Kumivene

ilmapohjalla ??

Purjeveneen jolla pitäisi uusia ja harkinnassa on joko ilmapohjalla tai perinteisellä rimapohjalla varustettu Bombardin AX2. Olen kuullut ilmapohjaisen ylivoimaisista käyttöominaisuuksista. Sitä voi kuullemma jopa soutaa (mikä ei yleisesti ottaen tasapohjaisilla kumiveneillä onnistu). Pohjarakenteen kestävyys kuitenkin arveluttaa. Onko kokemuksia ilmapohjaisen kestävyydestä? Jollaa tulee kuitenkin huolettomasti nosteltua veneen kannelle ja välillä vedettyä maihin tai laiturille. Mahtaako kestävyydessä olla olennaista eroa rimapohjaiseen verrattuna?

9

5417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Grand Brig

      Minulla on "Ukrainan ihme" Brig Dingo D265W (eli siis ilmapohjainen malli). Rimapohjaista en edes harkitsisi!

      En lainkaan ymmärrä, mitä apua pohjassa olevista jäykisterimoista olisi kestävyyden kannalta? Aivan samanlainen synteettinen tekstiilivahvisteinen muovimateriaali (Mirasol, Strongan tms.) siellä pohjassa on puhkeamassa jos on puhjetakseen! Ilmapohjaisen käyttöominaisuudet ovat ylivoimaiset. Hintaa on himpun enemmän kuin rimajäykisteisessä, mutta hintaero ei ole lainkaan niin ratkaiseva kuin ominaisuuksien ero.

      En minä myöskään harkitsisi tuplahintaisen "länsimaisen" kumiveneen ostamista, kun nuo mainiot ukrainalaiset Brig ja Grand kerran ovat tarjolla! Toisille toki suon mielihyvin sen ilon, mitä kallis prestiisimerkki tuottaa...

      • ilmapohjalla ??

        Lähinnä ajattelinkin sitä, että kun pohja on kuitenkin kovassa käytössä arka kulutukselle, niin onko ilmapohjainen jotenkin huonompi? Rimapohjaisessa pieni reikä aiheuttaa pienen vuodon ja matka jatkuu, jos ei muuten niin äyskäröiden. Ilmapohjaisessa pohjaelementti tyhjenee - katkeaako matka kunnes paikataan?


      • parhaimpia
        ilmapohjalla ?? kirjoitti:

        Lähinnä ajattelinkin sitä, että kun pohja on kuitenkin kovassa käytössä arka kulutukselle, niin onko ilmapohjainen jotenkin huonompi? Rimapohjaisessa pieni reikä aiheuttaa pienen vuodon ja matka jatkuu, jos ei muuten niin äyskäröiden. Ilmapohjaisessa pohjaelementti tyhjenee - katkeaako matka kunnes paikataan?

        Ilmajäykisteinen pohja on todella kestävä. Materiaali on todella paksua.

        Ilmajäykisteinen pohja on irtoneinen pumpattuna erittäin jäykkä levy. Se asennetaan kumiveneen ulkopohjan sisäpuolelle ja pumpataan täyteen, jolloin se kiilautuu ponttoonien väliin. Eli ensin on ulkopohja kuten rima- tai levypohjaisessa ja sitten tulee ilmajäykistepohja. Käytännössä tällöin pohja on kaksinkertainen.

        Paremmuusjärjestyksessä kovapohjainen, ilmajäykisteinen, levypohja ja lopuksi rimapohja. Järjestys muuttuu, jos kumivene halutaan pakata pieneen kasaan. Tällööinkin mielestäni rimapohja on huonoin vaihtoehto.


      • ilmapohjalla
        parhaimpia kirjoitti:

        Ilmajäykisteinen pohja on todella kestävä. Materiaali on todella paksua.

        Ilmajäykisteinen pohja on irtoneinen pumpattuna erittäin jäykkä levy. Se asennetaan kumiveneen ulkopohjan sisäpuolelle ja pumpataan täyteen, jolloin se kiilautuu ponttoonien väliin. Eli ensin on ulkopohja kuten rima- tai levypohjaisessa ja sitten tulee ilmajäykistepohja. Käytännössä tällöin pohja on kaksinkertainen.

        Paremmuusjärjestyksessä kovapohjainen, ilmajäykisteinen, levypohja ja lopuksi rimapohja. Järjestys muuttuu, jos kumivene halutaan pakata pieneen kasaan. Tällööinkin mielestäni rimapohja on huonoin vaihtoehto.

        Kiitokset rohkaisevista kommenteista. Kyllä ilmeisesti kannattaa investoida se ylimääräinen pari sataa E ilmapohjaisen parempiin käyttöominaisuuksiin.


    • Nykyaikainen korkeapaineilmapohja lienee kuulemma
      hyvä.
      Itse rankkaisin seuraavasti:
      - jos ajo-ominaisuudet ratkaisevat, niin
      kova pohja, levypohja ilmakölillä, ilmapohja, rimapohja
      - jos keveys ja pakattuvuus ratkaisee, niin
      ilmapohja, rimapohja, levypohja, kovapohja.
      Levypohjaisessa (iselläni ollut 300 Brig, nyt 330 Brig) astellaan jaloilla levyä vastaan eikä
      ilmapohjaa, jolla oma merkityksensä.
      Ison veneen apuveneenä ja kalastuksessa olen
      ollut erittäin tyytyväinen levypohjaisiin Briggeihini. Kun vaan varoo, ettei mene niillä
      terävien kivien päälle pomppimaan, niin hyvin onnistuu luodoille rantautumiset ehkä hieman toisin kuin kovapohjaisilla, jotka voivat kolhiutua helposti. Käyttötarkoitus ratkaisee.
      Kumppari on muuten mielestäni ihan ehdoton kantavuuden, vakavuuden, painonsa, merikelpoisuutensa ja kolhimattomuutensa takia!

      • ilmapohjasta

        Ajo-ominaisuuksissa ilmajäykistepohjan, jossa on samallainen korkeapaineköli, on mielestäni yhtä hyvä ajaa kuin levypohja kölillä.


    • tohatsu 300

      hei! ostin tuossa muutama päivä sitten tohatsu 300 kumivenee ja siinä hondan 5hv perämoottori. kuinka hyvin ne kestävät tössäyksiä? Materiaalina on PVC, kun aina vähän rantaan tulossa tössähtää lautoihin laiturissa, joten kestääkö PVC sellaista?

    • Tössä

      Töss! On näillä ku miveneillä kautta aikain tössäytelty laitureihin ja muihin tössähtelypintoihin, hyvin kestää tössyjä ja vaikka tössähtäisi vähän kovemminkin. Käytön kannalta olennaista on se, mitä tapahtuu silloin kun se emäntä tössäyttää itsensä sinne kumiveneen pohjalle laituritansseista palatessa. Tössähtääkö vene kyljelleen vai ei. Siinä halvan ja kalliimman kumpparin ero.

      • eroako muka?

        Eipä taida sellaista kumpparia löytyä, mikä kaatuu kun emäntä tössäyttää itsensä sinne kumiveneen pohjalle.
        Joten halvempikin käy. Koko vaikuttaa kyllä kumpparinkin vakavuuteen, paljon enemmän kuin hinta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä elukkaa kaivattusi

      muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

      Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3959
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

      Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

      Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2863
    5. Hei rakas sinä

      Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2709
    6. En kirjoita sulle tänne

      Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

      Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2114
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

      IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

      Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

      Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe