Tietääks kukaan mikä ois sopiva pituus soutuvene/purjevene kölille että se toimii.
Kolin pituus
10
292
Vastaukset
- Oldsailor
Riippuu veneen koosta, rakenteiden tukevuudesta ja käyttötarkoituksesta. Pituus ei ole ainoa ratkaiseva tekijä. Purjehdusominaisuuksiin vaikuttaa myös kölin syvyys, paino ja sijainti rungossa. Helpoimman ratkaisun suotuveneen muuttamiseksi purkkariksi taitaa tarjota suomalainen Weikkoset-asennussarja.
- Oldsailor
Tuli vahingossa tuplaveellä. Tarkoitin siis www.veikkoset.fi
Pinta-ala on kenties tärkeämpi kuin pituus. Siihen kenties löytyy jotain ohjeita. Mitä enemmän purjeita, sitä isompi köli.
- Toimii-ja-toimii
Haluatko köliltä pituusjäykkyyttä, pohjan kestävyyttä karilleajossa, sivuttais-sorron estoa, dynaamista oikaisuvaikutusta, staattista oikaisuvaikutusta, vai muuta ominaisuutta ?
Jatketaan, kun tarkennat kysymystä. - Oldsailor
Eiköhän kysyjän ajatus ollut vain rakentaa soutupaatista jonkinlainen purkkari? Se on muuten ihan hyvä harrastus. Kuinkahan moni meistä on aloittanut purjehdusharrastuksen tuollaisilla itse tehdyillä viritelmillä? Ne ovat myös opettaneet tehokkaalla tavalla aero-ja hydrodynamiikkaa sekä rakenneoppia..
- Jokunoitakinostaa
Kyllä mä vähän ihmettelen sitä veikkoset-systeemiä. Samalla hinnalla saa oikean purjeveneenkin! Ainaki käytetyn. Ja taatusti purjehtii paremmin.
- Hauskalelu
Se sopii sellaiselle, jolla on jo soutuvene ja vanha surffilauta purjeineen, mutta joka ei osaa surffata ja jota ei hotsita soutaa.
Ei siitä mitenkään erityisen hyvin purjehtivaa rohjaketta saa, mutta eipä tule lisää lasikuitua mökkirantaan lojumaan. Mukavaa vaihtelua, ja kyllä sillä purjehtia voi.
Minusta seitsemällä sadalla ei kummoustakaan jollaa saa. Tietysti hintaa kertyy, jos pitää ostaa köli-peräsinsetin lisäksi soutuveneen, maston ja purjeen. Minä sain pikkuvikaisen 4-metrisen jollan ilmaiseksi facebook-kirpputorilta viime syksynä. Veneessä on airot, hyväkuntoinen purje ja muut vermeet. Pohjasta täytyy paikata reikä, mikä ei tietysti kaikilta onnistu. Kerran tein myös veikkosia vastaavan kölisysteemin ja peräsimen vanerista. Hintaa systeemille tuli muutama kymppi. Surffilaudan maston ja purjeen sain 50 eurolla. Eli hiukan kun etsiskelee tai näkee itse vaivaa, saa tuollaisen systeemin melkein ilmaiseksi.
- Hkd
Bossu kirjoitti:
Minä sain pikkuvikaisen 4-metrisen jollan ilmaiseksi facebook-kirpputorilta viime syksynä. Veneessä on airot, hyväkuntoinen purje ja muut vermeet. Pohjasta täytyy paikata reikä, mikä ei tietysti kaikilta onnistu. Kerran tein myös veikkosia vastaavan kölisysteemin ja peräsimen vanerista. Hintaa systeemille tuli muutama kymppi. Surffilaudan maston ja purjeen sain 50 eurolla. Eli hiukan kun etsiskelee tai näkee itse vaivaa, saa tuollaisen systeemin melkein ilmaiseksi.
Noin tietysti on, mutta sivukölisetti kyllä napsahtaa oikein kätevästi olemassa olevaan soutuveneseen, hintansa väärtisti kyllä.
- pohjakosketus
Kannattaa varata ainakin puoli metriä karin ja kiven väliin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka ei suostu laskemaan bensan hintaa
Sanna laski esimerkiksi sähkön arvonlisäveron 10 prosenttiin, jonka Riiikka anosti 25,5 prosenttiin. Sannan aikaan bens1923870Maahanmuuttajien vaikutus Suomen valtiontalouteen positiivinen
Maahanmuuttajat maksavat enemmän tuloveroja kuin saavat tulonsiirtoja. Eroavat persuista tässä suhteessa. Persuista o503236EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt2292672Kesäaika on normaaliaika...
...siten illalla on valoisaa tunnin pitempään, on sitten kesä tai talvi. Voi nauttia päivän jatkumisesta. Kuka nyt aamul2532243Uusin tutkimus: Suomi on maailman toiseksi vähin rasistinen maa
taakse jää mm. Ruotsi(7) ja Norja(8). Martin Paasi(kok.): Kumoaa vasemmiston väitteet. Kansainvälinen vertailu osoitta771938Ketkä 8 Ähtärin luottamushenkilöä saivat syytteen virka_aseman väärinkäyttämisestä?
Nyt näiden valtuutettujen nimet esiin, kiitos! Nämä henkilöt pitää yksinkertaisesti laittaa syrjään Ähtärin kaupunginva331432Ähtärin päättäjät
Nyt tulee kutsu leivättömän pöydän äärelle. Syytteet nostetaan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cef83309-0a1b-4fcd-9b531367Tulen hulluksi hänestä
Hän on vanha ja varattu. Mutta olen ihan hulluna häneen. Haluan hänet omakseni. Haluan olla hänen kanssaan ajasta ikuisu701228Ensimmäinen kuukausi palkatatta
Siis ei jumankauta näitä kokoomuksen ehdoituksia. Nytkin joku Otto Meri ehdoittaa, että ensimmäinen kuukausi pitäisi ty981072- 109929