kolmion kolmas sivu ilman kulmien astetta?

help111

Tehtävän anto on siis tämä:
" Rovaniemi on oulusta 166 km linnuntietä pohjoiseen ja Kajaani 139 km kaakkoon. Laske näiden tietojen avulla rovaniemen ja kajaanin välinen etäisyys kymmenen kilometrin tarkkuudella"

sain sen käsityksen että sivu x täytyisi ratkaista, mutta kuinka sen saan kun minulla ei ole sivujen välisiä kulmia tiedossa? Käymme matematiikassa geometriaa, eli jotain sini/kosinilausetta pitäisi kai hyödyntää.

4

189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arttusuuntala

Onhan siinä tieto, että Rovan ja Kajaanin välinen kulma on 135 astetta. Kosinilauseella ihan suoraan pitäisi mennä

• ykspellelisää

tämä suomi24 tuntuu olevan jokaisen itseään täynnä olevan pellen pätemispaikka, jolloin ei edes voi kertoa, että miksi jokin on jotain. Eli ilmansuunnat kertovat tehtävässä kulmat.

• Tämä palsta on ymmärtääkseni matematiikan opiskelijoille ja/tai matemaatikoille. Tämä ei siis pitäisi olla mikään kysymyspalsta, jonne jokainen luokalla nukkunut voi jälkeenpäin tulla kyselemään mitä meni nokan ohi.

Kyllä täällä porukka vastaakin, mutta en usko, että tuollaisiin trivialiteetteihin jaksaa kukaan uhrata aikaa.

• empätiä

Yhteydestään irrotettuna laskut näyttävät joskus vajailta. Tässäkin eka ajatus: eihän Rovaniemi oikeesti ole Oulusta suoraan pohjoseen vaan jonkin verran vinoon? No, jos ope ei ole tullut kertoneeksi moista ja kunnostautuu poikkeuksellisesti itse ja katsoo kartasta, niin kyllähän se pahus vieköön jotakuinkin on 8-|
      Tämän jälkeen on helpompi uskoa, että kaippa se Kajaani sitten kaakon suunnasta löytyy.
      Ja sitten lasku käy leikiten...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. J-mies mustassa

Tiedoxi, että jossain yks nainen kaipaa sua 😉
      Ikävä
      59
      4683
    2. Mikä sinussa on

Että tunnen näin syvästi sinua kohtaan
      Ikävä
      65
      3798
    3. Sanna Marin ja lähestymiskielto

No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      212
      3210
    4. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      114
      3061
    5. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      48
      2884
    6. Rakkauteni

Elämäni suurin sellainen joka ei enää rakasta minua
      Ikävä
      23
      2548
    7. Haluaisin niin paljon että

Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä
      Ikävä
      19
      2216
    8. Ero 68-vuotiaana

Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi
      Suhteet
      247
      1987
    9. Mistä olet eniten

Pahoittanut mielesi?
      Ikävä
      108
      1872
    10. Pussataanko rakas keväällä

Jos päästään kahdestaan johonkin? 🥰
      Ikävä
      36