Miten teidän Bolognese?!

Mää en käytä Dolmioo enkä kolmioo.

3 purkkia Muttia. 400 jauhelihaa. Toosi paljon valkosipulia. 3 sipulia. Basilika ja Oreganoa suhteessa 30 / 70. Niitä melko reilusti. Jauheliha mauste. Ruokakermaa purkki.

Paista ja mausta jauheliha. Sipulit loppuvaiheessa paistamisa, eivät saa palaa. Kaikki katttilaan ja anna porista hiljasella 45 - 55 minuuttia. Esim että murskatut ja hienonnetut valkosipulit ovat kypsyneet ja maustaneet kastikkeen. Viimeistele 2 - 3 desillä ruokakermaa. Yrtit unohtu. Ne suhteessa 30 70 eli oreganoa 70 jne. Sit vaan kuuman pastan joukkoon. Katso että soosia on reilusti per annos. Soosin voi
Tehdä myös että 4 purkkia Mutti murska ja 600 g jauheliha.

Vaikeus taso 2/5 ja maukasta tulee. Kunhan vaan valkosipulia , jauheliha maustetta, ja ruokakermaa ja yrttejä tarpeeksi. Enjoy..

32

520

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Missä porkkana ja selleri? Kasvikset pitäisi kuullottaa. Ei kai bologneseen tule kermaa?

• Anonyymi

Ja missä punaviini??

• Joo, multa puuttuvat nuo.

Kerma tekee soosista täyteläisen. Tää ei ketsuppeja tarvitse.

• Anonyymi

Alunperin bolognese oli tietysti Bolognan seudulta ja siinä näkyi paikalliset yleiset raaka-aineet. Nykyään bolognesen voisi ajatella olevan yleisnimi kastikkeelle, jota käytetään erilaisten pastojen kanssa sekä lasagnessa tietysti. Eli jokainen voi laittaa maun mukaan aineksia. Olen tehnyt broilerin ja hirven jauhelihasta ja myös, erään vieraan vuoksi, täysin vegaanisenakin.

• Anonyymi
        Grillaava_rouva kirjoitti:

Juuri näin. Eikä tarvitse lihaa lainkaan. Tein bolognesen kasvisversion Marco Pierre Whiten ohjeella, jossa kukkakaali korvasi jauhelihan. Tuli erinomaista lasagnea.

Sitä vain ihmettelin avauksesta kun italialaisten kastikkeiden olennainen pohja eli soffritto (hitaasti kypsennetty porkkana, selleri,sipuli) on jätetty pois.

https://m.youtube.com/watch?v=7guHXN_p2Ak

https://heritagefinefoods.co.uk/marcosvegetablelasagne/

Näin on, pois ovat jääneet.

Mut kokeile tuota, jos tulee tenkkapoo ettet mitään sillä hetkellä keksi.

Valkosipulia, jauheliha maustetta ja yrttejä reilusti. Mausta ja maista niin hyvä tulee. Ja tähän joo se purkki kermaa tarvitaan. 😐

• Anonyymi kirjoitti:

Näin on, pois ovat jääneet.

Mut kokeile tuota, jos tulee tenkkapoo ettet mitään sillä hetkellä keksi.

Valkosipulia, jauheliha maustetta ja yrttejä reilusti. Mausta ja maista niin hyvä tulee. Ja tähän joo se purkki kermaa tarvitaan. 😐

Toi oli mun lähettämä viesti. Sori.

• Anonyymi

Juuri näin. Eikä tarvitse lihaa lainkaan. Tein bolognesen kasvisversion Marco Pierre Whiten ohjeella, jossa kukkakaali korvasi jauhelihan. Tuli erinomaista lasagnea.

Sitä vain ihmettelin avauksesta kun italialaisten kastikkeiden olennainen pohja eli soffritto (hitaasti kypsennetty porkkana, selleri,sipuli) on jätetty pois.

https://m.youtube.com/watch?v=7guHXN_p2Ak

https://heritagefinefoods.co.uk/marcosvegetablelasagne/

Niin ja Italiassa tehdään ragua pastan kanssa ja jos siinä ei ole lihaa niin nonnat nauraa suomikokit suohon.

• Anonyymi kirjoitti:

Niin ja Italiassa tehdään ragua pastan kanssa ja jos siinä ei ole lihaa niin nonnat nauraa suomikokit suohon.

Tietääkseni kolmen Michelintähden kokki Marco Pierre White ei ole suomalainen. Hän tekee tässä ragu bolognesea ilman nautaa ja porsasta. Voit mennä nonnien kanssa nauramaan Marcolle. Voi olla, että sinä ja nonnat poistutte itkien kvarin luota joka on saanut Gordon Ramsaynkin itkemään 😂

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=7guHXN_p2Ak

• Grillaava_rouva kirjoitti:

Tietääkseni kolmen Michelintähden kokki Marco Pierre White ei ole suomalainen. Hän tekee tässä ragu bolognesea ilman nautaa ja porsasta. Voit mennä nonnien kanssa nauramaan Marcolle. Voi olla, että sinä ja nonnat poistutte itkien kvarin luota joka on saanut Gordon Ramsaynkin itkemään 😂

Kyllä mä uskon että hyvä kasvisragu on mahdollinen. Kysehän on vain ja ainoastaan maustamisesta. Siihen tuo kulminoituu, hitti vai huti.

• Anonyymi

Kirjoitinko jotain siihen suuntaan, että tuo marco pieree olisi Suomalainen, jos et älyä lukemaasi niin voi voi,
        Sitäpaitsi kyllä nuo Italian nonnat tekee 100 kertaa parempaa ragua kuin joku michelinkokki.

• Anonyymi kirjoitti:

Kirjoitinko jotain siihen suuntaan, että tuo marco pieree olisi Suomalainen, jos et älyä lukemaasi niin voi voi,
        Sitäpaitsi kyllä nuo Italian nonnat tekee 100 kertaa parempaa ragua kuin joku michelinkokki.

” Kirjoitinko jotain siihen suuntaan, että tuo marco pieree olisi Suomalainen…”

Kerroin, että tein Marco Pierre Whiten reseptillä, johon vastasit näin: ”…nonnat nauraa suomikokit suohon.” Koska keskustelussa ei ole edes teoriassa muita ihmisiä kuin sinä, minä ja Marco ja minä en ole kokki niin päättelin, että luulet Marcoa suomikokiksi ja nauratte nonnien kanssa hänelle. Tuskin sinä nonnien kanssa itsellesi naurat ja tuskin sinä edes mikään kokki olet?

PS. kansalaisuudet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.

• Anonyymi

” Kirjoitinko jotain siihen suuntaan, että tuo marco pieree olisi Suomalainen…”

Kerroin, että tein Marco Pierre Whiten reseptillä, johon vastasit näin: ”…nonnat nauraa suomikokit suohon.” Koska keskustelussa ei ole edes teoriassa muita ihmisiä kuin sinä, minä ja Marco ja minä en ole kokki niin päättelin, että luulet Marcoa suomikokiksi ja nauratte nonnien kanssa hänelle. Tuskin sinä nonnien kanssa itsellesi naurat ja tuskin sinä edes mikään kokki olet?

PS. kansalaisuudet kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella.

Kyllä minä kokki olen, olen ollut jo 40 vuotta ja palkintojakin monta saanut, täällä vaan on kiva oikaista ja naureskella amatöörien ja besserwissereiden kirjoituksille.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä minä kokki olen, olen ollut jo 40 vuotta ja palkintojakin monta saanut, täällä vaan on kiva oikaista ja naureskella amatöörien ja besserwissereiden kirjoituksille.

"...täällä vaan on kiva oikaista ja naureskella amatöörien ja besserwissereiden kirjoituksille."

Ei saatana, nyt repesin.

Marco Pierre White: "Ragu Bolognese, traditionally with beef and pork. But We're going to make it with vegetables. Celery, carrots, celeriac, cauliflower, garlic, onions, thyme, bay leaf and then a tomatosauce to bind it."

Tuskinpa joku suomikokki on pätevä oikomaan kolmen Michelintähden kokkia. Jos Marco kutsuu sitä ragu Bologneseksi niin se on ragu Bolognese. Minullehan on ihan sama, voin kutsua sitä kasviskastikkeeksi, mutta vittuillessani laitoin tuon Marcon käyttämän nimen kun tiesin, että paikalle ryntää pää märkänä joku höyrypää, joka on oppinut tekemään ragu Bolognesea ja tohkeissaan valistaa muita mitä siihen tulee 😂

• Anonyymi

"...täällä vaan on kiva oikaista ja naureskella amatöörien ja besserwissereiden kirjoituksille."

Ei saatana, nyt repesin.

Marco Pierre White: "Ragu Bolognese, traditionally with beef and pork. But We're going to make it with vegetables. Celery, carrots, celeriac, cauliflower, garlic, onions, thyme, bay leaf and then a tomatosauce to bind it."

Tuskinpa joku suomikokki on pätevä oikomaan kolmen Michelintähden kokkia. Jos Marco kutsuu sitä ragu Bologneseksi niin se on ragu Bolognese. Minullehan on ihan sama, voin kutsua sitä kasviskastikkeeksi, mutta vittuillessani laitoin tuon Marcon käyttämän nimen kun tiesin, että paikalle ryntää pää märkänä joku höyrypää, joka on oppinut tekemään ragu Bolognesea ja tohkeissaan valistaa muita mitä siihen tulee 😂

Et siis taaskaan ymmärtänyt, täällä on siis kiva käydä kommentoimassa näitä tälle palstalle kirjoittavia amatöörejä ja besserwissereitä.
        Eikä se michelinkokkikaan saati ravintolakaan aina ole loistava, paljon on sielläkin outouksia, esim Olossa olen käynyt muutaman kerran ja kummallakaan kerralla ei ollut mitenkään loistavaa, parempaa sai mm. Konstan möljässä ja etenkin sikalassa.

En muuten revennyt pikemminkin säälin...

• Anonyymi kirjoitti:

Et siis taaskaan ymmärtänyt, täällä on siis kiva käydä kommentoimassa näitä tälle palstalle kirjoittavia amatöörejä ja besserwissereitä.
        Eikä se michelinkokkikaan saati ravintolakaan aina ole loistava, paljon on sielläkin outouksia, esim Olossa olen käynyt muutaman kerran ja kummallakaan kerralla ei ollut mitenkään loistavaa, parempaa sai mm. Konstan möljässä ja etenkin sikalassa.

En muuten revennyt pikemminkin säälin...

”Et siis taaskaan ymmärtänyt, täällä on siis kiva käydä kommentoimassa näitä tälle palstalle kirjoittavia amatöörejä ja besserwissereitä.”

Kuvittelit siis nämä besserwisserit ja amatöörit. No, halvat on huvit.

”…esim Olossa olen käynyt muutaman kerran ja kummallakaan kerralla ei ollut mitenkään loistavaa…”

Avaatko vähän, mitä tilasit? Mitä oli pielessä?

”En muuten revennyt pikemminkin säälin...”

Sääliä se on itsesäälikin 😆

• Anonyymi

Ei missään nimessä Bologneseen/raguun kermaa.

• Kyllä se tohon mun versioon kuuluu. Ehdottomasti.

• Anonyymi
        TimmyH kirjoitti:

Kyllä se tohon mun versioon kuuluu. Ehdottomasti.

Timmy, olet tainnut valmistaa jauhelihakastiketta tomaattimurskalla, etkä aitoa Bolognese kastiketta.
        Valmistan itsekin jauhelihakastikkeen melkein samalla tavalla kuin sinäkin, ostan tomaattimurskapaketteja jotka maustettuja tai ilman mausteita silloin kun niitä saa alennuksesta. Toisinaan on kotona tuoreita tomaatteja jotka alkavat tulemaan liian pehmeiksi ja käytän ne tomaattikastikkeeseen lisäksi. Kastikkeessani on myös valkosipulia ja myös keltasipulia, mustaa pippuria, suolaa, oreganoa ja hyppysellinen sokeria. Lisään kastikkeeseen jauhelihan+ sipulinpalojen paistamisen jälkeen paistinpannun huuhteluliemen ja ruoanlaittokermaa tai 3% maitoa.
        Jos teen suuren annoksen tomaattikastiketta niin laitan puolet toiseen kattilaan ilman jauhelihaa ja kermaa, niin saan siitä kotitekoisen pizzan päälle kastikkeen.

• Anonyymi kirjoitti:

Timmy, olet tainnut valmistaa jauhelihakastiketta tomaattimurskalla, etkä aitoa Bolognese kastiketta.
        Valmistan itsekin jauhelihakastikkeen melkein samalla tavalla kuin sinäkin, ostan tomaattimurskapaketteja jotka maustettuja tai ilman mausteita silloin kun niitä saa alennuksesta. Toisinaan on kotona tuoreita tomaatteja jotka alkavat tulemaan liian pehmeiksi ja käytän ne tomaattikastikkeeseen lisäksi. Kastikkeessani on myös valkosipulia ja myös keltasipulia, mustaa pippuria, suolaa, oreganoa ja hyppysellinen sokeria. Lisään kastikkeeseen jauhelihan sipulinpalojen paistamisen jälkeen paistinpannun huuhteluliemen ja ruoanlaittokermaa tai 3% maitoa.
        Jos teen suuren annoksen tomaattikastiketta niin laitan puolet toiseen kattilaan ilman jauhelihaa ja kermaa, niin saan siitä kotitekoisen pizzan päälle kastikkeen.

Kuulostaa tutulta. :). Tosta tulee joo hyvä jauheliha pizzan pohja. Mut sää varmaan ymmärrät että kerma kuuluu tuohon.

• Anonyymi
        TimmyH kirjoitti:

Kuulostaa tutulta. :). Tosta tulee joo hyvä jauheliha pizzan pohja. Mut sää varmaan ymmärrät että kerma kuuluu tuohon.

Kyllä, ehdottomasti kermaa tomaattikastikkeeseen, tulee kaksinverroin parempaa. Ja pastan keitinveteen paljon suolaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Kyllä, ehdottomasti kermaa tomaattikastikkeeseen, tulee kaksinverroin parempaa. Ja pastan keitinveteen paljon suolaa.

Jep! Ja se on tärkeetä että soosia on reilusti pastaan nähden.

• Anonyymi

Valkosipulit pitää höylätä ohuenohuiksi kuten kunnon mafioso. Sitten se sulaa suussa, niitä ei murskata!

• Ok. En oo koskaan kuullutkaan.

• Tämä on ihan totta. Minä en murskaa lainkaan valkosipulia vaan viipaloin sen terävällä veitsellä läpinäkyvän ohuiksi siivuiksi tai pienen pieniksi kuutioiksi. Valkosipuliviipale on silloin riittävän ohut kun siitä näkee läpi. Oikein ohueksi leikattu valkosipuli ei ehdi suuhun lainkaan vaan se sulaa jo pannulla kuumassa öljyssä. Ilman murskaamista maku on huomattavasti erilainen, ei niin kitkerä eikä hengitys haise niin valkosipulille.

• Grillaava_rouva kirjoitti:

Tämä on ihan totta. Minä en murskaa lainkaan valkosipulia vaan viipaloin sen terävällä veitsellä läpinäkyvän ohuiksi siivuiksi tai pienen pieniksi kuutioiksi. Valkosipuliviipale on silloin riittävän ohut kun siitä näkee läpi. Oikein ohueksi leikattu valkosipuli ei ehdi suuhun lainkaan vaan se sulaa jo pannulla kuumassa öljyssä. Ilman murskaamista maku on huomattavasti erilainen, ei niin kitkerä eikä hengitys haise niin valkosipulille.

Ok..

Mut mää en ymmärrä tuota ns pahaa hajua. Mun mielestä se ei haise PAHALLE?

• TimmyH kirjoitti:

Ok..

Mut mää en ymmärrä tuota ns pahaa hajua. Mun mielestä se ei haise PAHALLE?

Voin olla väärässä. Itsestä vaan tuntuu, ettei tuoksu niin paljon, mutta kukapa sen oman hengityksen haistaa objektiivisesti kun siihen on tottunut.

• Anonyymi

Tässä oma versioni:

50 g voita
      180 g kuutioitua pekonia
      1 iso hienonnettu sipuli
      1 hienonnettu porkkana
      1 hienonnettu lehtisellerin varsi
      400 g naudan vähärasvaista jauhelihaa
      150 g broilerinmaksaa hienoksi paloiteltuna
      5 dl lihalientä
      2, 5 dl paseerattuja tomaatteja
      1,25 dl punaviiniä
      1/4 tl vastaraastettua muskottipähkinää
      500 g pastaa
      vastaraastettua parmesaania tarjoiluun

1. Kuumenna puolet voista paistinpannussa, lisää pekoni ja paista kullanväriseksi. Lisää sipuli porkkana ja selleri ja kypsennä miedolla lämmöllä 8 minuuttia silloin tällöin hämmentäen.

2. Nosta lämpöä, lisää loppu voi. Kun pannu on kuuma, lisää jauheliha. Murenna pieneksi ja ruskista. Lisää broilerinmaksa ja sekoita, kunnes se muuttaa väriä. Lisää lihaliemi, tomaatti, viini ja muskottipähkinä, sekä suolaa ja pippuria maun mukaan.

3. Kuumenna ja anna kiehua hiljaa kannen alla miedolla lämmöllä 2–5 tuntia. Lisä hieman lihalientä, jos kastike kuivuu liikaa. Mitä pidempään keittää, sitä maukkaampaa tulee.

4. Keitä pasta (tagliatte/spagetti) runsaassa kiehuvassa vedessä al dente.

• Tuo meni ehkä jo vähän hifistelyn puolelle. 🙂

Mut melkoisella varmuudella maistuisi..

• Anonyymi
        TimmyH kirjoitti:

Tuo meni ehkä jo vähän hifistelyn puolelle. 🙂

Mut melkoisella varmuudella maistuisi..

Tässä "pikaversio" hätäisemmille:

2 tl kylmäpuristettua oliiviöljyä
        75 g pekonia tai pancettaa hienoksi pilkottuna
        400 g vähärasvaista naudan jauhelihaa
        5 dl valmista tomaattipastakastiketta
        2 tl punaviinietikkaa
        2 tl sokeria
        1 tl kuivattua oreganoa
        500 g spagettia

1. Kuumenna öljy paistinpannussa ja ruskista pekoni/pancetta kevyesti. Lisää naudanliha ja ruskista kovalla lämmöllä. Murenna lihapaakut haarukalla.

2. Lisää pastakastike, viinietikka, sokeri ja kuivattu oregano ja kuumenna kiehuvaksi. Pienennä lämpöä ja anna kiehua hiljaa 15 minuuttia.

3. Keitä pasta al dente.

• Anonyymi kirjoitti:

Tässä "pikaversio" hätäisemmille:

2 tl kylmäpuristettua oliiviöljyä
        75 g pekonia tai pancettaa hienoksi pilkottuna
        400 g vähärasvaista naudan jauhelihaa
        5 dl valmista tomaattipastakastiketta
        2 tl punaviinietikkaa
        2 tl sokeria
        1 tl kuivattua oreganoa
        500 g spagettia

1. Kuumenna öljy paistinpannussa ja ruskista pekoni/pancetta kevyesti. Lisää naudanliha ja ruskista kovalla lämmöllä. Murenna lihapaakut haarukalla.

2. Lisää pastakastike, viinietikka, sokeri ja kuivattu oregano ja kuumenna kiehuvaksi. Pienennä lämpöä ja anna kiehua hiljaa 15 minuuttia.

3. Keitä pasta al dente.

Mun mielestä tuo teidän pastakastikeen määrä on aika vähäinen. Jos 500 ml soosiin 500 g pastaa.

Mä tein just omaa soosiani ja tomaattia oli kolme purkkia. 😐

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      34
      5308
    2. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      484
      2474
    3. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      27
      1219
    4. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      5
      992
    5. En tiedä miksi kerroin sinusta täällä

Siksi kai, kun meidän juttu on niin alkuvaiheessa, etten voi vielä puhua siitä kenellekään.
      Tunteet
      16
      947
    6. Oho! Queen of Fucking Everything villitsee - Ikean sininen luottotuote nappasi hervottoman idean!

Ikea on ajan hermoilla! Aika hauska idea ja Queen of Fucking Everything -ajatus toimii hyvin tässäkin. Lue lisää: http
      Mainonta ja markkinointi
      7
      924
    7. Nainen, tunnetko saman kuin minä

Syvän yhteyden välillämme, silloin kun se tunne tulee. Niinä hetkinä minulla on niin järjettömän suuri ikävä sinua. Ikäv
      Ikävä
      41
      802
    8. HS - Yllätyskäänne Eagle S -tutkinnassa, Supo pitää onnettomuutena

HS:n mukaan esitutkinta joudutaan todennäköisesti keskeyttämään syyttäjän päätöksellä mikäli näyttöä tahallisuudesta ei
      Maailman menoa
      193
      774
    9. Ei ois kyllä kivaa

Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv
      Ikävä
      3
      764
    10. Siellä taas pyörin

Nimittäin sinun paikkakunnalla mies. Mutta en vieläkään nähnyt sinua. Miksi sinä olet minulta aina piilossa?
      Tunteet
      8
      713
    Aihe