Miksi sähköautojen arvonalenemasta ei puhuttu?

Anonyymi-ap

Sähköautojen todella raju arvonalenema on järkyttynyt sähköauton ostaneita 😱😱
Miksi asiasta ei puhuttu aikoinaan kun sähköautoja kehuttiin (täysin perusteetta) maasta taivaisiin? 🤔
Tätä aihetta käsitellään vasta nyt Tekniikan Maailman artikkelissa! 😡

https://tekniikanmaailma.fi/kysy-tm-toimitukselta-arvonalenema/

Onneksi vetyautot ovat vetytankkausasemat ovat vihdoin tulossa myös Suomeen 🤗😍💗💗

103

756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ladattavalla sähköautolla ajaminen tulee siis kaikkein kalleimmaksi.

      • Anonyymi

        Niin se tulee.


      • Anonyymi

        Tonnin Corollalla ajo on halpaa. Kun kulku loppuu, saa romikselta vielä 500€ pantin takaisin.


    • Anonyymi

      Ihan hirveitä nuo sähköautot 😡

      • Anonyymi

        Ovat ne.


    • Anonyymi

      Oikeastaan on ihan hyvä, että arvo alenee nopeasti. Itsekin siirryin halpahintaisen käytetyn sähköauton käyttäjäksi erittäin huokealla pari vuotta sitten. Sen jälkeen ko. auton arvo ei näy laskeneen ollenkaan. Ainakaan, mitä tulee seurattua autoliikkeiden pyyntihintoja.

      • Anonyymi

        Aina on sähköauoissa mahdollisuus negatiiviseen lottovoittoon .


      • Anonyymi

        entä sitten kun akku hajoaa tai sinne pääsee kosteus pesimään


    • Anonyymi

      Vetyauto alkaa vaikuttamaan aina vaan paremmalta vaihtoehdolta 👍

      • Anonyymi

        Niin alkaa 👍


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin alkaa 👍

        vety autossa ei range pienene talvella eikä arvo alene kesällä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        vety autossa ei range pienene talvella eikä arvo alene kesällä

        Tarkoitatko, että vetyautolla voi yhä ajaa tankilta kotiin ja tankkaamaan takaisin nostamatta aitoa välillä lavalle kyytiin.


      • Anonyymi

        Vetyautohan se vasta kalliiksi tulee. Vetytankeilla ja polttokennoilla on hyvin lyhyt käyttöikä, jonka jälkeen ne on vaihdettava. 8 vuoden akkutakuukin on parempi kuin 8 vuoden vaihtoväli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyautohan se vasta kalliiksi tulee. Vetytankeilla ja polttokennoilla on hyvin lyhyt käyttöikä, jonka jälkeen ne on vaihdettava. 8 vuoden akkutakuukin on parempi kuin 8 vuoden vaihtoväli.

        No, sehän on sama, 8v takuu ja 8v vaihtoväli !


      • Anonyymi

        Vetyautossa ainkin tietää, että tankki ja polttokenno on vaihdettava jo muutaman vuoden jälkeen. Se ei yllätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyautossa ainkin tietää, että tankki ja polttokenno on vaihdettava jo muutaman vuoden jälkeen. Se ei yllätä.

        Totta. Sähköauton akkuhan saattaa hyvinkin kestää sen 25 vuotta aivan yllättäen.


    • Anonyymi

      Hauskoja nämä kaikkea vastustavat ja huomionkipeät pojut.
      Ensin itketään kun sähköauto on liian kallis ja nyt käytettynä se on jo liian halpa.
      Eikö nyt olekin hieno aika ostaa vähän käytetty sähköauto jos se kerran on todella halpa?

    • Anonyymi

      Käytettyjä vetyautoja saa todella lähes ilman, koska niistä halutaan Euroopassa eroon.
      USAssa sai Miraita 70% alenuksella ja kylkiäisenä lisäksi 14000 dollarin tankkauskupongin ja silti autot ei kelpaa.

    • Anonyymi

      En tiedä missä rinnakkaistodellisuudessa ovat eläneet ne ihmiset jotka eivät kuulleet autoalan asiantuntijoiden ja autolehdistön jatkuvasti toistettua viestiä siitä, että sähköautojen hinnat tulevat alenemaan lähelle polttomoottoriautojen hintatasoa tai jopa niiden hintatason alle.
      Kun tuollaista viestiä kerrotaan, en voi uskoa, että autojen ostajille pitäisi erikseen kertoa, että uusien sähköautojen hinnan laskulla on vääjäämättä vaikutusta käytetyn sähköauton arvoon. Niin tyhmä ei saa olla, että tuota yhtälöä ei ymmärrä, tai siis ainakaan ei pitäisi olla oikeustoimikelpoinen, mikäli taloudellinen ymmärrys ei riitä tuohon syy-seuraus-suhteeseen

      • Anonyymi

        Kun on oikeasti tarve autolle, niin kyllä se sitten hankitaan. Sähköauto on käyttökuluiltaan selkeästi halvin, mutta ostohinnaltaan vielä kalliimpi kuin polttis. Epäilemättä sekin tasoittuu joskus tulevaisuudessa edelleen, kun se on tehnyt sitä koko ajan. Eihän sähköauto enää ole vastaavan kokoisiin plugareihin verrattuna kalliimpi. Eli suurimmat uuden tekniikan vuoksi kalliimmat hinnat ovat jo tasoittuneet. Sen sijaan käyttökustannukset eivät ole tasoittuneet polttisten hyväksi, päinvastoin sähkö auto on ylivoimaisesti edullisempi.

        Kun uutta autoa ollaan ostamassa, niin aika harva taitaa tehdä päätöksiä joidenkin sähköautojen hankintahintaan liittyvien ennusteiden varaan enää, kun sähköautokin on jo arkipäivää ja muuttunut tavanomaiseksi.
        Hinta voi laskea edelleen, mutta varmaa on, että käyttökustannukset polttisautoilla nousevat ja luultavasti kallistuvat edelleen suhteessa sähköautoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun on oikeasti tarve autolle, niin kyllä se sitten hankitaan. Sähköauto on käyttökuluiltaan selkeästi halvin, mutta ostohinnaltaan vielä kalliimpi kuin polttis. Epäilemättä sekin tasoittuu joskus tulevaisuudessa edelleen, kun se on tehnyt sitä koko ajan. Eihän sähköauto enää ole vastaavan kokoisiin plugareihin verrattuna kalliimpi. Eli suurimmat uuden tekniikan vuoksi kalliimmat hinnat ovat jo tasoittuneet. Sen sijaan käyttökustannukset eivät ole tasoittuneet polttisten hyväksi, päinvastoin sähkö auto on ylivoimaisesti edullisempi.

        Kun uutta autoa ollaan ostamassa, niin aika harva taitaa tehdä päätöksiä joidenkin sähköautojen hankintahintaan liittyvien ennusteiden varaan enää, kun sähköautokin on jo arkipäivää ja muuttunut tavanomaiseksi.
        Hinta voi laskea edelleen, mutta varmaa on, että käyttökustannukset polttisautoilla nousevat ja luultavasti kallistuvat edelleen suhteessa sähköautoihin.

        Arvonalenmasta on tietty puhuttu niiden sähköautojen osalta, jotka ovat menneet vaihtoon tässä parin viime vuoden aikana.
        No onko nyt kehitys siinä pisteessä, että näin ei enää merkittävässä määrin tapahdu? Ei taideta olla siellä vielä.
        Happotestinä voi pitää vaikka tällaista aika tavllista tilannetta:
        Emännän käytössä oleva perheen pieni kakkosauto. Kilometrejä vuodessa 7000. On aina ostettu uusi auto 5 vuoden välein, eihän emäntä saa jäädä tielle odottelemaan hinauspalvelua.
        Silloin ollaan maalissa kun sähköauto kotilatauksella voittaa tuon taloudellisuuskisan. Mutta tosiaan siellä ei olla vielä.


    • Anonyymi

      Tein huvikseni laskelmaa...
      Minulla on Tesla 3 LR vm. -19 . Sen keskikulutus ajotietokoneen mukaan 180 000 km.n matkalla on ollut 17,6 kWh/100km. Lataan autoani pääsääntöisesti kotona pörssisähköllä ja aurinkopaneeleilla, mutta jos reilusti laskee 15c/kWh mukaan se tekee rahassa 4752€. Huoltoihin ja korjauksiin on tuona 6 vuoden / 180 000 km.n aikana uponnut 1170€
      Otetaan verrokiksi edes liki yhtä tehokas polttomoottoriauto jonka hinta on ollut samaa luokkaa ostohetkellä.
      Se vie vähintään 7 litraa/100 km. Tuolla matkalla se on kuluttanut 12600 litraa bensaa, jos laskee 1,8€ litrahinnalla niin bensaan on kulunut 22680€.
      Täten autojen energiankulutuksen ero on 17 928€. Mikä olisi tuollaisen tehokkaan auton huolto, ja korjauskulut? En voi tietää, mutta veikkaan vähintään 4 kertaista, eli 4680€
      Täten autoni on tullut käytön osalta 21 438€ halvemmaksi.
      En mitenkään usko, että tuon verrokki polttiksen arvo olisi tänään yli 20 000€ arvokkaampi.

      • Anonyymi

        Laskelmista saa sellaisia tuloksia kuin haluaa, täytyy vain löytää se sopiva kulma.
        Tietysti tuon saman vertailun voi tehdä myös auoton kokoluokan mukaan, eikä teholuokan. Kilometrejäkin tarvitaan sopivasti, tekee sitten vertailua millä kulmalla vain.

        Mutta tosiasia on se, että sähköautossa se ainoa kulma josta katsoen sähköauto on ehdottoman edullinen, on se että verrataan saman tehoista tai vähintään saman hintaista, ajetaan paljon ja ladataan kotona.

        Tuo saman hintaisuuskin on jotenkin sellainen pyhä lehmä sähköautoilijoille. Kun kuitenkin tiedetään, että sähköauto on useimmissa tapauksissa selvästi kalliimpi kuin vastaavaan tarpeeseen sopiva polttomoottoriauto, niin silti vertailu halutaan tehdä saman hintaisista, siis jos ei päästä siihen "optimiratkaisuun", että vertaillaan saman tehoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskelmista saa sellaisia tuloksia kuin haluaa, täytyy vain löytää se sopiva kulma.
        Tietysti tuon saman vertailun voi tehdä myös auoton kokoluokan mukaan, eikä teholuokan. Kilometrejäkin tarvitaan sopivasti, tekee sitten vertailua millä kulmalla vain.

        Mutta tosiasia on se, että sähköautossa se ainoa kulma josta katsoen sähköauto on ehdottoman edullinen, on se että verrataan saman tehoista tai vähintään saman hintaista, ajetaan paljon ja ladataan kotona.

        Tuo saman hintaisuuskin on jotenkin sellainen pyhä lehmä sähköautoilijoille. Kun kuitenkin tiedetään, että sähköauto on useimmissa tapauksissa selvästi kalliimpi kuin vastaavaan tarpeeseen sopiva polttomoottoriauto, niin silti vertailu halutaan tehdä saman hintaisista, siis jos ei päästä siihen "optimiratkaisuun", että vertaillaan saman tehoista.

        Miksi pitäisi vertailla erikokoisia ja eri tehoisia autoja jolloin hintaluokka on eri.? Sinäkö haluat verrata Teslaa ja clioa? Sekö olisi mielestäsi oikea vertailu? Koska molemmilla pääsee pisteestä A paikkaan B. Varmaan vertaat myös härän sisäfilettä ja lauantaimakkaraa koska molemmilla lähtee nälkä.

        Tuossakin vertailussa on tultu monessa asiassa vastaan. Pörssisähkön hinta yöllä ladaten ei ole ollut lähelläkään 15c-kWh siirtokin huomioiden, päivällä paneeleilla ilmasta.
        400hv polttis kuluttaa käytännössä yli 10 litraa. 7 litraa kuluttaa moni tavallinen 150hv polttis, eli pätee sinun vertailuusikin.
        Huoltokulut ovat polttikselle tuollaisella matkalla ihan jotain muuta kuin 4k€, mieluummin yli 10k€.
        400hv polttikseen on tehty noilla kilometreillä jo turbo, ym kalliita korjauksia, varmaan moottoriremppakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskelmista saa sellaisia tuloksia kuin haluaa, täytyy vain löytää se sopiva kulma.
        Tietysti tuon saman vertailun voi tehdä myös auoton kokoluokan mukaan, eikä teholuokan. Kilometrejäkin tarvitaan sopivasti, tekee sitten vertailua millä kulmalla vain.

        Mutta tosiasia on se, että sähköautossa se ainoa kulma josta katsoen sähköauto on ehdottoman edullinen, on se että verrataan saman tehoista tai vähintään saman hintaista, ajetaan paljon ja ladataan kotona.

        Tuo saman hintaisuuskin on jotenkin sellainen pyhä lehmä sähköautoilijoille. Kun kuitenkin tiedetään, että sähköauto on useimmissa tapauksissa selvästi kalliimpi kuin vastaavaan tarpeeseen sopiva polttomoottoriauto, niin silti vertailu halutaan tehdä saman hintaisista, siis jos ei päästä siihen "optimiratkaisuun", että vertaillaan saman tehoista.

        Etsipä uusi saman tehoinen polttis kuin tuo Tesla 3 LR, Eli +400hv. Millä hinnalla sellaisen saat? Taitaa hinta tuplautua? Ja kuka ostaa tuollaisen 180 tkm ajettuna? Eli tuo edellä olevan vertailun hintavertailu on selvästi alakanttiin, Tuollainen polttis tulisi vähintään 50k€ kalliimmaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäisi vertailla erikokoisia ja eri tehoisia autoja jolloin hintaluokka on eri.? Sinäkö haluat verrata Teslaa ja clioa? Sekö olisi mielestäsi oikea vertailu? Koska molemmilla pääsee pisteestä A paikkaan B. Varmaan vertaat myös härän sisäfilettä ja lauantaimakkaraa koska molemmilla lähtee nälkä.

        Tuossakin vertailussa on tultu monessa asiassa vastaan. Pörssisähkön hinta yöllä ladaten ei ole ollut lähelläkään 15c-kWh siirtokin huomioiden, päivällä paneeleilla ilmasta.
        400hv polttis kuluttaa käytännössä yli 10 litraa. 7 litraa kuluttaa moni tavallinen 150hv polttis, eli pätee sinun vertailuusikin.
        Huoltokulut ovat polttikselle tuollaisella matkalla ihan jotain muuta kuin 4k€, mieluummin yli 10k€.
        400hv polttikseen on tehty noilla kilometreillä jo turbo, ym kalliita korjauksia, varmaan moottoriremppakin.

        Clio ja Tesla model 3 ovat hieman eri kokoisia, mutta Megane on jo saman kokoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Clio ja Tesla model 3 ovat hieman eri kokoisia, mutta Megane on jo saman kokoinen.

        Silti vertaat sisäfilettä lauantaimakkaraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti vertaat sisäfilettä lauantaimakkaraan.

        Tesla on yksi markkinoiden paskimmista autoista joten todellisuudessa Tesla on verrannollinen lauantaimakkaraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla on yksi markkinoiden paskimmista autoista joten todellisuudessa Tesla on verrannollinen lauantaimakkaraan.

        Eli Megane on parempi auto kuin Tesla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäisi vertailla erikokoisia ja eri tehoisia autoja jolloin hintaluokka on eri.? Sinäkö haluat verrata Teslaa ja clioa? Sekö olisi mielestäsi oikea vertailu? Koska molemmilla pääsee pisteestä A paikkaan B. Varmaan vertaat myös härän sisäfilettä ja lauantaimakkaraa koska molemmilla lähtee nälkä.

        Tuossakin vertailussa on tultu monessa asiassa vastaan. Pörssisähkön hinta yöllä ladaten ei ole ollut lähelläkään 15c-kWh siirtokin huomioiden, päivällä paneeleilla ilmasta.
        400hv polttis kuluttaa käytännössä yli 10 litraa. 7 litraa kuluttaa moni tavallinen 150hv polttis, eli pätee sinun vertailuusikin.
        Huoltokulut ovat polttikselle tuollaisella matkalla ihan jotain muuta kuin 4k€, mieluummin yli 10k€.
        400hv polttikseen on tehty noilla kilometreillä jo turbo, ym kalliita korjauksia, varmaan moottoriremppakin.

        Useimmille ihmisille tehoilla ei ole paskankaan väliä. Tehoista intoilee lähinnä idiootit. Sivupeilin muotoilukin on tehoa tärkeämpi asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla on yksi markkinoiden paskimmista autoista joten todellisuudessa Tesla on verrannollinen lauantaimakkaraan.

        Kestävin ja käyttökuluiltaan halvin auto kuitenkin minun 21 omistamani auton historiassa.
        180tkm matkalla 2 kertaa käynyt huollossa, huolto ja korjauskulut olleet yhteensä 1170€.
        Sanoisin, että tuota on paha pistää paremmaksi, ainakaan polttiksella.

        Rääväsuut kateelliset joilla ei ole mitään kokemusta ko. autosta saavat huudella mitä huutelevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silti vertaat sisäfilettä lauantaimakkaraan.

        Tyypilliselle ameriikkalaiselle sisäfileelle on tuontikielto EU:ssa, turhan arvelluttavaa tavaraa käytettäväksi edes lauantaimakkaran raaka-aineena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli Megane on parempi auto kuin Tesla.

        Parempi tai huonompi, riippuu käyttötarkoituksesta.
        Siirtymä paikasta A paikkaan B ja sieltä takaisin, sanelee aika paljon. Vähän ajettuna Megane on varmasti ainakin taloudellisesti edullisempi vaihtoehto. Samoin se saattaa olla järkevä vaihtoehto jos ajosuoritteessa on yhteensä kilometrejä vuodessa maltillisesti, mutta silti toistuvasti sellaisia kilometrimääriä, jossa Teslalla ei selvitä pelkällä kotilatauksella.
        Autonahan ne ovat sisustukseltaan ja tiloiltaan ihan saman veroisia ja megane voittaa Teslan mutkatiellä ajo-ominaisuuksillaan 6-0. Repivä teho puuttuu Meganesta, mutta jos sitä ei laita arvoasteikossa korkealle, niin hintaerostaan huolimatta, Megane ei häpeä ollenkaan Tesla Model 3:n rinnalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempi tai huonompi, riippuu käyttötarkoituksesta.
        Siirtymä paikasta A paikkaan B ja sieltä takaisin, sanelee aika paljon. Vähän ajettuna Megane on varmasti ainakin taloudellisesti edullisempi vaihtoehto. Samoin se saattaa olla järkevä vaihtoehto jos ajosuoritteessa on yhteensä kilometrejä vuodessa maltillisesti, mutta silti toistuvasti sellaisia kilometrimääriä, jossa Teslalla ei selvitä pelkällä kotilatauksella.
        Autonahan ne ovat sisustukseltaan ja tiloiltaan ihan saman veroisia ja megane voittaa Teslan mutkatiellä ajo-ominaisuuksillaan 6-0. Repivä teho puuttuu Meganesta, mutta jos sitä ei laita arvoasteikossa korkealle, niin hintaerostaan huolimatta, Megane ei häpeä ollenkaan Tesla Model 3:n rinnalla.

        Kuinka kertoa ettei ole koskaan ajanut Teslalla, sanomatta ettei ole mitään kokemusta Teslasta.
        Megane on mutkatiellä kuin vastaantulija Teslaan verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka kertoa ettei ole koskaan ajanut Teslalla, sanomatta ettei ole mitään kokemusta Teslasta.
        Megane on mutkatiellä kuin vastaantulija Teslaan verrattuna.

        "Megane on mutkatiellä kuin vastaantulija Teslaan verrattuna."

        Tuolla ei ole paskankaan väliä useimmille autoilijoille. Auton tehtävä on vain kuljettaa paikasta A paikkaan B, ei normaalia autoa osteta kaahailua varten. Monet kulkevat pakettiautollakin arkiajot ja heidän mielestään pakettiauto päihittää kevyesti Teslan normaalissa käytössä.

        Teslan omistajat tuntuvat vain kiihkoilevan täysin merkittömistä asioista kuten auton tehosta ja kiihtyvyydestä, jolla ei normaalissa autoilussa ole mitään väliä. Lähinnä tuosta höpöttää ne, jotka ovat jääneet henkisesti teinin tasolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Megane on mutkatiellä kuin vastaantulija Teslaan verrattuna."

        Tuolla ei ole paskankaan väliä useimmille autoilijoille. Auton tehtävä on vain kuljettaa paikasta A paikkaan B, ei normaalia autoa osteta kaahailua varten. Monet kulkevat pakettiautollakin arkiajot ja heidän mielestään pakettiauto päihittää kevyesti Teslan normaalissa käytössä.

        Teslan omistajat tuntuvat vain kiihkoilevan täysin merkittömistä asioista kuten auton tehosta ja kiihtyvyydestä, jolla ei normaalissa autoilussa ole mitään väliä. Lähinnä tuosta höpöttää ne, jotka ovat jääneet henkisesti teinin tasolle.

        Ja, kyllä, monilla pakettiauto on ainoa auto, jolla ajetaan kauppaan ja työpaikalle ja työajot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestävin ja käyttökuluiltaan halvin auto kuitenkin minun 21 omistamani auton historiassa.
        180tkm matkalla 2 kertaa käynyt huollossa, huolto ja korjauskulut olleet yhteensä 1170€.
        Sanoisin, että tuota on paha pistää paremmaksi, ainakaan polttiksella.

        Rääväsuut kateelliset joilla ei ole mitään kokemusta ko. autosta saavat huudella mitä huutelevat.

        Täällä suomi24:ssä on helppoa valehdella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällä suomi24:ssä on helppoa valehdella.

        Tuohonhan sitä voi aina vedota kun faktat ei miellytä.

        Yleisesti on kuitenkin tiedossa että Teslassa pakolliset huollot koostuvat lähinnä raitisilmasuodattimen ja jarrunesteiden vaihdosta, joten jos isompia ylimääräisiä juttuja ei joudu teettämään niin 1180 euroa on täysin realistinen kustannus.

        Samoin on yleisesti tiedossa että jos ajat polttiksella 180 tkm ja huollatat sen liikkeessä huolto-ohjelman mukaisesti niin rahaa menee jo niihin pakollisiin määräaikaishuoltoihin selvästi enemmän kuin tuo 1180 euroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohonhan sitä voi aina vedota kun faktat ei miellytä.

        Yleisesti on kuitenkin tiedossa että Teslassa pakolliset huollot koostuvat lähinnä raitisilmasuodattimen ja jarrunesteiden vaihdosta, joten jos isompia ylimääräisiä juttuja ei joudu teettämään niin 1180 euroa on täysin realistinen kustannus.

        Samoin on yleisesti tiedossa että jos ajat polttiksella 180 tkm ja huollatat sen liikkeessä huolto-ohjelman mukaisesti niin rahaa menee jo niihin pakollisiin määräaikaishuoltoihin selvästi enemmän kuin tuo 1180 euroa.

        On helppoa "unohtaa" ylimääräiset korjaukset ja huollot. Lisäksi yksittäinen auto on todistusarvoltaan arvotonta paskaa. Samassa automallissakin kahdessa eri autossa täsmälleen samoilla kilometreillä toisessa autossa 500 euron edestä ja toisessa 5000 euron edestä. Siis samassa mallissa samoilla kilometreillä.

        Lisäksi tiedän ainakin yhden Teslan omistajan, jonka Tesla 3 oli jatkuvasti Tampereella korjauksissa (ja sinne oli häneltä satojen kilometrien matka) ja lopulta kyllästyi tuohon paskaan Teslaan ja vaihtoi plugariin. Eli tällaisiakin tapauksia on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohonhan sitä voi aina vedota kun faktat ei miellytä.

        Yleisesti on kuitenkin tiedossa että Teslassa pakolliset huollot koostuvat lähinnä raitisilmasuodattimen ja jarrunesteiden vaihdosta, joten jos isompia ylimääräisiä juttuja ei joudu teettämään niin 1180 euroa on täysin realistinen kustannus.

        Samoin on yleisesti tiedossa että jos ajat polttiksella 180 tkm ja huollatat sen liikkeessä huolto-ohjelman mukaisesti niin rahaa menee jo niihin pakollisiin määräaikaishuoltoihin selvästi enemmän kuin tuo 1180 euroa.

        Ei minua kiinnosta pelkkien huoltokustannusten erittely vaan kaikki kustannukset yhteensä. Ja itse ainakin lasken aina huollot ja korjaukset yhteen koska ne ovat käytännössä täsmälleen sama asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On helppoa "unohtaa" ylimääräiset korjaukset ja huollot. Lisäksi yksittäinen auto on todistusarvoltaan arvotonta paskaa. Samassa automallissakin kahdessa eri autossa täsmälleen samoilla kilometreillä toisessa autossa 500 euron edestä ja toisessa 5000 euron edestä. Siis samassa mallissa samoilla kilometreillä.

        Lisäksi tiedän ainakin yhden Teslan omistajan, jonka Tesla 3 oli jatkuvasti Tampereella korjauksissa (ja sinne oli häneltä satojen kilometrien matka) ja lopulta kyllästyi tuohon paskaan Teslaan ja vaihtoi plugariin. Eli tällaisiakin tapauksia on.

        Autokohtaista vaihtelua on varmasti, mutta sähköautolla on kuitenkin mahdollista päästä 180 tkm 1180 euron huoltokuluilla. Yhdelläkään polttomoottoriautolla tuo ei onnistu, olettaen että ne pakolliset määräaikaishuollot tehdään liikkeessä huolto-ohjelman mukaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minua kiinnosta pelkkien huoltokustannusten erittely vaan kaikki kustannukset yhteensä. Ja itse ainakin lasken aina huollot ja korjaukset yhteen koska ne ovat käytännössä täsmälleen sama asia.

        Määräaikaishuolto- ja korjauskustannukset ovat kaksi aivan eri asiaa. Sinä et vain hahmota niiden eroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On helppoa "unohtaa" ylimääräiset korjaukset ja huollot. Lisäksi yksittäinen auto on todistusarvoltaan arvotonta paskaa. Samassa automallissakin kahdessa eri autossa täsmälleen samoilla kilometreillä toisessa autossa 500 euron edestä ja toisessa 5000 euron edestä. Siis samassa mallissa samoilla kilometreillä.

        Lisäksi tiedän ainakin yhden Teslan omistajan, jonka Tesla 3 oli jatkuvasti Tampereella korjauksissa (ja sinne oli häneltä satojen kilometrien matka) ja lopulta kyllästyi tuohon paskaan Teslaan ja vaihtoi plugariin. Eli tällaisiakin tapauksia on.

        Tunnen Tampereelta melko monta Teslan omistajaa, mutta yhdenkään en ole kuullut vaihtaneen Teslaa mihinkään plugariin.
        Onko tuo tuntemasi omistaja mielikuvitusystäväsi?


    • Anonyymi

      Nämä paremmat sähköautot pitävät hintansa ihan samalla tapaa mitä muutkin, poikkeuksena Tesla tietyistä syistä.
      Tällä hetkellä taitaa olla järkevintä uutta miettivän, ottaa yksityisliisari ja katsella miten maailma makaa kolmen vuoden jälkeen.

      • Anonyymi

        Oikeasti Tesla on se kestävin sähköauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeasti Tesla on se kestävin sähköauto.

        Teslan ongelma on haloo katsastuksista, eli nivelistä, jotka pettää saman teholuokan kaikista autoista jos käyttää 400hv tehoja liikennevalolähdöissä, eikä edes tarvitse olla tehokas, kokemukseni passatista johon vaihdettiin nivelet 40 tkm välein. Ja juu lämpöpumput on ollut ongelma teslassa, siinäpä ne.
        Musk on seonnut rikkauksiinsa, mutta ei se autojen ominaisuuksiin vaikuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslan ongelma on haloo katsastuksista, eli nivelistä, jotka pettää saman teholuokan kaikista autoista jos käyttää 400hv tehoja liikennevalolähdöissä, eikä edes tarvitse olla tehokas, kokemukseni passatista johon vaihdettiin nivelet 40 tkm välein. Ja juu lämpöpumput on ollut ongelma teslassa, siinäpä ne.
        Musk on seonnut rikkauksiinsa, mutta ei se autojen ominaisuuksiin vaikuta.

        Jos liikennevalolähtöjen takia nivelet menee noin niin sitten kannattaa katsoa peiliin. Ei liikenteessä ole tarkoitus, että polkaistaan kaasu pohjaan heti kun valo on vihreä. Itse asiassa edes 100 hv autossa ei tarvitse lähteä täysillä valoista. Liikenteessä ei pidä ajaa kuin rallissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslan ongelma on haloo katsastuksista, eli nivelistä, jotka pettää saman teholuokan kaikista autoista jos käyttää 400hv tehoja liikennevalolähdöissä, eikä edes tarvitse olla tehokas, kokemukseni passatista johon vaihdettiin nivelet 40 tkm välein. Ja juu lämpöpumput on ollut ongelma teslassa, siinäpä ne.
        Musk on seonnut rikkauksiinsa, mutta ei se autojen ominaisuuksiin vaikuta.

        Edelleen jos käyttää koko 400 hv tehoa lähdössä niin sitten on kaahaava idiootti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos liikennevalolähtöjen takia nivelet menee noin niin sitten kannattaa katsoa peiliin. Ei liikenteessä ole tarkoitus, että polkaistaan kaasu pohjaan heti kun valo on vihreä. Itse asiassa edes 100 hv autossa ei tarvitse lähteä täysillä valoista. Liikenteessä ei pidä ajaa kuin rallissa.

        Olen täysin samaa mieltä.
        Teslakuskeissa on varmaan henkilöitä, kuten muidenkin tehokkaiden autojen omistajia, jotka käyttävät niitä tehoja kun niitä kerran on.
        Ne 20% ensimmäisessä katsastuksessa hylättyjä Tesloja varmaan on juuri tällaisia tapauksia.
        Omassa Teslassa kaksi niveltä vaihdettiin 128tkm kohdalla. Nyt ajettu 180tkm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä.
        Teslakuskeissa on varmaan henkilöitä, kuten muidenkin tehokkaiden autojen omistajia, jotka käyttävät niitä tehoja kun niitä kerran on.
        Ne 20% ensimmäisessä katsastuksessa hylättyjä Tesloja varmaan on juuri tällaisia tapauksia.
        Omassa Teslassa kaksi niveltä vaihdettiin 128tkm kohdalla. Nyt ajettu 180tkm.

        Ferrarin alusta korjataan tyypillisesti 30-40 tkm kohdalla ja se maksaa noin 10 000e.
        Teslan alustan korjaamisesta selviää 300-800e. Mielestäni tuosta tehty tarkoitushakuisesti joku ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen jos käyttää koko 400 hv tehoa lähdössä niin sitten on kaahaava idiootti.

        Tällöin myös nivelet kuluvat ennenaikaisesti kaikissa automerkeissä !


    • Anonyymi

      Ainakin Tesla on huono auto.

      • Anonyymi

        Millä perusteilla ?
        Teknisillä vai juoruperusteilla ?


    • Anonyymi

      Älkää antako vetyfanin huijata teitä sillä missään maassa eivät ole vetyautot yleistyneet vaan sitkeästi vuodesta toiseen 0,0%. Jotkut ovat jopa niin pettyneitä vetyautoihin että ovat nostaneet ryhmäkanteen. Jopa Toyota joutui yli 10 vuoden jälkeen myöntämään ettei heidän puolustamansa vetyauto vain mene kaupaksi ja tuovat noin 15 täyssähköautoa markkinoille viimeistään vuonna 2027.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/19010097/vetyfanit-valehtelevat-ja-houkuttelevat-vetyansaan-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18531011/vetyautojen-ostajat-kokeneet-tulleensa-huijatuksi-ja-nostaneet-oikeuskanteen-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18818799/toyota-myontaa-etta-sahkoautot-menevat-paremmin-kaupaksi-kuin-vetyautot-

    • Anonyymi

      Nyky-sähköauton pulma on kehittymätön akusto johon on sitoutunut liikaa pääomaa !
      Akuston vaihto maksaa 15000-40000€ !

      Tätä riskiä useimmat kansalaiset eivät ymmärrä !

      Sähköautoa ei siis kannata omistaa mutta sen voi vuokrata Leasing sopimuksella !

      • Anonyymi

        Vetyautossa kaikki vedyn kanssa olevat komponenti mukaan lukien säiliöt pitää vaihtaa 5-7 vuoden välein olivat rikki tai ei koska vety syövyttää.
        Sähköauton akku kestää keskimäärin 20 vuotta mutta vetyauton vety tekniikka menee viimeistään 7v päästä vaihtoon.

        Tämä on jotenkin outoa että sähköauton haasteista pidetään isoa melua ja vetyauton haasteita ei edes vaivauduta selvittämään vaan kuvitellaan se on heti täydellinen ja vailla ongelmia.

        Miten pitkää vagenilsta meni saada DSG toimimaan... no ei toimi vieläkään täysin ja millais aongelmia vagenilla oli jakopäiden muutama vuosi sitten kanssa vaikka niitä on tehty jo 100 vuotta.
        Ei se uusi tekniikka tarkoita että se ratkaiseen kaikki toisen tekniikan ongelma eikä toisi yhtään uutta ongelmaa tilalle.
        Tuollaiseen uskominen on naivia ja palsellista.


      • Anonyymi

        Mitä luulet maksavan nykyaikaisen polttomoottorin korjaus turboineen? Saatat yllättyä.
        Tiedän tapauksen 80 000 km ajetusta 5v vanhasta diesel bemarista jonka turbo hajosi rikkoen myös moottorin korjauskelvottomaksi. Hintalappu olisi ollut 18720€. Maahantuoja ei tullut vastaan koska yksi huolto oli myöhästynyt 1200 km.llä sekä öljytaso oli ollut alarajalla.
        Tuollaiseen ei saa edes korvausta esim. vakuutuksesta kuten kolhiintuneeseen akkuun. Akkujen takuu on aina 8v ja vähintään 160tkm.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä luulet maksavan nykyaikaisen polttomoottorin korjaus turboineen? Saatat yllättyä.
        Tiedän tapauksen 80 000 km ajetusta 5v vanhasta diesel bemarista jonka turbo hajosi rikkoen myös moottorin korjauskelvottomaksi. Hintalappu olisi ollut 18720€. Maahantuoja ei tullut vastaan koska yksi huolto oli myöhästynyt 1200 km.llä sekä öljytaso oli ollut alarajalla.
        Tuollaiseen ei saa edes korvausta esim. vakuutuksesta kuten kolhiintuneeseen akkuun. Akkujen takuu on aina 8v ja vähintään 160tkm.

        8v/160000km tarkoittaa, että takuu kestää kaksi vuotta !?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        8v/160000km tarkoittaa, että takuu kestää kaksi vuotta !?

        Ok. Ajat siis 220 km eli yli 3 tuntia joka ikinen vuoden päivä. Sääli, onko sinulla muuta elämää.


    • Anonyymi

      Pienempihän Teslan arvonalennus on, kuin vaikkapa dieselmersun, tai bensa-audin arvonaleneminen.

      Mutta nämä vinkujathan vertailevat sitä 500€:n katiskaansa uuteen 60000€:n sähköautoon.

      • Anonyymi

        Mersulla onkin matkkinoiden suurimpiin kuuluvat arvonalenemat, koska mersut ovat markkinoiden ylihinnoitelluimpia autoja. Sama jutti audissa. Audi ja mersu kuuluvat ”premium-autoihin” eli ylihintaisiin, kalliisti huollettaviin ja heikkolaatuisiin romuihin. Premium on vain keino huijata idiooteilta rahat.

        Toyota on paljon laadukkaampi kuin mersu tai audi ja sen korjaus- ja huoltokulutkin ovat alle puolet pienemmät


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mersulla onkin matkkinoiden suurimpiin kuuluvat arvonalenemat, koska mersut ovat markkinoiden ylihinnoitelluimpia autoja. Sama jutti audissa. Audi ja mersu kuuluvat ”premium-autoihin” eli ylihintaisiin, kalliisti huollettaviin ja heikkolaatuisiin romuihin. Premium on vain keino huijata idiooteilta rahat.

        Toyota on paljon laadukkaampi kuin mersu tai audi ja sen korjaus- ja huoltokulutkin ovat alle puolet pienemmät

        Ja vielä kun lisätään että audin, mersun ja bemarin varsinkin...sähköautoissa on markkinoiden suurimmat arvonalenemat. Esim i5M60 malli tiputtaa jopa 50000e ekana vuonna. IX maasturi vähän halvempi niin pärjää 40000e vuoden arvonlaskulla. Jo on halpaa...mersun eqe yksi markkinoiden pahimpia arvonlaskijoita...80-90 uutena useimmat ja niistäkin lähtee 40-50 tonnia ekana vuonna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mersulla onkin matkkinoiden suurimpiin kuuluvat arvonalenemat, koska mersut ovat markkinoiden ylihinnoitelluimpia autoja. Sama jutti audissa. Audi ja mersu kuuluvat ”premium-autoihin” eli ylihintaisiin, kalliisti huollettaviin ja heikkolaatuisiin romuihin. Premium on vain keino huijata idiooteilta rahat.

        Toyota on paljon laadukkaampi kuin mersu tai audi ja sen korjaus- ja huoltokulutkin ovat alle puolet pienemmät

        Ei kukaan täysijärkinen voi inhota itseään niin paljon, että vapaaehtoisesti ajaa tojotalla.
        Tojota on varmasti maailman paskin auto ajettavaksi ja talviautona huonoin jolla olen ikinä joutunut ajamaan.

        Suuresti ihmettelen ihmistä, joka sellaisen paskan riesakseen hankkii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan täysijärkinen voi inhota itseään niin paljon, että vapaaehtoisesti ajaa tojotalla.
        Tojota on varmasti maailman paskin auto ajettavaksi ja talviautona huonoin jolla olen ikinä joutunut ajamaan.

        Suuresti ihmettelen ihmistä, joka sellaisen paskan riesakseen hankkii.

        Toyota on edelleenkin yksi laadukkaimmista autoista. Ajettavuus ei ehkä ole parhaimpia, mutta useimmille sillä ei ole suurempaa merkitystä. Normaalit autot eivät ole ralliautoja. Useimmat eivät huomaa mitään eroa Mersun ja Toyotan ajettavuudessa muutenkaan.

        "Suuresti ihmettelen ihmistä, joka sellaisen paskan riesakseen hankkii."

        Suuresti ihmettelen ihmisiä, jotka käyttävät Mersun ja Audin kaltaiseen ylihintaiseen, heikkolaatuiseen ja kalliisti huollettavaan ja korjattavaan paskaan. Ainoa etu niissä on marginaalisesti parempi ajettavuus joka ei ole riittävä syy käyttää autoon euroakaan enempää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan täysijärkinen voi inhota itseään niin paljon, että vapaaehtoisesti ajaa tojotalla.
        Tojota on varmasti maailman paskin auto ajettavaksi ja talviautona huonoin jolla olen ikinä joutunut ajamaan.

        Suuresti ihmettelen ihmistä, joka sellaisen paskan riesakseen hankkii.

        "Tojota on varmasti maailman paskin auto ajettavaksi ja talviautona huonoin jolla olen ikinä joutunut ajamaan."

        Tuo on ongelma jos on joko ajotaidoton idiootti tai typerä kaahaaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tojota on varmasti maailman paskin auto ajettavaksi ja talviautona huonoin jolla olen ikinä joutunut ajamaan."

        Tuo on ongelma jos on joko ajotaidoton idiootti tai typerä kaahaaja.

        Eihän niitä tojotanpaskoja saa edes käyntiin talvella, kun pakkasta on parikymmentä astetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota on edelleenkin yksi laadukkaimmista autoista. Ajettavuus ei ehkä ole parhaimpia, mutta useimmille sillä ei ole suurempaa merkitystä. Normaalit autot eivät ole ralliautoja. Useimmat eivät huomaa mitään eroa Mersun ja Toyotan ajettavuudessa muutenkaan.

        "Suuresti ihmettelen ihmistä, joka sellaisen paskan riesakseen hankkii."

        Suuresti ihmettelen ihmisiä, jotka käyttävät Mersun ja Audin kaltaiseen ylihintaiseen, heikkolaatuiseen ja kalliisti huollettavaan ja korjattavaan paskaan. Ainoa etu niissä on marginaalisesti parempi ajettavuus joka ei ole riittävä syy käyttää autoon euroakaan enempää.

        "Suuresti ihmettelen ihmisiä, jotka käyttävät Mersun ja Audin kaltaiseen ylihintaiseen, heikkolaatuiseen ja kalliisti huollettavaan ja korjattavaan paskaan. Ainoa etu niissä on marginaalisesti parempi ajettavuus joka ei ole riittävä syy käyttää autoon euroakaan enempää."

        Esimerkiksi katsastustilastojen mukaan nyt vaikkapa Mersulla tai Audilla ajetaan kuitenkin selvästi enemmän kuin Toyotalla. Eli ne jotka oikeasti tarvitsevat autoa, eivät syystä tai toisesta kuitenkaan valitse Toyotaa vaikka se varmasti teknisen luotettavuuden näkökulmasta on erinomainen auto. Itselläni Toyota karsiutui pois lähinnä melutason ja huonon istuimen/ergonomian vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suuresti ihmettelen ihmisiä, jotka käyttävät Mersun ja Audin kaltaiseen ylihintaiseen, heikkolaatuiseen ja kalliisti huollettavaan ja korjattavaan paskaan. Ainoa etu niissä on marginaalisesti parempi ajettavuus joka ei ole riittävä syy käyttää autoon euroakaan enempää."

        Esimerkiksi katsastustilastojen mukaan nyt vaikkapa Mersulla tai Audilla ajetaan kuitenkin selvästi enemmän kuin Toyotalla. Eli ne jotka oikeasti tarvitsevat autoa, eivät syystä tai toisesta kuitenkaan valitse Toyotaa vaikka se varmasti teknisen luotettavuuden näkökulmasta on erinomainen auto. Itselläni Toyota karsiutui pois lähinnä melutason ja huonon istuimen/ergonomian vuoksi.

        Tai sitten tuo johtuu vain siitä, että Toyotan myynnit ovat moninkertaisia verrattuna Mersuun tai Audiin joten sillä on laajempi asiakaskunta. Mersun ja Audin ostajat ovat pikkuruinen marginaaliryhmä, lähinnä koostuu niistä jotka teeskentelevät olevansa muita varakkaampia. Ja sitten valehtelevat itselleen, että nuo autot ovat parempia, vaikka premium onkin lähinnä huijausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten tuo johtuu vain siitä, että Toyotan myynnit ovat moninkertaisia verrattuna Mersuun tai Audiin joten sillä on laajempi asiakaskunta. Mersun ja Audin ostajat ovat pikkuruinen marginaaliryhmä, lähinnä koostuu niistä jotka teeskentelevät olevansa muita varakkaampia. Ja sitten valehtelevat itselleen, että nuo autot ovat parempia, vaikka premium onkin lähinnä huijausta.

        Makkaraa myydään enemmän kuin sisäfilettä.
        Se ei silti tee makkarasta parempaa, se on vain halvempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Makkaraa myydään enemmän kuin sisäfilettä.
        Se ei silti tee makkarasta parempaa, se on vain halvempaa.

        Eikä tuo kerro mitään. Mersu ja Audi ovat silti ylihintaisia ja heikkolaatuisia romuja. Ne ovat makkaroita joita myydään sisäfileen hintaan ja idiootit silti ostavat niitä.


    • Anonyymi

      koko sähköautoilu ilmaston pelastajana on täyttä kusetusta...ensinnäkään ne eivät tule toimimaan lämpimissä maissa joissa lämpötila on yli 50 astetta tai pakkasta .

    • Anonyymi

      Sähköautojen arvo laskee paljon nopeammin kuin polttisten ä. Se tekee siitä kaikkein kalleinta autoilua.

    • Anonyymi

      Hahahha tämä on kova pala sähköautoilijoille purtavaksi. Sähköauto menettää arvoaan tutkitusti hirvittävällä tavalla ja nopeasti. Se siitä halvasta ajosta siis.

      • Anonyymi

        Sähköautossa pitäs olla oikeesti varoitus arvonalenemasta jabtämä tulisi kertoa jo ostovaiheessa. Moni joutuu kuseen sähkölelujen kanssa.


    • Anonyymi

      Sähköautoihin varoitukset arvonalenemasta jokaiseen kohtaan saatava lakiin.

      • Anonyymi

        Ja myöskin akuston riskistä ??!!
        Akuston vaihto maksaa 15000-40000€ !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja myöskin akuston riskistä ??!!
        Akuston vaihto maksaa 15000-40000€ !!

        Kuinka usein ajattelin koko akuston vaihtaa, yhtä usein kuin DSG vaihteiston vai?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka usein ajattelin koko akuston vaihtaa, yhtä usein kuin DSG vaihteiston vai?

        Hetkinen !
        Onko BYD:ssä kummatkin ?????

        Onnea !!!


      • Anonyymi

        Voi näitä lapsukaisten juttuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi näitä lapsukaisten juttuja.

        Sähköauto vetelee viimesiä henkeäyksiään. Kuluttajat eivät osta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto vetelee viimesiä henkeäyksiään. Kuluttajat eivät osta.

        Tiladton kertovat aivan muuta. Sähköautojen myynti kasvaa jatkuvasti polttisten myynnin hiipuessa.


    • Anonyymi

      Sähköauton arvon alenema on kuin sijoitusten kuviteltu tuotto, se realisoituu vasta kun kaupat ovat toteutuneet. Ei sähköautoa kannata ostaa vuoden parin pientä käyttöä varten.

      • Anonyymi

        sama se on rahastoissa ,kaikki näyttää hyvältä .sitten kun lunastat ,niin et saa rahoja pois vaan alamäki jatkuu siihen asti kunnes kaikki arvon nousu on menetetty ,osalla jopa miinusta..


    • Anonyymi

      Valtava on sähköauton arvonlasku huh

    • Anonyymi

      Nyt siitä puhutaan paljon. Onhan se hirvittävän suuri

    • Anonyymi

      Hurja on arvonlasku huh

    • Anonyymi

      Köyhät kauhistelevat kaiken olevan ihan hirveän kallista. Verovaroin monesta lähteestä tuettu joukkoliikennekin on liian kallista ja siksi ajetaan pummilla.

      • Anonyymi

        Ja siksi köyhän ei kannata maksaa paria tonnia enempää autosta. Ja tietenkin jos asuu kaupungissa niin köyhän ei kannata omistaa autoa ollenkaan.


    • Anonyymi

      Vetyauton käyttöiäksi voi laskea 5-7 vuotta. Se on polttokennon ja vetytankin vaihtoväli. Siinä vaiheessa auto on melko arvoton ilman näitä pakollisia huoltoja.

    • Anonyymi

      Kaikkein surkein asia, josta hybridien ja sähköautojen osalta ei edes hiiskahdeta, on niiden takuuajan päättymisen tuoma tilanne auton omistajalle. Kun vika iskee, niin löytyykö varaosaa ja mihin hintaan. Akuista puhutaan hieman, mutta mitä maksaa invertteri ja mistä niitä saa? Uuden hankintaan menee helposti 8000 - 10 000 euroa ja asennus päälle. Käytettyjä osia riittää heille, joiden osat hajoavat ensimmäiseksi. Kaliforniassa ei ole enää esim. vuosimallin 2015 RAV hybridien inverttereitä saatavilla valmistajalta, koska niitä ei enää valmisteta ja varaosat on loppu. Käytettyjä tulee vain harvoin myyntiin. Sama ongelma koskee muitakin merkkejä ja malleja.
      Sähköautoista ja eri hybridimalleista ei tule koskaan säilymään museoautoja. Elktroniikkaa ei pystytä pitämään toiminnassa 30 vuotta tai sitäkin kauemmin.

      • Anonyymi

        Mulla on radio jonka takakannessa lappu "Philips 1962".
        63 vuotiaan radion korjaus onnistui viime vuonna, korjaaja vaihtoi kaksi kondensaattoria ja elektroniputken, uusia osia on kuulema hyvin vielä saatavissa. Laite soi hienosti, mielestäni paremmin kuin nykystereot. Eli kommenttisi ei pidä paikkaansa.


    • Anonyymi

      Miksi aloittaja ei puhu rehellisesti vetyautojen arvonalentumisesta? Suomessa vetyauto maksaa noin 80 000e. Vedyn hintaakin pumpulla salataan edelleen, koska tiedetään että sen kilohinta on niin kallis (per 100km) että sillä ei vakuuteta bensa/diesel autoilijoita. Kannattaa miettiä kuinka paljon vapautta saa jos ei osta vetyautoa vaan jonkun toisen käyttövoiman auton 80 000 eurolla.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18671412/7-vuotta-vanha-vetyauto-kannattaa-myyda-mielummin-osina-kuin-parilla-tonnilla-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/19037283/hyundai-nexoa-kaupattu-jo-7-vuotta-suomessa-ja-hintaa-tiputettu-noin-50-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17259553/mita-saa-70-000---90-000e-vetyauton-hinnalla

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sähköauto vie kaikki rahat siinä vaiheessa kun sitä haluaa vaihtaa. Useilla velkaa enempi kuin auton arvo. Sähköauton arvo syöksyy suorastaan brutaalilla tavalla tekniikan kehittyessä. Turvassa ei todellakaan ole käytetyt autot sillä niitä on rahdattu saksan outlet häkeistä suomi pullolleen. Saadaan sitten kertoa kuinka paljon "maahantuotuja" sähköautoja on....siellä ne seisoo myymättä hallejen lattioilla vaikka olisi kuinka tuotu maahan.

      • Anonyymi

        Ei liity mitenkään itse aiheeseen mutta tämä postaus on niin koominen.
        Kuin joku sirkustirehtööri, lahkokolaisaarnaaja tai Kremlin pelle vetäisi rooliaan.

        No, antaa kaikkien laskien kukkia.


      • Anonyymi

        Sähköauto vie myös kaikki rahat viimeistään silloin kun pohjassa rapsahtaa !??
        Huoltoneuvoja ojentaa 40T laskun ja toteaa, että akusto oli moro !

        Asiakas vastaa, moro, moro !!! Sekä soittaa Stora Enson puun ostajalle !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto vie myös kaikki rahat viimeistään silloin kun pohjassa rapsahtaa !??
        Huoltoneuvoja ojentaa 40T laskun ja toteaa, että akusto oli moro !

        Asiakas vastaa, moro, moro !!! Sekä soittaa Stora Enson puun ostajalle !!

        Miten niin. Siellä pohjassa on ensin pohjalevy, sitten akun kiinnityksen palkit ja vasta niiden päällä on akun kotelo.
        Tästä kuvasta näkyy paljonko on suojaa ennen akkukoteloa:
        https://www.autostadium.fi/index.php?attachments/1753767877684-png.127069/

        Ja tuo akku maksaa noin 10ke jos se jostain syystä pitäisi kokonaan uusia. Tällä tietysti on 10v akkuturva joten ihan heti ei tuo tule muutenkaan vastaan ja aina voi uusia pelkän viallisen modulin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin. Siellä pohjassa on ensin pohjalevy, sitten akun kiinnityksen palkit ja vasta niiden päällä on akun kotelo.
        Tästä kuvasta näkyy paljonko on suojaa ennen akkukoteloa:
        https://www.autostadium.fi/index.php?attachments/1753767877684-png.127069/

        Ja tuo akku maksaa noin 10ke jos se jostain syystä pitäisi kokonaan uusia. Tällä tietysti on 10v akkuturva joten ihan heti ei tuo tule muutenkaan vastaan ja aina voi uusia pelkän viallisen modulin.

        ELi ei ole pakko ostaa Mersn tai Bemarin supermatalaa autoa mikä pohja ottaa kiinni ajoratamaalauksiin.


    • Anonyymi

      Kaikkien outojen autojen arvo romahtaa
      koska jälkimarkkinat ovat epäselvät.

    • Anonyymi

      Hirveää.

    • Anonyymi

      Vetyauto vaikuttaa parhaalta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymyksiä paIstavasemmistoIaisiIIe

      Mistä johtuu teidän kroonisesti negatiivinen, synkkä, katkera ja kateellinen mentaliteetti? Milloin olette viimeksi aido
      Maailman menoa
      117
      3643
    2. Voi itku! Sanna Marinilla EI OLLUT mitään tekemistä jäänmurtajakauppojen kanssa

      Miten tässä näin kävi? Sanna-kultti paniikissa.
      Maailman menoa
      38
      3202
    3. Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin

      Ähtärin eläinpuisto oy ja Hotelli Mesikämmen oy hakeutuvat konkurssiin, Ähtärin eläinpuisto tiedottaa. Yritykset ovat t
      Ähtäri
      139
      2774
    4. Ikävä sua j-mies!

      Enkä oikeesti ymmärrä miksi. Eihän me tunneta ees kovin hyvin. Mut haluaisin sun kanssa jotain säätöä sit kai vaan 🫦
      Ikävä
      18
      2365
    5. En välttämättä koskaan aikaisemmin tosissani uskonut mihinkään sielunkumppanuuteen ym

      Ennen kuin tapasin sinut. Oudointahan tässä on että ollaan tiedetty toisemme kuitenkin vuosia ja enemmän vuosia, mutta v
      Ikävä
      15
      2313
    6. Jäänmurtajan kauppa oli kuin olikin SANNA MARININ ansiota

      "Lähteiden mukaan Trump käytännössä päätti asiasta 2. lokakuuta 2019, jolloin Washingtonissa juhlistettiin Yhdysvaltain
      Maailman menoa
      212
      2111
    7. Tykkäys ei tarkoita

      yhtään mitään!
      Ikävä
      36
      2085
    8. Tarvitseeko

      kaivattusi suojelua?
      Tunteet
      35
      1894
    9. Mulle riittäisi halaukset

      Ja juttelut mut sulle ei taida riittää
      Ikävä
      29
      1891
    10. Tässä on sielunkumppanisi postilaatikko

      Laita postia sielunkumppanillesi 💌❤️
      Ikävä
      121
      1886
    Aihe