Vakavasti otettava Raamatun tutkimus tunnustaa evoluution

Anonyymi

Eksegetiikan, eli Raamatun historian tutkijoilla ei ole mitään ongelmaa tunnustaa elämän kehittyneen maapallolle evoluution kautta. Miksi Raamattua ja sen historiaa ammatikseen tutkivien ihmisten tietoon perustuva käsitys ei kelpaa kreationisteille.

24

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehkä he eivät ymmärrä tutkimuksiaan. Heidän tutkimuksensa näyttää muuttuvan koko-ajan. Mutta Raamattu on Jumalan Sanaa , eikä se ole koskaan muuttunut eikä muutu.

      1. Moos 1:1 Alussa loi Jumala taivaan ja maan.

      Ps. 33:4. Sillä Herran sana on oikea,
      ja kaikki hänen tekonsa ovat luotettavia.
      5. Hän rakastaa vanhurskautta ja oikeutta. Herran armo täyttää maan.
      6. Herran sanalla on taivaat tehty
      ja kaikki niiden joukot hänen suunsa henkäyksellä.

      Joh.1: 1. Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.
      2. Hän oli alussa Jumalan luona.
      3. Kaikki on syntynyt hänen kauttaan. Ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.

      Hepr. 11:3. Uskon kautta me ymmärrämme, että maailmat on tehty Jumalan sanalla, niin että se, mikä nähdään, ei ole syntynyt näkyvästä.

      • Anonyymi

        Ja silti kristinusko on jakautunut yli 3000 kirkkokuntaan, lahkoon ja liikkeeseen, joilla kaikilla on oma tulkintansa Raamatusta ja kaikki ovat oikeassa ja kaikki muut väärässä.

        Mitä kristinuskon suuntausta sinä edustat ja millä perusteella juuri sinun tulkintasi Raamatusta on oikea?

        Jumalan Sana on lisäksi vuosituhansien aikana muuttunut lukuisia kertoja, kun on löydetty ennentuntemattomia alkuperäiskäsikirjoituksia ja opittu käyttämään muitakin lähteitä kuin omakielistä raamatunkäännöstä.


      • Anonyymi

        Joka tapauksessa Raamattu on myös ihmisten muistiin kirjoittamaa tekstiä, josta on löytynyt saman sisällön erilaisia esityksiä:

        "Mutta Raamattu on Jumalan Sanaa , eikä se ole koskaan muuttunut eikä muutu."

        Samastakin sanasta on myös erilaisia tulkintoja, jotka muuttuvat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti kristinusko on jakautunut yli 3000 kirkkokuntaan, lahkoon ja liikkeeseen, joilla kaikilla on oma tulkintansa Raamatusta ja kaikki ovat oikeassa ja kaikki muut väärässä.

        Mitä kristinuskon suuntausta sinä edustat ja millä perusteella juuri sinun tulkintasi Raamatusta on oikea?

        Jumalan Sana on lisäksi vuosituhansien aikana muuttunut lukuisia kertoja, kun on löydetty ennentuntemattomia alkuperäiskäsikirjoituksia ja opittu käyttämään muitakin lähteitä kuin omakielistä raamatunkäännöstä.

        Minä en edusta mitään kirkkokuntaa. Minä olen paljon yhteydessä eri piireihin. Minulla on paljon läheisiä lämpimiä ystävyyksiä monissa eri piireissä. Monissa on paljon uudestisyntyneitä kristityjä.

        Mutta en joidenkin kristillisyyden ulkopuolisia oppeja hyväksy, kuten jehovat ja mormoonit, heistä pysyttelen kaukana.

        Tärkeintä eri piireissä on Kristuskeskeisyys, eikä ihmiskeskeisyys.

        Raamatun akuteksti ei ole muuttunut. Uudet vanhat tekstit pitävät yhtä. On toki muitten kirjoittamia kirjoitukseia, kuten katolisten, mutta ne eivät olekaan Raamatun tekstiä, eivätkä pyhiä, vaan sekamelska pakanallisuutta yhdistettynä muutamiin oikeisiinkin teksteihin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joka tapauksessa Raamattu on myös ihmisten muistiin kirjoittamaa tekstiä, josta on löytynyt saman sisällön erilaisia esityksiä:

        "Mutta Raamattu on Jumalan Sanaa , eikä se ole koskaan muuttunut eikä muutu."

        Samastakin sanasta on myös erilaisia tulkintoja, jotka muuttuvat.

        Raamattuun ei ole kirjoitettu muuta, kuin minkä Pyhä Henki on antanut kirjoitettavaksi. Se sisältää myös historiallisiakin tapauksia jne...Niissä on myös silminnäkijäkertomuksia, mutta sekin Pyhän Hengen ohjausessa täsmällisesti oikein sanoin.

        Monissa alkutekstin snoissa joudutaan suomennoksissa miettimään "konteksti" ja mikä Suomenkielinen sana tällä tarkoitetulla sanalla vastaisi alkukieltä. Usein joudutaan käyttämään myös useampaa sanaa, koska tarkaa vastaavaa sanaa ei ole.

        Selkeämmän käsityksen "kontekstin" lisäksi saa kun tutkii missä mualla Raamatussa k.o. alkutekstin sanaa on käytetty. Lisäksi historian muista kirjoituksista voidaan myös arvioida sanan käyttötarkoitusta.

        Lisäksi hyvä tarkastuskeino on numeriikka, jossa kaikki alkutekstin merkit vaihdetaan numeroiksi alkuperäisen numeriikan mukaisesti. Tällöin teksti on oltavat numerokuvioiltaan yhtenevä muun Raamatuntekstin kanssa. Kuvioita tutkitaa monilla ulottuvuuksilla. Ihminen ei ole kyennyt tekemään sellaista tekstiä, jossa tämä kuvio olisi harmoninen.


      • Anonyymi
        V.Lintu kirjoitti:

        Minä en edusta mitään kirkkokuntaa. Minä olen paljon yhteydessä eri piireihin. Minulla on paljon läheisiä lämpimiä ystävyyksiä monissa eri piireissä. Monissa on paljon uudestisyntyneitä kristityjä.

        Mutta en joidenkin kristillisyyden ulkopuolisia oppeja hyväksy, kuten jehovat ja mormoonit, heistä pysyttelen kaukana.

        Tärkeintä eri piireissä on Kristuskeskeisyys, eikä ihmiskeskeisyys.

        Raamatun akuteksti ei ole muuttunut. Uudet vanhat tekstit pitävät yhtä. On toki muitten kirjoittamia kirjoitukseia, kuten katolisten, mutta ne eivät olekaan Raamatun tekstiä, eivätkä pyhiä, vaan sekamelska pakanallisuutta yhdistettynä muutamiin oikeisiinkin teksteihin.

        "Monissa on paljon uudestisyntyneitä kristityjä." Mitä tarkoitat tuolla?


      • Anonyymi
        V.Lintu kirjoitti:

        Minä en edusta mitään kirkkokuntaa. Minä olen paljon yhteydessä eri piireihin. Minulla on paljon läheisiä lämpimiä ystävyyksiä monissa eri piireissä. Monissa on paljon uudestisyntyneitä kristityjä.

        Mutta en joidenkin kristillisyyden ulkopuolisia oppeja hyväksy, kuten jehovat ja mormoonit, heistä pysyttelen kaukana.

        Tärkeintä eri piireissä on Kristuskeskeisyys, eikä ihmiskeskeisyys.

        Raamatun akuteksti ei ole muuttunut. Uudet vanhat tekstit pitävät yhtä. On toki muitten kirjoittamia kirjoitukseia, kuten katolisten, mutta ne eivät olekaan Raamatun tekstiä, eivätkä pyhiä, vaan sekamelska pakanallisuutta yhdistettynä muutamiin oikeisiinkin teksteihin.

        Vähän suurempi ihmiskeskeisyys ei haittaisi lahkojakaan, ja vähän vähempi vainoharhainen "nuo muut ovat saatanasta ja joutuvat helvettiin" retoriikka.


      • Ei se armo oikein näy teidän ideologiassanne, Jumala lähettää poikansa solmimaan rauhan mutta ei peru kostoaan joka ei ole oikeudenmukainen eikä vanhurskas, kukahan tässä ei tajua lukemaansa? ;)


      • Anonyymi
        V.Lintu kirjoitti:

        Raamattuun ei ole kirjoitettu muuta, kuin minkä Pyhä Henki on antanut kirjoitettavaksi. Se sisältää myös historiallisiakin tapauksia jne...Niissä on myös silminnäkijäkertomuksia, mutta sekin Pyhän Hengen ohjausessa täsmällisesti oikein sanoin.

        Monissa alkutekstin snoissa joudutaan suomennoksissa miettimään "konteksti" ja mikä Suomenkielinen sana tällä tarkoitetulla sanalla vastaisi alkukieltä. Usein joudutaan käyttämään myös useampaa sanaa, koska tarkaa vastaavaa sanaa ei ole.

        Selkeämmän käsityksen "kontekstin" lisäksi saa kun tutkii missä mualla Raamatussa k.o. alkutekstin sanaa on käytetty. Lisäksi historian muista kirjoituksista voidaan myös arvioida sanan käyttötarkoitusta.

        Lisäksi hyvä tarkastuskeino on numeriikka, jossa kaikki alkutekstin merkit vaihdetaan numeroiksi alkuperäisen numeriikan mukaisesti. Tällöin teksti on oltavat numerokuvioiltaan yhtenevä muun Raamatuntekstin kanssa. Kuvioita tutkitaa monilla ulottuvuuksilla. Ihminen ei ole kyennyt tekemään sellaista tekstiä, jossa tämä kuvio olisi harmoninen.

        "Lisäksi hyvä tarkastuskeino on numeriikka, jossa kaikki alkutekstin merkit vaihdetaan numeroiksi alkuperäisen numeriikan mukaisesti. Tällöin teksti on oltavat numerokuvioiltaan yhtenevä muun Raamatuntekstin kanssa. Kuvioita tutkitaa monilla ulottuvuuksilla. Ihminen ei ole kyennyt tekemään sellaista tekstiä, jossa tämä kuvio olisi harmoninen."

        Raamatullistakin gematriaa on ainakin viidenlaista. Niin että on teillä numerologeilla valinnanvaraa! Jos ei löydy profetioita yhdellä, niin löytyypä toisella germatrisella menetelmällä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Monissa on paljon uudestisyntyneitä kristityjä." Mitä tarkoitat tuolla?

        Kristittyjä, eli Jeesuksen opetuslapsia on maailmanlaajuisesti, mutta mitkään kirkkokuntien valtioiden eikä poliittiset rajat eristä heitä toisista, eikä rajaa heitä.

        Jeesus vertaa ruumiiseensa uudestisyntyneitä kristittyjä, käyttäen vain niistä nimitystä seurakunta. Jeesus on Pyhä ja meidän , tämän ruumiin jäseninä tulee myös pyhittyä. Jeesuksen Seurakunta ei ole minkään meidän keksimien rajojen ja nimien mukaista.

        Ap.t 11:
        26. .....Antiokiassa alettiin ensimmäiseksi kutsua opetuslapsia kristityiksi.

        1.Piet1:
        13. Olkaa pyhät!
        Vyöttäkää siis mielenne ja olkaa raittiita. Pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille annetaan Jeesuksen Kristuksen ilmestymisessä.
        14. Olkaa niin kuin kuuliaiset lapset älkääkä mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte.
        15. Tulkaa sen sijaan kaikessa vaelluksessanne pyhiksi, niin kuin teidän kutsujannekin on pyhä.
        16. Onhan kirjoitettu: "Olkaa PYHÄT, sillä minä olen PYHÄ."

        2.Kor.7
        1. Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastaisuudesta, saattaen pyhityksemme PYHITYKSEMME täydelliseksi Jumalan pelossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Lisäksi hyvä tarkastuskeino on numeriikka, jossa kaikki alkutekstin merkit vaihdetaan numeroiksi alkuperäisen numeriikan mukaisesti. Tällöin teksti on oltavat numerokuvioiltaan yhtenevä muun Raamatuntekstin kanssa. Kuvioita tutkitaa monilla ulottuvuuksilla. Ihminen ei ole kyennyt tekemään sellaista tekstiä, jossa tämä kuvio olisi harmoninen."

        Raamatullistakin gematriaa on ainakin viidenlaista. Niin että on teillä numerologeilla valinnanvaraa! Jos ei löydy profetioita yhdellä, niin löytyypä toisella germatrisella menetelmällä!

        ei noin tekemällä oikein toimita, eikä tuo noin olekaan.


      • Anonyymi
        V.Lintu kirjoitti:

        Raamattuun ei ole kirjoitettu muuta, kuin minkä Pyhä Henki on antanut kirjoitettavaksi. Se sisältää myös historiallisiakin tapauksia jne...Niissä on myös silminnäkijäkertomuksia, mutta sekin Pyhän Hengen ohjausessa täsmällisesti oikein sanoin.

        Monissa alkutekstin snoissa joudutaan suomennoksissa miettimään "konteksti" ja mikä Suomenkielinen sana tällä tarkoitetulla sanalla vastaisi alkukieltä. Usein joudutaan käyttämään myös useampaa sanaa, koska tarkaa vastaavaa sanaa ei ole.

        Selkeämmän käsityksen "kontekstin" lisäksi saa kun tutkii missä mualla Raamatussa k.o. alkutekstin sanaa on käytetty. Lisäksi historian muista kirjoituksista voidaan myös arvioida sanan käyttötarkoitusta.

        Lisäksi hyvä tarkastuskeino on numeriikka, jossa kaikki alkutekstin merkit vaihdetaan numeroiksi alkuperäisen numeriikan mukaisesti. Tällöin teksti on oltavat numerokuvioiltaan yhtenevä muun Raamatuntekstin kanssa. Kuvioita tutkitaa monilla ulottuvuuksilla. Ihminen ei ole kyennyt tekemään sellaista tekstiä, jossa tämä kuvio olisi harmoninen.

        Pyhän Hengen sanelu on sinulle uskonkappale. Raamatun numeriikka on selvää huijausta ja taikauskoa.


      • iowa kirjoitti:

        Ei se armo oikein näy teidän ideologiassanne, Jumala lähettää poikansa solmimaan rauhan mutta ei peru kostoaan joka ei ole oikeudenmukainen eikä vanhurskas, kukahan tässä ei tajua lukemaansa? ;)

        Jeesus on sovittanut meidän kaikkien syntimme, mutta hyväksymmekö sen. Uskommeko Häntä.

        2.kor.6:
        1. Jumalan työtovereina me kehotamme teitä ottamaan vastaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
        2. Sanoohan hän:
        "Sopivalla ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut."
        Nyt on sopiva aika, nyt on pelastuksen päivä.


      • Anonyymi
        V.Lintu kirjoitti:

        Raamattuun ei ole kirjoitettu muuta, kuin minkä Pyhä Henki on antanut kirjoitettavaksi. Se sisältää myös historiallisiakin tapauksia jne...Niissä on myös silminnäkijäkertomuksia, mutta sekin Pyhän Hengen ohjausessa täsmällisesti oikein sanoin.

        Monissa alkutekstin snoissa joudutaan suomennoksissa miettimään "konteksti" ja mikä Suomenkielinen sana tällä tarkoitetulla sanalla vastaisi alkukieltä. Usein joudutaan käyttämään myös useampaa sanaa, koska tarkaa vastaavaa sanaa ei ole.

        Selkeämmän käsityksen "kontekstin" lisäksi saa kun tutkii missä mualla Raamatussa k.o. alkutekstin sanaa on käytetty. Lisäksi historian muista kirjoituksista voidaan myös arvioida sanan käyttötarkoitusta.

        Lisäksi hyvä tarkastuskeino on numeriikka, jossa kaikki alkutekstin merkit vaihdetaan numeroiksi alkuperäisen numeriikan mukaisesti. Tällöin teksti on oltavat numerokuvioiltaan yhtenevä muun Raamatuntekstin kanssa. Kuvioita tutkitaa monilla ulottuvuuksilla. Ihminen ei ole kyennyt tekemään sellaista tekstiä, jossa tämä kuvio olisi harmoninen.

        "Lisäksi hyvä tarkastuskeino on numeriikka, jossa kaikki alkutekstin merkit vaihdetaan numeroiksi alkuperäisen numeriikan mukaisesti. Tällöin teksti on oltavat numerokuvioiltaan yhtenevä muun Raamatuntekstin kanssa."

        Höpö höpö. Jo eri kielten tyystin erilainen rakenne tekee tällaisen yhtenevyyden mahdottomaksi.


      • Anonyymi
        V.Lintu kirjoitti:

        Minä en edusta mitään kirkkokuntaa. Minä olen paljon yhteydessä eri piireihin. Minulla on paljon läheisiä lämpimiä ystävyyksiä monissa eri piireissä. Monissa on paljon uudestisyntyneitä kristityjä.

        Mutta en joidenkin kristillisyyden ulkopuolisia oppeja hyväksy, kuten jehovat ja mormoonit, heistä pysyttelen kaukana.

        Tärkeintä eri piireissä on Kristuskeskeisyys, eikä ihmiskeskeisyys.

        Raamatun akuteksti ei ole muuttunut. Uudet vanhat tekstit pitävät yhtä. On toki muitten kirjoittamia kirjoitukseia, kuten katolisten, mutta ne eivät olekaan Raamatun tekstiä, eivätkä pyhiä, vaan sekamelska pakanallisuutta yhdistettynä muutamiin oikeisiinkin teksteihin.

        Entä millä perusteella juuri sinun tulkintasi Raamatusta on oikea?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Lisäksi hyvä tarkastuskeino on numeriikka, jossa kaikki alkutekstin merkit vaihdetaan numeroiksi alkuperäisen numeriikan mukaisesti. Tällöin teksti on oltavat numerokuvioiltaan yhtenevä muun Raamatuntekstin kanssa."

        Höpö höpö. Jo eri kielten tyystin erilainen rakenne tekee tällaisen yhtenevyyden mahdottomaksi.

        Numeriikka toteutuu vain alkuteksteissä ja alkuperäisllä kielellä, ei nykyaikaisin käännöksin


      • Anonyymi kirjoitti:

        Entä millä perusteella juuri sinun tulkintasi Raamatusta on oikea?

        En ole sanonut, että juuri minun tulkintani Raamatusta on oikea. Itseään viisaina pitäviä ihmisiä on varottava.

        Matt, 24:
        4. Jeesus vastasi heille: "Varokaa, ettei kukaan eksytä teitä.

        1.Tess.5:
        19. Henkeä älkää sammuttako,
        20. profetoimista älkää väheksykö,
        21. mutta koetelkaa kaikki ja pitäkää se, mikä on hyvää.

        1.Joh. 4:
        1. Rakkaani, älkää uskoko jokaista henkeä, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta, sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan.

        2. Piet 2:
        Väärät opettajat ja heidän tuomionsa
        1. Israelin kansan keskuudessa esiintyi kuitenkin myös vääriä profeettoja. Samoin on teidänkin joukossanne oleva vääriä opettajia, jotka kuljettavat keskuuteenne salaa turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on ostanut heidät, ja tuottavat itselleen äkillisen tuhon.
        2. Moni lähtee seuraamaan heidän irstauksiaan, ja heidän takiaan totuuden tie tulee häväistyksi.
        3. Ahneudessaan he valheellisin sanoin pyrkivät hyötymään teistä. Mutta heille muinoin langetettu tuomio on yhä voimassa, heidän tuhonsa ei torku.


    • Anonyymi

      > Miksi Raamattua ja sen historiaa ammatikseen tutkivien ihmisten tietoon perustuva käsitys ei kelpaa kreationisteille.

      Koska evoluutioteoria on vain uudelleen lämmitetty äiti-maa-uskonto. Jos evoluutioteoria olisi totta, sen voisi todistaa oikeasti tieteellisesti. Nykyinen evoluutiouskomus on pseudotiedettä.

      • Anonyymi

        Sinun evoluutiouskomuksesi ovatkin selvää pseudotiedettä.


    • Anonyymi

      "Miksi Raamattua ja sen historiaa ammatikseen tutkivien ihmisten tietoon perustuva käsitys ei kelpaa kreationisteille."

      Siksi, koska heidän lähtökohtansa tukimuksissaan on maallis-materialistis-kulttuurihistoriallis-ateistinen, eikä tällainen voi tietenkään kelvata henkensä ylevöittäneille kreationisteille.

    • Kun Jeesus herätti Lasaruksen kuolleista, LOIKO hän uutta välittömästi vai kehittyikö Lasarus miljoonien vuosien aikana jälleen eläväksi ja terveeksi?

      • Anonyymi

        Voit itse uskoa tuosta, miten vain haluat, koska kyseessä on uskonkohta eikä tieteellinen kannanotto. Ihmisten enemmistö lienee sillä kannalla, että kyseessä oli enintään kuulopuheissa liioiteltu kertomus valekuolleen heräämisestä.


      • Anonyymi

        Miksi kysyt, kun et usko miljooniin vuosiin? Vai tekeekö vain mielesi v-ttuilla?


      • Anonyymi

        Kukaan meistä ei ollut näkemässä tapausta, joten sitä ei ole tapahtunut. T. Mark5.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      122
      1310
    2. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      50
      1194
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1173
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      863
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      323
      809
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe