Kun ansaitsee yli 5000 €/kk kuuluu parhaiten ansaitsevaan 10%: iin Suomessa.
Onko silloin rikas? Nettona se tarkoittaa n. 3200 €/kk
Jos tuosta summasta menee asumismenoihin 1500 €/kk, vaikuttaako se "rikkauteen"?
Onko 5000 euroa / kk ansaitseva sinkku rikas?
69
897
Vastaukset
- Anonyymi
Ei ole kokemusta ihan noin isosta, mutta jonkin aikaa oli brutto reilu 4000 ja tietenkin p i r u sti töitä. Tulin hyvin toimeen. Elän aika taloudellisesti, en piittaa kulutusjuhlista.
- Anonyymi
Kyllä tuolla pystyy jo hyvin elämään ja jopa vaurastumaan, jos osaa käyttää rahaa fiksusti.
- Anonyymi
Jaa, tienaan kuta kuinkin tuon 5ke ja käteen jää suunnilleen tuo 3200, Asumismenoihin menee n. 500 eur kuukaudessa. Kyllä tuolla pärjää ja säästöönkin jää mutta en nyt näe että tässä mikään rikas olisi. Moni tuttu tienaa huomattavasti enemmän eivätkä hekään koe itseään rikkaaksi. Taitaa vähän olla siitä kiinni millainen suhde rahaan on, onko raha kaikki kaikessa vai onko muut asiat tärkeämpiä. Minulle ainakin muut asiat ovat tärkeämpiä kun raha mutta tietysti kohtlainen toimeentulo mahdollistaa asioita ja jollain tavalla "rauhoittaa". Jonkun verran myös autan lastenlasten isompien hankintojen kanssa kun se ei käytännössä ole pois minulta ja autan mielellään.
- Anonyymi
Asumismenojen pienuus on kyllä tarkeä tekijä.
Nyt tässä yleisessä keskustelussa bensan hinnasta asumismenot ovat unohtuneet.
Jotenkin suuremmissa kaupungeissa asustavien ihmisten maksamat kalliit asunnot on leimattu näiden omaksi viakseen, mutta "pensan hinta" on vähintään hallituksen vika. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotenkin suuremmissa kaupungeissa asustavien ihmisten maksamat kalliit asunnot on leimattu näiden omaksi viakseen, mutta "pensan hinta" on vähintään hallituksen vika.Totta turiset.
Anonyymi kirjoitti:
Jotenkin suuremmissa kaupungeissa asustavien ihmisten maksamat kalliit asunnot on leimattu näiden omaksi viakseen, mutta "pensan hinta" on vähintään hallituksen vika.Bensan hinnasta edelleen yli puolet on valtion keräämää valmisteveroa ja arvonlisäveroa. Suuria asumiskuluja yhteiskunta sen sijaan on kompensoinut toisaalta asumistukina ja toisaalta asuntolainojen verovähennyksinä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotenkin suuremmissa kaupungeissa asustavien ihmisten maksamat kalliit asunnot on leimattu näiden omaksi viakseen, mutta "pensan hinta" on vähintään hallituksen vika.Suurien kaupunkien kalliimmat asunnot ovat tavallaan myös sijoituksia. Myös palkat samalla alalla samoissa tehtävissä esim. Helsingissä ovat isompia kuin vaikkapa Siilinjärvellä.
Mutta perusautot tai polttoaine ei ole missään sijoituksia eikä myöskään halvempia siellä missä niiden tarve on isompi.
Tämäkin näkökulma vero- ja tukikeskustelussa on syytä muistaa.
Tietysti voidaan sanoa, että on ihmisen oma valinta, että missä asuu ja millaisin edellytyksin, eli markkinatalous tasoittaa tilanteen. Mutta silloin se tarkoittaa sitä että 90 % suomesta hylätään asumattomaksi, pinta-alallisesti enemmänkin. Mistä sitä kotimaista leipää ja ruokaa sitten tehdään ja kuka tekee?
-keinovaginamies-
- Anonyymi
Ansaitsin nettona 3700 kk 10 vuoden ajan. Sitten tehdas lopetettiin eli paperitehdas. Oon sit ollut työtön sen jälkeen pitkään tai välillä ollut pätkätöitä eikä palkka lähellekkään sitä 3700 euroa. Nykyään ei saa töitä millään , pitäisi tehdä lähes ilmaiseksi vaikka on osaamista ja ammattilainen.
- Anonyymi
Asuminen ja lämmitys ym kulut ja ruoka viihde harrastus eläminen siis kaikki menee firman piikkiin torstaina hain lapsille mummulaan neljä 85 tuumaista telvisiota ja iso vanhemmille ostin 2 tv tä ja uuden sohvakaluston ja traktoriin uudet renkaat ja 2000 litraa lämmitysöljyy firman piikkiin ei maksanut mitään ja siskon lapselle annoin veneen kun ostan isomman ja uudemman itselleni ja sanoin siskon lapselle et minä maksan polttoaineet ja kaikki muutkin eli firman piikkiin ihmettelen ei tarvita rahaa lainkaan tilitoimisto on kätevä
- Anonyymi
Olin työssä, jossa palkka oli suorassa suhteessa työmäärään. Paras palkka puolivuotiskaudelta oli vähän yli 5000 €/kk, normaali vähän yli 4000 €/kk. Se ei mielestäni ole mikään huippupalkka, mutta olin tyytyväinen, ja rahaa jäi myös sijoitettavaksi. Muutama sijoitus osakkeisiin osui hyvin, ja nyt olen "pikkuvarakas", en vieläkään rikas.
Mielestäni 10 000 €/kk on jo hyvä palkka, jolla voisi rikastua. Mutta Mauri Sariola sanoi aikanaan: "Ei ne ruhtinaalliset tulot, vaan suuriruhtinaalliset menot."- Anonyymi
Palkollisilla on hyvät tulot minäkin olen yrittäjä ja työnantaja viimevuoden tuloista eli 23 euroa koko vuoden tulot ja siitä joudun maksamaan ruhtinaallisesti veroa eikö ole väärin palkolliset tienaa 5000 e kk ssa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Palkollisilla on hyvät tulot minäkin olen yrittäjä ja työnantaja viimevuoden tuloista eli 23 euroa koko vuoden tulot ja siitä joudun maksamaan ruhtinaallisesti veroa eikö ole väärin palkolliset tienaa 5000 e kk ssa
No höh, kai sinä voit palkalliseksi mennä, jos vain osaamista on. Itsehän olet yrittäjyyden valinnut?!
- Anonyymi
Oleellisethan on nimenomaan ne menot, ei niinkään tulot. Oleellista on myös se paljonko niistä menoista on ns. turhaa kulutusta, josta ei jää mitään käteen.
Suomalaisittain kyseessä on suht hyvätuloinen ihminen, mutta hyvät tulot eivät vielä tee rikkaaksi.- Anonyymi
Ja siis omat tuloni ovat tuota luokkaa. Menot huomattavasti pienemmät. Kulutan kuussa noin 1/3 tuloistani.
- Anonyymi
Hyvätuloinen, mutta ei todellakaan mikään rikas. Oman puolison tulotasoa. Siitä kun lainat ym. maksaa, on vain hyvin omillaan pärjäävä, mutta ei todellakaan mikään rikas.
Ilman lainoja jäisi jo enempi rahaa kuukaudessa. En siltikään rikkaaksi kutsuisi 5000 e/kk tienaavaa.
Kunnon auton ja asunnon saa jo sillä, mutta ei uusinta uutta.- Anonyymi
Ja tulot siis on nettona eli käteen jäävänä 5000e/kk, eikä bruttona.
3200 €/kk käteen ei todellakaan täytä rikkaan määritelmää alkuunkaan, kun ei vielä 5000 euroakaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tulot siis on nettona eli käteen jäävänä 5000e/kk, eikä bruttona.
3200 €/kk käteen ei todellakaan täytä rikkaan määritelmää alkuunkaan, kun ei vielä 5000 euroakaan.Kannattaa vähän miettiä mihin vertaa. yli 5000 e:n bruttopalkka on todella harvinaislaatuinen. Kyllä sillä tulee paremmin toimeen, voisi sanoa rikkaammin toimeen kuin sairaanhoitajan puolta pienemmällä palkalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannattaa vähän miettiä mihin vertaa. yli 5000 e:n bruttopalkka on todella harvinaislaatuinen. Kyllä sillä tulee paremmin toimeen, voisi sanoa rikkaammin toimeen kuin sairaanhoitajan puolta pienemmällä palkalla.
>> Kannattaa vähän miettiä mihin vertaa. yli 5000 e:n bruttopalkka on todella harvinaislaatuinen. Kyllä sillä tulee paremmin toimeen, voisi sanoa rikkaammin toimeen kuin sairaanhoitajan puolta pienemmällä palkalla. <<
Itse olen lähihoitaja, mies tosiaan nettoaa tuon 5000 e/kk. Joten ei tarvi miettiä.
Esim. komennushommista aika moni tuon 5000 e myös saa, olen kuullut. Ja sellaisen työn tekijöitä on aika paljon. Ei se minusta ole harvinainen summa. Eikä sillä tosiaan rikkaaksi vielä lueta.
- Anonyymi
5000eur/kk tuloilla on jo oikeutettu seksiin ja parisuhteeseen. Minimiraja kumpaankin toimintaan miehellä on 3500eur/palkka.
- Anonyymi
Ei, itse tienasin parin vuoden ajan 5900€/kk ja hätinä sillä toimeen tuli.
Nyt työt vaihtuneet ja kituutan pelkällä 4300€/kk. En mä mieltäisi ton verran tienaavaa rikkaaksi, vaan hyvätuloiseksi tai hyvin toimeentulevaksi. Tosin, toi 3200€ nettonakin voi olla jopa "vähän" jos on asuntolaina, autolaina, kulutusmyönteinen elämäntyyli muuten jne.
Jos ajatellaan että toi 3200€ on tällä hetkellä noin kuusinkertainen summa verrattuna nykyisiin ansiotuloihin sairaana, tai noin 3x summa verrattuna siihen kun puuhastelen työjuttuja, niin on se kyllä silti valtavan opiskelun takana ja kuinka stressaavaa tuon palkkaluokan työ monesti on tänä päivänä 🙄 Jääkö ensinnäkään aikaa nauttia elämästä, ja tulojen mahdollistamista jutuista, vai meneekö kaikki aika uraan 🙄 Omalla kohdallani sähkölasku on uuden sopparin jälkeen noin 250€/kk, puhelimet ja netti muutaman kympin, ja toisinaan tulee jotain vakuutuksia, ajoneuvoveroja yms. Sen asian kanssa olen ihan sinut, että autoni on vanha ja halpa, ja vaatteeni "merkittömiä" ja yksinkertaisia, mutta tietenkin ehjiä ja siistejä.
Vaikea sanoa, kumpi on tyytyväisempi omaan elämäänsä, tollanen 3200€/kk nettopalkalla suorittava keskiverto pikkupomo 3-sarjan Bemari allaan, vaiko mä kattellessa kaikessa rauhassa Aamu-tv:tä, ja yleensä jotain edullista itsetehtyä ruokaa lounaaksi syödessä. Kukin tyylillään toki, eri ihmisillä on erilainen kunnianhimo yms.
Ja kohdallani moniin valintoihin nuoruudessa vaikutti takaraivossa jyskyttävä tieto siitä, että en pysty koskaan omalla työpanoksellani saamaan takaisin samanlaista omaisuutta, kuin mitä perheessämme oli parisenkymmentä vuotta sitten ja isovanhempien ollessa elossa. Onneksi olen vähitellen oppinut pois siitä ajattelumallista, että elämäntehtäväni olisi jotenkin äitini tekemien huonojen valintojen korjaaminen itseäni varten, jonka jälkeen vasta alkaa ns. oma elämä. Itse asiassa Venäjän aloittama sota auttoi hoksaamaan tuon. Tarpeeksi kauan kun roikkuu menneessä, ratsastaa vanhalla suuruudella, ja kuumeisesti miettii miten ihmeessä saman vanhan suuruuden saisi palautettua, niin hulluksihan siinä pidemmän päälle tulee kuten on nähty. Tarkoitanko itseäni, Putinia vai molempia. Päättäkää itse. 😁- Anonyymi
Sulla on kyllä varsin vinksahtanut kuva tuon tulotason ihmisistä. Jos nyt otan itseni esimerkiksi, työni ei ole "valtavan opiskelun takana", se ei ole erityisen stressaavaa, vapaa-aikaa mulla on enemmän kuin oli aiemmin pienipalkkaisemmissa töissä, en ajele bemarilla tai millään muullakaan vastaavalla, jne. Pikkupomo tavallaan olen, mutta käytännössä hyvin itsenäinen päätöksissäni. Mulla ei juurikaan ole komiteaa takana vahtimassa tekemisiäni. Saisin tehdä jotain hyvin idioottimaista, ennen kun joku puuttuisi.
Mahtaako toi sun asenteesi olla enemmän sun puolustusmuurisi ja tekosyysi olla tavoittelematta niitä asioita, joita haluaisit? Been there done that. Ajattelin joskus itsekin vähän samaan suntaan. Kunnes sitten eräänä päivänä tajusin miten typerä olen ollut. Tuhoan vain omaa elämääni ja omia mahdollisuuksiani. Päätin tavoitella haaveitani ja tavoitin ne. Anonyymi kirjoitti:
Sulla on kyllä varsin vinksahtanut kuva tuon tulotason ihmisistä. Jos nyt otan itseni esimerkiksi, työni ei ole "valtavan opiskelun takana", se ei ole erityisen stressaavaa, vapaa-aikaa mulla on enemmän kuin oli aiemmin pienipalkkaisemmissa töissä, en ajele bemarilla tai millään muullakaan vastaavalla, jne. Pikkupomo tavallaan olen, mutta käytännössä hyvin itsenäinen päätöksissäni. Mulla ei juurikaan ole komiteaa takana vahtimassa tekemisiäni. Saisin tehdä jotain hyvin idioottimaista, ennen kun joku puuttuisi.
Mahtaako toi sun asenteesi olla enemmän sun puolustusmuurisi ja tekosyysi olla tavoittelematta niitä asioita, joita haluaisit? Been there done that. Ajattelin joskus itsekin vähän samaan suntaan. Kunnes sitten eräänä päivänä tajusin miten typerä olen ollut. Tuhoan vain omaa elämääni ja omia mahdollisuuksiani. Päätin tavoitella haaveitani ja tavoitin ne.Voi olla, että mielikuvani on vähän karrikoituja, sillä ei lähipiiristäni lapsuudessa/nuoruudessani juuri kukaan töissä käynyt. Mamma ja pappa eli mukavasti pienellä eläkkeellä ja hyvillä pääomatuloilla, äiti aikansa sen omaisuuden realisoinnista saaduilla rahoilla kunnes piti mennä hetkeksi töihin matalapalkka-alalle ennen eläkettä, lähes kaikki äitini tuttavat eli meillä käyneet ihmiset oli eläkeläisiä, ja kavereistani voin sanoa sen verran että tässä viimeisen vuoden aikana kuulin kerran, että kolme suunnilleen tuossa palkkaluokassa töitä tekevää jäi sairauslomalle uupumuksen takia samana päivänä. Muutama muu on erilaisissa suorittavissa duunariammateissa tms.
Kyllä se varmaan osaltaan on ollut (ja on) asennevammaakin, mutta on mulla myös ne kaikki aspergerit, ahdistuneisuushäiriöt, sos.tilanteiden pelot, ptsd:t yms. hankaloittamassa kaikkea. Olen tällä hetkellä eräänlaisessa välitilassa, kun saikkua on myönnetty niin että 300 päivää tulee täyteen, ja katsotaan mitä sitten. Kuten olen sanonutkin, niin mä uskon että mun nuoruusvuosien parhaat kaupat on vasta edessäpäin, mutta se vaatii sen että olen asiakaspalvelijana jälleen mahdollisimman hyvä versio itsestäni, joka taas vaatii tarpeeksi lepoa erittäin kuormittavien viime vuosien jälkeen. Toki olen myös siihen varautunut henkisesti, että tulevaisuudessa mulle voi ihan hyvin tulla kannaltani jotain ei-ystävällisiä päätöksiä, mutta en mä tässä "El Planissa" ole lähimainkaan kaikkia ässiä lyönyt pöytään, enkä edes huudellut niistä palstalla.
Toki myös yksi merkittävä tekijä hyväpalkkaiseen työhön opiskelun motivaatiossa oli se, että tiesin ettei mun ei todennäköisesti koskaan tarvitse ottaa asuntolainaa, ja olin 28 kun tajusin sen lopullisesti faktaksi. Ja noista haaveista, niin niitäkin on niin monenlaisia eri ihmisillä, ja olen mäkin omiani toteuttanut. Ajanut kymmenkunta vuotta sitten kartingia kilpaa, omistanut Jaguarin vaikka se oli aika meh, omistanut skootterin ja 125cc minicrossin varhais-aikuisuudessa jne. Ja kyllä, myös vapaa-aika tai joustavat työajat voivat olla haave, palkan kustannuksella.- Anonyymi
p234racing kirjoitti:
Voi olla, että mielikuvani on vähän karrikoituja, sillä ei lähipiiristäni lapsuudessa/nuoruudessani juuri kukaan töissä käynyt. Mamma ja pappa eli mukavasti pienellä eläkkeellä ja hyvillä pääomatuloilla, äiti aikansa sen omaisuuden realisoinnista saaduilla rahoilla kunnes piti mennä hetkeksi töihin matalapalkka-alalle ennen eläkettä, lähes kaikki äitini tuttavat eli meillä käyneet ihmiset oli eläkeläisiä, ja kavereistani voin sanoa sen verran että tässä viimeisen vuoden aikana kuulin kerran, että kolme suunnilleen tuossa palkkaluokassa töitä tekevää jäi sairauslomalle uupumuksen takia samana päivänä. Muutama muu on erilaisissa suorittavissa duunariammateissa tms.
Kyllä se varmaan osaltaan on ollut (ja on) asennevammaakin, mutta on mulla myös ne kaikki aspergerit, ahdistuneisuushäiriöt, sos.tilanteiden pelot, ptsd:t yms. hankaloittamassa kaikkea. Olen tällä hetkellä eräänlaisessa välitilassa, kun saikkua on myönnetty niin että 300 päivää tulee täyteen, ja katsotaan mitä sitten. Kuten olen sanonutkin, niin mä uskon että mun nuoruusvuosien parhaat kaupat on vasta edessäpäin, mutta se vaatii sen että olen asiakaspalvelijana jälleen mahdollisimman hyvä versio itsestäni, joka taas vaatii tarpeeksi lepoa erittäin kuormittavien viime vuosien jälkeen. Toki olen myös siihen varautunut henkisesti, että tulevaisuudessa mulle voi ihan hyvin tulla kannaltani jotain ei-ystävällisiä päätöksiä, mutta en mä tässä "El Planissa" ole lähimainkaan kaikkia ässiä lyönyt pöytään, enkä edes huudellut niistä palstalla.
Toki myös yksi merkittävä tekijä hyväpalkkaiseen työhön opiskelun motivaatiossa oli se, että tiesin ettei mun ei todennäköisesti koskaan tarvitse ottaa asuntolainaa, ja olin 28 kun tajusin sen lopullisesti faktaksi. Ja noista haaveista, niin niitäkin on niin monenlaisia eri ihmisillä, ja olen mäkin omiani toteuttanut. Ajanut kymmenkunta vuotta sitten kartingia kilpaa, omistanut Jaguarin vaikka se oli aika meh, omistanut skootterin ja 125cc minicrossin varhais-aikuisuudessa jne. Ja kyllä, myös vapaa-aika tai joustavat työajat voivat olla haave, palkan kustannuksella.Oman kokemukseni mukaan sanoisin, että kaupan ala on melkein yksi niistä rankimmista aloista henkisesti. Varsinkin silloin, jos joutuu itse aktiivisesti hakemaan niitä kauppoja ja tulot ovat lähes täysin kiinni siitä paljonko myyt. Myyjänä kaupassa toimiminen on henkisesti vähemmän rankkaa, kun asiakkaat tulevat sinne itse, eikä jokaista kauppaa tarvitse itse metsästää. Tuollainen myyjän työ taas voi olla sitten ihan fysiikallekin rankempaa hyvin epäsäännöllisten työaikojen vuoksi ja toki sekin ottaa myös henkisen puolen päälle.
Eli jos sinulla on henkisen puolen ongelmia jo valmiiksi niin ehkä kannattaisi miettiä jotain muuta alaa. Itse tosiaan tein myyntialan töitä ja olen sieltäkin saanut parhaimmillani noin viiden tonnin nettokuukausiansioita. Stressissään ja rankkuudessaan se ala oli aivan eri luokkaa kuin nykyinen työni. Anonyymi kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan sanoisin, että kaupan ala on melkein yksi niistä rankimmista aloista henkisesti. Varsinkin silloin, jos joutuu itse aktiivisesti hakemaan niitä kauppoja ja tulot ovat lähes täysin kiinni siitä paljonko myyt. Myyjänä kaupassa toimiminen on henkisesti vähemmän rankkaa, kun asiakkaat tulevat sinne itse, eikä jokaista kauppaa tarvitse itse metsästää. Tuollainen myyjän työ taas voi olla sitten ihan fysiikallekin rankempaa hyvin epäsäännöllisten työaikojen vuoksi ja toki sekin ottaa myös henkisen puolen päälle.
Eli jos sinulla on henkisen puolen ongelmia jo valmiiksi niin ehkä kannattaisi miettiä jotain muuta alaa. Itse tosiaan tein myyntialan töitä ja olen sieltäkin saanut parhaimmillani noin viiden tonnin nettokuukausiansioita. Stressissään ja rankkuudessaan se ala oli aivan eri luokkaa kuin nykyinen työni.No mun työni asiakaspalvelijana ei periaatteessa ole mitenkään älyttömän hektistä, eikä tulosvastuullista, ja aika paljon menee myös verkkokaupan kautta jolloin sen ei niin väliä ole käykö postissa mihin aikaan jne. Ja kun ei kuitenkaan elanto ole koskaan ollut täysin absoluuttisesti näistä hommista kiinni, eikä tulle olemaankaan, niin ihan varmasti monen muun asemassa stressaa paljon enemmän kuukausittaiset myynnit jne. kuin mulla. En siis ole ajatellut alanvaihtoa, tämä autonosien myyminen on melkeinpä ainoaa mitä osaan tehdä, ja tässä 11 vuoden ajalla on tullut ihan hyvin verkostoiduttua ja kerrytettyä varastoa. On siellä jokunen sataa banaanilaatikollista odottamassa, ja peltiosia kuormalavoilla, vaikka en joskus tulevaisuudessa vastaanottaisi hetkeen yhtään crapwagonia minimoidakseni työstressiä.
Toki olen hyvä monessa muussakin asiassa, paitsi koulutustani vastaavassa työssä, ja se ptsd on aika isona tekijänä jotain uudelleenkouluttautumista ajatellen. Enkä nyt sinänsä täysin poissulje jotain muunkin alan hommia nykyisen toiminimeni pohjalta, osaan mä periaatteessa paljonkin, ja olen hyvä oppimaan tekemällä. Kysymys onkin lähinnä aspergerin yms. aiheuttamasta stressinsietokyvystä ja muista rajoitteista. Jonkun oman romun voi aina jättää seisomaan pihalle hetkeksi jos siltä tuntuu, mutta ikävämpi olisi jättää vaikka kenenkään vieraan pihalla maalausurakkaa kesken jos toimintakyky ei pysy kasassa 😂
- Anonyymi
>> on se kyllä silti valtavan opiskelun takana <<
5000 e/kk nettoava mieheni on täysin kouluttamaton. Vain peruskoulu ja autokoulu käyty. Töihin meno koulun penkiltä suoraan on avannut hänelle tietä. Ns. vanhanaikaisesti vain työtä tekemälläkin voi siis kohtuullisen hyvään ansiotasoon asti vielä edetä ilman ylipistoja ja korkeakoulujakin. - Anonyymi
Ei tuo 3200 nettoansio vielä rikkaaksi tee. Olen itsekin tuon verran aikoinaan tienannut ja tietysti siitä jäi paljon säästöön, kun asumismenoni olivat n. 200€/kk.
Nykyisin tienaan paljon vähemmän, mutta en koe, etten voisi tehdä niitä asioita, mitä haluan. Osasyy voi olla tietenkin, että säästöjä on kertynyt huomattavasti, mikä luo tietynlaista turvallisuuden tunnetta taloudellisesti. Tämä turvallisuuden tunne onkin ehkä ainut selvä asia, minkä taloudellinen vauraus postiviisena asiana luo. - Anonyymi
Hyvätuloinen on. Rikaskin mikäli osaa käyttää rahaa järkevästi.
- Anonyymi
No hyvä, että vastaajien enemmistö on sitä mieltä, ettei tuolla kuuluta vielä rikkaiden joukkoon.
Itse elin välillä jopa säästöillä, kun erosin ja mukaan tulivat elatusmaksut, autolaina.
Välillä nettikirjoittelua lukiessa vaikuttaa, että olisin ökyrikas.
-AP- Anonyymi
Kuten tuossa jo kirjoittelin, ei pelkillä ansiotuloilla oikein rikastuta.. toisaalta voi rikastua, vaikkei palkka järin suuri.
Oikeastihan suomalaiset ovat tosi onnellisessa asemassa, sillä toimeentulo on aina turvattu joka tilanteessa.
- Sheena
Hyvä tuloinen. Itse en ole ikinä tienannut noin paljon kuukaudessa. Noin 2400 € miinus verot on paras mitä on tullut euroaikaan tienattua. Silti pärjäsin sillä ihan ok.
En liiemmin perusta rahasta, riittää että menot saa kuitattua ja sapuskaa suuhunsa, happy. :)
Elämä voi olla rikasta, vaikkei olis paljon rahaakaan. Kun on rakkautta, vapautta, ravintoa, luonto ja pärjäävä luonne, siinä on jo paljon.- Anonyymi
Vapaus ja rakkaus on kyllä niin parasta.
No mites oletko koskaan elänyt toimeentulotuella?
- Sheena Anonyymi kirjoitti:
Vapaus ja rakkaus on kyllä niin parasta.
No mites oletko koskaan elänyt toimeentulotuella?
- Sheena"No mites oletko koskaan elänyt toimeentulotuella?"
90-luvulla muutaman kuukauden (3 kk) yhteensä, opiskelijana. En sen jälkeen.HALiMONSTERi kirjoitti:
"No mites oletko koskaan elänyt toimeentulotuella?"
90-luvulla muutaman kuukauden (3 kk) yhteensä, opiskelijana. En sen jälkeen.Työttömyyspäivärahalla olen elänyt joitakin työttömyysjaksoja silloin tällöin. Ja myös opiskellut 2 ammattia niiden varassa.
- Anonyymi
HALiMONSTERi kirjoitti:
"No mites oletko koskaan elänyt toimeentulotuella?"
90-luvulla muutaman kuukauden (3 kk) yhteensä, opiskelijana. En sen jälkeen.90-luku oli kovaa aikaa..
Yleisesti ottaen jokaisen kannattaisi elellä niukemmin, laittaa enemmän säästöön.
- Sheena HALiMONSTERi kirjoitti:
Työttömyyspäivärahalla olen elänyt joitakin työttömyysjaksoja silloin tällöin. Ja myös opiskellut 2 ammattia niiden varassa.
Vähän reilulla 600 eurolla kuukaudessa siis. Paljon meni pelkkään ajamiseen koulun, kodin ja työharjoittelupaikkojen väliä.
Olen ollut 9 euron kulukorvauksella työssäkin.
Työttömänä oon aina opiskellut jotain tai suorittanut kursseja, joista on työssä hyötyä.Anonyymi kirjoitti:
90-luku oli kovaa aikaa..
Yleisesti ottaen jokaisen kannattaisi elellä niukemmin, laittaa enemmän säästöön.
- SheenaJuu. Mulla lähinnä siksi noin, kun en saanut opintotukea kesältä ja työttömyyspäivärahaa ei oltu myönnetty. Töitä sai kun sai.
HALiMONSTERi: "Hyvä tuloinen. Itse en ole ikinä tienannut noin paljon kuukaudessa. Noin 2400 € miinus verot on paras mitä on tullut euroaikaan tienattua. Silti pärjäsin sillä ihan ok."
Itse olen hetkeksi päässyt yli 5000 euron tuloihin. Sen takia sain kyseisenä vuonna yli 1300 e myös veronpalautusta, kun tulotkin poikkeuksellisesti oli hyviä. Myös toimittajana tienasi kohtalaisesti hetken, vaikka ei päässyt yli 5000 euron tuloihin.
HALiMONSTERi: "En liiemmin perusta rahasta, riittää että menot saa kuitattua ja sapuskaa suuhunsa, happy. :) Elämä voi olla rikasta, vaikkei olis paljon rahaakaan. Kun on rakkautta, vapautta, ravintoa, luonto ja pärjäävä luonne, siinä on jo paljon."
Sinullahan arvot taitaa olla kunnossa, kun et ole materialisti ja pääomanpalvoja. Elämä voi olla tosi rikasta ilman paljoa rahaakaan, vaikka tutkitusti rikkaat ovat kuitenkin vähän onnellisempia kuin suomalaistasoiset köyhät.Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:
HALiMONSTERi: "Hyvä tuloinen. Itse en ole ikinä tienannut noin paljon kuukaudessa. Noin 2400 € miinus verot on paras mitä on tullut euroaikaan tienattua. Silti pärjäsin sillä ihan ok."
Itse olen hetkeksi päässyt yli 5000 euron tuloihin. Sen takia sain kyseisenä vuonna yli 1300 e myös veronpalautusta, kun tulotkin poikkeuksellisesti oli hyviä. Myös toimittajana tienasi kohtalaisesti hetken, vaikka ei päässyt yli 5000 euron tuloihin.
HALiMONSTERi: "En liiemmin perusta rahasta, riittää että menot saa kuitattua ja sapuskaa suuhunsa, happy. :) Elämä voi olla rikasta, vaikkei olis paljon rahaakaan. Kun on rakkautta, vapautta, ravintoa, luonto ja pärjäävä luonne, siinä on jo paljon."
Sinullahan arvot taitaa olla kunnossa, kun et ole materialisti ja pääomanpalvoja. Elämä voi olla tosi rikasta ilman paljoa rahaakaan, vaikka tutkitusti rikkaat ovat kuitenkin vähän onnellisempia kuin suomalaistasoiset köyhät.Se on niin alasta kiinni missä tienaa hyvin. Hoitoala on pienipalkkaista. Konttorissa tienaa paremmin, kun vaikkapa päiväkodissa.
Mutta mä olen aina halunnut tehdä työtä mistä tykkään ja mikä multa sujuu. Palkkaus on sitten tuollainen rupinen työnmäärään nähden, mutta sellaisella on oppinut toimeen tulemaan.
Nojaa, arvot on niin henkilökohtaisia että paha sanoa onko omani sen parempia, kun muittenkaan. Mutta mun arvot sopii mulle ja mun elämään. Tekee onnelliseksi.
Niin, rahan hyvä puoli on ettei sen olemassaoloa tarvi murehtia, kun sitä on reilusti ja säännöllisesti. Mutta mä en oikeesti keksi muuta mihin sitä tuhlaisin henkilökohtaisesti, kun matkusteluun.
En oikeen saa tuhlattua pienempiäkään summia. Ei tee mieli mitään niin paljon, että olisi pakko saada. Ongelma ehkä tääkin. :)HALiMONSTERi kirjoitti:
Se on niin alasta kiinni missä tienaa hyvin. Hoitoala on pienipalkkaista. Konttorissa tienaa paremmin, kun vaikkapa päiväkodissa.
Mutta mä olen aina halunnut tehdä työtä mistä tykkään ja mikä multa sujuu. Palkkaus on sitten tuollainen rupinen työnmäärään nähden, mutta sellaisella on oppinut toimeen tulemaan.
Nojaa, arvot on niin henkilökohtaisia että paha sanoa onko omani sen parempia, kun muittenkaan. Mutta mun arvot sopii mulle ja mun elämään. Tekee onnelliseksi.
Niin, rahan hyvä puoli on ettei sen olemassaoloa tarvi murehtia, kun sitä on reilusti ja säännöllisesti. Mutta mä en oikeesti keksi muuta mihin sitä tuhlaisin henkilökohtaisesti, kun matkusteluun.
En oikeen saa tuhlattua pienempiäkään summia. Ei tee mieli mitään niin paljon, että olisi pakko saada. Ongelma ehkä tääkin. :)HALiMONSTERi: "Nojaa, arvot on niin henkilökohtaisia että paha sanoa onko omani sen parempia, kun muittenkaan. Mutta mun arvot sopii mulle ja mun elämään. Tekee onnelliseksi."
Onnesta. Itse tunnen yhden toimittajan, jolle kävi köpelösti hirvikolarissa. Ura meni invalidinä, mutta minusta tuntui, että muuten kykeni olemaan onnellinen vähällä siitä, mikä oli jäljellä. Hän elää sitä elämää, joka enää on hänelle mahdollista, ei hän täysi inva ole. Onnellinen siis voi ripeistäkin, vähästä? Elää omien arvojansa mukaan omissa mahdollisuuksissaan.
Itse en ole nyt hyvässä vedossa, joten lopettelen tämän illan osalta. Hyviä iltoja ja öitä! :) Törmätään! :)Usko.Toivo.Rakkaus kirjoitti:
HALiMONSTERi: "Nojaa, arvot on niin henkilökohtaisia että paha sanoa onko omani sen parempia, kun muittenkaan. Mutta mun arvot sopii mulle ja mun elämään. Tekee onnelliseksi."
Onnesta. Itse tunnen yhden toimittajan, jolle kävi köpelösti hirvikolarissa. Ura meni invalidinä, mutta minusta tuntui, että muuten kykeni olemaan onnellinen vähällä siitä, mikä oli jäljellä. Hän elää sitä elämää, joka enää on hänelle mahdollista, ei hän täysi inva ole. Onnellinen siis voi ripeistäkin, vähästä? Elää omien arvojansa mukaan omissa mahdollisuuksissaan.
Itse en ole nyt hyvässä vedossa, joten lopettelen tämän illan osalta. Hyviä iltoja ja öitä! :) Törmätään! :)Juu, onni on miten sen oivaltaa. Mulle tuossa yksi kuntoutuksesta päättävä ihminen soitteli vuoden alussa ja hän kauhisteli mun sairauksien määrää. Ja oli ihmeissään miten ylipäänsä selviän arjessa, sen kaiken kanssa mitä vaivaa mulla on jatkuvasti.
Ja kuulostan iloiselta puhelimessa.
Se on niin, että joko jää säälimään itseään ja vaivojaan tai päättää elää niin hyvää elämää, kun kulloinkin pystyy. Yks elämä ja aion elää sen sairauksista ja kivuista huolimatta niin onnellisesti ja täysipainoisesti kun pystyn.
Nauttia niistä hyvistä asioista joita on, murehtimatta ettei hyvää terveyttä ole. Se on mun ristini, jollain jotain muuta.
Kiitos, öitä ja iltoja. :)HALiMONSTERi kirjoitti:
Juu, onni on miten sen oivaltaa. Mulle tuossa yksi kuntoutuksesta päättävä ihminen soitteli vuoden alussa ja hän kauhisteli mun sairauksien määrää. Ja oli ihmeissään miten ylipäänsä selviän arjessa, sen kaiken kanssa mitä vaivaa mulla on jatkuvasti.
Ja kuulostan iloiselta puhelimessa.
Se on niin, että joko jää säälimään itseään ja vaivojaan tai päättää elää niin hyvää elämää, kun kulloinkin pystyy. Yks elämä ja aion elää sen sairauksista ja kivuista huolimatta niin onnellisesti ja täysipainoisesti kun pystyn.
Nauttia niistä hyvistä asioista joita on, murehtimatta ettei hyvää terveyttä ole. Se on mun ristini, jollain jotain muuta.
Kiitos, öitä ja iltoja. :)HALiMONSTERi: "Se on niin, että joko jää säälimään itseään ja vaivojaan tai päättää elää niin hyvää elämää, kun kulloinkin pystyy. Yks elämä ja aion elää sen sairauksista ja kivuista huolimatta niin onnellisesti ja täysipainoisesti kun pystyn."
Tuo on oikea asenne. Onnittelut sinulle siitä!Hyvää alkavaa viikkoa! :)
- Anonyymi
Rikkaat tekevät rahaa pääomatuloilla. Hyvät ansiotulot tietty on hyvä pohja pääomatuloille, mutta pelkillä ansiotuloilla aniharva varsinaisesti rikastuu. Toisaalta voi rikastua mediaanituloa alemmillakin liksoilla, jos on sijoitussilmää.
Asumismenot on luku sinänsä. Hyvätuloinen ei aina laita asuntonsa vuokraan 1500 e kk, vaan ostaa asunnon kartuttaen sillä omaisuuttaan.
- Sheena Itse luokittelen jo rikkaaksi sinkuksi. Itse tienan tuon 3200 bruttona kun olen keskeytymättömässä 5-vuorossa ja teen hieman ylitöitä. Sillä silti elättää jo kolme ihmistä.
Jos sulla on reilu 200te asuntolainaa niin lainaerä 20 vuoden takaisinmaksulla noin 900e/kk. Siihen lämitys, vesi, sähkö, jätekuljetus, vakuutukset yms niin ihan ei tuohon 1500 vielä yllä mutta yli tonnin reilusti. Meidän kulmilla se tarkoittaa kymmenen vuotta vanhaa tiilitaloa kokoluokkaa 4-6h keittiö noin 100-150 neliötä. Rikkaan imagoa ei tuolla vielä saa mutta vauraan kyllä.- Anonyymi
Aika rohkea veto :D
Joku juttu nyt aloituksessa ja vastauksissa mättää. Jos parhaiten tienaavaa 10% ei pidetä rikkaana niin ketä sitten. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika rohkea veto :D
Joku juttu nyt aloituksessa ja vastauksissa mättää. Jos parhaiten tienaavaa 10% ei pidetä rikkaana niin ketä sitten.Jaa no itse pidän rikkaana ihmistä, jonka ei tarvitse edes miettiä jotain palkkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jaa no itse pidän rikkaana ihmistä, jonka ei tarvitse edes miettiä jotain palkkaa.
Rikkaat ihmiset ajattelevat rahaa ihan siinä missä muutkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rikkaat ihmiset ajattelevat rahaa ihan siinä missä muutkin.
En tainnut puhua rahan ajattelemisesta. Puhuin palkasta. On aivan eri asia tarvita palkkansa, kuin vain haluta saada palkkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tainnut puhua rahan ajattelemisesta. Puhuin palkasta. On aivan eri asia tarvita palkkansa, kuin vain haluta saada palkkaa.
Ja siis noista ensimmäistä en pidä rikkaana.
- Anonyymi
Miksi tarvitsisi olla rikas?
- Anonyymi
Jos esim 5 vuoden ajan tulon keskiarvo on 5000€ niin voi sanoa varakkaaksi. Jos kahden kuukauden Br menee veroihin yms, niin hindu ihminen saa vajaat 4K kuukaudessa käteen ja pystyy viiden vuoden aikana kerryttämään jonkinlaisen summan myös säästöön. Yhden kuukauden tai vuoden perusteella on huono alkaa puhumaan mitään. Joku onnistuu myös sotkemaan asiansa. Tosin verotiedoista esim kela tekee päätökset jos olet hyvistä tuloista myös persaukinen vuosien jälkeen!
- Anonyymi
Riippuu vähän kuinka kauan on noin paljon tienannut. Jos saisin 5000 nettona käteen, jäisi siitä säästöön 3000 e/kk, vuodessa siis 36000, kymmenessä vuodessa 360 000 ja kolmessakymmenessä vuodessa se olisi jo yli miljoonan.
Vaikka yli 5te palkalla kuuluu ylimpään 10% tuloissa, silti ero käteen jäävässä summassa ei ole niin iso kuin miltä summa kuulostaa. Esim. verrattuna puolet pienempään pakkaan käteen jää vain n.1200e enemmän. Verottaja vie 2500 e yli puolet.
5000 e/kk -3200 e käteen
4000 e/kk-2800 e käteen
3000 e/kk-2550 e käteen
2500 e/kk-2000 e käteen
Usein kun tulos on kohtuulliset, asunto on isompi tai kalliimmalla alueella (laina myös usein isompia), auto saattaa olla uudempi ja samoin kun on mahdollista matkustaa tai ostaa kesämökki, isoin osa haluaa elämäänsä myös asioita, joista voi nauttia. Siis 5te palkalla ei pääse rikkaaksi, ellei ole valinnut hyvin vaatimatonta elämää ja säästämistä sen pariksi. Raha mahdollistaa helpomman elämän ilman ettei vaikka pesukoneen rikkoutumisesta tarvitse ottaa stressiä senkus vain hakee uuden. Mutta elämää se ei tee onnellisemmaksi. Onni tulee ihan muista asioista.
Jos vertaa uran alkua, palkkani on 2.5-3.5 kertainen riippuen ottaako mukaan bonarit vai ei (vaihtelee), en elä periaatteessa sen kummallisempaa elämää. Koti on tupla isompi, mutta niin on myös isompi porukka syömässä palkkaa ja asuttamassa neliöitä.- Anonyymi
"3000 e/kk-2550 e käteen"
Mistä sait noita summia?
Itse tienaan 3300 e bruttona ja siitä jää käteen vajaa 2200 e kk. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä sait noita summia?
Itse tienaan 3300 e bruttona ja siitä jää käteen vajaa 2200 e kk.Ja mitään kummempia vähennyksiä ei ole -ainoastaan etätyövähennys joka tekee 60e vuodessa käteen enemmän.Siitä ei montaa euroa jää kuukaudelle.
Anonyymi kirjoitti:
Mistä sait noita summia?
Itse tienaan 3300 e bruttona ja siitä jää käteen vajaa 2200 e kk.Viite oli 1-2 vuoden vanha IS tai Iltalehden juttu, mistä luvut oli.
Emberizi kirjoitti:
Viite oli 1-2 vuoden vanha IS tai Iltalehden juttu, mistä luvut oli.
Tammikuun 2022 palkka, Espoo City
B: 3152,80€
N: 2312,58€
Muut namuset päälle N: ~2700€ tumppuun
Pidän itseäni hyvätuloisena vaikkei olla lähellekään 5000€ bruttona -luokassa.
- Anonyymi
No, ainakin hyvin toimeen tuleva. Tietenkin riippuu siitä, millaisen elintason haluaa, jos on haaveena ökytalo ja muut vastaavat, jolla haluaa varauttaan esitellä, varmasti rahasta tekee tiukkaa tuollakin tulolla.
Meillä yhteenlasketut tulot on tuon 5000 puhtaana ja elämme oikein mukavasti keskiluokkaista elämää, rikkaita emme ole emmekä edes haaveile moisesta. - Anonyymi
Jollain uhkapelifirman naisella Englannissa oli hirveän suuret tulot, satoja miljoonia puntia vuodessa yhden henkilön tulot.
- Anonyymi
Tekeekö joku duunia niin pienellä palkalla. Mä saan sossusta ja kelasta enemmän, eikä tarvi tehä mitään.
- Anonyymi
Mulla on vuosiansio 145 000€. Onko se paljon vai vähän ?
- Anonyymi
Kun ajattelee jotain maailmanlaajuista uhkapeli-konserniakin, niin eihän nyt kovin suurikaan tulo ole pääjohtajalla sitten eihän 100 miljoonaakin vuodessa on vain 2 miljoonaa viikossa..
- Anonyymi
Tienaan enemmän pimestikin kuussa, mutta rikkaus alkaa miljardista
- Anonyymi
Sinkun asumisesta ei kannata yli tonnia maksaa . Joten ruhtinaalliset tulot ja tuhlaileva elämäntapa .
- Anonyymi
On rikas mutta sain perintöä 167000 euroa. En minä rikas ole.
- Anonyymi
Ei välttämättä, mutta mahdollisuus siihen on.
Jos joka kk pelaa ja häviää 10 000 € rahapeleihin, ei voi sanoa rikkaaksi.
Ei ne tulot, vaan menot...
xLiner - Anonyymi
Suomen valtion heikon verosuunnittelun avulla on hävitetty ns. keskiluokka. Tuloeroja on kasvatettu pääomaverojen vähentämisellä ja verotuksen keinoin. Sen takia jopa 5000 euroa/kk palkkatuloina ansaitseva on surkea raukka. Meitä neuvotaan sijoittamaan, mutta kun se rahan keinotellen tavoittelu ei ole monen lempilaji. Moni maksaa veroja, koska uskoo että ne käytetään hyvin. Näin kyllä, mutta varallisuudesta nauttivat on jätetty tämän ulkopuolelle. Tähän on tulossa muutoksia, jos vain oikea puolue voittaa.
- Anonyymi
Itse liitän rikkauden siihen, kun on täysin vapaa valitsemaan mitä tekee, kun aamulla herää.
Oikeasti rikkailla on aivan sama, mitkä ovat ansiotulot. Rahan teko ja elanto tapahtuu / on tapahtunut aivan toisin.
Minulla on muutama oikeasti tuttu ja yksi puolituttu, jotka käytännössä vain harrastavat. Tämä puolituttu on vielä sellainen, jonka eräs harrastus on tappiollisen toiminnan pyörittäminen. Kun siihen kerran varaa on, siitä tykkää ja siitä saa monet leivänlisää sekä vielä useammat pääsee nauttimaan tuotoksista, niin mikä ettei.
-keinovaginamies- En aluksi kommentoinut suorilla summilla, koska raha on tabu. Kuitenkin ette te minua tunne… joten ihan sama. Olen tehnyt paljon töitä (pitkä opiskelu) ja panostaminen osaamisen keräämiseen, olen auliisti jakanut osaamista nuoremmille kollegoille, jos joku on kiinnostunut oppimaan lisää. Palkkani ei siis ole tullut ilman työtä ja proaktiivisuutta. Olen myös vaihtanut työnantajaa siinä vaiheessa kun osaamista jo on, ja olen uskaltanut pyytää samaa palkkaa kuin vastaavan osaava mieskollega.
Oikeastaan jatkokysymys miehille. Kuinka moni teistä kokisi itsetunnon päälle tilanteen, jossa nainen on isopalkkaisempi? Onko se kynnyskysymys? Voin helposti olla tuomatta tulotasoa ilmi eli ei palkkani miehelle mitenkään kuulu, jos en halua sitä itse kertoa eikä se elämän tyylistä käy välttämättä ilmi. Onneksi tämä on asia, joka ei tule yleensä pöydälle kuin vasta jos muutetaan yhteen ja mietitään mitä kumpikin maksaa ja mikä on menojen jaossa reilua.
Kuulun ylimpään 10% palkkaluokkaa, siis todennäköisyys sille että mies (jos sellainen vielä löytyy seurusteluun asti) tienaa vähemmän on kohtuullinen. Itselleni koulutus tai palkka ei ole millään tavalla oleellinen. Eikä elämäni ole mitenkään luksuksella kuorrutettua. Luksukseni on laadukas patja tai reppumatka lapsen/lapsien kanssa Eurooppaan. Arvostan älyä ja siitä, että ihmisellä on tavoitteita ja unelmia, mutta ei niiden tarvitse työelämään liittyä. Myöskään koulutus ei ole millään tavalla kynnyskysymys (vain älykkyys on).
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2206727Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442897- 442357
- 972194
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382051Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2321510- 871494
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131376Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j71335Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä3901299