10 askelta narsistin hoidossa

Anonyymi

https://www.google.com/amp/s/www.psychologytoday.com/us/blog/understanding-narcissism/201908/10-stages-in-the-treatment-narcissistic-disorders?amp

Useimmat keskeyttävät hoidon, koska hoito on epämiellyttävää. Riippuu narsistista kuinka pitkälle he hoidossa pääsevät. Ikävä vain, että hoidossa pitää keksiä itse mikä on hoito.

Terapeutit odottavat hetkeä, jolloin lasket sujuksesi ja iskevät sitten niin kovaa takaisin kipupisteisiin kun pystyvät. Kun narsisti suuttuu, se onkin toivottu reaktio. Jotta sitä voidaan analsysoida ja oppia.

Myös kiltein kiusattu kotiäiti suuttuu ja sekoaa hoidossa tai oppii behavioristisen teorian mukaisesti tunnistamaan tason millä voi puhua, ettei lyödä takaisin. Lamaantuu, olet varjo ja kuljet varjossa ettei toinen vain "lyö". Tämä puolestaan estää traumojenpurun kuin vain pehmein kärki pääsee ulos tai toinen ei enään uskalla. Puhuminen on estetty ja silloin kun saisi puhua, ei pääse eikä pysty menemään sinne mikä olisi tärkeä aihe. Mutta vain ihminen tietää, miten sinne pääsee kukaan ei voi sitä paljastaa. Vääränlainen apu tuhoaa viimeisenkin yrityksen.

Joskus lukee pitkään sorrettujen yksilöiden hirmuteoista, vuosia sorron alla voi provosoituessaan ja ainoana ulospääsynä kilteinkin äitityä hurjiinkin väkivaltatekoihin pelastaakseen itsensä ja lapset.

Toinen puoli voi taas polttaa nukkuvan perheen, mikäli aikeet tulevat selville. Fiksu tekee salaa ja valmistelee lähtönsä niin, ettei väkivallantekijälle jää mahdollisuutta suunnitella estämisen tekoa. Usein joku onkin tien päässä odottamassa, ellei väkivallantekijä ole saanut manipuoloitua ettei kenellekkään saa puhua tai suhteet on katkaistu toisen ohjauksessa.

Psykodynaamisessa hoidossa lähdetään siitä, ettei traumaa saa purkaa liian nopeasti vaan siedettävissä annoksissa. Toisaalta jos purku estetään ja samalla annostellaan pahemmin ja pahemmin kunnes huudat tuskasta takaisin tai saat dissosiaation ja hajoat kappaleiksi. Tällöin hoito on onnistunut, minä on purettu intohimot hajoitetttu. Ihmisestä on opetettu välttämäään tunteita ja hautaamaan ne sisälle. Niin kuin narsismin syntyteoria kuvaa, tuskat ovat sisällä, ihminen ei ole kokonainen ja on väärinymmärretty lapsi.

Jos oireita ei ensin rauhoita ja anna purkaa, sekä lähtee triggeröimään samalla sekä vielä päälle kuvaa kuinka sairas, muita vain syyttelevä ja huono potilas on sekä vetää maton jalkojen alta sekä kuorii ihmisen kerrokset - kuin sipuli kerrallaan - löytyy aina sama tarina, alkukantaiset vaistot joissa minän puolustaminen ja hengissä pysyminen on tärkeintä. Oli sitten liian pitkään kitunut kotiäiti joka vaiston varassa toimii pysyäkseen hengissä ollakseen äiti lapsilleen tai sitten narsisti, joka kontrolloi. Joka tapauksessa luin juuri artikkelin, että henkisessä väkivallassa kamalinta on,kun minuus viedään. Ensin provosoidaan ja sitten syytetään päälle kuinka herkkänahkainen, hullu, sekaisin tai muuten kelvoton toinen on. Negatiivisen kommentoinnin on aina tarkoitus masentaa. Narsistin on ensin masennuttava, ottakseen hoitoa vastaan eikä keskeyttäisi terapiaa (kipupisteiden "hermopäätteiden" iskuja, jotta niitä voidaan sitten analysoida ammatti
-iskijän kanssa).

Maslow on jo aikoja sitten rakentanut tarvehierarkian, kun kuori kerrallaan riisutaan kerros pois, tiputaan aina alemmalle tasolle. Alimpana on hengissä pysyminen. Kun syy olla minä ja hengissä viedään - ollaan aina siinä mitä freud kuvaa kuolemanviettinä.

Uskallatko antaa terapeutin kuoria sinusta kaiken irti. Ehkä se tuntuu samalta kuin entisaikojen kidutus, köydet raajoihin ja vedetään hevosilla irti. Jalka kerrallaan ja kösi kerrallaan osa irti. Kas tänmöisiä tuli.

Tunteiden analysoininissa ei ole mitään väärää. Mutta tuntuisi kyllä kaikkein terveimmältä tehdä se kognitiivisen reaalimaailman ja elämän ympärillä. Terapia on aina vapaaehtoista ja tarkoitettu hyvään.

Ihminen on tarkoitettu elämään, ei käymäään terapiassa 10vuotta aikuisuudestaan a 90e krt *2vuotta - ei psykoterapeutin huoneessa jossa terapeutti on itse tunteiden provosoija "iskee sietämättömillä totuuksillä" ja silmän räpäykssä ystävällinen, voi tuntuiko tuo pahalta?

Onko terapiassa mitään hyvää peilattavaa ja opittavaa, sitä mitä ihmisten vuorovaikutukseen kuuluu.

Jos olet narsisti, koko 10vuotta voi mennä terapiassa että opettelet tyytymään tavallinen.

Mutta muistetaan mistä onni tulee, se tulee siitä että ylittää itsensä, onnistuu ja saavuttaa unelmiaan. Haluatko sinut muistetaan rakastettavana vai pahana, ihmisenä joka löi rakastaakseen ja opettaakseen toista käyttäytymään halutulla tavalla? Väkivaltakokemus on aina subjektiivinen..

25

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hoito kuvaa hyvin mitä se on. Ihmisen puolustusmekanismit poistetaan, paljastetaan (peilaaminen, joka on myös luonnollinen keino kun "yhteys" syntyy). Vuorovaikutuksessa tarvitaan aina peiliä, jotta yhteinen käsitys syntyy.

      Hoito tarkoittaa, että triggeröidään ihmistä niin kauan että tunnistaa reagointipisteensä. Kuormittuneella ja ahdistuneella, jolta on vedetty vieteri tiukalle - ne ovat kovin heikot. Vain tasapainossa oleva ihminen sietää toiselta ihmiseltä paljon enemmän kokematta sitä väkivaltaiseksi.

      Kun ymmärtää oppimisteorioita, koko narsistin hoito perustuu behavioristiselle oppimiselle. Se on triggeröintiä ärsyke reaktioon perustuvaa mekansimia. Eläintenkouluttajat jotka lyövät koiraa koiran toimiessa väärin, oppii välttäämään kipua.

      Näin ollen behavioristinen teoria, joka tuottaa tuskaa perustuu sille, että ihminen alkaa välttämään tuskaa. Esimerkiksi traumatisoitunut, joka haluaa purkaa pahan olonsa - ei uskalla enään purkaa sitä, kun saa iskun aina flashbackin yhteydessä. Näin tunne haudataan, eikä uskalla enään reagoitua.

      Mekanismi on sama kuin narsismin synnyssä, tunteita ei enään ole. Oppii välttämään kipua. EI välitä enään ja oppii vuorovaikutusmenetelmäksi saman- tuskan kierrätyksen, iske takaisin ensin ennen kuin toinen iskee.

      Minusta behavioristinen oppi on täysin vanhentunut, "lyöminen" vaikkakin se olisi sietämätön totuus on aina väärin. Narsistin totuus on oikea ja uhrin väärä. Jos terapeutti tulkitsee, että narsisti on uhri ja uhri narsisti, tai jopa että molemmat ovat narsisteja (kun uhrikin käyttäytyy lopuksi samalla tavalla - peilaten narsistia, jolloin narsisti alkaa halveksumaan uhria, kun on saanut siirrettyä piirteensä uhrille) - päätyy loppuen lopuksi uhri hoitoon, jossa on läsnä pahempi hämärryttäminen kuin todellisuudessa. Koska uhrin - eli terapeutin mielestä narsistin, pitää oppia itsestään nämä piirteet. Kun uhri kertoo totuuden, purkaa terapetti vastutuksen ja antaa sekä opettaa uhrille tämän olevan se narsisti ja psykopaatti´.

      Hoito etenee sitten niin, kun uhri kertoo jotain tai terapeutti kyselee jotain, esimerkiksi miten kokee narsistin. Näin uhri kuvaa piirteen x, terapeutti tuntee että uhri on piirre x ja tunnistaa sen vain itsessään. Sitten terapeutti alkaa peilaamaan alkuperäisesti narsistin piirteitä, uhri tunnistaa piirteet narsistin piirteeksi. Kun uhri ottaa tämän puheeksi, alkaa terapeutti kuvamaan että nämä piirteet kuuluvatkin uhrille.

      Tämä sekoittaa pään - uhri näkee että toinen käyttäytyy sairaalla tavalla. Pitää terapeuttia sairaana ja hulluna, mutta jos kertoo tämän terapeutille saa kuulla itse olevansa ihan sairas ja hullu.

      Fiksu oppii välttelemään, tyydyttämään terapeutin tarpeet ja toimimaan niin, ettei iskuja ole. Lopputulos on että uhri haukkuu itseään terapeutin kanssa ja terapeutti janoaa tätä vain lisää - onhan hän opettanut "narsistin" tunnistamaan itsessään negatiiviset piirteet.

      Tässä pelissä ei kukaan pärjää.

      Laki ei sano milloin ja kuka saa narsismia hoitaa. Koska narsismi on mielenterveydelle vakava uhka - niin uhrille kuin narsistille tai terapeutille, tämänkaltaiseen "isken sietämättömillä totuuksilla heti kun lasket suojaustasi" - hoito on väkivaltaa. Väkivalta on aina väärin.

      Väkivalta synnyttää vain väkivaltaa. Kilteinkin ihminen vuosien sorron jälkeen voi ryhtyä epätoivoisiin tekoihin kun henkeä uhataan tai tunnistaa kyllä tilanteensa, jossa toinen osapuoli valehtelee kun viedään kyky pitää puolensa, . Terapeutti "lyö" heti kun purkaa traumaa tai laskee suojaustaan.

      Ehkä hoito on oikea narsistille, mutta uhrin se sekoittaa lopullisesti. Terapia voi murtaa mielen, ihmisen ja rakentaa narsistin mielen mukaisen identiteetin potilaalle - kelvottoman, väkivaltaisen. Ihminen sekoaa kun näkee toisen tekevän väkivaltaa itselleen ja sen jälkeen vielä syyttää siitä toista.

      • Anonyymi

        Narsistin hoidossa oli kymmenen vaihetta - jos potilas lopettaa kesken terapian jää potilas tilaan jossa "hän on kaiken pahan alku ja juuri" tai hänen omatunto on herätetty. Häneltä on viety puolutusmekansimit ilman - että uusia on annettu.

        Yleensä jos potilas ajattelee, että kyllä - sitoudun pitkään terapiaan vuodeksi tai kahdeksi, eikä ymmärrä aloittaessaan, että kyse on 5-10vuoden sitoumuksesta n. 2krt vko - joista kela tukee kolmea ensimmäistä, voi tämä hoito aiheuttaa vakavia taloudellisia vaikeuksia potilaalle. Jos potilas joutuu taloudellisiin ongelmiin, terpeuttien eettiset ohjeet sanovat että hoito pitää lopettaa. Tahtoisin lakipykälän, että jos potilas ja terapeutti sitoutuvat pitkään hoitoon joka oletettavasti kestää 5- 10v, jossa on vakavia masennusjaksoja - joissa ei kykene tekemään työtä, ennen tätä hoitoa on pitäisi tarkasti selvittää taloudelliset edellytykset.

        On eettisesti väärin ikinä aloittaa sellaista hoitoa, jossa on 10vaihetta - joista jokaisessa "ongelmavaiheessa" lopettaminen jättää potilaan sellaiseen tilaan, että persoona muuttuu ja positio on potilaalle vahingollinen.

        Narsistin hoidon pitäisi tapahtua aina sairaanhoitopiirin ylimmän psykiatrian taholta ja toteuttaa potilalle ilman kustannuksia. Samaan aikaan perheelle pitää järjestää riittävä tuki, että eläminen ja toiminnot sujuvat. Jos narsistin hoito vie toimintakyvyn ja lamaannuttaa tai saa aikaan jopa jakson, jossa joutuu sairaalahoitoon - tulee yhteiskunnan huolehtia ilman pelkoa esimerkiksi lasten huostaanotosta kaikesta tuesta, mitä tämänkaltainen hoitojakso voi edellyttää.

        Sitä että potilas allekirjoittaa paperin vuodeksi kerrallaan "hoidoksi" ei voida katsoa oikeuettavan terapeutin lähtevän tämänkaltaiseen hoitoon, ellei potilasta ole oikeasti perehdetty siihen mitä terapeutti tarkoittaa "pitkällä terapialla" - jos tilastot ja faktat puhuvat puolestaan, että terapia todennäköisesti kestää 5-10v.


      • Anonyymi

        Mä koin tämänsuuntaista juttua auttavissa puhelimissa ja sain ongelmia ajatteluni ja tunteideni kanssa joita minulla ei todellakaan ollut ennen luurisoittelua. Siellä hämärrytettiin todellisuutta. Se on aivan selvä juttu mulle nyt. Siellä puhuttiin solkenaan täysin mielikuvitusjuttuja, joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa ja saatiin niitä manipuloitua minun päähäni. Olen järkyttynyt edeelleen tapahtuneesta.

        "poiuytfdfgh"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä koin tämänsuuntaista juttua auttavissa puhelimissa ja sain ongelmia ajatteluni ja tunteideni kanssa joita minulla ei todellakaan ollut ennen luurisoittelua. Siellä hämärrytettiin todellisuutta. Se on aivan selvä juttu mulle nyt. Siellä puhuttiin solkenaan täysin mielikuvitusjuttuja, joilla ei ole mitään todellisuuspohjaa ja saatiin niitä manipuloitua minun päähäni. Olen järkyttynyt edeelleen tapahtuneesta.

        "poiuytfdfgh"

        Ja jotta todellisuudesta pysytän selvillä on todellakin syytä käyttää päteviä metodeja joilla todellisuutta voidaan selville yrittää saada kuten tieteet, tai oikeudellinen todistusaineisto ja ennenkaikkea tarvitaan pyrkimys totuuden selvittämiseen. Todellisuutta ei kovin hyvin voi selvittää ideoinnilla: vale voittaa, joten sille alistutaan, koska se ja sekin joutui alistumaan valeelle.

        "poiuytfrghj"


    • Anonyymi

      Voi HÖPÖTYKSEN kauhistus.

      • Anonyymi

        Tuohon "hoitoon"ei riitä yhden narsistin elinikä, mutta psykiatrin elintaso on turvattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon "hoitoon"ei riitä yhden narsistin elinikä, mutta psykiatrin elintaso on turvattu.

        Jos hoidossa potilas ajattelee, että terapeutti tekee "hoitoa" vain rahasta, on se osoitus varhaisen vuorovaikutuksen ongelmista kun potilas ei pysty muodostamaan kestäviä vuorovaikutussuhteita ja sitoutumaan sekä kuvittelee, ettei terapeutti välitä. Näin potilaan kokemus välittämättömistä vanhemmmista on paljastettu.

        Potilaan on vaikea uskoa, että terapeutti (joka iskee ja provosoi) välittäisi aidosti potilaastaan ja että terapeutti olisi aidosti valinnut auttaakseen häntä ymmärtämään hylkäämisen kokemuksia.

        http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/takala_raha_puhuu_4_17.pdf


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hoidossa potilas ajattelee, että terapeutti tekee "hoitoa" vain rahasta, on se osoitus varhaisen vuorovaikutuksen ongelmista kun potilas ei pysty muodostamaan kestäviä vuorovaikutussuhteita ja sitoutumaan sekä kuvittelee, ettei terapeutti välitä. Näin potilaan kokemus välittämättömistä vanhemmmista on paljastettu.

        Potilaan on vaikea uskoa, että terapeutti (joka iskee ja provosoi) välittäisi aidosti potilaastaan ja että terapeutti olisi aidosti valinnut auttaakseen häntä ymmärtämään hylkäämisen kokemuksia.

        http://www.psykoterapia-lehti.fi/tekstit/takala_raha_puhuu_4_17.pdf

        Tuo on jo terapeutin ammatin aliarvioimista, kun edes epäilee hoitoa tehtävän ainoastaan rahan takia. Kukin on ammattinsa valinnut ja siitä työstään palkan saa. jokainen varmaan haluaa tehdä työnsä kiitettävästi, eikä tee sitä yllämainituin tavoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on jo terapeutin ammatin aliarvioimista, kun edes epäilee hoitoa tehtävän ainoastaan rahan takia. Kukin on ammattinsa valinnut ja siitä työstään palkan saa. jokainen varmaan haluaa tehdä työnsä kiitettävästi, eikä tee sitä yllämainituin tavoin.

        Terapeuttien joukossa on kyllä sellaista ammattitaidotonta omissa ajatusrakennelmissaan pyörivää ryöhnää, että kritiikki on aivan paikallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Terapeuttien joukossa on kyllä sellaista ammattitaidotonta omissa ajatusrakennelmissaan pyörivää ryöhnää, että kritiikki on aivan paikallaan.

        Useimmiten terapeuteista hyötynee terapeuttia narsistimpi henkilö, joka osaa hyödyntää terapeuttia, terapeuttia vähemmän narsistimen henkilö taas tulee emotionaalisesti hyväksikäytetyksi oletettavasti. (poikkeuksellisen kypsiä yksilöitä toki voi olla terapeuttien joukossa, siitähän se lopulta on kiinni se terapian taso: henkisen kehityksen tasosta, joka voi terapeutilla olla ihan mikä tahansa kuten muillakin ihmisillä)

        "poiuytfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useimmiten terapeuteista hyötynee terapeuttia narsistimpi henkilö, joka osaa hyödyntää terapeuttia, terapeuttia vähemmän narsistimen henkilö taas tulee emotionaalisesti hyväksikäytetyksi oletettavasti. (poikkeuksellisen kypsiä yksilöitä toki voi olla terapeuttien joukossa, siitähän se lopulta on kiinni se terapian taso: henkisen kehityksen tasosta, joka voi terapeutilla olla ihan mikä tahansa kuten muillakin ihmisillä)

        "poiuytfghj"

        Sehän terapiasta hyötyy kuka saa siitä paraslaatuisinta energiaa, hyötyjä voi olla terapeutti tai asiakas, Henkisesti kehittymättömämpi osapuoli hyötyy.


        "poiuytrfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sehän terapiasta hyötyy kuka saa siitä paraslaatuisinta energiaa, hyötyjä voi olla terapeutti tai asiakas, Henkisesti kehittymättömämpi osapuoli hyötyy.


        "poiuytrfghj"

        Jos siis itse joutuu luoennoimaan terapeutille mitä on narsismi jne., niin terapeutti hyötyy : saa hyvää oppia ja vielä maksua päälle.
        Kerran kävin nuorena hyvällä psykologilla. Hän sanoi, ettei jatka terapeuttinani, mutta suosittelee minulle opettajan ammattia.

        "poiuytrfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos siis itse joutuu luoennoimaan terapeutille mitä on narsismi jne., niin terapeutti hyötyy : saa hyvää oppia ja vielä maksua päälle.
        Kerran kävin nuorena hyvällä psykologilla. Hän sanoi, ettei jatka terapeuttinani, mutta suosittelee minulle opettajan ammattia.

        "poiuytrfghj"

        Jos mä menisin johonkin terapiaan niin kyllä se väistämättä menee siihen että mun pitää alkaa luennoimaan erinäisistä aiheista ja sitten terapeutti joko suuttuu tai pitää minua erittäin mieluisana antoisana asiakkaana.

        "poiuytrdfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos mä menisin johonkin terapiaan niin kyllä se väistämättä menee siihen että mun pitää alkaa luennoimaan erinäisistä aiheista ja sitten terapeutti joko suuttuu tai pitää minua erittäin mieluisana antoisana asiakkaana.

        "poiuytrdfghj"

        Lisäksi minua ei kiinnosta vanhentuneet psykologiset opit, kun uusia parempiakin on jo kehitteillä.

        "poiuytrdfgh"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi minua ei kiinnosta vanhentuneet psykologiset opit, kun uusia parempiakin on jo kehitteillä.

        "poiuytrdfgh"

        Lisäksi terapeuttini joutuisi keskustelemaan kanssani terapiastaan myös muunmuassa kriittisen psykologian näkökulmasta. MInulla on sen oppikirjakin kirjahyllyssä, voisin ottaa mukaan, että terapiassa kulkisen sitten rinnalla koko ajan myös krittiinen näkökulma.
        Neurotiede on tärkeä yhdistää niihin psykologisiin näkökulmiin hengellisyyttä unohtamatta. .


        "poiuytfrghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäksi terapeuttini joutuisi keskustelemaan kanssani terapiastaan myös muunmuassa kriittisen psykologian näkökulmasta. MInulla on sen oppikirjakin kirjahyllyssä, voisin ottaa mukaan, että terapiassa kulkisen sitten rinnalla koko ajan myös krittiinen näkökulma.
        Neurotiede on tärkeä yhdistää niihin psykologisiin näkökulmiin hengellisyyttä unohtamatta. .


        "poiuytfrghj"

        Ja kyllä filosofiaakin sen verran pitäisi terapeutin hallita ettei sitten mene sormi suuhin käsiteltäessä epistemologista epäoikeudenmukaisuutta yms.
        Lisäksi vieraita kulttuureita tulisi terapeutin tuntea hyvin niiden näkökulmasta käsin.
        Ja toiskulttuurisia tapoja käsitellä mielenterveyttä jne. Ja tulevaisuuden psykologia olisi se mihin tähdätään.

        "poiuytrfdfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kyllä filosofiaakin sen verran pitäisi terapeutin hallita ettei sitten mene sormi suuhin käsiteltäessä epistemologista epäoikeudenmukaisuutta yms.
        Lisäksi vieraita kulttuureita tulisi terapeutin tuntea hyvin niiden näkökulmasta käsin.
        Ja toiskulttuurisia tapoja käsitellä mielenterveyttä jne. Ja tulevaisuuden psykologia olisi se mihin tähdätään.

        "poiuytrfdfghj"

        Jos terapeutille ei ole tuttua mahdolliset lääkeainereaktiot, niin mulla on tuo 1000 sivun farmaseuttien opus aiheesta, Voin ottaa mukaan.

        "poiuytrfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos terapeutille ei ole tuttua mahdolliset lääkeainereaktiot, niin mulla on tuo 1000 sivun farmaseuttien opus aiheesta, Voin ottaa mukaan.

        "poiuytrfghj"

        Todistusaineistoa mulla on elämästäni paksu salkullinen valmiiksi pakattuna, jos terapeutin valtaa epäusko.

        "poiuytrfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todistusaineistoa mulla on elämästäni paksu salkullinen valmiiksi pakattuna, jos terapeutin valtaa epäusko.

        "poiuytrfghj"

        Mutta jääköön, kun yksikään lääkäri ei ole edes suositellut minulle terapiaa.

        "poiuytfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on jo terapeutin ammatin aliarvioimista, kun edes epäilee hoitoa tehtävän ainoastaan rahan takia. Kukin on ammattinsa valinnut ja siitä työstään palkan saa. jokainen varmaan haluaa tehdä työnsä kiitettävästi, eikä tee sitä yllämainituin tavoin.

        Ymmärrän kyllä hyvin, miksi potilas ajattelisi että stan rahanhullu. Potilaan pitää itse keksiä esteet mitä terapeutti ripottelee tielle, mitä uskaltaa puhua ilman että tuleee tuomituksi. Tylynä seinänä valittava empatiakyvytön itseään suoojava kaiken palauttava terapeutti ei tee työtään auttakseen.

        Tai jos potilaan voinnin huonotuessa, lamaantuessa ja kituessa terapeutti kuvittelee sen vain johtuvan "hoidossa on rankkaa siksi vointi huonenee aluksi kun pakotan tuon parantumaan ja lopettamaan tuon sairaan käytöksen sekä ajattelun" selityksillä, niin kyllä itsekritiikki on tapettu koulutuksen tarjoamilla seltyksillä joka mahdollistaa ajattelun "oikeasta hoidosta ja sydämmen asialla".. vaikka asia voi olla ihan päinvastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos siis itse joutuu luoennoimaan terapeutille mitä on narsismi jne., niin terapeutti hyötyy : saa hyvää oppia ja vielä maksua päälle.
        Kerran kävin nuorena hyvällä psykologilla. Hän sanoi, ettei jatka terapeuttinani, mutta suosittelee minulle opettajan ammattia.

        "poiuytrfghj"

        Mitäs jos susta tulisi terapeutti :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs jos susta tulisi terapeutti :D

        Joo siis nuorena tyttönä minusta oli vähällä tulla tanssiterapeutti.
        Opiskelin myös shiatsua yms. Olin harjoittelijaterapeuttina kerran ja tyytyväisiä oltiin, mutta luovuin terapeutin haavaista koska jäin pohtimaan: "Olen nuori, niin mitäpä jos asiakkaakseni tuleekin henkilö, jolla on elämänkokemuksia, joista minulle ei ole mitään käsitystä. Kuinka voisin auttaa häntä varmasti oikein ?" Tulin siihen johtopäätökseen, että viisainta, että jätän terapeuttihaaveet ja lähden opiskelemaan maailmaa ja elämää. Todella kovaan kouluun päädyin.

        "poiuytfdfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo siis nuorena tyttönä minusta oli vähällä tulla tanssiterapeutti.
        Opiskelin myös shiatsua yms. Olin harjoittelijaterapeuttina kerran ja tyytyväisiä oltiin, mutta luovuin terapeutin haavaista koska jäin pohtimaan: "Olen nuori, niin mitäpä jos asiakkaakseni tuleekin henkilö, jolla on elämänkokemuksia, joista minulle ei ole mitään käsitystä. Kuinka voisin auttaa häntä varmasti oikein ?" Tulin siihen johtopäätökseen, että viisainta, että jätän terapeuttihaaveet ja lähden opiskelemaan maailmaa ja elämää. Todella kovaan kouluun päädyin.

        "poiuytfdfghj"

        Ja sitten vuosikymmeniä myöhemmin päädyin soittamaan "auttavaan" luuriin, jossa ihmiset vartin puheella uskovat tietävänsä asiani paremmin kuin minä. Olen pöyristyksissäni edelleen kokemastani. Ja aivokopassa riittää nyt selvittämistä päivittäin. Kadun sydämeni pohjasta, että koskaan luotin sellaiseen luuriin. Se oli typerintä mihin olen koskaan päätynyt.

        "poiuytfghj"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten vuosikymmeniä myöhemmin päädyin soittamaan "auttavaan" luuriin, jossa ihmiset vartin puheella uskovat tietävänsä asiani paremmin kuin minä. Olen pöyristyksissäni edelleen kokemastani. Ja aivokopassa riittää nyt selvittämistä päivittäin. Kadun sydämeni pohjasta, että koskaan luotin sellaiseen luuriin. Se oli typerintä mihin olen koskaan päätynyt.

        "poiuytfghj"

        Mua harhaanjohdettiin sieltä todella pahasti ja harhaajohdettu olo tuli vielä muutama viikko sitten toisesta paikasta niin että pelästyin henkihieveriin, että omilla aivoilla jatketaan.

        "poiuytrfghj"


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe