Olisi kiva tietää mielipidekirjoittajien taustatietoja.

Anonyymi

Ajokilometrejä vuodessa, kuinka monta vuotta on ajettu säännöllisesti ja kuinka monta kertaa on kolhinut autoaan.
No siinä ne tulikin.

44

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuinkakohan monta rekisteröitynyttä kirjoittajaa täällä on? Kolme? :D

      Itse olen ajanut autoa säännöllisesti noin 25 vuotta. Kilometrejä vuodessa viimeiset 20 vuoden ajan on kertynyt 20-30 tuhatta. Ruuhkasuomessa, eli suhteellisen haastavassa ympäristössä (Suomen mittakaavassa).

      Kaksi kertaa olen kolaroinut omasta syystäni (molemmilla kerroilla syynä on ollut puutteellinen huomiointi ja toisella kerralla lisäksi liikennesääntöjen heikko tuntemus (kaistojen määrä)). Kolme kertaa olen ollut syyttömänä osallisena kolarissa, joista kaksi olisi voinut välttää olemalla jossain muualla ja kolmannen jos olisin ymmärtänyt olettaa, että hitaasti ajavat kuskit ovat ehkä vaarallisia muillakin tavoin...

      Ylinopeus, joka tuntuu olevan muutaman palstaneropatin suurin vihollinen, ei ole ollut osallisena yhdessäkään onnettomuudessa. Sen hitaasti ajavan onnettomuuden olisin ehkä kyennyt välttämään, jos olisin ylinopeudella ajanut. Nyt jouduin aivan liian kauan luistelemaan lumisella pientareella ja välttelemään sekä sokeaa kaistanvaihtajaa, että reunuskaidetta. Ei ilmeisesti ihan ollut Vatasen kädet näemmä, kun takakulma kolahti melkein ohi päästyäni.

      Sen lisäksi pari kertaa on ollut etupyötä ojan puolella ilman vaurioita ja muutaman kerran tullut naarmuja muoviosiin. Kerran joku oli peruuttanut ilmeisesti vetokoukulla eturekisterikilven mutkalle. Voi olla, että jotain on unohtunut.

      • Anonyymi

        Kannattaisikohan tuollaista historiaa mainostaa, jos on tuon tasonn kuljettaja? Vai niin että hitaasti ajavat ne on vaarallisia (olisit ymmärtänyt oletta???? LOL :)) ja ylinopeudesta ei ole mitään vaaraa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisikohan tuollaista historiaa mainostaa, jos on tuon tasonn kuljettaja? Vai niin että hitaasti ajavat ne on vaarallisia (olisit ymmärtänyt oletta???? LOL :)) ja ylinopeudesta ei ole mitään vaaraa?

        Ei ehkä kannata, mutta minkäs sille mahtaa. Minä sentään uskallan tunnustaa kun mokaan. Se on kehittymisen edellytys... Olen noiden onnettomuuksien jälkeen muuttanut ajotyyliäni, pyrkiäkseni välttämään niitä jatkossa. Mokiahan ei voi estää, niitä voi vain vähentää ja pyrkiä niistä oppimaan.

        Jeps. Ylinopeudesta ei ole mitään vaaraa ja toisaalta vaaralliset kuskit ajavat usein varovasti, eli hitaasti ajavia kannattaa varoa erityisesti.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Ei ehkä kannata, mutta minkäs sille mahtaa. Minä sentään uskallan tunnustaa kun mokaan. Se on kehittymisen edellytys... Olen noiden onnettomuuksien jälkeen muuttanut ajotyyliäni, pyrkiäkseni välttämään niitä jatkossa. Mokiahan ei voi estää, niitä voi vain vähentää ja pyrkiä niistä oppimaan.

        Jeps. Ylinopeudesta ei ole mitään vaaraa ja toisaalta vaaralliset kuskit ajavat usein varovasti, eli hitaasti ajavia kannattaa varoa erityisesti.

        Lapsellista väittää etteikö ylinopeus muka koskaan vaikuta tilanteiden vaarallisuuteen. Hitaasti ajava kuski on sitä paitsi vaarallinen lähinnä nopeampaa ajavalle. Jos ajaa samaa nopeutta, niin ei tule tämän lähietäisyydelle samassa määrin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lapsellista väittää etteikö ylinopeus muka koskaan vaikuta tilanteiden vaarallisuuteen. Hitaasti ajava kuski on sitä paitsi vaarallinen lähinnä nopeampaa ajavalle. Jos ajaa samaa nopeutta, niin ei tule tämän lähietäisyydelle samassa määrin.

        Onko? Kerrotko sen tilanteen, jossa nopeusrajoituksen nosto vähentää tilanteen vaarallisuutta?


    • Ajokortin sain 50 vuotta sitten, (Mikko Paateron ollessa Noormarkun nimismiehenä, tuo kortti on edelleen auton etupenkin alla olevassa lokerossa) ja siitä alkaen olen suht. säännöllisesti ajellut 20000-30000 kilometriä vuodessa, alkuvuodet Satakunnassa, viitisen vuotta Etelä-Savossa, sitten 25 vuotta Keski-Uudellamaalla, ja viimeiset kahdeksan vuotta taas Satakunnassa.

      Onnekas olen ollut, sillä kertaakaan ei ole autoon kolhuja tullut, osasyynä varmaan oma ajotyyli, mutta suurin syy lienee tuurissa, ettei ole hölmöilijää sattunut omalle kohdalle.

      Viimeiset kaksi vuotta on kilometrit jääneet noin kymmeneen tuhanteen, kun mukavuuden halu voitti ja vaihdoimme maalaiskylän rauhan kerrostalon mukavuuteen kaupungissa.

    • Olenko minä kenties se nimim. Ratin mainitsema kolmas nimimerkillä rekisteröitynyt?
      Kirjoitan toki jonkin verran myös anonyyminä.
      Kortti on ollut vuodesta 1964, mutta oma auto on ollut vasta vuodesta 1976. Ajokilometrejä tähän mennessä tullut yhteensä n. 1.500.000, eri autoja - yleensä uudehkoja - lähes 20 kpl ja vuotuinen ajomäärä vuodessa nykyään 20 - 25.000 km.
      Aikasemmin ajoja oli työmatkan vuoksi enemmän.
      Olen ollut onnekas, sillä yhteenajoja ei tosiaankaan ole ollut "kop, kop" yhtään, mutta erilaisia pienempiä ja suurempia ulosajoja, rengasrikkoja ja tuulilasin rikkoutumisia on jonkun verran kyllä ollut.
      Vaimoni ei ole ollut yhtä onnekas, sillä meillä oli hetken omat automme.
      Hän osui viimeksi toiseen autoon kyljittäin alhaisessa nopeudessa, koska hän vieraalla paikkakunnalla ei hoksannut kaistojen lukumäärää.
      Ei tullut siitäkään perheriitaa, vaan pystyin - kumma kyllä - hallitsemaan itseni ja sanoin, että vakuutukset ovat siksi olemassa.
      Tilanteet tulevat valitettavasti aika arvaamatta, eikä mitään varoitusta usein tule.
      Oikea tilannenopeus ja turvaväli ovat riittäneet.

    • Anonyymi

      Ajokilometrejä ehkä 10.000 vuodessa (vaihtelee). Kolareita peruuttamalla muutama kappale, joissa minimaalisen pieni lommo tullut. Lisäksi kerran ajoin auringon pimennyksen aikaan ja ihmetellessäni pimennystä ajoin sivuttaisen kolarin kadun varteen väärin pysäköityyn ajoneuvoon. Omasta autosta särkyi sivupeili ja peltiä naarmuntui molemmissa autoissa.

      Lisäksi suistuin tieltä märällä asfaltilla peltivaurioin.

      • Anonyymi

        Eihän tuollaista 30 vuotta sitten aamuyöllä tapahtunutta kolaria kannata edes muistella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuollaista 30 vuotta sitten aamuyöllä tapahtunutta kolaria kannata edes muistella.

        Muistelen sitä vanhaa juttua siksi, että oli niin aavemaista ajaa, kun auringonvalo alkoi hiipumaan keskellä kirkasta päivää (ei siis aamuyöllä). Yhtäkkiä kaikki vaikuttikin kuin olisi myöhäinen ilta. Sitten pamahti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistelen sitä vanhaa juttua siksi, että oli niin aavemaista ajaa, kun auringonvalo alkoi hiipumaan keskellä kirkasta päivää (ei siis aamuyöllä). Yhtäkkiä kaikki vaikuttikin kuin olisi myöhäinen ilta. Sitten pamahti!

        Viimeisin täydellinen auringonpimennys oli Suomessa 1990, aamuyöllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeisin täydellinen auringonpimennys oli Suomessa 1990, aamuyöllä.

        Oikein, mutta se ei ollut aamuyöllä.


    • Anonyymi

      Kortin ajoin loppuvuonna -93, pysäköintivirhemaksun otin alkuvuonna -94. Sen jälkeen ei ole sanktioita tullut.

      Kilometrejä vuodessa ehkä noin 20000. Vuosien välinen vaihtelu on ollut suurta, opiskeluaikoina en ajanut yhtään ja toisaalta parina vuonna on tullut lähelle 100000. Ajokokemusta on Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta. Suurin kaupunki, jossa olen ajanut, on Chicago. En suosittele.

      Perääni on ajettu kolme kertaa, itse olen ajanut perään kerran. Kaikki kävelyvauhdilla, yhdessäkään ei mitään vaurioita, kaikki osapuolet poistuneet paikalta hyvillä mielin kättelyn jälkeen. Kahdesti olen ollut auttamassa kolarin uhreja, ja jos verta vuotavan alle kouluikäisen lapsen auttaminen ei saa ihmistä tajuamaan liikennesääntöjen ja turvallisen ajamisen merkitystä, niin sitten ei mikään.

      Ajetaan ihmisiksi. Ne muut siellä on ihmisiä, jotka haluaa elää huomennakin.

    • Anonyymi

      Totuus merkitsee enemmän kuin jonkun "mielipide".

      • Anonyymi

        Keskustelua ei synny ilman mielipiteitä.

        Jos kaikilla on hallussa absoluuttinen totuus, keskustelu on muutenkin turhaa.




        Kortti ajettu 1979. Oma auto ollut jatkuvasti käytössä vuodesta -82. Kilometrejä nykyisin noin 25 000 (ja fillarilla 4 000) vuodessa, keskimäärin koko maassa ja tasaisesti ympäri vuoden.
        Kerran olen kääntänyt auton katon kautta ympäri. Yliaurattu tien reuna petti alta pimeässä ja lumipyryssä, vähän vajaassa 80 km/h -nopeudessa. Sitten tuli aurausvalli sen verran lujaa vastaan, ettei auto enää kovasta yrityksestä huolimatta noussut tielle.
        Ei muita osumia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskustelua ei synny ilman mielipiteitä.

        Jos kaikilla on hallussa absoluuttinen totuus, keskustelu on muutenkin turhaa.




        Kortti ajettu 1979. Oma auto ollut jatkuvasti käytössä vuodesta -82. Kilometrejä nykyisin noin 25 000 (ja fillarilla 4 000) vuodessa, keskimäärin koko maassa ja tasaisesti ympäri vuoden.
        Kerran olen kääntänyt auton katon kautta ympäri. Yliaurattu tien reuna petti alta pimeässä ja lumipyryssä, vähän vajaassa 80 km/h -nopeudessa. Sitten tuli aurausvalli sen verran lujaa vastaan, ettei auto enää kovasta yrityksestä huolimatta noussut tielle.
        Ei muita osumia.

        Absoluuttinen totuus ja täydellinen suoritus on itselläni aina haussa. Siitä lähdetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Absoluuttinen totuus ja täydellinen suoritus on itselläni aina haussa. Siitä lähdetään.

        Niinhän se näyttää täällä useimpien osalta olevan. Onneksi voi itse päättää, kuinka monta viestiä mistäkin ketjusta haluaa lukea.


    • Anonyymi

      1997 alkaen kortti, ja ei kolareita, tai kolhaisuja tai ojaan ajoja. Joka päivä pyöritään auton kanssa.

      Eikä autokaan ole koskaan jättänyt tielle tai starttaamatta.

      Liikennevakuutus aina autossa. En näe kaskossa hyötyjä vain nostamassa kuluja.

    • Anonyymi

      Aika pappoja täällä näköjään on, niin kai minäkin. Vuodesta -87 ollut kortti ja ajoakin käytännössä suunnilleen joka päivä. Aluksi enemmänkin maantiellä pitempää pätkää ja viime vuosina enemmänkin kaupunkimaisessa ympäristössä (Oulussa) töröttelyä.

      En aivan erehtymätön ole ollut. Yhteen poroon olen törmännyt ja muutaman kerran on ollut aika lähellä törmätä toiseenkin, ja joskus on hirvikin vähän säikäyttänyt. Lisäksi eläinkunnasta on alle jäänyt muutama jänis ja naapurin koira. Muutama pikkulintukin räpsähtänyt etusäleikköön.

      Kerran olen jättänyt väistämättä oikealta tulevaa kuorma-autoa, tai no jarrutus meni sen verran pitkäksi, että se raapaisi etukulmasta peltiä ryttyyn. Jotenkin kuvittelin sillä olevan kolmion, mutta eipä ollut.

      Ja yhtä autoa olen oman auton etukulmalla pikkuisen raapaissut parkkipaikalla. Jätin tuulilasiin lapun, jossa oli ihan oikea puhelinnumeroni, mutta soittoa ei koskaan tullut. Ellei nyt sitten vuosien päästä vielä.

      Muutaman parkkisakon olen saanut, ja nopeusrajoituksen ylityksistä sakkoja myös. Siinäpä se meikäläisen vaatimaton taivallus tien päällä. Jotain muutakin saattaisi ehkä muistua mieleen jos oikein tarkkaan alkaisi pohtimaan, mutta eipä tuota nyt viitsi.

    • Anonyymi

      Noin 800km vuodessa. Riippuu vuodesta. Jatkossa mahdollisesti ajelen enemmän jos siihen on tilaisuus. En ole koskaan kolhinut autoa.

      Ellei lasketa sitä, että aikoinaan lammas jonka kanssa leikin kiinnostui omasta kuvastaan isäni audin kyljessä ja juoksi pää edellä autoa päin. Kolahti sen verta kovaa, ettei lammas tehnyt samaa enää uudestaan. :D

    • Anonyymi

      Kuva olis kiva.

      • Anonyymi

        Tulisi varmaan aivan liikaa niitä kullikuvia.


    • Anonyymi

      Kortti ja eka auto on ollu vuodesta 1973, nuorempana ihan pahkapäinen ajaja. Kaahata piti ilman taitoja ja niin eka volsu ympäri ja romuksi. Sen jälkeen pari muuta törmäilyä, huolimattomuuttaan. Läheltä piti tilanteita muutama hirvien ja parin pyöräilijän kanssa. Ulkopuoliset kolhineet lähinnä parkkipaikoilla muutaman kerran. Pari kertaa saanut väistää tieltä kolarin välttääkseni. Molemmissa tuli aura-autoa ohittamaan lähtenyt kovassa lumipölyssä omalla kaistallani vastaan. Näissä oli hengenlähdöt lähellä. Onneksi oli molemmilla kerroilla pehmeää lumipenkkaa ja autokin selvisi ilman isompia vaurioita ja aurakuski veti tielle. Ohittajat häipyivät, tottakai.

      Oma ajotapakin on vuosien myötä paljon rauhoittunut ja kait parantunut. Omia kinnereitä ollu 21 kpl. Omia- ja työajoja tähän mennessä 3 milj. kilometriä, taitaa nyt jo olla vähän ylikin. Nyt eläkepappana enää 15.000 km vuodessa, eikä niin kiirekkään enää ole minnekään. Pahimmillaan perheessä tuli 60.000 km/v. Työajoa aika paljon erimerkkisillä henkilöautoilla. Kirjaakin on tullut ajoista pidettyä ja tuo nyt vähän yli 3 milj. on aika tarkka, mitä itse vuosien myötä ajanut. Voi kai sanoa, että tuuriakin on ollut, kun on noilla kilometreillä vielä hengissä täällä auvoisessa autoilun kehdossa.

      • Anonyymi

        Minulle myös 1973 kortti tuli mutta eka oma auto vasta seuvaavana vuonna. Sen kuplavolsun (1500cc -1967) kanssa läheltä piti vaaratilanteita muistamani mukaan vain yksi pahempi, oman kohelluksen seurauksena. Kaikkea siltä ajalta ei voi toki muistaa mutta ei ainakaa kolaroitu.

        Minulla on ollut vain seitsemän tai kahdeksan auatoa omistuksessa jos nyt muistan oikein. Jossain vaiheessa ennen "vakiintumista" ajelin muutaman vuoden pelkällä polkupyörälläkin, ilman autoa.

        Omat ja työajot minulla jäävät arvioni mukaan noin kokonaisuudessaankin vain noin 1.000.000 kilometrin tienoille.

        En oikeastaan usko, että olisin parempi kuljettaja tai edes kovin paljon kokeneempikaan kuljettaja jos olisin ajanut tuona aikana vaikka viisinkertaisen määrän kilometreja.
        Määräkö se vai laatu asioissa ratkaisee?

        Tuuria minulla on varmaan kosolti ollut, koska tasoiseltani kuskilta jäävät varsinaiset kolarit puuttumaan. Pari kertaa olen peräänajon tehnyt ilman autojen vaurioita. Autoani on pari -kolme kertaa kolhittu sen liikkeesä ja sen parkissa ollessa.

        No se, että on liikenteestä tuon ajan hengissä selvinnyt, on totta kai myös tuuria. Siitä on todisteita tältäkin talvelta, että itse et sitä voi kaikkea määrätä jos vastaantulevan rekan perävaunu tuleekin kaistallesi yks'kaks yllättäen kun ajat vaikka vain 70 km/h lumisella ja liukkaalla tiellä.


    • Anonyymi

      Ikää 55, kortti 18 vuotiaasta. Kilometrejä nykyisin 30 000-40 000 vuodessa paitsi nyt koronan aikaan vähemmän. Ollut tuuria, kerran ajettu perään, kerran tultu kolmion takaa kylkeen. Kuorma-autolla ottanut pakusta työmaakavennuksessa peilin matkaan. Yksi kolhu, auto kääntyi polanteessa poikittain ja otti hiukan osumaa, matka jatkui pysähtymättä.

      • Anonyymi

        Kylkikolari olisi ollut vältettävissä jos en olisi tuijottanut kojelaudalla soivaa kännykkää, numero oli outo ja mietin vastaanko vai en ja kun otin puhelimen käteen ja katsoin eteen perkele... Ja samantien kolahti. Omaa vikaakin siis oli vaikka tietty meni vastapuolen piikkiin.


    • Anonyymi

      Olettepas te kaikki surkeita kuskeja. Autokoulu viisivuotiseksi, ni oppisitte ajamaan. Laakson liikennekouluun polkuautoilla ajamaan, olis teille sopiva.
      Mie ajan Skootalla tääl Ilo Mantsis 157 tuhatta vuojessa, iliman kolareita tai sakkoi. Olen päiväunilla.

      Pohjois-Karjalan sankari

      • Anonyymi

        Aika hyvä . Määppä Helssinkkiin tai chighagoon (jossa joku ylpeili ajaneensa :() lol) !!! Voi tulla kolari aika pian.

        Skoota? sehän on kaksi pyörää ja loota: sitähän vaan ei monet vaan nykyisin tajua.
        Luulevat Volkkariksi! Kun ei oo rahaa ostaa autoa.


    • Anonyymi

      Hyvän kysymyksen kirjoitit. Minulla on tuo ajohistoria kiitettävällä tasolla, eli kenenkään ihmisen päälle en ole koskaan ajanut. En ole saanut yhtäkään ylinopeussakkoa. Vaaratilanteita on ollut ja nekin johtuneet paljolti varomattomista ohittajista ja perässä roikkujista. Nuorena sitä ei oikein ymmärtänyt liikenteen vaaroja eikä osannut ennakoida liikenne tilanteita, vaan joutui niinhin vähältä piti tilanteisiin. Onhan sitä ajettu monia kymmeniä vuosia. Sitten niihin kolhimis tilanteisiin. Auto suistunut ojaan kerran. Kaksi kertaa on takana tulijat posauttaneet perään, joista molemmam tapahtui kaupunki liikenteessä risteykseen pysähdyttäessä ja suojatien edessä annettaessa tilaa jalankulkijoille. Autoani kerran kolhittu Prisman pysäköinti alueella ja toisen kerran koulun parkkipaikalla. Tämä prisman kolhija jäi tuntemattomaksi, mutta koululla tapahtunut oli selvä, kun itse odottelin autossa lapsiani tulevaksi koulusta kyytiin. Edessä oleva peruutti ja törmäsi suoraan autoni keulaan. Kyseessä oli nuori kloppi, joka juuri oli saanut ajokortin ja joka oli tullut hakemaan pikkuveljeään koulusta kotiin. Nyt olen oppinut, etten koskaan pysäköi autoani ruuhkaisen ostoskeskuksen ytimeen vaan vien autoni pysäköinti alueen reunamille, jossa on hyvästi väljyyttä ja mielellään jonkun tolpan eteen, jolloin ei ainakaan edestä tuleva voi törmätä.

      • Anonyymi

        Mie venppaan vaan laillisilla parkki paikoilla ja lasten tarhojen lähistöl. Siellä aina ystävä.

        T: Ilo Mantsin Kuningkas


      • Anonyymi

        Aiheettomasta omakehustasi voi päätellä, että olet täällä aktiivisesti esiintyvä ajo, huomio-ja reaktiokyvyltäsi rattijuopon tasolle taantunut liikenteenvaarantaja ns. viisas autoilija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiheettomasta omakehustasi voi päätellä, että olet täällä aktiivisesti esiintyvä ajo, huomio-ja reaktiokyvyltäsi rattijuopon tasolle taantunut liikenteenvaarantaja ns. viisas autoilija.

        Entä mikä sinä sitten olet? Esittele nyt kaikkitietävä itsesi, ole hyvä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aiheettomasta omakehustasi voi päätellä, että olet täällä aktiivisesti esiintyvä ajo, huomio-ja reaktiokyvyltäsi rattijuopon tasolle taantunut liikenteenvaarantaja ns. viisas autoilija.

        Mitä tarkoitat lauseella "aiheeton omakehu" ? Onko se kehumista, kun noudattaa varovaisia ajotapoja ? Sinut tuntee kyllä jokainen. Olet se purnaaja, joka et suvaitse toisin ajattelua, eli sellaista erilaista, erikoista ja suoraa puhetta.
        Kaikki, jotka kehtaavat tunnustaa olevansa maltillisia ja kaikkiin liikenne sääntöihin myönteisesti suhtautuvia, voivat tituleerata itseään viisaiksi autoilijoiksi. Tyhmiksi autoilijoiksi taas voisi kutsua heitä, joille liikennesäännöt ovat yksi hailee.
        Meitä viisaita autoilijoita ei esim. pänni yhtään nopeusrajoitukset, jotka taas sinun kalataisiasi rattijuopon tasolle taantuneita ne suututtaa ja ärsyttää.
        Nopeusrajoitukset ovat aina mielestämme kohdallaan. Emme ikinä purnaa rajoituksia liian mataliksi. Olemme siis erikoisia ja meitä ei kovin paljon ole, jotka näin asian kokevat.

        Liikennettä ei vaaranna huonossa ajokelissä maltilliset kuskit, jotka pysyttelee visusti kaukana rekan perässä, eivätkä lähde yltiöpäisesti ohittelemaan näkyvyyden ollessa huono. Tässä yksi syy monista, miksi me maltilliset kuskit ajamme muita hitaammin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat lauseella "aiheeton omakehu" ? Onko se kehumista, kun noudattaa varovaisia ajotapoja ? Sinut tuntee kyllä jokainen. Olet se purnaaja, joka et suvaitse toisin ajattelua, eli sellaista erilaista, erikoista ja suoraa puhetta.
        Kaikki, jotka kehtaavat tunnustaa olevansa maltillisia ja kaikkiin liikenne sääntöihin myönteisesti suhtautuvia, voivat tituleerata itseään viisaiksi autoilijoiksi. Tyhmiksi autoilijoiksi taas voisi kutsua heitä, joille liikennesäännöt ovat yksi hailee.
        Meitä viisaita autoilijoita ei esim. pänni yhtään nopeusrajoitukset, jotka taas sinun kalataisiasi rattijuopon tasolle taantuneita ne suututtaa ja ärsyttää.
        Nopeusrajoitukset ovat aina mielestämme kohdallaan. Emme ikinä purnaa rajoituksia liian mataliksi. Olemme siis erikoisia ja meitä ei kovin paljon ole, jotka näin asian kokevat.

        Liikennettä ei vaaranna huonossa ajokelissä maltilliset kuskit, jotka pysyttelee visusti kaukana rekan perässä, eivätkä lähde yltiöpäisesti ohittelemaan näkyvyyden ollessa huono. Tässä yksi syy monista, miksi me maltilliset kuskit ajamme muita hitaammin

        "Mitä tarkoitat lauseella "aiheeton omakehu" ?"
        Sitä mitä sillä yleisesti tarkoitetaan. Eli tuota kehuasi siitä kuinka "viisas" toimintasi antaa sinulle oikeuden ja suoranaisen velvollisuuden jakaa ohjeita ja oppeja muille.
        Ainoana ansionasi esität tuon aina ja jokapaikassa, kelillä kuin kelillä, muita huomattavasti hitaamman ajotapasi autuuden.
        On toki selväksi käynyt, että nopeusrajoitukset suurimmalta osaltaan on tosiaankin juuri kaltaistesi kuskien mieleen, koska onhan ne asetettu juuri sen heikoiten liikennöintiin pystyvien ehdoilla. Siksi ihmetyttää, että vaikka rajoitukset on suurelta osaltaan naurettavan alhaiset, niin siitä huolimatta et kelistä riippumatta kykene ajamaan edes sitä.
        Joten ei kyse ole mistään varovaisesta ajotavasta vaan aivan rehellisestä kykenemättömyydestä sujuvaan ja turvalliseen liikennöintiin.
        Mistä se taas kohdallasi johtuu on sinulle aivan selvää kunhan sen itsellesi tunustat etkä yritä olla nokkela nimittämällä muita sellaiseksi jota itse olet.

        Se toki on totta ettei kaltaisiasi kovin paljon ole joka toki kaikille tielläliikuville on hyvä asia, muodostathan liikenteessä todellisen haitan ja vaaran toisille.

        Mielenkiinnosta, miksi alat käyttämään kirjoituksissasi itsestäsi monikko muotoa?
        Haetko tuolla hölmöllä tavalla jotain suurempaa uskottavuutta naurettavan omakehusi tueksi, vai mistä on kysymys?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mitä tarkoitat lauseella "aiheeton omakehu" ?"
        Sitä mitä sillä yleisesti tarkoitetaan. Eli tuota kehuasi siitä kuinka "viisas" toimintasi antaa sinulle oikeuden ja suoranaisen velvollisuuden jakaa ohjeita ja oppeja muille.
        Ainoana ansionasi esität tuon aina ja jokapaikassa, kelillä kuin kelillä, muita huomattavasti hitaamman ajotapasi autuuden.
        On toki selväksi käynyt, että nopeusrajoitukset suurimmalta osaltaan on tosiaankin juuri kaltaistesi kuskien mieleen, koska onhan ne asetettu juuri sen heikoiten liikennöintiin pystyvien ehdoilla. Siksi ihmetyttää, että vaikka rajoitukset on suurelta osaltaan naurettavan alhaiset, niin siitä huolimatta et kelistä riippumatta kykene ajamaan edes sitä.
        Joten ei kyse ole mistään varovaisesta ajotavasta vaan aivan rehellisestä kykenemättömyydestä sujuvaan ja turvalliseen liikennöintiin.
        Mistä se taas kohdallasi johtuu on sinulle aivan selvää kunhan sen itsellesi tunustat etkä yritä olla nokkela nimittämällä muita sellaiseksi jota itse olet.

        Se toki on totta ettei kaltaisiasi kovin paljon ole joka toki kaikille tielläliikuville on hyvä asia, muodostathan liikenteessä todellisen haitan ja vaaran toisille.

        Mielenkiinnosta, miksi alat käyttämään kirjoituksissasi itsestäsi monikko muotoa?
        Haetko tuolla hölmöllä tavalla jotain suurempaa uskottavuutta naurettavan omakehusi tueksi, vai mistä on kysymys?

        Pitihän se arvata, että JOPI tarttuu taas kirjoituksiimme. Kuules JOPI, meitä on kolme samoin ajattelevaa ja toimivaa kirjoittajaa.
        Ei tarvitse sun toistaa tuota samaa länkätystä >> rattijuopon tasolle taantunut kuski, kun sinä itse olet sellainen vaaran aiheuttaja kovilla nopeuksillasi kaikessa kelissä.
        Sinulle merkkaa vain nopeus ja sinua hitaammin ajavat ovat kaikista pahimpia pahiksia liikenteessä,. Olet niin sanottu rattiraivo. Toivomme hartaasti, ettemme joudu raivosi kohteeksi pysähdyttäessä valoristeykseen, johon olet seurannut meitä kuin iilimato ja hyppäät autostasi kostamaan hitaammin ajomme. Silloin panemme ovet lukkoon ja äänimerkin täysilläö soimaan sekä hätävilkut päälle ja jos hyppäät auton konepellille, lähdemme ajamaan ja pudotamme sinut armotta äkkijarrutuksella sekä ajamme yli.

        Kehua toki saa, sitä sinä et voi kieltää ja jos on aihetta. Mitäs kehuttavaa sinulla on vai onko mitään. Meillä on ilo kertoa, että emme ole ajaneet koskaan kenenkään päälle, emme ole olleet ratissa humalassa, emme ole saaneet ylinopeussakkoja ja kunnioitamme nopeusrajoituksia sillä poikkeuksella, että vallitessa huonon kelin uskallamme pudottaa ajonopeuttamme, myös hirvi-ja peuravaara alueella.,


    • Anonyymi

      Olin mä joskus tänne rekisteröitynyt, sitten ne poistettiin tai mitä tapahtuikaan en enää edes muista. Helppohan nuo tunnukset olisi tehdä mutta miksi..

      Olen täällä kirjoitellut tosi kauan, 10 vuotta tuskin riittää että jos tämä on ollu 15 vuotta sitten niin varmaan on tänne jo naputeltu.

      Jaa se on 24 vuosi alkanut ammattikuskina.
      Kuorma-autoja, invataksia, ambulanssia ajanut eniten lähes koko tämän 24 vuoden ajan. Omia ajoja noin 10tkm vuodessa, työssä tulee kilometrejä varmaan 20-30tkm.

      Tulee paljon seurattu miten muut ajelee, siitä saa sisältöä elämään ja aiheita kirjoitella, joskus voi oppia jotain uuttakin. Täytyy näillä vuosilla todeta että ei suomessa liikenteessä sikailla juuri yhtään, ennemmin mokaillaan, kaikkea kyllä näkee ja kuulee. Viimeksi mitä olen kuullut niin kolleekoiden perässä ajeli joku kun ne ajoi hälytysajoja, tolpassa välähti että heh. Ei juuri yhtään siis mutta kyllä näitä minä minä kuskeja on joskus, todella asenne ongelmaisia mitä lie.. voi olla toki paha päiväkin mutta kun ei voi tietää.

      • Anonyymi

        On sikailujakin nähty. Onneksi ei kovin montaa tapausta. Mokailua tosiaan on valtaosa. Täydelliseen suoritukseen tulisi kuitenkin aina pyrkiä ja pitää ajatus mukana tekemisessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sikailujakin nähty. Onneksi ei kovin montaa tapausta. Mokailua tosiaan on valtaosa. Täydelliseen suoritukseen tulisi kuitenkin aina pyrkiä ja pitää ajatus mukana tekemisessä.

        Minun mielestä pyrkiminen normaaliin ajosuoritukseen on hyvä tavoite.

        Mokailua on monesti se että pitää vähän oikoa jollakin tapaa tieliikennelakia ja yleensä aivan turhaan. Kuten vaikka ajellaan bussikaistaa vaikka ei aiota kääntyä sitten seuraavasta risteyksestä ja tälläisessä x paikassa on vielä bussipysäkit monelle bussille ja sinne mennään sitten sotkemaan bussi- ja muuta liikennettä. Seuraavan risteyksen jälkeen voi vaihtaa kaistaa ihan hyvin, jos tilaa ei ole niin kyllä sitä joskus tulee. Vilkun käyttö on yksi vitsi vähän liiankin monille, käsittämätöntä. Miksi vilkkua käyttää jos sen tekee täysin turhaan, en minäkään aina käytä vilkkua, silloin kun koen että ei ole ketään kelle vilkuttaisi.

        Kehittymiseen ajotaidoissa voi toimia yksi vinkki aika hyvin, älä ota mallia siitä miten muut ajaa :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun mielestä pyrkiminen normaaliin ajosuoritukseen on hyvä tavoite.

        Mokailua on monesti se että pitää vähän oikoa jollakin tapaa tieliikennelakia ja yleensä aivan turhaan. Kuten vaikka ajellaan bussikaistaa vaikka ei aiota kääntyä sitten seuraavasta risteyksestä ja tälläisessä x paikassa on vielä bussipysäkit monelle bussille ja sinne mennään sitten sotkemaan bussi- ja muuta liikennettä. Seuraavan risteyksen jälkeen voi vaihtaa kaistaa ihan hyvin, jos tilaa ei ole niin kyllä sitä joskus tulee. Vilkun käyttö on yksi vitsi vähän liiankin monille, käsittämätöntä. Miksi vilkkua käyttää jos sen tekee täysin turhaan, en minäkään aina käytä vilkkua, silloin kun koen että ei ole ketään kelle vilkuttaisi.

        Kehittymiseen ajotaidoissa voi toimia yksi vinkki aika hyvin, älä ota mallia siitä miten muut ajaa :)

        Entä osaako kaikki käyttää oikein parkkivaloja ? Monet eivät osaa. Parkkivalot on kytkettävä aina silloin, kun ajoneuvo seisoo, sillä mitä muuta varten ne ovat kuin sitä varten. Ajoneuvojen valmistajat voisivat kehittää auton, joka kytkee parkit aina silloin päälle, kun auto ei liiku, koska juuri kukaan niitä ei osaa käyttää oikealla tavalla tai väärällä osaa huomattavan moni, eli ajavat ajovalojen asemesta parkeilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä osaako kaikki käyttää oikein parkkivaloja ? Monet eivät osaa. Parkkivalot on kytkettävä aina silloin, kun ajoneuvo seisoo, sillä mitä muuta varten ne ovat kuin sitä varten. Ajoneuvojen valmistajat voisivat kehittää auton, joka kytkee parkit aina silloin päälle, kun auto ei liiku, koska juuri kukaan niitä ei osaa käyttää oikealla tavalla tai väärällä osaa huomattavan moni, eli ajavat ajovalojen asemesta parkeilla.

        Siinä sitä on valoaralla viestiä auton valmistajille. Saas nähdä milloin ja koska valmistajat palstoille eksyy ja mitenkä höpertelijän toivomuksiin suhtautuvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä sitä on valoaralla viestiä auton valmistajille. Saas nähdä milloin ja koska valmistajat palstoille eksyy ja mitenkä höpertelijän toivomuksiin suhtautuvat.

        Sinähän lyttäät järjestelmällisesti vähänkään eriävien mielipiteet tunkioon. Kyllä se olisi hyvä, jos auto osaisi itse vaihtaa esim. kaukovalot lähivaloihin ja takaisin lähivaloilta kaukovaloille. Ja kyllä sinäkin tykkäisit, jos autosi näin osaisi toimia, säästyisit korpi taipaleella rasittavalt valokatkaisijan räpsytykseltä.
        Myöskin oppisit arvostamaan sitä, kun suuren marketin edessä tyhjää käyvät autot laittaisivat itse parkkivalot päälle, eivätkä täten sokaisisi muita vastapäisiä autossa istuvia.
        Mutta kaikkein paras kehitys auoihin olisi, että niitä ei voisi tyhjäkäyttää tolkuttoman pitkään, vaan esim. minuutin tyhäkäynnin jälkeen auto sammuttaisi itse itsensä, eikä käynnistyisi, ennenkuin muutama minuutti olisi kulunut sammumisesta. Tällä tavalla estettäisiin autojen laiton tyhjäkäyttö.
        Valoarka sinustakin tulee, kun joudut tilanteeseen, jossa vastapäisen auton valot sokaisee sinut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän lyttäät järjestelmällisesti vähänkään eriävien mielipiteet tunkioon. Kyllä se olisi hyvä, jos auto osaisi itse vaihtaa esim. kaukovalot lähivaloihin ja takaisin lähivaloilta kaukovaloille. Ja kyllä sinäkin tykkäisit, jos autosi näin osaisi toimia, säästyisit korpi taipaleella rasittavalt valokatkaisijan räpsytykseltä.
        Myöskin oppisit arvostamaan sitä, kun suuren marketin edessä tyhjää käyvät autot laittaisivat itse parkkivalot päälle, eivätkä täten sokaisisi muita vastapäisiä autossa istuvia.
        Mutta kaikkein paras kehitys auoihin olisi, että niitä ei voisi tyhjäkäyttää tolkuttoman pitkään, vaan esim. minuutin tyhäkäynnin jälkeen auto sammuttaisi itse itsensä, eikä käynnistyisi, ennenkuin muutama minuutti olisi kulunut sammumisesta. Tällä tavalla estettäisiin autojen laiton tyhjäkäyttö.
        Valoarka sinustakin tulee, kun joudut tilanteeseen, jossa vastapäisen auton valot sokaisee sinut

        On olemassa ja on ollut jo kauan autoissa ns. valoautomatiikka joka juuri kuvailemallasi tavalla pimeässä ajettaessa automaattisesti vaihtaa lähi ja kaukovalojen välillä.
        Tutustuppa nykyisten autojen mm. valotekniikkaan, saatat yllättyä.
        Aina vaan ihmetyttää, että miksi sinne suuren marketin parkkipaikalle mennään autoon istumaan? Minä kun ole itseni tavoin nähnyt ihmisten sinne marketin pihaalle tulleen juuri sinne markettiin mennäkseen, ei pihalla autossa istuakseen. No tapansa kullakin vaikka sitten oudommatkin.
        Nythän tuon oivalluksesi pysähtyessä parkeille vaihtavista valoista olet netin ihmeelliseen maailmaan esiin tuonut, nähtäväksi jää autonvalmistajien kiinnostus ehdotustasi kohtaan.
        Mikä on tolkuttoman pitkä tyhjäkäynti aika?
        Lakihan sallii varsin pitkän tyhjäkäyntiajan mm talvella autoa puhdistettaessa ajokelpoiseen kuntoon.
        Miten arvelet liikenteessä toimivan tuo ehdotuksesi, että pysäytyksen jälkeen auto sammuisi ja lähtisi käyntiin vasta muutaman minuutin kuluttua sammutuksesta?
        Ajatellaan vaikkapa liikennevaloihin pysähtymistä, joissa monin paikoin on seisonta-aika yli minuutin? Joten kyllä sinun pitää vielä paljon tuota ajatelmaasi kehittää, ennen kuin se olisi valmis käyttöön otettavaksi.

        En ole viilä koskaan joutunut tilanteeseen jossa esim, marketin parkki alueella olisi toinen pysäköija valoillaan sokaissut. Etkä ole joutunut sinäkään, kunhan tuostakin asiasta turhaan rutiset.


    • Anonyymi

      Autojeesusta ei kukaan mainostoimistolla ole vielä keksinytkään.

    • Anonyymi

      Enpä muuten kirjoittelisi, mutta kun tässä kuussa tulee 60 vuotta täyteen kortillisena.
      Sen verran vielä, että aloitin Cezeta -skootterilla 7 kesää lumesta lumeen, ja siten opettelin Hesan kadut ja pahimmat risteykset. Liikennevalojahan tuolloin oli vain kourallinen.
      Työn takia jouduin liikkumaan tuosta ajasta lähtien myös autolla, ja koko Suomi on ollut alustana, ja ulkomailla olen ajellut lomamatkoilla Jenkeissä etupäässä Länsirannikolla ja Australiassa kaikkialla mutta en joka paikassa.
      Rotta mainitsi, että virheistä tulee oppia. Minulla on ollut onni, että virheeni ovat johtaneet vähältä piti -tilanteisiin. Siten olen oppinut ilman kolareita. Muistan tuolta ajalta 2 kolaria - peräänajoja, joihin olin syyllinen.
      Vähäinen kolarikokemukseni perustuu ennakoivaan ajoon, jonka jouduin pakosti opettelemaan skootterilla ajellessani.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      325
      3499
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      214
      2919
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      144
      2544
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2065
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      18
      2059
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      10
      1816
    7. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1692
    8. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      16
      1630
    9. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      268
      1320
    10. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      122
      1316
    Aihe