Mikä tekee Exodukden ajoittamidesta 1200-luvulle niin tärkeää historioitsijoille ja arkeologeille?

Anonyymi-ap

Kyseessähän on vain fiktiivinen tarina täynnä kirjoitusajankohdan anakronismeja ja huonoa historiantuntemusta, jotka osoittavat kyseisen tarinan vain olevan myöhempänä ajankohtana kirjoitettua tuotosta. Siksi ihmetyttää se että monet akateemikot ja tutkijat pitävät tiukasti kiinni 1200-luvun ajoituksesta ja vastustavat tarinan tarjoamaa 1446 eaa. ajoitusta tai että tarinassa mainitut Pitom ja Ramses olivat anakronismeja vaikka he silti myöntävät sen että Exodus on fiktiota. Esimerkiksi Dr. David A. Falk on tehnyt monta videota jossa argumentoi tulisesti ja tiukalla asenteella että Raamatun mukaan Exodus tapahtui 1200-luvulla kun Ramses II oli vallassa eikä 1446 eaa. kuten Kuninkaiden kirjassa väitetään ja että Kuninkaiden kirjassa mainittunluku 480 vuotta on vain symboolinen ja merkityksetön. Joten mistä moinen ilmiö ja melu?

9

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kunnes joku onnistuu todistamaan toisin, mitä tulee tuskin koskaan tapahtumaan, niin tutkijoiden keskuudessa vallitsee yksimielinen konsensus että Exodus-sadun mainitsema faarao on Ramses II eikä tamã voi olla Raamatun mukaan kukaan muu faarao. Yleensä ne jotka yrittää todistaa Exodukselle jotain toista päivää tai faaraota yleensä vain yrittäã todistaa pseudotieteen ja literalismin keinoilla että Exodus olisi totta, mutta sellaiset hörhöt nauretaan nopeasti ulos yliopistoista ja palerit vedetãän pois tai jätetään julkaisematta.

      • Anonyymi

        Näin he hiljensivät ja erottivat Israel Finkelsteinin. Finkelstein sanoi ettei Exoduksen päivämärä ja faarao ole relevantti kun ei sitä ole myöskään tapahtunut ja tãtä ei otettu kevyesti akateemisissa piireisssä.


    • Anonyymi

      Tuo 1446 eaa. ei ole ainoa vuosiluku, jonka Raamattu mainitsee Exoduksen ajankohdaksi. Apostolien teoissa Paavali on laitettu sanomaan:

      "Jumala valitsi isämme, ja kun he olivat Egyptissä, vieraassa maassa, hän teki heistä suuren kansan ja johdatti heidät väkevällä kädellään sieltä pois. Neljänkymmenen vuoden ajan hän autiomaassa sieti kansansa niskurointia, ja hän hävitti Kanaanin maasta seitsemän kansaa ja jakoi näiden maat israelilaisille perintömaaksi. Tähän kaikkeen kului noin neljäsataaviisikymmentä vuotta. Sen jälkeen hän antoi heille tuomareita profeetta Samuelin aikaan saakka. Kun he sitten pyysivät itselleen kuningasta, Jumala antoi heille Saulin, Kisin pojan, Benjaminin heimosta, ja Saul hallitsi neljäkymmentä vuotta."

      Tämä antaisi Exoduksen vuosiluvuksi 1536 eaa.

      Hieno ristiriita Apostolien tekojen kirjoittaja, hieno ristiriita.

    • Exodus on aivan totta ja se on tapahtunut Kadeshin taistelun jälkeen. Exoduksen kirjoittajilla on ollut tieto taistelusta ja sen voiton kunniaksi kirjoitetusta Ramses II:n ylistyshymnistä Pentaurin runosta. Exodus 15 Israelilaisten laulussa on erittäin paljon vaikutteita Pentaurin runosta. Exoduksen ilmestysmaja on suora kopio Ramses II:n kenttäkomentopaikasta.

      ”One piece of evidence Friedman uses for his hypothesis is the Egyptian names that the biblical Levites have. Names like Moses, Aaron, Phineas, and more may have Egyptian origins. Friedman also notes the similarities of the Tabernacle with the Battle Tent of Ramesses II.”

      https://en.m.wikipedia.org/wiki/Richard_Elliott_Friedman

      Ei toki Exodus tapahtunut kuten Raamattu kuvaa vaan muuttajia on ollut muutamia satoja. Pienimmillään se on saattanut olla vain Egyptiläisen kulttuurin matkimista kaananilaisten kaupunkivaltioden vasallien keskuudessa ja kun Egyptin ote alkoi heikentyä Ramses II:n aikana niin Ramses heitettiin romukoppaan ja Jahve otettiin tilalle. Pentaurin runon Ramses II korvattiin Jahvella ja runon heettiläiset viholliset korvattiin egyptiläisillä faaraon joukoilla.

      ”The Exodus sea account bears strong affinities with the Kadesh Poem of Ramesses II. The two compositions share a lengthy and distinct common plot structure featuring many tropes which are distinct to these two works alone. The Exodus sea account is an appropriation of the Kadesh Poem, as part of an ideological battle with Ramesses II.”

      https://academic.oup.com/book/6870/chapter-abstract/151076106?redirectedFrom=fulltext

      • Anonyymi

        Vanhin todennäköinen Jahven nimen esiintyminen on egyptiläisessä demonyymessä "Shasun maan Yahu" faarao Amenhotep III:n ajalta (1390–1352 eaa.) peräisin olevassa kaiverruksessa. Shasut olivat nomandisia paimentolaisia ​​Midianin, Edomin ja Pohjois-Arabian alueella. Nykyinen vallitseva näkemys on, että Jahve oli kotoisin eteläiseltä alueelta, joka liittyy Seiriin, Edomin, Paraniin ja Temaniin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vanhin todennäköinen Jahven nimen esiintyminen on egyptiläisessä demonyymessä "Shasun maan Yahu" faarao Amenhotep III:n ajalta (1390–1352 eaa.) peräisin olevassa kaiverruksessa. Shasut olivat nomandisia paimentolaisia ​​Midianin, Edomin ja Pohjois-Arabian alueella. Nykyinen vallitseva näkemys on, että Jahve oli kotoisin eteläiseltä alueelta, joka liittyy Seiriin, Edomin, Paraniin ja Temaniin.

        Näin on, mutta Exodus on kirjoitettu Kadeshin taistelun 1274 eaa jälkeen, koska sen vanhimmaksi oletettu osa on Kadeshin taistelun voittorunon appropriaatio.

        Tässä artikkelissa on mielenkiintoisia kuvia Ramses II:n kenttäkomentopaikasta ja kuinka Ilmestysmaja on täsmällinen kopio siitä. Varsinkin viimeinen kuva on mielenkiintoinen. Siinä Ramses II sisimmässä teltassa kahden siivekkään Horushahmon välissä kuten Jahve ilmestyi kaikkein pyhimmässä Liitonarkin päällä kahden Kerubin välistä. Itse pidän Exodusta etäisesti todellisuuteen kytkeytyvänä, lähinnä Egyptin sidoksen kautta, mutta Jahve on siinä Ramses II:n kopio. Ja miksipä ei olisi? Olihan Ramses aikanaan mahtava faarao ja itsekin jumala.

        https://www.thetorah.com/article/the-tabernacle-in-its-ancient-near-eastern-context


    • Anonyymi

      Exoduksen ajoittaminen, vaikka onkin fiktiivinen tapahtuma, jollekin muulle vuodelle tarkoittaisi satoja vuosia tehtyjen tuhansien tutkimusten heittämistä romukoppaan ja tutkimusten allittamista alusta uudelleen.

    • Anonyymi

      eli juutalaiset odotti messiasta ja raamatun alku on niiltä kopioitu
      sitten tämä jeesus , eli juutalaiset eivät häneen uskoneet

    • Anonyymi

      Exodus tapahtui Raamatun mukaan 1448-1408 eaa. Ramses hallitsi 1200-luvulla, joten ajoitus on väärä. Raamattu ei ole Jumalan sanaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      18
      2582
    2. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      208
      1919
    3. Naiseni on todellinen seksipeto

      Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      59
      1619
    4. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1531
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      49
      1446
    6. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

      Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      199
      1296
    7. Mitä tapahtuu

      Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1226
    8. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

      Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1115
    9. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

      Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1025
    10. Rääkyvä nainen

      Varokaa perintö metsiään varjelevaa puolialastonta Etelän naista,häätää huutaen autoilijoita ja marjastajia pois yleisil
      Kuhmo
      13
      897
    Aihe