Minun kokemukseni terapiasta

Joskus 80-luvulla voin huonosti, olin ahdistunut ja masentunut. Hakeuduin terapiaan. Se oli analyyttistä terapiaa. Siiheh aikaan ei tehty mitään testejä eikä tutkimuksia mistä oli kysymys ja mikä terapiamuoto olisi sopiva. Joutui menemään ihan sokkona sinne mihin sattui pääsemään. Tietoakaan ei ollut kovin paljoa saatavissa, eikä sitä jaksanut eikä osannutkaan siinä tilanteessa edes etsiä. Ensin piti katsoa vähän aikaa ja sitten jollakin käyntikerralla piti tehdä jonkinlainen yhteeveto ja miettiä miten jatkettaisiin. Sellaista kertaa ei kuitenkaan koskaan tullut ja minä odotin ja odotin. En uskaltanut kysyä mitään.

Tämä terapeutti oli aloittelija, ihan noviisi vielä. Hän nojautui ilmeisesti hyvin tiukasti siiheh mitä koulutuksessa oli opetettu. Hän istui ihan tattina ja vähän nyökytteli minun puheilleni ja toisteli sanomisiani. Minun olisi pitänyt pystyä ilmaisemaan itseäni puhumalla, mutta eihän siitä oikein mitään tullut. Olin kovin arka ja ujo. Minä koin, että minun persoonani ei tullut huomioiduksi millään tavalla. Ei ollut minkäänlaista väljyyttä ymmärtää minun vaikeuttani. Hän oli kuitenkin se ammattilainen siinä suhteessa ja minun mielestäni hänen olisi pitänyt ottaa vastuuta siitä, että terapia tuottaisi jotain tulosta. Tai jos itsellä ei ollut osaamista, minut olisi pitänyt ohjata jonnekkin muualle. Minulla ei tuossa tilanteessani ollut kykyä tehdä arviointia, piti vaan yrittää luottaa ja tarttua kiinni jostain mistä toivoi löytävänsä apua. Ei ollut mitään ulkopuolista tahoa, joka olisi arvioinut tulosta.

Sitä kesti ihan liian kauan ja se tuotti ihan liian vähän. Pohdin lopettamistakin usein ja sanoinkin jotain sen suuntaista. Eihän se käynyt, koska meillä oli mukamas sopimus. Mitään sen kummempaa sopimusta ei tosiasiassa ollut. Minua oli helppo pelotella ja olinhan minä tietysti varma tulonlähde hänelle, yksityisyrittäjä kun oli.

Kerran hän sitten lausahti kai enemmän itselleen kuin minulle, että olin ilmeisesti jo jossain hyvin varhaisessa vaiheessa omituisesti kieroon kasvanut tuppisuu. En tullut koskaan tietämään mitä hän sillä tarkoitti. Sen tuppisuun toki ymmärrän.

Nyt ajattelen, että joku tukea antavampi terapiamuoto olisi ollut parempi minulle ja luultavasti joku toinen ihminenkin. Minulle tämän tarinan opetus oli se, että itse pitää pärjätä. Ei kannata lähteä etsimään apua ainakaan terapiasta.
Aika tyhjäksi jätti.

6

<50

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Niinpä. Jotkut jättäytyvät parannettavaksi ja parantumisen pitäisi tapahtua jopa potilaan vastustuksesta huolimatta.
      Huono terapeutti tietysti, jos potilas ei kuntoudu.

• En minä mitenkään jättäytynyt. Yritin kyllä parhaani, mutta ei se riittänyt. Vahvan ihmisen on tietysti mahdotonta ymmärtää toisen vaikeutta, jos ei ole itsellä sellaisesta kokemusta.

• Anonyymi00002

On kai sun elämässä tapahtunut tuon jälkeen jotain muutakin vai kuinka kauan aioit olla katkera? Ohan niitä muitakin auttamistahoja kuin terapiat jos niistä ei saa apua. Tuon takia elämäsi on mennyt pilalle?

• On tapahtunut paljon ennen terapiaa ja sen jälkeenkin. En minä katkera ole, eikä minun elämäni ole mitenkään pilalla. Kerroin vain oman tarinani terapiasta. Ehkä siitä voisi saada vertaistukea, jos jollain on samansuuntaisia kokemuksia. Käsittääkseni heitäkin on paljon.

Vanhana mieleen alkaa palailla muistoja elämän varrelta. En ole koskaan kenellekkään kertonut käyneeni terapiassa. Näin nimimerkin takaa voin sen nyt tehdä.
        Vastaanotto ei ollu kyllä mitenkään armollinen.

• Anonyymi00003
        Marjahellevi kirjoitti:

On tapahtunut paljon ennen terapiaa ja sen jälkeenkin. En minä katkera ole, eikä minun elämäni ole mitenkään pilalla. Kerroin vain oman tarinani terapiasta. Ehkä siitä voisi saada vertaistukea, jos jollain on samansuuntaisia kokemuksia. Käsittääkseni heitäkin on paljon.

Vanhana mieleen alkaa palailla muistoja elämän varrelta. En ole koskaan kenellekkään kertonut käyneeni terapiassa. Näin nimimerkin takaa voin sen nyt tehdä.
        Vastaanotto ei ollu kyllä mitenkään armollinen.

kai sinä ymmärrät että 80-luvulla asiat oli eri tavalla kuin vuonna 2026. 80-luvulla ei ollut esim terveydenhuollon digipalveluja.

• Anonyymi00003 kirjoitti:

kai sinä ymmärrät että 80-luvulla asiat oli eri tavalla kuin vuonna 2026. 80-luvulla ei ollut esim terveydenhuollon digipalveluja.

Tietysti minä tiedän ja ymmärrän, että nyt eletään toiselaista aikaa. Minusta on tosi hyvä, että ihmisiä tutkitaan ja testataan paremmin ja siitä saa itselleenkin jotain tietoa. Saa valita terapeutin. Digipalvelut ovat tietysti hyvä lisä. Tekoälyltäkin saa ihan hienoja, monipuolisia vastauksia moniin kysymyksiin. Kirjallisuuttakin on paljon enemmän saatavilla.
        Silti se minun kokemukseni on edelleen olemassa ja sen minä halusin kertoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Törkeä petosepäily Suomussalmella

Uutisoi maikkari. Uhrin nimiin on nostettu pankkilainaa, hänet on saatu sijoittamaan hevosiin ja ostamaan autoja. Ei ta
      Suomussalmi
      53
      2570
    2. Vieläkö se tarjous

On voimassa?
      Ikävä
      95
      1136
    3. Kysymys miehille ...

Kertokaapas miehet, että miksi monille miehille on niin hirveän tärkeää määritellä mitä mies saa tehdä ja mitä ei ja mil
      Sinkut
      300
      1037
    4. Poliisi etälamautti, sitten pahoinpiteli

Vaikeasti kehitysvammaisen niin vakavasti että kuoli pian sairaalassa. Ei osannut kehitysvammainen heti noudattaa polii
      Maailman menoa
      334
      981
    5. Itsensäpaljastelija

Mikä juttu tämä nyt on. Ulkomaalainen ahdistelee naisia simpsiöllä Ei pysty lukea Lapuansanomista juttua loppuun asti. O
      Lapua
      56
      938
    6. Ttp:llä kuontalot ojennukseen

Ttp n yrittäjä ilmoitti facessa, että ttp: n tiloihin tulee lokakuun eka vkl parturi. Se tulee parturoimaan vähävaraiste
      Haapavesi
      77
      863
    7. Hyvää yötä.....M

Miten me edettäs...............
      Ikävä
      69
      734
    8. Mikä sua vaivaa

@?
      Ikävä
      90
      705
    9. Mies, olen pahoillani kun olen kuvitellut

Että pitäisit minusta. En sitä mistään tähdistä kuitenkaan lukenut, mulle vaan tuli jostain semmoinen tunne, kun itse ty
      Ikävä
      63
      698
    10. Oot kaunis ja fiksu

Ja pidän susta kovasti. Tiiäppä se.
      Ikävä
      33
      653
    Aihe