Eri ikäiset parit

Tämän ajankohtaisen lapsia ahdisteleva setä-keskustelun innoittamana aloitan vähän laajemman ikäkeskustelun.

Oma kantani on, että kunhan kumpikin on täysi-ikäisiä, mitä se muille kuuluu minkä ikäiset pariutuu. Jos pari kokee yhteyttä ja rakastuvat molemmin puolin, mitä se muille kuuluu. Jos 30v ottaa puolisoksi 60v niin siitä vaan. Mutta, jos 30v vikittelee 16-17v itse pidän ihmistä moraalittomana ja ajattelemattomana oli vanhempi ihminen mies tai nainen. Myös 18-19v kanssa tarvitaan perusjärjenkäyttöä, koska ihminen ei ole vielä valmis ja moni on altis painostukselle yms.

Muistan itse lukion naisopettajan, joka hoiteli abiristeilyllä pari hytillistä 18-19v abeja. Sama porukka pani paikallisella uimarannalla teinityttöjä joka viikonloppu, mutta silti katson aikuisen harkinnan pettäneen tilanteessa kunnolla. Samoin kuin >40v perheenisä & miesopettaja, joka yritti aika montaa meistä samalla reissulla kuitenkaan onnistumatta. Kumpikaan ei toiminut mielestäni oikein! Kun ollaan yli 20v ja selkeästi aikuisia, ei ikäero enää ole omasta mielestäni moraalinen asia. Sama 16-30v pari ei kymmenen vuoden jälkeen 26-40v aiheita mitään ikäviä ajatuksia.

Oma ideaali on luonnollisesti suurin piirtein saman ikäinen. Itse määrittelee saman ikäiseksi suurinpiirtein -8v. Tosin 8v vanhemmista on jo iso osuus toinen jalka eläkkeelle menossa ja elämä on jo pappaantunut täysin. Mikä taas on omaan elämän tilanteeseen täysin yhteensopimaton ajatus. Ja taas osa selkeästi nuoremmista elää ihan samaa elämäntilannetta kuin itsekin. En siis voi sanoa, että joku ikä on ok tai toinen taas ei, paljon isompi painoarvo on ihmisellä itsellään ja samantapaisella elämän tilanteella. Rakkaus on muutenkin niin vaativa laji, monen asian on osuttava yhteen ja molemmin puolisten tunteiden ja elämäntilanteiden osuttava, että niihin verrattuna ikä on loppujen lopuksi aika pieni juttu.

Mites muut kokee ikäerot ja saman ikäisyyden vaatimukset? Entä ikäeron moraalisen puolen?

126

1452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aijaa, tulin juuri juhannusretkeltä jossa oli mukana tytär ja ex.
      Kaikki meni hyvin, lapsen ehdoilla. Kummallista miten kaksi ihmistä jotka ovat olleet romanttisessa suhteessa kykenevät toimimaan kaksi päivää ilman ajattelua menneisyydestä tai siitä että jotain säpinää tulisi vielä keskenään edes olla.
      Mukava monipuolinen reissu ja tytär on varmasti mennyt tosi väsyneenä ja onnellisena nukkumaan. Pisteet sille.

      Miksi kysyt, oletko ihastunut nuorempaan ja tarvitset rohkaisua?

      Miehenä voin vain todeta sen että nuorempi nainen antaa viriiliyttä seksuaaliseen elämään. Nyt en voisi tehdä samoin mitä aikaisemmin, menneisyydessä on ollut suhteita jotka ovat perustuneet kevyempään yhteiseloon ja naiset ovat olleet nuorempia. Saa tuollaisesta hetkellistä positiivisuutta elämäänsä mutta tuskin pidempi aikaista yhteen kuuluvuuden tunnetta. Hauskaa yhdessä oloa, hyvää seksiä ja kokemuksia. Jos niitä on vailla niin ihan hyvä idea.

      Nyt on melkoisen väsynyt olotila, autolla ajettu liian paljon, monta kohdetta ja pitkät päivät koettu. Jos joku nuorikko sattuisi kohdalle ja kertoisi ihastuneensa ja haluavansa lapsia, en kyllä enää pysyisi olemaan se ikiliikkuja isä joten vauvat täytyy jo unohtaa. Samalla on unohdettava ne naiset jotka ovat ikäluokkaa, jotka niitä ehkä haluaisivat:)

      AV

      • Tämä aloitus tuli mieleen palstalla ja julkisuudessa pyörivästä keskustelusta, ja siitä kun teinejä ahdistelevat sedät vetävät heti selkeästi aikuisten ja jopa keski-ikäisten suhteet vasta-argumentiksi (mikä ei ole omasta mielestä millään tavalla loogista).

        Olen aina seurustellut samana vuonna syntyneen tai maks. 6v vanhemman kanssa. Syy on olut juuri se mainitsemaani sama elämän tilanne ja sama ajatusmaailma. Nyt on ensimmäistä kertaa tilanne, että sama ajatusmaailma voi kohdat myös nuoremman kanssa (kolmenkympin kriisin tasaannuttua keski-ikäisyyteen). Kun oma nuorin on 6v, olen itse vielä kaukana eläke-ajatuksista.

        Jollekin vapaa-aika ex kanssa onnistuu ja on molemmille laatuaikaa. Pystyn hoitamaan hyvin lasten juhlatilaisuudet yms. pakolliset asiat, mutta en kyllä vapaaehtoisesti lähtisi lomalle yhdenkään ex kanssa. Sinänsä en arvostele teitä, kenelle se sopii.


      • Niin unohdin sanoa… en ole ihminen, joka tarvitsee rohkaisua palstalta tai edes ystäviltä. Jos olisi tilanne, jossa olisin rakastunut ja nuorempi mies olisi vastavuoroisesti rakastunut, ajattelisin lähinnä, että tiedän mitä haluan ja läheiseni hyväksyy ratkaisuni eikä muilla ole oikeastaan väliä. Kun on joutunut elämässä kelaamaan mikä on rakkaudessa tärkeää ja mikä toisisijaista, ei asia ole kynnys. Käytännössä olen huomannut, että kohtuullisen moni jopa vajaa 40v nainen ja mies elää aika samaa elämäntilannetta ja aaltopituuskin on sama (johtuu tosin ehkä samasta ammatista eikä iästä).

        Kuitenkaan tuollaista tilannetta ei ole aktiivisena, joten tämä on lähinnä pohdintaa elämänmenosta.


      • Anonyymi
        Emberizi kirjoitti:

        Tämä aloitus tuli mieleen palstalla ja julkisuudessa pyörivästä keskustelusta, ja siitä kun teinejä ahdistelevat sedät vetävät heti selkeästi aikuisten ja jopa keski-ikäisten suhteet vasta-argumentiksi (mikä ei ole omasta mielestä millään tavalla loogista).

        Olen aina seurustellut samana vuonna syntyneen tai maks. 6v vanhemman kanssa. Syy on olut juuri se mainitsemaani sama elämän tilanne ja sama ajatusmaailma. Nyt on ensimmäistä kertaa tilanne, että sama ajatusmaailma voi kohdat myös nuoremman kanssa (kolmenkympin kriisin tasaannuttua keski-ikäisyyteen). Kun oma nuorin on 6v, olen itse vielä kaukana eläke-ajatuksista.

        Jollekin vapaa-aika ex kanssa onnistuu ja on molemmille laatuaikaa. Pystyn hoitamaan hyvin lasten juhlatilaisuudet yms. pakolliset asiat, mutta en kyllä vapaaehtoisesti lähtisi lomalle yhdenkään ex kanssa. Sinänsä en arvostele teitä, kenelle se sopii.

        Sama elämäntilanne ja samansuuntaiset odotukset tulevan elämän suhteen voivat yhdistää. Se sopiva erilaisuuskin voi olla suhteessa se liima joka kestää sään kuin sään.
        Yhteiset harrastukset ja mielenkiinnot yhteisine ajan käyttöineen vahvistavat ikäerosta riippumatta.

        Toisaalta ihmisten tulisi olla myös avarakatseisia menneisyydelle.
        Moni kokee ettei halua olla missään tekemisissä menneisyytensä kanssa, sen elämän kanssa, joka nykyiseen hetkeen olisi johdattanut.

        Menneisyydestä löytyvät usein ne tärkeimmät henkilöt, ja kun tarkemmin muistelee niin se menneisyyden minäkin. Joskus ei halua menneisyyttään takaisin tämän hetkiseen arkipäivään ymmärrettävästä syystä. Voihan takana olla tapahtumia, virheitä ja tunteita joita ei voisi antaa tai saada anteeksi.

        Itse olen hyvin anteeksiantavainen, en tiedä onko edes anteeksi annettavaa. On vain tämä hetki, ei eilistä, eikä huomista.

        Tänäänkin tulee tiedostaa se että tämä hieno aurinkoinen aamu voi olla se viimeinen. Yritetään elää siten että kaikilla on mukavaa, niin entisillä, nykyisillä ja mahdollisilla tulevilla:)

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama elämäntilanne ja samansuuntaiset odotukset tulevan elämän suhteen voivat yhdistää. Se sopiva erilaisuuskin voi olla suhteessa se liima joka kestää sään kuin sään.
        Yhteiset harrastukset ja mielenkiinnot yhteisine ajan käyttöineen vahvistavat ikäerosta riippumatta.

        Toisaalta ihmisten tulisi olla myös avarakatseisia menneisyydelle.
        Moni kokee ettei halua olla missään tekemisissä menneisyytensä kanssa, sen elämän kanssa, joka nykyiseen hetkeen olisi johdattanut.

        Menneisyydestä löytyvät usein ne tärkeimmät henkilöt, ja kun tarkemmin muistelee niin se menneisyyden minäkin. Joskus ei halua menneisyyttään takaisin tämän hetkiseen arkipäivään ymmärrettävästä syystä. Voihan takana olla tapahtumia, virheitä ja tunteita joita ei voisi antaa tai saada anteeksi.

        Itse olen hyvin anteeksiantavainen, en tiedä onko edes anteeksi annettavaa. On vain tämä hetki, ei eilistä, eikä huomista.

        Tänäänkin tulee tiedostaa se että tämä hieno aurinkoinen aamu voi olla se viimeinen. Yritetään elää siten että kaikilla on mukavaa, niin entisillä, nykyisillä ja mahdollisilla tulevilla:)

        AV

        Hyvä kommentti 👍


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sama elämäntilanne ja samansuuntaiset odotukset tulevan elämän suhteen voivat yhdistää. Se sopiva erilaisuuskin voi olla suhteessa se liima joka kestää sään kuin sään.
        Yhteiset harrastukset ja mielenkiinnot yhteisine ajan käyttöineen vahvistavat ikäerosta riippumatta.

        Toisaalta ihmisten tulisi olla myös avarakatseisia menneisyydelle.
        Moni kokee ettei halua olla missään tekemisissä menneisyytensä kanssa, sen elämän kanssa, joka nykyiseen hetkeen olisi johdattanut.

        Menneisyydestä löytyvät usein ne tärkeimmät henkilöt, ja kun tarkemmin muistelee niin se menneisyyden minäkin. Joskus ei halua menneisyyttään takaisin tämän hetkiseen arkipäivään ymmärrettävästä syystä. Voihan takana olla tapahtumia, virheitä ja tunteita joita ei voisi antaa tai saada anteeksi.

        Itse olen hyvin anteeksiantavainen, en tiedä onko edes anteeksi annettavaa. On vain tämä hetki, ei eilistä, eikä huomista.

        Tänäänkin tulee tiedostaa se että tämä hieno aurinkoinen aamu voi olla se viimeinen. Yritetään elää siten että kaikilla on mukavaa, niin entisillä, nykyisillä ja mahdollisilla tulevilla:)

        AV

        Olen samaa mieltä (Yritetään elää siten että kaikilla on mukavaa, niin entisillä, nykyisillä ja mahdollisilla tulevilla). Toivoin myös ex hyvää elämää ja onnea. En ole vihainen tai katkera. Silti en näe yhtään syytä viettää vapaa-aikaani ex kanssa enkä näe heitä elämäni tärkeimpinä ihmisinä enää. Mielummin annan vähän aikani nykyisyydelle ja sen tärkeille ihmisille (lapset, perhe, ystävät) enkä menneisyydelle.

        En kuitenkaan arvostele sinun valintasi. Se on täysin ok myös. Saat selkeästi itsekin suhteesta ex jotain merkittävää ja silloin yhteinen vapaa-aika on palkitsevaa. Itse en saisi.

        Itse koen eri tavalla kuin sinä, vaikka kumpikin tapa on täysin ok sinänsä.


      • Anonyymi
        Emberizi kirjoitti:

        Tämä aloitus tuli mieleen palstalla ja julkisuudessa pyörivästä keskustelusta, ja siitä kun teinejä ahdistelevat sedät vetävät heti selkeästi aikuisten ja jopa keski-ikäisten suhteet vasta-argumentiksi (mikä ei ole omasta mielestä millään tavalla loogista).

        Olen aina seurustellut samana vuonna syntyneen tai maks. 6v vanhemman kanssa. Syy on olut juuri se mainitsemaani sama elämän tilanne ja sama ajatusmaailma. Nyt on ensimmäistä kertaa tilanne, että sama ajatusmaailma voi kohdat myös nuoremman kanssa (kolmenkympin kriisin tasaannuttua keski-ikäisyyteen). Kun oma nuorin on 6v, olen itse vielä kaukana eläke-ajatuksista.

        Jollekin vapaa-aika ex kanssa onnistuu ja on molemmille laatuaikaa. Pystyn hoitamaan hyvin lasten juhlatilaisuudet yms. pakolliset asiat, mutta en kyllä vapaaehtoisesti lähtisi lomalle yhdenkään ex kanssa. Sinänsä en arvostele teitä, kenelle se sopii.

        Av sekstaileekin eksän kanssa on kertonut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Av sekstaileekin eksän kanssa on kertonut

        Mitä sitten? Hän voi ja saa tehdä ihan niin kuin tykkää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sitten? Hän voi ja saa tehdä ihan niin kuin tykkää.

        Samaa mieltä, mitä se meille muille kuuluu. Minusta seksi ex kanssa on ihan ok, jos kummatkin sitä tasapuolisesti haluaa. Vähän erilainen FWB-suhde vain.

        Itse tosin valitsisin tuohonkin vapaa-ajan viettoon jonkun muun kuin ex:n. Omalla kohdalla ex on syystä ex, ja on jatkossakin ex. 😉


      • Anonyymi
        Emberizi kirjoitti:

        Samaa mieltä, mitä se meille muille kuuluu. Minusta seksi ex kanssa on ihan ok, jos kummatkin sitä tasapuolisesti haluaa. Vähän erilainen FWB-suhde vain.

        Itse tosin valitsisin tuohonkin vapaa-ajan viettoon jonkun muun kuin ex:n. Omalla kohdalla ex on syystä ex, ja on jatkossakin ex. 😉

        Seksi exän kanssa on usein jompaakumpaa osapuolta rikkovaa. Kyse lienee takertumisesta, josta oli toinen aloitus.


    • Anonyymi

      Olen samaa mieltä. Aikuiset ja täysivaltaiset yksilöt valitkoon kumppaninsa ihan millä perusteilla itse haluavat. Ikäero ei itseäni hetkauta mihinkään suuntaan. Voi olla, että en ihan täysin ymmärrä mitä yhteistä vaikka 20 ja 70 vuotiailla voi olla, mutta ei se varsinaisesti minulle kuulu. Sekin voi olla, etteivät kaikki juuri mitään yhteistä keskenään kaipaakaan ja sekään ei mulle kuulu.

      Itselleni henkilökohtaisesti se ajatustason ikäeroraja olisi -10 vuotta. En tosin ole tuolla maksimi-ikäerolla (vielä) yhdessäkään parisuhteessa ollut. Sekin voi olla, että tuon haarukan ulkopuolelta joku sopiva voisi eteen tulla. Mikään jyrkkä ja ehdoton tuo raja ei ole. Suhteessa vanhin miesystäväni on ollut minua 4 vuotta vanhempi ja nuorin 7 vuotta nuorempi (nykyinen).

    • No toi 8 vuotta vois olla jees...tai oisko 7, kun eikös ihmisen elämä mene 7 vuoden sykleissä?

      Minusta se on kuitenkin aikalailla - minimi.... siinä ei ole merkityksellisesti eroa elämänvaiheissa. Jos on enemmän, niin monissa asioissa on sitten varsinkin myöhemmällä iällä aika erilaiset asemat. Toinen tosiaan voi olla jo eläkkeellä, tai jo toinen jalka haudassa.

      Lisäksi jo tässä vaiheessa ei nyt ihan hirmuisesti hotsittais olla ihan pikkuvauvan äitin kanssa tekemisissä. Pikkutyypeistä diggaan kyllä, mutta ehkä se pieni lapsi vaatii äitin huomiota liikaa ja siinä tulis kaikki teiniongelmat taas vastaan jne.... eh...:oD

      Enkä oikein sytykään kovin paljoa nuoremmista, tai kovin paljon vanhemmistakaan. Kai sitä aikalailla vaan tykkää samanikäisistä. Helpompi olla kartalla.

      • Anonyymi

        Annetaan kaikkien valita omansa ilman mitään maxi rajaa, ja jos on vaikea ymmärtää niin pitää muistaa ettei kukaan mene yhteen että
        Jonkun pitäisi sitä ymmärtää , riittää kun itse ymmärtävät


      • Anonyymi kirjoitti:

        Annetaan kaikkien valita omansa ilman mitään maxi rajaa, ja jos on vaikea ymmärtää niin pitää muistaa ettei kukaan mene yhteen että
        Jonkun pitäisi sitä ymmärtää , riittää kun itse ymmärtävät

        Vai niin... minä puhuin vaan itsestäni...

        Jäi ehkä sekin pois, että en pidä siitä, että joku Rydman 30 vuotiaana vokottelee 14-17 vuotiaita... se on sairasta.. enkä tajua, miks joillekin pitää vetääkin tarkat rajat...miksi ei voi y mmärtää, että lapsiin ei sekaannuta?
        Ja minusta syy on selvä.... kun ei KYKENE...puuttuu inhimillsyys...ei välitä muista, lapsista...vaan omista haluista..

        Noiden sairaiden perverssien takia pitää vetää rajat...kun heillä ei niitä ole...

        Ehkä se kemiallinen kastraatioauttais heitä ja lapsia...


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Vai niin... minä puhuin vaan itsestäni...

        Jäi ehkä sekin pois, että en pidä siitä, että joku Rydman 30 vuotiaana vokottelee 14-17 vuotiaita... se on sairasta.. enkä tajua, miks joillekin pitää vetääkin tarkat rajat...miksi ei voi y mmärtää, että lapsiin ei sekaannuta?
        Ja minusta syy on selvä.... kun ei KYKENE...puuttuu inhimillsyys...ei välitä muista, lapsista...vaan omista haluista..

        Noiden sairaiden perverssien takia pitää vetää rajat...kun heillä ei niitä ole...

        Ehkä se kemiallinen kastraatioauttais heitä ja lapsia...

        Samaa mieltä. Jotain on ymmärryskyvyssä ja empatiakyvyssä viturallaan, jos aikuinen ei tajua pysyä erossa lapsista. Itse en laske 18 ja 19 vuotiaita ihan täysin aikuisiksi tuossa mielessä, vaan valtaosalla on on kasvu ja kehitys edelleen kesken. Siksi musta on vielä ihan ok, jos 19 ja 16 vuotiaat seurustelevat ja parikymppinenkin vielä juuri ja juuri menee. Mutta jos yli 25:nen tunkee itseään alakäisten seuraa, niin jossain on kohtaa korvien välissä on jotain pahasti vialla. Aikuisuuden ja täysi-ikäisyyden rajat on ihan syystä olemassa ja kyllä normaali aikuinen ihminen sen tajuaa ja noita rajoja kunnioittaa. Panetus on huono tekosyy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä. Jotain on ymmärryskyvyssä ja empatiakyvyssä viturallaan, jos aikuinen ei tajua pysyä erossa lapsista. Itse en laske 18 ja 19 vuotiaita ihan täysin aikuisiksi tuossa mielessä, vaan valtaosalla on on kasvu ja kehitys edelleen kesken. Siksi musta on vielä ihan ok, jos 19 ja 16 vuotiaat seurustelevat ja parikymppinenkin vielä juuri ja juuri menee. Mutta jos yli 25:nen tunkee itseään alakäisten seuraa, niin jossain on kohtaa korvien välissä on jotain pahasti vialla. Aikuisuuden ja täysi-ikäisyyden rajat on ihan syystä olemassa ja kyllä normaali aikuinen ihminen sen tajuaa ja noita rajoja kunnioittaa. Panetus on huono tekosyy.

        Joo. Ehkä se on empatia ja sitten sellsinen perussosiaalinen ymmärrys.

        Mutta mä luulen, että monen kohdalla se kotikasvatus ja varhaisnuoruuden aikainen ohjaus elämään muiden ihmisten kanssa on monella miehellä vaan yksinkertaisen vajavainen.
        Esimerkki puuttuu, tai sitten sekin on yhtä vajavaista.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Joo. Ehkä se on empatia ja sitten sellsinen perussosiaalinen ymmärrys.

        Mutta mä luulen, että monen kohdalla se kotikasvatus ja varhaisnuoruuden aikainen ohjaus elämään muiden ihmisten kanssa on monella miehellä vaan yksinkertaisen vajavainen.
        Esimerkki puuttuu, tai sitten sekin on yhtä vajavaista.

        Tuossakaan asiassa ei voi kuin toivoa, että nuorempi polvi on parempaa. Ainakin kovasti näyttää, että voi hyvinkin olla. Varsinkin isät osallistuvat nykyään paljon enemmän lastensa elämään ja se on todella hyvä. Isä on se, jonka on helpoin opettaa tyttärelleen tervettä itsetuntoa ja kykyä toivottaa ahdistelijat hevon kuuseen. Äitikin kykenee omalla esimerkillään opettamaan, että miten antaa itseään kohdeltavan, mutta isän vaan on helpompi antaa tytölle esimerkki hyvästä miehestä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuossakaan asiassa ei voi kuin toivoa, että nuorempi polvi on parempaa. Ainakin kovasti näyttää, että voi hyvinkin olla. Varsinkin isät osallistuvat nykyään paljon enemmän lastensa elämään ja se on todella hyvä. Isä on se, jonka on helpoin opettaa tyttärelleen tervettä itsetuntoa ja kykyä toivottaa ahdistelijat hevon kuuseen. Äitikin kykenee omalla esimerkillään opettamaan, että miten antaa itseään kohdeltavan, mutta isän vaan on helpompi antaa tytölle esimerkki hyvästä miehestä.

        No mä näkisin, että osallistuvilla isillä on tulevaisuuteen suuri vaikutus. Juuri mistä mainitsit tyttöjen kohdalla, mutta myös esimerkkinä pojille. Osallistuva isä ja halaava, ehkä tunteitaan näyttävä isä on esimerkki pojille....niin ja vastuunsa ottava.

        Mutta on noi nuoret miehet, mitä mä tunnen loistavia isejä...😊👌


      • Disseisback kirjoitti:

        No mä näkisin, että osallistuvilla isillä on tulevaisuuteen suuri vaikutus. Juuri mistä mainitsit tyttöjen kohdalla, mutta myös esimerkkinä pojille. Osallistuva isä ja halaava, ehkä tunteitaan näyttävä isä on esimerkki pojille....niin ja vastuunsa ottava.

        Mutta on noi nuoret miehet, mitä mä tunnen loistavia isejä...😊👌

        Olen nähnyt vierestä saman: pojasta polvi paranee. Maailma muuttuu hitaasti, mutta sw kuitenkin muuttuu. Valitettavasti tämä sama todellisen miehisyyden parempi puoli ei taida olla kuin pohjoismainen etuoikeus. Muualla maailmassa samaa ei voi olettaa.


      • Emberizi kirjoitti:

        Olen nähnyt vierestä saman: pojasta polvi paranee. Maailma muuttuu hitaasti, mutta sw kuitenkin muuttuu. Valitettavasti tämä sama todellisen miehisyyden parempi puoli ei taida olla kuin pohjoismainen etuoikeus. Muualla maailmassa samaa ei voi olettaa.

        Joo, siis monissa isommissa maissa ei ehkä olla yhtä pitkällä kuin pohjoismaissa näissä asioissa länsimaissakaan, mutta sentään asiaa pumpataan niissäkin esiin.
        Jotkut kolmannet maat ovat vielä paljon takamatkalla, mutta ehkäpä se tietoisuus leviää sinnekin hiljalleen...näitä on paha ennustella, mutta kehityksen tuloksen voi näpsäkästi todeta historiaa tutkimalla. :o)

        Jotenkin minusta tuntuu, että tässä kehitys voi olla nopeaakin...pienet asiat muokkaa jo paljon...


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Vai niin... minä puhuin vaan itsestäni...

        Jäi ehkä sekin pois, että en pidä siitä, että joku Rydman 30 vuotiaana vokottelee 14-17 vuotiaita... se on sairasta.. enkä tajua, miks joillekin pitää vetääkin tarkat rajat...miksi ei voi y mmärtää, että lapsiin ei sekaannuta?
        Ja minusta syy on selvä.... kun ei KYKENE...puuttuu inhimillsyys...ei välitä muista, lapsista...vaan omista haluista..

        Noiden sairaiden perverssien takia pitää vetää rajat...kun heillä ei niitä ole...

        Ehkä se kemiallinen kastraatioauttais heitä ja lapsia...

        Eihän se Rydman oo ketää vokotellu, poliisit tutki jutun ja perättömiksi havaitsi. R. menetti työpaikkansa ja siinä sivussa kaiken muunkin kuten oli näiden tyttöjen manipuloijien tarkoituskin. Kyseessä saattoi olla jonkun henk.koht. kosto tai poliittinen ajojahti politiikasta ulos tai sitten kumpiakin. Ikävä juttu sinänsä että tuon ikäsiä tyttöjä joku käyttää hyväkseen politiikan teossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se Rydman oo ketää vokotellu, poliisit tutki jutun ja perättömiksi havaitsi. R. menetti työpaikkansa ja siinä sivussa kaiken muunkin kuten oli näiden tyttöjen manipuloijien tarkoituskin. Kyseessä saattoi olla jonkun henk.koht. kosto tai poliittinen ajojahti politiikasta ulos tai sitten kumpiakin. Ikävä juttu sinänsä että tuon ikäsiä tyttöjä joku käyttää hyväkseen politiikan teossa.

        Laitatko jutun, .issä poliisi on todistanut uhrien väitteet muuksi. Minulta on jäänyt huomaamatta.


      • Disseisback kirjoitti:

        Laitatko jutun, .issä poliisi on todistanut uhrien väitteet muuksi. Minulta on jäänyt huomaamatta.

        HS-jutussa oli tieto, että rikokset oli vanhentuneita tai ei teon aikaan olleet rangaistavia, joten syyttämiskynnys ei ylity. Kahta jutussa esiintynyttä naista, ei oltu vielä kuulusteltu ja myöhemmin jossain oli tieto, että poliisi kuulustelee heidätkin, HS jutussa sanottiin, etteivät edes väitä, että rikos on tapahtunut, vaan asian ratkaisee oikeuslaitos ja jutussa on kyse vallanpitäjän moraalista.

        HS-jutussa kävi ilmi, että Rydman oma ”mielikuva” oli joka tapauksessa hyvin erilainen ja kielsi syytökset (systemaattisesti). Koska nuoria naisia oli jutussa todella monta ja siinä oli myös referoitu myös ennen julkisuuteen tuloa tehtyjen tutkintapöytäkirjojen sisältö, en ainakaan usko Rydman selityksiä.


      • Emberizi kirjoitti:

        HS-jutussa oli tieto, että rikokset oli vanhentuneita tai ei teon aikaan olleet rangaistavia, joten syyttämiskynnys ei ylity. Kahta jutussa esiintynyttä naista, ei oltu vielä kuulusteltu ja myöhemmin jossain oli tieto, että poliisi kuulustelee heidätkin, HS jutussa sanottiin, etteivät edes väitä, että rikos on tapahtunut, vaan asian ratkaisee oikeuslaitos ja jutussa on kyse vallanpitäjän moraalista.

        HS-jutussa kävi ilmi, että Rydman oma ”mielikuva” oli joka tapauksessa hyvin erilainen ja kielsi syytökset (systemaattisesti). Koska nuoria naisia oli jutussa todella monta ja siinä oli myös referoitu myös ennen julkisuuteen tuloa tehtyjen tutkintapöytäkirjojen sisältö, en ainakaan usko Rydman selityksiä.

        Lähinnä en mietikään, että kyseessä olisi rikos välttämättä, mutta ahdistelu ei kaiketikaan olekaan kriminalisoitu. Mutta kirjoitit: "Eihän se Rydman oo ketää vokotellu, poliisit tutki jutun ja perättömiksi havaitsi. "

        Missä siis on poliisin tutkimukset, missä ahdistelut Rydmannin toimesta ovat todettu perättömiksi?


      • Disseisback kirjoitti:

        Lähinnä en mietikään, että kyseessä olisi rikos välttämättä, mutta ahdistelu ei kaiketikaan olekaan kriminalisoitu. Mutta kirjoitit: "Eihän se Rydman oo ketää vokotellu, poliisit tutki jutun ja perättömiksi havaitsi. "

        Missä siis on poliisin tutkimukset, missä ahdistelut Rydmannin toimesta ovat todettu perättömiksi?

        Tuota jälkimmäistä mainitsemaasi ei ole olemassa. Jos todetaan, että rikos on vanhentunut, se ei tarkoita samaa kuin syyttömyys.


      • Emberizi kirjoitti:

        Tuota jälkimmäistä mainitsemaasi ei ole olemassa. Jos todetaan, että rikos on vanhentunut, se ei tarkoita samaa kuin syyttömyys.

        Niin. Se käytös, mikä Rydmannista on käynyt ilmi, ei muuksi muutu, vaikka kuinka mitä tutkisi. Selkeää valta-aseman väärinkäyttöä ja seksuaalissävytteistä.

        Sitä ei nyt enää siis pois saa, mitä on hölmöillyt.


      • Disseisback kirjoitti:

        Niin. Se käytös, mikä Rydmannista on käynyt ilmi, ei muuksi muutu, vaikka kuinka mitä tutkisi. Selkeää valta-aseman väärinkäyttöä ja seksuaalissävytteistä.

        Sitä ei nyt enää siis pois saa, mitä on hölmöillyt.

        Olen samaa mieltä, että Rydman käytös ei ole oikein eikä sopivaa! Empaattinen ja vastuullinen ihminen ajattelee mitä seksuaalinen ahdistelu tekee lapsen psyykelle eikä oma k*kkeli ole se tärkein. Kun kyseessä on vallankäyttäjä, herää kysymys miten hän pystyy toimimaan vastuullisesti ja empaattisesti päättäjänä, kun se ei omassa elämässä onnistu.


      • Emberizi kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, että Rydman käytös ei ole oikein eikä sopivaa! Empaattinen ja vastuullinen ihminen ajattelee mitä seksuaalinen ahdistelu tekee lapsen psyykelle eikä oma k*kkeli ole se tärkein. Kun kyseessä on vallankäyttäjä, herää kysymys miten hän pystyy toimimaan vastuullisesti ja empaattisesti päättäjänä, kun se ei omassa elämässä onnistu.

        No eipä se osaakaan sitä tehdä... johsn tääällä oli esillä joku helsingin kaupungin kokouksen äänestys jostain seksuaalisen ahdistelun kitkemisestä työpaikoilta tms. niin ainoan kielteisen äänen oli antanut Rydman.

        Nyt vaan sen kupla puhkes...


    • Anonyymi

      Miksi täällä jauhetaan aina tätä samaa? Joku lapsista ja nuorista kiinnostunut. Kenties näiden aloitusten takana?

    • Anonyymi

      Kun puhutaan aikuisista, ei ikä saisi olla kenellekään ongelma. Ei kuulu muille.
      Aloitus oli hyvää pähkäilyä.

    • Anonyymi

      Periaatteessa ikäkysymys on filosofiselta kannalta haastava.
      Yksilön biologinen ikä on tietenkin yksiselitteinen, se alkaa syntymästä ja loppuu kuolemaan.
      Mutta kun mennään filosofiseen dualismiin, jota esim. uskontona edustaa hinduismi sekä buddhalaisuus, tullaan kysymykseen sielusta ja sen iästä. Tietenkin yksilöllä on henkinen kehityksensä, mutta kun tämä kehitys on saavutettu voidaan kysyä kuinka vanha ihminen on, ja vanheneeko ihminen henkisesti.

    • Anonyymi

      46M & 53N.

    • Anonyymi

      Ikäero, kuin ikiero: Paul Newman, ikiero 33 vuotta.

    • Anonyymi

      Ehkä hyvä pari voisi olla Sanna MArin ja Sasuli Niinistä.

    • Anonyymi

      Ihminen on aikuinen 25-vuotiaana, esim. aivot ovat tuossa iässä vasta kehittyneet kunnolla täyteen kokoonsa. Tietoa ja elämänkokemusta ne eivät vielä läheskään täysin kattavasti sisällä, vain pohjan.

    • Aloittaja esittää oman sangen mutkikkaan käsityksensä.

      Eduskunta on kuitenkin päättänyt toisin. Lait ovat luultavasti melko hyvin kansan oikeustajua vastaavia. Ei niitä ole syytä muuttaa ikärajojen suhteen. Meillä on viisas ja kansan mielipiteitä vastaava eduskunta. 🌹👀

      • Anonyymi

        niinpä niin että jokaiselle ylikenralille sopiva paikka on niuvanniemi... jotain noniin Nebulan porukkaa :DE


      • Rydmanissa ei ole kyse suojaiän rikkomisesta, vaan ala-ikäisten juottamisesta humalaan (on laissa muuten kielletty), jotta nuori olisi helpompi uhri hyväksikäytölle (sitähän se on kun pari ei ole yhdenvertainen). Tapaus Rydman on kyse myös valta-aseman hyväksikäyttämisestä nuoreen (jolloin laki suojaa alle 18v, jossain tapauksissa). Tapaus Rydman on kyse selkeistä seksipuheista alle 14v (joka on muuten laissa kielletty). Tapaus Rydman on kyse seksiin painostamista, joka on nykyisen lain mukana kielletty minkä ikäiselle vaan.

        Te eläkepappa-ikäiset näette maailman aika erilailla kuin mikä on nykyisen lain henki. Se maailma mitä elät on mennyttä aikaa.


      • Emberizi kirjoitti:

        Rydmanissa ei ole kyse suojaiän rikkomisesta, vaan ala-ikäisten juottamisesta humalaan (on laissa muuten kielletty), jotta nuori olisi helpompi uhri hyväksikäytölle (sitähän se on kun pari ei ole yhdenvertainen). Tapaus Rydman on kyse myös valta-aseman hyväksikäyttämisestä nuoreen (jolloin laki suojaa alle 18v, jossain tapauksissa). Tapaus Rydman on kyse selkeistä seksipuheista alle 14v (joka on muuten laissa kielletty). Tapaus Rydman on kyse seksiin painostamista, joka on nykyisen lain mukana kielletty minkä ikäiselle vaan.

        Te eläkepappa-ikäiset näette maailman aika erilailla kuin mikä on nykyisen lain henki. Se maailma mitä elät on mennyttä aikaa.

        "Te eläkepappa-ikäiset näette maailman aika erilailla kuin mikä on nykyisen lain henki."

        Tuleeko ajatella, että kaikki sen ikäiset näkevät väärin? Eikö se ole aivan samanlaista syrjintää, kuin panna kaikki ihonvärin mukaan samaan pakettiin? 🌹👀


      • kynä.mi kirjoitti:

        "Te eläkepappa-ikäiset näette maailman aika erilailla kuin mikä on nykyisen lain henki."

        Tuleeko ajatella, että kaikki sen ikäiset näkevät väärin? Eikö se ole aivan samanlaista syrjintää, kuin panna kaikki ihonvärin mukaan samaan pakettiin? 🌹👀

        Puhuin näkemyksistä koskien esim. lasten 16v juottamisesta humalaan seksin saamiseksi (ja sen hyväksyttävyys) tai valta-aseman käyttämisestä alaikäiseen seksin saamiseksi. Kun olit nuori, tuo taisi olla aika normi toimintatapa, nykyisin se on rangaistavaa.


      • Emberizi kirjoitti:

        Puhuin näkemyksistä koskien esim. lasten 16v juottamisesta humalaan seksin saamiseksi (ja sen hyväksyttävyys) tai valta-aseman käyttämisestä alaikäiseen seksin saamiseksi. Kun olit nuori, tuo taisi olla aika normi toimintatapa, nykyisin se on rangaistavaa.

        Olen eläkkeellä, mutta EHDOTTOMASTI entisiä tapoja vastaan. Useimmat minun ikäisistäni paremminkin inhoavat kuin kaipaavat mennyttä sikailua. 🌹👀


      • Anonyymi

        Aloitushan oli aivan selkeä ja helposti ymmärrettävä.


      • kynä.mi kirjoitti:

        Olen eläkkeellä, mutta EHDOTTOMASTI entisiä tapoja vastaan. Useimmat minun ikäisistäni paremminkin inhoavat kuin kaipaavat mennyttä sikailua. 🌹👀

        👍👍👍


      • Anonyymi

        Nykylait nimenomaan eivät lainkaan vastaa kansan oikeustajua. Se on ihan kyselyillä todettu. Onah se ihan järjettömän typerää, että kaikilta muilta osin raja on 18, mutta pervoilla on oikeus metsästää ja ahdistella alaikäisiä, peruskoululaisia, holhoajan tarvitsevia ja lastensuojelun alaisia LAPSIA.


      • Anonyymi
        Emberizi kirjoitti:

        Puhuin näkemyksistä koskien esim. lasten 16v juottamisesta humalaan seksin saamiseksi (ja sen hyväksyttävyys) tai valta-aseman käyttämisestä alaikäiseen seksin saamiseksi. Kun olit nuori, tuo taisi olla aika normi toimintatapa, nykyisin se on rangaistavaa.

        Itseäni tässä Rydmaniin liittyvässä keskustelussa häiritsee eniten juuri se, että monet keskyttyvät johonkin suojaikärajaan ja siihen onko syytekynnys ylittynyt. Monien noiden väitettyjen tekojen osallahan vanhentumisaika on varsin lyhyt ja jos teko on vanhentunut, niin tutkinta lakkaa siihen. Ei se silti tee itse tekoa lainkaan vähemmän moitittavaksi. Lisäksi tuossa on ollut useampiakin sellaisia väitettyjä tekoja, jotka eivät silloisen lain mukaan ole olleet rikoksia. Ei niitä silloin sen kummemmin tutkita, mutta eivät teot itsessään silti ole nykyisen laintulkinnan mukaan vähemmän moitittavia.

        Ja jos nyt puhutaan vaikkapa tuosta alaikäisen juottamisesta, niin jopa alaikäisen holhooja saisi siitä ongelmia ja hyvin nopsasti olisi lasu tehty ja sossutädit ovella keskustelemassa. Ei siitä rikossyytettä saisi, mutta moitteita tulisi roppakaupalla. Ei voi mitenkään mahtua ainakaan minun oikeustajuuni, että jonkun muun ja vielä mukamas valta-asemassa olevan tekemänä se olisi vähemmän moitittavaa, jne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itseäni tässä Rydmaniin liittyvässä keskustelussa häiritsee eniten juuri se, että monet keskyttyvät johonkin suojaikärajaan ja siihen onko syytekynnys ylittynyt. Monien noiden väitettyjen tekojen osallahan vanhentumisaika on varsin lyhyt ja jos teko on vanhentunut, niin tutkinta lakkaa siihen. Ei se silti tee itse tekoa lainkaan vähemmän moitittavaksi. Lisäksi tuossa on ollut useampiakin sellaisia väitettyjä tekoja, jotka eivät silloisen lain mukaan ole olleet rikoksia. Ei niitä silloin sen kummemmin tutkita, mutta eivät teot itsessään silti ole nykyisen laintulkinnan mukaan vähemmän moitittavia.

        Ja jos nyt puhutaan vaikkapa tuosta alaikäisen juottamisesta, niin jopa alaikäisen holhooja saisi siitä ongelmia ja hyvin nopsasti olisi lasu tehty ja sossutädit ovella keskustelemassa. Ei siitä rikossyytettä saisi, mutta moitteita tulisi roppakaupalla. Ei voi mitenkään mahtua ainakaan minun oikeustajuuni, että jonkun muun ja vielä mukamas valta-asemassa olevan tekemänä se olisi vähemmän moitittavaa, jne.

        Samaa mieltä!


    • Anonyymi

      tuotuollasinern eri bvältyämäytytä tunnu kovinkibvsllr joku smpisaisid kunighstst lrnyää js lsiyys pudun puddss podkrrn.

      • Anonyymi

        Olen hyvin pitkälti samaa mieltä :)


    • Anonyymi

      😎 on tuollaisessa tietysti vuosia pois välistä jos jollain on ajatusta 😂🤣😅

    • Anonyymi

      Kuka menee sanomaan dannylle että olet moraaliton kun otat 20 v naisen. Tai kuka menee naiselle sanomaan että olet sairas päästäsi kun ota 60 vuotta vanhemman miehen.

      • En sano 20v 60v paria moraalittomaksi. Kumpikin on aikuisia.

        Jos toinen on lapsi 16v ja toinen on selkeästi vanhempi (26-100v), varsinkin jos toisen kokemattomuutta käyttää hyväksi esim. painostuksella, mennään jo moraalin väärälle puolelle.


      • Anonyymi

        Ilmoittautua voi toki väittämällä olevansa moraalittomasti sairas.


    • Anonyymi

      olen tuijotellut eläin-dokumentteja kuten tiikerihait ja suuret hävämäki, ja väkivallan vastustajia hales

      hirtve'än näkääomrmlibs röplibsdysli mpki m'öll'oomrmy toolerto jao jaillsas-

    • Anonyymi

      Moni teineistä innostunut setä on perustellut, kuinka 16v on jo täysin laillista riistaa, ei mitään sakkolihaa. Noista termeistä voi jo päätellä paljon, mistä on kyse. Siksi minusta suojaikäraja pitäisi ison ikäeron ollessa kyseessä asettaa 18-vuoteen. Rydmankin groomaili sitä 14-vuotiasta tyttöä, mutta varovaisena miehenä aloitti fyysisen lähentelyn vasta kun tyttö oli täyttänyt lailliset 16-vuotta.

      • Anonyymi

        No siis nimenomaan. Nuo usein käytetyt sanan kertovat täysin kupletin juonen. Kun suojaikäraja on ylitetty, niin lapsi onkin yhtäkkiä täysin vapaata riistaa näille tyypeille. Kyse on puhtaasta laskelmoinnista, ei mistään muusta.


    • Anonyymi

      Oööpdeöetis. tuj,m' liom gtee,i`

      tyhmä kuin teemu?

    • Anonyymi

      jättimäisten hämähäökkien surhylökkäuys :D

    • Anonyymi

      Moraalisia pohdintoja ja tunnontuskia ikäero meinasi alkaa aiheuttamaan siinä paikkeilla kun muori täytti n. 50. Kuiva pimppi ei ole kenellekään kiva, varsinkaan kun se ei kestä reilumpaa käyttöä.

      Onneksi muori on järjen ihminen tässä asiassa, ymmärtäväistä ja vapaamielistä lajia :)

      Eilen illallakin se oli vanhusten juhannuslavalla. Mulla oli muut kuviot :)

      -keinovaginamies-

      • Etkö ole sanonut olevasi alle 50v? Siis vaimosi on vähän vanhempi?

        Ei lavatanssi tarkoita vanhusten iltaa, ellei ole erikseen vanhuksille markkinoitu. Voi olla, että se on puolisosi tapa olla hallitusti ja turvallisesti lähellä ja tuntea vielä olevansa nainen. Näin kuvittelisin, itse en ole vielä lavatansseihin asti päässyt. Jos opin tanssimaan, voisin sen toteuttaa ennen kuin täytän 50v. 😁

        Jos puoliso on haluton ja antaa vapaaehtoisesti sinun hoitaa halusi muualla, sehän voi olla ihan hyvä ja toimiva ratkaisu. Vai salliiko vain itsetyydytyksen (minusta siihen ei tarvitse lupia, se on jokaisen oma asia)? Kuivuuteen sinänsä auttaa estrogeeni voide sisäisesti, jos halua muuten vielä on. En tiedä auttaako perinteinen vaihdevuosien estrogeenihoito? Voisi kuvitella fysiologian kannalta, että auttaa. En ole itse vielä joutunut kärsimään vaihdevuosista, mutta sekin on joskus vielä edessä.


      • Anonyymi
        Emberizi kirjoitti:

        Etkö ole sanonut olevasi alle 50v? Siis vaimosi on vähän vanhempi?

        Ei lavatanssi tarkoita vanhusten iltaa, ellei ole erikseen vanhuksille markkinoitu. Voi olla, että se on puolisosi tapa olla hallitusti ja turvallisesti lähellä ja tuntea vielä olevansa nainen. Näin kuvittelisin, itse en ole vielä lavatansseihin asti päässyt. Jos opin tanssimaan, voisin sen toteuttaa ennen kuin täytän 50v. 😁

        Jos puoliso on haluton ja antaa vapaaehtoisesti sinun hoitaa halusi muualla, sehän voi olla ihan hyvä ja toimiva ratkaisu. Vai salliiko vain itsetyydytyksen (minusta siihen ei tarvitse lupia, se on jokaisen oma asia)? Kuivuuteen sinänsä auttaa estrogeeni voide sisäisesti, jos halua muuten vielä on. En tiedä auttaako perinteinen vaihdevuosien estrogeenihoito? Voisi kuvitella fysiologian kannalta, että auttaa. En ole itse vielä joutunut kärsimään vaihdevuosista, mutta sekin on joskus vielä edessä.

        Ei mulla mitään vaimoa ole. Se on tuollainen avorouva eli muori. 10 vuotta minua vanhempi.

        Se on vaan musikaaalinen ja tykkää tanssimisesta. Kyllä se kotona saa läheisyyttä ihan tilauksen ja tarpeen mukaan. Enemmänkin on niin päin, että vastaanotto tarve on vähäisempi kuin mitä sitä olisi saatavissa.

        Paikallinen lava on tunnettu siitä, että siellä käy melkein pelkästään varttuneempaa väkeä ja vähintään keski-iässä olevia pariskuntia. Ei sinne seuranhakumielessä kannata mennä ainakaan kenenkään nuoremman.

        Viitisentoista vuotta hyvää suhdetta hyvän miehen kanssa antaa luvan monenmoiseen, kun itse ei ole enää niin kyvykäs :)

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mulla mitään vaimoa ole. Se on tuollainen avorouva eli muori. 10 vuotta minua vanhempi.

        Se on vaan musikaaalinen ja tykkää tanssimisesta. Kyllä se kotona saa läheisyyttä ihan tilauksen ja tarpeen mukaan. Enemmänkin on niin päin, että vastaanotto tarve on vähäisempi kuin mitä sitä olisi saatavissa.

        Paikallinen lava on tunnettu siitä, että siellä käy melkein pelkästään varttuneempaa väkeä ja vähintään keski-iässä olevia pariskuntia. Ei sinne seuranhakumielessä kannata mennä ainakaan kenenkään nuoremman.

        Viitisentoista vuotta hyvää suhdetta hyvän miehen kanssa antaa luvan monenmoiseen, kun itse ei ole enää niin kyvykäs :)

        -keinovaginamies-

        Niin se piti vielä sanomani, että noille lavoillekin kehittyy erilainen maine. Että jos seuranhakumielessä niitä tähyää, niin kannatta vähän selvittää mille lavalle menee.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mulla mitään vaimoa ole. Se on tuollainen avorouva eli muori. 10 vuotta minua vanhempi.

        Se on vaan musikaaalinen ja tykkää tanssimisesta. Kyllä se kotona saa läheisyyttä ihan tilauksen ja tarpeen mukaan. Enemmänkin on niin päin, että vastaanotto tarve on vähäisempi kuin mitä sitä olisi saatavissa.

        Paikallinen lava on tunnettu siitä, että siellä käy melkein pelkästään varttuneempaa väkeä ja vähintään keski-iässä olevia pariskuntia. Ei sinne seuranhakumielessä kannata mennä ainakaan kenenkään nuoremman.

        Viitisentoista vuotta hyvää suhdetta hyvän miehen kanssa antaa luvan monenmoiseen, kun itse ei ole enää niin kyvykäs :)

        -keinovaginamies-

        Kuulostaa ihan kivalta. Juhannustanssit lavallahan nyt on ihan mahtava klassikko!

        Sain kerran radiosta liput johonkin klassisemman tyyliseen konserttiin ja sit mentiin kaverin kans Espooseen. Vedettiin pussikaljat siinä espoolaisen ostoskeskuksen pihassa kun pikkurouvat lykki ohi lastenvaunujaan.

        Konsertissa oli pelkkiä vanhempia ihmisiä, kaveri oli ihan kauhuissaan ja järkyttynyt (ja kännissä).

        Laulaessaan esiintyvä ulkomaalainen artisti tuijotti minua jatkuvasti imelä ja sentimentaalinen ilme naamallaan, kunnes kaveri vessahädän varjolla alkoi kesken konsertin rynniä ulos salista ohi paikoillaan istuvien ihmisten.

        Kummatkin oli kokemuksesta vähän järkyttyneitä, minä Espoon perhekeskeisestä nukkumalähiöstä ja ja kaveri ikäihmisten runsaasta läheisyydestä.

        Pakenimme metrolla takaisin keskustaan kun kaksi vankilasta vapautunutta, kaljoitellen ja hikihelmet otsalla😁

        Sivusta


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin se piti vielä sanomani, että noille lavoillekin kehittyy erilainen maine. Että jos seuranhakumielessä niitä tähyää, niin kannatta vähän selvittää mille lavalle menee.

        -keinovaginamies-

        En nyt tiedä lähtisinkö lavalle seuranhakumielessä vaan lähinnä katsomaan miltä meno näyttää ja kokeilemaan onko oma juttu vai ei.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        10 vuotta ikäeroa


    • Anonyymi

      16-18 vuotiaalle naiselle paras kumppani on 50-60 vuotias mies.

      • Anonyymi

        Saisko tälle jotain perusteluita, vai tuuliko se huulia liikutteli?


      • Anonyymi

        16-18v lapselle ei vanha ukko ole missään olosuhteissa paras vaan melkein isovanhempien ikäinen setä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saisko tälle jotain perusteluita, vai tuuliko se huulia liikutteli?

        Kaikkihan sen tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkihan sen tietää.

        Että isälle sopii kumppaniksi tyttärensä ikäinen tyttö?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Että isälle sopii kumppaniksi tyttärensä ikäinen tyttö?

        16 30=46=keskiarvoisä
        16 30 25=71=keskiarvoisoisä

        50-60v on siis todennäköisesti isän ja ukin välistä, keskimäärin. Poikkeuksia on, itselläkin on sekä 15v-6v lapsia.


      • Anonyymi
        Emberizi kirjoitti:

        16 30=46=keskiarvoisä
        16 30 25=71=keskiarvoisoisä

        50-60v on siis todennäköisesti isän ja ukin välistä, keskimäärin. Poikkeuksia on, itselläkin on sekä 15v-6v lapsia.

        Tämä todistaa väittämän oikeaksi.


    • Anonyymi

      Miksei dannylle kelpaa samaikäinen nainen

    • Anonyymi

      Kauneus on katsojan silmälumpiossa.

    • Anonyymi

      tytölt kstsovst elokuvis: tyuokin tyttö on pasljon kasuniimpi´mpi mitä itse voisin olla...

    • Anonyymi

      Periaatteessa vain ikäeron moraalisella puolella on oikeasti merkitystä.

      Ihmisen pitäisi viimeistään 15-vuotiaana ymmärtää ihmissuhteita ja niiden perusteita. Ettei välttämättä ole ihan ok, jos 30v tai vanhempi ihminen tulee selittämään rakkaudesta ja yhteisestä tulevaisuudesta.

      En koe vetoa itseäni huomattavasti vanhempiin miehiin. Erityisesti vanhemmiten mies voisi olla minua reilustikin nuorempi, mutta ei yli 15v.

    • Anonyymi

      Kuulostaa siltä että puumailua on luvassa. Naiset keksivät kyllä hyviä perusteita ottaa nuorempi mies mutta vanhempien miesten suhteen perusteiden etsiminen taitaa olla vähäisempää.

      • No olisikin ensimmäinen kerta puumana. 😉 Kun edellisen kerran olin sinkkuna ja aktiivisena (0.5v 36-39v aikana), oli tyypillinen yökerhossa kiinni pyrkivä 9-13v nuorempi mies, mutta en silloin vielä innostunut. 😆

        Nyt voisin jo ottaa vähän nuoremman, saman ikäisen tai vähän vanhemman. Nuo 10v nuoremmatkin alkaa olla ihan täysjärkisiä ja aikuisia. 😁 (toisin kuin keskiverto 29v mies). Enemmän se on kiinni ihmisestä, samasta aaltopituudesta ja molemminpuolisesta tunteista kuin iästä kuitenkin. Noin 35v miehet alkaa olla riittävän kehittyneitä, että niitä jaksaa (keskimäärin) ja riittävästi yhteistä löytyy. Samoin nuorekas 10v vanhempi menisi ihan hyvin, mutta pappaantunut taas ei.

        Kuinkas paljon nuorempi mies pitää etsiä, että ”saa” puuman leiman? Ikäero 15v vai 10v vai vielä vähemmän?


      • Anonyymi
        Emberizi kirjoitti:

        No olisikin ensimmäinen kerta puumana. 😉 Kun edellisen kerran olin sinkkuna ja aktiivisena (0.5v 36-39v aikana), oli tyypillinen yökerhossa kiinni pyrkivä 9-13v nuorempi mies, mutta en silloin vielä innostunut. 😆

        Nyt voisin jo ottaa vähän nuoremman, saman ikäisen tai vähän vanhemman. Nuo 10v nuoremmatkin alkaa olla ihan täysjärkisiä ja aikuisia. 😁 (toisin kuin keskiverto 29v mies). Enemmän se on kiinni ihmisestä, samasta aaltopituudesta ja molemminpuolisesta tunteista kuin iästä kuitenkin. Noin 35v miehet alkaa olla riittävän kehittyneitä, että niitä jaksaa (keskimäärin) ja riittävästi yhteistä löytyy. Samoin nuorekas 10v vanhempi menisi ihan hyvin, mutta pappaantunut taas ei.

        Kuinkas paljon nuorempi mies pitää etsiä, että ”saa” puuman leiman? Ikäero 15v vai 10v vai vielä vähemmän?

        En osaa sanoa koska laji vaihtuu puumaksi. Huomaan vaan sen saman kaavan monilla että etsitään perusteita ottaa nuorempi kumppani, omanikäinen ei tarvitse perusteluita ja vanhempien tapauksessa perusteluita ei edes haluta miettiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En osaa sanoa koska laji vaihtuu puumaksi. Huomaan vaan sen saman kaavan monilla että etsitään perusteita ottaa nuorempi kumppani, omanikäinen ei tarvitse perusteluita ja vanhempien tapauksessa perusteluita ei edes haluta miettiä.

        Selkeästi vanhempi tarvitsisi suurimmat perustelut, koska elämäntilanne on monilla aivan erilainen. Osalla 10v vanhemmista on jo toinen jalka eläkkeellä ja oma nuorin on vasta päiväkodissa.

        Ihmisten vanheneminen on hyvin yksilöllistä. Osalla vanhuus alkaa 55v, suurimmalla osalla 65-75v ja jollain vaata 80v.


      • Anonyymi
        Emberizi kirjoitti:

        Selkeästi vanhempi tarvitsisi suurimmat perustelut, koska elämäntilanne on monilla aivan erilainen. Osalla 10v vanhemmista on jo toinen jalka eläkkeellä ja oma nuorin on vasta päiväkodissa.

        Ihmisten vanheneminen on hyvin yksilöllistä. Osalla vanhuus alkaa 55v, suurimmalla osalla 65-75v ja jollain vaata 80v.

        Onhan niitä vanhojakin ihmisiä mutta he vaan keksivät eri perustelut. Jollekin nuorempi kumppani voi olla vaikka apuna arjen askareissa. Jokainen keksii omat perustelunsa.


    • Joo, nyt velloneissa keskusteluissa harmittaa eniten se, että pidetään 14-17-vuotiasta henkisesti saman arvoisena, kuin aikuista ihmistä.
      Itse tuossa iässä saatoin olla ihastunut kymmenen vuotta vanhempaan mieheen, mutta se liittyi omaan kasvuun. Halusin hyväksyntää ja arvostusta itseäni vanhemmalta mieheltä, joka oli kiinnostunut samoista asioista kuin itse. Tavallaan kyse oli siitä, että vahvistettiin sitä mun omaa minuutta, sain varmistuksen siitä, että olin oikealla tiellä. Eli oikeasti olen kiinnostunut ja ihastunut/rakastunut niihin asioihin, jota vanhempi mies edusti. Jos hän olisikin yhtäkkiä alkanut osoittaa fyysistä kiinnostusta, olisin varmaan mennyt ihan lukkoon. Se olisi ollut ristiriitainen tilanne. Ehkä olisin ollut jotenkin myöntyväinen jopa johonkin, mutta vain siksi, että henkiset asiat vaikuttivat. Onneksi ei ollut sellaista ihastuksen kohdetta, että olisi käyttänyt hyväkseen mun ihastusta:)

      Nykyään ajattelen, että mulle sopivan kumppanin pitäisi olla plus miinus 10 vuotta. Ja niinhän hän onkin:) Viisi vuotta vanhempi siis. Mutta onhan se niin, että nykypäivänä kymmenen vuotta vanhempi mies saattaa olla itseä aika paljon vanhempi monella tavoin. Ei kaikki ole Mike Monroeita, fyysisesti eikä henkisesti. Eikä toki tarvitse ollakaan. Mutta mun kumppanin on hyvä olla jotenkin "saman ikäinen" kuin itse, muuten tulee helposti sellainen hoivasuhde mieleen. Nyt kun lapset on lentämässä pesästä, en näe sellaista suhdetta itselleni kovin antoisana.

      • Anonyymi

        Alustavia puuma-ajatuksia tässäkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Alustavia puuma-ajatuksia tässäkin.

        Öö, puuma-ajatuksia, kun sanon, että mulla on viisi vuotta vanhempi kumppani, ja sopii just ikähaarukkaan, josta viehätyn? 🤔

        Sanoin vain ääneen, että kyllähän itseä kymmenen vuotta vanhemmat miehet (60 )on osa vähän iäkkään oloisia, ei voi mitään. Joidenkin 60 ns. idoleidenkin kanssa olen ollut tekemisissä lähiaikoina ja huomannut, että juu, hieman papparaisuutta on ilmassa. Mutta mitä siitä, kaikkihan me vanhenemme.


      • Anonyymi
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Öö, puuma-ajatuksia, kun sanon, että mulla on viisi vuotta vanhempi kumppani, ja sopii just ikähaarukkaan, josta viehätyn? 🤔

        Sanoin vain ääneen, että kyllähän itseä kymmenen vuotta vanhemmat miehet (60 )on osa vähän iäkkään oloisia, ei voi mitään. Joidenkin 60 ns. idoleidenkin kanssa olen ollut tekemisissä lähiaikoina ja huomannut, että juu, hieman papparaisuutta on ilmassa. Mutta mitä siitä, kaikkihan me vanhenemme.

        Niin, ne papparaisajatukset on juuri niitä alustavia mietelmiä joilla pohjustetaan maaperää tulevalle puumailulle. Yhtä lailla vanhenevat sinua kymmenen vuotta nuoremmatkin miehet mutta heidät jätät mainitsematta.


      • yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Öö, puuma-ajatuksia, kun sanon, että mulla on viisi vuotta vanhempi kumppani, ja sopii just ikähaarukkaan, josta viehätyn? 🤔

        Sanoin vain ääneen, että kyllähän itseä kymmenen vuotta vanhemmat miehet (60 )on osa vähän iäkkään oloisia, ei voi mitään. Joidenkin 60 ns. idoleidenkin kanssa olen ollut tekemisissä lähiaikoina ja huomannut, että juu, hieman papparaisuutta on ilmassa. Mutta mitä siitä, kaikkihan me vanhenemme.

        Hyvä pointti tuo, että jotkut 14-17 vuotiaat ihmisen alut ottaa vielä paljon vaikutteita ja heille vanhemmat on aikamoisia esikuvia.

        Mä pelasin säbää tuossa pari kautta joukkueessa, johon otettiin 16-17 vuotiaita junnuja pelaamaan, kun ne ei saaneet omaa joukkuetta. No mulla taas oli silloin toi koipi just leikattu, niin en voinut aina vetää kentällä ihan maksimia, niin sit saatoin vetää vuoronperään vaihtoja jonkun junnun kanssa. Ja se meidän valkku laittoi siksikin mut siihen, että opastan niitä, kun ei se kerennyt. No nehän otti mut kuin isäkseen. Ja voi mikä riemu jos tein maalin tai muuta. :oD
        Mutta olipa ne poikia tai tyttöjä, niin ne on kuin ankanpoikaset....jaaravat perässä ja seuraavat mitä vanhempi tekee... Sellaista hommaa ei saa vetää puihin...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ne papparaisajatukset on juuri niitä alustavia mietelmiä joilla pohjustetaan maaperää tulevalle puumailulle. Yhtä lailla vanhenevat sinua kymmenen vuotta nuoremmatkin miehet mutta heidät jätät mainitsematta.

        Puhuin siitä, että osa itseä kymmenen vuotta vanhemmista voi tuntua tässä iässä melko vanhoilta. En puhunut edes oman ikäisistä. Enkä kaikista 60 ikäisistäkään. Jos se on puumailua, niin olkoon. Jos pitää lähempänä omaa ikää olevia saman ikäisinä (mitä ne onkin).


      • Anonyymi
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Puhuin siitä, että osa itseä kymmenen vuotta vanhemmista voi tuntua tässä iässä melko vanhoilta. En puhunut edes oman ikäisistä. Enkä kaikista 60 ikäisistäkään. Jos se on puumailua, niin olkoon. Jos pitää lähempänä omaa ikää olevia saman ikäisinä (mitä ne onkin).

        Alustavaa puumailua vasta. Näin niitä ajatuksia rakennellaan hiljalleen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Alustavaa puumailua vasta. Näin niitä ajatuksia rakennellaan hiljalleen.

        Ok, kappas kun en itse huomannut 😌 Nyt öitä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ne papparaisajatukset on juuri niitä alustavia mietelmiä joilla pohjustetaan maaperää tulevalle puumailulle. Yhtä lailla vanhenevat sinua kymmenen vuotta nuoremmatkin miehet mutta heidät jätät mainitsematta.

        Jos ajatellaan asiaa ihan vaan tilastollisten faktojen kannalta, niin 10 vuotta vanhempi mies tuossa kohtaa, kun se mies on sitten jo yli 60, on aikamoinen riskikin. Nainen jo muutenkin tilastollisesti elää pidempään. Ei välttämättä erityisen fiksu veto, jos ei juurikin halua päätyä omaishoitajaksi kohtapuolin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajatellaan asiaa ihan vaan tilastollisten faktojen kannalta, niin 10 vuotta vanhempi mies tuossa kohtaa, kun se mies on sitten jo yli 60, on aikamoinen riskikin. Nainen jo muutenkin tilastollisesti elää pidempään. Ei välttämättä erityisen fiksu veto, jos ei juurikin halua päätyä omaishoitajaksi kohtapuolin.

        Miehelle taas tokikin fiksua "puumailla", kun sille omaishoitajalle hyvinkin on piakkoin tarvetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajatellaan asiaa ihan vaan tilastollisten faktojen kannalta, niin 10 vuotta vanhempi mies tuossa kohtaa, kun se mies on sitten jo yli 60, on aikamoinen riskikin. Nainen jo muutenkin tilastollisesti elää pidempään. Ei välttämättä erityisen fiksu veto, jos ei juurikin halua päätyä omaishoitajaksi kohtapuolin.

        Siinä on yksi hyvä peruste. On hyvä että naisilla on mistä valita. Sama riski olisi nuorempanakin mutta jos haluaa saada poikaset lähtemään pesästä sitä ennen niin se voi hyvinkin onnistua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on yksi hyvä peruste. On hyvä että naisilla on mistä valita. Sama riski olisi nuorempanakin mutta jos haluaa saada poikaset lähtemään pesästä sitä ennen niin se voi hyvinkin onnistua.

        Riski on aina olemassa. Kuka vaan voi jäädä bussin alle huomenna, nainenkin. Vaan tilastollisesti tuo ei ole kauhean järkevää naiselle, ottaa itseään noinkin reilusti vanhempaa miestä. Jos ei sitten ole tarkoituskin jäädä iloiseksi leskeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riski on aina olemassa. Kuka vaan voi jäädä bussin alle huomenna, nainenkin. Vaan tilastollisesti tuo ei ole kauhean järkevää naiselle, ottaa itseään noinkin reilusti vanhempaa miestä. Jos ei sitten ole tarkoituskin jäädä iloiseksi leskeksi.

        Miksi sitten nuorena kymmenen vuotta vanhempi mies on ihan OK mutta vasta vanhemmiten se muuttuu riskiksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sitten nuorena kymmenen vuotta vanhempi mies on ihan OK mutta vasta vanhemmiten se muuttuu riskiksi?

        Jos parisuhteeseen on vasta alkamassa, niin eikö sitä yleensä toivota jokusta yhteistäkin vuotta? Mitä vanhempi ihminen on, niin sitä vanhempi hän tosiaan on ja vanhuudessa on omat riskinsä. Jos mies on 30, kun itse olet 20 niin on siinä tilastollisesti enemmän mahdollista yhteistä aikaa jäljellä kuin jos mies on 60 ja itse olet 50.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos parisuhteeseen on vasta alkamassa, niin eikö sitä yleensä toivota jokusta yhteistäkin vuotta? Mitä vanhempi ihminen on, niin sitä vanhempi hän tosiaan on ja vanhuudessa on omat riskinsä. Jos mies on 30, kun itse olet 20 niin on siinä tilastollisesti enemmän mahdollista yhteistä aikaa jäljellä kuin jos mies on 60 ja itse olet 50.

        Ja koska nainen tosiaan tilastollisesti elää miestä pidempään, niin oman ikäisen tai nuoremman kanssa niitä yhteisiä vuosia on todennäköisesti enemmän edessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos parisuhteeseen on vasta alkamassa, niin eikö sitä yleensä toivota jokusta yhteistäkin vuotta? Mitä vanhempi ihminen on, niin sitä vanhempi hän tosiaan on ja vanhuudessa on omat riskinsä. Jos mies on 30, kun itse olet 20 niin on siinä tilastollisesti enemmän mahdollista yhteistä aikaa jäljellä kuin jos mies on 60 ja itse olet 50.

        On hyvät ja tarkat laskelmat. Näitä naiset varmasti miettivät samalla kun miehillä on hölmöjä romanttisia haaveita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On hyvät ja tarkat laskelmat. Näitä naiset varmasti miettivät samalla kun miehillä on hölmöjä romanttisia haaveita.

        Ai, en mä kyllä tehnyt yhtään tarkkaa laskelmaa, mutta hyvä että sä vaikutut vähästä.

        Itsehän sinä puumailusta puhut. Tosiasia kuitenkin on, että miehelle nuorempi nainen on aina juuri tuossa mielessä parempi kuin naiselle vanhempi mies. Nainen joutuu lähes poikkeuksetta sen reilusti vanhemman miehensä hoitajaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, en mä kyllä tehnyt yhtään tarkkaa laskelmaa, mutta hyvä että sä vaikutut vähästä.

        Itsehän sinä puumailusta puhut. Tosiasia kuitenkin on, että miehelle nuorempi nainen on aina juuri tuossa mielessä parempi kuin naiselle vanhempi mies. Nainen joutuu lähes poikkeuksetta sen reilusti vanhemman miehensä hoitajaksi.

        Ainahan nuorempi kumppani on ihmiselle hyväksi, oli sukupuoli mies, nainen tai jokin muu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainahan nuorempi kumppani on ihmiselle hyväksi, oli sukupuoli mies, nainen tai jokin muu.

        Miksi olisi? Itse en sanonut mitään moista, enkä ajattele moista. Jos oikeasti kokee vaikkapa 50:nä kymmenen vuotta nuoremman olevan jotenkin hyväksi itselleen, niin aika hoikosti menee. Se kertoo lähinnä omasta ukkoutumisesta tai akkautumisesta, jos tarvitsee toisen nuoruutta jotenkin elvyttämään itseään. Sellainen yksilöhän on lähinnä joku vampyyri, joka kuppaa sitä nuorempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi olisi? Itse en sanonut mitään moista, enkä ajattele moista. Jos oikeasti kokee vaikkapa 50:nä kymmenen vuotta nuoremman olevan jotenkin hyväksi itselleen, niin aika hoikosti menee. Se kertoo lähinnä omasta ukkoutumisesta tai akkautumisesta, jos tarvitsee toisen nuoruutta jotenkin elvyttämään itseään. Sellainen yksilöhän on lähinnä joku vampyyri, joka kuppaa sitä nuorempaa.

        Onhan siinä mahdollisuus mahdollisimman moniin yhteisiin vuosiin kun toisen tilastollinen kuolinikä on vasta edessä siinä vaiheessa kun oma on jo kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi olisi? Itse en sanonut mitään moista, enkä ajattele moista. Jos oikeasti kokee vaikkapa 50:nä kymmenen vuotta nuoremman olevan jotenkin hyväksi itselleen, niin aika hoikosti menee. Se kertoo lähinnä omasta ukkoutumisesta tai akkautumisesta, jos tarvitsee toisen nuoruutta jotenkin elvyttämään itseään. Sellainen yksilöhän on lähinnä joku vampyyri, joka kuppaa sitä nuorempaa.

        Totta. Sellaset tyypit, jotka kokee nuoremman kumppanin jotenkin elähdyttäväksi tmv. on lähinnä koomisia. Ukkoutunee ja akkautuneet jo pelastuksen tuolle puolen, mutta yrittävät pyritellä toivottomasti. Ukkouttavat tai akkauttavat vain sen nuoremmankin, poikkeuksetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan siinä mahdollisuus mahdollisimman moniin yhteisiin vuosiin kun toisen tilastollinen kuolinikä on vasta edessä siinä vaiheessa kun oma on jo kohdalla.

        Ei se liity tuohon asiaan mitenkään ... nuoruus itseisarvona ei ole sen enempää hyväksi kuin huonoksi. Oleellisempaa on yhteensopivuus. Nuorikin voi kuolla huomenna tai vammautua tai sairastua vakavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se liity tuohon asiaan mitenkään ... nuoruus itseisarvona ei ole sen enempää hyväksi kuin huonoksi. Oleellisempaa on yhteensopivuus. Nuorikin voi kuolla huomenna tai vammautua tai sairastua vakavasti.

        Johan muuttui ääni kellossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan muuttui ääni kellossa.

        Eipä ole muuttunut yhtään mihinkään. Tilastot ovat kylmiä. Eniten yksineläjiä on 60 vuotiaissa naisissa. Miehet ovat kuolleet pois. Tuossa kohtaa on (enää) aika turha etsiskellä 10 vuotta vanhempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole muuttunut yhtään mihinkään. Tilastot ovat kylmiä. Eniten yksineläjiä on 60 vuotiaissa naisissa. Miehet ovat kuolleet pois. Tuossa kohtaa on (enää) aika turha etsiskellä 10 vuotta vanhempaa.

        Vaan ei tilasto estä parikymppistäkään kuolemasta. Lapsiakin kuolee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan ei tilasto estä parikymppistäkään kuolemasta. Lapsiakin kuolee.

        Oleellista on kuitenkin juuri se yhteensopivuus ja mm. samanlainen elämäntilanne on yksi niistä asioista. Jos toinen jo jäähdyttelee eläkettä varten ja toinen elää täysillä työarkea alakouluikäisen kanssa, niin siinä ollaan kaukana toisistaan.


    • Anonyymi

      Aloitus oli turhan pitkä.otsikko olisi riittänyt. Alle suojarajan menevät on pedofiilejä.tietty. mutta myös vanhat kurppamunat jotka huohottaa paljon nuorempia. Se on henkinen sairaus. Yli kymmenenvuoden ikäero on sairasta.

    • Anonyymi

      "Mutta, jos 30v vikittelee 16-17v itse pidän ihmistä moraalittomana ja ajattelemattomana oli vanhempi ihminen mies tai nainen. Myös 18-19v kanssa tarvitaan perusjärjenkäyttöä, koska ihminen ei ole vielä valmis ja moni on altis painostukselle yms."

      no siinähän sitten pidät muttei sinulla ole nokan koputtamista asiaan sillä lain sallima ikäraja on 16 joten paina moraalisi perseeseesi. terv. 46v mies.

      • Anonyymi

        Laki vielä muuttuu, katsotaan vaan ja suoja-ikä nousee. Siihen menee aikaa, mutta yleinen mielipide on jo 16-17v suojaamisen kannalla. Tietysti hyväksikäyttäjäniehet on erimieltä.


    • Anonyymi

      "Miksei dannylle kelpaa samaikäinen nainen"

      mitä helvettiä se sinulle kuuluu?
      oletk ojotenkin vastaan dannyn mieltymyksiä?
      miksi sinulla on eri lempiväri kuin minulla=?

    • Anonyymi

      "Jäi ehkä sekin pois, että en pidä siitä, että joku Rydman 30 vuotiaana vokottelee 14-17 vuotiaita... se on sairasta.. enkä tajua, miks joillekin pitää vetääkin tarkat rajat...miksi ei voi y mmärtää, että lapsiin ei sekaannuta?"

      ja kehtasit vielä uhota kastraatiolakin näitä miehiä kohtaan.
      sinä olet kyllä täysi autisti, turhake ja säälittävä suunsoittaja.
      et edes voi mitään että me 40 miehet vikittelemme 16v tyttöjä
      minäkin teen niin ja olen 44.
      miksi sinä satanna pahvipää et kykene ymmärtämään ja uskomaan lakia joka
      sanoo totuuden siitä iästä????

      • Anonyymi

        Laki ei koskaan sano totuutta yhtään mistään. Laki on ihmisen säätämää ja moneen kertaan muutettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki ei koskaan sano totuutta yhtään mistään. Laki on ihmisen säätämää ja moneen kertaan muutettua.

        En todellakaan ole tehnyt mitään sellaista, mitä tuossa 1:17 kirjoitetussa kommentissa on sanottu, mulla on sentään tosi hyvä muisti, enkä käytä alkoholia.


    • Anonyymi

      En kiinitä mitään huomiota ikäeroihin .

    • Anonyymi

      Mono ja kimi, siinä hyvä pari hiihtelemään.. ki-mono

      katson löydänkö jonkin videon jossa viiksi vallu.
      en löydä.

    • Anonyymi

      Kukaan ei arvostele julkkis miehiä jotka seurustelee 30 vuotta nuorempien naisten kanssa..

      • Jos naiset ovat yli 20v ja aikuisia, en ymmärrä mitä arvosteltavaa siinä on. Selkeästi nuori nainen saa jotain, jos valitsee ukkinsa ikäisen miehen: levyjulkaisuutta, palvovan miehen, elintasoa ja lahjoja, karismaattisen ja kokeneen miehen, julkisuutta tms.


    • Anonyymi

      Olen huomannut, että isättömät tytöt ja äidittömät pojat hyvin usein pariutuvat merkittävästi (lähes 10 vuotta) itseään vanhempien kanssa. Tuttavapiirissä on tästä ainakin puolikymmentä esimerkkiä. Jonkinlaista kompensaatiota?

    • Anonyymi

      Ei kannata miettiä minkä ikäisen kanssa kukin seurustelee koska itse pysytte sinkkuna kuitenkin.

    • Anonyymi

      Väität siis että ihmiset on tyhmentyneet ennen 18v oli aikuinen ja piti muka osata jo käyttää järkeä mutta nyt saman ikäiset on jotenkin epäkeskoja ja niitä pitäs koko ajan vahtia ja paapoa jos ihminen on täysikäinen niin kai se saa tehdä mitä parhaakseen näkee ja kokee eli aivan sama mitä toimittaa vastuu on ihan itsellä vai mitä meinaat

      • En väitä niin. Nuorten naisten jopa lasten hyväksikäyttöä on ollut aina ja jopa ennemmän kuin nyt. Asiasta ei vaan puhuttu eikä noihin lapsuuden ryöstäjiin kauheasti kiinnitetty huomioita, Itse muistan yhden sillon 18-20v jopa pani kolmea 12-14v ihan surutta. Ja yhden 13v lestadiolaisperheen tytön, jolla oli 30v vävy. Kaikki nuoret naiset joutuivat myöhemmin käymään kokemaansa läpi ja seuraus oli joko mt-ongelmia, ranteiden auki vetämistä tai muuta oireilua.

        On erittäin tervetullutta, että asiasta keskustellaan, ja nyky nuoret uskaltaa ainakin pks jo tuoda lähenteleviä setiä aikuisten (tai somen) tietoon.

        Harva 16-18v on valmis aikuisten suhteisiin. 19-20v jo useampi.


    • Anonyymi

      Sen jälkeen kun ollaan vähintään 20-25 vuotiaita, ei iällä ole merkitystä. Ainoastaan jos kumpi tahansa osapuoli on alle 20v, ikäerolla on väliä.
      Fyysinen ikä ja henkinen ikä on JOKAISELLA yksilöllä omansa, joten on täysin mahdollista että fyysistä ikäeroa on enemmänkin ja henkistä ei ole juuri ollenkaan. Vastaavasti kaksi täysin samanikäistä voi olla henkisesti aivan eri ikää.
      Mitään tosi tarkkaa tai hyvin pientä vuosimäärää ainoasta sopivasta ikäerosta ei ole olemassakaan.
      Kaikki määritelmät 5v tai 8v tai 12v perustuvat vain sinun jo kohtaamiesi ihmisten vertaamiseen itseesi. Silti on täysin mahdollista olla joku sopiva niiden määritelmien ulkopuoleltakin, koska kyse ei ole ikävuosista vaan yksilöistä!
      Parisuhteessa eniten merkitystä on elämänarvoilla, elämäntilanteella, tulevaisuuden odotuksilla, kiinnostuksen kohteilla ja ajanvieton tavoilla.

      • Anonyymi

        Juurikin näin on asianlaita tässä ikäkysymyksessä.


    • Anonyymi

      En ole oikeastaan kokenut mitään samanikäisyyden vaatimuksia. Monilla pareilla on huomattavakin ikäero, muttei sitä huomaa. Pariskunnasta nuoremmallakin voi olla sairauksia, jotka aiheuttavat omat harminsa elämään.

      Kalenteri-ikä ei ole koko totuus. Tärkeä on henkinen ikä ja etenkin näin vanhempana biologinen ikä . Ero ihmisen biologisen iän ja kalenteri-iän välillä voi olla aivan silmin havaittavissa, tai sitten ei ole 🤔. Ikää merkityksellisempää on kuitenkin ihmisen elämänasenne, joustavuus ja toimintakyky.

      Myös alaikäisten olisi syytä valistua yhä edelleen, ettei pidä suhtautua vakavasti reippaasti vanhempien iskuyrityksiin, vokotteluun ja houkutteluun ns. "rakastumiseen".

      - Sheena

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      93
      4377
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4315
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4026
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2907
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2561
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2128
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2104
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      198
      2044
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1675
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1452
    Aihe