Pasi Turusen viikkokirje (osa 1)

Anonyymi-ap

"Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttaan, kirkkautta, joka hänellä Isän ainoana Poikana on, täynnä armoa ja totuutta." (Joh. 1:14)

Israelissa vietetään parhaillaan lehtimajanjuhlaa, Sukkotia.

Olen pysähtynyt tämän juhlan äärelle ja jälleen ihmetellyt sitä, kuinka koko Pyhä Raamattu lopulta johtaa katseemme Jeesukseen.

Johanneksen evankeliumin tuttu jae kertoo, että Sana - joka on Jumala (1:1) - tuli lihaksi ja "asui / majoittui" (kreik. skenoo) meidän keskellämme.

Alkukielessä käytetty sana "skenoo" viittaa telttaan tai majassa majoittumiseen. Voitaisiinkin kääntää: "Hän pystytti telttansa / majansa meidän keskellemme."

Ajatus on valtavan puhutteleva.

Erämaavaelluksen aikana ja ennen Salomon temppelin rakentamista Jumalan läsnäolon kirkkaus asui ilmestysmajassa kansansa keskellä.

Erämaavaelluksella israelilaiset itsekin elivät tilapäisissä majoissa muistellen Jumalan johdatusta ja huolenpitoa.

Lehtimajanjuhla on edelleen muistutus siitä, että Jumala kulki tällätavoin kansansa kanssa heidän matkallaan.

Sitten tapahtui jotakin vielä suurempaa.

Jumala ei enää ilmaissut läsnäoloaan vain teltassa tai temppelissä.

Jumala tuli lihaksi keskellemme Jeesuksessa Kristuksessa.

Hän "leiriytyi / pystytti majan / majoittui" meidän maailmaamme.

Hän tuli osalliseksi ihmisen elämästä, matkasta, kärsimyksestä ja kuolemasta, jotta me saisimme osallisuuden hänen elämästään.

Juuri tähän lehtimajanjuhla lopulta viittaa.

Kaikki juhlat kertovat Messiaasta

Tänä aamuna lukemani One For Israel -järjestön tuore uutiskirje muistuttaa kauniisti siitä, kuinka Israelin raamatulliset juhlat muodostavat kokonaisuuden, joka kuvaa Jumalan pelastussuunnitelmaa.

Pääsiäinen puhuu Jumalan Karitsasta.

Happamattoman leivän juhla kertoo synnittömästä Messiaasta.

Ensihedelmien juhla viittaa ylösnousseeseen Kristukseen.

Helluntai muistuttaa Pyhän Hengen vuodattamisesta.

Pasuunansoiton juhla kertoo Kuninkaan tulemisesta.

Sovituspäivä muistuttaa kansojen ja Israelin tulevasta pelastuksesta.

Ja lehtimajanjuhla julistaa sitä ilon aikaa, jolloin Jumala asuu kansansa keskellä.

Raamatun juhlat eivät siis ole vain taaksepäin katsovia historian muistomerkkejä. Ne ovat eteenpäin ohjaavia profeetallisia tienviittoja, jotka löytävät täyttymyksensä Jeesuksessa. Hänessä Jumalan lupaukset saavat vastauksensa.

Tähän kaikkeen sisältyy myös valtava eskatologinen sanoma:

Ilmestyskirja yhdistää Joh. 1:14 mielenkiintoisella tavalla ajatukseen Jumalan majasta kansojen keskellä.

Eräänä pävänä Jumala tulee ja "majoittuu" kansojen keskelle ollakseen heidän omansa ja tuo lohdun:

"Ja minä kuulin voimakkaan äänen sanovan valtaistuimelta: 'Katso Jumalan (teltta)maja [skenee] ihmisten keskellä! Hän asuu [skenoo] heidän keskellään, ja he ovat hänen kansojaan. Jumala itse on heidän kanssaan heidän Jumalansa. Hän pyyhkii kaikki kyyneleet heidän silmistään..." (RK)

Huomaa Joh. 1:14 ja Ilm. 21:3 sanallinen yhtäläisyys.
"Sana oli Jumala ... Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme..." (Joh. 1:1, 14)
"Jumalan maja ihmisten keskellä! Hän asuu heidän keskellään..." (Ilm. 21:3)

Molemmat jakeet puhuvat Jumalan majoittumisesta ihmisten keskelle. Toinen viittaa Jeesuksen ensimmäiseen tulemiseen ja toinen eskatologiseen loppuhuipentumaan.
Raamattu ei pääty hautajaissaattueeseen, vaan hääjuhlaan (Ilm. 21:2). Eläkäämme tämän mukaisesti.

Jeesuksen seuraajina katsomme juhlia näin evankeliumin näkökulmasta. Ne auttavat meitä näkemään entistä kirkkaammin Messiaan suuruuden.

Paavali oli teltantekijä

Yksi kiinnostava yksityiskohta, jota en itsekään ole aiemmin miettinyt, liittyy apostoli Paavaliin.

Raamattu kertoo hänen olleen ammatiltaan teltantekijä (kreik. 'skeenopoioi' Apt. 18:3). Sama sana "teltta / maja", jota käytetään Joh. 1:14 ja Ilm. 21:3.

One For Israel -järjestön uutiskirjeessä, jota tänä aamuna lueskelin, nostetaan esiin mielenkiintoinen ajatus: ehkä juuri lehtimajanjuhlan läheinen yhteys telttamajoihin teki tästä ammatista erityisen merkityksellisen juutalaisten parissa. Eihän roomalaisilla ja kreikkalaisilla ollut tapana yleisesti majoittua teltoissa.

Paavali siis rakensi käsillään maallisia telttoja, mutta samalla hän oli rakentamassa Jumalan valtakuntaa ihmisten sydämiin.

Tämä puhuttelee myös meitä tänään.

Meidänkin elämämme täällä on eräänlaista väliaikaista telttaelämää. Emme ole vielä perillä.

Rakennamme, palvelemme ja kylvämme Jumalan valtakuntaa tässä ajassa, mutta katseemme on tulevassa kaupungissa, jonka rakentaja ja luoja on Jumala.

1

<50

Vastaukset 1

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Pasi Turusen viikkokirje (osa 2)

Jumala on uskollinen Israelille

Kun Israelissa juuri nyt on rakennettu jälleen lehtimajoja pihoille, parvekkeille ja kaduille, ne muistuttavat myös Jumalan uskollisuudesta.

Hän ei ole hylännyt kansaansa.

Patmoksessa haluamme olla mukana työssä, joka vie evankeliumia juutalaiselle kansalle. Siksi tuemme One For Israel -järjestön arvokasta työtä sekä sen ylläpitämää hepreankielistä Agape FM -radiokanavaa, jonka kautta monet israelilaiset kuulevat Jeesuksesta omalla kielellään.

Monille kuulijoille radio-ohjelma on ensimmäinen kosketus siihen, että Jeshua todella on Israelin luvattu Messias. Hyvin teet, jos lahjallasi Patmoksen Israel- ja juutalaistyölle osallistut myös tämän tärkeän työn tukemiseen.

Katsokaamme Kristukseen

Lehtimajanjuhlan syvin sanoma ei ole lopulta teltoissa eikä juhlamenoissa, vaan Kristuksessa.

Hän tuli keskellemme. Hän kantoi syntimme ristille. Hän nousi kuolleista. Hän lähetti Pyhän Hengen. Ja kerran hän tulee takaisin.

Silloin toteutuu täydellisesti se, mistä lehtimajanjuhla on vuosituhansien ajan kertonut: Jumala asuu kansansa keskellä, eikä mikään enää erota lunastettuja Herrastaan.

Tämä toivo kantaa ja tukee meitä myös näinä levottomina aikoina.

Kiitos, että kuljet rinnallamme ja olet myös mukana viemässä evankeliumia eteenpäin Israelissa ja kansojen keskellä.

Siunattua lehtimajanjuhlan aikaa sinulle ja läheisillesi. Jeesuksessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      185
      1082
    2. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      80
      717
    3. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      692
    4. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      591
    5. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      40
      552
    6. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      549
    7. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      540
    8. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      23
      533
    9. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      106
      530
    10. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      39
      517
    11. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      289
      509
    12. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      499
    13. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      166
      495
    14. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      47
      484
    15. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      42
      464
    16. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      27
      463
    17. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      91
      446
    18. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      26
      430
    19. Sofia ja Jeffrey yhdessä

Sofia julkaisi instassa kuvan hänestä ja Jeffreystä kuvan, taustalla soi Happy birthday biisi ja Jeffrey kasvot peitetty
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      425
    20. 21
      422
    Aihe