Kauanko kestät

Anonyymi

ulkona -30 asteessa? ❄️

104

663

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihan hyvin kestän yli puoli tuntiakin, kunhan ei tuule.
      Jos tuulee, niin -15 astetta tuntuu paljon kylmemmältä, kuin -30 astetta.

    • Anonyymi

      Riippuu miksi on ulkona?

      Tänään kävin putsaa avotraktorilla pihat ja yhtä metsäautotietä. Ja pakkasta oli 25 astetta. Oisinko ollut ulkona yhtäsoittoon 2-3 tuntia. Eikä palentanut. Normi toppavehkeet oli päällä.

      Jos ei tekisi mitään, vaan töröttäisi paikallaan, ei siellä pitkään voisi olla.

    • En kestä. Ei mitään aikomusta edes kokeilla. En ole masokisti.

    • Anonyymi

      Asiallisella vaatetuksella pitkään. Kun pysyy liikkeessä, ei ole hätää. Kasvojen suojaaminen on tärkeää. Hikoilla ei saa. Nesteen ja energian saannista täytyy myös huolehtia.

      Välillä kun tekee tulet ja evästää siinä, pärjäilee hyvin.

      xLiner

      • Anonyymi

        Miks ei saa hikoilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miks ei saa hikoilla?

        Jäätyy...

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miks ei saa hikoilla?

        Tekniset alusvaatteet kyllä helpottaa, puuvillaiset on aika killeri.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekniset alusvaatteet kyllä helpottaa, puuvillaiset on aika killeri.

        xLiner

        Eikä jäädy, kun pysyy liikkeessä. Mutta pysähtyä ei passaa pitkäksiaikaa...

        Ei sitä hikoilua voi aina estää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä jäädy, kun pysyy liikkeessä. Mutta pysähtyä ei passaa pitkäksiaikaa...

        Ei sitä hikoilua voi aina estää...

        Kerrospukeutuminen.. Kyllä sen äkkiä oppii, miten kannattaa itsensä pukea. Yksilöllistähän se hikoileminen ja paleleminen on.

        Mutta kyllä tulee kylmä, jos ihoa vasten vaatteet on märät 30° pakkasessa. Taukojakin on pidettävä, että jaksaa. Tauolla lisää vaatetta, ja hetken päästä kun on lähtenyt liikkeelle, ylimääräinen taas pois.

        Ei kai sen väliä millä keinoilla kukin pärjää, kunhan pärjää 😁

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrospukeutuminen.. Kyllä sen äkkiä oppii, miten kannattaa itsensä pukea. Yksilöllistähän se hikoileminen ja paleleminen on.

        Mutta kyllä tulee kylmä, jos ihoa vasten vaatteet on märät 30° pakkasessa. Taukojakin on pidettävä, että jaksaa. Tauolla lisää vaatetta, ja hetken päästä kun on lähtenyt liikkeelle, ylimääräinen taas pois.

        Ei kai sen väliä millä keinoilla kukin pärjää, kunhan pärjää 😁

        xLiner

        Niinpä...

        Äkkiä sitä vaan unohtaa, että kyllä sitä hikoaa... se vaan häviää vaatteisiin höyrynä...

        Kylmässä muuten menee äkkiä joku sormi tai varvas tunnottomaks... intissä monelta paleltu varpaita. Mä en oo ikinä oikeen ymmärtänyt värjöttelijöitä... mä ainakin lapioin ja kovaa teltanpohjaa ja laittelin telttaa pystyyn -30 asteen pakkasella... ei tehnyt mieli vaan seisoo tumput suorina pihalla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tekniset alusvaatteet kyllä helpottaa, puuvillaiset on aika killeri.

        xLiner

        Ääreisverenkierron merkitys kasvaa eli varpaat ja sormet tulee suojata hyvin.
        Tästä Suomessa on tosi hyvät tutkimustulokset toisen maailmansodan ajalta jolloin varpaita amputoitiin kasapäin niin tykkimiehiltä kuin myös muulta jalkaväeltä pakkasen aiheuttamien vammojen vuoksi. Tuohon aikaan ei ollut teknisiä vaatteita eikä ole nähdäkseni kovin paljon nytkään jos ajatellaan ääreisverenkirtoa?

        Jalkaan alussukat, villasukat päälle ja huopakumisaappaat. Noilla pärjää -30 asteen pakkasessa jos saappaat ovat riittävän tilavat eivätkä purista. Ilma toimii "eristeenä".
        Käsiin Hestra Army Leather Expeditionit ja alle villalapaset, tarkenee -30 asteessa.
        Tärkeintä pakkasilla on kerrospukeutuminen, alimmainen kerros voi olla teknistä vaatetusta mutta tuo pakkanen vaatii kolme eri vaatekerrosta koko vartalolle.
        Pintakerros tuulta pitävä, alimmainen kosteutta siirtävä.

        Talvipakkasilla on pärjätty manttelilla jonka alla on sarkapuku ja harmaat pitkät alusvaatteet. Nykyisin on liiankin lämpimiä untuvatakkeja, osa ei hengitä riittävästi ja eivät oikein sovellu liikkumiseen edes -30 asteen pakkasella. Kerrospukeutuminen ilmaväleillä toimii paremmin mitä yksi ylilämpimät takki ja housut.

        Pahin suojattava alue on nenä ja posket. Jos oikeasti pitäisi olla ulkona -30 asteen pakkasella tuo lämpömaski tuntuisi hyvältä vaihtoehdolta eikä silmäsuojat olisi pahitteeksi, suojaisivat viimalta kasvot maskin kanssa.

        Päjää tuolla -30 pakkasella ulkona vaikka 5-6 tuntia kun vain on pukeutunut sen edellyttämällä tavalla. Pahinta olisi kova tuuli 15-20 m/s ja -30 pakkanen, silloin on syytä pysyä sisällä lämpimässä.


        AV


    • Anonyymi

      Menee elämä vaikeeksi kun ei pysty hengittämään, pakkasella ei ulkona eikä paljon sisälläkään...😱

      • Anonyymi

        Koronamaskit muuten helpottavat hengittämistä kylmällä ilmalla, jos on taipumusta astmaan. Hengitysilma ei ole niin raa'an kylmää, ei ala kuristamaan kurkkua.

        Tulen käyttämään korona-ajan jälkeenkin maskeja pakkasella 👍

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koronamaskit muuten helpottavat hengittämistä kylmällä ilmalla, jos on taipumusta astmaan. Hengitysilma ei ole niin raa'an kylmää, ei ala kuristamaan kurkkua.

        Tulen käyttämään korona-ajan jälkeenkin maskeja pakkasella 👍

        xLiner

        Se on totta, siihen niistä on ollut iso hyöty


    • Anonyymi

      Vain niin kauan kuin on pakko. Onneksi nykyisin ei ole.

      - Sheena

    • Anonyymi

      Pelkkä lämpötila ei kerro paljoakaan. Ootko metsässä, vai järvellä? Etelä-Suomessa ja Pohjois-Suomessa, rannikolla vai sisämaassa? Kyllä tommosen lämpötilan kestää.

      • Anonyymi

        Tyynessä pakkasessa mantereessa.


    • Anonyymi

      Olen ollut pilkillä 31 astetta pakkasta,kahdeksan tuntia olin yks talvi. Ei,paleltanut kuin sormia kun paljain käsin irroitin kaloja.

      • Anonyymi

        Huh, ajallisesti melkoinen suoritus kyllä!


    • Anonyymi

      Kestäähän siellä kunnon talvivaatteissa, varsinkin jos ei tuule. Kyllä muutama tuunti menee, jos nyt ei joudu ihan paikallaan seisomaan.

      Kylmin sää, jossa en ollut, oli -43. Se oli jo suht viileä, mutta onneksi ei tuullut. Ilotulitustakin on tullut neljänkympin pakkasessa, kelkkahaalari päällä.

      • Anonyymi

        Pakkanen on suomalaisille ollut myös hyvä auttaja. Raatteentien taisteluissa luonnonolot olivat ankarat pakkasen kiristyessä 30 asteeseen. Tämä taisi olla suurin yksittäinen syy miksi neuvostojoukot suorastaan jähmettyivät paikoilleen. Suurin osa oli tullut lämpimiltä aroilta joissa pakkaseen ei oltu totuttu. Onhan se kauheaa kaivautua 40 cm lumeen -30 asteen pakkasessa ja odottaa ensimmäistä lounastaan 3 päivää kun huoltoyhteydet oli katkaistu ja tuhottu. Ei kuulunut paljon "uraa" huutoja enää 6 päivän jälkeen, hiljaista oli ollut.

        AV


      • Anonyymi

        Viima on siinä kenties pahin. Kovissa keleissä olet ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkanen on suomalaisille ollut myös hyvä auttaja. Raatteentien taisteluissa luonnonolot olivat ankarat pakkasen kiristyessä 30 asteeseen. Tämä taisi olla suurin yksittäinen syy miksi neuvostojoukot suorastaan jähmettyivät paikoilleen. Suurin osa oli tullut lämpimiltä aroilta joissa pakkaseen ei oltu totuttu. Onhan se kauheaa kaivautua 40 cm lumeen -30 asteen pakkasessa ja odottaa ensimmäistä lounastaan 3 päivää kun huoltoyhteydet oli katkaistu ja tuhottu. Ei kuulunut paljon "uraa" huutoja enää 6 päivän jälkeen, hiljaista oli ollut.

        AV

        Tästä olen samaa mieltä. Suomalainen päihitti siinä pakkaskelissä pikkuisen paremmin tottuneena ja varustautuneena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viima on siinä kenties pahin. Kovissa keleissä olet ollut.

        Viimahan se pelkkää pakkasta pahempi on.

        Keski-Lapissa lapsuuteni ja nuoruuteni asuin. Kyllä noita neljänkympin pakkasia jokunen lähestulkoon joka talvelle mahtu ja alle kolmeakymmentä sitten enemmänkin.

        Ei ne tietenkään ne normitalvikeli olleet, vaan se oli pikemmin siinä -25 paikkeilla. Se taas ei musta tyvenenä kuivana talvikelinä ole oikeestaan pakkanen eikä mikään. Oikeen hyvä vaikka hiihtoretkikeli, varsinki jos aurinko paista, vaikkei vielä lämmittäiskään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkanen on suomalaisille ollut myös hyvä auttaja. Raatteentien taisteluissa luonnonolot olivat ankarat pakkasen kiristyessä 30 asteeseen. Tämä taisi olla suurin yksittäinen syy miksi neuvostojoukot suorastaan jähmettyivät paikoilleen. Suurin osa oli tullut lämpimiltä aroilta joissa pakkaseen ei oltu totuttu. Onhan se kauheaa kaivautua 40 cm lumeen -30 asteen pakkasessa ja odottaa ensimmäistä lounastaan 3 päivää kun huoltoyhteydet oli katkaistu ja tuhottu. Ei kuulunut paljon "uraa" huutoja enää 6 päivän jälkeen, hiljaista oli ollut.

        AV

        muistaakseni venäläisillä oli puute kengistä, veivät noita suomalaisvainajilta sitten


    • Anonyymi

      Hyvässä lykyssä puol tuntia

      • Anonyymi

        Realismia, hyvä 👍


    • Anonyymi

      Viime talvena kokeilin. Tein tunnin lenkin. Varusteista kiinni. 🥶

    • Vähän riippuu...
      -Missä?
      -Mitkä kledjut on päällä?
      -Tuuleeko?
      -Liikutaanko?

      Mutta aika hyvin kestää, jos on touhuttavaa, järkevät kledjut eikä tuule sikana.

      • Anonyymi

        Millaist se o ku tuulee ”sikana”?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Millaist se o ku tuulee ”sikana”?

        Sama asia kuin sanonnassa "tuulee niin että tukka lähtee" eli määräävä tuulen nopeus vähintään 5-10m/s, puuskissa sen verran että lippis lähtee lentoon ja kunnon puuskissa koko ukko lähtee lentoon. Onneks kovilla pakkasilla harvemmin Suomessa tuulee, mitä nyt pieniä hönkäsyjä voi vähän olla.


      • Anonyymi

        Aha.


      • Kieltämättä, tulkintasi on oikea, tosin tuon tollon olisi voinut jättää pois kommentista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aha.

        No aika herkällä on moden liipasin tänään :/


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Kieltämättä, tulkintasi on oikea, tosin tuon tollon olisi voinut jättää pois kommentista.

        Vain tollo kyselee tuollaista!


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No aika herkällä on moden liipasin tänään :/

        😙😏😏


    • Anonyymi

      Makkoilen pussissa,ihailen taivasta.

      • Anonyymi

        Upee vastaus jos tuo tilanne, wau :)


      • Anonyymi

        Tuota on tullut itsekin joskus tehtyä Lapissa asuessani. Lumesta valli tuulensuojaksi ja kunnon makuupussi. Hyvin pärjää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota on tullut itsekin joskus tehtyä Lapissa asuessani. Lumesta valli tuulensuojaksi ja kunnon makuupussi. Hyvin pärjää.

        Kympin kokemus!


    • Anonyymi

      Nyt avantoon

      • Anonyymi

        Avantosaunat on suljettu 😩

        Muuten olisin aivan mahtavaa!!

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avantosaunat on suljettu 😩

        Muuten olisin aivan mahtavaa!!

        xLiner

        Otat moottorisahan ja sahaat jäähän aukon. Ei se ole suljettu kun ei anna jäätyä umpeen. Välillä tuuralla kopsii hyyhmää :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otat moottorisahan ja sahaat jäähän aukon. Ei se ole suljettu kun ei anna jäätyä umpeen. Välillä tuuralla kopsii hyyhmää :)

        Jään reunaan repii herkästi itsensä rikki, pitäis olla tikkaat tai askelmat.

        Saunan kera tykkään avannossa uimisesta, en muuten.

        xLiner


    • Anonyymi

      Aika lailla ottaa hengittäessä keuhkoon. Kuiva keli. Suun eteen jotain ja kunnon tamineet.

    • En tiiä, tänään olin vartin pelkissä pyjaman housuissa ja hupparissa ulkona. Oli - 20 astetta pakkasta. En käytä välihousuja päälihousujen alla muutenkaan, kun vasta yli - 20 pakkasella.

      Tuskin viihdyn - 30 asteessa kauaa ulkona.

      • Anonyymi

        Mikä tossa kuvassa on? Kaukaa kun katsoo niin nin kuin orava tai hamsteri?? Keskellä nenä ja silmät sivuilla?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tossa kuvassa on? Kaukaa kun katsoo niin nin kuin orava tai hamsteri?? Keskellä nenä ja silmät sivuilla?

        Mulukku. 😜


      • JasuM kirjoitti:

        Mulukku. 😜

        Mun pää siis. Näkee, että on pienenä kuljetettu kassissa peltoteitä pitkin ja ottanu päkkönen osumaa tienpintaan. 🥴


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tossa kuvassa on? Kaukaa kun katsoo niin nin kuin orava tai hamsteri?? Keskellä nenä ja silmät sivuilla?

        Minä en kyllä näe hänellä mitään kuvaa juuri nyt. Voi olla omassa läppärissä kyllä nyt vika. Välillä rekattujen kuvat ei jostain syystä näy. ;O ?!?!?!?!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä en kyllä näe hänellä mitään kuvaa juuri nyt. Voi olla omassa läppärissä kyllä nyt vika. Välillä rekattujen kuvat ei jostain syystä näy. ;O ?!?!?!?!

        Et kuule menetä mitään, jos et näe mitään kuvaa. Mun vaan käskettiin laittaa "oma" kuva mitä ei ole muokattu yhtään, niin laitoin sitten. 😋


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en kyllä näe hänellä mitään kuvaa juuri nyt. Voi olla omassa läppärissä kyllä nyt vika. Välillä rekattujen kuvat ei jostain syystä näy. ;O ?!?!?!?!

        Orava on, oranssi orava ja kaksi pikkumustaa silmää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Orava on, oranssi orava ja kaksi pikkumustaa silmää.

        Pikkumusta= pikimustaa.


      • JasuM kirjoitti:

        Et kuule menetä mitään, jos et näe mitään kuvaa. Mun vaan käskettiin laittaa "oma" kuva mitä ei ole muokattu yhtään, niin laitoin sitten. 😋

        "Oma" sitaateissa, kun ne kaikki muutkin on ollu minusta eli omia. Ei vaan kelvannu.


      • Anonyymi
        JasuM kirjoitti:

        Mulukku. 😜

        Vaikeaa…en tiedä, kummallista


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaikeaa…en tiedä, kummallista

        Juu, karvotus on ihan omassa värissä nupin päässä. ☺️

        Hiukan on punapigmenttiä...


      • No mä oon kyllä siinä mielessä vilukissa, et kun pakkaset on ja suunnilleen pysyy -5 asteessa tai viileämpinä, niin välihousut on päällä. Tai sit oon vaan laiska, kun toppatakinkin otan sitten käyttöön, kun sille on tarvetta ja en sitten vaihtele välissä takkia, vaikka kelit lauhtuis tilapäisesti, en jaksa sitä vatkaamista, mieluummin hikoilen sitten, kuumuus kun ei myöskään ole ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en kyllä näe hänellä mitään kuvaa juuri nyt. Voi olla omassa läppärissä kyllä nyt vika. Välillä rekattujen kuvat ei jostain syystä näy. ;O ?!?!?!?!

        Miksi sinä et näe mitään?!!! Kyllähän näet!


      • Anonyymi
        JasuM kirjoitti:

        "Oma" sitaateissa, kun ne kaikki muutkin on ollu minusta eli omia. Ei vaan kelvannu.

        Näkyy tuollainen rikkinäinen paperilogo tuossa kohtaa sinun profiilin kuvan paikalla. Varmaan näytönohjain pitäisi päivittää tai muut päivitykset. Miten menee? Reippailin tänään pari tuntia, pääsin kyllä sisälle välillä. :)


      • randombypasser kirjoitti:

        No mä oon kyllä siinä mielessä vilukissa, et kun pakkaset on ja suunnilleen pysyy -5 asteessa tai viileämpinä, niin välihousut on päällä. Tai sit oon vaan laiska, kun toppatakinkin otan sitten käyttöön, kun sille on tarvetta ja en sitten vaihtele välissä takkia, vaikka kelit lauhtuis tilapäisesti, en jaksa sitä vatkaamista, mieluummin hikoilen sitten, kuumuus kun ei myöskään ole ongelma.

        Okei. Mulla on - 10 asteessa vielä ohut kevättakki hupparin päällä. Mutta nyt piti kähmästä jo vähän paksumpi takki ylle, kun käppäilin postilaatikolle. Toppatakkia en edes omista, mutta nuo bomber takit on yllättävän lämpöisiä.

        En tiiä kuinka nykyään tarkenen - 10 asteessa vielä t-paita ja paksumpi huppari päällä. Boksut farkkujen tai verkkarien kanssa, ennen oisin jäätyny pystyyn.

        Tulee herkästi kuuma, niin sitä ennakoiden en pue liikaa päälle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näkyy tuollainen rikkinäinen paperilogo tuossa kohtaa sinun profiilin kuvan paikalla. Varmaan näytönohjain pitäisi päivittää tai muut päivitykset. Miten menee? Reippailin tänään pari tuntia, pääsin kyllä sisälle välillä. :)

        Ok. En osaa sanoa mitä pitäs tehdä. Minussa ei ole atk velhon vikaa yhtään.

        Menee ok.

        Mä reippailen huomenna. Ajattelin ostaa potkukelkan. 😁


      • JasuM kirjoitti:

        Okei. Mulla on - 10 asteessa vielä ohut kevättakki hupparin päällä. Mutta nyt piti kähmästä jo vähän paksumpi takki ylle, kun käppäilin postilaatikolle. Toppatakkia en edes omista, mutta nuo bomber takit on yllättävän lämpöisiä.

        En tiiä kuinka nykyään tarkenen - 10 asteessa vielä t-paita ja paksumpi huppari päällä. Boksut farkkujen tai verkkarien kanssa, ennen oisin jäätyny pystyyn.

        Tulee herkästi kuuma, niin sitä ennakoiden en pue liikaa päälle.

        Ehkä sä oot vaan tottunu kylmään vuosien saatossa? Muksujen kanssa pihalla ollessa ehtii tottua kaikenlaiseen säähän :)

        Mulla on toki sekin ongelma, että olen aina ollut ja olen edelleen hoikka, eikä juuri mitään eristekerrosta ole nahan alla, niin sitten sitä täytyy kasata nahan päälle :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en kyllä näe hänellä mitään kuvaa juuri nyt. Voi olla omassa läppärissä kyllä nyt vika. Välillä rekattujen kuvat ei jostain syystä näy. ;O ?!?!?!?!

        Liian hävytön kuva nyt. Joutuu poistoon.


      • randombypasser kirjoitti:

        Ehkä sä oot vaan tottunu kylmään vuosien saatossa? Muksujen kanssa pihalla ollessa ehtii tottua kaikenlaiseen säähän :)

        Mulla on toki sekin ongelma, että olen aina ollut ja olen edelleen hoikka, eikä juuri mitään eristekerrosta ole nahan alla, niin sitten sitä täytyy kasata nahan päälle :)

        Voi sekin olla, mutta meinasin justiinsa sanoa, että ehkä mä tarkenen kun en ole hoikka. On matskua ympärillä mikä lämmittää.

        Ja verenpainetauti toisilla tekee tuota kuumaverisyyttä, isälläkin et oisko sitten sekin?


      • JasuM kirjoitti:

        Voi sekin olla, mutta meinasin justiinsa sanoa, että ehkä mä tarkenen kun en ole hoikka. On matskua ympärillä mikä lämmittää.

        Ja verenpainetauti toisilla tekee tuota kuumaverisyyttä, isälläkin et oisko sitten sekin?

        Isäkin tarkeni puoli alasti pakkasessa, höyry vaan nousi kun muut tutisi. Kunnes sai tulpan ja verenohennuslääkkeet.

        Kai mullakin kohta tilttaa johku tulppaan. Alan olla iässä, että mahdollista ja mulla on geneettinen taipumus tulppiin.


      • JasuM kirjoitti:

        Voi sekin olla, mutta meinasin justiinsa sanoa, että ehkä mä tarkenen kun en ole hoikka. On matskua ympärillä mikä lämmittää.

        Ja verenpainetauti toisilla tekee tuota kuumaverisyyttä, isälläkin et oisko sitten sekin?

        Ihonalainen eriste on parasta lääkettä kylmyyttä vastaan kyllä.

        En kyllä yhtään osaa sanoa tuosta verenpainetaudista, eikö se kuitenkin ole lääkitty niin, että paineet on ok?


      • randombypasser kirjoitti:

        Ihonalainen eriste on parasta lääkettä kylmyyttä vastaan kyllä.

        En kyllä yhtään osaa sanoa tuosta verenpainetaudista, eikö se kuitenkin ole lääkitty niin, että paineet on ok?

        Juu.

        On, mutta silti alapaineet nousee helposti yli 100 huiliessakin. Pitää seurata nyt kuulemma mittaillen. Josko tulee lääkityksen vaihto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Liian hävytön kuva nyt. Joutuu poistoon.

        Juu, kyllä mää tiiän ettei mun pää nätti ole, mutta että hävytön, niin sen kuuluukin olla, se on pää.


      • JasuM kirjoitti:

        Juu.

        On, mutta silti alapaineet nousee helposti yli 100 huiliessakin. Pitää seurata nyt kuulemma mittaillen. Josko tulee lääkityksen vaihto.

        Jaa jaa... Kyllä se sitten on lääkityksen vaihto edessä. Itelläkin oli paineet koholla, ei edes pahasti, mutta eka lääkitys, yksi lääke, vaikutti vain yläpaineisiin. Tohtorska ei ollut tyytyväinen, niin otettiin kokeeksi kaksoilääke ja johan lähti liiat paineet. Nyt on ihan hyvissä tasoissa pysynyt siitä lähtien. No en nyt kyllä ole kohta vuoteen mitannutkaan, voivat olla jo tosi hyvätkin paineet, kun jätin tupakit pois vajaa vuosi sitten. Jos sitä vaikka viikonloppuna jaksais taas mitata :)


      • Anonyymi
        JasuM kirjoitti:

        Juu, kyllä mää tiiän ettei mun pää nätti ole, mutta että hävytön, niin sen kuuluukin olla, se on pää.

        Täytyy ottaa suurennuslasi. Se saattaa olla pää 🥸🤔


      • randombypasser kirjoitti:

        Jaa jaa... Kyllä se sitten on lääkityksen vaihto edessä. Itelläkin oli paineet koholla, ei edes pahasti, mutta eka lääkitys, yksi lääke, vaikutti vain yläpaineisiin. Tohtorska ei ollut tyytyväinen, niin otettiin kokeeksi kaksoilääke ja johan lähti liiat paineet. Nyt on ihan hyvissä tasoissa pysynyt siitä lähtien. No en nyt kyllä ole kohta vuoteen mitannutkaan, voivat olla jo tosi hyvätkin paineet, kun jätin tupakit pois vajaa vuosi sitten. Jos sitä vaikka viikonloppuna jaksais taas mitata :)

        Jeps. Kuulostat yhtä ahkeralle mittailijalle. 😉

        Mulla on kaksi eri lääkettä, mutta silti vaan alapaineet kipuaa.

        Pieni sydän pumppaa verta isoon ruhoon, niin kyllä se vähän painettakin tarttee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy ottaa suurennuslasi. Se saattaa olla pää 🥸🤔

        Heh. Avaa profiili ja klikkaa kuvan päällä avaa kuva uuteen välilehteen. Kyllä se jonkunlainen epäesteettinen pää saattaa olla. 😅


      • Morjes Jorma. 👋😊


      • JasuM kirjoitti:

        Jeps. Kuulostat yhtä ahkeralle mittailijalle. 😉

        Mulla on kaksi eri lääkettä, mutta silti vaan alapaineet kipuaa.

        Pieni sydän pumppaa verta isoon ruhoon, niin kyllä se vähän painettakin tarttee.

        Joo, mittailin kyllä ahkerammin, kun oli syytä olla huolissaan, mutta kun huolet meni lääkkeillä, loppu tupakointi ja suolan määrä väheni ruoissa, niin enää tulee otettua satunnaisotoksia pari kertaa vuodessa, hups 😂

        Ymmärtääkseni toi alapaine nimenomaan on myös vaikeammin hallittava, lääkkeillä tahi ilman... Ehkä sun tosiaan kannattaa höpöttää tohtorin kanssa lääkityksestä vielä?


      • Hahah, ennen tehtiin hyviä mainoksia! 😂👍

        Ajattelin, et muksuja vois kyyditä ylämäki alamäkin. Kouluun ja kotio.


      • randombypasser kirjoitti:

        Joo, mittailin kyllä ahkerammin, kun oli syytä olla huolissaan, mutta kun huolet meni lääkkeillä, loppu tupakointi ja suolan määrä väheni ruoissa, niin enää tulee otettua satunnaisotoksia pari kertaa vuodessa, hups 😂

        Ymmärtääkseni toi alapaine nimenomaan on myös vaikeammin hallittava, lääkkeillä tahi ilman... Ehkä sun tosiaan kannattaa höpöttää tohtorin kanssa lääkityksestä vielä?

        Kummasti se unohtuu mittailu, kun olotila tuntuu hyvälle. Mulla noi kivutkin voi nostaa painetta. Kipustressi.

        Ärsyttää jokapäiväinen särky niskassa ja päässä. Kaksi vuotta jo ollu yli. 😬

        Niihän se taitaa olla vaikeempi. Tänään tuli lista kontrolleista millon mitäkin, diabeteksen ja verenpaineen kanssa. Nyt kun on diabetes pitää mennä silmänpaineetkin tarkistuttaa. Nään kyllä huonosti ilman laseja, kesällä oli ihan tarkennus hetken kateissa, näky pelkkää sumua päivän verran.


      • JasuM kirjoitti:

        Kummasti se unohtuu mittailu, kun olotila tuntuu hyvälle. Mulla noi kivutkin voi nostaa painetta. Kipustressi.

        Ärsyttää jokapäiväinen särky niskassa ja päässä. Kaksi vuotta jo ollu yli. 😬

        Niihän se taitaa olla vaikeempi. Tänään tuli lista kontrolleista millon mitäkin, diabeteksen ja verenpaineen kanssa. Nyt kun on diabetes pitää mennä silmänpaineetkin tarkistuttaa. Nään kyllä huonosti ilman laseja, kesällä oli ihan tarkennus hetken kateissa, näky pelkkää sumua päivän verran.

        No on sulle kyllä siunattu riesoja ☹

        Toivotaan että silmänpaineet on kohdillaan ja että verenpaine saataisiin aisoihin, niin oli pari murhetta kurissa 👍


      • randombypasser kirjoitti:

        No on sulle kyllä siunattu riesoja ☹

        Toivotaan että silmänpaineet on kohdillaan ja että verenpaine saataisiin aisoihin, niin oli pari murhetta kurissa 👍

        Onhan noita monia. Mutta moni vaiva liittyy jotenkin toisiinsa. Tai provosoi lisää vaivoja.

        Kai tälläkin joku tarkoitus on, että on paljon eri sairauksia tai vaivoja. Jalostaa sitkeyttä ainakin, jos ei muuta.

        Juu. 😊👍


      • Anonyymi
        JasuM kirjoitti:

        Hahah, ennen tehtiin hyviä mainoksia! 😂👍

        Ajattelin, et muksuja vois kyyditä ylämäki alamäkin. Kouluun ja kotio.

        Tuo on legendaarinen mainos ja tuo mainoksen pappa on ihan innoissaan! ;D Joo, varmaan ihan kätevä menopeli.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on legendaarinen mainos ja tuo mainoksen pappa on ihan innoissaan! ;D Joo, varmaan ihan kätevä menopeli.

        Nykyään kaikki on joko liian seksististä tai rasistista, ihmiset suuttuu. Ennen oli helpompaa. Osattiin ottaa huumorilla, jopa kohderyhmässä. Tai oletan näin. 😇


      • Anonyymi
        JasuM kirjoitti:

        Nykyään kaikki on joko liian seksististä tai rasistista, ihmiset suuttuu. Ennen oli helpompaa. Osattiin ottaa huumorilla, jopa kohderyhmässä. Tai oletan näin. 😇

        Voi olla. :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla. :)

        Sille tuntuu, et olis. 🙃


    • Anonyymi

      Olen kävellyt 1-3 tunnin lenkkejä -33 asteen pakkasilla joitakin kertoja. Pitää olla todella lämmintä kaikki ulkovaate ja paksu kaulaliina kasvojen edessä takin päällä tuollaisella säällä. Ei mitenkään mukavaa lämpötila kävellä. Kävelin tänään -22 asteessa ja kevyttoppahousut ei oikein riitä pitkiksilläkään ellei todella nopeaan kävele ja pääse välillä sisälle. Oikeastaan sellainen villakerrasto olisi aika hyvä olla, kun menee alle -20.

      • Anonyymi

        Välissä pitää olla paljon ilmaa. Eli väljät vaatteet. Kerroksien väliin ilmaa, löysyyttä tekstiileihin. Tulee hyvä välieristys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välissä pitää olla paljon ilmaa. Eli väljät vaatteet. Kerroksien väliin ilmaa, löysyyttä tekstiileihin. Tulee hyvä välieristys.

        Voi olla. Pitää miettiä tuota pukeutumisasiaa pakkasilla. Melkein menin ostamaan villakerraston.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla. Pitää miettiä tuota pukeutumisasiaa pakkasilla. Melkein menin ostamaan villakerraston.

        Kyllä. Ja sitten löysät saapikkaat. Veri kiertää, sukkaa mahtuu. Kunnon lapaset, reilut lapaset. Näillä pärjää. Kaula ja pää peittoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla. Pitää miettiä tuota pukeutumisasiaa pakkasilla. Melkein menin ostamaan villakerraston.

        Hyvät villakerrastot ovat yllättävän arvokkaita. saa maksaa 70-100 euroa.
        Lapsille saa jo 45-60 eurolla. Kannattaa ostaa jos ulkoilee paljon eikä -20 asteen pakkanen saa olla esteenä.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Ja sitten löysät saapikkaat. Veri kiertää, sukkaa mahtuu. Kunnon lapaset, reilut lapaset. Näillä pärjää. Kaula ja pää peittoon.

        Käytän nahkarukkasia kovilla pakkasilla ja suosittelen kaikille muillekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvät villakerrastot ovat yllättävän arvokkaita. saa maksaa 70-100 euroa.
        Lapsille saa jo 45-60 eurolla. Kannattaa ostaa jos ulkoilee paljon eikä -20 asteen pakkanen saa olla esteenä.

        AV

        Saa kai niitä nettikauppoista ja outleteistä edullisemmin. Pitää ottaa selvää. Hiihtoretkillä kuulema hyvät alla olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytän nahkarukkasia kovilla pakkasilla ja suosittelen kaikille muillekin.

        Jep, kannatan.


    • Anonyymi

      Tepsla kestää ehkä sen 30 metriä ja taas lataukseen. xD

      • Anonyymi

        Heh


    • Kuumahan siellä tulee, ainakin jos halkoo kirveellä metrisiä koivupöllejä, ainakin 6 tuntia jaksaa halkoa

    • Anonyymi

      Tuntikaupalla kun on oikeanlainen vaatetus päällä ja liikkuu. Nuotio pystyyn touoilla niin hyvinkin pitkään.

    • Anonyymi

      Riippuu missä on. Metsässä tuulelta suojassa pidempään kuin aukealla merenrannalla. Tietysti vaatetus vaikuttaa ja se mitä siellä tekee. 30min ja tunnin kävelystä tuolla kelillä on kokemusta. -45 asteessa riitti 15min liikkuen. -25 asteessa on onnistunut 1-2 tunnin hiihtolenkki metsässä.

    • Anonyymi

      Olin jokunen aikaa sitten kylpylässä, jossa oli ulkona kylmä allas, tyyliin avanto allas. Ulkona oli silloin -18 pakkasta, uikkareissa olin altaan jälkeen noin minuutin, eikä tuntunut pakkanen miltään? Yllätyin siitä, et vaikutus oli noin suuri.

    • Ajelen ympäri vuoden työmatkat pyörällä. Pakko vaan kestää pakkaset. Vaikka olisihan tuo autokin käytössä, mutta pieni reippailu tekee hyvää.

    • Anonyymi

      Riippuu siitä mitä tekee, paikallaan seisoskelu paksuimmissa mahdollisissa vaatteissa, se helppous siinä ettei tartte pelätä juuri sitä hikoilua. Tuossa olis sitte sellaiset isohkot pilkkisaappaat, huopikkaat varmaan parhaat, niitä ei nyt ole itsellä, joten jaloille tulis varmasti kylmä ensimmäisenä.
      Sitten se liikkuminen on tosiaan vähän vaikeampi yhtälö, olen lähtenyt pyörällä joskus untuvatakki päällä -20 asteeseen, ja pakkasesta jähmettynyt pyörä on laittanut sitten selän hiestä märäksi. No viime talvena -28 ulkona säilytetty pyörä ei sitte enää yksinkertaisesti ketjujen osalta toiminut, ehkä talviöljy voisi auttaa asiaa. Joten ihan kovimmilla pakkasilla ei ole oikein asiaakaan minnekään. No lähikauppaan niissä paksuimmissa kävely.
      Oli televisiossa yhteen aikaan englantilainen sarja jossa julkimoita vietiin koirarekisafarille, pohjoisnapaseudulle muistaakseni. Heille annettiin canada goosen polar-takit, housut, sun muut, ja hyvin näyttivät tarkenevan ilman aiempaa kokemusta, toki oli ammattilaisia vieressä neuvomassa.
      Eskimoillahan on sitten nämä jääkarhusta tehdyt anorakit, housut ja jalkineet, joissa se on karva sisäänpäin.
      Kirpparit on täynnä ohuita sisäkäyttöön tarkoitettuja villapuseroita, esim benettonin, jotka käy ihan täysin siksi talvialuspaidaksi. Ei tarvitse ostaa kuin ne villahousut.

    • Anonyymi

      Kun on sisäistänyt tiedon siitä että kylmä lyhentää elämää merkittävästi ei enää urheile turhia kylmän kanssa.

      Tänäänkin hain polttopuita vain tuosta puolilämpimästä tilasta johon pääsee suoraan sisältä. Myös kauppapäivän siirsin huomiselle, kun lupaa lauhtuvaa. Kyllä makaronia vielä riittää.

    • Anonyymi

      Noin 10 minuuttia

    • Anonyymi

      Kyl mittaris näkyy erilaisii lukemii, mut emmää oo huomannu, et niillois eroo. Kyl mää työs ollessa kamaloitin lurjuksii kalmismaalla vaikka koko yön yli 30 asteen pakkasel, mut kyl must koti ny eläkkeel on kaiken rennompi mesto. 👻

    • En yhtään. Tollanen pakkane menee kaikista vaatteista läpi ja hengitysilman mukana sisään. Ei voi verratakaan 30 asteen helteeseen. Helteellä sen kun juot. Niin se hahtuu iholta pois. Ulkotöitä tehneenä tiedän sen. Nyt oon onneks saanu olla kaks päivää sisätöissä.

    • Anonyymi

      Kuka vesipää tuollaista kysyy?

    • Anonyymi

      -10 on jo liikaa joten pysyn sisällä.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      158
      1971
    2. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      131
      1764
    3. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      102
      1537
    4. Mikä on hän on ammatiltaan?

      Vai tiedätkö mitä kaivattusi tekee työkseen?
      Ikävä
      72
      1240
    5. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      17
      1233
    6. Mitä ajattelit silloin kun

      Löysit hänet?
      Ikävä
      68
      1191
    7. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      220
      978
    8. Oletko tutustunut muihin

      Samalla tavalla kuin häneen?
      Ikävä
      70
      815
    9. Uskotko että kohdataan vielä?

      Kysymys otsikossa, aloitukseen ei muuta lisättävää.
      Ikävä
      45
      740
    10. Miksi homous puhuttaa konservatiiveja vuodesta toiseen?

      Kysymykseen on vastattukin Kansanlähetyksen osalta: "Miksi sukupuoleen ja seksuaalisuuteen liittyvät asiat ovat konserv
      Luterilaisuus
      194
      723
    Aihe