Hei, olisi kiva jos saisin palautetta mahdollisista virheistä tai ristiriidoista vastauksissa tms.
Tehtävä, jossa tarkastellaan kahta Einsteinin kappaletta, jotka voivat vaihtaa energiaa keskenään. Kappaleen A värähtelijöiden lukumäärä N(A)=300 ja kappaleen B värähtelijöiden lukumäärä N(B)=200. Systeemissä on 100 energiayksikköä.
Linkissä kuva multiplisiteettitaulukosta.
http://aijaa.com/LVMtC9
1. Mikä määrää systeemin makrotilojen määrän?
- Energiayksikköjen lukumäärä, tällä systeemillä on 101 mahdollista makrotilaa.
2. Mitä informaatiota sisältyy multiplisiteetin arvoihin, esim omega(B)= 3,1 * 10^80?
- Multiplisiteetin arvosta näkee makrotilan sisältämien mikrotilojen määrän.
3. Tietyllä ajanhetkellä energiayksiköt ovat jakaantuneet tasan kappaleiden A ja B välille. Mihin suuntaan energia kappaleiden välillä siirtyy, kun kappaleet saatetaan lämpövuorovaikutukseen?
- B:n värähtelijöiden lukumäärä on pienempi, joten energia siirtyy B:stä (eli kuumemmasta) A:han.
4. Laske millä todennäköisyydellä systeemi on jollakin kolmesta kaikkein todennäköisimmästä makrotilasta, mikäli energia pääsee siirtymään kappaleiden välillä.
-Laskin tässä todennäköisyyden kullekkin kysytylle makrotilalle, ja todennäköisyydet yhteen, eli esim.
(6,8*10^114)/(9,3*10^115) = 6,8 / (9,3 * 10) = 0,073
0,073 0,074 0,073 = 0,22 eli 22 %
5. Ajatellaan, että mikrotila vaihtuisi 10^(-10) sekunnin välein. Kuinka kauan kestäisi, että systeemin kaikki mikrotilat olisi käyty läpi, jos sama mikrotila ei voi toistua?
-Kokonaismultiplisiteettien summa * aika, siis (9,3 * 10^115) * 10^(-10) s = 9,3 * 10^105 s
Tämä on minulle hankala käsittää. Tämähän menee pidemmälle kuin mitä itse maailmankaikkeudella on ikää?
Perustehtävä
kiinnostunutt1
3
164
Vastaukset
Mitä tarkoitat ensinnäkin "Einsteinin kappaleella"?
- kiinnostunutt1
Sitä, että kiinteän aineen jokaista atomia vastaa kolme harmonista värähtelijää. Kysyitkö vilpittömästi vai oliko tässä vain kyse siitä että pitää päästä vittuilemaan?
Jos kysyit, ja "Einsteinin kappale" ei ole hyvin ilmaistu, niin voisitko kertoa millä tavalla se ei sitä ole ja mikä olisi parempi nimitys? Iisisti, en kysynyt "vittuillakseni", ei ole tapana kuin joskus trolleille.
Ja kiitos vastauksesta, mielenkiintoinen tehtävä - jonka saat ratkaista itse!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 523281
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil212500- 232418
- 402361
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.1332209- 292200
- 402050
- 281971
- 1081822
- 361785