Sivusta katsoen vääriä päätelmiä

Kävin keskikoulun lyseossa, poikakoulussa. Olin koulun toiseksi paras oppilas. Paras sattui olemaan samalla luokalla.

Koulunkäynti oli minulle äärettömän helppoa. Koska pystyin helposti keskittymään tuntiopetukseen ja minulla oli silloin hyvä muisti, ei juuri tarvinnut vaivautua läksyihin.

Lukioon siirryin sekakouluun. Kaikkitietävä isäni vakuutti, että tulen vielä katumaan siirtymistäni. Vaan en ole vielä koskaan katunut, vaikka siitä on jo pitkästi yli 50 vuotta.

Myöhemmin isäni oli tullut toisiin ajatuksiin, mutta vääriin. Hän piti siirtymistäni ymmärrettävänä, koska arveli minun kyllästyneen kilpailemaan parhaan kanssa. Täysin väärin. En koskaan ole missään asiassa ollut kilpailuhenkinen. Tyystin päinvastoin. En pelannut edes mitään pelejä, enkä harrastanut urheilua tai penkkiurheilua. En halua voittaa, enkä hävitä.

Yksinkertaisesti pidin käsittämättömänä ajassa vielä esiintyvää sairasta ajatusta, että oppilaat piti eristää toisistaan sukupuolen mukaan. Varmin tapa ohjata nuoret sivuraiteelle. Tyttö- ja poikakoulujen jako onkin lopetettu jo aikoja sitten.

Podin yksinkertaisesti vakavaa deprivaatiota, kun oli niin vähän tyttöjen kanssa tekemisissä.

Kun lukee näitä palstoja, on edelleen nuorten suurin ongelma saada tavata seksipartneri tai peräti tuleva puoliso otollisissa oloissa. Sekakoulu ei riitä. Käyminen baareissa ja yökerhoissa on niin kallista, että useimpien rahat eivät siihen riitä.

49

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ouh.
      Mistä tiedettiin olevan paras?

      • Anonyymi

        On saatettu ihan hyvin kertoa kaikille. Vielä 2000-luvullakin on ollut luokkia ja kouluja, joissa kaikkien keskiarvot on luettu ääneen. Kaikkien kuullen. Niin että tiedät varmasti mihin sijoitut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On saatettu ihan hyvin kertoa kaikille. Vielä 2000-luvullakin on ollut luokkia ja kouluja, joissa kaikkien keskiarvot on luettu ääneen. Kaikkien kuullen. Niin että tiedät varmasti mihin sijoitut.

        Noh en nyt lähtisi tähän keskusteluun, mikä pohjautuu epävarmuuteen.


      • Elettiin 50- ja 60-lukujen vaihdetta. Alkoi jo pääsykokeesta oppikouluun. Olin muuten ykkönen täysin pistein. Oli tarkka kunkin saama pistemäärä ja tulokset koulun ilmoitustaululla. Menestyksestä koulussa opettajat tiedottivat tarkoin.

        Ei ollut vielä tietoakaan intimiteettisuojasta .Eikä tullut edes mieleen, että 60 vuotta myöhemmin joutuisi todistamaan arkisia asioita henkilölle, joille silloiset käytännöt eivät ole tuttuja.


      • Firdawsi kirjoitti:

        Elettiin 50- ja 60-lukujen vaihdetta. Alkoi jo pääsykokeesta oppikouluun. Olin muuten ykkönen täysin pistein. Oli tarkka kunkin saama pistemäärä ja tulokset koulun ilmoitustaululla. Menestyksestä koulussa opettajat tiedottivat tarkoin.

        Ei ollut vielä tietoakaan intimiteettisuojasta .Eikä tullut edes mieleen, että 60 vuotta myöhemmin joutuisi todistamaan arkisia asioita henkilölle, joille silloiset käytännöt eivät ole tuttuja.

        Minusta ennakkoluulojen perusteella tapetaan ihmisiäkin etten luota ihmeemmin muiden kuin itsensä sanomiseen ja sit kun taas minun puolesta on puhunut moni.

        Voisi luulla jos on noinkin hyvin hallinnut ajatustyön olisi voinut luulla osata ennakoida että historia on vain sitä varten, ettei toisteta virheitä.


      • valtakunta kirjoitti:

        Minusta ennakkoluulojen perusteella tapetaan ihmisiäkin etten luota ihmeemmin muiden kuin itsensä sanomiseen ja sit kun taas minun puolesta on puhunut moni.

        Voisi luulla jos on noinkin hyvin hallinnut ajatustyön olisi voinut luulla osata ennakoida että historia on vain sitä varten, ettei toisteta virheitä.

        Prosessia, jossa on edes osittain sattuma mukana, ei voi ennustaa.


      • Firdawsi kirjoitti:

        Prosessia, jossa on edes osittain sattuma mukana, ei voi ennustaa.

        Ennustaa 😁
        Oletpa sinä söpö ennen pitkään tämä oli tiedossa kun halutaan tietään henkilöltä itseltään tietoa, eikä katsella vain tilastoja.


      • valtakunta kirjoitti:

        Ennustaa 😁
        Oletpa sinä söpö ennen pitkään tämä oli tiedossa kun halutaan tietään henkilöltä itseltään tietoa, eikä katsella vain tilastoja.

        Olen suhtautunut sinuun myönteisesti. Toivon. ettet sinäkään sorru pilkkaamiseen ad hominem, vaan esität tarvittaessa validit argumentit. Olen pettynyt sinuun.


      • Firdawsi kirjoitti:

        Olen suhtautunut sinuun myönteisesti. Toivon. ettet sinäkään sorru pilkkaamiseen ad hominem, vaan esität tarvittaessa validit argumentit. Olen pettynyt sinuun.

        Miksi pettynyt minuun. Minä en pilkkaa tee. Se miten kohtelet minua, kohtelen sinua mutta jos teet pahuuttaan en pilkkaa sinua vaan jätän sinut onnesi ojaan.

        minä tykkään söpöistä ajatuksistasi joskus ajatellaan liian pitkälle ettei nähdä lähelle ihan inhimillistä minusta.


      • valtakunta kirjoitti:

        Miksi pettynyt minuun. Minä en pilkkaa tee. Se miten kohtelet minua, kohtelen sinua mutta jos teet pahuuttaan en pilkkaa sinua vaan jätän sinut onnesi ojaan.

        minä tykkään söpöistä ajatuksistasi joskus ajatellaan liian pitkälle ettei nähdä lähelle ihan inhimillistä minusta.

        Tuossa tuli kommentti, Anonyymi 9.10.19 klo 03:45, joka viittasi siihen mahdollisuuteen, että henkilö ei ollut lukenut aloitukseni lue lisää -osaa, koska ei nähnyt lainkaan pääaihetta. Olikohan sinullakin ehkä sama syy, kun näytit minusta katsoen kiinnittävän huomiota outoon seikkaan?


      • Paras arvosana ei välttämättä ole sama asia kuin paras oppilas.
        Joskut nuolee persettä saadakseen hyviä arvosanoja. Toiset taas haluavat oppia, eikä välitä minkä arvosanan saa.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Paras arvosana ei välttämättä ole sama asia kuin paras oppilas.
        Joskut nuolee persettä saadakseen hyviä arvosanoja. Toiset taas haluavat oppia, eikä välitä minkä arvosanan saa.

        Förlåt, humalassa tulee taas kirjoitusvirheitä.

        Itse en koskaan ollut mikään hyvä oppilas, ja sanoinkin monelle opettajalle etten opettele mitään arvosanojen tähden.
        Olin vähän päälle seiskan poika. (Ruotsin arvosana sais olla kans just ja just seiska ja suppealta kurssilta, mut väittäisin osaavani nykyään paremmin ruotsia kuin silloinen opettajani.)

        Sen sijaan en koskaan ole lopettanut uuden oppimista. Oikeastaan tärkein taito mitä peruskoulussa opin, oli kymmensormijärjestelmä. Kaiken muun olisin oppinut ilman koulunkäyntiäkin.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Förlåt, humalassa tulee taas kirjoitusvirheitä.

        Itse en koskaan ollut mikään hyvä oppilas, ja sanoinkin monelle opettajalle etten opettele mitään arvosanojen tähden.
        Olin vähän päälle seiskan poika. (Ruotsin arvosana sais olla kans just ja just seiska ja suppealta kurssilta, mut väittäisin osaavani nykyään paremmin ruotsia kuin silloinen opettajani.)

        Sen sijaan en koskaan ole lopettanut uuden oppimista. Oikeastaan tärkein taito mitä peruskoulussa opin, oli kymmensormijärjestelmä. Kaiken muun olisin oppinut ilman koulunkäyntiäkin.

        Aika hassua oli sekin, että yläasteella seurustelin sen luokan priimuksen kanssa. Nykyään hän on asianajaja.


        "Vitut minä mikään viisas ole, tardon elää vain kuin ihminen," Noin tais joku joskus syntymäkaupungistani kotoisin oleva joskus laulaa.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Förlåt, humalassa tulee taas kirjoitusvirheitä.

        Itse en koskaan ollut mikään hyvä oppilas, ja sanoinkin monelle opettajalle etten opettele mitään arvosanojen tähden.
        Olin vähän päälle seiskan poika. (Ruotsin arvosana sais olla kans just ja just seiska ja suppealta kurssilta, mut väittäisin osaavani nykyään paremmin ruotsia kuin silloinen opettajani.)

        Sen sijaan en koskaan ole lopettanut uuden oppimista. Oikeastaan tärkein taito mitä peruskoulussa opin, oli kymmensormijärjestelmä. Kaiken muun olisin oppinut ilman koulunkäyntiäkin.

        Humalalla on taipumus vaikuttaa myös kirjoituksen muuhun sisältöön, eikä vain kirjoitusvirheisiin.


      • Firdawsi kirjoitti:

        Humalalla on taipumus vaikuttaa myös kirjoituksen muuhun sisältöön, eikä vain kirjoitusvirheisiin.

        Onhan se näinkin.

        Joskus nolona luen eilisen kirjoituksia.


      • Firdawsi kirjoitti:

        Tuossa tuli kommentti, Anonyymi 9.10.19 klo 03:45, joka viittasi siihen mahdollisuuteen, että henkilö ei ollut lukenut aloitukseni lue lisää -osaa, koska ei nähnyt lainkaan pääaihetta. Olikohan sinullakin ehkä sama syy, kun näytit minusta katsoen kiinnittävän huomiota outoon seikkaan?

        Noh mutta kun herää kysymys kesken jutun, ei kerkeä loppuu.


      • Firdawsi kirjoitti:

        Tuossa tuli kommentti, Anonyymi 9.10.19 klo 03:45, joka viittasi siihen mahdollisuuteen, että henkilö ei ollut lukenut aloitukseni lue lisää -osaa, koska ei nähnyt lainkaan pääaihetta. Olikohan sinullakin ehkä sama syy, kun näytit minusta katsoen kiinnittävän huomiota outoon seikkaan?

        Se että minua loukataan tahallaan on siis heidän vajavaisuutta ja ovat aivan sivistymättömiä ja kapea katseista. Eihän minua ymmärrä kuin älykkäät ihmiset, jotka osaa käyttää omaakin päätään.😁


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Paras arvosana ei välttämättä ole sama asia kuin paras oppilas.
        Joskut nuolee persettä saadakseen hyviä arvosanoja. Toiset taas haluavat oppia, eikä välitä minkä arvosanan saa.

        Niihän se on. Olet aivan oikeassa. Yleensä se riittää että hänen vanhempansa ovat merkittäviäkin.


      • Firdawsi kirjoitti:

        Olen suhtautunut sinuun myönteisesti. Toivon. ettet sinäkään sorru pilkkaamiseen ad hominem, vaan esität tarvittaessa validit argumentit. Olen pettynyt sinuun.

        Sit otetaan huomiota kun tuo rikkoo lakia, tuo yksi katoaa kun ovat tuhmia.


      • valtakunta kirjoitti:

        Se että minua loukataan tahallaan on siis heidän vajavaisuutta ja ovat aivan sivistymättömiä ja kapea katseista. Eihän minua ymmärrä kuin älykkäät ihmiset, jotka osaa käyttää omaakin päätään.😁

        Itse kysymykseen et kuitenkaan vielä vastannut.

        Luitko koko aloituksen, myös lue lisää -osan, ennen kuin ryhdyit kyselemään, mistä tiedän olleeni koulun toiseksi paras oppilas?


      • Firdawsi kirjoitti:

        Itse kysymykseen et kuitenkaan vielä vastannut.

        Luitko koko aloituksen, myös lue lisää -osan, ennen kuin ryhdyit kyselemään, mistä tiedän olleeni koulun toiseksi paras oppilas?

        Luin sen mutta luulen että vaikeuksia on löytää sellainen sopiva, jos ihmiset tuntuu ympärillä vähäpätöisiltä varsinkaan lisääntymis tarkoituksessa.


    • Anonyymi

      Joskus luokanvalvoja saattoi kertoa esim. luokan kolmen parhaan oppilaan nimet ja keskiarvot, mutta... en ole kuullut, että missään koulussa olisi kuulutettu kaikkien keskiarvot.
      _J_

    • Palattuamme harhapolulta pyydän kiinnittämään huomiota aloitukseni pääaiheeseen. Ihmisen normaalielämän tärkein seikka on mahdollisuus saada suhde toiseen sukupuoleen. Joka ei tätä tajua, tekee virhepäätelmiä.

      • Anonyymi

        Ai sekö oli ”aloituksesi pääaihe”?
        Kummallinen aloitus, kun ”pääaiheesta” ei siinä mainita sanallakaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ai sekö oli ”aloituksesi pääaihe”?
        Kummallinen aloitus, kun ”pääaiheesta” ei siinä mainita sanallakaan.

        Jäikö sinulta lukematta aloituksen lue lisää -osa?


      • Anonyymi
        Firdawsi kirjoitti:

        Jäikö sinulta lukematta aloituksen lue lisää -osa?

        O-ou, näköjään jäi....
        Käyn sen verran harvoin täällä, että nämä uudistukset ovat vielä vähän hakusessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        O-ou, näköjään jäi....
        Käyn sen verran harvoin täällä, että nämä uudistukset ovat vielä vähän hakusessa.

        Ok. 🙄


    • Anonyymi

      Tuollaisen lahjakkuuden pitäisi hakeutua l'Institut International d'Administration Publiquen opiskelijaksi. Tai sitten vaatimattomasti l'Ecole militaire Saint Cyr:n opiskelijaksi.

      "toivoryynänen" on käynnyt molemmat opinahjot. Tämän johdosta Hän onkin "humusvontteri".

      • Olen aina tiennyt olevani poikkeuksellisen lahjakas, ja olen paljonkin kärsinyt puutetta lahjakkaasta seurasta. Ei ihminen voi itse tehdä itseään, ei geenejään eikä ympäristoään.


      • Anonyymi
        Firdawsi kirjoitti:

        Olen aina tiennyt olevani poikkeuksellisen lahjakas, ja olen paljonkin kärsinyt puutetta lahjakkaasta seurasta. Ei ihminen voi itse tehdä itseään, ei geenejään eikä ympäristoään.

        Ihminenhän nimenomaan tekee itsensä. Tutustu Itämaisiin filosofioihin tai edes Platoniin.

        Nuo geenit eivät liity mitenkään tällaiseen asiaan. Olkoon ihminen lahjakas tai ei niin ihminen omasta itsestänsä lähtöisin tekee itsestänsä jotakin. Valinta on ihmisen. Ei ole geenien syy, jos ihminen ei viitsi kehittää itseänsä. Eläimille kelpaa tuollainen geenien syyttely omasta itsestänsä sekä laiskuudestaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihminenhän nimenomaan tekee itsensä. Tutustu Itämaisiin filosofioihin tai edes Platoniin.

        Nuo geenit eivät liity mitenkään tällaiseen asiaan. Olkoon ihminen lahjakas tai ei niin ihminen omasta itsestänsä lähtöisin tekee itsestänsä jotakin. Valinta on ihmisen. Ei ole geenien syy, jos ihminen ei viitsi kehittää itseänsä. Eläimille kelpaa tuollainen geenien syyttely omasta itsestänsä sekä laiskuudestaan.

        Olen tarkoin perehtynyt sekä itämaisiin filosofioihin että Platoniin. Olen opiskellut kumpiakin. Eivät ne siitä todeksi muutu.


    • Anonyymi

      Vau, sinut voisi laittaa museoon näytille Tutankhamon näyttelyn viereen.

    • Anonyymi

      Kai sä nyt sitten lukionkin kävit, etkä pelkkään keskikouluun opintojas jättänyt?

      • Vastasin kysymykseen tuolla toisella palstalla:

        "Anonyymi kirjoitti:
        Firdawsi, kuinka sä voit olla noin laajasti sivistynyt. Kysyn ihan tosissani. Oletko joku Metusalemin ikäinen maailmanmatkaaja, joka on katsellut ja opiskellut erilaisia kulttuureja ja tapoja elää laajasti ja suvaitsevaisesti. Mutta kuitenkin toisia kunnioittaen."

        Vastasin:
        "Olen suorittanut kaksi maisterintutkintoa ja 4 pääaineopintoa. Olen opiskellut kolmessa tiedekunnassa. Alempia kokonaisuuksia (silloin nimitettiin arvosanoiksi) olen suorittanut toista kymmentä. Lukenut olen paljon, mutta melkein pelkkää tietokirjallisuutta."

        "Minua ei ole ajanut tarve olla jotakin, vaan loputon tiedonjano. Olen aina tyytynyt alimman tason virkaan. En ole koskaan halunnut olla määrääjä, enkä ole hakenut korkeaa virkaa."


      • Anonyymi
        Firdawsi kirjoitti:

        Vastasin kysymykseen tuolla toisella palstalla:

        "Anonyymi kirjoitti:
        Firdawsi, kuinka sä voit olla noin laajasti sivistynyt. Kysyn ihan tosissani. Oletko joku Metusalemin ikäinen maailmanmatkaaja, joka on katsellut ja opiskellut erilaisia kulttuureja ja tapoja elää laajasti ja suvaitsevaisesti. Mutta kuitenkin toisia kunnioittaen."

        Vastasin:
        "Olen suorittanut kaksi maisterintutkintoa ja 4 pääaineopintoa. Olen opiskellut kolmessa tiedekunnassa. Alempia kokonaisuuksia (silloin nimitettiin arvosanoiksi) olen suorittanut toista kymmentä. Lukenut olen paljon, mutta melkein pelkkää tietokirjallisuutta."

        "Minua ei ole ajanut tarve olla jotakin, vaan loputon tiedonjano. Olen aina tyytynyt alimman tason virkaan. En ole koskaan halunnut olla määrääjä, enkä ole hakenut korkeaa virkaa."

        Siis et niin kovin viisas, kun koko ajan pitää opetella asioita. Mitäpä niistä hyödyt. Tieto puolittuu parissa vuodessa, mutta elämänkokemukset kasvavat korkoa korolle.


    • Siinäpä se inhimillinen ristiriita, että elävinä olentoina meidät on rakennettu kaipaamaan vastakkaisen sukupuolen seuraa, vaikka käytännössä tuosta seuraa pelkästään murheita ja hankaluuksia.

      • Oikeassa olet, aivan biologian teorian mukaisesti. Evoluution AINOA mitta on geenien runsastuminen. Jos se on murheista ja hankaluuksista huolimatta positiivinen, se voittaa. Evoluutio ei tunne sääliä ihmisen tunne-elämää kohtaan.

        Toimiminen siten, että lisääntyy, eli toimiminen seksuaalisesti, tuottaa seksuaalisesti toimivia jälkeläisiä. Tälläiset geenimuodot siis lisääntyvät populaatiossa. Seksuaalihakuisuutta vähentävät geenimuunnelmat taas kuolevat sukupuuttoon, koska ne lisääntyvät vähemmän.

        Evoluutio on pirullinen automatiikka, jolla ei ole mitään tarkoitusta. Syntyy vain uusia ja uusia sukupolvia kärsimään.


      • Oikeassa olet, aivan biologian teorian mukaisesti. Evoluution AINOA mitta on geenien runsastuminen. Jos se on murheista ja hankaluuksista huolimatta positiivinen, se voittaa. Evoluutio ei tunne sääliä ihmisen tunne-elämää kohtaan.

        Toimiminen siten, että lisääntyy, eli toimiminen seksuaalisesti, tuottaa seksuaalisesti toimivia jälkeläisiä. Tälläiset geenimuodot siis lisääntyvät populaatiossa. Seksuaalihakuisuutta vähentävät geenimuunnelmat taas kuolevat sukupuuttoon, koska ne lisääntyvät vähemmän.

        Evoluutio on pirullinen automatiikka, jolla ei ole mitään tarkoitusta. Syntyy vain uusia ja uusia sukupolvia kärsimään.


      • Firdawsi kirjoitti:

        Oikeassa olet, aivan biologian teorian mukaisesti. Evoluution AINOA mitta on geenien runsastuminen. Jos se on murheista ja hankaluuksista huolimatta positiivinen, se voittaa. Evoluutio ei tunne sääliä ihmisen tunne-elämää kohtaan.

        Toimiminen siten, että lisääntyy, eli toimiminen seksuaalisesti, tuottaa seksuaalisesti toimivia jälkeläisiä. Tälläiset geenimuodot siis lisääntyvät populaatiossa. Seksuaalihakuisuutta vähentävät geenimuunnelmat taas kuolevat sukupuuttoon, koska ne lisääntyvät vähemmän.

        Evoluutio on pirullinen automatiikka, jolla ei ole mitään tarkoitusta. Syntyy vain uusia ja uusia sukupolvia kärsimään.

        Rationaalisen tai vähän vähemmän rationaalisenkin ihmisen vastaus siihen, mikä elämässä on tavoitteena tai päämääränä tai oleellista, on yleensä onnellisuus tai merkityksellisyys. Ja edellä sanottu, meidän geenimme eivät kuitenkaan näistä asioista "välitä" yhtään. Meidät on jalostettu kuin sairas koirarotu kantamaan ominaisuuksia, jotka ovat erinomaisia monistamaan geenejämme.

        Kun samassa otuksessa vaikuttavat sekä ne geenien leviämistä edistävät voimat ja yksilön omia tavoitteita ajavat voimat, ei ole yllättävää että mieli haluaisi muodostaa näistä jonkinlaisen eheän kompromissin, kehikon jonka sisällä molemmat voimat saisivat mellastaa mielin määrin. Kehitetäänpä käsite rakkaus.

        Rakkaus on tärkeintä elämässä, se antaa meille merkityksen, tekee meidät onnelliseksi, ainakin sen puute tekee meidät onnettomaksi, rakkaus pyhittää kaikki keinot, rakkaus on sokea, kaiken se kestää, kaiken se kärsii.


      • Firdawsi kirjoitti:

        Oikeassa olet, aivan biologian teorian mukaisesti. Evoluution AINOA mitta on geenien runsastuminen. Jos se on murheista ja hankaluuksista huolimatta positiivinen, se voittaa. Evoluutio ei tunne sääliä ihmisen tunne-elämää kohtaan.

        Toimiminen siten, että lisääntyy, eli toimiminen seksuaalisesti, tuottaa seksuaalisesti toimivia jälkeläisiä. Tälläiset geenimuodot siis lisääntyvät populaatiossa. Seksuaalihakuisuutta vähentävät geenimuunnelmat taas kuolevat sukupuuttoon, koska ne lisääntyvät vähemmän.

        Evoluutio on pirullinen automatiikka, jolla ei ole mitään tarkoitusta. Syntyy vain uusia ja uusia sukupolvia kärsimään.

        Taidat puhua niistä tän palstan "kilteistä ja kunnollisista" joista on taaskin ollut otsikoita. Tai sit juuri toisista.


      • scrg kirjoitti:

        Rationaalisen tai vähän vähemmän rationaalisenkin ihmisen vastaus siihen, mikä elämässä on tavoitteena tai päämääränä tai oleellista, on yleensä onnellisuus tai merkityksellisyys. Ja edellä sanottu, meidän geenimme eivät kuitenkaan näistä asioista "välitä" yhtään. Meidät on jalostettu kuin sairas koirarotu kantamaan ominaisuuksia, jotka ovat erinomaisia monistamaan geenejämme.

        Kun samassa otuksessa vaikuttavat sekä ne geenien leviämistä edistävät voimat ja yksilön omia tavoitteita ajavat voimat, ei ole yllättävää että mieli haluaisi muodostaa näistä jonkinlaisen eheän kompromissin, kehikon jonka sisällä molemmat voimat saisivat mellastaa mielin määrin. Kehitetäänpä käsite rakkaus.

        Rakkaus on tärkeintä elämässä, se antaa meille merkityksen, tekee meidät onnelliseksi, ainakin sen puute tekee meidät onnettomaksi, rakkaus pyhittää kaikki keinot, rakkaus on sokea, kaiken se kestää, kaiken se kärsii.

        Minä lähden myös siitä, että rakkaus on tärkeintä.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Taidat puhua niistä tän palstan "kilteistä ja kunnollisista" joista on taaskin ollut otsikoita. Tai sit juuri toisista.

        Puhun biologista yleistä teoriaa, en vain jostakin ryhmästä.


    • Maailma ei ole päämäärähakuinen, vaan satunnainen ja kausaalinen. Siten tiede ei tunne käsitettä tarkoitus. Se on ihmisaivojen luoma kvasikäsite, joka on syntynyt ihmisen suunnitelmallisen toiminnan yleistämisestä koskemaan koko luontoa.

      Oikeasti ihmisaivojenkin suunnitelmallisuus on jo syntynyt kausaalisesti ja satunnaisesti, joten ajatusta finaalisuuudesta pidetään luonnontieteiden kannalta erehdyksenä.

      Pämäärähakuisuus eli teleologisuus eli finaalisuus oli suosittu antiikissa, vielä nykyajan sarastaessa ja edelleen nykyisissä humanistisissa tieteissä sekä common sense -ajattelussa.

      Rakkaus on syntynyt normaalin evoluution mukana kausaalisesti. Se on yksi niitä sopeumia, jotka edistävät lisääntymistä ja pitää huolen, että seksiä myös harjoitetaan. Tästä aarrearkusta riittää osa myös sivufunktioita toteuttamaan.

    • Jokainen voi keksiä tieteen ja taiteen avulla paradoksaalisen elämäntarkoituksen, mutta tuskimpa oikeaan vastausta löytyy, vaikka kävis mitkä koulut ja opettelis mitä vaan taitoja.

      Ihmisten halut, tarpeet ja vietit on kuin markkinamiehen kasaama ”kahdenkympin kassi”. Joka kerta se on erilainen ja eritarinat.

    • Anonyymi

      Olin koulussa se joka kilpaili aina ja voitinkin lähes aina muut. Juoksusta, uinnista, hiihdosta sain mitaleita koska olin kovakuntoisin, kuulantyöntö ja yleisurheilussa olin myös hyvä ja sain lusikoita ja mitaleita. Mutta tyttöjä en saanut, tytön ei minusta tykänneet vaikka olin joukkueurheilussa se koska toi viitenä vuotena pesis mestaruuden koulummme. Paskat fiilikset jäi koulusta.

    • Muuten, että koulu oli minulle kovin helppoa, ei suinkaan tarkoittanut, että olisin pitänyt siitä. Täysin toisin. Inhosin sitä kuin ruttoa.

      Pääsyy oli, että usein vaatimattomankin vähäisen tiedollisen annin varjolla yritettiin saada myös omaksumaan koulun ideologia ankarasti painostaen ja pakottaen. Varsinkin tiedollisesti suuntautuneesta sellainen oli ankaraa henkistä väkivaltaa.

      Eipä silloisella koulun ideologialla ole pyrittykään enää vuosikymmeniin maatamme rakentamaan, mutta silloin pyrittiin. Aika oli todella henkisesti painostava. Nyt on jo siirrytty enemmän kuin kaksi sukupolvea myöhemmäksi, ja elämme niin toisenlaista aikaa, etteivät monet edes usko, että sellaista aikaa on edes ollut.

      Elämme niin mainiota aikaa entiseen verrattuna, ettei sitä pysty edes kuvailemaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1525
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1097
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      996
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      917
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      842
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      640
    Aihe