Mozartista sanottua

Anonyymi

Hildesheimer luonnehti Mozartia itseäänkin eräänlaiseksi vapahtavaksi ihmeeksi. Hildesheimer arvelee että Mozart ei itse milloinkaan aavistanut että hänen nimessään tiivistyisi kerran kaiken tuonpuoleisen kauniin ja maallisen onnen aavistelu. Mozartin fanien mukaan muut säveltäjät saattavat saavuttaa taivaan mutta Mozart on kotoisin sieltä, kotoisin taivaasta.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nimi Mozart synnyttää kaikissa niissä jotka pitävät itseään musikaalisina erikoisen reseptiivisen mielentilan.

    • Luin aikoinaan teininä tuon Wolfgang Hildesheimerin Mozart-elämäkerran, jossa hän myös puhuu paljon Mozartin musiikista ja kirjeistä. Teininä luukutin tuota Mozartia ja kun kuuntelin hänen musiikkiaan ajattelin, että tällaista musiikkia varmasti soitetaan taivaassa.

      Nyt on mulla aika ajanut hieman tuon klassisen ohi (joskus saatan kuunnella jotain barookkimusiikkia esim. Klassinen on minusta edelleen hienoa, mutta en nykyään sitä enää niin paljon kuuntele, kun aikoinaan tuli kuunneltua ihan kuuloluut täyteen) ja eritoten tuon Mozartin, mutta joskus noita vanhoja aikoja on ihan kiva muistella.

      • Anonyymi

        Itse koin hyvinkin voimakkaita korkeimmanasteisia transsendentaalisia transsinomaisia psykofyysisiä tiloja ja katharsiksia Mozartia ja Beethovenia kuunnellessa etten koskaan myöhemmin ole mistään musiikista saanut yhtä syvällisiä ja voimakkaita emotionaalisia kokemuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse koin hyvinkin voimakkaita korkeimmanasteisia transsendentaalisia transsinomaisia psykofyysisiä tiloja ja katharsiksia Mozartia ja Beethovenia kuunnellessa etten koskaan myöhemmin ole mistään musiikista saanut yhtä syvällisiä ja voimakkaita emotionaalisia kokemuksia.

        Ei mittaamaton emotionaalinen syvyysperspektiivi ole oikeastaan kuultavissakaan vaan sen voi vain tuntea ja kokea sielunsa syvimmässä sopukassa tiedoitsevan tultua tiedoitsemisen puhtaaksi subjektiksi ja tahdon tultua tungetuksi ulos tajunnasta joka täyttyy Mozartille ominaisesta ainutlaatuisesta puhtaan mielteen alueelle heijastuneesta valon ja rakkauden atmosfääristä kirkkauteen kohotetussa sieluntilassa ottaessaan koko ihmisen olemuksen kokonaan valtoihinsa jonka katharttisen kokemuksen vain Mozartin paras musiikki voi antaa välittäessään assosiaatioita joihinkin menneisiin koettuihin järkytyksiin jotka Mozart on sublimoituaan objektivoituna tunteena valanut teoksiinsa mutta mitä suurinta kontemplaatiota se tosin edellyttää kuulijaltaan soivan materian transformoituessa valohehkuiseksi pätsinkaltaiseksi emotionaaliseksi kokemukseksi joka tunkee tahtomisen ulos tajunnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mittaamaton emotionaalinen syvyysperspektiivi ole oikeastaan kuultavissakaan vaan sen voi vain tuntea ja kokea sielunsa syvimmässä sopukassa tiedoitsevan tultua tiedoitsemisen puhtaaksi subjektiksi ja tahdon tultua tungetuksi ulos tajunnasta joka täyttyy Mozartille ominaisesta ainutlaatuisesta puhtaan mielteen alueelle heijastuneesta valon ja rakkauden atmosfääristä kirkkauteen kohotetussa sieluntilassa ottaessaan koko ihmisen olemuksen kokonaan valtoihinsa jonka katharttisen kokemuksen vain Mozartin paras musiikki voi antaa välittäessään assosiaatioita joihinkin menneisiin koettuihin järkytyksiin jotka Mozart on sublimoituaan objektivoituna tunteena valanut teoksiinsa mutta mitä suurinta kontemplaatiota se tosin edellyttää kuulijaltaan soivan materian transformoituessa valohehkuiseksi pätsinkaltaiseksi emotionaaliseksi kokemukseksi joka tunkee tahtomisen ulos tajunnasta.

        Mozart oli käsittämättömän suuri henki, ansaitsematon lahja ihmiskunnalle sekä luonnon ainutkertainen taideteos jolle ei milloinkaan ole löytynyt vertaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mozart oli käsittämättömän suuri henki, ansaitsematon lahja ihmiskunnalle sekä luonnon ainutkertainen taideteos jolle ei milloinkaan ole löytynyt vertaista.

        Mozartin tie vei monessa suhteessa siitä missä oli jo jotain mutta ei aivan siihen missä sitä ei ollut enää aivan täysin. Hänen tuotantonsa saavutti laadullisen huipentumansa v. 1784 vuoteen 1787.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mozart oli käsittämättömän suuri henki, ansaitsematon lahja ihmiskunnalle sekä luonnon ainutkertainen taideteos jolle ei milloinkaan ole löytynyt vertaista.

        "Mozart oli käsittämättömän suuri henki, ansaitsematon lahja ihmiskunnalle sekä luonnon ainutkertainen taideteos jolle ei milloinkaan ole löytynyt vertaista."

        ja Mozart teki musiikkia jonkalaista popparit eivät niin millään pystyisi tekemään? niinhän se Mozart-jorina tavallisesti menee?

        Verrataan:
        https://www.youtube.com/watch?v=H5gJHdUNu9s
        Mozart

        https://www.youtube.com/watch?v=73lj5qJbrms
        Popparit

        Ero on selvä, Mozartilta taivaallista musiikkia johon vain hän ja ehkä enkelit pystyisivät mutta poppareilta silkkaa renkutusta. Mutta jos huomioi että Mozartin taivaallista sävellystä säestää 50 - 100 hengen orkesteri, mutta popparien sinänsä simppeliä renkutusta vain 4 tai 5 muusikkoa niin eikö se soittajien määrä ainakin osin selitä sitä miksi ilmenee ikäänkuin vaikutelma että se Mozart oli niinku paljon parempi vaikkapa kaikensorttisia musikillisia sointivärejä esiin tuomaan, öh eiku siis ...

        https://www.youtube.com/watch?v=32ZlqCh4jV8
        eräät toiset popparit

        https://www.youtube.com/watch?v=Mgm9nyGYRX0
        Saksofoni soi, kyseessä siis täytyy olla Jatsarit

        Kuuntelin eilen koko Mozartin tuotannon kahdesti läpi ja ilmeni että mitään vastaavaa ei oikein Mozartilta ollut löydettävissä, varsinkin rytmin esille tuonnin suhteen Mozart on alati jotenkin vässy kun vertaa hänen töitään tuohon miten nuo toiset popparit ja nuo jazzarit noissa töissään sen rytmin esiintuonnin tekevät, ja ehkä se merkitsee ettei Mozart oman aikansa silloisten höyrykauden soittimien kera oikein olisi pystynytkään mihinkään tommoseen?

        Ja siitä päästäänkin johtopäätökseen varsinkin kun huomioi että nuohan niin popit kuin tuo jazzikin ovat oikein hyviä kappaleita sinänsä, että Mozart ei sittenkään ole musiikin suhteen vastaus ihan kaikkeen, siis että Mozart ei sittenkään ole musikillisesti ihan kaikenkattavan täydellinen?

        Ja niinpä vaikka Mozart kieltämättä ja kiistatta olikin 1700-luvun lopun poppareista ehkä se kaikkein kovin, niin aikaa on kulunut ja paljon, ja ajan kuluessa on ilmaantunut uusia instrumentteja kuten sähkökitarat ja saxofonit ja Fairlaight sämplerityöasema, ja koska Mozart ei säveltänyt mitään niin sähkökitaralle kuin saxofoneille kuin Fairlightillekkaan niin ehkä muitten sitten pitää nyt niin tehdä, ja kuten yllä olevat popparien ja jazzi esimerkit osoittavat ovat jo tehneet ja toivottavasti yhä edelleenkin tekevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mozart oli käsittämättömän suuri henki, ansaitsematon lahja ihmiskunnalle sekä luonnon ainutkertainen taideteos jolle ei milloinkaan ole löytynyt vertaista."

        ja Mozart teki musiikkia jonkalaista popparit eivät niin millään pystyisi tekemään? niinhän se Mozart-jorina tavallisesti menee?

        Verrataan:
        https://www.youtube.com/watch?v=H5gJHdUNu9s
        Mozart

        https://www.youtube.com/watch?v=73lj5qJbrms
        Popparit

        Ero on selvä, Mozartilta taivaallista musiikkia johon vain hän ja ehkä enkelit pystyisivät mutta poppareilta silkkaa renkutusta. Mutta jos huomioi että Mozartin taivaallista sävellystä säestää 50 - 100 hengen orkesteri, mutta popparien sinänsä simppeliä renkutusta vain 4 tai 5 muusikkoa niin eikö se soittajien määrä ainakin osin selitä sitä miksi ilmenee ikäänkuin vaikutelma että se Mozart oli niinku paljon parempi vaikkapa kaikensorttisia musikillisia sointivärejä esiin tuomaan, öh eiku siis ...

        https://www.youtube.com/watch?v=32ZlqCh4jV8
        eräät toiset popparit

        https://www.youtube.com/watch?v=Mgm9nyGYRX0
        Saksofoni soi, kyseessä siis täytyy olla Jatsarit

        Kuuntelin eilen koko Mozartin tuotannon kahdesti läpi ja ilmeni että mitään vastaavaa ei oikein Mozartilta ollut löydettävissä, varsinkin rytmin esille tuonnin suhteen Mozart on alati jotenkin vässy kun vertaa hänen töitään tuohon miten nuo toiset popparit ja nuo jazzarit noissa töissään sen rytmin esiintuonnin tekevät, ja ehkä se merkitsee ettei Mozart oman aikansa silloisten höyrykauden soittimien kera oikein olisi pystynytkään mihinkään tommoseen?

        Ja siitä päästäänkin johtopäätökseen varsinkin kun huomioi että nuohan niin popit kuin tuo jazzikin ovat oikein hyviä kappaleita sinänsä, että Mozart ei sittenkään ole musiikin suhteen vastaus ihan kaikkeen, siis että Mozart ei sittenkään ole musikillisesti ihan kaikenkattavan täydellinen?

        Ja niinpä vaikka Mozart kieltämättä ja kiistatta olikin 1700-luvun lopun poppareista ehkä se kaikkein kovin, niin aikaa on kulunut ja paljon, ja ajan kuluessa on ilmaantunut uusia instrumentteja kuten sähkökitarat ja saxofonit ja Fairlaight sämplerityöasema, ja koska Mozart ei säveltänyt mitään niin sähkökitaralle kuin saxofoneille kuin Fairlightillekkaan niin ehkä muitten sitten pitää nyt niin tehdä, ja kuten yllä olevat popparien ja jazzi esimerkit osoittavat ovat jo tehneet ja toivottavasti yhä edelleenkin tekevät.

        Rytmimusiikki onkin asia erikseen. Siltä puuttuu taiteellinen arvo.


    • Anonyymi

      Mozart on roskaa! Black Sabbathin eka pesään ja saat sellaiset kokemukset jotka vetävät luut lakoon!!!

      • Anonyymi

        Tokkopa nyt sentään. Sellaisia korkeimmanasteisia transsendentaalia transsinomaisia psykofyysisiä tiloja joita Mozart katharsiksena tarjoilee ei mistään nykypäivän yksipuolisesta ja pinnallisesta rytmimusiikista joka on teineille suunnattua lapsellista soopaa pysty koskaan saavuttamaan. Mozartin musiikki on niin syvällistä ja syvimmältä olemukseltaan lähes saavuttamatonta valon ja rakkauden atmosfäärissään ettei popin pinnallisuus yllä lähellekään sitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7765
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1975
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1016
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe