Oletus:

Ana-mzk

evoluutio on totta, sen laajassa ja varsinaisessa merkityksessä, kemiallinen evoluutio mukaan lukien.

Kysymykseni kuuluu: Miksi eloton materia kehittyi eläväksi?

18

893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • DNA kun ei ole kemialliselta koostumukseltaanmitenkään monimutkaista.

      Ja tästä sitten ei ole mitenkään järjetön askel proteiineihin ja alkeellisiin solurakenteisiin.

      • Ana-mzk

        kiitos vastauksesta. Palautan kysymyksen mieleemme:

        Miksi elottomasta kehittyi elollista?

        Evoluutiohypoteesin mukaiset graduaaliset oletukset eivät vastaa kysymykseen, kiitos. =)


      • Ana-mzk kirjoitti:

        kiitos vastauksesta. Palautan kysymyksen mieleemme:

        Miksi elottomasta kehittyi elollista?

        Evoluutiohypoteesin mukaiset graduaaliset oletukset eivät vastaa kysymykseen, kiitos. =)

        "Evoluutiohypoteesin mukaiset graduaaliset oletukset eivät vastaa kysymykseen, kiitos. =)"

        Mikä on raja elollisen ja elottoman välillä? samanlaisia kemiallisia reaktiota tapahtuu molemmissa.

        Ero on vain siinä miten monimutkaisia nämä prosessit ovat.

        "Miksi elottomasta kehittyi elollista?"

        Jos kaipaat suoraa vastausta niin: Sattumalta! :D


    • Tavoitteeton

      Tarvitaanko sille joku syy? Eikö se, että se oli mahdollista, riitä?

      • Ana-mzk

        että tämä vastaus tulee nopeasti. Kiitos siitä. =)


        Mutta se ei lopultakaan vastaa mihinkään.
        Miksi oli ylipäätään mahdollista että elämää kehittyy? Kysymys on periaattessa sama kuin alussa.


      • Tavoitteeton
        Ana-mzk kirjoitti:

        että tämä vastaus tulee nopeasti. Kiitos siitä. =)


        Mutta se ei lopultakaan vastaa mihinkään.
        Miksi oli ylipäätään mahdollista että elämää kehittyy? Kysymys on periaattessa sama kuin alussa.

        Sen täytyi olla mahdollista, koska muuten sinä et voisi nyt esittää tuota kysymystä.


      • ruoska
        Tavoitteeton kirjoitti:

        Sen täytyi olla mahdollista, koska muuten sinä et voisi nyt esittää tuota kysymystä.

        Eli antrooppiseen periaatteeseen vetoat. Todettakoon, että se on vain sievistelevä tapa sanoa: "Ei hajuakaan miten se tapahtui". Jep no, onhan se siis mahdollista, mikä on hyvää tuuria sinänsä (vai onko?).


      • Tavoitteeton
        ruoska kirjoitti:

        Eli antrooppiseen periaatteeseen vetoat. Todettakoon, että se on vain sievistelevä tapa sanoa: "Ei hajuakaan miten se tapahtui". Jep no, onhan se siis mahdollista, mikä on hyvää tuuria sinänsä (vai onko?).

        Ei minulla ole hajuakaan miksi olemme täällä. Jos emme olisi, täällä ehkä olisi joitain muita, joilla ei myöskään olisi hajuakaan siitä, miksi ovat täällä. Tai sitten ei olisi.

        Minulle riittää, että olemme täällä.


      • ruoska
        Tavoitteeton kirjoitti:

        Ei minulla ole hajuakaan miksi olemme täällä. Jos emme olisi, täällä ehkä olisi joitain muita, joilla ei myöskään olisi hajuakaan siitä, miksi ovat täällä. Tai sitten ei olisi.

        Minulle riittää, että olemme täällä.

        Ei lisättävää. Ilmeisesti olemme yhtä mieltä siitä, että ontologisessa mielessä tiedämme yhtä vähän kuin arvoisat apinaesi-isämme.


      • ruoska kirjoitti:

        Ei lisättävää. Ilmeisesti olemme yhtä mieltä siitä, että ontologisessa mielessä tiedämme yhtä vähän kuin arvoisat apinaesi-isämme.

        Mutta ainakin tiedämme miten vähän tietoa meillä on :D


      • mko
        Ana-mzk kirjoitti:

        että tämä vastaus tulee nopeasti. Kiitos siitä. =)


        Mutta se ei lopultakaan vastaa mihinkään.
        Miksi oli ylipäätään mahdollista että elämää kehittyy? Kysymys on periaattessa sama kuin alussa.

        Ai miksi on ylipäätänsä mahdollista että elämä kehittyy?

        Sanotaanko että on se ainakin paljon todennäköisempää kuin taikasauvaa heilutteleva suunnittelija joka vain yks kaks hokkuspokkus pamauttelee elämää!


      • Anan olemassololle
        Tavoitteeton kirjoitti:

        Sen täytyi olla mahdollista, koska muuten sinä et voisi nyt esittää tuota kysymystä.

        on tarkoitus...


      • Tavoitteeton
        Anan olemassololle kirjoitti:

        on tarkoitus...

        En minä tarkoituksesta mitään puhunut vaan mahdollisuudesta. Se, että jokin toteutuu, todistaa, että sen toteutuminen oli mahdollista, ei että niin olisi tarkoitettu.


    • -:)lauri

      Evoluutio on käsite sille, että elämä muuttuu, ts. se oli ennen erilaista kuin nykyään.


      Ana-mzk:
      evoluutio on totta, sen laajassa ja varsinaisessa merkityksessä, kemiallinen evoluutio mukaan lukien.
      ------------------

      Juuri näin. Kemiallinen evoluutio on fysiikan lainalaisuuksista johtuva nk. häntäefekti sille miten massa muodostaa aurinkokuntia, miten irtaimisto kiertolaisia. Molekyylit miodostavat yhtälailla muita molekyylejä.


      Ana-mzk:
      Kysymykseni kuuluu: Miksi eloton materia kehittyi eläväksi?
      ------------------

      Kysymykseen miksi ei ole luonnontieteellistä vastausta. Mutta yhtään matemaattista keinoa ei ole osoitettu mahdottomaksi.

      • Ana-mzk

        "Juuri näin. Kemiallinen evoluutio on fysiikan lainalaisuuksista johtuva nk. häntäefekti sille miten massa muodostaa aurinkokuntia, miten irtaimisto kiertolaisia. Molekyylit miodostavat yhtälailla muita molekyylejä. "

        Tätä olenkin hakenut pitkään takaa. Evoluution premissit toteutuvat vain jos oletetaan että eloton materia sisältää itsessään hurjan potentiaalin. Eloton aines sisältää yhdessä luonnonlakien kanssa mahdollisuuden elämän kehittymiselle.

        Tämä saattaa näyttää jostakusta itsestäänselvyydeltä. Minusta se on hurja ajatus.

        Ajatellaan vaikkapa maailmankaikkeus jossa ei ole mitään muuta kuin elotonta ainesta. Mutta jo siinä elottomassa aineessa on potentiaali ihmiselämälle.

        Ota kivi käteesi. Ajattele sitä kiveä 4,5 miljardia vuotta sitten. Se oli ehkä jossakin muussa muodossa silloin. Mutta siinä aineksessa oli jo silloin potentiaali _sinuun_. Miten niin? Koska olet olemassa ja se kivi on/oli olemassa.

        Minä en itse usko että elottomassa aineessa on itsessään potentiaali minuun. Tai jos on, niin joku tottavie on sen siihen laittanut.


      • Ana-mzk
        Ana-mzk kirjoitti:

        "Juuri näin. Kemiallinen evoluutio on fysiikan lainalaisuuksista johtuva nk. häntäefekti sille miten massa muodostaa aurinkokuntia, miten irtaimisto kiertolaisia. Molekyylit miodostavat yhtälailla muita molekyylejä. "

        Tätä olenkin hakenut pitkään takaa. Evoluution premissit toteutuvat vain jos oletetaan että eloton materia sisältää itsessään hurjan potentiaalin. Eloton aines sisältää yhdessä luonnonlakien kanssa mahdollisuuden elämän kehittymiselle.

        Tämä saattaa näyttää jostakusta itsestäänselvyydeltä. Minusta se on hurja ajatus.

        Ajatellaan vaikkapa maailmankaikkeus jossa ei ole mitään muuta kuin elotonta ainesta. Mutta jo siinä elottomassa aineessa on potentiaali ihmiselämälle.

        Ota kivi käteesi. Ajattele sitä kiveä 4,5 miljardia vuotta sitten. Se oli ehkä jossakin muussa muodossa silloin. Mutta siinä aineksessa oli jo silloin potentiaali _sinuun_. Miten niin? Koska olet olemassa ja se kivi on/oli olemassa.

        Minä en itse usko että elottomassa aineessa on itsessään potentiaali minuun. Tai jos on, niin joku tottavie on sen siihen laittanut.

        Moni kysyy Jumalan suhteen, mistä Jumala itse tuli?

        Minulle on oikeastaan aivan sama tietääkö Jumala itsekään mistä on tullut. Raamattu kyllä sanoo että Jumala on kaikkitietävä.

        Mutta olisin hyvin ironista jos kerran Jumalan luokse saavuttuamme istahtaisimme ja joku kysyisi sen kauan pohditun ajatuksen kaiken tarkoituksesta. Ja vastaus olisi että "Ei hajuakaan, siksi loin teidät että voitaisiin yhdessä pohtia.."

        Ironia, mistä sekin kumpuaa? Kivistäkö sekin? Vai kenties Jumalalta?


      • -:)lauri
        Ana-mzk kirjoitti:

        "Juuri näin. Kemiallinen evoluutio on fysiikan lainalaisuuksista johtuva nk. häntäefekti sille miten massa muodostaa aurinkokuntia, miten irtaimisto kiertolaisia. Molekyylit miodostavat yhtälailla muita molekyylejä. "

        Tätä olenkin hakenut pitkään takaa. Evoluution premissit toteutuvat vain jos oletetaan että eloton materia sisältää itsessään hurjan potentiaalin. Eloton aines sisältää yhdessä luonnonlakien kanssa mahdollisuuden elämän kehittymiselle.

        Tämä saattaa näyttää jostakusta itsestäänselvyydeltä. Minusta se on hurja ajatus.

        Ajatellaan vaikkapa maailmankaikkeus jossa ei ole mitään muuta kuin elotonta ainesta. Mutta jo siinä elottomassa aineessa on potentiaali ihmiselämälle.

        Ota kivi käteesi. Ajattele sitä kiveä 4,5 miljardia vuotta sitten. Se oli ehkä jossakin muussa muodossa silloin. Mutta siinä aineksessa oli jo silloin potentiaali _sinuun_. Miten niin? Koska olet olemassa ja se kivi on/oli olemassa.

        Minä en itse usko että elottomassa aineessa on itsessään potentiaali minuun. Tai jos on, niin joku tottavie on sen siihen laittanut.

        Sikäli kun luonnon lait tuntemassamme maailmankaikkeudessa näyttävät olevan "hurjan potentiaalisia", ei elämän syntyminen mikään ihme ole. Eri asia on sitten se kuinka paljon sitä elämää syntyy.


      • shy
        Ana-mzk kirjoitti:

        Moni kysyy Jumalan suhteen, mistä Jumala itse tuli?

        Minulle on oikeastaan aivan sama tietääkö Jumala itsekään mistä on tullut. Raamattu kyllä sanoo että Jumala on kaikkitietävä.

        Mutta olisin hyvin ironista jos kerran Jumalan luokse saavuttuamme istahtaisimme ja joku kysyisi sen kauan pohditun ajatuksen kaiken tarkoituksesta. Ja vastaus olisi että "Ei hajuakaan, siksi loin teidät että voitaisiin yhdessä pohtia.."

        Ironia, mistä sekin kumpuaa? Kivistäkö sekin? Vai kenties Jumalalta?

        Kyllä sinä voit vielä taivaassakin väittää samat kielteiset väitteet kuin nytkin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      141
      1493
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      122
      1266
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1053
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      984
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      881
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      833
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      732
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      676
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      59
      672
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe