Oletus:

Ana-mzk

evoluutio on totta, sen laajassa ja varsinaisessa merkityksessä, kemiallinen evoluutio mukaan lukien.

Kysymykseni kuuluu: Miksi eloton materia kehittyi eläväksi?

18

874

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DNA kun ei ole kemialliselta koostumukseltaanmitenkään monimutkaista.

Ja tästä sitten ei ole mitenkään järjetön askel proteiineihin ja alkeellisiin solurakenteisiin.

• Ana-mzk

kiitos vastauksesta. Palautan kysymyksen mieleemme:

Miksi elottomasta kehittyi elollista?

Evoluutiohypoteesin mukaiset graduaaliset oletukset eivät vastaa kysymykseen, kiitos. =)

• Ana-mzk kirjoitti:

kiitos vastauksesta. Palautan kysymyksen mieleemme:

Miksi elottomasta kehittyi elollista?

Evoluutiohypoteesin mukaiset graduaaliset oletukset eivät vastaa kysymykseen, kiitos. =)

"Evoluutiohypoteesin mukaiset graduaaliset oletukset eivät vastaa kysymykseen, kiitos. =)"

Mikä on raja elollisen ja elottoman välillä? samanlaisia kemiallisia reaktiota tapahtuu molemmissa.

Ero on vain siinä miten monimutkaisia nämä prosessit ovat.

"Miksi elottomasta kehittyi elollista?"

Jos kaipaat suoraa vastausta niin: Sattumalta! :D

• Tavoitteeton

Tarvitaanko sille joku syy? Eikö se, että se oli mahdollista, riitä?

• Ana-mzk

että tämä vastaus tulee nopeasti. Kiitos siitä. =)

Mutta se ei lopultakaan vastaa mihinkään.
        Miksi oli ylipäätään mahdollista että elämää kehittyy? Kysymys on periaattessa sama kuin alussa.

• Tavoitteeton
        Ana-mzk kirjoitti:

Miksi oli ylipäätään mahdollista että elämää kehittyy? Kysymys on periaattessa sama kuin alussa.

Sen täytyi olla mahdollista, koska muuten sinä et voisi nyt esittää tuota kysymystä.

• ruoska
        Tavoitteeton kirjoitti:

Sen täytyi olla mahdollista, koska muuten sinä et voisi nyt esittää tuota kysymystä.

Eli antrooppiseen periaatteeseen vetoat. Todettakoon, että se on vain sievistelevä tapa sanoa: "Ei hajuakaan miten se tapahtui". Jep no, onhan se siis mahdollista, mikä on hyvää tuuria sinänsä (vai onko?).

• Tavoitteeton
        ruoska kirjoitti:

Eli antrooppiseen periaatteeseen vetoat. Todettakoon, että se on vain sievistelevä tapa sanoa: "Ei hajuakaan miten se tapahtui". Jep no, onhan se siis mahdollista, mikä on hyvää tuuria sinänsä (vai onko?).

Ei minulla ole hajuakaan miksi olemme täällä. Jos emme olisi, täällä ehkä olisi joitain muita, joilla ei myöskään olisi hajuakaan siitä, miksi ovat täällä. Tai sitten ei olisi.

Minulle riittää, että olemme täällä.

• ruoska
        Tavoitteeton kirjoitti:

Ei minulla ole hajuakaan miksi olemme täällä. Jos emme olisi, täällä ehkä olisi joitain muita, joilla ei myöskään olisi hajuakaan siitä, miksi ovat täällä. Tai sitten ei olisi.

Minulle riittää, että olemme täällä.

Ei lisättävää. Ilmeisesti olemme yhtä mieltä siitä, että ontologisessa mielessä tiedämme yhtä vähän kuin arvoisat apinaesi-isämme.

• ruoska kirjoitti:

Ei lisättävää. Ilmeisesti olemme yhtä mieltä siitä, että ontologisessa mielessä tiedämme yhtä vähän kuin arvoisat apinaesi-isämme.

Mutta ainakin tiedämme miten vähän tietoa meillä on :D

• mko
        Ana-mzk kirjoitti:

Ai miksi on ylipäätänsä mahdollista että elämä kehittyy?

Sanotaanko että on se ainakin paljon todennäköisempää kuin taikasauvaa heilutteleva suunnittelija joka vain yks kaks hokkuspokkus pamauttelee elämää!

• Anan olemassololle
        Tavoitteeton kirjoitti:

on tarkoitus...

• Tavoitteeton
        Anan olemassololle kirjoitti:

on tarkoitus...

En minä tarkoituksesta mitään puhunut vaan mahdollisuudesta. Se, että jokin toteutuu, todistaa, että sen toteutuminen oli mahdollista, ei että niin olisi tarkoitettu.

• -:)lauri

Evoluutio on käsite sille, että elämä muuttuu, ts. se oli ennen erilaista kuin nykyään.

Ana-mzk:
      evoluutio on totta, sen laajassa ja varsinaisessa merkityksessä, kemiallinen evoluutio mukaan lukien.
      ------------------

Juuri näin. Kemiallinen evoluutio on fysiikan lainalaisuuksista johtuva nk. häntäefekti sille miten massa muodostaa aurinkokuntia, miten irtaimisto kiertolaisia. Molekyylit miodostavat yhtälailla muita molekyylejä.

Ana-mzk:
      Kysymykseni kuuluu: Miksi eloton materia kehittyi eläväksi?
      ------------------

Kysymykseen miksi ei ole luonnontieteellistä vastausta. Mutta yhtään matemaattista keinoa ei ole osoitettu mahdottomaksi.

• Ana-mzk

"Juuri näin. Kemiallinen evoluutio on fysiikan lainalaisuuksista johtuva nk. häntäefekti sille miten massa muodostaa aurinkokuntia, miten irtaimisto kiertolaisia. Molekyylit miodostavat yhtälailla muita molekyylejä. "

Tätä olenkin hakenut pitkään takaa. Evoluution premissit toteutuvat vain jos oletetaan että eloton materia sisältää itsessään hurjan potentiaalin. Eloton aines sisältää yhdessä luonnonlakien kanssa mahdollisuuden elämän kehittymiselle.

Tämä saattaa näyttää jostakusta itsestäänselvyydeltä. Minusta se on hurja ajatus.

Ajatellaan vaikkapa maailmankaikkeus jossa ei ole mitään muuta kuin elotonta ainesta. Mutta jo siinä elottomassa aineessa on potentiaali ihmiselämälle.

Ota kivi käteesi. Ajattele sitä kiveä 4,5 miljardia vuotta sitten. Se oli ehkä jossakin muussa muodossa silloin. Mutta siinä aineksessa oli jo silloin potentiaali _sinuun_. Miten niin? Koska olet olemassa ja se kivi on/oli olemassa.

Minä en itse usko että elottomassa aineessa on itsessään potentiaali minuun. Tai jos on, niin joku tottavie on sen siihen laittanut.

• Ana-mzk
        Ana-mzk kirjoitti:

"Juuri näin. Kemiallinen evoluutio on fysiikan lainalaisuuksista johtuva nk. häntäefekti sille miten massa muodostaa aurinkokuntia, miten irtaimisto kiertolaisia. Molekyylit miodostavat yhtälailla muita molekyylejä. "

Tätä olenkin hakenut pitkään takaa. Evoluution premissit toteutuvat vain jos oletetaan että eloton materia sisältää itsessään hurjan potentiaalin. Eloton aines sisältää yhdessä luonnonlakien kanssa mahdollisuuden elämän kehittymiselle.

Tämä saattaa näyttää jostakusta itsestäänselvyydeltä. Minusta se on hurja ajatus.

Ajatellaan vaikkapa maailmankaikkeus jossa ei ole mitään muuta kuin elotonta ainesta. Mutta jo siinä elottomassa aineessa on potentiaali ihmiselämälle.

Ota kivi käteesi. Ajattele sitä kiveä 4,5 miljardia vuotta sitten. Se oli ehkä jossakin muussa muodossa silloin. Mutta siinä aineksessa oli jo silloin potentiaali _sinuun_. Miten niin? Koska olet olemassa ja se kivi on/oli olemassa.

Minä en itse usko että elottomassa aineessa on itsessään potentiaali minuun. Tai jos on, niin joku tottavie on sen siihen laittanut.

Moni kysyy Jumalan suhteen, mistä Jumala itse tuli?

Minulle on oikeastaan aivan sama tietääkö Jumala itsekään mistä on tullut. Raamattu kyllä sanoo että Jumala on kaikkitietävä.

Mutta olisin hyvin ironista jos kerran Jumalan luokse saavuttuamme istahtaisimme ja joku kysyisi sen kauan pohditun ajatuksen kaiken tarkoituksesta. Ja vastaus olisi että "Ei hajuakaan, siksi loin teidät että voitaisiin yhdessä pohtia.."

Ironia, mistä sekin kumpuaa? Kivistäkö sekin? Vai kenties Jumalalta?

• -:)lauri
        Ana-mzk kirjoitti:

Sikäli kun luonnon lait tuntemassamme maailmankaikkeudessa näyttävät olevan "hurjan potentiaalisia", ei elämän syntyminen mikään ihme ole. Eri asia on sitten se kuinka paljon sitä elämää syntyy.

• shy
        Ana-mzk kirjoitti:

Moni kysyy Jumalan suhteen, mistä Jumala itse tuli?

Minulle on oikeastaan aivan sama tietääkö Jumala itsekään mistä on tullut. Raamattu kyllä sanoo että Jumala on kaikkitietävä.

Mutta olisin hyvin ironista jos kerran Jumalan luokse saavuttuamme istahtaisimme ja joku kysyisi sen kauan pohditun ajatuksen kaiken tarkoituksesta. Ja vastaus olisi että "Ei hajuakaan, siksi loin teidät että voitaisiin yhdessä pohtia.."

Ironia, mistä sekin kumpuaa? Kivistäkö sekin? Vai kenties Jumalalta?

Kyllä sinä voit vielä taivaassakin väittää samat kielteiset väitteet kuin nytkin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      208
      2545
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      40
      1684
    3. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      143
      1315
    4. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      297
      1141
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      315
      1098
    6. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      23
      1053
    7. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      57
      1043
    8. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      55
      946
    9. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      12
      865
    10. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      21
      843
    Aihe