AA-liike

Ihemettelijä

Vähemmälle huomiolle on jäänyt lahkoista uutisoitaessa Suomessakin vahvasti esillä oleva
AA-liike.Helposti ymmärretään että kysymyksessä on vain alkoholistien toveriseura,mutta tarkemmin liikettä tutkiessa siinä täyttyy useat
lahkon tunnusmerkit.AA:lla on Iso Kirja,Korkein Voima ja useita AA-uskonnollisella paatoksella kirjoitettuja teoksia.Liike lupaa pelastuksen vain kun alistuu heidän korkeimmalle voimalleen ja luovuttaa tahtonsa AA:lle.
Lukekaapa liikkeen "12 askelta,12 perinnettä"
Se kirja selittää liikkeen toimintatavat täysin.
Se hämmästyttää että liike on saanut melko virallisen aseman suomalaisessa terveydenhuollossa,pitää ottaa huomioon vielä että eihän mikään valvonta edes koske kyseistä liikettä koska se toimii täysin kasvottomasti!
Onko kellään kommentteja?

93

13618

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ateisti

      tuli kerran puhumaan liikkeen toiminnasta kouluuni. Opiskelen mielenterveys-ja päihdetyötä.

      He puhuivat tuosta 12 askeleen-ohjelmasta ja, että sitä tuli aina käyttää. He näkivät tämän oikeana keinona raitistua täysin. Eihän tuollaista raitistumistapaa missää muualla käytetäkään. Kysyin miten ateistit sopivat tuohon AA-liikkeen 12 askeleen ohjelmaan ja he vastasivat, että ateistienkin on hyvä tulla. Tiesin, liikkeen kristillisistä arvoista.

      Olen myös kuullut, että hyvin monet ei-uskovaiset ovat kääntyneet uskoon AA:ssa ja ei mikään ihme.

      • on mikä

        Koska työskentelet alalla niin, mikä on käytännön näkemyksesi AA:sta? Siis muussa kuin uskonnollisessa mielessä! Ja miten mielenterveystyö on mielestäsi otettu huomioon AA -toiminnassa - kuten varmaan tiedät monet kärsivät molemmista ongelmista ja hoitoa pitäisi saada kumpaankin samanaikaisesti.

        Onko AA sinusta fundamentalistinen liike - vielä lisäarviointina siitä pyytäisin!


      • ateisti
        on mikä kirjoitti:

        Koska työskentelet alalla niin, mikä on käytännön näkemyksesi AA:sta? Siis muussa kuin uskonnollisessa mielessä! Ja miten mielenterveystyö on mielestäsi otettu huomioon AA -toiminnassa - kuten varmaan tiedät monet kärsivät molemmista ongelmista ja hoitoa pitäisi saada kumpaankin samanaikaisesti.

        Onko AA sinusta fundamentalistinen liike - vielä lisäarviointina siitä pyytäisin!

        ja rehellisesti sanoen, en tiedä siitä muuta kuin sen, mitä olen kuullut opintojeni aikana(teorioita takana 1½ kuukautta. Mutta saamani tiedon pohjalta en ikinä työskentelisi AA:ssa. Se on minun elämänkatsomukseni vastainen työpaikka.

        Tiedän, että yhä useammilla on sekä päihderiippuvuus, että mielenterveysogelma ja nämä ovat kaikkein vaikeimpia hoidettavia terveydenhuollossa. Kunnollista hoitoa ei ole vielä keksitty. Minulla on käsitys, että mielenterveysongelmista kärsivä alkoholisti ei sovi AA-han, heille on aivan omat hoitonsa.
        Kiitos viestistäsi, koska sain paljon ajateltavaa:). Aion kysyä opettajaltani noista asioista.


      • paljastaa sen
        ateisti kirjoitti:

        ja rehellisesti sanoen, en tiedä siitä muuta kuin sen, mitä olen kuullut opintojeni aikana(teorioita takana 1½ kuukautta. Mutta saamani tiedon pohjalta en ikinä työskentelisi AA:ssa. Se on minun elämänkatsomukseni vastainen työpaikka.

        Tiedän, että yhä useammilla on sekä päihderiippuvuus, että mielenterveysogelma ja nämä ovat kaikkein vaikeimpia hoidettavia terveydenhuollossa. Kunnollista hoitoa ei ole vielä keksitty. Minulla on käsitys, että mielenterveysongelmista kärsivä alkoholisti ei sovi AA-han, heille on aivan omat hoitonsa.
        Kiitos viestistäsi, koska sain paljon ajateltavaa:). Aion kysyä opettajaltani noista asioista.

        että et kyllä AA:sta mitään tiedäkkään.Ei siellä kukaan työskentele jne!!!! sen paremmin sinä kuin kukaan muukaan...............


      • raittuitta lähes 30 v AA:n ...
        on mikä kirjoitti:

        Koska työskentelet alalla niin, mikä on käytännön näkemyksesi AA:sta? Siis muussa kuin uskonnollisessa mielessä! Ja miten mielenterveystyö on mielestäsi otettu huomioon AA -toiminnassa - kuten varmaan tiedät monet kärsivät molemmista ongelmista ja hoitoa pitäisi saada kumpaankin samanaikaisesti.

        Onko AA sinusta fundamentalistinen liike - vielä lisäarviointina siitä pyytäisin!

        uskonnollinen yhteisö eikä se ole tarkoitettu muille kuin niille henkilöille, jotka haluavat lopettaa juomisen. Suljetut kokoukset on tarkoitettu vain alkoholisteille. Avoimiin kokouksiin voi tulla kuka tahansa tutustumaan. AA on tarkoitettu niin kristityille kuin pakanoille kuin buddhalaisille ynnä muille, jotka kärsivät juomisestaan ja haluavat sen lopettaa. Ei ole kysymys siis mistään kristillisestä lahkosta.
        Raitistuttuaan monet toki myös löytävät hengellisen kotinsa joko omasta kirkkokunnastaan tai muualta. Teidän ns. uskovaisten ynnä hoitoalalla työskentelevien on toki vaikea tajuta mitä alholismi todellisuudessa on ja mitä kaikkea alkoholismista toipuminen pitää sisällään. Sen tajuaa vain itse juomisen helvetin ja alkoholismista toipumisen kokenut.


      • raittiutta lähes 30 v. AA:n...
        raittuitta lähes 30 v AA:n ... kirjoitti:

        uskonnollinen yhteisö eikä se ole tarkoitettu muille kuin niille henkilöille, jotka haluavat lopettaa juomisen. Suljetut kokoukset on tarkoitettu vain alkoholisteille. Avoimiin kokouksiin voi tulla kuka tahansa tutustumaan. AA on tarkoitettu niin kristityille kuin pakanoille kuin buddhalaisille ynnä muille, jotka kärsivät juomisestaan ja haluavat sen lopettaa. Ei ole kysymys siis mistään kristillisestä lahkosta.
        Raitistuttuaan monet toki myös löytävät hengellisen kotinsa joko omasta kirkkokunnastaan tai muualta. Teidän ns. uskovaisten ynnä hoitoalalla työskentelevien on toki vaikea tajuta mitä alholismi todellisuudessa on ja mitä kaikkea alkoholismista toipuminen pitää sisällään. Sen tajuaa vain itse juomisen helvetin ja alkoholismista toipumisen kokenut.

        siis AA:ssa ei ole palkattuja hoitoalan työntekijöitä. Toki joukossamme on paljon niin hoitajia, lääkäreitä ynnä muita hoitoalan ihmisiä, jotka haluavat itse toipua alkoholismistaan.

        Meitä on miljoonia ympäri maailmaan, jotka olemme toipuneet alholismistamme AA:n avulla. On aivan turha tavallisen taapertajan sanoa alkoholismista ja siitä toipumisesta yhtään mitään, jos ei ole omakohtaista kokemusta ko. sairaudesta.


      • KUITENKIN, SE
        raittuitta lähes 30 v AA:n ... kirjoitti:

        uskonnollinen yhteisö eikä se ole tarkoitettu muille kuin niille henkilöille, jotka haluavat lopettaa juomisen. Suljetut kokoukset on tarkoitettu vain alkoholisteille. Avoimiin kokouksiin voi tulla kuka tahansa tutustumaan. AA on tarkoitettu niin kristityille kuin pakanoille kuin buddhalaisille ynnä muille, jotka kärsivät juomisestaan ja haluavat sen lopettaa. Ei ole kysymys siis mistään kristillisestä lahkosta.
        Raitistuttuaan monet toki myös löytävät hengellisen kotinsa joko omasta kirkkokunnastaan tai muualta. Teidän ns. uskovaisten ynnä hoitoalalla työskentelevien on toki vaikea tajuta mitä alholismi todellisuudessa on ja mitä kaikkea alkoholismista toipuminen pitää sisällään. Sen tajuaa vain itse juomisen helvetin ja alkoholismista toipumisen kokenut.

        että AA-ohjelma on alkujaan täysin hengellinen ohjelma, USASTA lähtöisin.Bobi ja Billy olivat molemmat JEESUKSEEN KRISTUKSEEN uskoon tulleita miehiä!!! Tätä ei sovi unhoittaa, AA:n punaisesta kirjasta tämä käy mm. ilmi. Ja tämä kaikki on tietysti hyvä.


      • ateisti
        raittiutta lähes 30 v. AA:n... kirjoitti:

        siis AA:ssa ei ole palkattuja hoitoalan työntekijöitä. Toki joukossamme on paljon niin hoitajia, lääkäreitä ynnä muita hoitoalan ihmisiä, jotka haluavat itse toipua alkoholismistaan.

        Meitä on miljoonia ympäri maailmaan, jotka olemme toipuneet alholismistamme AA:n avulla. On aivan turha tavallisen taapertajan sanoa alkoholismista ja siitä toipumisesta yhtään mitään, jos ei ole omakohtaista kokemusta ko. sairaudesta.

        Alkoholistin omainen. Tiedän itse sairaudesta paljon ja minulla on kokemuksia siitä useita, mutta parantumiseen äitini ei ikinä käyttänyt AA:ta.

        Olen kyllä siinä samaa mieltä, että tänne olisi hyvä perustaa palsta, jossa voisi purkaa tuntojaan alkoholistin omaisena ja sen helvetin kokeneen, miten jo joutui ottamaan aikuisesta ihmisestä 14-vuotiaana vastuuta ja tuntea huolta.


      • AA-lainen
        ateisti kirjoitti:

        ja rehellisesti sanoen, en tiedä siitä muuta kuin sen, mitä olen kuullut opintojeni aikana(teorioita takana 1½ kuukautta. Mutta saamani tiedon pohjalta en ikinä työskentelisi AA:ssa. Se on minun elämänkatsomukseni vastainen työpaikka.

        Tiedän, että yhä useammilla on sekä päihderiippuvuus, että mielenterveysogelma ja nämä ovat kaikkein vaikeimpia hoidettavia terveydenhuollossa. Kunnollista hoitoa ei ole vielä keksitty. Minulla on käsitys, että mielenterveysongelmista kärsivä alkoholisti ei sovi AA-han, heille on aivan omat hoitonsa.
        Kiitos viestistäsi, koska sain paljon ajateltavaa:). Aion kysyä opettajaltani noista asioista.

        Eipä tunnu olevan sinulla minkäänlaista tietoa AA-sta!!! AA ei tarjoa työpaikkoja!!!!
        Mollaat AA-ta vaikkei sinulla ole pienintäkään, siis ei hiventäkään tietoa AA-n toimintatavoista!

        Tutustu ennenkuin tulet tänne mollaamaan!!


      • ateisti
        AA-lainen kirjoitti:

        Eipä tunnu olevan sinulla minkäänlaista tietoa AA-sta!!! AA ei tarjoa työpaikkoja!!!!
        Mollaat AA-ta vaikkei sinulla ole pienintäkään, siis ei hiventäkään tietoa AA-n toimintatavoista!

        Tutustu ennenkuin tulet tänne mollaamaan!!

        Mikä tuossa on mollaamista. Voi hyvinkin olla, että tietoni on väärää, myönsinhän itsekin, että en paljoa tiedä.

        Tarkoitukseni ei ollut loukata ketään. Yksi asia kuitenkin tekstissäni on totta. AA:lla on kristilliset arvot ja 12 askeleen- ohjelma on kristillispainoitteinen. Kaikki, jotka kokevat AA:n itselleen oikeaksi tavaksi raitistua niin tottakai näin saavat tehdäkin, se ON tehokas tapa raitistua.


      • tutustunut
        ateisti kirjoitti:

        Alkoholistin omainen. Tiedän itse sairaudesta paljon ja minulla on kokemuksia siitä useita, mutta parantumiseen äitini ei ikinä käyttänyt AA:ta.

        Olen kyllä siinä samaa mieltä, että tänne olisi hyvä perustaa palsta, jossa voisi purkaa tuntojaan alkoholistin omaisena ja sen helvetin kokeneen, miten jo joutui ottamaan aikuisesta ihmisestä 14-vuotiaana vastuuta ja tuntea huolta.

        Al Anon ohjelmaan ja toveriseuraan?


      • nimetön alkoholisti...
        ateisti kirjoitti:

        Alkoholistin omainen. Tiedän itse sairaudesta paljon ja minulla on kokemuksia siitä useita, mutta parantumiseen äitini ei ikinä käyttänyt AA:ta.

        Olen kyllä siinä samaa mieltä, että tänne olisi hyvä perustaa palsta, jossa voisi purkaa tuntojaan alkoholistin omaisena ja sen helvetin kokeneen, miten jo joutui ottamaan aikuisesta ihmisestä 14-vuotiaana vastuuta ja tuntea huolta.

        ei koskaan parannu, siitä toivutaan. Jos raitistunut alkoholisti oltuaan raittiina kuinka kauan tahansa ottaa alkoholia, sama rumba alkaa uudelleen joko samanlaisena tai pahempana kuin ennen raitistumista.

        Olen ollut lähes 30 v raittiina, mutta en kuvittelekaan että olisin lopullisesti parantunut alkolismistani, toipunut toki olen. Eli jos otan pullon kaljaa helvetti alkaa uudelleen. Kymmenien raittiiden vuosieni aikana olen hyvin läheltä seurannut kun henkilöt vuosien raittiuden jälkeen ovat aloittaneet ryyppäämisen uudelleen. Suurin osa heistä on mullan alla eli kuollut juomisen seurauksena.


      • ateisti
        nimetön alkoholisti... kirjoitti:

        ei koskaan parannu, siitä toivutaan. Jos raitistunut alkoholisti oltuaan raittiina kuinka kauan tahansa ottaa alkoholia, sama rumba alkaa uudelleen joko samanlaisena tai pahempana kuin ennen raitistumista.

        Olen ollut lähes 30 v raittiina, mutta en kuvittelekaan että olisin lopullisesti parantunut alkolismistani, toipunut toki olen. Eli jos otan pullon kaljaa helvetti alkaa uudelleen. Kymmenien raittiiden vuosieni aikana olen hyvin läheltä seurannut kun henkilöt vuosien raittiuden jälkeen ovat aloittaneet ryyppäämisen uudelleen. Suurin osa heistä on mullan alla eli kuollut juomisen seurauksena.

        Äitini oli kerran puoli vuotta täysin raittiina ja joutui tekemään töitä tosiaan paljon sen eteen. Mutta tämä oli jo kymmenen vuotta sitten. Yhtä pahassa jamassa kuin minun lapsuudessani, ei äitini ole kymmeneen vuoteen kyllä ollut ja nykyään juo "vain" konjakkia.

        Mutta alkoholisti on aina alkoholisti.


      • nimetön alkoholisti
        ateisti kirjoitti:

        Äitini oli kerran puoli vuotta täysin raittiina ja joutui tekemään töitä tosiaan paljon sen eteen. Mutta tämä oli jo kymmenen vuotta sitten. Yhtä pahassa jamassa kuin minun lapsuudessani, ei äitini ole kymmeneen vuoteen kyllä ollut ja nykyään juo "vain" konjakkia.

        Mutta alkoholisti on aina alkoholisti.

        Sinulle ja äidillesi lämpimiä ajatuksia ja toivotan kaikkea hyvää (siunausta) elämäänne.


      • Ihemettelijä
        ateisti kirjoitti:

        Mikä tuossa on mollaamista. Voi hyvinkin olla, että tietoni on väärää, myönsinhän itsekin, että en paljoa tiedä.

        Tarkoitukseni ei ollut loukata ketään. Yksi asia kuitenkin tekstissäni on totta. AA:lla on kristilliset arvot ja 12 askeleen- ohjelma on kristillispainoitteinen. Kaikki, jotka kokevat AA:n itselleen oikeaksi tavaksi raitistua niin tottakai näin saavat tehdäkin, se ON tehokas tapa raitistua.

        AA:ssa ei ole kristillisiä arvoja koska ohjelma ei tarjoa vapautusta vaan loputonta ohjelman noudattamista!
        En usko että alkoholistin hauraan identiteetin
        vahvistamiseen on mitenkään hyödyksi väkisin liittää loppuelämäksi alkoholismipalanen!


      • Tietoisuus
        Ihemettelijä kirjoitti:

        AA:ssa ei ole kristillisiä arvoja koska ohjelma ei tarjoa vapautusta vaan loputonta ohjelman noudattamista!
        En usko että alkoholistin hauraan identiteetin
        vahvistamiseen on mitenkään hyödyksi väkisin liittää loppuelämäksi alkoholismipalanen!

        se vapaustaistelija luuraa 8D


      • Ihemettelijä
        Tietoisuus kirjoitti:

        se vapaustaistelija luuraa 8D

        Mikä jurppii tietoisuus? Aloitusessani olen en ole maininnut mitään vapaustaistelusta! Jos jotenkin miellät sen sellaiseksi,niin voisit perustella! Mielelläni osallistun vapaustaisteluun, vaikkapa rohkaisemalla ihmisiä hylkäämään sellaiset järjestöt ja lahkot ,missä heidän hädänalaista tilaansa on käytetty porttina erilaisten (aivopesu)ohjelmien käyttöön!


      • va-paa
        Ihemettelijä kirjoitti:

        Mikä jurppii tietoisuus? Aloitusessani olen en ole maininnut mitään vapaustaistelusta! Jos jotenkin miellät sen sellaiseksi,niin voisit perustella! Mielelläni osallistun vapaustaisteluun, vaikkapa rohkaisemalla ihmisiä hylkäämään sellaiset järjestöt ja lahkot ,missä heidän hädänalaista tilaansa on käytetty porttina erilaisten (aivopesu)ohjelmien käyttöön!

        Hei! Olen käynyt AA:ssa ja olen saanut avun .Uskontoa ei ole kukaan tyrkyttänyt. Lukee sielä Jumalakin sinisessä kirjassa, mutta en minä kyllä sen kirjan avulla uskoon tullut. Enkä kyllä uskonut mihinkään AA:han tullessani. Meinasin jopa kääntyä ovelta pois kun kuulin Jumala sanan. No onneksi siinä kokouksessa oli myös ateisti ja kysyi: Onko sinulla alkoholi ongelma. Vastasin:.. paha sellainen. No hän sanoi Tervetuloa! Niin jäin penkkiin ja kuulin ihmisten kokemuksia haitoista mitä alkoholi oli aiheuttanut heidän perheilleen ja työpaikkoilleen ja koko elämän asioihin niinkuin minunkin elämässäni. Moni kärsi ja valvoi monia öitä vuokseni ja luottamuksen olin menettänyt joka suuntaa. Ihmeellistä vaikka en itse uskonut. Rupesin pysymään raitiina ja olen pysynyt ja muista syistä kuin AA:n vuoksi tulin uskoon vuonna -91. Uskohan on kahdenkeskinen yhteys Jumalaan ja hänen poikaansa Jeesukseen Kristukseen ja sitäkään ymmärrystä ei saa jos ei itse kysele ja saa vastausta. Samoin on AA.ssa. Vapaus valita miten elää. Juomaankin saa lähteä jos haluaa. Minä en halua. Tuli niin paljon tuskaa itselle ja muille tuotettua, että elän näin piittaamatta siitä arvostavatko muut minun raittiutta tai eivät ja tärkeimmän arvostuksen olen jo saanut eli läheisten ja se riittää minulle. Yhteiskunta on jo niin sairaassa tilassa että näinkö terveyttä ja hyvää oloa enää arvostetaan niinkuin minun mielestäni kuuluisi? No sitä miettiköön jokainen omassa sisimmässään. Uskoi tai ei. Halusi tai ei. Itse tämä pieni elämä on elettävä ja siksi toivon teille HYVÄÄ KESÄÄ!


      • va-paa
        KUITENKIN, SE kirjoitti:

        että AA-ohjelma on alkujaan täysin hengellinen ohjelma, USASTA lähtöisin.Bobi ja Billy olivat molemmat JEESUKSEEN KRISTUKSEEN uskoon tulleita miehiä!!! Tätä ei sovi unhoittaa, AA:n punaisesta kirjasta tämä käy mm. ilmi. Ja tämä kaikki on tietysti hyvä.

        Hyvä on moni asia. Etenkin se että jos pääsee viinasta eroon. Niin ja mitäs pahaa on uskoon tulossa? En ole koskaan nähnyt uskosta olevan henkilökohtaisella tasolla haittaa. USA:sta tulee paljon uskontokuntiakin ja niistäkin voi vapaasti valita mihin uskoo. Olen tällä taipaleellani kuullut ja nähnyt kaikenlaista ja yksi tärkeä asia mitä AA tekee ihmisile on se, että pelastaa heidän elämänsä ainakin niin kauaksi aikaa kun kuolee. Ihmeellistä. Jatkan AA:ssa käyntiä itseni vuoksi. En sinun. En uskoni vaan sen vuoksi että saan elää raittiina ja arvostaa eämää, uskoani ja sinua pieni ihminen!


      • Raitis juoppo
        Ihemettelijä kirjoitti:

        AA:ssa ei ole kristillisiä arvoja koska ohjelma ei tarjoa vapautusta vaan loputonta ohjelman noudattamista!
        En usko että alkoholistin hauraan identiteetin
        vahvistamiseen on mitenkään hyödyksi väkisin liittää loppuelämäksi alkoholismipalanen!

        Ihmettelijä ihmettelee eikä katso maailmaa. AA on ylivoimaisesti paras keino raitistua (pitkäksi aikaa). Voit valita istutko baarissa tai lestin ääressä puhumassa paskaa AAsta ja samalla elää paskaista juopon elämää tai katsella maailmaa raittiin ihmisen silmillä, käydä AAssa ja nauttia raittiudesta. Alkoholismi on niin kauhea sairaus ja juovan alkoholistin kohtalo (ja myös hänen omaisten) niin kauhea, että kannattaa liityyä vaikka kommunistiseen puolueseen jos se tuo raittiuden. Kokeile kuitenkin ensin AAta.


      • Raitis juoppo
        Ihemettelijä kirjoitti:

        Mikä jurppii tietoisuus? Aloitusessani olen en ole maininnut mitään vapaustaistelusta! Jos jotenkin miellät sen sellaiseksi,niin voisit perustella! Mielelläni osallistun vapaustaisteluun, vaikkapa rohkaisemalla ihmisiä hylkäämään sellaiset järjestöt ja lahkot ,missä heidän hädänalaista tilaansa on käytetty porttina erilaisten (aivopesu)ohjelmien käyttöön!

        Ihmettelijä puhuu reaktiivisesti ei aktiivisesti, mollaa muita ei tutki itseään, varoittaa asioista joita ei tunne sen sijan että antaa vaihtoehtoja, lietsoo vihaa ja näkee vääryttä itsensä ulkopuolella. Kas kas tunnistan itseni hänen puheessaan: silloin kun itse juopottelin....


      • Ilman kristillisyyttä

        Niin, kovin on myöhäinen kommentti, mutta tietämättömyyttä on aina hyvä vastustaa.
        Liikkeellä ei ole kristillisiä arvoja, mutta paljon kristillisiä kuuluu AAhan.
        Tunnen useita ateisteja jotka kuuluvat yhteisöön.
        Tiedän henkilökohtaisesti ja tunnen AAsta muhamettilaisia, buddhalaisia, juutalaisia ja ateisteja. He haluavat kaikki raitistua. Eivät muuta tietääkseni.
        AA ei ota kantaa ulkopuolisiin virtauksiin, enkä ole törmännyt uskontoa, politiikkaa tai edes raittiutta tyrkyttäviin ihmisiin AAssa.


      • 11
        Ilman kristillisyyttä kirjoitti:

        Niin, kovin on myöhäinen kommentti, mutta tietämättömyyttä on aina hyvä vastustaa.
        Liikkeellä ei ole kristillisiä arvoja, mutta paljon kristillisiä kuuluu AAhan.
        Tunnen useita ateisteja jotka kuuluvat yhteisöön.
        Tiedän henkilökohtaisesti ja tunnen AAsta muhamettilaisia, buddhalaisia, juutalaisia ja ateisteja. He haluavat kaikki raitistua. Eivät muuta tietääkseni.
        AA ei ota kantaa ulkopuolisiin virtauksiin, enkä ole törmännyt uskontoa, politiikkaa tai edes raittiutta tyrkyttäviin ihmisiin AAssa.

        Käsitykseni on kyllä se, että kun jumala kirjoitetaan Jumala, se tarkoittaa kristittyjen jumalaa, sellaisena kuin me hänet käsitämme... xD

        Anteeksi vanhan jonon esiin nostamisesta.

        Ja kyllä uskonnollisuus tuodaan esiin AA:ssa siihen malliin, että ei ole epäilystäkään siitä että eikö alkuperäinen tarkoitus olisi ollut aatteellinen. Tarkoitus saada heikot uskonnon pariin.

        Ehkä se ei tänäpäivänä sitä ole, paitsi joillain alueilla. Mutta kyllä sitä näin tulevana ammattilaisena joutuu miettimään onko eettisesti oikein ohjata asiakasta, joka on todella heikossa jamassa, AA:han.

        Olen sitä mieltä että uskonnon markkinointi heikommille on aina moraalitonta. Uskonnolliset järjestöt, kirkot sun muuthan tapaa suunnata markkinointinsa nimenomaan helpoimpiin uhreihin, eli kaikista heikoimpiin, koska ne saa siitä niin hyvä kiksi kun joku saadaan pois pahaan todellisuuteen uskomasta. Lapset, vanhukset ja monenlaisesissa ahdingoissa olevat ovat jonon päälimmäisenä. Adventistit kyttää kuolinilmoituksia ja iskevät vanhoihin leskiin ja sitä rataa.

        Eli kyllä AA:n tekstien Jumala pistää miettimään.

        Mutta totta on että, kokouksissa ei varsinaisesti tyrkytetä tai painosteta ketään uskoon, mutta J-sana ei ole harvinaista materiaalia.

        Suomessa ei vaan taida noita todellisuuteen uskovien AA ryhmiä olla ollenkaan. Sääli sinänsä. Maailmallahan noita kyllä on.


      • Anonyymi
        Raitis juoppo kirjoitti:

        Ihmettelijä ihmettelee eikä katso maailmaa. AA on ylivoimaisesti paras keino raitistua (pitkäksi aikaa). Voit valita istutko baarissa tai lestin ääressä puhumassa paskaa AAsta ja samalla elää paskaista juopon elämää tai katsella maailmaa raittiin ihmisen silmillä, käydä AAssa ja nauttia raittiudesta. Alkoholismi on niin kauhea sairaus ja juovan alkoholistin kohtalo (ja myös hänen omaisten) niin kauhea, että kannattaa liityyä vaikka kommunistiseen puolueseen jos se tuo raittiuden. Kokeile kuitenkin ensin AAta.

        Jaa, ongelma on juuri tuossa ettei nähdä muuta vaihtoehtoa raitiatumiseen kuin aa. Kerhossahan painotetaan juuri tuota loppuun asti. Itselläni on pienehkö tuttavapiiri ja siinäkin 3 ihmistä on pannut korkin kiinni loppuelämäksi ilman aa kerhoa. Eivät he siis istu kapakassa puhumassa paskaa niinkuin en itsekkkään.


      • Anonyymi
        ateisti kirjoitti:

        ja rehellisesti sanoen, en tiedä siitä muuta kuin sen, mitä olen kuullut opintojeni aikana(teorioita takana 1½ kuukautta. Mutta saamani tiedon pohjalta en ikinä työskentelisi AA:ssa. Se on minun elämänkatsomukseni vastainen työpaikka.

        Tiedän, että yhä useammilla on sekä päihderiippuvuus, että mielenterveysogelma ja nämä ovat kaikkein vaikeimpia hoidettavia terveydenhuollossa. Kunnollista hoitoa ei ole vielä keksitty. Minulla on käsitys, että mielenterveysongelmista kärsivä alkoholisti ei sovi AA-han, heille on aivan omat hoitonsa.
        Kiitos viestistäsi, koska sain paljon ajateltavaa:). Aion kysyä opettajaltani noista asioista.

        Siellä ei ole kukaan töissä.

        Lääkäriliitto valitsi sen ensimmäiseksi palkintonsa saajaksi kun palkintoa alettiin jakaa. Eivät ottaneet rahoja vastaan.:)

        Ei ne tule tänne riitelemään kanssasi vaikka ehkä näkivät mitä kirjoitit. Ei niillä ole yhteisönä adioista mielipiteitä. Keskittyvät saamaan raittiutts - päivän kerrallaan . Kukaan ei julkisuudessa juhli niiden julkkiskasvona.

        Eivät hae tai saa avustuksia. Itse maksavat vuokransa ja kulunsa, kolikon voi antaa purkkiin jos on jäsen ja haluaa auttaa ryhmän toimintaa. Niillä ostetaan kahvia lukemista ja vuokra maksetaan .

        Kukaan ei kerro titteleitään. Etunimi riittää. Lukevat askeleen ja perinteen. Jakavat kokemuksiaan.

        Kukaan ei ole johtaja - ellei sitten se korkeampi voima jonka jokainen saa itse mieltää. Vaikka lämpöpatteri voi olla sun korkeampi voima tai vaikka ryhmävoima. Sama sen väliä onko uskoa vai ateisti. Askelia saa ottaa käyttöön mut ei ole pakko. Ota mitä haluat ja jätä loput. Elä ja anna elää.

        Mielettömän hyvään kuntoon on siellä pari tuttua tulleet. Rsittiiksi ja jotenkin fiksuksi mutta nöyräksi ihmiseksi. Kivaksi.

        Toimii , globaalisti miljoonia raitistuneita.


      • nimetön alkoholisti... kirjoitti:

        ei koskaan parannu, siitä toivutaan. Jos raitistunut alkoholisti oltuaan raittiina kuinka kauan tahansa ottaa alkoholia, sama rumba alkaa uudelleen joko samanlaisena tai pahempana kuin ennen raitistumista.

        Olen ollut lähes 30 v raittiina, mutta en kuvittelekaan että olisin lopullisesti parantunut alkolismistani, toipunut toki olen. Eli jos otan pullon kaljaa helvetti alkaa uudelleen. Kymmenien raittiiden vuosieni aikana olen hyvin läheltä seurannut kun henkilöt vuosien raittiuden jälkeen ovat aloittaneet ryyppäämisen uudelleen. Suurin osa heistä on mullan alla eli kuollut juomisen seurauksena.

        Vanha kommentti, mutta täysin totta yhä joka sana. Alkoholisti ei parane. Jos paranisi, voisi ottaa kaljan halutessaan tai olla ottamatta yhtä hyvin kuten me terveet. Alkoholisti ei tähän pysty.


      • paranee......................

        www.kan.fi


      • niitä kerhoja

        toimii?


      • nimetön alkoholisti.
        niitä kerhoja kirjoitti:

        toimii?

        Tietoa AA-ryhmistä ynnä muuta AA-tietoa löydät osoitteesta
        http://www.suomenaa.fi


    • raitistunut AA:ssa

      Voi vietävä, kylläpäs teillä on jutut. Ei päätä eikä häntää!

      Olen kirkosta eronnut, täydellinen ateisti ja olen raitistunut täysin AA:n avulla. Raittiutta minulla on jo n. 10 vuotta.

      Käyn säännöllisesti AA:n palavereissa ja pysyn raittiina.

      Olen edelleen kirkosta eronnut, täydellinen ateisti.

      Olen kuitenkin nyt raitis!

      Mitäs tähän sanotte?

      • ateisti

        Hyvä näin. Todella hyvä juttu, et olet raitis ja vielä ateistikin.


      • nimetön alkoholisti...

        olen löytänyt hengellisen kotini eräästä kirkkokunnasta raitistuttuani ja silti käyn edelleen AA:ssa.

        Uskonto ja alholismin hoitaminen ovat kaksi eri asiaa. Eli sieluani hoidatan kirkossani ja alkoholismia AA:ssa.

        Koska AA ei ole uskonnollinen yhteisö siellä voivat ateistit ja entiset ja nykyiset uskovat ja uskomattomat kulkea rinta rinnan ja elää sulassa sovussa.

        Meitä siis yhdistää alkoholismi ei siis ateismi, kristinusko, juutalaisuus, taolaisuus, buddhalaisuus ym.


      • raitistunut AA:ssa
        ateisti kirjoitti:

        Hyvä näin. Todella hyvä juttu, et olet raitis ja vielä ateistikin.

        Ymmärsitköhän jutun pointin? Siis käyn säännöllisesti AA:ssa ateistina, en siis ole uskovainen. Eli AA:ssa en ole kääntynyt uskoon, enkä käy siellä uskoani hoitamassa.
        HOIDAN ALKOHOLISMIANI!!!!
        Luulisitko että ateisti ravaisi kristillisissä kokouksissa????? Älä unta nää!
        Tottakai AA:ssa on myös uskovaisia jäseniä, ihan niinkuin meissä kaikissa on erilaisia näkökantoja uskonnoista.
        Tiedoksesi myös: AA toimii kaikkialla maailmassa, siis myös siellä missä EI OLE kristinuskoa!!


      • auttaa
        nimetön alkoholisti... kirjoitti:

        olen löytänyt hengellisen kotini eräästä kirkkokunnasta raitistuttuani ja silti käyn edelleen AA:ssa.

        Uskonto ja alholismin hoitaminen ovat kaksi eri asiaa. Eli sieluani hoidatan kirkossani ja alkoholismia AA:ssa.

        Koska AA ei ole uskonnollinen yhteisö siellä voivat ateistit ja entiset ja nykyiset uskovat ja uskomattomat kulkea rinta rinnan ja elää sulassa sovussa.

        Meitä siis yhdistää alkoholismi ei siis ateismi, kristinusko, juutalaisuus, taolaisuus, buddhalaisuus ym.

        ateisteja, uskovaisia ja jopa savolaisia, joita on ryhmissä pilvin pimein.


      • ateisti.
        raitistunut AA:ssa kirjoitti:

        Ymmärsitköhän jutun pointin? Siis käyn säännöllisesti AA:ssa ateistina, en siis ole uskovainen. Eli AA:ssa en ole kääntynyt uskoon, enkä käy siellä uskoani hoitamassa.
        HOIDAN ALKOHOLISMIANI!!!!
        Luulisitko että ateisti ravaisi kristillisissä kokouksissa????? Älä unta nää!
        Tottakai AA:ssa on myös uskovaisia jäseniä, ihan niinkuin meissä kaikissa on erilaisia näkökantoja uskonnoista.
        Tiedoksesi myös: AA toimii kaikkialla maailmassa, siis myös siellä missä EI OLE kristinuskoa!!

        En enää kiellä, jotteiko siellä voisi ateistikin käydä ja asia ei tosiaan taida olla niinkuin olin kuullut.

        Tuskinpa ateisti kävisi kristillisissä kokouksissa.


      • digi

        No, mitäs tohon pitäisi sanoa? Onnea raittiista elämästä!

        Mutta meinaako unohtua sellainen asia, että se, minkä sopii sulle ei ehkä sovi muille. AA:laiset kovasti puolustavat kiltaansa ja sanovat, ettei se ole uskonnollinen. Mutta minkäs teet, kun se musta ainakin tuntuu niin uskovaisten hommalta, että en voinut käydä niissä kokouksissa.
        Sitä paitsi mua ällöttää ajatus, että kävisin jossain ryhmässä kolkytä vuotta hokemassa, että "olen Lyyli, olen alkoholisti". Sanoin tämän kerran eräälle AA:laiselle ja se meinas pillastua ihan kokonaan! Alkoholismi on kuulema sairaus ja siitä siis voi toipua, muttei parantua. Minkälainen kuva mulla olisi itsestäni, jos hokisin tollasta mantraa vuodesta toiseen. Mä alkaisin uskoa siihen, luonnollisesti. Mutta en suostu sellaiseen.

        Mä olen raitistunut itsekseni, pohdiskellen ja keskustellen läheisten ja ystävien kanssa. Ryhmämeininki ei mulle sovi, varsinkaan hengellisesti virittynyt.

        AA:sta on sekä erittäin hyviä (loppuelämän kestävä raittius ja tasapainoinen elämä) että erittäin huonoja (itsemurha liian ahdistavien ryhmäkokemusten takia) kokemuksia.
        AA on hyvä niille, joille se toimii. Kaikille se ei toimi.
        Yksinkertaista.


      • ystäviesi
        digi kirjoitti:

        No, mitäs tohon pitäisi sanoa? Onnea raittiista elämästä!

        Mutta meinaako unohtua sellainen asia, että se, minkä sopii sulle ei ehkä sovi muille. AA:laiset kovasti puolustavat kiltaansa ja sanovat, ettei se ole uskonnollinen. Mutta minkäs teet, kun se musta ainakin tuntuu niin uskovaisten hommalta, että en voinut käydä niissä kokouksissa.
        Sitä paitsi mua ällöttää ajatus, että kävisin jossain ryhmässä kolkytä vuotta hokemassa, että "olen Lyyli, olen alkoholisti". Sanoin tämän kerran eräälle AA:laiselle ja se meinas pillastua ihan kokonaan! Alkoholismi on kuulema sairaus ja siitä siis voi toipua, muttei parantua. Minkälainen kuva mulla olisi itsestäni, jos hokisin tollasta mantraa vuodesta toiseen. Mä alkaisin uskoa siihen, luonnollisesti. Mutta en suostu sellaiseen.

        Mä olen raitistunut itsekseni, pohdiskellen ja keskustellen läheisten ja ystävien kanssa. Ryhmämeininki ei mulle sovi, varsinkaan hengellisesti virittynyt.

        AA:sta on sekä erittäin hyviä (loppuelämän kestävä raittius ja tasapainoinen elämä) että erittäin huonoja (itsemurha liian ahdistavien ryhmäkokemusten takia) kokemuksia.
        AA on hyvä niille, joille se toimii. Kaikille se ei toimi.
        Yksinkertaista.

        kanssa, käytät yhtä AA:n toimintatapaa eli jaat kokemuksiasi elämästäsi. Hyvä niin ja raitista jatkoa.


      • Oskari
        digi kirjoitti:

        No, mitäs tohon pitäisi sanoa? Onnea raittiista elämästä!

        Mutta meinaako unohtua sellainen asia, että se, minkä sopii sulle ei ehkä sovi muille. AA:laiset kovasti puolustavat kiltaansa ja sanovat, ettei se ole uskonnollinen. Mutta minkäs teet, kun se musta ainakin tuntuu niin uskovaisten hommalta, että en voinut käydä niissä kokouksissa.
        Sitä paitsi mua ällöttää ajatus, että kävisin jossain ryhmässä kolkytä vuotta hokemassa, että "olen Lyyli, olen alkoholisti". Sanoin tämän kerran eräälle AA:laiselle ja se meinas pillastua ihan kokonaan! Alkoholismi on kuulema sairaus ja siitä siis voi toipua, muttei parantua. Minkälainen kuva mulla olisi itsestäni, jos hokisin tollasta mantraa vuodesta toiseen. Mä alkaisin uskoa siihen, luonnollisesti. Mutta en suostu sellaiseen.

        Mä olen raitistunut itsekseni, pohdiskellen ja keskustellen läheisten ja ystävien kanssa. Ryhmämeininki ei mulle sovi, varsinkaan hengellisesti virittynyt.

        AA:sta on sekä erittäin hyviä (loppuelämän kestävä raittius ja tasapainoinen elämä) että erittäin huonoja (itsemurha liian ahdistavien ryhmäkokemusten takia) kokemuksia.
        AA on hyvä niille, joille se toimii. Kaikille se ei toimi.
        Yksinkertaista.

        Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että AA ei sovi kaikille.

        Minäkin haluan keskustella lähinnä itseni ja puolisoni kanssa.En halua laumaan, enkä lauma-ajattelua. Haluan ja olen halunnut olla yksilö.

        Siitäkin olen vähän eri mieltä, että alkoholin runsas käyttö olisi sairautta.Olen juonut kolme vuosikymmentä, ollut päivät selvänä ja työelämässä, mutta illalla aina kunnon känni.

        Nyt, kun olen kokonaan lopettanut, en himoitse millään lailla viinaa. Pystyn kertomaan itselleni, että ryyppääminen on tyhmää. Ei tee yhtään enää mieli, kun on saanut jo nukuttua öisin.


      • digi
        ystäviesi kirjoitti:

        kanssa, käytät yhtä AA:n toimintatapaa eli jaat kokemuksiasi elämästäsi. Hyvä niin ja raitista jatkoa.

        En käytä AA:n toimintatapaa. Mulla ei ole niitä askelia ja sitä muuta ryhmähömppää. Enkä hoe olevani alkoholisti.

        Ja keskustelu on keksitty jo paljon ennen AA:n alkua!


      • sinänsä ei
        digi kirjoitti:

        En käytä AA:n toimintatapaa. Mulla ei ole niitä askelia ja sitä muuta ryhmähömppää. Enkä hoe olevani alkoholisti.

        Ja keskustelu on keksitty jo paljon ennen AA:n alkua!

        todellakaan ole mikään uusi keksintö. Ohjelmassamme sanotaan, että vikojensa tunnustaminen ja keskustelu toisen ihmisen kanssa on vuosituhansia vanha tapa. AA:ssa käytettynä se kuitenkin on antanut vuosikymmenien aikana raittiuden ehkä parille miljoonalle alkoholistille kautta maailman vieläpä uskonnoista ja kulttuureista riippumatta.


      • fanaattisuutta
        sinänsä ei kirjoitti:

        todellakaan ole mikään uusi keksintö. Ohjelmassamme sanotaan, että vikojensa tunnustaminen ja keskustelu toisen ihmisen kanssa on vuosituhansia vanha tapa. AA:ssa käytettynä se kuitenkin on antanut vuosikymmenien aikana raittiuden ehkä parille miljoonalle alkoholistille kautta maailman vieläpä uskonnoista ja kulttuureista riippumatta.

        en sen sijaan ymmärrä. Alkoholi palstalla eivät monetkaan AA -laiset ole ainakaan nöyryydellä pullistelleet. On syyllistetty niitä, jotka kertovat muunlaisista tavoista raitistua tai ovat kohtuukäyttäjiä. Lisäksi on vahvasti tuotu esiin, että psyykelääkkeitä ei tule missään nimessä käyttää ja että oikeasti mt-ongelmaisia ei ole - on vain alkoholisteja! Tätäkö on omien vikojen tunnustaminen - vaikuttaa päinvastaiselta eli vikaa etsitäänkin muista ja kovalla äänellä. Mitä olet tästä mieltä?!

        Alkoholi -palsta nykyisellään antaa kovin huonon kuvan AA -toiminnasta ja se näkyy vahvasti eri puolilla kuten tässä keskustelussa. Olen vahvasti sitä mieltä, että AA:lle on annettava oma palsta - en näe muuta tietä tilanteen rauhoittamiseksi!


      • Wonder79

        nyt oletkin sitten riippuvainen AA-kokouksissa käymiselle. Sinuna ottaisin mielummin lasillisen!


      • va-paa
        Oskari kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että AA ei sovi kaikille.

        Minäkin haluan keskustella lähinnä itseni ja puolisoni kanssa.En halua laumaan, enkä lauma-ajattelua. Haluan ja olen halunnut olla yksilö.

        Siitäkin olen vähän eri mieltä, että alkoholin runsas käyttö olisi sairautta.Olen juonut kolme vuosikymmentä, ollut päivät selvänä ja työelämässä, mutta illalla aina kunnon känni.

        Nyt, kun olen kokonaan lopettanut, en himoitse millään lailla viinaa. Pystyn kertomaan itselleni, että ryyppääminen on tyhmää. Ei tee yhtään enää mieli, kun on saanut jo nukuttua öisin.

        sinulle ja perheellesi. Toiset ei selviä ilman toisten tukea. Siksi kai me ollaam erilaisia? Hyvää jatkoa.


    • maikki-7

      edelleenkin olen täysin kokematon AA.ta, mutta olen saanut paljon positiivista palautetta myös lahkottomasta ja uskontoa tyrkyttämättömästä AA toininnasta. Oletko itse kokeillut? Minä en, mutta rohkeena tyttönä sen aijon tehdä enkä edes aijo ekaan kokemukseen (mikäli se negatiivinen) tyytyä vaan kokeilen toisia ryhmiä. Selvänä jopa vielä,..kumma fiilis,..

    • AA täyttää

      kriteerit! On vain yksi oppi ja muita oppeja tai tapoja hoitaa asia ei suvaita. Ollaan fanaattisesti oman opin takana ja muut mielipiteet kumotaan jopa populistisin väittein kuten että "mielialalääkkeet ovat vain liikemiesten keksintöä ja rahastusta varten kehitettyjä". Yksi opinkappale on, ettei keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä saisi käyttää ollenkaan - näin tuomitaan koko psykiatrinen lääketiede "humpuukiksi". Kaikkien psykiatristen sairauksien perussyy löytyy alkoholista ja sen väärin käytöstä eli ei ole olemassa oikeasti psyykkisesti sairaita - on vain alkoholisteja, jotka oireilevat psyykkisesti.

      Tämä tuo mieleeni eräät fundamentalismin suunnat, jotka aikoinaan ja eräät yhä edelleen kieltävät lääkinnällisen hoidon, koska korkein voima ainoastaan voi pelastaa. Tällaisia esimerkkejä löytyy esimerkiksi 1960 -luvulta, jolloin diabetesta (sokeritautia) sairastanutta lasta eivät vanhemmat suostuneet uskonnollisiin syihin vedoten hoidettavan insuliinipistoksin - lopputulos oli, että lapsi kuoli koomaan eli elimistön myrkytystilaan! Ollaanko tähän palaamassa?!

      • belin

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000036&posting=22000000014729851

        Ja jatkoksi: AA.n perusteoksessa "Nimettömät Alkoholistit" nimenomaan kehoitetaan toipuvia alkoholisteja kääntymään tarvittaessa lääkäreiden, psykologien ja muiden ammattihenkilöiden puoleen. Keskushermostoon vaikuttavista lääkkeistä varoitetaan, kun niitä käytetään huumaavaa vaikutusta tai päihtymistä tavoitellen. Jokaisen lääkitys on yksinomaan toipuvan alkoholistin ja häntä hoitavan lääkärin välinen asia eikä kuulu kenellekään muulle.

        Että se siitä - taas kerran.


      • tsaalibraun
        belin kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000036&posting=22000000014729851

        Ja jatkoksi: AA.n perusteoksessa "Nimettömät Alkoholistit" nimenomaan kehoitetaan toipuvia alkoholisteja kääntymään tarvittaessa lääkäreiden, psykologien ja muiden ammattihenkilöiden puoleen. Keskushermostoon vaikuttavista lääkkeistä varoitetaan, kun niitä käytetään huumaavaa vaikutusta tai päihtymistä tavoitellen. Jokaisen lääkitys on yksinomaan toipuvan alkoholistin ja häntä hoitavan lääkärin välinen asia eikä kuulu kenellekään muulle.

        Että se siitä - taas kerran.

        .....asiasta on näköjään varmin vakuus sanoa jotain painokasta mistä tahansa.
        AA:ta tuntemattomat näköjään jatkuvasti yrittävät käydä kimppuun. SAAmarihan sen tuolla jossain aikaisemmin totesi, että kun AA ei itse nouse itseään puolustamaan, kun ei ole mitään puolusteltavaa; AA kun ei ota kantaa mihinkään,
        ei siis MIHINKÄÄN ulkopuolisiin asioihin ei siis puolesta tai vastaan, ei ole uskonnollinen lahko, kilta tai mitään muutakaan, niin koirat haukkuu ja luunkaluajia riittää. Ovat kuin entine palopäällikkö, joka myöhästyttyään sammutuksesta ja naama happamena seurattuaan paikallisen VPK:n touhua tokaisi kuolemattoman: "Väärin sammutettu"!!!


      • tsaalibraun
        belin kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=4000000000000036&posting=22000000014729851

        Ja jatkoksi: AA.n perusteoksessa "Nimettömät Alkoholistit" nimenomaan kehoitetaan toipuvia alkoholisteja kääntymään tarvittaessa lääkäreiden, psykologien ja muiden ammattihenkilöiden puoleen. Keskushermostoon vaikuttavista lääkkeistä varoitetaan, kun niitä käytetään huumaavaa vaikutusta tai päihtymistä tavoitellen. Jokaisen lääkitys on yksinomaan toipuvan alkoholistin ja häntä hoitavan lääkärin välinen asia eikä kuulu kenellekään muulle.

        Että se siitä - taas kerran.

        AA:n avulla raittiina, enkä ole vielä törmännyt uskontoon, lahkolaisuuteen, kiltatoimintaan enkä mihinkään muuhunkaa, mistä AA:ta "asiantuntijat" niin herkästi kritisoivat, jopa syyllistävät.
        Miksi on niin vaikea uskoa ja hyväksyä, että AA on vain miesten ja naisten toveriseura, jossa yhdessä pyrimme ratkaisemaan ja auttamaan toisiamme alkoholiongelmassa??
        Miksi on niin vaikeaa ottaa asiasta selvää, täälläkin on useasti kerrottu, että AA:lla on myös kaikille avoimia kokouksia, joihin tosiaan voi tulla kuka tahansa kuulemaan ja kokouksien jälkeen myös keskustelemaan meidän toipuvien alkoholistien kanssa??


      • kantaa ottamattomuus
        tsaalibraun kirjoitti:

        .....asiasta on näköjään varmin vakuus sanoa jotain painokasta mistä tahansa.
        AA:ta tuntemattomat näköjään jatkuvasti yrittävät käydä kimppuun. SAAmarihan sen tuolla jossain aikaisemmin totesi, että kun AA ei itse nouse itseään puolustamaan, kun ei ole mitään puolusteltavaa; AA kun ei ota kantaa mihinkään,
        ei siis MIHINKÄÄN ulkopuolisiin asioihin ei siis puolesta tai vastaan, ei ole uskonnollinen lahko, kilta tai mitään muutakaan, niin koirat haukkuu ja luunkaluajia riittää. Ovat kuin entine palopäällikkö, joka myöhästyttyään sammutuksesta ja naama happamena seurattuaan paikallisen VPK:n touhua tokaisi kuolemattoman: "Väärin sammutettu"!!!

        Kyllä tuolla Alkoholi ja alkoholismi -palstalla ainakin otettiin rajusti kantaa keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä vastaan ja tunnustivat avoimesti AA:laisuutensa. Eräs kirjoittaja perusteli asian kyllä asiallisestikin, että teidän näissä askelmissanne löytyy kehoitus olla käyttämättä mitään keskushermostoon vaikuttavia aineita - hän itse ei laskenut mukaan kuitenkaan kipua lieventäviä aineita, koska oli joutunut käyttämään niitä itse vaikeisiin särkyihin.


      • belin
        kantaa ottamattomuus kirjoitti:

        Kyllä tuolla Alkoholi ja alkoholismi -palstalla ainakin otettiin rajusti kantaa keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä vastaan ja tunnustivat avoimesti AA:laisuutensa. Eräs kirjoittaja perusteli asian kyllä asiallisestikin, että teidän näissä askelmissanne löytyy kehoitus olla käyttämättä mitään keskushermostoon vaikuttavia aineita - hän itse ei laskenut mukaan kuitenkaan kipua lieventäviä aineita, koska oli joutunut käyttämään niitä itse vaikeisiin särkyihin.

        ...löytyy "Eläminen Raittiina"-kirjasesta, kyllä vain. Ja se on vain kehoitus välttää kyseisiä aineita, ja siinäkin kyllä saamani vaikutelman mukaan puhutaan kirjan kirjoittamisajankohdan mukaisista lääkkeistä ja lähinnä rauhoittavista valmisteista ja unilääkkeistä.
        Tämä tuntuu olevan ikuisuusaihe... AA:ssa ei määrätä lääkkeitä tai puututa mihinkään lääkeaineiden käyttöön. AA ei ole yhteydessä mihinkään aatteelliseen, uskonnolliseen tai poliittiseen suuntaukseen, järjestöön tai laitokseen. Se ei myöskään halua ottaa kantaa mihinkään kiistakysymykseen eikä asettua enempää puolustamaan kuin vastustamaankaan mitään. Tällaiset lääkeasiat ovat aina ihmisen ja niitä hänelle määräävän lääkärin välinen asia. Käytännön kokemus monen alkoholistin kohdalla on osoittanut kyllä, että ns. anksiolyytit (esim bentsodiatsepiinit jne.) altistavat kynnystä ottaa se ensimmäinen ryyppy. Ja yleinen näkemys myös lienee, että lääkkeiden käyttö päihtymis- tai huumautumistarkoituksena ei missään nimessä edistä ihmisen raittiutta tai auta toipumista alkoholismista.
        Yksittäisellä AA:laisella voi olla mitä tahansa mielipiteitä mistä tahansa asiasta, mutta AA:ssa kävijän kannattaa ensin tutkia 12 askeleen ohjelmaa ja miettiä sitten miten suhtautuu mahdollisesti saamiinsa muiden toipujien neuvoihin. Kiinalaisen sananlaskun mukaan mikään ei nimittäin ole niin vaarallista kuin antaa toisille neuvoja... 12 askeleen ohjelmassa ei mainita lääkeainita missään kohdassa, ja siinä on AA:n perussanoma kiteytettynä.


      • spouse

        oikein kirjoittelet.Puolisoni haki apua juomaongelmaansa AA:sta ja masennus syveni niin pitkälle että suididiset ajatukseta tulivat vakavan harkinnan asteelle.AA:n aikaan hän sai rinnalla myös ammattiapua,mutta AA:ssa terapia nollattiin täysin samoin vähäteltiin lääkkeiden avulla saavutettua raittiutta.Jatkuva mantra AA:ssa alkoholistin heikkoudesta ei voi mielialaa kohottaa mitenkään ja vanhempien jäsenien mustasukkainen tulokkaasta kiinnipitäminen ja manipulaatio voimattomuuden oppiin on lahkolaisuutta sanan varsinaisessa merkityksessä!AA:n käynnit jätettyään ja keskityttyään psyykensä hoitamiseen ammattiavulla sekä siinä sivussa perheen tuella tapahtuva raittiin ilmapiirin luominen on saanut parissa kuukaudessa enemmän aikaan kuin vuoden AA-kokemus!


      • hyvästä esimerkistä!
        spouse kirjoitti:

        oikein kirjoittelet.Puolisoni haki apua juomaongelmaansa AA:sta ja masennus syveni niin pitkälle että suididiset ajatukseta tulivat vakavan harkinnan asteelle.AA:n aikaan hän sai rinnalla myös ammattiapua,mutta AA:ssa terapia nollattiin täysin samoin vähäteltiin lääkkeiden avulla saavutettua raittiutta.Jatkuva mantra AA:ssa alkoholistin heikkoudesta ei voi mielialaa kohottaa mitenkään ja vanhempien jäsenien mustasukkainen tulokkaasta kiinnipitäminen ja manipulaatio voimattomuuden oppiin on lahkolaisuutta sanan varsinaisessa merkityksessä!AA:n käynnit jätettyään ja keskityttyään psyykensä hoitamiseen ammattiavulla sekä siinä sivussa perheen tuella tapahtuva raittiin ilmapiirin luominen on saanut parissa kuukaudessa enemmän aikaan kuin vuoden AA-kokemus!

        Nytkin parhaillaan Alkoholi ja alkoholismi palstalla AA -laiset tuomitsevat psyykelääkkeet ja väittävät niistä saatavan vain lääkekänni - ihmeellinen käsitys! Ovat niin fanaattisesti sitä mieltä, että kääntäisin asian niin, että näin väittävät, kärsivät itse ns. jälkihuikasta ja AA -kännistä!


      • va-paa
        spouse kirjoitti:

        oikein kirjoittelet.Puolisoni haki apua juomaongelmaansa AA:sta ja masennus syveni niin pitkälle että suididiset ajatukseta tulivat vakavan harkinnan asteelle.AA:n aikaan hän sai rinnalla myös ammattiapua,mutta AA:ssa terapia nollattiin täysin samoin vähäteltiin lääkkeiden avulla saavutettua raittiutta.Jatkuva mantra AA:ssa alkoholistin heikkoudesta ei voi mielialaa kohottaa mitenkään ja vanhempien jäsenien mustasukkainen tulokkaasta kiinnipitäminen ja manipulaatio voimattomuuden oppiin on lahkolaisuutta sanan varsinaisessa merkityksessä!AA:n käynnit jätettyään ja keskityttyään psyykensä hoitamiseen ammattiavulla sekä siinä sivussa perheen tuella tapahtuva raittiin ilmapiirin luominen on saanut parissa kuukaudessa enemmän aikaan kuin vuoden AA-kokemus!

        Minulle kävi toisin. Kärsin masennuksesta. Pääsin AA.han. Raitistuin. Kävin rinnakkaisesti mielenterveystoimistossa. Sain sieltä apua mielenterveyteen. AA:sta alkoholismiin. Kukaan ei mollannut minua lääkkeiden käytöstä. Huono itsetunto saattaa ns. imeä väärän ihmisen auttajaksi. Nykyisin olen hyvässä kunnossa. Raittiina. En tarvitse enää lääkkeitä. Ne asiat hoisin lääkäreiden kanssa. Itse jos näen AA:laisissa moni ongelmaisia neuvon ottamaan lääkäriin yhteyden ja noudattamaan hänen antamiaan ohjeita. Lääkkeiden kanssa on niin ,että reseptit on henkilökohtaisia ja toisten lääkkeitä ei saa syödä ja lääkärin määräämää annostusta ei saa ylittää. Hyvä, että miehesi sai avun. Toivon teille kaikkea hyvää. Minä jatkan AA:ssa, sillä omista ongelmistani en voi toisia syyttää ja apua saa omanlaistansa. Tärkeintä on että elämän halu palaa ja saa olla raittiina ja osaa tarvittaessa mennä oikeaan paikkaan. Riippuen onko vaiva henkinen vai fyysinen?


      • ja mielipiteitä

        uuden palstan puolesta kertyy koko ajan! Hirvittää AA -laisten jatkuvat kommentit psyykelääkkeitä vastaan jne. Ja ihmeellinen tapa kannustaa muita eli kehoitetaan esim. juomaan, jos et ole AA:ssa. Ja mollataan muut tavat raitistua - jopa A -klinikkojen toiminta - siellä, kun annetaan vaan lääkkeitä jne.


    • Kummastelija

      Tuntuu että AA-ihmiset hakevat jotain rukouksen kaltaista voimaa hokemalla Alkoholisti tunnustuksiaan. Hokevathan kaikki tunnetut uskonnot omia uskon tunnustuksiaankin.

      Samaten nöyryyden korostaminen ja se että kuitenkin suhtaudutaan alentuvasti "vääräoppisiin" viittaa voimakkaasti herätysliikkeeseen.

      Oppi ei ilmeisesti ole muuttunut juurikaan olemassa olonsa aikana. Jäänyt siis jälkeen ajastaan kuten vaikkapa kotimainen valtiollinen uskonoppimmekin. Kirkostahan on suoranainen pako nykyisin ja sama ongelma tuntuu vaivaavan AA:takin värväystyön osalta.

      Mutta kuten tosiuskovat pysyvät kirkkonsa jäseninä niin myöskin "anonyymit alkoholistit" (sulut johtuvat siitä että taitavatpa melkein kaikki oikeaoppiset tuntea oman laumansa, heillähän on tiiviisti miittejä) pysyä omissa mielipiteissään.

      Mutta tuleeko AA näivettymään ilman voimakasta uudistumista? Ainakin paikallisella Alkoholi-palstalla tuntuu ilmenevän voimakasta itsetuhoviettiä amerikkaisperäisen raittiusliikkeen omien jäsenten taholta. Ainakaan he eivät nykyaikana enää pysty kilpailemaan lääketieteen eivätkä oikeitten psykiatrillisten tosiseikkojen kanssa. Ihmisten tietomäärä on lisääntynyt ja tietoa on helposti saatavilla, vaikkapa internetin kautta hyvinkin paljon alkoholismin hoidonkin tiimoilta.

      Tietäisikö joku miten AA rahoittaa toimintansa. Vaikkakin työvoiman ja tukihenkilöiden sanotaan olevan vapaaehtois pohjalta niin tuleehan niitä kuluja toimitiloista, infrastruktuurista, julkaisutoiminnasta, erilaisesta mainonnasta ja markkinoinnista jne. En oikein ymmärrä miksi yhteiskunta rahoittaisi yksittäistä "herätys liikettä" mitenkään merkittävissä määrin, koska sosiaali ja terveysmenoissa on ihan virallisiakin hoitopaikkoja ja laitoksia jotka sentään toimivat viranomaisten valvonnassa ja joissa on koulutettu henkilökunta.

      Ja sekin toki kiinnostaa onko suomenkin AA täysin amerikasta hallinnoitu vai onko sillä jokin autonominen asema aina maakohtaisesti. Siis meneekö kotimaista rahaa jenkkeihin ja millaiset maailmanlaajuiset valloitussuunnitelmat liikkeellä on, miten ei kristity maat, miten uskonto ja opit suhteutetaan niissä jnejne?

      Tietämättömällähän on aina myös kysymyksiä, niin nytkin. Mutta eipä toisaalta kovin syvällisesti kannattane liikkeeseen edes perehtyä. Päivä kerrallaan tässä kaikki maapallon ihmiset elävät, siis muutkin kuin AA-laiset.

      • A.A.Milne

        kymysys!Ainakin mua ja mun kavereita on mietityttänyt toi finanssipuoli!Ei tosiaan voi olla ilmaista hommaa!


    • linkki :
      • älyhoi

        tekstistä on erinomaisuus kaukana!!!
        Taisitpa koilari heittää pienen mainoksen tännekin!!!
        Häpeä!!!!


      • osuiko pahasti
        älyhoi kirjoitti:

        tekstistä on erinomaisuus kaukana!!!
        Taisitpa koilari heittää pienen mainoksen tännekin!!!
        Häpeä!!!!

        omaan nilkkaan, kun noin parahdit! Kirjoittajalla ei ole mitään syytä hävetä - hän on pohtinut asiaa ja on ensimmäinen, joka syvällisesti paljastaa AA -liikkeen koko totuuden. Voitko kieltää kirjoituksen faktoja?


      • Sananvapaus

        Minulle ainakin avautui aivan uusi maailma kirjoituksen perusteella. Kerrankin joku uskalsi murtaa salamyhkäisyyden muuria ja paljastaa sen takana olevaa ajattelua ja sisältöä. Upea analyysi!


      • spouse
        älyhoi kirjoitti:

        tekstistä on erinomaisuus kaukana!!!
        Taisitpa koilari heittää pienen mainoksen tännekin!!!
        Häpeä!!!!

        Eteenpäin sanoi mummo lumessa!Siinä sinulle myös elämän ohjetta!Tuleen ei pidä jäädä makaamaan,ei myös AA:laiseen "päiväkerrallaan-kiirastuleen".
        Nyt jo sinunkin viimeinen aika ottaa oma TAHTO
        käyttöön ja uskaltaa karistaa juoponmantteli niskastasi!Ei iitä ryyppäämään ratkea,usko pois!


      • R.R.

        Kuka onkaan kyseisen viestin kirjoittanut?Hän on
        osannut kirjoittaa hienosti tuoden esiin sen että
        päihdehoidossa mittarina ei tulisi niin 100%
        käyttää promillemittaria!Suomessa ja maailmalla
        on paljon perheitä mitkä olisivat pysyneet ehjänä
        jos eivät olisi erehtyneet valitsemaan kyseistä
        liikettä alkoholiongelmaansa.Juuri tuo AA:n hengellinen puoli rikkoo perheitä,eihän esim.toinen vanhemmista voi noin vain omaksua ns.
        AA-humalaa ja tämä väistämättä aiheuttaa ristiriitoja.AA:n 12 askelta käskevät/ehdottavat
        vasta liian myöhään huomioimaan perheenjäsenet ja sitä ennen on jo käyty hurmostilassa mikä saattaa
        kestää yli vuodenkin!Tässä vaiheessa ammattiauttajien tulisi pontevasti AA:laista ottamaan reilun mittaisen aikalisän liikkeeseen,
        sikseen kuin yrittää vielä sopeuttaa perhettä ohjelmaan.On tapauksia missä AA:lainen on suggeroitunut niin ohjelmaan että joutunut mielisairaalaan kun ajatuksissa ei ole muuta ollut kuin AA ja "raitistumisprosessi", omaisten
        AA-huolestumisesta huolimatta on AA:laista tuettu jatkamaan "ohjelmassa".Jos ihminen hukuttaa
        ahdistuksensa ja masennuksensa pulloon ei silloin kysymyksessä ole hengellinen sairaus mihin hengellinen ohjelma voisi tehota vaan aivan jokin muu hoito!


      • sananvapaus

    • olet

      ,ei aa ole mikään uskonnollinen yhteisö!

      • nimikkeenä

        Fundamentalismi liitetään jyrkkään uskonnollisuuteen nykyään, mutta minusta kaikki äärisuunnat ovat fundamentalistisia. Seuraavat tunnusmerkit täyttävät fundamentalistisesti ajattelevan mielen:
        - oma näkemys on ainut ja oikea
        - ei suvaita kritiikkiä
        - kritiikkiin vastataan kylmästi ja raa´asti
        - omat kannattajat aivopestään uskomaan ainoaan
        oikeaan totuuteen, josta ei saa poiketa ilman
        rankaistusta tai joukosta pois sulkemista
        - käytetään ihmisen heikkouksia hyväksi ja
        uskotellaan heille, että ainoastaan meidän
        porukassa olet vahva, oikeassa ja omillasi


    • -veli-

      ....ihmiset alkavat tuoda esille näitä kyseenalaisia hattivatti-teorioita. Liikkeen saavuttamat selviämisprosentit taitaa olla samaa luokkaa kuin liikkeen itsemurhaprosentit!
      Elämää sairaudessa,lopun ikää!

    • Wonder79

      Tämä on suoraan www.suomenaa.fi:n sivuilta:



      12. Askelta

      1. Myönsimme voimattomuutemme alkoholiin nähden ja että elämämme oli muodostunut sellaiseksi, ettemme omin voimin kyenneet selviytymään.

      2. Opimme uskomaan, että joku itseämme suurempi voima voisi palauttaa terveytemme.

      3. Päätimme luovuttaa tahtomme ja elämämme Jumalan huomaan -sellaisena kuin Hänet käsitimme.

      4. Suoritimme perusteellisen ja rehellisen moraalisen itsetutkistelun.

      5. Myönsimme väärien tekojemme todellisen luonteen Jumalalle, itsellemme ja jollekin toiselle ihmiselle.

      6. Olimme täysin valmiit antamaan Jumalan poistaa kaikki nämä luonteemme heikkoudet.

      7. Nöyrästi pyysimme Häntä poistamaan vajavuutemme.

      8. Teimme luettelon kaikista vahingoittamistamme henkilöistä ja halusimme hyvittää heitä kaikkia.

      9. Hyvitimme henkilökohtaisesti näitä ihmisiä milloin vain mahdollista, ellemme näin tehdessämme vahingoittaneet heitä tai muita.

      10. Jatkoimme itsetutkistelua ja kun olimme väärässä, myönsimme sen heti.

      11. Pyrimme rukouksen ja mietiskelyn avulla kehittämään tietoista yhteyttämme Jumalaan, sellaisena kuin Hänet käsitimme, rukoillen ainoastaan tietoa Hänen tahdostaan meidän suhteemme ja voimaa sen toteuttamiseen.

      12. Koettuamme hengellisen heräämisen näiden askelten tuloksena yritimme saattaa tämän sanoman alkoholisteille sekä toteuttaa näitä periaatteita kaikissa toimissamme.



      Eikö tämä jos mikään ole uskonnollista!?

      • minusta

        Osaisiko joku selittää mitä tarkoittaa oman tahdon luovuttaminen Jumalan huomaan? (3. Päätimme luovuttaa tahtomme ja elämämme Jumalan huomaan -sellaisena kuin Hänet käsitimme.)

        Näinhän tapahtuu fundamentalistisissa uskonliikkeissä. Ihmisen pitää luovuttaa oma tahtonsa hengellisten johtajien käsiin jotka käyttävät valtaa Jumalan nimissä.


    • ..............................

      ..............................

    • Vapaaehtoisesti raitis

      Alkoholi vei minulta kaiken, ajattelutavan, elämän,ystävät, omaiset, rahat, perheen,mielenterveyden, olin aloittanut päihteen vapaaehtoisesti, riippuvaksi tulin juomalla ja opettelemalla käyttämään alkohoolia joka tilanteeseen ( tunneelämän yliherkkyys). Kirjoituksessasi mainitsit Aa-liikkeen saaneen virallisen aseman terveydenhuollossamme. Aa-liike ei ole osa terveydenhoitoa virallisesti, se on miesten ja naisten toveriseura jonka ainoa tarkoitus on auuttaa toisiaan pysymään päivä kerrallaan raittiina (päihteettömänä). Voinen kertoa että tarvitsioita olisi paljon mutta tulijoita on vähän. Olen tosi kiitollinen että olen saannut avun Aa-lta, kun kaikki muut avut eivät auttaneet
      Hullujenhuoneet, parantolat,katkot, kristilliset hoitokodit, terapiat, psykiatrit, psykologit. He eivät voinneet auttaa koska en ollut löytännyt pohjani. Lahkolaisuudeksi varmaankin voidaan myös liittää, kun palvot että on aina vaihdettava autoa, onko tämä hyväksytympi riippuvaisuus.

    • vee-e

      keksisit jotain muuta. tuo on sinultakin jo niiin vanha riidan haastamisjuttu. mihin sinä oikein pyrit ? siinä on sulle kysymys.

    • va-paa

      Hei! Olen alkoholisti. AA:ssa käy eri uskontokuntiin kuuluvia ihmisiä alkoholismin vuoksi. Yksin ei pärjää meistä kukaan. Uskontoa ei koko raittiuteni aikan kukaan ole AA:n kokouksissa minulle tuputtanut. Nimettöminä ollaan siksi että turvataan ns. ilkeiden ihmisten juorut ja tuomiot.( terve itsesuojelu vaisto) Jos vastaan sinua tulisin ja vaikka sinua auttaisin. Et erottaisi minua muiden joukosta, jos en itse kertoisi olevani alkoholisti. Minä kuulun ev.lut.srk:taan tunnen myös AA:ssa käyviä ateisteja. helluntalaisia, Vapaakirkkoon kuuluvia, Jehovantodistajia jne.. Toipumisemme perustana on kokemusten jako ja 24 tuntia vuorokaudessa olla tavoitettavissa. Annamme puhelin numeroita henkilöille jotka haluavat viinasta vapaaksi. Tuemme toinen toisiamme. Niinkuin tiedät kaikki eivät osaa ottaa ja alkoholismi on Suomessa hyvin yleinen sairaus johon saa apua jos itse haluaa. Onhan näitä hoitomuotoja muitakin jos AA ei kiinnosta. Esim. A-klinikat ,A-killat, Paukunvartijat Kuntoutuskeskukset/ yksiköt jne. Kukaan ei pakota mihinkään. Minä olin ensin sairaaloiden "ristinä" sitten A-Klinikan , sekä terveyskeskus psykologien, lääkäreiden ja teho-osaston sekä ensiavun asiakkaana, myös mielisairaalassa itsemurha yrityksen jälkeen, jossa sain tietäää AA:sta. Luulin itsekkin tätä "seuruetta" uskonnolliseksi liikkeeksi, mutta kun tutustuin AA-ryhmiin ja toipumis ohjelmaan niin kas`kummaa ilman omaa uskoani rupesin pysymään raittiina päivä kerrallaan ja sain soittaa tukihenkilölleni mihin aikaan vain kertoakseni hyvät ja pahat olot. No nyt sitä eletään niin, että jos kanssani keskustelisit et todellakaan tietäisi minun taustojani ja autan jo muita. Minä olen huomannut eläessäni raittiina, että AA:ssa on monta tärkeää seikkaa, mutta tärkeimmäksi itse olen huomannut puhelimitse tavoitettavissa oleminen ympäri vuorokauden ja niitä on vähän jotka tosissaan haluaa itse apua ja luopua viinasta kun toisen puolesta ei voi elää eikä olla selvinpäin. Hyvä, että otit aiheen esiin. Saatat pelastaa jonkun ihmisen elämän. Enkä minäkään olisi tänne muuten kirjoittanut. Hyvää kevättä ja kuljetaan sovussa saman taivaankannen alla ja maan pinnalla.

    • Raitis juoppo

      Jos sinulle on tärkeämpää filosofeerata AAn mahdollisesta lahkolaisuudesta tai ei-lahkolaisuudesta niin jää pohtimaan edellisen viestin muna-kana roskaa. Jos taas haluat lopettaa juomisen, raitistua, ja saada elämäsi kuntoon mene AA-kokoukseen (soita AAn auttavaan puhelimeen saadaksesi tietoa kokouksista). Voit olla niin uskovainen, ateisti ihan sama. AAssa keskeistä on alkoholismista ja ns suurkulutksesta toipuminen. Ainoa vaatimus on halu lopettaa juominen. Bonuksena voit löytää mieleisesi maailman/elämänkatsomuksen joka, oli se mitä tahansa, taatusti on todellisempi, oikeampi, kauniimpi, sosiaalisempi ja rikkaampi(sanan kaikissa merkityksissä) kun alkoholistin (sairaudesta johtuva) valheellinen, pelokas, itsekeskeinen ja reaktiivinen sellainen.

    • hyvät2010

      pääasia, että kaikki kusiluuseritkin raitistuisi - se olisi kaikkien etu. Ja olihan se oxford-liike tosi fundamentalistiryhmä, mutta mitä väliä sillä. Ei AA:ssa mistään kolkmiyhteisestä Jumalasta puhuta.

    • Kilpailua sieluista?

      AA.lle on käymässä kuten valtionkirkollekin, jäsenkato. Nyt kuitenkin AA on tekemässä läpimurtoa amerikan malliin. Nykyisin voidaan suomessakin määrätä pahasti ongelmaisia juoppoja (ainoastaan rattijuoppoja) tahdonvastaiseen "hoitoon". Hoitomenetelmä on otettu Myllyhoidosta, joka on kotimainen versio AA:sta. Siinä noudatetaan 12 askeleen ohjelmaa ja aatemaailma on AA.lainen.

      Noh, voi tuollaisella uhkakuvalla olla ennalta ehkäisevä vaikutus rattijuoppouteen jossain määrin. Mutta monikohan rattijuoppo raitistuu pakkohoidossa?

      Ihmeellistä, että suomen sinällään korkeatasoinen oikeuslaitos voi vapaassa demokratiassa ottaa uskonnollisen liikkeen osalliseksi vankeinhoitotyöhön. Mitä lie kytköksiä tuonkin lehmäkaupan takana.

      • Nohuhu

        Kuules AA ja Myllyhoito ovat kaksi ei asiaa...... Ota asioista selvää ennekuin kirjoitat.


    • <<<<

      Lahkoihin verrattava.
      Lopettahan muutamat juopot alkoholin käytön tultuaan esim. Helluntailaisiksi.
      Juopot eivät pärjää ilman huumetta, he vaihtavat viinan AA-kerhoon, huumetta on sekin, lisäksi monet ryhmän jäsenet ovat lääkkeiden väärinkäyttäjiä.

      • TakkuTakiainen

        Jotkut AA-laiset sanoo avoimesti olevansa riippuvaisia AA:sta, muttei koe siinä mitään pahaa, mieluummin se kuin viina. Sitten on myös kylmänkalseita kaiken epäilijöitä, jotka peittoavat MENNEN TULLEN tällaisten palstojen pikku vapaa-ajattelijat siinä, miten agressiivisesti suhtautuvat uskontoihin. Lääkkeiden väärinkäyttösyytös vaikuttaa täysin höpöjuorulta; yleensä AA:ssa inhotaan kaikkea pillerinsyömistä, jopa lääkärin suosittelemista lääkityksistä kieltäydytään - joskin sekin on jokaisen oma valinta, ryhmä ei koskaan painosta mihinkään ratkaisuun, toisin kuin hihhulikerhot.

        AA-ryhmä ei painosta uskovaisuuteen, agnostissismiin eikä raivovapaa ajattelu skeptissismiin. Ei mihinkään noista. näin ollen AA on vapaamielisempi kuin esim. vapaa-ajattelijat jotka painostaa uskonnottomuuteen...

        Rautalanka: AA on puliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton. AA on henkilöille jotka eivät halua juoda sitä vitun alkoholia, TÄTÄ asiaa varten AA on. Tuliko se nyt selväksi perkeleen perse-rööri-putki-aivot? 8) with fukin sugar on top.


      • Anonyymi

        "vaihtavat"'

        "alkoholisti on aina alkoholisti"


    • Nohuhu

      Olen sitä mieltä, et ei kannata puhua sellaisesta mistä ei tiedä niin sit mitään. Huomasin sen kun luin muutamia kirjoituksia.
      Mut jokaisellahan saa olla mielipide, mutta kannattaa muodostaa se sit vasta kun tietää todellakin asiata jotain ja on ns. omakohtaista kokemusta.
      Kirjallisuudenkin voi käsittää yhtä monella tavalla,kuin on lukijoita.
      Ja uskoa johonkin on ihan eri asia, kuin raamatussa tai muussa uskonnollisessa kirjallisuudessa on kirjoitettu. Ei mitään tekemistä kristinuskon tai muunkaan uskonnon kanssa.

    • Kolilemppari

      AA liike on ehkä paras ja ainoa tapa kasvaa ihmisenä ulos niistä ongelmista jotka ovat aiheuttaneet alkoholiriippuvuuden. AA ei ole uskonto, se ei pakota ketään uskomaan mihinkään, se ei kerää jäsenmaksuja, ei vaadi noudattamaan ohjelmaansa, ei edes tuomitse jäsentään joka valitsee mieluumin juomisen kuin AA:n. Olet aina tervetullut ryhmään kun haluat, mutta kukaann ei sinua sinne pakota. AA liikkeen uskonnollisuus on jokaisen oma valinta; usko mihin haluat. Tosiasia on kuitenkin että yksilö itse ei ole maailman valtias, vaan minun ulkopuolellani on maailma joka asettaa olemiselleni rajat ja nämä rajat minun on tunnustettava jos tahdon elää ihmisen elämää. AA liike syntyi Bill.w:n ja tohtori Bobin epätoivoisesta yrityksestä löytää keino pysyä selvinpäin. Kyseessä on kaksi ihmistä jotka olivat juomisellaan tuhonneet koko elämänsä. Heihn liittyi muita tenukeppejä ja jokainen, omien edellytystensä mukaan oli luomassa tätä Isoa Kirjaa. Kyseessä on hinnä kooste niistä opetuksista joita kundit ja mimmit olivat katuojista koonneet ja ne eivät edes yritä olla mikään totuus vaan keino joiden avulla joku toinenkin voi selvitä. Ketjun aloittaja ei ilmeisesti tiedä edes pientä hipaisua tyrannista nimeltä alkoholi ja hyvä niin, mutta AA:n ainoa pääsy vaatimus on halu lopettaa juominen ja ainoa ero vaatimus on juominen. Sisarjärjestö NA on loistava esimerkki siitä kuinka homma toimii. Kaikki eivät selviä, valtaosa luultavasti kuolee, mutta osa sewlviää ja tulee takaisin ihmisten joukkoon. AA ei ole lahko, ei uskonto, ei mikään järjestynyt ryhmäkunta tai painostusorganisaatio; onpahan vaan semmonen valehtelijoiden klubi jossa valehdeltuaan tarpeeksi voi löytää totuuden. Jos alkoholi on ongelma tervetuloa.

    • alkoholisti 75

      Alkoholismi on sairaus. Eli juomisen suhteen on lähtenyt mopo käsistä. Ei ole valinnan varaa enää vaan on juotava, mistä syystä tahansa tai ei mistään syystä. On vain juotava päivästä toiseen halusi tai ei. Tätä ei iloiset kuppien heiluttajat ymmärrä. Ainoa lääke tähän on ehdoton raittius keinolla millä hyvänsä. Minulle on sopinut AA oikein hyvin kun sain itse määritellä mitä halusin elämältä. Ensimmäinen ja viiimeinen asia on aina raittiuden säilyttäminen. Mistään en aikaisemmin saanut sellaista tukea kuin AA ystäviltäni - kohtalotovereiltani jopa läpi vuorokauden. En ole kokenut AA:ta uskonnollisena tai hengellisenä liikkeenä, vaikka AA - ohjelma onkin hengellinen, olen saanut käsittää senkin kuten minulle sopii. Alko - ohjelma sen sijaan on hengetön, johtaa epätoivosta toiseen ja vie lopulta hengen.

    • punainen viivi

      AA:n uskonnollinen tunnusmerkittömyys ei tarkoita sitä, etteikö yhteisö voisi toimia käytännössä lahkon tavoin. Minkä tahansa asian ympärille voi kehittyä lahkomaista alakulttuuria. On siis aivan yhdentekevää, miten paljon AA:n toimintaan liittyy avoimesti tai piilotetusti kristillisiä viritelmiä, koska virallisen uskonnollisuuden tunnusmerkkien puuttuminen ei muuta yhteisön uskonnollista luonnetta, jos sillä sellainen on. Psykososiaaliselta dynamiikaltaan AA voi hyvinkin olla lahkon kaltainen.

      Sitten on niitä julkikristillisiä hoitokoteja, joissa toiminta perustuu avoimesti uskonnollisuuden tuputtamiseen. On uskomatonta, että niitä saa olla toiminnassa tässä maassa. Käännytysuskontojen ei pitäisi koskaan antaa hääriä julkisen terveydenhuollon sisällä siihen tapaan kuin tässä maassa on tapana. Selvähän se, että hädänalaiset ihmiset kiinnostavat, koska ovat herkässä mielentilassaan ravinteikasta maaperää uskonnolliselle käännytystyölle.

      Evankeloivat uskovaiset eivät itse ajattele toimintaansa sisältyvää kyynisyyttä, koska niin kuin monen muunkin asian suhteen, he ovat itsepetoksen mestareita.

    • age of aquarius

      Annan sellaisen vinkin, että jos menette tuonne Alkoholi-foorumille näitä AA:ta kritisoivia viestejä kirjoittelemaan, niin moderaattorit poistavat ne todennäköisesti alta aikayksikön. Näin kävi itselleni. Moderaattoreina on kaksi henkilöä, jotka nimimerkeistä päätellen ovat aika kiihkeitä raittiusaktivisteja.

      Kysyin ihan asiallisia kysymyksiä, esimerkiksi miksi AA pitäytyy vanhentuneissa ja epätieteellisissä uskomuksissa eikä kykene muuttumaan. Kysyin myös uskonnollisuudesta, että miksi sitä ei voi poistaa ohjelmasta ja miksi sitä pitää selitellä joksikin muuksi kuin uskonnollisuudeksi. Jos joka väliin työnnetään Jumalaa ja joissain ryhmissä luetaan esimerkiksi Isä meidän-rukous, niin on ihan turha höpöttää, että ei ole uskontoa. Jos se ei olisi uskontoa, niin siitä luovuttaisiin. Siitä ei luovuta, koska se on uskontoa, ja koska ryhmän lahkolainen luonne estää muutosten tekemisen "pyhiin teksteihin".

      AA käyttää Isoa Kirjaa käytännössä raamattuna ja kahtatoista askelta kymmenenä käskynään. Kristillisyys on lukemattomin tavoin koodattu sisään sen maailmankatsomukseen ja toimintatapoihin. Jotkut kristillisyyteen viittaavat nimet on vaihdettu, mutta sisällöt ovat samoja kuin kristinuskossa.

      Mainitsin myös, että miten mahtaisi käydä, jos kristilliset elementit korvattaisiin esimerkiksi islamin tai hindulaisuuden vastaavilla ja heitettäisiin perusteluksi AA:n tuttu virsi siitä, miten kyse ei ole uskonnosta ja että jokainen tulkitkoon omalla tavallaan. Veikkaanpa, että sitten AA:ssakin nousisi älämölö uskonnon tuputtamisesta. Kristillisiä elementtejä ei toisin sanoen poisteta, koska ne ovat kristillisiä, eivätkä mitään tyhjiä merkitysten kantajia, joihin jokainen kippaa omat sisältönsä. Ne eivät ole vaihdettavissa, koska ne ovat kristillisessä mielessä merkityksellisiä, eivät vapaatulkintaisia.

      On älyllistä itsepetosta teeskennellä, etteivät AA:n maailmankuva ja toiminta olisi uskonnollisuutta. Toisaalta itsepetoshan on luontaista monille alkoholisoituneille persoonille.

    • makella 1

      asiaan olen perehtynyt ja sitä mitä sanot asia ei ole. tuo uuden elämän ja rauhan kun alkoholi sen vei minultakin joskus aikaa.saan elää itsenäistä elämääni ja ei ttarvii ottaa kantaa toisten asioihin mm.

    • AA-jäsen

      AA:lla ja uskonlahkoilla ei ole toistensa kanssa mitään tekemistä. Uskonlahkoissa hallitaan ihmisiä ja on taloudellista hyväksikäyttöä ja pidetään väkisin sisällä ryhmässä. AA:ssa ei ole mitään noista piirteistä. Jokainen voi olla jäsen niin kauan kuin siltä tuntuu. Perään ei soitella. Ei ole painostusta mihinkään. Jäsenmaksuja ei ole. On ainoastaan vapaaehtoinen 7.perinne jonka voi antaa tai olla antamatta. Mikään lahkolaisuuden periaate ei AA:ssa täyty. Jos joku AA:lainen painostaa pysymään AA:ssa tai käyttää taloudellisesti hyväksi ei vika ole AA:ssa vaan tuossa jäsenessä. Minä olen ollut vuosia tyytyväinen AA:n jäsen ja minua ei ole koskaan painostettu tai käytetty taloudellisesti hyväksi. Jäsenenä olen jatkanut koska olen vapaasta tahdostani halunnut ja voin koska tahansa jättää menemättä palaveriin tai erota koko liikkeestä jos siltä tuntuu. AA:ssa on avainsana vapaus. Kaikki ovat vapaita uskomaan mihin haluavat ja olemaan jäseninä niin kauan kuin haluavat. Rahaa saa antaa jos haluaa. Kaikki mitä AA:sta puhutaan pahaa on täyttä valhetta. AA:ta on helppo lyödä koska se ei puolustaudu. AA ei ota kantaa mihinkään joten se ei voi puolustautua itseäänkään vastaan tapahtuvia valheita yms. vastaan. Ainoastaan yksittäiset jäsenet voivat puhua omasta puolestaan kuten itse teen nyt. Kerron vain omia kokemuksiani ja sitä miten AA:n toimintaa olen itse tulkinnut oman ajatteluni pohjalta. AA:ssa ei aivopestä ketään vaan kaikki saavat ajatella kuten lystäävät. Uskonlahko ja AA eivät kuulu yhteen. Se on vain fakta.

      • Anonyymi

        AA-olis sitten melkein parempi vaihtoehto, kuin uskonnolliset LAHKOT, jotka kuitenkin perustuu samaan. AA-juuriin, vaan kun lahkoissa taistellaan raamatun sanalla sormella osoittaen ihmisten erilaisia syntejä.
        AA-kerhoissa, kun niillä kaikilla on vain "yksi synti", ja siis kaikki ovat tasa-arvoisia, tosin eihän niihin sitten kukaan muu liity, kun / jos ei ole sitä yhtä ainoaa alkoholin syntiä.

        useimmat lahkot perustettu AA-pohjalta ja sekotettu mukaan, sitten "kun annat elämäsi, jne.
        "kaikki muuttuu",
        mitä ihmeen muuttuu - muutosta sitten hakevat ???
        ovat sitten näitä, joista Timoteus sanoo:
        "pauloihinsa kietovat syntien RASITTAMIA ja monenlaisten himojen heiteltäviä naisparkoja"
        2 Tim: 3: 6
        kaikilla ihmisillä jotakin on, vaan käsittää erottaa seikoittamatta OMIA ongelmiaan USKOON .


    • Anonyymi

      AA ei ole lahko, kaikki on vapaaehtoista . Ketään ei kytätä että miten elää. Johtajia ei ole AA : ssa . Se mitä lahkoista tiedän on se , että ne johtajat saavat ison , usein ehdottoman vallan ja se onkin usein väärinkäytösten alku ja menoa. Tuollaista ei ole AA : ssa.
      Itse olen saanut sieltä uuden elämisen mahdollisuuden päivä kerrallaan . Sitä on jatkunut vuosikymmeniä. Silti vain yksi päivä kerrallaan.

    • Anonyymi

      Tässä AA n ja siihen liittyvien päivätoimintakeskusten ilmaiset palvelut addikteille, mitä nään suomessa,
      Mentaalivalmentaja (sponsori), kahvi, päivätoimintakeskuksissa sosiaalineuvoja joka näyttää miten voit hakea työttömyyskorvausta, tai puoltaa eläkettä, ilmaiset hengailutilat, ilmainen jalkapallo seura, bändi kerho, kuntosali, ilmainen lounas joka arki päivä, pullat ja suklaat päivätoimintakeskuksissa, vuosipäivä kakut, tanssit ja muut juhlat, kaikki se mihin vaihdat tämän normaali-ihmisten kanssa.
      AA kerhoa ei vedä terapeutti vaan maallikko, sinne kuten näihin päivätoimintakeskuksiinkin pääsee periaatteessa kuka vaan, ei tarvi maksusitoomuksia tai muuta sellaista. Tämä on kuitenkin yhteiskunta missä yleensä kaikki maksaa. He saavat avaimen tuohon kerhotilaan ja voivat käyttää sitä omana työtilanaan, toiminta on harrastustoimintaa verrattavaa. Näissä paikoissa tehdään paljon töitä ilman koulutusta, siis päihdealalla ylipäätänsä.
      AA kokoukset tapahtuvat yleensä kerrostalojen kellareissa ja kerhohuoneessa. Tämä aiheuttaa melua ihmisten koteihin, nuo tilat ei ole myöskään suunniteltu ryhmä käyttöön, matalat katot ym..Ei ilmoitusta siitä että siellä kokoontuu ryhmä, anonymiteetin johdosta. Tässä tulee meluraja, ja se miksi melu tehdään. Pitää muistaa että AA tilaisuudet eivät ole sillätavoin pakollisia palveluita, niinkuin esim. kaupat jotka usein myös ovat asuinrakennusten alakerrassa. Kaupat on oletettavasti rakennettu siihen tarkoitukseen, ne on merkattu, kun muuttaa asuntoon tietää mitä saa.
      Kun kaksi toisille vierasta ihmistä puhuu herkkiä asioita toisilleen tulee siitä molemminpuolinen vaitiolopaine, senkin jälkeen kun ei enää allekirjoita koko juttua, koska jos puhuu mitä näki niin toinen saattaa puhua omat nolot jutut muille. Eikä ainakaan täällä tiedotusvälineet puhu mitään koko ongelmasta, eletään niinkuin koko juttua ei olisi olemassa.

    • Anonyymi

      Yleensä asiat on niin että ihmiset joutuvat maksamaan palveluista, jos on jokin ongelma niin terveyskeskuksessa arvioidaan mitä hoitoa siihen tarvitaan ja jos näin todetaan niin saa henkilö lähetteen paikkaan missä sitä hoidetaan. Tämä puuttuu päihdehoitojärjestelmästä, ihmiset juoksevat niinkuin haluavat erilaisissa palveluissa, vielä niin että näissä palveluissa on sellaisia hyödykkeitä mitkä eivät koske päihdeongelmaa. Esimerkiksi ihminen joka sanoo että hänellä on päihdeongelma saa nopeammin helsingin kaupungin asunnon kuin muut, hän pääsee ilmaiseksi kerhoon puhumaan asioitaan, saaden ilmaisen tukihenkilön ja hengellisen protokollan jota seurata, päivätoimintakeskuksissa hän saa ilmaisia ruokia, harrastuksia, bändikerhoja jne.. ja jos hän vielä käyttää niin voi hän hengailla kännissä matalankynnyksen paikoissa juoden omia juomiaan ja saaden ilmaisia tai hyvin edullisia ruokia, kun muut joutuvat juomaan baarissa kallista kaljaa. Niin ehdottaisin tämän toiminnan siirtämistä lähetteiden ja maksusitomusten piiriin. Kun ihminen pääsisi katkolta niin A-klinikalla arvioitaisiin hänen hoitonsa jatko, hän mahdollisesti voisi saada maksusitomuksen AA-kerhoon tai päivätoimintakeskukseen. AA-kerhon tulisi toimia siten että koulutettu terapeutti vetää ryhmää, A-klinikalla tai jossain muussa julkisen terveyden huollon yksikössä, nyt on nimittäin niin että AA-kerhot kokoontuvat kerrostalojen kerhohuoneilla jotka on tarkoitettu kerrostalon asukkaiden käyttöön. Sillä nyt päihdeongelmaiset saavat suuren etulyönti aseman muihin sairauksiin nähden, emmekä todella tiedä ketkä heistä ovat todella sairaita ja ketkä taloudellisten asioiden tähden siinä kuviossa. Moni näistä palveluista kuten nopea helsingin kaupungin asunto, ilmaiset lounaat jne.. voisimme siirtää köyhäin hoidon piiriin.

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      254
      2566
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      65
      1685
    3. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      74
      1494
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      60
      1333
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      161
      1242
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      95
      1182
    7. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      87
      1076
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      87
      1033
    9. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      57
      952
    10. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      104
      930
    Aihe