Tietääks kukaan mikä ois sopiva pituus soutuvene/purjevene kölille että se toimii.
Kolin pituus
10
297
Vastaukset
- Oldsailor
Riippuu veneen koosta, rakenteiden tukevuudesta ja käyttötarkoituksesta. Pituus ei ole ainoa ratkaiseva tekijä. Purjehdusominaisuuksiin vaikuttaa myös kölin syvyys, paino ja sijainti rungossa. Helpoimman ratkaisun suotuveneen muuttamiseksi purkkariksi taitaa tarjota suomalainen Weikkoset-asennussarja.
- Oldsailor
Tuli vahingossa tuplaveellä. Tarkoitin siis www.veikkoset.fi
Pinta-ala on kenties tärkeämpi kuin pituus. Siihen kenties löytyy jotain ohjeita. Mitä enemmän purjeita, sitä isompi köli.
- Toimii-ja-toimii
Haluatko köliltä pituusjäykkyyttä, pohjan kestävyyttä karilleajossa, sivuttais-sorron estoa, dynaamista oikaisuvaikutusta, staattista oikaisuvaikutusta, vai muuta ominaisuutta ?
Jatketaan, kun tarkennat kysymystä. - Oldsailor
Eiköhän kysyjän ajatus ollut vain rakentaa soutupaatista jonkinlainen purkkari? Se on muuten ihan hyvä harrastus. Kuinkahan moni meistä on aloittanut purjehdusharrastuksen tuollaisilla itse tehdyillä viritelmillä? Ne ovat myös opettaneet tehokkaalla tavalla aero-ja hydrodynamiikkaa sekä rakenneoppia..
- Jokunoitakinostaa
Kyllä mä vähän ihmettelen sitä veikkoset-systeemiä. Samalla hinnalla saa oikean purjeveneenkin! Ainaki käytetyn. Ja taatusti purjehtii paremmin.
- Hauskalelu
Se sopii sellaiselle, jolla on jo soutuvene ja vanha surffilauta purjeineen, mutta joka ei osaa surffata ja jota ei hotsita soutaa.
Ei siitä mitenkään erityisen hyvin purjehtivaa rohjaketta saa, mutta eipä tule lisää lasikuitua mökkirantaan lojumaan. Mukavaa vaihtelua, ja kyllä sillä purjehtia voi.
Minusta seitsemällä sadalla ei kummoustakaan jollaa saa. Tietysti hintaa kertyy, jos pitää ostaa köli-peräsinsetin lisäksi soutuveneen, maston ja purjeen. Minä sain pikkuvikaisen 4-metrisen jollan ilmaiseksi facebook-kirpputorilta viime syksynä. Veneessä on airot, hyväkuntoinen purje ja muut vermeet. Pohjasta täytyy paikata reikä, mikä ei tietysti kaikilta onnistu. Kerran tein myös veikkosia vastaavan kölisysteemin ja peräsimen vanerista. Hintaa systeemille tuli muutama kymppi. Surffilaudan maston ja purjeen sain 50 eurolla. Eli hiukan kun etsiskelee tai näkee itse vaivaa, saa tuollaisen systeemin melkein ilmaiseksi.
- Hkd
Bossu kirjoitti:
Minä sain pikkuvikaisen 4-metrisen jollan ilmaiseksi facebook-kirpputorilta viime syksynä. Veneessä on airot, hyväkuntoinen purje ja muut vermeet. Pohjasta täytyy paikata reikä, mikä ei tietysti kaikilta onnistu. Kerran tein myös veikkosia vastaavan kölisysteemin ja peräsimen vanerista. Hintaa systeemille tuli muutama kymppi. Surffilaudan maston ja purjeen sain 50 eurolla. Eli hiukan kun etsiskelee tai näkee itse vaivaa, saa tuollaisen systeemin melkein ilmaiseksi.
Noin tietysti on, mutta sivukölisetti kyllä napsahtaa oikein kätevästi olemassa olevaan soutuveneseen, hintansa väärtisti kyllä.
- pohjakosketus
Kannattaa varata ainakin puoli metriä karin ja kiven väliin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa1574442Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.382510Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1442157Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet261256Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.711102- 651101
En unohda sua
En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on37974Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen63936- 48889
Kyllä nainenkin voi ottaa yhteyttä
Ja on ihan kiva jos ottaa yhteyttä mieheen. Minä ainakin olisin onnessani jos nainen ottaisi yhteyttä. mies106852