Pisatulosteoria

Anonyymi-ap

Jos oletetaan että ihmisentaimella on rajallinen kyky vastaanottaa ja sisäistää tietoa niin oletteko muuten hoksanneet miten paljon nykymaailmassa on mutkikkaampaa kasvaa kuin ennen 2000-luvun taitetta? Ennen asiat oli selkeitä, sukupuoliakin oli vain kaksi, oli isä ja äiti, jonkin verran uusperheitä mutta niissäkin useimmiten mies-naisroolit, ei ollut monikulttuuria, ei erilaisia sukupuolia vaikka miten monta, ihmiset oli tunnistettavissa ja jaoteltavissa, ei ollut miesliehukkeita joista pitää arvailla mitä kantaja on miehiään jos on ollenkaan? n..in jos näki sitä sai sanoa n..iksi, ainakin lapset sai sanoa. Pojat sai leikkiä pyssyillä ja tytöt nukeilla, kukaan ei loukkaantunut.

Nykylapsen pitää hirveästi kaikenlaista huomioida, rekisteröidä ja arvata, ja osata toimia niin ettei vaan kukaan loukkaantuisi ja tulisi väärin kohdelluksi. Joo, kyllä se taitaa olla niin että kun kovalevy voi ottaa vain rajallisesti tietoa vastaan tietyssä ajassa ja on hirveästi kaikenlaista pääteltävää ehkä syteemi ei vain kykene sitten sisäistämään koulujuttuja niin hyvin enää kuin ennen sen kaiken muun ylimääräisen tiedon vuoksi mitä joutuu prosessoimaan.

-harmiseikirj-

78

574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Samaa mieltä! Yhteiskunnasta on tullut arvauskunta. Kuka h…vetti täällä jaksaa enää matematiikkaakaan laskea kun kaikki on ollako vai eikö olla. Kyllä se on lapsille ja minullekin ihan juuttaan raskasta! Tulokset laskee. Kuka on kuka onko puuro eloveenaa onko lakupiippua onko enää eskimotikkua mitä mulla on jalkojen välissä ja mitä on naapurilla vai onko meillä enää mitään. Siinä on Pisan heikon tuloksen taustasyyt niin! Kävelytien lankut tippuu alas ja sillatkaan kestä!

    • Anonyymi

      Osittain samaa mieltä. Meteli ja häly ympärillä ei tee hyvää keskittymiselle. Perhesuhteet ja sen ongelmat vaikuttavat lapseen. Lähtötilanteena se, että vanhemmat, heteropari joka hajoaa ja lähtee etsimään itseään, kun pitäisi antaa kaikki panos lapsille, ei kykene olemaan lapselle tukena. Mutta ihan sama tilanne, kun vanhemmat eroaa. Näin käy yli puolelle lapsista.

      Lapset on käyneet vanhemmiksi lapselle, eivätkä kykene edes omaa elämäänsä hallitsemaan kunnolla.

    • Kyllä se ongelma on enemmän se että lapset voi huonosti koulussa sinne ei haluta enää painostus on suurta rangaista ei saa mutta esimrangaistuksua tulee koulusta esim myöhästymisestä tulee jälki-istuntoa ja lapseni ei halunnut kouluun kun poissaolosta ei tule jälki-istuntoa. Eikö ole jännä ajatusmaailma.

      Rangaistaan esim siitä tulet kouluun mutta myöhässä noh mutta lopputuloksena oli myös kokeissa jos ei ole valmistunut kokeseen ja jännittää mennä ja ei pääse siirtää koetta kun on poissa oloja, olet huono vanhempi.

      Epäilen lapseni koulu on vähän liian rankka lapselleni rangaistaan asioista, jotka ei minusta nyt ole rangaistavia asioita.

      • Niin juu esikoinenhan olisi pitänyt osallistua pisa kokeisiin tiedän vain ettei hän saanut uusia kokeitaan vaan annettiin rima 10 kysymystä jotka annettiin ennalta opetella ja 5 kokeesta eli siis se oli sen uusinta koe. Eli ei tuettu kuntoutuksiin vaan annettiin tuollaiset opettele nämä ulkoa.


      • valtakunta kirjoitti:

        Niin juu esikoinenhan olisi pitänyt osallistua pisa kokeisiin tiedän vain ettei hän saanut uusia kokeitaan vaan annettiin rima 10 kysymystä jotka annettiin ennalta opetella ja 5 kokeesta eli siis se oli sen uusinta koe. Eli ei tuettu kuntoutuksiin vaan annettiin tuollaiset opettele nämä ulkoa.

        Niin juu pyysin jäisi luokalle eivät antaneet, ei ole koskaan jäänyt luokalle nyt olisi pitänyt jäädä ei annettu jäädä. Se jatkuu koulun jälkeen ja kuntoutuksia ei tipu. Nytkin väännettiin esim tuki luokasta mitä ihmettä. Ongelma on juurikin ettei saa itseään tunteita siten hallintaa kun ei motivoi niin ei motivoi


      • Anonyymi

        No kyllä tuo myöhästymisestä rankaiseminen on ihan hyvä niin oppii elämää varten. Kerran olin yhdellä tulityökurssilla jonne yksi kaveri tuli 10 min. myöhässä, kouluttaja ei sitä sinne enää päästänyt vaikka se siinä vielä yritti marista mukaan. Kouluttaja perusteli ihan hyvin että näitä mulkkuja on aina joita koko muun porukan pitää odotella ja kaikkien päivä venyy niiden takia niin hän on tehnyt sen linjauksen että hänen kurssilla jos ei olla silloin kun tulee kello pykälään sinne ei sitten ole mitään asiaa enää ja noinhan se on, myöhästelijöiden takia koko porukka joutuu aina kärsimään oli se sitten koulussa, työelämässä missä tahansa ja aina keksitään selityksiä kunnes niitä ei enää hyväksytä, siitä alkaa sitten oppiminen ja seuraavalla kerralla kenties ollaan ajoissa.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Niin juu pyysin jäisi luokalle eivät antaneet, ei ole koskaan jäänyt luokalle nyt olisi pitänyt jäädä ei annettu jäädä. Se jatkuu koulun jälkeen ja kuntoutuksia ei tipu. Nytkin väännettiin esim tuki luokasta mitä ihmettä. Ongelma on juurikin ettei saa itseään tunteita siten hallintaa kun ei motivoi niin ei motivoi

        Jostain luin että luokalle ei nykyään jää. lmeisesti haluavat säästää rahaa & resursseja ja sen vuoksi sensijaan että ongelmaa alettaisiin korjaamaan sysätään vain eteenpäin koneistossa jotta päästään eroon, niin se tässä kylmässä maailmassa menee.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä tuo myöhästymisestä rankaiseminen on ihan hyvä niin oppii elämää varten. Kerran olin yhdellä tulityökurssilla jonne yksi kaveri tuli 10 min. myöhässä, kouluttaja ei sitä sinne enää päästänyt vaikka se siinä vielä yritti marista mukaan. Kouluttaja perusteli ihan hyvin että näitä mulkkuja on aina joita koko muun porukan pitää odotella ja kaikkien päivä venyy niiden takia niin hän on tehnyt sen linjauksen että hänen kurssilla jos ei olla silloin kun tulee kello pykälään sinne ei sitten ole mitään asiaa enää ja noinhan se on, myöhästelijöiden takia koko porukka joutuu aina kärsimään oli se sitten koulussa, työelämässä missä tahansa ja aina keksitään selityksiä kunnes niitä ei enää hyväksytä, siitä alkaa sitten oppiminen ja seuraavalla kerralla kenties ollaan ajoissa.

        -harmiseikirj-

        Olen aina myöhässä. Ei se mitään minäkin kärsin siitä enemmän saan puhutteluita aikuisenakin myös lastensuojeluilmoituksen sen vuoksi neuvolasta ja opettaja jätti luokan ulkopuolelle ja jäin kaikesta ilosta pois kun oli sijainen ja simputti siten. Niin juu myös saanut niin kun tulen myöhässä.

        Ihmettelen miehen aina olevan ajoissa ja hänen kanssaan olen ajoissa katselen mihin minun aika katoaa.

        Kyseinen asia on ongelma josta kärsinyt koko elämän ajan.

        En koe on rangaistuksen arvoinen enemmän pitäisi tukea ja kuntouttaa ei niin että hajoitetaan.
        Ihme juttuja ja ymmärrän jos tahallaan tehdään mutta en tee tahallaan.

        Minusta asia ei ole rangaistuksen arvoinen vaan tukemisen arvoinen
        https://www.hahku.fi/ajan-hahmottamisen-vaikeudet/


      • valtakunta kirjoitti:

        Olen aina myöhässä. Ei se mitään minäkin kärsin siitä enemmän saan puhutteluita aikuisenakin myös lastensuojeluilmoituksen sen vuoksi neuvolasta ja opettaja jätti luokan ulkopuolelle ja jäin kaikesta ilosta pois kun oli sijainen ja simputti siten. Niin juu myös saanut niin kun tulen myöhässä.

        Ihmettelen miehen aina olevan ajoissa ja hänen kanssaan olen ajoissa katselen mihin minun aika katoaa.

        Kyseinen asia on ongelma josta kärsinyt koko elämän ajan.

        En koe on rangaistuksen arvoinen enemmän pitäisi tukea ja kuntouttaa ei niin että hajoitetaan.
        Ihme juttuja ja ymmärrän jos tahallaan tehdään mutta en tee tahallaan.

        Minusta asia ei ole rangaistuksen arvoinen vaan tukemisen arvoinen
        https://www.hahku.fi/ajan-hahmottamisen-vaikeudet/

        Ovatko mulkkujan ajanhahmottamisen vaikeudesta kärsijät minuun se vaikeutti etten enää 8 luokalla kouluun mennyt asiasta kerroin siskolle ja antoi minulle vaihtoehtona hoitaa lapsiaan, joten hoidin niitä mutta kouluun en mennyt. saada simputusta opettajalta on minusta hyvin ikävää.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Ovatko mulkkujan ajanhahmottamisen vaikeudesta kärsijät minuun se vaikeutti etten enää 8 luokalla kouluun mennyt asiasta kerroin siskolle ja antoi minulle vaihtoehtona hoitaa lapsiaan, joten hoidin niitä mutta kouluun en mennyt. saada simputusta opettajalta on minusta hyvin ikävää.

        Ikävää se on muistakin aian odotella niitä myöhästelijöitä, ei voi olla niinkään että muille hankauuksien aiheuttajat aina vain pelkästään palkittaisiin ja ymmärrettäisiin. Jouduthan sinäkin kotona vaatimaan sääntöjen noudattamista ja niistä jos livetään vähän rankaisemaan, ihan sama se on tuolla koulussakin että homma lähtee ihan lapasesta jos ei ole sääntöjä ja vaadita niiden noudattamista. Tai sitten myöhemmin työelämässä, ei työpaikallekaan voi tulla vain silloin kun huvittaa, jos niin tekee ei ole kovin pitkäaikaisia työpaikkoja sitten.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jostain luin että luokalle ei nykyään jää. lmeisesti haluavat säästää rahaa & resursseja ja sen vuoksi sensijaan että ongelmaa alettaisiin korjaamaan sysätään vain eteenpäin koneistossa jotta päästään eroon, niin se tässä kylmässä maailmassa menee.

        -harmiseikirj-

        Minuun vaikeutti kouluun astua lukioonkin myöhässä vaikeutti joka kerta myöhässä mennä koska asia on häpeä astua kun kaikki katsoi muistan myös kertovani syytä luokan edessä ala asteella ja selvitin asiaa ei kello herättänyt yksinhän nousin ja lähdin enkä osannut aina tietää syytäkään myös valvomisen kierrekin vaikeuttaa tiedän sen että kun tuo yksikin lukee keskellä yötä ja taas pyrkii sitten valvomaan ettei myöhässä menisi ja sehän joka myös normaalisti nukkunut sai koko rytminsä sekasin yöllä lukemalla.

        Mies on aina ajoissa minä aina myöhässä minö en niitä sen opettajan oppilaita rankaisisi koska rankaisin itseäni ja lapsiani mutta siinä varmasti on monelle syy miksi tippua pois työ kouluelämästö kun ollaan niin hyvin erilaisia.

        Minusta asia olisi sama kun jalatontq rankaisisit jalattomuutesta oppisi koulussa opettajat tukemaan eikä pyrkiä tiputtamaan oppilaita ja tappaa myös motivaatio olla ja yrittämättä missään työelämässä ja jäädä ulkopuolelle olla erilainen poikkeus yhteiskunnan hylkiö.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Minuun vaikeutti kouluun astua lukioonkin myöhässä vaikeutti joka kerta myöhässä mennä koska asia on häpeä astua kun kaikki katsoi muistan myös kertovani syytä luokan edessä ala asteella ja selvitin asiaa ei kello herättänyt yksinhän nousin ja lähdin enkä osannut aina tietää syytäkään myös valvomisen kierrekin vaikeuttaa tiedän sen että kun tuo yksikin lukee keskellä yötä ja taas pyrkii sitten valvomaan ettei myöhässä menisi ja sehän joka myös normaalisti nukkunut sai koko rytminsä sekasin yöllä lukemalla.

        Mies on aina ajoissa minä aina myöhässä minö en niitä sen opettajan oppilaita rankaisisi koska rankaisin itseäni ja lapsiani mutta siinä varmasti on monelle syy miksi tippua pois työ kouluelämästö kun ollaan niin hyvin erilaisia.

        Minusta asia olisi sama kun jalatontq rankaisisit jalattomuutesta oppisi koulussa opettajat tukemaan eikä pyrkiä tiputtamaan oppilaita ja tappaa myös motivaatio olla ja yrittämättä missään työelämässä ja jäädä ulkopuolelle olla erilainen poikkeus yhteiskunnan hylkiö.

        Kun ei siihen oikein ole mitään muuta keinoa. Sellainen joka ei kykene toimimaan samoilla ehdoilla kuin muut ryhmässä se vain menee niin että joutuu sitten rangaistuksi. Joku kotiopetus ehkä voisi olla sitten yövirkulle parempi jos kotona koulu olisi sitten vaikka vähän myöhemmin alkava vaikka klo 10 alkaisi ja loppuisi vastaavasti myöhemmin mutta hankalapa sitä on semmoistakaan järjestää eikä teillä ainakaan kun on niin iso porukka. Ehkä jossain yhden-kahden lapsen perheessä onnistuisi jos toinen vanhempi kotona, muuten ei varmaan mitenkään niin pakko on vaan yrittää yövirkun sopeutua.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun ei siihen oikein ole mitään muuta keinoa. Sellainen joka ei kykene toimimaan samoilla ehdoilla kuin muut ryhmässä se vain menee niin että joutuu sitten rangaistuksi. Joku kotiopetus ehkä voisi olla sitten yövirkulle parempi jos kotona koulu olisi sitten vaikka vähän myöhemmin alkava vaikka klo 10 alkaisi ja loppuisi vastaavasti myöhemmin mutta hankalapa sitä on semmoistakaan järjestää eikä teillä ainakaan kun on niin iso porukka. Ehkä jossain yhden-kahden lapsen perheessä onnistuisi jos toinen vanhempi kotona, muuten ei varmaan mitenkään niin pakko on vaan yrittää yövirkun sopeutua.

        -harmiseikirj-

        Kyllä se tuki ja paikattavuus on hyvä saada jollain muulla keinoin kuin saada kuntoutuksia siihen vaivaa ja muut aloittaa kun aika aloittaa eikä odottaa sitä yhtä vaan se saa sitten ihan tukiopetusta siihen sitten mikä minusta on aika rangaistus kun joudut uudelleen suorittamaa. Kotiopetus on hankalaa jos ei ole opettaja en pääse edes opettajan oppaaseen kiinni koska minulla ei ole oikeuksia kuin säteeseen kirjanmateriaaliin.

        Kotiopiskelu ei minun tai miehen taidolla ihan järjesty pitkäaikaisesti, jos ei ole rahaa palkata opettaja.


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Minuun vaikeutti kouluun astua lukioonkin myöhässä vaikeutti joka kerta myöhässä mennä koska asia on häpeä astua kun kaikki katsoi muistan myös kertovani syytä luokan edessä ala asteella ja selvitin asiaa ei kello herättänyt yksinhän nousin ja lähdin enkä osannut aina tietää syytäkään myös valvomisen kierrekin vaikeuttaa tiedän sen että kun tuo yksikin lukee keskellä yötä ja taas pyrkii sitten valvomaan ettei myöhässä menisi ja sehän joka myös normaalisti nukkunut sai koko rytminsä sekasin yöllä lukemalla.

        Mies on aina ajoissa minä aina myöhässä minö en niitä sen opettajan oppilaita rankaisisi koska rankaisin itseäni ja lapsiani mutta siinä varmasti on monelle syy miksi tippua pois työ kouluelämästö kun ollaan niin hyvin erilaisia.

        Minusta asia olisi sama kun jalatontq rankaisisit jalattomuutesta oppisi koulussa opettajat tukemaan eikä pyrkiä tiputtamaan oppilaita ja tappaa myös motivaatio olla ja yrittämättä missään työelämässä ja jäädä ulkopuolelle olla erilainen poikkeus yhteiskunnan hylkiö.

        Myöhässä oleminen ei ole mikään "erilaisuus" vaan huolimattomuus. Oikeasti ei ole mitään avaruustiedettä, että on ajoissa koulussa ja menee ajoissa nukkumaan, että jaksaa herätä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Myöhässä oleminen ei ole mikään "erilaisuus" vaan huolimattomuus. Oikeasti ei ole mitään avaruustiedettä, että on ajoissa koulussa ja menee ajoissa nukkumaan, että jaksaa herätä.

        Se on ihan oikeasti myös erityisvaikeus


      • Anonyymi kirjoitti:

        Myöhässä oleminen ei ole mikään "erilaisuus" vaan huolimattomuus. Oikeasti ei ole mitään avaruustiedettä, että on ajoissa koulussa ja menee ajoissa nukkumaan, että jaksaa herätä.

        Kannattaisi nyt perehtyä. Ei se mikään huolimattomuutta ole itselleni enemmänkin olen niin huolellinen että lopulta myöhästyn mutta en osaa ajottaa kun on paljon tehtävää ennen lähtöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ei siihen oikein ole mitään muuta keinoa. Sellainen joka ei kykene toimimaan samoilla ehdoilla kuin muut ryhmässä se vain menee niin että joutuu sitten rangaistuksi. Joku kotiopetus ehkä voisi olla sitten yövirkulle parempi jos kotona koulu olisi sitten vaikka vähän myöhemmin alkava vaikka klo 10 alkaisi ja loppuisi vastaavasti myöhemmin mutta hankalapa sitä on semmoistakaan järjestää eikä teillä ainakaan kun on niin iso porukka. Ehkä jossain yhden-kahden lapsen perheessä onnistuisi jos toinen vanhempi kotona, muuten ei varmaan mitenkään niin pakko on vaan yrittää yövirkun sopeutua.

        -harmiseikirj-

        Olet oikeassa. Myöhässä olija luokitellaan itsekkääksi joka ei välitä toisten odottelusta yhtään mitään.
        Miten armeijassa sellaiseen suhtaudutaan? Muut odottaa, koko ryhmää rangaistaan?
        Joka tiedostaa myöhästelynsä, osaa kyllä halutessaan olla ajoissa valmiina lähtöön.
        Yövirkulle lapselle on ihan kaupassa myytävänä lasten melatoniinia helpottamaan nukahtamista. Jopa tarhaikäiselle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa. Myöhässä olija luokitellaan itsekkääksi joka ei välitä toisten odottelusta yhtään mitään.
        Miten armeijassa sellaiseen suhtaudutaan? Muut odottaa, koko ryhmää rangaistaan?
        Joka tiedostaa myöhästelynsä, osaa kyllä halutessaan olla ajoissa valmiina lähtöön.
        Yövirkulle lapselle on ihan kaupassa myytävänä lasten melatoniinia helpottamaan nukahtamista. Jopa tarhaikäiselle.

        Ei se ole itsekkyyttä ehkä toiset voi olla itsekkäitä mutta unohdetaan väliin tippujat, koska ette lukenut niin kopsaan.
        ”Neuropsykologi Liisa Klenberg kertoo, mitä toiminnanohjauksen pulmat ovat ja miten eri haasteet voivat päällekkäistyä. Hän antaa kelloon/aikaan liittyvän esimerkin siitä, miten hahmottamisen ja toiminnanohjauksen pulmat voi erottaa toisistaan.”


        tähän https://www.hahku.fi/ajan-hahmottamisen-vaikeudet/


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Ei se ole itsekkyyttä ehkä toiset voi olla itsekkäitä mutta unohdetaan väliin tippujat, koska ette lukenut niin kopsaan.
        ”Neuropsykologi Liisa Klenberg kertoo, mitä toiminnanohjauksen pulmat ovat ja miten eri haasteet voivat päällekkäistyä. Hän antaa kelloon/aikaan liittyvän esimerkin siitä, miten hahmottamisen ja toiminnanohjauksen pulmat voi erottaa toisistaan.”


        tähän https://www.hahku.fi/ajan-hahmottamisen-vaikeudet/

        Ei nuo ole Sulle käypiä linkkejä, niissä on kyse lasten hahmotusvaikeuksista.

        Aikuisissakin voi harvinaisena olla, mutta ei aikuinen pääse kuntoutukseen yhteiskunnan piikkiin siksi, että myöhästyy sovituista tapaamisista. Ja kaikista vähiten ei-alakoululainen pääsisi kuntoutukseen sillä verukkeella, että myöhästyy tahallaan koulusta.
        Jos kieltäytyy koulusta kokonaan, joku ulkoinen taho tekee pitkän päälle jotakin, mutta mitä, siihen ei vanhemmatkaan pääse kovin vaikuttamaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei nuo ole Sulle käypiä linkkejä, niissä on kyse lasten hahmotusvaikeuksista.

        Aikuisissakin voi harvinaisena olla, mutta ei aikuinen pääse kuntoutukseen yhteiskunnan piikkiin siksi, että myöhästyy sovituista tapaamisista. Ja kaikista vähiten ei-alakoululainen pääsisi kuntoutukseen sillä verukkeella, että myöhästyy tahallaan koulusta.
        Jos kieltäytyy koulusta kokonaan, joku ulkoinen taho tekee pitkän päälle jotakin, mutta mitä, siihen ei vanhemmatkaan pääse kovin vaikuttamaan.

        Mitä ihmettä sekoitatko nyt esim eri vaikeuksia kuin erityisherkkyyttä ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei nuo ole Sulle käypiä linkkejä, niissä on kyse lasten hahmotusvaikeuksista.

        Aikuisissakin voi harvinaisena olla, mutta ei aikuinen pääse kuntoutukseen yhteiskunnan piikkiin siksi, että myöhästyy sovituista tapaamisista. Ja kaikista vähiten ei-alakoululainen pääsisi kuntoutukseen sillä verukkeella, että myöhästyy tahallaan koulusta.
        Jos kieltäytyy koulusta kokonaan, joku ulkoinen taho tekee pitkän päälle jotakin, mutta mitä, siihen ei vanhemmatkaan pääse kovin vaikuttamaan.

        Tai jos on esim hahmottamisen vaikeutta tajuatko esim sitä et henkilöllä voi olla esim montaa eri vaikeutta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei nuo ole Sulle käypiä linkkejä, niissä on kyse lasten hahmotusvaikeuksista.

        Aikuisissakin voi harvinaisena olla, mutta ei aikuinen pääse kuntoutukseen yhteiskunnan piikkiin siksi, että myöhästyy sovituista tapaamisista. Ja kaikista vähiten ei-alakoululainen pääsisi kuntoutukseen sillä verukkeella, että myöhästyy tahallaan koulusta.
        Jos kieltäytyy koulusta kokonaan, joku ulkoinen taho tekee pitkän päälle jotakin, mutta mitä, siihen ei vanhemmatkaan pääse kovin vaikuttamaan.

        Tajuatko että jos poissa kun jännittää liikaa esim koe?
        Mikö on erityisherkkyyttä mutta jos sinulla on hahmottamisen ajan tai tarkkaavuuden häiriötä siihen päälle voi oire olla ettet kerkeä(ajan hahmottamisen vaikeutta) ja sit alkaa ahdistaa(eli mennä luokkaa myöhässä kun kaikki katsoo erityisherkkyyttää koet tunteet vahvoina myös tekee erityisen tarkkoja havaintoja)
        https://www.erityisherkat.fi/erityisherkkyys/


      • Anonyymi
        valtakunta kirjoitti:

        Tajuatko että jos poissa kun jännittää liikaa esim koe?
        Mikö on erityisherkkyyttä mutta jos sinulla on hahmottamisen ajan tai tarkkaavuuden häiriötä siihen päälle voi oire olla ettet kerkeä(ajan hahmottamisen vaikeutta) ja sit alkaa ahdistaa(eli mennä luokkaa myöhässä kun kaikki katsoo erityisherkkyyttää koet tunteet vahvoina myös tekee erityisen tarkkoja havaintoja)
        https://www.erityisherkat.fi/erityisherkkyys/

        Olet oikeassa siinä, että linkkien sisältö itsessään on asiaa, ei siinä mitään.
        Mutta miten saada vaikuttava diagnoosi? Sen teko kun on ammatti-ihmisen asia.
        Koululääkäri tai -psykologi kyllä kuuntelee, mutta minkä verran he noteeraavat rivikansalaisen puheista, he päättävät.
        Varmaan siitäkin, tutkitaanko vai ei, ja tehdäänkö sen jälkeen yksipuolisesti heidän taholtaan mitään vai ei. Asettavat ehkä sullekin ehtoja. niin tuo mennee (=mahd. menee)

        Olet kai jonkinlaisessa pattitilanteessa (patti: tekeepä kumpikin osapuoli mitä tahansa mieleistään, homma ei kuitenkaan etene; toiselta puolen osin byrokraattisista syistä, Sun joukkueesi puolelta, mitä lielneekään tarjottu, niin ettette vaan hyväksy)

        Käsitteet, kuten erityisvaikeus , erityisherkkyys, jne
        niiden merkitys suhteessa eri viranomaisohjeistuksiin, heidän velvoittamisekseen tehdä jotakin ja lopulta lakiasetuksiinkin, se on ammattilaisen aluetta. Niistä voit vain toivoa, ja odottaa mitä tuleman pitää. Saattavat odottaa Sunkin puolelta tehdä jotakin, ja jos ei hyväksy patti jatkuu.


    • Anonyymi

      No enpä ole huomannut. Mä ainakin, jo huomattavasti ennen 2000- lukua syntyneenä olen kasvanut lapsuuteni täysin tietoisena erilaisia seksuaalisista suuntauksista, enkä ole koskaan elänyt missään mies- ja naisroolien maailmassa. Tunnen myös paljon 2000-luvulla syntyneitä, eikä heillä kenelleäkään ole mitään ongelmaa noiden asioiden kanssa. Täysin päinvastoin, vanhemmille henkilöille nuo tuottavat ongelmia, kuten nyt harmis-sedälle.

      • Anonyymi

        Ongelma on siis ihan muissa asioissa kuin jossain keksityissä mies- ja naisrooleissa. Keskity oikeisiin ongelmiin, kuten liian suuriin ryhmäkokoihin, opettajien liiallisen työtaakkaan "hallinnolisten asioiden" takia (kaikenmaailman Wilmat yms.), opetussuunnitelmaan, joka odottaa järjetöntä itseohjautuvuuskykyä jo aivan pieniltä koululaisilta, yms. yms. yms.


      • Anonyymi

        Kysymys oli miten hyvin olet keskittynyt opiskeluun (tämän muun sukupuolipohdinnan lisäksi, johon juurikin kiinnitit huomiota)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymys oli miten hyvin olet keskittynyt opiskeluun (tämän muun sukupuolipohdinnan lisäksi, johon juurikin kiinnitit huomiota)

        Valitapa aloittajalle tuosta tämän muun sukupuolipohdinnan lisäksi ... asiasta. Hänhän noin kahelin teorian esitti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitapa aloittajalle tuosta tämän muun sukupuolipohdinnan lisäksi ... asiasta. Hänhän noin kahelin teorian esitti.

        Aloituksen tarkoitus ei ole valittaa aloittajalle, vaan pohtia ylikorostuneiden seksuaalisten perhesuhteiden ja sen aiheuttaman turvattomuden tunteen vaikutusta lasten opiskelumenestykseen.


    • Anonyymi

      Höhöö, mitä siellä luokissa tapahtuu? Kuka mahtaa haastaa sen naisopen auktoriteetin?

      Alkaa ämmällä, eikä ole mansikka.

    • Anonyymi

      Laitqn 6uon 6k4mään nimiä kowkq qikq h4lppow6uo...

      Sihaakunvii
      Mimiklan
      Tabudtagi
      Er
      Velihuu
      Semiesnous

    • Anonyymi

      ohjelmwkkooei on swi66 bähän monimukwi4mww 6uollwideiddw 4i ol4 popoppi kuin pippl

    • Anonyymi

      Sellaiset lapset, kuin heidän vanhempansa.

    • Anonyymi

      Kautta aikain lapset ovat oppineet (koulussa) enemmän kuin vanhempansa. Tieto lisääntyy niin hurjaa vauhtia.

      Silti musta tuntuu, että ihmiset tyhmenevät koko ajan.

      Mummoni kävi aikoinaan koulua muistaakseni neljä vuotta, tai sitten kuusi. Hän pärjäsi silti elämässään erinomaisesti. Älykäs, viisas, sosiaalinen. Kekseliäs, luova, ikiliikuja. Taikoi ruokaa tyhjästä, korjasi ja valmisti itse kaiken mahdollisen. Ei nykyihminen enää osaa.

      Eniten ongelmia nykyaikaan siirtymisessä on aikuisilla. Joka asiaa täytyy ensin vastustaa, keksiä salaliittoteorioita ja kieltää kaikki asiaa puoltavat tutkimukset.

      Lapsiltahan kaikki sujuu, jollei aikuiset ole säätämässä omia hölmöilyjään väliin.

      Vielä tulee aika, jolloin vain perusasioilla on oikeasti merkitystä (haave).

      xLiner

      • Anonyymi

        Ihan tavan maalaisjärkihän auttaa selviämään useimmissa asioissa ilman titteleitä.

        Noin kai se on, kun sekopäiset vanhemmat kasvattaa ei kai lapsistakaan voi tulla paljon muuta kuin sekopäitä, nythän esim. venäjävihaa istutetaan lapsiin monessa kodissa ihan suotta kun ei ymmärretä asioita :)

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan tavan maalaisjärkihän auttaa selviämään useimmissa asioissa ilman titteleitä.

        Noin kai se on, kun sekopäiset vanhemmat kasvattaa ei kai lapsistakaan voi tulla paljon muuta kuin sekopäitä, nythän esim. venäjävihaa istutetaan lapsiin monessa kodissa ihan suotta kun ei ymmärretä asioita :)

        -harmiseikirj-

        Mä en tuota "viha"-sanaa oikein ymmärrä. Oikeastiko joku tuntemalla tuntee Vihaa? Yleensäkin, ketään tai mitään kohtaan.

        Venäjä on toiminut väärin hyökkäämällä Ukrainaan ja tappamalla, raiskaamalla ja kiduttamalla siviilejä.

        Ei sitä hyväksyäkään sovi.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en tuota "viha"-sanaa oikein ymmärrä. Oikeastiko joku tuntemalla tuntee Vihaa? Yleensäkin, ketään tai mitään kohtaan.

        Venäjä on toiminut väärin hyökkäämällä Ukrainaan ja tappamalla, raiskaamalla ja kiduttamalla siviilejä.

        Ei sitä hyväksyäkään sovi.

        xLiner

        Ihan samoin toimi ukraina dombassissa, se i kiinnostanut ketään kuten ei hirveästi näytä kiinnostavan, ainakaan tuomitsemiseen asti Israelinkaan toimet gazassa vaikka suurimmassa osassa pommituksia on siviilejä uhreina. Aina voidaan paheksua mutta sen ei pitäisi kuitenkaan johtaa siihen että aletaan itselle haittaa tekemään. Itse lähden siitä että Suomeen kohdistuvat toimet on niitä joihin Suomen pitää isommin reagoida, eikä niissä ollut mitään valittamista siihen asti kunnes lähdettiin itse lietsomaan itseämme venäjävihaan ja sen mukaisiin toimiin muun euroopan mukana ja usan yllyttämänä. totta munassa Venäjäkin sitten jossain kohtaa alkaa reagoimaan ja se kun on Suomea paljon isompi naapurimaa Suomi siinä enemmän sitten joutuu kärsimään.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan samoin toimi ukraina dombassissa, se i kiinnostanut ketään kuten ei hirveästi näytä kiinnostavan, ainakaan tuomitsemiseen asti Israelinkaan toimet gazassa vaikka suurimmassa osassa pommituksia on siviilejä uhreina. Aina voidaan paheksua mutta sen ei pitäisi kuitenkaan johtaa siihen että aletaan itselle haittaa tekemään. Itse lähden siitä että Suomeen kohdistuvat toimet on niitä joihin Suomen pitää isommin reagoida, eikä niissä ollut mitään valittamista siihen asti kunnes lähdettiin itse lietsomaan itseämme venäjävihaan ja sen mukaisiin toimiin muun euroopan mukana ja usan yllyttämänä. totta munassa Venäjäkin sitten jossain kohtaa alkaa reagoimaan ja se kun on Suomea paljon isompi naapurimaa Suomi siinä enemmän sitten joutuu kärsimään.

        -harmiseikirj-

        Heh... 🥱

        xLiner


    • Anonyymi

      Kotiopetus Jope Ruonaqnsuu opettaa eli opettaa, 4i tuollwaisessa ole oikein järkeä ellei halua kasvattaa lapsista sosiopaatteja.

    • Anonyymi

      Pisatesti Pissatesti joooo

    • Anonyymi

      jos on kotiopetuksessa niin silloin jää puuttumaqn sosiaaliset taidot eli tulee sosiopaatti... paatti kuin venekin... battlecruiser.

    • Pisa-tutkimusten Suomen tulokset ovat toistuvasti laskeneet kokonaispisteisiin nähden, mutta tulosten kasvava eriytyminen on vielä huolestuttavampaa. Suomalaisten oppilaiden oppimistulosten erot hyvin ja heikosti menestyvien oppilaiden välillä ovat siis kasvaneet aiempaan verrattuna. Opettajat ovat jo pitkään tuoneet esiin oppimistulosten erojen kasvun ja tämä myös näkyy koulujen arjessa.

      Minä olen sitä mieltä, että yksi suurimmista tekijöistä sekä oppimistulosten eroihin että myös Pisa-tulosten heikkenemiseen on taito- ja taideaineiden opetuksen vähentyminen peruskoulussa.

      Opetussuunnitelmauudistuksen 2016 lausuntovaiheessa uskoin, että sillä kertaa Suomessa oltiin ihan oikeasti vihdoinkin nostamassa musiikin, kuvaamataidon, käsitöiden, liikunnan ja kotitalouden tuntimääriä.

      Todellisuudessa näiden aineiden asema on heikentynyt uusien opetussuunnitelmien ja niiden myötä voimaan tulleiden tuntijakojen vuoksi. Luvatut lisätunnit menivät lähinnä alakouluille. Vaikka yläkouluissa musiikki ja liikunta saivat lisää tunteja, valinnaisten aineiden määrä väheni ja tämän vuoksi taito- ja taideaineissa aineiseen kouluttautuneiden pätevien aineenopettajien pitämät tunnit ovat vähentyneet. Valinnaisten tuntien määrän pienentyessä yläkouluissa taito- ja taideaineet joutuvat kilpailemaan keskenään tunneista. Taloudellisista syistä koulut eivät perusta ryhmiä pienillä oppilasmäärillä. Siksi monissa kouluissa kaikki taito- ja taideainekurssit eivät toteudu eikä aineita opeteta enää seitsemännen luokan jälkeen. On täysin tavallista, että yläkoululainen ei saa opiskella itselleen merkittävintä ainetta, vaikka juuri tässä iässä nuoret hakevat suuntaa elämälleen ja ehkä tulevassa ammatissaan tarvitsemiaan taitoja.

      Itä-Suomen yliopiston taito- ja taideaineiden pedagogiikan tutkimusprofessori Antti Juvosen mukaan taito- ja taideaineet ovat sellaisia aineita, jotka tarjoavat lapsille ja nuorille pedagogista hyvinvointia. Niiden tuottama hyvinvointi perustuu pitkälti käsillä tekemiseen, oman kehon hallintaan, omien tunteiden purkamiseen esimerkiksi musiikin, kuvien, äänten tai liikkumisen kautta. Ne tuottavat sisäistä motivaatiota, onnistumisen tuntemuksia.

      Juvonen sanoo: "Mehän tiedetään kuvataide- tai musiikkiterapia. Eli nämä aineet koulussakin tuottavat terapeuttista hyvän olon tunnetta. Ne myös edustavat tunnekasvatusta koulumaailmassa, näiden kovien niin sanottujen reaali- tai ydinaineiden kuten matematiikan ja tiedepainotteisten aineiden vastapainoksi."

      Näissä aineissa opiskelija saa Antti Juvosen mukaan mahdollisuuden tehdä omia valintoja eli saa itsemääräämisen kokemuksia. "Ja sitten siellä pääsee tapahtumaan niin sanotun kokonaisen teoksen tuottamista eli suunnittelu, luonnostelu, toteuttaminen ja arviointi liittyvät esimerkiksi kuvataiteisiin tai käsitöihin."

      "Ja minä uskon että jokainen luokanopettaja sen näkee käytännön opetustyössä, että kun on ollut liikunnan, musiikin tai kuvaamataidon tunteja, niin oppilaat jaksavat keskittyä taas seuraaville tunneilla paljon paremmin," kasvatustieteiden professori Antti Juvonen Itä-Suomen yliopistosta sanoo.

      • Mä oon noiden taitoaineiden kannattaja ja esim käsityö ja kuvaamataito kehittää käden ja silmän yhteistyötä. Vaikka mä ite oon perinteisten teollisuus ammattien kannattaja, ja se herättää monella vastustusta, että antakaa nyt lasten olla lapsia. Mutta käden ja silmän yhteistyötä tarvii myös korkeakoulutetut, miettikää nyt jotain kirurgia. Että sen takia mun mielestä taito aineita pitäisi olla myös pakollisena jonkin verran myös 8-9 luokilla, esim. Lyhyt kurssin verran. Näin insinöörinä tietenkin pidän näitä ns. Kovia aineita arvokkaana mm. Matematiikkaa. Mutta sekin voisi helpottua, jos otetaan käytännöllisempi lähestymistapa ja vaikka hyödynnetään käsityöopetuksessa. Katselin ruotsin opetussuunnitelmaa ja näytti käsitöitäkin olevan koko peruskoulun ajalle ja vaikka tunteja on suomea vähemmän se kuitenkin painottuu peruskoulun keski ja loppuvaiheeseen. Se kuitenkin mitä edelleen ihmettelen suomen järjestelmässä, että vaikka ylä ja ala asteet on jo vuosia sitten poistettu laista, niin edelleen jako kummittelee. Koska aineopettajilla voisi olla paljon annettavaa esim kutosille ja luokanopettajien kasvatustieteen osaamista voisi hyödyntää vielä seiskalla tai miksei pitempään.


    • Anonyymi

      Jos kannettava on Taskin eli Taqskulaskin.

    • Anonyymi

      Ihmislapsella on tosi paljon suurempi kyky vastaanottaa informaatiota mitä hänelle nyt annetaan. Mitä enemmän aivoja kuormittaa, sitä vastaanottavaisemmiksi aivot tulevat.
      Onhan joskus sanottu ihmisten käyttävän vain 20 % aivokapasiteetistaan, aivojen hyötysuhde on siis huonompi mitä polttomoottorilla. Se ihminen joka käyttää kapasiteetistaan 30 % on jo viisas.

      AV

      • Anonyymi

        Niinpä. Eikä yksikään lapsi oikeasti käytä aikaansa aloittajan kuvaamien "ongelmien pohtimiseen". Kasvaessaan ihminen kyllä pohtii omaa seksuaalisuuttaa ja omaa rooliaan, mutta mitä enemmän hän saa vain olla oma itsensä ja mitä vähemmän hänen tarvitsee esittää, sitä vähemmän noita tarvitsee pohtia.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "Yksi vanhempi kertoi, että lapsen keskiarvo oli viime todistuksessa 5,5, koska vanhemmat eivät ehdi auttaa häntä koulunkäynnissä."

      Koulu ja lapsi ovat vastuussa oppimistuloksista, ei vanhemmat.

      • Anonyymi

        Kyllä koti (vanhemmat) ensisijaisesti on aina vastuussa, varsinkin kun kyse on pienestä koululaisesta. Koul tietenkin olisi vastuussa opettamisesta, mutta koulujen realiteetti nykyään on mitä on ja silloin päättäjät ovat ensisijaisesti vastuussa siitä koulujen todellisuudesta.


    • Anonyymi

      "Pojat sai leikkiä pyssyillä ja tytöt nukeilla, kukaan ei loukkaantunut."

      Ennen oli kaameampaa. Kaikki pojat eivät leikkineet pyssyillä eikä kaikki tytöt nukeilla. Jos pojat leikkivät nukeilla tai vielä kamalampaa barbeilla niin kyllä monet vanhemmat, etenkin isät loukkaantuivat ja tekivät poikansa elämästä vaikeaa. Näin tapahtui myös, jos tyttö ei halunnut leikkiä nukeilla tai mitään millä tyttöjen "kuuluisi" leikkiä.

    • Noilla mainituilla asioillahan ei ole mitään tekemistä sen kanssa minkä takia lapsilla on nykyään vaikeampaa. Eikä noissa asioissa ole mitään hämmentävää lapsille vaan ne ovat heille jopa aivan itsestäänselviä asioita se on ennakkoluuloiset ja erilaisuutta kammoavat aikuiset ketkä eivät kykene kunnioittamaan ja arvostamaan kaikenlaisia ihmisiä ihmisinä ja hyväksymään ihmisiä sellaisina kuin he ovat ketkä niistä asioista lapsille hankalia tekevät. Lapsille kun ne ovat itsestäänselviä tai merkityksettömiä juttuja ja he kohtaavat ihmiset ihmisinä ja se sitten hämmentää kun jotkut aikuiset käyttäytyvät kuin joissain ihmisissä kenessä ei oikeasti mitään outoa tai vikaa ole jotenkin muka kuitenkin heidän käytöksen ja suhtautumisen mukaan tuntuu että olisi.🙂.

      • Anonyymi

        Sensijaan että jauhaa soopaa Mikkojuhan tietysti voi esittää oman teoriansa miksi ne pisatulokset on laskeneet jatkuvasti koko 2000-luvun ajan?


        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sensijaan että jauhaa soopaa Mikkojuhan tietysti voi esittää oman teoriansa miksi ne pisatulokset on laskeneet jatkuvasti koko 2000-luvun ajan?


        -harmiseikirj-

        No ne johtuu ihan niistä muutoksista mitä on tehty koulunkäyntiin ja opetussuunnitelmiin ja siihen miten koulussa toimitaan ja opetetaan. Liian isoihin luokkiin, lähiopetuksen vähyyteen ja siihen mitä koululaisilta ja ihmisiltä yleensä yhteiskunnassa vaaditaan ja miten se ihmistä kohtelee tälläisiin asioihin ei noilla sun mainitsemilla asioilla ole koululaisten oppitulosten kanssa paskankaan tekemistä. Ne se vasta sitä todellista soopaa onkin.🙂.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        No ne johtuu ihan niistä muutoksista mitä on tehty koulunkäyntiin ja opetussuunnitelmiin ja siihen miten koulussa toimitaan ja opetetaan. Liian isoihin luokkiin, lähiopetuksen vähyyteen ja siihen mitä koululaisilta ja ihmisiltä yleensä yhteiskunnassa vaaditaan ja miten se ihmistä kohtelee tälläisiin asioihin ei noilla sun mainitsemilla asioilla ole koululaisten oppitulosten kanssa paskankaan tekemistä. Ne se vasta sitä todellista soopaa onkin.🙂.

        Luokkakoot kylläkin on pienentyneet jatkuvasti ja on erilaisia koulunkäyntiavustajia moninkertainen määrä verrattuna aikoihin jolloin Suomi oli huipulla noissa. Eli sun teoriat ainakin on jo ihan todistettavasti päin peetä :) Ja tuo mitä mainitsit että vaaditaan nini sehän on suoraan tuohon minun teoriaan sopivaa.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luokkakoot kylläkin on pienentyneet jatkuvasti ja on erilaisia koulunkäyntiavustajia moninkertainen määrä verrattuna aikoihin jolloin Suomi oli huipulla noissa. Eli sun teoriat ainakin on jo ihan todistettavasti päin peetä :) Ja tuo mitä mainitsit että vaaditaan nini sehän on suoraan tuohon minun teoriaan sopivaa.

        -harmiseikirj-

        Eivät vaan suurentuneet sehän se ongelma on ollut kun huonommin pärjäävät eivät saa tarpeeksi yksilöllistä opetusta ja putoavat kelkassa koska vaaditaan vaan enemmän ja enemmän yksilöllistä itseohjautuvaa oppimista siihen että pysyy mukana perus opetuksessa. Ja noilla sun mainitsemilla asioilla ei ole mitään tekemistä niiden asioiden kanssa mitä yhteiskunta ihmisiltä ja koululaisilta vaatii että pitää kokoajan olla tuottavampi ja yksilöstä revitään enemmän ja enemmän irti. Sun teoria voi periastteessa olla hyvä mutta ne asiat mitä sä väität siihen kuuluvan on aivan täysin vääriä.😀.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        Eivät vaan suurentuneet sehän se ongelma on ollut kun huonommin pärjäävät eivät saa tarpeeksi yksilöllistä opetusta ja putoavat kelkassa koska vaaditaan vaan enemmän ja enemmän yksilöllistä itseohjautuvaa oppimista siihen että pysyy mukana perus opetuksessa. Ja noilla sun mainitsemilla asioilla ei ole mitään tekemistä niiden asioiden kanssa mitä yhteiskunta ihmisiltä ja koululaisilta vaatii että pitää kokoajan olla tuottavampi ja yksilöstä revitään enemmän ja enemmän irti. Sun teoria voi periastteessa olla hyvä mutta ne asiat mitä sä väität siihen kuuluvan on aivan täysin vääriä.😀.

        Tuo vanha juttu mutta itseasiassa Suomessa ollut ja on pienmmät luokkakoot kuin keskimäärin eikä sillä ole yhtyttä oppimistuloksiin:

        https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/koulutus-ja-oppiminen/luokkakoolla-ei-ole-selvaa-yhteytta-oppilaiden-osaamiseen

        Tuo tuottavuusvaaatimushan on yhteiskunnassa ihan yleisesti juuri sen vuoksi että kun se tuottamisen taakka lankeaa vain osalle ja osa haluaa vapaamuatkustaa niin selvähän se että ne jotka tuottaa joutuvat sitten kovemman paineen alle. Oikeastaan olet itse luomassa sitä ongelmaa kun haluat valkata tekemisiäsi etkä osallistua täysipainoisesti tuottamiseen, jotkut muut joutuu sitten tuottamaan enemmän sinunkin puolesta.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo vanha juttu mutta itseasiassa Suomessa ollut ja on pienmmät luokkakoot kuin keskimäärin eikä sillä ole yhtyttä oppimistuloksiin:

        https://www.helsinki.fi/fi/uutiset/koulutus-ja-oppiminen/luokkakoolla-ei-ole-selvaa-yhteytta-oppilaiden-osaamiseen

        Tuo tuottavuusvaaatimushan on yhteiskunnassa ihan yleisesti juuri sen vuoksi että kun se tuottamisen taakka lankeaa vain osalle ja osa haluaa vapaamuatkustaa niin selvähän se että ne jotka tuottaa joutuvat sitten kovemman paineen alle. Oikeastaan olet itse luomassa sitä ongelmaa kun haluat valkata tekemisiäsi etkä osallistua täysipainoisesti tuottamiseen, jotkut muut joutuu sitten tuottamaan enemmän sinunkin puolesta.

        -harmiseikirj-

        Nyt sä vetelet johtopäätöksiä ihan omasta päästäs millä ei taaskaan ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä vaikka se niin kuvittelisitkin.😀.

        Se että ihmisiltä vaaditaan liikaa saa ja ajatellasn vain sitä tuottavuutta eikä ihmisten hyvinvointia niin johtaa juurikin nykyisiin ongelmiin ja sillä jos mentäisi ihmisen hyvinvointi edellä silloin se tuottavuuskin paranisi huomattavasti koska hyvinvoiva ja onnellinen ihminen tuottaa paljon enemmän kuin loppuun rääkätty ja terveytensä sen vuoksi menettänyt. Nää höpinät vapaamatkustajista on vaan pelkkiä tekosyitä ja selittelyjä ettei tarvis nähdä todellisia ongelmia ja voi dumpata syyt joidenkin toisten niskoihin omilta harteilta.😀.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        Nyt sä vetelet johtopäätöksiä ihan omasta päästäs millä ei taaskaan ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä vaikka se niin kuvittelisitkin.😀.

        Se että ihmisiltä vaaditaan liikaa saa ja ajatellasn vain sitä tuottavuutta eikä ihmisten hyvinvointia niin johtaa juurikin nykyisiin ongelmiin ja sillä jos mentäisi ihmisen hyvinvointi edellä silloin se tuottavuuskin paranisi huomattavasti koska hyvinvoiva ja onnellinen ihminen tuottaa paljon enemmän kuin loppuun rääkätty ja terveytensä sen vuoksi menettänyt. Nää höpinät vapaamatkustajista on vaan pelkkiä tekosyitä ja selittelyjä ettei tarvis nähdä todellisia ongelmia ja voi dumpata syyt joidenkin toisten niskoihin omilta harteilta.😀.

        Ei kaikki voi vaan hyvin voida, jotkut joutuu tuottamaan ja harvoin se on hirveän mukavaa, sitä sanotaan työssä käymiseksi ja siksi siitä maksetaan palkkaa kun ei kukaan ilmaiseksi halua töitä tehdä. Sekin jännä kun tuo sun ideologia tavallaan tukisi sitten kommunistista järjestelmää joka jakaisi töitä tasaisemmin ja leppoisammin, mutta kun muuten taas tunnut olevan sitten usa:n mallin kannattaja niin siellähän juuri on tuottavuus vedetty viimeisilleen niin että jotkut joutuu tekemään montaa matalapalkkatyötä ihan nälkäpalkoilla.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikki voi vaan hyvin voida, jotkut joutuu tuottamaan ja harvoin se on hirveän mukavaa, sitä sanotaan työssä käymiseksi ja siksi siitä maksetaan palkkaa kun ei kukaan ilmaiseksi halua töitä tehdä. Sekin jännä kun tuo sun ideologia tavallaan tukisi sitten kommunistista järjestelmää joka jakaisi töitä tasaisemmin ja leppoisammin, mutta kun muuten taas tunnut olevan sitten usa:n mallin kannattaja niin siellähän juuri on tuottavuus vedetty viimeisilleen niin että jotkut joutuu tekemään montaa matalapalkkatyötä ihan nälkäpalkoilla.

        -harmiseikirj-

        Tietenkään kaikki ei voi hyvin ja aina joillain ongelmia toihan nyt on saivartelua mutta ei se mitään auta että kaikki saadaan voimaan huonosti käyttämällä ihminen loppuun ja heittämällä sen jälkeen tunkiolle. Eikä sillä että ihmistä kohdellaan inhimillisesti eikä käytetä loppuun kuin jotain tuotetta oo mitään yhteistä kommunistisen järjestelmän kanssa. Ihmiset on erilaisia ja he kykenevät erilaisiin asioihin ei kaikkia voi vaan tasapäistää samaan muottiin vaan kohtelun pitäis olla yksilöllistä jokaisen kykyjen ja voimavarojen mukaan. Tottakai pitää olla normaalit velvollisuudet ja vastuut omasta elämästään mutta ne eivät ole toisiaan poissulkevia asioita. Eikä näillä asioilla oo jenkkien järjestelmänkään kanssa mitään tekemistä mikä on perseestä sekin. Sulla on jokin aivan älyttömän mustavalkoinen pakkomielle ihan kuin maailmassa ei muka olis mitään muuta kuin kommunismi ja jenkkisysteemi sä todellakin oot jääny osittain sinne 1950 luvulle jotenkin.😀.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        Tietenkään kaikki ei voi hyvin ja aina joillain ongelmia toihan nyt on saivartelua mutta ei se mitään auta että kaikki saadaan voimaan huonosti käyttämällä ihminen loppuun ja heittämällä sen jälkeen tunkiolle. Eikä sillä että ihmistä kohdellaan inhimillisesti eikä käytetä loppuun kuin jotain tuotetta oo mitään yhteistä kommunistisen järjestelmän kanssa. Ihmiset on erilaisia ja he kykenevät erilaisiin asioihin ei kaikkia voi vaan tasapäistää samaan muottiin vaan kohtelun pitäis olla yksilöllistä jokaisen kykyjen ja voimavarojen mukaan. Tottakai pitää olla normaalit velvollisuudet ja vastuut omasta elämästään mutta ne eivät ole toisiaan poissulkevia asioita. Eikä näillä asioilla oo jenkkien järjestelmänkään kanssa mitään tekemistä mikä on perseestä sekin. Sulla on jokin aivan älyttömän mustavalkoinen pakkomielle ihan kuin maailmassa ei muka olis mitään muuta kuin kommunismi ja jenkkisysteemi sä todellakin oot jääny osittain sinne 1950 luvulle jotenkin.😀.

        Sinä taas olet tyyppilinen vihervassari, haluat kaikille kivat jutut mutta sinulla ei ole olemassa oikeasti toimivia ratkaisuja miten ne toteutetaan. Tuosta tuli stubbin kertoma vitsi mieleen. Se oli Hakkaraisen ja urpilaisen kanssa reissussa ja jokaisella oli kossupullo, ne sitten päätti opettaa urpilaiselle demokratiaa, että miten asiat demokratiassa menee. Stubb sitten ehdotti äänestystä että jos äänestetään että juodaan porukalla pois Urpilaisen kossupullo, ne sitten äänesti Teuvon kanssa 2-1 että näin tehdään, ne sitten joi sen urpilaisen kossupullon. Sitten Teuvo ehdotti äänestystä että loppuillan jokainen juo omia viinojaan. ne sitten Stubbin kanssa äänesti 2-1 että näin tehdään. Demokratia toimi kun asiioista reilusti äänestettiin.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaikki voi vaan hyvin voida, jotkut joutuu tuottamaan ja harvoin se on hirveän mukavaa, sitä sanotaan työssä käymiseksi ja siksi siitä maksetaan palkkaa kun ei kukaan ilmaiseksi halua töitä tehdä. Sekin jännä kun tuo sun ideologia tavallaan tukisi sitten kommunistista järjestelmää joka jakaisi töitä tasaisemmin ja leppoisammin, mutta kun muuten taas tunnut olevan sitten usa:n mallin kannattaja niin siellähän juuri on tuottavuus vedetty viimeisilleen niin että jotkut joutuu tekemään montaa matalapalkkatyötä ihan nälkäpalkoilla.

        -harmiseikirj-

        Tässä teksiä luokkakokojen vaikutuksista.🙂.

        Ella Kohvakka & Roosa Damskägg
        Suuret luokat riskinä oppilaiden hyvinvoinnille
        Suomessa luokkakoot ovat jo tarpeeksi isoja. Suuret luokat ovat riski lapsen kehitykselle ja
        hyvinvoinnille. Myös opettajan hyvinvointi ja opetuksen laatu kärsivät suuresta luokkakoosta. Jos
        opettajalla ei ole tarpeeksi aikaa kaikille, siitä seuraa monenlaisia ongelmia. Äänekkäästi ja
        häiritsevästi käyttäytyvät vievät suuren osan opettajan ajasta ja voimavaroista, jolloin hiljaiset ja
        ujot oppilaat jäävät vaille huomiota ja rohkaisua. Opettajan aikaa kuluu enemmän kurin
        ylläpitämiseen ja opetuksen laatu kärsii, tehtävänannot jäävät pinnallisiksi ja oppilaalle ei tarjoudu
        mahdollisuutta asian syvempään ymmärtämiseen. Opettajalle ei jää myöskään aikaa varmistaa onko
        jokainen oppilas omaksunut uuden asian oikein. Olemme huolissamme myös oppilaiden koulussa
        pärjäämisestä. Useat oppimisvaikeudet jäävät huomaamatta, heikommat eivät saa suuressa luokassa
        tarpeeksi tukea ja lahjakkaat taas kärsivät tylsyydestä. Nykykoulun suuret luokkakoot aiheuttavat
        jokaiselle osapuolelle ongelmia. Lasten käytöshäiriöt ovat lisääntyneet viime vuosina. Myös
        opettajan työn laatu kärsii.
        Tutkimukset ovat osoittaneet, että pienissä luokissa vuorovaikutus on parempaa. Sekä oppilaiden
        väliset vuorovaikutussuhteet että opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutussuhde ovat
        laadukkaampia ja läheisempiä pienessä luokassa kuin suuressa. Heikko koulumenestys on
        yhteydessä epäsuotuisaan sosiaaliseen kehitykseen. Vaikka jotkut tutkimukset ovatkin antaneet
        ristiriitaista tietoa pienen luokkakoon merkityksestä koulumenestykseen, mielestämme kuitenkin
        pienen luokkakoon vaikutukset ovat sitäkin tärkeämpiä vuorovaikutukselle ja henkiselle
        hyvinvoinnille sekä kasvulle. Laadukas vuorovaikutus lisää oppilaan turvallisuuden tunnetta ja
        luottamusta sekä opettajaan että luokkatovereihin. On selvää, että pienissä kouluissa ja luokissa
        turvallisuudentunne on huipussaan. Edellä mainituilla asioilla on positiivinen vaikutus lapsen ja
        nuoren mielenterveyden kehittymiseen.
        Suuria kouluja pidetään kustannustehokkaina ja sen takia pienet koulut joutuvat usein
        lakkauttamisuhan alle. Mielestämme kustannustehokkuus ei saisi missään tapauksessa mennä
        oppilaiden edun ja hyvinvoinnin edelle. Kustannustehokkuudessa näkyvä hyöty voi usein koitua
        oppilaiden hyvinvoinnin ja sosiaalisten taitojen kehittymisen esteeksi. Suurissa kouluissa säästöt
        kohdistuvat usein oppilaiden etua vastaan. Säästöjä saadaan tukiopetuksen mahdollisuuden
        vähentämisestä, avustajien vähäisemmästä määrästä, opetusmateriaaleissa tinkimisestä ja usein

        Ella Kohvakka & Roosa Damskägg
        varsinkin taito-ja taideaineita karsitaan. Esimerkiksi tukiopetuksen mahdollisuus, jokaiselle sitä
        tarvitsevalle, tulisi olla jokaisessa koulussa tarjolla. Nykykoulu on asemoitu tuottamaan
        kohtuukustannuksin massamuotoista opetusta, joka on kaikille samaa. Näin ei voi jatkua.
        Opetuksen tavoitteena tulisi olla yksilöllisten erojen huomiointi sekä monimuotoinen oppiminen.
        Luonnollisesti nämä toteutuvat pienissä kouluyhteisöissä.
        Alkuluokilla pienen ryhmäkoon merkitys on erityisen tärkeä. Ensimmäisillä luokilla tavoitteena on
        oppia koulumaailman sekä elämän perustaitoja, kuten lukeminen, kirjoittaminen sekä arjen
        askareista selviäminen. On tärkeää, että opettajalla on jokaiselle oppilaalle paljon henkilökohtaista
        aikaa ja mahdollisuus tarjota tukea yksilöllisesti. Pienessä luokassa on helppo luoda luottamusta
        kaikkien oppilaiden välille, joka antaa pienille oppilaille mahdollisuuden opetella sosiaalisia taitoja
        turvallisessa ympäristössä. Pienet luokkakoot mahdollistavat usein lähikehityksen vyöhykkeen, joka
        on tärkeä alkuluokilla, mutta myös myöhemmässä lapsen kehityksessä ja oppimisessa. Tunnetaitoja
        on helpompi kehittää pienessä ja tutussa yhteisössä, jossa ilmapiiri on tiivis ja luotettava. Näin
        toiminnasta tulee joustavaa ja mielekästä, jolloin lapset sopeutuvat ympäristöönsä paremmin.
        Tunnetaitojen kehittyminen on iso osa lapsen kehitystä, jota tulisi harjoittaa heti koulun alussa sekä
        myöhemmin koulumaailmassa. Suurissa luokissa oppilaiden on vaikeampi ilmaista tunteita, eikä
        vuorovaikutus ei ole yhtä sujuvaa.
        Kaiken kaikkiaan pienet luokat edistävät oppilaiden hyvinvointia ja positiivista kehitystä. Pieni
        ryhmäkoko lisää monimuotoista ja yksilöllistä opetusta, johon tulisi panostaa nykytilanteessa.
        Koulun tärkeimpänä tehtävänä voidaan pitää lasten ja nuorten kasvatusta kohti kunnollista
        kansalaisuutta. Massakoulut mahdollisesti pärjäävät koulumenestyksen kannalta toisinaan
        paremmin, mutta pienet koulut kasvattavat tasapainoisia nuoria. Massakoulujen koulupudokkuus on
        myös suurempi pieniin kouluihin verrattuna. Pienet opetusryhmät eivät pelkästään paranna
        oppimistuloksia vaan takaavat myös paremman elämän: pitemmän koulutuksen, vakaamman
        työllisyyden ja korkeammat tulot.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        Tässä teksiä luokkakokojen vaikutuksista.🙂.

        Ella Kohvakka & Roosa Damskägg
        Suuret luokat riskinä oppilaiden hyvinvoinnille
        Suomessa luokkakoot ovat jo tarpeeksi isoja. Suuret luokat ovat riski lapsen kehitykselle ja
        hyvinvoinnille. Myös opettajan hyvinvointi ja opetuksen laatu kärsivät suuresta luokkakoosta. Jos
        opettajalla ei ole tarpeeksi aikaa kaikille, siitä seuraa monenlaisia ongelmia. Äänekkäästi ja
        häiritsevästi käyttäytyvät vievät suuren osan opettajan ajasta ja voimavaroista, jolloin hiljaiset ja
        ujot oppilaat jäävät vaille huomiota ja rohkaisua. Opettajan aikaa kuluu enemmän kurin
        ylläpitämiseen ja opetuksen laatu kärsii, tehtävänannot jäävät pinnallisiksi ja oppilaalle ei tarjoudu
        mahdollisuutta asian syvempään ymmärtämiseen. Opettajalle ei jää myöskään aikaa varmistaa onko
        jokainen oppilas omaksunut uuden asian oikein. Olemme huolissamme myös oppilaiden koulussa
        pärjäämisestä. Useat oppimisvaikeudet jäävät huomaamatta, heikommat eivät saa suuressa luokassa
        tarpeeksi tukea ja lahjakkaat taas kärsivät tylsyydestä. Nykykoulun suuret luokkakoot aiheuttavat
        jokaiselle osapuolelle ongelmia. Lasten käytöshäiriöt ovat lisääntyneet viime vuosina. Myös
        opettajan työn laatu kärsii.
        Tutkimukset ovat osoittaneet, että pienissä luokissa vuorovaikutus on parempaa. Sekä oppilaiden
        väliset vuorovaikutussuhteet että opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutussuhde ovat
        laadukkaampia ja läheisempiä pienessä luokassa kuin suuressa. Heikko koulumenestys on
        yhteydessä epäsuotuisaan sosiaaliseen kehitykseen. Vaikka jotkut tutkimukset ovatkin antaneet
        ristiriitaista tietoa pienen luokkakoon merkityksestä koulumenestykseen, mielestämme kuitenkin
        pienen luokkakoon vaikutukset ovat sitäkin tärkeämpiä vuorovaikutukselle ja henkiselle
        hyvinvoinnille sekä kasvulle. Laadukas vuorovaikutus lisää oppilaan turvallisuuden tunnetta ja
        luottamusta sekä opettajaan että luokkatovereihin. On selvää, että pienissä kouluissa ja luokissa
        turvallisuudentunne on huipussaan. Edellä mainituilla asioilla on positiivinen vaikutus lapsen ja
        nuoren mielenterveyden kehittymiseen.
        Suuria kouluja pidetään kustannustehokkaina ja sen takia pienet koulut joutuvat usein
        lakkauttamisuhan alle. Mielestämme kustannustehokkuus ei saisi missään tapauksessa mennä
        oppilaiden edun ja hyvinvoinnin edelle. Kustannustehokkuudessa näkyvä hyöty voi usein koitua
        oppilaiden hyvinvoinnin ja sosiaalisten taitojen kehittymisen esteeksi. Suurissa kouluissa säästöt
        kohdistuvat usein oppilaiden etua vastaan. Säästöjä saadaan tukiopetuksen mahdollisuuden
        vähentämisestä, avustajien vähäisemmästä määrästä, opetusmateriaaleissa tinkimisestä ja usein

        Ella Kohvakka & Roosa Damskägg
        varsinkin taito-ja taideaineita karsitaan. Esimerkiksi tukiopetuksen mahdollisuus, jokaiselle sitä
        tarvitsevalle, tulisi olla jokaisessa koulussa tarjolla. Nykykoulu on asemoitu tuottamaan
        kohtuukustannuksin massamuotoista opetusta, joka on kaikille samaa. Näin ei voi jatkua.
        Opetuksen tavoitteena tulisi olla yksilöllisten erojen huomiointi sekä monimuotoinen oppiminen.
        Luonnollisesti nämä toteutuvat pienissä kouluyhteisöissä.
        Alkuluokilla pienen ryhmäkoon merkitys on erityisen tärkeä. Ensimmäisillä luokilla tavoitteena on
        oppia koulumaailman sekä elämän perustaitoja, kuten lukeminen, kirjoittaminen sekä arjen
        askareista selviäminen. On tärkeää, että opettajalla on jokaiselle oppilaalle paljon henkilökohtaista
        aikaa ja mahdollisuus tarjota tukea yksilöllisesti. Pienessä luokassa on helppo luoda luottamusta
        kaikkien oppilaiden välille, joka antaa pienille oppilaille mahdollisuuden opetella sosiaalisia taitoja
        turvallisessa ympäristössä. Pienet luokkakoot mahdollistavat usein lähikehityksen vyöhykkeen, joka
        on tärkeä alkuluokilla, mutta myös myöhemmässä lapsen kehityksessä ja oppimisessa. Tunnetaitoja
        on helpompi kehittää pienessä ja tutussa yhteisössä, jossa ilmapiiri on tiivis ja luotettava. Näin
        toiminnasta tulee joustavaa ja mielekästä, jolloin lapset sopeutuvat ympäristöönsä paremmin.
        Tunnetaitojen kehittyminen on iso osa lapsen kehitystä, jota tulisi harjoittaa heti koulun alussa sekä
        myöhemmin koulumaailmassa. Suurissa luokissa oppilaiden on vaikeampi ilmaista tunteita, eikä
        vuorovaikutus ei ole yhtä sujuvaa.
        Kaiken kaikkiaan pienet luokat edistävät oppilaiden hyvinvointia ja positiivista kehitystä. Pieni
        ryhmäkoko lisää monimuotoista ja yksilöllistä opetusta, johon tulisi panostaa nykytilanteessa.
        Koulun tärkeimpänä tehtävänä voidaan pitää lasten ja nuorten kasvatusta kohti kunnollista
        kansalaisuutta. Massakoulut mahdollisesti pärjäävät koulumenestyksen kannalta toisinaan
        paremmin, mutta pienet koulut kasvattavat tasapainoisia nuoria. Massakoulujen koulupudokkuus on
        myös suurempi pieniin kouluihin verrattuna. Pienet opetusryhmät eivät pelkästään paranna
        oppimistuloksia vaan takaavat myös paremman elämän: pitemmän koulutuksen, vakaamman
        työllisyyden ja korkeammat tulot.

        Kivahan se olisi jos jokaisella koulukkaalla olisi oma henkilökohtainen opettaja ja sillä pari avustajaa mutta mistä rahat otetaan? Sinähän kun olet myös innokas natoliittolainen niin meillähän on nyt mennyt hävittäjä- ja ohjsujärjestelmäkauppoihin paljon rahaa, kymmeniä miljardeja, Ukrainaakin pitää tukea ja pakolaisia ottaa, rajavartiointia lisätä ym. eli sotimiskuluihin menee jo reippaasti paljon enemmän kuin pari vuotta sitten ja muutkin kulut vain nousseet niin miten nyt sitten rahoitat ne pienemmät luokkakoot?

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä taas olet tyyppilinen vihervassari, haluat kaikille kivat jutut mutta sinulla ei ole olemassa oikeasti toimivia ratkaisuja miten ne toteutetaan. Tuosta tuli stubbin kertoma vitsi mieleen. Se oli Hakkaraisen ja urpilaisen kanssa reissussa ja jokaisella oli kossupullo, ne sitten päätti opettaa urpilaiselle demokratiaa, että miten asiat demokratiassa menee. Stubb sitten ehdotti äänestystä että jos äänestetään että juodaan porukalla pois Urpilaisen kossupullo, ne sitten äänesti Teuvon kanssa 2-1 että näin tehdään, ne sitten joi sen urpilaisen kossupullon. Sitten Teuvo ehdotti äänestystä että loppuillan jokainen juo omia viinojaan. ne sitten Stubbin kanssa äänesti 2-1 että näin tehdään. Demokratia toimi kun asiioista reilusti äänestettiin.

        -harmiseikirj-

        Taas sä näät jotain sun kuvittelemia vihervassareita jokapaikassa mulla kun ei ole edelleenkään mitään poliittista suuntaitumista enkä mä kannata mitään poliittista suuntausta. Ainoa mitä mä vastustan on oikeistokonservatismipopulismin täydellistä idioottimaisuutta ja ihmisten syrjivää ja halventavaa kohtelua. Mutta ei mulla oo näistä nyt aikaa eikä halua sen enempää vääntää kun on miellyttävämpääkin tekemistä. Hyvää illan jatkoo vaan sulle.🙂.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        Taas sä näät jotain sun kuvittelemia vihervassareita jokapaikassa mulla kun ei ole edelleenkään mitään poliittista suuntaitumista enkä mä kannata mitään poliittista suuntausta. Ainoa mitä mä vastustan on oikeistokonservatismipopulismin täydellistä idioottimaisuutta ja ihmisten syrjivää ja halventavaa kohtelua. Mutta ei mulla oo näistä nyt aikaa eikä halua sen enempää vääntää kun on miellyttävämpääkin tekemistä. Hyvää illan jatkoo vaan sulle.🙂.

        Siis ei löydy yhtään realistisia ratkaisuja sieltä :) Hyvää illan jatkoa vaan sullekin :)

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis ei löydy yhtään realistisia ratkaisuja sieltä :) Hyvää illan jatkoa vaan sullekin :)

        -harmiseikirj-

        Hymyile sinä vain, mutta loppupeleissä sinunkin hymysi hyytyy, ellei ratkaisua löydetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hymyile sinä vain, mutta loppupeleissä sinunkin hymysi hyytyy, ellei ratkaisua löydetä.

        Niin varmaan hyytyy kaikkien. Onhan nuo ongelmat jo pitkään ollut nähtävissä, niitä ei vain ole haluttu myöntää ja korjata. Virostahan nyt voisivat käydä ottamassa mallia, siellä taitaa olla nykyään sama malli kuin Suomessa pari-kolme vuosikymmentä sitten ja hyvin pärjäävät pisatesteissä. Mutta varmaan demokratia tekee sen että pitää vielä muutama vuosikymmen perseillä tässä asiassa ihan niin kuni maahanmuutossakin että kunnolla kaikki on pilalla ennen kuin korjataan.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis ei löydy yhtään realistisia ratkaisuja sieltä :) Hyvää illan jatkoa vaan sullekin :)

        -harmiseikirj-

        No eipä sullakaan mitään realistisia saati toimivia ratkaisuja oo pelkkää toisia ihmisiä syrjiviä ja halveksivia syitä millä ei oo todellisuudessa oikeasti mitään pohjaa. Mutta nyt on mentävä heippa vielä uudestaan.😀.


      • Anonyymi
        Mikkojuhan kirjoitti:

        No eipä sullakaan mitään realistisia saati toimivia ratkaisuja oo pelkkää toisia ihmisiä syrjiviä ja halveksivia syitä millä ei oo todellisuudessa oikeasti mitään pohjaa. Mutta nyt on mentävä heippa vielä uudestaan.😀.

        Onhan mulla. Kännykät ja netit pois. Opettajille arvovalta ja oikeus myös rangaista. Oppilaat pulpetteihin oppikirjojen kanssa tekemään tehtäviä. Kun tekee riittävästi oikeita vastauksia pääsee kotiin, joka ei tee on sitten pidemmän päivän.

        -harmiseikirj-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin varmaan hyytyy kaikkien. Onhan nuo ongelmat jo pitkään ollut nähtävissä, niitä ei vain ole haluttu myöntää ja korjata. Virostahan nyt voisivat käydä ottamassa mallia, siellä taitaa olla nykyään sama malli kuin Suomessa pari-kolme vuosikymmentä sitten ja hyvin pärjäävät pisatesteissä. Mutta varmaan demokratia tekee sen että pitää vielä muutama vuosikymmen perseillä tässä asiassa ihan niin kuni maahanmuutossakin että kunnolla kaikki on pilalla ennen kuin korjataan.

        -harmiseikirj-

        Totta. Siellä mm. opetetaan jo alaluokilla ihan oikeaa matematiikkaa, eikä sitä "arvailua", jota meillä nykyään matematiikkana opetetaan. Lisäksi siellä ei ole ole viety inklusiivisuutta samalla tavalla äärimmäisyyksiin kuin meillä on tehty, ilman että tuon toteuttamiseen olisi annettu rittävästi resursseja. Suomessa yksinkertaisesti on pistetty hyvin toiminut systeemi ja korjattu ehjä rikkinäiseksi. Ja tällä ei ole yhtään mitään tekemistä aloituksesi propagandan kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kivahan se olisi jos jokaisella koulukkaalla olisi oma henkilökohtainen opettaja ja sillä pari avustajaa mutta mistä rahat otetaan? Sinähän kun olet myös innokas natoliittolainen niin meillähän on nyt mennyt hävittäjä- ja ohjsujärjestelmäkauppoihin paljon rahaa, kymmeniä miljardeja, Ukrainaakin pitää tukea ja pakolaisia ottaa, rajavartiointia lisätä ym. eli sotimiskuluihin menee jo reippaasti paljon enemmän kuin pari vuotta sitten ja muutkin kulut vain nousseet niin miten nyt sitten rahoitat ne pienemmät luokkakoot?

        -harmiseikirj-

        Jos oppilaalta ei saa vaatia mitään, oppilaasta tulee alisuoriutuja. Kapasiteettia olis vaikka mihin mutta kun ei viitsitä kun ei ole pakko tai ei palkita.

        Just heistä joilta ei saa tai haluta vaatia mitään tulee syrjäytyneitä, paikkaansa löytämättömiä aikuisia. Kirjaimellisesti rajatonta rakkautta saaneita jotka ovat eksyksissä elämässään.


    • Anonyymi

      Teemu pääsi unkkaqamaan kilpailusr5he

    • Anonyymi

      Paskanmarjat sun teorioillesi.

      Nykyaikana lapsilta ei saa vaatia mitään. Lasten pitää antaa oppia omaan tahtiin. Ei saa rangaista , ei moittia. Tehdään erikoisjoustavia erikoisopiskelusuunnitelmia. Ettei lapsi vaan saa traumoja.

      Ennen lapsen kotitehtävät piti olla tehtynä ja koulutarvikkeet mukana kuten kuuluu.

      Nyt vaan haistatellaan opelle jos herättää kesken unien tai häiritsee puhelimella pelaamista. Opelle valta takaisin.

      Haloo tolvanat päättäjät. Pitäisikö tehdä jotain?

    • Anonyymi

      Monien huono koulumenestys johtuu ihan vain kontrollin puutteesta. Vanhemmat ei enää jaksa vaatia lasten opiskelevan, vaan saavat tulla kouluun nukkumaan ja vapaat pelailla pelejä herkkuämpäri vierellä yötä myöden. Arkenakin.

      Ei mua kiinnosta on nykyään monen koululaisen vastays, kun patistaa avaamaan koulukirjan oppitunnilla. Jo ala-asteella ja levottomuus on käsinkosketektava. Jstkuvasti pitää olla jotain stressilelua käsussä millä hyplätä, että pystyy edes hetken keskittymään opiskeluun.

      Terkuin, Ex Huitale, pitkästä aikaa täällä käymässä. 🙂

      • Anonyymi

        Ja tutut typot tuli mukaan. 😂

        T. Ex Huitale taas..


      • Anonyymi

        Tuossa on kyllä varmaan paljon perää. Kun ei opeteta kotona kärsivällisyyttä pulmien ratkomiseen ei se varmaan sitten koulussakaan onnistu kovin helposti. Varmaan pitäisi olla ihan virikkeetön ympäristö missä ei muuta ole kuin oppikirjat niin huomio pysyisi tehtävissä.

        -harmiseikirj-


    • Anonyymi

      ajattelin että aika hauskaq muodostaa nimistä omiaan

    • Anonyymi

      Mitä avarampi ihmistuntemus, sitä paremmin osaa ottaa vastaan erilaisia asioita ja ymmärtää erilaisia tilanteita, ihmisiä ja ihmissuhteita. Ymmärtää myös että ymmärtämisestä huolimatta ei kaikkea voi hyväksyä.

      Itse olin jo kuusivuotiaana naisasiatyttö. Naapurin ystäväpoika, jonka kanssa yleensä leikin oli kesälomalla, joten menin leikkimään naapurin tytön kanssa muutaman talon päähän. Hänen äitinsä sanoi "Aa, Sheena on tullut leikkimään meidän Cindyn kanssa. Hyvä ettet ole taas sen Peterin luona. Olen kyllä sitä mieltä, että tytöt leikkii tyttöjen kanssa ja pojat poikien kanssa".

      Ei ymmärtänyt Cindyn äiti miten paljon loukkasi minua (ja muistan sen vuosikymmentenkin jälkeen). Tai etenkin omaa poikaansa Keniä, jota aina käski karjumalla lähteä pois samasta huoneesta missä tytöt leikkii 🤢 Todella raivostuttava mutsi Cindyllä. Tiesin jo varhain, ettei Ken menesty elämässään ja niinhän siinä kävi. Hän kuoli alkoholisoituneena alle parikymppisenä tapaturmaisesti.

      - Sheena

    • Totta on, että nykyään lapsilla on kaikenlaista mietittävää. Kouluissakin lasten pitää pärjätä ja nuoresta pitäen tehdä paljon töitä menestyksensä eteen. Ei ihme, ettei ihan kaikki lapset ja nuoret jaksa. Isot luokkakoot vielä saattavat pahentaa ongelmia, koska niissä niihin ei pystytä ja jakseta puuttua niin hyvin, Opettajatkin saattavat väsyä, jos luokkakoot ovat liian isoja. Pienempi luokka on minusta parempi myös lasten koulutulosten kannalta, koska niissä pystytään paremmin puuttumaan ongelmiinkin ja oppimisvaikeuksiin yms.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      195
      4564
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      255
      2582
    3. 133
      1687
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1381
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      202
      1273
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1126
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1104
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1047
    9. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1047
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1041
    Aihe