Mistä tiedämme mikä uskonto?

Ateistit usein kysyvät, mistä tiedämme, että juuri meidän uskomme on oikea, meiltä jotka johonkin uskomme, kun suuntia on niin monta ja ateisti tai agnostikko voi myös olla.

Ensin tulee mieleen asiaa kauheasti miettiä, mutta oikea vastaus aivan ensimmäiseksi kai on, ettemme tiedäkään!

Mehän olemme vajavaisia ihmisiä ja kirkkoja, ihmisistä kirkot muodostuvat eikä kukaan ole täydellinen kuin Jumala yksin. Ja me ehkä joskus tulevaisuudessa taivaassa, ja täällä siinä mielessä että jos olemme oikealla tiellä.

Oikealla tiellä. Mistä sen sitten tiedämme?

23

1409

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Emme oikeastaan sitäkään tiedä siinä mielessä että sitä voisi uskosta osattomalle tiedoksi sanoa. Se on henkilökohtaista varmuutta, joka tosiaan ulkoisesti voi olla yhtä hyvin väärässä kuin oikeassa kun kerran muilla on toisenlainen varmuus.

Miksi siis voin väittää olevani oikealla tiellä, kun muut ovat eri tiellä? Oikeastaan en voi väittää tätäkään. Jos muut on johdatettu toiselle tielle niin ehkä he ovat juuri sillä paikalla mille Jumala on heidät tällä hetkellä halunnut. Jokainenhan johdatetaan omaan hengelliseen kotiinsa.

Suvaitsevaisuus ja uskonnovapaus on ensimmäinen arvo. Se on Jumalan ja lähimmäisen rakastamista. Sitten vasta tulee uskon yhteyteen pyrkiminen, joka ensin on vain Pyhän Hengen yhteyttä, sitten vasta uskon yhteyttä ja vasta aivan lopuksi opin yhteyttä.

• Kaikki ovat oikeassa, jotka kehoittavat tekemään hyvää ja uskomaan Jumalaan. Jos tosiaan tekevät tämän käytännössä ja opissa.

Pyhä Henki johdattaa jokaisen oikealle tielle, Pyhien Kirjoitusten lukeminen, paasto ja rukous, oppinsa noudattaminen ovat välttämättömiä näissä oppien loputtomissa suomaissa, sitten päätyy totuuteen jos päätyy.

Minä uskon että totuus on Jeesuksessa, alkuseurakunnassa, jonka opin Myöhempien aikojen Jeesuksen Kristuksen kirkko on palauttanut kirkkojen luopumuksen jälkeen. Sen todistaa minulle Pyhä Henki itse, voimakkaana todistuksena, josta ei enää voi erehtyä, ja järkikin niin sanoo. Vastaväitteet pystytään kumoamaan. Mutta oikeaoppisuus ei ole tärkein arvo. Muutkin voivat olla oikeassa omalla tavallaan. Myös meidän suvaitsevainen demokratiamme rakkaassa Suomessamme.

• gsnrgynry

Eli periaatteessa siis voi kuitenkin olla monta eri tietä siihen mitä sanotaan "pelastukseksi"?

Oukkidoukki, ei kai tässä sitten oikeastaan ole mitään väittelyä.

• Tai niin että jossakin mielessä monta tietä ja jossakin mielessä vain yksi tie. Jumalan voima vie meidät totuuteen, me emme itse sinne pääse, siinä mielessä Jumala valitsee meidät, kuljettaa meidät, vaikka meillä on vapaa tahto mennä mukaan tai olla menemättä. Jos menemme, päädymme oikeaan ja Jumala sen on tehnyt eikä me. Jumala tavallaan valitsee, ketkä johtaa oikeaan paikkaan, se ei ole meidän oma ansio jos päädymme ihan oikeaan paikkaan. Ei hän ketään lastaan hylkää tämän ymmärtämättömyyden takia.

• Herää.kysymys

Kuka loi jumalan ja kuka loi jumalan luojan. Onko jumalalla oikeus kohdella meitä kuin tuotantoeläimiä kun jotkut joutuvat viimeiselle tuomiolle?

Tämä maailmankaikkeus on niin monimutkainen ettei siihen mahdu mitään kuvittelemiamme jumalia

Toisin sanoen emme ymmärrä tästä maailmankaikkeudesta oikeastaan yhtään mitään ja jos siihen sovitamme vielä jumalan niin homma menee täysin sekaisin

Hyvin voi toimia ilman jumalaakin ilman kirkollista rahankeruuta

• Tuohon ei ole muuta vastausta kuin että universumi on aina ollut, sillä ei ole alkua, ei edellistä tilaa, sitä ei ole luotu, eikä se ole syntynyt, sen olemassaololle ei ole mitään syytä. Se vain on.

Ja on muitakin ikuisia asioita. Jumalan nimi on: "Minä Olen. Minä olen se mikä minä olen." Tämä "Minä Olen" on luonut ihmisen maailman: Alussa loi Jumala taivaan ja maan. Ja se kerrotaan seuraavissa lauseissa kuinka se tehtiin. Tällä on tarkoitus. Mikä hänen suhteensa on universumiin, sitä hän ei ole ilmoittanut, paitsi että on sen päällikkö, kunigasten kuningas, Linnunradan ja kaikkien galaksien keisarien keisari, joka ei kunniaansa toiselle anna.

• 12____13

Niin, kaikki uskonnot taitaa olla vähän huonoja. Parasta olisi vain uskoa Raamatun ilmoitus ja rakastaa niin kuin Jumala on sanonut. :)

Minä uskon Raamatun ilmoituksen, koska näen sen toteutuvan ja pitävän paikkaansa. Raamatun opetus on myös hyvä ja siksi haluan pitää siitä kiinni. Mikään muu uskonto tms, ei tarjoa mitään vastaavaa, vaan ovat enimmäkseen kuollutta luodun palvontaa, ilman merkitystä.

Ihmiset kyllä pitävät monia asioita jumalana, esim. kultaista vasikkaa. Kultaisen vasikan voi löytää vielä tänäkin päivänä, esim. Wall Streetiltä. Vaikka tuo jumala on olemassa, en itse pitäisi sitä omana jumalana, koska se on merkityksetön ja sama pätee kaikkiin muihin paitsi Raamatun Jumalaan. Ja Raamatun Jumalan opetus on hyvä, vaikka Jumalaa ei olisi olemassa.

• Niin, kaikissa uskonnoissa on jotain hyvää, kehoittavat tekemään hyvää ja uskomaan Jumalaa, ja jotain pahaa, eivät joka asiassa ole Jumalan mielen mukaisia, kaikissa asioissa toteuta Jumalan tarkoitusta palvelijoilleen.

Ja Raamattu on hyvä ja oikea, sitä vaan on vaikea tulkita yksiselitteisesti, se on tulkittu miljoonilla tavoilla. Siinä on tärkeimmät asiat pelastumisen kannalta, mutta siitä myös puuttuu tärkeitä asioita, jotka jokainen kirkko sitten kätäntöönsä lisää koska se ei riitä uskon eikä opin eikä kirkon käytännön rakentamiseksi. Kunnon uskovaiset osaavat rakentaa uskonelämänsä oikein kirkosta riippumatta Pyhän Hengen johdatuksella.

Ja Pyhä Henki on vuodatettu helluntain jälkeen pakanoille aina herätysliikkeissä, helluntailiikkeissä, vapaissa suunnissa ja karismaattisessa liikkeessä. Henki sammuu aina välillä ja syttyy välillä. Ja juutalaiset ovat palaamassa.

Alkukirkko kidutettiin, tapettiin ja vainottiin kuoliaaksi. Kirkko meni erämaahan, katosi historiasta. Samoin israelilaiset. Luopunut kirkko vaan pitkään on ollut hajonneena kirkoiksi ja lahkoiksi. Löydä siinä nyt sitten totuus!

• 12____13
        Olli.S kirjoitti:

Niin, kaikissa uskonnoissa on jotain hyvää, kehoittavat tekemään hyvää ja uskomaan Jumalaa, ja jotain pahaa, eivät joka asiassa ole Jumalan mielen mukaisia, kaikissa asioissa toteuta Jumalan tarkoitusta palvelijoilleen.

Ja Raamattu on hyvä ja oikea, sitä vaan on vaikea tulkita yksiselitteisesti, se on tulkittu miljoonilla tavoilla. Siinä on tärkeimmät asiat pelastumisen kannalta, mutta siitä myös puuttuu tärkeitä asioita, jotka jokainen kirkko sitten kätäntöönsä lisää koska se ei riitä uskon eikä opin eikä kirkon käytännön rakentamiseksi. Kunnon uskovaiset osaavat rakentaa uskonelämänsä oikein kirkosta riippumatta Pyhän Hengen johdatuksella.

Ja Pyhä Henki on vuodatettu helluntain jälkeen pakanoille aina herätysliikkeissä, helluntailiikkeissä, vapaissa suunnissa ja karismaattisessa liikkeessä. Henki sammuu aina välillä ja syttyy välillä. Ja juutalaiset ovat palaamassa.

Alkukirkko kidutettiin, tapettiin ja vainottiin kuoliaaksi. Kirkko meni erämaahan, katosi historiasta. Samoin israelilaiset. Luopunut kirkko vaan pitkään on ollut hajonneena kirkoiksi ja lahkoiksi. Löydä siinä nyt sitten totuus!

"Ja Raamattu on hyvä ja oikea, sitä vaan on vaikea tulkita yksiselitteisesti, se on tulkittu miljoonilla tavoilla."

Minun mielestäni Raamattua ei tarvitse tulkita, jos pysyy totuudessa ja antaa sen selittää, mitä se itse tarkoittaa. Tulkintoihin turvaudutaan yleensä silloin kun ei haluta kuulla totuutta.

• 12____13 kirjoitti:

"Ja Raamattu on hyvä ja oikea, sitä vaan on vaikea tulkita yksiselitteisesti, se on tulkittu miljoonilla tavoilla."

Minun mielestäni Raamattua ei tarvitse tulkita, jos pysyy totuudessa ja antaa sen selittää, mitä se itse tarkoittaa. Tulkintoihin turvaudutaan yleensä silloin kun ei haluta kuulla totuutta.

Tuollai sanoo sellainen joka luulee tietävänsä sen oikean tulkintatavan. Minä ajattelisin että oikeaan tulkintaan tarvitaan lisäilmoitusta. Silloin oikea tulkinta selviää pidemmälle. Onhan sitä paitsi Jumalassa ja taivaassa asioita joita emme voi edes ymmärtää ihmisenä ollessamme. Monitulkintaisuus myös on ja pysyy.

Tulkinta on ilmoituksessakin ollut kolmivaiheista. Vanhan testamentin ilmoitus. Vain yksi Jumala, vain Jahve, Jehova. Uusi Testamentti: Jeesus on Jahve, kolminaisuus. Mormonin kirja ja moderni ilmoitus: Jeesus ja Isä- Jumala ovat samanlaisia ylösnousseita olentoja. Jeesus ilmestyi Amerikassa, ja tulee takaisin sellaisena Jerusalemiin Herran päivänä. Mitä vielä tullaan ilmoittamaan?

• 12____13
        Olli.S kirjoitti:

Tuollai sanoo sellainen joka luulee tietävänsä sen oikean tulkintatavan. Minä ajattelisin että oikeaan tulkintaan tarvitaan lisäilmoitusta. Silloin oikea tulkinta selviää pidemmälle. Onhan sitä paitsi Jumalassa ja taivaassa asioita joita emme voi edes ymmärtää ihmisenä ollessamme. Monitulkintaisuus myös on ja pysyy.

Tulkinta on ilmoituksessakin ollut kolmivaiheista. Vanhan testamentin ilmoitus. Vain yksi Jumala, vain Jahve, Jehova. Uusi Testamentti: Jeesus on Jahve, kolminaisuus. Mormonin kirja ja moderni ilmoitus: Jeesus ja Isä- Jumala ovat samanlaisia ylösnousseita olentoja. Jeesus ilmestyi Amerikassa, ja tulee takaisin sellaisena Jerusalemiin Herran päivänä. Mitä vielä tullaan ilmoittamaan?

"Vain yksi Jumala, vain Jahve, Jehova. Uusi Testamentti: Jeesus on Jahve, kolminaisuus"

Tuo on hyvä esimerkki ongelmasta, joka syntyy kun ei pysytä totuudessa, vaan aletaan kehittämään omia opeja Raamatun rinnalle. Raamatussa ei ole edes sanaa kolminaisuus. Ei tarvitse kehittää mitään tulkintoja, jos pysyy totuudessa.

• 12____13 kirjoitti:

"Vain yksi Jumala, vain Jahve, Jehova. Uusi Testamentti: Jeesus on Jahve, kolminaisuus"

Tuo on hyvä esimerkki ongelmasta, joka syntyy kun ei pysytä totuudessa, vaan aletaan kehittämään omia opeja Raamatun rinnalle. Raamatussa ei ole edes sanaa kolminaisuus. Ei tarvitse kehittää mitään tulkintoja, jos pysyy totuudessa.

Se on ihan sama miksi sitä sanotaan, kolme siellä on: Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Ongelma on siinä minkälainen oppi tästä kolminaisuudesta rakennetaan. Ongelma on siinä, että on kolme Jumalaa ja kuitenkin vain Yksi Ainoa Jumala. Ja siinä, että ongelman ratkaisuksi on kehitetty ihan päätön kolminaisuusoppi.

Mormonien ratkaisu on paras. Ilmoitus asiasta.

• 12____13
        Olli.S kirjoitti:

Se on ihan sama miksi sitä sanotaan, kolme siellä on: Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Ongelma on siinä minkälainen oppi tästä kolminaisuudesta rakennetaan. Ongelma on siinä, että on kolme Jumalaa ja kuitenkin vain Yksi Ainoa Jumala. Ja siinä, että ongelman ratkaisuksi on kehitetty ihan päätön kolminaisuusoppi.

Mormonien ratkaisu on paras. Ilmoitus asiasta.

"Ongelma on siinä, että on kolme Jumalaa ja kuitenkin vain Yksi Ainoa Jumala"

Mutta, jos pysyy totuudessa ja antaa Raamatun selittää, asia ratkeaa helposti.

Jeesus on Raamatun mukaan Jumalan kuva* ja Jumalan edustaja maan päällä. Jos ottaa vastaan Jeesuksen, ottaa vastaan sen, joka Jeesuksen lähetti. Ja toisaalta, jos otat vastaan sen, jonka Jeesus lähetti, otat vastaan Jumalan.

"Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, se ottaa vastaan minut; mutta joka ottaa vastaan minut, se ottaa vastaan hänet, joka on minut lähettänyt."
        Joh. 13:20

Eli, jos otat vastaan minut, otat vastaan Jumalan, koska voidaan katsoa, että Jeesus on lähettänyt minut. Silti minä en ole Jumala. Ja samoin, Jeesus ei Raamatun mukaan ole se ainoa tosi Jumala, vaan välimies Jumalan ja ihmisten välillä:

"Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus"
        Ensimmäinen kirje Timoteukselle 2:5

Jumala lähetti Jeesuksen puhumaan ja Jeesus puhui mitä Jumala käski hänen puhua:

"Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman. "
        Joh. 12:49

"Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt. Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani."
        Joh. 7:16-17

Jeesus on siis vähän kuin Jumalan suurlähettiläs. Jeesus edustaa Jumalaa maan päällä, ja siksi häntä voidaan kutsua jopa Jumalaksi maan päällä. Jeesus toimii Jumalan nimissä. Ja asiaa voisi verrata siihen kuinka presidentti edustaa maataan ja tekee sopimuksia, kuin olisi itse se maa. Mutta kuten Jeesus itse sanoo, Jumala on suurempi kuin hän, ja on vain yksi tosi Jumala.

"Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."
        Joh. 17:3

"...Isä on minua suurempi."
        Joh. 14:28

*"Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen, ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa".
        Kirje kolossalaisille 1:14

Valitettavasti moni ns. kristitty ei kunnioita Jeesusta, eikä pysy hänen opetuksessaan.

• 12____13 kirjoitti:

"Ongelma on siinä, että on kolme Jumalaa ja kuitenkin vain Yksi Ainoa Jumala"

Mutta, jos pysyy totuudessa ja antaa Raamatun selittää, asia ratkeaa helposti.

Jeesus on Raamatun mukaan Jumalan kuva* ja Jumalan edustaja maan päällä. Jos ottaa vastaan Jeesuksen, ottaa vastaan sen, joka Jeesuksen lähetti. Ja toisaalta, jos otat vastaan sen, jonka Jeesus lähetti, otat vastaan Jumalan.

"Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, se ottaa vastaan minut; mutta joka ottaa vastaan minut, se ottaa vastaan hänet, joka on minut lähettänyt."
        Joh. 13:20

Eli, jos otat vastaan minut, otat vastaan Jumalan, koska voidaan katsoa, että Jeesus on lähettänyt minut. Silti minä en ole Jumala. Ja samoin, Jeesus ei Raamatun mukaan ole se ainoa tosi Jumala, vaan välimies Jumalan ja ihmisten välillä:

"Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus"
        Ensimmäinen kirje Timoteukselle 2:5

Jumala lähetti Jeesuksen puhumaan ja Jeesus puhui mitä Jumala käski hänen puhua:

"Sillä en minä itsestäni ole puhunut, vaan Isä, joka on minut lähettänyt, on itse antanut minulle käskyn, mitä minun pitää sanoman ja mitä puhuman. "
        Joh. 12:49

"Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt. Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani."
        Joh. 7:16-17

Jeesus on siis vähän kuin Jumalan suurlähettiläs. Jeesus edustaa Jumalaa maan päällä, ja siksi häntä voidaan kutsua jopa Jumalaksi maan päällä. Jeesus toimii Jumalan nimissä. Ja asiaa voisi verrata siihen kuinka presidentti edustaa maataan ja tekee sopimuksia, kuin olisi itse se maa. Mutta kuten Jeesus itse sanoo, Jumala on suurempi kuin hän, ja on vain yksi tosi Jumala.

"Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."
        Joh. 17:3

"...Isä on minua suurempi."
        Joh. 14:28

*"Hänessä meillä on lunastus, syntien anteeksisaaminen, ja hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen ennen kaikkea luomakuntaa".
        Kirje kolossalaisille 1:14

Valitettavasti moni ns. kristitty ei kunnioita Jeesusta, eikä pysy hänen opetuksessaan.

Noin varmaan suunnilleen on. Raamattu ei kyllä selitä kolminaisuus asiaa. Epäselväksi se jää niinkuin moni muukin asia. Ja on asioita joita emme tiedä, asioita, joita ei ole ilmoitettu, ja on salaisuuksia, ja on asioita, joita emme vielä pysty ymmärtämään.

• HumpuukkiIsrael

En oikein ymmärrä valitun kansan,Israelin palvontaa.Parasta aikaa gazan sairaalat on täynnä israelin tulittamia siviilihenkilöitä.Aika härskiä toimintaa Jumalan valituilta?

• 12____13

> Parasta aikaa gazan sairaalat on täynnä israelin tulittamia siviilihenkilöitä.Aika härskiä toimintaa Jumalan valituilta?

Niinkö, vai selkärangattomia sotilaita? Gazalaisten pitäisi alkaa käyttäytyä kuin sivistyneet aikuiset, ehkä tulisi jotain muutakin kuin selkäsaunaa?

• romanEmp

Juutalaisteko tulkinta jumaluusasioista on ainoa oikea? Paavalikin oli juutalainen.

• romanEmp kirjoitti:

Juutalaisteko tulkinta jumaluusasioista on ainoa oikea? Paavalikin oli juutalainen.

Israelin ajaminen mereen on anti- semitismiä, samoin Israelin väittäminen apartheid- valtioksi ja rasismi juutalaisia kohtaan. Ja se ettei uskota Israelin kertomusta tapahtumien kulusta Gazassa ja muualla. Eikä tajuta että Hamas on terroristijärjestö, tekee koko ajan samanlaisia tekoja kuin Turun puukottaja Suomessa. Mitä järkeä on olla heidän puolellaan kun he puukottavat ja pyrkivät puukottamaan Israelissa?

Tässä voimme harjoitella totuuden erottamista valheesta. Uskonasiatkin ovat täynnä kirkkojen propagandaa toisiaan vastaan.

• WhichWay

YK on hajoamispisteessä Israelin törkeyden vuoksi.Sen rikoksia suojelee pääpaholainen USA.En ymmärrä niitä harhaoppisia uskovaisia jotka puolustaa Israelin mielivaltaista tappamista.Monet Vanhan testamentin kertomukset Israelin erikoisasemasta on tarkoitettu Uuden liiton Kristukseen uskoviin.Perinteinen Israel on menettänyt "erityisaseman".

• Tää nykyinen Israelin juttu on erilainen. Tuo mielipde on yksipuolinen. Israelin ihmisoikeusrikkomukset ovat minimaalisia monen ihmisoikeuksista siellä YK:ssa vastaavan maan ihmisoikeuksien rikkomuksiin. Gazan hallinto, Hamas tekee niitä koko ajan enemmän. Muslimimaat tekevät niitä enemmän. Kristittyjä vainotaan monessa maassa ja juutalaisvastaisuus leviää, ja sitä on paljon paljon enemmän kuin Israelin ihmisoikeusrikkomuksia. Israelia pitää puolustaa siinä asiassa että se on juutalaisten turvapaikka ja suvereeni valtio. Jolla on oikeus puolustautua.

• "Israelia pitää puolustaa"
      Puolustautuminen on hyökkäämistä ja varmistaa sodan jatkumisen. Onpa kohteena mikä ismi tai uskonto ikinä.
      Anteeksianto on ainoa oikea tapa.

• Joku Israelin vastustaja vaan aina ilmestyy joka keskusteluun. Pian joku alkaa varmaan puhua koulusta, toinen tunkeutuja- aihe. Sinä maanpuolustuksesta.

• Olli.S kirjoitti:

Joku Israelin vastustaja vaan aina ilmestyy joka keskusteluun. Pian joku alkaa varmaan puhua koulusta, toinen tunkeutuja- aihe. Sinä maanpuolustuksesta.

On niin vahva usko sodan autuaaksi tekevään voimaan. Kuvitellaan että mielipide eli ajatus voidaan poistaa ihmisiä tappamalla.
        Toki ihmisen ajatus lopuu kun ihmiset loppuvat, sinänsä aivan oikeaa toimintaa, kun mielipide pitää poistaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      56
      1198
    2. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      153
      1158
    3. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      60
      1085
    4. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      82
      986
    5. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      47
      897
    6. Nyt tiistain galluppi alkaa....

Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      55
      828
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      54
      800
    8. Miten aiot saada kaivattusi?

1) loukuttamalla 2) kidnappaamalla 3) huijaamalla 4) jokin muu, mikä?
      Ikävä
      54
      775
    9. Upea takamus

Sulla on nainen upea takamus.
      Ikävä
      32
      722
    10. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      71
      721
    Aihe