Sähköautojen raju vyöry jatkui ja kasvoi helmikuussa

Anonyymi

"Ladattavien autojen rekisteröintien kasvu jatkui helmikuussa, sillä noin 21,4 prosenttia ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli ladattavia hybridejä ja 4,4 prosenttia täyssähköautoja."

https://www.is.fi/autot/art-2000007833063.html

77

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jo useampi kuin joka neljäs uusi auto haukkaa sähköä verkosta. Suunta on selvä.

      • Anonyymi

        Patteriautojen myynti edelleen vähäistä, joten lataushybridi = sähköauto, kun puhutaan määristä ja ennustetaan, miten polttomoottorien myynti loppuu kokonaan 2030 mennessä.

        Mutta päästöistä puhuttaessa kaikki onkin täyssähköautoja.


      • Anonyymi

        Kolmasosa tänä vuonna myytävistä autoista tulee olemaan ladattavia. Aivan turha taoistella vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmasosa tänä vuonna myytävistä autoista tulee olemaan ladattavia. Aivan turha taoistella vastaan.

        Ja ladattavat hybridit ovat edelleen polttomoottoriautoja. Turha valehdella niiden olevan sähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ladattavat hybridit ovat edelleen polttomoottoriautoja. Turha valehdella niiden olevan sähköautoja.

        Plugarit ovat sekä että. Niillä voi ajaa pelkällä ladatulla sähköllä, polttomoottorilla tai molemmilla. Ne toimivat myös itselataavina hybrideinä, vaikka niiden aika alkaa olemaan loppusuoralla. Monikäyttöisiä siirtymävaiheen autoja ennen sähköautojen aikakautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriautojen myynti edelleen vähäistä, joten lataushybridi = sähköauto, kun puhutaan määristä ja ennustetaan, miten polttomoottorien myynti loppuu kokonaan 2030 mennessä.

        Mutta päästöistä puhuttaessa kaikki onkin täyssähköautoja.

        Mikä sähköauto tuo on? Käynnistyminen sähköllä mutta muuten mennään bensalla. Bensa-auton haitat lisänä.


      • Anonyymi

        Suunta on selvä. Muutama kylmä talvikuukausi lisää ja patteriautot seisovat umpijäässä kaikkialla Euroopassa. Sähköverkot ovat jo nyt kuormituksen äärirajoilla ja mm bitcoinien louhinta kuluttaa enemmän kuin koko Suomen tarvitsema energia.
        Sitä sopii todellakin pohdiskella. Siis millaiseen pönttöön päänsä pistää patteripelleilyssään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Patteriautojen myynti edelleen vähäistä, joten lataushybridi = sähköauto, kun puhutaan määristä ja ennustetaan, miten polttomoottorien myynti loppuu kokonaan 2030 mennessä.

        Mutta päästöistä puhuttaessa kaikki onkin täyssähköautoja.

        Miten se on vähäistä, jos neljäs osa on ladattavia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Plugarit ovat sekä että. Niillä voi ajaa pelkällä ladatulla sähköllä, polttomoottorilla tai molemmilla. Ne toimivat myös itselataavina hybrideinä, vaikka niiden aika alkaa olemaan loppusuoralla. Monikäyttöisiä siirtymävaiheen autoja ennen sähköautojen aikakautta.

        Yleisesti ottaen tuotteet, jotka yrittävät yhdistää kaikenlaista samaan ovat surkeita kaikessa. Monissa testeissä kaikenlaiset monitoimituotteet ovat paljon huonompia kuin tuotteet, jotka tekevät vain yhtä asiaa. Monitoimituote = tekee monta asiaa huonosti ja on heikkolaatuinen muutenkin.

        Näin on myös ladattavien hybridien kohdalla. Ne yhdistävät sähköautojen ja polttomoottoriautojen huonot puolet. Minusta ne kannattaa skipata kokonaan. Joko ostaa kunnon täyssähköauton tai polttomoottoriauton, ei epäonnistunutta kompromissia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleisesti ottaen tuotteet, jotka yrittävät yhdistää kaikenlaista samaan ovat surkeita kaikessa. Monissa testeissä kaikenlaiset monitoimituotteet ovat paljon huonompia kuin tuotteet, jotka tekevät vain yhtä asiaa. Monitoimituote = tekee monta asiaa huonosti ja on heikkolaatuinen muutenkin.

        Näin on myös ladattavien hybridien kohdalla. Ne yhdistävät sähköautojen ja polttomoottoriautojen huonot puolet. Minusta ne kannattaa skipata kokonaan. Joko ostaa kunnon täyssähköauton tai polttomoottoriauton, ei epäonnistunutta kompromissia.

        Lisään... Ja jopa auton arvon kannalta ladattava hybridi on huono valinta. Jos polttomoottoriautojen arvot romahtavat (kuten jotkut kuvittelevat) niin tulee myös ladattavien hybridien arvo romahtamaan. Niissä on kuitenkin polttomoottori. Ja lisäksi ne ovat huonoja sähköautoiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ladattavat hybridit ovat edelleen polttomoottoriautoja. Turha valehdella niiden olevan sähköautoja.

        Onhan niissä polttomoottori mukana, mutta ei sitä tarvitse lähiajoissa käyttää. Minullakin meni koko viime viikko pelkällä ladatulla sähköllä, lämmitystä myöden, Polttomoottori ei käynnistynyt kertaakaan. AIka lähellä sähköautoa, sanoisin. Toki pidemmillä matkoilla polttomoottori paikkaa pienen akun rajoittamaa matkaa. Höpöhybridit ovat sitten puhtaita bensa-autoja. Kaikki energia tulee bensasta, koska niihin ei voi ladata muuta energiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sähköauto tuo on? Käynnistyminen sähköllä mutta muuten mennään bensalla. Bensa-auton haitat lisänä.

        Älä kommentoi, kun et mitään tiedä !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä kommentoi, kun et mitään tiedä !

        Ladattavat hybridit surkeita kompromisseja. Ne ovat heikkolaatuisia ja helposti hajoavia juuri siitä syystä, että niissä on kaksi moottoria. Ladattava hybridi on yhdistelmä sähköauton ja polttomoottoriauton huonoimmista ominaisuuksista. Sellaista ei kannata koskaan ostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladattavat hybridit surkeita kompromisseja. Ne ovat heikkolaatuisia ja helposti hajoavia juuri siitä syystä, että niissä on kaksi moottoria. Ladattava hybridi on yhdistelmä sähköauton ja polttomoottoriauton huonoimmista ominaisuuksista. Sellaista ei kannata koskaan ostaa.

        Lisään... Olen monissa muissakin tuotteissa hypännyt väliajan tuotteet kokonaan. Ja jos jotain nimitetään väliaikaiseksi ratkaisuksi, sitä ei koskaan kannata ostaa. Tätähän ladattavat hybriditkin ovat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ladattavat hybridit surkeita kompromisseja. Ne ovat heikkolaatuisia ja helposti hajoavia juuri siitä syystä, että niissä on kaksi moottoria. Ladattava hybridi on yhdistelmä sähköauton ja polttomoottoriauton huonoimmista ominaisuuksista. Sellaista ei kannata koskaan ostaa.

        50 000 on kuitenkin ostanut...


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        50 000 on kuitenkin ostanut...

        Sillä ei ole mitään merkitystä kuinka moni on ostanut ladattavan hybridin, se on silti surkea kompromissi. Myyntimäärät eivät kerro mitään laadusta, toimivuudesta tai mistään muustakaan. Monet hyvät autot myyvät vähän ja huonot autot paljon. Myyntimäärät kertovat vain myyntimääristä eikä yhtään mistään muusta.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        50 000 on kuitenkin ostanut...

        Juu, koska Suomessa lataushybrideillä on Euroopan suurin hankintatuki (auto- ja ajoneuvoveron alennukset)! Suomalainenhan ostaa sen mikä edullisimmaksi tulee, riippumatta siitä onko hyvä vai huono.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sillä ei ole mitään merkitystä kuinka moni on ostanut ladattavan hybridin, se on silti surkea kompromissi. Myyntimäärät eivät kerro mitään laadusta, toimivuudesta tai mistään muustakaan. Monet hyvät autot myyvät vähän ja huonot autot paljon. Myyntimäärät kertovat vain myyntimääristä eikä yhtään mistään muusta.

        Mistä myyntimäärät mielestäsi sitten kertovat?
        Jos ihmiset ostavat tuotetta A 4 kertaa enemmän kuin vastaavaa tuotetta B, vaikka B on halvempi, niin sinun mielestä se ei kerro mistään.
        Viime vuonna rekisteröitiin esimerkiksi Audeja 3 500 kpl, Dacioita 840 kpl. Tuoko ei kerro mistään mitään.
        Minusta se kertoo monestakin asiasta...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu, koska Suomessa lataushybrideillä on Euroopan suurin hankintatuki (auto- ja ajoneuvoveron alennukset)! Suomalainenhan ostaa sen mikä edullisimmaksi tulee, riippumatta siitä onko hyvä vai huono.

        Itsellä on Outlander ladattava hybridi. Outlanderien hinnat copy/pastella:
        OUTLANDER. *Alkaen 27 990 €
        OUTLANDER PHEV. *Alkaen 39 990 €
        Mercedes-Benz ladattavat hybridit 2 300 kpl, polttisversiot 6 000 kpl
        Porche ladattava hybridi 185 kpl, Polttisversiot 313 kpl
        Fakta ei tue mutuasi.

        Viime vuonna rekisteröitiin Suomessa eri hintaisia henkilöautoja, tässä muutama esimerkiksi:
        Audi 3 500 kpl
        BMW 4 300 kpl
        Mercedes-Benz 6 000 kpl
        Dacia 840 kpl
        Eikä tässäkään fakta tukenut mutuasi.


    • Anonyymi

      Tosin ladattavat hybridit eivät ole aitoja sähköautoja. Korkeintaan puolisähköautoja, jos edes sitä. Itse luettelen ladattavat hybridit polttomoottoriautoihin, koska niissä on polttomoottori.

      Ja tuolla tahdilla täyssähköautojen autokannan valtaamiseen menee vielä useita kymmeniä vuosia. Ehkä yli 30 vuotta. Nuo myyntimäärät eivät edes näy merkittävästi liikenteessä.

      • Anonyymi

        Lisään... Ja top 10 -listalla ei nytkään ollut yhtäkään täyssähköautoa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Juu, naapurilla on sellainen neliveto ladattava hybridi. Mökkimatkalla Päijät-Hämeeseen keskikulutus 9,5 l/100km, vaikka lähtö täydellä akulla. MInun premium diesel nelivetofarmari samalla matkalla 5,1 l/100 km eikä tarvitse säästellä nopeutta.


      • Anonyymi

        Se on selvä että autokanta uusiutuu hitaasti. Vain 5% vuodessa.
        Merkittävää tässä on se kuinka nopeasti ladattavat autot ovat ottaneet markkinoita haltuunsa.
        Latauskelvottomat hybridit ja dieselit ovat jääneet jo kauas taakse ja seuraavana ohitetaan bensa-autot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on selvä että autokanta uusiutuu hitaasti. Vain 5% vuodessa.
        Merkittävää tässä on se kuinka nopeasti ladattavat autot ovat ottaneet markkinoita haltuunsa.
        Latauskelvottomat hybridit ja dieselit ovat jääneet jo kauas taakse ja seuraavana ohitetaan bensa-autot.

        Ladattavat hybridit ovat edelleen bensa-autoja, koska niissä on polttomoottori. Vain täyssähköautot ovat sähköautoja, ladattavat hybridit eivät ole aitoja sähköautoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyssähköautojen määrä on satakertaistunut kahdeksassa vuodessa ja kaksinkertaistuu joka vuosi. Laske siitä kuinka paljon niitä on vuonna 2030.

        https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/sahkoautojen_maaran_kehitys

        Täyssähköautojen myynnin kasvu hidastuu jo ennen vuotta 2030. On olemassa tietty raja, jonka jälkeen kasvu hidastuu. Uusien autojen kokonaismyyntimäärät eivät tule nousemaan tulevaisuudessakaan, pikemminkin myyntimäärät laskevat.

        Vuonna 2030 yli 80% ihmisistä ajelee edelleen polttomoottoriautoilla. Tämä on jopa sähköautojen kannalta optimistinen skenaario. Vuonna 2040:kin on vielä paljon polttiksia liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, naapurilla on sellainen neliveto ladattava hybridi. Mökkimatkalla Päijät-Hämeeseen keskikulutus 9,5 l/100km, vaikka lähtö täydellä akulla. MInun premium diesel nelivetofarmari samalla matkalla 5,1 l/100 km eikä tarvitse säästellä nopeutta.

        Oletko verranut, paljonko enemmän maksat vuosittain veroa siitä dieselistäsi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, naapurilla on sellainen neliveto ladattava hybridi. Mökkimatkalla Päijät-Hämeeseen keskikulutus 9,5 l/100km, vaikka lähtö täydellä akulla. MInun premium diesel nelivetofarmari samalla matkalla 5,1 l/100 km eikä tarvitse säästellä nopeutta.

        Niin farmari. Ja puhtaassa maantieajossa.

        Juuri yhdellä merkkifoorumilla tuli seurattua ihmettelyä siitä, kun nokilekakatumaasturi hotki maantiepainotteisessa ajossa ajotietokoneen mukaan 7 ja oikeasti 8 l/100 km.

        Parin tonnin paino, neliveto ja korkea koppa tekee tehtävänsä.

        Nokilekakuskeilla tuntuu olevan vaikeuksia myös käsittää, että
        - todellinen kulutus on eri asia kuin ajotietokoneen valehtelu, eihän ajotietokone yleensä ota mm. polttoainekäyttöisen lämmittimen kulutusta huomioon

        - kaupunkiajo ja lyhyet ajomatkat = kulutus pahimmillaan 2x maantieajon kulutus

        - diesel 10 % tiheämpää kuin bensa ja siinä on sen vuoksi 10 % enemmän energiaa per litra... ja isommat CO2 yms. päästöt per kulutettu litra

        Pitäisi mitata polttoaine kiloissa. Silloin 6 l dieseliä per 100 km = 4,8 kg/100 km. 7 l bensaa = 5,25 kg/100 km


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko verranut, paljonko enemmän maksat vuosittain veroa siitä dieselistäsi?

        Juu olen ja mulla on varaa siihen ja ajo on mukavaa ja vääntävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin farmari. Ja puhtaassa maantieajossa.

        Juuri yhdellä merkkifoorumilla tuli seurattua ihmettelyä siitä, kun nokilekakatumaasturi hotki maantiepainotteisessa ajossa ajotietokoneen mukaan 7 ja oikeasti 8 l/100 km.

        Parin tonnin paino, neliveto ja korkea koppa tekee tehtävänsä.

        Nokilekakuskeilla tuntuu olevan vaikeuksia myös käsittää, että
        - todellinen kulutus on eri asia kuin ajotietokoneen valehtelu, eihän ajotietokone yleensä ota mm. polttoainekäyttöisen lämmittimen kulutusta huomioon

        - kaupunkiajo ja lyhyet ajomatkat = kulutus pahimmillaan 2x maantieajon kulutus

        - diesel 10 % tiheämpää kuin bensa ja siinä on sen vuoksi 10 % enemmän energiaa per litra... ja isommat CO2 yms. päästöt per kulutettu litra

        Pitäisi mitata polttoaine kiloissa. Silloin 6 l dieseliä per 100 km = 4,8 kg/100 km. 7 l bensaa = 5,25 kg/100 km

        Sama ymmärtämisen vajavaisuus näyttää vaivaavan myös töpselihybridien lataajia. Kulutus katsotaan vain ajotietokoneesta. Lopulta ovat kuitenkin verrannollisia lukuja, joten Euro6 diesel biodieseliä tankissa on ympäristöystävällisin vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko verranut, paljonko enemmän maksat vuosittain veroa siitä dieselistäsi?

        600-700 euroa vuodessa ei ole paljoakaan autoilun kokonaiskuluissa. Vajaat kaksi euroa päivässä eli vähemmän kuin huoltamokahvit sähköauton lataustauolla. Pullat tai voileivät päälle niin lataukselle tulee todella paljon hintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        600-700 euroa vuodessa ei ole paljoakaan autoilun kokonaiskuluissa. Vajaat kaksi euroa päivässä eli vähemmän kuin huoltamokahvit sähköauton lataustauolla. Pullat tai voileivät päälle niin lataukselle tulee todella paljon hintaa.

        Juu, noinhan Suomalaiset sen ajattelevat. Maksavat mieluummin tuon 600-700 e/v , tai enemmänkin, auton omistamisesta, kuin 300-350 e/v enemmän ajamisesta ja päästöistä = polttoaineesta.

        Ajoneuvo/käyttövoimaverohan lähtee automatic tililtä, niin sitä ei lasketa. Sen tuplaus-triplauskaan ei aiheuta lähellekkään samanlaisia protesteja kuin polttoaineiden hinnan paljon pienempivaikutteiset korotukset. Ja tähänhän kaikki polttoaineiden korotuksia "vastustavat" puolueet tähtäävätkin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, noinhan Suomalaiset sen ajattelevat. Maksavat mieluummin tuon 600-700 e/v , tai enemmänkin, auton omistamisesta, kuin 300-350 e/v enemmän ajamisesta ja päästöistä = polttoaineesta.

        Ajoneuvo/käyttövoimaverohan lähtee automatic tililtä, niin sitä ei lasketa. Sen tuplaus-triplauskaan ei aiheuta lähellekkään samanlaisia protesteja kuin polttoaineiden hinnan paljon pienempivaikutteiset korotukset. Ja tähänhän kaikki polttoaineiden korotuksia "vastustavat" puolueet tähtäävätkin!

        Poltoainekulut ovat alle 10 prosenttia uudehkon auton kokonaiskuluista, joten aivan sama mitä maksaa.
        Minulle on ainakin tärkeämpää liikkumisen vapaus ja mahdollisuus lähteä liikkeelle autolla parinkin päivän sähkökatkoksen jälkeen mökiltä/mökille. 100 hevosvoimaisen veneeni tankkiinkin pitää saada polttoainetta jos kesästä aikoo nauttia!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko verranut, paljonko enemmän maksat vuosittain veroa siitä dieselistäsi?

        Ei tarvi laskea käyttövoimavero on henkilöautossani 360 €/vuosi. Ihan kauhian paljon , eikö vaan ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu olen ja mulla on varaa siihen ja ajo on mukavaa ja vääntävää.

        Onhan se mukava, mutta kokeile joskus oikeaa nelivetosähkäriä, niin tiedät mitä vääntö on. Dieselillä minäkin ennen ajoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin farmari. Ja puhtaassa maantieajossa.

        Juuri yhdellä merkkifoorumilla tuli seurattua ihmettelyä siitä, kun nokilekakatumaasturi hotki maantiepainotteisessa ajossa ajotietokoneen mukaan 7 ja oikeasti 8 l/100 km.

        Parin tonnin paino, neliveto ja korkea koppa tekee tehtävänsä.

        Nokilekakuskeilla tuntuu olevan vaikeuksia myös käsittää, että
        - todellinen kulutus on eri asia kuin ajotietokoneen valehtelu, eihän ajotietokone yleensä ota mm. polttoainekäyttöisen lämmittimen kulutusta huomioon

        - kaupunkiajo ja lyhyet ajomatkat = kulutus pahimmillaan 2x maantieajon kulutus

        - diesel 10 % tiheämpää kuin bensa ja siinä on sen vuoksi 10 % enemmän energiaa per litra... ja isommat CO2 yms. päästöt per kulutettu litra

        Pitäisi mitata polttoaine kiloissa. Silloin 6 l dieseliä per 100 km = 4,8 kg/100 km. 7 l bensaa = 5,25 kg/100 km

        Mun bensamaasturi vie 17 litraa/ 100km. Mutta diiselhenkilöautoni menee maantiellä alle 4/100km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyssähköautojen määrä on satakertaistunut kahdeksassa vuodessa ja kaksinkertaistuu joka vuosi. Laske siitä kuinka paljon niitä on vuonna 2030.

        https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/sahkoautojen_maaran_kehitys

        Kun täyssähköautoja on nyt n.10000, niin sinun laskukaavalla niitä on vuonna 2030 noin 10 miljoonaa ! On se paljon , kun autoja kaikkiaan rekisterissä on n 2,7 miljoonaa nyt. Et tainnut tosiaan osata itse laskea, kun pyysit muita laskemaan!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täyssähköautojen määrä on satakertaistunut kahdeksassa vuodessa ja kaksinkertaistuu joka vuosi. Laske siitä kuinka paljon niitä on vuonna 2030.

        https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/sahkoautojen_maaran_kehitys

        Ja ladattavien hybridien määrä on samassa ajassa 350 kertaistunut.
        Henkilöautoja 31.12.2020 liikennekäytössä 2 748 448 kpl ja ladattavia (hybridi ja täyssähkö) 55 323 kpl; eli 2 % koko henkilöautokannasta.
        Käytettynä maahan tuotujen henkilöautojen määrä on vuodesta 2014 yli 2 kertaistunut; viime vuonna tuotiin 43 911 kpl.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on selvä että autokanta uusiutuu hitaasti. Vain 5% vuodessa.
        Merkittävää tässä on se kuinka nopeasti ladattavat autot ovat ottaneet markkinoita haltuunsa.
        Latauskelvottomat hybridit ja dieselit ovat jääneet jo kauas taakse ja seuraavana ohitetaan bensa-autot.

        Faktat eivät tue mutuasi!

        Viime vuonna (2020) rekisteröitiin henkilöautoja:

        Bensiini 62 966 kpl
        Diesel 14 133 kpl
        Sähkö 4 245
        Bensiini/Sähkö (ladattava hybridi) 12 797
        Diesel/Sähkö (ladattava hybridi) 435

        Käytettynä maahantuodut 2020 yht. 43 911kpl
        Bensiini 13 708 kpl
        Diesel 19 647 kpl
        Sähkö 917 kpl
        Bensiini/Sähkö (ladattava hybridi) 7 743 kpl
        Diesel/Sähkö (ladattava hybridi) 533 kpl


    • Anonyymi

      Oliks tää nyt joku uutinen. Niinhän tuo pitää mennäkin valtiovallan ohjauksessa, mutta kovasti on työsarkaa, kun toisten tietojen mukaan koko autokannasta on vasta 1,6 % ja toisten tietojen mukaan 2,6 % näitä täyssähkäreitä ja hybridejä.

      • Anonyymi

        Jos sähköautoiksi lasketaan vain täyssähköautot, on sähköautojen osuus vain alle 0,4% autokannasta.


    • Anonyymi

      Nistit hierovat jo käpälöitä yhteen. Kohta kun keskustoissa aletaan rakentamaan sähkötolppia parkkipaikoille, saa ilmatteeksi noutaa yön tunteina satoja latausjohtoja. Ne kun ovat kännykän hintaisia ja helposti liikuteltavissa.

      • Anonyymi

        ... ja lukittuja autoihin.


    • Anonyymi

      Jepulis, yhä edelleen autokanta lisääntyy polttomoottorisista autoista. Saattaa mennä vielä pari vuotta ennenkuin sähkäreitä myydään enemmän kuin polttomoottori autoja. Parin vuosikymmenen jälkeen saattaa noita sähkäreitä olla enemmän liikenteessä kuin polttiksia.

      • Anonyymi

        Varsinkin kun ladattavissa hybrideissäkin on polttomoottori. Eli nekin ovat ainakin puolittain polttomoottoriautoja.


    • Anonyymi

      Älä taistele sähköautoja vastaan. Se vain lisää niiden suosioita.

    • Anonyymi

      Sähköautojen vastustaja, älä usko ja kuvittele, tiedä.

    • Anonyymi

      Mietipä aloituksen perusteella missä mennään vuonna 2025. Mietipä vähän.

      • Anonyymi

        Patteriautoja on silloin 1-2 % koko autokannasta. 2030 vajaat 9 %.


      • Anonyymi

        Aloituksen perusteella ei kukaa voi päätellä mitään järkevää!

        Vaikka kaikki uudet autot olisivat sähköautoja niin 2030 niitä olisi vain 30 % koko liikenteessä olevist henkilöautoista, revi siitä!
        On turha hekuttaa luvuilla, jotka antavat ihmisille aivan väärän kuvan tilanteesta!


    • Anonyymi

      Ja mitä väliä sillä on. Kukin ostakoon just sellasen kulkineen kuin haluaa. Joku tulee onnelliseksi sähkärillä ja joku tykkää dieselistä. Mikä ihme tässä mättää? Kateusko vai mikä pistää kinaamaan. Miks aina pitää vakuutella sen ainoan alla olevan paremmuutta, eihän se kuitenkaan ole paras. Aina löytyy unelmoitavaa ja kadehdittavaa.
      Jos oma valinta nuin harmittaa, niin sen voi pistää kiertoon.

      • Anonyymi

        Pian kaikki ostavat sähköauton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pian kaikki ostavat sähköauton.

        "Pian kaikki ostavat sähköauton."

        Eipä ole juuri vaihtoehtoja pian, jos uuden auton haluaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pian kaikki ostavat sähköauton."

        Eipä ole juuri vaihtoehtoja pian, jos uuden auton haluaa.

        Onhan niitä vaihtoehtoja. Polttomoottorilla varustetun lataushybridin sijaan jotkut rohkeat voivat valita täyssähköauton. Niitä myydään kuitenkin paljon vähemmän kuin lataushybrideä ja osuuden koko autokannasta odotetaan pysyvän alle 9 % vielä 2030.


    • Anonyymi

      Keppivaihteisesta dieselistä ei enää hyvitetä mitään.

      • Anonyymi

        Sittenhän sillä kannattaa ajaa mahdollisimman pitkään. Arvohan ei enää laske, joten kilometrit ovat halpoja.


    • Anonyymi

      Ladattavat autot korvaavat dieselit.

      • Anonyymi

        Aika epälooginen kommentti. Plugarit ja sähköautot ovat parhaimmillaan ruuhkasuomen taviksen elämässä missä päivittäin ajetaan 50-80 km kotipiirissä ja taajamissa.
        Diesel on parhaimmillaan kulkumulkkujen pitkillä taipaleilla maantiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika epälooginen kommentti. Plugarit ja sähköautot ovat parhaimmillaan ruuhkasuomen taviksen elämässä missä päivittäin ajetaan 50-80 km kotipiirissä ja taajamissa.
        Diesel on parhaimmillaan kulkumulkkujen pitkillä taipaleilla maantiellä.

        Jep, ja etenkin raskaassa liikenteessä vaihtoehdot vähissä. Patterikäyttöisiä kuorma-autoja koko valtakunnassa tajunnanrajäyttävä 7 kpl. Ja nekin kaikki nurkka-ajossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep, ja etenkin raskaassa liikenteessä vaihtoehdot vähissä. Patterikäyttöisiä kuorma-autoja koko valtakunnassa tajunnanrajäyttävä 7 kpl. Ja nekin kaikki nurkka-ajossa.

        Eipä mene pitkään, että täyssähköt syrjäyttävät kuorma-autoista suurimman osan, paitsi ehkäpä pitkän matkan ajot. Kokonaiskulut sen verran paljon pienemmät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä mene pitkään, että täyssähköt syrjäyttävät kuorma-autoista suurimman osan, paitsi ehkäpä pitkän matkan ajot. Kokonaiskulut sen verran paljon pienemmät.

        Ehkä 40-50 vuoden päästä. Kuorma-autojen sähköistymlnen on monta kertaa hitaampaa kuin autoissa. Ja valtaosa kuorma-autoista kulkee pitkää matkaa.


      • Anonyymi

        Dieselin ja sähköauton käyttäjäkunta on erilainen. Sähköautot korvaavat taviksien bensa-autot, ei dieseleitä jotka ovat pitkää matkaa ajavien ykkösvaihtoehto.
        Diesel-pakut häviävät nopeasti. Sähköpakut ovat ylivoimaisia kaupunkien jakeluliikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä mene pitkään, että täyssähköt syrjäyttävät kuorma-autoista suurimman osan, paitsi ehkäpä pitkän matkan ajot. Kokonaiskulut sen verran paljon pienemmät.

        Paitsi ehkä pitkän matkan ajot. Eli Ducato Maxin kaltaiset pakettiautolta näyttävät perälaitanostimella varustetut jakeluautot. Kaikki muut eli perävaunuyhdistelmät, puoliperävaunut ja modulirekat jatkavat kuten ennenkin. Petteri joka ei poistu 10 km kauemmaksi kotoa saattaa kuvitella ettei tällaisia ole, koska ne eivät kaupunkien keskustoissa pyöri ja keskustojen ulkopuolellakin välttelevät ruuhka-aikoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselin ja sähköauton käyttäjäkunta on erilainen. Sähköautot korvaavat taviksien bensa-autot, ei dieseleitä jotka ovat pitkää matkaa ajavien ykkösvaihtoehto.
        Diesel-pakut häviävät nopeasti. Sähköpakut ovat ylivoimaisia kaupunkien jakeluliikenteessä.

        Itse ennustan, että jakeluliikenne hoidetaan pääosin dieseleillä vielä 20 vuoden päästäkin. Jakeluautot vaihtuvat sähköautoihin vielä hitaammin normaaleissa autoissa.

        Ja muuten, jakeluliikenne kulkee jopa kaupungissa helposti satoja kilometrejä päivässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse ennustan, että jakeluliikenne hoidetaan pääosin dieseleillä vielä 20 vuoden päästäkin. Jakeluautot vaihtuvat sähköautoihin vielä hitaammin normaaleissa autoissa.

        Ja muuten, jakeluliikenne kulkee jopa kaupungissa helposti satoja kilometrejä päivässä.

        Dieselmoottoreilla, mutta polttoaine vaihtuu fossiilisesta synteettiseen. Myös biopolttoaineet kaasu pienessä roolissa tässä välillä.


    • Anonyymi

      Sähköauton ongelma on, ettei patteri kestä kauaa. Hinta korkea.

      • Anonyymi

        Kumpikaan väite ei pidä paikkaansa.


      • Anonyymi

        Kyllä avaimen patteri on kestänyt vaikka miten kauan. Muista pattereista en ole tietoinen. Eikä 30-60 k€ hinta ole kovin suuri. Mielestäni korkea hinta > 200 000€.


    • Anonyymi

      No nyt alkaa vahvasti näyttää siltä, että on todella tyhmää ostaa lataushybridi täyssähkön sijasta. Täyssähköt menevät vauhdilla ohi niin hinnoissa kuin muissakin ominaisuuksissa. Ja jälleenmyyntiarvokin säilyy paljon paremmin kuin plugareissa, jotka saattavat olla kohta ongelmajätettä ja ostajan käteen jäävä "mustapekka"!

      Polttomoottoriautot (ml. itselataavat hybridit) tietysti vielä säilyvät myydyimpinä useita vuosia, koska kaikilla ei ole koti/työpaikka-latausmahdollisuutta.

      • Anonyymi

        Valikoima vaan on kovin huono vielä seuraavat 5v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valikoima vaan on kovin huono vielä seuraavat 5v.

        Sitten vain odotetaan tuon 5 vuotta. Tai sitten odotetaan väliajalle halpa polttis. Turha haaskata rahaa kompromissiin.


    • Anonyymi

      Viimeisimmät eli helmikuun luvut kertovat erittäin paljon missä mennään ja minne mennään.

      • Anonyymi

        Kovaa on vauhti. Näinhän tutkimustuloksetkin kertovat tästä vuodesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovaa on vauhti. Näinhän tutkimustuloksetkin kertovat tästä vuodesta.

        Tuo "kova" vauhti on silti hidasta. Ja edelleenkin, itse en laske ladattavia hybrideitä sähköautoiksi, koska niissä on polttomoottori. Ehkä puolisähköautoksi, jos sitäkään. Ainoastaan täyssähköautot ovat oikeita sähköautoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo "kova" vauhti on silti hidasta. Ja edelleenkin, itse en laske ladattavia hybrideitä sähköautoiksi, koska niissä on polttomoottori. Ehkä puolisähköautoksi, jos sitäkään. Ainoastaan täyssähköautot ovat oikeita sähköautoja.

        Hidasta on; täyssähköjä osuus ensirekisteröinneistä tänä vuonna 4%. Käytettynä maahantuoduista täyssähköjen osuus tänä vuonna 3,4%.


      • Anonyymi
        kaha53 kirjoitti:

        Hidasta on; täyssähköjä osuus ensirekisteröinneistä tänä vuonna 4%. Käytettynä maahantuoduista täyssähköjen osuus tänä vuonna 3,4%.

        Patteriuskovien valheissa 4 % osuus = enemmistö ynnä valtava vyöry.


    • Anonyymi

      Helmikuu kertoi tulevasta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      78
      3588
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      29
      2334
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      84
      2033
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1570
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1431
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1413
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1374
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1337
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1237
    10. Kerro nainen

      Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1085
    Aihe