Sotilasarvo CV:n

Alik.

Ainakin Leverillä, eräässä pienyrityksessä, verotoimistossa ja Sonerassa sotilasarvoa kysyttiin - kun olin jo päässyt haastatteluun. En päässyt näistä minnekään. No Sonerasta ei niin väliäkään.

Pankkien kesätyölomakkeissa myös kysyttiin sotilasarvoa en päässyt. En tietenkään päässyt.

Töissä olen ollut vain sellaisissa paikoissa, joissa sotilasarvoa ei ole kysytty.

Kannattaa siis EHDOTTOMASTI laittaa sotilasarvo CV:n, jos on käynyt RUK:n samoin mainita se KAIKISSA työpaikkahakemuksissa.

Työnantajissa edelleen on iso osa niitä, jotka arvostavat RUK:n korkeammalle, kuin esim. akateemisen tutkinnon (on kauppakorkeasta ja yliopistolta) tai työkokemuksen. Että näin kokemuksesta...

48

13847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • inssipoika

      juttu mulla.Hain vakuutusyhtiöön osastopäällikön paikkaa.Ei natsannut:(

    • työnantaja

      Jos todellakin on niin, että työnantajissa edelleen on iso osa niitä, jotka arvostavat RUK:n korkeammalle, kuin esim. akateemisen tutkinnon tai työkokemuksen, ei voi muuta kuin ihmetellä työnantajien typeryyttä. Toimistossani on ollut monta innokasta RUK:n käynyttä harjoittelijapoikaa, joiden suoritukset eivät ole päätä huimanneet. Into ja taito ovat eri asioita, samoin myös tottelevaisuus ja luovuus. Ainakaan omalla alallani ei ole varaa tuollaiseen "isänmaallisuuteen".

      • Vänrikki

        Reserviupseerikurssille pääseminen on vaikeampaa usein kuin esim. teknillisiin yliopistoihin pääsy tai etenkin jonnekin AMK-tason tekniikan opintoihin pääseminen, eli RUK:lle pääseminen kertoo kyllä jotain


      • boss
        Vänrikki kirjoitti:

        Reserviupseerikurssille pääseminen on vaikeampaa usein kuin esim. teknillisiin yliopistoihin pääsy tai etenkin jonnekin AMK-tason tekniikan opintoihin pääseminen, eli RUK:lle pääseminen kertoo kyllä jotain

        Eli kriteereinä RUK:uun pääsemiseen ovat innokkuus ja pyrstönnuolentataito, ainakin mikäli työnantajan kokemuksiin RUK:n käyneistä esittämääsi väitettä vertaa ja silti vänrikin mielestä siinä on jotain sellaista, että arvon herrat ja neitoset ovat rekrytoinnin arvoisia. Eiköhän kuitenkin kannata ottaa pätevä ja taitava kuin mahdollinen hösöttäjä, joka on edellämainituin kriteerein päässyt RUK:uun ja läpäissyt kurssin. Toisaalta, onhan niitä PR -hommia ja vahtimestarin paikkoja


      • havuhiha
        Vänrikki kirjoitti:

        Reserviupseerikurssille pääseminen on vaikeampaa usein kuin esim. teknillisiin yliopistoihin pääsy tai etenkin jonnekin AMK-tason tekniikan opintoihin pääseminen, eli RUK:lle pääseminen kertoo kyllä jotain

        Reserviupseerikouluun pääseminen on hyväkuntoiselle, normaalin järjenjuoksun omaavalle nuorukaiselle naurettavan helppoa.

        Minun aikanani muutamaa poikkeusta lukuunottamatta sinne pääsi jokainen joka niin palavasti halusi. Parin ohuen opuksen päähäntankkaaminen ei suurta älyllistä lahjakkuutta vaadi.

        Psykologisest testit on ammattipiireissä kyseenalaisteetu jo vuosikymmeniä sitten.

        Itse kieltäydyin, vaikka olisi ollut mahdollisuus kahteenkin "saumaan". Lääkäriopiskelijana olisin toki päässyt suoraan, valitsin kuitenkin kaukotiedustelu-erikoiskoulutuksen. Kävin pääsykokeissa ja läpäisin.

        Myös omasta aselajistani olisin
        saanut kunnian tulla valituksi "parhaiden" joukkoon. Kieltäydyin kuitenkin, koska rukkiaines valtaosaltaan oli nuoleskelevia pyrkyreitä. Ikävä sanoa, mutta kyllä asia näin oli. Itsehän tällaiset yksilöt nimittävät sitä mieluusti kunnianhimoksi. En yksinkertaisesti halunnut haaskata aikaani siinä sakissa.

        RUK:ssa kuulemma toitotetaan loputtomiin kokelaiden "paremmuutta". Osa kai sitä puppua näemmä uskookin.


      • ruk222-askel
        havuhiha kirjoitti:

        Reserviupseerikouluun pääseminen on hyväkuntoiselle, normaalin järjenjuoksun omaavalle nuorukaiselle naurettavan helppoa.

        Minun aikanani muutamaa poikkeusta lukuunottamatta sinne pääsi jokainen joka niin palavasti halusi. Parin ohuen opuksen päähäntankkaaminen ei suurta älyllistä lahjakkuutta vaadi.

        Psykologisest testit on ammattipiireissä kyseenalaisteetu jo vuosikymmeniä sitten.

        Itse kieltäydyin, vaikka olisi ollut mahdollisuus kahteenkin "saumaan". Lääkäriopiskelijana olisin toki päässyt suoraan, valitsin kuitenkin kaukotiedustelu-erikoiskoulutuksen. Kävin pääsykokeissa ja läpäisin.

        Myös omasta aselajistani olisin
        saanut kunnian tulla valituksi "parhaiden" joukkoon. Kieltäydyin kuitenkin, koska rukkiaines valtaosaltaan oli nuoleskelevia pyrkyreitä. Ikävä sanoa, mutta kyllä asia näin oli. Itsehän tällaiset yksilöt nimittävät sitä mieluusti kunnianhimoksi. En yksinkertaisesti halunnut haaskata aikaani siinä sakissa.

        RUK:ssa kuulemma toitotetaan loputtomiin kokelaiden "paremmuutta". Osa kai sitä puppua näemmä uskookin.

        sä oot yli-ihminen. paras kaikista. ja oot ollu armeijassa samaan aikaan aika typerän ihmisjoukon kanssa. sä et tiedä yhtään mitään. kyl sulla ehkä leikkaa, mut just tollast ihmistyyppiä vihaan, joka sokaistuu omasta nokkeluudestaan. et yhtään laaja-alaisemmin osaa vissii miettiä. koko maailman kuva muodostetaan omista kokemuksista omassa ympäsristössä.


      • hdhgsghs
        Vänrikki kirjoitti:

        Reserviupseerikurssille pääseminen on vaikeampaa usein kuin esim. teknillisiin yliopistoihin pääsy tai etenkin jonnekin AMK-tason tekniikan opintoihin pääseminen, eli RUK:lle pääseminen kertoo kyllä jotain

        HAHAA! Rukkiin muka vaikea päästä :D

        Itse olisin tod näk joutunut rukkiin, vaikka olin läski rillipää intissä ja kokoajan poikkiteloin, että mä en yli 6kk oo

        Aika hyvät nauru yli 6 vuotta vanhasta viestistä ;D kiitos siitä Vänrikille

        Ps. amis vaatii enemmän kuin intissä rukkiin pääsy


      • Leijona
        hdhgsghs kirjoitti:

        HAHAA! Rukkiin muka vaikea päästä :D

        Itse olisin tod näk joutunut rukkiin, vaikka olin läski rillipää intissä ja kokoajan poikkiteloin, että mä en yli 6kk oo

        Aika hyvät nauru yli 6 vuotta vanhasta viestistä ;D kiitos siitä Vänrikille

        Ps. amis vaatii enemmän kuin intissä rukkiin pääsy

        En tiedä kuinka vaikea on Rukkiin nykyään päästä, mutta kun itse aikoinaan rukin kävin jouduin toteamaan, että porukka on aika tasokasta. Joukkueessani oli ainakin neljä 6 L:n ylioppilasta, älyllistä kapasiteettia löytyi yleensäkin varsin paljon. Amispohjalta tuollaisessa seurassa olo voi tulla hieman orvoksi.

        Myönnän kyllä, että mukana oli myös pari häijyä kaveria, voisin sanoa, että vmäisiä tyyppejä. He halveksivat epäonnistumisia eikä myötätuntoa heikommille paljon löytynyt.

        Olin siis sissirukissa, eräänlaisessa RUK:n eliittijoukossa. Jos et ole henkisesti kohtuullisen vahva, ei kannata pyrkiä. Älyllisesti heikot karsiutuvat jo tietysti aiemmin.


      • Oikkari1
        Vänrikki kirjoitti:

        Reserviupseerikurssille pääseminen on vaikeampaa usein kuin esim. teknillisiin yliopistoihin pääsy tai etenkin jonnekin AMK-tason tekniikan opintoihin pääseminen, eli RUK:lle pääseminen kertoo kyllä jotain

        Oma kokemus on, että RUKiin menee kyllä jokainen perusfiksu kaveri. Itseänikin yritettiin sinne väkisin pistää. Kyllä esimerkiksi papereissa joku hyvä kauppis tai mikä tahans oikis vie RUKin sata nolla ja kyllä se vähän kaverista kertoo jos intti-arvoja menee papereihin pistämään..


      • osakas

        Mielestäni on ihan perusteluta kysyä työnhakijan sotilasarvoa ilman mitään sotamies/siviilipalvelusmies syrjintää! Jos kumpikaan ei ole suoritettu on
        silloin joku pielessä.
        Uskonnon vuoksi kaikesta yhdyskuntapalvekuksesta rauhan ja sodan aikana kieltäytyvät asettavat toiset eriarvoiseen asemaan ylimielisellä käytöksellään.
        Syrjäytyminen yhteiskunnasta omaan maailmaansa aiheuttaa juuri näitä porukalla alaikäisten kiusaamisia omasta uskonyhteisöstä pois haluavia jälkeläisiä vastaan.
        Kiusaamisen syy on yleensä puuttuva ihmisoikeus vapaaseen puolison etsintään tai opiskeluun. Myös rehellisyys on kyseenalaista salassapitosopparit voivat olla yhtä tyhjän kanssa kun selkäytimessä on ensisijalla lojaalisuus pälyilevälle kaikesta livistäneelle seurakuntapomolle.


    • newbie

      Minä olen vain jääkäri ja silti olen päässyt töihin moniin paikkoihin, joissa on kysytty ensimmäisenä "onko intti käytynä ja sotilasarvo". Tosin nämä hommat on olleet vain kesätöitä, kait osaan sitte olla muuten vain vakuuttava.

    • Totaali II

      Lähinnä joissain lähetin tehtävissä sun muissa, joita nuorempana hain, kyseltiin intistä. Johto- ja asiantuntijatehtävissä KETÄÄN ei kiinnosta intit, koska asia ei ole relevantti.

      • Vänrikki

        No, et tietenkään vain ole hakenut mitään sen tason hommia tai ollut ainakaan niin varteenotettava hakija, että olisi tosissaan kyselty.

        Sotilasarvo/onko reserviupseeri on todella merkittävä juttu isompien firmojen johtaviin asemiin pääsyssä, nykyisin asia vain on enemmän rivien välissä tai salassa enempi kuin ennen. mutta suurin osa niistä valintaan vaikuttavista henkilöistä on itse sen RUK:n käynyt ja se vaikuttaa...


      • Pankissa
        Vänrikki kirjoitti:

        No, et tietenkään vain ole hakenut mitään sen tason hommia tai ollut ainakaan niin varteenotettava hakija, että olisi tosissaan kyselty.

        Sotilasarvo/onko reserviupseeri on todella merkittävä juttu isompien firmojen johtaviin asemiin pääsyssä, nykyisin asia vain on enemmän rivien välissä tai salassa enempi kuin ennen. mutta suurin osa niistä valintaan vaikuttavista henkilöistä on itse sen RUK:n käynyt ja se vaikuttaa...

        Nimenomaan alemman tason hommissa sotilasarvolla ym voi olla merkitystä, mutta kun mennään korkeammalle johtoon ja asiantuntijatasoon niin katsotaan ihan muita meriittejä. RUK ei kiinnosta siellä tasolla vähääkään.


    • Vänrikki

      Isänmaa velvoittaa - RUK yhdistää

      RUK:n käyneiden keskuudessa RUK koetaan todella voimakkaasti yhdistäväksi tekijäksi, koska se on niin eri juttu kuin AUK, koska RUK:lla on oma yhteinen koulu jne. jonne tullaan ympäri Suomea vaikka Rovaniemeltä asti. Lisäksi muutenkin reserviupseeri on aina reserviupseeri, siinä on jotain mystistä miten se tekee kollegiaalisuutta. Esim. ylilääkäriksi ei usein ainakaan ennen otettu hyvin, ellei ollut RUK käytynä, sitäpaitsi se on maan merkittävin johtajakoulu ja on sitten näyttöä kyvyistä ja harjoitusta johtamisesta.

      • panssarivänrikki

        Vänrikki sortuu imartelemaan itseään vertaamalla kaikkia reserviupseereita toisiinsa. Haminan RUK on apukoulu verrattuna esimerkiksi Panssariprikaatin Panssarikoulun reserviupseerilinjaan. Itse jouduin usein palvelusaikanani hämmästelemään Haminan kokelaiden suorastaan häpeällisen huonoja aselajiopin taitoja. "Reserviupseeri on aina reserviupseeri", mutta koulutuspaikalla on merkitystä ja reserviupseereissa on merkittävä tasoero. Parhaat meistä eivät myöskään tee reserviupseeriudestaan niin suurta numeroa kuin nimimerkki Vänrikki.


      • ja vielä...
        panssarivänrikki kirjoitti:

        Vänrikki sortuu imartelemaan itseään vertaamalla kaikkia reserviupseereita toisiinsa. Haminan RUK on apukoulu verrattuna esimerkiksi Panssariprikaatin Panssarikoulun reserviupseerilinjaan. Itse jouduin usein palvelusaikanani hämmästelemään Haminan kokelaiden suorastaan häpeällisen huonoja aselajiopin taitoja. "Reserviupseeri on aina reserviupseeri", mutta koulutuspaikalla on merkitystä ja reserviupseereissa on merkittävä tasoero. Parhaat meistä eivät myöskään tee reserviupseeriudestaan niin suurta numeroa kuin nimimerkki Vänrikki.

        ... panssariaselajissa aliupseerit ja upseerit ovat läpi koulutuksen paljon tiiviimmässä työssä alaistensa kanssa, joten johtamiskokemusta tullee paljon enemmän kuin Haminan rotaryklubilaisilla, ja alaisten kriittiseltä silmältä ei pääse piiloutumaan, vaan joutuu todellakin todistamaan osaavansa jotain.

        "Vänrikki" sitäpaitsi elää menneisyyden suljetussa yhteiskunnassa, jossa tietty määrä hyviä duuneja jaettiin kavereille ja tutuille. Nykyään esim. liike-elämä on niin kansainvälistä, että johtotehtävissä toimivat tekevät varsin paljon töitä ihmisten kanssa , jotka eivät ole ikinä RUK:sta kuulleetkaan.

        Mutta niin kuin sanoit, toisilla ei muuta ole kuin vänrikin nappulat; toiset ovat saaneet jotain aikaan varusmiespalvelun jälkeenkin.


      • Vänrikki
        panssarivänrikki kirjoitti:

        Vänrikki sortuu imartelemaan itseään vertaamalla kaikkia reserviupseereita toisiinsa. Haminan RUK on apukoulu verrattuna esimerkiksi Panssariprikaatin Panssarikoulun reserviupseerilinjaan. Itse jouduin usein palvelusaikanani hämmästelemään Haminan kokelaiden suorastaan häpeällisen huonoja aselajiopin taitoja. "Reserviupseeri on aina reserviupseeri", mutta koulutuspaikalla on merkitystä ja reserviupseereissa on merkittävä tasoero. Parhaat meistä eivät myöskään tee reserviupseeriudestaan niin suurta numeroa kuin nimimerkki Vänrikki.

        Itse asiassa itsekään en käynyt RUK:ssia Haminassa. Tiedän kyllä, että Panssarikouluun on vaikeampi päästä kuin Haminan RUK:uun, olen itse ollut p-kauden PSJK:ssa Parolannummella ja tiedän kyllä sen pohjalta että Panssarikoulu on erikseen ja että sinne on hankalampi päästä ja niin pois päin. Kuitenkin: Isänmaa velvoittaa - RUK yhdistää. En ole tehnyt reserviupseeriudestani mitään suurta numeroa ja lasken itseni parhaisiin.


      • Vänrikki
        ja vielä... kirjoitti:

        ... panssariaselajissa aliupseerit ja upseerit ovat läpi koulutuksen paljon tiiviimmässä työssä alaistensa kanssa, joten johtamiskokemusta tullee paljon enemmän kuin Haminan rotaryklubilaisilla, ja alaisten kriittiseltä silmältä ei pääse piiloutumaan, vaan joutuu todellakin todistamaan osaavansa jotain.

        "Vänrikki" sitäpaitsi elää menneisyyden suljetussa yhteiskunnassa, jossa tietty määrä hyviä duuneja jaettiin kavereille ja tutuille. Nykyään esim. liike-elämä on niin kansainvälistä, että johtotehtävissä toimivat tekevät varsin paljon töitä ihmisten kanssa , jotka eivät ole ikinä RUK:sta kuulleetkaan.

        Mutta niin kuin sanoit, toisilla ei muuta ole kuin vänrikin nappulat; toiset ovat saaneet jotain aikaan varusmiespalvelun jälkeenkin.

        VarusmiesPALVELUKSEN ei varusmiespalvelun...

        Olen itse valmistumassa juuri lisensiaatiksi, eli katson nyt jotain saaneeni aikaan varusmiespalveluksen jälkeen, itse asiassa olin jo varusmiespalvelukseen mennessäni ollut yliopistossa hyvän aikaa, mutta suoritin pois tuon alta kesken sitten


      • Vilkun Piilari
        Vänrikki kirjoitti:

        VarusmiesPALVELUKSEN ei varusmiespalvelun...

        Olen itse valmistumassa juuri lisensiaatiksi, eli katson nyt jotain saaneeni aikaan varusmiespalveluksen jälkeen, itse asiassa olin jo varusmiespalvelukseen mennessäni ollut yliopistossa hyvän aikaa, mutta suoritin pois tuon alta kesken sitten

        Varusmiespalvelus on yleisemmin käytetty sana, mutta jopa PV:n organisaatio käyttää myös sanaa varusmiespalvelu.

        http://www.kaartinsoittokunta.fi/virat.html

        myös reserviupseeriliiton 2. varapuheenjohtaja puhuu CV:ssaan varusmiespalvelusta.

        http://www.rul.fi/fi/Yhteystiedot/alla_2_varapuheenjohtaja.html


      • Vänrikki
        Vilkun Piilari kirjoitti:

        Varusmiespalvelus on yleisemmin käytetty sana, mutta jopa PV:n organisaatio käyttää myös sanaa varusmiespalvelu.

        http://www.kaartinsoittokunta.fi/virat.html

        myös reserviupseeriliiton 2. varapuheenjohtaja puhuu CV:ssaan varusmiespalvelusta.

        http://www.rul.fi/fi/Yhteystiedot/alla_2_varapuheenjohtaja.html

        Kyllä oikea sana on nimenomaan PALVELUS ei palvelu. Tulee eri merkitys hieman muuten sanalle: palvelustehtävässä voi palvella kyllä, eism. suorittaa palvelusta siivouspalvelulla, tuossa kohtaa siis yksittäinen tehtävä on palvelua, yleisellä tasolla kyseessä on palvelusasia, ei palveluasia taasen.

        Lienee painovirhe iskenyt laittamiisi linkkeihin tai sitten kirjoittajat ovat vain tehneet virheen, tai luulevat sanan käyvän, sattuuhan niitä.


      • käyneet

        Herääpä jo tähän päivään!

        Lääkiksen, kuten myös oikiksen, sukupuolijakauma on jo pitkään ollut siinä 30 - 70 ja nimenomaan niin, että naisia on reilu enemmistö.


      • Vanha majuri
        käyneet kirjoitti:

        Herääpä jo tähän päivään!

        Lääkiksen, kuten myös oikiksen, sukupuolijakauma on jo pitkään ollut siinä 30 - 70 ja nimenomaan niin, että naisia on reilu enemmistö.

        Olet oikeassa ja tuolla sukupuolijakaumalla tulee olemaan seurauksensa sekä sairaanhoidon että varmaan myöhemmin myös oikeuslaitoksen johtamisorganisaatioissa. Jo nyt on ensimmäiset merkit ilmassa, että sairaaloiden johto siirtyy pois lääkäreiltä.

        Ikäluokasta noin pari prosenttia on tutkimusten mukaan luontaisia johtajia. Ainoa merkittävä leadership'n kouluttaja puolustusvoimien ulkopuolella on partiojärjestö ja sen kattavuus on marginaalienn verrattuna puolustusvoimiin. Management puolta koulutetaan ansiokkaasti sekä ekonomeille että diplomi-insonööreille.

        Suomessa joudutaan pahimmillaan samaan tilanteeseen kuin esimerkiksi Ruotsissa, jossa sairaanhoidon yksikköjä johtavat ammattijohtajat ja lääkärit muutuvat puhtaiksi asiantuntijoiksi. Pidemmälle katsoen toisen esimerkin osalta joudutaan tilanteeseen, jossa oikeuslaitosta johtavat ammattijohtaja, kuten ekonomit tai evp upseerit, ja juristeja käytetään vain asiantuntijoina.

        Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että on pyrittävä takaamaan kaikille elämänaloille riittävästi asiansa osaavia johtajia. En usko tämänkään takia esimekrkiksi valikoivaan asevelvollisuuteen.


      • esität
        Vanha majuri kirjoitti:

        Olet oikeassa ja tuolla sukupuolijakaumalla tulee olemaan seurauksensa sekä sairaanhoidon että varmaan myöhemmin myös oikeuslaitoksen johtamisorganisaatioissa. Jo nyt on ensimmäiset merkit ilmassa, että sairaaloiden johto siirtyy pois lääkäreiltä.

        Ikäluokasta noin pari prosenttia on tutkimusten mukaan luontaisia johtajia. Ainoa merkittävä leadership'n kouluttaja puolustusvoimien ulkopuolella on partiojärjestö ja sen kattavuus on marginaalienn verrattuna puolustusvoimiin. Management puolta koulutetaan ansiokkaasti sekä ekonomeille että diplomi-insonööreille.

        Suomessa joudutaan pahimmillaan samaan tilanteeseen kuin esimerkiksi Ruotsissa, jossa sairaanhoidon yksikköjä johtavat ammattijohtajat ja lääkärit muutuvat puhtaiksi asiantuntijoiksi. Pidemmälle katsoen toisen esimerkin osalta joudutaan tilanteeseen, jossa oikeuslaitosta johtavat ammattijohtaja, kuten ekonomit tai evp upseerit, ja juristeja käytetään vain asiantuntijoina.

        Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että on pyrittävä takaamaan kaikille elämänaloille riittävästi asiansa osaavia johtajia. En usko tämänkään takia esimekrkiksi valikoivaan asevelvollisuuteen.

        Ei tule sellaista päivää, että vaikkapa oikeuslaitoksessa olisi missään korkeammassa tehtävissä muita kuin juristeja!


      • luti

        itselleni tai työyhteisölleni ei ainakaan ole paskankaan väliä sillä, missä on armeijan käynyt tai mikä on sotilasarvo. Oman sotilasarvon tyrkyttäminen tai sen kokeminen tärkeämmäksi kuin se on kertoo lähinnä helvetin huonosta itsetunnosta.


      • Tötteröö
        esität kirjoitti:

        Ei tule sellaista päivää, että vaikkapa oikeuslaitoksessa olisi missään korkeammassa tehtävissä muita kuin juristeja!

        Entäs oikeusministeri? Ei ole tietääkseni minkääntason lakimies.


      • sairaalloista menoa
        esität kirjoitti:

        Ei tule sellaista päivää, että vaikkapa oikeuslaitoksessa olisi missään korkeammassa tehtävissä muita kuin juristeja!

        Sairaalan johtamisessa pitäisikin olla talousmies. Järjetön tuhlaaminen ja saavutettujen etujen karsinta voitaisiin aloittaa. Nythän lääkärit käyvät puolipäivähommissa sairaalassa määräämässä helpot tapaukset omalle tai kaverin yksityisklinikalle...


      • patasotamies
        Vänrikki kirjoitti:

        Kyllä oikea sana on nimenomaan PALVELUS ei palvelu. Tulee eri merkitys hieman muuten sanalle: palvelustehtävässä voi palvella kyllä, eism. suorittaa palvelusta siivouspalvelulla, tuossa kohtaa siis yksittäinen tehtävä on palvelua, yleisellä tasolla kyseessä on palvelusasia, ei palveluasia taasen.

        Lienee painovirhe iskenyt laittamiisi linkkeihin tai sitten kirjoittajat ovat vain tehneet virheen, tai luulevat sanan käyvän, sattuuhan niitä.

        "ihan ite" olla se ainut virhe.


    • Pelkkä kessu

      Tietenkin RUK:n käynyt työnantaja arvostaa sitä korkealle, mutta tuskin se nyt koulutuksen ja työkokemuksen ohi menee, ellei kyse ole armeijan hommista. Siinä tapauksessa, että on kaksi muuten samantasoista tyyppiä hakemuksineen ja haastatteluineen, niin RUK:n käynyt voi ohittaa rivimiehen tai aliupseerin. RUK voi olla myös valintaeste, jos valitsija ei ole päässyt sinne.

    • gona-

      Joopa joo. Kyllä on rekrytointi hyvällä pohjalla siinä firmassa joka valitsee työntekijänsä sen perusteella onko 14 viikkoa kestävä pikakurssi pääjohtajaksi käyty.

      Lähipiiristäni sen sijaan löytyy RUK:n käynyt insinööri, jonka uralla etenemien on tyssännyt DI-tutkinnon puuttumiseen.

    • kisavärkki

      Ei se RUKki nyt sentään noin mahdottoman kova sana ole, tiedän nimittäin erään tapauksen, joka on käynyt RUKin, mutta työkokemus puuttui täysin vielä 2 opiskeluvuoden jälkeen.
      Kyseinen henkilö kertoi, että ei se RUK auta työnsaannissa kovinkaan paljoa, jos sitä työkokemusta ei ole sattunut tulemaan, sano kyllä että RUKki antoi plussaa, mutta kukaan ei uskaltanu palkata, kun ei kokemusta ollu.
      Oli kuulemma alkanut oravanpyörä, jossa enemmän kokemusta omaavat veivät kesäduunit nenän alta. Tosin näihin aikoihin oli IT-kupla puhjennut ja tietoteekkareilla oli muutenkin vaikeuksia saada kesäduunia.

    • _Soihtu_

      Itse en ole töitä hakiessani ilmoittanut ikinä muutakuin että armeija on käytynä. Koulutukseltani olen DI ja en usko että kukaan täällä tietää että olisin RUK:n käynyt, toimin nykyään teknisenä johtajana ja alaisia on vähän reilu 200.

      RUK:n arvostus on todellakin tippunut, koulutus on todellakin se tärkein peruste millä töihin joku valitaan sekä tietenkin ko. henkilön persoona ja osaaminen. Itse sain RUK:sta eväitä työelämää varten mutta erittäin vähän. Ei sillä viikkojen pikakurssilla mitään oikeaa johtajuutta opita ja ajat ovat muuttuneet siviilimaailman johtaminen poikkeaa todella paljon intin tavoista. Mitään etenemisongelmia ei nykyään ole jos RUK ei ole käytynä, olet vain käynyt akateemisen tutkinnon ja persoonasi on sopiva. Firmamme TJ on koulutukseltaan Tekn. lis. ja sotilasarvoltaan hän on korpraali.

    • värkkääjä

      Kuulostaa oudolta. Toki jos historiastasi on kadonnut kummasti vuoden pätkä niin voivat kysyä mitä olet tehnyt silloin.

      "Työnantajissa edelleen on iso osa niitä, jotka arvostavat RUK:n korkeammalle, kuin esim. akateemisen tutkinnon (on kauppakorkeasta ja yliopistolta) tai työkokemuksen. Että näin kokemuksesta..."

      Voi juma.. Eikö ammattitaidolla/tutkinnolla ole merkitystä? Lidliinkö haet varastoesimieheksi ;) ?


      Oma kokemus: ei merkitystä.

      • hata324

        Kävin RUK:n yli 30 v sitten. Sitä ennen kaikki koulutukseni oli ns. "keskikoulu" ja siinä kaikki. RUK hyväksyi silloin yleensä vain ylioppilaat ja muita vain satunnaisesti.

        Silloin käytiin Vietnamin sotaa, oli hippiliikettä ja meitä varusmiehiä halveksittiin sotilasarvosta riippumatta.

        Armeijan jälkeen, kun hain työtä, siis joskus 1970, niin työhaastattelussa oli kova sana että on suorittanut asevelvollisuutensa ylensä, ja RUK:n erikseen. Oli helpompi päästä paremman leivän syrjään kiinni. Työhönottajat, johtajat olivat silloin usein sodan käyneitä miehiä.

        Nyt asiat ovat toisin, kuten pitää olla.

        He, jotka havittelevat jotakin sotilasuraa tänä päivänä, vaikka lyhyttä komennusta EU:n tai YK:n tehtävissä, niin se RUK taitaa olla pakkopulla, tai en minä tiedä.


      • Vuoden päästä Ltn
        hata324 kirjoitti:

        Kävin RUK:n yli 30 v sitten. Sitä ennen kaikki koulutukseni oli ns. "keskikoulu" ja siinä kaikki. RUK hyväksyi silloin yleensä vain ylioppilaat ja muita vain satunnaisesti.

        Silloin käytiin Vietnamin sotaa, oli hippiliikettä ja meitä varusmiehiä halveksittiin sotilasarvosta riippumatta.

        Armeijan jälkeen, kun hain työtä, siis joskus 1970, niin työhaastattelussa oli kova sana että on suorittanut asevelvollisuutensa ylensä, ja RUK:n erikseen. Oli helpompi päästä paremman leivän syrjään kiinni. Työhönottajat, johtajat olivat silloin usein sodan käyneitä miehiä.

        Nyt asiat ovat toisin, kuten pitää olla.

        He, jotka havittelevat jotakin sotilasuraa tänä päivänä, vaikka lyhyttä komennusta EU:n tai YK:n tehtävissä, niin se RUK taitaa olla pakkopulla, tai en minä tiedä.

        Voin omalta kohdaltani sanoa, että armeijan kunniallisella suorittamisella sekä sopimussotilaana työskentelyllä on mun kohdallani ollut positiivinen vaikutus.

        Kahdessa eri työpaikassa olin vuonna 2009 ja kummankin työpaikan työhaastattelu alkoi samoilla sanoilla. "Terve, oot ollu intissä töissä, helvetin hieno homma!" Uskon vahvasti että intin kunniallisella suorittamisella oli jotain vaikutusta työpaikan saantiin.

        Mitä muuten tulee tähän viestiketjuun, niin aika moista kärjistämistä puolin ja toisin. Ihan mielenkiinnosta haluaisin nähdä jonkun tilaston suomalaisten suurjohtajien sukupuolijakaumasta, ja miesten osalta ruk jakaumasta. En sen enempää lähde spekuloimaan mihin suuntaan kallistuu.

        Mitä nyt omaa armeija-aikaa miettii, ja omaa kokelastupaa, niin väkisinkin tulee ajatelleeksi sitä missä kouluissa tupakaverit opiskelevat. 4 tulevaa ekonomia, 1 lääkäri, 1 arkkitehti, muun muassa. Liekö sattumaa, että kaikki alat vaativat korkean koulutuksen, vai onko rukkiin pistämisellä, johtamistaidoilla, kunnianhimolla, selkärangalla ja tulevaisuuden odotuksilla todella jokin yhteys.


      • töitä elääkseen,ei..
        Vuoden päästä Ltn kirjoitti:

        Voin omalta kohdaltani sanoa, että armeijan kunniallisella suorittamisella sekä sopimussotilaana työskentelyllä on mun kohdallani ollut positiivinen vaikutus.

        Kahdessa eri työpaikassa olin vuonna 2009 ja kummankin työpaikan työhaastattelu alkoi samoilla sanoilla. "Terve, oot ollu intissä töissä, helvetin hieno homma!" Uskon vahvasti että intin kunniallisella suorittamisella oli jotain vaikutusta työpaikan saantiin.

        Mitä muuten tulee tähän viestiketjuun, niin aika moista kärjistämistä puolin ja toisin. Ihan mielenkiinnosta haluaisin nähdä jonkun tilaston suomalaisten suurjohtajien sukupuolijakaumasta, ja miesten osalta ruk jakaumasta. En sen enempää lähde spekuloimaan mihin suuntaan kallistuu.

        Mitä nyt omaa armeija-aikaa miettii, ja omaa kokelastupaa, niin väkisinkin tulee ajatelleeksi sitä missä kouluissa tupakaverit opiskelevat. 4 tulevaa ekonomia, 1 lääkäri, 1 arkkitehti, muun muassa. Liekö sattumaa, että kaikki alat vaativat korkean koulutuksen, vai onko rukkiin pistämisellä, johtamistaidoilla, kunnianhimolla, selkärangalla ja tulevaisuuden odotuksilla todella jokin yhteys.

        poikkeuksenä sääntöön olen minä, peruskoulun käynyt roskakuski jääkäriluutnantti... k216 Yhteys


    • ev

      Merkitse CV:n arvoksi eversti Pelastusarmejassa. Johan tärppää!

    • Achtung Baby!

      Aivan höpöjuttuja. En tunne AINOATAKAAN työnantajaa, joka arvottaisi jotain RUK:ta juuri mihinkään. Olen itse käynyt sissi-RUK:n aikanaan mutta nyt kun palkkaan alaisia niin ainoat asiat, jotka kiinnostavat on kaikkein tärkeimpänä soveltuva työkokemus ja kakkosena koulutus. Ainoa mikä kiinnostaa on että varusmies- tai siviilipalvelus on suoritettu ettei jätkä lähde haahuilemaan vuodeksi jonnekin.

      Noita paikkoja et ole todennäköisesti saanut koska vaikutat naivilta ja typerältä.

    • Luutnantti res

      Hain verohallintoon ja pääsin. Siellä ja seuraavassa paikasa elinkeinoelämän etujärjestössä ei arvoa. RUKn johtamisoppi ei ainakaan minulla toiminut verohallinnon naisiin ja muutamiin miehiin. Kuuntelemalla johtaminen toimi. RUK osoitaa pikemminkin sitkeyttä.

      • R.U:K

        Meidän presidentillämme ei ole lainkaan sotilaspassia. Hän ei ole käynyt armeijaa ja on päässyt noinkin johtavaan asemaan, ilman että olis käynyt armeijaa.

        Miten se on mahdollista?

        Onko presidenttimme: sivari, totaali, vapautettu... Vai mikä lie


    • Kohta nostoväessä

      Pieni korjaus äskeiseen työnantajan edustajana: RUK ei korvaa missään tapauksessa vaadittavaa ylempää korkeakoulututkintoa eikä alan kokemustakaan vaativissa asiantuntijatehtävissä! Jos työssä vaaditaan vain reipasta poikaa tai tyttöä ilman opintoja, tilanne saattaa olla toinen. Toki katson, että RUK viestii työhön pyrkijästä muuta kuin esimerkiksi saman koulutuksen saanut sivari. On myös töitä, joihin pyrittäessä sotilasarvoa ei saa kysyä - sehän ei ole tasa-arvoista, kun kauniimpi sukupuoli jää ulopuolelle automaatiisesti. Lyhyt reserviupseerikurssi nuorella iällä on suorittajalleen itselleen ehkä tärkeämpi kuin työhön ottajalleen, koska se hahmottaa asianomaisen olemista yhteiskunnassame.

      • Rekrytointia

        Samaa mieltä. Tosin silläkään ei ole mitään väliä onko sivari tai RUKin käynyt jos on vaikka kyse taloustieteitä tai lakia opiskelevista ihmisistä. TIetää, että joka tapauksessa saa kaverin joka on valmis panostamaan paljon ja hoitaa hommansa hyvin.


    • 90uj

      Kirjoitus on vanha ja niin on ajattelumaailmakin... voi luoja sentään.

    • Työnantajissa edelle

      Työnantajissa edelleen on iso osa niitä

    • Sotilasarvo CV

      Sotilasarvo CV

      wc arvo

    • johtoporras5

      Itse en ole käynyt edes armeijaa. Mutta aina kun joku kyselee olenko käynyt intin ja mikä olen siotilasarvoltani. Vastaan että Reservin kapteeni.

      Viimeksi työpaikkaa hakiessa. Kerroin toimineen puolustusvoivimissa määrä-aikaisena aliluutnanttina.

      Työnantaja oli aivan otettu ja sain sen lyhyen kesätyön.

      Myös naisille on hauska selittää olevansa korkea-arvoinen upseeri. Olen itse teettänyt itselleni RUK:n verkkarit ja kuljen usein ne päällä lenkkeillessäni. Teetätin myös itselleni eräässä ulkomaalaisessa netti firmassa sotilaspassin missä on kuvani ja kapteenin sotilas-arvo.

      Olen myös ostanut armeijan jämä kaupasta itselleni oikean kapteenin univormun ja se päällä on mukava kulkea ympäri kaupunkeja salkku kädessä.

      Kerran olin eräällä bussiasemalla eräänä perjantaipäivänä univormu päällä, kun bussilastillinen varusmiehiä tuli lomalle. Menin linja-autin viereen ja vaadin, että jokainen sieltä astuva tervehtii minua sotilaallisesti.

      Kokelaatkin hokivat "herra kapteeni"

      Ja voi v kun minua nauratti.

    • Anonyymi

      Minä olin 1970luvulla Pieksämäen työkkärissä työttömän kolmeen otteeseen eikä silloin kysytty mun sotilasarvo.

    • Anonyymi

      AP on valehtelija ja räkäraato.

    Ketjusta on poistettu 54 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1529
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      18
      1153
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1029
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1028
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1021
    6. 4
      922
    7. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      918
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      3
      911
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      5
      903
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      882
    Aihe