Verisovitus

Jooseppi Seppä

Mitähän se tarkoittaa. Kirjassa "Totuuden palautus", mainitaan siitä. Mormonien oma julkaisu.

47

1464

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jasmiina

Se mitä minä olen oppinut siitä oli se mitä B. YOung sanoi..JOteski näin...

Että jos jotkut tajuaisivat tilansa synnissään niin antaisivat verensä vuotaa sovitukseksi Jumalalle... (Siteeratkoon joku tarkemmin jolla on teksti käsillä...)

Olen myös lukenut että joku petollinen mormonirouva olisi antanut miehensä viiltää kurkkunsa auki sovitukseksi synnistään..Totta vai tarua...Riippuu keneltä kysyy...

En tiedä että oliko tuo verisovitus todella käytännössä vai ei...Sekin riippuu keneltä kysyy tai mistä lukee....Tämä aihe on niitä piirileikkijuttuja jotka eivät koskaan lopu kun toisessa teoksessa sanotaan yhtä ja toisessa toista...

Olisi kyllä kiva tietää totuus, tämä asia nimittäin kyllä minua vaivasi aika lailla kirkon jäsenenä.

• >>Kirjoitit-
        >>verisovitus...
        Jasmiina 16.4.2005 klo 18.06

Että jos jotkut tajuaisivat tilansa synnissään niin antaisivat verensä vuotaa sovitukseksi Jumalalle... (Siteeratkoon joku tarkemmin jolla on teksti käsillä...)

Olen myös lukenut että joku petollinen mormonirouva olisi antanut miehensä viiltää kurkkunsa auki sovitukseksi synnistään..Totta vai tarua...>Joh. 10:9
        "Minä olen ovi"!; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu!, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen"!

>>1. Joh. 1:7
        "Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin (hän) on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja ("Jeesuksen Kristuksen, Hänen Poikansa, veri")! puhdistaa meidät kaikesta synnistä!.>Ef 2:8 "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-

9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi"!.

10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.

• Jasmiina
        TaistoRa kirjoitti:

>>Kirjoitit-
        >>verisovitus...
        Jasmiina 16.4.2005 klo 18.06

Olen myös lukenut että joku petollinen mormonirouva olisi antanut miehensä viiltää kurkkunsa auki sovitukseksi synnistään..Totta vai tarua...>Joh. 10:9
        "Minä olen ovi"!; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu!, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen"!

>>1. Joh. 1:7
        "Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin (hän) on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja ("Jeesuksen Kristuksen, Hänen Poikansa, veri")! puhdistaa meidät kaikesta synnistä!.>Ef 2:8 "Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-

9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi"!.

10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.

Kiitos valaisevasta vastauksesta.

Yksi minua todella ihmetyttää tuossa verisovitusjutussa...

Uhrin on aina oltava viaton ja synnitön. Kainin uhrilahja ei kelvannut koska se ei ollut viattoman uhrin verta, Aabelin uhri oli tätä ja miellytti Jumalaa.
        Kristuksen veri on korkein mahdollinen viaton veri joka lunasti koko ihmiskunnan.

Miten sitten syntiä tehneen ihmisen veri yleensä edes kelpaisi uhriksì? Eikö se olisi todellakin Jumalan pilkkaa!?
        -vaan tuotahan sinäkin tuossa viestissä sanoit...

Vastaisiko joku mormoni tähän?

• Jasmiina kirjoitti:

Kiitos valaisevasta vastauksesta.

Yksi minua todella ihmetyttää tuossa verisovitusjutussa...

Uhrin on aina oltava viaton ja synnitön. Kainin uhrilahja ei kelvannut koska se ei ollut viattoman uhrin verta, Aabelin uhri oli tätä ja miellytti Jumalaa.
        Kristuksen veri on korkein mahdollinen viaton veri joka lunasti koko ihmiskunnan.

Miten sitten syntiä tehneen ihmisen veri yleensä edes kelpaisi uhriksì? Eikö se olisi todellakin Jumalan pilkkaa!?
        -vaan tuotahan sinäkin tuossa viestissä sanoit...

Vastaisiko joku mormoni tähän?

Kristuksen veri on puhdistava voima. Myöhempien aikojen pyhät uskovat Kristuksen veren voimaan. He uskovat, että kuuliaisuuden kautta evankeliumin laeille ja toimituksille he saavat syntien anteeksiannon; mutta tätä ei voisi tapahtua, ellei Kristus olisi kuollut heidän puolestaan...Voisin pyytää teitä selittämään Paavalin sanat "eikä anteeksianto ole mahdollinen, ellei vuodateta uhriverta." (Hepr. 9:22)

On olemassa määrättyjä syntejä, joita ihminen voi tehdä, ja joiden suhteen Kristuksen sovitusveri ei päde. (Matt. 12:31-32; Hepr. 6:4-6; Hepr. 10:26; 1. Moos. 9:6; 2. Moos. 20:13; Matt. 19:18; Ilm. 21:8) Synnin vakavuus riippuu siitä, miten paljon tekijällä on valkeutta ja tietoa. Joskus hänen ainoa mahdollisuutensa saada sovitusta on hänen oman henkensä uhraaminen sovittaaksen - sikäli kuin se on jhänen vallassaan - tuon synnin, sillä tietyissä olosuhteissa Kristuksen verestä yksinään ei ole hyötyä. (Mukaellen Joseph Fieldin Smithin kirjaa "Pelastuksen oppeja" osa 1, sivut (134 - 135)

Jos joku sanoo, että Kristuksen sovitus riittää kaikkeen, niin hän ei usko Raamattuun, sillä juuri siellä puhutaan anteeksiantamattomista synneistä.

• Tapani1 kirjoitti:

Kristuksen veri on puhdistava voima. Myöhempien aikojen pyhät uskovat Kristuksen veren voimaan. He uskovat, että kuuliaisuuden kautta evankeliumin laeille ja toimituksille he saavat syntien anteeksiannon; mutta tätä ei voisi tapahtua, ellei Kristus olisi kuollut heidän puolestaan...Voisin pyytää teitä selittämään Paavalin sanat "eikä anteeksianto ole mahdollinen, ellei vuodateta uhriverta." (Hepr. 9:22)

On olemassa määrättyjä syntejä, joita ihminen voi tehdä, ja joiden suhteen Kristuksen sovitusveri ei päde. (Matt. 12:31-32; Hepr. 6:4-6; Hepr. 10:26; 1. Moos. 9:6; 2. Moos. 20:13; Matt. 19:18; Ilm. 21:8) Synnin vakavuus riippuu siitä, miten paljon tekijällä on valkeutta ja tietoa. Joskus hänen ainoa mahdollisuutensa saada sovitusta on hänen oman henkensä uhraaminen sovittaaksen - sikäli kuin se on jhänen vallassaan - tuon synnin, sillä tietyissä olosuhteissa Kristuksen verestä yksinään ei ole hyötyä. (Mukaellen Joseph Fieldin Smithin kirjaa "Pelastuksen oppeja" osa 1, sivut (134 - 135)

Jos joku sanoo, että Kristuksen sovitus riittää kaikkeen, niin hän ei usko Raamattuun, sillä juuri siellä puhutaan anteeksiantamattomista synneistä.

"Uhriveri on vuodatettu Kristuksessa Jeesuksessa Golgatan ristillä ja se on täysin riittävä uhri syntiemme sovitukseksi"! Uskotko sen!?

"Sillä Jeesuksen Kristuksen veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä", Raamatun ilmoituksen mukaan!

On totta, että on syntejä joihin sovitus ei enään päde, mutta siihen ei päde mikään "omatekoinenkaan veriuhri sovituskaan"!!!

Sellainen synti on Pyhän Hengen pilkka! Se tarkoittaa sitä, että ei olla otettu Jumalan sovitustyötä Kristuksessa "todellisesti vastaan", vaan ollaan kuin omantien kulkijana, toinen jalka tiellä ja toinen jalka ojassa! Eli ei oteta Jeesusta täydellisenä vapahtajana ja pelastajana omaan elämään. Sellainen on nimeltään "epäusko", ja epäluottamus Jumalaa kohtaan!

Jumala ei pelasta ketään väkisin ja siksi hän "vetää pois" oman Henkensä jos se ei konaisesti jollekin kelpaa ja niin ihminen jatkossa saa toimia miten parhaaksi näkee, mutta ilman Jumalan suomaa voimaa, eli Pyhää Henkeä!

Siunausta Jeesuksen pelastavassa nimessä! :)

• tod e
        Tapani1 kirjoitti:

golgatan ristin veren voimaan?

• Ent.mormoni
        Tapani1 kirjoitti:

Raamattu puhuu siis anteeksiantamattomista synneistä. Jos ne ovat anteeksiantamattomia, ne ovat anteeksiantamattomia. Silloin verisovitus on voimaton, täysin turha.

Mutta eikö raamattu sano myös, että mikään ei ole Jumalalle mahdotonta?
        Jumalan on siis myös mahdollista antaa meille ihmispoloisille anteeksi ja sovittaa meidän kaikkein sovittamattomimmatkin syntimme.
        Kyllä Jumala voi, sillä Hän on Kaikkivaltias.

Mormoniverisovitus ei voi, Smith ei voi, sinä et voi. Vain Jumala yksin.

• Ent.mormoni kirjoitti:

Raamattu puhuu siis anteeksiantamattomista synneistä. Jos ne ovat anteeksiantamattomia, ne ovat anteeksiantamattomia. Silloin verisovitus on voimaton, täysin turha.

Mutta eikö raamattu sano myös, että mikään ei ole Jumalalle mahdotonta?
        Jumalan on siis myös mahdollista antaa meille ihmispoloisille anteeksi ja sovittaa meidän kaikkein sovittamattomimmatkin syntimme.
        Kyllä Jumala voi, sillä Hän on Kaikkivaltias.

Mormoniverisovitus ei voi, Smith ei voi, sinä et voi. Vain Jumala yksin.

ja vastoin Raamatussa sanottua. Ei ole erikseen mitään "Mormoniverisovitus ei voi, Smith ei voi, sinä et voi. Vain Jumala yksin". Jos synti on anteeksiantamaton, niin ainoa mahdollisuus on, että itse sovittaa, jos nyt sekään riittää ja on mahdollista, mutta saattaa helpottaa.

• Ent.mormoni
        Tapani1 kirjoitti:

ja vastoin Raamatussa sanottua. Ei ole erikseen mitään "Mormoniverisovitus ei voi, Smith ei voi, sinä et voi. Vain Jumala yksin". Jos synti on anteeksiantamaton, niin ainoa mahdollisuus on, että itse sovittaa, jos nyt sekään riittää ja on mahdollista, mutta saattaa helpottaa.

Saatta auttaa, jos nyt sekään auttaa...
        kun ei usko Jumalaan vaan omiin voimiinsa,
        voi toki kirjoittaa juuri kuten kirjoitit.

Rukoilen puolestasi ja muiden kaltaistesi, en voi muuta. Jumala voi, mormonien Jumala ei.
        Tämä on täysin johdonmukaista, sillä on vain yksi Jumala joka on Kaikkivaltias. Muut jumalat eivät ole kaikkivaltiaita, siksipä olen tästä teidän jumalastanne kanssanne ihan samaa mieltä.

Ymmärrän siis vastauksesi eikä minun puolestani enää tarvitse vaivautua tähän viestiin vastaamaan, sisar Troverdig on myös osoittanut jo oman tietämättömyytensä kirkkaasti tässä asiassa.

• ole harjoittanut verisovitusta. Kirjoituksessanne sanotaan: 'Tämän opin pani alulle Brigham Young', että se merkitsisi 'kuolemaa jokaiselle, joka jätti kirkon...että luopio, jonka kurkku leikattiin korvasta korvaan, pelasti sielunsa.' Te itse tiedätte parhaiten, miksi tällaisen väitteen esititte, mutta ettekö tienneet, että se vain toisti kirkon vihollisten houreita, joissa ei ole totuuden häivääkään?

Ettekö tienneet, että yksikään ihminen ei koskaan kokenut 'verisovitusta', kuten te sanotte, luopumuksen tai jonkin muun syyn tähden? Ettekö tienneet toistaessanne tämän väärän syytteen, että sen esittivät kirkon kaikkein katkerimmat viholliset ennen profeetta Joseph Smithin kuolemaa. Tiedättekö ketään, jonka veri olisi vuodatettu kirkon tai sen jäsenten käskystä 'hänen sielunsa pelastamiseksi'? Ettekö tienneet, että te saatoitte ihmisiä tuntemaan katkeruutta mormonivanhimpia kohtaan, ja että juuri sellaiset pahansuovat syytteet ja valheelliset vihjailut ovat saaneet aikaan kirkossa marttyyreja, joiden veren huuto ei lakkaa nousemasta maasta Herran Sebaotin korviin?" (Joseph Fielding Smith, "Pelastuksen oppeja, osa 1, s. 137)
      Tämä on ote kirjoituksesta, joka julkaistiin Reorgnoisoidun kirkon syytöksiä vastaan.

• Tiedät itsekin

mutta et halua myöntää. Etpä tietenkään.

• troverdig

Kirkko ei ole koskaan harjoittanut moista. Se on vain ilkeämielisten irvailua. Tiedän mistä se on jopa lähtöisin, mutta tämän foorumin ilmapiiri on aivan liian ilkeä ja negatiivisyyttä hakeva sitä täällä tarkemmin tarkastellaksemme, joten jos et usko että se on väärä syytös niin... omahan on kompastumisesi.

Toisaalta kysyjän asettama kysymys ei edes etsi vastausta, vaan haluua vain tuoda julki iljettäviä ja ilkeämielisiä juoruja kirkostamme. Uskoo ken haluu. Minä puolestani TIEDÄN sen olevan valetta!

Ei edes tarvitse olla mikään pyörän keksijä kirkossamme, ymmärtääksensä mistä tuo on kotoisin... eikä myöskään ymmärtääkseen minkälainen ihminen tuota edes kirjoitta tänne ja miksi. Tiedon halua se ei todellakaan ole.

• Jasmiina
        troverdig kirjoitti:

Kirkko ei ole koskaan harjoittanut moista. Se on vain ilkeämielisten irvailua. Tiedän mistä se on jopa lähtöisin, mutta tämän foorumin ilmapiiri on aivan liian ilkeä ja negatiivisyyttä hakeva sitä täällä tarkemmin tarkastellaksemme, joten jos et usko että se on väärä syytös niin... omahan on kompastumisesi.

Toisaalta kysyjän asettama kysymys ei edes etsi vastausta, vaan haluua vain tuoda julki iljettäviä ja ilkeämielisiä juoruja kirkostamme. Uskoo ken haluu. Minä puolestani TIEDÄN sen olevan valetta!

Ei edes tarvitse olla mikään pyörän keksijä kirkossamme, ymmärtääksensä mistä tuo on kotoisin... eikä myöskään ymmärtääkseen minkälainen ihminen tuota edes kirjoitta tänne ja miksi. Tiedon halua se ei todellakaan ole.

Jokainen saa kysyä ihan mitä haluaa täällä..Et sinulla ole troverdikki mitään oikeutta haukkumaan jos kysymys on tukala...

Jos sinulla on tietoa joka tiedon sen harjoittamisesta kumoaa niin kyllä minäkin sen haluaisin kuulla.
        Olisin onnellinen kun joku jotenkin sen todistaisi valheeksi.
        Tähänasti vaan sitä ei ole tapahtunut.

Kamala äläkkä vaan noussut aktiivimormonien suunnalta jos otetaan edes puheeksi.

Kristuksen kirkon pitäisi kestää päivänvalo, oli kysymys mikä tahansa...

-Rauhallisesti nyt vaan... =)

• Ent.mormoni
        troverdig kirjoitti:

Ei mitään johdonmukaisuutta!
        Miksi MAP-kirkko sitten opettaa verisovitusoppia, jos sitä ei ole koskaan edes ajateltu käyttää puhumattakaan siitä, että olisi käytetty?
        Koska sitä sitten oikein aletaan käyttää, mihin sellaista oppia kirkossanne tarvitaan, jota ei ole käytetty eikä koskaan tullakaan käyttämään?

• troverdig
        Ent.mormoni kirjoitti:

Ei mitään johdonmukaisuutta!
        Miksi MAP-kirkko sitten opettaa verisovitusoppia, jos sitä ei ole koskaan edes ajateltu käyttää puhumattakaan siitä, että olisi käytetty?
        Koska sitä sitten oikein aletaan käyttää, mihin sellaista oppia kirkossanne tarvitaan, jota ei ole käytetty eikä koskaan tullakaan käyttämään?

olla liian pieni erotessasi kirkosta tai muuten vajaa tietoinen ja lapsenomaisesti väärin ymmärtänyt tai ehkä tahallaan isket päätöntä potaska juttua... en viitsi vaivautua enää vastailemaan moiseen potaskaan.

• Jooseppi Seppä
        troverdig kirjoitti:

Koska Mormooniopissa on sana "verisovitus", mitä se TODELLA tarkottaa? Ilman ilkeämielisyyttä ja panettelua. Kuinka joku voi liittyä kirkkoon, ellei tunne sen termejä ja tavoitteita?

• Jooseppi Seppä kirjoitti:

Koska Mormooniopissa on sana "verisovitus", mitä se TODELLA tarkottaa? Ilman ilkeämielisyyttä ja panettelua. Kuinka joku voi liittyä kirkkoon, ellei tunne sen termejä ja tavoitteita?

vähänkin Raamattua, niin tietää, mitä verisovitus on. Kristuksen sovitus oli verisovitus. Joissain tapauksissa ainoa tapa sovittaa on se, että synnin tekijän oma veri vuodatetaan. Tämäkin on Raamatun mukaista kuten antamistani kohdista selviää. Yksi kohta on myös 4. Moos. 35:30-31; 33.

• Ent.mormoni
        troverdig kirjoitti:

olla liian pieni erotessasi kirkosta tai muuten vajaa tietoinen ja lapsenomaisesti väärin ymmärtänyt tai ehkä tahallaan isket päätöntä potaska juttua... en viitsi vaivautua enää vastailemaan moiseen potaskaan.

Kiitos kun vaivauduit vastaamaan, että et aio vaivautua vastaamaan.
        Toki minä tiedän, miksi mormoneilta ei tähän saa järjellistä vastausta,
        ole siis huoletta. ;-)

• mormoniopissa
        Jooseppi Seppä kirjoitti:

mitä ihmettä ne vastustajat on taas kirjoittaneet sivuillaan ja jotkut herkkäuskoiset sitten vielä uskovat.
        Tuntuu kuin hepreaa lukisi ... niin ovat nyt menneet teiltä kuulkaas käsitteet sekaisin.
        Kristus sovitti verellään jokaisen synnit. Siinä sitä verisovitusoppia.
        Luulisi sen nyt kuuluvan kaikkiin kristilisiin kirkkoihin, eikä vain mormonikirkon oppeihin.

• joo.
        mormoniopissa kirjoitti:

mitä ihmettä ne vastustajat on taas kirjoittaneet sivuillaan ja jotkut herkkäuskoiset sitten vielä uskovat.
        Tuntuu kuin hepreaa lukisi ... niin ovat nyt menneet teiltä kuulkaas käsitteet sekaisin.
        Kristus sovitti verellään jokaisen synnit. Siinä sitä verisovitusoppia.
        Luulisi sen nyt kuuluvan kaikkiin kristilisiin kirkkoihin, eikä vain mormonikirkon oppeihin.

"Joissain tapauksissa ainoa tapa sovittaa on se, että synnin tekijän oma veri vuodatetaan." Kirjoittaa Tapani ja ottaa ensimmäisessä lauseessaan Jeesuksen esimerkiksi. Että ei ole muuta verisovitusta...

• ei muuta
        joo. kirjoitti:

"Joissain tapauksissa ainoa tapa sovittaa on se, että synnin tekijän oma veri vuodatetaan." Kirjoittaa Tapani ja ottaa ensimmäisessä lauseessaan Jeesuksen esimerkiksi. Että ei ole muuta verisovitusta...

sillä verisovitusta ei muuten ole- usko jo!

• käsitys
        ei muuta kirjoitti:

Mormonit - Tapaninkin mukaan - ovat eri mieltä.
        Tapani: "Joissain tapauksissa ainoa tapa sovittaa on se, että synnin tekijän oma veri vuodatetaan."
        Jos sinulla on eri usko niin so what. Tämä on kuitenkin mormonikeskustelupalsta. Mikä ei tietysti tarkoita sitä, etteikö sinulla henkilökohtaisesti voisi olla asiasta täysin erilainen käsitys.

• käsitys kirjoitti:

Mormonit - Tapaninkin mukaan - ovat eri mieltä.
        Tapani: "Joissain tapauksissa ainoa tapa sovittaa on se, että synnin tekijän oma veri vuodatetaan."
        Jos sinulla on eri usko niin so what. Tämä on kuitenkin mormonikeskustelupalsta. Mikä ei tietysti tarkoita sitä, etteikö sinulla henkilökohtaisesti voisi olla asiasta täysin erilainen käsitys.

on, että Raamatun mukaan on anteeksiantamattomia syntejä. Niistä ei edes Kristuksen sovitusveri voi pelastaa. Raamatun kohdat olen jo antanut.

• ....
        Tapani1 kirjoitti:

vähänkin Raamattua, niin tietää, mitä verisovitus on. Kristuksen sovitus oli verisovitus. Joissain tapauksissa ainoa tapa sovittaa on se, että synnin tekijän oma veri vuodatetaan. Tämäkin on Raamatun mukaista kuten antamistani kohdista selviää. Yksi kohta on myös 4. Moos. 35:30-31; 33.

Mutta Jeesus tuli täyttämään vanhan liiton!
        HÄnen verensä vuodatuksen jälkeen Jumalalle ei ole tarvinut uhrata verellä!
        Pitääkö tämä selittää vanhalle miehelle!

Henk.koht. verisovitus tekisi Kristuksen sovituksen tyhjäksi on Jumalan pilkkaa!

• .... kirjoitti:

Mutta Jeesus tuli täyttämään vanhan liiton!
        HÄnen verensä vuodatuksen jälkeen Jumalalle ei ole tarvinut uhrata verellä!
        Pitääkö tämä selittää vanhalle miehelle!

Henk.koht. verisovitus tekisi Kristuksen sovituksen tyhjäksi on Jumalan pilkkaa!

Raamatussa mainitaan anteeksiantamatomista synneistä. Miksi niitä sanotaan anteeksiantamattomiksi, jos ne voidaan antaa anteeksi Kristuksen sovituksen kautta? Lue vaikka seuraavat:
        Hepr. 6:4-6
        Hepr. 10:26
        Tällaiset ihmiset ovat tehneet itsensä kykenemättömiksi parannukseen, joten he eivät voi saada anteeksikaan.

• .....
        Tapani1 kirjoitti:

Raamatussa mainitaan anteeksiantamatomista synneistä. Miksi niitä sanotaan anteeksiantamattomiksi, jos ne voidaan antaa anteeksi Kristuksen sovituksen kautta? Lue vaikka seuraavat:
        Hepr. 6:4-6
        Hepr. 10:26
        Tällaiset ihmiset ovat tehneet itsensä kykenemättömiksi parannukseen, joten he eivät voi saada anteeksikaan.

Ymmärrän toki!
        Kun teet tietyn synnin ja tiedät sen olevan väärin niin paluuta ei ole MUTTA!
        Missään ei lue UT:ssa että mitään pitäisi sovittaa omalla verellään! Edes se ei auta joten koko verisovitus on puhdasta soopaa!

• ..... kirjoitti:

Ymmärrän toki!
        Missään ei lue UT:ssa että mitään pitäisi sovittaa omalla verellään! Edes se ei auta joten koko verisovitus on puhdasta soopaa!

Ihmisiä on surmattu muinoin syntiensä sovitukseksi.
        1. Moos. 9:6 Tämä on varsin selvä kohta siitä, että surmaajan veri on vuodatettava.
        3. Moos. 10:2
        Joos. 7:24-25
        Kuolemanrangaistuskin annetaan, jotta henkilö siten sovittaisi syntinsä.

• Ent.mormoni
        ..... kirjoitti:

Ymmärrän toki!

Verisovitus kannattaa tehdä myös sellaisten mormonien, joilla ei ole tunnollaan anteeksiantamattomia syntejä. Kun Jeesuksen sovintoveri sovittaa vain osan synneistä, voi mormoni oman verensä vuodattamalla sovittaa loput.
        Tästä seuraa, että jos hän Jeesuksen Getsemanen kärsimyksen voimin pääsisi vain telestiseen kirkkauteen, hän lisäksi oman verensä maahan vuodattamalla pääseekin selestiseen!

Kurkku pitää leikata auki korvasta korvaan ja veren on pirskotuttava maahan.
        Mormonin tulee siis asettua pellolle, metsään tai muuhun sellaiseen paikkaan, missä on maata. Asvaltti ei luullakseni käy.
        Kunnolla teroitetut pensassakset asetetaan kaulan molemmin puolin niin että toinen terä on oikean ja toinen vasemman korvan kohdalla, Sitten vain painetaan terät vastakkain aivan samoin, kuin tehtäisiin kuusi- tai orapihlaja-aitaa leikattaessa. Kurkku tulee viilletyksi korvasta korvaan, veri vuotaa ja mormoni lunastaa loputkin syntinsä ja pääsee ehken aikaa voittaen ihan Jumalaksi.

Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo.

• Ent.mormoni kirjoitti:

Verisovitus kannattaa tehdä myös sellaisten mormonien, joilla ei ole tunnollaan anteeksiantamattomia syntejä. Kun Jeesuksen sovintoveri sovittaa vain osan synneistä, voi mormoni oman verensä vuodattamalla sovittaa loput.
        Tästä seuraa, että jos hän Jeesuksen Getsemanen kärsimyksen voimin pääsisi vain telestiseen kirkkauteen, hän lisäksi oman verensä maahan vuodattamalla pääseekin selestiseen!

Kurkku pitää leikata auki korvasta korvaan ja veren on pirskotuttava maahan.
        Mormonin tulee siis asettua pellolle, metsään tai muuhun sellaiseen paikkaan, missä on maata. Asvaltti ei luullakseni käy.
        Kunnolla teroitetut pensassakset asetetaan kaulan molemmin puolin niin että toinen terä on oikean ja toinen vasemman korvan kohdalla, Sitten vain painetaan terät vastakkain aivan samoin, kuin tehtäisiin kuusi- tai orapihlaja-aitaa leikattaessa. Kurkku tulee viilletyksi korvasta korvaan, veri vuotaa ja mormoni lunastaa loputkin syntinsä ja pääsee ehken aikaa voittaen ihan Jumalaksi.

Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo.

ettei sinun tarvitse koskaan vastata mistään? Kaikkien täytyy tavalla tai toisella, myös niiden, jotka tekevät anteeksiantamattomia syntejä kuten myös niiden, jotka pilkkaavat tieten tahtoen, vaikka ei olisikaan vielä kysymys anteeksiantamattomasta synnistä.

• .....
        Tapani1 kirjoitti:

ettei sinun tarvitse koskaan vastata mistään? Kaikkien täytyy tavalla tai toisella, myös niiden, jotka tekevät anteeksiantamattomia syntejä kuten myös niiden, jotka pilkkaavat tieten tahtoen, vaikka ei olisikaan vielä kysymys anteeksiantamattomasta synnistä.

siis et ymmärrä vanhan testamentin aikaista veriuhria ja sitä että Jeesus omalla uhrillaan poisti tämän uhrauksen lain...Tai oikeastaan täytti sen...
        Ok...Ei ymmärrä niin ei ymmärrä...

• Ent.mormoni
        Tapani1 kirjoitti:

Kieltämättä olen turhautunut, kun ei mormoneilta saada asiallisia vastauksia verisovitusta koskeviin kysymyksiin. Sitä on moni minua fiksumpikin tällä palstalla yrittänyt, mutta tuloksetta.

Sen sijaan että harmittelisin tätä kovin epäselvää verisovituskysymystä huomasin kauhukseni turvautuneeni yhteen vakio defensseistäni, eli huumoriin. Kävin uimassa ja siinä oli hyvää aikaa miettiä, mikä olisi sopiva väline verisovituksen suorittamiseen. Ohjehan kuuluu, että kurkku on viillettävä auki korvasta korvaan.

Ongelmana pidän tarvitsemani avustajan vankilaan joutumista taposta tai murhasta, vähintäänkin kuolemantuottamuksesta. Runsaasti verta maahan roiskuttaen tehtävä verisovitus on sottaista puuhaa. Pelättävissä on, että avustaja tai avustajat saavat vertani päälleen. Rikostutkinta on edennyt huimasti sitten Smithin ja Youngin päivien. Pienikin viite verisovitetun verestä avustaneen mormonin (uskoakseni avustajan olisi syytä olla mormoni?) iholla tai vaatteissa, kengänpohjissa tms. antaa viranomaisille näyttöä tekopaikalla olemisesta.

Mutta eipä ole hätä tämän näköinen! Sillä jos luopioksi heittäytynyt, mustaihoisen kanssa avioitunut tai muun Kristuksen sovittamattomissa olevan synnin tehnyt pystyy toimittamaan itselleen omin neuvoin tarpeellisen verisovituksen, uskoisin että ainakin kaikki palstan mormonit voivat olla tyytyväisiä?

Omassa kotona olevassa tyokaluvalikoimassani ainoastaan hyvät pensassakseni voisivat tulla kysymykseen. Saattaa siis olla, että jossain vaiheessa turvaudun pensasssaksiini viimeisenä toivona päästä taivaaseen tai ainakin pelastua helvetin pohjimmaisesta kattilasta - sillä ei kai tässä mikään muu lopulta auta, kuten nimimerkistäkin näkyy :-)

Tapani1 kirjoitti:

on, että Raamatun mukaan on anteeksiantamattomia syntejä. Niistä ei edes Kristuksen sovitusveri voi pelastaa. Raamatun kohdat olen jo antanut.

Kyse ei ole synneistä, millaisia syntejä on! Kyse on syntien SOVITTAMISESTA!
        Ok..On syntejä joita ei voi sovittaa enää tehtyään parannuksen...Mutta ei siihen omakaan veri enää auta!

ei muuta kirjoitti:

JOS olet kirkon jäsen niin lueppas ihan itse mitä se "profeetta" Young saarnasi aiheesta...

Lapsellinen kommentti...

• utelias eemeli

ei siinä kirjasessa mitään sellasta lue...

• tässä

Verisovitusoppihan tarkoittaa mm. sitä, että tietyt synnit saa anteeksi vain jos synnintekijä kuolee siten, että hänen verensä roiskuu maahan.

Mormonioppien mukaan tällaisia syntejä ovat mm. mustaihoisen kanssa solmittu avioliitto, vaimon uskottomuus sekä eroaminen mormonikirkosta, jos on sen opetuksen sisäistänyt ja hyväksynyt.

Verisovitus (kuten moniavioisuuskin) on ikuinen periatee, joka ei ole tällä hetkellä voimassa, koska maalliset lait eivät sitä mahdollista. Mormoniprofeetat ovat kuitenkin sanoneet, että tulee aika, jolloin Jumalan lait ovat täydessä voimassa. Tuolloin siis moniavioisuus ja verisovitus otetaan uudelleen käyttöön.

Täytyy kuitenkin toivoa, että TUOKIN profeettojen ennustus menee pieleen, kuten lähes kaikki muutkin tähän mennessä. Mutta jos mormonikirkon suosio kasvaa, vaara on olemassa.

Ja vielä lukemista:

http://www.mormonismi.net/artikkelit/verisovitus1.shtml

• mutsi

Mun tartteeki heti varoittaa ystävääni jonka mies on neuvonantajana piispakunnassa... eikö ne ole huomannu et se on musta ja mun ystävä on valkoinen... on ne ainaki vielä elossa ja käyvä tahkeraan Temppelissäkin..... kaameeta jos ne nyt yhtäkkiä sen huomaa ja veri roiskuu... tarttee heti varoittaa ystävääni!

• keihään
        mutsi kirjoitti:

Mun tartteeki heti varoittaa ystävääni jonka mies on neuvonantajana piispakunnassa... eikö ne ole huomannu et se on musta ja mun ystävä on valkoinen... on ne ainaki vielä elossa ja käyvä tahkeraan Temppelissäkin..... kaameeta jos ne nyt yhtäkkiä sen huomaa ja veri roiskuu... tarttee heti varoittaa ystävääni!

niiden läpi! Ja niiden lapset on kirottuja!

(Löytyy kirkon konffapuheista Journal of Discourses)

• tässä
        keihään kirjoitti:

niiden läpi! Ja niiden lapset on kirottuja!

(Löytyy kirkon konffapuheista Journal of Discourses)

Sieltä löytyy periaateet ja tässä todellisesta tapauksesta.

When informed that a black Mormon in Massachusetts had married a white woman, Brigham Young told the apostles in December 1847 that he would have both of them killed 'if they were far away from the Gentiles.'
        The Mormon Hierarchy: Extensions of Power, Vol. 2, pp. 246-247

• Ent.mormoni

Verisovitus on nopea, joskaan ei täysin siisti keino lopettaa ihminen.
        Vanhusväestö lisääntyy huolestuttavasti ja myös mormoneissa on Suomessa paljon vanhuksia. Näiden kannattaisi sovittaa se osa synneistään, johon Kristuksen sovitustyö ei riitä, pikimmiten verisovituksen avulla.

Tapahtuma voitaisiin järjestää vaikka uuden temppelin avajaisten yhteydessä, mutta temppelin ulkopuolella, koska verisovitukseen tarvitaan maata. Verisovituksen toimeenpanijana voisi olla joku kirkon auktoriteetti. Juhlavammaksi vielä tapahtuman tekisi, jos verisovitusvälineenä ei käytettäisikään toimeen varsin hyvin soveltuvia puutarhasaksia vaan vaihtelun vuoksi esimerkiksi Lapinleukua.

Näin suomalaista sepäntaitoa voitaisiin tehdä tunnetuksi ulkomaita myöten. Kenties leukuja menisi U.S.A:n vientiin runsaastikin, onhan siellä paljon mormoneja, jotka elämänsä ehtoossa voisivat tehdä vielä viimeisen teon sovittaakseen syntinsä, jotka ovat Jeesuksen sovitettaviksi ylivoimaisen vaikeita, mutta ihmisen verelle mahdollisia.

• josefina1
        Ent.mormoni kirjoitti:

Verisovitus on nopea, joskaan ei täysin siisti keino lopettaa ihminen.
        Vanhusväestö lisääntyy huolestuttavasti ja myös mormoneissa on Suomessa paljon vanhuksia. Näiden kannattaisi sovittaa se osa synneistään, johon Kristuksen sovitustyö ei riitä, pikimmiten verisovituksen avulla.

Tapahtuma voitaisiin järjestää vaikka uuden temppelin avajaisten yhteydessä, mutta temppelin ulkopuolella, koska verisovitukseen tarvitaan maata. Verisovituksen toimeenpanijana voisi olla joku kirkon auktoriteetti. Juhlavammaksi vielä tapahtuman tekisi, jos verisovitusvälineenä ei käytettäisikään toimeen varsin hyvin soveltuvia puutarhasaksia vaan vaihtelun vuoksi esimerkiksi Lapinleukua.

Näin suomalaista sepäntaitoa voitaisiin tehdä tunnetuksi ulkomaita myöten. Kenties leukuja menisi U.S.A:n vientiin runsaastikin, onhan siellä paljon mormoneja, jotka elämänsä ehtoossa voisivat tehdä vielä viimeisen teon sovittaakseen syntinsä, jotka ovat Jeesuksen sovitettaviksi ylivoimaisen vaikeita, mutta ihmisen verelle mahdollisia.

En ymmärrä miten voit kirjoittaa tuollaista tekstiä...
        siinä on aina se vaara että joku ottaa tosissaan ja luulee että kaikki entiset ovat yhtä kahjoja....
        Ei kukaan sentään tiettävästi usko että jotain tuollaista saatettaisiin tehdä todellisuudessa, vaan että se tapahtuu vain sinun pääkoppasi sisällä kertoen niistä sairaista ja raskaista ajatuksista - hyvin mustaa ja epäilyttävää "huumoria"

• Ent.mormoni
        josefina1 kirjoitti:

En ymmärrä miten voit kirjoittaa tuollaista tekstiä...
        siinä on aina se vaara että joku ottaa tosissaan ja luulee että kaikki entiset ovat yhtä kahjoja....
        Ei kukaan sentään tiettävästi usko että jotain tuollaista saatettaisiin tehdä todellisuudessa, vaan että se tapahtuu vain sinun pääkoppasi sisällä kertoen niistä sairaista ja raskaista ajatuksista - hyvin mustaa ja epäilyttävää "huumoria"

Ei se ollut sairasta huumoria, vaan omaa epävirallista oppiani.
        Minun virallinen oppini ei ole sama kuin mormoneilla. Heillä verisovitus on virallista oppia.

Minun raamatussani kielletään tappamasta, murhaamasta ja tekemästä itsemurhaa.
        Luulisin, että mormonien verisovitus kuuluu juuri jälkimmäisiin.

• Ent.mormoni kirjoitti:

Ei se ollut sairasta huumoria, vaan omaa epävirallista oppiani.
        Minun virallinen oppini ei ole sama kuin mormoneilla. Heillä verisovitus on virallista oppia.

Minun raamatussani kielletään tappamasta, murhaamasta ja tekemästä itsemurhaa.
        Luulisin, että mormonien verisovitus kuuluu juuri jälkimmäisiin.

lapsi, joka uhmaikäisenä huutaa kontrollinsa täysin menettäneenä tai kiljuva hysteerikko, mikä lienee samaa perua uhmaiän kanssa.

• Pukkeli
        Tapani1 kirjoitti:

lapsi, joka uhmaikäisenä huutaa kontrollinsa täysin menettäneenä tai kiljuva hysteerikko, mikä lienee samaa perua uhmaiän kanssa.

Hei Tapani,
        Ja onneksi olkoon tutkintosi johdosta. Olet näemmä saavuttanut oppiarvon myös psykologiassa. Minä luulin tähän asti, että tutkintosi on valtiotieteestä.
        Terveisin,
        ystäväsi Pukkeli, KM

• antimormoni
        Pukkeli kirjoitti:

Hei Tapani,
        Ja onneksi olkoon tutkintosi johdosta. Olet näemmä saavuttanut oppiarvon myös psykologiassa. Minä luulin tähän asti, että tutkintosi on valtiotieteestä.
        Terveisin,
        ystäväsi Pukkeli, KM

sikäli kuin on ollut piispa elikkä muu MAP-kirkon johtaja. "Israelin tuomari"

• Pukkeli kirjoitti:

Hei Tapani,
        Terveisin,
        ystäväsi Pukkeli, KM

psykologiassakin ja monivuotinen kokemus ongelmalllisten ihmisten auttamisessa. Joskus ihminen toistaa kummallisilla tavoilla itseään (esim. regressiolla) joutuessaan pulmatilanteeseen kuten tämä "ent. mormoni" luovuttuaan siitä, jonka joskus on kuitenkin ymmärtänyt oikeaksi, mutta nyt tunteen tarvetta se kieltää. Totuuden kieltäminen on vakava asia. Se mobilisoi ihmisestä alkeellisia piirteitä. Tuon "ent. mormonin" kaiken arvostelun alapuolelle ulottuva vuodatus on siitä esimerkki. Hän yrittää saada mukaan huumoria, mutta kolkkous kajahtaa kuten tyhjästä tynnyristä.

Toivon, että hän aikansa tällä palstalla meuhkattuaan huomaa tilansa ja alkaan jälleen ajatella, että totuudessa pysyminen on parempaa kuin sen torjuminen.

• antimormoni kirjoitti:

sikäli kuin on ollut piispa elikkä muu MAP-kirkon johtaja. "Israelin tuomari"

mutta kun ei ole sellaisessa tehtävässä, niin ei ole tuomarikaan enää.

• troverdig

täytynee kai sit varoittaa paria ystävääni kirkossa... ettei roisku... se voi stokea.

Niin niin
      Sanoihan Brigham Young seuraavaakin: 1860, Mustia tulisi käsitellä ihmisinä eikä ainakaan huonommin kuin eläimiä. Sillä tuon rodun hyväksikäytöstä tullaan valkoiset tuomitsemaan jolleivät he tee parannusta.
      1863 Valkoihoiset joutuvat tuomiolle siitä miten he käsittelevät mustia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3434
    2. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      17
      2642
    3. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      382
      2588
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      82
      1767
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      86
      1415
    6. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1080
    7. SEO!! Pyhäsalmi

Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs
      Pyhäjärvi
      70
      1005
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      74
      965
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      27
      799
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      4
      744
    Aihe