoista. Mutta sitten kun ahtaasta portista on sisälle tullut, kuuluu vuorisaarnan käskyt elämään. Niitäkin Jumala itse Henkensä kautta vaikuttaa uskovassa, kun uskova valvoo ja rukoilee.

        Pietari piti puheen:

        7. Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.
        8. Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin.
        9. eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.
        10. Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?
        11. Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin."

        Älkäämme siis kiustatko Jumalaa, kuten nuo lainorjuuttajat tekivät. Jumalan Sana jos mikä on vakava asia, joka on raittiisti tulkittava Pyhän Hengen johdolla.

        Siitä päivästä kun Jumala solmi liiton Aabrahamin kanssa, kului 430 vuotta siihen, kun Jumala antoi Horebin vuorella lain Moosekselle.

        Siitä päivästä kun Jumala johdatti Israelin pois Egyptin orjuudesta, kului 480 vuotta siihen, kun Jumala antoi Salomonin rakentaa temppelin.

        Lähde: Raamattu 1. Kun. 6:1 ja Gal. 3:17


      • Roponen
        ÄlkääJumalaaKiusatko kirjoitti:

        Siitä päivästä kun Jumala solmi liiton Aabrahamin kanssa, kului 430 vuotta siihen, kun Jumala antoi Horebin vuorella lain Moosekselle.

        Siitä päivästä kun Jumala johdatti Israelin pois Egyptin orjuudesta, kului 480 vuotta siihen, kun Jumala antoi Salomonin rakentaa temppelin.

        Lähde: Raamattu 1. Kun. 6:1 ja Gal. 3:17

        Aivan. Me olemme uskon isän, Aabrahamin lapsia ja laki oli tarkoitettu vain väliaikaiseksi kasvattajaksi.


      • Roponen kirjoitti:

        Jumala teki Siinailla liiton Israelin kanssa. Sen välimiehenä oli Mooses ja se annettiin enkelin kautta. Mutta tämä uusi liitto on liitto Jeesuksen veressä, jonka välimiehenä hän itse on. Heprealaiskirje osoittaa selvästi näiden kahden liiton eroa. Vanha oli vain esikuvaa tästä paremmasta liitosta, eikä itse asian olemus. Samoin uuden liiton välimies on parempi.

        Uuden liiton uskovat eivät ole käyneet tulena palavan Siinain tykö, vaan Siionin vuoren tykö ja uuden liiton välimiehen, Jeesuksen tykö. Hän teki omassa lihassaan tyhjäksi käskyjen lain säädöksineen. Nyt olemme siis Jumalan perheväkeä Kristuksessa emmekä lain orjia.

        Jeesus julisti taivasten valtakunnan tuloa lähelle. Vuorisaarnassa hän antoi sen valtakuntansa perustuslain. Siihen valtakuntaan pääsee yksin armosta eikä teoista. Mutta sitten kun ahtaasta portista on sisälle tullut, kuuluu vuorisaarnan käskyt elämään. Niitäkin Jumala itse Henkensä kautta vaikuttaa uskovassa, kun uskova valvoo ja rukoilee.

        Pietari piti puheen:

        7. Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon.
        8. Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin.
        9. eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla.
        10. Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa?
        11. Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin."

        Älkäämme siis kiustatko Jumalaa, kuten nuo lainorjuuttajat tekivät. Jumalan Sana jos mikä on vakava asia, joka on raittiisti tulkittava Pyhän Hengen johdolla.

        >> Nyt olemme siis Jumalan perheväkeä Kristuksessa emmekä lain orjia. <<

        Raamatussa ei missään kohtaa kuvata lain noudattamista orjuudeksi. Siksi on täysin väärin puhua yhtään mistään lain orjuudesta.

        >> Vuorisaarnassa hän antoi sen valtakuntansa perustuslain. <<

        Mitäs Jeesus sanoo vuorisaaranassa?

        ”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.” (Mt. 5:17-19)

        Jeesuksen mukaan siis laista ei katoa pieninkään piirto. Me pelastumme yksin armosta uskomalla Jeesukseen, mutta jos rakastamme Jeesusta, pidämme Jumalan käskyt.


    • AbrahaminPerintö

      Veljet, otan esimerkin tavallisesta elämästä. Ihmisenkään laatimaa vahvistettua liittoa ei kukaan voi tehdä mitättömäksi, eikä siihen voi lisätä mitään. Nyt on lupaukset annettu Abrahamille ja hänen jälkeläiselleen.

      Tässä kohdassa ei sanota "jälkeläisille", mikä tarkoittaisi monia, vaan siinä puhutaan yhdestä: "sinun jälkeläisellesi", ja tämä on Kristus.

      Tarkoitan sitä, että neljäsataakolmekymmentä vuotta myöhempi laki ei voi kumota Jumalan aikoinaan vahvistamaa liittoa ja tehdä hänen lupaustaan tyhjäksi. Jos perinnön saaminen perustuisi lakiin, se ei enää perustuisikaan lupaukseen. Jumala on kuitenkin juuri lupauksellaan lahjoittanut perinnön Abrahamille.

    • Savis

      Pyhä Raamattu puhuu ihan selvästi että Kristus .net on lain orjuudessa! Kerro miksi tuossa sanotaan meille että EI LAIN ALLA ?? ONKO VAKAVA PAIKKA SUN MIELESTÄ Kristus.net ETTEI OLE LAIN ALLA ---> Gal. 5:18 
      Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla ????????????????????????????????????

      • Raamatussa ei missään kohtaa lain noudattamista kuvata orjuudeksi. Ei missään kohtaan. Siksi on täysin väärin puhua yhtään mistään lain orjuudesta. Selvitä itsellesi mitä tarkoittaa olla lain alla. Saammeko uudessa liitossa tahallaan tehdä syntiä ja rikkoa Jumalan pyhää lakia, kun emme ole lain, vaan armon alla?

        "Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!" (Room. 6:15)

        "Mitä me tähän sanomme? Onko meidän jatkuvasti tehtävä syntiä, jotta armo tulisi yhä suuremmaksi? Ei tietenkään. Kun kerran olemme kuolleet pois synnistä, kuinka voisimme edelleen elää siinä?" (Room 6:1,2)


    • Herätyys

      Tarkoittanee sitä, että kaikkeen väärään ja pahaankin (Jumalan Sanan vastaiseen) on mahdollisuus. Mutta ei se Luvallista, = Laillista, Eli, ei siihen Luvallista Oikeutta ole.

      Kyllä kaikesta pahasta ja väärästä tulee aina, ennemmin tai myöhemmin, tavalla tai toisella ne SYYSTÄ (laittomuudesta) Jumalan Sanan ( Raamatun UT) vastaisuudesta, tuomioksi, pahaksi / kärsimyksiksi, ja turhiksi menetyksiksi ja sodiksi ym. seuraamuksensa.

      Joita syystä tuomioksi, seuraamuksia, lähes kaikki ihmisten sairaudetkin on. Samoin liikenne onnettomuudet ja muut tapaturmat, katastrofit ym. pahaksi / kärsimyksiksi olevat.

    • capiche

      Lain alla oleminen tarkoittaa lakiin turvaamista. Armon alla turvataan Jeesuksen sovitustyöhön, eikä tekoihin. Mutta samalla kuitenkin pyritään vapaaehtoisesti miellyttämään Jumalaa noudattamalla Hänen käskyjään. Jeesus ei tullut kumoamaan lakia, vaan täyttämään sen.

      "Kaikki on luvallista" ei tietenkään tarkoita, että uskova voisi tehdä tarkoituksella syntiä, vaan siinä puhutaan toisenlaisista asioista, kuten tuosta epäjumalille uhratun ruoan syömisestä.

      On paljon asioita, jotka eivät sinänsä ole kiellettyjä, mutta ne eivät rakenna uskonelämää. Ne esim. saattavat viedä aikaa tärkeimmältä, jos niihin keskitytään liikaa. Toki uskovalla on oikeus myös rentoutua, mutta tasapaino on pidettävä mielessä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5228
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3397
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1532
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      185
      1399
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      759
    Aihe