Autokaupan perustaminen

Kauppiaskuksi

Paljonko vaatii pääomaa? Uusiin ja uudehkoihin autoihin pelkästään uppoaa helposti miljoona euroa? Mistä sen saa kasaan?

Voiko onnistua ilman autokauppa-alan tuntemusta?

Löytyykö rahallakaan työntekijöitä uuteen firmaan?

Toimitilan hinta ja vaatimukset? Perinteisen pienenkin lasipalatsin vuokra kai vähintään 5000e/kk keskeisillä paikoilla? Onko tiloja edes tarjolla missään?
Voisiko ainakin aluksi kauppa sujua ilman varsinaista fyysistä myyntitilaa, pääosin netissä ja kotiintoimituksin? Toisaalta moniko ostaa kallista autoa näkemättä sitä?

Jos liike ostaa autot ulkomailta, pari vuotta vanhoina, niin miten liikkeen oma ”kuluttajasuoja”? Jos autoissa kalliita vikoja, niin voiko autokauppa saada niitä perittyä takaisin siltä, jolta osti? Tappelu saksalaisen autokaupan kanssa voi olla vaikeaa, kuluttajasuojakaan ei päde?
Itse kuluttajillehan suomalainen liike on vastuussa riippumatta siitä, mistä itse ostanut autot.

Pitäisiköhän koeponnistaa tuomalla yksi auto alkuun ja laittamalla Nettiautoon? Siitä sitten laajentamaan, jos oikein hyvin menee. Koeponnistus sujuisi yksityisenä helpoimmin byrokratian kannalta, yrityksen perustamisessa omat kommervenkkinsä ja kulunsa.

Nopeana laskelmana, jos työntekijän palkkaan 5000e/kk, toimitilaan 5000e/kk, ylöspäin molemmat, jotta jää tilaa muillekin kuluille, niin kuukaudessa pitäisi myydä viisi autoa 2000e katteella, jotta pääsisi omilleen. Ei kuulosta mahdottomalta? 5000e/kk toimitila mahdollistaisi varmaan huomattavan suurenkin autovirran sekä työntekijämäärän kasvattamisen.

52

5290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aavii

      Kaikista ei ole myyjäksi, ja toinen totuus on se että ostamalla se tulos tehdään. Silmää pitää olla niin asiakkaiden suhteen kuin myyntiuotteiden hankinnoissa.
      Jos toi olis hyvää hommaa niin kaikkihan sitä tekis.

      • Kauppiaskuksi

        Samahan pätee kaikkeen. Ilmaista ja varmaa tietä menestykseen ei ole. Ei sen takia silti ehkä kannata jättää kokonaan yrittämättäkään koskaan mitään.

        Pidemmän päälle itse myyntityöhön olisi tietysti tarkoitus palkata työntekijät. Tosin omien kokemuksieni mukaan alan ”ammattilaiset” aikamoisia puliveivareita, joten ei pitäisi olla iso ongelma ylittää alan yleinen ammattitaidon taso, ainakaan mitä asiakastyytyväisyyteen tulee. Kannattavuus on sitten oma lukunsa, suurena riskinä paskat autot, joiden korjailemiseen menee kaikki tuotot.
        Toinen iso riski on toki asiakkaiden houkuttelu kaupoille. Kuinkahan paljon epäluuloja uutta firmaa kohtaan kohdistuisi? Toisaalta harva kai tyytyväinen vanhoihinkaan ja jostain ne koslat kuitenkin pitäisi ostaa..

        Kun vaan olisi pelirahaa taskussa, niin kaikkea voisi yrittää. Siis isosti sitä rahaa, ettei harmittaisi, jos yksi puoli milliä uppoaisi konkurssiin..
        Autokaupan yhteyteen sopisi hyvin oheistarvikemyynti, korjaamo ja vuokraamo. Tuskin vaan Finnvera heittää tuosta vaan milliä peliin vain hyvän idean perusteella. Jos nyt idea edes on hyvä. Tässä en vielä ole sitä perimmäistä kilpailuvalttia esitellytkään.


    • ZJJJ

      Vaikuttaa provolta, mutta vastaan kuitenkin, koska olen pienyrittäjä.
      Miksi kukaan ei tässä muista verottajaa?
      Kun perustat minkä yrityksen tahansa, verottaja olettaa, että sinulla on jo valmiiksi kaikki ostajat kasassa ja kaupatkin tehty, tulevan toimintakauden liikevaihto tiedossa j.n.e.
      Verottaja haluaa pelkästään arvioidusta tuloista maksuunpanna ennakkoveroa.
      Onko aloittelevalla yrittäjällä varaa maksaa nämä, vai arveletko verottajan tyytyvän siihen, ettei näitä tietoja edes vielä voi olla.
      Omaa rahaa pitää olla kuten aloittaja jo sanoo useita satoja tuhansia ja lisäksi varaa menettää ne kaikki, jos huonosti käy. Valmiiksi persaukisena ei kannata edes aloittaa, vaikka jopa valtiovalta joskus suosittelee, että hanki palkkatuloa itse perustamasi yrityksen kautta.
      Vähänkin kalliimmille ostoksille on oltava mahdollisuus tarjota rahoitusta ja vaihdossa saaduille viallisille romuille on aika pian tehtävä jotakin, ennen kuin ne täyttävät koko piha-alueen.
      Ei viidellä tonnilla mitään lasipalatsia saa ainakaan Kehä-III:n sisäpuolelta. Lisäksi tulevat viestintäkustannukset, sähköt, sekä ehkä hallin lämmityskulutkin, jotka voidaan periä erikseen, ehkä vartiointi vain muutamia mainitakseni.
      Ennen kuin olet ennättänyt saada paperit kaupparekisteristä soittavat eläkevakuutusyhtiöt.
      Edelleen yritysten välisessä kaupassa ei ole Kuluttajansuojaa, koska nämä eivät yksinkertaisesti ole kuluttajia.

      Vieläkö haluat aloittaa? Jos, niin kokeile aluksi vaikka muutamalla lesingyhtiöltä ostamallasi kolmen vuoden ikäisellä autolla ja tunnustele, muodostuuko niiden ostajaehdokkaista liikkeen ulkopuolelle jono?

      • Kauppiaskuksi

        Verot ja vakuutukset eivät jännitä.

        Ideahan olisi myydä autoja selvästi halvemmalla kuin mitä nyt markkinoilta löytyy. Tosin tämä ei tietenkään voisi onnistua kuin joidenkin autojen kohdalla, sillä kyllähän markkina yleisesti ottaen toimii. Kuitenkin tietyt, yhä suositummat autot, vaikuttavat olevan käytettyinä Suomessa ylihintaisia, kun vertaa Saksan hintoihin.

        Vaihtoautoista firmani antaisi niiden aitoa arvoa vastaavan hyvityksen, ei siis mitään ylihyvityksiä markkinointikeinona, sillä parempi vaan mitä vähemmän asiakkaiden vanhoja romuja joutuisi käsittelemään. Markkinointisatsaukset ihan muualle kuin ylihyvityksiin. Ennemmin hintaa pois niistä varsinaisista myytävistä sen verran.

        Ilmeisesti leasing-yhtiöiden huutokaupoista autoja saa vähän halvemmalla kuin mitä netin normaalit myynti-ilmoitukset hinnaksi sanovat? Eli tämä huomioiden katteet kasvaisivat jonkun verran.

        Oheen korjaamo ja myymälä tietynlaisiin autoihin keskittyen, millä saisi tämän markkinasegmentin melkein ainoana Suomessa haltuun. Tosin korjaamo vaatisi edelleen ison satsauksen lisää rahaa.

        Noh, paras olisi tosiaan aloittaa ihan vaan pienesti nettikaupalla ja katsoa niitä toimitiloja myöhemmin.


      • 20v-kauppiaana

        Jos olet vielä terve-järkinen , unohda koko juttu .


    • IlmaisiaLounaitaEiOle

      Aloittajan unelmoinnit helpon rahan toivossa luettuani annan vinkin:
      Tähän yrittämisen alaan saa helpommin hukattua miljoonan, kuin tienattua miljoonan.

      Sinun unelmointisi perusteella, jos tämä noin helppoa rahasampoilua olisi, tätä tekisi kaikki. Yrittäneitä on lukuisia. Miljoonia on osattu hukata, harvemmin sama raha on osattu tienata.
      Tervetuloa autokaupan alan yrittäjäksi ja omia sanojasi lainaten; nopealla laskelmalla myös samaan hengenvetoon tervemenoa.

      • apapap

        Mistä keksit, että tässä nimenomaan helppoa rahaa odotetaan?
        No totta kai yrittämisen ideana on jotain rahaa tehdä joo, mutta mistä tuli tuo ajatus, että tässä helpon rahan perässä ollaan?


    • Ex-autokaupppias

      Perusta vain, pankista laina ja Finnveralta takaus. Suomessa tarvitaan yrittäjiä, sieltähän se raha kaikkiin yhteiskunnan palveluihin tulee. Ilman yrittäjiä täällä ei yhtään mikään pyörisi.

      Verottajan kanssa pärjää kyllä, joustavat hyvin, mikäli jotain ongelmia tulee verojen maksun suhteen. Verottajaa ei kannata yhtään moittia.

      Suurin miinus: vaikeat asiakkaat, jotka olettavat, että käytettyyn autoon tulee takuu. Nämä soittavat yötä päivää häiriköiden jostain typetästä viasta. Piinaavat ja painostavat, ja jos sanot, että nyt on tässä muuta tekemistä, soitellaan myöhemmin, olet jo pian haukuttuna netin keskustelupalstoilla miten ”huijata”, ”koijaat”, ”valehtelet” jne. Sitten, kun alatte vian korjauksesta neuvottelemaan, ei näille käy mikään, mikä nyt normaali vastaantulo käytetyn kaupassa on, 30% osallistuminen vian korjaukseen. Lopulta, nämä eivät tyydy siihen, jos suostut korjaamaan vian, vaan alkavat vaatia vielä normaaleja huoltoja, keksivät muuta vikaa ym. Sitten, jos otat auton tarkistettavaksi, siinä ei edes ole mitään vikaa. Kerrot, että asiakkaalle, että ei ole korjattavaa. Seuraavana päivänä olet taas haukuttuna netin keskustelupalstoilla ja kuluttaja-asiamies soittaa. Kuluttaja-asiamiehen tulo kuvioihin on helpotus, sillä hänen kanssaan voi neuvotella, toisin kuin vaikean asiakkaan. Vaikka asiakas ei saisi pitää myyjään yhteyttä enää, kun asia on kuluttaja-asiamiehellä, pommittaa tämä silti viestein ja puheluin myyjää aamusta iltaan.

      Tämmöiset vaikeat asiakkaat saivat ainakin minulle burn outin, ja lopetin autokaupan. Yritykseni menestyi hyvin, mutta en enää jaksanut hoitaa yksin näitä turhanpäiväisiä asiakkaiden asioita ja kuunnella haukkumisia. Autot olisi vielä pitänyt hakea toiselta puolelta Suomea korjattavaksi, ja eihän nyt yrittäjällä ole sellaiseen aikaa, kun pitää keskittyä siihen olennaiseen, eli ostoihin ja myynteihin.

      • Real-Life

        Yhdyn mielipiteisiin täysin nykyisenä, vielä terveen mielen laadun säilyttäneenä autokauppiaana.

        "Perusta vain ilman yrittäjiä täällä ei yhtään mikään pyörisi."
        => Juuri näin.

        "Verottajan kanssa pärjää kyllä."
        => Kyllä. Verottaja on "pakollinen paha" kaikessa liiketoiminnassa ja kun asiansa verottajan suuntaan hoitaa säntillisesti ajallaan ja oikein, ei ongelmia sen suhteen ole.

        "Suurin miinus: vaikeat asiakkaat, jotka olettavat, että käytettyyn autoon tulee takuu. "
        =>Juuri näin. Äärimmäisen raskaita jos ei niinkään näihin tuhlatun ajanhaaskuun, niin terveen järjen ylläpidon kannalta. Välillä näiden kanssa meinaa tulla hulluksi.

        "Tämmöiset vaikeat asiakkaat saivat ainakin minulle burn outin, ja lopetin autokaupan. "
        => Ymmärrän täysin ja otan osaa. Tsemppiä nykyelämään.


      • Ruuatmaksaakauppias

        Jep, aivan totta. Nämä sosiaalitukia keplottelevat ihmiset ovat juuri tällaisia. Pitävät itseään etuoikeutettuna, ovathan he etuoikeutettuja ottamaan myös yhteisistä verorahoistamme. Nämä eivät osaa kuin vaatia ja valittaa, ja mikään ei riitä. Kun on tottunut vain ottamaan niin tällaiseksi se menee. Itsekin tappelin tällaisen asiakkaan kanssa päivät pitkät, olisi pitänyt 2000e autosta maksaa korvausta 2500e kun pakoputki meni poikki, tai purkaa kauppa, ja sitten olisi pitänyt maksaa asiakkaan bensa, ruoka, juoma ym. kulut, jotka olivat asiakkaan ilmoittaman mukaan 500e. Jep, järki käteen kun autokaupoille ja jos sitä ei ole niin älä osta mitään!


    • kauppiaidenliitos

      Ensimmäisenä, kuten kaikessa tekemisessä ja omalla rahalla (riski) yrityksen aloittamisessa;
      Mieti osaatko kyseisen alan kommervenkit ja erikoisuudet ja oletko ymmärtänyt oikein. Tämä mietintä kannattaa tehdä selvinpäin ja moneen kertaan.

      Väittäisin omakohtaisesta kokemuksesta kun itse aloitin, että kukaan (en itsekään vaikka kaupallisen alan toimijana toisella alalla kokemusta toistakymmentä vuotta lähinnä BtoB toimintaa) alan ulkopuolelta yrittäjäksi automyyntiin lähtevä ei voi ymmärtää. Vaikka kuinka olisi kaupallisesti koulutettu, sivistynyt ja hyväkin "myyntimies mynttinen" ja muissa kaupanalan tehtävissä jopa koulittukin.
      Ei.
      Tämä on hyvinkin erikoisala, hyvässä ja eritoten pahassa mielessä erilaista kuin mikään muu kaupallisuuden ala. Ensimmäiset vuodet menee ihan harjoitteluun ja rahanhaaskaukseen erinäisisiäkin virheitä tehden. Eli omaa rahaa olisi hyvä olla myyntivarastonarvo tuplana tai triplana pankissa.

      Ensimmäinen virhe on yrittääkään olla niin umpireilu, ettei muita ole olemassakaan! Toki jokainen meistä, jotka yrittäjiksi mihin vaan alaan rohkenevat edes haaveilla, ollaan perusrehellisiä. Myös perusluottavaisuus muihin ihmisiin kuuluu yrittäjän perusominaisuuksiin ja luonteenpiirteisiin. Harhaa... enemmän alaa nähneet naureskelee päin naamaa, kun selität että haluat olla paras asiakaspalvelussa. Tulet maanpinnalle hyvinkin nopeasti, kun olet kohdannut ne asiakkaat. Tuntuu etteivät voi olla samalta planeetalta, kuin mihin olet tottunut. Aivan uskomatonta, miten terveenkin näköisestä ihmisestä voikin kuoriutua erinäisiäkin... noh; olentoja. Siinä se muihin ihmisiin sokea luottamus sitten kariseekin, puhumattakaan siitä, miten vtuttaa kun itse pyrkii rehellisyyteen edelleenkin. Tulet kusetetuksi joka ikinen päivä. Vuodesta toiseen ihmettelet, mistä näitä kuspäitä sikiää...
      Ja tottahan toki haluat olla paras myös reklamaatioiden käsittelyssä ja aina maksat mukisematta kaikki virheet, mistä auton ostanut keksiikään reklamoida ja valittaa ja sinun lompakkoasi hyväksikäyttäen kunnostella ostamansa auton itselleen mieluisaksi. Se kaivo on loputon, yllä kuvailtuihin olentoihin uppoaisi enemmän valuuttaa kuin ehdit rehellisellä kaupalla koskaan tienata. Johonkin on alettava vetää rajoja.

      Tämä ei ole HobbyHall tyyppistä ostele-palauttele-joshuvittaa kauppaa. Uusia kun ei myydä, niin tämä ei myöskään ole palauttele vaan niin maahantuoja korjaa -tyyppistä, kuten mikä tahansa uuden tavaran kauppa olisi. Jos tähän puretaan vaan kauppa jos on ostokrapula, sillä olennothan usein tätä tautia kokevat, niin rahat ei edelleenkään riitä tuon ruletin pyörittelyyn. Kannattava liiketoiminta on förbii, kun antaa olentojen määräillä kaupankulkua milliäkään. Missään kaupan vaiheessa.
      No niin, alkushokki kerrottu, sitten lakisääteisiin ja muihin pakollisiin.

      Tunnetko alan verotus- ja muut lakisääteiset käytännöt? Oletko jo tai kykenetkö alan muihin toimijoihin verkostoitumaan?

      Jos et tunne/tiedä alalta korjaamoita, muita alan yrittäjiä ja toimijoita, lopeta suunnittelu yrittämisestä tällä alalla tähän. Säästät kaiken sen valuutan, jonka jo olit suunnitellut sijoittavasi.

      Perusrehellisyys kun kuuluu yrittäjän perusluonteenpiirteisiin, verottajaa ei saa pelätä. Vituttaahan se saa, ihan niinkuin ketä tahansa omalla työllään rahansa ansaitsevaa, mutta sen pitää hyväksyä yritystoimintaan kuuluvaksi. Eli verot on hoidettava pilkulleen ja ajallaan.

      Autoliikkeen kuluja on toki liiketilat. Mainitsemasi 5000.-/kk on hyvä keskiarvo pienelle autoliikkeelle. Sen lisäksi ihan pakollisia kuluja kertyy pienellekin liikkeelle ilamn työntekijöitten maksuja toinen mokoma 5000.- Eli kymppi/kk on hyvä lähtökohta kulurakenteelle pieneen autoliikkeeseen, ilman omia tiloja. Ne siis juoksevia kuluja/kk, ilman palkkakuluja edes itselleen. Hyvinä kuukausina, huonoinakin kuukausina sama kymppi. Eli vuodessa rapiat satku, myit auton tai et yhtäkään. Millin saa helposti tuhlattua pelkkiin kuluihin, olentoja palvellessa pakollisine kuluineen parissa-kolmessa vuodessa.

      Mieti. Jos osaat ja ymmärrät riskit suhteessa tuottoon; tervetuloa.
      Jos vähänkään jännittää; tee jotain muuta.

      • Apapapapap

        Tiloistahan voi säästää alkuun nykyisenä nettiaikana. Ainakin pääsisi kokeilemaan alaa paljon alhaisemminkin kuluin.
        Yhteyksiä korjaamoihin ja muihin saa kun menee neuvottelemaan. Luulisi töiden kelpaavan. Ilmaista työtä tuskin antavat, vaikka olisin rakkain ystävänsä.

        Mutta tuo tappelu asiakkaiden kanssa, se kyllä pelottaa. Vaikka usein ne asiakkaatkin ovat oikeassa, mutta silti, varmasti monenlaista vempulaa on asiakkaissakin. Ja vaikka hoitaisi reklamaatiot asiallisesti, lompakkoaan avaten silloin kun se on oikeudenmukaista, niin autoja ostetaan keskimäärin niin harvoin, että hyvän maineen luominen kestäisi ikiajat. Kun siis tyytyväisetkään asiakkaat eivät usein palaisi.

        Ja sitten se, että jos ostaa autot toiselta liikkeeltä, vaikka leasing-yhtiöiltä tai Saksasta, myy eteenpäin kuluttajalle, niin jääkö itse vikojen maksumieheksi? Eli joutuu maksamaan asiakkaalle, muttei voi veloittaa siltä liikkeeltä, jolta itse osti?


      • Ex-autokauppias
        Apapapapap kirjoitti:

        Tiloistahan voi säästää alkuun nykyisenä nettiaikana. Ainakin pääsisi kokeilemaan alaa paljon alhaisemminkin kuluin.
        Yhteyksiä korjaamoihin ja muihin saa kun menee neuvottelemaan. Luulisi töiden kelpaavan. Ilmaista työtä tuskin antavat, vaikka olisin rakkain ystävänsä.

        Mutta tuo tappelu asiakkaiden kanssa, se kyllä pelottaa. Vaikka usein ne asiakkaatkin ovat oikeassa, mutta silti, varmasti monenlaista vempulaa on asiakkaissakin. Ja vaikka hoitaisi reklamaatiot asiallisesti, lompakkoaan avaten silloin kun se on oikeudenmukaista, niin autoja ostetaan keskimäärin niin harvoin, että hyvän maineen luominen kestäisi ikiajat. Kun siis tyytyväisetkään asiakkaat eivät usein palaisi.

        Ja sitten se, että jos ostaa autot toiselta liikkeeltä, vaikka leasing-yhtiöiltä tai Saksasta, myy eteenpäin kuluttajalle, niin jääkö itse vikojen maksumieheksi? Eli joutuu maksamaan asiakkaalle, muttei voi veloittaa siltä liikkeeltä, jolta itse osti?

        Ei riitä edes 10.000e kuluihin / kk pienellä autoliikkeellä. Myin itse 400 autoa / vuosi hintaluokassa 1000e - 50.000e ja tein lähes miljoonan liikevaihdon. No, bruttotulos oli lähes 200.000e, mutta..... kulujen jälkeen viivan päälle jäi reippaat 30.000e. Suurimmat kulut, korjauskulut.

        Nykypäivän asiakkaat käyvät teettämässä remonttia autoon kysymättä edes myyjän lupaa siihen. Yhtäkkiä tulee postiluukusta 4.000e korjauslasku, ja et edes tiedä mistä. Soitat sitten ja kysyt, no, asiakas on käynyt korjauttamassa autoa ja sanonut vain, myyjä maksaa, lähetetään sille lasku. Sieltähän se lasku sitten tuli, ja siinä on uusittu jarrupaloja, öljyjä vaihdettu ja milloin mitäkin. Maksamaanhan tämän joudut, muuten olet pian protestilistalla mainostamassa. Ilman lupaa tehdyistä korjauksista voi hakea korvausta myöhemmin, mutta sehän maksaa ja yleensä asiakas on sitten varaton, eli penniäkään et tule saamaan, vaan maksamaan vain omat oikeudenkäyntikulusi. Minulla näitä korjauslaskuja tuli postiluukusta n. 2kpl / viikko summien vaihdellessa 200e - 10.000e. Toki joissakin oli asiakkaan kanssa sovittu, että myyjä maksaa 30% tai 50% korjauksista, mutta yleensähän siinä oli sitten korjattu myös kaikkea muuta kuin sitä vikaa, mikä oli sovittu. Renkaita uusittu, tehty määräaikaishuollot jne.

        Tämmöisiä vempuloita nämä nykyajan autonostajat ovat. Ei kannata lähteä alalle, nämä asiakkaat tuhlaavat kovalla työllä ansaitsemasi myyntivoitot kädenkäänteessä. Kate täytyisi olla 10.000e / auto, että näiden vempuloiden kanssa pärjäät, nämä kun luulevat, että autossa kaikki myöhemmin ilmenevät viat kuuluvat myyjän vastuulle.

        Lisäksi, tärkeä muistisääntö. Yksityinen, kun on tulossa vaihtokaupalle, tällä on ensimmäisenä mielessä, että huomaakohan myyjä piilotetun vian. No, itse narautin näitä monia, kun katsoin aina vaihtoauton testerillä. Milloin oli mil-valo peitetty teipillä, testerihän tämän tietysti paljasti, ja siinä vaiheessa asiakas tietysti suuttui, kun asian hänelle mainitsi. Toki joskus, en jaksanut testeriä kaivaa esiin, ja sittenhän niitä piilovikaisia pommeja tuli, ja nämähän joudut tietysti korjaamaan, ja jos lähetät vioista asiakkaalle laskun, ei tämä mitään maksa eikä myönnä.


      • kauppiaidenliitos

        Jatketaan siis.

        "Yhteyksiä korjaamoihin ja muihin saa kun menee neuvottelemaan. Luulisi töiden kelpaavan. "

        Tähän vastaisin, edelleen kantapäänkautta opiskelun pohjalta:
        Jos se ois noin helppoo niin kaikilla (kuluttaja-asiakkaat mukaan lukien) ois se edullisin/järkeviä kunnostuksia ilman laskutushimon kiillottamia silmiä korjaamot. Mutta kun ei ole.
        Hyvän, erityisesti täysissä järjissään vain oikeasta työstä laskuttavien korjaamoiden löytäminen ja vielä yhteistyökykyiseksi kumppaniksi hyväksyminen vie aikaa. Ja rahaa. Harjoittelu tässäkin asiassa maksaa yrittäjän omaa sijoitettua rahaa.

        "Mutta tuo tappelu asiakkaiden kanssa, se kyllä pelottaa. "

        Hyvä. Pitääkin pelottaa. Ei ole herkkua, vaikka toimit täysin lakien mukaisesti silti sat ns. "paskaa niskaan". Tämä on alan "erikoisuus" numero yksi. Kaikkia ei todellakaan voi eikä pidä miellyttää ja tulos on: sinä autokauppias olet huijari-kusipää. Tämä pitää vain hyväsyä, jos aikoo alalla toimia.

        "Ja sitten se... joutuu maksamaan asiakkaalle, muttei voi veloittaa siltä liikkeeltä, jolta itse osti? "

        Kyllä joutuu maksumieheksi, pahimmillaan. Sinä olet yrittäjänä/yrityksenä vastuuvelvoitteessa kuluttajaa kohtaan. Jos olet myyntituotteen ostanut toiselta yritykseltä, sillä ei ole velvoitteita eikä vastuita tuotteesta sinua/yritystäsi kohtaan.
        Palaa kohtaan:

        Mieti osaatko kyseisen alan kommervenkit ja erikoisuudet ja oletko ymmärtänyt oikein. Tämä mietintä kannattaa tehdä selvinpäin ja moneen kertaan.


      • Ei-autokauppias
        Ex-autokauppias kirjoitti:

        Ei riitä edes 10.000e kuluihin / kk pienellä autoliikkeellä. Myin itse 400 autoa / vuosi hintaluokassa 1000e - 50.000e ja tein lähes miljoonan liikevaihdon. No, bruttotulos oli lähes 200.000e, mutta..... kulujen jälkeen viivan päälle jäi reippaat 30.000e. Suurimmat kulut, korjauskulut.

        Nykypäivän asiakkaat käyvät teettämässä remonttia autoon kysymättä edes myyjän lupaa siihen. Yhtäkkiä tulee postiluukusta 4.000e korjauslasku, ja et edes tiedä mistä. Soitat sitten ja kysyt, no, asiakas on käynyt korjauttamassa autoa ja sanonut vain, myyjä maksaa, lähetetään sille lasku. Sieltähän se lasku sitten tuli, ja siinä on uusittu jarrupaloja, öljyjä vaihdettu ja milloin mitäkin. Maksamaanhan tämän joudut, muuten olet pian protestilistalla mainostamassa. Ilman lupaa tehdyistä korjauksista voi hakea korvausta myöhemmin, mutta sehän maksaa ja yleensä asiakas on sitten varaton, eli penniäkään et tule saamaan, vaan maksamaan vain omat oikeudenkäyntikulusi. Minulla näitä korjauslaskuja tuli postiluukusta n. 2kpl / viikko summien vaihdellessa 200e - 10.000e. Toki joissakin oli asiakkaan kanssa sovittu, että myyjä maksaa 30% tai 50% korjauksista, mutta yleensähän siinä oli sitten korjattu myös kaikkea muuta kuin sitä vikaa, mikä oli sovittu. Renkaita uusittu, tehty määräaikaishuollot jne.

        Tämmöisiä vempuloita nämä nykyajan autonostajat ovat. Ei kannata lähteä alalle, nämä asiakkaat tuhlaavat kovalla työllä ansaitsemasi myyntivoitot kädenkäänteessä. Kate täytyisi olla 10.000e / auto, että näiden vempuloiden kanssa pärjäät, nämä kun luulevat, että autossa kaikki myöhemmin ilmenevät viat kuuluvat myyjän vastuulle.

        Lisäksi, tärkeä muistisääntö. Yksityinen, kun on tulossa vaihtokaupalle, tällä on ensimmäisenä mielessä, että huomaakohan myyjä piilotetun vian. No, itse narautin näitä monia, kun katsoin aina vaihtoauton testerillä. Milloin oli mil-valo peitetty teipillä, testerihän tämän tietysti paljasti, ja siinä vaiheessa asiakas tietysti suuttui, kun asian hänelle mainitsi. Toki joskus, en jaksanut testeriä kaivaa esiin, ja sittenhän niitä piilovikaisia pommeja tuli, ja nämähän joudut tietysti korjaamaan, ja jos lähetät vioista asiakkaalle laskun, ei tämä mitään maksa eikä myönnä.

        P.s. Esimerkiksi näitä palstoja lukemalla saa hyvän käsityksen, millaisia nykypäivän asiakkaat ovat. Huijari, koijari, valehtelija, rikosilmoitus yms. ovat lähes jokaisessa autoliikkeeseen viittaavassa keskustelussa käytettyjä sanoja.

        Toista se oli silloin reippaat 10 vuotta sitten, kun itse autokaupan aloitin. Väyrys-Mersu kelpasi hyvin, vaikka siinä olikin vähän ruostetta, eikä soitelleet asiakkaat mistään perään. Nykyään, jos Väyrystä esimerkiksi alat myymään, ruosteista sanotaan ensimmäisenä, vaikka senkin auton hintaluokka on nyt ihan jotain muuta, mitä 10 vuotta sitten.


      • Apapapapa
        Ex-autokauppias kirjoitti:

        Ei riitä edes 10.000e kuluihin / kk pienellä autoliikkeellä. Myin itse 400 autoa / vuosi hintaluokassa 1000e - 50.000e ja tein lähes miljoonan liikevaihdon. No, bruttotulos oli lähes 200.000e, mutta..... kulujen jälkeen viivan päälle jäi reippaat 30.000e. Suurimmat kulut, korjauskulut.

        Nykypäivän asiakkaat käyvät teettämässä remonttia autoon kysymättä edes myyjän lupaa siihen. Yhtäkkiä tulee postiluukusta 4.000e korjauslasku, ja et edes tiedä mistä. Soitat sitten ja kysyt, no, asiakas on käynyt korjauttamassa autoa ja sanonut vain, myyjä maksaa, lähetetään sille lasku. Sieltähän se lasku sitten tuli, ja siinä on uusittu jarrupaloja, öljyjä vaihdettu ja milloin mitäkin. Maksamaanhan tämän joudut, muuten olet pian protestilistalla mainostamassa. Ilman lupaa tehdyistä korjauksista voi hakea korvausta myöhemmin, mutta sehän maksaa ja yleensä asiakas on sitten varaton, eli penniäkään et tule saamaan, vaan maksamaan vain omat oikeudenkäyntikulusi. Minulla näitä korjauslaskuja tuli postiluukusta n. 2kpl / viikko summien vaihdellessa 200e - 10.000e. Toki joissakin oli asiakkaan kanssa sovittu, että myyjä maksaa 30% tai 50% korjauksista, mutta yleensähän siinä oli sitten korjattu myös kaikkea muuta kuin sitä vikaa, mikä oli sovittu. Renkaita uusittu, tehty määräaikaishuollot jne.

        Tämmöisiä vempuloita nämä nykyajan autonostajat ovat. Ei kannata lähteä alalle, nämä asiakkaat tuhlaavat kovalla työllä ansaitsemasi myyntivoitot kädenkäänteessä. Kate täytyisi olla 10.000e / auto, että näiden vempuloiden kanssa pärjäät, nämä kun luulevat, että autossa kaikki myöhemmin ilmenevät viat kuuluvat myyjän vastuulle.

        Lisäksi, tärkeä muistisääntö. Yksityinen, kun on tulossa vaihtokaupalle, tällä on ensimmäisenä mielessä, että huomaakohan myyjä piilotetun vian. No, itse narautin näitä monia, kun katsoin aina vaihtoauton testerillä. Milloin oli mil-valo peitetty teipillä, testerihän tämän tietysti paljasti, ja siinä vaiheessa asiakas tietysti suuttui, kun asian hänelle mainitsi. Toki joskus, en jaksanut testeriä kaivaa esiin, ja sittenhän niitä piilovikaisia pommeja tuli, ja nämähän joudut tietysti korjaamaan, ja jos lähetät vioista asiakkaalle laskun, ei tämä mitään maksa eikä myönnä.

        Niin tuolla 10000e/kk - kuluilla kai tarkoitettiin kiinteitä kuluja, siis toimitiloista ja palkoista yms.
        Korjauskulut taas ennemmin myynnin mukaan muuttuvia kuluja. Täytyy tietysti huomioida, mutta katteessa.

        Mielenkiintoista tietoa kyllä asiakkaiden epärehellisyydestä. Lienee siis kyseessä epärehellisyyden kierre; asiakkaat pakottavat myyjätkin panemaan vahingon eteenpäin ja lopputuloksena autokauppiaiden maine on surkea.

        —=======

        Vastaan samalla seuraavaan:
        Toki parhaiden kumppanien löytäminen vie aikaa. Ja rahaa. En silti pitäisi sitä kynnyskysymyksenä. Nopeastihan huonot oppii ja pääsee etsimään parempaa. Tuurilla osuu kerrasta oikeaan.

        Siitä selvittelystähän tässäkin juuri on kyse.
        Sitä, ettei täysin osaa alaa, ei kuitenkaan ole varaa pelätä tai ei voi tehdä mitään. Ja silloin häviää varmasti.

        Lienee tosiaan varmaa, että riitelemään autokauppiaana joutuu.

        Ehkä vielä ikävämpää on se, että kauppiaan saattaa kannattaa yrittää luistella vastuistaan, sillä jokainen asiakas, joka nielee tappionsa silloinkin kun laki olisi puolellaan, tuo kauppiaalle voita leivälle.


      • kauppiaidenliitos
        Apapapapa kirjoitti:

        Niin tuolla 10000e/kk - kuluilla kai tarkoitettiin kiinteitä kuluja, siis toimitiloista ja palkoista yms.
        Korjauskulut taas ennemmin myynnin mukaan muuttuvia kuluja. Täytyy tietysti huomioida, mutta katteessa.

        Mielenkiintoista tietoa kyllä asiakkaiden epärehellisyydestä. Lienee siis kyseessä epärehellisyyden kierre; asiakkaat pakottavat myyjätkin panemaan vahingon eteenpäin ja lopputuloksena autokauppiaiden maine on surkea.

        —=======

        Vastaan samalla seuraavaan:
        Toki parhaiden kumppanien löytäminen vie aikaa. Ja rahaa. En silti pitäisi sitä kynnyskysymyksenä. Nopeastihan huonot oppii ja pääsee etsimään parempaa. Tuurilla osuu kerrasta oikeaan.

        Siitä selvittelystähän tässäkin juuri on kyse.
        Sitä, ettei täysin osaa alaa, ei kuitenkaan ole varaa pelätä tai ei voi tehdä mitään. Ja silloin häviää varmasti.

        Lienee tosiaan varmaa, että riitelemään autokauppiaana joutuu.

        Ehkä vielä ikävämpää on se, että kauppiaan saattaa kannattaa yrittää luistella vastuistaan, sillä jokainen asiakas, joka nielee tappionsa silloinkin kun laki olisi puolellaan, tuo kauppiaalle voita leivälle.

        Korjaan erheajatuksesi.

        "Mielenkiintoista tietoa kyllä asiakkaiden epärehellisyydestä. Lienee siis kyseessä epärehellisyyden kierre; asiakkaat pakottavat myyjätkin panemaan vahingon eteenpäin ja lopputuloksena autokauppiaiden maine on surkea."

        Asiakkaat eivät pakota mitään; eivät vaihtoautoa ottamaan eivätkä edes asiakkaaksi asti aina pääse vaikka haluaisivatkin. Kaikille ei voi eikä pidä autoa edes myydä. Tämä on asiakasvalikointia, joka onkin yrittäjän yksinoikeus; valita asiakkaansa.
        Kyllä autoliikkeen pitää kunnostella autot ennen myymistä; jokaisessa on kunnostettavaa enemmän tai vähemmän (=yksi pakollinen kulu lisää).
        Urbaanilegendaksi asti harhainen "vahinko kiertämään" ei onnistu, jos siis aikoo alalla toimia enemmän kuin vuoden kaksi. Tuolla tilaa itselleen varmoja ongelmia. Virhevastuutapauksia sattuu ja tapahtuu ihan tilaamattakin, joten tiedossa olevat viat pitää kunnostaa eikä tilata ongelmia itselleen ihan tietoisesti. Mainetta tämäkään ei toki pelasta, mutta helpottaa yrittäjän arkea. Toki aina löytyy joku mieleltään järkkynyt mielensäpahoittaja, joka ottaa elämäntehtäväkseen pilata liikkeesi imago ja sinun toimeentuloasi haitata valheellisilla nettipostauksilla lukuisille eri sivuille. Ennen myyntiä kunnostaminen on ensinnäkin halvempaa (ne edulliset sopimuskorjaamot käytössä) ja toisekseen vähemmän reklamaatioita pähkäiltävänä.

        "Lienee tosiaan varmaa, että riitelemään autokauppiaana joutuu."

        Se nyt on vähän miten sen nyt haluaa tulkita. Useinmiten vain asiakas riitelee, kun luulee ostaneensa takuunalaisen auton ja valittaa kaikesta.
        Alansa tuntevan, omat velvollisuutensa ja myös oikeutensa tiedostavan autokauppiaan ei tarvitse riidellä. Näissä tapauksissa kuluttajaneuvonta onkin yllättäen ystävä, ei pelote eikä vihollinen missään nimessä (vaikka niin urbaanilegendana moni vielä kuvitteleekin ja "uhkailee kuluttaja-asiamiehellä).

        "Ehkä vielä ikävämpää on se, että kauppiaan saattaa kannattaa yrittää luistella vastuistaan, sillä jokainen asiakas, joka nielee tappionsa silloinkin kun laki olisi puolellaan, tuo kauppiaalle voita leivälle. "

        Väärin. Urbaanilegendaksi asti harhainen "vahinko kiertämään" ei onnistu, jos siis aikoo alalla toimia enemmän kuin vuoden kaksi. Ja jos yrittäjäksi ryhtymisen ajatuksena on tuollaisia harhaisuuksia, älä yritäkään yrittää yhtikäs mitään. Pilaat vain koko alan mainetta luistelullasi.


      • Ex-autokauppias
        kauppiaidenliitos kirjoitti:

        Korjaan erheajatuksesi.

        "Mielenkiintoista tietoa kyllä asiakkaiden epärehellisyydestä. Lienee siis kyseessä epärehellisyyden kierre; asiakkaat pakottavat myyjätkin panemaan vahingon eteenpäin ja lopputuloksena autokauppiaiden maine on surkea."

        Asiakkaat eivät pakota mitään; eivät vaihtoautoa ottamaan eivätkä edes asiakkaaksi asti aina pääse vaikka haluaisivatkin. Kaikille ei voi eikä pidä autoa edes myydä. Tämä on asiakasvalikointia, joka onkin yrittäjän yksinoikeus; valita asiakkaansa.
        Kyllä autoliikkeen pitää kunnostella autot ennen myymistä; jokaisessa on kunnostettavaa enemmän tai vähemmän (=yksi pakollinen kulu lisää).
        Urbaanilegendaksi asti harhainen "vahinko kiertämään" ei onnistu, jos siis aikoo alalla toimia enemmän kuin vuoden kaksi. Tuolla tilaa itselleen varmoja ongelmia. Virhevastuutapauksia sattuu ja tapahtuu ihan tilaamattakin, joten tiedossa olevat viat pitää kunnostaa eikä tilata ongelmia itselleen ihan tietoisesti. Mainetta tämäkään ei toki pelasta, mutta helpottaa yrittäjän arkea. Toki aina löytyy joku mieleltään järkkynyt mielensäpahoittaja, joka ottaa elämäntehtäväkseen pilata liikkeesi imago ja sinun toimeentuloasi haitata valheellisilla nettipostauksilla lukuisille eri sivuille. Ennen myyntiä kunnostaminen on ensinnäkin halvempaa (ne edulliset sopimuskorjaamot käytössä) ja toisekseen vähemmän reklamaatioita pähkäiltävänä.

        "Lienee tosiaan varmaa, että riitelemään autokauppiaana joutuu."

        Se nyt on vähän miten sen nyt haluaa tulkita. Useinmiten vain asiakas riitelee, kun luulee ostaneensa takuunalaisen auton ja valittaa kaikesta.
        Alansa tuntevan, omat velvollisuutensa ja myös oikeutensa tiedostavan autokauppiaan ei tarvitse riidellä. Näissä tapauksissa kuluttajaneuvonta onkin yllättäen ystävä, ei pelote eikä vihollinen missään nimessä (vaikka niin urbaanilegendana moni vielä kuvitteleekin ja "uhkailee kuluttaja-asiamiehellä).

        "Ehkä vielä ikävämpää on se, että kauppiaan saattaa kannattaa yrittää luistella vastuistaan, sillä jokainen asiakas, joka nielee tappionsa silloinkin kun laki olisi puolellaan, tuo kauppiaalle voita leivälle. "

        Väärin. Urbaanilegendaksi asti harhainen "vahinko kiertämään" ei onnistu, jos siis aikoo alalla toimia enemmän kuin vuoden kaksi. Ja jos yrittäjäksi ryhtymisen ajatuksena on tuollaisia harhaisuuksia, älä yritäkään yrittää yhtikäs mitään. Pilaat vain koko alan mainetta luistelullasi.

        Kyllä minulla ainakin autoliikettä pitäessä ne kokonaiskulut / kuukausi olivat siinä 14.000e-17.000e / kk, sillä myin paljon, ja yleensä jo pelkät myynnin verot (ts. alv) olivat sen 5.000e-8.000e. Tätäkin tietysti pystyy ostoilla taktikoimaan, mutta aina ei siihen ollut mahdollisuutta, kun varaston kierto oli hyvä, ja lisäksi oli kaikkea muuta hommaa, joten ostoja ei aina pystynyt oikein ajoittamaan.

        Asiakkaista, yleensä siis, asiakas tulee autoa ostamaan sillä asenteella, että kyllä hänellä siihen varaa on, ja elää vain siinä hetkessä, ja unohtaa, että huomennakin pitää elää. Kun esimerkiksi ensimmäinen rahoitusyhtiön lasku pamahtaa asiakkaalle postiluukusta, alkaa autosta yllättäen löytyäkin vikoja, ja sitten ollaan yrittämässä sitä hinnanalennusta. Nykypäivänä siis eletään vain liian leveästi, pitää olla kaikkea, mihin ei todellisuudessa ole varaa, ja useimmiten asiakas vielä esittää varakasta, kun tulee autoa katsomaan. Ongelmahan sitten syntyy siinä yleensä, jos autoon sattuukin tulla vaikkapa jokin normaaliin kulumiseen kuuluva remontti, niin oman taloutensa liian tiukoille ajanut asiakas yrittää sitä sitten maksattaa myyjällä. Todennäköisesti tiukan taloustilanteensa vuoksi asiakas yleensä sitten raivoaa ja käyttäytyy huonosti.

        Minulle tulee mieleeni nyt yksi tapaus, kun asiakas osti käytetyn auton, oli siihen aluksi erittäin tyytyväinen ja soitteli vielä kiitokseksi perään. Muutamia viikkoja kun kului, niin alkoikin olemaan autoon todella tyytymätön. Kertoi siinä olevan vaikka mitäkin vikaa, moottorista vaihdelaatikkoon, ja yllätys yllätys, halusi purkaa kaupan. Käskin asiakkaan tuoda auto meille tarkistukseen, ja yllättäen, sieltä ei löytynytkään yhtään mitään vikaa, vaikka korjaamo sitä monta päivää tutki. Asiakas soitteli joka päivä, alkoi käyttäytyä hankalasti ja uhkaavasti, ja mikään ratkaisu, mitä esitettiin, ei tälle käynyt. Kaupan purku hänellä oli mielessä koko ajan, ja asiakkaan hankaluuden vuoksi päätinkin sitä ehdottaa siten, että kauppahinnassa huomioidaan molemmille aiheutuneet kulut. Tämähän ei asiakkaalle sitten käynyt, vaan hänelle olisi pitänyt maksaa enemmän, mitä kauppahinta edes alunperin oli. Asiakas sitten haki auton takaisin, ja seuraavaksi se meni kuluttajariitalautakunnalle. Asiakas oli käyttänyt autoa jossain kaverinsa pajalla, mistä oli sitten huonosti dokumentoituna korjaustarpeet. Kuluttajariitalautakunta ratkaisi asian minun hyväkseni, kun minulla oli viralliset korjaamon lausunnot, että autossa ei ole mitään vikaa. Seuraavana päivänä olin sitten tietysti tästä haukuttuna netissä huijari-kusettajaksi.

        Kyllä autokauppiaan ala on raskas, ennen kuin sen tien valitsee, kannattaa kahteen kertaan miettiä, jaksaako sitä elämäänsä kuluttaa siihen, että tappelee ”ammattiriitelijän” kanssa päivät pitkät ja oman vapaa-aikansakin. Ehkä 10 vuotta sitten autokauppa oli vielä ihan mukavaa, kun ihmiset olivat erilaisia, mutta nykypäivän asiakkaat ovat aivan jotain toista. Minulle riitti reippaat 10 vuotta autokauppaa, ja hyvä oli mielestäni tässä vaiheessa laittaa pillit pussiin, sillä mitä todennäköisemmin asiakkaista tulee vielä vaikeampia tulevaisuudessa. Ainoita ns. hyviä asiakkaita, mitä viimeisiltä vuosilta muistan olivat yrittäjät, eipä tullut valituksia mistään, ja jo kaupantekohetkellä yrittäjätaustan omaava asiakas teki itse selväksi, että autohan on sitten käytetty, ja hän kyllä tietää, että siihen tulee vikoja jossain vaiheessa.


      • Apapapapa
        kauppiaidenliitos kirjoitti:

        Korjaan erheajatuksesi.

        "Mielenkiintoista tietoa kyllä asiakkaiden epärehellisyydestä. Lienee siis kyseessä epärehellisyyden kierre; asiakkaat pakottavat myyjätkin panemaan vahingon eteenpäin ja lopputuloksena autokauppiaiden maine on surkea."

        Asiakkaat eivät pakota mitään; eivät vaihtoautoa ottamaan eivätkä edes asiakkaaksi asti aina pääse vaikka haluaisivatkin. Kaikille ei voi eikä pidä autoa edes myydä. Tämä on asiakasvalikointia, joka onkin yrittäjän yksinoikeus; valita asiakkaansa.
        Kyllä autoliikkeen pitää kunnostella autot ennen myymistä; jokaisessa on kunnostettavaa enemmän tai vähemmän (=yksi pakollinen kulu lisää).
        Urbaanilegendaksi asti harhainen "vahinko kiertämään" ei onnistu, jos siis aikoo alalla toimia enemmän kuin vuoden kaksi. Tuolla tilaa itselleen varmoja ongelmia. Virhevastuutapauksia sattuu ja tapahtuu ihan tilaamattakin, joten tiedossa olevat viat pitää kunnostaa eikä tilata ongelmia itselleen ihan tietoisesti. Mainetta tämäkään ei toki pelasta, mutta helpottaa yrittäjän arkea. Toki aina löytyy joku mieleltään järkkynyt mielensäpahoittaja, joka ottaa elämäntehtäväkseen pilata liikkeesi imago ja sinun toimeentuloasi haitata valheellisilla nettipostauksilla lukuisille eri sivuille. Ennen myyntiä kunnostaminen on ensinnäkin halvempaa (ne edulliset sopimuskorjaamot käytössä) ja toisekseen vähemmän reklamaatioita pähkäiltävänä.

        "Lienee tosiaan varmaa, että riitelemään autokauppiaana joutuu."

        Se nyt on vähän miten sen nyt haluaa tulkita. Useinmiten vain asiakas riitelee, kun luulee ostaneensa takuunalaisen auton ja valittaa kaikesta.
        Alansa tuntevan, omat velvollisuutensa ja myös oikeutensa tiedostavan autokauppiaan ei tarvitse riidellä. Näissä tapauksissa kuluttajaneuvonta onkin yllättäen ystävä, ei pelote eikä vihollinen missään nimessä (vaikka niin urbaanilegendana moni vielä kuvitteleekin ja "uhkailee kuluttaja-asiamiehellä).

        "Ehkä vielä ikävämpää on se, että kauppiaan saattaa kannattaa yrittää luistella vastuistaan, sillä jokainen asiakas, joka nielee tappionsa silloinkin kun laki olisi puolellaan, tuo kauppiaalle voita leivälle. "

        Väärin. Urbaanilegendaksi asti harhainen "vahinko kiertämään" ei onnistu, jos siis aikoo alalla toimia enemmän kuin vuoden kaksi. Ja jos yrittäjäksi ryhtymisen ajatuksena on tuollaisia harhaisuuksia, älä yritäkään yrittää yhtikäs mitään. Pilaat vain koko alan mainetta luistelullasi.

        Minulla nimenomaan ei ole toiveissa alkaa vetämään välistä. Mutta omien kokemuksieni ja median ynnä somen mukaan sinunkin antamasi kuva autokauppiaiden reiluudesta on siloiteltu. Itsekin juuri tappelemassa ketju. kanssa, joka mainostaa toimineensa alalla vuosikymmeniä. Katsotaan nyt vielä ne kuluttajaviranomaiset tueksi,

        Siis ei siinä mitään, jos sinä toimit reilusti reklamaatioita vältellen ja kuluttajaviranomaisten kantaa jo ennakoiden noudattaen, varmaan jostain löytyy sellainenkin autokauppias. Sen kun vaan asiakkaana tietäisi ennalta, nyt on kokeiltu merkkiliike ja jobbari, ei kehumista kummassakaan.


      • Apapapapapa
        Ex-autokauppias kirjoitti:

        Kyllä minulla ainakin autoliikettä pitäessä ne kokonaiskulut / kuukausi olivat siinä 14.000e-17.000e / kk, sillä myin paljon, ja yleensä jo pelkät myynnin verot (ts. alv) olivat sen 5.000e-8.000e. Tätäkin tietysti pystyy ostoilla taktikoimaan, mutta aina ei siihen ollut mahdollisuutta, kun varaston kierto oli hyvä, ja lisäksi oli kaikkea muuta hommaa, joten ostoja ei aina pystynyt oikein ajoittamaan.

        Asiakkaista, yleensä siis, asiakas tulee autoa ostamaan sillä asenteella, että kyllä hänellä siihen varaa on, ja elää vain siinä hetkessä, ja unohtaa, että huomennakin pitää elää. Kun esimerkiksi ensimmäinen rahoitusyhtiön lasku pamahtaa asiakkaalle postiluukusta, alkaa autosta yllättäen löytyäkin vikoja, ja sitten ollaan yrittämässä sitä hinnanalennusta. Nykypäivänä siis eletään vain liian leveästi, pitää olla kaikkea, mihin ei todellisuudessa ole varaa, ja useimmiten asiakas vielä esittää varakasta, kun tulee autoa katsomaan. Ongelmahan sitten syntyy siinä yleensä, jos autoon sattuukin tulla vaikkapa jokin normaaliin kulumiseen kuuluva remontti, niin oman taloutensa liian tiukoille ajanut asiakas yrittää sitä sitten maksattaa myyjällä. Todennäköisesti tiukan taloustilanteensa vuoksi asiakas yleensä sitten raivoaa ja käyttäytyy huonosti.

        Minulle tulee mieleeni nyt yksi tapaus, kun asiakas osti käytetyn auton, oli siihen aluksi erittäin tyytyväinen ja soitteli vielä kiitokseksi perään. Muutamia viikkoja kun kului, niin alkoikin olemaan autoon todella tyytymätön. Kertoi siinä olevan vaikka mitäkin vikaa, moottorista vaihdelaatikkoon, ja yllätys yllätys, halusi purkaa kaupan. Käskin asiakkaan tuoda auto meille tarkistukseen, ja yllättäen, sieltä ei löytynytkään yhtään mitään vikaa, vaikka korjaamo sitä monta päivää tutki. Asiakas soitteli joka päivä, alkoi käyttäytyä hankalasti ja uhkaavasti, ja mikään ratkaisu, mitä esitettiin, ei tälle käynyt. Kaupan purku hänellä oli mielessä koko ajan, ja asiakkaan hankaluuden vuoksi päätinkin sitä ehdottaa siten, että kauppahinnassa huomioidaan molemmille aiheutuneet kulut. Tämähän ei asiakkaalle sitten käynyt, vaan hänelle olisi pitänyt maksaa enemmän, mitä kauppahinta edes alunperin oli. Asiakas sitten haki auton takaisin, ja seuraavaksi se meni kuluttajariitalautakunnalle. Asiakas oli käyttänyt autoa jossain kaverinsa pajalla, mistä oli sitten huonosti dokumentoituna korjaustarpeet. Kuluttajariitalautakunta ratkaisi asian minun hyväkseni, kun minulla oli viralliset korjaamon lausunnot, että autossa ei ole mitään vikaa. Seuraavana päivänä olin sitten tietysti tästä haukuttuna netissä huijari-kusettajaksi.

        Kyllä autokauppiaan ala on raskas, ennen kuin sen tien valitsee, kannattaa kahteen kertaan miettiä, jaksaako sitä elämäänsä kuluttaa siihen, että tappelee ”ammattiriitelijän” kanssa päivät pitkät ja oman vapaa-aikansakin. Ehkä 10 vuotta sitten autokauppa oli vielä ihan mukavaa, kun ihmiset olivat erilaisia, mutta nykypäivän asiakkaat ovat aivan jotain toista. Minulle riitti reippaat 10 vuotta autokauppaa, ja hyvä oli mielestäni tässä vaiheessa laittaa pillit pussiin, sillä mitä todennäköisemmin asiakkaista tulee vielä vaikeampia tulevaisuudessa. Ainoita ns. hyviä asiakkaita, mitä viimeisiltä vuosilta muistan olivat yrittäjät, eipä tullut valituksia mistään, ja jo kaupantekohetkellä yrittäjätaustan omaava asiakas teki itse selväksi, että autohan on sitten käytetty, ja hän kyllä tietää, että siihen tulee vikoja jossain vaiheessa.

        Yrittäjiähän ei taida KSL koskeakaan, joten heillä ei taida olla samoja oikeuksiakaan riidellä rikkoutumisista.

        Yhdeltä läheiseltä meni auton ostamisen jälkeen sen piilovikoihin ja muuhun ylimääräiseen remonttiin tuhansia euroja ja lopulta mystisen piilovian vuoksi auto paaliin parissa vuodessa. No, he ostivat yli 200tkm ajetun, joten olivat heikoilla.
        Itselleni auton myynyt liike ehdotti kuukausia oston jälkeen yli 2000e korjauslaskua havaitsemieni vikojen korjaamisesta. Alle 100tkm ajettu reilu viisivuotias auto eli ei selvästikään normaalista kulumisesta kyse. Niin ja Prima-takuu maksettuna ostaessa vielä erikseen. Silti myynyt Rinta-Jouppi kehtasi tarjota korjauslaskua, mikä oli noin kaksinkertainen verrattuna samojen korjausten teettämiseen ”nyrkkipajalla”. Ehkä laskivatkin sen varaan, että jos vie asian eteenpäin viranomaisille, niin voivat ”tulla vastaan” 50% ja silti laskuttaa alan normaalin käytännön mukaan.

        Että kyllä tuo autokauppiaiden kanssa toimiminen asiakastakin syö syvältä, jos ymmärränkin myös hankalien asiakkaiden pilaavan yrittäjän työnilon.


      • kauppiaidenliitos
        Ex-autokauppias kirjoitti:

        Kyllä minulla ainakin autoliikettä pitäessä ne kokonaiskulut / kuukausi olivat siinä 14.000e-17.000e / kk, sillä myin paljon, ja yleensä jo pelkät myynnin verot (ts. alv) olivat sen 5.000e-8.000e. Tätäkin tietysti pystyy ostoilla taktikoimaan, mutta aina ei siihen ollut mahdollisuutta, kun varaston kierto oli hyvä, ja lisäksi oli kaikkea muuta hommaa, joten ostoja ei aina pystynyt oikein ajoittamaan.

        Asiakkaista, yleensä siis, asiakas tulee autoa ostamaan sillä asenteella, että kyllä hänellä siihen varaa on, ja elää vain siinä hetkessä, ja unohtaa, että huomennakin pitää elää. Kun esimerkiksi ensimmäinen rahoitusyhtiön lasku pamahtaa asiakkaalle postiluukusta, alkaa autosta yllättäen löytyäkin vikoja, ja sitten ollaan yrittämässä sitä hinnanalennusta. Nykypäivänä siis eletään vain liian leveästi, pitää olla kaikkea, mihin ei todellisuudessa ole varaa, ja useimmiten asiakas vielä esittää varakasta, kun tulee autoa katsomaan. Ongelmahan sitten syntyy siinä yleensä, jos autoon sattuukin tulla vaikkapa jokin normaaliin kulumiseen kuuluva remontti, niin oman taloutensa liian tiukoille ajanut asiakas yrittää sitä sitten maksattaa myyjällä. Todennäköisesti tiukan taloustilanteensa vuoksi asiakas yleensä sitten raivoaa ja käyttäytyy huonosti.

        Minulle tulee mieleeni nyt yksi tapaus, kun asiakas osti käytetyn auton, oli siihen aluksi erittäin tyytyväinen ja soitteli vielä kiitokseksi perään. Muutamia viikkoja kun kului, niin alkoikin olemaan autoon todella tyytymätön. Kertoi siinä olevan vaikka mitäkin vikaa, moottorista vaihdelaatikkoon, ja yllätys yllätys, halusi purkaa kaupan. Käskin asiakkaan tuoda auto meille tarkistukseen, ja yllättäen, sieltä ei löytynytkään yhtään mitään vikaa, vaikka korjaamo sitä monta päivää tutki. Asiakas soitteli joka päivä, alkoi käyttäytyä hankalasti ja uhkaavasti, ja mikään ratkaisu, mitä esitettiin, ei tälle käynyt. Kaupan purku hänellä oli mielessä koko ajan, ja asiakkaan hankaluuden vuoksi päätinkin sitä ehdottaa siten, että kauppahinnassa huomioidaan molemmille aiheutuneet kulut. Tämähän ei asiakkaalle sitten käynyt, vaan hänelle olisi pitänyt maksaa enemmän, mitä kauppahinta edes alunperin oli. Asiakas sitten haki auton takaisin, ja seuraavaksi se meni kuluttajariitalautakunnalle. Asiakas oli käyttänyt autoa jossain kaverinsa pajalla, mistä oli sitten huonosti dokumentoituna korjaustarpeet. Kuluttajariitalautakunta ratkaisi asian minun hyväkseni, kun minulla oli viralliset korjaamon lausunnot, että autossa ei ole mitään vikaa. Seuraavana päivänä olin sitten tietysti tästä haukuttuna netissä huijari-kusettajaksi.

        Kyllä autokauppiaan ala on raskas, ennen kuin sen tien valitsee, kannattaa kahteen kertaan miettiä, jaksaako sitä elämäänsä kuluttaa siihen, että tappelee ”ammattiriitelijän” kanssa päivät pitkät ja oman vapaa-aikansakin. Ehkä 10 vuotta sitten autokauppa oli vielä ihan mukavaa, kun ihmiset olivat erilaisia, mutta nykypäivän asiakkaat ovat aivan jotain toista. Minulle riitti reippaat 10 vuotta autokauppaa, ja hyvä oli mielestäni tässä vaiheessa laittaa pillit pussiin, sillä mitä todennäköisemmin asiakkaista tulee vielä vaikeampia tulevaisuudessa. Ainoita ns. hyviä asiakkaita, mitä viimeisiltä vuosilta muistan olivat yrittäjät, eipä tullut valituksia mistään, ja jo kaupantekohetkellä yrittäjätaustan omaava asiakas teki itse selväksi, että autohan on sitten käytetty, ja hän kyllä tietää, että siihen tulee vikoja jossain vaiheessa.

        Kuukausikuluissa en tietenkään huomioinut kuin oikeasti akolliset, myi sitten auton tai ei yhtään tai sata. Eli pakkokulut ilman myynnin myyntiä.
        Se on 10/kk, vaikka seisottaisi påihassa sataa autoa myymättä vielä yhtäkään, saamatta euroakaan palkkaa.

        "Kyllä minulla ainakin autoliikettä pitäessä ne kokonaiskulut / kuukausi olivat siinä 14.000e-17.000e / kk, sillä myin paljon, ja yleensä jo pelkät myynnin verot (ts. alv) olivat sen 5.000e-8.000e."

        Toki jos ja kun jotain myy, alvit paukkuu samantien maksettaviksi kuluiksi. Lasken kuitenkin alv:n läpikulkueräksi jota ei juoksemalla karkuun pääse. Eli ostojen "sijoittelulla" ei karkuun pääse, siirtää voi toki. Rahaa tulee ja menee kassan kautta ja iso osa verottajalle suoraan.

        "Kyllä autokauppiaan ala on raskas, ennen kuin sen tien valitsee, kannattaa kahteen kertaan miettiä, jaksaako sitä elämäänsä kuluttaa siihen, että tappelee ”ammattiriitelijän” kanssa päivät pitkät ja oman vapaa-aikansakin. "

        Juurikin tätä samaa varoittelin minäkin.


      • kauppiaidenliitos
        Apapapapa kirjoitti:

        Minulla nimenomaan ei ole toiveissa alkaa vetämään välistä. Mutta omien kokemuksieni ja median ynnä somen mukaan sinunkin antamasi kuva autokauppiaiden reiluudesta on siloiteltu. Itsekin juuri tappelemassa ketju. kanssa, joka mainostaa toimineensa alalla vuosikymmeniä. Katsotaan nyt vielä ne kuluttajaviranomaiset tueksi,

        Siis ei siinä mitään, jos sinä toimit reilusti reklamaatioita vältellen ja kuluttajaviranomaisten kantaa jo ennakoiden noudattaen, varmaan jostain löytyy sellainenkin autokauppias. Sen kun vaan asiakkaana tietäisi ennalta, nyt on kokeiltu merkkiliike ja jobbari, ei kehumista kummassakaan.

        Jep, jep... siinä sitä taas mennään.
        "Itsekin juuri tappelemassa ketju. kanssa, joka mainostaa toimineensa alalla vuosikymmeniä. Katsotaan nyt vielä ne kuluttajaviranomaiset tueksi..."

        Kuten sanoin:
        Useinmiten vain asiakas riitelee, kun luulee ostaneensa takuunalaisen auton ja valittaa kaikesta.
        Alansa tuntevan, omat velvollisuutensa ja myös oikeutensa tiedostavan autokauppiaan ei tarvitse riidellä. Näissä tapauksissa kuluttajaneuvonta onkin yllättäen ystävä, ei pelote eikä vihollinen missään nimessä (vaikka niin urbaanilegendana moni vielä kuvitteleekin ja "uhkailee kuluttaja-asiamiehellä).

        Näin lienee sinunkin ketju.kanssa?
        Alansa osaava vuosikymmeniä toiminut autokauppias toimii rehdisti, lakien mukaan. Mutta samalla myös jämptisti, piiruakaan periksi antamatta omista oikeuksistaan. Siksi lienee vuosikymmeniä alalla tällä tiukasti kilpaillulla, takuu-uskovaisten asiakkaitten mellastuskentäksi omimalla alalla pärjännytkin.


      • Apapapapap
        kauppiaidenliitos kirjoitti:

        Jep, jep... siinä sitä taas mennään.
        "Itsekin juuri tappelemassa ketju. kanssa, joka mainostaa toimineensa alalla vuosikymmeniä. Katsotaan nyt vielä ne kuluttajaviranomaiset tueksi..."

        Kuten sanoin:
        Useinmiten vain asiakas riitelee, kun luulee ostaneensa takuunalaisen auton ja valittaa kaikesta.
        Alansa tuntevan, omat velvollisuutensa ja myös oikeutensa tiedostavan autokauppiaan ei tarvitse riidellä. Näissä tapauksissa kuluttajaneuvonta onkin yllättäen ystävä, ei pelote eikä vihollinen missään nimessä (vaikka niin urbaanilegendana moni vielä kuvitteleekin ja "uhkailee kuluttaja-asiamiehellä).

        Näin lienee sinunkin ketju.kanssa?
        Alansa osaava vuosikymmeniä toiminut autokauppias toimii rehdisti, lakien mukaan. Mutta samalla myös jämptisti, piiruakaan periksi antamatta omista oikeuksistaan. Siksi lienee vuosikymmeniä alalla tällä tiukasti kilpaillulla, takuu-uskovaisten asiakkaitten mellastuskentäksi omimalla alalla pärjännytkin.

        Minusta on erikoista tuo jatkuva tyylisi vannoa kauppiaiden ehdottoman rehellisyyden nimiin, tapauksissa, joista et edes mitään tiedä. Vai pyritkö vain puhumaan alan maineen puolesta, jotta kauppa kävisi? Tosin samalla lähtökohtaisesti asiakkaita suoraan halveksuessasi teetkin karhunpalveluksen alalle. Sinun kirjoituksesi ovat yksi suurimpia syitä, omien huonojen kokemuksieni ohella, sille, ettei tee mieli enää ostaa suomalaisesta liikkeestä käytettyä.

        Yhtä typerää kuin jos minä alkaisin väittämään asiakkaan olevan aina oikeassa ja ettei varmasti koskaan yksikään asiakas ole ollut asiaton, epärehellinen tai tyhmä.

        Tässä tapauksessa takuu-uskon takeeksi oli normaalin virhevastuun lisäksi maksullinen lisätakuu. Mikä tosin jo maksaessa rahastukselta vaikutti, kun suurimmaksi osaksi kaikki sama olisi myyjän vastuulle ainakin osittain kuulunut kuitenkin.
        Mutta katsotaanhan nyt sitten ne viranomaiset läpi vielä. Omasta mielestäni virhevastuu jo yksin velvoittaa osallistumaan suhteellisen vähän ajetun auton kohdalla huolto-ohjelman ulkopuolisten rikkoutumisten kustannuksiin. Lisämaksullinen takuu vielä kasvattaa vastuuta.


      • kauppiaidenliitos
        Apapapapap kirjoitti:

        Minusta on erikoista tuo jatkuva tyylisi vannoa kauppiaiden ehdottoman rehellisyyden nimiin, tapauksissa, joista et edes mitään tiedä. Vai pyritkö vain puhumaan alan maineen puolesta, jotta kauppa kävisi? Tosin samalla lähtökohtaisesti asiakkaita suoraan halveksuessasi teetkin karhunpalveluksen alalle. Sinun kirjoituksesi ovat yksi suurimpia syitä, omien huonojen kokemuksieni ohella, sille, ettei tee mieli enää ostaa suomalaisesta liikkeestä käytettyä.

        Yhtä typerää kuin jos minä alkaisin väittämään asiakkaan olevan aina oikeassa ja ettei varmasti koskaan yksikään asiakas ole ollut asiaton, epärehellinen tai tyhmä.

        Tässä tapauksessa takuu-uskon takeeksi oli normaalin virhevastuun lisäksi maksullinen lisätakuu. Mikä tosin jo maksaessa rahastukselta vaikutti, kun suurimmaksi osaksi kaikki sama olisi myyjän vastuulle ainakin osittain kuulunut kuitenkin.
        Mutta katsotaanhan nyt sitten ne viranomaiset läpi vielä. Omasta mielestäni virhevastuu jo yksin velvoittaa osallistumaan suhteellisen vähän ajetun auton kohdalla huolto-ohjelman ulkopuolisten rikkoutumisten kustannuksiin. Lisämaksullinen takuu vielä kasvattaa vastuuta.

        Vastaan, kun kysyt.
        "Minusta on erikoista tuo jatkuva tyylisi vannoa kauppiaiden ehdottoman rehellisyyden nimiin, tapauksissa, joista et edes mitään tiedä. Vai pyritkö vain puhumaan alan maineen puolesta..."

        Muiden kuin oman toimintani puolesta en vanno mitään. Toki alalla on huijareita, koijareita, rikollisiakin. MUTTA. Nimenomaan pyrin tuomaan esille sen FAKTAN, että suurin osa autokaupan yrittäjistä on perusrehellisiä ihmisiä. Kaiken palstojen harhojen ja haukkumisien vastineeksi. EI millään alalla, ei edes tällä, huijaamalla pärjää.

        "Mutta katsotaanhan nyt sitten ne viranomaiset läpi vielä."

        Nimenomaan näin. Katsotaan, ennen kuin hutkitaan.

        "Omasta mielestäni virhevastuu jo yksin velvoittaa osallistumaan suhteellisen vähän ajetun auton kohdalla huolto-ohjelman ulkopuolisten rikkoutumisten kustannuksiin. Lisämaksullinen takuu vielä kasvattaa vastuuta."

        Eipä sinun, vähiten minun tai edes tuon vuosikymmeniä kauppaa tehneen kauppiaan mielipiteellä ole mitään merkitystä, kun laki on laki. Käytetty auto on käytetty auto, siihen ostetulla "lisätakuullakin" on melkoisesti uuden auton takuusta poikkeavuuksia.


      • autokauppias_evp
        Ex-autokauppias kirjoitti:

        Ei riitä edes 10.000e kuluihin / kk pienellä autoliikkeellä. Myin itse 400 autoa / vuosi hintaluokassa 1000e - 50.000e ja tein lähes miljoonan liikevaihdon. No, bruttotulos oli lähes 200.000e, mutta..... kulujen jälkeen viivan päälle jäi reippaat 30.000e. Suurimmat kulut, korjauskulut.

        Nykypäivän asiakkaat käyvät teettämässä remonttia autoon kysymättä edes myyjän lupaa siihen. Yhtäkkiä tulee postiluukusta 4.000e korjauslasku, ja et edes tiedä mistä. Soitat sitten ja kysyt, no, asiakas on käynyt korjauttamassa autoa ja sanonut vain, myyjä maksaa, lähetetään sille lasku. Sieltähän se lasku sitten tuli, ja siinä on uusittu jarrupaloja, öljyjä vaihdettu ja milloin mitäkin. Maksamaanhan tämän joudut, muuten olet pian protestilistalla mainostamassa. Ilman lupaa tehdyistä korjauksista voi hakea korvausta myöhemmin, mutta sehän maksaa ja yleensä asiakas on sitten varaton, eli penniäkään et tule saamaan, vaan maksamaan vain omat oikeudenkäyntikulusi. Minulla näitä korjauslaskuja tuli postiluukusta n. 2kpl / viikko summien vaihdellessa 200e - 10.000e. Toki joissakin oli asiakkaan kanssa sovittu, että myyjä maksaa 30% tai 50% korjauksista, mutta yleensähän siinä oli sitten korjattu myös kaikkea muuta kuin sitä vikaa, mikä oli sovittu. Renkaita uusittu, tehty määräaikaishuollot jne.

        Tämmöisiä vempuloita nämä nykyajan autonostajat ovat. Ei kannata lähteä alalle, nämä asiakkaat tuhlaavat kovalla työllä ansaitsemasi myyntivoitot kädenkäänteessä. Kate täytyisi olla 10.000e / auto, että näiden vempuloiden kanssa pärjäät, nämä kun luulevat, että autossa kaikki myöhemmin ilmenevät viat kuuluvat myyjän vastuulle.

        Lisäksi, tärkeä muistisääntö. Yksityinen, kun on tulossa vaihtokaupalle, tällä on ensimmäisenä mielessä, että huomaakohan myyjä piilotetun vian. No, itse narautin näitä monia, kun katsoin aina vaihtoauton testerillä. Milloin oli mil-valo peitetty teipillä, testerihän tämän tietysti paljasti, ja siinä vaiheessa asiakas tietysti suuttui, kun asian hänelle mainitsi. Toki joskus, en jaksanut testeriä kaivaa esiin, ja sittenhän niitä piilovikaisia pommeja tuli, ja nämähän joudut tietysti korjaamaan, ja jos lähetät vioista asiakkaalle laskun, ei tämä mitään maksa eikä myönnä.

        Tuttua tekstiä, kun omia kokemuksia muistelen oman liikkeeni ajoilta. Minulle tosin ei laskuja lähetelty, joskus yritettiin, mutta oli sen verran tiukka näisssä. Bemarin ostajat kauheimpia!

        Verottajan kanssa oli aina otteluita, kun verottajan käsitys myyntikatteista oli jotain aivan käsittämätöntä. Monta vuotta kuitenkin pyöritin autoliikettäni ja maksoin yhteiskunnalle veroja melkoisesti. Viimein mitta täyttyi ja lopetin, tein "pekka mäkiset"

        Muutenhan autokauppa on ihan mielenkiintoista ja yrittämään pääsee moneen muuhun alaan nähden kuitenkin aika pienellä pääomalla. Minulla on ollut autokaupan jälkeen kiinteistöbisnestä ja rakentamista, hieman ulkomaan kauppaa. Näissä tarvitaan paljon enempi pääomia, kuin autokaupassa.


      • Kkkkdddddd
        autokauppias_evp kirjoitti:

        Tuttua tekstiä, kun omia kokemuksia muistelen oman liikkeeni ajoilta. Minulle tosin ei laskuja lähetelty, joskus yritettiin, mutta oli sen verran tiukka näisssä. Bemarin ostajat kauheimpia!

        Verottajan kanssa oli aina otteluita, kun verottajan käsitys myyntikatteista oli jotain aivan käsittämätöntä. Monta vuotta kuitenkin pyöritin autoliikettäni ja maksoin yhteiskunnalle veroja melkoisesti. Viimein mitta täyttyi ja lopetin, tein "pekka mäkiset"

        Muutenhan autokauppa on ihan mielenkiintoista ja yrittämään pääsee moneen muuhun alaan nähden kuitenkin aika pienellä pääomalla. Minulla on ollut autokaupan jälkeen kiinteistöbisnestä ja rakentamista, hieman ulkomaan kauppaa. Näissä tarvitaan paljon enempi pääomia, kuin autokaupassa.

        Olet ilmeisesti uskaltanut lähteä aina uudelle alalle ilman kyseisien alojen erityisosaamista?


      • autokauppias_evp
        Kkkkdddddd kirjoitti:

        Olet ilmeisesti uskaltanut lähteä aina uudelle alalle ilman kyseisien alojen erityisosaamista?

        Joo, olen ottanut tässä elämässä sen ohjenuoraksi, että ihmiset niitä hommia tekevät ja tietysti on pitänyt hieman aina koulutustakin hakea entisten lisäksi. Alkujaan kaupallinen koulutus, sekä tekniikkaankin. Ulkomaan kauppaan kävin pienen kurssin.
        Sain kasvaa aikoinaan perheessä, missä oli vaihdettu alaa rohkeasti jo useammassa sukupolvessa. Omille lapsille olen opettanut avarakatseisuutta.
        Autokauppiaaksi oikeastaan ajauduin, se oli aika mukavaa hommaa jossain vaiheessa. Siinä sivussa pyöritettiin vanhempieni yritystä aivan toisella alalla. Autokauppiaana aika oli ihan hyvä juttu, siinä oppi paljon, juuri tänään kerroin niistä hyvistä puolista nuorimmalle tyttärelleni. Olen syntynyt yrittäjäksi ja en voi ajatellakaan, että olisin jonkun toisen palveluksessa. Minulla täytyy olla langat käsissä!


    • 84734734

      Niin, taidetta on kenen kanssa kannattaa tehdä kauppa,
      yleensä on viisaampi ammattiriitelijän kanssa jättää tekemättä ,
      mikä tapahtuu aina tekosyyllä,
      jota ei asiakkaalle tietenkään kerrota.
      Kyllä ihmistuntemus ja kokemus on tärkeintä tässäkin hommassa.

    • AriJ0b

      Paskat tuohon tarvita kuin muutama satanen - 1000 euroa jotta pääsee alkuun.
      Ensin ostat parilla satasella jonkun kiesin minkä osaat itse vasaroida kuntoon ja somistella
      ja sitten R-kioskilta ostat prepaid-liittymän ja kirppikseltä jonkun vanhan puhelimen jota et ole itse muuten käyttänyt/ tai tule käyttämään.
      Sitten vaan nettiautoon ja ehkä muillekin foorumeille ilmoitus jossa myyt tuon samaisen kiesin niin
      että nettoat siitä rahaa, joilla ostat taas uusia kiesejä joille teet samat toimenpiteet.
      Lumipallo kasvaa vieriessään ja kateelliset kiehuu pieriessään…. 8--D

    • Näin se varmasti menee - uskon sen, mutta asiakaskunta ei ole kovin suuri.

    • on.kokemusta

      Keksi jotain muuta , oikeesti , säästyt paljolta mieliharmilta .

    • kiesus2

      torille perunoita myymään vaan

      • perunoitakinmyynnyt

        Ei se perunan myyntikään ihan huonoa ole tai herneiden myynti... Vaan on niitä muitakin aloja, joilla voi tehdä pienillä pääomilla ihan hyvä tilin, eikä asiakkaat tule kitisemään jostain kuluneista laturin hiilistä muutaman kuukauden päästä.


    • Hankalatkuluttajat

      Mitenkäs tämä virhevastuu menee sitten sellaisessa tilanteessa, että kuluttajalla on sijaisauto myyjän virhevastuukorjauksen aikana ja kuluttajan käytössä auto sitten hajoaakin, ja kuluttaja haluaa sitten oman autonsa takaisin mutta palauttaisi sijaisauton myyjälle viallisena/ajokelvottomana?

      • Ex-autokauppias

        Asiakas tietysti luulee, että saa liikkeen autoja saa käyttää miten haluaa, mutta oikeasti on vastuussa aiheuttamistaan vioista. Pidät asiakkaan auton panttina niin kauan, että palauttaa lainassa olleen auton samassa kunnossa, mitä se oli kun asiakas sen käyttöönsä sai.


      • Ex-autokauppias

        Asiakas vielä maksamaan sijaisauton palauttamisen viivästyksestä korvaus.


      • Apapapapapapa
        Ex-autokauppias kirjoitti:

        Asiakas tietysti luulee, että saa liikkeen autoja saa käyttää miten haluaa, mutta oikeasti on vastuussa aiheuttamistaan vioista. Pidät asiakkaan auton panttina niin kauan, että palauttaa lainassa olleen auton samassa kunnossa, mitä se oli kun asiakas sen käyttöönsä sai.

        Tässähän ei kylläkään kerrota, että vika olisi asiakkaan syytä. Jos sijaisauto leviää omia aikojaan, siis ilman että kuljettaja olisi sitä vahingossa tai tietoisesti rikkonut, niin hyvin vaikea saada asiakasta maksumieheksi.


      • Ex-autokauppias

        Liike joutuu aina maksamaan, mikäli asiakkaalle myydyssä autossa esiintyy myöhemmin vikaa. Kyllä asiakasta koskevat myös vastuut sijaisauton käyttöä silmällä pitäen. Asiakas vastaa sen asianmukaisesta käytöstä. Mikäli auton vikaantuminen on aiheutunut asiakkaan huolimattomasta käytöstä, mitä nyt yleensä voidaan olettaa nykyihmisten tavasta käsitellä toisten omaisuutta, on asiakas korvausvelvollinen aiheuttamastaan vahingosta, ja korvausvelvollinen myös siitä aiheutuvasta viivästyksestä. Eipä asiakaskaan saa aiheuttaa myyjälle ylimääräisiä kuluja. Itse en ainakaan antaisi asiakkaalle hänen autoaan takaisin, ennen kuin on sijaisauton ehjänä palauttanut. Asiakkaat on aina hankalia, mikäli heille aiheutuu jotain kustannuksia, aina ovat vaatimassa myyjää maksumieheksi, joten myyjän tulee iskeä samalla mitalla takaisin. Kovaa peliä, mutta muuten ei alalla pärjää, ellei ole kova, ja eipä se asiakaskaan myyjää sääli, vaan häikäilemättömästi ottaa kaiken hyödyn, minkä saa.


      • Ex-autokauppias

        Muista myös uhkailla asiakasta poliisilla ja lakimiehellä, mikäli autoa ei ala takaisin kuulumaan. Niinhän ne asiakkaatkin tekevät aina, jos heidän ostamassaan autossa jotain vikaa ilmenee. Ota sitten myös se lakimies, mikäli asiakas ei suostu asialle mitään tekemään, ja vaadi asiakkaalta korjaamon selvitys (ei minkään asiakkaan tutun korjaamon) autolle aiheutuneesta vahingosta.


      • Apapapapapaap
        Ex-autokauppias kirjoitti:

        Liike joutuu aina maksamaan, mikäli asiakkaalle myydyssä autossa esiintyy myöhemmin vikaa. Kyllä asiakasta koskevat myös vastuut sijaisauton käyttöä silmällä pitäen. Asiakas vastaa sen asianmukaisesta käytöstä. Mikäli auton vikaantuminen on aiheutunut asiakkaan huolimattomasta käytöstä, mitä nyt yleensä voidaan olettaa nykyihmisten tavasta käsitellä toisten omaisuutta, on asiakas korvausvelvollinen aiheuttamastaan vahingosta, ja korvausvelvollinen myös siitä aiheutuvasta viivästyksestä. Eipä asiakaskaan saa aiheuttaa myyjälle ylimääräisiä kuluja. Itse en ainakaan antaisi asiakkaalle hänen autoaan takaisin, ennen kuin on sijaisauton ehjänä palauttanut. Asiakkaat on aina hankalia, mikäli heille aiheutuu jotain kustannuksia, aina ovat vaatimassa myyjää maksumieheksi, joten myyjän tulee iskeä samalla mitalla takaisin. Kovaa peliä, mutta muuten ei alalla pärjää, ellei ole kova, ja eipä se asiakaskaan myyjää sääli, vaan häikäilemättömästi ottaa kaiken hyödyn, minkä saa.

        Niin, jos johtuu huolimattomuudesta. Useimmiten ei johdu, vaan ihan vaan auton leviämisestä omia aikojaan.

        Kuluttajaa eivät muutenkaan koske samat säännöt kuin liikettä.

        Sen olen kyllä huomannut, että liike lyö säälimättä. Sepä on saanut minut päättämään, että minimoin asiointini autokaupoissa. Etenkin käytettyjä myyvissä, mutta ilmeisesti suuria ongelmia uusia myyvienkin kanssa takuukysymyksissä.

        Auton mahdollisimman pitkällä pitoajalla minimoi tarvetta käydä autokaupoissa sotimassa. Jopa tilanteessa, että vanhan korjauttaminen jo tulisi kalliimmaksi kuin uudempi, ja vanhan ajomukavuus heikko, on kuitenkin aina ostokiiman iskiessä muistettava, että autokauppias on vihollisesi. Älä siis mene luokseen ennen kuin on aivan pakko, etkä kerta kaikkiaan muuta keinoa keksi.

        Auton liisaaminenkin voisi säästää mielipahalta. ALD esimerkiksi ei ole perinteinen autokauppa ja sopimus periaatteessa selkeä, kuukausimaksulla autoa pidetään sovittu aika ja sillä selvä.


      • Ex-autokauppias

        Ensinnäkin, myyjän vastuu sijaisauton rikkoontumisessa poistuu jo siinä, mikäli asiakas ei ilmoita, että autoon on tullut vikaa. Tai, mikäli vika on sellainen, että asiakas on jatkanut auton käyttöä, vaikka vika aiheuttaa autolle vahinkoa ja näin laiminlyönyt auton asianmukaisen käytön. Normaalista kulumisesta johtuvat viatkin voivat aiheuttaa tämän. Mikäli moottori esimerkiksi leviää öljyn puutteen vuoksi, asiakas on laiminlyönyt öljyn lisäämisen ja näin ollen joutuu korvaamaan koko moottori remontin. Mikäli asiakas saa taas auton täysin käyttökelvottomaksi, saa myyjä vaatia asiakkaalta kauppahinnan suorittamista täysimääräisenä koko autosta. Lisäksi, kyllä kuluttajakin on vastuussa käytetyn auton vioista, mikäli niitä on salailtu autoa myydessä tai vaihtaessa liikkeeseen ja myyjä pystyy todistamaan kuluttajan tietoisuuden vioista.


    • exex-kauppias

      Älä auto-liikettä perusta , joskus muinoin autokauppa oli mielekästä , tuottavaakin puuhaa , autotkin kesti ja asiakkaatkin olivat vielä järjissään , ei enää , nyky-ajan autot on ihan paskoja , korjaukset vitun kalliita ja asiakkaat vinkuvia akkoja ( siis miehet ) , jos vielä auto-alalle halajat , perusta korjaamo , sieltä se raha tuleepi .

      • korjaamaanheti

        Niinpä!
        Kunnollisia tekijöitä on vähän mutta valittavia akkoja paljon(miehiä).


    • jobbariliike

      Joppariliike pystyyn vaan ja hoet asiakkaille ei ole takuuta ja itket täällä omaa surkeuttasi kun asiakkaat, joita olet huijannut, valittavat.

      • ripso

        Kyllä rehellinen pitää olla ja kyetä asiakkaalle kertomaan faktat ennen kauppaa: takuuta ei käytetyssä autossa tosiaankaan ole, vaikka joillain liikkeillä tämä unohtuukin asiakkaalle kertoa.
        Ketään ei pitäisi huijata luulottelemalla, että takuu olisi. Kun sitä ei ole.

        Kaupan jälkeen valittajia on aina ja kaikilla aloilla, siihen vaan pitää tottua ja hyväksyä alaan kuuluvaksi ja osata hoidella reklamaatioit nopeasti pois päiväjärjestyksestä. Joskus joutuu kuluttajaneuvontaa ottamaan tueksi, kun takuu-uskovainen kuluttaja ei puhetta usko; takuuta ei ollut eikä tule.


      • Huijariliike

        Eipä varmaan enää kukaan oikea autonostaja viitsi edes näitä palstoja lukea. Itsekeskeisten asiakkaiden mielestä on maailmanloppu, jos joku pieni, lähes mitätön asia menee pieleen, vaikka kokonaisuudessaan kaikki muu olisi mennyt hyvin. Tämän vuoksi sitten autoliike on ”huijariliike”, ”kusettajaliike” tjtn. Jobbariliikettä ei muuten edes ole, jobbari on aina pimeää kauppaa tekevä yksityishenkilö, jolla ei ole y-tunnusta, tai jos on, ei pidä kirjanpitoa, eikä maksa veroja liiketoimistaan.


      • Ivhimnmj
        Huijariliike kirjoitti:

        Eipä varmaan enää kukaan oikea autonostaja viitsi edes näitä palstoja lukea. Itsekeskeisten asiakkaiden mielestä on maailmanloppu, jos joku pieni, lähes mitätön asia menee pieleen, vaikka kokonaisuudessaan kaikki muu olisi mennyt hyvin. Tämän vuoksi sitten autoliike on ”huijariliike”, ”kusettajaliike” tjtn. Jobbariliikettä ei muuten edes ole, jobbari on aina pimeää kauppaa tekevä yksityishenkilö, jolla ei ole y-tunnusta, tai jos on, ei pidä kirjanpitoa, eikä maksa veroja liiketoimistaan.

        Totta. Täällä syntyy autokaupassa asioimisesta kuluttajalle tosi vastenmielinen kuva. Ainakin käytettyjä autoja myyvästä ei-merkkiliikkeestä ostamisesta.

        Mutta..ei savua ilman tulta?
        Asiakkaat ovat välillä varmasti rasittavia. Vaan on niitä autokaupan harjoittajissakin melko vastenmielisiä tyyppejä...kuten palstalaiset varmaan ovat huomanneet.


      • Klkkkkfdfff
        Ivhimnmj kirjoitti:

        Totta. Täällä syntyy autokaupassa asioimisesta kuluttajalle tosi vastenmielinen kuva. Ainakin käytettyjä autoja myyvästä ei-merkkiliikkeestä ostamisesta.

        Mutta..ei savua ilman tulta?
        Asiakkaat ovat välillä varmasti rasittavia. Vaan on niitä autokaupan harjoittajissakin melko vastenmielisiä tyyppejä...kuten palstalaiset varmaan ovat huomanneet.

        Joo, palstan autokauppiaiden konsensus on, että asiakas on itkijä-ämmä, jos ei suostu maksamaan omistaan tuhansien remontteja uudehkoom vähän ajettuun autoon.
        Sen sijaan jos huollon sijaisautosta hajoaa ihan mitä hyvänsä, niin sen maksaminen kuuluu asiakkaalle.

        Ei käytettyä uskalla merkkiliikkeestäkään ostaa, kokemusta on. Mahdollisimman harvoin autokaupoille, niin saa mahdollisimman vähän harmia. Vakavissaan kannattaa harkita julkisien käyttämistä ja autosta luopumista, ellei sitten aja aina upouutena ostetulla.


      • ei.kestä.ei

        No joo joo , mutta kun ne itkijä-ämmät valitaakin niistä muutaman tonnin kiuluista joilla ajettu jo 200 000 - 300 000 km , mainitsit uudehkot , vähän ajetut autot , niissä on vielä yleensä maahantuojan takuu , tosin paskoja nekin , eikä se kauppias ole niitä valmistanut .


      • Ooooooosssss
        ei.kestä.ei kirjoitti:

        No joo joo , mutta kun ne itkijä-ämmät valitaakin niistä muutaman tonnin kiuluista joilla ajettu jo 200 000 - 300 000 km , mainitsit uudehkot , vähän ajetut autot , niissä on vielä yleensä maahantuojan takuu , tosin paskoja nekin , eikä se kauppias ole niitä valmistanut .

        Kauppiaalla se vastuu kuitenkin kuluttajan suuntaan on. Kauppias itse puolestaan kinutkoon saataviaan valmistajalta. Ammatin varjopuolia varmaan, mutta näin se laissa menee.

        Uudehkous on tietenkin määrittelykysymys, onko vaikka 5v vanha 50tkm ajettu uudehko vähän ajettu? Minulle on, mutta jonkun muun mielestä loppuunajettu lintta.
        Siitä olen samaa mieltä, kuten viranomaisetkin todenneet, että yli 200tkm ajetun ostaessa olet aika suojaton, sillä niillä kilometreillä auton hyväksyttäväksi katsottu elinikä alkaa olla ohitettu.


    • haloohaloo

      Joppariliike pystyyn ja facebook vedätyksiä jotta saat näkyvyyttä.
      Joku pussihousuilta ostettu romu halvalla esiin nettiautoon ja myyt vasta tiettynä päivänä parin viikon päästä ja ihmiset tykkää jopparin sivuista kun haluaa saada halvalla jonkun mädän paaliromun,
      Jos joppariliike menee nurin verojen laimilyönnin takia niin myy sen joppariliikkeen bulvaanille ja uutta pystyyn vaan.

      • ÄmmäTekeeNiin

        Ihan totta!
        Mainostamisen voi hoitaa liimailemalla mainostarroja mm. huoltoasemien käymälöiden seiniin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      83
      3922
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      34
      2883
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      99
      2223
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      28
      1806
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      21
      1714
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1710
    7. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      48
      1544
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1518
    9. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1481
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1464
    Aihe