kukaan jaksa lässytystä

Palsta on tuhoutunut jatkuvan ällömakean lässytyksen takia, multakin on kuluneella viikolla diagnosoitu kakkostyypin diabetes tuon johdosta.

Siirtykäämme oikeisiin aiheisiin.

Onko palstalaisilla ollut yritystoimintaa, tai onko sellainen haaveissa?

122

1551

2Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Onko palstalaisilla ollut yritystoimintaa, tai onko sellainen haaveissa?"

- On ollut haaveissa, olen ollut ns. äänetön yhtiömies ja tehnyt työtä ko. yrityksessä asiakaspalvelussa ja markkinoinut ts. myynyt palvelua.

• Yrittäjäksi ohjaavan koulutuksen olen käynyt, mutta nyttemmin pyrin palkolliseksi. Katsotaan joskus myöhemmin tuota yrittämisen kannattavuutta sitten.

• Kommandiittiyhtiö. Oletko sijoittanut yritykseen paljonkin omia varojasi?

Yrittäminen on jaloa toimintaa, jokainen siihen ryhtyvä tulisi aateloida.

• Palstamäki kirjoitti:

Kommandiittiyhtiö. Oletko sijoittanut yritykseen paljonkin omia varojasi?

En sijoittanut isoja summia, puhutaan vain muutamista tuhansista euroista. Mutta sijoitin rutkasti omaa aikaani ja palkatonta aikaa nimenomaan.

Meillä oli perheyritys. Mun vanhemmat on olleet kumpikin pienyrittäjiä pariinkin kertaan, nuorena parina ja varttuneemmalla keski-iällä. Ky ja toiminimi.

• Palstamäki kirjoitti:

Kommandiittiyhtiö. Oletko sijoittanut yritykseen paljonkin omia varojasi?

Heh, mä kuulun jo aatelissukuun, sukuvaakunat ja kaikki ritarihuoneella ja muutaman kirkonkin koristeena. Mutta voisihan se näkyä tietysti jotenkin palkkapussissakin. 😉

• mazy kirjoitti:

En sijoittanut isoja summia, puhutaan vain muutamista tuhansista euroista. Mutta sijoitin rutkasti omaa aikaani ja palkatonta aikaa nimenomaan.

Meillä oli perheyritys. Mun vanhemmat on olleet kumpikin pienyrittäjiä pariinkin kertaan, nuorena parina ja varttuneemmalla keski-iällä. Ky ja toiminimi.

Jassoota. Palkkatyö on monelle se houkuttelevin vaihtoehto, ja onhan se helpoin tapa elää elämänsä. Ei ole paljoa vastuuta.

• Palstamäki kirjoitti:

Jassoota. Palkkatyö on monelle se houkuttelevin vaihtoehto, ja onhan se helpoin tapa elää elämänsä. Ei ole paljoa vastuuta.

Sepä se, yrittämisessä on kiinni aina, oli lomaa tai ei. Vastuu on suuri ja paineita tarvii kestää. En ole aivan varma tällä luonteella tuosta paineiden kestämisestä.

Voisi olla liikaa..mun pedantti luonne ei kestäisi virheitä tai liioin takapakkeja jotka voisivat tarkoittaa ongelmia yritykselle. Olisin nopeasti myös työnarkomaani.

Miehelläni taas riittäisi hermoja, lahjoja ja bisnesälyä, mutta hän on laiska. Meidän pitäs yhdistää jotenkin ominaisuutemme, mun ahkeruus ja sisukkuus..miehen nuo muut lahjat.☺️

• mazy kirjoitti:

Sepä se, yrittämisessä on kiinni aina, oli lomaa tai ei. Vastuu on suuri ja paineita tarvii kestää. En ole aivan varma tällä luonteella tuosta paineiden kestämisestä.

Voisi olla liikaa..mun pedantti luonne ei kestäisi virheitä tai liioin takapakkeja jotka voisivat tarkoittaa ongelmia yritykselle. Olisin nopeasti myös työnarkomaani.

Miehelläni taas riittäisi hermoja, lahjoja ja bisnesälyä, mutta hän on laiska. Meidän pitäs yhdistää jotenkin ominaisuutemme, mun ahkeruus ja sisukkuus..miehen nuo muut lahjat.☺️

Ehkä teette yhdessä lapsia jotka sopisivat yrittäjiksi?

• Palstamäki kirjoitti:

Ehkä teette yhdessä lapsia jotka sopisivat yrittäjiksi?

En tiedä mitä meidän lapsista tulee. Toinen on ilmoittanut olevansa siivooja ja toinen professori. Saas nähdä mitä niistä oikeasti tulee...😊

Fiksuja ne mokomat on, vaikka itse kehunkin mutta moni fiksukin on laiska...ehkä fiksut onkin? Mene ja tiedä.

• VastuuOn
        mazy kirjoitti:

Palkkatyöhän on yrittämistä siinä, kuin yrittäjänäkin eli työntekoa.
        Palkkatyötä tekevä tekee työtä itsenäisesti, kuten yrittäjäkin.
        Mitä virkaa työpaikoilla on työn johtajilla, kun työntekijän on tehtävä työt itsenäisesti ilman työnjohtajan ohjausta.
        Sehän on sama, kuin olisi itsenäinen yrittäjä.
        Palkkatyön tekijällä on suuri vastuu.
        Jos hän munaa eli sössii hitsaamalla miljoonan euron arvoiseen tuotteen osat väärin, niin, että tuote on käyttökelvoton tai jos työntekijä siirtää miljoonan euron arvoista valmista tuotetta nosturilla ja sössii, että tuote tipahtaa maahan korkealta ja tuote on romuna, niin kyllä työntekijällä on hiton suuri vastuu.

• VastuuOn kirjoitti:

Mitä virkaa työpaikoilla on työn johtajilla, kun työntekijän on tehtävä työt itsenäisesti ilman työnjohtajan ohjausta.
        Jos hän munaa eli sössii hitsaamalla miljoonan euron arvoiseen tuotteen osat väärin, niin, että tuote on käyttökelvoton tai jos työntekijä siirtää miljoonan euron arvoista valmista tuotetta nosturilla ja sössii, että tuote tipahtaa maahan korkealta ja tuote on romuna, niin kyllä työntekijällä on hiton suuri vastuu.

Työntekijällä ei ole taloudellista vastuuta.

Yrittäjä on joutunut ottamaan kalliit vakuutukset jottei firma mene nurin kun työntekijä tuhoaa miljoonan euron arvoisen tuotteen huolimattomuuttaan.

Työntekijä menee työpäivän päätteeksi himaan ja juo pullon keskiketterää kun vahinko harmittaa.

• luokkahitsari
        VastuuOn kirjoitti:

Enpä ole koskaan nähnyt että hitsattu tuote tuhoaisi koko kokonaisuuden. Miljoonan euron laite koostuu miljoonasta eri osasta, kootaan kuin palapeli, jos pala ei sovi, ei sitä siihen laiteta.

• On.

Sekä lässytystä että yritystoimintaa..

• Hmmmmmmmmm...minkälaista yritystoimintaa?

• Palstamäki kirjoitti:

Hmmmmmmmmm...minkälaista yritystoimintaa?

Ihan vain toiminimi. En enempää kerro ja nyt laitan tabun latuumaan..

• Wwuwuw kirjoitti:

Ihan vain toiminimi. En enempää kerro ja nyt laitan tabun latuumaan..

Niinpä, tominimellähän moni myy itseään.

• Palkkatyön ohessa yritystoimintaa; ihan pienimuotoista tällä hetkellä mutta ei mikään mahdottomuus josko tulevaisuudessa yritystoiminnasta saisi koko elantonsa.

• Mä olisin aina halunnut olla yrittäjä.
        Kun vain keksisi sopivan alan.

Oman itsensä herrana (eli rouvana) olisi hyvä olla ja päättämässä.
        On tosi vaikea alentua muiden ohjailtaviksi normaali palkkatyöhön.

Ja sais aikatauluttaa itse. Kunhan tekis duunit, vaikka sitten yöllä,
        mutta ei kukaan räksyttäis niskaan.

Juu. Yritysideoita otetaan vastaan
        -asiallisia.

• misspönttöuuni kirjoitti:

Mä olisin aina halunnut olla yrittäjä.

-asiallisia.

Jeps, olenkin pohtinut että yrittäminen voisi olla sinun juttusi.

Luontoala sopisi sulle.

• ideastatodeksi
        misspönttöuuni kirjoitti:

-asiallisia.

Pönttöuunin makkaranpaistokoneen valmistus ja myynti?

• tässäseon
        ideastatodeksi kirjoitti:

Pönttöuunin makkaranpaistokoneen valmistus ja myynti?

Ostaa vaan vessanpönttöjä, tekee niistä uuneja ja ritilät päälle makkaroille.
        Myy kun häkä?
        Sitten logo kylkeen " misspönttöuuni" Oy.

• lrrp

-asiallisia.

Sulla ja konnaketullahan on se elämysmatkailubisnes jo.

-asiallisia.

Tehdään kuvakirja, jossa on mun taidetta ja sun runoja. Mieluiten englanniksi.

-asiallisia.

Onko sulla lähipiirissä yrittäjiä? Kyseleppä heiltä mistä löytyy vielä tekemätöntä työtä.

Sen jälkeen kun laitoin firman ja annoin sen julki kavereille niin kaverin tuttu tuli tarjoamaan apuhommia sähkötöihin. Mulla ei ole lupaa kytkeä mutta voisin tehdä mekaaniset asennukset kuten putkitukset kaapeleille valmiiksi. Hänellä olisi tarvetta apulaiselle mutta siinä on aina se paperityö. Itse ennakkoperinnässä niin antaa vaan laskun niin kaveri on tyytyväinen.
        Uskoisin että tämän tyylistä on työtä on kyllä tarjolla paljon varsinkin pienyrittäjien keskuudessa.

• Mariaaaaaa kirjoitti:

MInulla on muuten englanniksi runoja ja laulunsanoja. Yksi tunnettu säveltäjä on jopa hyväksynyt runoni laulun pohjaksi. Tekisi mieli tänne laittaa, mutta se lähtee pian pois, jos englanninkielistä tekstiä on liikaa. Automaatti taitaa poistaa sen, jos paljon tekstiä englanniksi?

Oletko kuva taiteiteilija? Itselläni oli kuvis 10 jo ala-asteella ja jotain rahaakin olen tienannut tauluilla. Minkälaisen kuvakirjan meinasit tehdä?

• Mariaaaaaa kirjoitti:

Tämä olisi upeaa!

Olen tavallaan aina haaveillut sellaisesta.
        Luit ajatukset

(istuu pöllästyneenä)

• M184 kirjoitti:

Onko sulla lähipiirissä yrittäjiä? Kyseleppä heiltä mistä löytyy vielä tekemätöntä työtä.

Sen jälkeen kun laitoin firman ja annoin sen julki kavereille niin kaverin tuttu tuli tarjoamaan apuhommia sähkötöihin. Mulla ei ole lupaa kytkeä mutta voisin tehdä mekaaniset asennukset kuten putkitukset kaapeleille valmiiksi. Hänellä olisi tarvetta apulaiselle mutta siinä on aina se paperityö. Itse ennakkoperinnässä niin antaa vaan laskun niin kaveri on tyytyväinen.
        Uskoisin että tämän tyylistä on työtä on kyllä tarjolla paljon varsinkin pienyrittäjien keskuudessa.

Tuossa voisi olla alkuideaa...

Täytyy jalostaa. Joskus liian lähellä ettei tajuakaan.

• lrrp kirjoitti:

Sulla ja konnaketullahan on se elämysmatkailubisnes jo.

Oli vai.

• M184 kirjoitti:

Eräs mies voisi opettaa minut hitsaamaan. Jeee!
        Kuulema sillä alalla tarvetta ja palkatkin kai kohtuulliset?

Eräs mies voisi opettaa minut hitsaamaan. Jeee!
        Kuulema sillä alalla tarvetta ja palkatkin kai kohtuulliset?

Kumpaa hitsaamista meinasit tehdä - kaasu vai sähkö?

Mitäs viikonloppuun kuuluu? Itse tässä ihmettelen sitä, että siskon mies taisi tänään täyttää 40 vuotta. Molemmat siskot ovat hänen bileissään, mutta en minä.

• Faith.Hope.Love kirjoitti:

Kumpaa hitsaamista meinasit tehdä - kaasu vai sähkö?

Mitäs viikonloppuun kuuluu? Itse tässä ihmettelen sitä, että siskon mies taisi tänään täyttää 40 vuotta. Molemmat siskot ovat hänen bileissään, mutta en minä.

En minä vielä ymmärrä siitä mitään. Täytyisi kysyä.

Viikonloppuna lähden peijaisiin :D

En minä vielä ymmärrä siitä mitään. Täytyisi kysyä.

Viikonloppuna lähden peijaisiin :D

MInä olen hitsannut molemmilla, mutta en työelämässä. Molemmissa on omat niksinsä.

Hirvipeijaisiinko olet menossa? Olet jäsenenä jossain hirviporukassa vai onko peijaiset jotain muuta?

MInä olen hitsannut molemmilla, mutta en työelämässä. Molemmissa on omat niksinsä.

Hirvipeijaisiinko olet menossa? Olet jäsenenä jossain hirviporukassa vai onko peijaiset jotain muuta?

Jaa. Mitä eroa niissä on?

Karhu sellaisiin.

Karhu sellaisiin.

Karhupeijaisissa ruumis näyttää eriltä kuin hirvipeijaisissa. Siis esimerkiksi.

• Palstamäki kirjoitti:

Karhupeijaisissa ruumis näyttää eriltä kuin hirvipeijaisissa. Siis esimerkiksi.

Hitsauksessa.

Hitsauksessa.

Ookoo.

Toinen kysyi mihin peijaisiin olet menossa, joten oletin että kysyit mitä eroa on karhu- ja hirvipeijaisissa.

Mutta joo, keskustelitte myös kaasu- ja sähköhitsauksen eroista. Minä jätän aiheen kun en tajua siitä mitään.

• Palstamäki kirjoitti:

Ookoo.

Toinen kysyi mihin peijaisiin olet menossa, joten oletin että kysyit mitä eroa on karhu- ja hirvipeijaisissa.

Mutta joo, keskustelitte myös kaasu- ja sähköhitsauksen eroista. Minä jätän aiheen kun en tajua siitä mitään.

Ai aamulla vai.

No riippuu glögistä.

Ja miten kova ryminä tulee.

Karhu sellaisiin.

Kaasuhitsauksessa tulee kahta kaasua hanoista. Siitä saadaan aikaan hitsausliekki, jota ohjataan sulattamaan hitsattavaa metallia. Sähköhitsauksessa johdetaan virta hitsauspuikkoon, joka kuumenee ja sulaa sopivasti hitsattavaan kohteeseen. Noin minä selvittäisin asian, mutta saa joku paremmin tietävä selvittää toisella tavalla.

Vai karhupeijaisiin? Onko tänä vuonna myös pikkujouluja? Itse pidän futispikkujoulun luonani ilmeisesti 8.12.. Saa nähdä miten paljon porukkaa tulee.

Ai aamulla vai.

No riippuu glögistä.

Ja miten kova ryminä tulee.

Aamulla sen eron voi huomata vain oksennuksesta.

Kaasuhitsauksessa tulee kahta kaasua hanoista. Siitä saadaan aikaan hitsausliekki, jota ohjataan sulattamaan hitsattavaa metallia. Sähköhitsauksessa johdetaan virta hitsauspuikkoon, joka kuumenee ja sulaa sopivasti hitsattavaan kohteeseen. Noin minä selvittäisin asian, mutta saa joku paremmin tietävä selvittää toisella tavalla.

Vai karhupeijaisiin? Onko tänä vuonna myös pikkujouluja? Itse pidän futispikkujoulun luonani ilmeisesti 8.12.. Saa nähdä miten paljon porukkaa tulee.

Ahaa. No sitten se kaveri tulee neuvomaan mulle sähköhitsausta, koska puikoista on puhunut.

Pikkujoulut on ohitettu, siirryin suoraan peijaisiin.

• Palstamäki kirjoitti:

Aamulla sen eron voi huomata vain oksennuksesta.

Tai minkä seuran jäsen on kyseessä. Ahahah...oho.

Ahaa. No sitten se kaveri tulee neuvomaan mulle sähköhitsausta, koska puikoista on puhunut.

"Ahaa. No sitten se kaveri tulee neuvomaan mulle sähköhitsausta, koska puikoista on puhunut."

On niitä hitsauspuikkoja, hitsausmetallia, myös kaasuhitsauksessa.

Monessa pikkujoulussa kerkisit käymään, jos kausi on jo ohi? Hyvää karhupeijausta! :)

"Ahaa. No sitten se kaveri tulee neuvomaan mulle sähköhitsausta, koska puikoista on puhunut."

On niitä hitsauspuikkoja, hitsausmetallia, myös kaasuhitsauksessa.

Monessa pikkujoulussa kerkisit käymään, jos kausi on jo ohi? Hyvää karhupeijausta! :)

Tjaa, no tsitte en tiedä...

En käyny yksissäkään. Kiitos, toivottavasti on vetreää porukkaa ja pääsee ainakin tansuloimaan hahah :)

Viikonloppua sullekin!

No jos kaveri tulee opettamaan puikkohitsausta niin todennäköisesti toive on että kipinöitä tulee muualtakin kuin puikoista.
        Mukavaahan se on jos alkaa muukin sulaa kuin metalli.

Lisään tuohon että sähköhitsauskessa yleisiä ovat myös mig/mag- ja tig-hitsaus, niistä vähän linkkiä misspönttikselle:

https://fi.wikipedia.org/wiki/MIG/MAG-hitsaus

https://fi.wikipedia.org/wiki/TIG-hitsaus

Tuossa puikkohitsauksesta:

https://www.esab.fi/fi/fi/education/blog/puikkohitsaus.cfm

Niin ja se kaasuhitsaus:

http://www.aga.fi/fi/processes_ren/welding/gas_welding/index.htm

Vähän riippunee mitä misspönttis aikoo tehdä se mitä hitsausta kannattaa opetella. Jonkin laitteiden kokoonpano yms., uuden teko niin siihen mig varmaan yleisin jos ei mitään paksuja jööteja aio panna kasaan, sitten on puikko, varmaan myös jos jossain "kentällä" korjaushitsailee puikko myös siellä. Kaasulla ehkä voisi tehdä putkistoremontteja mutta niissäkni nykyään aika pajon käytetään muiviputkea niin varmaan vähenemään päin sekin.

• Harmaaritari kirjoitti:

Lisään tuohon että sähköhitsauskessa yleisiä ovat myös mig/mag- ja tig-hitsaus, niistä vähän linkkiä misspönttikselle:

Niin ja se kaasuhitsaus:

Vähän riippunee mitä misspönttis aikoo tehdä se mitä hitsausta kannattaa opetella. Jonkin laitteiden kokoonpano yms., uuden teko niin siihen mig varmaan yleisin jos ei mitään paksuja jööteja aio panna kasaan, sitten on puikko, varmaan myös jos jossain "kentällä" korjaushitsailee puikko myös siellä. Kaasulla ehkä voisi tehdä putkistoremontteja mutta niissäkni nykyään aika pajon käytetään muiviputkea niin varmaan vähenemään päin sekin.

Kiitos lisäyksestä. Nyt pönttis on varmasti tietoinen hitsauksesta. Itse vähän ihmettelen, että mihin hän tarvitsee hitsausta? Hienoa on tietysti se, että hän menee vähän miesten dominoimalle alueelle - hitsaukseen.

Kiitos lisäyksestä. Nyt pönttis on varmasti tietoinen hitsauksesta. Itse vähän ihmettelen, että mihin hän tarvitsee hitsausta? Hienoa on tietysti se, että hän menee vähän miesten dominoimalle alueelle - hitsaukseen.

Tuossa ehkä enemmän kyse siitä että mies mielellään esittelee miehisiä taitoja hurmatakseen misspönttiksen ja misspönttis taas vahvana 2000-luvun naisena haluaa oppia noita asioita. Eihän siinä mitään, varmaan tulee mukava kokemus molemmille ja vaikka misspönttis ei telakalle hitsaamaan lähtisikään hyvähän sitä on olla perustietoa asioista. Jossain vaiheessa kun mersuun ilmaantuu hitsattavaa voi misspönttis vaikka omalla pikku migillä hurauttaa paikkapellit kalliin korjaamon sijaan niin mikäs sen hienompaa.

• M184 kirjoitti:

No jos kaveri tulee opettamaan puikkohitsausta niin todennäköisesti toive on että kipinöitä tulee muualtakin kuin puikoista.
        Mukavaahan se on jos alkaa muukin sulaa kuin metalli.

Ei kai? Vai kuuluisiko tässä kohtaa laittaa yksi ylimääräinen kerros ripsiväriä?

Heh, no ei...

Luulen, että ollaan hänen kanssaan frendejä.

Ei kun tosissani mietin näitä yritysideoita. Eihän mikään tuollanen olisi poissulkevaa.
        Pitäisi vaan oppia.

Hän on sanonut, että naiset tekevät sillä alalla hemmetin tarkkaa työtä. Ja siistiä jälkeä
        ja semmosesta maksetaan. Välillä on jopa tekijöistä pula?

En ole koskaan hitsannut, mutta en minä sulkisi pois perinteistä miehistäkään työtä..

Niin ja se kaasuhitsaus:

No niin.

Homma on siis MIG-hitsausta.

Kiitos oppimateriaalista!

MIG käy pienemmille komponenteille, juu.

Alkaako tässä jo sunnuntaina innostumaan hommasta.
        Uskaltaisikohan yrittää. En kai minä niin uuno ole etteikö se lähtisi siitä sutkuttelemaan...
        Nolaan itseni vain yhden henkilön silmissä.

(etsii harjoituspeltiä)

:)

Tuossa ehkä enemmän kyse siitä että mies mielellään esittelee miehisiä taitoja hurmatakseen misspönttiksen ja misspönttis taas vahvana 2000-luvun naisena haluaa oppia noita asioita. Eihän siinä mitään, varmaan tulee mukava kokemus molemmille ja vaikka misspönttis ei telakalle hitsaamaan lähtisikään hyvähän sitä on olla perustietoa asioista. Jossain vaiheessa kun mersuun ilmaantuu hitsattavaa voi misspönttis vaikka omalla pikku migillä hurauttaa paikkapellit kalliin korjaamon sijaan niin mikäs sen hienompaa.

Toivottavasti autoon ei ole tulossa reikää, älä noin sano Harmis..

(naurua)

"Poliisin ratsiaan pysähtyi mersukuski. Poliisi huomasi auton lattiassa reiän ja kysymään:
        "Mikä se tuossa näkyy?"

Kuljettaja (lienekö ollut neiti) toteaa: Eikö kontaapeli näe, sehän on Nelostie!"

Hhaha. No niin.
        Virkistyittekö wanahalla vitsillä. Köh...

Ihminen tarvitsee työtä rahan tuloon.

No niin.

Homma on siis MIG-hitsausta.

Kiitos oppimateriaalista!

MIG käy pienemmille komponenteille, juu.

Alkaako tässä jo sunnuntaina innostumaan hommasta.
        Uskaltaisikohan yrittää. En kai minä niin uuno ole etteikö se lähtisi siitä sutkuttelemaan...
        Nolaan itseni vain yhden henkilön silmissä.

(etsii harjoituspeltiä)

:)

Hitsaaminen on helppoa, jos sen osaa.

Mulla (firmalla) oli joskus puikkohitsauskone, ja kokeilin kerran itsekin ihan joutessani onko hitsaaminen helppoa. Kyllä minä valokaaren sain aikaiseksi ja puikon sulamaan, mutta en minä saanut kyllä saumaa pitämään.

• Palstamäki kirjoitti:

Mulla (firmalla) oli joskus puikkohitsauskone, ja kokeilin kerran itsekin ihan joutessani onko hitsaaminen helppoa. Kyllä minä valokaaren sain aikaiseksi ja puikon sulamaan, mutta en minä saanut kyllä saumaa pitämään.

Saumaa pitämään?

Jos sula metalli tarttuu toiseen ja jäähtyy, kyllä sen silloin täytyy aina pitää?
        Onko se noin hankalaa...

Älä latista alkuun...

Saumaa pitämään?

Jos sula metalli tarttuu toiseen ja jäähtyy, kyllä sen silloin täytyy aina pitää?
        Onko se noin hankalaa...

Älä latista alkuun...

Jostakin syystä sauma petti kun koputtelin kuonia pois sellaisella "kuonavasaralla". Ei se sauma aina pidä.

Ei kaikki hitsarit saa suoritettua vaativimpia hitsausluokkiakaan, alalla on monentasoista "räkijää". Toki laatuvaatimuksiakin on monentasoisia, ja vaativimmat kohteet hitsataan nykyisin roboteilla.

Oletko vaihtamassa alaa?

• Palstamäki kirjoitti:

Voi vaatia monta harjoitustuntia...
        Ja paljon peltiä.

Toivottavasti mestarihitsari ei heitä minua hallista ulos.
        Arvostan kyllä jos opettaa.

(naurua)

Voi vaatia monta harjoitustuntia...
        Ja paljon peltiä.

Toivottavasti mestarihitsari ei heitä minua hallista ulos.
        Arvostan kyllä jos opettaa.

(naurua)

Varmasti on iso etu jos joku opettaa.

Minulla homma karahti jo siihen etten varmastikaan osannut valita invertteriin oikeita asetuksia. En tajunnut niistä mitään, kunhan vääntelin nuppeja "kaakkoon".

• Palstamäki kirjoitti:

Jostakin syystä sauma petti kun koputtelin kuonia pois sellaisella "kuonavasaralla". Ei se sauma aina pidä.

Ei kaikki hitsarit saa suoritettua vaativimpia hitsausluokkiakaan, alalla on monentasoista "räkijää". Toki laatuvaatimuksiakin on monentasoisia, ja vaativimmat kohteet hitsataan nykyisin roboteilla.

Oletko vaihtamassa alaa?

Niin olen ymmärtänyt, että siellä sisällä on vaatimustasoluokitus ja kaikenlaista
        "seppää" markkinoilla. Ei ole kaikkeen puolista niistä pojistakaan, joilla on luontaista intoa...

On laitoshitsausta, meressä tehtävää hitsausta, korjaamohitsausta yms. Ala on laaja.

Ohho, robottihitsaus, uutta.

Olisin kyllä radikaalin alanvaihdon tarpeessa. Juu.
        Tämä juttuhan läksi tästä jos voisi olla yrittäjä. En ole löytänyt vielä siihen käypäistä alaa
        vaikka intoa on sitäkin enemmän tehdä ja touhuta.

Joskus sitä katsoo liian suppeasti ja miksipä se ei voisi olla miesten aloilta se homma?

• Palstamäki kirjoitti:

Minulla homma karahti jo siihen etten varmastikaan osannut valita invertteriin oikeita asetuksia. En tajunnut niistä mitään, kunhan vääntelin nuppeja "kaakkoon".

Joo, kyllä siinä pitää olla kädestä pitäen näyttämässä. En yksin uskalla.
        Ja toisekseen, että miltä se oikea jälki näyttää. Eikä niistä laitteista tajua hölkäsenpöläystä.
        Mikä edes on "invertteri"? Se koneko, mistä sähkö tulee?

Lasken vaikeissa asioissa sisun varaan. Kun muutakaan ei ole.

Joo, kyllä siinä pitää olla kädestä pitäen näyttämässä. En yksin uskalla.
        Ja toisekseen, että miltä se oikea jälki näyttää. Eikä niistä laitteista tajua hölkäsenpöläystä.
        Mikä edes on "invertteri"? Se koneko, mistä sähkö tulee?

Lasken vaikeissa asioissa sisun varaan. Kun muutakaan ei ole.

Inverteri on juuri se laite josta sähkö tulee. Kohteen koon ja materiaalin mukaan säädetään virtaa; jos liian vähän niin kunnon sulamista ei tapahdu ja jos liian paljon on virtaa se polttaa väin reiän kun puikon tai langan lisäaine ei ehdi sauman väliin. Päälle yleensä muodostuu jonkun verran kuonaa ja se joko naputellaan tai harjataan pois.
        Jos oikein tarkkaa hommaa teet niin sitten ultraäänellä voidaan analysoida paljonko huokosia on sauman sisäpuolella.

Niin olen ymmärtänyt, että siellä sisällä on vaatimustasoluokitus ja kaikenlaista
        "seppää" markkinoilla. Ei ole kaikkeen puolista niistä pojistakaan, joilla on luontaista intoa...

On laitoshitsausta, meressä tehtävää hitsausta, korjaamohitsausta yms. Ala on laaja.

Ohho, robottihitsaus, uutta.

Olisin kyllä radikaalin alanvaihdon tarpeessa. Juu.
        Tämä juttuhan läksi tästä jos voisi olla yrittäjä. En ole löytänyt vielä siihen käypäistä alaa
        vaikka intoa on sitäkin enemmän tehdä ja touhuta.

Joskus sitä katsoo liian suppeasti ja miksipä se ei voisi olla miesten aloilta se homma?

Robotit hitsaavat nykyään vaativimmat kohteet, mm. öljyputket (esim. merenpohjiin laskettavat). Ihmiset vain tarkastavat jollakin mittalaitteella että sauma on virheetön, ja leikkaavat sauman auki jos siinä on vikaa.

Suurin osa miesten ammateista alkaa olemaan nykyään jo aika kuraa (matalapalkkatyötä), mutta miksipä ei joku hitsaustyö kannattaisi jos olisit tavan jantteria pätevämpi.

Yrittäjyys kiehtoo monia, mutta eihän se itsessään ole ammatti vaan se vaatii liikeidean ja selkeän kohderyhmän jolle tarjoat palvelua. Tuo kohderyhmän löytäminen on toisinaan tärkeämpää kuin itse liikeidea.

Jos yrittäjyys kiehtoo, niin sitä pitäisi lähestyä omien taitojen ja intohimojen kautta. Kestävin pohja löytyy sitä kautta että pääset tekemään juttua joka on sulle luonteenomaista.

Saumaa pitämään?

Onko se noin hankalaa...

Älä latista alkuun...

Älä lannistu,m helppoa se on. Ainakin jos sulla siinä asiallinen "opettaja"niin uskoisin että migin kanssa pääset aika pian sinuiksi, Ei siinä oikeastaan ole muuta kuin että se kaveri jos ensin näyttää ja laittaa koneeseen sopivat säädöt niin aika pian sä alat tekemään siistiä jälkeä harjoituspelteihin, en epäile yhtään ettetkö tekisi, muistat vaan ottaa rauhallisesti :D

• Palstamäki kirjoitti:

Muistelisin niin että jos sulla on kakspuolikas puikko, se lienee yleisin koko, niin jos pistää satakunta tai vähän yli ampeeria virraksi niin pystyy jonkinlaista jälkeä tekemään. En ole ihan varma kun mullakin hetki kun viimeksi hitsannut mutta ei tuo ehkä kauaskaan viskaa.

Muistelisin niin että jos sulla on kakspuolikas puikko, se lienee yleisin koko, niin jos pistää satakunta tai vähän yli ampeeria virraksi niin pystyy jonkinlaista jälkeä tekemään. En ole ihan varma kun mullakin hetki kun viimeksi hitsannut mutta ei tuo ehkä kauaskaan viskaa.

Ei mulla enää ole sitä invertteriä, annoin sen jo vuosia sitten tutulle jolla oli sille käyttöä. Se tuli vain hommattua yhdelle työmaalle jossa oli sen verran hitsattavaa että jouduin palkkaamaan töihin metallimiehen.

Tyyppi oli ollut joskus töissä öljynporauslautalla, ja kyllähän se hitsaaminen näytti helpolta. Kokeilin kerran ja tajusin etten osaa laittaa edes säätöjä laitteeseen.

• M184 kirjoitti:

Inverteri on juuri se laite josta sähkö tulee. Kohteen koon ja materiaalin mukaan säädetään virtaa; jos liian vähän niin kunnon sulamista ei tapahdu ja jos liian paljon on virtaa se polttaa väin reiän kun puikon tai langan lisäaine ei ehdi sauman väliin. Päälle yleensä muodostuu jonkun verran kuonaa ja se joko naputellaan tai harjataan pois.
        Jos oikein tarkkaa hommaa teet niin sitten ultraäänellä voidaan analysoida paljonko huokosia on sauman sisäpuolella.

Äkkiseltään voisi kuulostaa monimutkaiselta, mutta niinhän se aina
        on ennen kuin pääsee käytännössä kokeilemaan.

Ei mieskään ole syntynyt hitsauspuikko kädessä

(sunnuntain aforismi)

Nyt alkaa kyllä vaikuttamaan siltä, että palstamiehillä löytyy yllättävän paljon
        omakohtaista tietoa. Tässä tulee mulle tarvittava teoriatunti ensin. Kiitos.

Voin heittää sitten jotain fiksua heti hallin ovelta :)

• Palstamäki kirjoitti:

Robotit hitsaavat nykyään vaativimmat kohteet, mm. öljyputket (esim. merenpohjiin laskettavat). Ihmiset vain tarkastavat jollakin mittalaitteella että sauma on virheetön, ja leikkaavat sauman auki jos siinä on vikaa.

Suurin osa miesten ammateista alkaa olemaan nykyään jo aika kuraa (matalapalkkatyötä), mutta miksipä ei joku hitsaustyö kannattaisi jos olisit tavan jantteria pätevämpi.

Yrittäjyys kiehtoo monia, mutta eihän se itsessään ole ammatti vaan se vaatii liikeidean ja selkeän kohderyhmän jolle tarjoat palvelua. Tuo kohderyhmän löytäminen on toisinaan tärkeämpää kuin itse liikeidea.

Jos yrittäjyys kiehtoo, niin sitä pitäisi lähestyä omien taitojen ja intohimojen kautta. Kestävin pohja löytyy sitä kautta että pääset tekemään juttua joka on sulle luonteenomaista.

Itse luulin, että sukeltajahitsaajat esim.öljynporauslautoilla tms.

Niin senpä takia ei yrittäjyyteen voi suinpäin hypätä.
        Olen aiemmin yhden yrityksen laittanut teoreettisesti ja laskennallisesti toimivaksi (se oli jo ammatti-ihmisten osalta tarkastettukin)
        mutta sitten vei muu maailma.

Saumaa pitämään?

Onko se noin hankalaa...

Älä latista alkuun...

Aloittakaa jostakin helposta hitsauksesta. Hitsauksen määritelmähän on että osat liitetään toisiinsa siten että molemmista perusaine sulaa jonka jälkeen niistä tulee liitos. Eli nuotio pystyyn ja menette paistamaan vaahtokarkkeja. Kun ne on sulaneet niin pistäkää yhteen ja odottakaa jähtymistä ja hitsaus on tehty. Ei se ole niin vaikeaa.

Hitsaustapoja on vaikka kuinka sillä se lämpöhän tuodaan eri tavoin, sähkö, kaasu ovat varmaan yleisimmät mutta onhan niitä laseriin, kitkaan puristukseen yms. perustuvia. Niissä vain lämpö tuotetaan eri tavalla. Nuorena olin firmassa joka teki alihankintaa elektroniikkateollisuuteen ja siellä oli ulträäni-hitsaus käytössä.

• Palstamäki kirjoitti:

Ei mulla enää ole sitä invertteriä, annoin sen jo vuosia sitten tutulle jolla oli sille käyttöä. Se tuli vain hommattua yhdelle työmaalle jossa oli sen verran hitsattavaa että jouduin palkkaamaan töihin metallimiehen.

Tyyppi oli ollut joskus töissä öljynporauslautalla, ja kyllähän se hitsaaminen näytti helpolta. Kokeilin kerran ja tajusin etten osaa laittaa edes säätöjä laitteeseen.

Vähän muistin väärin tuota virtaa, vhänä vähempikin riittää mutta alittelijan varmaan kannattaa laittaa sinne lähelle 100A kakspuolikkaalla puikolla, Paketin kyljessä vissiin kerrotaan sopiva virta alue, mutta jos on enemmän ei töki kiinni niin helposti kuin liiian vähällä virralla. Tuossa Esabin puikoille kerrotaan 70A-110A sopivaksi, ite laittasin sata aluksi:

https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Hitsaus ja juottaminen/Hitsauslisäaineet/Hitsauspuikot/Kovahitsaus/323/Hitsauspuikko Esab OK 84.42 2,5mm/1289

Juu, ssädöt on tärkeitä, Tuossa misspönttikselle lähinnä ihan hyvä mig-ohje niin voi tsekata teoriaa ennen kenttäkokeita:

http://www.aga.fi/fi/images/AGA MIG MAG Welding Brochure 2014 FI_tcm634-258741.pdf

Itse luulin, että sukeltajahitsaajat esim.öljynporauslautoilla tms.

Niin senpä takia ei yrittäjyyteen voi suinpäin hypätä.
        Olen aiemmin yhden yrityksen laittanut teoreettisesti ja laskennallisesti toimivaksi (se oli jo ammatti-ihmisten osalta tarkastettukin)
        mutta sitten vei muu maailma.

Kai tuo robottitekniikka on vielä enempi tulevaisuutta. Tuo öljyputkien hitsaaminen roboteilla tehdään aluksella ennenkuin putkea lasketaan merenpohjaan.

Tuollainen teräsputki taipuu kuulemma kuin puutarhaletku kun sitä lasketaan mereen.

Yrityksen perustaminen on siis tuttua "huttua"? Miten tuo yritysidea ja projekti, onko joku toteuttanut sen?

Älä lannistu,m helppoa se on. Ainakin jos sulla siinä asiallinen "opettaja"niin uskoisin että migin kanssa pääset aika pian sinuiksi, Ei siinä oikeastaan ole muuta kuin että se kaveri jos ensin näyttää ja laittaa koneeseen sopivat säädöt niin aika pian sä alat tekemään siistiä jälkeä harjoituspelteihin, en epäile yhtään ettetkö tekisi, muistat vaan ottaa rauhallisesti :D

"muistat vaan ottaa rauhallisesti"

Kuulosti viimeinen lause siltä, niin kuin sinulla olisi jo tarkempaa tietoa :D

-Jos opettajakin jaksaa. Ehkä hänessä on vieraskoreutta.
        Ylipäätään vaikeita tai vieraita aloja olisi hauska kokeilla.

Haluaisin nähdä, missä pärjää, missä tulee rajat vastaan.

Vaikuttaa muuten siltä kun kommentointianne luen, että te kaikki nukutte jo valmiiksi hitsauslasit silmillä (meinaako se sitä, että jokainen mies hitsaa niin kuin automaattisesti?)

Vaikuttaa muuten siltä kun kommentointianne luen, että te kaikki nukutte jo valmiiksi hitsauslasit silmillä (meinaako se sitä, että jokainen mies hitsaa niin kuin automaattisesti?)

Minä ainakin olen jo kertonut ettei ala ole minun halluussani ja olen antanut invertterinkin pois.

"Kakspuolikas puikko"
        "Satakunta ampeeria"
        "inverteri"

"ultaääni huokosanalysointi"

Mjohoo.

Nyt ollaan miesten maailmassa.
        Ja kohta syvällä.

Roikun kynsin hampain tässä, että pysyn mukana

:D

(hämmästelee silmät apposen auki)

• Palstamäki kirjoitti:

Minä ainakin olen jo kertonut ettei ala ole minun halluussani ja olen antanut invertterinkin pois.

Hyvä, että edes yhdeltä puuttuu invertteri.

Hillitön hitsausarmeija liikkeellä.

• M184 kirjoitti:

Aloittakaa jostakin helposta hitsauksesta. Hitsauksen määritelmähän on että osat liitetään toisiinsa siten että molemmista perusaine sulaa jonka jälkeen niistä tulee liitos. Eli nuotio pystyyn ja menette paistamaan vaahtokarkkeja. Kun ne on sulaneet niin pistäkää yhteen ja odottakaa jähtymistä ja hitsaus on tehty. Ei se ole niin vaikeaa.

Hitsaustapoja on vaikka kuinka sillä se lämpöhän tuodaan eri tavoin, sähkö, kaasu ovat varmaan yleisimmät mutta onhan niitä laseriin, kitkaan puristukseen yms. perustuvia. Niissä vain lämpö tuotetaan eri tavalla. Nuorena olin firmassa joka teki alihankintaa elektroniikkateollisuuteen ja siellä oli ulträäni-hitsaus käytössä.

Sulla on kyllä asiatekstiä.

(peukku)

Ei kun vaan pieni epoäilys että maski saattaa lentää seinään siinä ihan alkuvaiheessa :D mutta hyvin se varmaan menee ja opit nopsaan :)

Hyvä asenne ja naishitsareitahan on nykyään aika paljonkin firmoissa ja kaikenlaisia kurssejakin tuohon järjestetään niin jos kokeilet & tykkäät hommasta niin eipä mikään estä varmaankaan sille alalle vaihtoa.

No jaa, no mulla jo alta parikymppisenä oli töissä tarvetta hitsailuun niin tuli opittua homma puikolla, migillä vähemmän tullut hitsailtua mutta onnistuu tarvittaessa ainakin jotenkin.

Vähän muistin väärin tuota virtaa, vhänä vähempikin riittää mutta alittelijan varmaan kannattaa laittaa sinne lähelle 100A kakspuolikkaalla puikolla, Paketin kyljessä vissiin kerrotaan sopiva virta alue, mutta jos on enemmän ei töki kiinni niin helposti kuin liiian vähällä virralla. Tuossa Esabin puikoille kerrotaan 70A-110A sopivaksi, ite laittasin sata aluksi:

https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuotteet/Hitsaus ja juottaminen/Hitsauslisäaineet/Hitsauspuikot/Kovahitsaus/323/Hitsauspuikko Esab OK 84.42 2,5mm/1289

Juu, ssädöt on tärkeitä, Tuossa misspönttikselle lähinnä ihan hyvä mig-ohje niin voi tsekata teoriaa ennen kenttäkokeita:

http://www.aga.fi/fi/images/AGA MIG MAG Welding Brochure 2014 FI_tcm634-258741.pdf

Ei juma, kohta ollaan hitsattu koko palsta kiinni.

• Palstamäki kirjoitti:

Kai tuo robottitekniikka on vielä enempi tulevaisuutta. Tuo öljyputkien hitsaaminen roboteilla tehdään aluksella ennenkuin putkea lasketaan merenpohjaan.

Tuollainen teräsputki taipuu kuulemma kuin puutarhaletku kun sitä lasketaan mereen.

Yrityksen perustaminen on siis tuttua "huttua"? Miten tuo yritysidea ja projekti, onko joku toteuttanut sen?

Ai niin, joo, pakkokos se on pinnan alle mennä. En ajatellut.

Joo, se on toisen raameihin sopivana pienillä muutoksilla toteutettu
        ja toimiva tänäkin päivänä.

Hyvä, että edes yhdeltä puuttuu invertteri.

Hillitön hitsausarmeija liikkeellä.

Yksi broideistani on kyllä hitsannut (levyseppähitsaaja) mutta hän oli duunissa konepajoilla ja jos oikein olen käsittänyt, niin niissä hommissa ei tarvittu hitsausluokkia. Teki hommia reilun 5 vuotta ja vaihtoi alaa.

Taitavat kaverit jotka löytävät hyvän työpaikan, tienaavat kaiketi hyvin.

Ei kun vaan pieni epoäilys että maski saattaa lentää seinään siinä ihan alkuvaiheessa :D mutta hyvin se varmaan menee ja opit nopsaan :)

Hyvä asenne ja naishitsareitahan on nykyään aika paljonkin firmoissa ja kaikenlaisia kurssejakin tuohon järjestetään niin jos kokeilet & tykkäät hommasta niin eipä mikään estä varmaankaan sille alalle vaihtoa.

No jaa, no mulla jo alta parikymppisenä oli töissä tarvetta hitsailuun niin tuli opittua homma puikolla, migillä vähemmän tullut hitsailtua mutta onnistuu tarvittaessa ainakin jotenkin.

Ainakin osaat kannustaa. Hyvä.

Kyllä niitä mitä kummempia taitoja tarvitaan. Sinäkin kun oot kerran oppinut, niin
        et sitä taitoa unohda vaikket ole joka päivä tarvinnut.

Hitsi kun en saanut kaikkia linkkejä auki. Kone blokkasi tuon agan.

• Palstamäki kirjoitti:

Yksi broideistani on kyllä hitsannut (levyseppähitsaaja) mutta hän oli duunissa konepajoilla ja jos oikein olen käsittänyt, niin niissä hommissa ei tarvittu hitsausluokkia. Teki hommia reilun 5 vuotta ja vaihtoi alaa.

Taitavat kaverit jotka löytävät hyvän työpaikan, tienaavat kaiketi hyvin.

Jostain on tullut käsitys etteivät ihmiset halua sille alalle?

No onko se niin raskasta? Likaista? Hankalat työolosuhteet?

Ainakin osaat kannustaa. Hyvä.

Kyllä niitä mitä kummempia taitoja tarvitaan. Sinäkin kun oot kerran oppinut, niin
        et sitä taitoa unohda vaikket ole joka päivä tarvinnut.

Hitsi kun en saanut kaikkia linkkejä auki. Kone blokkasi tuon agan.

No kun tiedän ettei oo ylivoimasta oppia sulle niin miksenpä jkannustais.

Juu, tuo kyllä on niitä juttuja että varmaan loppuikänsä osaa kun kerran opetellut, aika vähällä ihmettelyllä alkais varmaan saumaa syntymään. Tuun sitten sun firmaan kans hitsariks kun perustat :D

Aukeisko se tuolta paremmin, äkkiä vilkaisten hyvä brosyyri:

https://docplayer.fi/302653-Kaytannon-ohjeita-mig-mag-hitsaukseen.html

Joku alalla ollut tietää varmaan minua paremmin.

Muistelisin että ainakin joskus nuo hitsauskaasut oli jonkunlainen terveusuhka.

Varmaan ihmisten mielikuvissa mielletään likaiseksi & meluisaksi hommaksi mutta ne mielikuvat tulee jostain telakoilta ja vanhoista konepajoista enimmäkseen, nykyään mpni voisi yllättyä siitä miten siistiä ja melutonta jossain metallituotteita valmistavassa firmassa voi olla.

No kun tiedän ettei oo ylivoimasta oppia sulle niin miksenpä jkannustais.

Juu, tuo kyllä on niitä juttuja että varmaan loppuikänsä osaa kun kerran opetellut, aika vähällä ihmettelyllä alkais varmaan saumaa syntymään. Tuun sitten sun firmaan kans hitsariks kun perustat :D

Aukeisko se tuolta paremmin, äkkiä vilkaisten hyvä brosyyri:

https://docplayer.fi/302653-Kaytannon-ohjeita-mig-mag-hitsaukseen.html

No mutta, nyt aukesi kerta räpsäisyllä!

Erittäin hyvää selkokieltä asiasta. Lähtee perustermeistä.
        Tiivis paketti.

Thänk juu Harmis.

Jos mua nyt joku opettaa, en halua tuottaa pettymystä. Valmisteleva työ on tärkeää.

• Palstamäki kirjoitti:

Joku alalla ollut tietää varmaan minua paremmin.

Muistelisin että ainakin joskus nuo hitsauskaasut oli jonkunlainen terveusuhka.

Hitsauskaasut...

Varmaan ihmisten mielikuvissa mielletään likaiseksi & meluisaksi hommaksi mutta ne mielikuvat tulee jostain telakoilta ja vanhoista konepajoista enimmäkseen, nykyään mpni voisi yllättyä siitä miten siistiä ja melutonta jossain metallituotteita valmistavassa firmassa voi olla.

Ei kun joskus olen selannut esim.mol:in sivuilta, niin kyllä otettais hitsareita, mutta
        minne he ovat piiloutuneet kun paikat eivät tahdo täyttyä.

Hitsauskaasut...

Siellähän kuumennetaan metallia sulamispisteeseen, se käryää. En tiedä miten ongelma nykyisin hoidetaan, mutta nähdäkseni hitsaajilla oli ennen omat ammattitautinsa.

• Palstamäki kirjoitti:

Siellähän kuumennetaan metallia sulamispisteeseen, se käryää. En tiedä miten ongelma nykyisin hoidetaan, mutta nähdäkseni hitsaajilla oli ennen omat ammattitautinsa.

Ehkä asiaan olisi tullut kehitystä ja suojavarusteita.
        Ajattelin vain silmiä. Mutta että kestääkö keuhkot niin...

Joo. Tuosta voisi muutamaa haastatella.

Olipa kovaa hommaa. Tähän kun olisi löytynyt vielä kommentoimaan
        nainen, joka hitsaa. Vielä ehtii kyllä jäljestä päin.

Tuli nälkä.

Kiitos ja kumarrus
        erikoisalan tiedoista koko hitsausryhmälle.

(köpöttää ruokakomerolle)

Varmaan ilmastointikin auttaa paljon, ja nuo mainitsemasi suojavarusteet. Voisi kuvitella että tuollakin alalla on kehitetty standardeja joilla taataan työntekijöiden työskentelyturvallisuus.

Työturvallisuusasioihin panostamisesta on nykyään tehty jopa taloudellisesti kannustavaa. Vakuutusyhtiöt tarjoavat yrityksille mahdollisuutta raportoida sovituista työturvallisuutta mittaavista tunnusluvuista, ja jos yritys alittaa esim. tapaturmataajuutta kuvaavassa tilastossa sovitun raja-arvon, se saa alennusta vakuutusmaksuissa.

• totuuss

Ei kai? Vai kuuluisiko tässä kohtaa laittaa yksi ylimääräinen kerros ripsiväriä?

Heh, no ei...

Luulen, että ollaan hänen kanssaan frendejä.

Ei kun tosissani mietin näitä yritysideoita. Eihän mikään tuollanen olisi poissulkevaa.
        Pitäisi vaan oppia.

Hän on sanonut, että naiset tekevät sillä alalla hemmetin tarkkaa työtä. Ja siistiä jälkeä
        ja semmosesta maksetaan. Välillä on jopa tekijöistä pula?

En ole koskaan hitsannut, mutta en minä sulkisi pois perinteistä miehistäkään työtä..

Paskat makseta niin kuin ei monesta muustakaan hommasta nykypäivänä.

• halpuutustyötätarjoavat

Ei kun joskus olen selannut esim.mol:in sivuilta, niin kyllä otettais hitsareita, mutta
        minne he ovat piiloutuneet kun paikat eivät tahdo täyttyä.

Joka paikkaan kyllä otettais mutta nykypäivänä ei ole vain palkanmaksajilla halukkuutta maksaa säällistä korvausta.

• trolli

Oikeessa olit, silmät... vaikka mulla oli ns. maski naamalla ja sen tummennetun lasin piti estää liian kirkas valo, niin illalla kuitenkin oli lähdettävä päivystävälle, kun silmiä kirveli niin saamaristi.

Tutkihan se lääkäri lopulta mun silmät, kun olin toista tuntia jonottanut numerolappulla siellä odotusaulassa. Voidetta hän mun silmiin laittoi, puhisi viel; ett olis syytä pitää sitä maskia naamalla kun hitsaa!

Mulla oli maski naamalla.. koko ajan kun mä hitsasinkin, eihän sitä pystyisi edes näkemään mitään, jos ei ole maskia... niin kirkas se valo siinä puikon päässä on.
        Mä vähän katsoin sitä kun yks niistä hitsareista sellaista lakisaumaa ns. veti, ei sitä pysty mitään oikein näkemään, kun se valo on niin kirkas... vain pelkästään sen valon näkee.

Silmät lakkas kirvelemästä sen verran ett uneen sentään lopulta pääsin, mutt seuraavana päivänäkin vielä silmät kirvelivät välillä ja niihin punaisiin silmiini oli tiputettava tippoja.
        Faija kiros broideja kun olivat antaneet mun "polttaa" silmäni... eikä mulla ollut enää lupaa koskea hitsilaitteisiin. No, olinhan mä pari viikkoa poissa varstaalta, mutt Faija lähti Ruotsiin ja mä menin pajalle... opettelemaan taas hitsausta!

Meni oppi perille; EI saa koskaan katsoa hitsausta... ei kenenkään toisenkaan tekemistä, silloin kun puikko palaa! Se käry mikä hitsatessa tulee... ei hallissa tosiaankaan ole se pahin asia, koska oli ilmastointi.... kirkasvalo oli se mikä tekee ikävän sairauden... silmät kuivuu/palaa pienille haavoille ja siitä johtuu se kirvely ja polte silmissä. Silloin on syytä muuten kääntyä lääkärin puoleen, jotta saa puuduttavaa salvaa tai tippoja silmiin. Se voide muuten on tehokkaanpaa!

• trolli
        trolli kirjoitti:

Oikeessa olit, silmät... vaikka mulla oli ns. maski naamalla ja sen tummennetun lasin piti estää liian kirkas valo, niin illalla kuitenkin oli lähdettävä päivystävälle, kun silmiä kirveli niin saamaristi.

Tutkihan se lääkäri lopulta mun silmät, kun olin toista tuntia jonottanut numerolappulla siellä odotusaulassa. Voidetta hän mun silmiin laittoi, puhisi viel; ett olis syytä pitää sitä maskia naamalla kun hitsaa!

Mulla oli maski naamalla.. koko ajan kun mä hitsasinkin, eihän sitä pystyisi edes näkemään mitään, jos ei ole maskia... niin kirkas se valo siinä puikon päässä on.
        Mä vähän katsoin sitä kun yks niistä hitsareista sellaista lakisaumaa ns. veti, ei sitä pysty mitään oikein näkemään, kun se valo on niin kirkas... vain pelkästään sen valon näkee.

Silmät lakkas kirvelemästä sen verran ett uneen sentään lopulta pääsin, mutt seuraavana päivänäkin vielä silmät kirvelivät välillä ja niihin punaisiin silmiini oli tiputettava tippoja.
        Faija kiros broideja kun olivat antaneet mun "polttaa" silmäni... eikä mulla ollut enää lupaa koskea hitsilaitteisiin. No, olinhan mä pari viikkoa poissa varstaalta, mutt Faija lähti Ruotsiin ja mä menin pajalle... opettelemaan taas hitsausta!

Meni oppi perille; EI saa koskaan katsoa hitsausta... ei kenenkään toisenkaan tekemistä, silloin kun puikko palaa! Se käry mikä hitsatessa tulee... ei hallissa tosiaankaan ole se pahin asia, koska oli ilmastointi.... kirkasvalo oli se mikä tekee ikävän sairauden... silmät kuivuu/palaa pienille haavoille ja siitä johtuu se kirvely ja polte silmissä. Silloin on syytä muuten kääntyä lääkärin puoleen, jotta saa puuduttavaa salvaa tai tippoja silmiin. Se voide muuten on tehokkaanpaa!

Hitsari mä en ole, mutt sen verran kokeillut tuota hommaa ett tiedän miten sitä tehdään. Pari rauta yhteen nyt heftaa/heppaa jokainen, sen verran yksinkertaista se on. Mutt ett siitä saa paineen kestävän sauman... onkin sitt jo toinen asia ja ett pystyy tekemään kaikenlaisia samoja.

Seevisaumat oli muistaakseni niitä joita joutui täyttämään kerroksittain ja sitä sulaakin piti osata kuljettaa oikealla nopeudella... muuten tuli niitä tissejä. Kun virransyöttö oli liian pieni, niin puikko saattoi jäädä kiinnikin tai jäi huokosia saumaan... jne.

En mä kaikkea edes muista... siitä on jo aikaa kun yritin väkisin opetella senkin homman, mutt onneks sekin innostus loppui lopulta... ennen kuin mun kaikki farkkuni olisivat olleet reikiä täynnä.

Tämä olisi upeaa!

Olen tavallaan aina haaveillut sellaisesta.
        Luit ajatukset

(istuu pöllästyneenä)

Tässä on mielestäni järkevin vinkki siitä, millainen kirja voisi olla:

https://www.ifolor.fi/kuvakirjat/spiral/a6/vaaka/24-sivua

Koko: A6 Vaakamalli 24 sivua Hinta alennettuna 7,95e

Tuohon mahtuisi siis 11 runoa ja 11 kuvaa. Yksi sivu olisi alkusanoille. Siinä voisi olla myös lista runojen nimistä. Korkea hinta ja markkinointi ovat suurimmat ongelman. Itse en tarvitse tuosta mitään voittoa. Nostaa hintaa entisestään.

MInulla on muuten englanniksi runoja ja laulunsanoja. Yksi tunnettu säveltäjä on jopa hyväksynyt runoni laulun pohjaksi. Tekisi mieli tänne laittaa, mutta se lähtee pian pois, jos englanninkielistä tekstiä on liikaa. Automaatti taitaa poistaa sen, jos paljon tekstiä englanniksi?

Oletko kuva taiteiteilija? Itselläni oli kuvis 10 jo ala-asteella ja jotain rahaakin olen tienannut tauluilla. Minkälaisen kuvakirjan meinasit tehdä?

Oho! Olisi joskus mukavaa nähdä, mitä kaikkea olet tehnyt. Oletko laittanut noille sivuja nettiin? En ole ikävä kyllä kuvataiteilija. Kaikkea luovaa olen silti tehnyt pienestä pitäen.

• Mariaaaaaa kirjoitti:

Oho! Olisi joskus mukavaa nähdä, mitä kaikkea olet tehnyt. Oletko laittanut noille sivuja nettiin? En ole ikävä kyllä kuvataiteilija. Kaikkea luovaa olen silti tehnyt pienestä pitäen.

Mariaaaaaa: "Oho! Olisi joskus mukavaa nähdä, mitä kaikkea olet tehnyt. Oletko laittanut noille sivuja nettiin? "

En nykyään enää perusta oikein kuvantaiteisin, vaikka ala-asteella, yläasteella ja lukiossa kuvis oli kymppi. Lisäksi yhden kaupungin kirjastoon oli lahjoitettu minun maalaukseni. Johtaja piti sitä seinällään, kunnes johtaja vaihtui ja se joutui varastoon. Lisäksi yksi grafiikkateokseni on lajoitettu jollekin yritykselle. Siskolla on sama teos seinällään. Teoriassa näillä taideteoksilla voisi olla jotain arvoa, mutta enää perusta kuvataiteisiin vaan kirjoittamiseen. Nettiin en ole niitä laittanut ja en laita, sillä niihin en niin perusta. Yhdessä lehdessä oli kuvittajana aikoinaan, kun lehdenperustajajäsen oli huomannut minut kuvataiteellisesti lahjakkaaksi.

Itselläni toimeentulohaaveissa olisi kirjailijanura tavoitteena. Pikkuserkulleni Hollywood maksoi kuusinumeroisen summan kirjan elokuvaoikeuksista. Samaa saisi maksaa myös minulle jostain tulevasta kirjastani. Onko sinulla työn suhteen jotain tulevaisuuden haaveita? Yksi ulkomaalainen pikkuserkkuni haaveili tanssijaurasta ja sain menestykkäästi sellaisen aikaan - jotenkin uskon, että minulle voi samalla tavalla aueta myös taiteilijanura. Vai oletko sinä jo haaveittesi ammatissa?

• trolli kirjoitti:

Trolli(kka, taidan ottaa sinut ystäväkseni.

Sinulla on ollut viime aikoina erittäin mielenkiintoisia kommentteja
        ja arvostan suorapuheisuuttasi.

Mikäli erinäisiä asioita palstaan liittyen ilmenee, jatka linjaasi.
        Sinä et mikään "trolli" ole vaan ihan parasta; pysy palstalla :)

Mariaaaaaa: "Oho! Olisi joskus mukavaa nähdä, mitä kaikkea olet tehnyt. Oletko laittanut noille sivuja nettiin? "

En nykyään enää perusta oikein kuvantaiteisin, vaikka ala-asteella, yläasteella ja lukiossa kuvis oli kymppi. Lisäksi yhden kaupungin kirjastoon oli lahjoitettu minun maalaukseni. Johtaja piti sitä seinällään, kunnes johtaja vaihtui ja se joutui varastoon. Lisäksi yksi grafiikkateokseni on lajoitettu jollekin yritykselle. Siskolla on sama teos seinällään. Teoriassa näillä taideteoksilla voisi olla jotain arvoa, mutta enää perusta kuvataiteisiin vaan kirjoittamiseen. Nettiin en ole niitä laittanut ja en laita, sillä niihin en niin perusta. Yhdessä lehdessä oli kuvittajana aikoinaan, kun lehdenperustajajäsen oli huomannut minut kuvataiteellisesti lahjakkaaksi.

Itselläni toimeentulohaaveissa olisi kirjailijanura tavoitteena. Pikkuserkulleni Hollywood maksoi kuusinumeroisen summan kirjan elokuvaoikeuksista. Samaa saisi maksaa myös minulle jostain tulevasta kirjastani. Onko sinulla työn suhteen jotain tulevaisuuden haaveita? Yksi ulkomaalainen pikkuserkkuni haaveili tanssijaurasta ja sain menestykkäästi sellaisen aikaan - jotenkin uskon, että minulle voi samalla tavalla aueta myös taiteilijanura. Vai oletko sinä jo haaveittesi ammatissa?

Olen edelleen ammatissa jota vihaan. :) En haaveile taiteilijan urasta, vaan ennemmin tuotteistamisesta ja nettikaupasta. Ensi kesäksi avaan vaatimattoman gallerian ja museon. Kyllä siihen pienen kahvilankin saisi. Yleensä projekteihin menee enemmän rahaa kuin mitä tulee. Sen takia olen jättänyt monta hanketta väliin.

• Mariaaaaaa kirjoitti:

Olen edelleen ammatissa jota vihaan. :) En haaveile taiteilijan urasta, vaan ennemmin tuotteistamisesta ja nettikaupasta. Ensi kesäksi avaan vaatimattoman gallerian ja museon. Kyllä siihen pienen kahvilankin saisi. Yleensä projekteihin menee enemmän rahaa kuin mitä tulee. Sen takia olen jättänyt monta hanketta väliin.

Mariaaaaaa: "En haaveile taiteilijan urasta, vaan ennemmin tuotteistamisesta ja nettikaupasta. Ensi kesäksi avaan vaatimattoman gallerian ja museon. Kyllä siihen pienen kahvilankin saisi. Yleensä projekteihin menee enemmän rahaa kuin mitä tulee. Sen takia olen jättänyt monta hanketta väliin."

Menestystä projektiin. Itse katson parhaimmillaan netistä elokuvaa "Kaunotar ja hirviö". Pitäisi kohta lähteä yliopistolle töitä tekemään. Vaikea sanoa ideasta, kun ei paljoa tiedä. Siitä elokuvasta voi sanoa, että se hirviö osasi laulaa hyvin. Kaunotar piti sen hirviön laulusta ja kutsui luoksensa. Jos hirviötä onnistaa piirettyssä niin miksei tosi elämässä voi galleriakin onnistua! Tietysti jos asut jossain pääkaupunkiseudulla galleria&museo&kahvila voi olla aivan mahdollista, vaikka siellä kilpailu on enemmän. Mistä sait tuolaisen idean?

• 12121212121212

-asiallisia.

Camgirl?

• "Onko palstalaisilla ollut yritystoimintaa, tai onko sellainen haaveissa?"

Nöyp eikä oikeastaan edes haaveissa. Pitäisi olla ahneempi ja kunnianhimoisempi luonne varmaankin jotta huvittaisi pusertua tuhannelle mutkalle asiakkaiden vuoksi, pitäisi varmaan olla myös hetkittäin mulkku eikä minusta oikein ole siihen. Toisinaan pitäisi ehkä myös muunnella totuutta ja toisinaan olisi hirveä kiire niin niin ei välttämättä mikään ihannetilanne olisi kun olen kuitenkin niin vastuutntuntoinen ja tunnollinen että hoitaisin asiat asiakkaan kannalta turhankin hyvin niin se ei välttämättä olisi itselle tuottavaa.

• 36mies

Yritys on myyty. Liikaa hommia joten myin pois.

• näinseon

"Liikaa hommia joten myin pois. "

Voihan sitä palkata työntekijän jos on liikaa hommia.
        Syy on se että ei kannata, normaali palkkatyössä tienaa enemmän/ tunti vähemmällä vaivalla.

• bannattavaPalstamäki

Kuten olette huomanneetkin, minä olen itse järkyttävin tyhjän lässyttäjä

• oletkonäin

kakkostyypin diabetes tuleekin usein liikalihavuudesta.

• Tässä tapauksessa ylipaino ei laukaissut tautia.

• Palstamäki kirjoitti:

Tässä tapauksessa ylipaino ei laukaissut tautia.

Harmi, jos on tullut diabetes. Itse rajoitan vähän painon nousua, jotta sitä ei tulisi itselleni. Mitenkä elämä muuttui tai muuttuu lääkärin diagnoosin jälkeen?

Siinä olisi yrittämisaluetta, jos keksii jotain uutta palvelua sellaisille, jotka sairastavat diabetesta - heitä taitaa olla aika paljon?

Yksi tuttu puhui, että hautausala saattaisi olla hyvä business, jolla ammattikoulusta valmistuneella puusepällä teetättäisi arkkuja. Nyt alkaa olla kohta varsinainen sesonki, sillä suuret ikäluokat ovat harvenemassa ja haudanpartaalla roikkuvia eläkeläisiä on paljon. Tämän hautausbusineksestä pohtineen tutun mukaan asiaakkaat eivät lähivuosina lopu?

Harmi, jos on tullut diabetes. Itse rajoitan vähän painon nousua, jotta sitä ei tulisi itselleni. Mitenkä elämä muuttui tai muuttuu lääkärin diagnoosin jälkeen?

Siinä olisi yrittämisaluetta, jos keksii jotain uutta palvelua sellaisille, jotka sairastavat diabetesta - heitä taitaa olla aika paljon?

Yksi tuttu puhui, että hautausala saattaisi olla hyvä business, jolla ammattikoulusta valmistuneella puusepällä teetättäisi arkkuja. Nyt alkaa olla kohta varsinainen sesonki, sillä suuret ikäluokat ovat harvenemassa ja haudanpartaalla roikkuvia eläkeläisiä on paljon. Tämän hautausbusineksestä pohtineen tutun mukaan asiaakkaat eivät lähivuosina lopu?

Joo, juttu oli vitsi,

• itämaan_tietäjä
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

Ammattikoulusta valmistuneella puusepällä, tuliskohan siitä mitään.
        Kuulin varmaa huhua että ensi vuosi on huono hautausurakoitsijoille, ei tule sesonkia koska kukaan ei kuole ensi vuonna. Seuraavanakin vuonna vain muutama heppu koko suomesta. Konkursseja odotettavissa alalla.

• itämaan_tietäjä kirjoitti:

Ammattikoulusta valmistuneella puusepällä, tuliskohan siitä mitään.
        Kuulin varmaa huhua että ensi vuosi on huono hautausurakoitsijoille, ei tule sesonkia koska kukaan ei kuole ensi vuonna. Seuraavanakin vuonna vain muutama heppu koko suomesta. Konkursseja odotettavissa alalla.

itämaan_tietäjä: "Ammattikoulusta valmistuneella puusepällä, tuliskohan siitä mitään.
        Kuulin varmaa huhua että ensi vuosi on huono hautausurakoitsijoille, ei tule sesonkia koska kukaan ei kuole ensi vuonna. Seuraavanakin vuonna vain muutama heppu koko suomesta. Konkursseja odotettavissa alalla."

Tämä idean esittäjä oli valmistunut monta vuotta aikaisemmin Kauppakorkeasta. Häneen mukaansa juuri amiksesta valmistuneella puusepällä saisi teetättyä halvalla arkkuja, jotka tietenkin sitten verhoillaan. Ensivuonna sesoinkia alkaa olla, sillä 40-luvulla syntyneet suuret ikäluoka täyttävät vähintäänkin 70-vuotta. Sitä suurta ikäluokkaa riittää nykylaskennan mukaan vielä 1964 syntyneisiin. Minun tietääkseni vuonna 1964 syntyneet on tällä hetkellä suurin ikäluokka Suomessa. Eli vuodesta 1945-1964 syntyneitä riittää. Jotkut kyllä laskevat suuren ikäluokan olevan vain jonnekin 1950-luvun puoliväliin, mutta jotkut tilastoivat myös vuonna 1964 syntyneet siihen katekoriaan. Joten markkinoilla on tosissaan pitkään paljon potentiaalisia tyhjää potkaisevia? Hautausalalla on hetken tulevaisuutta?

• rpppt
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

itämaan_tietäjä: "Ammattikoulusta valmistuneella puusepällä, tuliskohan siitä mitään.
        Kuulin varmaa huhua että ensi vuosi on huono hautausurakoitsijoille, ei tule sesonkia koska kukaan ei kuole ensi vuonna. Seuraavanakin vuonna vain muutama heppu koko suomesta. Konkursseja odotettavissa alalla."

Tämä idean esittäjä oli valmistunut monta vuotta aikaisemmin Kauppakorkeasta. Häneen mukaansa juuri amiksesta valmistuneella puusepällä saisi teetättyä halvalla arkkuja, jotka tietenkin sitten verhoillaan. Ensivuonna sesoinkia alkaa olla, sillä 40-luvulla syntyneet suuret ikäluoka täyttävät vähintäänkin 70-vuotta. Sitä suurta ikäluokkaa riittää nykylaskennan mukaan vielä 1964 syntyneisiin. Minun tietääkseni vuonna 1964 syntyneet on tällä hetkellä suurin ikäluokka Suomessa. Eli vuodesta 1945-1964 syntyneitä riittää. Jotkut kyllä laskevat suuren ikäluokan olevan vain jonnekin 1950-luvun puoliväliin, mutta jotkut tilastoivat myös vuonna 1964 syntyneet siihen katekoriaan. Joten markkinoilla on tosissaan pitkään paljon potentiaalisia tyhjää potkaisevia? Hautausalalla on hetken tulevaisuutta?

Perunalaatikko voisi syntyä amiksesta valmistuneelta puusepältä.
        Älä vaan aloita koskaan yritystoimintaa, siitä ei tule mitään.

• .. Ihme LässyTystä.. Taas.. ;D

• FaithHopeLove

Naisia pitää kouluttaa nyrkillä ja vyöllä. Itkevän naisen naamalle voi heittää lastit.

• paspaspaskamäki

Paskamäki voisi lopettaa lässytysaloitukset itse

• Voisiko turkulaiset pysyä omilla paikalliskanavillaan?

• trolli
        Palstamäki kirjoitti:

Voisiko turkulaiset pysyä omilla paikalliskanavillaan?

Tietenkin vois, jos ite haluais! Nyt vaan on niin ett sä tuskin saat tahtoas läpi... vaikka ite ja muutamalla tukinikilläsi yrität mustamaalata ja savustaa toisia palstalaisia veks täältä.
        Perustaisit varmaan oman palstan tukinikkeinesi; ei vaan taida homma mennä ihan kuin Strömsössä!

Illanjatkoja...

• trolli kirjoitti:

Tietenkin vois, jos ite haluais! Nyt vaan on niin ett sä tuskin saat tahtoas läpi... vaikka ite ja muutamalla tukinikilläsi yrität mustamaalata ja savustaa toisia palstalaisia veks täältä.
        Perustaisit varmaan oman palstan tukinikkeinesi; ei vaan taida homma mennä ihan kuin Strömsössä!

Illanjatkoja...

Sinua ja muuta Turun paskasakkia ei tarvitse mustamaalata, teette sen ihan itse juttuinenne.

Eikä tässä ole ketään ollut tarkoitus savustaa palstalta, luulen että lopetan itse kun nää jutut on vaan ihan persiistä.

• trolli
        Palstamäki kirjoitti:

Sinua ja muuta Turun paskasakkia ei tarvitse mustamaalata, teette sen ihan itse juttuinenne.

Eikä tässä ole ketään ollut tarkoitus savustaa palstalta, luulen että lopetan itse kun nää jutut on vaan ihan persiistä.

Juu ett mustamaalaa, juttua vaikka miten päin trollista, trolleista ja meidän pääkaupungistamme Turusta.... ja kukahan niitä on tänne rustannut urakalla. Sun aloituksiasi suurin osa, kuten tämäkin ketju, vai onko joku päässyt trollaamaan sun nikkellä ja kuvalla varustettuna?

"Eikä tässä ole ketään ollut tarkoitus savustaa palstalta".......EI VAI? mitä tuo sitt tarkoittaa?
        "Voisiko turkulaiset pysyä omilla paikalliskanavillaan?"
        Kyllä mä sanoisin tuostakin lauseesta... ett minusta ainakin sä yrität häätää MUA !
        -kun taas kerran on napit vastakkain... tilanne päällänsä.

Etkö sä hyvä mies voi pysyä sen pönttösi rinnalla lirkuttelemassa, ja onhan sulla noita muitakin tukijoita varmaan... ainakin kuvittelisin niin, noista puskajusseista, joiden nikket vaihtelee kuin
        säätila ulkona.

Perhanan paksua sun syyttää mua multinikkailusta... tulee vaan mieleen vanha ex-PUA parka!

• trolli kirjoitti:

Juu ett mustamaalaa, juttua vaikka miten päin trollista, trolleista ja meidän pääkaupungistamme Turusta.... ja kukahan niitä on tänne rustannut urakalla. Sun aloituksiasi suurin osa, kuten tämäkin ketju, vai onko joku päässyt trollaamaan sun nikkellä ja kuvalla varustettuna?

"Eikä tässä ole ketään ollut tarkoitus savustaa palstalta".......EI VAI? mitä tuo sitt tarkoittaa?
        "Voisiko turkulaiset pysyä omilla paikalliskanavillaan?"
        Kyllä mä sanoisin tuostakin lauseesta... ett minusta ainakin sä yrität häätää MUA !
        -kun taas kerran on napit vastakkain... tilanne päällänsä.

Etkö sä hyvä mies voi pysyä sen pönttösi rinnalla lirkuttelemassa, ja onhan sulla noita muitakin tukijoita varmaan... ainakin kuvittelisin niin, noista puskajusseista, joiden nikket vaihtelee kuin
        säätila ulkona.

Perhanan paksua sun syyttää mua multinikkailusta... tulee vaan mieleen vanha ex-PUA parka!

Turku on vain trollipääkaupunki, ei muuta.

• trolli
        Palstamäki kirjoitti:

Turku on vain trollipääkaupunki, ei muuta.

Ja viimeisen sanan sanot vaikka sängyn alta; en tule pois sovinnolla!

• Kaunisnainenxd

Hyi helvetti ihan eri asia on kyllä

• Oon miettinyt yritystoimintaa.
      Kauan aikaa sitten mutta sit se opiskeluvaatimus tyssäs kun ei ole mahdollisuutta opiskella lapset ovat tärkeys järjestys yksi. Varsinkin omani hoitaa.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      2967
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      65
      2364
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      174
      2314
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      33
      1998
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      17
      1385
    6. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1346
    7. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      22
      1343
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1224
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13