Ahdistus ja brintellix

Hukassa

Täällä monella palstalla näköjään keskustelua brintellix lääkkeestä mutta vieläkin minulle epäselvää nuo aloitus oireet.Tietysti jokaiselle tulee erilaisia tai ei minkäänlaisia!, Mutta kysyisin silti lisää koska minulla ensimmäinen psyykelääke määrättiin työterveyslääkärissä . Lääkäri sanoi että alkuun voi tulla pahoinvointia ja vatsavaivoja tämä lukee myös lääkkeen infossa.Minulla kyllä tulee myös lisää ahdistusta suorastaan paniikki ,onko kellään muulla lisännyt alkuun esim. ahdistusta? Olen syönyt vasta viisi päivää kauanko vielä kokeilen ja odotan , että jotain hyvääkin tulisi vai lopetanlo heti ilman lääkärissä käyntiä.Tää ahdistus olo kun tulee niin tuntuu tosi karseelta!!! Voisiko joku valaista minua jos kokemusta lääkkeestä.Kiitos

33

17598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Brintellixinkäyttäjä91

      Tervehdys! Minulla ollut käytössä brintellix 10mg viime joulukuusta. Aloitusoireet alkoivat minulla noin viikon kuluttua lääkkeen aloituksesta. Oireina oli pahoinvointi,ripuli,ahdistus ja paniikkikohtaukset. Sain opamoxia lääkäriltä helpottamaan lääkkeen sisäänajovaihetta ja se tuli kyllä tarpeeseen. Kuulemma kuuluu asiaan että ahdistus aktivoituu alkuun rajustikin. Noin kuukausi meni että aloin huomaamaan positiivista vaikutusta. Miten sinulla nyt sujuu?

      • Voivtullapäähän

        Minulla kans!
        10 mgx6/vrk.
        Oksensin kokonaisen kuukauden!
        Ja p*ska lensi kuin varpusparvi neljästi päivässä.
        Oli hirmuista aikaa
        2 kuukautta kestin sitten vein ne lääkkeet psykiatrille ja sanon että syö s**tana ite lääkkeesi.
        Nyt oon terve ja laihtunut 10,5 kiloa.
        Että semmoset kokemukset tuosta myrkystä.


      • Hukassa

        Hei Brinttellix on käyttäjä 91 Olipa kannustavaa lukea kirjoituksesi ja kokemuksestasi.Luulin jo että olen ainut kenellä paniikki ahdistus lisääntyy tästä lääkkeestä kun lääkäri varoitti vain tuosta pahoinvoinnista.Pahoinvointi nyt vähentynyt otan lääkkeen ruoan yhteydessä iltapäivällä vatsa kyllä vielä kipeä.Syön myös rauhoittavaa tueksi ja kyllä tosiaan tarpeeseen tulee muuten olisin jo lopettanut lääkkeen.Ehkä pienoista mielialan nousua on tapahtunut minulla kohta tuo kuukausi alkaa täyttyä sitten lääkäri aika katsotaan nostetaanko annosta syön vain5mg toistaiseksi.Miten huomasit itse lääkkeen hyödyn? Jäivätkö paniikki ja ahdistuksen tunne pois määrättiiinkö se sinulle ahdistukseen ja masennukseen?Oli ihana kun vastasit.Kiitos!


    • Brintellixinkäyttäjä91

      Tervehdys taas! Mukava kuulla että olet pärjäillyt. Lääke on antanut minulle virtaa,meillä ei koskaan ennen ole pysynyt koti näin siistinä. Asioihin olen myös saanut paremmin tartuttua ja niitä hoidettua. Ruokahalu ei edelleenkään ole hääppöinen että kyllä painoa on pudonnut jokunen kilo. Ahdistusta ja paniikkia on edelleen valitettavasti. Annostusta laskettu nyt 10-5mg ja paniikkikohtausten tiheys vähentynyt. Korkeammalla annoksella tyhjäkäynti taisi jäädä liian isoille kierroksille mistä aiheutui tuo ahdistus ja kohtaukset. Minulla määrättiin juuri masennukseen ja ahdistukseen. Eteenpäin katselen että mitenkä tämä tästä kehittyy vai tarvitseeko lääkettä vaihtaa. Erinomainen masennukseen kyllä. Enemmän tehoa ahdistukseen kaipaisin kyllä...

      • Hukassa

        Kiitos kun vastasit taas! Sama mulla enemmän haluaisin että vaikuttaisi tähän ahdistukseen ja noihin paniikkikohtauksen , mutta täytyy varmaan odottaa vielä koska niin "lyhyen"ajan käyttänyt (tuntuu kyllä vuodelta).Tenttaan nyt sinua vielä, että oliko sun vatsa myös kipeä , minulla sattuu nytkin aika kovin tai kramppaa oikeastaan tänään myös ripulia.Olen kyllä nyt tällä kokemuksella päättänyt että on eka ja viimeinen mielialalääke jota kokeilen, jollei tämä tehoa koitan pärjätä tätä elämää eteenpäin rauhoittavien kanssa! Sinulle peukutan isosti kun olet näin pitkälle päässyt ja toivon että tilanteeksi paranee entisestään!!! Kiva tää kahden hengen vertaistukea ryhmä!


    • Brintellixinkäyttäjä91

      Ei kestä,on mukava vaihtaa kokemuksia:) Onko sulla se ahdistus kokoaikaista vai liittyykö se vaan tiettyihin tilanteisiin? Mulla on toisinaan kramppimaista vatsakipua joskus ruokailun jälkeen ja sitten tuleekin kiire vessaan. En osaa sanoa johtuuko lääkkeestä kun olen koko ikäni oireillut ahdistusta vatsallani. Itselläni tämä on jo kolmas mielialalääke. Onko sulla mitään hoitokontaktia tai läheisiä joista olisi henkistä tukea?

      • Hukassa

        Moi taas! Mulla aamuisin aina pahin tuo ahdistus joskus menee kyllä koko päivä vaihtelevasti.Olen myös hieman vatsalla jännittävä ja on todettu ärtynyt suoli.Tämän lääkkeen myötä tuntuu että vatsa huonompi no niinhän siinä sanottiin.Kyllä mulla on lääkäri muttei mikään erikoislääkäri ja ystävät kyllä kuuntelee se on ihana asia.Aloititko sinä suoraan 10mg vai 5mg miten sulla nostettiin tai siis millä aikavälillä tää lääke.Pelottaa kun jo tästä 5mg tämmönen olo jos vielä nostetaan mitä sitten tapahtuu huononeeko vai paraneeko? Ken tietää minulla parin viikon päästä vasta lääkäri aika.Jotenkin on vaan toivoton olo!!Hyvää päivän jatkoa sinulle 😉Kirjoittelemaan jos viitsit!


      • kukakokeemitäkin
        Hukassa kirjoitti:

        Moi taas! Mulla aamuisin aina pahin tuo ahdistus joskus menee kyllä koko päivä vaihtelevasti.Olen myös hieman vatsalla jännittävä ja on todettu ärtynyt suoli.Tämän lääkkeen myötä tuntuu että vatsa huonompi no niinhän siinä sanottiin.Kyllä mulla on lääkäri muttei mikään erikoislääkäri ja ystävät kyllä kuuntelee se on ihana asia.Aloititko sinä suoraan 10mg vai 5mg miten sulla nostettiin tai siis millä aikavälillä tää lääke.Pelottaa kun jo tästä 5mg tämmönen olo jos vielä nostetaan mitä sitten tapahtuu huononeeko vai paraneeko? Ken tietää minulla parin viikon päästä vasta lääkäri aika.Jotenkin on vaan toivoton olo!!Hyvää päivän jatkoa sinulle 😉Kirjoittelemaan jos viitsit!

        Lääkkeet vaikuttavat eri lailla eri henkilöihin, eikä niiden vaikutuksia voi vertailla.


    • Brintellixinkäyttäjä91

      Moi taas! Mulla aloitettiin suoraan tuolla 10mg. Itselläni myös melkoinen historia tuon vatsan kanssa. Umpilisäke leikattu turhaan ja oltu litalgin tiputuksessakin pariin kertaan. Iän karttuessa on vatsakin rauhoittunut. Voin lämpimästi suositella sulle omahoitona e-epa kalaöljyä ja karnosiinia. Itse huomaan niistä selvää apua enkä ole joutunut lataamoon kertaakaan ne aloitettuani. Myös jos olet nainen niin suosittelen harkitsemaan hormonaalisen ehkäisyn lopettamista. Mieliala kohosi huomattavasti kun e-pillerit hylkäsin. Ymmärrän että pelottaa nostaa annosta jos valmiiksi kurja olo. Lääkäritkään kun ei tiedä mikä lääke sopii kellekkin,on vaan kokeiltava kunnes löytyy sopiva lääke. Kysy ihmeessä lisää jos tulee kysyttävää. Itsellä niin pitkä sairashistoria että jotain tässä on väkisinkin aiheesta opittu. Mukavaa päivää sinullekkin:)

      • Hukassa

        Kyllä olen nainen , mutta jo yli sen iän kun ehkäisyä tarvitaan😉tuota e-epa olen joskus kokeillut mutta en siitä merkittävästi hyötynyt ,olen myös syönyt jos jonkinlaisia jauhe/pillereitä apteekista ja luontaistuotteiden kaupoista aina jäänyt kesken... Litalginia minä myös otan välillä vatsakipuihin ja koitan vähän katsoa mitä syön. Otatko sinä lääkkeen aina samaan aikaan joka päivä ? Minulla noi ajat vähän heittelee mahtaakohan sillä olla merkitystä? Sain lääkärin jo ensi viikoksi ,kun oikein vinguin!!!! Ehkäpä saan jotain uutta tietoa jatkanko suuremmalla annoksella vai lopetanko tässä jojoilen itseni kanssa ,kun toisaalta odottaa kovasti , että tuntuisi selviä parannuksia oloon ja toisaalta hermostuttaa nämä haitat esim.toi ahdistuksen lisääntyminen.ehkäpä odotin liikaa ja liian nopeaa vastetta! Kyllä on kurjaa kun vika on korvien välissä!!!! nimimerkki kukakokeemitäkin :Tiedän että lääkkeetv vaikuttavat jokaiselle eri tavalla mutta voi niistä silti keskustella ja vertailla minä ainakin koen sen hyväksi ja tavallaan tueksi että on muitakin jotka taistelevat saman ongelman kanssa!


    • Brintellixinkäyttäjä91

      Moi taas! Kyllä,pyrin ottamaan lääkkeen samaan aikaan joka päivä. Muutaman tunnin heitto suuntaan tai toiseen. Tämän lääkkeen puoliintumisaika on 66 tuntia, joten en usko että heitot lääkkeen ottoajoissa vaikuttavat oloosi. Hyvä että sait lääkäriajan! Onko ahdistusongelmat ennen lääkitystä sinulla alkaneet hiljattain vai oletko sinnitellyt kuinka kauan? Uskon että ahdistuksella on aina joku viesti kannettavanaan. Onko elämässäsi tapahtunut isoja muutoksia viime aikoina, esim. Ero,uusi työpaikka,muutto? Tai onko jotain mitä elämässäsi täytyisi muuttaa? Positiivisetkin muutokset voivat aiheuttaa ahdistusta. Itse sairastuin paniikkihäiriöön kun aloin seurustelemaan 17-vuotiaana. Työelämässä en ole koskaan pystynyt aloittamaan ja olenkin työkyvyttömyyseläkkeellä.

      • Hukassa

        No ei sillä lääkkeen ottamisen ajalla varmaan sitten ole mitään isoa merkitystä.Kyllä mulla jo monta vuotta ollut ja lähinnä näin keväällä usein kärjistyy . Rauhoittavaa lääkettä olen syönyt ja pystynyt töissä olemaan hoitamaan perheen ymsTiukoilla jaksamisen kanssa välillä...Minulle monesti tyrkytetty mielialalääkettä en ole ottanut ehkä pääsi siksi liian syvälle toi ahdistus ja masennus . Mutta nyt kun jo perhekin huolestui ja lääkäri taas suostutteli niin päätin kokeilla ,no nyt olen kyllä lomalla ainakin tän "kokeilun ajan? Kyllä mietin päivittäin edelleen jatkanko vai lopetanko mutta odotan sen lääkäri käynnin ja toivon sellaista ihmettä että tämä lääke alkaisi nostamaan mun olotilaa .Ikävää että sulla noin koville on ottanut tämä elämä.Mutta koitetaan potkia eteenpäin!!


      • Anonyymi
        Hukassa kirjoitti:

        No ei sillä lääkkeen ottamisen ajalla varmaan sitten ole mitään isoa merkitystä.Kyllä mulla jo monta vuotta ollut ja lähinnä näin keväällä usein kärjistyy . Rauhoittavaa lääkettä olen syönyt ja pystynyt töissä olemaan hoitamaan perheen ymsTiukoilla jaksamisen kanssa välillä...Minulle monesti tyrkytetty mielialalääkettä en ole ottanut ehkä pääsi siksi liian syvälle toi ahdistus ja masennus . Mutta nyt kun jo perhekin huolestui ja lääkäri taas suostutteli niin päätin kokeilla ,no nyt olen kyllä lomalla ainakin tän "kokeilun ajan? Kyllä mietin päivittäin edelleen jatkanko vai lopetanko mutta odotan sen lääkäri käynnin ja toivon sellaista ihmettä että tämä lääke alkaisi nostamaan mun olotilaa .Ikävää että sulla noin koville on ottanut tämä elämä.Mutta koitetaan potkia eteenpäin!!

        Itse kokeillut muutamia lääkkeitä ja sen verran kykenen sanomana että sitten kun se oikea lääke löytyy ja annos niin mieliala palautuu normaaliksi, ahdistus tulee mutta todella mietona sillai kun sen kuuluisikin olla. Elämä tuntuu elämältä ja positiivisen eron huomaa. Aikansa kun taistelee ahdistuksen ja masennuksen kanssa sitä unohtaa miltä se normaali elämä tuntui. Noh kunhan lääkkeet alkaa tehota ja oikeat nii se kaikki tulee takas. Nyt syön samaa lääkettä 3 päivää. Itselläni lentää tavara kummastakin päästä, ahdistus pienentyi ja iloa havaittavissa ja helpompi hynyillä aidolla ilolla. Ainoa huono puoli tällä hetkellä on nuo vöhön eriskummalliset painajaiset. Yleensä juoksen massiivista zombie massaa pakoon tai yritän taistella vastaan. Nyt unet on ns painajaisia. Viime yönä kissa jolla hiton isot kynnet mauku maassa ja aina kun sanoin jotain se hyökkäs hidastettuna päälle.Ja sähisten. Yöllä sitten kun heräsin ja aloin hymyimlä ja tokasin tuoko muka painajainen, py.h. Muija vieressä oli nauranut 😂


    • Brintellixinkäyttäjä91

      Iltaa taasen! Tuntuuko lääke yhtään tehoavan vieläkään? Mulla nyt sellainen tilanne että brintellix piti lopettaa. Se provosoi ahdistusta ihan sfääreihin. Uutta lääkettä ei lääkäri nähnyt mieltä heti alottaa. Nyt pärjäilen pelkän ilta ketipinorin turvin. Siitä on kyllä apua ahdistukseen ja saan hyvin nukuttua. Lisäksi on tarvittavana opamox. Mielenkiintoista että kerrot että keväät hankalampia. Omat sairaalareissut ajoittuivat aina kevääseen, niistä on tosin jo vuosia. Sulle voisi olla hyväksi jos pääsisit säännöllisesti juttelemaan vaikka mielenterveystoimistoon. Itse käyn ja helpottaa oloa kun saa jutella miltä tuntuu ja purkaa sydäntään. Pidän sulle peukkuja ja toivon että vointisi paranee:)

      • Hukassa

        No moi vaan!No niinhän minustakin tuntuu että ahdistus ihan kauhea varsinkin aamulla vaikka otan iltapäivällä lääkkeen niin yön jälkeen toi aamu huh huh!!! Siitä kun selviää pystyyn ja vaan"pakottaa",,,itsensä aamutoimiin niin päivä lähtee liikkeelle ehkä himpun verran paremmin ja enää ei tule tosta tabletissa huono olo ottamisen jälkeen mikä on plussaa! Meinaan nyt sinne ensi viikon lääkäri käyntiin asti syödä noi napit ja katsoa sitten jatkot.Käyn kyllä mielenterveys hoitajalla juttelemassa ja auttaa kyllä (hetkeksi,)Kevät on jonkin tutkimuksen mukaan todettu oikeesti monille pahemmaksi kuin ns.kaamosmasennus.Harmi ettei sulla sitten tehonnut tämä lääke , vaikka noin kauan sinnittelit , mutta hyvä jos noiden lääkkeiden kanssa pärjäät.Kyllä minäkin otan noita rauhoittavia edelleen tässä rinnalla.Saa nähdä jääkö ne mulle myös ainoiksi lääkkeiksi jos tästä Brintellixistä ei hyötyä.Eikä ainakaan vielä mitään hurraa huutoja...pidä vaan molempia peukkuja kiitos! Pidetään tämä meidän"ryhmä"toiminnassa😂


    • Brintellixinkäyttäjä91

      Moi taas! Niin tuttu ja viheliäinen tuo aamuahdistus kyllä. Ne aamut kun ei ole menoa mihinkään niin sujuvat ok, mutta auta armias kun on menoa,esim. Bussimatka. Niinä aamuina herään ennen aikojani ja sydän hakkaa,yrjöttää,vapisen ja olen kun hikielvis. Sitten otan opamoxia ja rukoilen sängyssä että lääke alkaa vaikuttaa ja pystyn lähtemään. Oksetus on kaikkein kiusallisin oire kun pelkään että oksennan julkisella paikalla ja munaan itseni ja olemiseni totaalisesti. Huimauksen tunnetta ollut brintellixin lopetuksen jälkeen. Tuntuu että pää ei pysy jalkojen perässä. Ahdistus on ruvennut helpottamaan onneksi. Pientä edistystä siis kun lääkkeen oton jälkeen ei tule pahoinvointia,hyvä juttu:) Tule kertomaan mitä tohtori sanoi. Pidän tän saman nimimerkin vaikka en koko lääkettä enää käytäkkään:D

    • Hukassa

      Hei Brinttellixin käyttäjä, minäpä se täällä taas edelleen hukassa! Lääkäri lopetti minulta myös lääkkeen ,koska ei vaikuta toivotulla tavalla minullakaa.Ahdistus vaan tuntui lisääntyvän myös minulla .Lääkäri-setä sanoi , että enemmän onkin masennus lääke? No tiedä häntä... Nyt minäkin menen näillä rauhoittavia vaan.Soittelee parin viikon päästä missä mennään.En kyllä hevin lähde uusia lääkkeitä kokeilemaan!!!! Mutta ei auta kuin katsella mitä tuleman pitää harmittaa vaan pirusti kun en tuosta hyötynyt vaikka kuinka yritin sinnitellä edes tämän ajan ja toivoin että ovat ohimeneviä alku vaikeuksia vaan enää en jaksa koska tuntui , että olo vaan paheni.Samassa jamassa näköjään ollaan! Toivottavasti joku hyötyy tästä lääkkeestä.Kaikkea hyvää toivon sinulle kuitenkin 'kohtalotoveri' voidaahan tässä vielä päivitellä tilanteita , jos asiaa piisaa:-)

    • Brintellixinkäyttäjä91

      Tervehdys! No voi lempo soikoon. Sopivan lääkkeen löytyminen on sellaista hakuammuntaa. Kyllä brintellix varmasti masentuneen ajaa ylös sängystä,mutta ei välttämättä sovi ahdistuspotilaalle. Oma olo on koko ajan parantunut kun lääke jäi pois. Lievää huimausta edelleen. Voin suositella että kurkkaat Ari Saarion sivuja. Blogin puolella on paljon hyödyllisiä artikkeleita ahdistukseen liittyen. Sinulle myös paljon jaksamisia!

      • Anonyymi

        No minä se täällä taas ! Toivottavasti et hermostu minuun Bkäyttäjä ,91 , mutta taas kysymys tuliko sulla muuta kuin huimausta lopetuksen jälkeen?Minulla ihan kauhee olo vaikka 5mg vain söin n.kuukauden , rytmihäiriöitä huimausta levottomuutta paniikkikohtauksia . Soitin lääkärille ja hän sanoi , että todennäköisesti ovat vieroitusoireita! Miten ihmeessä sinä pärjäät kun söit niin kauan niitä.Kysyin lääkäriltä kauanko voi olo olla tällainen vastaus:ei osaa sanoa kun on hänelle myös uusi lääke!!Tää on ihan...per....tä. terveisin Hukassa!


    • Anonyymi

      Iltaa, en toki hermostu, vastailen mielelläni. Mulla ei tosiaan ole ollut kuin huimausta, vuotava nenä ja keskittymisvaikeuksia. Jatkuva ahdistus loppui heti kun lääkkeen lopetin. Voi toki olla että tuo minun iltalääke(ketipinor 25mg) peittää osan oireista. Minulla aika tuskattomasti sujui edellisten lääkkeidenkin lopetus aikanaan. Ulkomaisilta nettisivuilta löytyi tietoa että Brintellixin jäämiä voi viipyä elimistössä 13-15 päivää lopettamisen jälkeen. Lääkärit ovat raportoineet että vieroituksen pahin vaihe on viikoilla 2-3. Oireet voivat olla erittäin kiusallisia, mutta ne johtuvat vain siitä että aivot ja keskushermosto uudelleenohjelmoituvat lääkkeettömään tilaan. Yksilöllistä kuinka kauan siinä menee. Siihen vaikuttaa kuinka kauan lääkettä on käytetty, millaisella annoksella ja onko lopetettu kerrasta vai pikkuhiljaa vähennetty. Myös yksilöllinen fysiikka vaikuttaa. Ota rauhoittavaa vieroituksen avuksi,ajan kanssa varmasti helpottaa. Pidän sulle peukkuja että olosi pian helpottaisi:) ter. Brintellixinkäyttäjä91

      • Anonyymi

        Kiva kun vastasit! Mulla tuli vielä lisää kauhuja ; yöhikolua painajaisia herääminen 2-3kertaa yössä ja kaiken huipuksi vielä kutina jalkoihin mielestäni osan noista piti olla alkuvaiheessa ? No minä olen kyllä erittäin herkkä lääkkeiden sivuvaikutuksille ihan kaikkien lääkkeiden.Nyt alkaa vähitellen helppaaman ilman rauhoittavia en olisi selvinnyt luojan kiitos niitä on ja ihme niistä en saa mitään tökkyrää oloa auttavat hyvin ahdistusta.Toivottavasti pääsin nyt"vain"näillä jälkimainingeilla ja B alkaa poistua mun elimistöstä ja niinkuin sanoin saa olla kyllä mun masennuslääkkeet tässä .Menen nyt näin ja katson sitten ehkä joskus...Sun kannalta hyvä , että kestät lääke kokeillut, ehkä sinä saat vielä jostain kunnon avun itsellesi ainakin TOIVON SINULLE sitä . Kiitos kun olet näitä sekavia kirjoituksiani jaksanut lukea.terveisin Hukassa


    • Anonyymi

      minä olen käyttänyt lievään masennukseen ja haluttomuuteen mielialalääkitystä jo 20 vuotta. Nyt keväällä vaihdettiin Sepram 20mg Brintellix 20mg. Halut ovat palanneet, joka on ihana asia. Ja mielenkiinto puolisoa ja arkea kohtaan muutenkin. Mutta tämä pahoinvointi/kuvotus on nyt viikon sisällä ollut joka päiväinen riesa. En erota, onko nälkä jano vessahätä ... vatsa kovalla. Makea maistuu ja liikunnasta saan pontta. Onkin olemassa 4 viikon urheiluohjelma käytössä, jota helppo noudattaa. Mutta ei se tätä yökötystunnetta oo hävittänyt. Maitohappobakteerit, probiootit, käytössä.

    • Anonyymi

      Käytin tätä lääkettä puoli vuotta. Aiheutti mulle ahdistusta, ylivireyttä ja vaikeuksia aggression tunteiden kanssa (joita yhtäkkiä oli entistä enemmän). Lopulta noin 5 kk käytön jälkeen tulivat pelkotilat. Lääkitys lopetettiin ja oireet loppuivat muutamassa päivässä. Ennen sitä en osannut ajatella oireiden johtuvan lääkkeestä vaan jotenkin ajattelin niiden johtuneen muuttuneesta elämän tilanteestani. Vasta jälkikäteen huomasin asiayhteyden ja se siis selvisi hyvinkin nopsaan koska muutuin hetkessä takaisin omaksi itsekseni. Etisin tietoa vortioksetiinista (vaikuttava aine) ja todentotta tuoteselosteen varoitukset ja käyttöön liittyvät varotoimet kohdassa lukee

      "Aggressio/agitaatio

      Masennuslääkkeillä, kuten vortioksetiinilla, hoidetuilla potilailla voi myös ilmetä aggression, vihan, agitaation ja ärtyisyyden tunteita. Potilaan tilaa ja taudin tilaa on tarkkailtava tarkasti. Potilaita (ja heidän hoitajiaan) on kehotettava hakeutumaan lääkärin hoitoon, jos aggressiivista/kiihtynyttä käytöstä ilmenee tai se pahenee."

      Aloin googlettaa lisää ja löysin lisätietoa aiheesta: Alankomaissa on todettu yli 70 tapausta missä tämä lääke on aiheuttanut aggressiivisuutta. Asiasta on uutisoinut myös World Healt Organization (WHO Pharmaceuticals newsletter no. 5 2019).

      Olen nyt tosiaan lopettanut tämän lääkkeen ja jos nyt jotain tässä viisastuin niin tosi paljon ehdin ottaa selvää, pyytää apua ja harjoitella aggression tunteiden kanssa toimeen tulemista niin että omana itsenäni nyt varmasti tiedän miten niiden asioiden kanssa tulee toimeen kun olen kovemman kautta joutunut harjoittelemaan.

      Varovaisuutta ihmiset ja leppoisaa syksyä :)

      • Anonyymi

        Pahoinvointi on ainoa haittavaikutus, jonka voi ajatella johtuvan Brintellixistä. Lumelääkkeeseen verrattuna mitään muita haittavaikutuksia ei tutkimuksissa esiintynyt enempää. Haittavaikutusten lista on pitkä, koska ihmisillä nyt vain sattuu esiintymään päänsärkyä, ripulia, vatsakipuja jne söivät he Brintellixiä tai eivät. Kaikki potilaiden tutkimuksissa esiin tuomat oireet pitää raportoida käyttöohjeessa, vaikka ne eivät johtuisikaan lääkkeestä.


    • Anonyymi

      Itsellä Brintellix lisäsi ahdistusta paniikkiin asti , aloitin 1 vko 5 mg, koko ajan rsuhoittavien kanssa( Oxamin), silloin olo siedettävä, sitten nosto 10 mg n ja noston jälkeen n 6 pv n päästä ahdistus lisääntyi ja nyt yht 2,5 vkoa 10 mg ja ahdistus lisääntynyt paniikkiin asti, joten soitto lääkärille, päädyttiin laskemaan 5 mg n takas, rauhottavat oli tuplattava.
      Nyt eka päivä 5 mg llä ja kitkutan vkl yli jotenkin kenties, katsotaan vaihdetaanko lääke.
      Takana jo Essitalopram eri psykiatrin kanssa marrasjoulukuussa, en käyttänyt kun satunnaisedti rauhoittavia silloin, yritin kestää lääkkeen tuplauksen 10 mg n reilu 2 vkoa en jaksanut, laskettiin takas 5 mg... ja vaihdoin tähän nykyiseen lääkäriin, joka heti sanoi, että tarvitsen rauhoittavat lääkkeen aloituksen tueksi.
      Olen 62 v ja aiemmin vain satunnaisia paniikkeja, ei vakituista lääkitystä.
      Mun tilanteen laukaisi koronakaranteeni lokakuun lopussa 2020 ja voimia kaikille, aion selvitä tästä, tavalla tai toisella.

      • Anonyymi

        Jatkan omaa kirjoitustani, luettuani näitä kokemuksia aion ajaa Brintellixin alas ja varmaan lopettaa. Sehän on voimakas masennuslääke( varmaan essitalopraamukokenuksissa myös vähän masennuin kun oli eka kokemus ja epätoivoinen) ja siksi varmaan aktivoi ahdistusta ja paniikkia. Tää Brintellixin määrännyt lääkäri määritti mua masentuneeksi myös, korostin kyllä paniikkiani, eli koronakaranteenin aiheuttamaa voimakadta paniikkivyöryä.
        En ole tarvinnut aiemmin muuta kun turvana ollut Oxamin hyvin stunnaisia paniikkeja varten( klaustrofobia , syövän jälkeen sairauspelkoja satunnaisesti) ja useimmiten olen pärjännyt ilman oxaminia.
        Kiitos kaikille kokemusten jakamisesta.
        Mulla reilu viikon päästä lääkäri ja vakavasti harkitsen pois näistä ssri lääkkeistä, jos aluksi Oxaminilla vierotusta ja katsoa tarvitseeko muuta.
        Nämä Essitalopram ja Brintellix ovat molemmat olleet helvettiä lääkkeen tuplauksen jälkeen 10 mg ja yli 2 vkoa pahentuneita oireita ja tää Brintellix vasta paniikin löikin päälle aamusta iltaan, huh, tän kyllä lopetan.
        Voimia kaikille, kyllä elämä voittaa!!!
        Anne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan omaa kirjoitustani, luettuani näitä kokemuksia aion ajaa Brintellixin alas ja varmaan lopettaa. Sehän on voimakas masennuslääke( varmaan essitalopraamukokenuksissa myös vähän masennuin kun oli eka kokemus ja epätoivoinen) ja siksi varmaan aktivoi ahdistusta ja paniikkia. Tää Brintellixin määrännyt lääkäri määritti mua masentuneeksi myös, korostin kyllä paniikkiani, eli koronakaranteenin aiheuttamaa voimakadta paniikkivyöryä.
        En ole tarvinnut aiemmin muuta kun turvana ollut Oxamin hyvin stunnaisia paniikkeja varten( klaustrofobia , syövän jälkeen sairauspelkoja satunnaisesti) ja useimmiten olen pärjännyt ilman oxaminia.
        Kiitos kaikille kokemusten jakamisesta.
        Mulla reilu viikon päästä lääkäri ja vakavasti harkitsen pois näistä ssri lääkkeistä, jos aluksi Oxaminilla vierotusta ja katsoa tarvitseeko muuta.
        Nämä Essitalopram ja Brintellix ovat molemmat olleet helvettiä lääkkeen tuplauksen jälkeen 10 mg ja yli 2 vkoa pahentuneita oireita ja tää Brintellix vasta paniikin löikin päälle aamusta iltaan, huh, tän kyllä lopetan.
        Voimia kaikille, kyllä elämä voittaa!!!
        Anne

        Olen aika tuore Brintellix-käyttäjä (10 mg), käyttänyt vasta reilun kuukauden. Lääkitsen sillä Optiparin (paroksetiini) pitkäaikaiskäytön jälkeisiä vieroitusoireita. Ensimmäinen vieroitusyritys epäonnistui traagisesti ja jätti minuun pitkäaikaiset traumat sekä joukon toiminnallisia/neurologisia oireita. Brintellix on minulle tilapäisratkaisu. Lääkkeetön elämä on edelleen pitkän aikavälin tavoitteenani.

        Vatsa on ollut viimeaikoina usein löysällä. Voi olla, että uudella lääkkeellä on ollut vaikutuksensa. Alakuloa tämä lääke on minulla vähentänyt selvästi. Ahdistukseni on tällä hetkellä vaikeaa laatua. Siihen on auttanut parhaiten Omega-3 vahva kalaöljy ja Propral tarvittaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aika tuore Brintellix-käyttäjä (10 mg), käyttänyt vasta reilun kuukauden. Lääkitsen sillä Optiparin (paroksetiini) pitkäaikaiskäytön jälkeisiä vieroitusoireita. Ensimmäinen vieroitusyritys epäonnistui traagisesti ja jätti minuun pitkäaikaiset traumat sekä joukon toiminnallisia/neurologisia oireita. Brintellix on minulle tilapäisratkaisu. Lääkkeetön elämä on edelleen pitkän aikavälin tavoitteenani.

        Vatsa on ollut viimeaikoina usein löysällä. Voi olla, että uudella lääkkeellä on ollut vaikutuksensa. Alakuloa tämä lääke on minulla vähentänyt selvästi. Ahdistukseni on tällä hetkellä vaikeaa laatua. Siihen on auttanut parhaiten Omega-3 vahva kalaöljy ja Propral tarvittaessa.

        Mulla kans ollut brintellux jonka nyt lopetan on ahdistusta niin paljon ja vatsaoireita. Vatsa krampoaa Hyi hitto milä lääke Lääkäri olis vaan lusänny. Olidin varmaan tapoanut itseni jos olisin jatksnut.


    • Anonyymi

      Ei toiminut, ihan turha.

    • Anonyymi

      Minulla Brintellix aiheutti itsetuhoisia ajatuksia jo pari päivää sen jälkeen, kun olin sen aloittanut. Ei varmaan ole vaikea arvata, jatkoinko sen käyttöä. Kummia ryynejä.

    • Anonyymi

      Masennus ja ahdistus ovat eri asioita ja väärä lääke voi tehdä olon todella vaikeaksi. Lisäksi on tuntemattomia syitä, miksi joku mielialalääke sopii yhdelle, mutta ei toiselle. Kokeilu on hakuammuntaa ja joka välissä pitää saada yhteys lääkäriin. Ei onnistu julkisella, joten lompakko esiin.
      Olen kokeillut kahta ja oireilu oli kamalaa. Kolmas määrätty, mutten ole uskaltanut aloittaa.

    • Anonyymi

      Täällä uusi Brintellix 10mg käyttäjä ja ahdistukseen määrättiin. Viikko takana. Ehkä auttaa, ainakin yöahdistukset jääneet. Päivällä ja illalla puskee päälle. Jospa tämä helpottaa. Ajattelin ”nauttia” tuon 1kk kuurin ja sitten yhteenveto lääkärin kanssa. Lääkkeetön hyvä elämä taas tavoitteena! Uupumus laukaisi ahdistuksen ja nyt koetan toipua siitä. On muuten niin raskas kokemus että eipä uskoisi ellei itse kokisi.

      Hyviä vointeja kaikille!

      -Hämmentynyt-

    • Anonyymi

      Itsellä tuli oli vatta hetken sekaisin. Sitten alkoikin olot helpotta.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6123
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3886
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2254
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1880
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1333
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      959
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      36
      901
    Aihe