Californiassa jatketaan vety-infraan investointia

Anonyymi

Californiassa investoidaan yhä edelleen vahvasti vety-infraan.

Ensimmäisen vety-syklin aikaan oli mm. teknisiä ongelmia, jossa esim. kovassa helteessä joutui odottamaan joskus kauankin jotta pumpun systeemi jäähtyi riittävästi ja paineet palasivat ja mahdollistivat tankkauksen.

Myös autojen ja tankkausen hinnat ovat olleet ei-kilpailukykyiset vs. edulliset polttarit ja jarruttamassa kehitystä kulttuurissa, jossa eko-kysymykset eivät ole olleet kovinkaan ensisijalla massojen mielissä.

Mutta pikku hiljaa tuotantokustannukset laskevat kuten autojen hinnatkin ja tarjonta.

Californian vety-henke on edelleen vasta odottamassa ensimmäisiä vahvempia ja teknisestikin toimivampia myötätuulia, mutta mutulla oletan sen etenevän melko maltillisesti, paikalliset eko-kulttuuriasenteetkin huomioiden.
.

"California Budgets $1.4 Billion for Hydrogen Fueling and EV Charging Stations"

- https://timesofsandiego.com/tech/2021/11/16/california-budgets-1-4-billion-for-hydrogen-fueling-and-ev-charging-stations/

.

* “In past cycles, there was always something missing,” said Matthew Blieske, Shell’s global hydrogen product manager.

“There was a policy missing, or the technology wasn’t quite ready, or people were not so serious about decarbonization. We don’t see those barriers anymore.”

- July 13, 2021

- https://www.nytimes.com/2020/11/11/business/hydrogen-fuel-california.htm

.

"Countries like France, Germany, China, Australia, South Korea and Japan have invested tens of billions of dollars in hydrogen, in part to reduce their reliance on fossil fuels and to address climate change.

"Toyota, Hyundai, Daimler and several other automakers are betting on hydrogen cars and trucks. And Shell is building hydrogen stations in Europe and California."

- https://www.nytimes.com/2020/11/11/business/hydrogen-fuel-california.html

.

"Shell plans to open new hydrogen refuelling sites in Europe, China and the US"

"Hydrogen sales at every site have 'doubled' year-on-year on the back of higher demand from cars and lorries, a senior company executive says"

“In California, we are building 50 sites. The demand there is much higher with Toyota, Hyundai and Honda vehicles coming into the market. China should be starting next year,” Mr Bogers said."

“We believe we need to get into thousands of sites by the end of the decade.”

- https://www.thenationalnews.com/business/energy/2021/11/18/shell-plans-to-open-new-hydrogen-refuelling-sites-in-europe-china-and-the-us/

.

"Hyundai, Shell Hydrogen to develop 48 new hydrogen refuelling stations in California"

Oct 08, 2021

- https://www.h2-view.com/story/hyundai-shell-hydrogen-to-develop-48-new-hydrogen-refuelling-stations-in-california/

;-)

41

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuo linkattu artikkeli on juurikin yksi Californian ensisyklin haasteita ja ongelmia koskeva ja lukemani joihin heti avauksessa viittasin.

        Mutta kehitys kehittyy eskoseni .... joskaan perus-Yenkit eivät lienee erityisen eko-suuntautuneita yleensäkään, ainakaan toistaiseksi.

        .

        * “In past cycles, there was always something missing,” said Matthew Blieske, Shell’s global hydrogen product manager.

        “There was a policy missing, or the technology wasn’t quite ready, or people were not so serious about decarbonization. We don’t see those barriers anymore.”

        - July 13, 2021

        - https://www.nytimes.com/2020/11/11/business/hydrogen-fuel-california.htm


    • Anonyymi

      Eipä tuolla ole mitään merkitystä Euroopassa, saati meillä.
      Pitkä matka lähteä tankille joka tapauksessa, hihii!

      • Anonyymi

        Kaikki tällä hetkellä käytettävä vety tehdään öljystä.


      • Anonyymi

        Niinpä, mutta kun tämä erikoisen vimmaisen anti-vety-vietin omaava palstaa aktiivisesti foldaava on toistamiseen ottanut mm. Californian ensisyklin haasteet todisteeksi siitä, että vety-autot ovat kuolleet ja jo valmiiksi kuopatut ... kaikkialla ilman tulevaisuutta.

        Ja kun vety-autoista teemansa mukaisella palstalla kommentoidaan, niin on luonnollista koettaa objektiivisesti hahmotta mitä sen suhteen on menossa globaalilla tasolla ... Suomi tulee sitten ehkä joskus matti-myöhäisenä perässä ... toki hyvin hyvin pientähän tämä vielä tässä vaiheessa on.
        ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki tällä hetkellä käytettävä vety tehdään öljystä.

        "Kaikki tällä hetkellä käytettävä vety tehdään öljystä."

        Ilmeisestikin noin 90% valmistetaan kakkelienergialla ... mutta tietenkin tuo tällä hetkellä on joillekin sama kuin tulevaisuus.

        ps. Montako prosenttia s-autoista globaalilla tasolla ladataan puhtaasta energiasta, joka sekään ei todellisuudessa ole puhdasta, siis tuulimyllyt ja aurinkopaneelit.

        ;-)


    • Anonyymi

      "ps. Montako prosenttia s-autoista globaalilla tasolla ladataan puhtaasta energiasta, joka sekään ei todellisuudessa ole puhdasta, siis tuulimyllyt ja aurinkopaneelit."

      Vetyautot nimenomaan pitävät hiilivoimailoita pidempään pystyssä paljon pidempään lisäten "siellä kaukana" saasteita, koska vetykilon tuottamiseen tarvitaan noin 55kw sähköä. Samalla sähköllä ajaa sähkärillä noin 3-4 kertaa pidemmälle kuin vetyautolla. Kun sitten toiveissasi on joskus 100 miljoonaa vetyautoa liikenteessä ympäri maailmaa globaalin vetyboomin seurauksena (2030?), niin vetyautot vain lisäävät sähkökriisejä kun myös siitä fossiilisesta maakaasusta pitäisi luopua, josta vetyä pääasiassa nyt valmistetaan. Ja siellä missä sähköä tarvitaan niin siellä on vaikeata ajaa myös hiilivoimaloita alas.

      "Noin 95 prosenttia (%) vedystä tuotetaan fossiilisista raaka-aineista, käytännössä maakaasun höyryreformoinnilla. Siinä maakaasun eli metaanin molekyylisidos rikotaan, hiili hapetetaan ja tuloksena on vetyä ja hiilidioksidia (CO2). Vedyllä on teollisuudessa monia käyttötarkoituksia. Suurin määrä kuluu lannoitteiden raaka-aineena käytettävän ammoniakin tuotantoon ja seuraavaksi eniten öljynjalostuksessa."

      https://www.energiatalous.fi/?p=2630

      Veikkaan että hiilivoimaloista on helpompaa luopua kuin maakaasusta, sillä vedyn valmistaminen maakaasusta on se halvempi muoto kuin elektrolyysi. Ja vaikka maakaasunkin päästöjä saataisiin leikattua vedyn tuotannossa uusin menetelmin, niin haasteena on sitten taas onko se TALOUDELLISESTI järkevää. Jos vedyn hintaa pumpuilla ei saaada laskettua, niin ihmiset pysyvät edelleen sähköautoilun parissa.

      "– Menetelmällä voi tuottaa vetyä nykyistä vähemmillä CO2-päästöillä. Mutta lopputuotteena syntyvälle KIINTEÄLLE HIILELLE pitää olla järkevä käyttökohde, jotta se olisi taloudellisesti kannattavaa, Keipi kiteyttää väitöstyönsä päätulokset."

      https://www.tek.fi/fi/uutiset-blogit/vetya-vahin-paastoin

      .... Joten kun niitä vetyautoja on merkittävä määrä maailmalla tulevaisuudessa, niin montako prosenttia vetyautoista ajetaan vihreästi tuotetulla sähköllä, joka sekään ei todellisuudessa ole puhdasta, siis tuulimyllyt ja aurinkopaneelit?

      • Anonyymi

        On melkoisen luokatonta, ei ainoastaan toistamiseen vääristellä toisen kannanottoja, mutta lisäksi koettaa lainaten ratsastella toisen lauserakenteillakin.

        Vety ei _tällä hetkellä_ ole ympäristöllisesti lainkaan ongelmaton, mutta mittavia vihreän vedyn hankkeita on kautta maailman, eli tilanne tulee kohenemaan asteittain.

        Ranskan Vendeesä juuri avattiin maailman ensimmäinen vihreän vedyn tehdas ja se on vasta aivan alkusoittoa vihreän vedyn globaalin tason hankkeille.
        .

        "Hydrogen has received renewed attention recently as a fundamental part of the global energy transition. According to the Hydrogen Council, more than 30 countries had a hydrogen strategy at the start of 2021 and governments across the globe have already committed more than US$70 billion in public funding for hydrogen projects[1]."

        "In this insight we review the latest developments in the European hydrogen sector and the current policy framework, as well as assess some of the opportunities across Europe."

        - https://gowlingwlg.com/en/insights-resources/articles/2021/sustainable-hydrogen-green-and-blue-and-the-eu-uk/

        ;-)


    • Anonyymi

      "Niinpä, mutta kun tämä erikoisen vimmaisen anti-vety-vietin omaava palstaa aktiivisesti foldaava on toistamiseen ottanut mm. Californian ensisyklin haasteet todisteeksi siitä, että vety-autot ovat kuolleet ja jo valmiiksi kuopatut ... kaikkialla ilman tulevaisuutta."

      Voisitko laittaa uskottavia linkkejä siitä missä vetyautoilu on aidosti onnistunut? Missä ihmiset puhuvat että seuraavaksi ostan vetyauton kun ei siitä bensa, diesel, kaasu, etanoli ja sähköautosta ole mihinkään? Missä vetyautojen myyntitilastot ovat jatkaneet kasvuaan viimeiset 3 vuotta?

      Kyllä, tulevaisuudessa on mahdollista että vetyautoilu lisääntyy. Mutta kysymys kuuluu edelleen että ovatko tavalliset ihmiset samaa mieltä että vetyautoilu on se heidän juttunsa vai valitsevatko toisen käyttövoiman? Jääkö vetyautoilu edelleen marginaaliseksi kuten nyt on käynyt.... myös tulevaisuudessa useista automalleista ja tankkausinfrasta huolimatta?

      Haastan nyt sinua puolestani miettimään että näetkö vetyautoilun hyvin ruusuisten lasien läpi esim. omien vetysijoitustesi takia maailmalla ja sen takia olet sen puolesta puhuja? Oletko pohtinut miksei suomessa kaasuautoilu ole mennyt aidosti läpi vaikka kaasuautoja on suomessa ollut monta vuotta ja parhaimmillaan jopa 14 000 sekä noin 60 kaasutankkausasemaa hieman halvemmalla energiakuluilla kuin bensiini ja diesel, mutta silti niitä vierastetaan? Vetyä halvempi energia ja vetyautoja selvästi halvempi hankintahinta (noin 25 000e)... eikä siltikään mene kaupaksi. Kaasulla nekin toimii ja tankkausprosessi sama kuin vedyllä. Kaasun jakelukin on melko luotettavalla tasolla eli harvemmin täysin loppu.

      Nyt kun vetyautojen maine on "pilattu" Kaliforniassa, niin mielestäni olisi tärkeää palauttaa ihmisille luottamus siellä vetyautoiluun. Ja se tapahtuu niin että lähes jokaisella asemalla on AINA vetyä eli harvoin pääsee loppumaan. Tämä on aivan ylivoimaisin ongelma mistä ihmiset valittavat facebookissa ja varoittelevat ystäviään, jonka takia myös luopuvat vetyautoistaan. Vedyn jakelu ei pysy kysynnän perässä. Pitää saada vedyn jakelu ensin aidosti kuntoon ja sen jälkeen vasta lisätä lisää vetytankkausasemia. Muuten ei mielestäni Kalifornia lähde kukoistukseen vetyautoilussa.... ellei sitten ihmiset edelleen valitse muuta halvempaa käyttövoimaa... suuresta vetyboomista huolimatta. Eli ensin vetyinfra aidosti kuntoon ja sitten vasta aletaan rummuttamaan vetyboomista.

      Kysymys, johon haluaisin sinulta kernaasti vastaust: Mitä siellä Kaliforniassa on nyt tapahtunut että enään ei kärsitä tulevaisuudessa vetykatkoksista pumpuilla? Vastaukseksi ei riitä että tuetaan massiivisesti rahalla sillä sitä on tehty myös aiemmin jo monta vuotta huudellen jopa Toyotaa apuun painostamaan vetyinfran ylläpitäjiä. Voisitko laittaa linkkejä vaikka PAREMMAN vedynjakelun parantamisen suunnitelmista? Miksi (lähi)tulevaisuus näyttää siellä valoisammalta vetyautoilijoille?

      Olen sitä mieltä että vetyautoiluun pitää panostaa niissä maissa missä sitä on jo ennestään jos aivan hirmuinen kiima on rahaa laittaa vetyautoiluun kiinni vaikka itse näen sähköautot suurena uhkana vetyautoilulle. Mielestäni Suomi on aika toivoton tapaus vetyboomiin vaan pikemminkin kannattaa vetysijoittajan sijoittaa Kaliforniaan ja Keski-Eurooppaan missä vetyautokulttuuria selvästi on vetytankkausasemien perusteella. Parempi sijoittaa sitä rahaa (riskillä) sinne missä on toivoa.... kuin johonkin maahan missä vetyautoilu on käytännössä nollatasolla.

      Seuraatko muuten eri käyttövoimien keskusteluja (mitä aiemmin luettelin) eri medioista antaen viittauksia mistä ihmiset ovat aidosti kiinnostuneita käyttövoimana? Vai mihin tämä vankkumaton vetyuskovaisuutesi perustuu että se on se varma voittaja tulevaisuudessa? Vedylle löytyy facebookissa myös oma keskustelupalsta nimeltä "vety" (yleisesti kaikista vedyllä toimivista härveleistä) ja melko hiljaista siellä on seuraajina ja puheensoninana mitattuna kertoen siitä ettei ihmisiä vetyautoilu oikein kiinnosta... kuten täällä suomi24 pitää vetyavauksia laittaa "hybridi ja sähköautot" puolelle kun ei muuten saada huomiota omalle vetyinnolle "vetuautot" palstalla. Noh, ehkä siellä Kaliforniassa ja Keski-Euroopassa on sitten enemmän puheensorinaa kuin täällä suomessa.... mutta onko aitoja vetyautojen ostajia?

      https://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=253316&start=0&tstart=0

      • Anonyymi

        "Nyt kun vetyautojen maine on "pilattu" Kaliforniassa, niin mielestäni olisi tärkeää palauttaa ihmisille luottamus siellä vetyautoiluun."

        Kova on aatteellinen kiima foldata tuota samaa mantraa Californian ensisyklin ongelmista ja projisoida se tulevaisuuden tulemaksi.

        Osoitat epä-älyllisyyttä luokittelemalla californialaiset suorastaan idiooteiksi, jotka eivät ymmärtäisi miten uuden hankkeen ensisyklissä tulee mukana myös ongelmia, jotka ovat aikaan ratkaistavissa.

        Shell investoi jatkuvasti vetyverkkoon myös Californiassa, mutta kaikki uusi ottaa aikansa ja kalliiden vety-jakeluverkon luominen on "hieman" haastavempaa kuin latausasemien s-autoille bykaaminen ja sitten niiden liittäminen jo valmiisiin kansallisiin sähköverkkoihin.

        Halutessaan voisi kaivaa s-autoista aivan vastaavia kokemuksia, aivan tuoreitakin ja lukuisista maista ja sitten pseudo-projisoida niiden kautta duracelien tulevaisuuden.

        Mutta muistutetaan jällene kerran:

        * “In past cycles, there was always something missing,” said Matthew Blieske, Shell’s global hydrogen product manager.

        “There was a policy missing, or the technology wasn’t quite ready, or people were not so serious about decarbonization. We don’t see those barriers anymore.”

        - July 13, 2021

        - https://www.nytimes.com/2020/11/11/business/hydrogen-fuel-california.htm

        .

        "Seuraatko muuten eri käyttövoimien keskusteluja (mitä aiemmin luettelin) eri medioista antaen viittauksia mistä ihmiset ovat aidosti kiinnostuneita käyttövoimana? "

        En todellakaan.

        Tulevaisuuden käyttövoimista ei päätetä foorumien subjektiivisillä tahtotiloilla, vaan ne ovat hallituksien tasoilla tehtäviä poliitti-taloudellisia direktiivejä.

        Tämän vuoksi seuraan juurkin globaalin tason suuria linjoja, sekä toteutettuja konkreettisi aratkaisuja, joista voi luoda mielikuvaa siitä miten vety-talous tulee kehittymään.

        Lisäksi tällä hetkellä mm. EU:ssa poliittisesti jo linjatut vaihtoehdot ovat aikas lailla vähissä, eli suorastaan fundis-uskonnoksi muodostuneisiin s-autoihin pakkosiirtyminen on ensilinjassa, mutta onneksi vety-autoilla vaikuttaa olevan vielä mahdollisuus muodostua yhdeksi vaihtoehdoksi.


    • Anonyymi

      Kun vedyn jakelu saadaan kuntoon Kaliforniassa, niin sitten pienempänä jarruna on seuraavaksi tämä. Kömpelö suomennos google kääntäjällä:

      "Sillä välin kuitenkin tankkaukseen liittyvät rajoitteet ja asemien rajallinen määrä aiheuttavat paljon turhautumista.

      Vetytelineen kuljettaja Sung sanoi, että vaikka itse tankkaus kestää noin 5-7 minuuttia, seuraavan kuljettajan on odotettava vielä 20 minuuttia ennen kuin varastosäiliöön muodostuu riittävä paine vedyn syöttämiseksi tai auton säiliö ei ole täynnä.

      Tämä tarkoittaa, että hän voi huoltaa vain noin 100 polttokennoautoa päivässä, kun se bensiinipisteellä voi olla jopa 1 000. Monet kuljettajat eivät myöskään vaivaudu odottamaan 20 minuuttia ja lähtemään ilman täyttä tankkia.

      Choi Gyu-ho, joka osti Nexonsa hyödyntääkseen alhaisia polttoainehintoja, totesi myös, että asemien puute muualla teki Ulsanista lähtemisen vaikeaksi.

      "Se on erittäin epämukavaa. Tunnen oloni ahdistuneeksi ajaessani pois kaupungista", hän sanoi. "

      https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A

      Facebook ryhmässä Kaliforniassa joku vetyautoilija kertoi että oli keskiyöllä tankkaamassa ja oli aivan ihmeissään kun asema valitti ylikuumentumista.... keskiyöllä. Ilmeisesti ollut loputon tankkausjono monta tuntia ja välipaineistukset kuumentaneet aseman laitteet.... ja taas odoteltiin. En löytänyt kyseistä linkkiä, mutta ehkä joku sen keskustelun löytää?

      • Anonyymi

        Ei kun se on vetybuumi nyt Suomessakin, vaikkei vetyasemista ole mitään havaintoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kun se on vetybuumi nyt Suomessakin, vaikkei vetyasemista ole mitään havaintoa.

        Ja se yksi autokin on jo rekisterissä, hihii!


      • Anonyymi

        "Kun vedyn jakelu saadaan kuntoon Kaliforniassa, niin sitten pienempänä jarruna on seuraavaksi tämä. Kömpelö suomennos google kääntäjällä:"

        Hah, on sulla kanssa logiikka. Kas kun siinä vaiheessa kun alati lajentuva jakeluverkko teknisine ongelmineen on saatu viilattua kuntoon, niin noita ensisykslin alati foldaamiasi ongelmia ei enää ole.

        Mutta siltikin tavitaan ne tulevat kilpailukykyisen hintaiset vety-biilit ja tankkauksen hintakin tulee saada laskettua käyttäjille kiinnostavaksi.

        Sitten ne autoilijat joiden tarvitsee liikkua suurta Californiaakin kauemmaksi tulenevat pitäytymään polttarissa, paitsi ne joilla on useampi auto taloudessa.

        Mutta tilastot kertovat etteivät ihmiset vaikuta juurikaan olevan suuren suuria eko-faneja, sillä Yenkeissä on vain 2.5% pupu-biilejä ja Suomessa noin 0.52% ...

        Vaikkapa Brysselissä tulevilla myöhemmillä kieltolistoilla ovat myös kaikki hybridit, eli vain täysverisillä pupuilla saa ajella, ellei sitten vety tule myöhemmin rinnalle mukaan. Siinä ei eri foorumien tahtotilat paljoa paina.


    • Anonyymi

      "Ensimmäisen vety-syklin aikaan oli mm. teknisiä ongelmia, jossa esim. kovassa helteessä joutui odottamaan joskus kauankin jotta pumpun systeemi jäähtyi riittävästi ja paineet palasivat ja mahdollistivat tankkauksen."

      Joskus luin jostakin että niitä halvempia vetytankkausasemia (takavuosina?) sai millillä (konttiasemia?) ja niissä oli nimenomaan noita vetyautojonoja synnyttäviä ongelmia. Kuulemma nuo jopa 4 miljoonaaa euroa kappaleen uuden sukupolven asemat toimisivat paremmin, jolloin autojonoja ei niin helposti pääse syntymään Jotenkin vain epäilen että edelleen noita halvempia ongelmallisempia asemia laitetaan vetyhurmoksessa pystyyn alueille missä ei ole mitään vetyasemaa (Kalifornian laidalle?), koska halutaan kuitenkin säästää rahassa kun on painetta saada niitä asemia vähän joka puolelle jotta ihmiset uskaltavat ostaa vetyautoja?

      Joten vain epäilen riittääkö päätöksen tekijöillä kanttia laittaa pystyyn niitä kalliimpia toimivampia asemia kun jotenkin pitäisi ne kaikki lainatkin kuollettaa lähes olemattomalla vedyn myynnillä jos vetyautokanta tankkausaseman alueella on melko olematonta? Kaliforniassa on onneksi hienosti vetytankkausasemia, mutta kun pitäisi se vedyn maailmanvalloitus tehdä muissakin maissa/alueilla, niin menee kinkkisemmäksi.

      Ehkä seuraavaksi tutkit nykyistä vetytankkausasemien tekniikkaa ja laitat niistä linkkejä? Ehkä 4 miljoonaa ei pidä paikkaansa enään tänä päivänä vaan kahdellakin saa oikeasti hyvän aseman? Voi olla aika kriittinen tekijä myös vedyn maailmanvalloituksessa kun ihmiset ovat liikaa tottuneet polttoaineiden nopeaan tankkaukseen.

      • Anonyymi

        "Joten vain epäilen riittääkö päätöksen tekijöillä kanttia laittaa pystyyn niitä kalliimpia toimivampia asemia ..."

        No, vaikkapa se jo lukuisia kertoja linkkaamani Shell luottaa toiminnan olevan taloudellisesti kannattavaa tulevaisuudessa, mutta alkuunhan monet suuret uutuushankkeet joutuu toteuttamaan tappiovuosilla, kuten mm. s-autojen ja hybridien valmistus on ollut autonvalmistajille.


    • Anonyymi

      Mistä löydän linkkejä että voin seurata Californian päivittäistä (edes kuukaisittaista) vedyn hintaa tankkausasemilla? Nähdään sitten milloin oikeasti vetykilon hinta alkaa laskemaan edes alle 12 dollarin kun nyt välillä jopa 17 dollaria.

    • Anonyymi

      "Kova on aatteellinen kiima foldata tuota samaa mantraa Californian ensisyklin ongelmista ja projisoida se tulevaisuuden tulemaksi.
      Osoitat epä-älyllisyyttä luokittelemalla californialaiset suorastaan idiooteiksi, jotka eivät ymmärtäisi miten uuden hankkeen ensisyklissä tulee mukana myös ongelmia, jotka ovat aikaan ratkaistavissa."

      Kovaa uhoamista mutta kunnioittavaan keskusteluun et pysty kun hermostut vastakkaisista näkemyksistä kun koitan kaivaa totuutta esille hypetys näkemysten takaa yksityiskohtaisemmin ja vastapuolen pilkallinen vähättely saa sinussa vallan. Eikö se nimenomaan ole sitä epä-älyllistä ja epäkypsää käytöstä kun pyritään alistamaan ja kyykyttämään toista asiakeskustelun sijaan?

      Kysyn nyt uudestaan: Miten vetytankkausongelmat ja vedyn loppumiset asemilta saadaan ratkaistua tulevaisuudessa Californiassa kun olet niin varma että NYT 2022 vuotena (ihan kohta) kaikki on toisin? Laittaisitko tällä kertaa yksityiskohtaisia suunnitelmia niiden ongelmien ratkaisemiseen ettei mene taas monta vuotta jurnatessa paikallaan uskotellen ihmisille (autokauppiaiden toimesta) että kyllä se vetyinfra tästä lähtee? Millaisia vetytankkausasemia pystytetään lisää (tankkauskapasiteetti vuorokaudessa)? Mihin pystytetään vetytehtaita että vetyä riittää toimitettavaksi ja myös pidemmäksi aikaa varastoivavaksi (kapasiteetti vuorokaudessa)? Ostetaanko lisää (uuden sukupolven) vedyn kuljetuskalustoa? Onko syntynyt uusia vetyinfran huoltoyhtiöitä huoltamaan ja korjaamaan vetykalustoa? Löytyykö lähitulevaisuudessa uusia autokorjaamoja jotka nimenomaan mainostavat erikoistuneensa vetyautoihin? Muita seikkoja jotka tukevat sujuvaa vetyautoilua ja olet varma voittaja Californian vetyboomissa kun siellä viimeistään 2023 lähtee vetyautojen myynti (edes hiljalleen) nousuun, koska nyt ihmiset ovat tyytyväisempiä vetyautoiluun?

      Vai eikö mielestäsi vedyn loppumisilla ja tankkausongelmilla ole mitään väliä kun ovat vain.... ihmisiä.... jotka nyt sattuvat nimenomaan ostamaan niitä vetyboomiin tarvittavia.... vetyautoja? Mitä väliä jos heillä on vaikeuksia kun sinulla on globaali vetyboomi vallannut aivot visioiden irroittaessa sinut oikeasta elämästä? Eihän heidän ongelmansa sinua koske kun sinulla ei ole edes vetyautoilun ongelmia koettavana ja HEIDÄN ongelmat eivät sinua oikeasti kiinnosta? Eikö tuollainen ole aika narsistista käytöstä? Ja kyllä, nyt hieman piikittelen sinua, mutta pyrin sen kuitenkin tekemään asiapohjaisesti.

    • Anonyymi

      "Halutessaan voisi kaivaa s-autoista aivan vastaavia kokemuksia, aivan tuoreitakin ja lukuisista maista ja sitten pseudo-projisoida niiden kautta duracelien tulevaisuuden. "

      Jostain syystä sähköautojen myyntitilastot jatkavat vain joka vuosi kasvuaan monessa maassa, joten joltain toiselta käyttövoimaltahan se on silloin pois. Jotain on tehty oikein ja se on tuotteena ihmisten mieleen vaikka maksaa polttomoottoriautoa selvästi enemmän.

      Ja varmasti löytyy myös pettyneitä ihmisiä sähköautoiluun, mutta tutkimusten mukaan vain pieni osa palaa enään polttomoottorien pariin. Sähköautot nyt ryhmäkin kasvaa vety ryhmää selvästi nopeammin, joten kiinnostusta sähköautoihin on eikä siellä juurikaan näy kirjoituksia että tulipas tehtyä aska sähköauto ostos ja nyt kaduttaa vaan vaihtavat vain mielestään parempaan sähköautoon... toisin kuin (Kalifornian) vetyautoilijoiden merkkiryhmissä on väittelyä paljon onko järkevää hankkia/omistaa vetyautoa vai pitäiskö luopua siitä palaten poltikseen ja jotkut jopa siirtyvät sähköautojen pariin. Ei itse vetyauto ole monenkaan mielestä huono vaan vetyinfran puutteet tekevät vetyautoilusta ärsyttävän kallista.

      Jos uskot löytäväsi paljon negatiivista keskustelua sähköautoista (jota kyllä löytyy paljon asenteiden ja myös tietämättömyyden takia), niin miksi se aska tuote vain sitten myy vuodesta toiseen lisää koko ajan? Miksei sille käy kuin vetyautoilulle eli myyntitilastot lähtee laskuun (viime vuosina)?

      Myös voidaan muistella kuinka aikoinaan pohdittiin "Who killed electric car" GM toimesta eli oli paljon ihmisiä jotka halusivat ostaa liisatut sähköautot itselleen, mutta GM päätti ne romuttaa poliittisella päätöksellä uudehkot toimiavat sähköautot (GM EV1) vastustuksesta huolimatta. Jos silloin aikoinaan oli aitoa kannatusta sähköautoille, mutta aidolle vetyauton kannatuksesta en edelleenkään ole vakuuttunut vaikka aikaa on kulunut paljon, mutta ehkä 2030-luvulla tilanne on aivan toinen kun vetyinfra saadaan aidosti toimivaksi massiivisella (velka/vero)rahalla.... aikuisten oikeasti.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Who_Killed_the_Electric_Car?

      https://www.youtube.com/watch?v=GJ9e0okuEpY

    • Anonyymi

      "Hah, on sulla kanssa logiikka. Kas kun siinä vaiheessa kun alati lajentuva jakeluverkko teknisine ongelmineen on saatu viilattua kuntoon, niin noita ensisykslin alati foldaamiasi ongelmia ei enää ole."

      Koska arvioit tämän tapahtuvan Kaliforniassa eli nyt "kaikki toimii"? Minä vuonna? Kauanko ihmisten pitää vielä sinnitellä omistamiensa vetyautojen kanssa uskoen parempaan vetyautoilun tulevaisuuteen?

    • Anonyymi

      Kaikki bisnekset ei ole kannattavia, saapa nähdä kuinka tuon käy. Veikkaan että se kuolee aika nopeasti.

    • Anonyymi

      "Seuraatko muuten eri käyttövoimien keskusteluja (mitä aiemmin luettelin) eri medioista antaen viittauksia mistä ihmiset ovat aidosti kiinnostuneita käyttövoimana? "
      En todellakaan.
      Tulevaisuuden käyttövoimista ei päätetä foorumien subjektiivisillä tahtotiloilla, vaan ne ovat hallituksien tasoilla tehtäviä poliitti-taloudellisia direktiivejä."

      Tässä se ongelman juuri on miksi vetyautot ovat jääneet marginaaliksi monessa maassa. Autoilijaa ei aidosti kuunnella vaan langetaan sitten suuriin visioihin sijoittajien ja päättäjien toimesta VÄHÄTELLEN ONGELMIA irrottautuen oikeasta elämästä. Kuluttaja kapinoi ostamalla sitten toisen vaihtoehdon... vaikka olisi paljon kalliimpi/hankalempi jos ei hallitusten ja direktiivien mukainen tuote miellytä. Eihän Toyotakaan halunnut uskoa sähköautojen valtavaan suosioon, mutta nyt sekin on joutunut taipumaa asiassa kun mielestäni pelkää että pelkällä vetyautojen myynnillä ei tulevaisuudessa välttämättä pärjää automarkkinoilla kun polttikset (myös hybridit) kielletään.

      Onhan maailmalla esimerkkejä siitä että pakottaminen ei aina onnistu vaan voi tulla myös kovia mielenosoituksia ja joskus myös hallituskin joutuu perääntymään. Vetyhän on selvästi sähköä ja kaasua kalliimpi energia hinnaltaan (ainakin suomessa), joten kansalaisten pakottamisella tulevaisuudessa on omat riskinsä jos se aiheuttaa konkursseja ja kohtuuttomia kuluja tavallisille ihmisille. Linkkejä Keltaliivien liikkeestä. Siinä vaiheessa kun ihmiset pelästyvät elämänsä vaikeutuvan, niin ne lähtevät kaduille... milloin mistäkin syystä. Ja jos ei kansalaiset mahda mitään, niin seuraavissa vaaleissa äänestetään toista edustajaa pyrkien tekemään toisenlaista politiikkaa. Ja jos alkuperäinen hallitsija pelkää valtansa murentuvan, niin saattaa antaa periksi.

      " 1 100 euron nettopalkallani pärjäsi kymmenen vuotta sitten, muttei enää nykyään. Kaikki on kallistunut, ei pelkästään polttoaine, hän sanoo."

      "Keltaliivit on polttoaineverojen vastainen protestiliike, joka syntyi Ranskassa toukokuussa 2018 ja yltyi marras-joulukuussa mielenosoituksiksi ja mellakoiksi. Samalla vaatimuslista laajeni "joulupukin toivomuslistaksi".

      Liike sai alkunsa toukokuussa 2018 vetoomuksesta polttoaineveroja vastaan.[1] Marraskuussa järjestettiin sen tueksi mielenosoituspäivä (17.11.), jolloin "kaikki tiet tukittaisiin" polttoaineverojen vastustamiseksi. Samoihin aikoihin keltaiset liivit tulivat käyttöön.[2] Laki vaatii sellaisen joka autoon.[1]

      Mielenosoittajat polttivat autoja ja rikkoivat ikkunoita. Pelkästään 8.12. yli 130 ihmistä loukkaantui, heistä 20 oli poliiseja. Talousministeri piti mellakoita katastrofina maan taloudelle. Donald Trump kuvasi tapahtumaa Pariisin ilmastosopimuksen epäonnistumiseksi.[3]

      Aluksi Macron sanoi mielenosoittajille, että Ranska ei tingi polttoaineveroista tai muusta Ranskan hiilijalanjälkeä ja saasteita vähentävästä politiikasta, mutta protestien jatkuttua viikkoja hallitus taipui[1] ja ilmoitti jäädyttävänsä polttoaineiden veronkorotukset ja sähkön ja kaasun hinnat.[4] Vaatimuksia kuitenkin tuli vain lisää.[5] "

      https://yle.fi/uutiset/3-10629209

      https://liberalismi.net/wiki/Keltaliivit

      Lisäksi on tutkimuksia että miksi jotkut startup yhtiöt ovat aidosti menestyneet alkuvaikeuksista huolimatta jopa uudella alalla. Vastaus oli että tekivät tuotteen "rakkaudella" ja "intohimoisesti" miettien aidosti kaikkia yksityiskohtia toimivaksi saaden lopputuotteen miellyttäväksi käyttää eli miettivät hyvin pitkälle millainen se tuote on kuluttajan mielestä eikä vain "runnotaan se tollaisena markkinoille, hyvä se on!". Ja paljon on myös ilmastonmuutos kriitikoita jotka eivät hallitusten näkemyksiin yhdy varsinkaan silloin jos tarjottu tuote (vetyauto) ei ole aidosti mieleen tavallisen kansalaisen mielestä.

    • Anonyymi

      "Mutta tilastot kertovat etteivät ihmiset vaikuta juurikaan olevan suuren suuria eko-faneja, sillä Yenkeissä on vain 2.5% pupu-biilejä ja Suomessa noin 0.52% ..."

      Paljonkos sitten vastaavasti niitä vetyautoja on jenkeissä prosentteina? Paljonko niitä vetyautoja on suomessa prosentteina? Paljonko yritysten tai yhteiskunnan rahallinen tuki vetyverkoston ylläpitoon on per vetyauto?

      Jätätkö jälleen kerran vastaamatta tähän kysymykseen kuten on muissakin ketjuissa käynyt?

      Joskus oli auton ostamisen kriteereistä ja ympäristöarvot oli muistaakseni aika vähäarvoinen kriteeri. Valitettavasti ihminen on ahne eikä aidosti ympäristö kiinnosta autoa valittaessa vaan itselleen omaan ajoprofiiliin sopiva mukava ja suorituskykyinen auto.

    • Anonyymi

      "Vety ei _tällä hetkellä_ ole ympäristöllisesti lainkaan ongelmaton, mutta mittavia vihreän vedyn hankkeita on kautta maailman, eli tilanne tulee kohenemaan asteittain."

      Paljonko tuuli, ydin(?), aurinko ja vesivoimaan pitäisi rahallisesti satsata että maailman vetyautoilun tarve pelkästään vihreän vedyn tuottamiseen on hoidettu kuntoon? Siis mainostat nyt nimenomaan vihreää vetyä, johon tarvitaan myös vihreää sähköenergiaa jota on maailmassa kokonaissähköntuotannossa oikeasti melko vähän? Koska sen vihreän sähkön infran hintalappu on kuoletettu (lainat maksettu) vedyn myynnillä, jotta myös vedyn myyntihintaa tehtaasta ulos voidaan laskea järkevämmälle tasolle? Paljonko maksaa esim. vihreä terawatti tuotettuna eri luettelemistani lähteistä sen voimalan elinkaaren aikana? Ymmärrätkö miksi Kiina on vastahankaan ja rakentaa kaikesta ilmastolobbauksesta huolimatta edelleen hiilivoimaloita (joka omasta mielestäni lähentelee ***2020-luvulla*** jo ympäristörikosta), miksi?

      Koitan nyt herätellä sinua puolestaan ihan raakojen lukujen valossa ja tähän kysymykseen en osaa itse vastata. Ehkä joku osaa. Ja jos on oikeasti pirun kallista VIHREÄN vedyn tuottaminen VALTAVIA MÄÄRIÄ maailmanlaajuisesti (mitä vetyboomi lopulta on), niin katoaako sitten pohja vetyboomista vihreänä arvona kun edelleen vain joudutaan vetyä tuottamaan lähinnä maakaasusta co2 päästöjen kera?

    • Anonyymi

      "Mutta siltikin tavitaan ne tulevat kilpailukykyisen hintaiset vety-biilit ja tankkauksen hintakin tulee saada laskettua käyttäjille kiinnostavaksi."

      Tuossa olen kanssasi samaa mieltä.

      Minä vuonna veikkaat tämän käänteen tapahtuvan Kaliforniassa kun nyt uskot olevan siellä toisin?

      • Anonyymi

        "Minä vuonna veikkaat tämän käänteen tapahtuvan Kaliforniassa kun nyt uskot olevan siellä toisin?"

        Miksi toistamiseen vääristelet kommenttejani, miksi tuollaiseen turvaudut?

        Onko tuo sitä peräänkuulutettua asiallista, kunnioittavaa ja rehellistä asiapohjalta kommentointia?

        1) Olen usaan otteeseen käyttänyt ilmaisua, että _"aika sitten näyttää"_ ja nyt sitten provoillen ja näsäviisastellen kyselet aikatauluja.

        2) Olen linkittänyt infoon, joka kertoo miten Californiassa edelleen ivestoidaan suuria pääoamia (myös) vetyyn, joka kertoo investoijien luottamukseen tulevasta, muutta mahdollisen menestyksen aikatauluihin en ole edes vihajannut, edes rivien välisesti.

        3) Nimenomaan olen myös erikseen maninnut, että Yenkit nyt eivät ole erityisen eko-orientoituneita, sillä onhan siellä Teslasta ja suuresta rummutuksesta huolimatta pupu-biilejäkin vain 2.5%, eli tuskin vety-biiltikään sen suurempaa sensaaiota saavat aikaan, paitsi kun ja jos jossakin vaiheessa polttareille tulee paikallisia ajorajoituksia / ajokieltoja ja lopulta myynnin kielto kokonaan.

        Mutta aivan vastaava tilanne kotimaassa, jossa pupu-biilejä on vastaavasta kaikkialla alati rummutuksesta huolimatta vain noin 0.52%.

        .

        "California's senators ask Biden to ban sale of gas-powered cars"

        March 23, 2021

        - https://edition.cnn.com/2021/03/23/business/seek-ban-on-gas-cars-in-us/index.html

        .

        "Governor Newsom Announces California Will Phase Out Gasoline-Powered Cars & Drastically Reduce Demand for Fossil Fuel in California’s Fight Against Climate Change"

        Sep 23, 2020

        - https://www.gov.ca.gov/2020/09/23/governor-newsom-announces-california-will-phase-out-gasoline-powered-cars-drastically-reduce-demand-for-fossil-fuel-in-californias-fight-against-climate-change/

        .

        "USA’s 1st Zero-Emissions Delivery Zone Is In Santa Monica, California" - February 26, 2021

        - https://cleantechnica.com/2021/02/26/usas-1st-zero-emissions-delivery-zone-is-in-santa-monica-california/

        HUOM!

        Itse en ole sanallakaan edes maninnut Californiaa tässä kontekstissä kunnes sinä aloit foldata sitä yhtenä esimerkkinä siitä miten vety-autot ovat jo kuolleet ja valmiiksi kuopatut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minä vuonna veikkaat tämän käänteen tapahtuvan Kaliforniassa kun nyt uskot olevan siellä toisin?"

        Miksi toistamiseen vääristelet kommenttejani, miksi tuollaiseen turvaudut?

        Onko tuo sitä peräänkuulutettua asiallista, kunnioittavaa ja rehellistä asiapohjalta kommentointia?

        1) Olen usaan otteeseen käyttänyt ilmaisua, että _"aika sitten näyttää"_ ja nyt sitten provoillen ja näsäviisastellen kyselet aikatauluja.

        2) Olen linkittänyt infoon, joka kertoo miten Californiassa edelleen ivestoidaan suuria pääoamia (myös) vetyyn, joka kertoo investoijien luottamukseen tulevasta, muutta mahdollisen menestyksen aikatauluihin en ole edes vihajannut, edes rivien välisesti.

        3) Nimenomaan olen myös erikseen maninnut, että Yenkit nyt eivät ole erityisen eko-orientoituneita, sillä onhan siellä Teslasta ja suuresta rummutuksesta huolimatta pupu-biilejäkin vain 2.5%, eli tuskin vety-biiltikään sen suurempaa sensaaiota saavat aikaan, paitsi kun ja jos jossakin vaiheessa polttareille tulee paikallisia ajorajoituksia / ajokieltoja ja lopulta myynnin kielto kokonaan.

        Mutta aivan vastaava tilanne kotimaassa, jossa pupu-biilejä on vastaavasta kaikkialla alati rummutuksesta huolimatta vain noin 0.52%.

        .

        "California's senators ask Biden to ban sale of gas-powered cars"

        March 23, 2021

        - https://edition.cnn.com/2021/03/23/business/seek-ban-on-gas-cars-in-us/index.html

        .

        "Governor Newsom Announces California Will Phase Out Gasoline-Powered Cars & Drastically Reduce Demand for Fossil Fuel in California’s Fight Against Climate Change"

        Sep 23, 2020

        - https://www.gov.ca.gov/2020/09/23/governor-newsom-announces-california-will-phase-out-gasoline-powered-cars-drastically-reduce-demand-for-fossil-fuel-in-californias-fight-against-climate-change/

        .

        "USA’s 1st Zero-Emissions Delivery Zone Is In Santa Monica, California" - February 26, 2021

        - https://cleantechnica.com/2021/02/26/usas-1st-zero-emissions-delivery-zone-is-in-santa-monica-california/

        HUOM!

        Itse en ole sanallakaan edes maninnut Californiaa tässä kontekstissä kunnes sinä aloit foldata sitä yhtenä esimerkkinä siitä miten vety-autot ovat jo kuolleet ja valmiiksi kuopatut.

        Oletko siis vetynarsisti? :D

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17233769/vetytalouden-kannattaminen-narsismin-piirteilla-


    • Anonyymi

      Hieman Californian kehityksen vety-dataa.

      "The table shows how many fuel cell cars have been sold and leased, how many fuel cell buses are on the road, and how many hydrogen stations are open in California."

      December 1, 2021

      - https://cafcp.org/by_the_numbers

    • Anonyymi

      Tarjoat siis linkkejä joissa kielletään polttomoottoriautot 2035 ja yksi alue joka on yrittäjille VAPAAEHTOINEN Kaliforniassa.... siinä kaikki?

      Et kykene kertomaan MITEN Kalifornian infra saadaan ylös ja ihmiset aidosti vetyautoja ostamaan. MITEN ihmisiin saadaan palautettua luotto että vuonna 2023 (kun infra kerkeää vuodessa kehittyä), niin vetyauto kannattaa ostaa suuresta hankintahinnasta ja käyttökustannuksista huolimatta?

      Vihreää sähköä tulee myös Kaliforniassa vain töpselistä ihan loputtomasti vedyn tuottamiseen kun et siihenkään keskusteluun halua ottaa kantaa miten sitä vihreää vetyä saadaan riittämään vedyn tuotantoon.... Kaliforniassa? Varsinkin kun uusia vetytehtaita ei edes rakenneta?

      Ihan yhtä tyhjänpäiväistä hypetystä koko vetyprojekti joka perustuu vain lopulta ihmisten pakottamiseen kohti sähköautoja ja vetyautoja Kaliforniassa. Pelkkiä (poliitikkojen) suuria puheita yleismaailmallisesti ja konkreettiset suunnitelmat puuttuu, jotka nimenomaan niitä pettyneitä vetyautoilijoita kiinnostaa voidakseen mainostaa ystävilleen että nyt kaikki on toisin (lähi)tulevaisuudessa.

      • Anonyymi

        "Vihreää sähköä tulee myös Kaliforniassa vain töpselistä ihan loputtomasti vedyn tuottamiseen kun et siihenkään keskusteluun halua ottaa kantaa miten sitä vihreää vetyä saadaan riittämään vedyn tuotantoon.... Kaliforniassa? Varsinkin kun uusia vetytehtaita ei edes rakenneta?"

        Kannustan lukemaan ja dokumentoimaan enempi ja lopettamaan tuon kakaramaisen ja loputtoman provo-trolli-foldauksen.

        .

        "Green hydrogen developer plans California startup of world's largest facility"

        "Plant to produce 40,000 tons/yr, operational by 2023"

        "Waste gasification to yield low-cost fuel at $2/kg"

        New York — "The developer of what is said to be the world's largest green hydrogen production facility said Wednesday it plans to start operations in southern California by 2023, promising to supply the state's burgeoning market with the zero-carbon fuel at a cost competitive with conventional hydrogen production technology."

        -https://www.spglobal.com/platts/en/market-insights/latest-news/electric-power/052020-green-hydrogen-developer-plans-california-startup-of-worlds-largest-facility

        .

        "World’s Largest Green Hydrogen Plant Will Soon Be Turning California’s Trash into Ultra-Cheap Fuel"

        May 25, 2020

        - https://www.goodnewsnetwork.org/worlds-largest-hydrogen-plant-to-launch-in-california/

        ...


    • Anonyymi

      ""Minä vuonna veikkaat tämän käänteen tapahtuvan Kaliforniassa kun nyt uskot olevan siellä toisin?"
      Miksi toistamiseen vääristelet kommenttejani, miksi tuollaiseen turvaudut?

      Kysyin mielestäni hyvin yksinkertaisen kysymyksen johon et halua selvästikkään edes veikkausta heittää. Se johtuu siitä koska et oikeasti tiedä konkreettisista suunnitelmista ja aikatauluista. Olisit voinut vastata "Veikkaan että 2025 lähtien pitäisi olla infra kunnossa ja vetyautojen myyntiluvut ovat nousseet kahtena vuotena peräkkäin."

      • Anonyymi

        "Kysyin mielestäni hyvin yksinkertaisen kysymyksen johon et halua selvästikkään edes veikkausta heittää. Se johtuu siitä koska et oikeasti tiedä konkreettisista suunnitelmista ja aikatauluista. "

        Tuollaiset veikkailut ja niiden peräänkuuluttamiset ja penäämiset ovat keskekasvuisten kakaroiden puuhastelua.

        Sen sijaan ole linkittänyt melko runsaasti faktaa Californiassa olevista hankkeista ja budjetoinneista, sekä useaan otteeseen maininnut että seuraan mitä alan tapahtumi globaalilla tasolla ja iaka sitten näyttää mitä ne tuovat tullessaan ja millä aikajanalla.

        Mutta patteriautojen osuus Suomen henkilöautokannasta on niiden valtavasta ja suorastaan aivopesullisesta lobbauksesta ja valtiontuista huolimatta edelleen vaatimattomat ___ 0,52% __ .

        0,52 %

        ;-)


    • Anonyymi

      Hän jättää vastaamatta aina uudestaan ja uudestaan vetyautojen määrästä prosentteina kun se on jopa sähköautojakin PALJON pienempi luku kun kirpaisee totuus kun pitää pahinta kilpailijaa dissata. ;)

      • Anonyymi

        Vetyautoja on maailmassa 300 kertaa vähemmän kuin täyssähköautoja — jätin siis hybridit laskematta. Eikä mene kauan kun täyssähköautoja on 500-kertainen määrä vetyautoihin verrattuna, koska sähkiksien myynti kasvaa nopeammin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyautoja on maailmassa 300 kertaa vähemmän kuin täyssähköautoja — jätin siis hybridit laskematta. Eikä mene kauan kun täyssähköautoja on 500-kertainen määrä vetyautoihin verrattuna, koska sähkiksien myynti kasvaa nopeammin!

        Mistähän sitten johtunee, että avauksen teeman alla, eli Californiassa ja USA:ssa kokonaisuudessaan pupu-autojen osuus on edelleen vaivaiset 2,5% niiden valtaisasta lobbauksesta ja subventoinneista huolimatta, maassa jossa Tesla on ollut todella näkyvänä tiennäyttäjänä.

        Tai mistähän johtunee sama tilanne Suomessa, jossa pupu-autojen osuus henkilöautikannasata on vieläkin vaivaisemmat 0,52 %, niiden todella mittavasta ja näkyvästä lobbauksesta huolimatta.

        ;-)

        Niin, ja mistähän voisi johtua että pupu-biilejä on huomattavalla kertoimella enempi kuin vety-autoja, mutta pikkuruisen pikkuruisista markkinaosuuksita molemmilla on kuitenkin kyse ;-)

        1) Pupuja ja _vain niitä_ on jo kauan lobattu valheellisen aivopesullisesti autoilun eko-messiania suunnilleen kaikkialla hallituksien lainsäädäntöjä myöten, jossa mm. pitkin EU:ta on eri alueilla / kaupungeissa asetettu alati kiristyviä ajorajoituksi ja -ajokieltoja polttareille.

        2) Pseudo-eko säkäreille on latausasemien rakentaminen ja niiden jo valmiisiin kansallisiin sähköverkkoin liittäminen helppoa ja radikaalisti edullisempaa, sekä ovat saaneet mittavasti valtiontukia.

        Siltikin yllä manitusta huolimatta pupu-perheen markkinaosuus on edelleenkin vähemmän kuin hyttysen henkäys globaalista henkilöautokannasta. Tämän estämättä siitä pidetään hurjaa meteliä joka tuubista.

        *

        Vety-autothan ovat globaalilla tasolla vasta aivan niiden alkumetreillä, niiden eko-potentiaaliinhan on vasta herätty, kun kaikkea ei voi ladata pelkän pseudo-eko pupu-perheen varaan.

        Myös vety-infran rakentaminen aivan eri luokkaa olevan haastavaa mm. kustannuksiltaan kuin teknisestikin.

        ;-)


    • Anonyymi

      Vetynarsisti voi edelleen jatkaa mantraansa valheiden ja pilka kautta, sillä jotenkin tämä keskustelu on ehdottomasti voitettava. :D

      • Anonyymi

        Vetytalouden tulevasta voimakkaasta kasvusta siihen massiivisine invetointeineen on tähän ketjuun laitettu puhdasta faktaa.


    • Anonyymi

      Nyt vain ottamaan Tuukkaan yhteyttä ja väittelemään hänen kanssaan kun uskot aivan ehdottomasti olevasi oikeassa.

    • Anonyymi

      Vain pieni osa eri maissa ihmisistä haluaa/pystyy ostamaan UUSIA autoja. Oli käyttövoima mikä tahansa niin autokannan uusiutuminen on todella hidasta. Monilla on vielä hyvä polttomoottoriauto alla, joten ei ole edes mitään painetta siirtyä nopeasti sähköautoihin esim. polttoaineen hintaa nostetaan poliittisella päätöksella reippaasti. Ratkaisevaa onkin se että miten myyntitilastot kehittyy joka vuosi ja niistä voi laskea ennusteen mikä tilanne on 5 vuoden päästä. Mutta tämänhän sinä oikeasti tiesitkin, mutta haluat edelleen vain tuijottaa prosentteja?

    • Anonyymi

      Hienoa että saavat vetytehtaan pystyyn sillä monet vetyautoilijat kiittävät että vihdoinkin toivoa ettei vety lopu tankkausasemilta ja loppuu se vetytankkauksen kanssa hermoilu. Aloin kuitenkin miettimään että meneekö jo tuon vetytehtaan tuotannosta suuri osa oikeasti nykyisen kroonisen vetypulan tyydyttämiseen eli kovinkaan paljoa ei ole oikeasti kapasiteettia vetyautojen kasvuun? Eli oikeasti pitäisi tehdä toinenkin samanlainen tehdas, mutta sitten ei jätekaasuja välttämättä riitä toiselle vetytehtaalle enään? Toisinsanoen jos vaikkapa 10 000 vetyautoa myydään lisää niin jälleen on ongelmia vetytankkausasemien täydentämisissä ongelmia? Ja onko tuon jätekaasun (tai tuotetun jätteen määrä) määrä vakiona vai väheneekö sekin jotenkin vuosien varrella eli sama tehdas tuottaa alkuvuosien jälkeen vuosittain hieman vähemmän? Toivoa on myös että parissa vuodessa vedyn hintakin laskee Kaliforniassa jos tuotantokustannukset siirtoineen ovat oikeasti halvemmat kuin nykyiset.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      31
      2110
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      7
      1846
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1321
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1210
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1195
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      12
      1117
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1061
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1025
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1014
    10. 12
      997
    Aihe