Saksakin puhuu nyt vedyn puolesta

Anonyymi-ap

46

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Että sitten valheella onneen.

      • Anonyymi

        Tojohönön koko elämä perustuu valheelle.
        VW;n kehittämä synteettinen bensa on voittava konsepti joka käy kaikkiin bensakoneisiin ja jota myydään aivan tavalliselta bensikseltä.

        Synteettinen bensa tappaa viimeisetkin vetyhörhöilyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tojohönön koko elämä perustuu valheelle.
        VW;n kehittämä synteettinen bensa on voittava konsepti joka käy kaikkiin bensakoneisiin ja jota myydään aivan tavalliselta bensikseltä.

        Synteettinen bensa tappaa viimeisetkin vetyhörhöilyt.

        ei vaan auttaa pääsemään eroon latausautoista jotka kuluttaa kaivosvarat Nollaan


    • Anonyymi

      Saksa sai dealin EU:n kanssa, synteettiset polttoainneet saivat hyväksynnän, eli uusille polttomoottorillisille autoille ei kieltoa vuodesta 2035 alkaen.

      Saksahan oli jo juuri aiemmassa etapissa äänestänyt kiellon puolesta, mutta teki yllättäen kalkkiviivoilla U-käännöksen, hyvä niin.

      25.03.2023 - "Germany strikes deal with EU on combustion engine phase-out"

      "Berlin and Brussels have reached a deal in a dispute over a ban on new cars with internal combustion engines. The agreement relates to the future use of e-fuels in cars."

      * German Transport Minister Volker Wissing, who had pushed for the amendment, wrote that "vehicles with internal combustion engines can still be newly registered after 2035 if they fill up exclusively with CO2-neutral fuels."

      - https://www.dw.com/en/germany-strikes-deal-with-eu-on-combustion-engine-phase-out/a-65120095

      Nyt sitten seuraavana etappina jää seurattavaksi synteettisten teknologian ja totannon kehitys edelleen, sekä tuleeko synteettisistä laajemman tuotannon polttoaineita pidemmällä aikajänteellä vai jääkö se rajallisemmaksi.

      Nyt pallo on autoteollisuudella ja synteettisten kehittäjillä.

      ps. Myös vety kuulunee loogisestikin tuon dealin piiriin.

    • Anonyymi

      Aloituksen alkuperäinen artikkeli kyseenalaisti selvästi kaksi asiaa.

      Tuotanto ei yksinkertaisesti riitä:

      "Uusia projekteja on vireillä, mutta niidenkään tuotantokapasiteetti ei riittäisi kuin murto-osaan tarpeesta. Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK) julkisti tiistaina tutkimuspaperin, jonka mukaan e-polttoaineiden tuotanto tulee olemaan hyvin marginaalista hyvin pitkään.

      – Vaikka markkina kasvaisi samaa tahtia kasvujohtaja aurinkovoiman kanssa, globaali tuotanto ei riittäisi vuonna 2035 kattamaan edes Saksan tarpeita ilmailuun, rahtiliikenteeseen ja kemianteollisuuteen, PIK:n tutkija Falko Ueckerdt toteaa.

      Suunniteltuja projekteja on 60 ja niistä "noin prosentti” on varmistanut rahoituksensa. Mikäli kaikki toteutuisivat, Saksan e-polttoainetarpeesta tyydyttyisi vuonna 2035 silti vain 10 prosenttia, Euroopan tai koko maailman tarpeista puhumattakaan."

      Tarvitaan järjetön määrä sähköä. Mistä kaikki VIHREÄ sähkö tähän??? Ja se vähäinenkin vihreä sähkö sitten tuhlataan synteettiseen polttoaineeseen kun se voitaisiin käyttää energiatehokkaammin hyödyksi.

      "Toinen ongelma liittyy synteettisen polttoaineen vaatimaan energiaan. Ueckdertin johtama tutkimusryhmä julkaisi kaksi vuotta sitten vertaisarvioidussa Nature Climate Change -julkaisussa tutkimuksensa, jonka mukaan e-polttoaineen valmistuksen vaatimalla energiamäärällä liikuttaisi täyssähköautoa viisi kertaa pidemmälle kuin jos polttoainetta käytettäisiin polttomoottoriautossa.

      Euroopan energiantuotantomäärien ylijäämä ei missään tapauksessa tule riittämään e-polttoaineiden valmistamiseen."

      Kolmas ongelma on että tuskin synteettisen polttoaineen hintaa saadaan painettua alle 3e/litra, jotta ihmiset suostuisivat sitä ostamaan. Porche on sijoittanut paljon rahaa ja tottakai he puhuvat ylioptimistisesti tulevaisuuden hinnasta, jotta ihmiset innostuisivat ja saisivat investoinnilleen voittoa tulevaisuudessa. Todisteita odotellessa kun hinta on nyt noin 10e/litra.

      "Hurja energiantarve tekee polttoaineesta myös kallista. Vedyntuotannossa kustannuksista 80 prosenttia tulee valmistamiseen käytettävästä energiasta. Porsche tosin on väittänyt, että litrahinta saataisiin tulevaisuudessa painettua alle kahden dollarin (1,8 euron)."

      • Anonyymi

        akkua-autot on painavia ja rikkoo maantiet sekä valtava hiukkasmaarä rengaspölyä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        akkua-autot on painavia ja rikkoo maantiet sekä valtava hiukkasmaarä rengaspölyä

        Tuokaan ei pidä paikkaansa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Saksa ei puhu vedyn puolesta vaan se puhuu synteettisen bensan puolesta. e-bensalla käyvien polttisten myynti saa jatkua vuoden 2035 jälkeen ja se tappaa viimeisetkin vedyn mahdollisuudet.

      Ei vety olisi mitenkään pärjännyt muutenkaan, mutta tämä e-bensa on lopullinen niskalaukaus vetyhörhöilylle.

      e-bensalla voi ajaa aivan tavallisella bensa-autolla ja sitä voidaan jaella nykyisen bensa-infran kautta. e-bensa piejsee vedyn 100-0.

      • Anonyymi

        Aivan tarpeetonta uhoilua, sillä vetytalous kaikkineen on vasta alussaan ja siihen kuuluu teollisuuden lisäksi myös mobiliteetin eri muodot, raskaasta liikenteestä alkaen kumipyörissä.

        Järkyttävän painavat saaste-patterit eivät sovellu raskaalle liikenteelle, mutta vety puolestaan on toimiva vaihtoehto, ellei sitten jokin jokeri vielä innovoida.

        Voihan se olla niinkin, että vety ja synteettiset komppaavat toisiaan, sillä synteettisiä on haasteellista saada massatutantoon ainakaan suht' lyhyellä aikajanalla, eli molemmat saattavat kasvaa tasaista tahtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan tarpeetonta uhoilua, sillä vetytalous kaikkineen on vasta alussaan ja siihen kuuluu teollisuuden lisäksi myös mobiliteetin eri muodot, raskaasta liikenteestä alkaen kumipyörissä.

        Järkyttävän painavat saaste-patterit eivät sovellu raskaalle liikenteelle, mutta vety puolestaan on toimiva vaihtoehto, ellei sitten jokin jokeri vielä innovoida.

        Voihan se olla niinkin, että vety ja synteettiset komppaavat toisiaan, sillä synteettisiä on haasteellista saada massatutantoon ainakaan suht' lyhyellä aikajanalla, eli molemmat saattavat kasvaa tasaista tahtia.

        "ja siihen kuuluu teollisuuden lisäksi myös mobiliteetin eri muodot, raskaasta liikenteestä alkaen kumipyörissä."

        Vetytalous tarjoaa vetyä myös liikennekäyttöön mutta vetytalouden edellytys ei ole se että vetyä käytettäisiin myös liikenteessä.

        Oma ennustukseni on että vetytalous menestyy ja vedylle riittää kysyntää teollisuudessa. Liikenteelle tarjottu vety ei mene kaupaksi koska se ei ole kilpailukykyinen sähkön, e-bensan ja biopottoaineiden rinnalla.
        Tätä vedyn pakkotuputtamista (jota on tehty jo parikymmentä vuotta) jatketaan vielä jonkin aikaa, mutta sitten projektit kuolevat yksi kerrallaan ja hyväksytään se että vetytalous on muualla kuin liikennekäytössä.
        Voidaan sitten panostaa 100% sellaisiin vetyprojekteihin jotka ovat kilpailukykyisiä. Ei tarvitse enää tuhlata rahaa toivottomiin vetyauto/ -infra projekteihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ja siihen kuuluu teollisuuden lisäksi myös mobiliteetin eri muodot, raskaasta liikenteestä alkaen kumipyörissä."

        Vetytalous tarjoaa vetyä myös liikennekäyttöön mutta vetytalouden edellytys ei ole se että vetyä käytettäisiin myös liikenteessä.

        Oma ennustukseni on että vetytalous menestyy ja vedylle riittää kysyntää teollisuudessa. Liikenteelle tarjottu vety ei mene kaupaksi koska se ei ole kilpailukykyinen sähkön, e-bensan ja biopottoaineiden rinnalla.
        Tätä vedyn pakkotuputtamista (jota on tehty jo parikymmentä vuotta) jatketaan vielä jonkin aikaa, mutta sitten projektit kuolevat yksi kerrallaan ja hyväksytään se että vetytalous on muualla kuin liikennekäytössä.
        Voidaan sitten panostaa 100% sellaisiin vetyprojekteihin jotka ovat kilpailukykyisiä. Ei tarvitse enää tuhlata rahaa toivottomiin vetyauto/ -infra projekteihin.

        Vetyätalouttahan ollaan jo soveltamassa käytännön tasolla teollisuuden lisäksi raideliikenteessä ja se on laajenemassa laivaliikenteeseen ja ilmailuun.

        Kumipyörissä rekat ja bussit ova luontevia vedyllä käytettäviksi j amiksipä ei samalla tankkaisi kevyempääkin liikennettä aloittaen ammttiajossa olevista pakuista, joita jo on esim. Stellantiksella sarjatuotannossa.

        EU:ssahan on jo tehty linjaukset vetyverkosta, jossa tankkauspisteet x kilometrien välein valtaväylillä.

        Bensaa korvaavien synteetisten haaste on saada niitä massatuotantoon (alkuun kallistakin), joskin nyt EU:n linjauksen myötä alalla riskeeraa alkaa tapahtua.

        Mutta kiinnostava seurata miten eri vaihtoehdot etenevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyätalouttahan ollaan jo soveltamassa käytännön tasolla teollisuuden lisäksi raideliikenteessä ja se on laajenemassa laivaliikenteeseen ja ilmailuun.

        Kumipyörissä rekat ja bussit ova luontevia vedyllä käytettäviksi j amiksipä ei samalla tankkaisi kevyempääkin liikennettä aloittaen ammttiajossa olevista pakuista, joita jo on esim. Stellantiksella sarjatuotannossa.

        EU:ssahan on jo tehty linjaukset vetyverkosta, jossa tankkauspisteet x kilometrien välein valtaväylillä.

        Bensaa korvaavien synteetisten haaste on saada niitä massatuotantoon (alkuun kallistakin), joskin nyt EU:n linjauksen myötä alalla riskeeraa alkaa tapahtua.

        Mutta kiinnostava seurata miten eri vaihtoehdot etenevät.

        "Kumipyörissä rekat ja bussit ova luontevia vedyllä käytettäviksi j amiksipä ei samalla tankkaisi kevyempääkin liikennettä aloittaen ammttiajossa olevista pakuista, joita jo on esim. Stellantiksella sarjatuotannossa.
        "

        Vetyä on tyrkytetty liikenteeseen jo ainakin pari vuosikymmentä. Se ei ole pärjännyt kilpailuss missään vaiheessa edes polttiksille ja alkeellisille sähköautoille.
        Vielä vähemmän se pärjää kehittyneille sähköautoille, e-bensalle tai biopolttoaineille.
        Vedyn kilpailukyky liikennekäytössä ei ole parantunut millään tavalla 20-vuodessa eikä yksikään vetyprojekti ole tarjoamassa merkittävää parannusta vedyn kilpailukykyyn.
        Vetyä kyllä tullaan jatkossakin tyrkyttämään liikennekäyttöön mutta eivät kuluttaja sitä tule ostamaan. Siltä puuttuu kilpailukyky. Markkinataloudessa pärjääminen vaatii tuotteen taakse isomman kuluttajapoolin kuin ideologisen uskonlahkon.
        Vanha totuus on money talks, bulshit walks. Taloudellisesti kannattamattomat projektit kuolevat pois ennemmin tai myöhemmin. Vedyn liikennekäyttö on yksi sellainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kumipyörissä rekat ja bussit ova luontevia vedyllä käytettäviksi j amiksipä ei samalla tankkaisi kevyempääkin liikennettä aloittaen ammttiajossa olevista pakuista, joita jo on esim. Stellantiksella sarjatuotannossa.
        "

        Vetyä on tyrkytetty liikenteeseen jo ainakin pari vuosikymmentä. Se ei ole pärjännyt kilpailuss missään vaiheessa edes polttiksille ja alkeellisille sähköautoille.
        Vielä vähemmän se pärjää kehittyneille sähköautoille, e-bensalle tai biopolttoaineille.
        Vedyn kilpailukyky liikennekäytössä ei ole parantunut millään tavalla 20-vuodessa eikä yksikään vetyprojekti ole tarjoamassa merkittävää parannusta vedyn kilpailukykyyn.
        Vetyä kyllä tullaan jatkossakin tyrkyttämään liikennekäyttöön mutta eivät kuluttaja sitä tule ostamaan. Siltä puuttuu kilpailukyky. Markkinataloudessa pärjääminen vaatii tuotteen taakse isomman kuluttajapoolin kuin ideologisen uskonlahkon.
        Vanha totuus on money talks, bulshit walks. Taloudellisesti kannattamattomat projektit kuolevat pois ennemmin tai myöhemmin. Vedyn liikennekäyttö on yksi sellainen.

        "Vielä vähemmän se pärjää kehittyneille sähköautoille, e-bensalle tai biopolttoaineille."

        Nähdäkseni bio-polttoaineet eivät (ainakana vielä) mahdu EU:n vaatimuksiin.

        EV mega-saaste-akkuineen on osa ympäristöongelmaa, ei ratkaisu siihen. Siihen tulisi innovoida ekologisen vihreät akut, mutta sellaisia ei ole näköpiirissä edes horisontin takana, valitettavasti.

        "Vedyn kilpailukyky liikennekäytössä ei ole parantunut millään tavalla 20-vuodessa eikä yksikään vetyprojekti ole tarjoamassa merkittävää parannusta vedyn kilpailukykyyn."

        Tuo on piintynyttä peruutuspeli-bulshitiä, sillä viimeisten vuosien aikana on tapahtunut varsin isosti vetymobiliteettiin sitoutumisissa ja hankkeissa EU:ssa, kuten mm. Michelininkin investoinnit kertovat.

        Mutta mitään ei ole valmiiksi taputeltu.

        Toivoisin synteettisten, olevan massatuotannossa kuluttajaystävälliseen hintaan jo parin kolmen vuoden kuluttua, mutta reailismi riskeeraa valitettavasti olla toinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vielä vähemmän se pärjää kehittyneille sähköautoille, e-bensalle tai biopolttoaineille."

        Nähdäkseni bio-polttoaineet eivät (ainakana vielä) mahdu EU:n vaatimuksiin.

        EV mega-saaste-akkuineen on osa ympäristöongelmaa, ei ratkaisu siihen. Siihen tulisi innovoida ekologisen vihreät akut, mutta sellaisia ei ole näköpiirissä edes horisontin takana, valitettavasti.

        "Vedyn kilpailukyky liikennekäytössä ei ole parantunut millään tavalla 20-vuodessa eikä yksikään vetyprojekti ole tarjoamassa merkittävää parannusta vedyn kilpailukykyyn."

        Tuo on piintynyttä peruutuspeli-bulshitiä, sillä viimeisten vuosien aikana on tapahtunut varsin isosti vetymobiliteettiin sitoutumisissa ja hankkeissa EU:ssa, kuten mm. Michelininkin investoinnit kertovat.

        Mutta mitään ei ole valmiiksi taputeltu.

        Toivoisin synteettisten, olevan massatuotannossa kuluttajaystävälliseen hintaan jo parin kolmen vuoden kuluttua, mutta reailismi riskeeraa valitettavasti olla toinen.

        "Toivoisin synteettisten, olevan massatuotannossa kuluttajaystävälliseen hintaan jo parin kolmen vuoden kuluttua, mutta reailismi riskeeraa valitettavasti olla toinen."

        En usko että tuo on Porschen tavoitteena. Vaikuttaa enemmän siltä että Porschen tavoite on saavuttaa vuoteen 2035 mennessä sellainen hintataso ja voluumi että se pystyy jatkamaan suppean e-bensa-malliston valmistusta 2035 jälkeen.

        Ei ole realistista että e-bensa kilpailisi fossiilibensan kanssa ennen vuotta 2035 ja sen Porsche tietää varsin hyvin.

        E-bensa on vihreä vaihtoehto niille jotka eivät halua ajaa sähköllä. Vety halusi tuohon rooliin mutta se ei ole missään vaiheessa kyennyt ratkaisemaan muna-kana-dilemmaa.
        E-bensalla on jo nyt sekä muna että kana. Se on vedyn niskalaukaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Toivoisin synteettisten, olevan massatuotannossa kuluttajaystävälliseen hintaan jo parin kolmen vuoden kuluttua, mutta reailismi riskeeraa valitettavasti olla toinen."

        En usko että tuo on Porschen tavoitteena. Vaikuttaa enemmän siltä että Porschen tavoite on saavuttaa vuoteen 2035 mennessä sellainen hintataso ja voluumi että se pystyy jatkamaan suppean e-bensa-malliston valmistusta 2035 jälkeen.

        Ei ole realistista että e-bensa kilpailisi fossiilibensan kanssa ennen vuotta 2035 ja sen Porsche tietää varsin hyvin.

        E-bensa on vihreä vaihtoehto niille jotka eivät halua ajaa sähköllä. Vety halusi tuohon rooliin mutta se ei ole missään vaiheessa kyennyt ratkaisemaan muna-kana-dilemmaa.
        E-bensalla on jo nyt sekä muna että kana. Se on vedyn niskalaukaus.

        "Ei ole realistista että e-bensa kilpailisi fossiilibensan kanssa ennen vuotta 2035 ja sen Porsche tietää varsin hyvin."

        Porsche nyt on vain yksi monista synteettisistä ja niiden kehittämisestä kiinnostuneista ja toisaalta, on varsin epärelevanttia koettaa omana argumenttinaan ratsastella laittamalla sanoja Porschen suuhun.

        Mutta se pitää paikkansa, ettei synteettisten massatuotantoa polkaista ylös tuosta vain, vaan se on pitkän tai hyvinkin pitkän aikavälin asia.

        Mutta onhan se realiteettiä jo Saksassa, joskaan en ole löytänyt tietoa tuon nykyisen tuotannon potentiaaleista volyymeistä, hyötysuhteesta vs. bensa tai litrahinnasta näin alkuun.

        "Synteettinen bensiini myyntiin huoltoasemilla Saksassa – päästöt 90 prosenttia pienemmät"

        "Tehdas ilmoittaa sen niin kutsutun well-to-wheel -päästöjen olevan 90 prosenttia alhaisemmat kuin tavallisella fossiilisella polttoaineella, ... "

        - https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/32b630b5-f76f-445a-9671-5c7709869038

        Synteettisiä, niiden potentiaalia ja niiden valmistuksen eri metodeja on pohdittu jo pitkään Suomessakin.

        2020 - "Sementtitehtaan päästöistä polttoainetta? Lappeenrannassa suunnitellaan harvinaislaatuista pilottilaitosta – Professori: "Olemme suuren äärellä" "

        "Synteettisesti valmistettaville polttoaineille on maailmalla nyt kova kysyntä, sanoo Lut-yliopisto."

        - https://yle.fi/a/3-11175010

        2019 - "Mullistava teknologia saattaa tehdä pian läpimurron: Sellutehtaiden savukaasuista voisi valmistaa polttoainetta koko Suomen autoille"

        "Suomeen pitäisi rakentaa synteettisten polttoaineiden tuotantolaitos, ehdottaa LUT-yliopisto."

        - https://yle.fi/a/3-10818795

        "E-bensalla on jo nyt sekä muna että kana. Se on vedyn niskalaukaus."

        Tuollainen sanailu nyt on puhdasta idiotismiä yleensäkin ja nyt Euroopassa olevassa tilanteessa vieläkin enempi.

        "YK: Ukraina ja Venäjä syyllistyneet sotavankien pikateloituksiin"

        - https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e7fc83eb-4cc3-4100-aacb-96c699bf50c8

        Lisäksi, se miten vetytalous tulee ulottumaan yksityisautoiluun tai ei, on tietosi ja tahtotilasi ulottumattomissa.

        Vasta tulevat vuodet kertovat siitä enempi sen lisäksi, miten suuret tahot siihen ovat viime aikoina investoineet ja edelleen investoimassa, kuten mm. Michelin, Faurecia & Co..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei ole realistista että e-bensa kilpailisi fossiilibensan kanssa ennen vuotta 2035 ja sen Porsche tietää varsin hyvin."

        Porsche nyt on vain yksi monista synteettisistä ja niiden kehittämisestä kiinnostuneista ja toisaalta, on varsin epärelevanttia koettaa omana argumenttinaan ratsastella laittamalla sanoja Porschen suuhun.

        Mutta se pitää paikkansa, ettei synteettisten massatuotantoa polkaista ylös tuosta vain, vaan se on pitkän tai hyvinkin pitkän aikavälin asia.

        Mutta onhan se realiteettiä jo Saksassa, joskaan en ole löytänyt tietoa tuon nykyisen tuotannon potentiaaleista volyymeistä, hyötysuhteesta vs. bensa tai litrahinnasta näin alkuun.

        "Synteettinen bensiini myyntiin huoltoasemilla Saksassa – päästöt 90 prosenttia pienemmät"

        "Tehdas ilmoittaa sen niin kutsutun well-to-wheel -päästöjen olevan 90 prosenttia alhaisemmat kuin tavallisella fossiilisella polttoaineella, ... "

        - https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/32b630b5-f76f-445a-9671-5c7709869038

        Synteettisiä, niiden potentiaalia ja niiden valmistuksen eri metodeja on pohdittu jo pitkään Suomessakin.

        2020 - "Sementtitehtaan päästöistä polttoainetta? Lappeenrannassa suunnitellaan harvinaislaatuista pilottilaitosta – Professori: "Olemme suuren äärellä" "

        "Synteettisesti valmistettaville polttoaineille on maailmalla nyt kova kysyntä, sanoo Lut-yliopisto."

        - https://yle.fi/a/3-11175010

        2019 - "Mullistava teknologia saattaa tehdä pian läpimurron: Sellutehtaiden savukaasuista voisi valmistaa polttoainetta koko Suomen autoille"

        "Suomeen pitäisi rakentaa synteettisten polttoaineiden tuotantolaitos, ehdottaa LUT-yliopisto."

        - https://yle.fi/a/3-10818795

        "E-bensalla on jo nyt sekä muna että kana. Se on vedyn niskalaukaus."

        Tuollainen sanailu nyt on puhdasta idiotismiä yleensäkin ja nyt Euroopassa olevassa tilanteessa vieläkin enempi.

        "YK: Ukraina ja Venäjä syyllistyneet sotavankien pikateloituksiin"

        - https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e7fc83eb-4cc3-4100-aacb-96c699bf50c8

        Lisäksi, se miten vetytalous tulee ulottumaan yksityisautoiluun tai ei, on tietosi ja tahtotilasi ulottumattomissa.

        Vasta tulevat vuodet kertovat siitä enempi sen lisäksi, miten suuret tahot siihen ovat viime aikoina investoineet ja edelleen investoimassa, kuten mm. Michelin, Faurecia & Co..

        "Lisäksi, se miten vetytalous tulee ulottumaan yksityisautoiluun tai ei, on tietosi ja tahtotilasi ulottumattomissa.

        Vasta tulevat vuodet kertovat siitä enempi sen lisäksi, miten suuret tahot siihen ovat viime aikoina investoineet ja edelleen investoimassa, kuten mm. Michelin, Faurecia & Co.."

        Ennustaminen ei ole kenellekään tietämistä. Kukaan ei tiedä tulevaisuutta.

        Se suurin investointi mikä autojen suhteen on vedyltä aina puuttunut ja tulee jatkossakin puuttumaan on kuluttajien investoiminen vetyautoihin. Takana on markkinatalouden kumoamaton ja ikuinen laki: Kuluttaja ostaa tuotetta jonka hän katsoo antavan parhaan hyödyn hänen rahalleen. Vetyauto on yksinkertaisesti kilpailukyvytön tuote kuluttajan silmissä. Vaikka siellä tuottajapuolella tehtäisiin millaisia investointeja niin vetyauto on törkeän kallis kapistus johon ei saa käytännössä mistään polttoainetta.
        End of story.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Lisäksi, se miten vetytalous tulee ulottumaan yksityisautoiluun tai ei, on tietosi ja tahtotilasi ulottumattomissa.

        Vasta tulevat vuodet kertovat siitä enempi sen lisäksi, miten suuret tahot siihen ovat viime aikoina investoineet ja edelleen investoimassa, kuten mm. Michelin, Faurecia & Co.."

        Ennustaminen ei ole kenellekään tietämistä. Kukaan ei tiedä tulevaisuutta.

        Se suurin investointi mikä autojen suhteen on vedyltä aina puuttunut ja tulee jatkossakin puuttumaan on kuluttajien investoiminen vetyautoihin. Takana on markkinatalouden kumoamaton ja ikuinen laki: Kuluttaja ostaa tuotetta jonka hän katsoo antavan parhaan hyödyn hänen rahalleen. Vetyauto on yksinkertaisesti kilpailukyvytön tuote kuluttajan silmissä. Vaikka siellä tuottajapuolella tehtäisiin millaisia investointeja niin vetyauto on törkeän kallis kapistus johon ei saa käytännössä mistään polttoainetta.
        End of story.

        "End of story."

        Hah, eihän se vielä ole edes alkanutkaan ja nyt ollaan EU:ssa vasta aivan ladun alkupäässä.

        Tietty, eihän ne valmiit ja riittävän kattavat vetyverkot ja veyautot yksityiskäytössä ole heti huomisen asia, mikäli ovat tullakseen. Kuitenkin vetyautojen valmistajat ovat luvanneet niiden hintojen aikanaan linjautuvan polttareidne tasolle.

        EV-konseptillakaan ei ole hurjaa kannatusta kun vaikkapa Suomessa, olikos se nyt 70% vai peräti 80% joka autoa vaihtaessa on kiinnostunut vain polttarista.

        McKinseyn tuore tutkimus ->

        EV:n infra laahaa perässä EU:ssa, mittavista vationtuista huolimata ja jotta poliitikkojen tavoitteisiin päästäisiin, niin pelkästään julkista infraa tulisi rakentaa 4 x nopeammin kuin nykytahti. Ongelma on se, että niiden rakentajat eivät saa niille pitkään aikaan katetta, sillä asiakkaita ei ole tarpeeksi ja kun infraa ei ole tarpeeksi, niin kalliin EV:n markkinaosuus kasvaa tuskaisen hitaasti. Tämän vuoksi merkittävä osa infran rakentajista on supistanut investointejaan.

        Poliitikkojen tavoitteet eivät tule toteutumaan heidän asettamallaan aikajanalla.

        Pelkästään Suomessa nykyisellä autojen uusimisen tahdilla ja autoilijoiden keskibudjetilla, autojen sähköityminen edes 30%- 45%:n tasolle olisi vuosikymmenien haaste.

        Toisaalta, ilman omaa latauspistettä koko EV-konsepti on täysin kelvoton ja omaa latauspistettä ei kaikille voi rakenaa edes suurellakaan rahalla.

        Pelkästään taloyhtiöden tasolla homma hirttää edelleenkin pahoin ja moni joka olisi valmis EV:n hankkimaan ei voi sitä tehdä.

        Valitettavasti synteetisistäkään ei tule olemaan ratkaisua lyhyellä aikajanalla, vaan niiden massateollistaminen on hyvinkin pitkä prosessi.

        Mutta on kuitenkin kiinnostava seurata miten ala tulee reagoimaan tuohon EU:n synteettisten direktiiviin, joka saattaa alkaa vauhdittaa alkuun lukuisia hankkeita.

        Ainakin nyt heillä on innovaation ikkunat auki, ilman pelkkään EV-konseptiin vankilointia.

        The Big Story ja sen tulema on vasta aluillaan.


    • Anonyymi

      Kivihiilellä ei kannata jauhaa sähköä, muuten Risto räppääjä repii pelihousunsa!!🎅🎅

    • Anonyymi

      "Toisaalta, ilman omaa latauspistettä koko EV-konsepti on täysin kelvoton ja omaa latauspistettä ei kaikille voi rakenaa edes suurellakaan rahalla. "

      Ihan baskapuhetta. Kaikkialle missä auto vain on parkissa voidaan rakentaa latauspiste edes hidaslatauksena. Kerro esimerkkejä minne ei voida rakentaa latausta parkkipaikalle jos kuitenkin sähköverkko alueella on... edes suurella rahalla?

      Mutta aina vain tunnut unohtavan ettei miljoonalle vetyautolle suurkaupungissa pystytä noin 4000 vetytankkausasemaa rakentamaan sujuvaa vetytankkausta varten kun homma kaatuu turvaetäisyyksien takia suureen tonttiin ja muihin "jos vetyasema räjähtää" turvavaatimuksiin missä asuu/liikkuu tiheästi ihmisiä. Tämän seikan aina vain järjestelmällisesti unohdat.

      • Anonyymi

        "Ihan baskapuhetta. Kaikkialle missä auto vain on parkissa voidaan rakentaa latauspiste edes hidaslatauksena."

        No, vaikkapa kaupunkien ja vieläkin enempi suurempien kaupunkien keskustoissa, tilenteissa missä autoilijoilla on vain kadunvarsipysäköinti mahdollista ja / tai joiden taloyhtiöissä ei ole lainkaan tai vain rajallinen määrä parkki- tai hallipaikkoja.

        Sitten on vielä ties miten paljon taloudellisesti jo valmiiksi heikossa hapessa olevia taloyhtiöitä ja / tai ylivelkaantuneita.

        Edelleen kaikki ne lukuista vanhat taloyhtiöt (siistikuntoisetkin) jotka ovat pitkässä saattohoidossa ja joihin ei enää tehdä kalliita saneerauksia.

        "Asunnon arvo voi romahtaa nollaan, mutta velka jää – "Nämä ovat erittäin surullisia tapauksia" "

        Rapistuvien kerrostalojen konkurssien odotetaan alkavan yleistyä. U

        - https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009375785.html

        * KL: "Koko korttitalo voi kaatua" – täällä muhii Suomen asuntomarkkinoiden riskipesäke

        - https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/780ecca1-e33f-43ff-a2ec-4f3bcf9cf242

        Mutta lain voimalla ja valtiontuillahan (polttarikuskienkin taskuilta) tuota EV-konseptia ollaan kaikille pakottamassa, joskin nyt onneksi tuli pieni toivon pilkahdus EU:n synteettisiä koskevan direktiivin muodossa.

        Varsin usein latauspaikkojen bykaaminen on haastavaa ja törkyisenkin kallista niisäkin kohteissa joissa se on teknisesti tavalla tai toisella mahdollista, eli ei suinkaan aina ns. läpihuutojuttu kohtuullisilla kustannuksilla.

        2022 "Uusi laki voimaan – Sähköautojen latausvalmius kova pala taloyhtiöille"

        "ARA:n tuki on taloyhtiöille aivan olennainen. Tälle vuodelle varatut 5,5 miljoonaa euroa ovat kuitenkin loppumassa kesken, Kero sanoo."

        - https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/71373a84-0d11-4a5c-884e-77eb9e3c6242

        * Tällaiset taloyhtiöt ovat sähköautomyllerryksen suurhäviäjiä – HS: ”Mitä enemmän pullonkauloja, sitä korkeammaksi hinnat nousevat”

        ”Voi olla myös niin, että pääsulake riittää, mutta sähköpääkeskus tai alakeskus eivät ole riittävän suuria, tai niissä ei ole riittävästi lähtöjä, eli niihin ei voida tehdä tarvittavia kytkentöjä. Silloin järjestelmiä täytyy laajentaa, ja sekin on kallista. Mitä enemmän pullonkauloja, sitä korkeammaksi hinnat nousevat”

        "Kaapeloinnit ja keskusjärjestelyt voivat silti aiheuttaa merkittäviä kustannuksia myös yllättävän uusissakin rakennuksissa."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008367855.html

        "ARA:n mukaan ongelmat pitää ratkaista rakentamalla yksinkertaisesti taloyhtiöihin riittävästi kapasiteettia, eli mahdollistaa sähköautokäyttöön suunnitellut asianmukaiset latauslaitteet sekä vähintään 3x16 A:n syöttö per latauspiste."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000006645878.html

        "Asukkaan sähköautosta voi koitua taloyhtiölle kymmenien tuhansien eurojen lasku"

        - https://www.is.fi/autot/art-2000005822096.html

        * SK: Yksi kustannusmiina on yli muiden, kun taloyhtiö sallii sähköautojen lataamisen – ”Emme tiedä vielä”

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008386888.html

        HS: "Taloyhtiön osakkaat halusivat sähköautoilleen latauslaitteet – naapuriyhtiöt eivät suostuneet"

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008670379.html

        ps.

        "Kaupunkien keskustoissa asuvista peräti 60 prosenttia sanoo, että täyssähköauto ei ole heille tulevaisuudessakaan vaihtoehto."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008483069.html


    • Anonyymi

      "EV mega-saaste-akkuineen on osa ympäristöongelmaa, ei ratkaisu siihen. Siihen tulisi innovoida ekologisen vihreät akut, mutta sellaisia ei ole näköpiirissä edes horisontin takana, valitettavasti."

      Mikä automalli (käyttövoima) ei ole mielestäsi selvästi saastuttava vaihtoehto ja sellainen pitäisi ihmisten ostavan? Olen jo monta kertaa kysynyt ja et suostu siihen vastaamaan. Pyytänyt aina myös uskottavat TIETEELLISET TUTKIMUKSET väitteesi todeksi mutta et pysty niitä toimittamaan. Sen sijaan aina leimaat pahimman sähköautot megasaasteeksi, koska olet kateellinen niiden menestyksestä joten jotenkin niitä pitää tottakai kampittaa.

      • Anonyymi

        "Mikä automalli (käyttövoima) ei ole mielestäsi selvästi saastuttava vaihtoehto ja sellainen pitäisi ihmisten ostavan?"

        Niin, EV-politiikan logiikkana on ollut pakottaa_ainoaksi vaihtoehdoksi_ eko-pasha korvaamaan nykyisen pashan. EV on eko-susi jo syntyessään.

        "Olen jo monta kertaa kysynyt ja et suostu siihen vastaamaan. Pyytänyt aina myös uskottavat TIETEELLISET TUTKIMUKSET väitteesi todeksi mutta et pysty niitä toimittamaan."

        a) Olen laittanut tuohon asiaan lukuisat kerrat faktaa faktan perään lukuisine linkkeineen ja __aina vastineena sama farssi__, ohiloikintaa, sivuraitelle vetämistä, pitkin peltoja juoksentelua, ketjun tukkoon foldaus muulla aiheella ja / tai takaviistoon katoamista.

        b) Aivan sama juuri tuossa ylempänäkin, kun oli kyse siitä, että kaikille ei voi bykata edes isolla rahalla omaa latauspistettä. EV on käytön kannalta totaalisen kelvoton konsepti ilman omaa latauspistettä.

        b) Jokin ajan kuluttua aloitat tuon aivan samaan huutelun toisissa ketjuissa samasta asiasta ja jälleen kerran katoat takaviistoon.

        McKinseyn tutkimus, jonka mukaan EU:ssa tulisi rakentaa nykytahtia 4 x nopeammin yleisiä latsuaspisteitä, jotta tavoitteissa pysyttäisiin.

        Tästäkin ja siihen liittyvistä faktoista kommentoin tuossa ylempänä, mutta reviti yhden ainan asian ylös js saatuasi siihen vastineen, niin alkoi jälleen kerran tavoille uskollinen sivuun loikkinnan foldaus.

        Anonyymi - 2023-03-27 14:08:28

        "Europe’s EV opportunity—and the charging infrastructure needed to meet it"

        - https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/europes-ev-opportunity-and-the-charging-infrastructure-needed-to-meet-it

        #


    • Anonyymi

      Ihmiset eivät toistaiseksi ole suostuneet ostamaan vetyautoja. Tämän paljastavat tilastot noin 20 vuoden ajalta. Mitään selvää uutta teknistä edistystä ei ole uskottavasti tapahtunut vetyautojen kehityksestä eikä tue että ne nyt lähivuosina alkaisivat mennä paremmin kaupaksi. Vain netissä niin väitetään, mutta oikeassa elämässä tilanne on surkea vetyautojen suosion osalta. Jatka vain VALEHTELUA kun et muuhun pysty.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17770801/yhdysvallat-11-vuotta-ja-vain-15-000-vetyautoa-myyty-

    • Anonyymi

      "Hah, eihän se vielä ole edes alkanutkaan ja nyt ollaan EU:ssa vasta aivan ladun alkupäässä."

      Nyt ollaan oltu noin 20-vuotta siellä vetyautojen alkupäässä ilman minkäänlaista edistymistä.
      Kuinka monta vuosikymmentä luulet että menee siihen että vetyauto pääsee ruutuun kaksi?

      Sähköautot ovat jossain ruudussa 6 tai 7.

      E-bensakin meni heti ruutuun 3.

      • Anonyymi

        "Nyt ollaan oltu noin 20-vuotta siellä vetyautojen alkupäässä ilman minkäänlaista edistymistä.
        Kuinka monta vuosikymmentä luulet että menee siihen että vetyauto pääsee ruutuun kaksi?"

        Oikeasti vety on ruudussa nolla. Ei mitään edistystä kahteenkymmeneen vuoteen.


    • Anonyymi

      "Toisaalta, ilman omaa latauspistettä koko EV-konsepti on täysin kelvoton ja omaa latauspistettä ei kaikille voi rakenaa edes suurellakaan rahalla. "

      Kerrataan nyt tämä väite uudestaan. Väität "ei kaikille voi rakentaa edes SUURELLAKAAN rahalla" latauspistettä. Yhtään TEKNISTÄ ongelmaa et sähköautovastaisuudessasi kertonut MIKSI edes hidaslatausta ei voi rakentaa? Vain pohdintaa ettei kaikilla vain ole siihen varaa. Väitän edelleen että jos on paikka autolla olla parkissa (pihalla, kadulla, parkkihallissa, metsän laidalla asutuksesta jne.) ja sähköinfraa on (asuinrakennuksille) siellä olemassa, niin se on sähköauton latauspaikan rakentaminen täysin mahdollista "suurella" rahalla jos vain halutaan. Kumma kuitenkin että tosielämässä sähköautojen latauspisteiden rakentaminen edistyy ihan suomessakin. Voit mennä tuonne facebook kotilatausryhmään väittämään että ei onnistu edes hidaslatauspisteiden rakentaminen (vaikka lämpötolppia parkkipaikoilla on hyvin monissa taloyhtiöissä).

      https://www.facebook.com/groups/kotilataus

      Etkä vastaavasti kommentoinut taaskaan mitään miten vetyautojen tuhannet tankkausasemien sijoitteluongelmat ratkotaan isommissa kaupungeissa vaikka väität että sähköautojen latauspaikkojen rakentaminen ei onnistu? Etkä myöskään minkälaista autoa ihmisten tulisi ostaa jotta se ei olisi sinun mielestäsi "megasaastetta"?

      • Anonyymi

        ""Toisaalta, ilman omaa latauspistettä koko EV-konsepti on täysin kelvoton ja omaa latauspistettä ei kaikille voi rakenaa edes suurellakaan rahalla. "

        Suomessa on ollut jo monia vuosikymmeniä satojatuhansia kotitalouksia joissa on sähköt.

        Yhtään vetyasemaa ei ole ollut eikä sellaista edes rakenneta.

        Vety on täysi huti. palataan asiaan kun Suomessa on edes yksi vetyasema.


      • Anonyymi

        "Kerrataan nyt tämä väite uudestaan. Väität "ei kaikille voi rakentaa edes SUURELLAKAAN rahalla" latauspistettä. Yhtään TEKNISTÄ ongelmaa et sähköautovastaisuudessasi kertonut MIKSI edes hidaslatausta ei voi rakentaa?"

        Mitäpä jos yhden tuon ainoan aatteen fanaattisuuden sijaan opettelisit lukemaan.

        Ylempänä kommentoin seuraavasti:

        *

        No, vaikkapa kaupunkien ja vieläkin enempi suurempien kaupunkien keskustoissa, tilenteissa missä autoilijoilla on vain kadunvarsipysäköinti mahdollista ja / tai joiden taloyhtiöissä ei ole lainkaan tai vain rajallinen määrä parkki- tai hallipaikkoja.

        Sitten on vielä ties miten paljon taloudellisesti jo valmiiksi heikossa hapessa olevia taloyhtiöitä ja / tai ylivelkaantuneita.

        Edelleen kaikki ne lukuista vanhat taloyhtiöt (siistikuntoisetkin) jotka ovat pitkässä saattohoidossa ja joihin ei enää tehdä kalliita saneerauksia.

        *

        Sitten listasin ja linkitin samassa viestissä lukuisiin artikkeleihin, joista taasen käy ilmi latauspaikkojen rakentamisen haasteellisuus ja jopa törkëän suuret kustannukset, sekä myös s emiten ne toiisnaan torppaantuvat ja lykkääntyvät osakkaidne vastustukseen.

        Nyt sitten esille nostettuihin faktoinhin vastaamattaa alata revitellä ketjun lopussa aivan omiasi, kun et ko. vastinetta olisi edes lukenut.

        Tuo sama kouhkakavaa toistuu kerta toisensa jälkeen. Herää avoin kysymys josko kyseesä olisi jopa jonkin asteinen älyllinen karenssi tai jokin muu vastaava rajoite.

        Mutta, onneksi nyt uusi EU-direktiivi synteettisten suhteen saattaa muuttaa koko autoilupakan suurelta osin uuteen kuosiin pidemmällä aikajanalla.

        Odottelen suurella mielenkiinnolla miten autonvalmistajat ja polttoaineteollisuus tulevat siihen reagoimaan, jotka ovat jo pidempään synteettisten vaihtoehtoa tutkineet, mutta nyt sille on EU:ssa ovi auki virallisesti. Olettaisin etteivät jää tuuleen makaamaan.


      • Anonyymi

        "Kumma kuitenkin että tosielämässä sähköautojen latauspisteiden rakentaminen edistyy ihan suomessakin."

        Todellisuudessa EU:n asettamat tavoitteen yleisille latauspisteille EU:ssa eivät ole toteutumassa.

        McKinseyn tutkimus, jonka mukaan EU:ssa tulisi rakentaa nykytahtia 4 x nopeammin yleisiä latsuaspisteitä, jotta tavoitteissa pysyttäisiin.

        Tästäkin ja siihen liittyvistä faktoista kommentoin tuossa ylempänä, mutta reviti yhden ainan asian ylös ja saatuasi siihen vastineen, niin alkoi jälleen kerran tavoille uskollinen sivuun loikkinnan foldaus.

        Anonyymi - 2023-03-27 14:08:28

        "Europe’s EV opportunity—and the charging infrastructure needed to meet it"

        - https://www.mckinsey.com/industries/automotive-and-assembly/our-insights/europes-ev-opportunity-and-the-charging-infrastructure-needed-to-meet-it


      • Anonyymi

        " Kumma kuitenkin että tosielämässä sähköautojen latauspisteiden rakentaminen edistyy ihan suomessakin. "

        Niinpä vaikuttaa "edistyvän" ja jopa niin hyvin, että riskeeraa tosieleämän tosissaan karkoittaa jopa ostajatkin.

        Laitapa tämäkin uutinen sinne fanittamillesi face-boikkeneille:

        - https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomalaistutkimus-sahkoauton-lataaminen-on-mennyt-niin-vaikeaksi-etta-se-saattaa-jopa-karkottaa-ostajia/8663326#gs.ts7ca5

        Alla olevankin jo laitoin tuolla ylempänä, mutta ymmärettävästikin ohiluentavietti otti otteen yhden ainoan aatteen foldaajasta.

        "Kaupunkien keskustoissa asuvista peräti 60 prosenttia sanoo, että täyssähköauto ei ole heille tulevaisuudessakaan vaihtoehto."

        - https://www.is.fi/autot/art-2000008483069.html


    • Anonyymi

      Turhaa akaateemista ja todellisuudesta vieraantunutta ajatusrunkkaamista.
      Suomessa on sähköä saatavilla joka taloudessa. Myös kesämökeillä.
      Julisia latduspisteitä on enemmän kuin R-kiosjeja ja Alkoja yhteensä.

      Vetyä ei ole eikä tule siinä laajuudessa jota liikennekäyttö edellyttäisi.

      Case closed.

      • Anonyymi

        Ne joille sähkö ei ole vaihtoehto ajavat tulevaisuudessa nykyisillä autoillaan ja tankkaavat olemassa olevista bensiksistä synteettistä bensaa.
        Paljon kustannutehokkaampaa kuin alkaa rakentamaan uudenlaisia vetyautoja ja uutta vetyinfraa.


      • Anonyymi

        "Case closed."

        Väärin. Tuossa on vain kyse yhden ainoan atteen saarnaajan mind Closed-moodista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Case closed."

        Väärin. Tuossa on vain kyse yhden ainoan atteen saarnaajan mind Closed-moodista.

        Ei tämä ole yhden ajankohdan näkemys vaan hyvin pitkän ajanjakson analyysi.
        En osaa sanoa mistä asti vetyä on tuputettu liikennekäyttöön. Parikymmentä vuotta ehkä?

        Joka tapauksessa vety ei ole missään vaiheessa tuota pitkää punnerrusta otanut yhtään askelta lähemmäs kuluttajien hyväksyntää jokapäiväiseen käyttöön. Täysin tyhjää puurtamista ilman mitään tuloksia.

        Fossiilisten vaihtoehtoina on nyt sähkö ja synteettinen bensa. Ne kattavat kaikki tarpeet joita kuluttajilla on. Vety jää teollisuuden käyttöön. Sille ei ole mitään sijaa liikennekäytössä koska se se ei ole taloudellisesti kilpailukykyinen. Se on yksinkertaisesti liian kallista. Kukaan ei lähde maksamaan uusien vetyautojen ja infran rakentamista.

        Case closed.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tämä ole yhden ajankohdan näkemys vaan hyvin pitkän ajanjakson analyysi.
        En osaa sanoa mistä asti vetyä on tuputettu liikennekäyttöön. Parikymmentä vuotta ehkä?

        Joka tapauksessa vety ei ole missään vaiheessa tuota pitkää punnerrusta otanut yhtään askelta lähemmäs kuluttajien hyväksyntää jokapäiväiseen käyttöön. Täysin tyhjää puurtamista ilman mitään tuloksia.

        Fossiilisten vaihtoehtoina on nyt sähkö ja synteettinen bensa. Ne kattavat kaikki tarpeet joita kuluttajilla on. Vety jää teollisuuden käyttöön. Sille ei ole mitään sijaa liikennekäytössä koska se se ei ole taloudellisesti kilpailukykyinen. Se on yksinkertaisesti liian kallista. Kukaan ei lähde maksamaan uusien vetyautojen ja infran rakentamista.

        Case closed.

        Vedyllä ei ole mitään mahdollisuuksia kilpailla sähköä vastaan koska vihreä vety tehdään sähköstä surkealla hyötysuhteella.

        Tästä seuraa se että olkoon sähkön hinta mikä tahansa niin vedyllä ajaminen maksaa aina moninkertaisesti sähköön verrattuna.

        Ainoa skenario jossa vetyä olisi taloudellisesti kannattavaa käyttää on se että sähköstä olisi massiivinen ylituotanto. Silloinkin se tarkoittaisi sitä että sähkö olisi suurinpiirtein ilmaista.
        Ja mistä tuo sähkön ylituotanto tulisi? Kuka rakentaisi lisää voimaloita kun hintataso olisi nollan kieppeillä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tämä ole yhden ajankohdan näkemys vaan hyvin pitkän ajanjakson analyysi.
        En osaa sanoa mistä asti vetyä on tuputettu liikennekäyttöön. Parikymmentä vuotta ehkä?

        Joka tapauksessa vety ei ole missään vaiheessa tuota pitkää punnerrusta otanut yhtään askelta lähemmäs kuluttajien hyväksyntää jokapäiväiseen käyttöön. Täysin tyhjää puurtamista ilman mitään tuloksia.

        Fossiilisten vaihtoehtoina on nyt sähkö ja synteettinen bensa. Ne kattavat kaikki tarpeet joita kuluttajilla on. Vety jää teollisuuden käyttöön. Sille ei ole mitään sijaa liikennekäytössä koska se se ei ole taloudellisesti kilpailukykyinen. Se on yksinkertaisesti liian kallista. Kukaan ei lähde maksamaan uusien vetyautojen ja infran rakentamista.

        Case closed.

        Vastahan EU:sa on on poliittisin linjauksin otettu vetytalous osaksi EU:n mixt-energiaa teollisuudessa, sekä myös liikenteessä laajemminkin, sekä tieliikenteessä rekoista autoihin.

        "Kukaan ei lähde maksamaan uusien vetyautojen ja infran rakentamista."

        Ilmeisesti tuo toistuva todellisuuden vastainen ja oman kristallipalloon tuijottelun suurisuinen skeidan jauhanta on ADN:ssä saakka.

        Pitkin EU:ta on vasta nyttemmin alettu laittaa liikkeelle vetyverkkohankkeita raskaalle liikenteella kuin myös ykstyisautoille. Michelin, Faurecia & Co kuin myös Total Energy jne. ovat vetyhankkeissa mukana miljardi-investointeineen. Aika sitten näyttää mille laajuudelle ne tulevat ulottumaan. Stellantiskin vasta hiljattain aloitti vety-pakujen maltillisen volyymin sarjatuotannon.

        Jo nyt tehdään paikallisesta biomassasta vihreää vetyä ja kaiken lisäksi carbon-negatiivistä, 1,5 - 3.0 euroa / kg tuotantohinnalla. Toki kyseessä on varsin pienimuotoinen tuotanto, mutta antaa osviittaa mahdollisuuksista joita kaiken aikaa tuotekehitetään edelleen.

        28 March 2023

        "European Green Deal: ambitious new law agreed to deploy sufficient alternative fuels infrastructure"

        "Infrastructure for road transport, shipping, and aviation"

        3)" Hydrogen refuelling infrastructure that can serve both cars and lorries must be deployed from 2030 onwards in all urban nodes and every 200 km along the TEN-T core network, ensuring a sufficiently dense network to allow hydrogen vehicles to travel across the EU."

        6) "Operators of electric recharging and hydrogen refueling stations must ensure full price transparency, offer a common ad hoc payment method such as debit or credit card, and make relevant data, such as that on location, available through electronic means, thereby ensuring the customer is fully informed."

        - https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu/general-information/news/european-green-deal-ambitious-new-law-agreed-deploy-sufficient-alternative

        Itse toivon synteettisistä "uuden sukupolven" polttisaaltoa, mutta niiden massatuotannon mahdollisuuksien suhteen kaikki on vielä auki. Myös tuon EU-dealin lopputulema, sen sisältö yksityiskohtineen on vielä auki, joskin aktiivisesti työn alla.

        "Tuleeko polttomoottoreille kunnianpalautus? EU valmistelee poikkeusta synteettisillä polttoaineilla toimiville – Niitä saisi olla 2035 jälkeenkin"

        "Komissio haluaa luoda EU:n alueelle kokonaan uuden ajoneuvokategorian."

        - https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tuleeko-polttomoottoreille-kunnianpalautus-eu-valmistelee-poikkeusta-synteettisilla-polttoaineilla-toimiville-niita-saisi-olla-2035-jalkeenkin/50bb8cf7-9d05-4b8e-b753-c42ba2c2c99a


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne joille sähkö ei ole vaihtoehto ajavat tulevaisuudessa nykyisillä autoillaan ja tankkaavat olemassa olevista bensiksistä synteettistä bensaa.
        Paljon kustannutehokkaampaa kuin alkaa rakentamaan uudenlaisia vetyautoja ja uutta vetyinfraa.

        "Ne joille sähkö ei ole vaihtoehto ajavat tulevaisuudessa nykyisillä autoillaan ja tankkaavat olemassa olevista bensiksistä synteettistä bensaa."

        Kokonaan uusi autoluokka.

        1) Komission mukaan tulee olla tekniikka, joka estää tankkaamasta autoon muuta kuin synteettistä.

        EU ei vielä ole tehnyt dealia tekniikan toteutuksesta. Saksan autovalmistajat vastustivat ajatusta, että tulisi erikseen valmistaa synteettisille dedikoitu uusi moottori.

        Toisaalla oli ajatus siitä, että tuon voisi hoitaa pelkällä softalla, mutta hyväksyisikö komissio sen, saas sitten nähdä.

        Odotellaan.

        2) Toistaiseksi ei ole varmaa saadaanko synteettiset massatuotantoon ja jos, niin paljonko se vaatii vuosia.

        3) Tokihan itse toivoisin, että synteettiset olisvat laajalti ja kukkaroystävälliseen hintaan saatavilla vaikka jo vuonna 2024 ... mutta todellisuus tulee olemaan toista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastahan EU:sa on on poliittisin linjauksin otettu vetytalous osaksi EU:n mixt-energiaa teollisuudessa, sekä myös liikenteessä laajemminkin, sekä tieliikenteessä rekoista autoihin.

        "Kukaan ei lähde maksamaan uusien vetyautojen ja infran rakentamista."

        Ilmeisesti tuo toistuva todellisuuden vastainen ja oman kristallipalloon tuijottelun suurisuinen skeidan jauhanta on ADN:ssä saakka.

        Pitkin EU:ta on vasta nyttemmin alettu laittaa liikkeelle vetyverkkohankkeita raskaalle liikenteella kuin myös ykstyisautoille. Michelin, Faurecia & Co kuin myös Total Energy jne. ovat vetyhankkeissa mukana miljardi-investointeineen. Aika sitten näyttää mille laajuudelle ne tulevat ulottumaan. Stellantiskin vasta hiljattain aloitti vety-pakujen maltillisen volyymin sarjatuotannon.

        Jo nyt tehdään paikallisesta biomassasta vihreää vetyä ja kaiken lisäksi carbon-negatiivistä, 1,5 - 3.0 euroa / kg tuotantohinnalla. Toki kyseessä on varsin pienimuotoinen tuotanto, mutta antaa osviittaa mahdollisuuksista joita kaiken aikaa tuotekehitetään edelleen.

        28 March 2023

        "European Green Deal: ambitious new law agreed to deploy sufficient alternative fuels infrastructure"

        "Infrastructure for road transport, shipping, and aviation"

        3)" Hydrogen refuelling infrastructure that can serve both cars and lorries must be deployed from 2030 onwards in all urban nodes and every 200 km along the TEN-T core network, ensuring a sufficiently dense network to allow hydrogen vehicles to travel across the EU."

        6) "Operators of electric recharging and hydrogen refueling stations must ensure full price transparency, offer a common ad hoc payment method such as debit or credit card, and make relevant data, such as that on location, available through electronic means, thereby ensuring the customer is fully informed."

        - https://alternative-fuels-observatory.ec.europa.eu/general-information/news/european-green-deal-ambitious-new-law-agreed-deploy-sufficient-alternative

        Itse toivon synteettisistä "uuden sukupolven" polttisaaltoa, mutta niiden massatuotannon mahdollisuuksien suhteen kaikki on vielä auki. Myös tuon EU-dealin lopputulema, sen sisältö yksityiskohtineen on vielä auki, joskin aktiivisesti työn alla.

        "Tuleeko polttomoottoreille kunnianpalautus? EU valmistelee poikkeusta synteettisillä polttoaineilla toimiville – Niitä saisi olla 2035 jälkeenkin"

        "Komissio haluaa luoda EU:n alueelle kokonaan uuden ajoneuvokategorian."

        - https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tuleeko-polttomoottoreille-kunnianpalautus-eu-valmistelee-poikkeusta-synteettisilla-polttoaineilla-toimiville-niita-saisi-olla-2035-jalkeenkin/50bb8cf7-9d05-4b8e-b753-c42ba2c2c99a

        "Vastahan EU:sa on on poliittisin linjauksin otettu vetytalous osaksi EU:n mixt-energiaa teollisuudessa, sekä myös liikenteessä laajemminkin, sekä tieliikenteessä rekoista autoihin."

        EU voi tyrkyttää mitä vaan mutta kuluttajat tekevät lopullisen päätöksen siitä mikä tuote elää ja mikä kuolee.
        On päivänselvää että vety ei pärjää kilpailutilanteessa sähkölle eikä oletettavasti myöskään e-bensalle. Kuinka monta vuotta Kaliforniassa on vedyllä ollut mahdollista lyödä itsensä läpi? Käytännössä tuloksena on ollut nolla.
        Kun vedyn käyttö on sikakallista niin kuluttajat eivät tuohon kelkkaan lähde vaikka viranomaiset tekisivät minkälaisia tutkimuksia ja direktiivejä.
        Kun vety ei pärjää markkinataloudessa niin se ei pärjää. Ainoa mahdollinen keino olisi saada vedyn hinta halvemmaksi kuin sähkön, mutta se on mahdotonta koska vety tehdään sähköstä noin 20% hyötysuhteella.

        Täytyy olla täysin todellisuudesta irtaantunut taivaanrannan maalari jos kuvittelee että vety olisi kuluttajien valinta liikennekäyttöön. Money talks, bullshit walks.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vastahan EU:sa on on poliittisin linjauksin otettu vetytalous osaksi EU:n mixt-energiaa teollisuudessa, sekä myös liikenteessä laajemminkin, sekä tieliikenteessä rekoista autoihin."

        EU voi tyrkyttää mitä vaan mutta kuluttajat tekevät lopullisen päätöksen siitä mikä tuote elää ja mikä kuolee.
        On päivänselvää että vety ei pärjää kilpailutilanteessa sähkölle eikä oletettavasti myöskään e-bensalle. Kuinka monta vuotta Kaliforniassa on vedyllä ollut mahdollista lyödä itsensä läpi? Käytännössä tuloksena on ollut nolla.
        Kun vedyn käyttö on sikakallista niin kuluttajat eivät tuohon kelkkaan lähde vaikka viranomaiset tekisivät minkälaisia tutkimuksia ja direktiivejä.
        Kun vety ei pärjää markkinataloudessa niin se ei pärjää. Ainoa mahdollinen keino olisi saada vedyn hinta halvemmaksi kuin sähkön, mutta se on mahdotonta koska vety tehdään sähköstä noin 20% hyötysuhteella.

        Täytyy olla täysin todellisuudesta irtaantunut taivaanrannan maalari jos kuvittelee että vety olisi kuluttajien valinta liikennekäyttöön. Money talks, bullshit walks.

        "EU voi tyrkyttää mitä vaan mutta kuluttajat tekevät lopullisen päätöksen siitä mikä tuote elää ja mikä kuolee."

        Niin, kilpailu on hyväksi kuluttajille. Oleellisinta on se, että tulee olemaan eri vaihtoehtoja tuon pseudo-ekologisen EV:n maanisen ja aivopesullisen lobbauksen sijaan.

        Greenpeace ehti jo lausua vakavan huolensa siitä, että EU salliessa synteettiset, se riskeeraa vesittää jopa koko EV-politiikan.

        Toivon alan teollisuuden lähtevän synteettisten kehitykseen ja tuotantoon oikein vahvalla otteella ja eihän se heille uusi teknologia ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "EU voi tyrkyttää mitä vaan mutta kuluttajat tekevät lopullisen päätöksen siitä mikä tuote elää ja mikä kuolee."

        Niin, kilpailu on hyväksi kuluttajille. Oleellisinta on se, että tulee olemaan eri vaihtoehtoja tuon pseudo-ekologisen EV:n maanisen ja aivopesullisen lobbauksen sijaan.

        Greenpeace ehti jo lausua vakavan huolensa siitä, että EU salliessa synteettiset, se riskeeraa vesittää jopa koko EV-politiikan.

        Toivon alan teollisuuden lähtevän synteettisten kehitykseen ja tuotantoon oikein vahvalla otteella ja eihän se heille uusi teknologia ole.

        "Toivon alan teollisuuden lähtevän synteettisten kehitykseen ja tuotantoon oikein vahvalla otteella ja eihän se heille uusi teknologia ole."

        Yritykset panostavat siihen missä he näkevät mahdollisuuden tehdä voittoa.
        Kuluttajat ostavat sitä minkä he näkevät itselleen parhaaksi vaihtoehdoksi.
        Vety liikennekäytössä on täysin tyhjä arpa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Toivon alan teollisuuden lähtevän synteettisten kehitykseen ja tuotantoon oikein vahvalla otteella ja eihän se heille uusi teknologia ole."

        Yritykset panostavat siihen missä he näkevät mahdollisuuden tehdä voittoa.
        Kuluttajat ostavat sitä minkä he näkevät itselleen parhaaksi vaihtoehdoksi.
        Vety liikennekäytössä on täysin tyhjä arpa.

        "Vety liikennekäytössä on täysin tyhjä arpa."

        EU puolestaan on lakisääteisesti päättänyt, että vety on maantieliikenteessä (-kin) osa EU:n tulevaisuutta.

        Myös mm. Michelin, Faurecia & Co, sekä Total Energy ja moni muu ovat äänestäneet miljardeilla vetymobiliteetin puolesta.

        Katsellaan homman kehitystä, mutta sitä seuratessa ne kaipaamani synteettiset kuulostavat hyvin lupaavilta ja eikön ne alan teollisuutta ala nyt entistäkin enempi kiinnostaa kun tuotantovolyymille tulisi olemaan asiakkaita.


    • Anonyymi

      "a) Olen laittanut tuohon asiaan lukuisat kerrat faktaa faktan perään lukuisine linkkeineen ja __aina vastineena sama farssi__, ohiloikintaa, sivuraitelle vetämistä, pitkin peltoja juoksentelua, ketjun tukkoon foldaus muulla aiheella ja / tai takaviistoon katoamista."

      Et ole vastannut vaan yrität epätoivoisesti väistellä selvää kysymystä. Sinulle on kiusallista kun jäät VALHEESTASI kiinni ja sen takia et halua vastata.

      MIKÄ automalli ei ole mielestäsi "megasaastetta"? Laita linkki myös auton teknisistä tiedoista ja tutkimuksista sen elinkaaresta että se on todellakin ympäristöystävällinen.

      Jätät AINA VASTAAMATTA selvään kysymykseen toisissa ketjuissa, joten sinähän se kadonnut osapuoli olet kun olen jäänyt odottamaan vastausta.

    • Anonyymi

      Jos asunnon arvo tippuu nollaan niin miksei teknisesti edes hidaslatausta voi rakentaa, joka maksaa esimerkiksi 500e?

      Jos asunnon arvo tippuu selvästi esim. laman takia, niin miksei edes hidaslatausta voi siihen rakentaa?

      Jos asuntoihin tehdään 20 000 - 100 000e putkiremonttejakin ja ne saadaan lopulta myös maksettua, niin miksei niihin ole varaa edes noin 500e hidaslatausta tehdä?

      Jos sähkökeskukset/muuntamot muodostuvat pullonkauloiksi, niin miksi väittämäsi "ei edes suurellakaan rahalla voida rakentaa" pitäisi paikkansa? Väitätkö ettei lisää johtoja voida teknisesti vetää eikä uusia muutamoita alueelle rakentaa?

      Jos talohtiölle voi jopa kertyä parin miljoonan lasku putkiremontista (kerrostalo), niin miksi kymmenien tuhansien sähköautojen latausjärjestelmä olisi ongelma kun se saattaa olla jakautuessaan muutama tonni per huoneisto? Miksi sähköautojen latausremppa ei ratkea ongelmana vaikka taloyhtien paljon isompi lasku saadaan hoidettua?

      Yrität vain parhaasi mukaan tehdä tikusta asiaa ettei asuntoihin pystytä latauspisteitä rakentamaan. Sinua ärsyttää ylikaiken sähköautojen voittokulku ja koitat parhaasi mukaan sitä kampittaa. Ensin vedyllä ja kun se on hävitty, niin sitten synteettisillä polttoaineilla. Ja sen jälkeen epätoivoisesti kehitellään uhkakuvia ettei mukamas latausinfraa voida rakentaa.... edes suurellakaan rahalla. :D

      Kuitenkin päätät myös suositella vetyautoa (Hyundai Nexo hintaan 80 000e suomessa) joka on törkeän kallis hankkia uutena, mutta tähän on sitten niillä persaukisilla asujilla varaa? Ei ole varaa latauspaikkaan, mutta vetyautoon on. :D

    • Anonyymi

      Eikä ainoastaan se vetyauton 80 000e hankintahinta, vaan myös kallis energia (vety), tiheä huoltoväli ja vielä suuri arvonpudotus myydessä. Mutta tähän on kyllä varaa varattomilla taloyhtiön asukilla, mutta ei selvästi halvempaan latauspaikkaan ja sähköautoon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      57
      877
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe