Aamuajatuksia pitkäperjantaina

Anonyymi-ap

Oletteko ikinä miettineet, kuinka menetyksen ja surun läpikäyminen, muistoissa vaeltaminen, tuottaa mieleen puhtautta ja kiitollisuutta? Ehkä se on se kultareuna, josta puhutaan, mutta oma mieli tuottaa sen ja silloin se on tärkeää.

Negatiivisuus ei vie ihmistä eteenpäin. Se voi joskus olla liikkeellepanija, vieden voimalla eteenpäin tekemään sellaista mitä ei aiemmin uskaltanut tehdä. Voimia syövä negatiivisuus sen sijaan ruokkii passiivisuutta ja myönteisen energian vajetta.

Mitä ajattelet? Työnnätkö muistot syrjään, kun päätät liikkua eteenpäin, vai uskallatko katsoa läpi, mitä olet kokenut ja tuntea kiitollisuutta?

35

92

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Koen olevani enemmän matkalla jonnekin kuin tulossa jostakin.

Kun katson menneisyyteeni, arvioin sitä ainoastaan kolmen kriteerin kautta:

1) Olenko toiminut muita kohtaan ja itseäni kohtaan siten, että pystyn olemaan itseeni tyytyväinen?

2) Ovatko menneisyyden valinnat (minun ja muiden) vieneet minua sinne, minne nyt olen matkalla ja minne haluan mennä?

3) Olenko oppinut menneisyydestäni jotain? Pystynkö välttämään aikaisemmin tekemäni virheet tänään ja tulevaisuudessa? Osaanko hyödyntää niitä positiivisia asioita, jotka ovat olleet minulle hyväksi menneisyydessä?

Koska vastaus näihin kolmeen kysymykseen on lähes aina ”kyllä”, koen parhaana vaihtoehtona keskittyä tulevaisuuteen ja nykyisyyteen. Pyrin joka päivä tekemään asioita, jotka vievät minua sinne, mihin haluan mennä.

Tässä yhtälössä menneisyydelle ei voi antaa liian suurta painoarvoa, sillä se suuntaisi fokukseni pois päin siitä, mihin haluan ja mitä tavoittelen. Kädet ovat savessa nyt, tässä hetkessä. Tämän hetken valintani määrittelevät sen, millaista elämäni on huomenna, ylihuomenna ja kymmenen vuoden kuluttua.

Otettakoon huomioon, että minulla oli turvallinen lapsuus ja ihanat vanhemmat, joten en koskaan ole joutunut kärsimään ns. perusturvallisuuden puutteesta. En siis voi puhua niiden puolesta, joilla elämä alkoi mennä mönkään jo lapsena ja huoltajien toimien johdosta.

🦄

• Anonyymi

Ok.

Miten tiedät, että tämän päivän valinnat ovat hyviä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ok.

Miten tiedät, että tämän päivän valinnat ovat hyviä?

Siinä onkin yksityiskohtainen himmeli!

Vertaan päivittäisiä valintojani oman mieleni puolella omiin tavoitteisiini ja haaveisiini ja yleiseen onnellisuuden tunteeseeni ja reaalimaailman puolella ihmissuhteideni laatuun, ajankäyttööni, rahan käyttööni (ja saatavuuteen) sekä saavuttamiini tuloksiin muilta osin.

Juuri nyt aion hakea kahvia ja aloittaa lukemaan kirjaa, jossa annetaan vinkkejä tietynlaiseen tilanteeseen, johon aion myöhemmässä tulevaisuudessani pyrkiä. Tiedän kuitenkin vasta kyseiseen tilanteeseen mahdollisesti päästyäni ja sen lopputuloksen paljastuttua, oliko kirjan vinkkien noudattaminen tai ylipäätään koko kirjan lukeminen tänään hyvä vai huono valinta… 😂

Kahden kahvin juominen ei välttämättä tee keholleni hyvää, mutta koska kahden mukillisen juominen kiireettömästi viikonloppuaamuisin tuottaa minulle valtavan suurta onnellisuutta, aion tehdä sen. ☕️

Myöhemmin päivällä aion kokata töistä kotiin palaavalle miehelleni jotain herkullista. Ruuanlaitto rakkaalle ihmiselle tuottaa minulle suurta iloa, ja toivottavasti myös ravintoaineita ja hyvää mieltä molempien kehoille.

Lyhyesti: valintojeni takana on mekamismi, joka sisältää sekä emotionaalisia, kognitiivisia että sosiaalisia komponentteja. 🤔

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siinä onkin yksityiskohtainen himmeli!

Vertaan päivittäisiä valintojani oman mieleni puolella omiin tavoitteisiini ja haaveisiini ja yleiseen onnellisuuden tunteeseeni ja reaalimaailman puolella ihmissuhteideni laatuun, ajankäyttööni, rahan käyttööni (ja saatavuuteen) sekä saavuttamiini tuloksiin muilta osin.

Juuri nyt aion hakea kahvia ja aloittaa lukemaan kirjaa, jossa annetaan vinkkejä tietynlaiseen tilanteeseen, johon aion myöhemmässä tulevaisuudessani pyrkiä. Tiedän kuitenkin vasta kyseiseen tilanteeseen mahdollisesti päästyäni ja sen lopputuloksen paljastuttua, oliko kirjan vinkkien noudattaminen tai ylipäätään koko kirjan lukeminen tänään hyvä vai huono valinta… 😂

Kahden kahvin juominen ei välttämättä tee keholleni hyvää, mutta koska kahden mukillisen juominen kiireettömästi viikonloppuaamuisin tuottaa minulle valtavan suurta onnellisuutta, aion tehdä sen. ☕️

Myöhemmin päivällä aion kokata töistä kotiin palaavalle miehelleni jotain herkullista. Ruuanlaitto rakkaalle ihmiselle tuottaa minulle suurta iloa, ja toivottavasti myös ravintoaineita ja hyvää mieltä molempien kehoille.

Lyhyesti: valintojeni takana on mekamismi, joka sisältää sekä emotionaalisia, kognitiivisia että sosiaalisia komponentteja. 🤔

🦄

Olipa monimutkaista.

Itse aloin katsella blurayltani Kristuksen viimeistä kiusausta, kuten tapanani on pitkäperjantaisin ollut.

Toivottavasti saat kirjastasi toivomiasi vinkkejä tulevaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olipa monimutkaista.

Itse aloin katsella blurayltani Kristuksen viimeistä kiusausta, kuten tapanani on pitkäperjantaisin ollut.

Toivottavasti saat kirjastasi toivomiasi vinkkejä tulevaan.

Kiitos. Sain jo vinkkejä, mutta sain myös pähkäiltävää, josta täytyy esittää lisäkysymyksiä. 😮

Jeesus on yksi lempiradikaaleistani! Lisäksi hän oli feministi. 😎

🦄

• Anonyymi

”1) Olenko toiminut muita kohtaan ja itseäni kohtaan siten, että pystyn olemaan itseeni tyytyväinen?” No mite o?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kiitos. Sain jo vinkkejä, mutta sain myös pähkäiltävää, josta täytyy esittää lisäkysymyksiä. 😮

Jeesus on yksi lempiradikaaleistani! Lisäksi hän oli feministi. 😎

🦄

Ottaisit mallia Jeesuksesta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

”1) Olenko toiminut muita kohtaan ja itseäni kohtaan siten, että pystyn olemaan itseeni tyytyväinen?” No mite o?

Kyllä olen, kuten jo aikaisemmin tähän vastasin. 😊

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ottaisit mallia Jeesuksesta

En halua kuolla kidutukseen.

Haluan kuolla vasta sitten, kun olen huolellisesti järjestänyt perintöasiani ja hautajaiseni ja varmistanut, että lähelläni olevilla ihmisillä on hyvä olla ja kaikki on huolellisesti dokumentoitu. Myös hautajaisten puhe täytyy olla kirjoitettuna.

Tietysti haluan ensin saavuttaa omat tavoitteeni elämässä, ennen kuin kuolen!

Haluan kuolla kivuttomasti, sydänpysähdykseen nukkuessani, mutta en ennen 90 vuoden ikää! 👵

Siksi en halua olla kuin Jeesus.

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En halua kuolla kidutukseen.

Haluan kuolla vasta sitten, kun olen huolellisesti järjestänyt perintöasiani ja hautajaiseni ja varmistanut, että lähelläni olevilla ihmisillä on hyvä olla ja kaikki on huolellisesti dokumentoitu. Myös hautajaisten puhe täytyy olla kirjoitettuna.

Tietysti haluan ensin saavuttaa omat tavoitteeni elämässä, ennen kuin kuolen!

Haluan kuolla kivuttomasti, sydänpysähdykseen nukkuessani, mutta en ennen 90 vuoden ikää! 👵

Siksi en halua olla kuin Jeesus.

🦄

Hautajaisten puhe täytyy olla kirjoitettuna? Eikö omaiset/ketkä lie sinut hautaavat saa puhua ja muistella sinua omin sanoin? Ethän sinä ole enää kuulemassa, mitä puhutaan 🙄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hautajaisten puhe täytyy olla kirjoitettuna? Eikö omaiset/ketkä lie sinut hautaavat saa puhua ja muistella sinua omin sanoin? Ethän sinä ole enää kuulemassa, mitä puhutaan 🙄

Saavat toki muistella minua myös omin sanoin!

Mutta haluan että lukevat myös minun puheeni. Aion puhua siinä elämän kauneudesta. Ikävä kyllä en siinä vaiheessa pysty varmistamaan, että läheiseni lukevat sen... 🤔

🦄

• Anonyymi

Mitään en oo ikinä kelannu

• Minulle muistot on timantteja, rubiineja, safiireja, ylipäätään jalokiviä joita ihastella jatkuvasti. Osa niistä muuttuu tuhkaksi, osa kirkastuu prismoissaan.

Mä yritän löytää itseni muistojen kautta, oppia menneestä. Kiitollisena. Toisinaan se on todella vaikeaa, kun viha puskee ajatuksiin, mutt rauhallisesti edeten löytyy se positiivinen puoli, hyväksyntä, lempeä nöyryys elämää kohtaan.

• Anonyymi

Tuo on kaunis tapa ajatella! 😍 💎

Viha ei ole negatiivinen asia eikä sitä tarvitse tukahduttaa. Se on voimakas viesti siitä, missä on muutoksen paikka.

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viha ei ole negatiivinen asia eikä sitä tarvitse tukahduttaa. Se on voimakas viesti siitä, missä on muutoksen paikka.

🦄

Jaa jaa, tämähän on freessi näkökulma

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jaa jaa, tämähän on freessi näkökulma

Ei ole oma näkökulmani. On adoptoitu.

Mutta olen sitä mieltä, että ikävätkin tunteet ohjaavat meitä hyvään suuntaan, kunhan kuuntelemme niiden viestejä.

🦄

• Anonyymi kirjoitti:

🦄

Viha on vain tunne joka pitää kohdata ja käsitellä pois.

• Anonyymi
        WelcomeToMyWorld kirjoitti:

Viha on vain tunne joka pitää kohdata ja käsitellä pois.

Olen eri mieltä. Mielestäni viha on kimmoke ryhtyä parantamaan jotain asiaa, joka on huonosti. Jos vihan käsittelee pois ilman, että toimii sen tarjoaman energian voimistamana, jotain jää maailmassa vinoon.

🦄

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen eri mieltä. Mielestäni viha on kimmoke ryhtyä parantamaan jotain asiaa, joka on huonosti. Jos vihan käsittelee pois ilman, että toimii sen tarjoaman energian voimistamana, jotain jää maailmassa vinoon.

🦄

Mitä nämä tällaiset asiat voisivat olla?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mitä nämä tällaiset asiat voisivat olla?

Kysymykset siitä, mitkä asiat ovat väärin ja mitkä oikein, ovat suurilta osin mielipidekysymyksiä.

🦄

• Anonyymi kirjoitti:

🦄

Äkkipikaistuksissaan ei kerkiä ajattelemaan tarpeeksi ja purkaa vihaansa vähemmän oikeaoppisesti, väärään suuntaan, harhalaukauksin. Saattaa ampua yli tai ohitse.

• Anonyymi
        WelcomeToMyWorld kirjoitti:

Äkkipikaistuksissaan ei kerkiä ajattelemaan tarpeeksi ja purkaa vihaansa vähemmän oikeaoppisesti, väärään suuntaan, harhalaukauksin. Saattaa ampua yli tai ohitse.

Tuo on totta, mutta viha on harvoin nopeasti ohitse menevä tunnepurkaus.

🦄

• Anonyymi kirjoitti:

Tuo on totta, mutta viha on harvoin nopeasti ohitse menevä tunnepurkaus.

🦄

Niin, mietin mitä vihaan, Viha on kuitenkin melko rasittavaa kanniskella.
        Pitkävihainen on kyll omaperäisyydessään tosi järisyttävän perään antamaton.
        Viha yleensäkin pitkittyessään - huhh@hhei!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kysymykset siitä, mitkä asiat ovat väärin ja mitkä oikein, ovat suurilta osin mielipidekysymyksiä.

🦄

Aivan, juu juu…🤭

• Vaikka elämässä on ollut myös paljon synkkiä ja vaikeita aikoja onnellisten ja hyvien kanssa ja elämä opettanut kovalla kädellä niin ilman niitä kokemuksia ja opetuksia en olisi se ihminen kuka nyt olen. Ja pidän erittäin paljon siitä ja arvostan sitä millaiseksi ihmiseksi olen kasvanut.🙂.

• "Mitä ajattelet? Työnnätkö muistot syrjään, kun päätät liikkua eteenpäin, vai uskallatko katsoa läpi, mitä olet kokenut ja tuntea kiitollisuutta?"

En työnnä muistoja syrjään. - Käyn läpi ja käsittelen kaikki tunteeni, vaikka se olisi kuinka ahdistavaa ja raskasta, ja olen päässyt eteenpäin. - Välillä tuntuu, että hukun, mutta sitten taas jalat ottavat pohjaan, saan pään pinnalle ja pystyn hengittämään. - Joka päivä olen vahvempi, energisempi ja tunnen, että olen elossa.
      Muistot kulkevat aina mukana, mutta olen iloinen yhteisistä vuosista ja kiitollinen siitä, että sain kokea rakkauden ja elää sitä todeksi yhdessä hänen kanssaan.
      En olisi sama ihminen ilman häntä.

• Anonyymi

Onpa helpon kuuloista. Vaikutat hirmu valmiilta ihmiseltä. Pystyt käsittelemään kaikki tunteet, vaikka välillä tuntuu hukuttavalta. Ihailtavaa.

Kun luen vastaustasi, tuntuu kuin lukisin yves rocherin kuvastoa. ”Joka päivä olen vahvempi, energisempi ja tunnen, että olen elossa.”

• Anonyymi kirjoitti:

Onpa helpon kuuloista. Vaikutat hirmu valmiilta ihmiseltä. Pystyt käsittelemään kaikki tunteet, vaikka välillä tuntuu hukuttavalta. Ihailtavaa.

Kun luen vastaustasi, tuntuu kuin lukisin yves rocherin kuvastoa. ”Joka päivä olen vahvempi, energisempi ja tunnen, että olen elossa.”

En koe olevani mitenkään erilainen.
        Olen aina tuntenut vahvasti ja tiedän, että mitään niistä ei minun pidä siirtää sivuun, vaikka kuinka haluaisin helpomman tien. - Kyllä ne käsitelemättömät tunteet; pelot, surut, yksinäisyys, pettymys, viha, epäoikeudenmukaisuus ja mitä vielä.. ne nousevat pintaan jollakin toisella hetkellä ja saattavat olla vielä voimakkaampia ja ahdistavampia. Ne on syytä vain elää silloin, kun on niiden aika.

Tällä hetkellä koen, että sisälläni on rauha, mutta ei se sitä takaa, etteikö huomenna voisi nousta vielä uusi tunnemyrsky.
        Ne myrskyt ovat kuitenkin koko ajan olleet jo lievenemään päin ja muuttuvat varmasti ajan myötä pelkästään vähän pilvisemmiksi päiviksi, jolloin silloinkin saattaa aurinko pilkahdella.

• Elämä on sarja ryhdikkäitä korjausliikkeitä, muutoin mennään autopilotilla. Voimani ammennan ylisuuresta itsetunnosta, jonka nuorena itselleni rakensin.

Laurie Anderson -Walking and Falling

You’re walking. And you don’t always realize it,
      but you’re always falling.
      With each step you fall forward slightly.
      And then catch yourself from falling.
      Over and over, you’re falling.
      And then catching yourself from falling.
      And this is how you can be walking and falling
      at the same time.

• Anonyymi

Riippuu millaisesta menetyksestä ja surusta puhutaan. Kaikesta en osaa varsinaisesti kiitollisuutta tuntea. Mielestäni tuota kiitollisuus-sanaa tungetaan nykyään joka paikkaan vähän liikaakin aivan kuin se olisi jonkinlainen taikasana, jonka avulla jokainen meistä saavuttaa onnellisuuden.

• Anonyymi

Sähän voit tunkea tilalle ihan minkä tahansa sanan, mä en nyt muuta keksinyt kuvaamaan sitä tunnetta. Kiitollisuutta voi tuntea olematta mitenkään erityisen onnellinen.

• Anonyymi

Muistot...herättävät mielikuvia menneestä ja tuovat pintaan lähinnä halun unohtaa suurin osa. Tavallaan silti osasta tuntee jopa kiitollisuutta siitä huolimatta että ne ovat satuttaneet, jotain on ollut tyhjää tilaa täyttämässä joskus...Mitä tulee negatiivisen ajattelun kautta voimavarojen löytämiseen niin se touhu on täysin itsensä pettämistä ja pelkkää hiillokseen puhaltamista. Elän nykyhetkessä, eläen tätä päivää, muistot levätköön lokeroissaan, tämä päivä on nyt

• Anonyymi

Tiellä ken vaeltaa hän aaseilla ratsastaaaa

• Anonyymi

Kiitollisuus syntyy elämänkirjaan päätymisestä. Se tunne kun pelastetaan ja aikaa leikkaa yksin Jumala.

• Anonyymi

Vanhan testamentin papisto joutui aina tekemään parannusta ennen palvelustaan. Nykyään kansa vihaa sitä mitä pitäisi tehdä. Siis pitäisi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Raimo laamanen

Onko Raimo siirtynyt yläkerran orkesteriin ? Jos on niin jaksamista Seijalle.
      Puolanka
      19
      2508
    2. Ulosotossa olevan tulisi saada itse päättää

Maksetaanko hänen ulosotossa olevia velkoja takaisin yksi kerrallaan vai ripotellen pikku summia sinne tänne, kuten ulos
      180
      2381
    3. Sanna Marin veti posket lommolla röökiä Ruisrockissa

Tai ainakin röökin näköistä, liekö itse käärittyä 🫢
      Kotimaiset julkkisjuorut
      134
      1233
    4. Aloitko pelätä siis

Että otan suhun oikeasti yhteyttä
      Ikävä
      105
      1117
    5. Antin piti riuhtoa Sofia irti pojankIopista

Oli festivaaleilla Iiimautunut johonkin jätkään, niin Antin piti käydä irroittamassa täti ja pelastamassa poikanen. Pah
      Maailman menoa
      232
      1105
    6. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      37
      920
    7. Olet ollut aika törkeä minua kohtaan

Sillä tavalla ovelasti, ettei mitään "todisteita" ole mistään. Eli niin kuin, että mitään et ole tehnyt, mutta toisaalta
      Ikävä
      46
      907
    8. Saisipa sitä palata ajassa taaksepäin

maailmaan jossa oli vielä edes joku järki tallella ja ajatus takana. Sain myös suunnatonta iloa erään henkilön näkemises
      Ikävä
      32
      834
    9. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      132
      810
    10. Voi ei kuvitteletkohan sä

Nyt etten ookaan susta kiinnostunut 😿😿 ethän ajattele niin 🥺
      Ikävä
      43