Onni tulee pienistä asioista..

Anonyymi-ap

..kun osaa suhtautua oikein. Vaikken ole kanavan tilaaja tuuppaa youtubeen noita korpimuijan päivityksiä, ihan kivoja ja kun palstallakin tuntuu olevan sellaisia joita tuollainen elämäntapa kiinnostaa niin tuostapa jakoon kaikille Korpimuijalta kokemusasiantijuutta elosta pienessä mökissä sinkkuna eläinten kera:

https://www.youtube.com/watch?v=xwrSE3RYb0k

-harmiseikirj-

100

939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen törmännyt tähän youtubessa aikaisemminkin, herättävä nainen.

      AV

    • Anonyymi

      Kiitos tuosta. Noinhan se on 😊

      xLiner

    • Se puhuu asiaa itsekin siedän köyhyyttä juuri sen vuoksi että voin lasten kanssa olla miutakin stressi joka ei anna edes lupaa säännölliseen opiskeluu. Minulla tänään lähtee poliisille paperit meinasi jo löht olin hidas kun miestä pyysin todistajaksi. Ehkä se ihminen oppii ettei toisen elämästä puhuta vääristyneitä totuuksia opetella olemaan hiljaa. Aika jännä kuulin isälläni on tukos jalassa muodostui puolivuotta koronan jälkeen. Alkoi jo kesällä oirehtii nyt niin kipeä on jalka. Odottaa pallolaajennukseen. Lokakuun tienoilla sairasti koronan. Ei ole vielä saanut rokotusta ja sitä lääkäri arvio.

      • Siis meinasi jo lähteä en kerennyt saada lupaa. Nyt en anna enää anteeksi. Myös mieskin pääsee arvioimaan viestit mitä meidän perheestä valheelista tietoa välittää tai minusta. Siinä pääse selvittää toden teolla. Kuviahan minulla on että on

        https://aijaa.com/y7hX1O

        https://aijaa.com/3Vx4of

        https://aijaa.com/wihUGB

        https://aijaa.com/LTCP8n

        https://aijaa.com/uCVOG1

        https://aijaa.com/B4eTmf

        Mulla on puhelimessa 7000 yli näyttökuvaa otettuna tottakai koronaaliittyäkin joitakin tehtäviä ja näitä kiusaajia.


      • Tarkennan vuosi sitten lokakuulla sairasti koronan.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Siis meinasi jo lähteä en kerennyt saada lupaa. Nyt en anna enää anteeksi. Myös mieskin pääsee arvioimaan viestit mitä meidän perheestä valheelista tietoa välittää tai minusta. Siinä pääse selvittää toden teolla. Kuviahan minulla on että on

        https://aijaa.com/y7hX1O

        https://aijaa.com/3Vx4of

        https://aijaa.com/wihUGB

        https://aijaa.com/LTCP8n

        https://aijaa.com/uCVOG1

        https://aijaa.com/B4eTmf

        Mulla on puhelimessa 7000 yli näyttökuvaa otettuna tottakai koronaaliittyäkin joitakin tehtäviä ja näitä kiusaajia.

        Ootko kertonut epäselvästi että sut on ymmärretty väärin? Oli miten vaan, muista että keskustelupalstalla jokaisella on mielipidevapaus. Jos ei kestä kovaakin kritiikkiä, olisiko viisainta pysyä poissa eikä kerjätä mielipahaa?

        On sunkin jutut menny k18 överiksi, sulla on varmasti niistäkin kuvat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ootko kertonut epäselvästi että sut on ymmärretty väärin? Oli miten vaan, muista että keskustelupalstalla jokaisella on mielipidevapaus. Jos ei kestä kovaakin kritiikkiä, olisiko viisainta pysyä poissa eikä kerjätä mielipahaa?

        On sunkin jutut menny k18 överiksi, sulla on varmasti niistäkin kuvat.

        Ei onnistu tuollaiset syytökset yhtään pysäyttämään minusta on ihan uhattu henkeäkin kyllä tämä on henkilöiden oma aikaan saamista. Kyllä se henkinen väkivalta on nyt se juttu minua turha yrittää syyttää mistään en ole anonyyminä ollut minulla on ihan puhtaat pussit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ootko kertonut epäselvästi että sut on ymmärretty väärin? Oli miten vaan, muista että keskustelupalstalla jokaisella on mielipidevapaus. Jos ei kestä kovaakin kritiikkiä, olisiko viisainta pysyä poissa eikä kerjätä mielipahaa?

        On sunkin jutut menny k18 överiksi, sulla on varmasti niistäkin kuvat.

        https://www.riku.fi/rikoksen-uhrin-pitaa-saada-ravisteltua-hapea-ja-syyllisyys-ulos-itsestaan/

        Minuun ei mene tuollaiset asiat yhtään läpitte.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ootko kertonut epäselvästi että sut on ymmärretty väärin? Oli miten vaan, muista että keskustelupalstalla jokaisella on mielipidevapaus. Jos ei kestä kovaakin kritiikkiä, olisiko viisainta pysyä poissa eikä kerjätä mielipahaa?

        On sunkin jutut menny k18 överiksi, sulla on varmasti niistäkin kuvat.

        Ymmärrätkö näillä syytöksillä syyllistyt todenöisesti kunnianloukkaukseen antaa vääränlaista kuvaa tahallaan.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Ymmärrätkö näillä syytöksillä syyllistyt todenöisesti kunnianloukkaukseen antaa vääränlaista kuvaa tahallaan.

        Millä kohtaa oli sun kunniaa loukattiin?



      • Anonyymi

    • Kyllä tuo silloin toimii kunhan on järki mukana touhuissa eikä ammuta yli

      • Olen samaa mieltä olen nyt vahvana tällä erää pistän asiat eteenpäin minusta on tullut rohkea suojelija.


      • Palstalla on henkisen väkivallan harjoittelijoita ja ettei tapahdu kuin miehelleni koulukiusaamisen fyysisen sekä henkisen väkivallan tekijät pääsee nyt kunniapaikalle poliisin tutkimuksiin vastuuseen minun perheeni ja minun kunnialoukkaus asioista eteenpäin, mitä sinä olet mieltä


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Palstalla on henkisen väkivallan harjoittelijoita ja ettei tapahdu kuin miehelleni koulukiusaamisen fyysisen sekä henkisen väkivallan tekijät pääsee nyt kunniapaikalle poliisin tutkimuksiin vastuuseen minun perheeni ja minun kunnialoukkaus asioista eteenpäin, mitä sinä olet mieltä

        Käytkö nyt vähän liian lämpöisenä?
        Ota korpimuijasta oppia, hän sai paljon syyttäviä kommentteja eikä niistä välittänyt?

        AV


      • valtakunta kirjoitti:

        Palstalla on henkisen väkivallan harjoittelijoita ja ettei tapahdu kuin miehelleni koulukiusaamisen fyysisen sekä henkisen väkivallan tekijät pääsee nyt kunniapaikalle poliisin tutkimuksiin vastuuseen minun perheeni ja minun kunnialoukkaus asioista eteenpäin, mitä sinä olet mieltä

        Onhan heitä, mä en vain oikeasti usko että anonyymin keskustelupalstan sisältö olisi kovin vakuuttavaa materiaalia kanteen nostamiseen, ellei se nyt ole sisällöltään sitten suoraan persoonaan tai perheeseen käyvää, tai uhkaavaa.
        Mieheksiluulija nyt on täysin villaisella painettava kaveri, harmiton vaikka ärsyttävä. Enkä nyt niin suoraan suhun kohdistuvaa ajojahtia ole oikeastaan nähnyt, en kiellä etteikö sitä ole voinut esiintyä, esim huitale on ollut aika pahassa pyörityksessä.
        Meikäläisestä yritettiin tuossa kesällä tehdä oikein kunnon roistoa vähän samansukuisilla jutuilla kuin täällä esiintyy, itse asiassa aika paljon pahemmillakin. Kyselin siinä sitten neuvoa eläköityneeltä kokeneelta poliisimieheltä ja sain vastaukseksi ettei kanteen nosto kannata käytännössä. Siinä vaiheessa kun todistustaakka siirtyy kanteen nostajalle, on todisteiden oltava aukottomia ja toiseksi kunnianloukkauksesta tai vastaavasta saatu on hyvin pieni nähtyyn vaivaan nähden.
        Se on nyt lähinnä siitä kiinni miten henkilökohtaisesti tapahtuneen koet, joskus pieni lepotauko auttanee, pystyy näkemään selkeämmin


      • E-Lukka kirjoitti:

        Onhan heitä, mä en vain oikeasti usko että anonyymin keskustelupalstan sisältö olisi kovin vakuuttavaa materiaalia kanteen nostamiseen, ellei se nyt ole sisällöltään sitten suoraan persoonaan tai perheeseen käyvää, tai uhkaavaa.
        Mieheksiluulija nyt on täysin villaisella painettava kaveri, harmiton vaikka ärsyttävä. Enkä nyt niin suoraan suhun kohdistuvaa ajojahtia ole oikeastaan nähnyt, en kiellä etteikö sitä ole voinut esiintyä, esim huitale on ollut aika pahassa pyörityksessä.
        Meikäläisestä yritettiin tuossa kesällä tehdä oikein kunnon roistoa vähän samansukuisilla jutuilla kuin täällä esiintyy, itse asiassa aika paljon pahemmillakin. Kyselin siinä sitten neuvoa eläköityneeltä kokeneelta poliisimieheltä ja sain vastaukseksi ettei kanteen nosto kannata käytännössä. Siinä vaiheessa kun todistustaakka siirtyy kanteen nostajalle, on todisteiden oltava aukottomia ja toiseksi kunnianloukkauksesta tai vastaavasta saatu on hyvin pieni nähtyyn vaivaan nähden.
        Se on nyt lähinnä siitä kiinni miten henkilökohtaisesti tapahtuneen koet, joskus pieni lepotauko auttanee, pystyy näkemään selkeämmin

        https://aijaa.com/YkPC1o

        Kyllä on naiset on kovempia minun elämästä piirtää omaa mielipidettä
        Mutta ei estä miehiäkään minun on kovasti koetelty mielenterveydeen vedetty verrannollisesti myös kovia. Kyllä se on sellainen minä nyt lopetan nämä. Minä olen tunnistettava henkilö en anonyymi


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        https://aijaa.com/YkPC1o

        Kyllä on naiset on kovempia minun elämästä piirtää omaa mielipidettä
        Mutta ei estä miehiäkään minun on kovasti koetelty mielenterveydeen vedetty verrannollisesti myös kovia. Kyllä se on sellainen minä nyt lopetan nämä. Minä olen tunnistettava henkilö en anonyymi

        Vuodelta 2019. Onko hän jatkanut sinun kiusaamista?


      • E-Lukka kirjoitti:

        Onhan heitä, mä en vain oikeasti usko että anonyymin keskustelupalstan sisältö olisi kovin vakuuttavaa materiaalia kanteen nostamiseen, ellei se nyt ole sisällöltään sitten suoraan persoonaan tai perheeseen käyvää, tai uhkaavaa.
        Mieheksiluulija nyt on täysin villaisella painettava kaveri, harmiton vaikka ärsyttävä. Enkä nyt niin suoraan suhun kohdistuvaa ajojahtia ole oikeastaan nähnyt, en kiellä etteikö sitä ole voinut esiintyä, esim huitale on ollut aika pahassa pyörityksessä.
        Meikäläisestä yritettiin tuossa kesällä tehdä oikein kunnon roistoa vähän samansukuisilla jutuilla kuin täällä esiintyy, itse asiassa aika paljon pahemmillakin. Kyselin siinä sitten neuvoa eläköityneeltä kokeneelta poliisimieheltä ja sain vastaukseksi ettei kanteen nosto kannata käytännössä. Siinä vaiheessa kun todistustaakka siirtyy kanteen nostajalle, on todisteiden oltava aukottomia ja toiseksi kunnianloukkauksesta tai vastaavasta saatu on hyvin pieni nähtyyn vaivaan nähden.
        Se on nyt lähinnä siitä kiinni miten henkilökohtaisesti tapahtuneen koet, joskus pieni lepotauko auttanee, pystyy näkemään selkeämmin

        Tässä mieheksi luulia pistää minusta rikokseen syylistymisiä yhdistelty johonkin henkilön nimeen jota joku syyttää pedofliiliasta. Ainakin on yhdistettynä nimimerkkini samaan nimimerkkin ja nimiä ketä en ole edes kuullut. .

        Eli kyllä kyseessä on törkeä kunnianloukkaus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vuodelta 2019. Onko hän jatkanut sinun kiusaamista?

        Vaikutttaa siltä että nimimerkkiä sanoo ”nicci” löytyy muistakin jutuista vääräntiedon levittäjistä.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Palstalla on henkisen väkivallan harjoittelijoita ja ettei tapahdu kuin miehelleni koulukiusaamisen fyysisen sekä henkisen väkivallan tekijät pääsee nyt kunniapaikalle poliisin tutkimuksiin vastuuseen minun perheeni ja minun kunnialoukkaus asioista eteenpäin, mitä sinä olet mieltä

        Onko sinulla joku riippuvuus kirjoittaa tänne koko ajan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla joku riippuvuus kirjoittaa tänne koko ajan?

        Ei. Se että minua on henkistäväkivaltaa henkilöt käyttävät ja näen henkilöitä jotka saavat elämässä tärkeitä roolia minä ole järkyttynyt joku henkisen väkivallan harjoittaja saisi tärkeän roolin ja pilaa muiden ihmisten elämät koska voi ja pitää niitä kilpailijoilla, jotkut ihmiset eivät saa päästä merkittävää asemaan minulle tuli itseäni kohdistuneet kiusaamiset koko elämän traumana pystyä elämään koska kärsin niistä niin paljon minusta kyseiset henkilöt kuuluu päästä vastuuseen eikä päästä tekemään muuta pahaa sen varjolla. . Netistä nämä tiedot ei lähde vaikka palstalta piilotettaisiin. Tekoäly löytää salatutkin tiedot. Onneksi kyseinen on kehittynyt niin paljon pääsevät tahallisten rikoksien jäljille. Teen tämän nyt ihan kirjaimmellisesti sen vuoksi koska enää en ole ainut todenäköisti oleva uhri.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko sinulla joku riippuvuus kirjoittaa tänne koko ajan?

        Minulle riittää kyllä tahallinen henkisen väkivallan tekijän tunnistaa. Olen väsynyt siitä.


      • Anonyymi
        E-Lukka kirjoitti:

        Onhan heitä, mä en vain oikeasti usko että anonyymin keskustelupalstan sisältö olisi kovin vakuuttavaa materiaalia kanteen nostamiseen, ellei se nyt ole sisällöltään sitten suoraan persoonaan tai perheeseen käyvää, tai uhkaavaa.
        Mieheksiluulija nyt on täysin villaisella painettava kaveri, harmiton vaikka ärsyttävä. Enkä nyt niin suoraan suhun kohdistuvaa ajojahtia ole oikeastaan nähnyt, en kiellä etteikö sitä ole voinut esiintyä, esim huitale on ollut aika pahassa pyörityksessä.
        Meikäläisestä yritettiin tuossa kesällä tehdä oikein kunnon roistoa vähän samansukuisilla jutuilla kuin täällä esiintyy, itse asiassa aika paljon pahemmillakin. Kyselin siinä sitten neuvoa eläköityneeltä kokeneelta poliisimieheltä ja sain vastaukseksi ettei kanteen nosto kannata käytännössä. Siinä vaiheessa kun todistustaakka siirtyy kanteen nostajalle, on todisteiden oltava aukottomia ja toiseksi kunnianloukkauksesta tai vastaavasta saatu on hyvin pieni nähtyyn vaivaan nähden.
        Se on nyt lähinnä siitä kiinni miten henkilökohtaisesti tapahtuneen koet, joskus pieni lepotauko auttanee, pystyy näkemään selkeämmin

        valtakunnalla on taas kunnianloukkauskausi meneillään. Joka ainoa kirjoitus hänelle on kunnianloukkaus.


    • No mäkin voisin vaihtaa tuollaiseen simppeliin eräjormamökkiin vaikka heti, jos joku tasais lainat nykyosestä ja ei tarttis kuin elää noin.

      Ajautuminen huonoon rakoseen on toisenlsista, kun tyytyä huonoon rakoseen.

      Mun ex-naapuri. Rläkkeellä oleva lääkäri sanoi huolettomasti, että ei tehnyt yhtään tiukkaa ostaa 90-luvulla kämppää liki 20%:n koroilla. No olispa osyanut 4%;n koroilla ja sittdn miettinyt miltä 16%-yksikön korotus tuntuu...

      Idiootteja riittää kyllä...

      • Anonyymi

        Selittelyä. Korpimuijakin on lähtenyt varmaan suunnilleen nollabudjetilla liikenteeseen ja sinäkin jos talosi myisit siitä kuitenkin varmaan enemmän saisit kuin mitä siitä on velkaa, jos et olet tosi huono talousasioissa varsinkin kun takana valtavan pitkä putki lähes nollakorkoja.

        Jos tahtoa olisi etkä olisi noin takertunut omistamiseen ja maallisen haalintaan hyvinkin voisit vaihtaa samanlaiseen elämäntapaan kuin mitä korpimuija viettää. Itse arvostan mm. hanasta ja suihikusta tulevaa lämmintä vettä sen verran että en varmaankaan lähtisi moiseen ihan mukvauudenhalusta.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Selittelyä. Korpimuijakin on lähtenyt varmaan suunnilleen nollabudjetilla liikenteeseen ja sinäkin jos talosi myisit siitä kuitenkin varmaan enemmän saisit kuin mitä siitä on velkaa, jos et olet tosi huono talousasioissa varsinkin kun takana valtavan pitkä putki lähes nollakorkoja.

        Jos tahtoa olisi etkä olisi noin takertunut omistamiseen ja maallisen haalintaan hyvinkin voisit vaihtaa samanlaiseen elämäntapaan kuin mitä korpimuija viettää. Itse arvostan mm. hanasta ja suihikusta tulevaa lämmintä vettä sen verran että en varmaankaan lähtisi moiseen ihan mukvauudenhalusta.

        -harmiseikirj-

        No täällä joskus 2010 tarjottiin vakuusarvoksi 120 t€ tästä talosta, mutta nyt arvo myyntinä vois olla 50 t€. Aika kovasti saa tuohon nollakorollakin lyhentää...2010 myyntiarvokin on enemmän ollut kuin tuo 120t€. Että siitä voi jokainrn miettiä, miten täällä susisuolla on hommat 13 vuoteen muuttuneet. 😄

        Ja en kuuntele tähän kenenkään rantaruåttalaisen selityksiä, vaan lappeenranta-kajaanilinjan itäpuoleisia kommentteja. 😁


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No täällä joskus 2010 tarjottiin vakuusarvoksi 120 t€ tästä talosta, mutta nyt arvo myyntinä vois olla 50 t€. Aika kovasti saa tuohon nollakorollakin lyhentää...2010 myyntiarvokin on enemmän ollut kuin tuo 120t€. Että siitä voi jokainrn miettiä, miten täällä susisuolla on hommat 13 vuoteen muuttuneet. 😄

        Ja en kuuntele tähän kenenkään rantaruåttalaisen selityksiä, vaan lappeenranta-kajaanilinjan itäpuoleisia kommentteja. 😁

        Muuallakin kuin siellä susisuolla on käynyt asuntojen arvoille huonosti myyjän kannalta.

        Yksi iso työllistäjä kun lopettaa lähiseudulla, niin humahdus vaan, hinnat kolisee alas. Ostajalle siinä on tilaisuus, kunhan vaan on vakaalla pohjalla omat suunnitelmat muuten.

        Suuret kaupungit vetävät nyt. Minusta tosi omituista, koska maailmantilanne on epävakaampi kuin aikoihin ja mahdollisimman omavarainen asuminen ruuankasvatuksineen etäällä kaikesta yhteiskunnalle tärkeästä olisi siihen dystopiaan pienen ihmisen ratkaisu. Ei, kun nyt pakkaudutaan kaikki samalle alueelle mahdollisimman avuttomiksi ohjusten syötiksi, ja mitä infran kaatumisesta seuraa sellaisessa sopulilaumassa....

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muuallakin kuin siellä susisuolla on käynyt asuntojen arvoille huonosti myyjän kannalta.

        Yksi iso työllistäjä kun lopettaa lähiseudulla, niin humahdus vaan, hinnat kolisee alas. Ostajalle siinä on tilaisuus, kunhan vaan on vakaalla pohjalla omat suunnitelmat muuten.

        Suuret kaupungit vetävät nyt. Minusta tosi omituista, koska maailmantilanne on epävakaampi kuin aikoihin ja mahdollisimman omavarainen asuminen ruuankasvatuksineen etäällä kaikesta yhteiskunnalle tärkeästä olisi siihen dystopiaan pienen ihmisen ratkaisu. Ei, kun nyt pakkaudutaan kaikki samalle alueelle mahdollisimman avuttomiksi ohjusten syötiksi, ja mitä infran kaatumisesta seuraa sellaisessa sopulilaumassa....

        xLiner

        No se on tavallaan normaalia ekologisuutta, se pakkautuminen. Vaikka kaupungeissa on kalliimpaa, niin toisaalta se on helpompaa ja vaivattomampaa. Sitten se kaupungissa asuminen työllistää itse itseään. Laita kahvila sinne, niin varmaan on asiakkaita. Susisuolla ei ole niinkään varma, että asiakkaita on.

        Ei ihmiset pääosin mieti asioita kovin pitkälle. Jossain New Yorkissa varmaan kuolisi ihmisiä ihan koteihinsa parin päivän sähkökatkolla.

        Mutta tosiaan kyllä itsekin haluisin elää paljon simppelimmin. En rakentelis enää keskuslämmitysjärjestelmiä taloon. Puu-uunit, jotain pikkupattereita varuilta, pikkuvaraaja lämpimälle vedelle (pikasuihkumahku) Max 50 litraa. Ja agregaattimahku kylmälaitteille.

        Muuten lämmittelisin ulkosaunaa ja peseytyisin siellä kesät talvet. Panostaisin hyviin eristyksiin ja ilmanvaihtoon talossa. Ja tulisijat kunnossa.

        Pääsis aika vähällä lopulta.


      • Disseisback kirjoitti:

        No täällä joskus 2010 tarjottiin vakuusarvoksi 120 t€ tästä talosta, mutta nyt arvo myyntinä vois olla 50 t€. Aika kovasti saa tuohon nollakorollakin lyhentää...2010 myyntiarvokin on enemmän ollut kuin tuo 120t€. Että siitä voi jokainrn miettiä, miten täällä susisuolla on hommat 13 vuoteen muuttuneet. 😄

        Ja en kuuntele tähän kenenkään rantaruåttalaisen selityksiä, vaan lappeenranta-kajaanilinjan itäpuoleisia kommentteja. 😁

        Tuo on kyllä karmeaa, että ihmisten asuntojen arvo romahtaa 😪 Kun perikunta myi mieheni talon Rautjärvellä, saivat siitä tuskin mitään, mutta sen ylläpitokustannuksetkin sähköllä olisivat olleet korkeat, kun ei ollut ketään, kuka olisi mättänyt tulisijoihin puita.

        Nyt tuntuu kyllä pröydtäilyltä, mutta ihan vertailun vuoksi; ostin tämän nykyisen 106,5 neliön rivitalonpätkän vuonna 2009. Juuri nyt yhtiössä on kaksi asuntoa myynnissä. Laskin, että jos tästä saisi saman neliöihinnan mitä niistä merkittävästi edullisemman hintapyyntöön oli laitettu, olisi asuntoni arvo noussut 50k€ ostohinnasta.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No se on tavallaan normaalia ekologisuutta, se pakkautuminen. Vaikka kaupungeissa on kalliimpaa, niin toisaalta se on helpompaa ja vaivattomampaa. Sitten se kaupungissa asuminen työllistää itse itseään. Laita kahvila sinne, niin varmaan on asiakkaita. Susisuolla ei ole niinkään varma, että asiakkaita on.

        Ei ihmiset pääosin mieti asioita kovin pitkälle. Jossain New Yorkissa varmaan kuolisi ihmisiä ihan koteihinsa parin päivän sähkökatkolla.

        Mutta tosiaan kyllä itsekin haluisin elää paljon simppelimmin. En rakentelis enää keskuslämmitysjärjestelmiä taloon. Puu-uunit, jotain pikkupattereita varuilta, pikkuvaraaja lämpimälle vedelle (pikasuihkumahku) Max 50 litraa. Ja agregaattimahku kylmälaitteille.

        Muuten lämmittelisin ulkosaunaa ja peseytyisin siellä kesät talvet. Panostaisin hyviin eristyksiin ja ilmanvaihtoon talossa. Ja tulisijat kunnossa.

        Pääsis aika vähällä lopulta.

        Kyllä mä ymmärrän sen pointin mikä ihmisiä vetää keskustoihin ja lähiöihin, kerrostaloihin ja 600 neliön omakotitalotonteille.

        Piti yksi työasia tässä hoitaa kaupungin omakotitaloalueelle. Mua alkoi ihan ahdistamaan kun ajoin siellä, taloja kylki kyljessä... Missään tapauksessa sellainen asuminen ei ole minua varten. Muut saa toki tykätä... Mutta mulle tuli ihan fyysisiä oireita kun kuvittelin siellä asumista. Hyi 😰

        xLiner


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No se on tavallaan normaalia ekologisuutta, se pakkautuminen. Vaikka kaupungeissa on kalliimpaa, niin toisaalta se on helpompaa ja vaivattomampaa. Sitten se kaupungissa asuminen työllistää itse itseään. Laita kahvila sinne, niin varmaan on asiakkaita. Susisuolla ei ole niinkään varma, että asiakkaita on.

        Ei ihmiset pääosin mieti asioita kovin pitkälle. Jossain New Yorkissa varmaan kuolisi ihmisiä ihan koteihinsa parin päivän sähkökatkolla.

        Mutta tosiaan kyllä itsekin haluisin elää paljon simppelimmin. En rakentelis enää keskuslämmitysjärjestelmiä taloon. Puu-uunit, jotain pikkupattereita varuilta, pikkuvaraaja lämpimälle vedelle (pikasuihkumahku) Max 50 litraa. Ja agregaattimahku kylmälaitteille.

        Muuten lämmittelisin ulkosaunaa ja peseytyisin siellä kesät talvet. Panostaisin hyviin eristyksiin ja ilmanvaihtoon talossa. Ja tulisijat kunnossa.

        Pääsis aika vähällä lopulta.

        Tuo ulkosauna on ihan pakollinen 😄

        xLiner


      • Xena-183 kirjoitti:

        Tuo on kyllä karmeaa, että ihmisten asuntojen arvo romahtaa 😪 Kun perikunta myi mieheni talon Rautjärvellä, saivat siitä tuskin mitään, mutta sen ylläpitokustannuksetkin sähköllä olisivat olleet korkeat, kun ei ollut ketään, kuka olisi mättänyt tulisijoihin puita.

        Nyt tuntuu kyllä pröydtäilyltä, mutta ihan vertailun vuoksi; ostin tämän nykyisen 106,5 neliön rivitalonpätkän vuonna 2009. Juuri nyt yhtiössä on kaksi asuntoa myynnissä. Laskin, että jos tästä saisi saman neliöihinnan mitä niistä merkittävästi edullisemman hintapyyntöön oli laitettu, olisi asuntoni arvo noussut 50k€ ostohinnasta.

        Joo, asuntoja joskus pidettiin arvossa, että jos niihin laittoi rahaa, niin se jopa kasvoi korkoa, vaikka kämppä kului... Nyt alueellisesti jonkun talopakettitalon, tai asunto-osakekämpän hinta laskee kuin lehmän häntä heti kun on kätelty.

        Mutta sellaista se meno on vaan nyt... täällä susisuolla tulee halvemmaksi jo polttaa mökki kun myydä. :oD


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo ulkosauna on ihan pakollinen 😄

        xLiner

        No onhgan se ihan törkeen hienoa saunoa kunnon ulkosaunassa. Ja eipä ole kosteuksista niin suurta lukua.. :o)

        Joo, siis mä kävin jostain Tampereen seudulta viime syksynä rautaverkkoja yhden omakotitalotyömaalta...siis ostin siltä ja kävin hakee ne....Ei hitto minkälainen mesta tehä talo....siis en tajua yhtään, mutta varmaan on maksanut ihan tölrkeesti tontista ja täällä sellaista tonttia ei saisi edes myytyä...ja niin vaan siihenkin tulee kivitalo vielä.

        Huhhuh..


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Joo, asuntoja joskus pidettiin arvossa, että jos niihin laittoi rahaa, niin se jopa kasvoi korkoa, vaikka kämppä kului... Nyt alueellisesti jonkun talopakettitalon, tai asunto-osakekämpän hinta laskee kuin lehmän häntä heti kun on kätelty.

        Mutta sellaista se meno on vaan nyt... täällä susisuolla tulee halvemmaksi jo polttaa mökki kun myydä. :oD

        Xenan kämppä on jossain Ylöjärvellä - kasvukaupungin vieressä - sinun jossain Kuhmon? kyläkeskuksessa.

        Vanha sanonta on: Laita rahat kivijalkaan, siinä ne pysyy.
        Tuo koskee lähinnä talon käyttöarvoa. Eli sinun on tiedettävä, että elinkeinosi on varma (tai massi muuten kunnossa) ja asuinsija loppuelämäksi sama. Silloin talon markkina-arvolla ei ole mitään väliä itselle, ja se että ajatteleeko jälkipolvea ja minkä verran, on taas näitä elämän valintakysymyksiä. Jos jälkipolvea ei ole, niin tämäkin kohta käy merkityksettömäksi. Ainoa arvo talossa on silloin vain että siinä viihtyy ja se sopii itselle.

        Oikea asuntosijoittaja on tiennyt aina (siis suhdanteesta riippumatta) että kiinteistöllä on vain kolme tärkeää markkina-arvoa määrittävää tekijää. Ne ovat: sijainti, sijainti ja sijainti.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muuallakin kuin siellä susisuolla on käynyt asuntojen arvoille huonosti myyjän kannalta.

        Yksi iso työllistäjä kun lopettaa lähiseudulla, niin humahdus vaan, hinnat kolisee alas. Ostajalle siinä on tilaisuus, kunhan vaan on vakaalla pohjalla omat suunnitelmat muuten.

        Suuret kaupungit vetävät nyt. Minusta tosi omituista, koska maailmantilanne on epävakaampi kuin aikoihin ja mahdollisimman omavarainen asuminen ruuankasvatuksineen etäällä kaikesta yhteiskunnalle tärkeästä olisi siihen dystopiaan pienen ihmisen ratkaisu. Ei, kun nyt pakkaudutaan kaikki samalle alueelle mahdollisimman avuttomiksi ohjusten syötiksi, ja mitä infran kaatumisesta seuraa sellaisessa sopulilaumassa....

        xLiner

        Olet ihan oikeassa, ja lähitulevaisuudessa voi olla asiat toisin, eikä työtä löydy enää entiseen tapaan kaupungeissa. Sodat näyttävät laajenevan maailmalla, ensin oli Ukraina, nyt on jo Lähi-Idässä toinen sota alkamassa. Kolmas sota voisi olla Kiinan ja USA:n välinen. Tällaiset mullistukset aiheuttavat varmuudella maailmanlaajuisen laman, vaikka sodat eivät suoraan meitä koskettaisikaan. Eikä siihen mene kauan aikaa, muutama vuosi, ja meillä voi olla 1930-luvun tyylinen lama.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Joo, asuntoja joskus pidettiin arvossa, että jos niihin laittoi rahaa, niin se jopa kasvoi korkoa, vaikka kämppä kului... Nyt alueellisesti jonkun talopakettitalon, tai asunto-osakekämpän hinta laskee kuin lehmän häntä heti kun on kätelty.

        Mutta sellaista se meno on vaan nyt... täällä susisuolla tulee halvemmaksi jo polttaa mökki kun myydä. :oD

        "..täällä susisuolla tulee halvemmaksi jo polttaa mökki kun myydä."

        Mulla on sellainen vipinä että tuo voi muuttua.

        Esimerkiksi asumistukea saa tulevaisuudessa enää vuokra-asuntoon. Kesäasuntoa ei lasketa varallisuuteen, joten... Joissain tapauksissa kannattaa myydä oma asunto pois, ostaa rahoilla mökki ja muuttaa vuokralle. Ja nostaa sitä asumistukea.

        Sitten jos ja kun tämä hyvä nykytilanne muuttuu huonommaksi, noilla syrjäkylillä alkeellisesti asuen saattaa pärjätä paremmin.
        (Foliohattu 🪖)

        No 60-80-lukujen talot saattaa olla menetettyjä... Mutta jotkut rintsikat ja vanhat hirsitorpat, niistä saattaa saada ihan asumuksen vielä.

        xLiner


      • Anonyymi
        m36-intj kirjoitti:

        Olet ihan oikeassa, ja lähitulevaisuudessa voi olla asiat toisin, eikä työtä löydy enää entiseen tapaan kaupungeissa. Sodat näyttävät laajenevan maailmalla, ensin oli Ukraina, nyt on jo Lähi-Idässä toinen sota alkamassa. Kolmas sota voisi olla Kiinan ja USA:n välinen. Tällaiset mullistukset aiheuttavat varmuudella maailmanlaajuisen laman, vaikka sodat eivät suoraan meitä koskettaisikaan. Eikä siihen mene kauan aikaa, muutama vuosi, ja meillä voi olla 1930-luvun tyylinen lama.

        Jee! En ole ainoa foliohattuilija 😂

        Mä olen tästä jauhanut täälläkin jo vuosia 😁. Että meillä on asiat liian hyvin, väki ei ymmärrä ettei se ole pysyvää.

        Vaan ei, ei tule mitään pandemioita eikä sotia eikä maailmanmullistuksia...

        Tuleepas, ja tulikin jo. Ja lopulta jokainen joutuu huolehtimaan itse itsestään ja lähipiiristään.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Xenan kämppä on jossain Ylöjärvellä - kasvukaupungin vieressä - sinun jossain Kuhmon? kyläkeskuksessa.

        Vanha sanonta on: Laita rahat kivijalkaan, siinä ne pysyy.
        Tuo koskee lähinnä talon käyttöarvoa. Eli sinun on tiedettävä, että elinkeinosi on varma (tai massi muuten kunnossa) ja asuinsija loppuelämäksi sama. Silloin talon markkina-arvolla ei ole mitään väliä itselle, ja se että ajatteleeko jälkipolvea ja minkä verran, on taas näitä elämän valintakysymyksiä. Jos jälkipolvea ei ole, niin tämäkin kohta käy merkityksettömäksi. Ainoa arvo talossa on silloin vain että siinä viihtyy ja se sopii itselle.

        Oikea asuntosijoittaja on tiennyt aina (siis suhdanteesta riippumatta) että kiinteistöllä on vain kolme tärkeää markkina-arvoa määrittävää tekijää. Ne ovat: sijainti, sijainti ja sijainti.

        -keinovaginamies-

        Joo, no oonhan minä tiennyt, ettei täällä syrjäseuduilla taloilla voittoa kannata tavoitella, mutta on tämä arvon lasku aika kalseaa silti.
        Ja kun ei näistä pääse edes eroon, kun varmaan olis "ostajalle" jo maksettava. :oD

        No jälkeen jos ei jäis velkaa, niin hyvä olisi. Voivat sitten jälkipolvet myydä tontin hinnalla mörskän pois, jos en ole jo itse sitä saanut sitten hävitettyä. Riesahan se ois niille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "..täällä susisuolla tulee halvemmaksi jo polttaa mökki kun myydä."

        Mulla on sellainen vipinä että tuo voi muuttua.

        Esimerkiksi asumistukea saa tulevaisuudessa enää vuokra-asuntoon. Kesäasuntoa ei lasketa varallisuuteen, joten... Joissain tapauksissa kannattaa myydä oma asunto pois, ostaa rahoilla mökki ja muuttaa vuokralle. Ja nostaa sitä asumistukea.

        Sitten jos ja kun tämä hyvä nykytilanne muuttuu huonommaksi, noilla syrjäkylillä alkeellisesti asuen saattaa pärjätä paremmin.
        (Foliohattu 🪖)

        No 60-80-lukujen talot saattaa olla menetettyjä... Mutta jotkut rintsikat ja vanhat hirsitorpat, niistä saattaa saada ihan asumuksen vielä.

        xLiner

        No en minä ainakaan mitään tukia saa, paitsi jos työttömyys tavoittaa. :oD

        Mutta jos unelmana hommat menis oikein, niin tuosta jonkun ajan päästä vois saada omansa pois ja mulla on jo maalla yksi mahdollinen kohde, minkä voisi vähillä kustanteilla rempata ihan kelpo asunnoksi. Ja sit vois olla omaa metsääkin (isän perikunnan mä ja sisko/mutsi) josta saa puutavarat ja polttopuut. Sitten vois elää tosi vähillä ja omavaraisemmin. :o)

        Omaa oon jo miettinyt joskus vuokrattavaksikin. Moni täällä pitää omakotitalosta, mutta ei halua ostaa omaa. Mulle sekin kävis.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No en minä ainakaan mitään tukia saa, paitsi jos työttömyys tavoittaa. :oD

        Mutta jos unelmana hommat menis oikein, niin tuosta jonkun ajan päästä vois saada omansa pois ja mulla on jo maalla yksi mahdollinen kohde, minkä voisi vähillä kustanteilla rempata ihan kelpo asunnoksi. Ja sit vois olla omaa metsääkin (isän perikunnan mä ja sisko/mutsi) josta saa puutavarat ja polttopuut. Sitten vois elää tosi vähillä ja omavaraisemmin. :o)

        Omaa oon jo miettinyt joskus vuokrattavaksikin. Moni täällä pitää omakotitalosta, mutta ei halua ostaa omaa. Mulle sekin kävis.

        "No en minä ainakaan mitään tukia saa, paitsi jos työttömyys tavoittaa. :oD"

        En sua ajatellutkaan vaan mahdollista (kesä)asunnon ostajaa. Vaan voi tuo työttömyys silti koskea ketä vaan tulevaisuudessa. Näkymät on vähän heikot.

        Olen kans miettinyt että voisin laittaa oman kämppäni vuokralle jossain vaiheessa kun asiat
        tässä etenee. Jollei löydy tarpeeksi tarjoavaa ostajaa.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        "No en minä ainakaan mitään tukia saa, paitsi jos työttömyys tavoittaa. :oD"

        En sua ajatellutkaan vaan mahdollista (kesä)asunnon ostajaa. Vaan voi tuo työttömyys silti koskea ketä vaan tulevaisuudessa. Näkymät on vähän heikot.

        Olen kans miettinyt että voisin laittaa oman kämppäni vuokralle jossain vaiheessa kun asiat
        tässä etenee. Jollei löydy tarpeeksi tarjoavaa ostajaa.

        xLiner

        No tuskin tuota mun tönöö kukaa kewsäasunnoksi ostaa, on niitä parempiakin paikkoja täällä siihen tarkoitukseen. :o)


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No tuskin tuota mun tönöö kukaa kewsäasunnoksi ostaa, on niitä parempiakin paikkoja täällä siihen tarkoitukseen. :o)

        Jotkut ostaa jopa kerrostalo-osakkeen kesäasunnoksi. Sitä ei kuitenkaan taida saada rekisteröityä kesäasunnoksi.

        xLiner


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No täällä joskus 2010 tarjottiin vakuusarvoksi 120 t€ tästä talosta, mutta nyt arvo myyntinä vois olla 50 t€. Aika kovasti saa tuohon nollakorollakin lyhentää...2010 myyntiarvokin on enemmän ollut kuin tuo 120t€. Että siitä voi jokainrn miettiä, miten täällä susisuolla on hommat 13 vuoteen muuttuneet. 😄

        Ja en kuuntele tähän kenenkään rantaruåttalaisen selityksiä, vaan lappeenranta-kajaanilinjan itäpuoleisia kommentteja. 😁

        Et kuitenkaan kokonaan velalla ostanut, pankki varmaan vaati parnkympin omarahoitusosuuden? Ja jos nyt myisit ja saisit viiisikymppiä sen verran kestää olla velkaakin jotta pääset korpimuijan kanssa samaan tilanteeseen. Sulla on ollut 13 matalakorkoiset vuotta maksaa semmoiset viitisenkymppiä, ihan oma vika jos et maksanut, olisi ollut vain semmoiset kolmisensataa kuussa tarvetta ollut lyhentää.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut ostaa jopa kerrostalo-osakkeen kesäasunnoksi. Sitä ei kuitenkaan taida saada rekisteröityä kesäasunnoksi.

        xLiner

        Joo, no ehkä jostain Sotkamosta tai vastaavasta...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et kuitenkaan kokonaan velalla ostanut, pankki varmaan vaati parnkympin omarahoitusosuuden? Ja jos nyt myisit ja saisit viiisikymppiä sen verran kestää olla velkaakin jotta pääset korpimuijan kanssa samaan tilanteeseen. Sulla on ollut 13 matalakorkoiset vuotta maksaa semmoiset viitisenkymppiä, ihan oma vika jos et maksanut, olisi ollut vain semmoiset kolmisensataa kuussa tarvetta ollut lyhentää.

        -harmiseikirj-

        No joskus sai ilman reaalivastinetta.

        Mutta ihan tarpeeksi sitä vielä onb, tosin tiedän, että joillain on vielä enemmän...Ja huonompi talo, tai vielä onnettomampi saada kaupaksi..


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No joskus sai ilman reaalivastinetta.

        Mutta ihan tarpeeksi sitä vielä onb, tosin tiedän, että joillain on vielä enemmän...Ja huonompi talo, tai vielä onnettomampi saada kaupaksi..

        Joo kyllähän niitä maaseudulla riittää. Itse ihmettelin kun oli jossain uutinen että Suomessa on neljäsataa tuhatta asuntoa ilman asukasta, iso osa varmaan pikkutaajamissa. Taisit tuolla jossain mainita että vois vuokrata, saattaisi kyllä toimia kun sullahan tais neliöitä olla aika reippaasti omaan käyttöön ja kulut siinä samalla pysyy melko suurina sitten niin vois olla paree saada vuokralainen niitä hoitamaan.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo kyllähän niitä maaseudulla riittää. Itse ihmettelin kun oli jossain uutinen että Suomessa on neljäsataa tuhatta asuntoa ilman asukasta, iso osa varmaan pikkutaajamissa. Taisit tuolla jossain mainita että vois vuokrata, saattaisi kyllä toimia kun sullahan tais neliöitä olla aika reippaasti omaan käyttöön ja kulut siinä samalla pysyy melko suurina sitten niin vois olla paree saada vuokralainen niitä hoitamaan.

        -harmiseikirj-

        Pitää saada helppohoitoisempi... ei tälläistä nykysellään kukaan täysjärkinen jsksa. 😄


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Pitää saada helppohoitoisempi... ei tälläistä nykysellään kukaan täysjärkinen jsksa. 😄

        Suosittelen rivaria, tai kt. Alkuun voi tuntua ahtaalta ja siltä ettei ole mitään tekemistä mutta siihen tottuu eikä ole pakkoa mihinkään. Onhan ne yhtiövastikkeetkin nousseet mutta veikkaan että enemmän sulla menee nykyisen lämmitykseen ja ylläpitoon kuin ihan hulppean osakkeen kulut olisi. Jos vaikka jollekin perheelle nykyisen vuokraisit saattaisi vähän jäädä jopa tuottoa siitä hommasta jolla voisi kattaa oman asumisen kuluja. Jos hyvä vuokralainen sattuisi ja alkaisi viihtymään sehän voisi aikaa myöten jopa innostua ostamaan sen talon poijes.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suosittelen rivaria, tai kt. Alkuun voi tuntua ahtaalta ja siltä ettei ole mitään tekemistä mutta siihen tottuu eikä ole pakkoa mihinkään. Onhan ne yhtiövastikkeetkin nousseet mutta veikkaan että enemmän sulla menee nykyisen lämmitykseen ja ylläpitoon kuin ihan hulppean osakkeen kulut olisi. Jos vaikka jollekin perheelle nykyisen vuokraisit saattaisi vähän jäädä jopa tuottoa siitä hommasta jolla voisi kattaa oman asumisen kuluja. Jos hyvä vuokralainen sattuisi ja alkaisi viihtymään sehän voisi aikaa myöten jopa innostua ostamaan sen talon poijes.

        -harmiseikirj-

        No .utsillakin taitaa olla sen 300€/kk vastike, en mä sellasia ala makselemaan.
        Eihän mulla nykyisin varsinkaan tule lämmitys msksamaan juuri mitään. Polttopuuta saan ilmaseks, teko maksaa jotain pientä, mut menee harrastuksesta ja sähköt, vedetjätemaksut liki ssmoja, asupa missä hyväänsä.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No .utsillakin taitaa olla sen 300€/kk vastike, en mä sellasia ala makselemaan.
        Eihän mulla nykyisin varsinkaan tule lämmitys msksamaan juuri mitään. Polttopuuta saan ilmaseks, teko maksaa jotain pientä, mut menee harrastuksesta ja sähköt, vedetjätemaksut liki ssmoja, asupa missä hyväänsä.

        Ai hitsi. Se tunne kun pääset kunnon löylyihin kylmän huurteisen kera, lumityöurakan tai hikisen nurmenleikkuun jälkeen. Korvaisi kuntosalit ja spinningtunnit. Jos elämäntilanne sallisi niin mikä ettei, mutta ei houkuta ajatus nähdä metri lunta esteenä pihatiellä yövuoron jälkeen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ai hitsi. Se tunne kun pääset kunnon löylyihin kylmän huurteisen kera, lumityöurakan tai hikisen nurmenleikkuun jälkeen. Korvaisi kuntosalit ja spinningtunnit. Jos elämäntilanne sallisi niin mikä ettei, mutta ei houkuta ajatus nähdä metri lunta esteenä pihatiellä yövuoron jälkeen.

        Nelivetoauto ja traktori....siinä lääke. :oD


    • Ihailtavaa, että tämä nainen uskaltaa elää haluamallaan tavalla eikä välitä muiden arvostelevista kommenteista. Siinähän se onni piilee, että saa tehdä sellaisia asioita, joista itse tulee onnelliseksi. Itselleni tuollainen elämäntapa olisi liian eristäytynyttä, vaikka pystyn kyllä ymmärtämään yksinkertaisten asioiden ja luonnon hiljaisuuden tuoman onnen tunteen.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä ja ihan hienoa että myös jakaa tuota elämäänsä myös muille niin me muut pullamössöt voimme sitten nojatuoliseurata :) Suurin osa meistähän, minäkin ollaan sillä tavalla ehkä turhankin turvallisuushakuisia että aina ajatellaan "mitä sitten jos..." ja koetetaan varautua mm. pitämällä/keräämällä tammenterhovarastoa huonojen aikojen varalle. No kyllähän hänkin talveen valmistautuu ja noin mutta ei ainakaan rahaa tunnu yrittävän haalia enempää kuin tarvitsee.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä ja ihan hienoa että myös jakaa tuota elämäänsä myös muille niin me muut pullamössöt voimme sitten nojatuoliseurata :) Suurin osa meistähän, minäkin ollaan sillä tavalla ehkä turhankin turvallisuushakuisia että aina ajatellaan "mitä sitten jos..." ja koetetaan varautua mm. pitämällä/keräämällä tammenterhovarastoa huonojen aikojen varalle. No kyllähän hänkin talveen valmistautuu ja noin mutta ei ainakaan rahaa tunnu yrittävän haalia enempää kuin tarvitsee.

        -harmiseikirj-

        On tosiaan hienoa, että hän jakaa elämäänsä julkisesti ja ehkä näin rohkaisee joitain toteuttamaan unelmansa yksinkertaisemmasta elämästä. Mielestäni silti on ihan fiksua myöntää, jollei tuollaiseen pystyisi. Tai kai siihen itse kukin pystyisi, jos henki olisi siitä kiinni, mutta itse pidän nykyisestä elämäntyylistäni liikaa, jotta olisin valmis luopumaan esim niistä lounaista ystävien kanssa, joista tuo nainenkin videolla puhui. Minulle ne ovat osa sosiaalista elämääni, mukavia kohtaamisia ihanien ihmisten ja hyvän ruoan parissa. En näe syytä luopua jostain sellaisesta, mikä tuo minulle iloa.

        Voisin kyllä kuvitella muuttavani hieman syrjempään omakotitaloon, mutta en 20min kauemmas kaupungista. Ja silloinkin jonkun sellaisen miehen kanssa, joka olisi kätevämpi käsistään kuin minä. Siihen ei tosin paljoa vaadita 😄


    • Anonyymi

      Jahas,
      Harmis on aivan ihastunut. Toisen kerran jo korpimuijan kanavaa mainostaa.

      Täytyy myöntää, että kyllä tuollainen kyvykäs eräjormailijanainen iskee itseenikin.
      Välillä kyllä vähän säälin sekaisin tuntein katsoo sen ähräämistä.

      Mutta totta on, että onni on pienissä asioissa. Esim. Itse kasvatettu sato näin syksyllä. Vaikka matoisempikin :)

      -keinovaginamies-

      • Anonyymi

        En nyt ehkä sanoisi että ihastunut mutta ihaltunut varmaankin, ei ihailen kyllä hänen asennetta hommaan. Tuollaisen naisenhan voisi jättää hetkeksi jopa yksikseenkin ja tietäisi sen pärjäävän, eikä sotkevan ihan kaikkea mullinmallin silläaikaa kun olet poissa.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        En nyt ehkä sanoisi että ihastunut mutta ihaltunut varmaankin, ei ihailen kyllä hänen asennetta hommaan. Tuollaisen naisenhan voisi jättää hetkeksi jopa yksikseenkin ja tietäisi sen pärjäävän, eikä sotkevan ihan kaikkea mullinmallin silläaikaa kun olet poissa.

        -harmiseikirj-

        Kiva kun alkaa tavalliset naiset kiinnostamaan. Tämä oli minullekin yllätys🤔


    • Kyllähän tuollainen ihan kunnioitettavaa on. Varmaan olisi parempaa, jos olisi joku luotettava kumppani mukana. Tuossa pitää myös olla terveys hyvässä kunnossa. Voisin kyllä tuollaiseen lähteä mukaan, mutta en ehkä ihan noin alkeellisiin oloihin.

      Tässä oli myös jotain juttua aikaisemmin yhdestä tyypistä, joka eli lähes omavaraisesti:
      "Nordlund elää lantulla, perunalla, pavuilla, marjoilla ja sienillä ja kalastaa satunnaisesti. 10 vuoden ajan, ennen perheellistymistään, hän valmisti itse työkaluja, käyttöesineitä ja vaatteita pellavan viljelystä alkaen. Rahaa kului 50 euroa vuodessa."

      https://www.aviisi.fi/2015/03/omavarainen-haastaa-itsensa-tullakseen-itsenaiseksi/

      • Lisko osittain tunsi tuon tyypin (kaverin kaveri) ja kävi siellä kerran kylässä.
        Vaikutti kuulemma hiukan hankalalta elämäntavalta.


      • Anonyymi

        Paino sanalle eli. Eli ei elä enää. Kaputt. Kuoliko kenties nälkään tai kurjuuteen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paino sanalle eli. Eli ei elä enää. Kaputt. Kuoliko kenties nälkään tai kurjuuteen?

        Nähtävästi ei, Wikipediasta löytyy artikkeli hänestä.
        "Nykyään hän elää perustamansa perheen kanssa, edelleen lähes omavaraisesti. "
        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Lasse_Nordlund


    • Musta tuo vaikutti ihan vitun masentavalta elämältä, mutta jokainen löytää onnen omalla tavallaan.

    • Ei tarvitse olla edes erityisen erähenkinen elämäntapa. Kyllä tuo pienistä, arkisista asioista onnellisuuden löytäminen on hyvä taito missä tahansa ja kenelle tahansa. 🙂

      • Olen samaa mieltä.


    • Onni koostuu pienistä asioista ja myös hyvistä ihmissuhteista. Noin askeettisen elämän kääntöpuoli on, että muutamalla satasella kuussa ei olisi varaa juuri matkustaa näkemään ystäviä eikä kestitä vieraita. Eikä kontakteja mahdollisiin kumppaniehdokkaisiin tule ja jos korpimuija jonkun löytöisikin ei miehen integroiminen askeettiseen elämään ole helppoa, pieni tila ja huolet toimeentulosta varmasti vaikuttaisi parisuhdedynamiikkaab eikä lapsia tuonne ei voi ajatella. Paljosta tärkeitä asioit on siis luovuttava myös.

      Askeettinen elämä on työtä aamusta iltaan. Ja veikkaan, että myös itku pääsee jossain kohtaa kun vaikka lunta sataa niin paljon ettei jaksa lapioida tai kaivo jäätyy tai sisällä alkaa viiletä. Muistan yhden talven nykyaikaisessa isossa omakotitilassa ja sähkökatkon. Kun töiden jälkeen pääsi lämmittåmään taloa takalla, oli sisälämpö tippunut tippunut jo 13-14C:hen päivän aikana, Pieni huonosti eristetty talo vaatii jatkuvaa lämmitystä 20-30C pakkasella. Yön jälkeen herätessä jo saattaa olla aika vilu.

      Silti tunnistan sen mitä tuollaisessa elämässä on hienoa.

      • Anonyymi

        Ei tuollaiset paikat ja tilukset ole itkupilleille. Ja minusta korpimuija ei ole tätä itkupilli-tyyppiä.
        Jos mökin 10 asteen aamulämpötila on normielämää, niin ei se itketä lainkaan.

        Ja ne tärkeät asiat joista olisi luovuttava: Suuri sosiaalinen piiri, kumppani tai lapset. Oletko ajatellut että nuo asiat ei ole ollenkaan tärkeitä kaikille?
        Ja sitä paisi ns. offgrid -ihmisiä elää kumppaneineen ja lapsineen juurikin tuollaisissa olosuhteissa nykypäivänäkin.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuollaiset paikat ja tilukset ole itkupilleille. Ja minusta korpimuija ei ole tätä itkupilli-tyyppiä.
        Jos mökin 10 asteen aamulämpötila on normielämää, niin ei se itketä lainkaan.

        Ja ne tärkeät asiat joista olisi luovuttava: Suuri sosiaalinen piiri, kumppani tai lapset. Oletko ajatellut että nuo asiat ei ole ollenkaan tärkeitä kaikille?
        Ja sitä paisi ns. offgrid -ihmisiä elää kumppaneineen ja lapsineen juurikin tuollaisissa olosuhteissa nykypäivänäkin.

        -keinovaginamies-

        Sitä ajattelin itsekin, ettei ihmissuhteet ole välttämättä korpimuijalle niin tärkeitä (tai sitten on, mutta silti saa muta tilalle riittävästi).

        En itsekään ole itkupilli, vaan teen hommaa vaikka kiroillen tarvittaessa, mutta silti en usko että kukaan ei jaksa fyysisesti kun oikein tiukka kohta tulee eikä fyysiset voimat riitä ja alkaa omat rajat tulla vastaan. Siinä kohtaa on aika ihmillistä alkaa itkeä. On hömppäromantiikkaa ajatella, että elämä alkeellisessa mökissä olisi aina kivaa ja helppoa. Jo pelkästään juokseva veden puute talvella pakkasella on jokinlainen haaste.


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Sitä ajattelin itsekin, ettei ihmissuhteet ole välttämättä korpimuijalle niin tärkeitä (tai sitten on, mutta silti saa muta tilalle riittävästi).

        En itsekään ole itkupilli, vaan teen hommaa vaikka kiroillen tarvittaessa, mutta silti en usko että kukaan ei jaksa fyysisesti kun oikein tiukka kohta tulee eikä fyysiset voimat riitä ja alkaa omat rajat tulla vastaan. Siinä kohtaa on aika ihmillistä alkaa itkeä. On hömppäromantiikkaa ajatella, että elämä alkeellisessa mökissä olisi aina kivaa ja helppoa. Jo pelkästään juokseva veden puute talvella pakkasella on jokinlainen haaste.

        Niin,
        Tuollainen elämäntapa vaatii sen fyysisen kyvykkyyden, mutta toisaalta se myös ylläpitää fyysistä terveyttä. Joidenkin kohdalla on jopa niin, että tuollainen elämäntapa ylläpitää henkistä terveyttä.

        Ei siellä helppoa ole, mutta voi silti olla hyvinkin mielekästä.
        Ennen, kun käytännössä koko Suomen kansa eli tuolla tavalla, ei edes tunnettu ammattia terapeutti, kun sellaisille ei ollut kysyntää.

        -keinovaginamies-


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Sitä ajattelin itsekin, ettei ihmissuhteet ole välttämättä korpimuijalle niin tärkeitä (tai sitten on, mutta silti saa muta tilalle riittävästi).

        En itsekään ole itkupilli, vaan teen hommaa vaikka kiroillen tarvittaessa, mutta silti en usko että kukaan ei jaksa fyysisesti kun oikein tiukka kohta tulee eikä fyysiset voimat riitä ja alkaa omat rajat tulla vastaan. Siinä kohtaa on aika ihmillistä alkaa itkeä. On hömppäromantiikkaa ajatella, että elämä alkeellisessa mökissä olisi aina kivaa ja helppoa. Jo pelkästään juokseva veden puute talvella pakkasella on jokinlainen haaste.

        Vuokrasin 18 vuotiaana talon jossa oli ulkosauna ja siihen kantovesi.
        Sisällä oli suihku vesivessoineen, tuon puulla lämpenevän saunan lämmitys oli pakkasella hyvää terapiaa. Vesikin piti lämmittää eri tulipesällä.
        Kun pitää oikeasti tehdä jotain fyysistä saadakseen jotain, siitä saa hyvän olon. arvostaakin saunaa enemmän mitä näitä sähkökäyttöisiä.
        Lumitöistä voi tehdä taidetta. penkkojen osalta vaikka pystysuoria seinämiä joihin voi laittaa jäälyhdyt palamaan.

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin,
        Tuollainen elämäntapa vaatii sen fyysisen kyvykkyyden, mutta toisaalta se myös ylläpitää fyysistä terveyttä. Joidenkin kohdalla on jopa niin, että tuollainen elämäntapa ylläpitää henkistä terveyttä.

        Ei siellä helppoa ole, mutta voi silti olla hyvinkin mielekästä.
        Ennen, kun käytännössä koko Suomen kansa eli tuolla tavalla, ei edes tunnettu ammattia terapeutti, kun sellaisille ei ollut kysyntää.

        -keinovaginamies-

        Ei vaadi fyysistä terveyttäkään, olen elävä esimerkki siitä. Vain vitusti sisua ja sinnikkyyttä vaatii. Siksi välillä mietin terveempien kitinöitä, että miten helpolla he oikein elämässään on päässeet. Sanon suoraan tämän, itseäni korostamatta. Toiset vaan menee eteenpäin terve tai sairas, elämä on elettävänä kumminkin. Eikä siinä kitinä mitään auta.


      • Huitale kirjoitti:

        Ei vaadi fyysistä terveyttäkään, olen elävä esimerkki siitä. Vain vitusti sisua ja sinnikkyyttä vaatii. Siksi välillä mietin terveempien kitinöitä, että miten helpolla he oikein elämässään on päässeet. Sanon suoraan tämän, itseäni korostamatta. Toiset vaan menee eteenpäin terve tai sairas, elämä on elettävänä kumminkin. Eikä siinä kitinä mitään auta.

        Halua ja päättäväisyyttä, niillä ihminen menee eteenpäin vaikka läpi harmaan kiven, ei kitisemällä. Ei itseään säälimällä.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Halua ja päättäväisyyttä, niillä ihminen menee eteenpäin vaikka läpi harmaan kiven, ei kitisemällä. Ei itseään säälimällä.

        Kyllä. Arvostan kovasti sun asennettasi.

        Mä harrastan niitä harmaita kiviä, ollut oikeastaan pakkokin. Ei sitä aina muistakaan mihin kaikkeen on jo kyennyt. Hyvä välillä muistella.

        Sulla on vielä terveys kovasti vastaan. Mä olen päässyt sillä puolella vielä suht helpolla 🙏

        Täytty pyytää sua paasaamaan jos meinaa itseltä usko loppua, sulla on niin vahvistava tyyli 😊

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Arvostan kovasti sun asennettasi.

        Mä harrastan niitä harmaita kiviä, ollut oikeastaan pakkokin. Ei sitä aina muistakaan mihin kaikkeen on jo kyennyt. Hyvä välillä muistella.

        Sulla on vielä terveys kovasti vastaan. Mä olen päässyt sillä puolella vielä suht helpolla 🙏

        Täytty pyytää sua paasaamaan jos meinaa itseltä usko loppua, sulla on niin vahvistava tyyli 😊

        xLiner

        Ei niitä niin muistelekkaan ellei tule tälleen puheeksi jossain tilanteessa, missä ne sitten muistuu mieleen. Ne on niin itsestään jo selviä elämäntilanteita, ettei ne pysäytä vähän enää vaan hidastaa hetkittäin. 🙂

        Välillä pitää itseään muistuttaa, että kaikki ei ole samanlaisia mitä itse on ja minä oonkin siksi hyvä potkii itseeni perseelle. Mutta en muita, kun tiedän miten koville on ottanut vastusten kanssa mennä hammasta purren eteenpäin, mitä se vaatii ja miten se pistää nöyrtymään, mutta selviämään niin herkästi suojelen ja "säälin" muita, enkä vaadi heiltä yhtä paljon voimia mitä itseltäni. Annan muitten olla heikkoja, itse en enää osaa olla, kunnes lopulta kuolen. Ja sekin on ok, osa minua. 🙂

        On helppoa myötäelää ja armahtaa kaveria vaikeuksissa, millähän sitä oppisi olemaan itselleenkin niin lempeä? Taino, en pidä itse siitä että tuudittaudun ihmeusiin, vaan haluan pitää ohjat käsissäni ja mennä päin. Tulee mitä tulee, sitten se nähdään.

        On ainakin yritetty. Ei lannistuttu. Sitten vaan uutta suunnitelmaa, jos vanhat kusee kintuille. 😄


      • Huitale kirjoitti:

        Ei niitä niin muistelekkaan ellei tule tälleen puheeksi jossain tilanteessa, missä ne sitten muistuu mieleen. Ne on niin itsestään jo selviä elämäntilanteita, ettei ne pysäytä vähän enää vaan hidastaa hetkittäin. 🙂

        Välillä pitää itseään muistuttaa, että kaikki ei ole samanlaisia mitä itse on ja minä oonkin siksi hyvä potkii itseeni perseelle. Mutta en muita, kun tiedän miten koville on ottanut vastusten kanssa mennä hammasta purren eteenpäin, mitä se vaatii ja miten se pistää nöyrtymään, mutta selviämään niin herkästi suojelen ja "säälin" muita, enkä vaadi heiltä yhtä paljon voimia mitä itseltäni. Annan muitten olla heikkoja, itse en enää osaa olla, kunnes lopulta kuolen. Ja sekin on ok, osa minua. 🙂

        On helppoa myötäelää ja armahtaa kaveria vaikeuksissa, millähän sitä oppisi olemaan itselleenkin niin lempeä? Taino, en pidä itse siitä että tuudittaudun ihmeusiin, vaan haluan pitää ohjat käsissäni ja mennä päin. Tulee mitä tulee, sitten se nähdään.

        On ainakin yritetty. Ei lannistuttu. Sitten vaan uutta suunnitelmaa, jos vanhat kusee kintuille. 😄

        Mulla on tapana tuumata, kokeilla ja todeta jos se ei toimi kuten ajattelin toimivan, että okei tää ei toimi. Ei onnistu. Tuumaan tovin ja kokeillaas sitten näin. Silleen oon elänyt tähän päivään saakka. Ei jouda passivoitumaan. 🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin,
        Tuollainen elämäntapa vaatii sen fyysisen kyvykkyyden, mutta toisaalta se myös ylläpitää fyysistä terveyttä. Joidenkin kohdalla on jopa niin, että tuollainen elämäntapa ylläpitää henkistä terveyttä.

        Ei siellä helppoa ole, mutta voi silti olla hyvinkin mielekästä.
        Ennen, kun käytännössä koko Suomen kansa eli tuolla tavalla, ei edes tunnettu ammattia terapeutti, kun sellaisille ei ollut kysyntää.

        -keinovaginamies-

        "Ennen, kun käytännössä koko Suomen kansa eli tuolla tavalla, ei edes tunnettu ammattia terapeutti, kun sellaisille ei ollut kysyntää"

        Niin. Ihmisillä oli tärkeää tekemistä. Ei tarvinnut kyseenalaistaa tekemisiensä tärkeyttä, kun tekemättä jättäminen löi heti omille näpeille.

        Silloin oltiin paljon vaivaisempia fyysisesti, mutta mt-ongelmat näytti olevan harvassa.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin,
        Tuollainen elämäntapa vaatii sen fyysisen kyvykkyyden, mutta toisaalta se myös ylläpitää fyysistä terveyttä. Joidenkin kohdalla on jopa niin, että tuollainen elämäntapa ylläpitää henkistä terveyttä.

        Ei siellä helppoa ole, mutta voi silti olla hyvinkin mielekästä.
        Ennen, kun käytännössä koko Suomen kansa eli tuolla tavalla, ei edes tunnettu ammattia terapeutti, kun sellaisille ei ollut kysyntää.

        -keinovaginamies-

        Teille kaikille kollektiivisesti vastaus.

        Ymmärrän kyllä mikä hohto tuollaisessa elämässä on tai voi olla. Ja jos haluaisin, uskoisin kyllä jopa pärjääväni. Maalla voi lämmittää puilla, rantasauna lämpiää puilla, lämminvesi tulee rantassaunaan padasta. Silti päärakennukset täydet mukavuudet on lähellä. Yhtenä kesänä olimmr lasten kanssa 3pv ilman sähköä myrskyn jälkeisen sähkökatkon takia. Oli koleaa, taloa piti lämmittää, halot kantaa puuvarastosta, ruoka piti tehdä puuhellalla ja grillillä (on kiertoilma uunin lisäksi) ja vedet kantaa 300m ämpärillä järvestä ja illat istua hiljaisuudessa kynttilän valossa. Jo noissa oloissa, päivä oli aika työtä täynnä. Lapset oli haltioissaan tulella tehdystä ruoasta.

        Omalla kohdalla en vain ole valmis luopumaan läheisistä, en lapsien elintasosta, en omasta työstä (on mielekästä). Saan kaupungissakin puuhaa jolla saan purettua tunteita ja stressiä mm. olen kevään ja kesän aikana asentanut ja siirrellyt jo reilu 8000 kg maata ja laattoja omin käsin. 😂


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ennen, kun käytännössä koko Suomen kansa eli tuolla tavalla, ei edes tunnettu ammattia terapeutti, kun sellaisille ei ollut kysyntää"

        Niin. Ihmisillä oli tärkeää tekemistä. Ei tarvinnut kyseenalaistaa tekemisiensä tärkeyttä, kun tekemättä jättäminen löi heti omille näpeille.

        Silloin oltiin paljon vaivaisempia fyysisesti, mutta mt-ongelmat näytti olevan harvassa.

        xLiner

        Ei silloin ollut varaa olla henkisesti sairas. Jos sairastuit henkisesti, olit kylähullu tai jouduit mielisairaalaan suljetulle. Sosiaalinen paine on kova, eikä armoa tunnettu. Ja usein juuri jaksamisen toinen puoli oli, että jos et jaksa, et selviä talvesta. Tunteille ei vaan ollut tilaa, eikä varmaan ihmissuhdekiemuroillekaan, koska niihin ei ollut aikaa. Elämä oli monesti työtä ja selvittymistä. Olen mummoni kertomuksia elämästä kuunnellut (jo edesmennyt, olisi 100+ tällä hetkellä). Ainoita hetkiä, jolloin työtä ei ollut, oli sunnuntai ja silloinkin oli navettatyöt naisilla. Hän oli kiva tekemään töitä, mutta sai silti koko ajan moitetta. Tunteita ei voinut näyttää, vaan hanmasta piti purra ja kertoi usein itkeneensä navetassa (hoiti yksin navettatyöt ja mm veden kannon 300m päästä ämpärillä koko navetalle joka päivä, myös metrin hangessa piti hoitaa tai lapioida ensin polku). Vain synnytyspäivä oli ainoa poikkeus (seuraava ei).

        Fyysinen työ nostaa dopaaminitasoja, mikä jo sinänsä saa voimaan paremmin (ja auttaa keskittymään paremmin). Siis sen lisäksi, että henkisesti on helpompaa kun elämään ei mahdu muuta kuin fyysinen työ.


      • Anonyymi
        Citrinella kirjoitti:

        Ei silloin ollut varaa olla henkisesti sairas. Jos sairastuit henkisesti, olit kylähullu tai jouduit mielisairaalaan suljetulle. Sosiaalinen paine on kova, eikä armoa tunnettu. Ja usein juuri jaksamisen toinen puoli oli, että jos et jaksa, et selviä talvesta. Tunteille ei vaan ollut tilaa, eikä varmaan ihmissuhdekiemuroillekaan, koska niihin ei ollut aikaa. Elämä oli monesti työtä ja selvittymistä. Olen mummoni kertomuksia elämästä kuunnellut (jo edesmennyt, olisi 100 tällä hetkellä). Ainoita hetkiä, jolloin työtä ei ollut, oli sunnuntai ja silloinkin oli navettatyöt naisilla. Hän oli kiva tekemään töitä, mutta sai silti koko ajan moitetta. Tunteita ei voinut näyttää, vaan hanmasta piti purra ja kertoi usein itkeneensä navetassa (hoiti yksin navettatyöt ja mm veden kannon 300m päästä ämpärillä koko navetalle joka päivä, myös metrin hangessa piti hoitaa tai lapioida ensin polku). Vain synnytyspäivä oli ainoa poikkeus (seuraava ei).

        Fyysinen työ nostaa dopaaminitasoja, mikä jo sinänsä saa voimaan paremmin (ja auttaa keskittymään paremmin). Siis sen lisäksi, että henkisesti on helpompaa kun elämään ei mahdu muuta kuin fyysinen työ.

        Fyysisessä työssä ei ole mitään noin synkkää, mun mielestäni. Ja olen todellakin tehnyt. Moni tekee työkseen vieläkin.

        Ainakin toistaiseksi me saadaan valita elintapamme, joten jokainen omalla tyylillään ja miltä hyvälle tuntuu.

        Mua yllättää joka kerta, miten harva ihminen on missään elämänsä vaiheessa elänyt askeettisesti. Ihan perussioita pidetään hankalina. Ymmärrän kyllä, mutta yllätyn silti.

        xLiner


      • Huitale kirjoitti:

        Ei niitä niin muistelekkaan ellei tule tälleen puheeksi jossain tilanteessa, missä ne sitten muistuu mieleen. Ne on niin itsestään jo selviä elämäntilanteita, ettei ne pysäytä vähän enää vaan hidastaa hetkittäin. 🙂

        Välillä pitää itseään muistuttaa, että kaikki ei ole samanlaisia mitä itse on ja minä oonkin siksi hyvä potkii itseeni perseelle. Mutta en muita, kun tiedän miten koville on ottanut vastusten kanssa mennä hammasta purren eteenpäin, mitä se vaatii ja miten se pistää nöyrtymään, mutta selviämään niin herkästi suojelen ja "säälin" muita, enkä vaadi heiltä yhtä paljon voimia mitä itseltäni. Annan muitten olla heikkoja, itse en enää osaa olla, kunnes lopulta kuolen. Ja sekin on ok, osa minua. 🙂

        On helppoa myötäelää ja armahtaa kaveria vaikeuksissa, millähän sitä oppisi olemaan itselleenkin niin lempeä? Taino, en pidä itse siitä että tuudittaudun ihmeusiin, vaan haluan pitää ohjat käsissäni ja mennä päin. Tulee mitä tulee, sitten se nähdään.

        On ainakin yritetty. Ei lannistuttu. Sitten vaan uutta suunnitelmaa, jos vanhat kusee kintuille. 😄

        Itselleen kannattaa opetella olemaan empaattinen ja armollinen, se ei ole yhtään pois Prk tästä selvitään-asenteesta, mutta silloin kun tilanne vaatii luovuttamista (kun ja jos jatkaminen on isompi vahinko kuin luovuttaminen) tai jos tekee itse virheen, jota ei voi korjata (vain pelkästään oppia), armollisuus pelastaa paljon.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Ei niitä niin muistelekkaan ellei tule tälleen puheeksi jossain tilanteessa, missä ne sitten muistuu mieleen. Ne on niin itsestään jo selviä elämäntilanteita, ettei ne pysäytä vähän enää vaan hidastaa hetkittäin. 🙂

        Välillä pitää itseään muistuttaa, että kaikki ei ole samanlaisia mitä itse on ja minä oonkin siksi hyvä potkii itseeni perseelle. Mutta en muita, kun tiedän miten koville on ottanut vastusten kanssa mennä hammasta purren eteenpäin, mitä se vaatii ja miten se pistää nöyrtymään, mutta selviämään niin herkästi suojelen ja "säälin" muita, enkä vaadi heiltä yhtä paljon voimia mitä itseltäni. Annan muitten olla heikkoja, itse en enää osaa olla, kunnes lopulta kuolen. Ja sekin on ok, osa minua. 🙂

        On helppoa myötäelää ja armahtaa kaveria vaikeuksissa, millähän sitä oppisi olemaan itselleenkin niin lempeä? Taino, en pidä itse siitä että tuudittaudun ihmeusiin, vaan haluan pitää ohjat käsissäni ja mennä päin. Tulee mitä tulee, sitten se nähdään.

        On ainakin yritetty. Ei lannistuttu. Sitten vaan uutta suunnitelmaa, jos vanhat kusee kintuille. 😄

        Tässä sitä sitten seurataan hallituksen säästötalkoita. Pahalta näyttää.

        Silti mä liputan edelleen jokaisen yksilön oman vastuun perään. Ei voi olla vain oikeuksia.

        Nyt olis vielä hyvää aikaa opetella elämänhallintaa, niiden joilla kapasiteetti siihen riittää. Kyllä mä huolehdin niistäkin joilla ei riitä.. stana, tuossa lähipiirissä yksi onneton joka ei selviäisi edes sähkökatkosta, kämppä vaatisi sen jälkeen täysremontin... Ei pitäisi stressata, mutta kuitenkin sitä aina yrittää jos sais edes murusen järkeä johonkin. Kun tietää että ongelmat vaan lisääntyvät tyhmäillessä ja se kaatuu sitten myös lähimpien niskaan.

        Tai jos se neuvo joskus muokkautuisi toisen päässä sen omaksi ideaksi (työpaikoilta tuttu keino).

        xLiner


      • Citrinella kirjoitti:

        Sitä ajattelin itsekin, ettei ihmissuhteet ole välttämättä korpimuijalle niin tärkeitä (tai sitten on, mutta silti saa muta tilalle riittävästi).

        En itsekään ole itkupilli, vaan teen hommaa vaikka kiroillen tarvittaessa, mutta silti en usko että kukaan ei jaksa fyysisesti kun oikein tiukka kohta tulee eikä fyysiset voimat riitä ja alkaa omat rajat tulla vastaan. Siinä kohtaa on aika ihmillistä alkaa itkeä. On hömppäromantiikkaa ajatella, että elämä alkeellisessa mökissä olisi aina kivaa ja helppoa. Jo pelkästään juokseva veden puute talvella pakkasella on jokinlainen haaste.

        Jotenkin järkevästi rakennettu kaivo ei yleensä jäädy talvella, kunhan se on tarpeeksi syvä, nimittäin maalämpö pitää sen sulana. Siihen on olemassa syy, miksi routa ei mene niin syvälle maahan, vaikka olisikin kylmä talvi. Ja vaikka se pintakerros jäätyisikin, niin se ei yleensä haittaa, koska vesi otetaan putkella kaivon pohjalta, jos on sähkövesipumppu, tai käsikäyttöinen pumppu kaivossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä sitä sitten seurataan hallituksen säästötalkoita. Pahalta näyttää.

        Silti mä liputan edelleen jokaisen yksilön oman vastuun perään. Ei voi olla vain oikeuksia.

        Nyt olis vielä hyvää aikaa opetella elämänhallintaa, niiden joilla kapasiteetti siihen riittää. Kyllä mä huolehdin niistäkin joilla ei riitä.. stana, tuossa lähipiirissä yksi onneton joka ei selviäisi edes sähkökatkosta, kämppä vaatisi sen jälkeen täysremontin... Ei pitäisi stressata, mutta kuitenkin sitä aina yrittää jos sais edes murusen järkeä johonkin. Kun tietää että ongelmat vaan lisääntyvät tyhmäillessä ja se kaatuu sitten myös lähimpien niskaan.

        Tai jos se neuvo joskus muokkautuisi toisen päässä sen omaksi ideaksi (työpaikoilta tuttu keino).

        xLiner

        Joo, oma vastuu on luotettavin, kun mikään muu maailmassa. Sitä kun pystyy parhaiten itse päässään työstämäänkin. Ja itselle se vastuu aina lopulta jää kuitenkin. 😜

        Mun on pakko myöntää, etten ole enää aikoihin ottanut murhetta muista kun perheestäni. Jos ihmiset hölmöilee, hölmöilköön itteppä oppii tai menee hölmöilyjensä seurauksella mihin menee.

        Eri asia jos joku vartavasten tulee ja pyytää, voitko auttaa, voitko ottaa kantaa, tartten sinun näkemystä. Saatan heltyä jeesimään.

        Poislukien "köyhemmille" lahjoittaminen, Ukrainan pakolaisille jne. voin antaa mitä tarvivat, jos itseltä löytyy ja joutaa antaa. Ja annankin. Mutta muuten kukin saa oppia omista mokistaan ihan rauhassa. Mun Äiti Teresa kuoli vuosia sitten uupumukseen.

        Mutta kovat ajat on edessäpäin meillä kaikilla vielä.


      • Citrinella kirjoitti:

        Itselleen kannattaa opetella olemaan empaattinen ja armollinen, se ei ole yhtään pois Prk tästä selvitään-asenteesta, mutta silloin kun tilanne vaatii luovuttamista (kun ja jos jatkaminen on isompi vahinko kuin luovuttaminen) tai jos tekee itse virheen, jota ei voi korjata (vain pelkästään oppia), armollisuus pelastaa paljon.

        Juu, osaan olla itselleni hyväkin ja empaattinen. Yksi syy miksi kartan sosialisointia, olen itselleni empaattinen enkä mene ihmisiin joista vaan väsyn ja joita en jaksa. Mutta kun on 40 vuotta taistellut itseään eteenpäin, se on jo minuutta, olla taistelija joka menee eteenpöin vaikka viimesillä voimillaan. Se ei tunnu taakalle, se tuntuu normaalille, sitä mun elämä on ollu lapsesta asti.

        Ei mitään pumpulia. Joten osa minua on terästä ja titaania, vaikka sydän on sulaa vahaa ja pää pumpulia. 🙂


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        Joo, oma vastuu on luotettavin, kun mikään muu maailmassa. Sitä kun pystyy parhaiten itse päässään työstämäänkin. Ja itselle se vastuu aina lopulta jää kuitenkin. 😜

        Mun on pakko myöntää, etten ole enää aikoihin ottanut murhetta muista kun perheestäni. Jos ihmiset hölmöilee, hölmöilköön itteppä oppii tai menee hölmöilyjensä seurauksella mihin menee.

        Eri asia jos joku vartavasten tulee ja pyytää, voitko auttaa, voitko ottaa kantaa, tartten sinun näkemystä. Saatan heltyä jeesimään.

        Poislukien "köyhemmille" lahjoittaminen, Ukrainan pakolaisille jne. voin antaa mitä tarvivat, jos itseltä löytyy ja joutaa antaa. Ja annankin. Mutta muuten kukin saa oppia omista mokistaan ihan rauhassa. Mun Äiti Teresa kuoli vuosia sitten uupumukseen.

        Mutta kovat ajat on edessäpäin meillä kaikilla vielä.

        "Jos ihmiset hölmöilee, hölmöilköön itteppä oppii tai menee hölmöilyjensä seurauksella mihin menee."

        Mitä vähemmän ihmisiä ympärillä, sen helpompaa olis.

        Minä en osaa olla huolehtimatta ja murehtimatta toisten typeröintejä.

        Täytyis opetella olla murehtimatta.

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Jos ihmiset hölmöilee, hölmöilköön itteppä oppii tai menee hölmöilyjensä seurauksella mihin menee."

        Mitä vähemmän ihmisiä ympärillä, sen helpompaa olis.

        Minä en osaa olla huolehtimatta ja murehtimatta toisten typeröintejä.

        Täytyis opetella olla murehtimatta.

        xLiner

        En minäkään ennen osannut, sitten päätin kovettaa itseäni kun tulin liian usein hyväksikäytetyksi ja kusetetuksi auttaessani muita. Päätin, että en ansaitse niin huonoa kohtelua keltään ja jätin ihmisiä taakseni voidakseni itse paremmin. Enkä ole katunut sekuntiakaan.

        Mitä vähemmän ihmisiä, mitä rehellisempiä ja empaattisempia, sen parempi. Kukaan ei huijaa toinen toistaan eikä puukota selkään, sitten tykkään ihmisestä.


    • Ei tuossa mulle mitään ihmeellistä ole. Asuin 11 vuotta omakotitalossani maalla, metsien ja peltojen keskellä, niistä 7 viimeistä vuotta kaksistaan kumppanin ja eläinten kanssa. Oli koiraa ja kissaa. 4 vuotta meni ittekseen ensin, joista 2,5 vuotta talon peruskorjaukseen, jota minäkin tein työni ohessa illat, joskus yöt ja kaikki vapaat.

      Ihan on ittekseen touhuttu pihat ja remppoja sisään muutettuanikin, lainat yksin makseltu. En tiiä mikä tuossa on niin erikoista, normi arkea mulle. 🙂

      Mutta kiva, jos joku muukin arvostaa toki.

      • Siis en itse saa videosta kicksejä, kun mulle tuo on aivan normi arkea pärjätä itsenäisesti, yksin, maalla kaukana sivistyksestä, erakkonakin. 😅

        Lähin maitopurkki kauppoineen löytyi 17 kilometrin päästä. Että ei ihan liki cityä, sekin oli maalaiskylän keskus se city 17 km päässä.


      • Huitale kirjoitti:

        Siis en itse saa videosta kicksejä, kun mulle tuo on aivan normi arkea pärjätä itsenäisesti, yksin, maalla kaukana sivistyksestä, erakkonakin. 😅

        Lähin maitopurkki kauppoineen löytyi 17 kilometrin päästä. Että ei ihan liki cityä, sekin oli maalaiskylän keskus se city 17 km päässä.

        3 ruokakauppaa koko keskusrassa, eikä paljon muuta.


      • Anonyymi
        Huitale kirjoitti:

        3 ruokakauppaa koko keskusrassa, eikä paljon muuta.

        Voi niitä aikoja, ei ollut tietokoneita eikä älypuhelimia.
        Piti kestää sen toisen naamaa ihan eri tavalla:)

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi niitä aikoja, ei ollut tietokoneita eikä älypuhelimia.
        Piti kestää sen toisen naamaa ihan eri tavalla:)

        AV

        Kannattaa valita naama, jota kestää katsella. Niin mä oon asian ratkaissut. 🙂


    • Anonyymi

      Kaikki tyylillään, joku tykkää keskustan ja ison kaupungin sykkeestä ja monipuolisesta tarjonnasta, joku omakotitalo lähiöstä lapsiperheineen ja leikkipuistoineen, joku taas metsän keskellä omassa rauhassa. Kaikki asumistavat peilaavat ehkä omaa senhetkistä elämää. Ei lapsiperheet tai vanhukset tuskin mettään haluakkaan asumaan.

    • Anonyymi

      Noo, isoäitini eli tuollaista elämää mökissänsä ihan kuolemaansa asti. Oli hänellä tosin radio ja telkkari. Vesi kannettiin kaivolta sisään, puuhellalla ruoka, puucee pihan perällä ja laskiämpäri porstuassa.

      Ihan jees, jos tuommoista elämää haluaa viettää. Ihmettelen vain mikä on se juttu miksi siitä pitäisi olla kateellinen?

      - Sheena

      • Anonyymi

        Ihmiset nyt vaan on sellaisia, ne osaa olla kateellisia mistä tahansa jos toinen vaikuttaa suhteellisen tyytyväiseltä eloonsa. Aika usein sitä on saanut kuulla "hyvähän se sinun on..."vaikka jos samat tyypit olisi samoja juttuja joutuneet kokemaan ne olisi sitten mulle valittaneet ankeaa osaansa.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset nyt vaan on sellaisia, ne osaa olla kateellisia mistä tahansa jos toinen vaikuttaa suhteellisen tyytyväiseltä eloonsa. Aika usein sitä on saanut kuulla "hyvähän se sinun on..."vaikka jos samat tyypit olisi samoja juttuja joutuneet kokemaan ne olisi sitten mulle valittaneet ankeaa osaansa.

        -harmiseikirj-

        Haha, tosiaan, jonkun tyytyväisyydestä jaksetaan olla kateellisia. Ihan sama mihin toinen on tyytyväinen, mutta silti kateus aina paikallaan.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haha, tosiaan, jonkun tyytyväisyydestä jaksetaan olla kateellisia. Ihan sama mihin toinen on tyytyväinen, mutta silti kateus aina paikallaan.

        - Sheena

        Niin tai vaikkei olisi varsinaisesti onnessaan riittää kun ei unista marista koko ajan niin ihmiset luulee että sillä menee liian hyvin :D

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tai vaikkei olisi varsinaisesti onnessaan riittää kun ei unista marista koko ajan niin ihmiset luulee että sillä menee liian hyvin :D

        -harmiseikirj-

        Siis muista marista, tämä jännästi muuttelee kirjoitettua.

        -harmiseikirj-


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      64
      1887
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1267
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1204
    4. 45
      1115
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      982
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      969
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      910
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      853
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      848
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      39
      844
    Aihe