Otetaan raadilta kommentit.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kayttotesti-kaytetylla-500-kilometria-vanhalla-sahkoautolla/
Vakiokuntoinen mopo päihittää sähköauton matkanopeudessa
53
555
Vastaukset
- Anonyymi
Isompiakkuisella nykyautolla olisi helposti mennyt yhdellä pysähdyksellä ja parhailla ilman välilatausta.
- Anonyymi
Tätikin olisi setä, jos jalkovälissä olisi erinäköiset vehkeet. Vaan nytpä testattiinkin käytettyä patterilelua, ja tulokset oli odotetun kaltaiset. Tuollainen Nissan Leaf on alunperinkin tarkoitettu lyhyille matkoille, ja nyt 8-vuoden iässä on akku loppumaisillaan, tehden patterilelusta täysin arvottoman ongelmajätteen.
- Anonyymi
Entäs 8 vuoden ikäisenä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäs 8 vuoden ikäisenä?
Ei tuo Leafi olisi uutenakaan tuosta reissusta selvinnyt tuon paremmin. Pienten matkojen auto alunperinkin.
Tämän päivän sähköautot huitaisee tuon välin yhdellä 40 min pysähdyksellä myös 10 vuoden päästä. - Anonyymi
Miten se tähän liittyy. Nuo vanhat Leafit ovat juuri niitä sähköautoja, joihin persaukisella perusduunarilla on varaa. Siksi on todella kallisarvoista tietää, miten kymmenen vuotta vanhat muutaman tonnin sähköautot toimivat, sillä juuri niillä kansan syvät rivit tulevat aikanaan liikkumaan.
Suomalainen henkilöauto on keskimäärin 12,6 vuotta vanha ja maksaa 3600 €. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entäs 8 vuoden ikäisenä?
Kaikki sähköleluilla leikkivät pellet on jokseenkin 8-vuotiaan tasolla. Jos edes sitäkään.
PATTERIPELLET HOITOON - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuo Leafi olisi uutenakaan tuosta reissusta selvinnyt tuon paremmin. Pienten matkojen auto alunperinkin.
Tämän päivän sähköautot huitaisee tuon välin yhdellä 40 min pysähdyksellä myös 10 vuoden päästä.Tämän päivän sähkölelut on 10 vuoden päästä jo paalattu, ja sille ei räkänokka patteritero mahda mitään, ei niin yhtään mitään.
PATTERIHULLUT HOITOON - Anonyymi
Niinpä niin, mutta tulevaisuus on tämä. 10 vuoden päästä keskiverto suomalainen autoilija ajaa 10v vanhalla sähköautolla joka ei edusta aikansa parasta tekniikkaa. Eli kyllä se noin tulee menemään, pilkkihaalarit päällä ja keskinopeus parhaimmillaan 50km/h
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuo Leafi olisi uutenakaan tuosta reissusta selvinnyt tuon paremmin. Pienten matkojen auto alunperinkin.
Tämän päivän sähköautot huitaisee tuon välin yhdellä 40 min pysähdyksellä myös 10 vuoden päästä.Eikä huitaise, kun akkukapasiteetista on 10 vuoden päästä ehkä reilu puolet jäljellä.
- Anonyymi
Otsikko kuulosti provolta joten meinasi mennä aamukahvit väärään kurkkuun kun sähköauto onkin todellisuudessa noin käyttökelvoton.
Matka pk-seudulta Savoon:
"Matka on kestänyt jo viisitoista tuntia.
Samassa ajassa perille olisi päässyt esimerkiksi täysin vakiolla Honda Monkey -tossumopolla, ja matkalla olisi ehtinyt vielä kahvittelemaankin moneen otteeseen. "
Uskomatonta miten surkeita sähköautot ovat, olen pidempään vastustanut niitä mutta tällaiseen en uskonut edes itse.- Anonyymi
Totta kai, kun valitaan vielä klikkiotsikkoon auto, joka on ollut heikko aina.
2012 Tesla Model S olisi antanut täysin erilaisen tuloksen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta kai, kun valitaan vielä klikkiotsikkoon auto, joka on ollut heikko aina.
2012 Tesla Model S olisi antanut täysin erilaisen tuloksen.Tässä haluttiin testata Nissanin sähköautoa . Ei Teslaa . Eikö pää kestä mitään negatiivista sähköautoista ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä haluttiin testata Nissanin sähköautoa . Ei Teslaa . Eikö pää kestä mitään negatiivista sähköautoista ?
Nissenissä oli kuitenkin suojaa tuulta ja sadetta vastaan. Vaikka koppimopossa on tietysti samat ominaisuudet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä haluttiin testata Nissanin sähköautoa . Ei Teslaa . Eikö pää kestä mitään negatiivista sähköautoista ?
Kyllä kestän negatiiviset sähköautouutiset, mutta en voi sietää älyllistä epärehellisyyttä yrittää yleistää tätä kaikkiin malleihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta kai, kun valitaan vielä klikkiotsikkoon auto, joka on ollut heikko aina.
2012 Tesla Model S olisi antanut täysin erilaisen tuloksen.Saako niitä alle kymppitonniin? Tuossa moottori-lehden käyttötesti käytetyllä -sarjassa oli nimenomaan ideana selvittää, mihin alle kymppitonnin sähköautosta on, koska senhintaisilla autoilla suomalaiset pääosin ajavat. Itse asiassa suurin osa vielä halvemmilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kestän negatiiviset sähköautouutiset, mutta en voi sietää älyllistä epärehellisyyttä yrittää yleistää tätä kaikkiin malleihin.
Älyllistä epärehellisyyttä on verrata Tesla model S:ää Nissan Leafiin. Sentään puhutaan aivan eri hintaluokan autoista, käytettynäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saako niitä alle kymppitonniin? Tuossa moottori-lehden käyttötesti käytetyllä -sarjassa oli nimenomaan ideana selvittää, mihin alle kymppitonnin sähköautosta on, koska senhintaisilla autoilla suomalaiset pääosin ajavat. Itse asiassa suurin osa vielä halvemmilla.
Halvin Tesla S Nettiautossa 33 500€.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta kai, kun valitaan vielä klikkiotsikkoon auto, joka on ollut heikko aina.
2012 Tesla Model S olisi antanut täysin erilaisen tuloksen.”2012 Tesla Model S olisi antanut täysin erilaisen tuloksen.”
Tietenkin, mutta testissä oli tarkoitus selvittää miten kymppitonnin hintainen käytetty sähköauto käytännössä toimii.
Samoilla kriteereillä ei Teslaa olisi varmastikaan löytynyt.
- Anonyymi
No niin, siinä sitä oli realistinen kertomus siitä, mitä tulee olemaan tavisduunarin autoilu tulevaisuudessa 10 vuotta vanhalla sähköautolla. Lasit huurussa talvihaalarit päällä kuuttakymppiä ajaen ja kylmä hiki otsalla toimintamatkamittaria kytäten. Kyllä tulee vielä monelle polttomoottoriaikoja ikävä. Taukopaikoilla istuskellessa muistellaan, että oli se sentään rentoa ja sujuvaa se matkanteko silloin kun autot vielä liikkui polttonesteellä…
- Anonyymi
Ei helvetti millainen reissu 🤣 Tuollainen taipale on tullut vedettyä monesti jopa ilman kusitaukoa mukavalla ja käyttäjäystävällisellä polttomoottoriautolla. Pitää olla kyllä päässä vikaa jos tuollaisen kinnerin menee ostamaan.
- Anonyymi
Enpä ole aikoihin yhtä hauskaa matkakertomusta lukenutkaan.
Oikein tuli hyvä mieli 😊 - Anonyymi
" siinä sitä oli realistinen kertomus siitä, mitä tulee olemaan tavisduunarin autoilu tulevaisuudessa 10 vuotta vanhalla sähköautolla. Lasit huurussa talvihaalarit päällä kuuttakymppiä ajaen ja kylmä hiki otsalla toimintamatkamittaria kytäten."
Ei pidä paikkaansa sillä ei tuo Nissanin surkeus johdu siitä että se on 10 vuotta vanha vaan siitä että se on 2012 Nissan Leaf. Kun joku ajaa 10 vuotta vanhalla ID.3:lla tai Volvolla niin niillä tuon matkan taittaminen on suurinpiirtein sama kuin bensa-autolla.- Anonyymi
Sanot sinä nyt, kun et tiedä (eikä kukaan muukaan) miten ne toimivat 10 vuoden päästä, tai 20 vuoden, sillä sen ikäisilläkin autoilla paljon ajetaan vähävaraisissa duunaripiireissä. 20 vuotta vanha dieselgolf kulkee vielä jokseenkin saman matkan tankillisella kuin uutenakin, ja hakkaa toimintasäteessä uudetkin sähköautot. 20v vanhalla sähköautolla pääset tuurilla töihin ja takaisin, muun ajan lataat. Ja eiköhän elinkaarensa lopussa olevan akun lataaminen kuitenkin vie yhtä paljon aikaa ja virtaa kuin uudenkin akun? Tästä seikasta ei ole paljoakaan puhuttu. Jos näin on, niin mitä vanhemmaksi sähköauto käy, sen kalliimmaksi sillä ajaminen tulee.
- Anonyymi
Tavis ajaa hinnat alkaen -malleilla, eivätkä ne ole toimintasäteeltään juuri tuota Leafia kummempia tänäkään päivänä. Polttomoottoriautojen käytettävyydessä ei ole niin suuria eroja, jollain halvalla Yariksella pystyy tekemään samassa ajassa saman reissun kuin öky Mersullakin, vähän epämukavammin vain. Sähköautoissapa ei enää olekaan niin, Seat Miillä joutuu tyytymään aika paljon pienempään reviiriin kuin Teslalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanot sinä nyt, kun et tiedä (eikä kukaan muukaan) miten ne toimivat 10 vuoden päästä, tai 20 vuoden, sillä sen ikäisilläkin autoilla paljon ajetaan vähävaraisissa duunaripiireissä. 20 vuotta vanha dieselgolf kulkee vielä jokseenkin saman matkan tankillisella kuin uutenakin, ja hakkaa toimintasäteessä uudetkin sähköautot. 20v vanhalla sähköautolla pääset tuurilla töihin ja takaisin, muun ajan lataat. Ja eiköhän elinkaarensa lopussa olevan akun lataaminen kuitenkin vie yhtä paljon aikaa ja virtaa kuin uudenkin akun? Tästä seikasta ei ole paljoakaan puhuttu. Jos näin on, niin mitä vanhemmaksi sähköauto käy, sen kalliimmaksi sillä ajaminen tulee.
"Ja eiköhän elinkaarensa lopussa olevan akun lataaminen kuitenkin vie yhtä paljon aikaa ja virtaa kuin uudenkin akun? Tästä seikasta ei ole paljoakaan puhuttu. Jos näin on, niin mitä vanhemmaksi sähköauto käy, sen kalliimmaksi sillä ajaminen tulee."
Tarkoitat siis että akku alkaisi vanhemmiten jotenkin falskaamaan ja siitä saisi vanhana vähemmän virtaa ulos kuin uutena. Ja silti se ottaisi ladattaessa sisään saman määrän kuin uutena?
Nyt ymmärrän miksi teitä pelottaa sähköautot. Te ette ymmärrä tekniikasta hevon vidua.
Väännetäänpä tämä asia rautalangasta. Akku menettää vanhetessaan kapasiteettiaan eli siihen ei voi ladata vanhana enää yhtä paljon virtaa kuin uutena. Se ei todellakaan mene niin että siihen voisi aina ladata saman kWh-määrän ja akku sitten hukkaisi osan siitä vanhetessaan.
Ymmärtämättömyys lisää pelkoja. - Anonyymi
Onko sinulla 10 vuotta vanha Id3 ?
- Anonyymi
Millaista somepöhinää saisi aikaan, kun lähtisi kiertämään maailmaa kaasugolfilla, jossa on yhdeksän (9) litran bensatankki, mutta ei käyttäisi kaasua ollenkaan...
- Anonyymi
Kukapa olisi niin hullu että sellaista tekisi. Mutta tähän sähköautohulluuteen meidät halutaan suorastaan pakottaa, ja koska on selvää että suuri osa suomalaisista autontarvitsijoista ovat juuri niitä, joilla ei tule muuhun sähköautoon olemaan varaa kuin siihen 10 vuotta vanhaan Leafiin tai vastaavaan, Mitsu iMieviin, Seat Miihin ja mitä niitä nyt on, Dacia Springiähän nyt ei taideta edes ruveta koskaan Suomeen tuomaankaan henkseleidenpaukuttelusta huolimatta. Persaukiset perusduunarit, joita suomalaisista on varsin merkittävä osa, ajaa vanhoilla käytetyillä korkeintaan muutaman tonnin koslilla, ja toimivia sähköisiä sellaisia ei ole eikä tule!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukapa olisi niin hullu että sellaista tekisi. Mutta tähän sähköautohulluuteen meidät halutaan suorastaan pakottaa, ja koska on selvää että suuri osa suomalaisista autontarvitsijoista ovat juuri niitä, joilla ei tule muuhun sähköautoon olemaan varaa kuin siihen 10 vuotta vanhaan Leafiin tai vastaavaan, Mitsu iMieviin, Seat Miihin ja mitä niitä nyt on, Dacia Springiähän nyt ei taideta edes ruveta koskaan Suomeen tuomaankaan henkseleidenpaukuttelusta huolimatta. Persaukiset perusduunarit, joita suomalaisista on varsin merkittävä osa, ajaa vanhoilla käytetyillä korkeintaan muutaman tonnin koslilla, ja toimivia sähköisiä sellaisia ei ole eikä tule!
"vanhoilla käytetyillä korkeintaan muutaman tonnin koslilla, ja toimivia sähköisiä sellaisia ei ole eikä tule!"
Nauretaan sitten kaikki yhdessä tälle kommentille kun tulee eteen se vaihe että näiden duunareiden on pakko luopua niistä kolmen tonnin polttiskoslistaan.
Kanahäkeissä on silloin pitkät rivit käyttökelpoisia kolmen tonnin sähkiskoslia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"vanhoilla käytetyillä korkeintaan muutaman tonnin koslilla, ja toimivia sähköisiä sellaisia ei ole eikä tule!"
Nauretaan sitten kaikki yhdessä tälle kommentille kun tulee eteen se vaihe että näiden duunareiden on pakko luopua niistä kolmen tonnin polttiskoslistaan.
Kanahäkeissä on silloin pitkät rivit käyttökelpoisia kolmen tonnin sähkiskoslia." Käyttökelpoisia 3 tonnin sähköautoja pitkät rivit" Veikkaan 20 vuotta menee tuohon . Nykytekniikalla luulen tuon olevan mahdotonta .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Käyttökelpoisia 3 tonnin sähköautoja pitkät rivit" Veikkaan 20 vuotta menee tuohon . Nykytekniikalla luulen tuon olevan mahdotonta .
Ei tule ikinä toteutumaan, koska akkujen arvometallien arvo on yli kolme tonnia vaikka akku olisi totaalisen sökö. Kohta aletaan puhumaan kuuden tonnin sähkölaveteista, sitä halvemmalla niitä ei koskaan tule saamaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tule ikinä toteutumaan, koska akkujen arvometallien arvo on yli kolme tonnia vaikka akku olisi totaalisen sökö. Kohta aletaan puhumaan kuuden tonnin sähkölaveteista, sitä halvemmalla niitä ei koskaan tule saamaan.
Arvometallien saaminen akusta on erittäin monimutkaista ja kallista, joten vaikka arvometallien teoreettinen arvo on 3 tonnia niin ei siitä todennäköisesti makseta tonniakaan. Ja kun metallien arvo tulevaisuudessa laskee niin sitten siitä saa korkeintaan satasia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Arvometallien saaminen akusta on erittäin monimutkaista ja kallista, joten vaikka arvometallien teoreettinen arvo on 3 tonnia niin ei siitä todennäköisesti makseta tonniakaan. Ja kun metallien arvo tulevaisuudessa laskee niin sitten siitä saa korkeintaan satasia.
Litiumin kysyntä kasvaa voimakkaasti nyt ja lähitulevaisuudessa . Millä perusteella uskot hintojen laskevan ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"vanhoilla käytetyillä korkeintaan muutaman tonnin koslilla, ja toimivia sähköisiä sellaisia ei ole eikä tule!"
Nauretaan sitten kaikki yhdessä tälle kommentille kun tulee eteen se vaihe että näiden duunareiden on pakko luopua niistä kolmen tonnin polttiskoslistaan.
Kanahäkeissä on silloin pitkät rivit käyttökelpoisia kolmen tonnin sähkiskoslia.Tuskin uskot tuohon itsekään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tule ikinä toteutumaan, koska akkujen arvometallien arvo on yli kolme tonnia vaikka akku olisi totaalisen sökö. Kohta aletaan puhumaan kuuden tonnin sähkölaveteista, sitä halvemmalla niitä ei koskaan tule saamaan.
Eli siis autolla liikkumisesta tulee varakkaiden hupia, ja taviskansa kävelee. Siihen kai tällä sähköautoistamisella pyritäänkin. Kansan kahtiajakoon.
- Anonyymi
Karmeaa luettavaa sähköautojen testit aina kun ei ole uusi auto optimiolosuhteissa
- Anonyymi
Naulan kantaan!
- Anonyymi
Eli Monkey olisi yhtä hyvä valinta kuin sähköauto
- Anonyymi
No kummalla ajaisit mieluiten tuon testimatkan jos olisi pakko valita?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kummalla ajaisit mieluiten tuon testimatkan jos olisi pakko valita?
Monkeylla ainakin voisi keskittyä ajamiseen. Ei tarvisi tumput suorina seisoa huoltsikalla odottamassa latausta. Veikkaan että aika kuluisi noopeammin monkeyn selässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monkeylla ainakin voisi keskittyä ajamiseen. Ei tarvisi tumput suorina seisoa huoltsikalla odottamassa latausta. Veikkaan että aika kuluisi noopeammin monkeyn selässä.
Tuo testi on tehty talven pakkasilla, saattaisi monkeyllä tulla aika todellakin pitkäksi...
- Anonyymi
Osoitus jälleen että AKKU PUUTTUU!! SE KUNNON AKKU!!
Sähköauto on raakile akun osalta.
Ei voi mitään. putin vielä vittuilee kokoajan. - Anonyymi
Joo ei paljon 0-100 lukemilla tai edes toimintamatkalla väliä, kun latausten takia kokonaisnopeus kuitenkin mopon luokkaa sähköautolla. Honda Monkeyn saa ainakin tankattua nopeasti.
- Anonyymi
Harkinnassa olisi Aprilia SX vs VW ID4
Plussat ja miinukset molemmista? Matkanopeus ilmeisesti samaa luokkaa. Kumpi olisi lyhyessä ajossa parempi? ID4 kuulemma hieman koliseva ja epämukava, miten Aprilian alusta?- Anonyymi
Suosittelen Apriliaa näistä. Sähköautoissa tutkitusti enemmän ja kalliimpia vikoja kuin polttisajoneuvoissa.
- Anonyymi
Eipä nyt unohdeta sitä keskiarvoääliöintiä:
Suomalainen ajaa keskimäärin 50 km päivässä, eli KAIKILLE RIITTÄÄ 100 km rangella varustettu Leaf, helposti.
Eikö vaan, jää vielä 50 km / päivä reserviin kun yöt latailee pihassa 😁- Anonyymi
Jokaöinen lataus tappaa sen vanhan akun lopullisesti lyhyessä ajassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokaöinen lataus tappaa sen vanhan akun lopullisesti lyhyessä ajassa.
Riittää kun lataa joka toinen yö, koska keskimäärin päivässä ajetaan vain 50 km 😂
- Anonyymi
Jos en koskaan tarvisi ajaa yli 50km, kulkisin bussilla.
Oman auton hankin siksi että sillä pääsisi niin kauas kuin haluaa. Siksi mopoon verrattava sähköauto ei ole edes vaihtoehto.
- Anonyymi
Ei ole sähköautosta pidempiin matkoihin. Jos ajaa vain lyhyitä pätkiä, mopollakin pärjää.
- Anonyymi
Sähköauton matkanopeus sama kuin tossumopolla :D Sitä se hidas lataus ja varsinkin talvella lyhyt toimintamatka teettää
- Anonyymi
Miten on hiihtolomat sujuneet sähköautoilijoilla? :)
- Anonyymi
Tuskailevat varmaan vielä latauspisteillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu
Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)544336Haistoin ensin tuoksusi
Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu142209- 251724
- 121468
- 231400
Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?
Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais51278- 91195
- 131126
- 221076
Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä
Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.2911004