Elikkä meillä on 3 sisaruksella yhteinen tontti johon aiotaan mökki laittaa.
Tontti on siis oma ja mökkipakettikin löytynyt, hirsimökki 87 neliötä johon kuuluu kaikki puuosat.
Kysymys kuuluukim osaako kukaan noin suunnilleen arvioida kuinka paljon kertyy kustannuksia tästä eteenpäin?
Itse kun ei osaa tehdä sitten mitään. Paitsi ehkä maalata.
Tarkkaa arvioo ei tietenkään pysty sanomaan kukaan tässä vaiheessa, mutta edes jotain suuntaa antavaa..
Kiitos vastauksista!
Mökin rakentamisen kustannukset?
12
5472
Vastaukset
- Antti
Niiinkuin monesti ennenkin todettu, niin eihän näihin mitään kunnollista karkeaakaan hinta-arviota osaa tämmösillä lähtötiedoilla antaa ja kun "liikkuvia osia" on niin hirvittävän paljon. Millaset kulkuyhteydet tontille, minkälaiset perustamisolosuhteet tontilla, tuleeko sähköt ja juoksevat vedet, mihin päin Suomea rakennatte, minkätasoisia materiaaleja valitsette jne. jne.
Semmosia "heittoja" joita näissä hirsipakettimökkien toimituksissa monesti käytetään on, että kerro täydellisen puuosatoimituksen hinta kertoimella joka on jotain 2,5:n ja 3,5:n välillä niin saat lopullisen kokonaishinnan.
Toinen "heittokustannusarvio" tapa on, että kerrot asuinpinta-alan neliöt neliöhinnalla, joka on jotain välillä 1000 - 1600 euroa. Tämän pitäisi sitten päätyä lopullisiin kokonais rakennuskustannuksiin, joka sisältää siis myös paketin hinnan mutta ei tonttia. Teidän tapauksessanne tällä kaavalla siis kokonaishinta paketteineen päivineen (ilman tonttia) asettuisi haarukkaan 87 000 - 139 200 euroa.
Nämä arviot nyt ovat sitten semmoisia, että joko pitävät paikkaansa tai eivät. Tarkempien kustannusarvioiden tekoon on olemassa monia käyttökelpoisia ohjelmiakin. Kokenut ja osaava vastaava mestari tai pääsuunnittelijakin ovat varmasti avuksi jos tarkkaa kustannusarviota etukäteen haluatte yrittää tehdä. Varmin tapa on tietysti pitää kirjaa menoista ja katsoa lopulta kun mökki on valmis alimmaisen viivan alta, että mitä siihen meni.
Onnea projektille ja sopuisaa kustannusten jakoa!Samoilla linjoilla olen Antin kanssa; jos itse rakennat ja mökin taso on vatimaton voit päästä jopa alle 75 000 euron mutta jos rakennutat ja haluat talvilämpimän mökin kaikilla mausteilla niin kyllähän siihen helposti tuplahinnan saa uppoamaan.
Ei muuta kuin tarjouksia pyytämään ja hyvää vastaavaa etsimään!!- emäntä
kontra kirjoitti:
Samoilla linjoilla olen Antin kanssa; jos itse rakennat ja mökin taso on vatimaton voit päästä jopa alle 75 000 euron mutta jos rakennutat ja haluat talvilämpimän mökin kaikilla mausteilla niin kyllähän siihen helposti tuplahinnan saa uppoamaan.
Ei muuta kuin tarjouksia pyytämään ja hyvää vastaavaa etsimään!!Mikä on vastaava ja mistä se vastaa ja mistä sen saa. Sellainen on kai oltava.
Lehdessä oli talopaketti 18000 euroa ja 85 neliötä. Mökille olisi sileä puutos kuiva kohta, tie perille, eikä siihen tule vettä, mutta sähkö kyllä, ja se on jo tontilla. Sanokaa että silloin voin laskea kulut aika alhaisella kertoimella eli jollakin 2.5 llä. Mutta tarkoitatteko että kuluja tulee päälle 2.5 kertainen määrä vai koko systeemin paketteneen hinnaksi tulee 2.5 kertaa paketin hinta.
hitto että oon alussa näissä hommissa... - rakentaja.fi laskuria
emäntä kirjoitti:
Mikä on vastaava ja mistä se vastaa ja mistä sen saa. Sellainen on kai oltava.
Lehdessä oli talopaketti 18000 euroa ja 85 neliötä. Mökille olisi sileä puutos kuiva kohta, tie perille, eikä siihen tule vettä, mutta sähkö kyllä, ja se on jo tontilla. Sanokaa että silloin voin laskea kulut aika alhaisella kertoimella eli jollakin 2.5 llä. Mutta tarkoitatteko että kuluja tulee päälle 2.5 kertainen määrä vai koko systeemin paketteneen hinnaksi tulee 2.5 kertaa paketin hinta.
hitto että oon alussa näissä hommissa...Kirjaudu www.rakentaja.fi sivustolle, selaa valikoita ja kokeile rakennuskustannuslaskuria. Vaikka sillä saatavat laskelmat ovatkin omakotitalon rakennuskustannuksia, ei hirsimökki ole niin hirveän erilainen. Tai jos onkin, niin rakennuskustannusten jakautuminen erilaisiin osakustannuksiin laskurin tulosteessa antaa sinulle vinkkiä siitä mitä tuleman pitää.
Jospa hirsimökin tekeminen olisikin pelkkien hirsien nostamista paketista päällekkäin! Tuo muutaman päivän muskelien pullistelu ja paukutus ei ole kuin murto-osa rojektista. Ensin pitää olla suunnittelijat ja vastaavat, suunnitelmat, luvat ja liittymät, kuulemiset sun muut. Nykyaikana laitetaan maan allekin hillittömän paljon rahaa: pohjankaivu, perustus, täytöt, routasuojaus, salaojat, sadevedet, veden tulo, harmaan veden ja mustan veden käsittelyjärjestelmät, sähkön tulot...
Sitten paukutetaan ja hetken näyttää että jotein tapahtuu ja että pianhan tämä valmistuu, vaan älä nuolaise.
Sitten hiljenee ja hidastuu, mutta rahaa palaa tasasesti, kun asennetaan, saadaan sateelta suojaan-vaiheeseen, sitten lämmöt päälle-vaiheeseen jne. vaiheisiin. Timpureihin liittyy sähkö- ja lvi-, laatta- jne.miehiä aina tiuhenevaan tahtiin ja kaikki odottelevat toisiaan. Vastaavan pitäisi vastata siitä että hommat tulevat säädösten mukaan tehdyksi, mutta hän voi olla työn, levon, sairauden tai kiireen mukaan tavoittamattomissa. Kaikki nämä kysyvät sinulta miten sinä haluat minkäkin vipstaakin olevan, ja sinä joudut selvittämään mikä se sellainen on, mitä se tekee, millaisia vaihtoehtoja niissä on, miten ne toiminnallisesti ja kustannuksina suhtautuvat toisiinsa, ja sitten hankkimaan sen ja sen asennusohjeet ja selittämään sen ammattilaisille ja valvomaan että se tulee laitettua niinkuin piti ja selvittämään valmistajalta miten väärin laitettu saadaan irti ja uudelleen laitettua... ja lopulta vastaava tulee paikalle, sanoo hmmm - ahaa, menee pois ja laskuttaa 60 euroa mennen tullen ja matkakulut. Ja vie mukanaan nipun tärkeitä papereita eikä niistä sitten kuulu pitkään aikaan.
Ei sinulle tarvi välttämättä näin käydä, mutta varsin mahdollista se on. Kiinnostavaa ja raivostuttavaa. -Nyt on markkinat aika vilkkaat, ja kaikilla kiire, mitään tai ketään ei ole helppo saada - alennuksia kaikkein vähiten. - rakentaja.fi
rakentaja.fi laskuria kirjoitti:
Kirjaudu www.rakentaja.fi sivustolle, selaa valikoita ja kokeile rakennuskustannuslaskuria. Vaikka sillä saatavat laskelmat ovatkin omakotitalon rakennuskustannuksia, ei hirsimökki ole niin hirveän erilainen. Tai jos onkin, niin rakennuskustannusten jakautuminen erilaisiin osakustannuksiin laskurin tulosteessa antaa sinulle vinkkiä siitä mitä tuleman pitää.
Jospa hirsimökin tekeminen olisikin pelkkien hirsien nostamista paketista päällekkäin! Tuo muutaman päivän muskelien pullistelu ja paukutus ei ole kuin murto-osa rojektista. Ensin pitää olla suunnittelijat ja vastaavat, suunnitelmat, luvat ja liittymät, kuulemiset sun muut. Nykyaikana laitetaan maan allekin hillittömän paljon rahaa: pohjankaivu, perustus, täytöt, routasuojaus, salaojat, sadevedet, veden tulo, harmaan veden ja mustan veden käsittelyjärjestelmät, sähkön tulot...
Sitten paukutetaan ja hetken näyttää että jotein tapahtuu ja että pianhan tämä valmistuu, vaan älä nuolaise.
Sitten hiljenee ja hidastuu, mutta rahaa palaa tasasesti, kun asennetaan, saadaan sateelta suojaan-vaiheeseen, sitten lämmöt päälle-vaiheeseen jne. vaiheisiin. Timpureihin liittyy sähkö- ja lvi-, laatta- jne.miehiä aina tiuhenevaan tahtiin ja kaikki odottelevat toisiaan. Vastaavan pitäisi vastata siitä että hommat tulevat säädösten mukaan tehdyksi, mutta hän voi olla työn, levon, sairauden tai kiireen mukaan tavoittamattomissa. Kaikki nämä kysyvät sinulta miten sinä haluat minkäkin vipstaakin olevan, ja sinä joudut selvittämään mikä se sellainen on, mitä se tekee, millaisia vaihtoehtoja niissä on, miten ne toiminnallisesti ja kustannuksina suhtautuvat toisiinsa, ja sitten hankkimaan sen ja sen asennusohjeet ja selittämään sen ammattilaisille ja valvomaan että se tulee laitettua niinkuin piti ja selvittämään valmistajalta miten väärin laitettu saadaan irti ja uudelleen laitettua... ja lopulta vastaava tulee paikalle, sanoo hmmm - ahaa, menee pois ja laskuttaa 60 euroa mennen tullen ja matkakulut. Ja vie mukanaan nipun tärkeitä papereita eikä niistä sitten kuulu pitkään aikaan.
Ei sinulle tarvi välttämättä näin käydä, mutta varsin mahdollista se on. Kiinnostavaa ja raivostuttavaa. -Nyt on markkinat aika vilkkaat, ja kaikilla kiire, mitään tai ketään ei ole helppo saada - alennuksia kaikkein vähiten.mökeille nimittäin! Itse laskin juuri 60m2 mökille hinnan ja antoin ilman tonttia hinnaksi yli 2000e/m2!!!
Kyllä se kesämökkien hinta jää suht hyvinkin laitettuna alle 1500e
Jos ei jää, niin tekee jotain todella pahasti väärin. - vaikeusaste
rakentaja.fi kirjoitti:
mökeille nimittäin! Itse laskin juuri 60m2 mökille hinnan ja antoin ilman tonttia hinnaksi yli 2000e/m2!!!
Kyllä se kesämökkien hinta jää suht hyvinkin laitettuna alle 1500e
Jos ei jää, niin tekee jotain todella pahasti väärin.Onkohan se loppujen lopuksi niin pahasti väärin? Perustuksista alkaen: omakotitalon perustus voi olla jopa "halpa", kun talon lämpö pitää pakkasen loitolla talon alta ja talon paino voidaan laatalla jakaa koko alalle ja tasapainottaa massanvaihdolla. Mutta jos tulevien energiapulien varalta tekeekin rossipohjan ja kunnolla routasuojaten: kaivaa perustuksen syvään ja muuraa, eristää ja täyttää itsensä takaisin maanpinnalle. Vaikea pohja maksaa, sillä suunnittelija saati rakennustarkastus ei ota riskejä eikä mökkitontillakaan aina pääse rakentamisen kannalta parhaaseen paikkaan.
Kuusenjuuri kolmosen tontille voi pystytykseen olla vaikeaa saada yhtä tarjousta useampaa ja tehtaan pystytystarjous tunnetaan maakunnissa. Mökin pystytyksessä vilisee erilaisia valmiusasteita. Keskustelussa ja kustannusheitoissa ei kukaan jaksa eritellä sitä, mihin vaiheeseen milläkin summalla pääsee: onko vain kehikko pystyssä vai onko talo sisältä ja ulkoa viimeisteltynä muuttokunnossa ja kalustettuna... Ovatko mökin laitteet ja kiintokalusteet halvempia kuin omakodin ja tyytyykö mökin rakennuttaja city-asumista vähempiin varusteisiin? Joku tykkää askeesista, mutta joku laittaa vielä kotitason ylikin takkaa, varustekuivausta, terassia ja muuta mökille kuuluvaa.
Laskurissa taidetaan olettaa liittyminen kunnalliseen vesi-, viemäri-, ja tieverkkoon? Sähkön ja tien oletetaan olevan tontin rajalla? Jos näin ei ole, voi laskurin arvio kesämökin kustannuksiksi näiltä osin olla jopa alakantissa, sillä suodatus- tai imeytyskentän rakentaminen vaatii kaivua, täyttömassoja, eristeitä ja pönttöjä ja putkia enemmän kuin verkon liittymäjohto. Ehkei kaivo tai talousvesijärjestelmäkään synny samalla kuin verkkoon liittyminen? Josko edes sähköä saa samalla kuin taajamatontille?
Mutta on laskurista ainakin hankkeen alussa se hyöty, että se luettelee kustannuseriä, joita voi sitten vastaavan tai muun ammattilaisen kanssa laittaa oman projektin näköisiksi. - Antti
emäntä kirjoitti:
Mikä on vastaava ja mistä se vastaa ja mistä sen saa. Sellainen on kai oltava.
hitto että oon alussa näissä hommissa...Käytitpä rakentaja.fi laskuria tai et, sieltä löydät ainakin joitakin perustietoja hankkeen valmistelusta, vastaavan mestarin roolista jne.
Yksi tapa etsiä vastaavaa mestaria, on tiedustella mökkikuntasi rakennustarkastajalta tietäisikö hän nimetä sopivia ja luotettavia ehdokkaita.
Suunnitelmia (ja kustannusarviota - jos tarpeen) voisi tarkentaa pääsuunnittelijan tai vastaavan mestarin kanssa yhdessä. - xxx
Antti kirjoitti:
Käytitpä rakentaja.fi laskuria tai et, sieltä löydät ainakin joitakin perustietoja hankkeen valmistelusta, vastaavan mestarin roolista jne.
Yksi tapa etsiä vastaavaa mestaria, on tiedustella mökkikuntasi rakennustarkastajalta tietäisikö hän nimetä sopivia ja luotettavia ehdokkaita.
Suunnitelmia (ja kustannusarviota - jos tarpeen) voisi tarkentaa pääsuunnittelijan tai vastaavan mestarin kanssa yhdessä.Hanki hyvä kirvesmies, joka on monitaitoinen.
Vihjeenä sanoisin, että hyvien ei tarvitse hakea töitä lehti-ilmoituksilla.
Veljeni rakensi kaksi kerroksisen 137 m2:n omakotitalon, joka valmistui talvella 2005. Kustannuksia muodostui noin 1100 e/m2. Sähköasennukset teki tuttava. Erittäin hyvän ja monitaitoisen kirvesmiehen kustannukset olivat noin 15 te. - Ylpeästi timpurina
xxx kirjoitti:
Hanki hyvä kirvesmies, joka on monitaitoinen.
Vihjeenä sanoisin, että hyvien ei tarvitse hakea töitä lehti-ilmoituksilla.
Veljeni rakensi kaksi kerroksisen 137 m2:n omakotitalon, joka valmistui talvella 2005. Kustannuksia muodostui noin 1100 e/m2. Sähköasennukset teki tuttava. Erittäin hyvän ja monitaitoisen kirvesmiehen kustannukset olivat noin 15 te.Itse rakensin 3:nen mökin juuri nyt ja tein kaiken itse. Neliöitä on mökissä 87 ja varustus monipuolinen. Hintaa tuli tontteineen, mökkipaketteineen ja tukusta taiteilluin rautakauppatavaroineen 55.000 euroa. Myyntihinta on nyt 154.000. Ja ostaja on nyt jo oikeastaan löytynyt. Kaivinkonetyöt purivat budjetista pois 15.000 kun tein ne omalla ukkomestarilla. Verrattuna edelliseen projektiin. Aikaa meni koko komeuteen 1 vuosi. Asiaa varten perustettu firma kävi täydestä suomalaisissa tukkufirmoissa. Saatiin K-raudan sisäänostohinnalla tarvikkeet. Vaikka onhan tuo oikeasti jo liiketoimintaa, ja veron määrä huimaa nyt päätä.
Sähköputkitukset teen itse ja otan sähköliikkeestä kaveriksi asentajan tekemään liitäntöjä. Olen kuorinut johtimet valmiiksi ja asentanut kaiken paikalleen. Ainoastaan liitännät teki asentaja, jolla oli kyseiset luvat, itsellä kun ei ole käyttöönotto lupia. Olen toiminut pääsuunnittelijana, rakennustyönjohtajana ja timpurina. Kaikki meni hyvin ja 3 rojekti jo oli helppo. Kävin tosin vuosikymmen sitten AMK:n alalta, mutta voin sanoa ettei koulusta tullut "suunnittelija" osaa suunnitella yhtään mitään. Muuta kuin omat kahvituntinsa. Kyllä tänä päivänä se joka osaa tehdä kaikkea pärjää loistavasti. Nyt ajattelin pitää sapatti vuoden ja hommata uuden tontin jostain.. Siinä mielessä se että nimi käy vastaavatyönjohtaja paperiin on aivan naurettavaa. Jokainen timpuri on 10 kertaa parempi työnjohtaja kuin insinööri. Tietysti niitä osaaviakin työnjohtajia löytyy, mutta ne on oikeasti oppineet työt käytännössä ja kantapään kautta. - wwwjjj
Ylpeästi timpurina kirjoitti:
Itse rakensin 3:nen mökin juuri nyt ja tein kaiken itse. Neliöitä on mökissä 87 ja varustus monipuolinen. Hintaa tuli tontteineen, mökkipaketteineen ja tukusta taiteilluin rautakauppatavaroineen 55.000 euroa. Myyntihinta on nyt 154.000. Ja ostaja on nyt jo oikeastaan löytynyt. Kaivinkonetyöt purivat budjetista pois 15.000 kun tein ne omalla ukkomestarilla. Verrattuna edelliseen projektiin. Aikaa meni koko komeuteen 1 vuosi. Asiaa varten perustettu firma kävi täydestä suomalaisissa tukkufirmoissa. Saatiin K-raudan sisäänostohinnalla tarvikkeet. Vaikka onhan tuo oikeasti jo liiketoimintaa, ja veron määrä huimaa nyt päätä.
Sähköputkitukset teen itse ja otan sähköliikkeestä kaveriksi asentajan tekemään liitäntöjä. Olen kuorinut johtimet valmiiksi ja asentanut kaiken paikalleen. Ainoastaan liitännät teki asentaja, jolla oli kyseiset luvat, itsellä kun ei ole käyttöönotto lupia. Olen toiminut pääsuunnittelijana, rakennustyönjohtajana ja timpurina. Kaikki meni hyvin ja 3 rojekti jo oli helppo. Kävin tosin vuosikymmen sitten AMK:n alalta, mutta voin sanoa ettei koulusta tullut "suunnittelija" osaa suunnitella yhtään mitään. Muuta kuin omat kahvituntinsa. Kyllä tänä päivänä se joka osaa tehdä kaikkea pärjää loistavasti. Nyt ajattelin pitää sapatti vuoden ja hommata uuden tontin jostain.. Siinä mielessä se että nimi käy vastaavatyönjohtaja paperiin on aivan naurettavaa. Jokainen timpuri on 10 kertaa parempi työnjohtaja kuin insinööri. Tietysti niitä osaaviakin työnjohtajia löytyy, mutta ne on oikeasti oppineet työt käytännössä ja kantapään kautta.Meillä on mennyt vähän runsaat 30.000 euroa jo tarvikkeisiin. Ja vasta ollaan villoitusvaiheen lopuillaan. Sähköt, viemärit puuttuvat. Ja siis sisäpinnat. Ja kalusteet. Mökki pitkästä tavarasta, 72 neliöö. Itse tehden. Tontti jo maksoi 40.000 euroa.
- näinpä näin
wwwjjj kirjoitti:
Meillä on mennyt vähän runsaat 30.000 euroa jo tarvikkeisiin. Ja vasta ollaan villoitusvaiheen lopuillaan. Sähköt, viemärit puuttuvat. Ja siis sisäpinnat. Ja kalusteet. Mökki pitkästä tavarasta, 72 neliöö. Itse tehden. Tontti jo maksoi 40.000 euroa.
Miten noin paljon mennyt , perustukset todennäköisesti haukannut murto-osan summasta ja saat kertoa sisätöihin sun muihin kahdella niin aika liki totuutta.
- evss
näinpä näin kirjoitti:
Miten noin paljon mennyt , perustukset todennäköisesti haukannut murto-osan summasta ja saat kertoa sisätöihin sun muihin kahdella niin aika liki totuutta.
Hirsimökin rautakauppatoimitus vajaa 45 keur, koko budjetti 120 keur, itse tehden maalaukset, terassit, vuorilaudat, listat, ym. ym. ym. jne eli kirvesmiehet ym teki semmoiset missä pitää olla pidempi kuin metrin mittainen vaateri. Sähköt (aurinko 230 V), takkaleivinuuni isoimmat yksittäiset, perustukset tuli kalliikksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941753
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa3581169Susanna Laine, 43, pohtii tätä muutosta itsessään iän karttuessa: "En tiedä, onko se vähän ikäjuttu"
Susanna Laine on kyllä nainen paikallaan Farmi-juontajana ja myös Tähdet, tähdet -juontajana, eikös vaan! Lue Susanna181168- 951028
- 62823
Vanhemmalle naiselle
Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam36801Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani6744- 46706
En vaan ymmärrä
Sinulla on hyvä puoliso, perhe, periaatteessa kaikki palikat kohdillaan. En ymmärrä, miksi haluat vaarantaa sen. Minulla42680Mitä saat naiselta mies kun
Otat ohjat? Saat feminiinistä pehmeyttä, lämpöä ja rauhaa. Kun nainen on tässä moodissa hän auttaa miestä lepäämään ja p113676