Vai sullotko samaan roskikseen? Miten on?
Lajitteletko ja kierrätätkö
27
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Kylläää....
- Anonyymi
Eii
- Anonyymi
Tietysti, sillä en ole itsekäs persu.
- Anonyymi
Pahvit eri kuin paperi, metalli, muovi, bio- ja sekajätteet. Kyllä erittelen, osa muovista menee myös sekajätteisiin. Kierrätän vanhoja vaatteita, vien ne pestyinä UFF- laatikoihin, kun tarvetta tulee.
"Kierrätän vanhoja vaatteita, vien ne pestyinä UFF- laatikoihin "
Miksi? Miksi et käytä niitä itse, jos ne yhä ovat käyttökelpoisia. Tietysti jos lihoo pari numeroa vuodessa, niin voi aina hankkia UFF-laatikosta isomman koon tilalle. Mutta mistä kaikkein lihavimmat silloin saavat vaatteensa??? Tässä systeemissä on jokin virhe.Sinähän hienosti kierätät. Meidän taloyhtiö kerää biojätteen, pahvin ja paperin. Loput menee roskiin ellei näe vaivaa ja vie muovia sekä metallia muualle.
FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:
Sinähän hienosti kierätät. Meidän taloyhtiö kerää biojätteen, pahvin ja paperin. Loput menee roskiin ellei näe vaivaa ja vie muovia sekä metallia muualle.
Onko taloyhtiön roskakatoksessa paikkaa kahdelle "sekajäte"-astialle? Jos on kaksi (tai useampia), niin keräisikö joku alueella muovijätettä?
scrg kirjoitti:
Onko taloyhtiön roskakatoksessa paikkaa kahdelle "sekajäte"-astialle? Jos on kaksi (tai useampia), niin keräisikö joku alueella muovijätettä?
Kahdessa paikassa kaupunginosassani kerätään jotain tai ainakin toisessa. En ole perehtynyt, sillä minullla ei tule juuri muovijätettä. Käytännössä katsoen ainut muovinen on pullot, jotka vien kauppaan.
FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:
Kahdessa paikassa kaupunginosassani kerätään jotain tai ainakin toisessa. En ole perehtynyt, sillä minullla ei tule juuri muovijätettä. Käytännössä katsoen ainut muovinen on pullot, jotka vien kauppaan.
Joo. Paikkakunnittain tosiaan riippuu, kerätäänkö muovipakkauksia taloyhtiöiltä. Ja jos muovijäte on kaukana paikasta missä se voitaisiin hyödyntää, niin kuluu melkoisesti energiaa sen siirtämiseen. Kierrätysmuovista voi tehdä jotain kasseja tai kukkaruukkuja, mutta ei enää uusia elintarvikepakkauksia.
Mutta ihmettelen, jos ei tule muovijätettä? Mä ainakaan en osaa käydä kaupassa niin, etteikö aina samalla kantaisi useamman muovipakkauksen mukanaan. Melkein kaikki hedelmät, vihannekset, lihat ja kalat on pakattu johonkin ja varsinkin siiten sellainen ruoka, jonka mukana tulee painettu ravintosisältö. Lisäksi esimerkiksi pesuaineet ym. on aina periaatteessa raaka-aineeksi kierrätettävissä pakkauksissa.scrg kirjoitti:
Joo. Paikkakunnittain tosiaan riippuu, kerätäänkö muovipakkauksia taloyhtiöiltä. Ja jos muovijäte on kaukana paikasta missä se voitaisiin hyödyntää, niin kuluu melkoisesti energiaa sen siirtämiseen. Kierrätysmuovista voi tehdä jotain kasseja tai kukkaruukkuja, mutta ei enää uusia elintarvikepakkauksia.
Mutta ihmettelen, jos ei tule muovijätettä? Mä ainakaan en osaa käydä kaupassa niin, etteikö aina samalla kantaisi useamman muovipakkauksen mukanaan. Melkein kaikki hedelmät, vihannekset, lihat ja kalat on pakattu johonkin ja varsinkin siiten sellainen ruoka, jonka mukana tulee painettu ravintosisältö. Lisäksi esimerkiksi pesuaineet ym. on aina periaatteessa raaka-aineeksi kierrätettävissä pakkauksissa.scrg: "Mutta ihmettelen, jos ei tule muovijätettä? Mä ainakaan en osaa käydä kaupassa niin, etteikö aina samalla kantaisi useamman muovipakkauksen mukanaan. Melkein kaikki hedelmät, vihannekset, lihat ja kalat on pakattu johonkin ja varsinkin siiten sellainen ruoka, jonka mukana tulee painettu ravintosisältö. Lisäksi esimerkiksi pesuaineet ym. on aina periaatteessa raaka-aineeksi kierrätettävissä pakkauksissa."
Pesuaineet on muovipakkauksissa. Käyn syömässä yliopistolla tai Subwayssa tai haen pizzaa. En juuri valmista ruokaa kotona, joten muovipakkauksia ei tule. Elintarvikkeeni on pakattu pahviin silloin harvoin, kun niitä ostan. Ainut muovinen on hedelmät, jonka ohuen hedelmäpussin käytän biojäteastiassa. Pussi menee keräysbiojäteastiaan eli lähinnä banaanin kuoreni menevät sitä kautta keräykseen.FAlTH.HOPE.LOVE kirjoitti:
scrg: "Mutta ihmettelen, jos ei tule muovijätettä? Mä ainakaan en osaa käydä kaupassa niin, etteikö aina samalla kantaisi useamman muovipakkauksen mukanaan. Melkein kaikki hedelmät, vihannekset, lihat ja kalat on pakattu johonkin ja varsinkin siiten sellainen ruoka, jonka mukana tulee painettu ravintosisältö. Lisäksi esimerkiksi pesuaineet ym. on aina periaatteessa raaka-aineeksi kierrätettävissä pakkauksissa."
Pesuaineet on muovipakkauksissa. Käyn syömässä yliopistolla tai Subwayssa tai haen pizzaa. En juuri valmista ruokaa kotona, joten muovipakkauksia ei tule. Elintarvikkeeni on pakattu pahviin silloin harvoin, kun niitä ostan. Ainut muovinen on hedelmät, jonka ohuen hedelmäpussin käytän biojäteastiassa. Pussi menee keräysbiojäteastiaan eli lähinnä banaanin kuoreni menevät sitä kautta keräykseen.Voi tuota opiskelijaelämää:D Olen mä nähnyt sellaisia opiskelija-asuntoja, joissa seinät on vuorattu pizzalaatikoilla.
No sitten tosiaan ei kerry muovia. Mutta joku ohut muovikelmu ei mielestäni ole mikään paha ympäristöhaitake, jos sen avulla estetään ruuan pilaantuminen. Eikä siitä jää mikromuovia mihinkään, jos sen kerää ja polttaa lopulta. Monessa maailman kolkassa se muovipaska vaan jää lojumaan mihin sattuu ja lopulta kulkeutuu mereen.
Jos minulla oli tarpeeksi iso ja hyvä uuni, niin polttaisin kaiken lasia ja metallia lukuun ottamatta. Koska ei ole, niin lajittelen kaiken ja toivon, että joku jossain taas kokoaa ne yhteen ja samaan isoon uuniin/kattilaan.
- Anonyymi
Lajittelen kaiken ohjeiden mukaan, yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Viili, jukurti ym. 2,5 dl purkkien peseminen tökkää liikaa, laitan sekajätteeseen pesemättä. Tuleekohan noottia.
- Anonyymi
Suomi tarvitsee mamuja. Ei mulla muuta.
- Anonyymi
Kierrätän niin hyvin kuin pystyn, mutta jokus vain on niin kipeä tai masentaa, että hyvä kun saan asiat edes roskiin. Silloin olen tyytyväinen siitä, vaikka kierrätys ei ehkä mennyt ihan täysin 10 pisteen arvoisesti.
- Anonyymi
Miehet heitän biojätteisiin.
- Anonyymi
Minä lajittelen kaiken. Repaileisesta pressusta, jonka vein keräyspisteen polttojäte pisteeseen irroitin kaikki metalliset rinkulat, joissa kiinnitys naru on ollut.
Moni olisi heittänyt sen polttojätteeseen irroittamatta metallisia rinkuloita.
Lasipulloista irroitan metalliset korkit, ennenkuin heitän ne lasikeräys molokkiin.
Vanhan toimimattoman tietokoneen hajoitan palasiksi ja kovalevyt puran ja tuhoan, ettei niistä kukaan saa selville, että mitä luvatonta on sinne talletettu.
Muistikammat jemmaan talteen ja loput osat väännän käyttökelvottomiksi, etteivät kierrätys pisteen koltiaiset niitä pysty hyödyntämään.
t. Ruma mies Kierrätän ainakin muovin, metallin, biojätteen, kartongin ja paperin.
- Anonyymi
Wwuwuw kirjoitti:
Niin ja lasin.
Ja sitä tulee paljon?
Joku on näemmä ( taas) lajitellu roskiin mun aloituksen ameriikan persuista.. 🙄 Meniköhän biojätteisiin?
Pyrin kierrättämään, mutta työlästä se välillä on.
Muovia tulee niin paljon ja kierrätyspisteet ovat keskitetty huitsinnevadaan täällä.
Lisäksi ne taitaa mennä samaan osoitteeseen loppujen lopuksi... uuniin, mistä tehdään lämpöenergiaa... joten ihan sama.
Metalli ja lasi sieltä taas tuhkasta erotellaan, joten suotta käyttäisin fossiilista polttoainetta turhaan, että ne lajittelisin. Se ei tuo säästöjä luonnolle, eikä varsinkaan minulle.
Sekajäteastiani tyhjennetään jo maksivälillä mikä taajamassa asetukset määrää. Ei se ylitäyty.
Paperit ja pahvit tulee käytettyä sytykkeenä ja loput menee kyllä kierrätykseen. Tosin en ota vastaan ilmaisjakelua ja mainoksia...
Biojätettä tulisi niin vähän, ettei ömmiäisille riittäis syömistä, joten sekin menee mutkan kautta polttoon ja lämmittää kansalaisia. 😁Lajittelen ja kierrätän kaiken mahdollisen. Kotipiiskurina olen aika tarkka näissä asioissa. Kierrätettäviä tavaroita ei heitetä roskiin. Holtittomuudesta tulee automaattisesti huomautuksia!
- Anonyymi
Lajittelen ja kierrätä. Exä pakotti ja tapa jäi XD
- Anonyymi
Hyvä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 60894
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel111833Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla253751- 55722
- 50638
- 57570
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k91550Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai45546- 22546
- 76533