Pajeron hammaskehä

apuja...

Pajerossani (TD, pitkä, vm -90) on ilmeisesti tyyppivika, josta olen kuullut puhuttavan muuallakin: hammaskehä, johon startin hammaspyörä ottaa startatessa kontaktin. Kuulemma hammaskehä kuluu tietyistä kohdista, kun moottori pysähtyessään jää puristuksen takia tiettyihin kohtiin ja startatessa sitten bendixin ratas osuu aina samaan kohtaan. Tämä aiheuttaa sen, että startti jää pyörimään siirtämättä voimaa hammaskehälle.

Voiko hammaskehää kääntää akselin suhteen esim. 10 astetta? Onko - jos pakko - hammskehän vaihto iso operaatio?

9

4219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta

      Joku väitti että voi jos kehää kääntää 1/4 osan. mutta ite vaihdoin uuden kehän sekä startin bendix rattaan myös, samalla kannattaa vaihtaa kampiakselin takastefa kun kerran laatikko on irti ja tarkastaa kytkin ja vaihtaa jos kulunut.
      Kehä maksoi 150e ja bendix 50 e. kytkin paketti 200 e. ja täytyy muistaa että pajeron uudempi loota painaa 150 kg:tä eli kunnon vaihdelaatikko hissi pakko olla jos rupee ite väsäämään. mielestäni ei kannata sillä työt korjaamolla noin 200 e.

      • voi kääntää niin, että kulunut kohta tulee entisen kulumattoman kohdan keskelle, ei siis esim. 10 astetta.
        Vauhtipyörä irti ja lappeelleen, hitsipillillä kuumaksi että irtoaa (un kutistusliitoksella kiinni vauhtipyörään) ja kääntö. Sitten kasaus.
        Muista merkitä vauhtipyörän asento kampiakseliin nähden, että saat samaan asentoon kuin irrottaessasi (tasapainotuksen takia!). Samoin kytkimen paineasetelman asento vauhtipyörään nähden.
        Noista muista uusinnoista tee vain ne, mitkä on tarpeen; varalta ei kannata tehdä. Paitsi kannattaa se varaosakauppiaalle, ei sinulle.


      • VÄINÖ.
        sitroen kirjoitti:

        voi kääntää niin, että kulunut kohta tulee entisen kulumattoman kohdan keskelle, ei siis esim. 10 astetta.
        Vauhtipyörä irti ja lappeelleen, hitsipillillä kuumaksi että irtoaa (un kutistusliitoksella kiinni vauhtipyörään) ja kääntö. Sitten kasaus.
        Muista merkitä vauhtipyörän asento kampiakseliin nähden, että saat samaan asentoon kuin irrottaessasi (tasapainotuksen takia!). Samoin kytkimen paineasetelman asento vauhtipyörään nähden.
        Noista muista uusinnoista tee vain ne, mitkä on tarpeen; varalta ei kannata tehdä. Paitsi kannattaa se varaosakauppiaalle, ei sinulle.

        noin ison työn tekee,kuten irroittaa vaihteiston ja muut tarpeelliset osat,jotka on pakko,eikö kannata vaihtaa uusi hammaskehä.Vanha vain pois ja uusi kuumaksi ja pudottaa paikoilleen.Kustannukset ei nouse tuntuvasti ja lopputulos on parempi.


      • apuja...
        VÄINÖ. kirjoitti:

        noin ison työn tekee,kuten irroittaa vaihteiston ja muut tarpeelliset osat,jotka on pakko,eikö kannata vaihtaa uusi hammaskehä.Vanha vain pois ja uusi kuumaksi ja pudottaa paikoilleen.Kustannukset ei nouse tuntuvasti ja lopputulos on parempi.

        Ekaksi ihan hirmu paljon kiitoksia kaikille kommentoijille. Olette auttaneet pitkän matkaa eteenpäin.

        Väinö: kysyin kääntöä siksi, koska 150 euroa on mulle aika iso raha. Mutta puhut kyllä asiaa: kun kerran ottaa lootan ym rojut irti mikä on aikamoinen talkoo niin ehkä ei kannata enää "säästää" hammaskehän hinnassa. Sitten kyllä harmittaa jos homma menee ketuille sen takia että on säästänyt väärässä paikassa. Sitä vissiin tarkotit?


      • Väinö.
        apuja... kirjoitti:

        Ekaksi ihan hirmu paljon kiitoksia kaikille kommentoijille. Olette auttaneet pitkän matkaa eteenpäin.

        Väinö: kysyin kääntöä siksi, koska 150 euroa on mulle aika iso raha. Mutta puhut kyllä asiaa: kun kerran ottaa lootan ym rojut irti mikä on aikamoinen talkoo niin ehkä ei kannata enää "säästää" hammaskehän hinnassa. Sitten kyllä harmittaa jos homma menee ketuille sen takia että on säästänyt väärässä paikassa. Sitä vissiin tarkotit?

        että hammaskehä on niin arvokas.Sitä väärässä paikassa säästämistä tarkoitin.


    • ...

      jos manuaalivaihteisto, homma onnistuu kyllä ja kannattaa 90 asteen kääntämisen sijaan kääntää se kehä ympäri ja lisäksi 90 astetta pois vanhasta, saat kokonaan uudet koskemattomat hammaspinnat.
      startin ratas kannattaa vaihtaa koska se on myös kulunut ja hommaamalla uudet kunnon akut ja laittamalla laturilta suoraan aku(i)lle ISON syöttöpiuhan varmistat että akut myös saa latausta. vakioreitillä on turhia liitoksia häviöitä antamassa.
      hommaan ei muuten tarvi hitsipilliä vaan pistemäinen kosaani riittää, takasinpainamisvaiheessa hyvänä apuna on muutama ruuvipuristin joilla homma menee hallitusti kun saa tasaisesti painettua kehän paikalleen.

      • ympäri kääntäminen onnistuu, jos hampaitten päitä ei ole viistottu tai jos ne on viistottu molemmilta puolilta.
        Paikalleenpanossa ei tarvita / saa käyttää puristimia. Hammaskehä lämpimäksi, niin se putoaa paikalleen perille asti. Jos hammaskehää käännetään se 90 astetta, niin eihän sitä tarvitse pois ottaakaan.
        Akuilla ja piuhoilla ei ole mitään tekemistä hammaskehän kanssa. Ne ovat ihan eri asia.


      • ...
        sitroen kirjoitti:

        ympäri kääntäminen onnistuu, jos hampaitten päitä ei ole viistottu tai jos ne on viistottu molemmilta puolilta.
        Paikalleenpanossa ei tarvita / saa käyttää puristimia. Hammaskehä lämpimäksi, niin se putoaa paikalleen perille asti. Jos hammaskehää käännetään se 90 astetta, niin eihän sitä tarvitse pois ottaakaan.
        Akuilla ja piuhoilla ei ole mitään tekemistä hammaskehän kanssa. Ne ovat ihan eri asia.

        no niin paskanjauhaja, kannattaiskos sun olla hiljaa kun kerran et asiasta mitään tiedä.


    • my ass

      Vauhtipyörässä on 6 pulttia, joten kääntäminen käy 60 asteen portain helposti. Käytännössä on 3 asentoa käytettävissä. Startin irrottamalla näkee vauhtipyörän kunnon helposti, se vauriohan jää kohdalle, kun mosa pysähtyy.

      Käytännössä kun joka tapauksessa vauhtipyörä pitää irrottaa, uuden kehän vaihto ei sitten ole kuin 30 minuutin homma pahimmillaan. Kytkinlevyn ja paineasetelman vaihto on suositeltavaa, kun vaivaan nähden osat on halpoja.

      Ehkä olisi syytä nostaa vähän mekkalaa maahantuojan suuntaan hammaskehistä. Nythän on käytössä valmistajan virhevastuu ja luokittelisin tämänkin ongelman siihen piiriin kuuluvaksi...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Korjaa toki jos...

      Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      31
      3527
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      123
      1399
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1331
    4. Mies muistatko kun näit

      Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      1048
    5. Koetko sä mitään

      Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1041
    6. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

      Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      187
      1026
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

      Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      967
    8. Olisi kiva

      Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      941
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

      Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      67
      920
    10. Oot mun koko maailma

      Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      78
      875
    Aihe