Uudehkon akun lataus??

ekaa_kertaa_

Vajaa puoli vuotta vanha akku oli mennyt tyhjäksi kun ajoa tulee vähän. Kojelautaan syttyi valot, mutta ei jaksanut pyörittää. Akku on M 62Ah, 520A, huoltovapaa Calcium power.

Hain halvan akkulaturin ja kytkin akun lataukseen. Näyttää 3 - 3,5 riippuen kumpaa asteikkoa katsoo ylä vai ala. Tämä laturi;
https://www.tokmanni.fi/akkulaturi-cc-bc-5-4006825612660

"Latausvirta normaalikuormituksella: 12V 16-80Ah 3,5/5A"

Suomenkielinen ohjekirja puuttuu tietenkin. Numeroasteikko on 0-8 artif ylempi ja alempi 0-12 effec.

Mitähän lukemaa tuon pitää näyttää notta akku olisi täynnä? Onko vaaraa jos pidän yön yli latauksessa?

20

1053

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos akku tosiaan on tyhjä, voi ihan hyvin pitää latauksessa yön yli.

      Latausvirta pienenee akun varauksen lisääntyessä, joten latauksen ollessa valmis näyttää laturi melkein nollaa.

    • Isomunaa

      Kypsähän se on kun ollut koristeena, terolla mosse ilman latinkiii!

    • sgsggsdfgs

      Kuinka kauan auto seisonut jos akku mennyt tyhjäksi? Ei minulta koskaan ole akku mennyt tyhjäksi ellei akussa/laturissa vikaa tai sitten on käyttänyt sähkölaitteita moottori sammuksissa. Vaikka tulee paljon lyhyttä ajoa ja auto välillä seisonut viikkoja.

      Jos akkulaturin ostaa niin suosittelen saman tien ostamaan kunnon älylaturin, esim tällainen https://www.ikh.fi/fi/yllapitolaturi-12v-8-0-a---2-0a-ip65-crx-crx325a

      Tuossa jopa 9 eri vaihetta ja pystyy herättämään pahasti purkautuneen akun. Älyohjauksella hoitaa akkua mahdollisimman hellävaraisesti samalla kun lataa. Ja toki siirtyy automaattisesti yllpitoon kun akku täynnä.

      • Radio_tms

        Mulla kestää tuossa pihatraktorissa latinki akussa, vaikka on välillä käyttämättä useamman kuukauden. Muista vehkeistä on irrotettava akunkenkä pidemmän seisonnan ajaksi, sillä radiot ja hälyttimet syövät virtaa.


      • Anonyymi

        Peukutan myös tuollaista älylaturia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peukutan myös tuollaista älylaturia.

        Käytän tuollaista halpaa automaattilaturia, koska akkua pitää ladata aika harvoin. Talven aikana ehkä 2-3 kertaa nurkka-ajon vuoksi. Laturi lataa akun täyteen ja lopettaa sitten latauksen. Se riittää hyvin, eikä mitään älylaturin ylläpitolatausta tarvita.


    • Laihialta

      Voi voi Tokmanni myy neljällä kympillä oivan värkin.

    • Anonyymi

      Pitääkö n.10 vanhasta toyotasta irrottaa akkukaapelit latauksen ajaksi jos halvalla
      5-nykysinhän amp. älylaturilla lataa ? monissa ajoneuvoissa jo liitetään pistoke noille
      latureille eikä lie tarkoitus akkua irroitella.

      • Ei tarvitse, mutta eräitä varotoimenpiteitä on otettava huomioon:

        – Katkaise virta aina kokonaan ja ota virta-avain talteen, ettei kukaan vahingossa käynnistä akun latauksessa olevaa autoa.
        – Tarkista että laturissa on oikea jännite 12 V valittuna, jos laturissa sellainen asetus on.
        – Kiinnitä aina ensin laturin kaapelit akkuun ennen kuin kytket laturin virtakaapelin seinävastakkeeseen. Plus-johto ensin. Ole tarkkana napaisuuden kanssa.
        – Latauksen jälkeen irrota laturi aina ensin seinävastakkeestaan ja vasta sitten irrotat latauskaapelit miinus-johto ensin.


      • Anonyymi

        En ole ikinä irroittanut akkua autosta latauksen ajaksi ja hyvin ovat latautuneet täyteen jo 70-luvun alusta alkaen. Nykyinen C-TEK lataa myös hyvin vanhaa akkua, mutta tosin hitaasti, kun on vain se 3,5 amp. malli kyseessä. Sillä on hyvä tarkistaa talvellakin ainakin kerran lataus ja ylläpitotoiminnoissa se on vain hyväksi.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Ei tarvitse, mutta eräitä varotoimenpiteitä on otettava huomioon:

        – Katkaise virta aina kokonaan ja ota virta-avain talteen, ettei kukaan vahingossa käynnistä akun latauksessa olevaa autoa.
        – Tarkista että laturissa on oikea jännite 12 V valittuna, jos laturissa sellainen asetus on.
        – Kiinnitä aina ensin laturin kaapelit akkuun ennen kuin kytket laturin virtakaapelin seinävastakkeeseen. Plus-johto ensin. Ole tarkkana napaisuuden kanssa.
        – Latauksen jälkeen irrota laturi aina ensin seinävastakkeestaan ja vasta sitten irrotat latauskaapelit miinus-johto ensin.

        Niin ja turvallisinta on kytkeä vain laturin pluspiuha akkuun (ensin) ja sitten miinuspiuha jonnekin moottorin kiinteään osaan kauemmas akusta. Sama ohje on ehdoton käynnistyskaapeleilla.


    • Mikäli virta latauksenkaan jälkeen ei pysy akussa, kannattaa kyllä ensin etsiä se vika, joka akun hissukseen tyhjentää.
      Kunnossa oleva akku ja myös laturi - siis auton oma - riittävät kyllä tähän.
      Nykyaikaisissa autoissa auto pitää itse huolen siitä, ettei käyttöjännite putoa alle 10,8V - vaan auto katkaisee virransyötön, jotta auton niiden sähkölaitteiden toiminta, jotka minimaalisesti koko ajan käyttävät virtaa, ei häiriintyisi. Lisäksi käynnistäminen saattaisi vielä onnistua.
      Mersuni on jopa turhan pessimistinen tässä, sillä jos vaikkapa odotan jotakuta kuljetettavaa jossain radio päällä, moottori tietenkin sammutettuna, ei mene kauaakaan, kun jo tulee huomautus, että suljemme tämän musiikinkuuntelun tuossa tuokiossa.
      Aikaisemmin, siis takavuosina, kun autot olivat huonompia, saattoi hyvin käydä niin, että sitä sähköverkon ulkopuolella katseskeli 12V-matkatelevisiota pari tuntia tuloksella, ettei auto enää aamulla käynnistynyt.
      Tosin työntämällä käynnistykseen ei tarvita kovinkaan ihmeellistä mäkeä, mikäli auton sähköpuoli muuten on kunnossa, mutta auto ei tietenkään tässä tapauksessa saa olla automaatti.

      • Anonyymi

        Vanhat kaasuntinmoottoriset autot lähtee suhteellisen helposti mäkilähdölläkin käyntiin, kunhan moottori ja sen mukana laturi pyörii senverran että saa sytytyskipinää. Mutta uudemmat autot tarvitsee aika reilun hinaus- tai mäenlaskunopeuden että laturista tulee niin paljon jännitettä että suihkutusjärjestelmän pumppu saa riittävästi virtaa ja kehittää tarpeeksi painetta polttoaineen suihkuttamiseen.


    • Anonyymi

      Lause "aikaisemmin, kun autot olivat huonompia" , tarkoitit varmaan -80 luvun autoja, sillä -90 luvun lopulta autotekniikka itsessään ei ole tullut yhtään paremmiksi, on vain turhia ja vikaherkkiä sähkö"herkkuja" joita ilmankin tulisi toimeen. Yhden ainoan "sähköherkun" toivoisin autoon :pimeänäkökamera, joka on jo -60 luvulla sotilasajoneuvoihin kehitetty, nykyisinkin jo joissain kalleimmissa autoissa saatavana lisävarusteena. Hirvikolarit saataisi lähes nollaan, eikä pimeällä heijastimettomat jalankukijatkaan aiheuttaisi sydämentykytyksiä.

      • Anonyymi

        Tekniikka on tullut paremmaksi. Nykyautot lähtevät käyntiin pakkasessakin. Ei moinen ollut vielä 80-luvulla mikään itsestäänselvyys. Ei tarvi kikkailla ryypyn kanssa, ei tarvi säädellä kaasutinta, ei tarvi ihmetellä, missä vika, kun melko halvalla lukijalla pystyy kuulostelemaan, mikä auton itsensä mielestä on vialla..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekniikka on tullut paremmaksi. Nykyautot lähtevät käyntiin pakkasessakin. Ei moinen ollut vielä 80-luvulla mikään itsestäänselvyys. Ei tarvi kikkailla ryypyn kanssa, ei tarvi säädellä kaasutinta, ei tarvi ihmetellä, missä vika, kun melko halvalla lukijalla pystyy kuulostelemaan, mikä auton itsensä mielestä on vialla..

        Autoilla vaan tuntuu olevan kaksisuuntainen mielialahäiriö, kun ne useinmiten arpovat ne vialliset kohteet ja sitten alkaa pitkäkestoinen osien vaihtoruletti.
        Kyllä minun 80-luvun autot lähtiovät ihan hyvin käyntiin pakkasellakin. Lada 1600 -82 hörähti hyvin aina käyntiin ja oli lisäksi tosi lämmin. Myös masa 626 käynnistyi kylmässäkin hyvin, mutta ei ollut hirmuisen lämmin kovilla pakkasilla, vaan vaati pidemmän ajomatkan.
        Parhaiten kuitenkin käynnistyivät ne 60-luvun Amazonit ja 140 sarjan Volvot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilla vaan tuntuu olevan kaksisuuntainen mielialahäiriö, kun ne useinmiten arpovat ne vialliset kohteet ja sitten alkaa pitkäkestoinen osien vaihtoruletti.
        Kyllä minun 80-luvun autot lähtiovät ihan hyvin käyntiin pakkasellakin. Lada 1600 -82 hörähti hyvin aina käyntiin ja oli lisäksi tosi lämmin. Myös masa 626 käynnistyi kylmässäkin hyvin, mutta ei ollut hirmuisen lämmin kovilla pakkasilla, vaan vaati pidemmän ajomatkan.
        Parhaiten kuitenkin käynnistyivät ne 60-luvun Amazonit ja 140 sarjan Volvot.

        Oliko noissa yhtäpaljon sähköä kuluttavia "hilavitkuttimia" kuin nykyisissä?, ilmeisesti vain kello. Ladat oli tehty karuihin olosuhteisiin valmistusmaan mukaan ja ne todellakin toimi ja oli lämpimiä, vaikka muuten oli aika karuja, oi niitä aikoja.
        t. 1200L vm. 1982 (toimii vieläkin)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko noissa yhtäpaljon sähköä kuluttavia "hilavitkuttimia" kuin nykyisissä?, ilmeisesti vain kello. Ladat oli tehty karuihin olosuhteisiin valmistusmaan mukaan ja ne todellakin toimi ja oli lämpimiä, vaikka muuten oli aika karuja, oi niitä aikoja.
        t. 1200L vm. 1982 (toimii vieläkin)

        Mutta se 1600 SL oli de luxe, kun mittareitakin oli melkein yhtä paljon kun Maseratissa.


    • Anonyymi

      Lähinnä mietityttää josko auton elektroniikan mahdollisuus saada "kipeää" jos akku piuhoissaan ladatessa .Lyhyttä pätkää kun ajaa niin sillointällöin on tullu latailtua talvella varuiksi , taidan irrotella jatkossakin piuhat varoiksi .

      • Anonyymi

        En ole koskaan irroitellut akkua auton sähköjärjestelmästä latausta varten, eikä siitä ole tullut mitään ongelmia. Mutta jos akun irrottaa, niin sitten tuleekin ongelmia. Uusissa autoissa elektroniikka ei välttämättä tykkää sähkön häviämisestä. Vähintään radio kadottaa kaikki asetuksensa eikä käynnisty ennen kuin salasana on syötetty, samoin ajotietokone. Ajonestokin voi ottaa sähkökatkosta "nokkiinsa".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laaja sähkökatko Sallilan verkossa!

      Mä heräsin yhden maissa UPS:n piipittkseen, koska sähköt poikki ja on edelleen. Odottelin jonkun aikaa ja soitin vikanum
      Loimaa
      35
      1220
    2. KJ Konetimber OY

      Haettu konkurssiin Eläke yhtiö Ilmarisen toimesta.
      Kuhmo
      37
      1065
    3. Millä kirjaimella nimeni alkaa

      Ja montako kirjainta sukunimestäni voi laskea? N to M
      Ikävä
      60
      950
    4. Sosiaaliturvasäästöt kohdentuvat usein samoihin ihmisiin useampaan kertaan

      ja ihmisiä putoaa kiihtyvällä tahdilla toimeentulotuelle eli köyhien määrä kasvaa eksponentiaalisesti Suomessa. https:
      Maailman menoa
      173
      904
    5. Ampumisvälikohtauksen syynä kahden eri romanisuvun erimielisyydet

      Ikaalislainen romaniseurue joutui tahtomattaan tulitaisteluun etelä-pohjalaisen romanisuvun kanssa. Tilanne ei ratkennu
      Seinäjoki
      40
      736
    6. Hyviä tehokkaira vinkkejä erittäin pinttuneen wc pytyn puhdistukseen

      Eli semmonen vuokra-asunnon pytty jossa hyvin sitkeään pi ttyny se vesiosa. Kloriittia olen liottanu yön yli ja yleispuh
      Ikävä
      121
      723
    7. En nii kui tiiä yhtään

      Mikä suussa kiehtoo, vaikka kaiken pitäisi olla ihan hyvin! Mä niin haluaisin nähdä sut:)
      Ikävä
      57
      708
    8. Voiko "miehisen kunnian" käsitteen ohittaa?

      Palstalla kovasti pidetään minua jollain tavoin sairaana, kun puhun miehisestä kunniasta. Voidaanko me siis täysin ohi
      Sinkut
      144
      683
    9. Voi että, kaikki on nyt ohi

      Aijon nyt unohtaa kaiken. Morjes. Mieheltä
      Ikävä
      59
      637
    10. Et uskaltaisi kuitenkaan nähdä enää

      Niin mitäpä sitä enää vatkaamaan.
      Ikävä
      52
      631
    Aihe