Kiinan EV-strategian arkkitehti luottaa myös vetyautoiluun

Anonyymi-ap

Yksi maailman suurimmista autonvalmistajista Stellantis luottaa EV:n ja vedyn rinnakkaiseloon ja on siksi aloittanut vetypakujen tuotannon tonniluokkaisissa.

Tosin on pelkän spekulaation varassa, josko Stellantis toisi joskus myöhemmin markkinoille myös joitain vetyhenkilöautoja, tilanteessa jolloin EU:n direktiiveihinsä kirjaama vetyverkko valmistuu.

Nyttemmin Kiinan EV-strategian pääarkkitehti on ilmoittanut luottavansa myös vetyyn autoilusa.

"Architect of China’s EV strategy Wan Gang sees future for hydrogen vehicles "

- https://english.alarabiya.net/business/technology/2023/09/06/Architect-of-China-s-EV-strategy-Wan-Gang-sees-future-for-hydrogen-vehicles

Toyotan teollinen yhteisdiili Kiinassa.

"Haima, Toyota to Jointly Promote Hydrogen Cars in China"

- https://hydrogen-central.com/haima-toyota-jointly-promote-hydrogen-cars-china/

Maailman suurin vihreän vedyn tuotanto alkaa Kiinassa:

"World's largest green hydrogen project begins production in China"

- https://www.hydrogeninsight.com/production/worlds-largest-green-hydrogen-project-begins-production-in-china/2-1-1478233

Ranskan Michelin luottaa vetymobiliteettiin:

"Michelin is convinced that hydrogen mobility will be one of the essential components of clean mobility, complementary to electric batteries."

- https://hydrogen.michelin.com/en/

Nyttemmin on selkeästi enempi vetymobiliteettiinkin liityviä uutisia kuin vaikkapa viitisen vuotta sitten.

Vetytalous ja sen iskuun saattaminen on toki suuri ja raskas prosessi vaatien paljon aikaa.

Mikäli se Oulun yliopiston projekti osoittautuu toimivaksi, niin se olisi todella suuri eko-boosti globaalille vetytaloudelle.

26

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuon Oulun tutkimuksen tulisi saada kiireellä tarvitsemansa rahoitus EU:n vetyhankkeiden budjetista ymv. joka olisi taloudellisesti varsin vaatimaton ponnistus.

      Toteutuessaan tuo olisi globaalin tason The Game Changer.

      "Oulussa kehitetään menetelmää, joka voisi mullistaa maailman energiatalouden – ratkaisun avaimet ovat auringossa"

      "Oulun yliopiston tutkimusryhmä on kehittämässä hiilineutraalia vedyn tuotantoa ilman sähköä."

      - https://yle.fi/a/3-12135362

    • Anonyymi

      TRÖÖÖÖLLL ! ! TROLLITEHTAAN NARSU SEEKOPÄÄ AAAUUTISTI VAAAJUUK KEHARIN TROLLITEHTAALTA AVAUS ! ! ÄLÄ KOMMENTOI !

    • Anonyymi

      pakko tuoda

      muuten toyotabmw vie markkinat ja voitot

    • Anonyymi

      Taas positiivisia uutisia Teslalle, kun muut sekoilevat vedyn kanssa.

      • Anonyymi

        Hauskoja vesseleitä. Kun s-palstalla nostetaan esille mm. patteriautojen raskaan luokan ympäristöongelmia, niin patteripoika alkaa lohtua hakien ja maalia siirrrellen foldata vetyautoista ja polttareista.

        Sitten kun vetypalstalla kerrotaan vetyautoista, kuten avauksessa, niin patteripoika oitis intoutuu "sekoilematta" tarinoimaan kuvitelmiaan patteriautoista.

        Mutta kun nyt puheeksi otettiin, niin Teslalla vaikuttaa menevän todella hienosti, mutta pulkkamäessä Kiinassa.

        "Tesla Sales in China Slump as Competition Intensifies"

        - https://www.nytimes.com/2023/01/05/business/tesla-china-sales-electric-vehicles.html

        Sitten tuota myynnin ja kysynnän pulkkamäkeä korjaamaan on rapautettu hintoja, joka on johtanut "tyytyväisiin" Teslansa omistajiin, joiden (velaksikin ostetun) auton arvo on romahtanut kertalaakista.

        "Hundreds of Tesla owners gathered at the automaker’s showrooms and distribution centers in China over the weekend, demanding rebates and credit after sudden price cuts, which they said meant they had overpaid for electric cars they bought earlier."

        - https://edition.cnn.com/2023/01/08/business/tesla-china-price-cuts-hnk-intl/index.html

        Laadunkin suhteen Teslalla menee kovaa Kiinassa (-kin).

        "Tesla will recall more than 1.1 million cars in China due to potential safety risks, the country’s top market regulator said on Friday."

        - https://edition.cnn.com/2023/05/12/economy/china-tesla-recall-intl-hnk/index.html

        Että sellaisia positiivisiä uutisia.


    • Anonyymi

      Saattaahan vetypakuja mennä jonnekin päin maailmaa jossa halutaan suurien kaupunkien keskustoissa eroon dieselistä ja on mahdollisuus järjestää veedynjakelua jonnekin jakelukeskuksiin jne.. Raskaaseen liikenteeseen vety voi tulla joskus, mutta vety on vielä niin pirun kallista ja jakelu on myös hankalaa ja kallista.
      Henkilöautoilu taitaa olla ja kuopattu ja haudattu ajatuss?

      • Anonyymi

        "Saattaahan vetypakuja mennä jonnekin päin maailmaa jossa halutaan suurien kaupunkien keskustoissa eroon dieselistä ja on mahdollisuus järjestää veedynjakelua jonnekin jakelukeskuksiin jne.. "

        Stellantis luottaa EV:n ja vetyautojen yhteiseloon ja on jo aloittanut vetypakujen tuotannon, sekä suunnittelee päänavausta myös USA:ssa.

        "Stellantis unveils its hydrogen road moap for utility vehicles"

        - https://hydrogentoday.info/en/stellantis-hydrogen-strategy/

        Myös Michelin on tuossa hankkeessa osakkaana:

        "Stellantis joins fuel cell joint venture Symbio"

        - https://www.electrive.com/2023/07/31/stellantis-joins-fuel-cell-joint-venture-symbio/

        Muna- ja kanasyndrooma. Kallista, haastavaa ja aikaa vieväähän vetytalous ja vetyverkkojen rakentaminen on, sillä niitä tulee alkaa valmistaa etupainotteisen raskaasti investoiden ennnen kuin kuin on riittävästi asiakkaita. Kuitenkin uusia hankkeita tulee hiljakseen tasaista tahtia.

        Pariisissa on jo vetytaxeja ja ensi vuoden Olympialaisiin tulee muistaakseni 200 uutta vetytaxia, samalla kun rakentavat sinne uutta vetytuotantoa ja uusia tankkauspisteitä.

        Mutta vety lähtee hiljalleen liikkeelle kumupyöräisissä raskaasta liikenteestä ja pakuista.

        Laajeneeko se sitten vielä pidemmällä aikajanalla myös yksityisautoihin, on tällä hetkellä melko sumussa. Ilman kristallipalloa en ennusta suuntaan enkä toiseen, jää sitten aikanaan nähtäväksi.

        Ensin tulee sada EU:n direktiiveihinsä kirjaama vetyverkko valmiiksi ja sitten tulisi vielä sada volyymien myötä vetykilokin kuluttaystävälliselle tasolle, samoin kuin vetyautotkin, eli ei ihan heti pian.


    • Anonyymi

      Eiköhän kannattaisi luottaa siihen mitä kansa suostuu ostamaan eikä vain vedyn hypettämiseen kun ei kerran mitään uskottavaa vetytekniikan läpimurtoa ole viime aikoina tapahtunut.

      "NEV-ajoneuvojen (New Energy Vehicles: akkusähköajoneuvot (EV), ladattavat hybridit (PHV) ja polttokennoajoneuvot (FCV)) myynti vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla oli 3,747 miljoonaa kappaletta, mikä on 44,1 % enemmän kuin viime vuoden vastaavana aikana. Sähköautoja oli 2,719 miljoonaa kappaletta, PHV-autoja 1,025 miljoonaa kappaletta ja FCV-AUTOJA ***** 2 000 ***** kappaletta. Kiinan yleisen turvallisuuden ministeriön tilastojen mukaan maassa oli 16,2 miljoonaa NEV:tä kesäkuun 2023 lopussa."

      Vetyautoja myydään siis muutamia tuhansia vuosittain kun taas täyssähkö- ja hybridiautoja MILJOONIA PER VUOSI. Siihen ei jonkun tulevaisuuden näkymät auta jos niitä vetyautoja ei saada oikeasti kaupaksi. Toyotallakin ollut jo 10 vuotta suuria näkymiä vetyautojen myynnistä, mutta myyneet maailmanlaajuisesti oikeasti surkeasti.

      https://www-marklines-com.translate.goog/en/report/rep2524_202308?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17102398/vuoden-2021-alussa-vetyautoja-koko-maailmassa-oli-vain-31225-kpl-tayssahkoautoja-7-miljoonaa

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17679482/miksi-vetytankkausverkoston-maissa-vetyautot-ei-mene-kaupaksi

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17224516/miten-ihmiset-saadaan-innostumaan-vetyautoista-suomessa

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina

    • Anonyymi

      Yli 2 vuotta jo mennyt "Oulun ihmeestä", mutta ei ole edelleenkään läpimurtoa tapahtunut. Mutta toivoa on tietysti hyvä pitää yllä kun sitä läpimurtoa on etsitty jo eri ihmisten toimesta jopa 1970-luvulta saakka. :)

    • Anonyymi

      Katsotaan sitten vuonna 2025 että miten niitä vetyautoja Kiinassa on mennyt oikeassa elämässä.

      • Anonyymi

        No, laitapas linkkiä aineistoon jossa Kiina kertoo suurista vetyautojen tavoitteistaan jo vuodelle 2025 tai vaihtoehtoisesti voisit lopattaa tuon aivan luokatoman, toistuvan ja tarkoitushakuisen valheellisen asioiden esitystavan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, laitapas linkkiä aineistoon jossa Kiina kertoo suurista vetyautojen tavoitteistaan jo vuodelle 2025 tai vaihtoehtoisesti voisit lopattaa tuon aivan luokatoman, toistuvan ja tarkoitushakuisen valheellisen asioiden esitystavan.

        Kiinan valtio tähtää että vetyajoneuvoja olisi 50 000 vuoteen 2025 mennessä. Todella luokatonta näpertelyä kun aloittaja esittää asian aivan toisin että nyt kaikki on suurta ja mahtavaa. :D

        Ja googlettamalla löytyy vastaavia artikkeleita lisää eri uutislähteistä "china hydrogen car 50 000".

        "Suunnitelman mukaan Kiinan teillä on myös noin 50 000 vetypolttokennoajoneuvoa tai FCV:tä vuoteen 2025 mennessä."

        https://fuelcellsworks-com.translate.goog/news/china-plans-for-50000-hydrogen-fuel-cell-vehicles-by-2025/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp


    • Anonyymi

      Vastoin ketjussa anti-vety-propagandaansa julistavan väittämiä, vetytalouden todelliseen potentiaaliin on herätty vasta varsin hiljattain ilmastohaasteiden ja Ukrainan sodan mukanaan tuomien gepoliittisten jännitteiden vanavedessä. Näin vaikka vetytaloutta on kaikessa hiljaisuudessa taustalla kehitetty / kypsytelty jo pidempään.

      EU:n ja USA:n vetypolitiikan linjauksien allekiroitukisista ja leimoista on muste alkanut vasta kuivua.

      EU:n vetypolitiikassa ovat kohteina teollisuus, sekä raskas ja kevyt liikenne.

      "EU hydrogen policy: Hydrogen as an energy carrier for a climate-neutral economy"

      Briefing 12-04-2021

      - https://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/document/EPRS_BRI(2021)689332

      "U.S. National Clean Hydrogen Strategy and Roadmap" - Aug 24, 2023

      - https://www.hydrogen.energy.gov/home/u.s.-national-clean-hydrogen-strategy-and-roadmap

      "International Partnership for Hydrogen and Fuel Cells in the Economy"

      (perustettu 2003)

      - https://www.iphe.net/

      "UAE joins global partnership for Hydrogen and Fuel Cells in the economy "

      - https://english.alarabiya.net/business/energy/2022/06/21/UAE-joins-global-partnership-for-Hydrogen-and-Fuel-Cells-in-the-economy

      Ukrainan sodan globaaliin talouteen aiheuttamien seuraamuksien vuoksi vihreän vedyn kysyntä ja tarve on kasvanut "... in the Middle East and North Africa region ..."

      "Ukraine war’s impact accelerated demand for green hydrogen in MENA: H2 Industries"

      - https://english.alarabiya.net/business/energy/2022/05/16/Ukraine-war-s-impact-accelerated-demand-for-green-hydrogen-in-MENA-H2-Industries

      Kuten jo monesti todettua, niin seuraava etappi arvioida yksityisten vetyautojen tulevaa markkinapotentiaalia EU:ssa on vasta kun EU:n vetyverkko on aikanaan valmistunut.

    • Anonyymi

      "Kuten jo monesti todettua, niin seuraava etappi arvioida yksityisten vetyautojen tulevaa markkinapotentiaalia EU:ssa on vasta kun EU:n vetyverkko on aikanaan valmistunut."

      No miksi sitten niissä maissa missä on jo teoriassa kattava vetyverkosto ei mene vetyautot kaupaksi? Mikä on sinun tekosyysi siihen? Siis Saksassa, Japanissa, Etelä-Koreassa ja Usan Kaliforniassa missä voi ajaa ristiin rastiin vetyautoilla ainakin teoriassa kun vetytankkausasemia on "tiheästi", niin miksi kansa on kanssasi vahvasti eri mieltä eikä suostu vetyautoa ostamaan? Kun sitten EU alueella vetytankkausverkosto on "valmis" ja ei edelleenkään mene kaupaksi muutaman vuodenkaan jälkeen, koska täyssähköautot ovat kehittyneet huomattavasti enemmän kuin vetyautot, niin mikä on sitten sinun tekosyysi?

      Ja miksi myös kansa ei halua tukea omaa maataan ostamalla kotimaista Toyota Miraita ja Hyundai Nexoa? Siis Japanissa ja Etelä-Koreassa?

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17679482/miksi-vetytankkausverkoston-maissa-vetyautot-ei-mene-kaupaksi

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17809057/miljoona-vetyautoa-suomessa-tarvitsee-2133-miljoonaa-euroa-tukea-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-

      • Anonyymi

        "No miksi sitten niissä maissa missä on jo teoriassa kattava vetyverkosto ei mene vetyautot kaupaksi? "

        En tunne tarkoin Californian, Japanin tai E-Korean tilannetta poliittisine ohjauksineen, mahdollisine tukineen tai niiden puutteineen, mutta mikäli vetyverkko on ollut rittävä, niin eiköhän se yksinkertaisuudessaan ole ollut hintakysymys vs. muut saatavilla olevat vaihtoehdot.

        Patteriautotkaan eivät ole pitkien matkojen Yenkeissä ihmeemin toistaiseksi menestyneet, josta siitäkin oli hiljattain artikkeli.


    • Anonyymi

      Voi olla että akkuvaihtobisnes pistää kampoihin vetyajoneuvoille Kiinassa. Aika näyttää kumpi on suositumpi vaihtoehto vaikkapa vuonna 2025.

      "Ja vaikka monet uskovat, että vetyautot hallitsevat maanteiden tavaraliikennettä tulevaisuudessa, koska ne pystyvät tankkaamaan kuorma-auton vain muutamassa minuutissa verrattuna mahdollisiin tuntiin akun lataamiseen, IEA:n raportti huomauttaa, että akun vaihtaminen - mikä myös kestää vain kolmesta viiteen minuuttia – on tulossa suosittuja Kiinassa.

      Maassa on jo toiminnassa lähes 2 000 akunvaihtoasemaa, ja yli 12 000 akunvaihtoon mahdollistavaa sähköautoa – kuuden yrityksen valmistamia – myytiin Kiinassa pelkästään vuonna 2022, virasto selittää."

      https://www-hydrogeninsight-com.translate.goog/?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true

    • Anonyymi

      Taitaa olla myös Kiinassa aika mahdotonta saada enään täyssähköautojen suosiota kiinni. Numeroiden valossa vetyautot eivät kiinnosta ketään maailmanlaajuisesti mitattuna. Vain jokin tulevaisuuden vetytekniikan uskottava läpimurto voisi nostaa ne takaisin suosioon jos akkutekniikka jäisi samaan aikaan vain polkemaan paikoilleen. Vetyautojen netissä hehkuttama suosio on oikeasti VALHETTA.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18143537/maailmassa-tayssahkoautoja-27-700-000-vetyautoja-noin-72-000-

    • Anonyymi

      Kyseisen Kiinassa paljon vaikutusvaltaa omaavan herran mukaan vetymobiliteettiä tullaan tarvitsemaan EV:n lisäksi.

      "The architect of China’s world-leading electric-car push is convinced hydrogen vehicles will play an important role in the world’s biggest auto market."

      "In some regions, plug-in hybrid and hydrogen cars could even be more prevalent than fully electric models, he said."

      "Especially China’s commercial-vehicle fleet could benefit from hydrogen drivetrains,” he added."

      "“For us talking about zero-emission vehicles always means talking about hydrogen as well,” Zipse said, adding that China should add more refueling stations near urban centers to bolster the technology’s relevance for private customers."

      - https://english.alarabiya.net/business/technology/2023/09/06/Architect-of-China-s-EV-strategy-Wan-Gang-sees-future-for-hydrogen-vehicles

      EV ympäristösusi tarvitsee kilpailijoita ja mieluummin monikossa, sekä mahdollisesti sellaisiakin jotka ovat vasta innovoijien teoreettisissä ideoissa.

      • Anonyymi

        Jos täyssähköauto on "ympäristösusi", niin mikä kuvaisi elinkaarensa aikana enemmän saastuttavia vetyautoja parhaiten?


    • Anonyymi

      "EV ympäristösusi tarvitsee kilpailijoita ja mieluummin monikossa, sekä mahdollisesti sellaisiakin jotka ovat vasta innovoijien teoreettisissä ideoissa."

      Olen monessa ketjussa kysynyt että mikä auto (tarkka merkki ja malli) olisi sitten se ympäristöystävällisempi vaihtoehto täyssähköautolle ja sinulla on myös esittää jokin uskottava ympäristöraportti sen tueksi kun mitataan KOKONAISUUTTA. Miksi kerta toisensa jälkeen et suostu tähän kysymykseen vastaamaan? Johtuisiko se siitä että tietoisesti VALEHTELET? Trump on myös hyvä valehtelemaan kun haluaa ajaa asiaansa... kerta toisensa jälkeen.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241661/greenpeace-ei-nae-sahkoautoja-quotmegasaasteenaquot-

      Minustakin kilpailu on ihan ok jos se kilpaileva tuote olisi uskottava ja tavallinen kansa myös siitä keksinnöstä aidosti hyötyy sekä todistettavasti niitä menee myös kaupaksi. Olet vain päättänyt väittää että nyt on kaikki jotenkin toisin vaikkei mitään uskottavia todisteita maailmalta löydy että vetyautoja myös saadaan kaupaksi.... edes Kiinassa. Vain tulevaisuuden ARVIOITA olet päättänyt esittää toisinsanoen sananhelinää.

      Ja jätit sitten kätevästi vastaamatta myös miksei vetyautot mene kaupaksi noissa neljässä esittämässäni maassa missä on teoriassa toimiva vetytankkausverkosto. Jos niissäkään neljässä maassa ei ole onnistunut monen vuoden jälkeenkään saada vetyautoja kaupaksi, niin miksi Kiinassakaan onnistuttaisiin? Miten tämä esittämäsi "vaikutusvaltainen henkilö" saa Kiinan kansalaiset innostumaan ostamaan vetyautoja eikä väitteesi paljastu sananhelinäksi muutaman vuoden kuluttua? Miksi olet nyt niin varma että kun massiivisesti panostetaan vetyautoilun infraan, niin sen jälkeen vetyautoilu lähtee nousuun Kiinassa kun sama strategia ei tuottanut tulosta muissakaan maissa jolloin valtavat määrät rahaa (osittain myös yhteiskunnan tukia) on käytännössä mennyt hukkaan? Ja ennenkaikkea niitä vetyasemia ei myöskään suljeta asiakaskunnan (vetyautojen) puutteen takia vaikkapa 10 vuoden kuluttua kuten on käynyt muutamissa Euroopan maissa?

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17805069/shell-sulki-vetyasemat-ei-kannata

      • Anonyymi

        "Olen monessa ketjussa kysynyt että mikä auto (tarkka merkki ja malli) olisi sitten se ympäristöystävällisempi vaihtoehto täyssähköautolle ja sinulla on myös esittää jokin uskottava ympäristöraportti sen tueksi kun mitataan KOKONAISUUTTA."

        Toistamiseen joudun kysymään onko tuossa itselleenkin valehtelevassa hoennassa kyse älyllisestä rajoittuneisuudesta vai sellaiseksi tekeytymisestä.

        Iso kuva ja Asian pihvi:

        Nyt ollaan _polittisella pakolla_ pakottamassa vaihtamaan yksi likainen hevonen toiseen likaiseen hevoseen. Kyse on myopisesta _ojasta allikkoon_ pakkopolitiikasta.

        Petroliteollisuuden raskas ympäristösaasteellisuus ei muuta akkumineraalikaivostoiminnan vastaavaa miksikään muuksi. Tämä ei edes ole mukana niissä jo syntyessään EV-eko-suden valmistuksen hiilijäljen suuressa takamatkassa.

        #

        "Indonesia facing 'devastating' impact of nickel mining pollution" - BBC News

        - https://www.youtube.com/watch?v=0nLCENfWfAg

        #

        Toisekseen, jo nyt varsin lyhyellä aikajanalla saataisiin vanhojenkin polttareiden päästöjä laskettua radikaalisti bio-polttoaineilla, niiden edelleen kehityksellä, sekä e-fuelilla ... mutta tämän suht' nopean tilanteen parantamisen esteenä on tuohon yhteen ainoaan pseudo-ekologiseen EV:n jo valmiiksi hirttäytyminen, jonka bonuksena vielä seuraa geopoliititnen Kiina-riippuvuus.


    • Anonyymi

      "Toistamiseen joudun kysymään onko tuossa itselleenkin valehtelevassa hoennassa kyse älyllisestä rajoittuneisuudesta vai sellaiseksi tekeytymisestä."

      Ja jälleen kerran et suostu vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen vaan epätoivoisesti päätät leimata kysyjän valehtelijaksi ja älyllisesti rajoittuneeksi. Miksi yksinkertaiseen kysymykseen on sitten niin vaikeata vastata kun kerran pidät itseäsi niin viisaana? :D

    • Anonyymi

      Ja jätät jälleen kerran vastaamatta miksei niitä vetyautoja mene jo vetytankkausverkoston maissa kaupaksi, mutta väität että nyt Kiinassa menee kaupaksi. Olet keisari ilman vaatteita.

    • Anonyymi

      Eikä tietenkään mitään aidosti tieteellistä linkkiä väitteesi tueksi pystynyt postaamaan vaan vain noin 3 minuutin uutisartikkelin joka käsitteli vain itse kaivosta eikä autoilun kokonaisuutta. Mitään aidosti vihreää vaihtoehtoa täyssähköautolle et ole edelleenkään pystynyt osoittamaan. Vain tyhjää sananhelinää.

    • Anonyymi

      Toinen artikkeli vuodelta 2021 Kiinan akkuvaihtobisneksestä ja tulevaisuuden arvioista myös kuljetusalasta. Numerot ovat varmasti nyt päivittyneet huomattavasti noin 2 vuoden jälkeen. Taitaa vetyliikenne jäädä kuitenkin akkujen jalkoihin vuonna 2025.

      "undefinedKasvu ei tule tyhjästä. Irrotettavalla akulla varustetut autot ja niihin liittyvä infrastruktuuri ovat osa Kiinan kansallista strategiaa. Sitä pidetään tärkeänä lisänä kaapelilla lataamiseen.

      Henkilöautoissa on nyt 600 akkujen vaihtoasemaa. Tämä ei vieläkään ole paljon Kiinan kaltaiselle jättimäiselle maalle, mutta sen tavoitteet ovat valtavat. Tavoitteena on nostaa akunvaihtoasemien määrä 25 000:een vuoteen 2025 mennessä.

      Kuorma-autoilla on yhteensä vain 23 asemaa, mutta lisäksi 32 asemaa on rakenteilla. Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, loppuvuoden aikana tulee 400 uutta."

      https://innovationorigins-com.translate.goog/en/battery-exchange-stations-on-the-rise-in-china/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      Vetyautoilun arkkitehti nyt kyllä luottaa selvästi vääriin tietolähteisiin että vetyautot menestyisivät Kiinassa.

      "Ladattavien sähköautojen myynti Kiinassa kasvaa jatkuvasti ja saavuttaa toisen kaikkien aikojen kuukausiennätyksen – kolmannen peräkkäin.

      Tutkija Jose Pontesin jakamien EV Volumesin tietojen mukaan Kiinassa rekisteröitiin lokakuussa 808 094 uutta ladattavaa sähköautoa, mikä on 41 % enemmän kuin vuosi sitten. Tämä on ensimmäinen tulos yli 800 000 ja nyt mietitään, voisiko se lähestyä historiallisesti vahvinta miljoonaa vuoden lopussa.

      Ladattavien autojen markkinaosuus Kiinassa nousi 39 %:iin (31 % vuosi sitten), mukaan lukien täyssähköautot 26 % (reilusti yli 500 000) ja 13 % ladattavat hybridit. Nämä tulokset ovat paljon korkeampia kuin Euroopassa tai Yhdysvalloissa.

      Lisäksi Kiinan markkinat ovat muuta maailmaa suuremmat, ja niiden osuus kaikesta ladattavien sähköautojen myynnistä lokakuussa oli noin 60 %.

      Ladattavien autojen rekisteröinnit kuukaudelle (YOY-muutos):

      BEV:t: noin *539 000 ja 26 % markkinaosuus
      PHEV:t: noin *269 000 ja 13 % markkinaosuus
      Yhteensä: 808 094 (41 %) ja 39 % markkinaosuus"


      https://insideevs-com.translate.goog/news/699029/china-plugin-car-sales-october2023/?fbclid=IwAR23DoCArxHi4C9O8JSjCWOxBA-rMc0lKl4C3WjI5mrvGhz0Cmy6QVgv3js&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1335
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1165
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1090
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      63
      930
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      702
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      701
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      363
      688
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      666
    Aihe