EL kuihtuu, nuoret eroaa

entinen EL

Mistä johtuu, että EL ei jaksa enää todellakaan kiinnostaa nuoria. Suuri osa entisistä EL tuttavistani ei halua kuullakkaan Lahtelaisten höpinöistä. Itse kuuluun samaan joukkoon.Jotenkin ahdistavaa vierailla tälläkin palstalla.
Amerikan tutut jotakin ovat kyselleet, mutta hiljaista on ollut.

Vaikuttaa siltä, että EL kuihtuu seuraavan 30 vuoden aikana lopullisesti omaan mahdottomuuteensa.

33

4843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jatkoa avaukseen ent EL

      Miksi esikoisnaiset muuten yhä käsittääkseni muistuttavat pikemminkin musliminaista kuin tavallista vapaata suomalaisnaista?? Esikoiset ovat kovia tuomitsemaan muita alimaan H....ttiin, mutta saisivat ehkä katsoa hieman peiliin.

      Mikäli tunnette minut, älkää ottako yhteyttä.Ei kiitos!

      Minä muuten käytän työssäni kravaattia nyt ja aina.

      Onneksi vanhempanikin ovat vihdoinkin heräämässä todellisuuteen. Eipä kuulemma heitäkään paljon jaksa kiinnostaa Lahden touhut.Tosin olivat kuulemma isoissa seuroissa, mutta vähiin on jäänyt heilläkin.

      • Nimetön

        Puhut ihan asiaa :). Itse en jaksa suhtautua asiaan mitenkään tunteella. Lähinnä yhdentekevää.

        Omat vanhempani käyvän seuroissa lähinnä tavan vuoksi ja tuttuja tapaamassa. Se on ikään kuin heidän sosiaalinen verkostonsa. Muuten elävät ihan niinkuin muutkin eli arkielämässä nämä oudot EL tunnusmerkit eivät näy.


    • Nimetön

      Siinä kuihtumisessa tuskin tapahtuu suurtakaan vahinkoa :). Kun vanhat jepet heittävät veivinsä niin toivottavasti nuorempi väki uskaltaa ajatella omilla aivoillaan. Sehän ei liikkeessä tunnetusti ole sallittu. Ei saa kyseenalaistaa tai kysyä vaikeita. Toisaalta tunnen kyllä joitakin nuoria ihmisiä, jotka ovat niin hurskaita että. Keskenään pitävät kyläpaikkoja ja veisaavat virsiä.

      • El Reino

        Sekö oli se synti että pitävät kyläpaikkoja ja veisaavat virsiä... Voi kauhea ;)

        Tämä aihe täällä on minusta potaskaa. Kaikki saa ajatella niinkun haluaa ja naisista jo melkoinen osa ei pidä huivia. Tuntuu että moni ei ole sinut oman itsensä kanssa ja kuvittelee toisista jotain. Minun makuuni saa toimia niin kuin lystää. Tietysti jos rupeaa verta kaivamaan nenästä niin saa kyllä turpiinsa helposti.


      • hälyyttävää
        El Reino kirjoitti:

        Sekö oli se synti että pitävät kyläpaikkoja ja veisaavat virsiä... Voi kauhea ;)

        Tämä aihe täällä on minusta potaskaa. Kaikki saa ajatella niinkun haluaa ja naisista jo melkoinen osa ei pidä huivia. Tuntuu että moni ei ole sinut oman itsensä kanssa ja kuvittelee toisista jotain. Minun makuuni saa toimia niin kuin lystää. Tietysti jos rupeaa verta kaivamaan nenästä niin saa kyllä turpiinsa helposti.

        "Tietysti jos rupeaa verta kaivamaan nenästä niin saa kyllä turpiinsa helposti. "

        HUH!
        EL on kriisissä. Sen osoittaa jo tämäkin uhkailu.
        Miksi el-naiset käyttävät huiveja?


      • El Reino
        hälyyttävää kirjoitti:

        "Tietysti jos rupeaa verta kaivamaan nenästä niin saa kyllä turpiinsa helposti. "

        HUH!
        EL on kriisissä. Sen osoittaa jo tämäkin uhkailu.
        Miksi el-naiset käyttävät huiveja?

        Opettele tyypilliset suomalaiset sanonnat.

        Täällä joku hyökkää koko ajan jotain lestadiolaisliikettä kohtaan. Tällä viikolla ensin hampaissa VL, sitten EL ja nyt on jo UH. Jollain on paha olla.

        Oletko ottanut huomioon, että joku voi haluta tehdä jotain ihan itse eikä haulikolla uhaten. Olen keskutellut huivin käytöstä useiden naisten kanssa. Suurin osa pitää omasta vapaaehtoisesta tahdosta, muutamat sosiaalisesta paineesta ja jotkut eivät pidä. Ei se ole mikään opinkappale tai pääasia.

        On vähän pudonnut tämän keskustelupalstan taso muutamien terroristien takia. Minäkään en jaksa enää edes lukea tiettyjen nimimerkkien hyökkäyksiä tai kiihkoiluja.


    • sonni

      Ketä nyt EL kiinnostaa? kovia kaksinaismoralisteja ja outoja käyttäytymistapoja.Mitä se 1800-luvun ihannointi oikein on? Todella erikoista.

    • 1800-luku meni jo

      EL elää täydellisessä harhassa. 1800-luku meni jo. Juna meni jo.

      En halua koskaan enää kuullakkaan Lahden änkyräEL-porukasta.

      Olivat mukamas niin köyhän näköisiä, mutta johtaja ajeli uudenkarheella bemarilla. Hirveetä salaseurameininkiä.

      Naisetkin irstailivat kotona, mutta esiintyivät julkisesti mustassa kaavussa.

      kiitos ei enää koskaan!

      • marinamiina.

        pakko puhua noin rumasti?


      • todellakin on!
        marinamiina. kirjoitti:

        pakko puhua noin rumasti?

        on ja sitä paitsi yritin sanoa sanottavani Lahden porukasta, EL:stä, MAHDOLLISIMMAN hellävaraisesti.

        Mikäli haluaisit kuulla sen mitä oikeasti haluaisin sanoa EL:stä se ei olisi painokelpoista.

        EL ajautuu vielä melkoiseen kriisiin. Naurettava lahko.


      • Jeesuksen opetuslapsi
        todellakin on! kirjoitti:

        on ja sitä paitsi yritin sanoa sanottavani Lahden porukasta, EL:stä, MAHDOLLISIMMAN hellävaraisesti.

        Mikäli haluaisit kuulla sen mitä oikeasti haluaisin sanoa EL:stä se ei olisi painokelpoista.

        EL ajautuu vielä melkoiseen kriisiin. Naurettava lahko.

        Sinua ihan nauratta? Kaikki mitä minä tunnen heitä, muutaman sata henkilöä, ovat kyllä fiksua väkeä.

        Kiinnostaa nuo mustiin pukeutuneet naiset, jotka sitten irstailevat kotona, keitä he ovat?

        He he he he, kyllä minuakin naurattaa, mutta eri asiat kuin sinua.

        Olet kyllä osittain oikeassa puhuessasi Lahden ongelmista. Kyllä siellä on nähtävästi joitakin vaikeita ja taipumattomia persoonia seurakunnassa.

        Nimittäin eräälle veljelle sanottiin selkeästi, että he niin toivoisivat ettet tulisi enää tänne rukoushuonelle, vaan menisit kirkkoon. No nämä ihmiset uskovat, ettei kirkossa käyvä uskova pääse taivaaseen. He siis tarkoittivat (vakaumuksensa huomioon ottaen) oikeasti sanoa tuolle veljelle, että painu sinä helvettiin täältä! Eihän se kyllä hyvältä silloin enää näytä. Toivottavasti he saavat vielä parannuksen armon.

        Mutta tuo sinun kohtasikin kiinnostaa tällä hetkellä. Miten sinun oman Jumala- suhteesi laita on?


    • sällit

      vaan hyvä merkki, pieni porukkahan taivaan perii. Jos haluaa siihen porukkaan päästä niin se tapahtuu vain Jumalan tahdosta.

      • alimpaan

        H........n.


      • Hymyilyttää
        alimpaan kirjoitti:

        H........n.

        Uteliaisuuteni heräsi, kertoessasi täällä, että "EL:t joutuvat alimpaan H......n".
        Koska näytät tietävän jotakin, mitä me muut palstalla roikkuvat emme, kertonet meillekin mille helvetin tasolle mielestäsi joutuvat esim.: VL:t,hellarit, jehovat, "tavis"luterilaiset, ym.
        Minulle nimittäin oli uusi asia, että helvetissä on eri tasoja.
        Luotan kuitenkin sinuun, "alimpaan", kuin seinään, että noin väittäessäsi osaat myöskin perustella miksi?


      • epäkelpo
        Hymyilyttää kirjoitti:

        Uteliaisuuteni heräsi, kertoessasi täällä, että "EL:t joutuvat alimpaan H......n".
        Koska näytät tietävän jotakin, mitä me muut palstalla roikkuvat emme, kertonet meillekin mille helvetin tasolle mielestäsi joutuvat esim.: VL:t,hellarit, jehovat, "tavis"luterilaiset, ym.
        Minulle nimittäin oli uusi asia, että helvetissä on eri tasoja.
        Luotan kuitenkin sinuun, "alimpaan", kuin seinään, että noin väittäessäsi osaat myöskin perustella miksi?

        Danten jumalaista näytelmää. Sieltä löytynee helvetin eri kerroksia, jos siis oikein muistan, kun luin ko.kirjan melkein 20 vuotta sitten lukiossa.


      • epäkelpo
        epäkelpo kirjoitti:

        Danten jumalaista näytelmää. Sieltä löytynee helvetin eri kerroksia, jos siis oikein muistan, kun luin ko.kirjan melkein 20 vuotta sitten lukiossa.

        ....vain mieleeni. En siis minä ollut toivetellut EL uskovia minnekään h...n.


      • Hymyilyttää
        epäkelpo kirjoitti:

        Danten jumalaista näytelmää. Sieltä löytynee helvetin eri kerroksia, jos siis oikein muistan, kun luin ko.kirjan melkein 20 vuotta sitten lukiossa.

        En nimittäin enää tiedä, oletko sinä epäkelpo alimpaan?!
        No kuitenkin:
        Danteko on, kristinopin suhteen, ylin auktoriteettisi, "alimpaan" "epäkelpo"?
        Jos on, niin unohdetaanko koko juttu!


      • epäkelpo
        Hymyilyttää kirjoitti:

        En nimittäin enää tiedä, oletko sinä epäkelpo alimpaan?!
        No kuitenkin:
        Danteko on, kristinopin suhteen, ylin auktoriteettisi, "alimpaan" "epäkelpo"?
        Jos on, niin unohdetaanko koko juttu!

        tuli vain mieleeni helvetinkerroksista puhuttaessa.
        En ole nimimerkki "alimpaan" edelleenkään ja Dante ei ole mikään auktoriteetti itselleni. Olen Jeesukseen uskova.
        Ei pitäisi sekaantua näköjään toisten juttuihin, kun joutuu sivuhuomautuksiaan jälkeenpäin selittelemään. Toivottavasti muistan ensi kerralla.


    • EL-Young Years

      Tätä esikoisuuden kuolinvirttä ovat monet veisanneet sen syntyhistorian alusta asti. Eräskin teologian tohtori väitti jo 70 vuotta sitten, että esikoisuudella ei ole tulevaisuutta ja että se kuihtuu omaan mahdottomuuteensa jo seuraavan sukupolven aikan. No, sukupolvet ovat vaihtuneet jo monesti ja arvon tohtorikin ollut turpeen alla jo vuosikaupalla, mutta esikoiskristillisyys voi ja kukoistaa paremmin kuin koskaan ennen. Suuret nuorten laumat, jotka sydämen uskolla seuraavat ylipaimenta, ovat seuraamassa tätä kristillisyyttä.
      Ja mikä vielä on myös totta: He eivät tunne uskossaan sitä ahdistusta, mitä nuo uskonsa jättäneet ja kotiansa paskaavat höpisijät pahan omantunnon painamana täällä kirjoittelevat.

      Taitaa käydä näille esikoisuuden kuolinlaulun veisaajille, kuten muinaiselle Rooman keisarille, joka piti elämäntehtävänään hävittää kristinusko maan päältä;Tehtävässään täysin epäonnistuneena hän joutui kuolinvuoteellaan huudahtamaan:"Sinä voitit, galilealainen"! Tällä hän tarkoitti kristinuskon voittokulkua pakanuuden yli.

      • El Reino

        Vähän mutta asiaa!


      • katkera EL

        EL:llä ei tuollaisella asenteella ole mitään mahdollisuuksia.

        Hirveitä kaksinaismoralisteja ja outoja käyttäytymistapoja.

        Oli pakko muuttaa Lahdesta pois


      • Rahtarit
        katkera EL kirjoitti:

        EL:llä ei tuollaisella asenteella ole mitään mahdollisuuksia.

        Hirveitä kaksinaismoralisteja ja outoja käyttäytymistapoja.

        Oli pakko muuttaa Lahdesta pois

        Lapinlahdelle? Siellä ei kuulemma ahdista.


      • Rahtarit kirjoitti:

        Lapinlahdelle? Siellä ei kuulemma ahdista.

        Tuolle nimelle löytyy erilaisia merkityksiä. Emmekö mitenkään voisi välttää tuontapaista viestintää?


    • Ripaus

      Ihmettelen, miksi tällaista väittelyä tarvitsee käydä. Jos joku löytää Kristuksen EL-yhteisöstä, ei siinä varmaan mitään väärää ole. Jos joku taas ei Häntä sieltä löydä, toivottavasti löytää jonkun toisen ystävien joukon, jossa Jeesus myös elävänä ilmestyy ja vaikuttaa. Ei joukolla tai L:llä ole niin väliä, tärkeintä on löytää elävä ja palastava Jumalan poika, minun Vapahtajani.

    • ulpu utelus

      Miksi siellä voi vanhemmallakin ahdistaa ja tulla sellainen tunne, että tämä sisäänpäinlämpiävä pikku joukko tahtoo tasapäistää kaikki samanlaisiksi.

      Nuoret uskaltavat sanoa ääneen monia asioita, joita me vanhemmatkin voimme miettiä.

      Olen kuullut useamman nuoren sanovan, ettei seuroissa voi käydä, kun täytyy muuttua joksikin, mitä ei ole. Ei voi olla oma itsensä, vaan sovinnaiseen tapaan jutustelee kahvilla puolituttujen kanssa, vaikka usein tekisi mieli esittää todellisia kysymyksiä ja ravistaa oikein kunnolla.


      Onneksi nuorten rohkeus valaa minuun uskoa tulevaisuuden suhteen. Ehkäpä jonakin päivänä minäkin sukankutimen ääreltä nousen ja sanon pari vallittua sanaa.

    • en ole samaa muottia

      EL-tilaisuuksissa pakotetaan olemaan samaa muottia yhtä karjaa. Kiitos ei enää koskaan. Olen yksilö.

      EL-piiri on ahdistavaa sakkia.

    • Tähän asti on Herra auttanut

      El:t eivät mihinkään kutistu, sen todistaa raamatun sana eli itse Jeesus kiittää Isää Jumalaa "minä en ole yhtäkään kadottanut niistä jotka sinä minulle annoit". siis kaikki ne jotka Jumala on nähnyt jo ennen kuin maailman perusta on luotu pelastuvat. Ne jotka jäävät pois eikä palaa parannuksen tekijänä ei ole siinä joukossa olleetkaan jotka pelastuvat. Syynä ei ole El:llä vaan maailman synnin rakkaus joka jäähdyttää monen sydämen. Vihollisen voima on voimakas viimeisinä päivinä, katkoo viimeisiä kahleitaan.

      • Natural.

        "Ne jotka jäävät pois eikä palaa parannuksen tekijänä ei ole siinä joukossa olleetkaan jotka pelastuvat."

        Kerropas lyhyesti kristinopin ydinkysymykset!
        Miljardeja Jeesuksessa Kristuksessa pelastuneita on jotka eivät tiedä koko lestadiolaisuudesta yhtään mitään. Eivät siis esikois-lestadiolaisuudestakaan. Jos ei tunne Kristuksen oppia, niin ei pitäisi olla hiljaa eikä puhua tuollaisia juttuja, kun sinä suustasi päästelet.


      • ennnenku tipahtaa
        Natural. kirjoitti:

        "Ne jotka jäävät pois eikä palaa parannuksen tekijänä ei ole siinä joukossa olleetkaan jotka pelastuvat."

        Kerropas lyhyesti kristinopin ydinkysymykset!
        Miljardeja Jeesuksessa Kristuksessa pelastuneita on jotka eivät tiedä koko lestadiolaisuudesta yhtään mitään. Eivät siis esikois-lestadiolaisuudestakaan. Jos ei tunne Kristuksen oppia, niin ei pitäisi olla hiljaa eikä puhua tuollaisia juttuja, kun sinä suustasi päästelet.

        Esikoisuus ei kuivu mihinkään, ei ole kuollut katolilaisuuskaan Saksasta mihinkään.
        Havas jo aikoinaan ennusti 1920-luvulla esikoisuudella olevan toivoa korkeintaan laitakaupungin roskaväen joukossa tai siihen suuntaan asian ilmaisten.


      • Seura-ajaja
        ennnenku tipahtaa kirjoitti:

        Esikoisuus ei kuivu mihinkään, ei ole kuollut katolilaisuuskaan Saksasta mihinkään.
        Havas jo aikoinaan ennusti 1920-luvulla esikoisuudella olevan toivoa korkeintaan laitakaupungin roskaväen joukossa tai siihen suuntaan asian ilmaisten.

        Esikoisuus on yhä paikallaan ja voimissaan, mutta missä tämä Havas nyt on? Ehkä samassa joukossa, missä muutkin maailmanlopun ennustajat. Tyhjään rauenneita ennustuksia!


      • tutkija.
        Seura-ajaja kirjoitti:

        Esikoisuus on yhä paikallaan ja voimissaan, mutta missä tämä Havas nyt on? Ehkä samassa joukossa, missä muutkin maailmanlopun ennustajat. Tyhjään rauenneita ennustuksia!

        Jos minulla on oikeaa tietoa jäänyt muistiavaruuteen, niin hän kaatui Karjalan korvessa vihollisen luotiin.


      • Seura-ajaja
        tutkija. kirjoitti:

        Jos minulla on oikeaa tietoa jäänyt muistiavaruuteen, niin hän kaatui Karjalan korvessa vihollisen luotiin.

        Niinhän se taisi käydä. Rauha hänen sielulleen ja kunniaa sankariteolleen isänmaamme puolesta.
        Mutta käsityksiään esikoisuudesta hän ei tiettävästi koskaan muuttanut!


    • Yape

      Joitakin vuosia sitten - irtaantuessani EL:sta - olisin saattanut yhtyä veikkaukseesi: hengenkoti repeää ja rapautuu pois muutamassa vuosikymmenessä nuorison valistuessa ja vahvistuessa. Samanlainen tunne saattoi olla sillä, suhteellisen suurella, 60-luvulla eläneellä nuorisojoukolla, joka myöskin etääntyi EL:sta eikä identifioidu enää nykyään porukkaan. Kuitenkin aina tulee olemaan ihmisiä - nuoria ja vanhoja - jotka kannattavat tuota melankolista ja naiivia uskonlahkoa ja seuraavat lammasmaisesti siellä annettavaa opastusta. Elämmehän monikulttuurisessa yhteiskunnassa, jonne mahtuu kaikenlaisia "mahdottomuuksia" ja eriskummallisia elämäntapoja. EL toimii sitäpaitsi aivan erinomaisena live-museona edellisille vuosisadoille, joten sillä on myös yleistä kulttuurista arvoa!

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      200
      5138
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      124
      3170
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      142
      2417
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      342
      2374
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1992
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1566
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      116
      1510
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1403
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1230
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1091
    Aihe