Polkupyöräilijöille tulee siis x paikkoihin pyörätie autotien yli joka on myös korotettu autotiestä korkeammaksi. Autoille on tästä liikennemerkki https://live.staticflickr.com/65535/49525656742_3c48c2214b_h.jpg
Tälläisessä paikassa pyöräilijällä on etuajo-oikeus ylittää autotie.
Tälläisiä ei ole ns ennen siis ollut.
Tämä muutos ei siis sitten muuta mitään muita sääntöjä eikä väistämissääntöjä missään. Tuo on uusi asia, muita uusia asioita ei ole muuttunut tien ylitys tilanteissa.
Vanhat asiatkin olisi hyvä tiedostaa, koska pyöräilijän pitää väistää ja koska ei.
Silloinkin kun on oikeassa, ei kannata ajaa auton eteen joka ei pysähdy, eikö.
Kyllä se pitäisi olla aika helppo hahmottaa että on tien ylitys turvallinen vai ei, vähän kattoo millä vauhdilla se auto tulee ja onko aikomustakaan hiljentää. Valitettavaa vaan on se että joskus ihan kaikkea ei voi nähdä, jää siis pieni vara sille että kukin voi joskus mokata. Ei silloin kahden tarvitse mokata, toinen mokaa ja toinen niin ei tule kolaria.
1.6 mitä uutta teille nyt tulee
18
101
Vastaukset
- Anonyymi
Oppisivat pyöräilijät nyt ensin erottamaan toisistaan jalkakäytävät ja pyörätiet ja taluttamaan pyörän tavissuojatien yli.
- Anonyymi
Nyt on uusi laki voimassa ja sen myötä pyöräilijä saa ylittää ajorata käyttämällä suojatietä. Ei siis ole mikään pakko taluttaa. Väistämissäännöt ovat sitten asia erikseen ja ne pitää osata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt on uusi laki voimassa ja sen myötä pyöräilijä saa ylittää ajorata käyttämällä suojatietä. Ei siis ole mikään pakko taluttaa. Väistämissäännöt ovat sitten asia erikseen ja ne pitää osata.
Muistakaa pyöräilijät, että jalankulkija on Rouva ja Herra suojatiellä! Jalankulkijat saavat kulkea koko suojatien leveydeltä eli ei ole mitään oikean puoleista liikennettä.
Pyöräilijöiden tulee huomioida jalankulkijat suojatiellä(löytyy laista) eli turha soittaa kelloa, ajaa hihaa hipoen jne. Monet entiset pyörätien jatkeet on jo maalattu suojatieksi ja siinä keskikorokkeella on entisen pyörätien jatke tien tasossa eli nykyisin Me jalankulkijat saamme myös siinä kävellä. Varautukaa siihen, että jonakin kauniina päivänä Te joudutte taluttamaan sitä pyörää suojatiellä.
Tietysti jalankulkijoiden on hyvä pitää kulkusuuntansa eikä seilata laidasta laitaan.
Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle tarvittava tila! Niin tekin vaaditte, että autoilijat antavat ohittaessaan teille tilaa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistakaa pyöräilijät, että jalankulkija on Rouva ja Herra suojatiellä! Jalankulkijat saavat kulkea koko suojatien leveydeltä eli ei ole mitään oikean puoleista liikennettä.
Pyöräilijöiden tulee huomioida jalankulkijat suojatiellä(löytyy laista) eli turha soittaa kelloa, ajaa hihaa hipoen jne. Monet entiset pyörätien jatkeet on jo maalattu suojatieksi ja siinä keskikorokkeella on entisen pyörätien jatke tien tasossa eli nykyisin Me jalankulkijat saamme myös siinä kävellä. Varautukaa siihen, että jonakin kauniina päivänä Te joudutte taluttamaan sitä pyörää suojatiellä.
Tietysti jalankulkijoiden on hyvä pitää kulkusuuntansa eikä seilata laidasta laitaan.
Polkupyörä on ajoneuvo ja pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle tarvittava tila! Niin tekin vaaditte, että autoilijat antavat ohittaessaan teille tilaa!Miksi pitäisi varautua siihen, että jonakin kauniina päivänä joutuisi taluttamaan pyörää suojatiellä? Mihin moinen väite perustuu ja milloin tällainen muutos muka tapahtuisi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pitäisi varautua siihen, että jonakin kauniina päivänä joutuisi taluttamaan pyörää suojatiellä? Mihin moinen väite perustuu ja milloin tällainen muutos muka tapahtuisi?
Tarkoitin sitä, että täällä isossa maailmassa eli pääkaupunkiseudulla on monia suojateitä, jotka ovat määrättyinä vuorokauden aikana täynnä jalankulkija. Jalankulkijoita tulee molemmista suunnista suojatielle ja heitä saattaa olla monia kymmeniä.
Esimerkiksi Helsingin keskustassa Sokoksen ja Lasipalatsin luona, Kaivokadulla monissa kohtaa jne.
Silloin pyöräilijällä ei ole välttämättä tilaa ajaa 20-30 km/h tien yli vaan siinä pyöräilijän on kuljettava jalankulkijoiden vauhtia, joka voi olla 3-6 km/h. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoitin sitä, että täällä isossa maailmassa eli pääkaupunkiseudulla on monia suojateitä, jotka ovat määrättyinä vuorokauden aikana täynnä jalankulkija. Jalankulkijoita tulee molemmista suunnista suojatielle ja heitä saattaa olla monia kymmeniä.
Esimerkiksi Helsingin keskustassa Sokoksen ja Lasipalatsin luona, Kaivokadulla monissa kohtaa jne.
Silloin pyöräilijällä ei ole välttämättä tilaa ajaa 20-30 km/h tien yli vaan siinä pyöräilijän on kuljettava jalankulkijoiden vauhtia, joka voi olla 3-6 km/h.Ajoneuvoja, eli myös polkupyörää koskee velvoite ajaa tilanteeseen sopivalla nopeudella aina ja kaikkialla. Ei ole mikään uusi asia vaan on ollut vanhassakin laissa nimellä tilannenopeus. Mutta myös jalankulkijoilla on velvollisuuksia. Ihan yleinen velvollisuus kaikilla tienkäyttäjillä (ei pelkästään ajoneuvoilla) on esim. se, että liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajoneuvoja, eli myös polkupyörää koskee velvoite ajaa tilanteeseen sopivalla nopeudella aina ja kaikkialla. Ei ole mikään uusi asia vaan on ollut vanhassakin laissa nimellä tilannenopeus. Mutta myös jalankulkijoilla on velvollisuuksia. Ihan yleinen velvollisuus kaikilla tienkäyttäjillä (ei pelkästään ajoneuvoilla) on esim. se, että liikennettä ei saa tarpeettomasti estää eikä haitata.
Jalankulkiija, joka ei väistä pyöräilijää ei ole lain mukaan estämässä eikä haittaamassa pyöräilijää.
Jalankulkijat saavat kävellä suojatiellä koko leveydeltä eikä sitä voida katsoa, että se olisi estämistä tai haittaamista. Suojatie on jalankulkijoille tarkoitettu ylityspaikka! Laissa on, että pyöräilijä saa ylittää tien ajamalla suojatiellä, mutta ei saa haitata jalankulkijoita.
Pyöräilijän tulee varautua siihen, että jalankulkijaa saattaa muuttaa suuntaansa. Tietysti olisi hyvä, että jalankulkija katsoisi taakse, onko turvallista juuri sillä sekunnilla siirtyä.
Tuomioita löytyy tilanteissa, joissa jalankulkija on siirtynyt ja pyöräilijä aiheuttanut jalankulkijalle vammoja eli pyöräilijä on tuomittu. No, yleensä on vain niin, että pyöräilijät lähtevät karkuun eli liikennepako!
Minä kävelen yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä reunassa enkä väistä sitä reunaa ajavaa pyöräilijää vaikka soittaisi kelloa tai torvea. Pyöräilijä on se joka väistää jalankulkijaa. Pyörä on ajoneuvo.
Jalkakäytävällä kävellen missä haluan enkä väistä sielläkään pyöräilijää, sillä yli 12 vuotiaat pyöräilijät kuuluvat ajoradalle tai pyörätielle.
Se miten edellä olevissa tilanteissa väistän jalankulkijaa ei ole nyt puheena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jalankulkiija, joka ei väistä pyöräilijää ei ole lain mukaan estämässä eikä haittaamassa pyöräilijää.
Jalankulkijat saavat kävellä suojatiellä koko leveydeltä eikä sitä voida katsoa, että se olisi estämistä tai haittaamista. Suojatie on jalankulkijoille tarkoitettu ylityspaikka! Laissa on, että pyöräilijä saa ylittää tien ajamalla suojatiellä, mutta ei saa haitata jalankulkijoita.
Pyöräilijän tulee varautua siihen, että jalankulkijaa saattaa muuttaa suuntaansa. Tietysti olisi hyvä, että jalankulkija katsoisi taakse, onko turvallista juuri sillä sekunnilla siirtyä.
Tuomioita löytyy tilanteissa, joissa jalankulkija on siirtynyt ja pyöräilijä aiheuttanut jalankulkijalle vammoja eli pyöräilijä on tuomittu. No, yleensä on vain niin, että pyöräilijät lähtevät karkuun eli liikennepako!
Minä kävelen yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä reunassa enkä väistä sitä reunaa ajavaa pyöräilijää vaikka soittaisi kelloa tai torvea. Pyöräilijä on se joka väistää jalankulkijaa. Pyörä on ajoneuvo.
Jalkakäytävällä kävellen missä haluan enkä väistä sielläkään pyöräilijää, sillä yli 12 vuotiaat pyöräilijät kuuluvat ajoradalle tai pyörätielle.
Se miten edellä olevissa tilanteissa väistän jalankulkijaa ei ole nyt puheena.Mutta sellainen jalankulkija joka hoippuu koko väylän leveydeltä ja kulkee missä milloinkin, haittaa liikennettä. Pitää valita se kohta väylää jossa kävellään. Fiksut valitsevat reunan.
- Anonyymi
Tämä uusi "väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa" liikennemerkki on väistämismerkki:
https://live.staticflickr.com/65535/49525656742_3c48c2214b_h.jpg
Se löytyy laista heti väistämisvelvollisuus risteyksessä (kärkikolmio) ja pakollinen pysäyttäminen (stop) liikennemerkkien alapuolelta.
"B7 Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa
Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä ajorataa pyörätien jatkeella ylittävää polkupyöräilijää. Merkillä voidaan osoittaa vain rakenteellisesti korotettu pyörätien jatke. Merkki voidaan sijoittaa ajoradan oikealle puolelle, yläpuolelle, ajoradalla olevalle korokkeelle tai ajoradan vasemmalle puolelle."
Kyseistä liikennemerkkiä ei siis laiteta jokaisen jatkeen kohdalle. - Anonyymi
Uusi tieliikennelaki - muutokset pyöräilijälle
https://youtu.be/V0V8WpUVIUc
10 min video jonka kannattaa katsoa.- Anonyymi
Hyvä tietää nuo säännöt, kunhan saan pyöräni pyöräilykuntoon.
- Anonyymi
On jo tullut muutama muutos. Nämä otetaan esille tällä videolla (jatkoa edelliselle videolle).
Uusi tieliikennelaki ja pyöräily - usein kysytyt kysymykset
https://youtu.be/SttGw1D5pr8
Hyvä katsoa myös tämä video.
- Anonyymi
Mistä löytyy autotien määritelmä?
- Anonyymi
autotie
1.Kansanomainen, vanhahtava nimitys tieliikenteelle varatulle tielle - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
autotie
1.Kansanomainen, vanhahtava nimitys tieliikenteelle varatulle tielleAika kehno määritelmä, kun tieliikenne käsittää muutakin kuin autoja. Mistä otit sen?
Anonyymi kirjoitti:
Aika kehno määritelmä, kun tieliikenne käsittää muutakin kuin autoja. Mistä otit sen?
Tee Google-haku sanoilla "autotie perille", niin saat monia puhelinnumeroita, joista voit kysyä tuon merkitystä.
- Anonyymi
ich-bin kirjoitti:
Tee Google-haku sanoilla "autotie perille", niin saat monia puhelinnumeroita, joista voit kysyä tuon merkitystä.
Jaksan hyvin odottaa siihen, että joku tietäjä kertoo vastauksen täällä. Joku jo yritti, mutta ei onnistunut.
- Anonyymi
Ei löydy ei. Tuo taitaa olla jokin vanha "kansankielen" ilmaisu. Ajorata on se oikea termi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387735Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381945Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251910- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4889Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 34802