Matti kulkee metrolla ja bussilla kouluun. Metro tulee pysäkille 8 minuutin välein ja bussi lähtee 10 minuutin välein. Matti ei seuraa aikatauluja, vaan saapuu pysäkeille sattumanvaraisesti. Millä todennäköisyydellä
Matti joutuu odottamaan metroa yli 5 minuuttia
Sekä metro, että bussi lähtee alle 2 minuutin odottamisen jälkeen?
Todennäköisyys hukassa
3
851
Vastaukset
- Anonyymi
Matti saapuu hetkellä 0.
Metron tuloaika M jakautuu tasaisesti välille (0,8). Bussin tuloaika B jakautuu tasaisesti välille (0,10). M ja B ovat toisistaan riippumattomia. Matin odottamisaika = T.
1. P(M > 5 ja B >= M) (Jos bussi tulisi ennen metroa Matti ei odottaisi enempää.)
2. P(M < 2 ja B < 2) = P(M<2) * P(B < 2)Minä ymmärsin tuon niin että ensin Matti ottaa metron ja metromatkan jälkeen toisella pysäkillä bussin. Huomaa sana "pysäkeille" eli kyseessä ei ole yksi pysäkki.
Tällöin 1. kohdan todennäköisyys on P(M > 5).- Anonyymi
malaire kirjoitti:
Minä ymmärsin tuon niin että ensin Matti ottaa metron ja metromatkan jälkeen toisella pysäkillä bussin. Huomaa sana "pysäkeille" eli kyseessä ei ole yksi pysäkki.
Tällöin 1. kohdan todennäköisyys on P(M > 5).Noin ilmeisesti tarkoitettiin. Jälkimmäinen kohta on kimurantti, sillä metro ja bussi kulkevat vakioaikataululla. Jos Matin koulu alkaa joka aamu samaan aikaan, hän todennäköisesti käyttää vain kahta bussivuoroa, joista kummallakin on vaikioaikansa vaihtaa metroon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3197544Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771843
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161382- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91251Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551171Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019