Miten yleinen sukunimesi on?

Anonyymi-ap

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009814946.html

Mä tiesin kyllä omani olevan harvinainen. En kuitenkaan ollut koskaan tarkistanut ja tajunnut sen olevan noin harvinainen. Alle 50 samalla sukunimellä, jos tuo paikkansa pitää. Itse en tunne ketään oman ihan lähisukuni ulkopuolelta, joten on pakko olla sellaisia sukulaisia, joita en tunne.

199

3143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vastikään kysyttiin harvinaisia etunimiä, seuraavaksi kysytään harvinaisia syntymävuosia, osoitetietoja, puhelinnumeroa ja varsinkin erittäin harvinaisia pankin tunnuksia.

      Onko sinulla samat pankin tunnukset kuin muilla?

      Tarkista heti!

      • Anonyymi

        Mielenkiintoinen näkymys. 🙂


      • Anonyymi

        Mulle sukunimi on paljon kiinnostavampi kuin etunimi. Etunimeäni en edes tarkistanut. Saahan siitä harvinaisen, kun vaan muuttaa sen jotenkin oudoksi.

        Sukunimi sen sijaan jollain tasolla kuitenkin sitoo ihmisiä yhteen, varsinkin kun se on harvinaisempi. Itse tosiaan jäin tuon kanssa miettimään, että mä tunnen noin puolet itseni kanssa saman sukunimisistä. Se loppu puolet on luultavasti sukua, mutta en tiedä heistä mitään. Mä tajusin, että mä tiedän suvustani tosi paljon ja meillä on tehty sukututkimusta 1600-luvulle saakka, mutta se kaikki on ihan eri osasta sukuani. Tuo puoli suvusta, josta sukunimeni tulee on täysin vieras. Mä en tietä siitä mitään muuta kuin keneltä isäni on sukunimensä saanut ja oletuksen siitä mistä hänen isänsä on sen saanut.


      • Pankkitunnus on kuitenkin eri asia kuin nimi. Eihän nimi ole mikään salaisuus. Sen voi lukea vaikka puhelinluettelosta. Mulla on tosi harvinainen sukunimi, mutta yleinen.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Pankkitunnus on kuitenkin eri asia kuin nimi. Eihän nimi ole mikään salaisuus. Sen voi lukea vaikka puhelinluettelosta. Mulla on tosi harvinainen sukunimi, mutta yleinen.

        Minun sukunimi on tosi eläimellinen.


      • Anonyymi

        Huomattu on jo aikaa sitten. Katso kuka julkkis on syntynyt samana päivänä tai vuonna kyselyitä on jo ollut. IP-osoitetta ei tarvitse kysyä, koska saavat ne kyselemättä. Täältä saavat vale sellaisen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minun sukunimi on tosi eläimellinen.

        Itseasiassa niin on munkin.😄.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Pankkitunnus on kuitenkin eri asia kuin nimi. Eihän nimi ole mikään salaisuus. Sen voi lukea vaikka puhelinluettelosta. Mulla on tosi harvinainen sukunimi, mutta yleinen.

        Puhelinluettelosta nyt vuoden 2023 lopulla??? 10 vuotta sitten ollut viimeiset puhelinluettelot jaossa! :D

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Puhelinluettelo

        Joo, tiesin että pöndet on pöndejä mutta että ikäloppujakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulle sukunimi on paljon kiinnostavampi kuin etunimi. Etunimeäni en edes tarkistanut. Saahan siitä harvinaisen, kun vaan muuttaa sen jotenkin oudoksi.

        Sukunimi sen sijaan jollain tasolla kuitenkin sitoo ihmisiä yhteen, varsinkin kun se on harvinaisempi. Itse tosiaan jäin tuon kanssa miettimään, että mä tunnen noin puolet itseni kanssa saman sukunimisistä. Se loppu puolet on luultavasti sukua, mutta en tiedä heistä mitään. Mä tajusin, että mä tiedän suvustani tosi paljon ja meillä on tehty sukututkimusta 1600-luvulle saakka, mutta se kaikki on ihan eri osasta sukuani. Tuo puoli suvusta, josta sukunimeni tulee on täysin vieras. Mä en tietä siitä mitään muuta kuin keneltä isäni on sukunimensä saanut ja oletuksen siitä mistä hänen isänsä on sen saanut.

        Sukunimi suht tavallinen, etunimi kastelahjana harvinainen. Muutama kaima kyllä löytyy.
        Inhosin pentuna nimeäni, nyt olen ylpeä, ettei ole mikään muotinimi, no ei ole nimppareitakaan, mut väliäkö sillä


      • Anonyymi

        Perttunen n nimi ja tavat ovat luettavissa sellin seinästä


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Pankkitunnus on kuitenkin eri asia kuin nimi. Eihän nimi ole mikään salaisuus. Sen voi lukea vaikka puhelinluettelosta. Mulla on tosi harvinainen sukunimi, mutta yleinen.

        Lempinen, paukkunen ja Suominen ehdollistavat mahdollisen tekemisen.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Pankkitunnus on kuitenkin eri asia kuin nimi. Eihän nimi ole mikään salaisuus. Sen voi lukea vaikka puhelinluettelosta. Mulla on tosi harvinainen sukunimi, mutta yleinen.

        Saaks jostain viel puhelinluetteloita???


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Pankkitunnus on kuitenkin eri asia kuin nimi. Eihän nimi ole mikään salaisuus. Sen voi lukea vaikka puhelinluettelosta. Mulla on tosi harvinainen sukunimi, mutta yleinen.

        Puhelinluettelosta? Ei jonnet tiiä mikä on puhelinluettelo. Ei kannata kirjotella mitää antiikinaikaista tänne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saaks jostain viel puhelinluetteloita???

        Joltain roskalavalta voi löytyy, mihkä on heitetty jonku vanhan kuolinpesän kaatopaikalle menevät rojut


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saaks jostain viel puhelinluetteloita???

        Mä joskus lapsena luin niitä keltaisia sivuja. Ja sitten tietenkin luin missä kaikki asuu. Ykeensä opettajien osoitteita. Luokkakaverien osoitteet nyt melkein tiesin, mutta sitten oli kiva kattoo isän ammatti. Se oli selkanen totuuten luettelo, että sieltä näki kaiken. Mutta voisko olla niin ettei missään päin maailmaa enää luetteloita ole. Pikasesti katoin ruotsista ja valkosten sivujen osalta olivat lopettaneet jo 2012. Ja lopullisesti olivat hävittäneet samoihin aikoihin kun suomikin.


      • Anonyymi

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        🔞 ­­­N­­y­­­m­­­f­o­m­a­­a­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18011712s

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Vähän päälle 300 on samalla sukunimellä. Joskus se oli yleisyydeltään n. sijalla 2500. Sukunimeni juontaa juurensa yhdeltä paikkakunnalta ja ymmärtääkseni kaikki tällä sukunimellä ovat jollain tapaa sukua toisilleen, vaikkakin satojen vuosien takaa.

      • Anonyymi

        Sama juttu mulla, että sukunimeni juontaa juurensa tiettyyn paikkakuntaan, mutta ei ole koskaan ollut mitenkään yleinen. Itse oletin, että saman sukunimisiä olisi ollut vähän enemmän.


      • En tiedä määriä mutta kaikkien pitäisi kyllä olla kanssa sukua toisilleen kun nimi on aikanaan ruotsista käännetty ja se on "suljettu" sukunimi.🙂.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        En tiedä määriä mutta kaikkien pitäisi kyllä olla kanssa sukua toisilleen kun nimi on aikanaan ruotsista käännetty ja se on "suljettu" sukunimi.🙂.

        Eivätkö nykyään periaatteessa kaikki käytössä olevat sukunimet ole nimilain mukaan suojatuja? Mun ksittääkseni mitään nimeä ei voi nykyään noin vain ottaa, vaan siihen pitää olla jotain perusteita tmv.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eivätkö nykyään periaatteessa kaikki käytössä olevat sukunimet ole nimilain mukaan suojatuja? Mun ksittääkseni mitään nimeä ei voi nykyään noin vain ottaa, vaan siihen pitää olla jotain perusteita tmv.

        En itseasiassa tiedä miten se nykyään on. Muistan vaan kun jo muksuna sanottiin että kaikki saman nimiset on jotain sukua jotenkin ja että sitä nimeä ei voi saada kuin liittymällä sukuun.🙂.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        En tiedä määriä mutta kaikkien pitäisi kyllä olla kanssa sukua toisilleen kun nimi on aikanaan ruotsista käännetty ja se on "suljettu" sukunimi.🙂.

        Laskurin mukaan 92 on samannimisiä.🙂.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu mulla, että sukunimeni juontaa juurensa tiettyyn paikkakuntaan, mutta ei ole koskaan ollut mitenkään yleinen. Itse oletin, että saman sukunimisiä olisi ollut vähän enemmän.

        Nimillä voi olla kiehtoviakin tarinoita taustallaan. On mielenkiintoista seurata, miten nimi on elänyt historian aikana. Sukuni historiaa isäni puolelta on selvitetty aina 1500-luvulle asti ja sukunimemme alkaa jossain vaiheessa hiljalleen löytää muotonsa, siinä on esim ruotsinkielinen etuliite, mutta se on jossain vaiheessa jätetty pois.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        En itseasiassa tiedä miten se nykyään on. Muistan vaan kun jo muksuna sanottiin että kaikki saman nimiset on jotain sukua jotenkin ja että sitä nimeä ei voi saada kuin liittymällä sukuun.🙂.

        Kaikki käytössä olevat sukunimet ovat nykyään tosiaan suojattuja ja sukunimen voi vaihtaa ainoastaan tietyin edellytyksin eli esim avioliiton kautta, sijaisvanhemmuuden kautta (lapsi ottaa vanhemman nimen), sukunimi on esiintynyt suvussa viiden edeltävän sukupolven aikana tai ulkomaista nimeä haluaa muuttaa käytettävämmäksi eli jokin peruste nimenmuutokselle on oltava.

        Itselleni on aina ollut selvää, etten vaihda sukunimeäni edes avioituessani. En ole nähnyt sille yhtäkään hyvää syytä, joten nimi on ja pysyy 😊


      • Aletheias kirjoitti:

        Kaikki käytössä olevat sukunimet ovat nykyään tosiaan suojattuja ja sukunimen voi vaihtaa ainoastaan tietyin edellytyksin eli esim avioliiton kautta, sijaisvanhemmuuden kautta (lapsi ottaa vanhemman nimen), sukunimi on esiintynyt suvussa viiden edeltävän sukupolven aikana tai ulkomaista nimeä haluaa muuttaa käytettävämmäksi eli jokin peruste nimenmuutokselle on oltava.

        Itselleni on aina ollut selvää, etten vaihda sukunimeäni edes avioituessani. En ole nähnyt sille yhtäkään hyvää syytä, joten nimi on ja pysyy 😊

        Jep. Kiitos selvennyksestä.👍. Mulla on yks tuttu joka vaihtoi koko nimensä tai otti toisen etunimensä käyttöön ja keksi itelleen uuden sukunimen. Se oli kyllä jo joskus 2005 vuoden paikkeilla muistaakseni. Sen muistan että se joutu aika pitkäänkin odottaan ennen kuin se virallisesti vaihtui. En muista joutuiko se perustelemaan sitä mitenkään. Nimi itsessään on eräästä fantasiatarinasta peräisin ja oli siinä paikannimi.🙂.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Jep. Kiitos selvennyksestä.👍. Mulla on yks tuttu joka vaihtoi koko nimensä tai otti toisen etunimensä käyttöön ja keksi itelleen uuden sukunimen. Se oli kyllä jo joskus 2005 vuoden paikkeilla muistaakseni. Sen muistan että se joutu aika pitkäänkin odottaan ennen kuin se virallisesti vaihtui. En muista joutuiko se perustelemaan sitä mitenkään. Nimi itsessään on eräästä fantasiatarinasta peräisin ja oli siinä paikannimi.🙂.

        En muista, koska sukunimen suojaus on lakiin tullut, mutta onhan itse nimilaki ollut jo pitkään, joten ihan vapaasti nimiä ei ole saanut valita enää aikoihin. Uusia nimiä kyllä, jos se katsotaan ns hyvän tavan mukaiseksi. Ja kun katsoo jotain nimiä, mitä nimiä jotkut yrittävät lapsilleen antaa, niin ihan hyvä, että jokin suodatin on siinä välissä 😄

        Tuo on jännä, miten jotkut kokevat, ettei syntymässä saatu nimi tunnu omalta vaan menee niin pitköllw, että lähtee muuttamaan koko nimen. Jos se tuntuu oikeammalta, niin siitä vaan. Kyllähän nimi on osa identiteettiä jollain tapaa, toisille enemmän ja toisille vähemmän.


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Kaikki käytössä olevat sukunimet ovat nykyään tosiaan suojattuja ja sukunimen voi vaihtaa ainoastaan tietyin edellytyksin eli esim avioliiton kautta, sijaisvanhemmuuden kautta (lapsi ottaa vanhemman nimen), sukunimi on esiintynyt suvussa viiden edeltävän sukupolven aikana tai ulkomaista nimeä haluaa muuttaa käytettävämmäksi eli jokin peruste nimenmuutokselle on oltava.

        Itselleni on aina ollut selvää, etten vaihda sukunimeäni edes avioituessani. En ole nähnyt sille yhtäkään hyvää syytä, joten nimi on ja pysyy 😊

        "Itselleni on aina ollut selvää, etten vaihda sukunimeäni edes avioituessani. En ole nähnyt sille yhtäkään hyvää syytä, joten nimi on ja pysyy 😊"

        Sama juttu. Ei tulis mieleenkään vaihtaa sukunimeäni mistään syystä. Se on ollut iso osa mun identiteettiäni, niin kauan kun mä muistan. Johtuneeko siitä, että en muista lainkaan aikaa, jolloin naisen olisi ollut pakko vaihtaa nimeään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu mulla, että sukunimeni juontaa juurensa tiettyyn paikkakuntaan, mutta ei ole koskaan ollut mitenkään yleinen. Itse oletin, että saman sukunimisiä olisi ollut vähän enemmän.

        Salo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Salo?

        Ei sinne päinkään.


      • Aletheias kirjoitti:

        En muista, koska sukunimen suojaus on lakiin tullut, mutta onhan itse nimilaki ollut jo pitkään, joten ihan vapaasti nimiä ei ole saanut valita enää aikoihin. Uusia nimiä kyllä, jos se katsotaan ns hyvän tavan mukaiseksi. Ja kun katsoo jotain nimiä, mitä nimiä jotkut yrittävät lapsilleen antaa, niin ihan hyvä, että jokin suodatin on siinä välissä 😄

        Tuo on jännä, miten jotkut kokevat, ettei syntymässä saatu nimi tunnu omalta vaan menee niin pitköllw, että lähtee muuttamaan koko nimen. Jos se tuntuu oikeammalta, niin siitä vaan. Kyllähän nimi on osa identiteettiä jollain tapaa, toisille enemmän ja toisille vähemmän.

        Juu kyllä mitä noita on lukenu nimiä mitä on yritetty antaa lapsen nimeksi mutta ei oo hyväksytty niin todellakin on hyvä että vähän katsotaan perään että mitä nimiä annetaan.😄.

        No siihen voi olla varmasti monia erilaisia syitä kyllä ja oon samaa mieltä että jos tuntee jonkin toisen nimen enemmän omakseen ja just oikeaksi niin siitä vaan.🙂.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Itselleni on aina ollut selvää, etten vaihda sukunimeäni edes avioituessani. En ole nähnyt sille yhtäkään hyvää syytä, joten nimi on ja pysyy 😊"

        Sama juttu. Ei tulis mieleenkään vaihtaa sukunimeäni mistään syystä. Se on ollut iso osa mun identiteettiäni, niin kauan kun mä muistan. Johtuneeko siitä, että en muista lainkaan aikaa, jolloin naisen olisi ollut pakko vaihtaa nimeään.

        En muuten myöskään muista aikaa, kun naisen olisi ollut pakko vaihtaa nimeään. Olen aina nähnyt nimeni osana identiteettiäni. Minulla on jo nimi, miksi tarvitsisin uuden? Jos olenkin sovitellut jonkun miehen sukunimeä etunimeni perään, niin se vain on tuntunut väärältä.

        Monet haluavat koko perheelle saman nimen ja heille yhteinen sukunimi on perhettä ja pariskuntaa yhdistävä tekijä. Ymmärrän tuonkin näkökulman, mutta eipä se yhteinen nimi ihmisiä ainakaan eroilta ole suojannut. Aikamoista nimijumppaa jotkut joutuvat nykypäivänä tekemään, kun ihmiset eroavat ja menevät uusiin naimisiin jne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Itselleni on aina ollut selvää, etten vaihda sukunimeäni edes avioituessani. En ole nähnyt sille yhtäkään hyvää syytä, joten nimi on ja pysyy 😊"

        Sama juttu. Ei tulis mieleenkään vaihtaa sukunimeäni mistään syystä. Se on ollut iso osa mun identiteettiäni, niin kauan kun mä muistan. Johtuneeko siitä, että en muista lainkaan aikaa, jolloin naisen olisi ollut pakko vaihtaa nimeään.

        En muuten myöskään muista aikaa, kun naisen olisi ollut pakko vaihtaa nimeään. Olen samoin aina nähnyt nimeni osana identiteettiäni. Minulla on jo nimi, miksi tarvitsisin uuden? Jos olenkin sovitellut jonkun miehen sukunimeä etunimeni perään, niin se vain on tuntunut väärältä.

        Monet haluavat koko perheelle saman nimen ja heille yhteinen sukunimi on perhettä ja pariskuntaa yhdistävä tekijä. Ymmärrän tuonkin näkökulman, mutta eipä se yhteinen nimi ihmisiä ainakaan eroilta ole suojannut. Aikamoista nimijumppaa jotkut joutuvat nykypäivänä tekemään, kun ihmiset eroavat ja menevät uusiin naimisiin jne.


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        En muuten myöskään muista aikaa, kun naisen olisi ollut pakko vaihtaa nimeään. Olen aina nähnyt nimeni osana identiteettiäni. Minulla on jo nimi, miksi tarvitsisin uuden? Jos olenkin sovitellut jonkun miehen sukunimeä etunimeni perään, niin se vain on tuntunut väärältä.

        Monet haluavat koko perheelle saman nimen ja heille yhteinen sukunimi on perhettä ja pariskuntaa yhdistävä tekijä. Ymmärrän tuonkin näkökulman, mutta eipä se yhteinen nimi ihmisiä ainakaan eroilta ole suojannut. Aikamoista nimijumppaa jotkut joutuvat nykypäivänä tekemään, kun ihmiset eroavat ja menevät uusiin naimisiin jne.

        Mä en ole koskaan edes sovittellut kenenkään nimeä. Minä olen minä ja mulla on jo nimi.

        Kyllä mäkin tavallaan ymmärrän sen, että "kivempi kun ovessa on vain yksi nimi" ja jos se toisen nimi tuntuu omalta, niin siitä vaan. Siskoni mies otti meidän perheemme nimen ja mä luulen, että nyt yli parikymmenen avioliittovuoden jälkeen se on enemmän hänen identiteettinsä kuin se omansa ikinä oli. Toisaalta mä olen tässä nyt viimeisten 5 vuoden aikana käynyt monissa häissä, joissa aviopari on ottanut oman yhteisen sukunimen ja se on kai joku juttu nyt, että ei oteta kummankaan nimeä, vaan ihan oma yhteinen.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Juu kyllä mitä noita on lukenu nimiä mitä on yritetty antaa lapsen nimeksi mutta ei oo hyväksytty niin todellakin on hyvä että vähän katsotaan perään että mitä nimiä annetaan.😄.

        No siihen voi olla varmasti monia erilaisia syitä kyllä ja oon samaa mieltä että jos tuntee jonkin toisen nimen enemmän omakseen ja just oikeaksi niin siitä vaan.🙂.

        Kannatan lämpimästi ihmisen vapautta valita lapselleen (ja itselleen) haluamansa nimi, mutta jotkut ehdotukset ovat jo niin övereitä, että siinä vaiheessa olen ihan iloinen suomalaisesta holhousyhteiskunnasta 😄

        Varmaan nimen vaihtaminen liittyy tuohon identiteettiin. Jos ei koe nimensä kuvastavan itseään ja että se on ristiriidassa oman identiteetin kanssa, niin silloin nimenvaihto voi tosiaan olla paikallaan. Tiedän joidenkin virallistaneen myös lempinimensä, kun heitä on aina kutsuttu lempinimellä. Aika hauska ajatus sekin, nimi on vähän kuin muodostunut itsestään ja jäänyt käyttöön luontaisesti 😊


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä en ole koskaan edes sovittellut kenenkään nimeä. Minä olen minä ja mulla on jo nimi.

        Kyllä mäkin tavallaan ymmärrän sen, että "kivempi kun ovessa on vain yksi nimi" ja jos se toisen nimi tuntuu omalta, niin siitä vaan. Siskoni mies otti meidän perheemme nimen ja mä luulen, että nyt yli parikymmenen avioliittovuoden jälkeen se on enemmän hänen identiteettinsä kuin se omansa ikinä oli. Toisaalta mä olen tässä nyt viimeisten 5 vuoden aikana käynyt monissa häissä, joissa aviopari on ottanut oman yhteisen sukunimen ja se on kai joku juttu nyt, että ei oteta kummankaan nimeä, vaan ihan oma yhteinen.

        Minä joskus nuorempana mietin, miltä nimeni kuulostaisi yhdistettynä miehen nimeen, mutta totesin aika nopeasti, että oma nimi paras nimi 😁

        Näihin voi suhtautua niin monella tavalla, nimen merkitys vaihtelee niin paljon yksilöiden välillä. Itsekin olen törmännyt tuohon, että pariskunta valitsee oman yhteisen nimen ja se on mielestäni ihan kiva käytäntö heille, jotka kuitenkin kokevat yhteisen nimen tärkeäksi. Heille se edustaneet yhteenkuuluvuutta ja sitoutumista. Minulla taas nuo asiat eivät ole koskaan olleet nimeen liitoksissa. Minulla on eri sukunimi kuin lapsellanikin, mutta en koe olevani yhtään vähempi hänen äitinsä nimen takia.


      • Aletheias kirjoitti:

        Kannatan lämpimästi ihmisen vapautta valita lapselleen (ja itselleen) haluamansa nimi, mutta jotkut ehdotukset ovat jo niin övereitä, että siinä vaiheessa olen ihan iloinen suomalaisesta holhousyhteiskunnasta 😄

        Varmaan nimen vaihtaminen liittyy tuohon identiteettiin. Jos ei koe nimensä kuvastavan itseään ja että se on ristiriidassa oman identiteetin kanssa, niin silloin nimenvaihto voi tosiaan olla paikallaan. Tiedän joidenkin virallistaneen myös lempinimensä, kun heitä on aina kutsuttu lempinimellä. Aika hauska ajatus sekin, nimi on vähän kuin muodostunut itsestään ja jäänyt käyttöön luontaisesti 😊

        Juu samaa mieltä oon mäkin mutta siellä on ollu tosiaan ihan sellasia älyttömyyksiä että se lapsi joutuisi varmasti nimestään kärsimään kohtuuttomasti. En oikein ymmärrä mikä siinä on vanhemmilla tai vanhemmalla ideana antaa sellainen nimi mistä lapsi aivan varmasti kärsisi. Jotenkin tulee olo että ei oo ajateltu kyllä sitä lasta yhtään eikä sen hyvinvointia kun on sellaista nimeä yritetty saada läpi.🤔.

        Suurimmalta osin varmasti liittyy tuohon kyllä. Tosin yks ikävä juttu mikä tulee mieleen on se että jos on kokenut lapsena omien vanhempiensa taholta niin huonoa ja väärää kohtelua tai on aikuisiällä mennyt sukset niin ristiin heidän kanssaan niin pahasti ettei halua olla missään tekemisissä heidän tai edes heidän antamansa nimen kanssa.🤔.

        Toi on kyllä mukava ajatus tuo lempinimen muuttuminen oikeaksi nimeksi kun se on tosiaan muokkautunut itsestään kuvastamaan juuri sitä henkilöä.🙂.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Juu samaa mieltä oon mäkin mutta siellä on ollu tosiaan ihan sellasia älyttömyyksiä että se lapsi joutuisi varmasti nimestään kärsimään kohtuuttomasti. En oikein ymmärrä mikä siinä on vanhemmilla tai vanhemmalla ideana antaa sellainen nimi mistä lapsi aivan varmasti kärsisi. Jotenkin tulee olo että ei oo ajateltu kyllä sitä lasta yhtään eikä sen hyvinvointia kun on sellaista nimeä yritetty saada läpi.🤔.

        Suurimmalta osin varmasti liittyy tuohon kyllä. Tosin yks ikävä juttu mikä tulee mieleen on se että jos on kokenut lapsena omien vanhempiensa taholta niin huonoa ja väärää kohtelua tai on aikuisiällä mennyt sukset niin ristiin heidän kanssaan niin pahasti ettei halua olla missään tekemisissä heidän tai edes heidän antamansa nimen kanssa.🤔.

        Toi on kyllä mukava ajatus tuo lempinimen muuttuminen oikeaksi nimeksi kun se on tosiaan muokkautunut itsestään kuvastamaan juuri sitä henkilöä.🙂.

        Juuri noin. Jollei vanhemmilta löydy riittävästi tervettä järkeä lapsen nimeämisen suhteen, niin on ihan hyvä, että sille on asetettu jotkut rajat. Joillekin vanhemmille erikoisuuden tavoittelu menee lapsen edun edelle 😕

        Tuo saattaa hyvin olla joidenkin nimenvaihdosten takana, ikävät muistot. Tuli mieleen myös se, että joku saattaa vaihtaa nimeä pysyäkseen "piilossa" esim vainoajalta tai tehdäkseen pesäeron menneisyyteensä esim rikosten takia. Näitä syitähän alkaa löytyä vaikka millä mitalla, kun alkoi oikein miettimään 😊


      • Aletheias kirjoitti:

        Juuri noin. Jollei vanhemmilta löydy riittävästi tervettä järkeä lapsen nimeämisen suhteen, niin on ihan hyvä, että sille on asetettu jotkut rajat. Joillekin vanhemmille erikoisuuden tavoittelu menee lapsen edun edelle 😕

        Tuo saattaa hyvin olla joidenkin nimenvaihdosten takana, ikävät muistot. Tuli mieleen myös se, että joku saattaa vaihtaa nimeä pysyäkseen "piilossa" esim vainoajalta tai tehdäkseen pesäeron menneisyyteensä esim rikosten takia. Näitä syitähän alkaa löytyä vaikka millä mitalla, kun alkoi oikein miettimään 😊

        Juu erikoisuuden tavoittelu, shokeeraamisen halu tai joku muu täysin tyhjänpäiväinen syy menee joillakin vanhemmilla lapsen edun ja hyvinvoinninkin edelle selvästi näissä tapauksissa mikä on todella surullista.😒.

        Kyllä...myös näitä syitä varmasti monella vaihtajalla on. Moni haluaa päästä juuri eroon piinaajasta/piinaajista tai jättää menneisyyden taakseen syystä tai toisesta. Jokatapauksessa kuitenkin aloittaa ihan uuden elämän ikäänkuin "puhtaalta pöydältä". Jep kyllähän näitä eri syitä tosiaan löytymään rupeaa kun tosissaan asiaa pohtii.😊.


    • Anonyymi

      Huono laskuri eikä pidä paikkaansa, ei tuntenut sukunimeäni ollenkaan

      • Anonyymi

        aaha, siinä oli tuo lukumääräraja, perutaan edellinen


      • Anonyymi

        Näkyi ainakin omalla kohdallani pitävän paikkansa väestötietojärjestelmän kanssa. Se on kyllä aika outoa, jos sinä ja sukusi ette ole lainkaan Suomen väestötietojärjestelmässä. Asutko kuitenkin ihan virallisesti Suomessa? 🤔


      • Anonyymi

        Tai onko sukunimessäsi ehkä jokin erikoisempi kirjoitusasu, jota tuo ei ehkä tunnista tai on merkitty sinne väärin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näkyi ainakin omalla kohdallani pitävän paikkansa väestötietojärjestelmän kanssa. Se on kyllä aika outoa, jos sinä ja sukusi ette ole lainkaan Suomen väestötietojärjestelmässä. Asutko kuitenkin ihan virallisesti Suomessa? 🤔

        Pöh! Tilastossa on alaraja, eli sukunimiä, joita on alle 20 ei siinä mainita tietosuojasyistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pöh! Tilastossa on alaraja, eli sukunimiä, joita on alle 20 ei siinä mainita tietosuojasyistä.

        Ok, no sehän selittää. Ei siellä mun miehenikään nimeä ole, mutta enpä olisi sitä sieltä hakenutkaan, kun se on ulkolainen nimi. En nyt siis tarkota olettaa, että sun nimesi olisi ulkomaalaistaustainen, vaan että siellä ei tosiaan ihan kaikkia ole. 🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok, no sehän selittää. Ei siellä mun miehenikään nimeä ole, mutta enpä olisi sitä sieltä hakenutkaan, kun se on ulkolainen nimi. En nyt siis tarkota olettaa, että sun nimesi olisi ulkomaalaistaustainen, vaan että siellä ei tosiaan ihan kaikkia ole. 🙂

        Abdullah on yleinen nimi lähi-idässä 😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Abdullah on yleinen nimi lähi-idässä 😁

        No kiva kuulla. En tiennytkään sen olevan myös sukunimi. Mun mieheni sukunimi on ihan eräällä eurooppalaisella kielellä oleva nimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Abdullah on yleinen nimi lähi-idässä 😁

        Lähi-itä on Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähi-itä on Suomessa.

        Tarkoitatko Vantaata?


    • Anonyymi

      Harvinaisen sukunimen saa kun itse keksii esim... helmenkalastaja tai daliman tai sienezstäjä

      • Anonyymi

        Kyllä. Tosin sitten ei voi herätä samanlaisia ajatuksia, joita pohtiessaan aloittaja tämän aloituksen kirjoitti. Mutta ei siinä tietenkään mitään väärää ole. 👍


      • Anonyymi

        Toi Helmenkalastajat on tutun kuuloinen, jossain siihen törmännyt. Tuskin on kovin harvinainen sukunimi?


    • Noin 3000 ihmisen sukunimenä tämä omani on. Äitini tyttönimeä puolestaan on vain 74 kpl.

    • Ei ole yleisimpien joukossa, mutta ei se mikään harvinainenkaan ole. Alle kymmenentuhatta Suomessa.

    • Anonyymi

      Tuo ohjelmani nimettäjä voisi keksiä kaikenlaisia nimiä, ei nyt huvita sitä käynnistää vaikka helppoa tekemään juttuja,

      Balloman

    • Omaa tyttönimeäni on Suomessa reilusti alle 100 henkilöllä. Lasteni isän sukunimeä, mitä en (lasten toiveesta) erotessani vaihtanut, on alle 20000.
      Joskus on käynyt kyllä mielessä, että otan tyttönimeni takaisin, mutta siinä on niin iso vaiva, etten ole vielä saanut aikaiseksi. 🙂

    • Tieto salattu, koska alle 20. No eipä etunimeäkään löytynyt ainuttakaan.

      • Anonyymi

        Aha, pistit vielä paremmaksi 🙂, etunimeäni sentään löytyy


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aha, pistit vielä paremmaksi 🙂, etunimeäni sentään löytyy

        Oho, hämmentävää...


    • Anonyymi

      Kyllä niitä sukulaisia on enemmän. Naiset ovat vaihtaneet ja vaihtavat miehensä sukunimeen vieläkin aika usein, jota en kyllä ymmärrä.

      • Anonyymi

        Tuolta väestötietojärjestelmästähän näkee myös sen, kuinka monella on ollut entisenä sukunimenä. Nykyään myös aika moni mies vaihtaa nimensä tai koko pariskuntakin nykyään vaihtaa yhteiseen nimeen, kumpikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolta väestötietojärjestelmästähän näkee myös sen, kuinka monella on ollut entisenä sukunimenä. Nykyään myös aika moni mies vaihtaa nimensä tai koko pariskuntakin nykyään vaihtaa yhteiseen nimeen, kumpikin.

        taulukko ilmoitti , 27 omaa sukunimeäni. Ei siis paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        taulukko ilmoitti , 27 omaa sukunimeäni. Ei siis paljon.

        Ei näy olevan. 🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näy olevan. 🙂

        siitä huolimatta , ihan perisuomalainen nimi. D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siitä huolimatta , ihan perisuomalainen nimi. D

        Sama minulla. Ihan perinteisen suomalainen nimi. Silti mä joudun likipitäen tavuttamaan sukunimeni. 😃


      • Anonyymi

        Keneen tai mihin viittaat tolla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolta väestötietojärjestelmästähän näkee myös sen, kuinka monella on ollut entisenä sukunimenä. Nykyään myös aika moni mies vaihtaa nimensä tai koko pariskuntakin nykyään vaihtaa yhteiseen nimeen, kumpikin.

        Eipä sieltäkään löydy montaa. 2 kuollutta, kahdella entisenä nimenä. Tai nyt jo ehkä 3.


    • Anonyymi

      Tuomo-Susanna Järvipekko


      huvittaisi jo käynnistääkin tuo oma nimittäjä-ohjelmas koska voisi muodostaa mitä tahasnsda nimiä joihin ei ihmisen mielikuvituskaan riitä.

    • Sukuni on pääsääntöisesti ollut niin "köyhä", ettei ole omistettu edes sukunimeä. Jossain vaiheessa sellainen on pitänyt ottaa käyttöön ja siinä vaiheessa ehkä käytännöllisyys on voittanut mielikuvituksellisuuden. Melko tavallinen nimi, jota on aika paljon Suomessa.

      Toisaalta on sitten joukko muita sukunimiä, joiden kantajien tiedän suurella todennäköisyydellä olevan enemmän tai vähemmän kaukaista sukua, siis äidin, isänäidin, isänisänäidin jne. kautta. Talonpoikaissuomessa sukunimi on usein poimittu tilan nimestä. Miehet ovat omaksuneet vaimonsa kotitilan nimen sukunimekseen, jos yhteen muutto on niin päin tapahtunut. Keski-Euroopassa nimi taas on kulkenut tiiviimmin isälinjassa.

      • Anonyymi

        Joo, mullakin on tuo muu suku pitkälti silleen kahden vähän yleisemmän sukunimen alla. Sitten on kuitenkin tämä oman ihan lähipiirini sukunimi, joka on tosiaan vähän tällainen mysteeri.


      • Vuosi sitten muuten keskusteltiin
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17512316/nimi-pahentaa-naisen

        Omalta kohdaltani historiasta löytyy Pässinpään perhe. (No ei ihan kirjaimellisesti, mutta hyvin tuon tyylinen.) Ei ole sitä enää kenelläkään käytössä. Ihme juttu. Siinä olisi itsellenikin hyvä nimi.

        Yllätyin vähän, että globaalistikaan (https://forebears.io/surnames) ei löytynyt mitään älyttömän yleistä. Maailmalla on miljoonia Smith-nimisiä, mutta omista mahdollisista Amerikkaan muuttajista on yleisin nimi vain vähän yli 10:llä tuhannella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, mullakin on tuo muu suku pitkälti silleen kahden vähän yleisemmän sukunimen alla. Sitten on kuitenkin tämä oman ihan lähipiirini sukunimi, joka on tosiaan vähän tällainen mysteeri.

        Nimeä paljastamatta aika paljon riippuu, minkä tyyppinen nimi on:
        - on näitä nen-päätteisiä, jotka tuskin kertovat paljon mitään. Tai ainakaan minä en tiedä iiden logiikkaa
        - on -la ja -lä -päätteisiä, jotka luultavasti johtavat johonkin agraariyhteiskunnan tilaan tai kylään. Jos samannimisiä tiloja siellä sun täällä, niin myös samoja sukunimiä, jotka eivät liity toisiinsa
        - ruotsinkieliset vastaavat
        - sotilasnimet, jotka keksitty siihen tarpeeseen, että kotoaan poissa olevat saman nimiset Erkki Jussinpojat on pitänyt erottaa toisistaan
        - 1900-luvun alkupuolella enimmäkseen ruotsista suomennetut, usein kaksiosaisia yleissanoja
        - -us päätteiset ovat latinannoksia siltä ajalta kun johonkin virkaan valitulla piti olla nimi. Tuolloin siis hyvinkin kantasuomalaiset saattoivat saada vierasperäisiä nimiä

        Itselläni isänäidinisä on vaihtanut nimensä vuoden 1900 tienoilla ehkä vain siksi, että saman nimisiä sisaruksia ja serkkuja oli kylillä jo tarpeeksi. Uusi nimi oli jo muutamalla muullakin Suomessa, mutta mitään yhteyttä näihin ihmisiin tuskin oli. Ja suomalaistamisestakaan ei voinut olla kyse, koska sen paremmin vanha kuin uusi nimikään ei ollut suomea vaan enemmänkin ruotsia, joka toki oli äidinkielensäkin.


      • Anonyymi
        scrg kirjoitti:

        Nimeä paljastamatta aika paljon riippuu, minkä tyyppinen nimi on:
        - on näitä nen-päätteisiä, jotka tuskin kertovat paljon mitään. Tai ainakaan minä en tiedä iiden logiikkaa
        - on -la ja -lä -päätteisiä, jotka luultavasti johtavat johonkin agraariyhteiskunnan tilaan tai kylään. Jos samannimisiä tiloja siellä sun täällä, niin myös samoja sukunimiä, jotka eivät liity toisiinsa
        - ruotsinkieliset vastaavat
        - sotilasnimet, jotka keksitty siihen tarpeeseen, että kotoaan poissa olevat saman nimiset Erkki Jussinpojat on pitänyt erottaa toisistaan
        - 1900-luvun alkupuolella enimmäkseen ruotsista suomennetut, usein kaksiosaisia yleissanoja
        - -us päätteiset ovat latinannoksia siltä ajalta kun johonkin virkaan valitulla piti olla nimi. Tuolloin siis hyvinkin kantasuomalaiset saattoivat saada vierasperäisiä nimiä

        Itselläni isänäidinisä on vaihtanut nimensä vuoden 1900 tienoilla ehkä vain siksi, että saman nimisiä sisaruksia ja serkkuja oli kylillä jo tarpeeksi. Uusi nimi oli jo muutamalla muullakin Suomessa, mutta mitään yhteyttä näihin ihmisiin tuskin oli. Ja suomalaistamisestakaan ei voinut olla kyse, koska sen paremmin vanha kuin uusi nimikään ei ollut suomea vaan enemmänkin ruotsia, joka toki oli äidinkielensäkin.

        Itselläni ei osu mikään noista "säännöistä" ja ehkä siksi moni suomalainen kokekin nimeni ensikuulemalta hieman erikoiseksi, kunnes sitten tajuaa, että ihan tavallinen suomalainen sukunimihän se kuitenkin on. Paikkakuntaan liittyvä nimi, mutta ei ehkä ihan tavallisimmassa taivutusmuodossa. Kyllä samanlaisiin ratkaisuihin kuitenkin muissakin sukunimissä törmää. Muut sukupuun nimet ovat pitkälti tuota -nen päätettä täynnä. 🙂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itselläni ei osu mikään noista "säännöistä" ja ehkä siksi moni suomalainen kokekin nimeni ensikuulemalta hieman erikoiseksi, kunnes sitten tajuaa, että ihan tavallinen suomalainen sukunimihän se kuitenkin on. Paikkakuntaan liittyvä nimi, mutta ei ehkä ihan tavallisimmassa taivutusmuodossa. Kyllä samanlaisiin ratkaisuihin kuitenkin muissakin sukunimissä törmää. Muut sukupuun nimet ovat pitkälti tuota -nen päätettä täynnä. 🙂

        Ok. Noita suomen sanojen taivutusmuotoja tapaa joskus. En osaa sanoa niiden historiasta.

        Nen-päätteiset ovat nykyään levittäytyneet koko maahan, mutta joskus tuo on ollut sillä tavalla paikallinen piirre, että jossain päin niitä on ollut vähän kaikilla ja jossain päin ei juuri kenelläkään. Juuri luin jostain, että periaatteessa sama nimi saman tyyppisellä historialla on paikallisen käytännön vuoksi ollut eri muodossa. Esim. Savon Rahikainen olisikin ollut Karjalan Kannaksella Rahikka.


    • Anonyymi

      Ei varmaan kovin yleinen sanovat olevan noin muutama sata evakon jälkeläisiä.

    • Anonyymi

      Hyvää iltaa terveisin Gagamies, ja sitten säätiedotuksia....

      Olen aika tyytyväinen tuohon koodiin minkä tein. joka muodostaa noita..


      Dismissi.

    • Anonyymi

      Ei ole kovin yleinen. Se vaan, että vain yksi samanniminen on minulle sukua.

      - Sheena

      • Anonyymi

        Sekin on ihan mehdollista, tietysti. Itselläni kuitenkin oikeastaan koko lähisuku on samalla sukunimellä. Myös lapsellani on mun sukunimeni, eikä isänsä. 🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekin on ihan mehdollista, tietysti. Itselläni kuitenkin oikeastaan koko lähisuku on samalla sukunimellä. Myös lapsellani on mun sukunimeni, eikä isänsä. 🙂

        Sukunimeni on tekaistu (isovanhemmat), kun haluttiin uusi nimi venäläisen tilalle.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sukunimeni on tekaistu (isovanhemmat), kun haluttiin uusi nimi venäläisen tilalle.

        - Sheena

        Sellaisia on varmasti paljon. Kuka on vaihtanut mistäkin syystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaisia on varmasti paljon. Kuka on vaihtanut mistäkin syystä.

        Kyllä ja nykyään vasta vaihdetaankin nimiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sukunimeni on tekaistu (isovanhemmat), kun haluttiin uusi nimi venäläisen tilalle.

        - Sheena

        Isovanhemmat täälläkin ovat olleet asialla, suht. yleinen ruotsinkielinen nimi väännetty tähän nykyiseen historiaperäiseen, ei ole siis ihan tuulesta temmattu vaikka yhtymäkohtia alkuperäiseen löytyykin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaisia on varmasti paljon. Kuka on vaihtanut mistäkin syystä.

        Omassa suvussani on ollut riitaa maista, jolloin sukulaiseni saivat tarpeekseen ja vaihtoivat sukunimensä uudeksi. Siksi nimi on suhteellisen harvinainen, alle 100 kpl. Aiempaa nimeä olisi nyt useita tuhansia.

        Tunnistan itsestänikin samanlaista periaatteellisuutta, että jos riitaan joudun, periksi ei anneta! Sukuvika ilmeisesti. :D


    • Anonyymi

      Gubta

      0 osumaa.
      Moktar Gubta 0 osumaa.
      Trolli ja keksitty nimensä.

    • Anonyymi

      Nykyisenä nimenä alle 200.

    • Anonyymi

      91 suomalaisella on sama sukunimi kuin minulla. Sukujuuret yltää 1700-luvulle.
      Jos jollain on sukunimi, joita on alle 10:llä, nimi on vast ikään keksitty. Näitä nimiä tapaa olla niillä, jotka ovat lusineet.

      • Anonyymi

        Luultavasti on myös vanhoja nimiä, jotka ovat katoamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luultavasti on myös vanhoja nimiä, jotka ovat katoamassa.

        Juu, nimestä kyllä huomaa onko se katoamassa vai juuri keksitty, että elämän voi aloittaa puhtaalta pöydältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, nimestä kyllä huomaa onko se katoamassa vai juuri keksitty, että elämän voi aloittaa puhtaalta pöydältä.

        No eipä niistä kyllä oikeasti välttämättä huomaa.


    • Todella harvinainen. Ei tarvitse edes testejä tehdä, kun sen tietää.

    • Anonyymi

      itselle kun tulee ideoits mitä voisi tehdä niiin.... aivoni tarvitsevat lepoa välillä..

      Missipussi.

    • Anonyymi

      Fuck you!

      • Anonyymi

        In your dreams dear.


    • Anonyymi

      nooniin mutta tällä palstalla ei mielestäni ole kiusaajia.

      Pikkumies.

    • Jotain kahden ja kolmensadan väliltä

    • Laskurin mukaan saman sukunimisiä on 92.🙂.

      • Itselläni on jopa nimikaimakin etunimeä myöden, jolla on jopa sama ammattikin. 😄


      • Huitale kirjoitti:

        Itselläni on jopa nimikaimakin etunimeä myöden, jolla on jopa sama ammattikin. 😄

        No siinä on kyllä hyvin osunut monta asiaa jo kohdalleen. Itellä ei kyllä tietääkseni oo yhtään täyskaimaa saati samalla ammatilla.😀.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        No siinä on kyllä hyvin osunut monta asiaa jo kohdalleen. Itellä ei kyllä tietääkseni oo yhtään täyskaimaa saati samalla ammatilla.😀.

        On kyllä, joskus facebookissa on kyselty häntä ja oletettu, että olen hän. 😃

        Jännää kun Suomessa minun sukunimisiä on alle 200 kpl, ulkomailla sitten päälle 200 ja minun ja isäni nimikaimat löytyy, isällä useampikin. 😄


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        On kyllä, joskus facebookissa on kyselty häntä ja oletettu, että olen hän. 😃

        Jännää kun Suomessa minun sukunimisiä on alle 200 kpl, ulkomailla sitten päälle 200 ja minun ja isäni nimikaimat löytyy, isällä useampikin. 😄

        Ovatko ehkä jotain suvusta otettuja nimiä?


      • Huitale kirjoitti:

        On kyllä, joskus facebookissa on kyselty häntä ja oletettu, että olen hän. 😃

        Jännää kun Suomessa minun sukunimisiä on alle 200 kpl, ulkomailla sitten päälle 200 ja minun ja isäni nimikaimat löytyy, isällä useampikin. 😄

        No on kyllä jännä juttu tosiaan.😀.

        Hyvää huomenta! ja mukavaa päivää. Ite jäinkin tänään saikulle kun heräsin yöllä siihen kun yskitti ja kurkku on kipee ja nyt onkin jo oikein mukavan tukkoinen olo.😄.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ovatko ehkä jotain suvusta otettuja nimiä?

        On vaan sattunut sukuun samannimisiä. Kaikkihan me samaa sukua ollaa, ketkä on sukuun syntyneet. Sukuun tulleet sitten tietysti avioliiton kautta, kuten nimikaimanikin mitä ilmeisemmin.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        No on kyllä jännä juttu tosiaan.😀.

        Hyvää huomenta! ja mukavaa päivää. Ite jäinkin tänään saikulle kun heräsin yöllä siihen kun yskitti ja kurkku on kipee ja nyt onkin jo oikein mukavan tukkoinen olo.😄.

        Juu, kurjaa toi flunssa, mulla kesti 2 viikkoa ja tulehtu poskiontelotkin. Vieläkin on räkää rööreissä. Mutta kävin reilun tunnin uimassa ja vesijumpassa. Popsin just salaatin kanan ja kananmunan kera. 🙂

        Parane pian!


      • Huitale kirjoitti:

        On vaan sattunut sukuun samannimisiä. Kaikkihan me samaa sukua ollaa, ketkä on sukuun syntyneet. Sukuun tulleet sitten tietysti avioliiton kautta, kuten nimikaimanikin mitä ilmeisemmin.

        Vajaa 200 ihmistä Suomessa käsittää varmaan useamman sukupolven ja sukuun tulleet puolisot ja syntyneet jälkeläiset, joten veikkaan vaan suvun pariutuneen ja lisääntyneen mukavasti. Nythän tyttöjä alkaa olla enemmän, joten miten mahtaa sukunimi jatkua perintönä.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        On vaan sattunut sukuun samannimisiä. Kaikkihan me samaa sukua ollaa, ketkä on sukuun syntyneet. Sukuun tulleet sitten tietysti avioliiton kautta, kuten nimikaimanikin mitä ilmeisemmin.

        Niin, sehän on ihan tavallista, että nimet kulkevat suvussa. Tosi monissa suvuissa on nimiä, jotka kulkevat suvussa. Sehän on ihan tapanakin, että nimet kulkevat suvussa.

        Sitten on tietysti se, että jos sattuu olemaan suht saman ikäinen ja etunimi on ollut suosittu annettavaksi sen ajan lapsille, niin kaimoja riittää. Ei siinäkään minusta ole yhtään mitään edes ihmeteltävää.


      • Huitale kirjoitti:

        Juu, kurjaa toi flunssa, mulla kesti 2 viikkoa ja tulehtu poskiontelotkin. Vieläkin on räkää rööreissä. Mutta kävin reilun tunnin uimassa ja vesijumpassa. Popsin just salaatin kanan ja kananmunan kera. 🙂

        Parane pian!

        Kiitos eiköhän tää tästä ei nyt oo ainakaan huonontunut olo enää.🙂. Vesijumppa on kyllä hauskaa ja voi olla että nyt talvella on mahdollisuus taas päästä käymään tuolla kiipulassa vesijumpassa. Ajattelin tässä itekin kohta jonkunlaisen salaatin syödä tai jotain. Toisaalta vois syödä jotain mihin voi ladata reilusti valkosipulia se vois tota flunssaakin jeesata.😊.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, sehän on ihan tavallista, että nimet kulkevat suvussa. Tosi monissa suvuissa on nimiä, jotka kulkevat suvussa. Sehän on ihan tapanakin, että nimet kulkevat suvussa.

        Sitten on tietysti se, että jos sattuu olemaan suht saman ikäinen ja etunimi on ollut suosittu annettavaksi sen ajan lapsille, niin kaimoja riittää. Ei siinäkään minusta ole yhtään mitään edes ihmeteltävää.

        Tota mäkin vähän mietin, että mitä erikoista siinä on. Vähintään joka toisessa suvussa on nimiä, jotka kulkee suvussa ja joita annetaan sukupolvesta toiseen. monihan ihan käy läpi sitä omaa sukuaan miettiessään lapselle nimeä, että onko siellä jotain sopivaa. Varsinkin vanhemmilla sukupolvilla se on ollu pikemmin sääntö kuin poikkeus, että lapselle on etsitty suvusta vähintään sitä toista nimeä, mutta tosi usein myös ensimmäinen nimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, sehän on ihan tavallista, että nimet kulkevat suvussa. Tosi monissa suvuissa on nimiä, jotka kulkevat suvussa. Sehän on ihan tapanakin, että nimet kulkevat suvussa.

        Sitten on tietysti se, että jos sattuu olemaan suht saman ikäinen ja etunimi on ollut suosittu annettavaksi sen ajan lapsille, niin kaimoja riittää. Ei siinäkään minusta ole yhtään mitään edes ihmeteltävää.

        "Sitten on tietysti se, että jos sattuu olemaan suht saman ikäinen ja etunimi on ollut suosittu annettavaksi sen ajan lapsille, niin kaimoja riittää. Ei siinäkään minusta ole yhtään mitään edes ihmeteltävää."

        Noinhan se on. Mullakin on hyvin harvinainen sukunimi, alle 50:llä on sama sukunimi. Silti mulla olisi 1 täysnimikaima, jos en olis ite aikanaan ottanut toista nimeäni puhuttelunimeksi. Sillon en tosta täysnimikaimasta tiennyt, mutta mulla oli jo aikanaan peruskoulussa luokallani 3 samannimistä ja rinnakkaisluokalla vielä ainakin 1 lisää, eli hyvin tavallinen etunimi mun kanssani saman ikäisillä.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Kiitos eiköhän tää tästä ei nyt oo ainakaan huonontunut olo enää.🙂. Vesijumppa on kyllä hauskaa ja voi olla että nyt talvella on mahdollisuus taas päästä käymään tuolla kiipulassa vesijumpassa. Ajattelin tässä itekin kohta jonkunlaisen salaatin syödä tai jotain. Toisaalta vois syödä jotain mihin voi ladata reilusti valkosipulia se vois tota flunssaakin jeesata.😊.

        Juu. Tuolla on näyttö missä näkyy liikkeet, niin ei ole vetäjää. Minusta mukavempi niin. Meinaan alkaa käymään salillakin. Jos vaikka saisi itseään vähän parempaan kuntoon vielä. 😊


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, sehän on ihan tavallista, että nimet kulkevat suvussa. Tosi monissa suvuissa on nimiä, jotka kulkevat suvussa. Sehän on ihan tapanakin, että nimet kulkevat suvussa.

        Sitten on tietysti se, että jos sattuu olemaan suht saman ikäinen ja etunimi on ollut suosittu annettavaksi sen ajan lapsille, niin kaimoja riittää. Ei siinäkään minusta ole yhtään mitään edes ihmeteltävää.

        Juu, mutta kun ehdotettiin nimiä otettavan suvustani. Niin ei sentään. Tämä sukunimi kulkee luontaisesti, ei niin että kuka vaan sen voisi ottaa koska sattuu tykkäämään sukunimestä.


      • Huitale kirjoitti:

        Juu, mutta kun ehdotettiin nimiä otettavan suvustani. Niin ei sentään. Tämä sukunimi kulkee luontaisesti, ei niin että kuka vaan sen voisi ottaa koska sattuu tykkäämään sukunimestä.

        Ja asumme nimikaimani kanssa toisella puolella Suomea eikä tunneta toisiamme. Jooten sukuun tullut avioliiton kautta tai vaan tosiaan ikäiseni ja etunimi on yleisempi tosiaan meillä 70 lukulaisilla.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Juu, mutta kun ehdotettiin nimiä otettavan suvustani. Niin ei sentään. Tämä sukunimi kulkee luontaisesti, ei niin että kuka vaan sen voisi ottaa koska sattuu tykkäämään sukunimestä.

        No etköhän sä nyt kuitenkin etunimistä puhunut. eihän siinä nyt ole mitään järkeä ole, että ihmettelisit miksi isälläsi on suvussaan kanssaan samalla sukunimellä olevia?


      • Huitale kirjoitti:

        Ja asumme nimikaimani kanssa toisella puolella Suomea eikä tunneta toisiamme. Jooten sukuun tullut avioliiton kautta tai vaan tosiaan ikäiseni ja etunimi on yleisempi tosiaan meillä 70 lukulaisilla.

        Me ei tosiaan tunneta koko suvun kesken toisiamme, kuin ihan lähipiirissä asuvat.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Ja asumme nimikaimani kanssa toisella puolella Suomea eikä tunneta toisiamme. Jooten sukuun tullut avioliiton kautta tai vaan tosiaan ikäiseni ja etunimi on yleisempi tosiaan meillä 70 lukulaisilla.

        Eli siis ihan normaalia, eikä edes kovin kummoinen sattuma. 🙂

        Jos mäkin olisin valinnut tyypillisne naisvaltaisen hoiva-alan, niin olisin myös tuon täysnimikaimani kanssa samalla alalla. Oudompaa olisi, jos me oltais molemmat samalla alalla, jolla mä nyt olen. 😛


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Ja asumme nimikaimani kanssa toisella puolella Suomea eikä tunneta toisiamme. Jooten sukuun tullut avioliiton kautta tai vaan tosiaan ikäiseni ja etunimi on yleisempi tosiaan meillä 70 lukulaisilla.

        Ja juu, en mäkään häntä tunne. En mä edes tiedä missä asuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No etköhän sä nyt kuitenkin etunimistä puhunut. eihän siinä nyt ole mitään järkeä ole, että ihmettelisit miksi isälläsi on suvussaan kanssaan samalla sukunimellä olevia?

        No minä puhuin molemmista nimistä etu- ja sukunimestä kaimana. En vain toisesta. On se näinkin harvinaisen aatelisnimen kohdalla aika jännä havainto, etenkin kun pienehkö suku ja monta saman nimistä miestä. 😃

        Eikä edes lähisukua, että isältä pojalle jne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli siis ihan normaalia, eikä edes kovin kummoinen sattuma. 🙂

        Jos mäkin olisin valinnut tyypillisne naisvaltaisen hoiva-alan, niin olisin myös tuon täysnimikaimani kanssa samalla alalla. Oudompaa olisi, jos me oltais molemmat samalla alalla, jolla mä nyt olen. 😛

        Minulla on vain 1 nimikaima Suomessa, isälläni sentään 6-7. Jos elossa yhä ovat.


      • Huitale kirjoitti:

        Minulla on vain 1 nimikaima Suomessa, isälläni sentään 6-7. Jos elossa yhä ovat.

        Ehkä tuolla savossa ovat sitten senioria ja junioria monessa sukupolvessa, toisin kun me täällä hämeessä ja pirkanmaalla.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        No minä puhuin molemmista nimistä etu- ja sukunimestä kaimana. En vain toisesta. On se näinkin harvinaisen aatelisnimen kohdalla aika jännä havainto, etenkin kun pienehkö suku ja monta saman nimistä miestä. 😃

        Eikä edes lähisukua, että isältä pojalle jne.

        Minusta se on nimenomaan todella tavallista, että etunimet toistuvat suvuissa tasaiseen tahtiin. Varsinkin pienessä ja vielä jos on aatelista, niin tietenkin siellä on toistuvia nimiä. Niinhän ihmiset toimivat. Antavat isoisan tai isosedän tai isoisoisoisän tmv. vastaavaa nimiä ja sitten vaikka se yhteinen sukulainen, jolta se nimi on alunperin otettu, on jossain kaukana historian hämärissä, niin se sama nimi vaan toistuu siellä eri sukuhaaroissa. Noinhan se aina menee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja juu, en mäkään häntä tunne. En mä edes tiedä missä asuu.

        Facebookissa näkee, että nimikaimani asuu kaukana. 😄


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        No minä puhuin molemmista nimistä etu- ja sukunimestä kaimana. En vain toisesta. On se näinkin harvinaisen aatelisnimen kohdalla aika jännä havainto, etenkin kun pienehkö suku ja monta saman nimistä miestä. 😃

        Eikä edes lähisukua, että isältä pojalle jne.

        Meillä esim Elisabet on sellainen, joka toistuu sukupuussa yhä uudelleen ja uudelleen toisena nimenä. Se vaan toistuu ja toistuu, vaikka kyse on ihmisistä, jotka eivät ole missän tekemisissä keskenää ja jotka eivät edes tunne toisiaan. Sen pystyy sieltä sukupuusta näkemään, että keneltä ja missä kohtaa se on ilmeisesti sukuun tullut se nimi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minusta se on nimenomaan todella tavallista, että etunimet toistuvat suvuissa tasaiseen tahtiin. Varsinkin pienessä ja vielä jos on aatelista, niin tietenkin siellä on toistuvia nimiä. Niinhän ihmiset toimivat. Antavat isoisan tai isosedän tai isoisoisoisän tmv. vastaavaa nimiä ja sitten vaikka se yhteinen sukulainen, jolta se nimi on alunperin otettu, on jossain kaukana historian hämärissä, niin se sama nimi vaan toistuu siellä eri sukuhaaroissa. Noinhan se aina menee.

        Ehkä savossa, ei täällä hämeessä. Meidän suvussa on isän etunimi tai joku niistä annettu toiseksi nimeksi, muttei etunimeksi jälkeläisille. Vain Johan nimi tuntuu olevan useammalla etunimenä joskus 1600-1700 vuosituhansilla. Nimet on muutenkin suomalaistuneet saksalaisista ja ruotsalaisista etunimistä, niin naisilla kuin miehilläkin. Etenkin aatelisuuden sammuttamisen jälkeen.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Ehkä tuolla savossa ovat sitten senioria ja junioria monessa sukupolvessa, toisin kun me täällä hämeessä ja pirkanmaalla.

        Mä olen myös Pirkanmaalta ja tosiaan ihan tavallista on. Eikä mitään senioria ja junioria, vaan nimenomaan vähän kauempaa.


      • Huitale kirjoitti:

        Ehkä savossa, ei täällä hämeessä. Meidän suvussa on isän etunimi tai joku niistä annettu toiseksi nimeksi, muttei etunimeksi jälkeläisille. Vain Johan nimi tuntuu olevan useammalla etunimenä joskus 1600-1700 vuosituhansilla. Nimet on muutenkin suomalaistuneet saksalaisista ja ruotsalaisista etunimistä, niin naisilla kuin miehilläkin. Etenkin aatelisuuden sammuttamisen jälkeen.

        Ja Karl ja Carl nimet näkyy toistuvan.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Facebookissa näkee, että nimikaimani asuu kaukana. 😄

        Mä en käytä facea. En ole kiinnostunut.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Ehkä savossa, ei täällä hämeessä. Meidän suvussa on isän etunimi tai joku niistä annettu toiseksi nimeksi, muttei etunimeksi jälkeläisille. Vain Johan nimi tuntuu olevan useammalla etunimenä joskus 1600-1700 vuosituhansilla. Nimet on muutenkin suomalaistuneet saksalaisista ja ruotsalaisista etunimistä, niin naisilla kuin miehilläkin. Etenkin aatelisuuden sammuttamisen jälkeen.

        Ei kun siis nimenoman Hämeessä on. Samalta alueelta ollaan kotosin. Sä puhuit Vesilahdestakin jossain kohtaa, että todella läheltä ollaan lähtöisin,


      • Huitale kirjoitti:

        Ja Karl ja Carl nimet näkyy toistuvan.

        Mäkin jos olisin syntynyt pojaksi, niin nimeni olisi Jani Kristian. Nyt serkkuni on Jani, muttei Kristian. Hänen veljen toinen nimi on Kristian. Ottivat mun nimet nuoremmille serkuilleni. 😅


      • Huitale kirjoitti:

        Mäkin jos olisin syntynyt pojaksi, niin nimeni olisi Jani Kristian. Nyt serkkuni on Jani, muttei Kristian. Hänen veljen toinen nimi on Kristian. Ottivat mun nimet nuoremmille serkuilleni. 😅

        Olisin kyllä itse muuttanut sen muotoon Jan heti aikuistuttuani. Jani ei oo mun korvaan niin kiva, kun Jan.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Mäkin jos olisin syntynyt pojaksi, niin nimeni olisi Jani Kristian. Nyt serkkuni on Jani, muttei Kristian. Hänen veljen toinen nimi on Kristian. Ottivat mun nimet nuoremmille serkuilleni. 😅

        Niin se on. Nimet toistuu suvuissa jatkuvasti, mutta harva tosiaan ottaa silleen isältä pojalle. Eksäni suvussa oli noin ja hänen isänsä in Itä-Suomesta, että toi ihan lehisuvusta otettu nimi on ehkä siellä sitten tavallista. Hämeessä mennään kauemmas sukuun, mutta samat nimet siellä silti hyvin usein toistuu, kun koko sukupuuta katsoo,


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Olisin kyllä itse muuttanut sen muotoon Jan heti aikuistuttuani. Jani ei oo mun korvaan niin kiva, kun Jan.

        Toinen mikä meillä toistuu suvussa toisena nimenä on Emill erilaisissa muodoissaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä olen myös Pirkanmaalta ja tosiaan ihan tavallista on. Eikä mitään senioria ja junioria, vaan nimenomaan vähän kauempaa.

        No perustelen tekstini omaan tietooni. Omasta suvustani, en muiden.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä en käytä facea. En ole kiinnostunut.

        En mäkään sitä juurikaan mihkään käytä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kun siis nimenoman Hämeessä on. Samalta alueelta ollaan kotosin. Sä puhuit Vesilahdestakin jossain kohtaa, että todella läheltä ollaan lähtöisin,

        No siinä tapauksessa toivon ettei olla sukua. 😄


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Olisin kyllä itse muuttanut sen muotoon Jan heti aikuistuttuani. Jani ei oo mun korvaan niin kiva, kun Jan.

        Nyt kun nuo "E" alkuiset on kuulemma vielä muodikkaitakin, niin noita erilaisia Emil muunnoksia on ihan julmetun monta tuolla äitini suvussa tollasina 0-10 vuotiaina, ihan ensimmäisenä nimenä. Tulin vilkasseeksi sukuseuran päivityksiä ja ihan nauroin sitä, kun ei ne lapselleen nimeä antavat tosiaan tunne toisiaan ja sitten siellä isovanhemmat puhuvat keskenään niistä heidän "Emileistään". Mun oman lapseni kolmas nimi on myös muunnos tosta samasta. 🤣


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toinen mikä meillä toistuu suvussa toisena nimenä on Emill erilaisissa muodoissaan.

        Meilläkin on Emil, Johann, Johan, Karl, Carl, Walfrid.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        No perustelen tekstini omaan tietooni. Omasta suvustani, en muiden.

        Justhan sä kerroit, että isäsi nimi on toistunut usealla. 🙂


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        No siinä tapauksessa toivon ettei olla sukua. 😄

        Kaikki on mahdollista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin se on. Nimet toistuu suvuissa jatkuvasti, mutta harva tosiaan ottaa silleen isältä pojalle. Eksäni suvussa oli noin ja hänen isänsä in Itä-Suomesta, että toi ihan lehisuvusta otettu nimi on ehkä siellä sitten tavallista. Hämeessä mennään kauemmas sukuun, mutta samat nimet siellä silti hyvin usein toistuu, kun koko sukupuuta katsoo,

        No mun nimi ei olis toistunut. Jos poika olisin, eikä kyllä näin naispuolisenakaan ole kuin yksi saman niminen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kun nuo "E" alkuiset on kuulemma vielä muodikkaitakin, niin noita erilaisia Emil muunnoksia on ihan julmetun monta tuolla äitini suvussa tollasina 0-10 vuotiaina, ihan ensimmäisenä nimenä. Tulin vilkasseeksi sukuseuran päivityksiä ja ihan nauroin sitä, kun ei ne lapselleen nimeä antavat tosiaan tunne toisiaan ja sitten siellä isovanhemmat puhuvat keskenään niistä heidän "Emileistään". Mun oman lapseni kolmas nimi on myös muunnos tosta samasta. 🤣

        Mäkin olisin antanut pojalle nimeksi Emil Matias, jos olisin pojan pyöräyttänyt. Tuli tyttöjä ja katsoin ettei suvusta löydy läheltä samoja nimiä. Toisen tytön nimeä ei ole almannakassakaan.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        No mun nimi ei olis toistunut. Jos poika olisin, eikä kyllä näin naispuolisenakaan ole kuin yksi saman niminen.

        Ei kaikki nimet tietenkään toistu. Tosi usein ne on noi toiset nimet, joita on annettu "kunnianosoituksena" ja sitten aina välillä se putkahtaa ihan ekoiksi nimiksi. Sukupuuta on aika jännää lukea myös tuosta näkökulmasta, että miten ne etunimet siellä pyörii ja joskus sitä myös miettii, että miksi joku on päättänyt nimetä lapsensa jonkun tietyn ihmisen mukaan tai että onko se ollut vain sattumaa. 🙂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Justhan sä kerroit, että isäsi nimi on toistunut usealla. 🙂

        Isäni joo, mikä yllätti kun on niin arkinen etunimi.


      • Huitale kirjoitti:

        Juu. Tuolla on näyttö missä näkyy liikkeet, niin ei ole vetäjää. Minusta mukavempi niin. Meinaan alkaa käymään salillakin. Jos vaikka saisi itseään vähän parempaan kuntoon vielä. 😊

        Juu oon kuullu kanssa että joissain paikoissa on sellasia näyttöjä. Ne on kyllä tosi käteviä varmasti. Ja saa just tehdä ihan ite omassa rauhassa niitä liikkeitä myös jos ei niin porukoista välitä. Pitäis itekin ehkä alkaa käymään uimassa jossain se olis kyllä hyvää kuntoilua eikä nivelille niin rasittavaa kuin lenkit. Hieno homma et meinaat alkaa käymään salilla.👍👏. Ite en oo salilla käymisestä ikinä niin välittänyt oon aina tehny mieluummin jotain muuta. Jos mä kävisin salilla mä tarvisin siihen jonkun kaverin kenen kanssa käydä niin se olis mukavampaa. Kyllä siellä kuitenkin vois sitten omassa rauhassa tehdä omia juttujaan vaikka kaverin kanssa siellä käviskin.😊.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki on mahdollista.

        Ei helvetti. Yhtä jästipää ainakin.


      • Huitale kirjoitti:

        Isäni joo, mikä yllätti kun on niin arkinen etunimi.

        Ei noista mainituista mikään. 😃


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Isäni joo, mikä yllätti kun on niin arkinen etunimi.

        Nimissäkin on muotinsa. Välillä on ollut muodikasta myös se arkisuus, tavallisuus, "rahvaanomaisuus". Nyt tällä hetkellä kai kansainvälisyys, että nimi sopisi myös ulkolaisten suuhun jne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikki nimet tietenkään toistu. Tosi usein ne on noi toiset nimet, joita on annettu "kunnianosoituksena" ja sitten aina välillä se putkahtaa ihan ekoiksi nimiksi. Sukupuuta on aika jännää lukea myös tuosta näkökulmasta, että miten ne etunimet siellä pyörii ja joskus sitä myös miettii, että miksi joku on päättänyt nimetä lapsensa jonkun tietyn ihmisen mukaan tai että onko se ollut vain sattumaa. 🙂

        Juu, totta. Onko joku ollut niin hieno ihminen tms. Että on pitänyt nimi antaa eteenpäin. No mä olen kuullut, että isäni pappa oli aivanihana ihminen joka ei ikinä pahaa puhunut kestään. Ja totesi ei "oish", jos joku haukkui muita. Olisin häneltä yhden nimen ottanut pojalleni, jos poika olisi. Ihan siksi, että arvostan isäni pappaa monesta syystä muutenkin mitä hänestä tiedän.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Ei helvetti. Yhtä jästipää ainakin.

        Mun siskoni jälkikasvusta löytyy muuten myös tuo Jan, yhdistettynä erääseen "Emilin" muotoiluun. 🤣


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Juu oon kuullu kanssa että joissain paikoissa on sellasia näyttöjä. Ne on kyllä tosi käteviä varmasti. Ja saa just tehdä ihan ite omassa rauhassa niitä liikkeitä myös jos ei niin porukoista välitä. Pitäis itekin ehkä alkaa käymään uimassa jossain se olis kyllä hyvää kuntoilua eikä nivelille niin rasittavaa kuin lenkit. Hieno homma et meinaat alkaa käymään salilla.👍👏. Ite en oo salilla käymisestä ikinä niin välittänyt oon aina tehny mieluummin jotain muuta. Jos mä kävisin salilla mä tarvisin siihen jonkun kaverin kenen kanssa käydä niin se olis mukavampaa. Kyllä siellä kuitenkin vois sitten omassa rauhassa tehdä omia juttujaan vaikka kaverin kanssa siellä käviskin.😊.

        En mäkään salilla tykkää käydä, mutta nyt haastan itseni epämukavuusalueelleni monessa muussakin asiassa. 😅


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Juu, totta. Onko joku ollut niin hieno ihminen tms. Että on pitänyt nimi antaa eteenpäin. No mä olen kuullut, että isäni pappa oli aivanihana ihminen joka ei ikinä pahaa puhunut kestään. Ja totesi ei "oish", jos joku haukkui muita. Olisin häneltä yhden nimen ottanut pojalleni, jos poika olisi. Ihan siksi, että arvostan isäni pappaa monesta syystä muutenkin mitä hänestä tiedän.

        Muutaman kerran olen esim. miettinyt tuon oman sukupuuni kanssa tuolta aika kaukaisilta ajoilta, että miksi pojalle on annettu enonsa nimi. Ei edes isän suvusta, vaan äidin veljen nimi. Voi olla, että mä ajattelen sen jonkun vääristyneen historiallisen filtterin läpi, mutta mä vaan jotenkin heti luen siihen jotain merkityksiä. liian monta epookkia luettuna ja katsottuna 😛.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mun siskoni jälkikasvusta löytyy muuten myös tuo Jan, yhdistettynä erääseen "Emilin" muotoiluun. 🤣

        Wau, hieno nimi. Olisin sen Jan ottanut myös etunimekseni, jos olisin joskus päättänytkin tranfirmeroitua miessukupuolen edustajaksi. Vaan päätin kelvata näin rakopyllynä. 😃


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muutaman kerran olen esim. miettinyt tuon oman sukupuuni kanssa tuolta aika kaukaisilta ajoilta, että miksi pojalle on annettu enonsa nimi. Ei edes isän suvusta, vaan äidin veljen nimi. Voi olla, että mä ajattelen sen jonkun vääristyneen historiallisen filtterin läpi, mutta mä vaan jotenkin heti luen siihen jotain merkityksiä. liian monta epookkia luettuna ja katsottuna 😛.

        Ehkä äidin puolella oli fiinimmät miehet? 😜

        Tiesitkö, että Parkkosen Petekin on mulle sukua mummonsa kautta ja mun äitini puolelta? Pitäskö ylpistyä, kohta sataa piisin tahtiin. 🤣


      • Huitale kirjoitti:

        Ehkä äidin puolella oli fiinimmät miehet? 😜

        Tiesitkö, että Parkkosen Petekin on mulle sukua mummonsa kautta ja mun äitini puolelta? Pitäskö ylpistyä, kohta sataa piisin tahtiin. 🤣

        Äitini isoäiti on omaasukuaan Parkkonen.



      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Ehkä äidin puolella oli fiinimmät miehet? 😜

        Tiesitkö, että Parkkosen Petekin on mulle sukua mummonsa kautta ja mun äitini puolelta? Pitäskö ylpistyä, kohta sataa piisin tahtiin. 🤣

        Mistä sitä tietää. jotenkin vaan tuntuu, että täytyyhän siihen joku syy olla, että veljensä mukaan lapsensa nimeää. Toisaalta ei noista menneiden aikojen ihmisten ajattelusta aina tajua.

        Mikäs siinä, jos tykkäät. Kai hänkin silti ihan tavan ihminen on. 😉

        Sekin on mielenkiintoista miten ne nimet elää, kun tosiaan sukuun tulee nimiä eri maista. Tuolla mun äitini suvussa esiintyy jonkun verran nimeä Tuomas ja Tomas ja se on alunperin tullut sinne ei Ruotsista, vaan Unkarista, nimestä Tamás.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Vaan nyt lähen pihatöihin. Kiitos seurastanne jästipää Pirkanmaalta, ehkä sukulainen.

        Final day..

        https://youtu.be/qfE-uRebbII?si=woYAqzY25olPqQWk

        Pidä hauskaa. Mä olen tältä vuodelta pihatyös tehnyt, jos ei se nyt päätä vielä tuoda lämpimämpiä kelejä takasin. Kävin pihalla ja hyi hitto kun on niin kylmää (15), vaikka aurinko paistaa. Haluan etelään!!!🌞🌞🌞


      • Huitale kirjoitti:

        Ehkä savossa, ei täällä hämeessä. Meidän suvussa on isän etunimi tai joku niistä annettu toiseksi nimeksi, muttei etunimeksi jälkeläisille. Vain Johan nimi tuntuu olevan useammalla etunimenä joskus 1600-1700 vuosituhansilla. Nimet on muutenkin suomalaistuneet saksalaisista ja ruotsalaisista etunimistä, niin naisilla kuin miehilläkin. Etenkin aatelisuuden sammuttamisen jälkeen.

        Meillä on sama juttu ettei hirveästi ole samoja nimiä ja jos onkin annettu jonkun sukulaisen nimi niin toiseksi nimeksi.🙂.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kun siis nimenoman Hämeessä on. Samalta alueelta ollaan kotosin. Sä puhuit Vesilahdestakin jossain kohtaa, että todella läheltä ollaan lähtöisin,

        Ei kyllä meidän suvussa sitten taas ja hämeestä ollaan nyt mutta aiemmin jyväskylän ja etelämmän Suomen alueelta.🙂.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        Ei kyllä meidän suvussa sitten taas ja hämeestä ollaan nyt mutta aiemmin jyväskylän ja etelämmän Suomen alueelta.🙂.

        Se onkin pääosin noiden menneiden sukupolvien juttu, tuo. Nykyäänhän arvostetaan indivisualismia ja pikemmin halutaan lapselle erilainen nimi, eikä jotain suvun perinteistä.


      • Huitale kirjoitti:

        En mäkään salilla tykkää käydä, mutta nyt haastan itseni epämukavuusalueelleni monessa muussakin asiassa. 😅

        Hieno juttu sekin. Paljon tsemppiä sulle!😊.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pidä hauskaa. Mä olen tältä vuodelta pihatyös tehnyt, jos ei se nyt päätä vielä tuoda lämpimämpiä kelejä takasin. Kävin pihalla ja hyi hitto kun on niin kylmää (15), vaikka aurinko paistaa. Haluan etelään!!!🌞🌞🌞

        Kivituhkaa lapioin kärräsin jo 5 kärryllistä, vähän on märkää ja painaa, mutta jaksaa jaksaa. 30 laattaa tarttee mallata paikalleen. Osan jo sommittelin. Vaan nyt hakee likkaa koulusta. 🙂


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se onkin pääosin noiden menneiden sukupolvien juttu, tuo. Nykyäänhän arvostetaan indivisualismia ja pikemmin halutaan lapselle erilainen nimi, eikä jotain suvun perinteistä.

        Näinhän tuo juu taitaa olla. Jotkut kyllä menee turhan pitkällekin siinä erilaisuuden tavoittelussa ja tuntuu että heiltä joiltakin unohtuu kokonaan miettiä että mitä se lapsi ite nimestään tulisi ajattelemaan ja että voisiko todella erikoisesta nimestä joskus mahdollisesti olla jopa haittaa ja kärsimystä lapselle.🤔🙂.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Hieno juttu sekin. Paljon tsemppiä sulle!😊.

        Kiitos. Jos sais itsensä peruskuntoon ja kropan vähän timmimmäksi, kun saa uudet rinnatkin. 😅

        Jaksaa käydä leikkauksen läpi ja kestää rankakin paremmin, kun on lihaskuntoa.


      • Huitale kirjoitti:

        Meilläkin on Emil, Johann, Johan, Karl, Carl, Walfrid.

        Bernadotte?🙂


      • Huitale kirjoitti:

        Kiitos. Jos sais itsensä peruskuntoon ja kropan vähän timmimmäksi, kun saa uudet rinnatkin. 😅

        Jaksaa käydä leikkauksen läpi ja kestää rankakin paremmin, kun on lihaskuntoa.

        Kyllä varmasti on hyötyä leikkausta ajatellen paljonkin ja auttaa paranemisessakin ja vähentää komplikaatioiden riskiä myös.🙂.

        Ja vaikka sun kroppas on jo nyt varmasti ihan hyvännäköinen ja oot sinut itses kanssa niin kyllähän se vähän timmimpänä ja uusilla upeilla tisseillä nostaa itsetuntoa ja tuo hyvän mielen ja tuntuu hyvältä jokatapauksessa.😊.


      • E-Lukka kirjoitti:

        Bernadotte?🙂

        No se olis jo ihan kuninkaallinen sukujuuri kyllä.😄.


      • Juu ja noita nimiä kyllä löytyy Bernadotteistakin aivan varmasti oikeasti.🙂.


      • E-Lukka kirjoitti:

        Bernadotte?🙂

        En muista nähneeni, tosin nimiä on niin paljon ettei ole ehtinyt käydä kaikkia lävitsekkään. Alkupäässä saksalaisia nimiä, sitten ruotsalaistuu ja lopulta suomettuu. 😅

        Paitsi se sukunimi.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Kyllä varmasti on hyötyä leikkausta ajatellen paljonkin ja auttaa paranemisessakin ja vähentää komplikaatioiden riskiä myös.🙂.

        Ja vaikka sun kroppas on jo nyt varmasti ihan hyvännäköinen ja oot sinut itses kanssa niin kyllähän se vähän timmimpänä ja uusilla upeilla tisseillä nostaa itsetuntoa ja tuo hyvän mielen ja tuntuu hyvältä jokatapauksessa.😊.

        Juu, kun ottaa mun perussairaudetkin huomioon niin parantaa niittenkin suhteen kaikenkaikkiaan terveyttä ja myös vähentää riskejä. Ja alan olla jo sen ikäinen, että lihaskunto kun rapautuu, se on vaikeempaa enää sitten vanhempana ylläpitää jo menetettyä.

        Ja ei niinkään itsetuntooni vaikuta mitenkään kumpikaan asia, se on hyvä jo nyt mutta haluan maksimoida hyödyt toimenpiteestä. 😃


      • Huitale kirjoitti:

        Juu, kun ottaa mun perussairaudetkin huomioon niin parantaa niittenkin suhteen kaikenkaikkiaan terveyttä ja myös vähentää riskejä. Ja alan olla jo sen ikäinen, että lihaskunto kun rapautuu, se on vaikeempaa enää sitten vanhempana ylläpitää jo menetettyä.

        Ja ei niinkään itsetuntooni vaikuta mitenkään kumpikaan asia, se on hyvä jo nyt mutta haluan maksimoida hyödyt toimenpiteestä. 😃

        Ja nyt kun on ruokavalio jo saatu stabiiliksi ja sillä kevenee, sekä on motia ryhtyä harrastamaan liikuntaa niin pitää toimia, ettei mee into. Omaksi hyväksenihän sitä teen. 😊

        Ei mun habitus muuksi tuu muuttumaan, muutun vaan hoikemmaksi ja kiinteemmäksi. Voin paremmin kun en ole liian iso. Mutten ihan nirunarukaan, vaan lihakset saa jäädä ja kehittyä.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Juu ja noita nimiä kyllä löytyy Bernadotteistakin aivan varmasti oikeasti.🙂.

        No rimmais ainakin hienosti 👍


      • Huitale kirjoitti:

        Ja nyt kun on ruokavalio jo saatu stabiiliksi ja sillä kevenee, sekä on motia ryhtyä harrastamaan liikuntaa niin pitää toimia, ettei mee into. Omaksi hyväksenihän sitä teen. 😊

        Ei mun habitus muuksi tuu muuttumaan, muutun vaan hoikemmaksi ja kiinteemmäksi. Voin paremmin kun en ole liian iso. Mutten ihan nirunarukaan, vaan lihakset saa jäädä ja kehittyä.

        Kyllä juurikin noin omaksi hyväksi ja kannattaa toimia kun intoa on. Mitä vanhemmaksi meidänkin iässä jo tulee niin sitä vaikeampaa se tosiaan myöhemmin enää on tuon lihaskunnon ylläpito saati parantaminen. Ja uskon joo ettei se sillä tavalla sun itsetuntoon vaikuta kun se hyvä jo on mutta hyvältä tuntuu ja olisko termi hivelee itsetuntoa jotenkin parempi. Eikä se ihmisen habitus tosiaan siitä niin muutu on vain juu vähän kiinteämpi ja kevyempi. Mä niin toivon että sä onnistut hyvin ja kaikki menee loistavasti noiden asioiden kanssa ilman mitään turhia ongelmia.😊.


      • Mikkojuhan kirjoitti:

        Kyllä juurikin noin omaksi hyväksi ja kannattaa toimia kun intoa on. Mitä vanhemmaksi meidänkin iässä jo tulee niin sitä vaikeampaa se tosiaan myöhemmin enää on tuon lihaskunnon ylläpito saati parantaminen. Ja uskon joo ettei se sillä tavalla sun itsetuntoon vaikuta kun se hyvä jo on mutta hyvältä tuntuu ja olisko termi hivelee itsetuntoa jotenkin parempi. Eikä se ihmisen habitus tosiaan siitä niin muutu on vain juu vähän kiinteämpi ja kevyempi. Mä niin toivon että sä onnistut hyvin ja kaikki menee loistavasti noiden asioiden kanssa ilman mitään turhia ongelmia.😊.

        Näinpä. No ei vaikuta itsetuntoon muuten mitenkään, olen vaan parempi vointinen kun ei rinnat paina ja iho mene rikki niitten takia. Ja kevennys taas helpottaa nivelkipuihinkin, kun hypermobiliteetti on jo kulumaa saanut iänkin myötä aikaan vähän sukkelammin mitä monella ikäiselläni.

        Lähinnä näen koko homman terveys tekona. Eliniän ja jaksamisen mahdollisuutena. 😊


      • Huitale kirjoitti:

        Näinpä. No ei vaikuta itsetuntoon muuten mitenkään, olen vaan parempi vointinen kun ei rinnat paina ja iho mene rikki niitten takia. Ja kevennys taas helpottaa nivelkipuihinkin, kun hypermobiliteetti on jo kulumaa saanut iänkin myötä aikaan vähän sukkelammin mitä monella ikäiselläni.

        Lähinnä näen koko homman terveys tekona. Eliniän ja jaksamisen mahdollisuutena. 😊

        Sitähän se kyllä todella onkin.😊.


    • Ei mitenkään järin harvinainen. Reilu 200 meitä löytyy, enemmistö sukuun tulleita avioliiton kautta.

    • Reilu parituhatta sukunimikaimaa minulla on.
      Eli aika yleinen on.

      • Sitten kun mennään naimisiin, niin kumman sukunimi otetaan?


      • Anonyymi
        pujotteIija kirjoitti:

        Sitten kun mennään naimisiin, niin kumman sukunimi otetaan?

        Nyt oli kova, täytyy pistää peukku 👍

        -harmiseikirj-


      • pujotteIija kirjoitti:

        Sitten kun mennään naimisiin, niin kumman sukunimi otetaan?

        Hui hittolainen.. mä tuossa jo yritin saada unta, mut nyt ei edes uskalla. Tulisi vain painajaisia.

        Minäkö? Naimisiin? Kanssasi?

        =D


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Hui hittolainen.. mä tuossa jo yritin saada unta, mut nyt ei edes uskalla. Tulisi vain painajaisia.

        Minäkö? Naimisiin? Kanssasi?

        =D

        Nyt meni yöunet minulta, kun näyttää siltä ettei auvoinen avioelämä kanssasi onnistu


      • pujotteIija kirjoitti:

        Nyt meni yöunet minulta, kun näyttää siltä ettei auvoinen avioelämä kanssasi onnistu

        Voi rakas.. auvoisaa yötä sinulle. Ei tosin häiden myötä.

        Mä tuossa yritin kovasti nukkua, mut ei oikein saanut unta.

        Mikäs sinua valvottaa? Lepopäiväkö?


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Voi rakas.. auvoisaa yötä sinulle. Ei tosin häiden myötä.

        Mä tuossa yritin kovasti nukkua, mut ei oikein saanut unta.

        Mikäs sinua valvottaa? Lepopäiväkö?

        Täytyy vielä seurailla vetotilannetta, mutta kohta nukkumaan, hyvää yötä rakkaani


      • pujotteIija kirjoitti:

        Täytyy vielä seurailla vetotilannetta, mutta kohta nukkumaan, hyvää yötä rakkaani

        Hyvää yötä kultaseni. Kaipa tässä voisi taas yrittää unta. Väsyttää niin pirusti.


    • Anonyymi

      Lentääkö...

    • Anonyymi

      Justiin joo tekisi todella niin voisi ollsa minipieniä kuin taiaan tähdet 3d-juttuja, kuin tähdet traivaalla sitten; AGP eli Alliance of Galactic Pirates.... tositypy vastaa kuitenkin radiolla jotain; was an accident... siltikin ilmoittaa että vahinko
      '

    • Anonyymi

      Avioliiton kautta saamaani sukunimeä kantaa lisäkseni seitsemän (7) muuta ihmistä. Suojattu.

    • Anonyymi

      Olisi hauska kai kun tuo muodostaisi jonkinlaisen aivan oman planeetan jonkuun nimestäkin niin minkälaisia tulisi

      Planeetan nimenä voisi olla vaikka joku Dismis 23y tai Xena A....

      • Anonyymi

        WTF. Hullu se on.


    • Anonyymi

      48 näytti olevan.

      L.

    • Anonyymi

      Aika huono hakukone. Ei tunnista mun sukunimeä.

    • Anonyymi

      Itsellä 30 saman sukunimen omaavaa. Ei katsota sitäkään määrää "erityisen harvinaiseksi". Hyvin harvinaisia ovat ne nimet, joita on vain parikymmentä.

    • Oman tyttönimeni puolesta sukulaisia on 121. Meitä on iso suku. Puolet tuosta kuuluu isoisoisän veljen toiseen sukuhaaraan.

      Jos tarkastellaan isommassa mittakavassa, meitä ei loppujenlopuksi ole kovinkaan montaa ja suurin osa asuu Ruotsissa.

      Minulle tämä on ihan ok. Jos heillä on pakottava tarve tulla tervehtimään, se sopii aivan mainiosti.

      Paiskataan käsipäivää ja toivotetaan : Hallå min kusin! Moi serkku! 😀🌺

    • Jätän tämän väliin koska jokaisen kohdalla tietty numero ja on sitten helposti vielä tunnistettavissa.

      • Anonyymi

        Aina voi laittaa noin arvon, kuten vaikka alle 100 tai vähn reilu parituhatta tmv. Mutta ei tietenkään ole mikään pakko ylipäänsä vastata. Senkin voi ihan jättää sanomatta, että ei vastaa.


    • Anonyymi

      Noin 40 sanomatta tarkemmin. Isoisäni "suomensi" 20-luvulla, hänen kolme veljeään otti saman nimen. Jälkeläisiä ja sukuun naituja. Oma nimihaara todennäköisesti kuolee omiin tyttäriin. Isällä neljä siskoa kaikki ottivat miehen nimen aikanaan.

      • Anonyymi

        Mä tässä pikemmin mietin, että oma sukuhaarani saattaa pikemmin kuolla pojan myötä. Nykyään kun tuntuu nuo tytöt haluavan tosi usein haluavan pitää oman nimensä (joka tietenkin on ok) ja lapset saa sitten äidin sukunimen. 🙂


    • Anonyymi

      Lähes jokaisessa kaupunginosassa on täysin saman niminen.

    • Anonyymi

      On eräs syy miksi en ikinä käytä kiinteitä puhelinliittymiä, aina tulee puheluita vääriin numeroihin vääriltä henkilöilltä....

    • Anonyymi

      Alle 20 jolla tämä nimi niin en viitti sanoa :D

    • Anonyymi

      No miten yleinen moisander nyt sitten suomessa on.

    • Anonyymi

      Riippunee kuinka vanha sukunimi on kyseessä

    Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      130
      2455
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1464
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      136
      1283
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      350
      1223
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      105
      1140
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1045
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      46
      759
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      729
    9. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      13
      721
    10. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      720
    Aihe