Kehtaatko ajaa diesel-autolla

Kamalaa_kuultavaa

Siinäpä kysymys. Ei pelkästään se, että dieselit on nyt todella huonossa maineessa ja myynti romahtanut, vann se kamala käyntiääni joka nakuttaa tidella rumankuuloisesti. Ostetaan kovaa hieno kallis mersu bemari jne ja sitte rysäytetään se käyntiin niin kyllä siinä arvokkuus häviää, kun käyntiääni on niin hirvittävä! Olen aina ihmetellyt miksi jotkut valitsee dieselin ja kalliin henkilöauton? Jos on varaa ostaa kallis auto on se köyhyyttä valita sitten dieselinä.

43

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DodgeRam2500

      Kehtaan hyvinkin.

    • kylläkehtaa

      Diesel moottorissa on erittäin hyvä vääntö jo suunnilleen tyhjäkäynniltä asti, maksimaalinen tehokin tulee ilman moottorin huudattamista.
      Lisäksi ainakin toistaiseksi polttomoottoreista juurikin diesel moottori kuluttaa vähiten polttoainetta. Voi toki olla että asia muuttuu sitten kun korkean hyötysuhteen Mazda Skyactiv-X, Infiniti-nissan VC-Turbo, VW TSI 1.5l, Toyota Dynamic Force bensamoottorit saapuvat suomenkin markkinoille ensivuonna.

      "Se kamala käyntiääni joka nakuttaa tidella rumankuuloisesti. Ostetaan kovaa hieno kallis mersu bemari jne ja sitte rysäytetään se käyntiin niin kyllä siinä arvokkuus häviää, kun käyntiääni on niin hirvittävä!"

      Se on sinun oma ongelmasi , eikä minun tai muiden ihmisten. Jos et kestä diesel moottorin käyntiääntä niin pistä korvatulpat päähän tai pysy sinä suosiolla siellä asunnossasi neljän seinän sisällä, äläkä koskaan tule ulos asunnostasi.

      • nykydieselinväännöt

        On siinä bensamoottorissakin erittäin hyvä vääntö, kun siihen turbon laittaa ja valitsee.


    • Vanhaa_tekniikkaa

      Samaa mieltä, dieselin käyntiääni on yhä tämä päivänä järkyttävän ruma? Ei siis ihme, että yhtäkään urheiluautoa tai loistoautoa ei valmisteta dieselinä! Olishan se hassua jos Rolssi tai Lambourghini ajaisi ohi diesel nakuttaen! Diesel sopii just traktoreihin ja kuormureihin

    • KehtaakoBensalla

      Jos vähänkin ajattelee dieselin selkeästi pienempiä päästöjä, niin jokin erilailaisen käyntiäänien mahdollinen häirintö on pikkujuttu.
      Toinen mikä menee häiritsevän käyntiäänen edelle on tietysti mukavuus ja luotettavuus. Tosin luotettavuus pääsee esiin vasta vuosien päästä, kun uudet bensa-autotkin ovat uutena kyllä luotettavia.

      Hieman heikko maine on massiivisten kampanjoiden aikaasaamaa, mutta nyt kun vähitellen faktat pääsevät niskanpäälle, niin mollauskampanjatkin ovat kokolailla hiljentyneet. Jos asioista ei oikein ole perillä eikä jaksa perehtyäkään niihin, niin voihan tuo maine vaikuttaa hankintapäätökseen. Näinhän on käynytkin osittain, vaikka dieselien osuus Suomen henkilöautokannasta onkin noussut koko ajan.

      Kampanjathan olivat lähinnä sellaisten valmistajien aikaansaamia, joiden kyvyt eivät riittäneet tuottamaan kilpailukykyisiä dieselmoottoreita. Nythän tuuli on selvästi kääntynyt, kun päästömääräyksiä on edelleen kiristetty ja huomattu, että bensa-autoilla niihin pääseminen onkin jo kovan työn takana, ehkä jopa mahdottomiakin vähänkin ihan pikkumoottoreita isommilla moottoreilla varustetuille bensa-autoille.

      VW-konsernin kusetus oli ja on edelleenkin suuri haitta. Idioottimainen moka. Tosin sehän koski ennenkaikkea autoja, joita ei ole valmistettu enää yli neljä.n vuoteen. Tästä typeryyttä on sitten pidetty esillä niin voimakkaasti, että muut lähes vastaavaa luokkaa olevat kusetukset ovat jääneet vähälle huomiolla.

      Niin kauan kun perinteidiä polttomoottoriautoja on liikenteessä, niin Euro6-diesel on erinomainen valinta. Hakkaa mennen tullen vastaavan bensa-auton. Uuden isompimoottorisen bensa-auton ostaminen on jo iso riski ja kannattaa todella miettiä, jos isoa autoa halajaa. Päästörajoitukset eivät ole löystymässä.

    • detroit-diesel

      Kateelliset vihervasurityhjätaskut täällä vain itkee ja valittaa, mutta diesel-kuskit vaan mennä porskuttaa. Sehän on vaan meidän etu että käytettyjä dieseleitä parjataan, jolloin ne, jotka haluavat dieselin, saavat sellaisen todella halvalla. Muutaman tonnin autolla voi helposti selvitä seuraavat 200 tkm. Samaan aikaan pienet bensiiniturbolla varustetut korppusahat sippaavat jo selvästi alle tuon lukeman.

    • Voin lisätä, että se mainitsemasi "nakutus" ei ollenkaan kuulu auton sisälle
      tai niiden autojen sisälle, joissa ääneneristystä edes vähän on mietitty.

      • eiskallt

        Korealainen diesel kehrää oikein hiljaisesti ja mukavasti.
        Ei ole lainkaan sellaista Zetormaista kalinaa kuin VW-dieseleissä kylmänä.
        Korealainen lämpiääkin pakkasilla nopeasti ja valittiin 2006 jopa vuoden talviautoksi.
        Volkkari ei ole 60 vuoden onnettoman yrittämisen jälkeenkään vielä löytänyt lämpimyyden syvintä olemusta, vaan niissä autoissa palellaan edelleen.


    • ölafkaöflk

      Saman itse huomannut.

      Kallis auto ja diesel vie kyllä kiinnostuksen autoon heti.

      Esim. uusi BMW joka näyttää hienolta mutta onkin diesel, saa minut ainakin nauramaan...

      Ei voi mitään...

      Elämä on...

      • ParhaitenNauraaViimeinen

        Kohta kalliita ja isompia autoja ei olekaan muita kuin dieseleitä. Ei sähkö vielä moneen vuoteen pysty korvaamaan dieseliä. Ei kai kukaan enää isompaa, saati vähänkin premiumia lähenevää, saati sitten premiumia, bensamoottorilla osta?
        Nyt imagoon vaikuttaa jo vahvasti päästöt ja ympäristöystävällisyys ja tämä vahvistuu jatkuvasti. Se ei tee hyvää bensa-autoille.

        Mietipä vähän, jos olet pikkuautoa suurempaa tai vähänkin halpiskärryä laadukkaampaa hankkimassa. Bensa-auton hankinta, jos kyse uudesta autosta, on hölmöintä mitä voi nyt tehdä.
        Niin se muuttuu, elämä on.


      • Hehohah

        Noin sitä tulee kommentoineeksi, kun alla on yksilitrainen halpa kauppakassi.
        Naurua kun on monenlaista, tuosta sinun katkerasta aina aitoon iloiseen nauruun.
        Elämä on kaikilka ja toisilla paremmin


    • A6-tässä

      Ajan Audi A6 jossa 3litran V6 diesel erittäin ylpeänä ja hyvin kehtaa kun kulkee upeasti!

      Tosin liisari on päättymässä, uusi pitää hankkia mutta sekin tulee olemaan diesel.
      Varmaan 2 litrainen nykyaikainen noin 200 heppainen diesel tulee olemaan.

      • Hameväkeäolet

        Ylpeitä ne audipuppelit aina näyttää olevankin.
        Hiiriä ilman audiaan.


    • Auto.santeri

      Kyllä se on se mahtava ja ylivoimainen vääntö, yhdistettynä portaattomaan kaksoiskytkinautomaatti vaihteistoon ja nelivetoon, ja siitä johtuva ajamisen mukavuus loistoautossani, joka on 3L v6 dieselillä. Moni onkin luullut hiljaisen käyntiäänen perusteella että tämä 5v vanha Audi q7 onkin bensamoottorilla, ja hämmästyvät, että onkin diesel kun moottorin ääniä tuskin kuulee sisään tilavaan ja mukavaan matkustamoon.

    • Keskikokoinen diesel vastaa ajotuntumaltaan tuplasti isompaa bensaa. Ei minulla ole varaa mihinkään 4-6 litraisiin bensakaseihin siirtyä. Kulutus varmaan kolminkertaistuisi. Lisäksi diesel on ympäristöteko. Kuluttaa vähemmän kuin vastaavantehoinen bensahybridi ja paljon vähemmän kuin vastaavalla ajettavuudella varustettu bensaväline. Ja koska päästöt ovat aika suoraan suhteessa kulutukseen (kiloissa, ei litroissa), on diesel se parempi valinta.

      Ääni häiritsee ehkä auton ulkopuolella, mutta enpä ole moista huomannut. Ehkä se vaivaa niitä, joiden autosta puuttuu esilämmittimet ja muutenkin osaaminen liikenteessä on mallia, jossa jonkin polkimen on oltava pohjassa koko ajan. Pikemminkin nykydieseleiden ongelma on vähän siinä, ettei niitä tahdo edes kuulla, kun takaa hiipivät lähelle...

      Bensa kuuluu leluihin ja urheiluun, liikkumiseen ja liikuttamiseen tarkoitettuun välineeseen tankataan sitä parempaa polttoainetta.

      • PädetäänpäHieman

        "Ei minulla ole varaa mihinkään 4-6 litraisiin bensakaseihin siirtyä. "
        Hinaatko usein toista autoa vai vedätkö autolla peräkärryä? Miksi muka pitäisi olla noin isomoottori jos ajaisit bensamoottorilla varustetulla autolla?

        Nykyajan nelisynteriset moottorit voittaa noin 21 vuotta vanhat vakiotehoiset jenkki V8 moottorit suorituskyvyssä, polttoainetaloudellisuudessa. Nykyajan nelisylinterinen bensamoottori tuottaa tehoa keskimäärin 188,1hv jo ilman turboakin. 1.5l bensaturbolla varustettu auto liikkuu yhtä nopeasti tai nopeammin kuin 70- 80 luvun autot 3 litraisella vapaastihengittävällä moottorilla. Silti reilusti pienemmällä polttoaineenkulutuksella matka-ajossa.

        Moottoritekniikka on kehittynyt aika huimasti verrokkina esim. 1990 Honda Civic 1.5l bensamoottori jossa oli kaasari ja tehoa 73kw (99hv)ja 122nm. Nykyajan Hondan 1.5l bensamoottori jossa on ruiskutusjärjestelmä ja turbo tuottaa tehoa 140kw(190hv) ja 240Nm. Teho ja vääntö ovat suunnilleen tuplaantuneet vuosien kuluessa vaikka litratilavuus on edelleen samaa kokoa.

        Modernit bensaturbot tuottavat yli 200Nm vääntöä 1200(esim. Mersu M 270 DE 20 AL. 2.0l 211hv ja 350Nm bensaturbo)-1500rpm alueelta. 2.5l bensaturbosta saadaan jo vakiona noin 300hv tehot ja 350-420Nm väännöt.

        Jo vuoden 2001 Volvo V40 2.0t 165hv antoi 240Nm väännön 1800rpm alueelta.


      • PädetäänpäHieman kirjoitti:

        "Ei minulla ole varaa mihinkään 4-6 litraisiin bensakaseihin siirtyä. "
        Hinaatko usein toista autoa vai vedätkö autolla peräkärryä? Miksi muka pitäisi olla noin isomoottori jos ajaisit bensamoottorilla varustetulla autolla?

        Nykyajan nelisynteriset moottorit voittaa noin 21 vuotta vanhat vakiotehoiset jenkki V8 moottorit suorituskyvyssä, polttoainetaloudellisuudessa. Nykyajan nelisylinterinen bensamoottori tuottaa tehoa keskimäärin 188,1hv jo ilman turboakin. 1.5l bensaturbolla varustettu auto liikkuu yhtä nopeasti tai nopeammin kuin 70- 80 luvun autot 3 litraisella vapaastihengittävällä moottorilla. Silti reilusti pienemmällä polttoaineenkulutuksella matka-ajossa.

        Moottoritekniikka on kehittynyt aika huimasti verrokkina esim. 1990 Honda Civic 1.5l bensamoottori jossa oli kaasari ja tehoa 73kw (99hv)ja 122nm. Nykyajan Hondan 1.5l bensamoottori jossa on ruiskutusjärjestelmä ja turbo tuottaa tehoa 140kw(190hv) ja 240Nm. Teho ja vääntö ovat suunnilleen tuplaantuneet vuosien kuluessa vaikka litratilavuus on edelleen samaa kokoa.

        Modernit bensaturbot tuottavat yli 200Nm vääntöä 1200(esim. Mersu M 270 DE 20 AL. 2.0l 211hv ja 350Nm bensaturbo)-1500rpm alueelta. 2.5l bensaturbosta saadaan jo vakiona noin 300hv tehot ja 350-420Nm väännöt.

        Jo vuoden 2001 Volvo V40 2.0t 165hv antoi 240Nm väännön 1800rpm alueelta.

        Traileria aika usein. Lisäksi diesel on paljon miellyttävämpi ajaa kuin nuo pikkubensaturbot. Eikä niiden kulutus oikein skaalaudu isoihin nopeuksiin. Ja kestonkin kanssa on vähän niin ja näin.


    • Ihanoikeastinäinon

      Tosiasiassahan on kuitenkin niin, että hankittaessa vähänkin parempaa ja laadukkaampaa polttomoottoriautoa, niin kyllä se dieselmoottorilla on varustettu lähes poikkeuksetta Ne ovat tietysti kalliimpia kuin myyntitilastojen kärkipaikoilla olevan jokamiesluokkaiset halpamallit, joissa luonnollisesti on vaatimattomammat ja tietysti halvemmat ja bensamoottorit.
      Monet keillä ei uusiin premiumeihin ole varaa, hakee sellaisen Saksasta tai Ruotsista 5-10 vuotta vanhanakin mieluummin kuin hankkivat bensalla kulkevan pikkupäristimen. Tämäkin näkyy sitten autokannan jatkuvana ’dieselöitymisenä’.

      • Kauheemeteli

        Pumppusuutinkoneet ne vasta rouskuttaa.


    • hheh, kun parkkipaikalla käynnistyy diiseli BMW, Mese, Audi -niin sitä laatu-auton kuvaa hieman häiriköi se meteli ja haju mikä autosta pääsee ulos. Ihan oikeesti, se yllättää.
      Tämä oli itsestäänselvyys, aika turha kommentti taas itseltäni.

    • vituttaako

      Mitähän rikkaiden autoasiat kuuluvat persaukiselle jalkamiehelle? Laita vaan karvalakkia syvemmälle, etteivät loputkin aivosolut jäädy.

    • ovattraktoreita

      Disel auto on henkilöautona maaseudun auto ei missään nimessä kaupunkiin se on katasrofi sielä.Ensiksi kerron että olen diesel auton kannattaja ollut ikäni ja niillä on halpaa ajaa matkaa yleensä.

      Mutta kaupunkiin se ei sovi monestakin syystä,yksi syy on pelkästää haju,kun pensa autolla tai muulla ajelee perässä kaupungissa niin ainakin nuo audit ja volkkarit ovat todella kauhistuksia,kaikissa joissa on vga:n konsernin kone,ne haisee niin hirveelle että olisi lain kielettävä nuo romut tieltä,ei auta vaikka olisi uudempi diesel audi,haisee ja pahalle.Sellainen palannut käry.

      Taajamissa lähinnä kaupungeissa olisi luovutava kaikesta pikkuhiljalleen,diesel jo hajuna on karmea, samoin äänet on melusaastetta,ne ovat traktoreita nykyajan traktoreita,esim:volvo tai jokin diesel bemu,äänet on todellakin sitä luokkaa tyhjäkäynillä ettei sellaisten kuulu ajaa kaupungissa nykyaikana,melusaaste on yhtäpaha kuin ilmansaaste todellisuudessa.

      Ainoastaan jakeluautot ym voisivat ajaa edelleen,mutta diesel henkilö autot olisi jätettävä pois,vähitellen bensakin poistettaisiin katukuvasta ja tilalle vaikka kaasu autot tai jokin järkevä,mutta sähkö autot ei vaan ole suomen juttu vielä ja se hintakin tulisi olla niin että 1000 eurolla saisi käytetyn niin kuin monet saa nytkin sellaisen kulkineen.

      Diesel auto on parempi,mutta se ei kuulu kaupunkiin missään tapauksessa vaan on esihistoriallinen laite jolla ajelaan vaan matkaa esim:200km per päivä ,muuten ei kannata tuollaisia trakoreita missään tapauksessa nykyisin pitää.

      Mitä tekee hallitus? ostelee varmaan hävittäjiä,vaatii sähköautoja kaliilla ostettavaksi ,sekä sotepakotus joka luo pienelle ihmisille vain huonompaa.

      Väitän keskusta puolueen ,kokoomuksen ja sdp ja vihreiden olevan noita karmeita puolueita.

    • PensselitPuhtaaksi

      Vanhojen dieseleiden pakokaasut voivat haistakin kylmänä käydessään. Ja silloin puhutaan jo jotain kymmenkunta vuotta vanhoista ja vanhemmista. Totta kuitenkin on, että näitä on vielä runsaasti liikenteessä ja kauan.
      Tuonikäiset bensathan alkavat harveta voimakkaasti ja liikenteessä onkin lähinnä isompia hurjia bensasyöppöjä. Tai sitten vähän ajettuja mummonautoja. Näiden pilaantuneen kananmunatuojsu ei ole miellyttävää sekään.

      Äänimaailma taasen on lähinnä asenneongelma eli kun on hankkinut itselleen sen asenteen, että kaikki dieselit ovat pahasta, niin tuo hieman erilainen äänikin ärsyttää.

      Päästöjen kannalta diesel on selvästi parempi vaihtoehto kaikkiin liikenneympäristöihin kuin bensa, myös kaupunkioloihin. Siis euro6-dieselit eli syyskuun 2014 jälkeen valmistuneet.

    • ihmettelevä

      Pienirukainen saksasta haettu diesel on edullisempi jaa verotuksesta huolimatta

    • vajakiteitajua

      80kilometriä työmatkaajoa päivittäin oli sää mikä hyvänsä. Sano sinä kehtaatko vai mikä olisi parempi ratkaisu? Kyllä kuumottas jollain sähköhärpäkkeellä jos joutus yrittään pärjätä.

    • Siinäpä sitä riittääkin miettimistä.

      Minua ihmetyttää sähkön kova käyntiääni. Jo kaupunkinopeuksilla sähköautot ovat kovin meluisia. Ei ole minulta pois, jos joku haluaa ajaa dieseliä meluisammalla vaihtoehdolla, joten antaa mennä vaan, kyllä maailmaan ääntä mahtuu.

      Tesla on jo (TM mittauksen mukaan) yhtä hiljainen kuin diesel, ja vielä mukavan halpakin.

      • Uliuliuli

        Kenellä on vara ostaa tesla? Ei varmaan kovinkaan monella...


    • pakumies671

      Se on sama autossa kuin veneissäkin. Bensapelit on enemmänkin sellasia näyttelyleluja vähäiseen käyttöön, mutta ne jotka tosiaan ajaa paljon, ajaa dieselillä.

      • Epsome

        Taidat olla köyhä kun mietit vaihdokin arvoa. Itseäni ei tällainen asia kiinnosta, kuten ei ympäristön tollojen huomio autoni moottorivalinnalle. Hankin autoni itselleni, en ympäristön kommentoijille.

        Oikeinkirjoitettuna: Premium.


    • Elämäntapamietiskelijä

      Kysymys mitä ajankohtaisin, joten omaan ajooni en kehtaisi, mutta en kieltäisi kuljetusyrittäjiltä raskaassa kalustossa saati työkonekäytössä, jopa raskaat maasturit (ei maastokelpoiset vajaavetoiset) voisivat käyttää. Edellyttää tietysti uuimpia määräyksiä.
      Aiemmista kommenteista huomaan olevani samoilla linjoilla, että kun diesel mersu, bemari tai audi, nämä yleisimmät , muka bremiumit, käynnistetään, niin vähintään hymy irtoaa ellei äänekäs nauru. Siis lähinnä ivaa. Syynä mauton dieselmoottori kalliissa tai kalliiksi mielletyssä autossa, joka saisi bensakoneella enemmän arvostusta laatutietoisissa ja hyvän maun tuntevissa ratinvääntäjissä. Jos tuollaisiin varaa voi maksaa myös bensamenoja.
      Monella nyt mahdollisuus tutustua sporttisiin bremiumeihin pikkurahalla, mutta alkuviehätyksen jälkeen tarve kenties vaihtaa järkevämpään, mutta diesel vaihdokista ei haluta tarjota oikein mitään.
      Miksi siis tuhlata diesel autoon. Saman kokemuksen saat vaikka vuokraamalla vastaavan ja ei tarvitse huolehtia päätä kipeäksi, että kukahan tuon ulkomailta rahdatun tuontiauton epäselvine historiatoineen nyt suostuisi ostamaan edes halvalla? Vastaus tulee...Niele pettymys. Joten aja loppuun ja kuusakoskelle lopuksi kierrätykseen, ei huolia murheita kaupasta saa uusia, paitsi eihän nämä tuontiautojen ostajat ostaisi samaa merkkiä uutena suomessa.
      Lopuksi; ei se diesel vääntö tee autuaaksi ellei ole riittävä kone. Bensallakin pärjää kun tehopainosuhde on oikea. Ps. Suomessa edelleen max 120 huiput ja vain tietyillä osuuksilla ja nyt talvikin rajoittaa syystäkin.

      • Naurunpidättelijä

        Auttaako paljonkin täällä purkaa katkeruuttaan tuonkaltaisilla läpinäkyvillä tarinoilla, kun ei ole varaa hankkia kunnollista dieselautoa? Ja pitää tyytyä johonkin bensakippoon. Totta tietysti on, että kyllä niilläkin pärjää, jos parempaan ei ole varaa. On pakko pärjätä. Ja kun kerran täällä voi purkaa harmitustaan, niin auttaahan sekin.


    • Epsome

      Penssalit pestään bensalla.
      Oletko nähnyt yhtään voimaa tarvtsevaa työkonetta bensakäyttöisenä?

      • Uhvijb

        Niin tai yleensäkään mitään hyötyajoneuvoa tai hyötyliikkumiseen tarkoitettua bensakäyttöisenä?

        Henkisesti teini-ikäisten itsetunnonnostamista varten hankitut ’jatkeet’ ja lähinnä lyhyempiin huviajeluihin tarkoitettuihin autoihin bensamoottori on passeli (kun ympäristötekijätkin unohdetaan), mutta aikuisten hyödylliseen liikkumiseen tarkoitetut ilman muuta dieselmoottorilla.

        Ammattiliikennettä ei tässä edes kannata mainita, niin itsestään selvää se on.


      • VolvoGrossCountry
        Uhvijb kirjoitti:

        Niin tai yleensäkään mitään hyötyajoneuvoa tai hyötyliikkumiseen tarkoitettua bensakäyttöisenä?

        Henkisesti teini-ikäisten itsetunnonnostamista varten hankitut ’jatkeet’ ja lähinnä lyhyempiin huviajeluihin tarkoitettuihin autoihin bensamoottori on passeli (kun ympäristötekijätkin unohdetaan), mutta aikuisten hyödylliseen liikkumiseen tarkoitetut ilman muuta dieselmoottorilla.

        Ammattiliikennettä ei tässä edes kannata mainita, niin itsestään selvää se on.

        Ei näköjään avaudu mitenkään viherkommari ja demari idiooteille.... ne nuijat todella luulee että paljon polttoainetta kuluttavat bensiiniautot ovat jokin pelastus ilmaston muutokseen tai Sipilän Tesla... joita ladataan siellä omakotitalon lämpimässä autotallissa. Aika kaukana todellisesta suomalaisesta keskiverto auton käyttäjästä....


    • Mielenrauhaa

      Nyt ihan rehellisesti diesel-kuskit, todellako pidätte n.10 vuotiaita saati vanhempia, enimmäkseen -90-2000 luvun dieselautoja puhtaina saasteettomina kaikki nykypäivän päästönormit täyttävänä autona ja helposti katsastuksen läpäisevänä autona? Bensa-autoilijat, ainakin Toyotat porskuttavat vanhanakin hyvillä vähintään kohtuullisilla arvoilla läpi, kun monet kilpailijat säädättävät arvonsa pajojen kautta leimalle.
      Erään lehtiartikkelin perusteella on katsastus helpottunut siinä määrin dieselin eduksi, että on voinut tämän seulan läpäistä huonollakin autolla, koska katsastuskonttorin mittauslaitetta ei ole kalibroitu nykytasolle ja tämä tunnistin kun on jo valmiiksi tukossa ym tekniikka vanhempaa kuin "oikeissa" katsastuskonttoreissa on lopputulema kuin ajaisivat suoralla putkella ja musta savu tupruttaa "laillisesti" leiman luvalla. Tällainen kun ohittaa on ohitettavassa autossa pitkään dieselistä johtuva pakokaasun haju ja se pilvi, huh huh. Bensakoneinen kun kiihdyttää tuprutusta ei muodustu juuri lainkaan.

      • OlepaNytRehellinenItse

        Kuka ja missä on väittänyt yli kymmenen vuotta vanhojen dieseleiden täyttävän nykyiset päästönormit? Olisikin uskomatonta, jos jo kymmenen vuotta sitten olisi osattu ennakoida nykyiset kovasti kiristyneet päästömääräykset ja vielä toteuttanutkin ne. Kasvihuonekaasujen osalta jo tuolloinkin dieselit olivat vähäpäästöisempiä, mutta ei pienhiukkasten eikä typpioksidien.
        Uskotko, että näin olisi tapahtunut bensa-autojen kohdalla? Tuskin, vaikka bensa-autoille sallitaakin selvästi korkeammat päästöarvot kasvihuonekaasujen osalta, mm häkäpäästöjen osalta kaksinkertaiset dieselautoihin verrattuna vielä nykyisinkin Euro6:saa.


        Ihan rehellisesti bensa-kuskit.
        Ihan oikeastiko uskotte, että ja uudehkojen, alle 5-vuotta vanhojen bensa-autojen olevan vastaaviin dieselautoihin verrattuna puhtaampia tai edesyhtä vähäpäästöisiä? Mihin ihmeen tietoon perustatte uskonne?

        Onko mielestäsi jokin järki siinä, että uusia dieselautoja kovasti yritetään ’syyllistää’ noilla yli kymmenen vuotta vanhoilla jutuilla? Voidaanhan ottaa vaikka vanhemmatkin mukaan, lyijybensiiniajat esim ja arvioida niillä tiedoilla nykyisiä bensa-autoja.
        Ja miksi, koska uudet dieselit ovat bensa-autoja puhtaampia, jos polttomoottoriautoista nyt puhdas-sanaa voi käyttää. Mnä käytän mieluummin vähäpäästöinen. Eikö päästöt juuri ole se pahin asia mitä polttomoottoriautoissa on? Jaeikö nimenomaan tulisi suosia vähäpäästöisempiä?
        Haluaisitko kertoa miksi sinä näytät arvioivan kaikkia dieselautoja yli kymmenen vanhojen asioiden perusteella?


    • Mielenrauhaa

      Tuossa ei mainittu kenenkään väittäneen mitään kuten edellä mainittiin. Kokemuksesta esim, diesel 10 v. ei pitäisi tupruttaa tuossa määrin kuin todella vanhojen 60-70 lukuisten linja-autojen tapaisesti.
      Tarkoitus oli ilmaista, että vastaavasti n. 10 v bensa-auto läpäisee katsastuksen ilman säätöjä ja päästöarvot ok, vaikka uusinpienkin mittaustapojen tultua voimaan.
      Lisäksi vanhakaan bensa-auto ei päästä tuollaista haisevaa pakokaasua ( ainakaan ei ole sattunut kohdalleni) ja tukehtumisen partaalle johtavaa olotilaa kiihdyttäessän risteysalueelta tai ohitustilanteessa. Bensakäyttöisessä ei esiinny tällaista. Esim 10-20 vuotias bensa-auto toimii ja kehrää moitteettomasti läpäissen näin päästötestit, mitä ei luonnollisesti voi sanoa saman ikäisistä diesel käyttöisistä. Liekö sitten tullut valittua vähäpäästöinen auto jota huoltaa säännöllisesti vai mikä, mutta bensalla mennään ja dieseliä ei koskaan henkilöautokäyttöön.

      Nykybensat todella pihiä silti riittävän suorituskykyisiä suomen oloihin ja ilman lisäverotusta, mikä selkeä huomio polttoainehintojen hilaavan lähes samoissa hinnoissa. Tästä voinkin sanoa, että diesel saattaisi em. autoissa olla päästöiltä ok arvoissa mutta kone ajettu loppuun, vaikka mittarissa olisi vain tuon puolimiljoona km, mikä dieselille ei olisi paljon. Eli ovat huijanneet ja täten mustamaalanneet tahallaan dieselin maineen. Tätä toteen näyttämättä, tosiasiassa suomessa Ei suomalainen dieselauto, onkin mahdollisesti ajettu jopa tuplasti mittarilukeman, syystä että olettavat dieselin kestävän ja kun sen ja sen merkkinen. Ei näin. Nykyään premium merkki menettänyt uskottavuuttaan. kun suomiasiakas ostaa sellaisen luullen saavansa laatua, mutta totuus paljastuu käytössä ja huom. käytössä ei pihakoristeena. Tuontiautojen etuna suuri valikoima, ei muuta, ei edes hinta, koska ylläpito hintavaa muutaman vuoden jälkeen. Luota mielummin kotimaiseen.

      • OlepaNytRehellinenItse

        Sujuvasti ohitit jokaisen kysymykseni. Ihan jokaisen.
        Pitäydyit ja kertasit vain nuo samat jutut mitä jo edellisessäsikin kirjoituksessasi tarinoit.
        Mikä olikaan kirjoitustesi tarkoitus lopulta? Voisitko vähän avata?

        Sekö, että toteat yli kymmenen vuotta vanhojen ja viallisten dieseleiden savuttavankin ja näiden vaikeuksista päästä päästöjen osalta nykyisiin vastimuksiin?
        Kyllä liikenteessä näkee usein vanhoja bensa-autoja, joiden jälkeensä jättämä sininen savu on todella epämiellyttävän hajuista. Lisäksi pilaantuneen kananmunan tuoksu on harvoista miellyttävää, sekin liittyy ei niin hyvässä kunnossa oleviin bensa-autoihin. Se, että vanhat bensat ovat useinmiten jo poistuneet liikenteestä vastaavilla ajomäärillä, tietysti vääristää.

        Eiköhän fiksumpaa olisi arvioida voimanlähteitä uusien ja uudehkojen ominaisuuksien perusteella kuin yli kymmenen vuotta vanhojan ja vieläpä viallisten ja/tai epävireisten perusteella. Ja vielä valikoivasti. Historialle emme muutenkaan voi mitään.
        Mitäpä arvelet?


    • Sanon edelleenkin, että mitä höpötystä tämä on?
      Olen lähiaikoina lähdössä Saksaan uudemman mersun hakuun.
      Tämä tapahtuu heti, kun saan nykyisen, (210Tkm) täysin ehjän
      uudesta saakka merkkihuolletun, erinäisine herkkuineen
      varustetun W211 mersun myytyä sellaiselle, jonka sen arvon
      ymmärtää.
      Tietenkään en myy sitä alle torihintojen!
      € 25.000,- hintaan saa Saksasta nyt 40.000 km ajettuja -18 pienipäästöisiä
      C200 CDI-farkkuja alle € 25.000,-
      Suomen autovero on alhainen, koska päästöt ovat vain 114 g.
      Kerron myöhemmin, miten äijän kävi.

    • elämä-on

      Ihanaa. Antaa vihervasurihörhöjen vaan levittää dieselvastaisuutta, niin hyviä käytettyjä dieseleitä saa edullisesti. Se on paljon ajavalle kuin taivaan mannaa.
      Jos naapuri ajaa pienellä korppusahalla bensiinin voimalla töihinsä, niin se pelkästään hänen häpeänsä. Itse voin pörhältää mukavalla ja tilavalla dieselautomaattiautolla.

    • Miki-66

      Tehkää ilmastoteko ja vaihtakaa ne loppuun ajetut Volvonne ja Mersunne vähän kuluttavaan bensa-autoon. Ihmetyttää kun ajaa tuollaisen nokivasaran perässä että miten on voinut mennä katsastuksesta läpi tuollainen savuttava ongelmajäte.

      • zetor-generator

        Ilmastoteko olisi lopettaa kaikki bussiliikenne pääkaupunkiseudulta ja siirtyä kokonaan ratikkaan ja metroon.
        Maakunnissa ei taas ole julkisia kulkuvälineitä käytännössä lainkaan ja etäisyydet ovat pitkiä, joten diesel on ainoa järkevä vaihtoehto työ- sekä vapaa-ajan matkoille.
        Mutta sitähän taas ei lainkaan kehä kolmosen sisällä oivalleta, kun ekohysteerikot ovat aivopesseet koko porukan.


    • ostanvaindieseliä

      Joo, ostin juuri uuden dieselin. Hyviä moottoreita, saastuttavat vähemmän kun bensa tai sähkömoottorit.
      Ehdottomasti DIESEL !
      Kun verokorjaus tulee vielä, että samalle viivalle bensan kanssa, niin olen tyytyväinen.
      Laadukkaita ovat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6263
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4006
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2416
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1960
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1413
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe