On merkillistä , että lipeäkala on inhokkiruoka

Anonyymi-ap

22

979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse teen jouluisin suolaturskaa eli bacalao/bacalhau/baccalaa. On paljon parempaa kuin tuore turska kun suolaus ja kuivaus tiivistää kalan makua. Suolaturskan friteeratut palat tai vähän monimutkaisemman Bolinho de Bacalhau) aiolin kanssa on herkkua, samoin kuin Baccala Alla Napoletana. Tarvittaessa perunan voi jättää pois ja nauttia pastan ja parmesanraasteen kera. On muuten hyvä jouluruoka ja miksei ympäri vuoden.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Dried_and_salted_cod

      https://www.sipandfeast.com/baccala-alla-napoletana/

      https://tastykitchen.com/recipes/appetizers-and-snacks/brazilian-codfish-balls-bolinho-de-bacalhau/

    • Anonyymi

      Lipeäkalaan laitetaan maustepippuria ei mustapippuria ovat kaksi aivan eri tuotetta.

      • Anonyymi

        Ja molemmat pilaavat lipeäkalan miedon maun alleen. Ei missään nimessä.

        Äitini tapasi aina laittaa kevyesti jauhettua neilikkaa ja itse teen samoin, säestää hyvin lipeäkalan makua.
        Suomalainen tekee valitettavasti usein "niinkuin aina on tehty ja opetettu".

        Ei siis mitään pippuria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja molemmat pilaavat lipeäkalan miedon maun alleen. Ei missään nimessä.

        Äitini tapasi aina laittaa kevyesti jauhettua neilikkaa ja itse teen samoin, säestää hyvin lipeäkalan makua.
        Suomalainen tekee valitettavasti usein "niinkuin aina on tehty ja opetettu".

        Ei siis mitään pippuria.

        Meillä syödään lipeäkala rusinoiden ja mansikkahillon kanssa ja jos tehdään baccalaa tai caccalaa niin silloin se syödään kaneli ja vadelmien kanssa.

        Tajutkaa nyt vajakit että jokainen syö ruokansa sillain kun se syöjästä hyvälle maistuu, ei kukaan voi sanoa toiselle että et sinä sitä niin voi syödä, ei edes hifistelijä GR.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meillä syödään lipeäkala rusinoiden ja mansikkahillon kanssa ja jos tehdään baccalaa tai caccalaa niin silloin se syödään kaneli ja vadelmien kanssa.

        Tajutkaa nyt vajakit että jokainen syö ruokansa sillain kun se syöjästä hyvälle maistuu, ei kukaan voi sanoa toiselle että et sinä sitä niin voi syödä, ei edes hifistelijä GR.

        Hauska peppukipuinen valitus 😂Suolaturska on jo keskiajalla tunnettu traditionaalinen elintarvike eli paljon vanhempi kuin pizza. Kala on aina suolattu, jos sitä suolaa on ollut saatavilla. Kala on kuivattu, jos suolaa ei ollut käytettävissä. Huonoimpien ja kovimpien palojen keitinveteen on laitettu koivuntuhkaa nopeuttamaan pehmenemistä ja näin vahingossa keksitty lipeäkala.

        Itse en pidä lipeäkalan tekstuurista, jossa proteiini on pilkoutunut lipeän vaikutuksesta jo limaisen tuntuiseksi gelatiiniksi. Siksi teen enemmin suolaturskasta maukasta Baccala Alla Napoletanaa kuin limaista lipeäkalaa, joka on niin mautonta, että jopa maustepippuri peittää sen limaisen ja lattean maun yllä olevien kommenttien mukaan.


      • Anonyymi

        Lipeäkalan mauste on valkopippuri. Outoa että jotkut käyttävät jotain muuta!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lipeäkalan mauste on valkopippuri. Outoa että jotkut käyttävät jotain muuta!

        Valkosipuli, persilja, chilirouhe, kapris ja kalamata-oliivit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lipeäkalan mauste on valkopippuri. Outoa että jotkut käyttävät jotain muuta!

        Valkopippuri ei sovi lipeäkalan mietoon makuun voimakkaana mausteena. Etkö ole koskaan kokeillut neilikkaa?

        Jauhettu neilikka sopii kevyesti ripoteltuna mainiosti lipeäkalan päälle.

        Mutku suomalaiselle on opetettu, että kaikki pitää maustaa väkevällä pippurilla - kannattaisi kokeilla joskus oman päänkin mukaan, ei siinä kuinkaan käy!


      • Anonyymi
        Grillaava_rouva kirjoitti:

        Hauska peppukipuinen valitus 😂Suolaturska on jo keskiajalla tunnettu traditionaalinen elintarvike eli paljon vanhempi kuin pizza. Kala on aina suolattu, jos sitä suolaa on ollut saatavilla. Kala on kuivattu, jos suolaa ei ollut käytettävissä. Huonoimpien ja kovimpien palojen keitinveteen on laitettu koivuntuhkaa nopeuttamaan pehmenemistä ja näin vahingossa keksitty lipeäkala.

        Itse en pidä lipeäkalan tekstuurista, jossa proteiini on pilkoutunut lipeän vaikutuksesta jo limaisen tuntuiseksi gelatiiniksi. Siksi teen enemmin suolaturskasta maukasta Baccala Alla Napoletanaa kuin limaista lipeäkalaa, joka on niin mautonta, että jopa maustepippuri peittää sen limaisen ja lattean maun yllä olevien kommenttien mukaan.

        Ei hyvin tehdyn lipeäkalan "tekstuurissa" ole limaisuuden tuntua. Valkokastike on toki ehdoton lisä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lipeäkalan mauste on valkopippuri. Outoa että jotkut käyttävät jotain muuta!

        valkopippuri on kyllä hyvä kalaruokien mauste..ja lipeväkalaa syöty..siihen kastikkeeseen pitäisi panostaa. itse laittaisin myös maustepipuria. näin on tehty.makuasiat ovat tietysti makuasioita ja juurikin niin..lipeväkala itsessään on suht mauton kala mutta traditionaalista herkkuva ja proteiinia..


      • Anonyymi

        Lipeäkalaan kuuluu ehdottomasti valkopippuri.


      • Anonyymi
        Grillaava_rouva kirjoitti:

        Hauska peppukipuinen valitus 😂Suolaturska on jo keskiajalla tunnettu traditionaalinen elintarvike eli paljon vanhempi kuin pizza. Kala on aina suolattu, jos sitä suolaa on ollut saatavilla. Kala on kuivattu, jos suolaa ei ollut käytettävissä. Huonoimpien ja kovimpien palojen keitinveteen on laitettu koivuntuhkaa nopeuttamaan pehmenemistä ja näin vahingossa keksitty lipeäkala.

        Itse en pidä lipeäkalan tekstuurista, jossa proteiini on pilkoutunut lipeän vaikutuksesta jo limaisen tuntuiseksi gelatiiniksi. Siksi teen enemmin suolaturskasta maukasta Baccala Alla Napoletanaa kuin limaista lipeäkalaa, joka on niin mautonta, että jopa maustepippuri peittää sen limaisen ja lattean maun yllä olevien kommenttien mukaan.

        Mitähän akateemista kuivaa "peppuhuumoria"?? sinä viljelet jokaisessa vastauksessa, jos sinun yleviä kommenttejasi arvostellaan.
        No jotkut tekee mitä "osaavat" mutta toiset tekee mitä haluavat.


    • Anonyymi

      Lipeäkala on hyvää

    • Anonyymi

      Savukala on parasta kalaa !!!

    • Anonyymi

      En mä vaan söis. Hyi yäääk. Sama maksalaatikko ja kesäkeitto. Ei tod. Joku maksalaatikko.mieluummin kalpeana ökyilen vaikka p-a

      • Anonyymi

        Mulla kaalilaatikko YÖKSS


    • Anonyymi

      Lipeäkala oli aikoinaan hyvää, kun se valmistettiin turskasta. Nykyään se on koljaa joka raavitaan meren pohjasta jossain barentsin mereltä, kun turskakannat on romahtaneet monin paikoin

      • Anonyymi

        Jos lipeäkala on koljaa niin maustepippuri peittää pahan maun. Molvaan taas sopii neilikka ja kolvaan muskottipähkinä. Jos sattuu saamaan turskaa niin siihen ripaus valkopippuria. Ja kastikkeeksi tietysti suolatonta ja mausteetonta valkokastiketta, höyrytettyjä pakasteherneitä ja kuoripottuja.


    • ja niin..eikö lipeväkalaa voisi tehdä hauestakin?

    • Anonyymi

      Minä teen lipeäkalan kastikkeen vedestä ja perunajauhoista. Olen huomannut, että valkokastikkeen maito, jauhot ja voi peittää lipeäkalan mauttoman maun kokonaan. Vesipohjainen perunajauhokastike ei peitä niin pahasti lipeäkalan mauttomuutta.

      • Anonyymi

        Kiinnostava vaihtoehto! Se on hienoa, kun luodaan omaperäisiä reseptejä vanhojen rinnalle. Kokeilla pitää tuota. Aina on se vanha valkokastike tullut väännettyä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1725
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      89
      849
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      673
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      513
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe