Jos saa 230V tärskyt pistorasiasta yms. johdosta

Oppi.Sähkö

Niin paljonko siinä saa sitten virtaa?

24

533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 230vtohtori

      Mikä sulake 10 tai 16?, onko fortum tai vattenfall?

    • AamukahviaKohtaKeitän

      Älkää missään tapauksessa leikkikö suurilla jännitteillä ja virroilla.

      Riippuu paljon sähkönjohtavuudesta, mihin kohtaan kehoa kosketus tulee, ihon kosteudesta, onko vaikkapa kumisaappaita jaloissa, mikä on virran pääasiallinen kulkureitti kehon läpi, yms.

      20-25 mA virta kehon läpi on hengenvaarallinen.

    • SeSattuu

      0,23A?
      Riippuu mikä sun vastus on, 1000 ohmia muistaakseni oli ihmisen keskimäärin.
      230/1000 = 0,23

      • Gytrds

        Ihmisen vastus on 1250 ohmia. Kädet jalat ja pää laskettuna yhteen.


    • AvoinPiiriEiTapa

      Piirrä kuva ja mieti hetki. Jos on kuiva ilma ja kuiva lattia ja kuivat sukat ja kengät jalassa, niin virta jää erittäin pieneksi. Kapasitiivinen kytkentä jonnekin riippuu aika paljon henkilön pinta-alasta. Ja jos kuiva sormenpää on kontaktissa vain muutaman mm2:n alalta, niin ...

      Saat itse miettiä sen maksimaalisen pahan tilanteen.

      • empiirinen_koe

        Mitäpä siihen lattian kuivuus vaikuttaa jos ottaa "tärskyt" pistorasiasta.
        Virran mittausta varten koejärjestely voisi olla vaikkapa seuraava:
        Otetaan pistotulpallinen liitäntäjohto jonka johtimet liitetään kahteen 2m x 1m kuparilevyyn. Toiseen johtimeen kytketään tarvittava mittari virran mittausta varten. Testiobjekti voidellaan sähköä johtavalla geelillä, vaikkapa suolalla terästetyllä tapettiliisterillä. Kuparilevy asettaan alustalle, testiobjekti levylle ja toinen levy päälle. Päälimmäisen levyn päälle vielä jotain painoksi, että kosketus on hyvä. Sitten vaan töpseli seinään ja katsotaan mittarista paljonko virta on.


      • ihmettelenpä.vain

        Mitä sait tulokseksi? Ehdit varmaan lukea mittarin?


      • Oppi.Sähkö

        Voisikohan tämän testata tavallisella HK:n porsaan palasella? Sen kun väitetään olevan lähellä ihmisen kudosta.


    • oiko.sulkee

      Sydämen kammiovärinään ja sitä seuraavaan kuolemaan riittää 50...100 mA virta.

      http://www.courses.physics.helsinki.fi/ope/opelab/turva/sahkoturva.htm

      Jos otat 220V näpeillesi riippuu virta ja henkiinjäämisesi tasan siitä, mitä kautta virta kehossasi kulkee ja missä kohdassa sydämen jaksoa virta kytkeytyy ja katkeaa.

      Kehon resistanssi on yleensä niin pieni, että tuo 50 mA virran raja ylittyy helposti. Jos resistanssi olisi niinkin korkea kuin 4 kilo-ohmia niin 200 V riittää tuottamaan 50 mA virran.

      Jos laitat johtimet oikosulkuun niin oikosulkuvirta on helposti luokkaa 5...15 kertaa nimellinen sulakkeen kesto. Eli jos on 10 ampeerin sulake niin oikosulun hetkellä virtaa löytyy vähintään 50 ampeeria mutta mahdollisesti jopa yli 150 ampeeria.

      • ihmettelenpä.vain

        Entäs jos on 0,01 mA sulake johdossa?


      • oiko.sulkee
        ihmettelenpä.vain kirjoitti:

        Entäs jos on 0,01 mA sulake johdossa?

        Riippuu sitten siitä, kuinka nopea tuo "0.01 mA sulake" on. Tavallisilla sulakkeilla kuluu palamiseen niin paljon aikaa, että niiden läpi saatu sähköisku riittää hyvin kammiovärinään. Ennen palamistaan niiden läpi voi mennä sadan ampeerin virta. Sulakkeet suojaavat tulipalolta ja myöhemmin tapahtuvilta sähköiskuilta. Vikavirtasuojakin saa reagoida 0.3 sekunnin viiveellä.

        Jos tarkoitit että olisi 0.01 mA riittävän jännitekestoinen virranrajoitin niin sitten virta rajautuisi 0.01 mA suuruiseksi eikä vaaratilannetta aiheutuisi.


      • Selvä.Pläkki

        Joutavia höpisette. Harva kuolee sähköiskuun, joten olette 99% väärässä.


      • Zäpppppppp
        Selvä.Pläkki kirjoitti:

        Joutavia höpisette. Harva kuolee sähköiskuun, joten olette 99% väärässä.

        Kuten tuossa linkissä kerrotaan on suuri merkitys sillä, mihin kohtaan sydämen noin 1 sekunnin pituista jaksoa nopea esimerkiksi 0.2 sekunnin pituinen sähköisku osuu. Kouristuvat lihakset katkaisevat virran tehokkaasti, jos ei ole ottanut johtimista kiinni.

        Kammiovärinän riski on silloin, kun 1) sähkövirta kulkee sydämen kautta, 2) virta on riittävän suuri ollakseen vaarallinen ja 2) sähköisku ajoittuu juuri ikävään osaan sydämen jaksoa. Huomaa sana "riski" eli kammiovärinää ei silti välttämättä tule. Jos kova sähköisku sattuu kohdalle mutta siitä selviää niin seuraavien muutaman tunnin ajan kannattaisi olla seurannassa eli miköli mahdollista ensiapuun ja sydänkäyrä mitaten.

        https://sydan.fi/asiantuntija-vastaa/sahkoiskun-sydanvaikutukset


      • Oikeassa.Olija

        Eli olette 99% väärässä.


    • VilleVoltti-ja-OttoOhmi

      Siitähän saa virtaa todella paljon. Sillä energialla jaksaa jopa seuraavaan kahvitaukoon saakka.
      Minä jäin aikoinaan kahden vaiheen väliin ja sain liikaa virtaa. Tajuhan siinä meni ja sairaalareissu tuli. Toisella kerralla jäin nollan ja vaiheen väliin, mutta siitä ei tullut muuta kuin pahanlainen tärsky.
      Nyttemmin olen oppinut, että se kohteen jännitteettömäksi tekeminen, työskentelyn ajaksi, koskee myös minua.

      • Menee.Nirri

        Hmm.. pomon ja työkaverin väliin jääminen on ikävää.


    • Itse olen saanut 230 V tällin monta kertaa, eikä ole henki mennyt. Vähän räpsähti vain.

      • Zäppppppppp

        Sulla on ollut hyvä säkä. Varsin tappavaksi tällin saa kun sen ottaa tikapuilla työskennellessään eli yhdistää siihen putoamisen korkealta.


    • Ihmisen resistanssi on melko pieni, virta kulkee erittäin hyvin ihmisen läpi,
      Olen itseasiassa tehnyt testin (itse koekaniinina) käyttämällä perus-pariston jännitettä.

      Resistanssi ei ole vakio, ihminen ei ole yksinkertainen vastus. Ja en lähde mittaamaan
      virtaa lävitseni suoraa seinästä. Siihen kokeeseen ei halua kukaan koekaniiniksi? :)

    • Täydenkuuntärsky

      Mitä kauemmin tärsky kestää sitä enemmän saat virtaa.

      • vastuksena

        Sain nuorena pari kertaa peräkkäin 230v. Molemmat kädet kiinni johtimissa. Kädet halvautuivat hetkeksi paikalleen eikä päässyt heti irti johdoista.


      • aloittaja.allu

        Itse laitoin aikoinaan muutossa lamppua (valaisinta) kattoon ja sähköyhtiö pamautti sähköt päälle. 230V tuli näpeille. Kyynärpää oli n. viikon kipeä. Hyvä puoli oli se, että pääsi johdoista irti kun hyppäsi vain tuolilta alas. Omaa huolimattomuuttahan tuo oli, mutta joskus näitä sattuu.


      • aloittaja.allu

        Mutta tiedän tuon tunteen hyvin. Ehkä meni puoli sekuntia kun tuntui olevan halvaantunut, ennenkuin tajusi pompata tuolilta alas.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4456
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1844
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1580
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      209
      1369
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1351
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1341
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe